Uiriamu schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 02:40:
Je hoort dat de ene versterker of cdspeler of kabel meer kleuring geeft in het laag, midden of hooggebied. De ene kabel klinkt gedetailleerd en de andere kabel dof. Soms hoor je dat het geluid niet uit de speakers komt, soms wordt de soundstage veel groter dan je speakers. Dat merk je dan vooral als je je ogen dicht doet. Zo zijn er heel veel verschillen die je kan horen met verschillende apparaten.
Of ik door de test heen kom? Ja, ik denk dat ik wel een redelijke score haal. 18 uit de 20 weet ik niet, maar je zou zeggen als je steeds hetzelfde stukje muziek hoort dat je dan wel door hebt wanneer de mooie of de normale kabel eraan zit.
Oh ja en je hebt ook een bron nodig, want alleen naar een versterker luisteren werkt niet zo goed

Van de versterker moet je afblijven als je het makkelijk wilt maken, maar ook als je er aan zou gaan draaien moet je het onderscheid kunnen maken.
Ik voorspel dat je zo rond 10 uit 20 uitkomt, misschien iets erboven, misschien iets eronder. In een goed opgezette luistertest is het voor zover ik weet nog niemand gelukt. Je zou de eerste zijn.
Een kabel is een passief element (kabels met kastjes erin verwerkt daargelaten). Om kleuring aan het geluid te geven zul je iets moeten veranderen aan het signaal wat door de kabel gaat en ook nog eens iets heel specifieks. Koper of zilver (de meest gebruikte materialen voor een interlink) bezitten die eigenschappen niet. Ze zijn aantoonbaar lineair in het audiospectrum bij normale lengtes. Om de soundstage te vergroten\verkleinen moet je iets doen met groepslooptijden of de fases van frequenties ten opzichte van elkaar op zowel het linker als het rechterkanaal en wel zo vreselijk nauwkeurig en niet op alle frequenties hetzelfde wil je daar iets van kunnen horen (op een goede manier). Wederom, zowel koper als zilver hebben deze eigenschappen niet.
Het enige wat nog zou kunnen is dat de kabel storing oppikt die hoorbaar zou kunnen zijn (bv hogere ruisvloer), maar al een beetje standaard interlink is al voldoende afgeschermd, waardoor dat probleem niet optreed.
Wat Killer zou gaan horen is precies hetzelfde als wat ik hoor, maar het is een manier van luisteren wat je moet leren. Toen ik voor het eerst goede speakers kocht wist ik ook nog van niks, maar omdat de verkoper uitlegde wat het verschil tussen de ene en de andere speakers was die ik beluisterde was het heel snel duidelijk. Dus als ik het uitleg weet Killer waar hij naar moet luisteren en dan zegtie "Oooooohh is dat het!" En aangepraat is het niet, uiteindelijk bemerk je zelf ook verschillen. Hoop je bijvoorbeeld dat je nieuwe kabel helemaal het einde is en dan valt 'ie ineens tegen... Dan ga je weer verder op zoek.
En hier komt met een rotgang suggestie om de hoek zeilen! Je hoorde het verschil pas toen de verkoper je vertelde wat je moest horen.........Denk daar nog eens goed over na..En als je dan logisch denkt weet je dat daar ook precies het probleem zit:
De verschillen zijn blijkbaar zo ontzettend klein dat je ze als je onbevooroordeeld luistert ze niet hoort. Maar omdat jij spreekt over hele duidelijke verschillen (klankkleur, stage, etc) kan dat niet het geval zijn, want dat kan iedereen met een goed stel oren horen. Maar pas toen iemand je vertelde waar de verschillen zaten hoorde je ze ineens. En daar zit hem nu net de crux: Als ik bij jou een suggestie in je hoofd plant aangaande het geluid, is de kans zeer groot dat je het ook ineens hoort. Geloof me, je hersenen gaan met je gehoor op de loop. En waarom hoor je dan elke keer hetzelfde verschil hoor ik je vragen? Omdat je weet welke kabel eraan hangt en denkt te weten hoe die zou moeten klinken (de suggestie die in je hoof geplant is) en voilá...Je hoort het elke keer weer. Ik kan je verzekeren dat als je blind luistert en niet weet welke kabel er speelt die verschillen ineens verdwijnen als sneeuw voor de zon.
En ik ga zeker niet kijken bij geluidsstudio's want die gebruiken meestal niet zoveel bijzonders. Alleen bij top studio's is dat anders. Ik werk zelf ook voor de hobby in een studio en die bekabeling is prima maar mijn bekabeling is beter. Maar je hebt gelijk over die studio's. Daarom kan het hebben van hoogwaardige apparatuur soms een nadeel zijn. Ik heb ook een superaudio cdspeler gehad. Prachtig, maar je hoort ineens heel veel fouten in de muziek. Naim heeft een studio gebouwd met hoogwaardige bekabeling ed. Die cd's zijn ook wat duurder.
Ik kan je een studio laten zien waar veel cd's opgenomen zijn die in de audiofiele sfeer zeer hoog aangeprezen worden en internationaal zelfs in de prijzen zijn gevallen vanwege hun goede geluidskwaliteit. Ik kan je verzekeren dat daar geen audiofiele kabel in te bekennen valt......
Dank u, een medestander. Hoe hoogwaardiger het materiaal hoe beter de geleiding toch? De audiobedrijven gaan nu betere USBkabels maken Wie had dat gedacht. Dus de discussie is juist heel erg relevant omdat deze ontwikkeling nog maar net begint.
Hoe hoogwaardiger het materiaal hoe beter de geleiding...Ligt er maar net aan hoe je hoogwaardig beoordeeld...Diamant is een verrekt slechte geleider...
Maar goud, zilver, koper, platinum, aluminium, ijzer...Ze zijn allemaal stuk voor stuk lineair in het audiospectrum. Het enige wat verschilt dat elektrisch gezien verschillen heeft is de geleiding waarover je spreekt. Betere geleiding wil echter niet zeggen dat geluid er beter doorkomt en dat slechtere geleiding zorgt voor slechter geluid. Hoe beter de geleiding hoe minder verlies (en dat verlies is volkomen gelijk voor elke frequentie binnen het audiospectrum), hoe 'harder' het signaal er weer uit komt. Alleen het volume wijkt dus eventueel af...Voor de rest niet.
Ik denk dat voor je dit soort zaken als waarheid aanneemt en verkondigd je je toch eens wat verder moet verdiepen in de basiskennis van elektriciteit.
Hoe is dan eenvoudig te bewijzen? Serieus hè, heb jij wel eens zo'n test gedaan? Ik wel namelijk en ik kan zeggen dat zo'n kabel iets doet.
Nee ik heb geen blinde test gedaan, maar ik ga natuurlijk niet aan het volume zitten als ik een andere kabel probeer.
Hoe dat te bewijzen is? Ik kom bij je langs en wissel, terwijl jij geblinddoekt bent steeds de voedingskabel. Erg simpel, want er hoeft niets afgeregeld te worden. En dan mag jij raden welke kabel er speelt. Willen we het goed doen, dan laat ik je eerst een kabel horen en vertel welke er speelt en vervolgens hoor je een kabel waarvan je niet weet welke het is en dien je aan te geven of deze gelijk klonk aan de bekende kabel die je daarvoor hoorde.
Bij een blinde test is niet alleen gelijk geregeld volume een vereiste (bij voedingskabels is dat zelfs geen issue) maar ook de factor 'blind' is een hele belangrijke factor.
€100,- en €10.000,- is wel een heel extreem verschil. Voor €100,- is het lastig een goede versterker te bouwen. Als je met de constructie het technisch ontwerp bedoeld, zegt de prijs helemaal niet zo veel en een goed ontwerp is vrij simpel te verkrijgen. We maken al een jaar of 80 versterkers, dus dat is niet zo spannend meer. Verder zeggen de gebruikte materialen ook niet zo heel veel over de geluidskwaliteit, zolang ze natuurlijk voldoen aan de minimumeisen van het ontwerp. Materiaalkeuze zegt vaak meer over zaken als levensduur, nauwkeurigheid van waarden en dergelijke. Maar geloof mij, jij hoort echt geen verschil tussen een transistor van 10 cent, of een van een euro.
De prijs van een versterker zegt überhaupt niets over de kwaliteit van een versterker. Ga maar eens na:
Ik heb een bedrijf die versterkers bouwt. Om quite te draaien moet €90.000,- verdienen met mijn bedrijf. Als ik een versterker bouw van €100,- productiekosten en ik verkoop ze voor €1000, dan moet ik er 100 verkopen wil ik quitte draaien. Naar mate spullen exclusiever en vooral duurder worden, worden ze minder verkocht. (Ga maar na, hoeveel mensen ken jij met een versterker van €10000 en hoeveel met één van €1000,-). Als mijn versterker €5000,- kost, verkoop ik er nog maar 50 en mag ik dus maar voor €3200,- aan materiaal er in stoppen. Kost de versterker €10.000,- dan verkoop ik er maar 10 en om dan toch €90.000 winst te maken, mag er dus maar voor €1000,- euro aan productiekosten inzitten.
Een dure versterker wil dus lang niet altijd zeggen dat dit een betere versterker is.
Uiriamu schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 02:40: En probeer maar eens een audiozaak te overtuigen dat ze maar 1 versterker hoeven te verkopen omdat alles toch hetzelfde klinkt. Dat je aan stroomkabels twijfelt, ala, maar versterkers... Nee, dat bestaat gewoon niet.
Jij hebt het begrip vrije handelsmarkt en handelsgeest niet zo goed begrepen vermoed ik. Het is een audiozaak er alles aan gelegen om zoveel mogelijk te verkopen, daarmee verdienen ze hun brood. Zij zullen van alles beweren om hun spullen te verkopen. Mensen willen zich onderscheiden en keuze hebben. En er zijn ook voor de techneuten die niet geloven in al die marketingfabeltjes over geluidskwaliteit voldoende andere criteria om apparatuur op uit te zoeken (bv levensduur, vermogen, garantie, uiterlijk, aansluitingen en ga zo maar door)
Ik kan het wel uitelkaar houden, no problemo en dat kan jij ook, je hebt het alleen nog nooit geprobeerd. En je moet juist wel luisteren naar uitleg want door te focussen hoor je wat ik bedoel. Je bent al sceptisch, dus wat maakt het dan uit dat je je ergens op gaat focussen? Je gaat echt niet zelf bedenken dat iets beter klinkt, al was het maar om mij geen gelijk te kunnen geven.
Nee de apparatuur was niet stuk lol.
Ga naar dat luistervergelijk en bewijs je kunnen zou ik zeggen. En beticht mij niet van dat ik het nooit geprobeerd hebt, want dat kun je nergens op baseren. Ik heb meer vergeleken en gehoord dan jij je in kunt denken vermoed ik.
Ik was niet al sceptisch en ben toen gaan luisteren. Ik ben gaan luisteren, heb kennis van de achterliggende techniek en ben zo tot conclusies gekomen. Het feit dat ik dicht op het vuur zit qua ontwerp en productie heeft die conclusies vervolgens alleen maar bevestigd. Daarmee wil ik niet beweren dat ze de universele waarheid zijn, maar ik heb nog niemand ontmoet die mij anders kon bewijzen.
En echt, met alle respect, maar zolang jij nog nooit een goede ABX hebt gedaan, kan ik niet concluderen of je de verschillen die je claimt gehoord of ervaren hebt.
[
Voor 100% gewijzigd door
Killer op 04-09-2011 00:39
]