zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.777 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:21
Geen matches
Dat idee had ik dus zelf ook al, dankje! :)

Ik lees ook op verschillende plekken dat ze zeggen dat blanke kabel beter is dan een banaanplug. prima want het zijn dure dingen. Zit er overigns veel verschil tussen verschillende fabrikanten die toch redelijk bij elkaar in de buurt zitten qua prijs? 45~60 euro voor 25 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Geen matches
Hmm, dit hele topic gaat al 5 delen over het feit dat kabels zo min mogelijk een aanslag op je geluid doen , mits ze goed in elkaar gezet zijn. Dus lage weerstand en lage capaciteit per strekkende meter. Ik denk persoonlijk dat 2,5mm2 kabels van gerenommeerde merken absoluut hetzelfde resultaat geven, zeker als je sowieso al geen pluggen hebt om te bevestigen. Tenzij je natuurlijk een slecht geproduceerd exemplaar hebt. Maar misschien zijn er nog mensen die daar anders over denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Struikrover schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:45:
...je front speakers zien er groot genoeg uit om daar waarschijnlijk wel blij van te worden.
Sinds wanneer zegt de grote van de speaker iet over welke mm² kabel je het beste kan gebruiken? Dat is net zo'n reden als ik zeg dat je beter 4mm² kan gebruiken omdat je speakers zwart zijn. Idem met dat wordt gedacht dat grote speakers lastiger aan te sturen zijn en dat er uit een boekenplankmodel geen laag kan komen. Grootte van de speakers zegt eigenlijk niets.
cazzer22 schreef op zondag 24 april 2011 @ 13:36:
Ik lees ook op verschillende plekken dat ze zeggen dat blanke kabel beter is dan een banaanplug. prima want het zijn dure dingen.
Met banaanstekkers maak je één of twee extra overgangen in de keten en elke overgang kan voor verlies zorgen. Echter is dit verlies zo klein dat het letterlijk te verwaarlozen is. En banaanstekkers hoeven helemaal niet duur te zijn. Natuurlijk heb je banaanpluggen van vijftig euro per paar, maar er zijn ook pluggen voor $15,99 voor 24 stuks. Dan heb je gewoon leuke pluggen met een leuke naam er op, dat het tegenwoordig een Chinees plakmerk is hoor je toch niet.

Overigens zal ik aan de kant van de receiver altijd banaanpluggen gebruiken. Al is het alleen maar doordat ik dan zeker weet dat de kabel goed in de versterker zit. Niets zo irritant als - vooral dikke kabel - in die draaiterminals van een versterker te krijgen.

Ook apart: banaanpluggen zorgen voor een extra schakel in de keten en voor extra weerstand wat dus niet goed zou zijn. Alleen wel apart dat alles dan verguld moet zijn. Als je echt over de extra weerstand in zit maak je wel verzilderde pluggen, want die hebben een nog lagere weerstand dan verguld. Dat het sneller/eerder onderhevig is aan corrosie neem je dan toch voor lief :z

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Geen matches
Ik hoop dat ik je post goed interpreteer (ben wat slaperig), maar:
FeaR1986 schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:30:
Idem met dat wordt gedacht [...] dat er uit een boekenplankmodel geen laag kan komen. Grootte van de speakers zegt eigenlijk niets.
Grootte van speakers zegt wel degelijk iets, het is nou eenmaal onmogelijk om diep laag (20 - 30Hz) uit een kleine luidspreker te krijgen okee het is wel mogelijk, maar niet met een rendement van boven de 80dB / 1W / 1mtr.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 24-04-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
TBTL schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:35:
Ik hoop dat ik je post goed interpreteer (ben wat slaperig), maar:

[...]
Grootte van speakers zegt wel degelijk iets, het is nou eenmaal onmogelijk om diep laag (20 - 30Hz) uit een kleine luidspreker te krijgen okee het is wel mogelijk, maar niet met een rendement van boven de 80dB / 1W / 1mtr.
Het laag waar jij het over hebt (20 - 30 Hz), daar heb je een subwoofer voor. Er zijn maar zeer weinig speakers die zo laag gaan. Natuurlijk zijn er merken die het opgeven, maar dan is het heel creatief gemeten (op -6 dB of nog erger) of gewoon lukraak opgegeven. Weet nog dat mijn Magnat speakers (80 cm hoog, 15 cm breed en 25 cm diep en met 4" drivers) een opgegeven bereik van 20 - 37.000 Hz hadden :P

Het is maar net wat je onder laag verstaat. Maar over het algemeen wordt er altijd gezegd dat je niet naar een boekenplankmodel moet kijken als je een speaker zoekt met ook laagweergave. Maar merken als bijvoorbeeld Elac en Klipsch krijgen nog behoorlijk laag uit een boekenplank. Het is maar net hoe creatief je om gaat met de grootte van de drivers en de kastvorm (open / gesloten). En volgens mij moet je tegenwoordig echt wel moeite doen om een speaker te vinden welke een rendement heeft onder de 80 dB.

Maar feit blijft dat je niet aan de grootte van de speaker kan zeggen dat je 2,5mm² nodig hebt, want daar ging het in eerste instantie om.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 24-04-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Geen matches
FeaR1986 schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:30:
[...]

Sinds wanneer zegt de grote van de speaker iet over welke mm² kabel je het beste kan gebruiken? Dat is net zo'n reden als ik zeg dat je beter 4mm² kan gebruiken omdat je speakers zwart zijn. Idem met dat wordt gedacht dat grote speakers lastiger aan te sturen zijn en dat er uit een boekenplankmodel geen laag kan komen. Grootte van de speakers zegt eigenlijk niets.
Het spijt me als ik je tegen het zere been heb geschopt door zoiets te beweren ;), maar ik ging er eigenlijk vanuit dat de grootte van de driver wel corelleert met de diameter van de koperkabel die je het beste kunt gebruiken om hem aan te sturen. Het klopt dat het inderdaad afhangt van de impedantiecurve van de speaker. Maar is het niet zo dat een 1,5mm2 kabel een hogere weerstand heeft (of kan hebben) dan een 2,5mm2, waardoor het moeilijker wordt om een grote driver zoals een woofer van redelijke afmeting (8" en groter) goed te dempen?

Sta me toe om de vraag aan jou te retourneren :) : denk je dat het verstandig is om bij zuilen en grote(re) drieweg speakers deze aan te sluiten met 2,5mm2 kabel in plaats van 1,5mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Struikrover schreef op zondag 24 april 2011 @ 17:13:
[...]Het spijt me als ik je tegen het zere been heb geschopt door zoiets te beweren ;),
Mwah, zo snel schop je mij niet tegen het verkeerde been. Als mijn post zo over was gekomen dan was dat zeker niet de bedoeling en dan zal ik daar bij deze mijn welgemeende excuses voor aanbieden :)
Sta me toe om de vraag aan jou te retourneren :) : denk je dat het verstandig is om bij zuilen en grote(re) drieweg speakers deze aan te sluiten met 2,5mm2 kabel in plaats van 1,5mm2?
Ik zou altijd voor 2,5mm² gaan. Op één of andere manier is dat toch een veilige waarde. Natuurlijk geldt het niet voor melkpakjes, want daar heb je aan 0.75mm² genoeg. Al zegt het natuurlijk ook niets, want grote kans dat er in je speaker (en in de apparatuur) gewoon kabel zit van niveau dropveter. Al zijn er wel merken die audiofiele kabels intern gebruiken, maar dat maakt de speaker wellicht alleen maar duurder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Geen matches
Struikrover schreef op zondag 24 april 2011 @ 17:13:
Maar is het niet zo dat een 1,5mm2 kabel een hogere weerstand heeft (of kan hebben) dan een 2,5mm2, waardoor het moeilijker wordt om een grote driver zoals een woofer van redelijke afmeting (8" en groter) goed te dempen?
Nu ik erover nadenk, in principe wordt het met dunne kabels ook moeilijker om een kleine woofer te dempen. Daarbij vermoed ik dat je gehoor juist gevoeliger was voor een slecht gedempte luidspreker als de frequentie wat hoger werd (als ik zo vrij mag zijn deze tabel te extrapoleren wordt de treshold van group delay hoger als de frequentie omlaag gaat, alleen is dat misschien niet precies hetzelfde). En bij een hogere frequentie de kamer minder invloed op hoe erg het geluid natrilt (minder last van staande golven).

Dat zou betekenen dat je juist dikke kabels moet hebben bij kleinere woofertjes. :? Gaat wel een beetje tegen m'n gevoel in.

[ Voor 61% gewijzigd door TBTL op 24-04-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Geen matches
2,5mm2 zit je eigenlijk altijd wel goed mee. Het risico dat dit te dun is, zul je bij mensen die deze vraag stellen niet snel hebben. :+

(Mensen die hoge vermogens van hun hele dikke versterkers naar hun vermogenshongerige speakers sturen, weten waarschijnlijk zelf wel dat 4mm2 misschien in hun situatie een betere keuze is. ;) )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
Geen matches
2,5mm2 zou ruim voldoende moeten zijn voor huis tuin en keuken gebruik, volgens geldende normen mag er tussen de 27 en 29 ampere door als je nu eens van 25 A uitgaat : P=I kwadraat *R dus bij 2 ohm speakers =25*25*2 =1250W bij 4ohm 2500W en bij 8 ohm 5000W "iets" meer dan de gemiddelde installatie .....
bij 4mm2 (36-39 A) als je 35A rekend is dat zelfs 2450W, 4900W en 9800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Geen matches
sowieso is het gevoelsmatig raar om 'dikkere' draad naar je luidsprekers te trekken dan je gebruikt om je versterker te voeden - en ja ik heb toch ook 4mmˆ2 liggen, voor de looks.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08

Cheezus

Luiaard

Geen matches
Dat is helemaal niet zo vreemd, door je luidspreker kabel lopen veel hogere stromen dan door je voedingskabel, en de stroomsterkte bepaald hoe dik je kabel moet zijn.
Om 10 Watt uit een 2 ohm speaker te krijgen loopt er 2.5A, door je voedingkabel loopt dan slechts ~50 mA (verliezen e.d. even negerend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
franssie schreef op zondag 24 april 2011 @ 23:59:
sowieso is het gevoelsmatig raar om 'dikkere' draad naar je luidsprekers te trekken dan je gebruikt om je versterker te voeden - en ja ik heb toch ook 4mmˆ2 liggen, voor de looks.
Maar dat is toch zo op te lossen. Ik heb zelf een paar W&M Powercords liggen met 3 x 4mm², ook puur voor de looks:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QIHUZ25B5YYaQf8nwNojxYsb/full.jpg

Ergste is nog dat de kabel zelf de kosten niet zijn. De connectoren zijn iets van 90% van de prijs. Alleen wel jammer dat er geen "Ferrite Core Filter" om zit, wat op de afbeelding wel was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Geen matches
FeaR1986 schreef op maandag 25 april 2011 @ 11:33:
Alleen wel jammer dat er geen "Ferrite Core Filter" om zit, wat op de afbeelding wel was :P
Even langs de rommelmarkt\goedzooi\2de hands-winkel gaan en in de bak met kabels duiken. Neem je zo een paar ferrietkernen mee voor weinig.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 14:52
Geen matches
Killer schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:20:
[...]

Ik hoop dat je mij de kans wilt geven om in ieder geval mijn uitspraken te nuanceren.

Misschien is de uitspraak kabel-charlatan wat sterk gesteld. Het is echter een feit dat als iemand iets beweerd dat pertinent onwaar is, om vervolgens met die argumentatie zijn producten aan de man te brengen er iets niet correct is. Hoe oprecht, eerlijk en fantastisch jou vader ook is, als hij beweerd dat de kabel beter klinkt, omdat er meer strengen koper inzitten, dan is hij wat betreft dat gedeelte van zijn business niet helemaal eerlijk. Het zou ook kunnen zijn dat hij niet beter weet, maar gezien de uitleg die jij gegeven hebt over zijn kennis, kan ik dat niet geloven. En misschien heeft hij wel helemaal gelijk en is hij 100% oprecht. Maar dat is op dit moment nog niet bewezen en onwaarschijnlijk.

Je mag dat opvatten als kinderachtig superieur gedrag van mijn kant, ik zie dat als de koe bij de hoorns vatten en man en paard noemen. Het feit dat hij met hart en ziel zijn bedrijf opzet, door gitaristen op handen gedragen wordt en uitermate zijn best doet om zijn bedrijf drijvende te houden, geeft aan dat het een goed man is. Dat veranderd echter niets aan feit dat een aantal geclaimde feiten, wetenschappelijk gezien niet kunnen. Jij verward in mijn ogen mijn kritiek op de uitspraken (indirect komend van je vader en van jou) en de conclusies die ik daaraan verbind met persoonlijke kritiek op de persoon van je vader. Dat laatste doe ik echter absoluut niet. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en die zaken kunt scheiden.

Ik heb ook gelezen dat jij geen natuurkundige kennis hebt en dus niet kunt nagaan of wat ik beweer ook werkelijk waar is. Je vertrouwt volledig op je eigen gehoor. En dat is voor je persoonlijke keuzes en voorkeuren een prima instrument. Indien je echter gaat discussiëren over zaken zul je feiten overdraagbaar, controleerbaar en meetbaar moeten maken. Dat is één van de basisprincipes van de moderne wetenschap.
Het is simpelweg een feit dat gehoor geen absoluut meetapparaat is en vervolgens ook nog sterk beïnvloedbaar is. Als ik mijn uitspraken dus wil onderbouwen, zal ik dat moeten doen aan de hand van een universele taal en die is helaas gelegen in de wetenschap.

Dat wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat je geen persoonlijke ervaringen mag of kunt delen. Echter als deze persoonlijke ervaringen als feit gepresenteerd worden, dan zal dat onderbouwt moeten worden in mijn ogen.

En nogmaals, indien uit een degelijke en controleerbare onderbouwing door jou of je vader mijn conclusies en uitspraken fout blijken te zijn, zul jij de eerste zijn die mijn excuses krijgt aangeboden. Ik voel mij niets meer of minder dan jou. Ik ben niet beter, niet superieur of wat dan ook.. Onze kwaliteiten liggen waarschijnlijk slechts op andere vlakken. Ik kan mij voorstellen dat mijn betoog overkomt als het onderuit schoppen van jou ervaringen en een aantal claims.Misschien had de toon wat minder sterk gekund. Maar aan de andere kant presenteer je je eigen ervaringen ook erg sterk en overtuigend.

Als jij de moeite neemt mijn kant van het verhaal te begrijpen, zoals ik dat ook probeer te doen met jou kant van het verhaal, dan blijft het een normale, zei het soms stevige, discussie.
In navolging op dit bericht, hier het antwoord van mijn vader. Let wel, het is een beknopte omschrijving:
Nou even in het kort:
1) Bij getwiste dunne aders die ongeisoleerd in 1 isolatie zitten onstaat zg. cross-over vervorming, het signaal springt a.h.w. van de ene ader naar de ander (en terug), dit vertroebelt het klankbeeld en maakt het geluid ondoorzichtig en minder strak. Dit gebeurt vooral bij speakerkabel omdat hier veel hogere stromen lopen dan in signaalkabel.
2) Voor een goede en strakke laagweergave is de koperdikte van belang, hoe dikker het koper hoe lager (en constanter) de weerstand en hoe beter het laag. Het beste laag krijg je bv. met massief koperen elektra montage draad van bv 1,5mm2
3) Hoge tonen kruipen echter naar de rand van het koper, dus voor goed hoog heb je wel veel aders nodig.
Door nu met 6 dunnere aders te werken die onderling van elkaar geisoleerd zijn met speciaal isolatiemateriaal, maar toch voldoende dik zijn om goed laag weer te geven, los je alledrie de bovengenoemde bezwaren op en bereik je een perfecte balans tussen sprankelend hoog, rustig midden en warm en vol maar toch strak laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Killer schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:27:
[...]Even langs de rommelmarkt\goedzooi\2de hands-winkel gaan en in de bak met kabels duiken. Neem je zo een paar ferrietkernen mee voor weinig.
Klopt, maar ik wil natuurlijk wel mooie hebben :P
Neuh, ik lig er niet wakker van, want ik zie die kabel toch niet liggen. Verder vind ik 3 x 4mm² al redelijk lastig weg te werken door de stugheid en dat gaat niet beter worden als er zo'n ferrietkern omheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@musje83: Het elektrische signaal gaat als 1 geheel van de versterker naar de speakers. Het is niet onderverdeeld in lage of hoge tonen. Het is 1 totaal elektrisch signaal opgebouwd uit hoge en lage frequenties.Dat signaal reist van het ene uiteinde van de kabel naar het andere doordat de elektronen in de kabel elkaar aanstoten. Een elektron dat een ander elektron aanstoot om het signaal door te geven "weet" niet of hij op dat ogenblik bezig is met het doorgeven van een hoge of lage toon. Hij zal dus bijvoorbeeld ook niet naar de "rand" van het koper gaan. En als je in dit verband zulke vage kreten als "ondoorzichtig" geluid (geluid zie je toch niet) en "sprankelend" (wijn????) gebruikt zul je bij de niet-audiofielen niet snel serieus genomen worden.
Wat je bereikt met het opdelen van de kabel in 6 aders die je onderling isoleert van elkaar is dat de stroom verdeeld wordt over de 6 aders en dat dus door elke ader 1/6 deel van de totale stroom loopt. Dus een zwakkere stroom die daardoor juist veel gevoeliger wordt door verstoring van buitenaf. En volgens mij verhoogt dit ook de weerstand van de kabel als geheel en dat is nu bij luidsprekerkabel juist wat je niet wil.

Kortom, tenzij men mij bij mijn natuurkunde opleiding volledig verkeert heeft voorgelicht (of ik heb niet goed opgelet) klopt er weinig van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Geen matches
Op zich klopt er wel wat van, bij hoge frequenties gaat de stroom vooral door de buitenste laag van een geleider (het skin effect). Alleen is het de vraag of dat niet te verwaarlozen is bij frequenties onder de 20kHz.

Voor een strakke laagweergave is een dikke kabel inderdaad van belang (voor de dempingsfactor). Alleen is dikker dan 1,5 à 2,5mm^2 niet echt zinvol, hoe je bas klinkt wordt voor het grootste deel bepaald door de akoestiek. Je speakers een beetje verplaatsen heeft al gauw meer effect. Dat de kabel een massieve kern heeft zorgt niet voort een strakkere bas, het zou eerder slechter zijn doordat de kabel allemaal scheurtjes krijgt bij het buigen waardoor de weerstand weer hoger wordt.

Dat van die cross over-vervorming lijkt me te verwaarlozen, als het hoorbaar was waren microfoonkabels in de studio ook wel met massief koper o.i.d.

[ Voor 89% gewijzigd door TBTL op 26-04-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Klopt, dat skin effect had ik genegeerd als niet van toepassing. Maar als het wel relevant zou zijn dan lijkt mij de constructie van de genoemde kabel het effect te verergeren. Als ik het verhaal over het skin effect goed gelezen heb is het beter de adertjes zoveel mogelijk met elkaar te vervlechten om het skin effect teniet te doen, in plaats van ze van elkaar te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Geen matches
WTF link

Nee, niet de grappige reacties, die kennen we ondertussen wel. Maar $1650 voor een HDMI-kabel? Mag dit nou eindelijk eens onder pure oplichting gaan vallen!?

[ Voor 4% gewijzigd door brama op 26-04-2011 20:56 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

Geen matches
brama schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:56:
WTF link

Nee, niet de grappige reacties, die kennen we ondertussen wel. Maar $1650 voor een HDMI-kabel? Mag dit nou eindelijk eens onder pure oplichting gaan vallen!?
Echt absurd is dit, een HDMI-kabel waarvoor je zelfs een financieringsplan kunt nemen... echt compleet absurd.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Geen matches
Ah, dat is diezelfde AudioQuest van de $1450 USB kabel (eerder aan bod gekomen in dit topic) waarover je streaming audio beter gaat klinken... 8)7

De comments zijn wel hilarisch ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Devster op 26-04-2011 22:04 ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43

Bob

Geen matches
Hier meer van dat leuks:
http://www.reddit.com/r/f...65099_hdmi_cable_reviews/

Er zit een kabel van 8000 dollar tussen. Dan klinkt zelfs Rebecca Black goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07-2024
Geen matches
Check ook eens de user reviews bij die Audio Quest HDMI kabel.... geniaal....

What's great about it: Color matched my shag carpet and futon, allowed me to see further past the visible light spectrum.
What's not so great: Went blind, girlfriend captured by winged livestock, may have unleashed Armageddon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

Geen matches
Sailorman schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:42:
Check ook eens de user reviews bij die Audio Quest HDMI kabel.... geniaal....

What's great about it: Color matched my shag carpet and futon, allowed me to see further past the visible light spectrum.
What's not so great: Went blind, girlfriend captured by winged livestock, may have unleashed Armageddon.
was ik ook net aan het lezen en wou het er ook net naar verwijzen. sarcasme ten top daar

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Geen matches
brama schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:56:
WTF link

Wat ik me nou eigenlijk afvraag. Wie maakt er met deze bedragen nou de echte winst?

Voor hoeveel koopt de winkel/groothandel zo'n kabel nou ruimschoots geschat in?
Want volgens mij heeft de fabrikant (als hij echt zijn best doet om alles zo duur mogelijk in te kopen) iets van max 100 euro kosten. Gaat het merendeel dan naar de fabrikant of naar de tussenhandel?

Want ik kan me niet voorstellen dat (als het naar de tussenhandel gaat) er niet iemand opstaat die even 200 kabels bestelt (ik gok namelijk dat je ze nooit meer verkoopt dus groot inkopen) en ze voor de helft wegdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Geen matches
veel van de online bestel sites hebben geen voorraad en dan maakt het niet uit. een echte winkel zal ze idd niet op voorraad hebben lijkt me, dat moet je dan ook weer financieren en verzekeren.
Of er moet hier iemand zijn die zoiets IRL heeft zien liggen in een 'normale' winkel als een bcc, hema, mediamarkt?

edit:// de marketing machiene die ze op de markt brengt pakt de winst, de fabrikant (china) niet en het verkoop kanaal pakt een percentage. amazon, play - die bieden steeds meer de voorkant aan, bol is er ook al mee bezig om te worden zoals ebay.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 26-04-2011 23:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Geen matches
Nee, bij de HEMA, BCC ed zul je ze wel niet vinden. Maar bijvoorbeeld Rhapsody zou zo maar kunnen. Per slot van rekening kun je er ook een stekkerblokje kopen. Gebruikt, dus ingespeeld en toch goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:22
Geen matches
Hier nog een USB kabeltje van Audioquest (0.75m) voor slechts $495. De 5m variant kost $1450, een steal als je het mij vraagt.

"Our pricing for this product is the "MAP Pricing." This means that the prices shown here are the "minimum advertised prices" permitted by the manufacturer. Because these are already the lowest prices possible, the additional incentives usually available under "Frequent Flyer" program do not apply to this item."

ROFL

[ Voor 47% gewijzigd door - J.W. - op 26-04-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Geen matches
jeronimo schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:15:
Per slot van rekening kun je er ook een stekkerblokje kopen. Gebruikt, dus ingespeeld. en toch goedkoper.
Een stekkerblok op spikes, gekker moet het echt niet worden...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

Geen matches
Price: €1,099.00 een paas aanbieding noemen ze dat... een stekkerdoos!!!!

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
franssie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:04:
edit:// de marketing machiene die ze op de markt brengt pakt de winst, de fabrikant (china) niet en het verkoop kanaal pakt een percentage. amazon, play - die bieden steeds meer de voorkant aan, bol is er ook al mee bezig om te worden zoals ebay.
Het zal aan mij liggen hoor, maar als iemand aan mij iets aanbied voor zeg 1400 inkoop met vastgestelde verkoopprijs van 1650 (waarbij ik zou schatten dat het ding 100 euro fabricage was) dan kan die marketing machine me dat ding leveren voor 500 euro zodat ik dat ding voor een 900 in de winkel kan leggen.
Hebben we er alletwee 400 euro aan verdiend. Dat is extreem goed zakendoen.

Ik zou in ieder geval niet iets met 200 euro winst in de winkel leggen als ik het gevoel heb dat de marketing machine 6x zoveel winst binnenharkt. Dat zou voor mij als winkelier anders verdeeld moeten worden...
Taigu schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:17:
[...]
Een stekkerblok op spikes, gekker moet het echt niet worden...
Wel even blijven opletten he, die spikes zijn afneembaar. Als je vriendin ze niet mooi vind kan je ze gewoon eraf halen...

Maar sommige uitspraken van die mensen zijn toch weer zo waar :
The Furutech Floating Field Damper solves the biggest problem you never realized you had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Geen matches
Gomez12 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:39:
[...]

Het zal aan mij liggen hoor, maar als iemand aan mij iets aanbied voor zeg 1400 inkoop met vastgestelde verkoopprijs van 1650 (waarbij ik zou schatten dat het ding 100 euro fabricage was) dan kan die marketing machine me dat ding leveren voor 500 euro zodat ik dat ding voor een 900 in de winkel kan leggen.
Hebben we er alletwee 400 euro aan verdiend. Dat is extreem goed zakendoen.
<>
Daarom had ik het ook niet over ouderwetse voorraad winkels, voor die prijzen moet je er best een paar per jaar verkopen om er winst op te maken, of je hebt geen financieringskosten/kapitaalkosten (of je weet als winkelier niet wat dat zijn maar dat lijkt me vreemd).
Ik zou in ieder geval niet iets met 200 euro winst in de winkel leggen als ik het gevoel heb dat de marketing machine 6x zoveel winst binnenharkt. Dat zou voor mij als winkelier anders verdeeld moeten worden...
Ik ook niet - maar ook die EUR 20 kabel bij de mediamarkt ging 10x over de kop, en bij de no-name pakken zij wel de winst, bij de merk kabels liggen de verhoudingen denk ik al anders.

Zoals ook net genoemd zal een échte hifi winkel ze wel kunnen hebben en verkopen, maar de marges moeten dan al wel bijna zijn zoals je schetst - daarom zie ik die soort producten weinig in het echt (twee redenen; ik koop bijna niets meer off-line omdat ik werk en dat soort echte audio winkels bezoek ik alleen voor luidsprekers, niet voor de kabels)

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 26-04-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Geen matches
Maar goed, ik heb een nieuwe DAC gekocht en deze alleen nog maar kunnen testen met de USB kabel van mijn externe hardeschijf. Waar wonen die Elfen precies die voor mij een kabel kunnen maken zodat ik optimaal kan genieten van mijn nieuwe DAC? Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Geen matches
Gomez12 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:00:
[...]

Wat ik me nou eigenlijk afvraag. Wie maakt er met deze bedragen nou de echte winst?
De bulk gaat naar de fabrikant. De winkel krijgt waarschijnlijk een vast percentage van elk item wat ze verkopen, waardoor het voor de winkel ook loont om veel dure items te pushen.
Marc P schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:44:
Maar goed, ik heb een nieuwe DAC gekocht en deze alleen nog maar kunnen testen met de USB kabel van mijn externe hardeschijf. Waar wonen die Elfen precies die voor mij een kabel kunnen maken zodat ik optimaal kan genieten van mijn nieuwe DAC? Vast bedankt!
Hier (snurf snurf!):

Afbeeldingslocatie: http://library.creativecow.net/articles/wilson_tim/south_park/South_Park_Imaginationland_lollipop.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door brama op 27-04-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Geen matches
Marc P schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:44:
Stukkie coax van een euro, twee pluggen eraan en knallen maar. :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Geen matches
Ik denk niet dat je geluidskwaliteit beter wordt als je coax voor een USB-kabel gaat gebruiken, tenzij je vooral van stiltes houd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Geen matches
mentalmadnizz schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:34:
[...]

Stukkie coax van een euro, twee pluggen eraan en knallen maar. :)
Heb een macmini, dus moet kiezen optisch of USB. Waar zouden die elfen waar jullie het altijd over hebben beter in zijn? Kan me voorstellen dat een gemiddelde elf echt wonderen kan verrichten met een stukkie glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
musje83 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:19:
In navolging op dit bericht, hier het antwoord van mijn vader. Let wel, het is een beknopte omschrijving:
Als jou vader de moeite neemt om inhoudelijk te reageren, dan doe ik dat ook en aangezien ik van jou persoonlijk verder geen opmerkingen zie, ga ik er van uit dat je mijn nuancering\excuses hebt aanvaard.
Dat laatste stel ik op prijs, ik discussieer graag over inhoud, niet over personen. Dus verder op de inhoud en ik zal het proberen zo normaal (niet te wetenschappelijk) mogelijk houden:
1) Bij getwiste dunne aders die ongeisoleerd in 1 isolatie zitten onstaat zg. cross-over vervorming, het signaal springt a.h.w. van de ene ader naar de ander (en terug), dit vertroebelt het klankbeeld en maakt het geluid ondoorzichtig en minder strak. Dit gebeurt vooral bij speakerkabel omdat hier veel hogere stromen lopen dan in signaalkabel.
Niet van elkaar geïsoleerde geleiders hebben altijd interactie, dat is een feit. De zogenaamde cross-over vervorming is echter binnen het audio-spectrum (zeg 10Hz t/m 30KHz) geheel en al niet aanwezig, dit treed pas op bij extreem hoge frequenties. Een geleidende ader, opgebouwd uit afzonderlijke dunne strengen gedraagt zich binnen het audiospectrum elektrisch gezien als een massieve ader. De voornaamste reden waarom men kiest voor deze ader samenstelling is omdat je met deze opbouw een flexibele kabel krijgt, die makkelijker toe te passen is dan een massieve.

Mocht dit fenomeen werkelijk optreden (binnen het audiospectrum) dan hebben we een groot probleem: Neem een versterker, hierin zitten tientallen componenten op een print. De meeste componenten hebben aansluitdraden (pootjes, voetjes, etc.) gemaakt van metaal (1ste niet geïsoleerder geleider), die worden op de printplaat gesoldeerd met soldeertin (2de niet geïsoleerde geleider), waarbij de printbanen bestaan uit koper (3de niet geïsoleerde geleider). Dus elke component zou volgens die beredenering cross-over vervorming toevoegen aan het signaal. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zou alleen al een versterker een sterk vervormend apparaat zijn en maken kabels dat niet nog erger.

Overigens vraag ik mij af hoe een klankbeeld vertroebeld kan zijn, maar nog veel meer hoe geluid minder doorzichtig en strak kan worden. Dit is marketing-praat, ik zie graag onderbouwing.

Als jouw vader de kennis echt heeft, weet hij ook dat cross-over vervorming optreed bij doorslag (tussen 2 juist wel van elkaar geïsoleerde geleiders = dikke vonken, voor de leek) of bij extreem hoge frequenties van ver boven de Gigaherzen. De effecten die optreden binnen het audiospectrum zijn onmeetbaar klein, dus al helemaal niet hoorbaar.
2) Voor een goede en strakke laagweergave is de koperdikte van belang, hoe dikker het koper hoe lager (en constanter) de weerstand en hoe beter het laag. Het beste laag krijg je bv. met massief koperen elektra montage draad van bv 1,5mm2
Dit is in mijn ogen gewoon kolder. De weerstand (of beter gezegd impedantie) van een koperkabel gedraagt zich binnen het audiospectrum volledig lineair. Er zit enige waarheid in de bewering dat de dikte van de koperkabel van invloed is op de impedantie van de kabel. Maar omdat we het hier over een lineair gedrag hebben, heeft deze weerstand alleen maar invloed op de uiteindelijke geluidssterkte en geen specifieke beïnvloeding van een frequentiegebied (binnen het audiospectrum). Met laagweergave heeft dat niets te maken. Het is een feit dat een massieve draad elektrisch gezien de voorkeur geniet, omdat dat de enige manier is om zoveel mogelijk koper per kubieke cm te krijgen, wat de geleiding ten goede komt.
3) Hoge tonen kruipen echter naar de rand van het koper, dus voor goed hoog heb je wel veel aders nodig.
Door nu met 6 dunnere aders te werken die onderling van elkaar geisoleerd zijn met speciaal isolatiemateriaal, maar toch voldoende dik zijn om goed laag weer te geven, los je alledrie de bovengenoemde bezwaren op en bereik je een perfecte balans tussen sprankelend hoog, rustig midden en warm en vol maar toch strak laag.
En dit geeft voor mij toch wel de doorslag. Het fenomeen dat hier benoemt wordt is het zogenaamde skin-effect. Misschien moet je vader dit artikel eens lezen: Wikipedia: Skin effect.
Kort samen gevat komt het er op neer dat dit binnen het audiospectrum voorkomt, maar geen hoorbare invloed heeft. Het skin-effect zorgt ervoor dat naarmate de frequentie stijgt de weerstand van de geleider hoger wordt (dit is een hele versimpelde uitleg). In theorie hebben hogere frequenties het dus moeilijker en ontstaat er een volume verschil tussen de hoge en lage tonen. Maar nu de praktijk even voorrekenen met standaard telefoonkabel van 24 AWG, je weet wel, zo'n dunne (doen ze ook in de WiKi, maar ik reken in meters):

1 HZ - Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.49 Ohm
10 Hz - Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.50 Ohm
10 KHz - Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.61 Ohm
20 KHz - Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.72 Ohm
100 KHz - Specifieke weerstand per 3000 meter: 57.89 Ohm
-edit-
Het doorgestreepte is feitelijk onjuist. Ik probeerde het simpel te verwoorden, maar daarmee doe ik de waarheid geen eer aan. Vandaar nu doorgehaald. Zonder verdere onderbouwing (en dat kan niet, dan wordt het echt veel te technisch), moet je bovenstaande waarden slechts puur als indicatie aanhouden

Als je nu weet dat de impedantie-curve van een gemiddelde luidspreker fluctueert tussen de 4Ohm en de 16Ohm, afhankelijk van de aangeboden frequentie, moet jou vader mij echt eens uitleggen hoe een verval van 0.3Ohm van enige hoorbare invloed kan zijn binnen het audiospectrum.

De afsluiter: 'een perfecte balans tussen sprankelend hoog, rustig midden en warm en vol maar toch strak laag.' Zou ik graag uitgelegd zien in meetwaarden....Want wat is in hemelsnaam sprankelend hoog, rustig midden en vol, maar strak laag?

Trouwens heb ik nog steeds niet de voor mij meest belangrijke uitleg gezien en dat is hoe de specifieke frequenties nu exact het voor hun beste aderpaar uitkiezen (ik had begrepen dat de kabel zou bestaan uit solide en litze ader-paren en dat op die manier elke frequentie zo ideaal mogelijk vervoerd werd).

Dus tot nu toe kan ik alleen maar constateren dat jou vader valse voorwendselen aanheft om te onderbouwen wat niet te onderbouwen valt. En daarmee is hij dus op het gebied van het aanprijzen van de kabel mijns inziens niet netjes bezig. Hij verteld niet de waarheid mijns inziens. Maar mijn beweringen zijn voor iemand die er onderzoek naar heeft gedaan, zoals jouw vader, eenvoudig te weerleggen met meetrapporten. Ik zou die graag zien en ik snap dat hij niet alles kan laten zien, omdat anders zijn 'geheime' samenstelling aan het licht komt. Maar een frequentieplot, eventueel met waarden voor de decay\rise waarden per frequentie is eenvoudig te realiseren en zou alle beweringen direct helder onderbouwen, zonder inzicht te geven in de 'geheime' werking van de kabel.

Als ik nu een eens een wedervraag zou mogen stellen aan jou (of indirect aan je vader):

Je schreef dat je vader zijn best moet doen om de zaak drijvende te houden, aangezien het geen makkelijke tijden zijn. Ik kan dat waarderen en respecteren. Maar ik weet ook heel erg goed hoe de zaken in audioland (en eigenlijk elke andere business) in elkaar steken. Als je een bedrijf draaiende wil houden, zul je je omzet zo groot mogelijk moeten maken, terwijl je je kosten zo laag mogelijk houdt. Het verschil tussen twee is je winst en bekijk je dat per product, dan is dat je marge. Vraag je vader nu maar eens om eerlijk aan te geven op welke productgroepen hij relatief gezien de grootste marge haalt. 10 tegen 1 dat kabels in de top 3 voorkomen. En je kunt wel nagaan dat je kabels eenvoudiger verkoopt dan 1 hele dure versterker. M.a.w. weinig en risicoloos investeren (relatief gezien) en hoge marges. Easy Money als je het goed weet te doen.
(Overigens is dit een aanname van mijn kant en hoeft dus zeker geen feit te zijn en is ook niet bedoeld als verwijt.)
Met de tot nu toe aangedragen feiten, kan ik niet anders blijven concluderen dan dat jou vader op het gebied van bekabeling een scheve schaats bereid. Overigens is die schaats niet schever dan bij elke willekeurige andere high-end kabelboer en neemt hij nog de moeite om inhoudelijk te reageren. Dat hij dat doet om zijn bedrijf te behouden is begrijpbaar, maar veranderd niets aan de zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 28-04-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Geen matches
Killer schreef op donderdag 28 april 2011 @ 01:55:
(...) wat is in hemelsnaam sprankelend hoog, rustig midden en vol, maar strak laag? (...)
Sprankelend hoog ligt tussen 6 en 20 kHz. Het is sprankelend als het in geringe dosis aanwezig is, met uitzondering van transiënten, dan mag er wat meer aanwezig zijn, zij het met een snelle decay.

Rustig midden is zonder nare resonanties zoals een te sterk aanwezige band rond de 440 Hz (stemvorkresonantietoon, tevens vaak kiestoon bij telefoons), 800 Hz en 1 kHz (fluitende toon). In dat gebied kan het geluid ook snel knauwend overkomen als het niet in balans is.

Vol laag is tussen de 20 en 60 Hz, strak is als er geen faseverschuiving of delay optreedt.

Hoe krijg je dit voor elkaar?

1. Niet met kabels
2. Met een akoestisch goede luisterruimte zonder staande golven (schuine schoenendoos)
3. Met een goede opname en produktie van de muziek
4. Met een goede bron (mediadrager), versterker en speakers

Strak laag betekent vooral niet te grote woofers. In mijn ervaring is 10" een mooi strak formaat. Ga je richting 12" en groter (zonder x-over-amp) dan sneuvelt de responstijd in het laag nog wel eens. Dan wordt het laag 'modderig' of 'wollig'; er treedt delay of faseverschuiving op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-09 06:15
Geen matches
Hier staat een uitleg waarom duren HDMI kabels beter zijn.

http://www.highendpassion...0onzin%20HDMI%20kabels%22

Ik blijf het onzin vinden :)

[ Voor 190% gewijzigd door Morphogenesis op 28-04-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Morphogenesis schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:20:
Hier staat een uitleg waarom duren HDMI kabels beter zijn.

http://www.highendpassion...0onzin%20HDMI%20kabels%22

Ik blijf het onzin vinden :)
Je bent vier dagen te laat én het verkeerde topic :P --> FeaR1986 in "HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Geen matches
primusz schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:46:
Ik denk niet dat je geluidskwaliteit beter wordt als je coax voor een USB-kabel gaat gebruiken, tenzij je vooral van stiltes houd :P
Dacht dat die DAC ook andere inputmogelijkheden had, maar blijkbaar heeft z'n mekker alleen nog optisch uit verder.

Gewoon een kabeltje van gewenste lengte kopen dan. :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-09 06:15
Geen matches
Haha, nooit gezien. Nouja, gaan we daar verder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Wilf schreef op donderdag 28 april 2011 @ 02:54:
[...]

Sprankelend hoog ligt tussen 6 en 20 kHz. Het is sprankelend als het in geringe dosis aanwezig is, met uitzondering van transiënten, dan mag er wat meer aanwezig zijn, zij het met een snelle decay.

Rustig midden is zonder nare resonanties zoals een te sterk aanwezige band rond de 440 Hz (stemvorkresonantietoon, tevens vaak kiestoon bij telefoons), 800 Hz en 1 kHz (fluitende toon). In dat gebied kan het geluid ook snel knauwend overkomen als het niet in balans is.

Vol laag is tussen de 20 en 60 Hz, strak is als er geen faseverschuiving of delay optreedt.

Hoe krijg je dit voor elkaar?

1. Niet met kabels
2. Met een akoestisch goede luisterruimte zonder staande golven (schuine schoenendoos)
3. Met een goede opname en produktie van de muziek
4. Met een goede bron (mediadrager), versterker en speakers

Strak laag betekent vooral niet te grote woofers. In mijn ervaring is 10" een mooi strak formaat. Ga je richting 12" en groter (zonder x-over-amp) dan sneuvelt de responstijd in het laag nog wel eens. Dan wordt het laag 'modderig' of 'wollig'; er treedt delay of faseverschuiving op.
Ik weet wel wat strak laag en sprankelend hoog is, echter is dit geen controleerbare grootheid. Het is een gevoelsomschrijving en iedereen heeft hier zo zijn eigen associatie bij. Als ik apparatuur of nog sterker, kabels, met dit soort termen omschreven hoor worden gaan bij mij de nekharen overeind staan.

Maar ik kan mij helemaal vinden in jou omschrijving verder. Het zal je overigens nog verbazen hoeveel staande golven zich in een schuine schoenendoos kunnen handhaven.Als je dan ook nog eens bedenkt dat de meeste mensen een rechthoekige woonkamer hebben (zo'n betonnen echo bak) en luidsprekers toch gemiddeld zo'n 5% vervorming aan het uiteindelijke signaal toevoegen, dan kan ik mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe een kabeltje daar ook maar enige objectief hoorbare invloed zou hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Killer op 28-04-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Geen matches
@ Killer: bedankt voor je reactie, leuk om te lezen :) Ik had het quasi-grappig bedoeld, als een soort tegenreactie op de audiofiele amorfe voodootermen, die bedacht worden om natuur- en wiskundigen ver weg te houden. Als je ze terugvertaalt kan je weer een discussie op feiten en bekende grootheden baseren en dat is juist iets wat ze vermijden willen :P

Je hebt overigens ernstig gelijk dat de akoestiek (en dan vooral het percentage open raam ofwel de absorptiecoëfficiënt) ontzettend belangrijk is. En mij verbaast niks, daar heb ik dan immers ook voor gestudeerd en hoor ik dagelijks op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Net een stukje gelezen over de Power Plant Premier, een apparaat van zo'n 2800 euro nieuwprijs.
De inkomende stroom, ongeacht de mate en soort van vervuiling, wordt gezuiverd na omzetting tot (een lage) gelijkstroom (DC) en daarna opnieuw omgezet naar wisselstroom.
De PPP doet dit niet door de stroom te behandelen (conditioner) maar door de inkomende wisselstroom opnieuw op te bouwen, naar nieuwe, zuivere en geregelde wisselstroom. Wat eruit komt is gewoon perfecte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Geen matches
Volgens mij bedoelen ze ook dat het een perfect sinusvormige spanningsgolf is :P, perfecte stroom is zo'n beetje de meest nutteloze kreet die je kunt uiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Ik vind onder andere het volgende citaat ook aardig:
'Want wat anders is de muziek waarnaar we luisteren dan een gemoduleerde vorm van de oorspronkelijke netspanning uit de muur!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
Oh, leuk zo'n "opnieuw wisselstroom maker", maar je apparaat gebruikt toch intern zelf al gelijkstroom en een beetje audiofielenapparatuur zet dat toch wel op een nette manier om :)

Kun je vervolgens met je voor duizenden euro's gezuiverde wisselstroom gaan luisteren naar een kapotgecomprimeerd nummer van een hedendaagse artiest :Y)

Wat dat betreft zouden audiofielen zich eens meer druk moeten maken in dit topic, wat veel minder populair is dan het topic waarin we nu posten, en niet om kabeltjes:
Wat klinkt goed? CD kwaliteit

Met voor degenen die het nog niet kennen het mooiste voorbeeld (Metallica's Death Magnetic, kapotgecomprimeerde cd-versie en vrijwel ongecomprimeerde Guitar Hero-versie):
YouTube: Metallica Death Magnetic - How to lose the Loudness War
Of ook een goeie die ik net tegenkom:
YouTube: Curmudgeon by Nirvana (1992 vs. 2004) - The Loudness War :X

[ Voor 73% gewijzigd door Sorcerer8472 op 29-04-2011 09:03 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43

Bob

Geen matches
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 08:52:

Met voor degenen die het nog niet kennen het mooiste voorbeeld (Metallica's Death Magnetic, kapotgecomprimeerde cd-versie en vrijwel ongecomprimeerde Guitar Hero-versie):
YouTube: Metallica Death Magnetic - How to lose the Loudness War
Ik kan bijna niet geloven dat ze dat op cd hebben durven uitbrengen. Zelfs hier met een crappy geluidskaart waarin ik constant voedingsruis hoor en slechte headphones hoor ik dat die cd versie een ramp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
Bob schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:33:
[...]

Ik kan bijna niet geloven dat ze dat op cd hebben durven uitbrengen. Zelfs hier met een crappy geluidskaart waarin ik constant voedingsruis hoor en slechte headphones hoor ik dat die cd versie een ramp is.
Het is echt. Google er maar op :P
En dan maken wij ons druk om de onmeetbare minimale effecten van een kabeltje... terwijl dit duidelijk zichtbaar is als waveform; meetbaar veranderd en zelfs vervormd, en dus een veel groter effect op het uiteindelijke geluid. Da's ook de reden dat ik het post in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Laatst online: 19-04 14:57
Geen matches
Ik heb dat album gekocht op de launch party, toen ik thuis kwam vroeg ik me af of m'n oren daar waren vernaggeld of dat ik een slecht exemplaar was. Maar het bleek "normaal" te zijn :'(

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Geen matches
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 08:52:

Wat dat betreft zouden audiofielen zich eens meer druk moeten maken in dit topic, wat veel minder populair is dan het topic waarin we nu posten, en niet om kabeltjes:
Mensen die daar over willen lullen gaan toch gewoon naar het forum van Steve Hoffman, of zitten op audioasylum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

BHQ

Geen matches
Hmm, waarom zou dat niet hier op GoT besproken mogen worden? Kabeltjes worden ongetwijfeld ook elders besproken..

Ik speel zelf ook in bands. Mocht er iemand ooit materiaal waar ik op speel masteren, dan *sta* ik erop dat er geen enkel clippertje in zit en dat compressie enkel wordt gebruikt om de muziek *beter* te maken, NIET om het extreem hard te krijgen. Dat spul komt gewoon niet uit voordat er een deugelijke master is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Geen matches
Jarpse schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:07:
Hmm, waarom zou dat niet hier op GoT besproken mogen worden? Kabeltjes worden ongetwijfeld ook elders besproken..

Ik speel zelf ook in bands. Mocht er iemand ooit materiaal waar ik op speel masteren, dan *sta* ik erop dat er geen enkel clippertje in zit en dat compressie enkel wordt gebruikt om de muziek *beter* te maken, NIET om het extreem hard te krijgen. Dat spul komt gewoon niet uit voordat er een deugelijke master is.
Leg mij even uit waar ik precies zeg dat het niet op GoT besproken mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Geen matches
begintmeta schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 08:47:
Ik vind onder andere het volgende citaat ook aardig:
'Want wat anders is de muziek waarnaar we luisteren dan een gemoduleerde vorm van de oorspronkelijke netspanning uit de muur!'
Maar dit klopt toch. In veel eindversterkers wordt de spanning op de eindtorren direct beïnvloed door de spanning aan de voeding. Daarmee is het niet ingewikkeld aan te tonen dat bijvoorbeeld spikes in het lichtnet hoorbaar zullen zijn. De tekst die jij quote bedoelt dat volgens mij. Bekijk maar eens het schema van een eindversterker en je begrijpt wat ik bedoel.

http://lh4.ggpht.com/_9Ol...00-h/Dscn2158%5B12%5D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Het klopt zeker niet, ik denk dat alleen voor een audiofiel muziek niet veel anders is dan gemoduleerde netspanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Geen matches
blissard schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:34:
[...]

Maar dit klopt toch. In veel eindversterkers wordt de spanning op de eindtorren direct beïnvloed door de spanning aan de voeding. Daarmee is het niet ingewikkeld aan te tonen dat bijvoorbeeld spikes in het lichtnet hoorbaar zullen zijn. De tekst die jij quote bedoelt dat volgens mij. Bekijk maar eens het schema van een eindversterker en je begrijpt wat ik bedoel.

http://lh4.ggpht.com/_9Ol...00-h/Dscn2158%5B12%5D.jpg
Er mist iets in dat schema. Er zit namelijk nog wel wat meer tussen het stopcontact en dat schema dan alleen een snoer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Geen matches
Het idee slaat natuurlijk nergens op, DC omzetten naar een sinus vereist een heleboel filtering, de netspanning zelf (= als een mooie sinus) filteren zal veel effectiever werken.

Ik kan zo nog wel een beter product bedenken: neem een motor en daarachter weer een generator, door de traagheid van de massa (eventueel een vliegwiel erbij) zullen eventuele pieken of dippen in de netspanning opgevangen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
Marc P schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:52:
[...]

Mensen die daar over willen lullen gaan toch gewoon naar het forum van Steve Hoffman, of zitten op audioasylum.
Ik vind dat het ook prima hier besproken kan worden. Juist als het hier besproken wordt zorgt dat ervoor dat een andere groep mensen zich ervan bewust wordt. Het is niet alleen een audiofielen-issue maar het is intussen zo erg aan het worden dat muziek gewoon onluisterbaar wordt: muziek die hard gecomprimeerd is zoals het betreffende Metallica-album kun je niet meer op hoog volume luisteren... dat is gewoon pijnlijk omdat het zo vervormd is... terwijl je andere muziek lekker hard kunt zetten en het dan alleen maar beter wordt.

Vandaar dat ik het ook hier (eigenlijk offtopic) noem: de invloed van deze muziekverkrachting door slechte mastering / mixing is veel groter dan de invloed van kleine afwijkingen in netspanning op de kwaliteit van de muziek...

Petities schrijven en opnamestudio's spammen, dat zouden we moeten doen ;)

Overigens is compressie niet per se slecht hoor, alleen moet je wel weten waar je mee bezig bent en is er een grens: bij dat Metallica-album moge duidelijk zijn dat die bereikt is (zou me niets verbazen als je het verschil niet zou horen als je deze 16-bits opname naar 8-bits converteert, aangezien de gain van het album maar 3 dB ofzo is :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Geen matches
Hehe ja, Death Magnetic past wel op 8 bits ja, dat hoor je niet :P [/joke]. Het ver****te is nog wel dat ze bij Guitar Hero 3 wel een goed gemasterde versie van het album gebruikten. Waarom de slechte dan voor de CD wordt gebruikt is mij een raadsel...

Maar de nieuwe van de Foo Fighters is ook heel erg hoor, daar krijg je net zo goed hoofdpijn van.
Goed, beetje offtopic misschien, eigenlijk hoort dit in het CD kwaliteit topic thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 21:09
Geen matches
primusz schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:32:
Ik kan zo nog wel een beter product bedenken: neem een motor en daarachter weer een generator, door de traagheid van de massa (eventueel een vliegwiel erbij) zullen eventuele pieken of dippen in de netspanning opgevangen worden!
Ben je gek geworden ofzo? Weet je wel hoeveel EM-straling je dan produceert, die vervolgens alle signalen door de kabels verstoort, zodat je het alleen maar erger maakt... :+

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:24
Geen matches
mace schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:00:
[...]

Er mist iets in dat schema. Er zit namelijk nog wel wat meer tussen het stopcontact en dat schema dan alleen een snoer. ;)
Klopt als een bus. Ik mis de voeding van die versterker. En die is prima in staat om elke spike al weg te halen.
Daar heb ik geen dure stekkerdozen en dito netkabels voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Als de voeding van je apparaat niet in staat is om van het lichtnet een keurige gelijkspanning te maken, dan moet in mijn ogen het apparaat terug naar de leverancier...

Echte spikes en dergelijke, daar kan ik nog inkomen dat die terug te vinden zijn in de uiteindelijke gelijkspanning, maar dan heb je het ook wel over enorme vervuiling. En dat soort gein kan een smoorspoel prima oplossen trouwens.

Maar dat is ook een beetje de paradox in het high-end segment. Hoe exclusiever het apparaat, hoe meer moeite men moet doen om het te goed te laten klinken. Speciale kabels, netfilters en power regenerators, kabelhooghouders, houten pucks op luidsprekers, cd-demagnetiseer apparaten, en wat niet meer voor onzin er verkocht wordt, allemaal nodig voordat het exclusieve ding echt goed klinkt. Dat is toch om te huilen zo droef. Heb je een duur en exclusief apparaat en dan is het uit zichzelf niet eens in staat om te doen wat het moet: Gewoon goed muziek maken. En dat terwijl apparaten van een paar honderd euro dat allemaal zonder die poespas wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Daarom hebben bekende musici zoals o.a, Janine Jansen (violiste), Bernard Haitink (dirigent en Mahlerkenner) en Herman van Veen (carbaretiër) hele eenvoudige gewone HiFi-setjes, die natuurlijk wel muziek weten te maken. Zij hebben, net zo min als ik, geen behoefte aan die, opgeklopte High-End onzin. Zij willen luisteren naar muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:18:
Daarom hebben bekende musici zoals Janine Jansen (violiste), Bernard Haitink (dirigent en Mahlerkenner) en Herman van Veen (carbaretiër) hele eenvoudige gewone HiFi-setjes, die natuurlijk wel muziek weten te maken. Zij hebben, net zo min als ik, geen behoefte aan die, opgeklopte High-End onzin. Zij willen luisteren naar muziek.
Hele eenvoudige gewone HIFI-setjes zou ik ook weer niet overal verwachten, ik zou dan eerder zeggen prijsklasse in lijn met de rest van de kamer.
In een kamer met een interieur van 1 miljoen verwacht ik dan een setje van xx.xxx euro, niet omdat het beter klinkt maar puur doordat het erbij hoort.

Dat is veelal het kromme met jouw soort uitspraken, hij klopt wel maar toch zie je geen 100 euro sony bij een wibi soerjabi thuis staan. Daar staat waarschijnlijk toch een xx.xxx euro setje waarbij puur voor de looks is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:34:
[...]

Hele eenvoudige gewone HIFI-setjes zou ik ook weer niet overal verwachten, ik zou dan eerder zeggen prijsklasse in lijn met de rest van de kamer.
In een kamer met een interieur van 1 miljoen verwacht ik dan een setje van xx.xxx euro, niet omdat het beter klinkt maar puur doordat het erbij hoort.

Dat is veelal het kromme met jouw soort uitspraken, hij klopt wel maar toch zie je geen 100 euro sony bij een wibi soerjabi thuis staan. Daar staat waarschijnlijk toch een xx.xxx euro setje waarbij puur voor de looks is betaald.
Je verkijkt je op de werkelijkheid. Die is anders, dan jij verondersteld. Musici beoordelen een Hifi instalatie op hun musicale kwaliteiten. En de looks? Dat zal hen compleet worst zijn. Overigens heb ik het niet over een 100 euro "Zonie" gehad. Ook een interieur van 1 miljoen zie ik in die kringen niet. Wat die Wiby Soerabibi er heeft staan. Het zullen wel geen Pied Pipers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Geen matches
Even iets concreter. Wat is voor jou de prijsklasse van "hele eenvoudige HIFI" ?

Ik kan me amper voorstellen dat de HIFI-set inclusief boxen van Wiby minder dan 10k kost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
- J.W. - schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:10:
Ik kan me amper voorstellen dat de HIFI-set inclusief boxen van Wiby minder dan 10k kost..
Waarom kun jij je dat niet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Geen matches
Nou, 2 redenen:
- Wiby houdt wel van wat duurs
- Ik ga hier geen prijsklasse op zetten (10k is imo overdreven, maar zie de vorige reden), maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten geldt ook voor HIFI niet.

Maar je ontwijkt de vraag... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik ontwijk helemaal geen vraag. Ik vraag alleen aan jouw een inhoudelijke onderbouwing. Die krijg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Geen matches
Jawel, je stelt dat ze "hele eenvoudige HIFI" hebben. En ik vraag heel simpel: wat bedoel je precies daarmee?

En ik geef je 2 redenen waarom ik me dat slecht kan voorstellen, dus wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
- J.W. - schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:25:
Jawel, je stelt dat ze "hele eenvoudige HIFI" hebben. En ik vraag heel simpel: wat bedoel je precies daarmee?

En ik geef je 2 redenen waarom ik me dat slecht kan voorstellen, dus wat wil je nog meer?
Het zijn 2 flutredenen, waar ik geen inhoudelijke onderbouwing in zie. Hoe weet jij, dat die Wiby "van iets duurs" meer geniet van zijn muziek. Heb jij soms ook van die Pied Pipers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:33:
[...]

Het zijn 2 flutredenen, waar ik geen inhoudelijke onderbouwing in zie. Hoe weet jij, dat die Wiby "van iets duurs" meer geniet van zijn muziek. Heb jij soms ook van die Pied Pipers?
WiBi heeft zijn huis vol staan met die dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Geen matches
@Gustav Mahler: Ik beweer helemaal niks, ik zeg dat ik me iets moeilijk kan voorstellen.

Jij beweert wat en ik heb daar enkel een simpele vraag over, namelijk wat je precies beweert.
Want de kreet "hele eenvoudige HIFI" (wat kennelijk niet een sony van 100 euro is) is wel erg vrij interpretabel.

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 02-05-2011 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Killer schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:44:
[...]

WiBi heeft zijn huis vol staan met die dingen...
Volgens de reclameproza van Gerbrand van Veen wel, ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Geen matches
- J.W. - schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:17:
Nou, 2 redenen:
- Wiby houdt wel van wat duurs
- Ik ga hier geen prijsklasse op zetten (10k is imo overdreven, maar zie de vorige reden), maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten geldt ook voor HIFI niet.

Maar je ontwijkt de vraag... :)
Bij eenvoudige hifi kun je je toch wel wat voorstellen? Voor 700 euro koop je een leuke stereo versterker (Marantz, NAD, Yamaha, whatever), voor 400 euro een CD-speler, en voor 1000 euro 2 leuke zuiltjes (KEF oid). 2100 totaal, en stukken beter dan de gemiddelde opnameapparatuur van de cd's die je luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@ J.W. Bij hele eenvoudige HiFi kun je denken aan een Denon PMA 710 AE/1510AE met b.v. Dali Ikon 6 of Mentor 6 speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Geen matches
Ok thnx, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
Pooh schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:58:
[...]

Bij eenvoudige hifi kun je je toch wel wat voorstellen? Voor 700 euro koop je een leuke stereo versterker (Marantz, NAD, Yamaha, whatever), voor 400 euro een CD-speler, en voor 1000 euro 2 leuke zuiltjes (KEF oid). 2100 totaal, en stukken beter dan de gemiddelde opnameapparatuur van de cd's die je luistert.
Voor 400 euro een cd-speler? Cd's spelen doe ik met m'n blurayspeler van ~100 euro, die ook nog eens SACD kan afspelen. Die leest 1:1 de PCM van het schijfje en stuurt die door naar de receiver die de PCM decodeert (bij SACD gaat ook 1:1 de DSD-bitstream naar de receiver).

Veel geld uitgeven aan een cd-speler is nutteloos imo: speakers en versterker zijn de belangrijkste posten, heb je weer 300 euro over waarmee je een trede hoger kunt wat dat betreft: lang leve digitale receivers! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Geen matches
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 08:40:
[...]

Voor 400 euro een cd-speler? Cd's spelen doe ik met m'n blurayspeler van ~100 euro, die ook nog eens SACD kan afspelen. Die leest 1:1 de PCM van het schijfje en stuurt die door naar de receiver die de PCM decodeert (bij SACD gaat ook 1:1 de DSD-bitstream naar de receiver).

Veel geld uitgeven aan een cd-speler is nutteloos imo: speakers en versterker zijn de belangrijkste posten, heb je weer 300 euro over waarmee je een trede hoger kunt wat dat betreft: lang leve digitale receivers! :)
Dat kan natuurlijk ook. Mogelijkheden te over, ik bedoelde alleen aan te geven dat je voor zo'n 2000-2500 euro ongelooflijk goed geluid kunt hebben. Of je dan kiest voor een duurdere CD-speler en een analoge versterker of voor digitaal tot aan de receiver moet je zelf weten. Er zitten enorm veel mogelijkeden tussen een >10k opstelling en sony, maar dat punt is nu wel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
[...]

Ik heb liever een analoge versterker met een paar flinke Sanken torren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:53:
[...]

Volgens de reclameproza van Gerbrand van Veen wel, ja. :)
In het echt ook kan ik je uit eigen ervaring vertellen. In de laatste aflevering van X-factor zoat WiBi ook en waren er een paar shots van een ruimte in zijn huis, waar hij aan het oefenen was met één van die X-factor pipo's. Ook in die ruimte stonden 2 Pietje Pijpers. De 90cm versie (imho de slechtste van allemaal), met goudkleurige zijkanten.
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 09:44:
[...]

Ik heb liever een analoge versterker met een paar flinke Sanken torren. :)
Hoezo als ik vragen mag? Ik heb zelf ook een dikke eindbak met een paar flinke Sanken-torren en dat klinkt erg leuk, maar zaligmakend is het nu ook weer niet. Ligt er maar net aan hoe de rest van het technisch ontwerp in elkaar zit.

Ik heb al regelmatig een versterker gerepareerd waar de Sanken torren uitgefikt waren en heb deze vervangen voor andere torren (omdat de originele niet meer te verkrijgen waren). Dat meet en klinkt geen steek anders. Die Sanken torren zijn volgens mij ook meer een gevoelsmatige kwestie, dan dat ze werkelijk zo goed zijn (ze zijn verder prima hoor, daar niet van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ach, het mogen voor mij part ook Sanyo torretje zijn. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Dan is het goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:18:
Daarom hebben bekende musici zoals o.a, Janine Jansen (violiste), Bernard Haitink (dirigent en Mahlerkenner) en Herman van Veen (carbaretiër) hele eenvoudige gewone HiFi-setjes, die natuurlijk wel muziek weten te maken. Zij hebben, net zo min als ik, geen behoefte aan die, opgeklopte High-End onzin. Zij willen luisteren naar muziek.
Nou ja, als je opnamekwaliteit van Jansen's cd's hoort denk ik inderdaad dat ze geen topset heeft staan. Ze speelt prachtig, maar de opnames zijn vaak om te huilen.

Ik meen me te herinneren dat een collega van mij wel eens verteld heeft dat hij een paar dirigenten aan hifi-sets geholpen heeft (Edo de Waard onder andere, en volgens mij Haitink ook), en dat die allemaal Quad electrostaten wilden hebben, omdat die het "schoonst" van allemaal klonken. Ik denk dus dat je opmerking niet volledig klopt.

Overigens ken ik ook genoeg hifi-dealers die geen topsets in hun eigen huis hebben staan. Ze zijn toch al de hele dag daarmee aan het werk, dan hoef je 's avonds laat niet nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Geen matches
De meeste muzikanten zijn niet zo technisch onderlegd dus laten zich setjes aansmeren of hebben een endorsement. Om te beweren dat ze een Onkyo-setje in de kamer hebben staan vind ik dan ook vrij naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
dtjv schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:48:
[...]

Ik meen me te herinneren dat een collega van mij wel eens verteld heeft dat hij een paar dirigenten aan hifi-sets geholpen heeft (Edo de Waard onder andere, en volgens mij Haitink ook), en dat die allemaal Quad electrostaten wilden hebben, omdat die het "schoonst" van allemaal klonken. Ik denk dus dat je opmerking niet volledig klopt.
Ach, dit soort “indianenverhalen”weet altijd wel iemand zich te herinneren. Ik kom geregeld bij beroepmusici uit de klassieke muziekwereld over de vloer. Daarom heb ik dan ook mijn twijfels over het waarheidsgehalte van dergelijke opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc P
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:47:
[...]

Ach, dit soort “indianenverhalen”weet altijd wel iemand zich te herinneren. Ik kom geregeld bij beroepmusici uit de klassieke muziekwereld over de vloer. Daarom heb ik dan ook mijn twijfels over het waarheidsgehalte van dergelijke opmerkingen.
Net zoals mensen die beweren dat ze over de vloer komen bij beroepsmusici uit de klassieke muziekwereld. Ook altijd twijfels over het waarheidsgehalte van dergelijke opmerkingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Marc P schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:52:
[...]

Net zoals mensen die beweren dat ze over de vloer komen bij beroepsmusici uit de klassieke muziekwereld. Ook altijd twijfels over het waarheidsgehalte van dergelijke opmerkingen. ;)
Met het verschil, dat "ik weet me te herinneren dat" net zoiets is als een broodje AAP. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Geen matches
dtjv schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:48:
[...]

Overigens ken ik ook genoeg hifi-dealers die geen topsets in hun eigen huis hebben staan. Ze zijn toch al de hele dag daarmee aan het werk, dan hoef je 's avonds laat niet nog een keer.
Juist ja, of ze weten dat ze gewoon gebakken lucht verkopen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Geen matches
[...]

Liever een relatief goede source, versterker en speakers dan geweldige speakers en versterkers en een middelmatige source.

Sourceupgrades maken meer impact dan speaker- of versterkerupgrades wanneer die laatste al van acceptabele kwaliteit zijn.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 22:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Geen matches
Exphy schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:03:
[...]

Liever een relatief goede source, versterker en speakers dan geweldige speakers en versterkers en een middelmatige source.

Sourceupgrades maken meer impact dan speaker- of versterkerupgrades wanneer die laatste al van acceptabele kwaliteit zijn.
Alleen als je pad toch digitaal is (lees, je cdspeler/dvdspeler gaat digitaal naar je Amp/Receiver) heeft het investeren in een dure cdspeler/dvdspeler met goede dacs geen zin, aangezien je die toch niet gebruikt. Dan is een 100 euro spelertje net zo goed als een cd-speler van 10K met voodoo shit zoals extra stabiel platform, oplegpucks en dat soort onzin en tralala.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:57:
[...]

Met het verschil, dat "ik weet me te herinneren dat" net zoiets is als een broodje AAP. :*)
Ehm, nee, dat is gewoon eerlijk aangeven dat ik het niet meer zeker weet.
Rmg schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:03:
[...]

Juist ja, of ze weten dat ze gewoon gebakken lucht verkopen. :X
O ja, natuurlijk, dat is het. Ik was even vergeten dat alle hifi-verkopers diep van binnen oplichters zijn. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
GaMeOvEr schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:21:
[...]

Alleen als je pad toch digitaal is (lees, je cdspeler/dvdspeler gaat digitaal naar je Amp/Receiver) heeft het investeren in een dure cdspeler/dvdspeler met goede dacs geen zin, aangezien je die toch niet gebruikt. Dan is een 100 euro spelertje net zo goed als een cd-speler van 10K met voodoo shit zoals extra stabiel platform, oplegpucks en dat soort onzin en tralala.
Juist! Een duurdere speler geeft EXACT hetzelfde geluid. Het investeren in een dure versterker die tevens DAC doet lijkt me dan een betere keus: zo kun je ervoor zorgen dat DAC pas in de versterker zelf plaatsvindt en het analoge signaal over geen enkele andere kabel dan de speakerkabel wordt vervoerd :)

Overigens nog een punt: ik zie in veel topic mensen bezig met bananenpluggen. Maar in theorie wil je die dingen toch eigenlijk niet? Gewoon kabel vastschroeven voorkomt 2 overgangen naar een nieuw (en evt. iets anders van samenstelling) soort metaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-05-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:50:
[...]Overigens nog een punt: ik zie in veel topic mensen bezig met bananenpluggen. Maar in theorie wil je die dingen toch eigenlijk niet? Gewoon kabel vastschroeven voorkomt 2 overgangen naar een nieuw (en evt. iets anders van samenstelling) soort metaal.
Elke overgang is natuurlijk weer meer weerstand en elke schakel die je toevoegt kan de keten zwakker maken. Dus op dat punt ben je inderdaad beter af als je gewoon de kabel kaal in de terminals van zowel de speaker als de receiver stopt.

Echter is de weerstand die zo'n banaanplug oplevert echt te verwaarlozen. En als je er echt mee zit dan neem je gewoon pluggen welke van zilver of rhodium zijn gemaakt. Die hebben nog een lagere weerstand dan verguld. Nadeel is wel dat die materialen weer meer last hebben van corrosie. Maar goed, het is het één of het ander.

Plus dat ik bij mijn receiver 100% zeker weet dat ik mijn speakerkabel met banaanpluggen beter vast heb zitten dan zonder. De eerste terminals zijn wel te doen qua het er in krijgen van de speakerkabel en het aandraaien. Maar de terminals die er na komen zijn echt niet meer te doen waardoor niet elke kabel er voor de volle 100% in zit. Dus dat is de reden dat ik aan de kant van de receiver altijd banaanpluggen gebruik, zeker bij meerkanaals gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Geen matches
Exphy schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:03:
[...]

Wat is een 'middelmatige' source tegenwoordig nog?

Bij mij is het: speakers (met zeer grote stip op 1), versterker, bron. Maar bron is in mijn geval toch al digitaal, dus die kan wel helemaal weggestreept worden.

En eigenlijk naast speakers moet accoustiek staan..

[ Voor 5% gewijzigd door brama op 02-05-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Geen matches
brama schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:59:
[...]

Wat is een 'middelmatige' source tegenwoordig nog?

Bij mij is het: speakers (met zeer grote stip op 1), versterker, bron. Maar bron is in mijn geval toch al digitaal, dus die kan wel helemaal weggestreept worden.

En eigenlijk naast speakers moet accoustiek staan..
In principe is de bron natuurlijk het belangrijkst, aangezien alles wat daar "fout" gaat verderop in de keten nooit meer verbeterd gaat worden. Maar goed, als je dan kunt aantonen dat je voor een bedrag van X de perfecte bron kunt kopen, dan ben je er. Dus in zekere zin hebben jullie allebei gelijk, :).
Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]