Je hebt helemaal gelijk. Ik las er overheen..Aangepast en bedankt voor de correctie
ktf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 23:56:
Dat is natuurlijk ook wel een beetje een overtrokken reactie. Om even op dat laatste terug te komen (even een psychologische verhandeling mensen), stel je een of andere holbewoner-stam voor met een medicijnman, grote kans dat die akkoord gaat met dat poedertje, omdat ie niks anders heeft en omdat...
etc.
De reactie was ook opzettelijk een beetje overtrokken, omdat dat uitvergroot wat er gebeurt. Ik snap je redenatie over je 'audio-opvoeding' en dat dat voor een gedeelte verklaart hoe je tegen kabels aankijkt.
Wat ik niet zo zeer snap is hoe men daar vervolgens verder mee omgaat. De wetenschappelijke en natuurkundige principes die gebruikt worden bij het ontwikkelen van audioapparatuur zijn gebaseerd op feiten. Natuurlijk heeft iemand ze bedacht en ook bij mij door mijn strot geduwd, maar ze zijn in tegenstelling tot de claims rond kabels, universeel controleerbaar en vooral ook reproduceerbaar.
Ik beweer ook niet dat er geen verschil tussen kabels zit, dat zit er wel degelijk. Alleen zitten die verschillen niet in het gehoormatige transport van audiosignalen. Mensen ervaren geluid en die ervaring is opgebouwd uit wat je hoort, je gemoedstoestand, je kennis etc., etc., etc. Dus ook ik hoor af en toe wel verschil tussen kabels, alleen weet ik dat dat verschil uiteindelijk niet komt door een ander geluid, maar door een verandering in één van de andere factoren. Elke keer, als ik alle andere factoren uitschakel, kom ik er namelijk keer op keer achter dat ik geen verschillen hoor. En elke keer als ik ga meten, kom ik heel af en toe op verschillen, maar zitten deze consequent of in het onhoorbare niveau en onder de ruisdrempel van de apparatuur, of zijn de verschillen lineair van gedrag en dien ten gevolge alleen van invloed op het volume.
En ik snap ook best wel dat je niet elke kabel die je wilt kopen na kunt meten en dat je dus alleen op je oren moet vertrouwen. En ik snap ook best dat je geen verstand van elektronica hoeft te hebben om voor jezelf een keuze te kunnen maken. Wat ik alleen niet snap, is de bijna religieuze overtuiging die believers hebben en het bijbehorende onfeilbare vertrouwen in hun eigen gehoor. En ook dat is prima. Alleen zo snel men begint met het verkondigen van 'feiten', dan zal men deze, moeten kunnen onderbouwen. En dan wordt de discussie vaak ineens minder prettig. Want men wil niet onderbouwen en voelt zich in de zak getast, omdat er getwijfeld wordt aan een persoonlijke beleving. En dat ziet men vaak als een persoonlijk verwijt. En dan wordt het lastig discussiëren op basis van feiten. En juist daarom trok ik de vergelijking in het absurde, want dat is exact wat er gebeurd met de kabeldiscussie:
Kabels klinken verschillend, geloof mij, ik heb het gehoord en ondanks het feit dat alle feiten mij tegenspreken, heb ik toch gelijk, want ik heb het gehoord.
=
Mijn poeder geneest jou open botbreuk, geloof mij, ik heb het zien werken en ondanks dat de gehele medische wetenschap mij tegenspreekt, heb ik toch gelijk, want ik heb het zien werken.
En dat is wat veel mensen doen, blind vertrouwen op wat een ander zegt, zonder het zelf te checken. En daar ageer ik tegen. Ik geloof de kabel-charlatans niet, ik ken de feiten en wil anderen behoeden voor de onzin die er verkocht wordt. Maar goed, een beetje Don Quichotte is het wel...
vanaalten schreef op donderdag 07 april 2011 @ 08:43:
Even goed - zeg ik, als 'non-believer' - moet je ook wel open staan voor nieuwe dingen en niet heilig geloven in je meetapparatuur. Kritisch blijven, dat natuurlijk wel.
Maar stel: iemand is in staat om twee goede kwaliteit kabels uit elkaar te houden in een goed uitgevoerde, dubbel-blinde test. Zeg, 90% van de tijd goed. De meetappatuur waar we allemaal op vertrouwen beweren dat er geen hoorbaar verschil is.
Wat is dan de conclusie: 'meetapparatuur vindt geen verschil, dus er is geen verschil' - of moet je dan misschien concluderen dat er effecten zijn die je niet gemeten hebt? Meetmethode fout, of misschien dat het menselijk gehoor toch anders werkt dan we nu denken, of misschien meten we het verkeerde.
Hoe dan ook: als (ja, *ALS*) iemand in een goed uitgevoerde dubbelblinde test significant verschil hoort tussen twee kabels, dan sta ik er wel voor open en moet dat toch wel verder onderzocht worden. Daarom vond ik de blinde test van bronco2011 best interessant. Je moet altijd kritisch zijn - maar dus ook naar je meetapparatuur en methodes toe.
Ik ben het met je eens dat je kritisch moet blijven en open moet blijven staan voor nieuwe inzichten. Dat wil echter niet zeggen dat je alles maar direct voor lief aan moet nemen. Als het inderdaad zo is dat bij een luistertest een luisteraar 90% goed scoort (en dat ook consequent blijft doen) bij een goed en correct uitgevoerde test en toch meet je geen verschil, dan is er reden voor verder onderzoek. Absoluut en direct.
Het feit wil alleen dat het nog nooit iemand gelukt is om in een gecontroleerde test verschillen te duiden tussen kabels en dus is er ook geen verder onderzoek noodzakelijk. De test van Bronco vind je interessant, omdat het een valide test lijkt. Alleen heb je geen gegevens genoeg om ook werkelijk te bepalen of het een goede test was. Bronco schreef dat de volumes gelijk waren, maar geeft geen antwoord op de vraag hoe hij dat gerealiseerd heeft. Ik vermoed (en hoop oprecht dat ik het fout heb) dat er in die bewuste test kabels gewisseld zijn en blind beluisterd zijn, zonder dat het volume van de versterker verdraait is. Maar daarmee heb je niet het verschil in weerstand gecompenseerd en ervoor gezorgd dat beide kabels op identiek volume spelen. Daarvoor zou namelijk elke keer dat de kabel gewisseld wordt, het volume van de versterker aangepast moeten worden en dat is niet gebeurt. Ik geloof dus ook direct dat Bronco verschillen heeft gehoord en ik weet bijna 100% zeker dat die verschillen terug te voeren zijn op meetbare weerstandsverschillen tussen de geteste kabels. Wat Bronco dus getest heeft, is niet de geluidskwaliteit van de kabel, maar het volumeverschil tussen de kabels. Net alsof je 2 versterkers blind test en de één speelt harder als de ander. Geheid dat je dat hoort.
Voor een echt goede test, dienen beide kabels onderling gecompenseerd te worden voor het verschil in weerstand. En ik weet zeker dat indien dat gebeurt er ineens geen hoorbare verschillen meer zitten tussen beide kabels. Maar goed, ik was niet bij de test, dus het is maar een aanname, vandaar ook mijn vraag aan Bronco in een eerdere post: Hoe heb je de volumes (of weerstandsverschillen) gelijk geregeld?