Killer schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:05:
[...]
In a Closed Headphone .... Dit geldt dus alleen maar voor een gesloten systeem. De meeste serieuze audio koptelefoons zijn van het open principe. Jij stelt direct dat dit ook voor het open systeem werkt, dat haal ik nergens uit dat artikel
misschien staar je je een beetje blind op open en closed.
Een open headphone is aan de achterkant open. De interactie tussen membraam en trommelvlies is gewoon hetzelfde. Dat bedoelen ze hier dus ook. gesloten tussen membraam en trommelvlies. (er is ook geen volgende paragraaf die begint met 'in an open headphone'.)
Tevens staat er dat tot 2Khz de uitslag van de driver proportioneel is aan de geluidsdruk. M.a.w. dus een directe koppeling, waar het oor niets mee te maken heeft (als hoorn dan).
Je begrijpt mijn text (en de text van het boek) niet: als je een koptelefoon ophebt, fungeert de lucht in je gehoorgang als een drukkamer (net zoals een hoorn dat heeft). Hierbij krijg je eigenlijk een directe koppeling tussen trommelvlies en koptelefoonmembraam (de lucht in je gehoorgang geeft geen golfgedrag weer).
Maar goed, nu herhaal ik mezelf weer.
Dat is bij een luidspreker dus wezenlijk anders: de lucht tussen luidspreker en ontvanger zorgt voor overdracht van een lopende golf.
Het fundamentele verschil is derhalve ook dat bij een koptelefoon het membraam en trommelvlies in fase staan.
Maar dan vraag ik mij nog het volgende af m.b.t. tot het aanpassen van de frequentiecurve:
Geluid bereikt het menselijk oor en de combinatie van hersenen en oor is in staat geluid min of meer lineair waar te nemen, omdat het gehele systeem automatisch corrigeert voor tekortkomingen van het systeem. Dus als ik mijn oor bestook met verschillende tonen, die elk even hard zijn, klinken die ook allemaal min of meer even hard. Ik kan horen of de tonen lineair zijn t.o.v. elkaar (met een zekere foutmarge uiteraard)
Als ik nu bepaalde frequenties ga versterken, zodat ze lineair t.o.v. elkaar bij mijn trommelvlies komen, gaat mijn gehoor compenseren en hoor ik dus die frequenties harder dan de rest. Waarom zou dat bij een koptelefoon anders zijn? Bij een open-systeem werkt het blijkbaar op de normale manier, hoe het bij een gesloten systeem werkt kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat een hele serieuze hoofdtelefoons, gemaakt voor hyperdepiep audiofiele weergave. juist proberen zo lineair mogelijk te zijn. Als dit principe echt zo zou werken, zou je verwachten dat deze systemen met een bepaald filter geleverd worden, of zo ontworpen zijn dat ze van nature een bepaalde frequentiecurve hebben
Dus hyperdepiepaudio heeft het altijd bij het rechte eind en kan alles oplossen?
Sorry hoor, maar ik heb nog geen enkele installatie gehoord waarbij ik met m'n ogen dicht dacht dat ik werkelijk in de concertzaal zat. Mensen hebben het wel over plaatsing en frequentiecurven, maar ik kan nog steeds door een dichte deur horen of er aan de andere kant iemand werkelijk een instrument bespeelt of dat er een installatie staat te spelen.
Daarnaast is je oor helemaal niet goed in staat tonen die even hard zijn lineair te interpreteren.
Dat heeft heel veel onderzoek van de heren Stevens, Robinson, Dadson, Fletcher en Munson onderhand wel uitgewezen.
Als ik nu het verhaal lees over de aan te passen frequentiebanden en die leg naast het frequentiespectrum van verschillende type hoofdtelefoons, dan heeft het er alles van weg dat het wel heel grof regelwerk is. Je zou dan echt de gehoorgang moeten uitmeten en de specifieke karakteristiek van je hoofdtelefoon moeten meenemen om echt exact te gaan afregelen. Anders kun je het zelfs verslechteren i.p.v. verbeteren.
Nou, als je er zo van overtuigt bent dat dit soort zaken zo precies komen, bereken het dan eens?!?
Ik zie een stel vage redelijk breedbandige versterkingen in het grafiekje. Wat is dan de afwijking van inhoud van een gehoorgang tussen personen onderling? En hoeveel hertz scheelt dat dan in resonanties? En worden die dan niet omvat in het grafiekje?
Je verzint nu allerlei onzekerheden. Dat dit soort onzekerheden in het betreffende - veel te beknopte stukje - niet worden toegelicht wordt niet uitgesloten dat ze niet zouden plaatsvinden. Maar doordat jij ze niet toelicht wordt ook niet bekrachtigd dat ze wel plaatsvinden.
Het verzinnen van allerlei onzekerheden heeft alleen maar nut als ze ook sluitend onderbouwd worden... dat verlang jij toch immers ook van de gelanceerde theorie?
Maar goed, ik probeer eerst een theorie te bevatten en uit te diepen voordat ik allerlei zaken ga verzinnen waarom het niet zo zou zijn. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de achtergrond van het betreffende stukje.
Ik probeer z'n theorie niet te verdedigen, maar ik schrijf 'm ook niet af