Waar heb je het dan wel over als ik vragen mag? Één van je eigen quotes:
Audiotechnisch gezien wordt de bas vaak strakker neergezet, verbeterd het stereobeeld en treedt er meer detail op. Pace and rhythm enzo laat ik maar even voor wat het is.
Om dat soort zaken te bereiken dien je echt heel specifiek veranderingen aan te brengen in het signaal. Koper of zilver beschikken gewoon stomweg niet over die eigenschappen om dat te bewerkstelligen.
Aangezien koper geen details weglaat moet het volgens jou dus details toevoegen en dat ik ook onmogelijk.
Pace & Rythm zijn al helemaal lariekoek aangezien zowel zilver als koper niet in staat zijn om een tijdsbewerking op het doorgevoerde signaal uit te voeren.
Uiriamu schreef op zondag 04 september 2011 @ 03:05:
Wat ik jammer vind is dat je helemaal niet bereid bent om serieus in te gaan op mijn ervaringen en dingen die ik typ. Je pakt me steeds op al mijn dingen die ik typ, ik snap ook wel dat jij gaat beginnen over marketing en over de verkoper die mij dingen uitlegt waarna ik verschil hoor. Ik snap heus wel dat het niet verstandig is om te zeggen omdat ik weet dat het tegen me gebruikt gaat worden. Maar ik vertel gewoon eerlijk mijn ervaringen. Ik ben hier niet om te debatteren namelijk.
Ik kan mij niet herinneren dat ik niet serieus (ok mijn eerste reactie daargelaten) op je ervaringen ben in gegaan. Het enige dat ik niet doe is alles wat jij beweert zomaar aan te nemen. Ik stel de dingen die jij ervaren hebt ter discussie. In jou woorden spreek je ook niet over ervaringen, maar over zaken die je duidelijk gehoord hebt. En dat terwijl je nog nooit deel hebt genomen aan een serieuze ABX. Dat laatste is geen flame, maar hoe kan ik ooit beweren dat een Ferrari lekker rijdt, als ik er nooit zelf in gereden heb? Omdat anderen iets zeggen, wil nog niet zeggen dat het waar is.
Dat je je ervaringen eerlijk deelt valt te prijzen. Alleen is een forum niet een verzamelplaats van ja-knikkers (ok, misschien het Schonebeek-forum

) en bestaat de kans dat mensen jou ervaringen niet delen en ter discussie stellen. Als je ja-knikkers wilt op jou ervaringen zijn er voldoende fora waar men het roerend met je eens is.
Ik stel jou wetenschappelijke kennis niet ter discussie en die zal mij eerlijk gezegd ook een biet wezen. Alleen als je zaken claimt\beweert, zul je moeten accepteren dat sommigen daar met argumenten tegen in gaan. Dat jij niet de wetenschappelijke bagage hebt om die argumenten te weerleggen is jammer, maar ik heb je daar persoonlijk nog nooit een verwijt over gemaakt.
Wat jij echter zelf doet is semi-wetenschappelijke verklaringen geven voor je ervaringen. terwijl je blijkbaar niet de kennis hebt om die te toetsen en dat vind ik wel een beetje vreemd. Je praat over demping, geleiding en dergelijke zonder dat je blijkbaar precies weet wat dat nu eigenlijk inhoud. (Dat bedoel ik niet als flame, maar concludeer ik uit je eigen reacties.) Hoe kun je dan van mij verwachten dat ik jou verklaringen als waar aan neem? Ik zeg niet dat je liegt, maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat je de verkeerde verklaringen bij je eigen ervaringen hebt gezocht.
Ik heb het vermoeden dat je deze draad niet goed doorgelezen hebt, maar dan nog een keer:
Wat wil je weten over mijn ervaring? Dat ik regelmatig op professioneel gebied (gemiddeld zo'n 10 per jaar) betrokken ben bij ABX testen die gebruikt worden om nieuwe ontwerpen te testen? Dat ik dicht op het vuur zit aangaande ontwerp en productie van HiFI apparatuur? Nou dat dus. Ik kan en wil daar verder niet teveel over loslaten, maar wil je het in een persoonlijk gesprek best eens uit de doeken doen.
Het ontgaat mij een beetje wat mijn apparatuur van doen zou hebben met mijn beweringen, maar goed. Op dit moment zwerft hier in huis rond:
Luxman: C-03, C-05, M-03. M-05, LV-105u, LV-107u, D-105u, D-107u, T-117, T-101
Marantz: PM-35 Anniversery Edition, SM5, SC5
Mexing MingDa: MC66AE
Denon: DP-47F, DL-110, DL-160, DL-103r en DL-302
Yamaha: CA-410, CA-610, CT-410
Celestion: Ditton 15XR
B&O: Beocenter 2100, CD-3300, RL-65 en Beovox Penta (zwaar gemodificeerd)
Magnepan: 3.2
Cabasse: Galion VI
Project 6.9
Sennheiser: HD600, HD650
Dat was het wel zo'n beetje.
Blijkbaar gebruik jij deze topic dus niet om helderheid te verkrijgen over mythes en waarheden van hifi maar als een soort afreageren door in je eigen straatje te gaan verkondigen dat alle apparatuur hetzelfde is tegen iedereen die aandacht besteed aan hifiapparatuur. Jaja, nu maak ik natuurlijk weer allemaal invullingen.
Ik probeer juist helderheid te verschaffen en neem niet direct maar alles aan wat iedereen verkondigt. Voor dat laatste vraag ik onderbouwing\bewijs en ik ben tot op zekere hoogte ook bereid mijn eigen bewijs te leveren. Ik probeer juist om iedereen die serieus aandacht besteed aan audio-apparatuur te behoeden voor al die valkuilen, marketingpraat en mythes die er rondwaren op het net, zodat men zelf kan bepalen wat men gelooft en zelf goede keuzes kan maken. Ik blaat niet iedereen na die maar iets beweert. Ik onderzoek het, test het en probeer het te verklaren.
Nog maar een gooi dan. Alles klinkt hetzelfde volgens jou.. Klinkt een gitaar zonder klankkast net zo als een gitaar met klankkast? Jij zou “Ja.” moeten zeggen. Want een gitaar is een gitaar, toch (Ja, ze hebben dezelfde snaren enzo)? Twee exact dezelfde speakers in verschillende speakerkasten zullen een ander geluid geven (Ja, de speakers staan even hard). Net als een gitaar met of zonder klankkast. Hoor jij niet het verschil tussen een speaker van een mobiele telefoon en een speaker van B&W die allebei evenveel dB’s produceren? Veel mensen klagen over de schallende muziek uit tienermobieltjes omdat het speakertje zo’n vervelend geluid produceert. Maar dat kan niet waar zijn, die mensen hebben geen last van de klankeigenschappen van het speakertje, het speakertje staat gewoon veel harder dan de stereo van die mensen thuis! En dat is wat ze vervelend vinden!
En ik gebruik extremen ja. Waarom denk je dat ik dat doe? Omdat jij zo aan het debatteren bent moet ik met absurde voorbeelden komen waar jij niet omheen kan. En alles maar wetenschappelijk weerleggen. Maar nog steeds niet zeggen wat jouw ervaringen zijn.
Lees jij wel? Ik beweer helemaal niet dat alles hetzelfde klinkt. Ik beweer zelfs dat luidsprekers in samenhang met de akoestiek verreweg de grootste factoren van de geluidskwaliteit zijn. Jou extremen slaan in mijn ogen kant nog wal. Ik beweer niet dat een mobieltje hetzelfde klinkt als een fatsoenlijke huiskamerspeaker en ik beweer ook niet dat harder altijd beter is. Ik beweer dat bij min of meer gelijkwaardige apparatuur men in een blinde luistertest 9 van de 10 keer kiest voor het apparaat dat harder speelt. Het menselijk gehoor is erg gevoelig voor volumeverschillen
Ik haal geen 10/20 score, ik haal een 18/20 score. Ik snap wel dat jij een 10/20 score voorspelt omdat je met kansberekening uit komt op 50%. Ik ben dan niet wetenschappelijk onderlegt, maar ik ben niet dom Killer.
En echt, met alle respect, maar zolang jij nog nooit een post waar in staat wat jouw ervaringen zijn en wat welke apparatuur jij gebruikt hebt gedaan, kan ik niet concluderen of je de gelijkenissen die je claimt gehoord of ervaren hebt.
Ik beweer nergens dat je dom bent! Ik voorspel 10\20 niet omdat ik denk dat je dat niet zult begrijpen, maar omdat er technisch geen aantoonbaar verschil zit tussen goed functionerende voedingskabels. Derhalve kan er technisch gezien geen hoorbaar verschil zijn en zullen verschillen dus voortkomen uit suggestie\voorkennnis etc. Indien ik die factoren wegneem, blijft er een gokkans over en die is inderdaad 50%. Maar zullen we het eens testen bij jou thuis. Zet ik er een goede fles op dat jij geen 18/20 haalt. Ik neem een standaard-voedingskabel en een blinddoek mee
Ik ga binnenkort naar het versterker vergelijk dat georganiseerd wordt door het HiFIForum. Kom jij ook? Dan kan ik je uitgebreid vertellen over mijn ervaringen en kun jij je kunsten vertonen. Mocht je een brandende nieuwsgierigheid hebben naar mijn ervaringen en niet kunnen wachten op dat vergelijk, dan raad ik je aan deze draad eens door te lezen, er staan genoeg ervaringen van mijn kant in.
Dat geeft weinig hoop voor jou HiFi installatie en dat nog wel met van die geluidskwaliteitsverbeterende voedingskabels. Waar ga je naar luisteren als ik vragen mag?