zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.681 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

Het zou mij ook puur om het zelf (op maat) maken gaan. Leuk om te doen, en voorkomt ook nog eens een grote kabelbrei achter je hifi spul :)

Ik vermoed niet dat ik het verschil ga horen, de interlinks die ik nu heb zijn geen wikiwaki spul, maar ook geen highend. 10-20 euro per kabel, max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radiocentrum verkoopt ook Belden http://www.radiocentrum.c...m_zwart_7_5mm_BELDEN.html
Is dit dezelfde kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

En daar kom je nu mee ;)

Is voor mij moeilijk te zeggen of het dezelfde kabel is, de prijs is in ieder geval een stuk beter.

/edit

van Radiocentrum:
Specificaties:
- Kleur: zwart
- Impedantie: 75 Ohm
- Diameter: 7 mm
- Demping: (1 GHz) = 20 dB

Van Farnell:
External Diameter:5.92mm
Outer Insulation Colour:Grey

Lijkt dus niet om dezelfde kabel te gaan, maar zal vast ook wel werken.

[ Voor 37% gewijzigd door ST10©DE op 03-02-2010 13:13 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Of het exact dezelfde is kan ik niet beoordelen. Het is echter een kabel die je prima kunt gebruiken voor deze doeleinden.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:14:
Of het exact dezelfde is kan ik niet beoordelen. Het is echter een kabel die je prima kunt gebruiken voor deze doeleinden.
Ik heb vorig jaar een selfmade kabel gemaakt met Neutrik tulppluggen http://www.radiocentrum.c.../Tulp_connectoren/Neutrik en, ik dacht, met deze kabel http://www.radiocentrum.c...5_Ohm_zwart_RG59_6mm.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:30:
[...]

Ik heb vorig jaar een selfmade kabel gemaakt met Neutrik tulppluggen http://www.radiocentrum.c.../Tulp_connectoren/Neutrik en, ik dacht, met deze kabel http://www.radiocentrum.c...5_Ohm_zwart_RG59_6mm.html .
Prima toch ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

P. Mekes schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:09:
[...]

En daar kom je nu mee ;)

Is voor mij moeilijk te zeggen of het dezelfde kabel is, de prijs is in ieder geval een stuk beter.

/edit

van Radiocentrum:
Specificaties:
- Kleur: zwart
- Impedantie: 75 Ohm
- Diameter: 7 mm
- Demping: (1 GHz) = 20 dB

Van Farnell:
External Diameter:5.92mm
Outer Insulation Colour:Grey

Lijkt dus niet om dezelfde kabel te gaan, maar zal vast ook wel werken.
Ik vermoed van niet, sowieso is de diameter anders. Daarnaast heb ik wat jaartjes werkervaring bij deze toko, en dit zal waarschijnlijk de betere coax-antenne kabel zijn (ook gezien de prijs). Nog steeds een bijzonder goede kabel voor audio, maar ook erg stug (hij heeft bijv. een massieve kern). Volgens mij is het namelijk de bulk-antenne kabel die ze hebben liggen (vergelijkbaar met de Hirschmann KOKA799).

Een goede kabel die je ook kan gebruiken is de Prefer AV-14, -24 of -34 (enkel, dubbel, drievoudig). Deze presteerd ook erg goed en is in kwaliteit vergelijkbaar met de betere "HQ"-fabriekskabels.

Een kabel die ze ook hebben liggen, maar niet op de website staat, is de Prefer V-80, die ik thuis heb liggen als voor-malige sub-woofer kabel. Deze zit qua prijs in dezelfde regio als de Belden hierboven (ook ongeveer €3,50 per meter) en is eigenlijk een video-kabel. Mijn subje, die altijd op vol-vermogen draaide (geen volume regeling op de sub zelf) was doodstil en gaf totaal geen ruis met deze kabel, terwijl hij toch zo'n 7 meter lang is. Nu dient hij als composiet-kabel voor m'n HTPC, en ook daar komt een bijzonder strak beeld uit (de bekende problemen met composiet zijn niet waarneembaar). Als pluggen zitten er de bekende betere Neutrik's aan.

Ik twijfel even over het precieze type kabel... ik heb hem hier al eerder vermeld, ik zal vanavond even op de kabel loeren welke het precies is

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitleg over luidspreker kabels http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 15:14
Ik heb toevallig gisteren nog een coax antennekabel in elkaar zitten knutselen. Belden coax inclusief Hirschmann pluggen. De kabel is afgeschermd met aluminiumfolie met daarover weer een metalen "kous". Hij is hierdoor wat stug maar als je de bocht om moet dan kun je hem lichtjes verwarmen met een fohn waardoor het wat makkelijker gaat. Technische specificaties kun je vinden onder de link van Belden coax. Ben er zelf erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ow, en good-old RG-59 is natuurlijk ook uitstekend te gebruiken voor audio-/video-toepassingen. Het enige nadeel van RG-59 of een coax-kabel als de belden, is dat ze meestal vrij stug zijn. Je moet dan vooral uitkijken dat je een bocht niet teveel forceert, waardoor de binnen-isolatie beschadigd kan raken, of de afscherming gaten kan gaan vertonen. Dergelijke stugge kabels willen vaak maar slecht in bochten buigen met een straal korten dan 10cm, met 5 cm als absolute max. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

De kabels die ik postte zijn een stuk soepeler en makkelijker in een meubel weg te werken. Maar die soepelheid heeft wel een prijs, in dit geval letterlijk, ze zijn namelijk duurder.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Betere bass door gebruik te maken van een betere USB-kabel. Okay ;) Altijd leuk, die bladen en hun "tests".

Wel een schappelijke prijs, voor een USB-kabel van 1 meter. Zouden m'n vakantiefoto's ook mooier worden?

Deze weliswaar redelijk geprijsde FireWire-kabel doet nóg veel meer voor het geluid. Ongelooflijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Brad Pitt op 09-02-2010 21:20 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Brad Pitt schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:17:
Betere bass door gebruik te maken van een betere USB-kabel. Okay ;) Altijd leuk, die bladen en hun "tests".

Wel een schappelijke prijs, voor een USB-kabel van 1 meter. Zouden m'n vakantiefoto's ook mooier worden?

Deze weliswaar redelijk geprijsde FireWire-kabel doet nóg veel meer voor het geluid. Ongelooflijk.
Niet alleen de bas, ook het ritme werd beter! Dan is die kabel nog best goedkoop inderdaad :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Dat van die usb kabel klopt wel.
Ik gebruik 'm zelf namelijk voor m'n printer (ja, zelfs dat kan), en inderdaad, de kleuren zijn ook helderder... :+

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik zou nog laten weten welke superieure kabel ik heb liggen voor composiet en S/PDIF, en dat is inderdaad de Prefer v-80 video-kabel.

En net als de bovenstaande USB- en Firewire-kabels geeft deze een ongekende dynamiek aan het geluid. Echt elk aspect van het geluid wordt gewoon tot ongekende hoogtes getild :+

Ik heb hem natuurlijk gemaakt ooit voor een sub, waarbij afscherming, zeker in mijn meubel, gewoon top moet zijn. De kabel liep over een stekkerblok en langs diverse voedingskabels. Een matige kabel had gegarandeerd een 50Hz brom opgeleverd, en met een subje dat op vol vermogen draait, wil je dat natuurlijk ten allertijden voorkomen. Nu ligt hij er voor composiet-doorgifte (ja, ik weet het... helaas is mijn tv zo antiek dat die niks anders dan composiet snapt...) en ook dat doet hij echt naar alle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

deepbass909 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:42:
<>Echt elk aspect van het geluid wordt gewoon tot ongekende hoogtes getild :+
<>
Liftmuziek :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• deepbass909

deepbass909

@franssie
Dus daarom klinken die deuntjes in de lift ook altijd zo lekker, dat is natuurlijk de onmiskenbare positieve invloed van op- en neergaande bewegingen :+

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Wat is eigenlijk het grote pluspunt van een kabel met goede looks?

Is het daarbij een pre dat je je stereo apparatuur met de achterkant de kamer in laat kijken?
Of de set zo ver van de muur zetten zodat je rondjes rondom kan lopen?

Beide mogelijkheden dan natuurlijk wel met een stereo-kast waarbij de achterkant óók van glas is of helemaal open is...

Of is het meer een verkapt "Ik geloof eigenlijk wel in verschillen maar ik durf het hier niet te roepen" verhaal?
:+

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Ejorne schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:31:

Is het daarbij een pre dat je je stereo apparatuur met de achterkant de kamer in laat kijken?

Beide mogelijkheden dan natuurlijk wel met een stereo-kast waarbij de achterkant óók van glas is of helemaal open is...

Of is het meer een verkapt "Ik geloof eigenlijk wel in verschillen maar ik durf het hier niet te roepen" verhaal?
Ehh, mijn kabels zijn gewoon zichtbaar, omdat ik geen audio meubel heb en mijn apparatuur gewoon op een podest heb staan. Misschien heb ik nog een plaatje daarvan, ff zoeken.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

<>
nah - gewoon de looks. En natuurlijk de in elven gelovende vrienden (al heb ik die niet) imponeren :+
Maar waarom lelijk als het ook mooi kan? Ik heb nu denk ik ca EUR60,- in 'mooie' kabels geinvesteerd, dat is op de hele set vrij weinig en dan wel op de zichtbare kabels.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09-2024

MIQ

Ik vond hem grappig:

http://www.phga.nl/radiocafe/kabels.htm

En analoog:

http://www.youtube.com/watch?v=rnIl5-d13as

[ Voor 32% gewijzigd door MIQ op 12-02-2010 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verhaaltje is leuk, maar euh "De nieuwe aussie van de gabber"? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Analoog trainingspak?

Volgens mij eerder digitaal.... aan of uit... :P

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Geen flauw idee, als ze vol in het zicht lopen zijn de looks misschien nog belangrijk, maar in een meubel interesseerd het me echt niet, al zijn ze paars met gele vlekken... Sterker nog, als het even kan wil ik helemaal geen draden zien... Het zijn stofnesten van de eerste klas en ziet er altijd rommelig uit. Uit mijn meubel komen dan ook alleen de kabels waar ik gewoon niet omheen kan (voeding, speakers, antenne), waarbij bijna alles ook nog gebundeld is in een kabelhoes (wel zo praktisch bij een verrijdbaar meubel).

Als ik een kabel als mooi omschrijf, dan gaat het over de constructie, dus degelijke pluggen, goede buitenisolatie, soepelheid van de kabel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

deepbass909 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:56:
Ow, en good-old RG-59 is natuurlijk ook uitstekend te gebruiken voor audio-/video-toepassingen. Het enige nadeel van RG-59 of een coax-kabel als de belden, is dat ze meestal vrij stug zijn. Je moet dan vooral uitkijken dat je een bocht niet teveel forceert, waardoor de binnen-isolatie beschadigd kan raken, of de afscherming gaten kan gaan vertonen.
Bochten zijn sowiezo de grootste vijand van je kabels. Goed, je zal altijd wel plekken hebben waar je de kabel in het meest kleine hoekje om de plint heen wil kunnen knikken zodat ie uit het zicht is, maar voor mij is nog altijd regel #1:

A straight cable is a happy cable.

Da's ook de reden waarom ik redelijk voorzichtig ben met oprollen van ál mijn kabels, en mijn lijnen van ~10m of langer het nu al gauw 2-3 jaar uithouden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Stoney3K schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:32:
[...]

Bochten zijn sowiezo de grootste vijand van je kabels. Goed, je zal altijd wel plekken hebben waar je de kabel in het meest kleine hoekje om de plint heen wil kunnen knikken zodat ie uit het zicht is, maar voor mij is nog altijd regel #1:

A straight cable is a happy cable.

Da's ook de reden waarom ik redelijk voorzichtig ben met oprollen van ál mijn kabels, en mijn lijnen van ~10m of langer het nu al gauw 2-3 jaar uithouden.
Wat is dan volgens jou het probleem met een gebogen kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Je kan theoretisch een reflectie bij een bocht krijgen.
Je moet dan lijkt me wel kabels hebben die in de buurt komen van ca. 1/2 golflengte (anders valt er weinig te reflecteren).
Voor audiosignalen t/m ca. 20kHz zou je dan een kabellengte moeten hebben van 7,5 km (!).
Voor radio/tv (of digitale) signalen (of digitale) ligt dat anders, daar zit je vaak ver in het mhz bereik (of hoger), dus kan je al reflecties hebben in stukjes van enkele meters of minder. Maar in dat bereik hebben kabels al eveneens een behoorlijke impedantie, en worden materiaalimpuriteiten ook veel belangrijker (die hebben namelijk hun eigen impedantie (en dus ook reflectie)).
De kabel die je dus niet moet buigen is je tv kabel. Voor een analoog audiosignaaltje maakt het niet zoveel uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 01:41:
De kabel die je dus niet moet buigen is je tv kabel. Voor een analoog audiosignaaltje maakt het niet zoveel uit ;).
Het gaat in mijn geval meer om schade en slijtage door het continu oprollen, afrollen, tie-wraps loshalen en weer vastmaken, en kabels verleggen.

Voor een audio-signaal zal het vaak worst wezen of je het over een dropveter stuurt die in een hoek gespijkerd is, of een super-high-end-coax elfenmaanlichtsnoertje. Al zal een coax-kabel wat meer geluidskwaliteit bieden omdat die over het algemeen beter afgeschermd is dan een tweedraadslijn.

Voor video/SPDIF (3-6MHz, golflengte 100m), VGA/component (10-20MHz, golflengte een paar dozijn meter) of VHF/UHF (enkele m-cm aan golflengte) wordt het natuurlijk een ander verhaal, afhankelijk van de lengte van je verbindingen.

Dat neemt niet weg dat ook buigen en knikken van audio-kabels en speaker/stroomaansluitingen niet erg wenselijk is, of je moet elk jaar nieuwe kabels willen kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Stoney3K schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:44:
[...]

Het gaat in mijn geval meer om schade en slijtage door het continu oprollen, afrollen, tie-wraps loshalen en weer vastmaken, en kabels verleggen.

Voor een audio-signaal zal het vaak worst wezen of je het over een dropveter stuurt die in een hoek gespijkerd is, of een super-high-end-coax elfenmaanlichtsnoertje. Al zal een coax-kabel wat meer geluidskwaliteit bieden omdat die over het algemeen beter afgeschermd is dan een tweedraadslijn.

Voor video/SPDIF (3-6MHz, golflengte 100m), VGA/component (10-20MHz, golflengte een paar dozijn meter) of VHF/UHF (enkele m-cm aan golflengte) wordt het natuurlijk een ander verhaal, afhankelijk van de lengte van je verbindingen.

Dat neemt niet weg dat ook buigen en knikken van audio-kabels en speaker/stroomaansluitingen niet erg wenselijk is, of je moet elk jaar nieuwe kabels willen kopen. :+
Ik weet niet hoe vaak jij met je kabels bezig bent, maar bij mij sluit ik ze aan en hooguit 1 a2 keer per jaar gaan ze misschien los. Ik moet toch echt heel serieus mijn best doen om een kabel zo kapot te krijgen dat deze vervangen moet worden, puur en alleen maar door hem te gebruiken.

Ik heb meetsnoeren die denk ik al wel 20 jaar oud zijn en elke dag gebruikt worden. Zelfs die zijn nog prima in orde. Nou zijn echt scherpe knikken natuurlijk niet wenselijk, omdat je dan een breuk kunt forceren. Maar kabels gewoon met bochtjes leggen in bijvoorbeeld je meubel mag echt geen probleem voor een goede kabel zijn.

En diegene die een TV kabel zo weet te buigen, dat de interne reflecties echt merkbaar invloed hebben op een signaal, die moet volgens mij nog geboren worden. (Tenzij deze of gene zo buigt dat de kabel breekt). Mij is het nog nooit gelukt in ieder geval. Maar misschien komt dat ook omdat ik een antenneversterker gebruik en het signaal dus wel wat misbruik kan verdragen.

De enige kabel waar niet teveel buigen en knikken echt belangrijk is, is volgens mij alleen een glaskabel. Niet eens zo zeer vanwege de reflecties, maar omdat de glaskern nogal snel breekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 13-02-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 13:09
Afbeeldingslocatie: http://www.kempelektroniks.nl/getfile/a3a5d6ad-7430-476b-9a3d-b1a4223f8f84/SilClear-jpg.aspx?width=275&height=220

SILCLEAR
Een unieke upgrade voor al uw audio/video kabels

Het meest effectieve contactverbeteringsmiddel, op basis van een met zilver verzadigde - supergeleidende - pasta
  • Verbetert de geluidskwaliteit van elke interlink, power cord, speakercable
  • Gemakkelijk aan te brengen d.m.v. het bijgeleverde kwastje
  • Behandelde contacten blijven zeer lang (vele jaren) onderhoudsvrij
  • Verpakking 14 grams potje; voldoende voor duizenden contactbehandelingen
  • Onbetwist één van de beste nieuwe tweakmiddelen van de laatste jaren
http://www.kempelektroniks.nl/Accessoires/SilClear.aspx
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Een unieke upgrade voor al uw audio/video kabels"De door SilClear veroorzaakte geluidsverrijking, die U direct zult horen, zal met de uren alleen maar toenemen. U zult de eerste 4 tot 10 uur na behandeling een alsmaar groter wordende verbetering van Uw hele systeem horen, met betrekking tot warmte en diepte."

OMG, echt tenenkrommend, dat soort dingen.

En wij zijn (of is het ondertussen waren? ;) ) de meest intelligente levensvorm toch of zo? :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Brad Pitt op 13-02-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
Die hele site staat vol met onzin.
http://www.kempelektroniks.nl/General/Tweaks.aspx

CD's demagnetiseren?
CD's invriezen?

EDIT:
Met een piëzo-electrische gasaansteker (zonder vlam!) kunt u een CD, op een eenvoudige en goedkope manier, ontdoen van zijn statische lading. Dit komt doordat zo'n aansteker ozon-gas produceert die de statische lading van het schijfje teniet doet.

Ik moet bijna huilen. :'(

[ Voor 54% gewijzigd door HBlekkenhorst op 13-02-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HBlekkenhorst schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:50:
[afbeelding]

SILCLEAR
Ik heb dit spul op mijn Toslink kabels gesmeerd, maar nu komt er helemaal geen geluid meer uit :( Help, wat kan ik doen?

;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HBlekkenhorst schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:03:

CD's demagnetiseren?
CD's invriezen?
Nog meer fraais: De CD-optimizer: een blok steen. Verder leveren ze ook al grotendeels (90%) ingespeelde interlinks. Dat gaat dus zeker tijd schelen.

OMGWTFBBQ.

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 13-02-2010 14:14 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Geniaal toch!! Als je er je geld mee kan verdienen :D

Stelletje kwakzalvers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

je zou bijna zelf een bedrijf hierin beginnen - er zijn blijkbaar toch mensen die het kopen. Investering zijn wat kabels, wat krimpkous en wat snakeskin en dan maar losgaan!
Verbazend hoe vaak je ook gecrimpte en gesoldeerde verbindingen tegenkomt - een van de weinige voorbeelden waar juist het gezegde "dubbel genaaid houdt beter" niet geld, of juist wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

EDIT:
Met een piëzo-electrische gasaansteker (zonder vlam!) kunt u een CD, op een eenvoudige en goedkope manier, ontdoen van zijn statische lading. Dit komt doordat zo'n aansteker ozon-gas produceert die de statische lading van het schijfje teniet doet.

Da's een beetje gejat van de milty zerostat (voor platen); je weet wel, dat ding wat eruit ziet als een kinderpistooltje.
En dan nog slaan ze de plank een beetje mis: naast dat het natuurlijk zeer betwijfelend is of een cd wel of niet statisch mag zijn (het maakt natuurlijk geen drol uit; voor platen is dit natuurlijk anders), moet je juist geen vonk krijgen om statische electriciteit te compenseren.
Bij een (statische) plaat maak je met een zerostat eveneens een statisch veld, waardoor je (relatief gezien) het veld van de plaat compenseert. Hierdoor valt het stof van je plaat, en dat werkt ook nog. (daarna is je plaat natuurlijk nog steeds statisch, er wordt immers geen lading weggenomen)
HBlekkenhorst schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:50:
[afbeelding]

SILCLEAR

Het meest effectieve contactverbeteringsmiddel, op basis van een met zilver verzadigde - supergeleidende - pasta
  • Verbetert de geluidskwaliteit van elke interlink, power cord, speakercable
  • Gemakkelijk aan te brengen d.m.v. het bijgeleverde kwastje
  • Behandelde contacten blijven zeer lang (vele jaren) onderhoudsvrij
  • Verpakking 14 grams potje; voldoende voor duizenden contactbehandelingen
  • Onbetwist één van de beste nieuwe tweakmiddelen van de laatste jaren
http://www.kempelektroniks.nl/Accessoires/SilClear.aspx
|:(
Dit is imo helemaal niet zo'n slecht idee (contacten worden immers vaak ook verguld). In de (industriële) electronica worden wel vaker dit soort middelen op stekkers gesmeerd voor beter contact; met name in omgevingen die wat zwaarder zijn (bijv. leger etc).
Aan de andere kant trekt elk smeerseltje ook weer vuil aan. Je weet zeker dat als je een wereld van verschil hoort, het slecht gesteld is met je huidige installatie. Dat blijkt bij recensenten wel erg vaak het geval te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
In mijn studeerkamer heb ik een metalen kabelgoot (ethernet en wcd's) gemonteerd.

Welke kabels kunnen er ongestoord doorheen worden geleid:
  • Luidsprekersnoeren
  • Digitale aansluitkabel subwoofer
  • Antennekabel (kabel) met antenne-contactdoos (radio/tv) in de goot
  • Digitenne antennesignaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
mr_petit schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:05:
[...]

Dit is imo helemaal niet zo'n slecht idee (contacten worden immers vaak ook verguld). In de (industriële) electronica worden wel vaker dit soort middelen op stekkers gesmeerd voor beter contact; met name in omgevingen die wat zwaarder zijn (bijv. leger etc).
Aan de andere kant trekt elk smeerseltje ook weer vuil aan. Je weet zeker dat als je een wereld van verschil hoort, het slecht gesteld is met je huidige installatie. Dat blijkt bij recensenten wel erg vaak het geval te zijn :+
Kom op zeg, supergeleidende pasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je moet toch wat om jouw product aan de man te brengen. Dit gaat nog goed bij onwetende consumenten. Is het niet gewoon zaaddodende pasta met wat metaal deeltjes? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 14-02-2010 14:46 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
Chevy454 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:44:
[...]

Je moet toch wat om jouw product aan de man te brengen. Dit gaat nog goed bij onwetende consumenten. Is het niet gewoon zaaddodende pasta met wat metaal deeltjes? :+
Alleen het feit al dat ze het supergeleidend noemen is voor mij al zaaddodend. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat een site inderdaad, ik zou bijna denken dat het satirisch bedoeld is.

INteressant vond ik de volgende passage: "Empirisch is vastgesteld dat een hoek van 36 graden klankmatig optimaal is." Ik ben benieuwd of ze een verslag van het empirische onderzoek beschikbaar zouden stellen, want ik zou verwachten dat en hoek van 23,76 graden een stuk beter zou zijn.

'Op enigszins mysterieuze wijze laten deze resonatoren de muren van de luisterruimte als het ware vervagen en worden resonanties effectief bestreden.' vond ik ook mooi, in je blootje luisteren is er niet meer bij... (de afwezigheid van kleding verbetert het stereobeeld overigens enorm)

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat die 23,6 ° betreft, ik heb zojuist empirisch vastgesteld dat een labeltje gemaakt van een net ontvangen valentijnskaartje aan één van de kabeltjes vastgeknoopt, met de lusjes in het touwtje onder een hoek van 23,6°, tot heel bijzondere resultaten leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Killer schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:47:
[...]

Wat is dan volgens jou het probleem met een gebogen kabel?
Bij een co-axiale kabel is het heel simpel. Als je die te sterk buigt (in een bocht forceert), druk je aan de binnenkant van de bocht de mantel en binnen-isolatie samen, terwijl je aan de buitenzijde van de bocht deze juist uitrekt. Het probleem is dat die de di-elektrische eigenschappen ter plekke zo sterk kunnen beïnvloeden dat je reflecties of ruis gaat krijgen. Of in het ergste geval kan je een kabelbreuk of kortsluiting in de kabel krijgen. Of dat gebeurd is altijd maar de vraag, maar voorkomen is beter dan genezen, dus een co-axiale kabel moet je gewoon niet te sterk buigen.
Hoe dikker de kabel wordt, hoe groter het risico overigens wordt.

Dit is geen adiofiele "wijsheid" maar een algemene omgangsregel voor het behandelen van co-axiale kabels, of het nou antenne, video of audio is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Sommige sites kunnen toch een hoop poeha over kabels schrijven. Er zit wel een kern van waarheid in, maar ook een hoop bull.

http://www.wirelogic.us/basics.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kippy, ja dat klopt. Soms denk ik wel eens dat ze beginnen met natuurkunde (dat lukt, het deel dat klopt) maar op een gegeven moment zich te proberen te verplaatsen in een electron die door zo'n kabel heenvliegt en dan allerlei dingen zich in het hoofd halen die raar, dom of stom zijn (ook dat klopt, er is geen bewijs gevonden tot nu toe dat electronen kunnen denken).
Jammer maar ik denk echt dat niet alle hifi verkopers oplichters zijn, het wordt soms een soort van willen geloven in ipv redeneren & meten (dbp luisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

HBlekkenhorst schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:28:
[...]

Kom op zeg, supergeleidende pasta?
Misschien moet je even over het natuurkundig begrip supergeleiding heenstappen en het gewoon taalkundig beschouwen: een pasta die super goed geleidt?!? (a.k.a. contactpasta)
Zo kan je ook wel over het begrip koelpasta vallen, en dat gebruiken we hier ook en masse.
Iets onintelligents beschouwen met evenveel onbegrip is natuurlijk niet echt sierlijk.

Neemt niet weg dat de overige uitleg neigt naar pseudowetenschappelijke prietpraat die plaatshoort in de hoek van de kwakzalverij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:06:
Het probleem is dat die de di-elektrische eigenschappen ter plekke zo sterk kunnen beïnvloeden dat je reflecties of ruis gaat krijgen.
Dat gedeelte van het krijgen van ruis uit een bocht (door verandiering van de di-electrische eigenschap) klopt imo niet hoor.
Het ruisgedeelte komt echt uit de ontvanger die achter de kabel gelegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

Ik krijg morgen de Denon 1910 en heb standaart kabel gehaald van de media markt 0.75mm alleen wil dat wel mooi aansluiten met bananenpluggen zodat het mooi strak en netjes is aangesloten.

wat zouden jullie mij adviseren en eventueel een winkel waar je kan kopen.

is DEZE of gaan voor de Een duurdere

misschien kunnen mensen hier zelf ook zeggen wat ze hebben aangesloten bij een Denon receiver om beetje te vergelijken.

bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Killer schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:02:
[...]

Ik weet niet hoe vaak jij met je kabels bezig bent, maar bij mij sluit ik ze aan en hooguit 1 a2 keer per jaar gaan ze misschien los. Ik moet toch echt heel serieus mijn best doen om een kabel zo kapot te krijgen dat deze vervangen moet worden, puur en alleen maar door hem te gebruiken.

Ik heb meetsnoeren die denk ik al wel 20 jaar oud zijn en elke dag gebruikt worden. Zelfs die zijn nog prima in orde. Nou zijn echt scherpe knikken natuurlijk niet wenselijk, omdat je dan een breuk kunt forceren. Maar kabels gewoon met bochtjes leggen in bijvoorbeeld je meubel mag echt geen probleem voor een goede kabel zijn.
Nu is het niet echt H, maar wel AV, want ik gooi en smijt dagelijks met microfoon-, VGA-, BNC- en krachtstroomkabels. En dan heb je het over lijnen die makkelijk 20m kunnen zijn, van de mengtafel naar het podium, en voorzichtig doen is er vooral tijdens het afbreken niet bij :)... dus daar heb ik het wel op de moeilijke manier geleerd. Als je na elke klus weer een kabeltje van 3 euro weg mag gooien, dan koop je op een gegeven moment wel kwalitatief betere kabels die je wel fatsoenlijk weet op te rollen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Jouw redenen vallen wel een beetje buiten de strekking van dit topic.
Het gaat hier over het wel of niet aanwezig zijn van vermeende effecten, en niet over zo hard aan draden trekken of buigen dat deze fysiek breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Stoney3K schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:59:
[...]

Nu is het niet echt H, maar wel AV, want ik gooi en smijt dagelijks met microfoon-, VGA-, BNC- en krachtstroomkabels. En dan heb je het over lijnen die makkelijk 20m kunnen zijn, van de mengtafel naar het podium, en voorzichtig doen is er vooral tijdens het afbreken niet bij :)... dus daar heb ik het wel op de moeilijke manier geleerd. Als je na elke klus weer een kabeltje van 3 euro weg mag gooien, dan koop je op een gegeven moment wel kwalitatief betere kabels die je wel fatsoenlijk weet op te rollen. ;)
Dat geloof ik ook wel. Maar hoe vaak doet iemand in zijn of haar thuissituatie dit? Ik vermoed zelden.

En dat is net zo als het buigen van kabels. Natuurlijk is het zo, dat als je te ver buigt bij bijvoorbeeld coax je problemen kunt krijgen, maar dan ben je al redelijke extreem bezig. Ik heb hier een coaxkabel lopen voor mijn Tv en die wringt zich langs een deurpost en maak dus over een stukje van een cm of 4, 2 maal een bijna 90 graden knik. En die kabel werkt zonder problemen. Hij geeft op de tv geen merkbare\zichtbare verschillen met een kabel die recht loopt. Ook na meten op de uitgang van de kabel, kan ik geen noemenswaardige verschillen ontdekken met een rechte kabel. Dus zolang je het met beleid doet en niet al te extreem, kan een gemiddelde (niet glaskabel) best gebogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:48:
hallo,

Ik krijg morgen de Denon 1910 en heb standaart kabel gehaald van de media markt 0.75mm alleen wil dat wel mooi aansluiten met bananenpluggen zodat het mooi strak en netjes is aangesloten.

wat zouden jullie mij adviseren en eventueel een winkel waar je kan kopen.

is DEZE of gaan voor de Een duurdere

misschien kunnen mensen hier zelf ook zeggen wat ze hebben aangesloten bij een Denon receiver om beetje te vergelijken.

bedankt alvast
Puur omdat ik weet wat voor troep die goedkope pluggen zijn, gewoon de wat duurdere nemen. Dit heeft niks met de geluidskwaliteit te maken, maar puur met de montage kwaliteit.

Kijk anders of je deze kan krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/RH-BULA20KR.JPG
Dé standaard Hirschmann banaanplug die ook voor veel meetsnoeren gebruikt worden. Deze zijn gewoon degelijk, hebben een goede contactdruk en oxideren niet. Ik heb deze in gebruik voor alle luidsprekers, behalve de fronts.
mr_petit schreef op maandag 15 februari 2010 @ 18:21:
[...]

Dat gedeelte van het krijgen van ruis uit een bocht (door verandiering van de di-electrische eigenschap) klopt imo niet hoor.
Het ruisgedeelte komt echt uit de ontvanger die achter de kabel gelegen is.
Ik heb in mijn jaren dat ik elektronica onderdelen verkocht (echt hardcore elektronica, dus van weerstandjes tot IC's en diverse kabels), toch echt genoeg problemen gezien met verkeerd gebogen kabels. Het ligt er ook een beetje aan waar je woont en wat er in de buurt van de kabel bevindt. Een haaks gebogen kabel stond in IJsselstein, en dan vooral Zenderpark (pal onder de mast van Lopik) garant voor storing en uitvallen van digitale tv. Er gebeuren namelijk 3 dingen, één door het opentrekken de mantel in de buitenbocht krijgen externe storingen meer kans om door te dringen, twee, door het beschadigen van de binnen-isolatie kan ter plaatse de demping sterk toenemen en 3, bij sterk buigen bestaat het risico van het simpelweg breken van de kern. Bij de frequentie waarop de kabel werkt, kan dat echt een serieus probleem vormen. Vuistregel bij ons was altijd, nooit de kabel forceren, maar proberen de de kabel zo vloeiend mogelijk door een bocht te leiden.

Overigens geldt in mijn huidige huis ook dat de kabel erg kritisch is. De sterkte van het signaal bij binnenkomst is al op het randje (maar net sterk genoeg zodat de kabelmaatschappij niks hoeft te doen...), maar daar zit vervolgens nog 20 meter kabel achter... Elk beetje storing dat er mogelijk nog in de kabel bij kan komen, is genoeg om de ontvangst te verknallen... Toen ik hier ging wonen heb ik ook alles mogen vervangen voor goede kwaliteit kabel en aansluitdozen (Hirschmann allemaal, geen vergulde troep ;) )

Om je idee te geven van wat ik zelf gebruik aan bekabeling, dit is mijn huidige set:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2777/4358962784_9fe5b3fac0_b.jpg
Geen bijzondere kabels, het enige waar ik zo veel mogelijk op let, is dat signaalkabels zo weinig mogelijk langs voedings- en speakerskabels lopen, simpelweg om de kans op storing zoveel mogelijk te minimaliseren.
Geen bijzondere ingestraalde kabels, geen filters, gewoon plain and simple. En voor de audio gaat het toch niet uitmaken, aangezien dat voor 99% via Toslink verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 00:45:

Ik heb in mijn jaren dat ik elektronica onderdelen verkocht (echt hardcore elektronica, dus van weerstandjes tot IC's en diverse kabels), toch echt genoeg problemen gezien met verkeerd gebogen kabels. Het ligt er ook een beetje aan waar je woont en wat er in de buurt van de kabel bevindt. Een haaks gebogen kabel stond in IJsselstein, en dan vooral Zenderpark (pal onder de mast van Lopik) garant voor storing en uitvallen van digitale tv. Er gebeuren namelijk 3 dingen, één door het opentrekken de mantel in de buitenbocht krijgen externe storingen meer kans om door te dringen, twee, door het beschadigen van de binnen-isolatie kan ter plaatse de demping sterk toenemen en 3, bij sterk buigen bestaat het risico van het simpelweg breken van de kern. Bij de frequentie waarop de kabel werkt, kan dat echt een serieus probleem vormen. Vuistregel bij ons was altijd, nooit de kabel forceren, maar proberen de de kabel zo vloeiend mogelijk door een bocht te leiden.
Ik ben ook al heel wat jaartjes met elektronica bezig :+

Mijn punt is (zoals ik letterlijk schreef, en waar jouw statement over ging) dat bij verandering van de di-electrische eigenschap in een kabel in bijvoorbeeld een bocht aldaar geen ruis kan ontstaan. Ik heb het dan niet over het breken van kernen en beschadigen van mantels of wat dan ook, nee, puur het veranderen van de di-electrische eigenschap.
Dat je impedantie daardoor (dus) veranderd, het signaal wellicht gedeeltelijk blokkeert, en dat de ontvanger aan de andere kant met een of ander autogain circuit de ruisvloer opkrikt is een ander verhaal, maar die ruis komt dan niet van de kabel, die wordt door de ontvanger gecreëerd. Vandaar dat ik ook zei dat de ruis dan door de ontvanger wordt gecreëerd, niet door de kabel; een wezenlijk verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@mr_petit
Wij begrijpen elkaar, ik gaf alleen aan dat er meerdere redenen zijn waarom je een coax-kabel gewoon niet te sterk moet buigen. Een verandering in de di-electrische eigenschappen veroorzaakt inderdaad geen ruis, maar extra demping.

Wij gingen al vrij vroeg klanten hier echt voor waarschuwen, aangezien kabelinternet toen echt in opkomst was, en digitale tv ook aangekondigd was. En die 2 zijn veel gevoeliger voor de storing dan analoge tv. Bij analoge tv hou je tenminste nog ontvangst, zij het met ruis, digitale tv en internet vallen gewoon uit als het ruisniveau te hoog wordt, of het signaal te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024

CD's demagnetiseren?
CD's invriezen?

EDIT:

omfg..

dat is echt een super site :D _o_

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Dit advies van die site vond ik ook heel bijzonder:
Heeft u spikes onder uw apparatuur staan dan raden wij u aan om onder één spike een stukje papier te leggen
Ik ben toch zo benieuwd naar de "technische" verklaring daarvan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Dat kan natuurlijk niet werken met een willekeurig stuk papier, dat snapt iedereen. Daar moet je speciaal papier voor kopen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

mjtdevries schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:59:
Dit advies van die site vond ik ook heel bijzonder:

[...]

Ik ben toch zo benieuwd naar de "technische" verklaring daarvan... :)
Dat kan zijn omdat de meeste apparatuur op 4 spikes zal staan. Een systeem met 4 spikes zal altijd 1 spike hebben wat minder de ondergrond raakt dan de andere 3 (alleen een 3 poot kan zo stabiel staan dat alle poten een gelijk contact met de grond hebben).
Dat papiertje neemt van de 4e poot dus de verspreiding van de druk over.
Eigenlijk heb je dan dus 3 spikes en een dempertje.
Dat is het enige wat ik als technisch kan verklaren, en ik vind 'm heel logisch (maar ik ben dan ook absoluut geen aanhanger van spikes, en dit is dus 1 van de redenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

goede verklaring - ik moet nog steeds spikes in mijn staanders boren en zat idd met dit probleem - zullen er dus 3 worden.
Ik ben nl wel een groot voorstander aangezien ik een tegel op beton (vloerverwarming) op hout - vloer heb, en ik hou wel van laag maar nu met de staanders direct op de grond gaat het toch iets te heftig (zelfs sub moeten uitzetten bij films, werd echte te gek als in glazen die mee rinkelden en een hond die weg wilde - gelukkig geen buren hier).
Ben alleen nog op zoek naar twee plankjes natuursteen van ca 3 cm dikte, maar dat is voor het waar koop je dat topic of gewoon de grafzerkhandel.

• Killer

Killer

Hatseflats!

franssie schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:15:
goede verklaring - ik moet nog steeds spikes in mijn staanders boren en zat idd met dit probleem - zullen er dus 3 worden.
Ik ben nl wel een groot voorstander aangezien ik een tegel op beton (vloerverwarming) op hout - vloer heb, en ik hou wel van laag maar nu met de staanders direct op de grond gaat het toch iets te heftig (zelfs sub moeten uitzetten bij films, werd echte te gek als in glazen die mee rinkelden en een hond die weg wilde - gelukkig geen buren hier).
Ben alleen nog op zoek naar twee plankjes natuursteen van ca 3 cm dikte, maar dat is voor het waar koop je dat topic of gewoon de grafzerkhandel.
Met spikes maak je dat probleem eigenlijk niet minder hoor. Met spikes koppel je de speakers juist extra aan de vloer. Het kan zijn dat doordat de speakers iets hoger komen, de vloerreflecties iets veranderen, maar minder basgerinkel zal het niet geven. Eerder meer. Als je akoestische ontkoppeling wilt bewerkstelligen zul je echt iets moeten doen met flexibele (bv rubber) voeten en/of zware platen.

Veel mensen associëren spikes met ontkoppeling, het tegengestelde is echter waar. Spikes zijn origineel bedacht in Engeland, (waar men vaak hoogpolig tapijt heeft) tegelijk met de opkomst van de zuil-luidspreker. De zuil-luidspreker kan op hoogpolig tapijt nogal wankel staan. Door er spikes onder te maken verhelp je dat probleem. De spike boort zich door het tapijt naar de harde vloer. Hierdoor wordt de weergave van de speaker in het basgebied beter omdat de speaker minder 'meewiebelt' en staat de speaker tevens steviger en valt minder makkelijk om.

Natuursteen kun je halen bij de grafzerkenboer of de keukenboer. Die laatste heeft vaak afvalstukken die niet al teveel hoeven kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 18-02-2010 00:09 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

dank! zal de natuursteeen platen proberen te plaatsen op rubbers (wasmachinemodel) om eea tegen te gaan - werkt het ontkoppelen niet (is idd het doel) dan heb ik pech. goede tip van de keukenboer, thanks!

• deepbass909

deepbass909

Killer schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 00:07:
[...]

Met spikes maak je dat probleem eigenlijk niet minder hoor. Met spikes koppel je de speakers juist extra aan de vloer. Het kan zijn dat doordat de speakers iets hoger komen, de vloerreflecties iets veranderen, maar minder basgerinkel zal het niet geven. Eerder meer. Als je akoestische ontkoppeling wilt bewerkstelligen zul je echt iets moeten doen met flexibele (bv rubber) voeten en/of zware platen.

Veel mensen associëren spikes met ontkoppeling, het tegengestelde is echter waar. Spikes zijn origineel bedacht in Engeland, (waar men vaak hoogpolig tapijt heeft) tegelijk met de opkomst van de zuil-luidspreker. De zuil-luidspreker kan op hoogpolig tapijt nogal wankel staan. Door er spikes onder te maken verhelp je dat probleem. De spike boort zich door het tapijt naar de harde vloer. Hierdoor wordt de weergave van de speaker in het basgebied beter omdat de speaker minder 'meewiebelt' en staat de speaker tevens steviger en valt minder makkelijk om.

Natuursteen kun je halen bij de grafzerkenboer of de keukenboer. Die laatste heeft vaak afvalstukken die niet al teveel hoeven kosten.
Klopt helemaal, sterker nog, in de handleiding van mijn speakers staat zelfs dat de meegeleverde spikes alleen bedoeld zijn voor gebruik op tapijt. Voor een harde vloer zitten er poly-uretaan voetjes bij. En sowieso heeft Monitor Audio het netjes gedaan, want de zuil wordt op een voetstuk geschroefd, waar vervolgens verstelbare pootjes onder zitten. Zo kan je de speakers volledig recht en stabiel plaatsen O+

Op de site van Kemp staan ook wel werkelijk de meest fantastische dingen zeg...
De Audiodesk CD Sound Improver freest – onder een hoek van 36 graden – een randje af van uw CD, DVD of SACD. Het resultaat is een aanzienlijke verbetering in de weergave van uw muziek- en DVD-collectie. Na behandeling zal uw muziek boeiender en echter klinken. Tevens neemt het stereobeeld toe en bij complexe passages zijn instrumenten beter van elkaar te onderscheiden. DVD’s geven daarnaast een scherper en helderder beeld.
Zoals altijd worden ook aan dit apparaat weer kwaliteiten toegekend die volstrekt onmogelijk zijn in het digitale bereik... Stereobeeld, scherpte en helderheid van het beeld veranderen echt niet als je niks met de bitstream zelf doet. Als je last hebt van strooilicht in de cd (wat dit apparataatje tegen zou moeten gaan), dan krijg je leesfouten die resulteren in jitter en wegvallen van het signaal, het tegengaan maakt niet het signaal ineens anders, alleen minder foutloos, maar dat heeft zeker niet de bovenstaande effecten tot gevolg.

[qoute]U kunt uw CD's nog verder verbeteren door ze "in te vriezen" (Poor Man's Cryo). Dit kunt u het beste doen in een goede (zachte en schone) zak, om beschadigingen te voorkomen. Leg hem voorzichtig op een veilige plaats. Doet u dit voor minimaal een etmaal, er geldt echter: hoe langer hoe beter! Ook raden wij u aan om de vrieskast zo koud mogelijk te zetten. Wij adviseren puristisch een week. Vries de laatste uren ook een zeer droge handdoek mee. Haal de CD uit de vieskast, en wikkel hem zo snel mogelijk in de handdoek. Laat hem "ontdooien" voor minimaal 2 dagen, maar wij adviseren een hele week. Daana kunt u uw CD weer afspelen.

U kunt dezelfde tweak doen met uw interlinks, luidsprekerkabels en power cords. Tevens kunt u al uw audioapparatuur (met uitzondering van apparatuur met een LCD-display) op dezelfde wijze invriezen.
[/]

Eh, wat? En waarom zou ik dat doen? :?
Met de Furutech RD-2 kunt u uw CD's demagnetiseren. Theoretisch is een CD opgebouwd uit een kunststof schijf, met daarin een aluminium - of soms zelfs ook een - gouden afspeellaag. Zowel aluminium als goud zijn non ferro materialen, en kunnen dus niet magnetisch zijn. Echter in de praktijk is gebleken uit empirische metingen dat deze verontreinigd zijn met ferro (magnetische) materialen zoals ijzer, nikkel of kobalt waardoor zij de laserstraal kunnen afbuigen. Ook de inkt van de labelzijde bevat soortgelijke verontreinigingen...
Het effect van een gedemagnetiseerde CD is een duidelijk rustiger en schoner geluid. De dynamiek neemt iets toe, de afgrenzing van de instrumenten en uitvoerenden is duidelijker en geloofwaardiger.

Uit onze luistertesten is gebleken dat u het beste één keer de labelkant, en twee keer de afspeelkant kunt demagnetiseren. Dit proces moet herhaald worden iedere keer dat u deze reeds gedemagnetiseerde CD weer afspeelt..
Zie mijn stukje bij de Audiodesk. Ja, licht kán theoretisch afgebogen worden door magnetisme... Bij CERN is dat gelukt... Met supermagneten en een super krachtige laser... En zelfs toen bedroeg de afbuiging maar een net meetbare waarde... En dat is vele malen kleiner dan de optische resolutie waarmee een cd werkt.

• Brad Pitt
deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:32:
Ja, licht kán theoretisch afgebogen worden door magnetisme... Bij CERN is dat gelukt... Met supermagneten en een super krachtige laser... En zelfs toen bedroeg de afbuiging maar een net meetbare waarde... En dat is vele malen kleiner dan de optische resolutie waarmee een cd werkt.
Superdroog! _/-\o_ Ik moe(s)t wel erg lachen hierom! Absurd hè, dat dat soort dingen geclaimed worden ;)

• deepbass909

deepbass909

Nog een paar waar de plank compleet misgeslagen wordt:
Platforms (ook wel soundboards genoemd) kunnen het geluid van uw apparatuur aanmerkelijk verbeteren... kunnen inderdaad, indien ze van het juiste materiaal gemaakt zijn. Esdoornhout (maple) blijkt het favoriete materiaal onder instrumentenbouwers zoals Stradivarius en Steinway te zijn vanwege de uitmuntende klankeigenschappen. Esdoornhout is als geen ander materiaal in staat, ongewenste trillingen van uw apparatuur af te voeren.
Instrumentbouwers gebruiken esdoorhout juist omdat het zo lekker resoneert (door de fijne nerfstructuur) op bijna alle frequenties... Volgens mij is dat nou juist wat je niet wilt...
Een geheel andere manier om de akoestiek van de luisterruimte te verbeteren, bieden de resonatoren van Acoustic System. Dit zijn kleine klankschaaltjes van edelmetaal die op een houten voetje staan. Op enigszins mysterieuze wijze laten deze resonatoren de muren van de luisterruimte als het ware vervagen en worden resonanties effectief bestreden.
Gelukkig zeggen ze het zelf al, "op enigszins mysterieuze wijze"...
Als u een brildrager bent zet dan eens uw bril af tijdens het luisteren.
Ja natuurlijk klinkt het dan beter... Mijn aandacht wordt niet meer afgeleid door het afzichtelijke uiterlijk van de meeste "High-End Audiophile" apparatuur, racks, kabels, etc... (met -4 zie ik vanaf een meter praktisch geen details meer en zou ik de ene aluminium versterker niet meer kunnen onderscheiden van de andere)
En als ik de kant van de set op kijk, doet het ook geen pijn meer in m'n portemonee...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:32:
...
Eh, wat? En waarom zou ik dat doen? :?
...
Omdat je audiofiel bent, dat betekent dat je je zo min mogelijk wil bezighouden met (het luisteren naar) muziek etc. Daarom vul je zoveel mogelijk tijd in met het invriezen en demagnetiseren van CDs en apparaten, het lezen van audiofiele reclamefolders, het optimaliseren van het kabelverloop ...

• mjtdevries
mr_petit schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:07:
[...]

Dat kan zijn omdat de meeste apparatuur op 4 spikes zal staan. Een systeem met 4 spikes zal altijd 1 spike hebben wat minder de ondergrond raakt dan de andere 3 (alleen een 3 poot kan zo stabiel staan dat alle poten een gelijk contact met de grond hebben).
Dat papiertje neemt van de 4e poot dus de verspreiding van de druk over.
Eigenlijk heb je dan dus 3 spikes en een dempertje.
Dat is het enige wat ik als technisch kan verklaren, en ik vind 'm heel logisch (maar ik ben dan ook absoluut geen aanhanger van spikes, en dit is dus 1 van de redenen)
Een bewonderingswaardige poging. :) (alleen hoe bepaal jij nu welke spike dat papiertje moet hebben, en hoe dik dat papiertje moet zijn?

Alleen werd in de zin er voor al aangegeven dat je drie spikes moet gebruiken. Ze bedoelen dus 3 spikes waarbij ééntje een papiertje moet krijgen.
dit was de volledige alinea:
Drie, i.p.v. vier voetjes onder uw apparatuur werkt bijna altijd beter. Schuiven met de voetjes onder uw apparaat kan ook nog veel winst opleveren. Heeft u spikes onder uw apparatuur staan dan raden wij u aan om onder één spike een stukje papier te leggen.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

mjtdevries schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:33:
[...]

Een bewonderingswaardige poging. :) (alleen hoe bepaal jij nu welke spike dat papiertje moet hebben, en hoe dik dat papiertje moet zijn?
Als je het papiertje zet onder de spike die het hoogst zit, dan gaat ie wel wiebelen (dus dan stel je de hoogte van de spikes opnieuw af ;)), en de dikte van het papiertje maakt technisch gezien niet uit omdat je daarop ook de hoogte afstelt. Nu kan je de hoogte niet zo nauwkeurig afstellen dat je een vloeipapiertje kan compenseren, dus het is imo eerder een stukje karton.
Alleen werd in de zin er voor al aangegeven dat je drie spikes moet gebruiken. Ze bedoelen dus 3 spikes waarbij ééntje een papiertje moet krijgen.
dit was de volledige alinea:
[...]
Dan is het imo niet nodig / overbodig. Je kan dan net zo goed onder alle of geen spikes een papiertje leggen 8)7
Het beste is natuurlijk geen spikes gebruiken (of je moet wel een hele zware betonnen vloer hebben, geen parket, en de spikes goed door je vloerbedekking willen drukken), maar dat is mijn visie als professioneel (ex) akoesticus. Je wilt namelijk absoluut geen flankerende overdracht van je speakers hebben, ivm zowel overlast als dingen die kunnen trillen of afstralen.
Dempingsrubbers op een vlakke ondergrond is mijn motto (van mijn part een spike op een demper).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 20-02-2010 02:05 ]

• deepbass909

deepbass909

Was niet ook het idee van een spike op een harde ondergrond dat die voor zoveel mogelijk mechanische ontkoppeld? Ik kan mij voorstellen dat bij zware speakers (in gewicht, zoals mijn MA's die per stuk 22kg wegen) en een vloer die enigszins veert (zoals laminaat of goedkoop parket) de spikes ervoor kunnen zorgen dat trillingen van de klankkast zo min mogelijk worden doorgegeven aan de vloer.

Bij mijn MA's wordt er daarvoor een dikke (3cm), massief houten voet meegeleverd, die met stelvoetjes waterpas gesteld wordt en waar zachte rubber voetjes onder zitten voor de ontkoppeling. De meegeleverde spikes zijn vrij lang (2,5 cm) en heel smal (en vlijmscherp...), om makkelijk door vloerbedekking te drukken.

Verder heb ik spikes vooral altijd beschouwd als versiering...

Vanavond krijgt mijn set weer een echte audiofile upgrade :p Ik heb vanmiddag even echte HQ zwaar vergulde aansluitvorken gekocht 8)

En wel deze:
Afbeeldingslocatie: http://radiocentrum.com/media/pictures/medium/111534.jpg

Er zitten nu vergulde banaanpluggen achterin, maar die moeten terug naar de versterkerkant van de kabels. Omdat deze ongeveer de helft kosten van die banaanpluggen en net zo goed werken, is de keuze hierop gevallen. Draden los in de terminals (natuurlijk het beste) gaat niet goed, vanwege de doorverbindstrip tussen de low en high inputs die dan niet heel goed meer vastzit...

• Killer

Killer

Hatseflats!

deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:30:
Was niet ook het idee van een spike op een harde ondergrond dat die voor zoveel mogelijk mechanische ontkoppeld? Ik kan mij voorstellen dat bij zware speakers (in gewicht, zoals mijn MA's die per stuk 22kg wegen) en een vloer die enigszins veert (zoals laminaat of goedkoop parket) de spikes ervoor kunnen zorgen dat trillingen van de klankkast zo min mogelijk worden doorgegeven aan de vloer.

Bij mijn MA's wordt er daarvoor een dikke (3cm), massief houten voet meegeleverd, die met stelvoetjes waterpas gesteld wordt en waar zachte rubber voetjes onder zitten voor de ontkoppeling. De meegeleverde spikes zijn vrij lang (2,5 cm) en heel smal (en vlijmscherp...), om makkelijk door vloerbedekking te drukken.

Verder heb ik spikes vooral altijd beschouwd als versiering...
[...]
Helaas hier werkt het ook niet. Als je een redelijk zware speaker hebt, druk deze de vloer vast genoeg. Op het moment dat je spikes monteert onder een speaker, concentreer je al het gewicht op de punten van de spikes. Net als een punaise zullen zij zich muurvast koppelen aan de ondergrond en de resonanties van de kast, voor zover van toepassing, feilloos doorspelen naar de onderliggende vloer. In veel gevallen concentreert zich ook de kastresonantie zich dan ook op de punten van de spikes, waardoor het effect zelfs versterkt kan worden. Omdat mensen vaak wel zuinig zijn op hun vloer, zie je in veel gevallen ook nog dat men onder de spikes voetjes zet, zodat de vloer niet beschadigd. Als de spike al een effect zou hebben,, doe je dat daarmee weer voor een groot deel te niet.

Spikes zijn ideale dingen om je apparatuur waterpas en stevig neer te zetten. Niet meer en niet minder (naast eventuele esthetische eigenschappen). Als je een beetje behoorlijk wilt ontkoppelen, neem je een stoeptegel (of ander zwaar equivalent) en plaats je dat op vilten voetjes op je vloer. Op de tegel zet je vervolgens je luidspreker m.b.v. flexibele voeten. Dan ben je al een heel eind.

Vaak is het echter zo, dat het gebonk van de speaker helemaal niet komt door de mechanische koppeling met de ondergrond. In veel gevallen zijn het juist de geluidsgolven die weerkaatsen op de vloer vlak voor de speaker. Door de speaker te verhogen of naar achteren te kantelen (al dan niet mbv van spikes) kun je het reflectiepunt verplaatsen en zo beter aanpassen aan je wensen.

Een leuke test die je kunt doen om daar eens mee te spelen is door vlak voor elke luidsprekers een dikke badhanddoek of deken te leggen. Bij een harde ondervloer (parket, laminaat etc) zal dit in heel veel gevallen zorgen voor een veel mooiere basweergave, omdat je de directe vloerresonantie dempt\uitschakelt. Het geeft soms hele verrassende resultaten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dus als ik bij de speelgoedwinkel stuiterballetjes koop, die halveer en eronder plak (3 per speaker) dan zou het beter worden? Is het proberen waard.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Er zitten nu vergulde banaanpluggen achterin, maar die moeten terug naar de versterkerkant van de kabels. Omdat deze ongeveer de helft kosten van die banaanpluggen en net zo goed werken, is de keuze hierop gevallen. Draden los in de terminals (natuurlijk het beste) gaat niet goed, vanwege de doorverbindstrip tussen de low en high inputs die dan niet heel goed meer vastzit...
Ja maar die moet je ook meteen vervangen door zilveren draadjes!!

• deepbass909

deepbass909

@franssie
Je zou het kunnen proberen ;) Ik weet alleen niet of het wel echt helemaal stabiel zal staan... Daarnaast hebben die dingen natuurlijk een compleet verkeerde eigen frequentie, die totaal niet afgestemd is op het audiofile gehoor, dus voor je het weet, maak je het alleen maar erger... :+
Dit is dus ironisch bedoeld hè

@mace
Ow sh*t... die ben ik vergeten... Dus zilverdraad is beter dan zwaar vergulde, 12mm brede en 1,5mm dikke strips?

• franssie

franssie

Save the albatross

@deepbass je spinsel heeft me wel aan het denken gezet - ze zouden inderdaad kunnen gaan wandelen (stuiteren) zoals sommige wasmachines ook doen. Misschien toch op zoek naar een ander soort rubber.... stress balletjes :+

edit:// even via google bij holimex.com gekeken en een mail gestuurd - zij lijken "rubberen spikes" etc te kunnen leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 18-02-2010 18:24 ]

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Stuiterballen heb ik nog nooit gezien, maar er zijn verschillende mensen die squashballen onder hun platenspeler hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

franssie schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:56:
Dus als ik bij de speelgoedwinkel stuiterballetjes koop, die halveer en eronder plak (3 per speaker) dan zou het beter worden? Is het proberen waard.
Dat werkt inderdaad verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Tjsa, het hele 'ontkoppeld' verhaal is typisch zo'n audiofiele term waarbij de hele audiofiele wereld elkaar napraat zonder aan die term een goede definitie te koppelen en daarbij na te denken.
Als je ontkoppeld beschouwd als het niet doorgeven van trillingen zou ik niet weten hoe je dat wilt bereiken met een verbinding die geen elasticiteit heeft en waarbij de druk per oppervlak zo ongeveer oneindig is.
Als een spike iets wel goed doet is het juist koppelen.
En als je dan een ondergrond hebt die niet heel vast is en een hele hoge massa heeft (dus in de regel alles behalve beton, en dan mag je ook al geen zwevende dekvloer hebben) riskeer je dus juist met spikes dat je een flankerende overdracht hebt (geluidafstraling door de vloer). En dat laatste wil je niet vanuit een weergaveoogpunt (althans zo gaan de meeste audiofiele theorieen).
Goed, dan een stoeptegel eronder, en die op dempers.
Voegt een tegel van 5 kg naar verhouding zoveel toe aan speakers met een massa van 22 kg (oid)?
Kortom: neem een wasmachinelekbak, stort die vol met beton, en zet daar je speaker op.
Voor de rest ben ik het met je eens dat spikes (en heel veel andere dingetjes) voornamelijk gebruikt worden om alles er mooi uit te laten zien. Lekker verguld oid. Ordinaire blingbling dus (audiofielen zijn de meest ordinaire types die je dus maar kan voorstellen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

deepbass909 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:20:
@mace
Ow sh*t... die ben ik vergeten... Dus zilverdraad is beter dan zwaar vergulde, 12mm brede en 1,5mm dikke strips?

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
De analyse van mr_petit lijkt mij correct, maar ik heb nog wel wat andere theorien mbt spikes gehoord die volgens mij ook wel hout snijden.

1. De kast van een speaker/sub is niet compleet stijf. De buitenkant van die kast trilt mee met het geluid dat in de kast geproduceerd wordt. (B&W heeft in hun sheet over onderzoek voor de 800 serie daar fraaie metingen van.
Als je echter naar de onderkant van een sub kast kijkt, dan zijn de hoeken van de kast veel stijver dan het gedeelte in het midden. Als je in het midden en op die hoeken spikes zou zetten dan zouden die spikes op de hoeken vrijwel niet bewegen als gevolg van het vibreren van de kast, terwijl die spike in het midden dat wel doet.
Gebruik je alleen de spikes op de hoeken, dan geven die dus minder trillingen aan de vloer door, dan wanneer je de onderkant van de sub rechtstreeks op de vloer zet.

2. Een spike onder de speakerkast zorgt er voor dat er een grote akoestische overgang zit aan de onderkant.
Als een geluidsgolf door het MDF van de kast gaat, en de lucht aan de onderkant bereikt dan zal het grootste deel reflecteren en dus binnen de kast blijven.
Als een geluidsgolf door het MDF van de kast gaat en dan hout of beton tegen komt dan is het akoestisch verschil veel kleiner en zal een kleiner deel reflecteren, en zal er dus meer doorgegeven worden buiten de kast.

Ik denk dat de eerste theorie de belangrijkste is. Maar in beide gevallen maakt het niet veel uit of je spikes of pucks of halve stuiterballetjes gebruikt. En dat komt wel weer overeen met wat mensen in de praktijk rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kunt ook het beste een osmiumplaat van 15cm dik en minstens 40*40cm oppervlak pakken in plaats van een stoeptegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
  • Laatst online: 12-06 15:27
Hoi,

Ik zat blijkbaar in het verkeerde topic.
Hier moet ik dus zijn :)

Ik ben van plan volgende setup aan te schaffen:
* Receiver: Denon AVR33-10
* Boxen: Kef KHT-3005 SE

Nu heb ik van een verkoper vernomen, dat KEF speakers het beste zouden klinken met silver bekabeling (ipv koper). M.a.w. beter bijvoorbeeld QED Speaker Cables Silver Anniversary-XT ipv QED Speaker Cables Original

Dit zou algemeen geweten zijn (bij Kef speakers), maar wist ik dus niet.

Kan er iemand van jullie dit verhaal voor me bevestigen ?
Zodat ik weet, dat die verkoper me geen silver kabels wil aansmeren ;)
Nota: Zelf verkoopt hij geen Qed kabels. Maar Silver kabels van intertechnik.

P.S. Ik had ergens gelezen dat silver kabels nogal een "hoog" geluid kunnen afgeven (in vergelijking met copper). Daarom had ik aanvankelijk de Qed kopper kabels in mijn gedachten (voor de kef's). Blijkbaar fout gedacht dus...

[ Voor 4% gewijzigd door Gent32m op 19-02-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Gent32m schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:35:
Hoi,

Ik zat blijkbaar in het verkeerde topic.
Hier moet ik dus zijn :)

Ik ben van plan volgende setup aan te schaffen:
* Receiver: Denon AVR33-10
* Boxen: Kef KHT-3005 SE

Nu heb ik van een verkoper vernomen, dat KEF speakers het beste zouden klinken met silver bekabeling (ipv koper). M.a.w. beter bijvoorbeeld QED Speaker Cables Silver Anniversary-XT ipv QED Speaker Cables Original

Dit zou algemeen geweten zijn (bij Kef speakers), maar wist ik dus niet.

Kan er iemand van jullie dit verhaal voor me bevestigen ?
Nota: Zelf verkoopt hij geen Qed kabels. Maar Silver kabels van intertechnik.

P.S. Ik had ergens gelezen dat silver kabels nogal een "hoog" geluid kunnen afgeven (in vergelijking met copper). Daarom had ik aanvankelijk de Qed kopper kabels in mijn gedachten (voor de kef's). Blijkbaar fout gedacht dus...
Ik kan alleen maar bevestigen dat je met beide kabels een oor aangenaaid wordt qua verschil in geluidskwaliteit. Koop gewoon een paar normale speakerkabels bij de electronicaboer op de hoek. Neem 2.5mm2 en dan ben je klaar. Kun je het geld wat je overhoudt steken in muziek. Verschil horen zal je echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gent32m schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:35:
Andere winkel zoeken ;) Voor die luidsprekertjes geldt hetzelfde als voor alle thuis luidsprekers: je hoort het niet al denk je van wel. Gewoon goed electriciteits snoer gebruiken voor het geluid, dure kabels voor de looks.

Edit: met Killer dus (gefiliciteerd!)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 19-02-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Dus volgens jullie is er geen verschil in klank tussen 'zilveren' en 'koperen' kabels.
Ik lees daar toch andere verhalen over op het internet (als ik google) :|

P.S. De discussie in geluidskwaliteit tussen een kwaliteitslabel (van Qed) en een gewone kabel (bij je geluidsbuur) wens ik hier niet te voeren :*) De één hoort daar een verschil tussen, de ander niet. Ieder zijn mening. Mij gaat het om het verschil in klankbeeld tussen een 'zilver' en 'koper' kabel. En of ik nu Kef beter op koper, dan wel op zilver aansluit... :?

[ Voor 6% gewijzigd door Gent32m op 19-02-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

begintmeta schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:03:
Je kunt ook het beste een osmiumplaat van 15cm dik en minstens 40*40cm oppervlak pakken in plaats van een stoeptegel.
grapjas ;)
maar wel lekker zwaar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Gent32m schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:59:
Dus volgens jullie is er geen verschil in klank tussen 'zilveren' en 'koperen' kabels.

P.S. De discussie in geluidskwaliteit tussen een kwaliteitslabel (van Qed) en een gewone kabel (bij je geluidsbuur) wens ik hier niet te voeren :*) De één hoort daar een verschil tussen, de ander niet. Ieder zijn mening. Mij gaat het om het verschil in klankbeeld tussen een 'zilver' en 'koper' kabel. En of ik nu Kef beter op koper, dan wel op zilver aansluit... :?
Als het allemaal echt zo heel duidelijk was en een ware must, dan stond het wel in de gebruiksaanwijzing van de kef boxen.
Bedenk eerst dit: in die kef boxen zitten gewone koperen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gent32m schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:59:
Je leest wel meer op internet. Zoals dat er aliens geland zijn en dat ze druk bezig zijn de regering te infiltreren. Gek genoeg doen ze dat door werkloze dronkelappen te ontvoeren en te martelen, maar wie ben ik om hun wijsheid ter discussie te stellen.

Je moet niet alles geloven wat je op internet leest. Als je de oudere afleveringen van dit topic leest zie je genoeg voorbeelden van mensen die je voorrekenen hoe onhoorbaar de verschillen zijn. Dat is eenvoudige MBO-niveau elektronica, dus je kunt met een boek uit de bieb en een paar maanden zelfstudie verifieeren dat het klopt.

Goud is een slechtere geleider dan koper, dus valt sowieso af. Zilver geleid iets beter dan koper (een procent of vijf), maar is buitensporig duur. Een zilveren kabel die evengoed geleidt als een koperen is puur op grond van de materiaalprijs al 80 keer zo duur. Dat terwijl koper al vrij prijzig is. Als het veel goedkoper moet kun je dat ondervangen door bijvoorbeeld ijzer te gebruiken. Het probleem daarbij is dan weer dat je kabel dubbel zo dik moet worden (en zes keer zo zwaar) om de slechtere geleiding van het ijzer te compenseren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
mr_petit schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:13:
Bedenk eerst dit: in die kef boxen zitten gewone koperen kabels.
Oh, is dat zo ? :/

Dan heeft het inderdaad geen zin, zilveren kabels hierop aan te sluiten (als de contacten op de boxen in koper zijn).

Met de Kef KHT3005 SE set worden geen kabels meegeleverd. Op het internet zie je, dat veel winkels en gebruikers de Kef set combineren met een Qed kabel (Qed Micro of Qed Original, beide koper). Of met een Qed Silver Anniversy XT (een zilver kabel dus, dit wel enkel door gebruikers, geen winkel).

Aanvankelijk was mijn keuze om voor de Qed Original + Qed Subwoofer kabel te gaan. Bij futureshop in de uk kun je die aan heel interessante prijzen kopen. Zelfde prijs, als wanneer ik een gewone kabel, bij de kabelboer hier zou halen. Dan kan ik evengoed voor die Qed gaan...

Mijn keuze lag eigenlijk zo goed als vast. Ik ging de boxen + receiver laten overkomen via de post. Nu doet die winkel me een deal. Als ik die bestelling kom afhalen (in hun afhaalpunt) bespaar ik me niet alleen 90 euro aan portkosten, maar krijg ik van hem ook nog eens een SILVERLINE Subwooferkabel (van intertechnik) kadoo (aan een winkel waarde van 100 euro). Ik hoef enkel 11 euro / meter bij te leggen. Die subwoofer kabel is 2 meter lang. Ik heb +- 5 meter nodig, dan kost dit me nog 33 euro (wat nog altijd goedkoper is dan de Qed Subwoofer kabel die ik op het oog had).

Die verkoper vertelt dat Kef's op zilveren kabels beter klinken. Persoonlijk zou ik liever voor koper gaan, omwille van die slechte ervaringen (geluid in het hoog) dat ik over silver soms hier en daar al gelezen heb...

Ik zou dan de subwoofer met die "gratis" subwoofer kabel kunnen aansluiten.
En voor de speakers de Qed Original voorzien...

Zaterdag ga ik naar de set nog eens gaan luisteren (in een winkel). Ga ik meteen daar ook eens die vraag over die kabels stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die Silverline is prima kabel, die heb ik ook. En het is gewoon verzilverd koper dus... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Als die verkoper alles zo goed weet, dan moet je hem een dubbelblindtestje laten doen.
Als hij het verschil statistisch gezien niet hoort, krijg je de kabels gratis; als hij het wel hoort betaal je de kabels :+

Maar goed, wat denk je dan allemaal wel niet aan verschillen te gaan horen in kabels?
En waarom zou een silveren kabel anders in het hoog klinken?
Je kan namelijk moeilijk verschillen lezen met je oren.
En wat je op het net leest is doorgaans echt onzin (net als: spikes ontkoppelen....).
Alle audiofielen praten elkaar na in termen die ze zelf absoluut niet begrijpen maar wel heel interessant klinken.
Het zijn gewoon mensen met teveel tijd omhanden.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
mace schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:38:
Die Silverline is prima kabel, die heb ik ook. En het is gewoon verzilverd koper dus... :P
Ik kan voor de speakers, bij die winkel, dezelfde soort kabel nemen.
Dit is: Silverline 2x 2,50mm2 versilverd (35 meter) aan 189 euro.

Normaal gezien kost die kabel 7,25 euro / meter. Maar aan 35 meter, krijg je die aan een speciale kortingsprijs van 5,4 euro / meter. Waardoor hij niet zoveel duurder meer uitkomt, als de Qed Silver Anniversy XT. Immers heb ik bij die webshop in de UK nog 17,50% taks (voor uitvoer naar europa) + 8 euro verzendkosten aan te rekenen... Als ik voor de koperen kabel ga, is die Webshop wel veel goedkoper terug...

Alles valt en staat dus, of ik nu voor Zilver dan wel koper ga...
De subwoofer is alvast silver, daarvoor heb ik een te mooie deal bij die winkel gekregen...

Edit: Jullie hebben zeker gelijk, dat ik me niet teveel gek mag laten maken, door al die verhalen die ik op het internet lees. Dat is correct. :*) Jullie houden me wel met beide voeten op de grond ;)

Weet je, als consument heb je soms schrik, dat je voor je geld iets verkeerd zou kopen (neem je nu een zilveren of koperen kabel. En wat als die zilveren kabel niet bevalt).... Maar misschien maakt dit allemaal niet zoveel uit. Kan ik daar niet veel verkeerd in doen. Omdat het toch nauwelijks hoorbaar is (als we die conclusie trekken)

[ Voor 34% gewijzigd door Gent32m op 19-02-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:05
Je keten is zo goed als de zwakste schakel. Het is gezegd maar niet echt doorgedrongen heb ik het idee. 99% kans dat in je sub ook koper zit waardoor het zilver teniet wordt gedaan. Dan niet te vergeten je aansluitingen in je versterker e.d.

Ik weet niet hoe mooi je deal is geweest maar als die onder de 1 euro per meter zit dan heb je een leuke deal gehad anders had je beter 2,5 mm2 koper kunnen nemen. Nu is het alleen leuk om te zeggen.. "kijk ik heb zilveren kabels".

edit: En omdat het niet hoorbaar is waarom het extra geld eraan uitgeven?

[ Voor 13% gewijzigd door Mistacal op 19-02-2010 13:59 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:34
Ik was van de week in een hifiwinkel en die verkoper vertelde me dat de levensduur van een koperen luidsprekerkabel 10 jaar is. En hij adviseerde mij dus om mijn kabels te laten vervangen. Dit is toch onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Complete onzin naar mijn idee als wtb-er. Metaal heeft een gigantische levensduur. Stereo installaties van de jaren 30 doen het nog perfect en is ongetwijfeld koper. Niet te vergeten alle andere dingen die van koper zijn gemaakt. Als de kabel goed is afgedekt zodat er geen oxidatie heeft plaatsgevonden dan is het nog dik in orde.

Koper wordt alom gebruikt in elektrische kabels en snoeren. Het normale koperdraad heeft een zuiverheid van ca. 99.9%.
In de Hifi wereld wordt er alom gezeurd over zuurstofvrij koper (eng: oxigen free copper of OFC) De gedachte hierachter is dat het oxide slecht geleidt (dat klopt) en dat er daardoor een slechtere weergave zou ontstaan. Dit berust op louter fantasie. Nergens in de wereld van elektrotechniek en elektronica zijn er geleidings problemen bekend met normaal koperdraad. (Als dat wel zo was zouden er al lang geleden overal alarmbellen zijn afgaan)
Hier heeft de handel in kleren van de keizer z'n kansen gezien en vaste voet aan grond gekregen; er worden volop kabels met OFC aangeprezen voor audio toepassingen.
OFC is een puur commerciele kreet, niet anders dan "Nat Water" oftewel: al het koperdraad in de wereld is nagenoeg vrij van zuurstrof.

Brond: http://www.breem.nl/fldbgr/bgrk.htm

[ Voor 58% gewijzigd door Mistacal op 19-02-2010 14:04 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Wat wel gebeurt is dat de contacten oxideren, moet je even kijken of het uiteinde dof eruit ziet, of misschien een beetje groen, dat is helemaal erg. Dat is makkelijk op te lossen door een stukje af te knippen en opnieuw te strippen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mace schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:05:
Wat wel gebeurt is dat de contacten oxideren, moet je even kijken of het uiteinde dof eruit ziet, of misschien een beetje groen, dat is helemaal erg. Dat is makkelijk op te lossen door een stukje af te knippen en opnieuw te strippen. :)
Goede connectors hebben een hoge contactdruk. Op de plek waar de klem en de kabel elkaar raken is de druk zo hoog dat het koper vervomt en een gasdichte verbinding maakt met de connector. Op die plek zal het dus niet oxideren....

totdat je de kabel loshaalt om te kijken of 'ie geoxideert is. dan komt er lucht bij, gaat het koper alsnog oxideren en zit je dus een paar weken na je kijk-actie met een slecht contact.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 23:52

Shunt

Boe

Gent32m schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:45:
[...]

Ik kan voor de speakers, bij die winkel, dezelfde soort kabel nemen.
Dit is: Silverline 2x 2,50mm2 versilverd (35 meter) aan 189 euro.

Normaal gezien kost die kabel 7,25 euro / meter. Maar aan 35 meter, krijg je die aan een speciale kortingsprijs van 5,4 euro / meter. Waardoor hij niet zoveel duurder meer uitkomt, als de Qed Silver Anniversy XT. Immers heb ik bij die webshop in de UK nog 17,50% taks (voor uitvoer naar europa) + 8 euro verzendkosten aan te rekenen... Als ik voor de koperen kabel ga, is die Webshop wel veel goedkoper terug...

Alles valt en staat dus, of ik nu voor Zilver dan wel koper ga...
De subwoofer is alvast silver, daarvoor heb ik een te mooie deal bij die winkel gekregen...

Edit: Jullie hebben zeker gelijk, dat ik me niet teveel gek mag laten maken, door al die verhalen die ik op het internet lees. Dat is correct. :*) Jullie houden me wel met beide voeten op de grond ;)

Weet je, als consument heb je soms schrik, dat je voor je geld iets verkeerd zou kopen (neem je nu een zilveren of koperen kabel. En wat als die zilveren kabel niet bevalt).... Maar misschien maakt dit allemaal niet zoveel uit. Kan ik daar niet veel verkeerd in doen. Omdat het toch nauwelijks hoorbaar is (als we die conclusie trekken)
ga naar de locale hardware boer haal daar speaker kabel voor in de auto voor 2 meter voor 1 euro met een leuke diameter en je hebt je kabel. wil je een kabel die ook voor het oog mooi moet zijn koop duurdere mooiere kabel.
Komt er nog eens bij dat met dat setje ik mijn handen in het vuur durf te steken dat je het verschil niet gaat horen tussen een kabel van 1 euro de meter en kabel van een halve ton per meter. Laat je niet naaien.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:15:
[...]
een gasdichte verbinding maakt met de connector.
Hoe hoog moet de druk zijn om het gasdicht te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
burne schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:15:
[...]
Goede connectors hebben een hoge contactdruk. Op de plek waar de klem en de kabel elkaar raken is de druk zo hoog dat het koper vervomt en een gasdichte verbinding maakt met de connector. Op die plek zal het dus niet oxideren....

Als je connector monteert is er toch al lucht bij het gedeelte koper geweest? Ik weet niet wat de oxidatiesnelheid van koper is maar ik veronderstel dat deze niet heel erg hoog ligt als ik kijk naar wat spoelen en draden bij wat dingen hier in huis. Ik denk dat de tijdsduur dat lucht in aanraking komt met koper belangrijker is.

Daarnaast denk ik niet dat je een volledig gasdichte verbinding kan maken met een connector dmv het aanknijpen. (Of zijn er andere soorten verbindingen beschikbaar voor connectors aan luidspreker draad? )

Ik weet het niet zeker maar zijn krimkousjes niet luchtdicht? Misschien gaat het ook wel iets te ver maar na 10 jaar even opnieuw strippen en klaar :+

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 3 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]