"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Hoewel het al weer even terug is, is het me niet gelukt een volwaardige vervanger te vinden. Het is een heel moeilijk te krijgen goed uitgedacht stukje kabel wat speciaal voor hun gemaakt wordt.Struikrover schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:38:
Er zijn vast meer kabels met dezelfde eigenschappen als die van Sennheiser.
I don't like facts. They have a liberal bias.
[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 31-01-2011 20:42 ]
Ik heb ze nog niet kunnen vinden eigenlijk..Meeste vervang-kabels klinken hetzelfde, maar zijn qua fabricage\gebruikte materialen e.d. vaak zelden zo degelijk als de originele kabel van SH.Struikrover schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:38:
[...]
Natuurlijk is dat het gemakkelijkst, hoewel ik zo gauw geen website met redelijke verzendkosten kon vinden. Misschien bij Sennheiser zelf inderdaad. Maar we zijn toch tweakers of niet? Er zijn vast meer kabels met dezelfde eigenschappen als die van Sennheiser. Bovendien wil ik eigenlijk niet met een kabel van drie meter rondlopen. Vandaar dat ik een balletje opgooide, ook omdat er in dit topic zo uitvoerig wordt gediscussieerd over de meerwaarde van duurdere, andere, etc. t.o.v. goedkope kabels
P.S. Sennheiser levert onderdelen zelf, dus die vind je vaak niet op een website..
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Verwijderd
Probeer je nu niet weer een oplossing te vinden voor een probleem dat je zelf creëert? Sowieso mag je je denk ik afvragen of het aan de kabels ligt en niet aan wat je er van vraagt, want ook je originele kabel is gesneuveld, maar de kabel kan je blijkbaar bij Sennheiser krijgen. Het is natuurlijk leuk als je een alternatief voor een prikje kan vinden, maar zoals je zelf al aangeeft is het dat vrij lastig.Struikrover schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:38:
Natuurlijk is dat het gemakkelijkst, hoewel ik zo gauw geen website met redelijke verzendkosten kon vinden. Misschien bij Sennheiser zelf inderdaad. Maar we zijn toch tweakers of niet? Er zijn vast meer kabels met dezelfde eigenschappen als die van Sennheiser. Bovendien wil ik eigenlijk niet met een kabel van drie meter rondlopen. Vandaar dat ik een balletje opgooide, ook omdat er in dit topic zo uitvoerig wordt gediscussieerd over de meerwaarde van duurdere, andere, etc. t.o.v. goedkope kabels
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Zo veel vraag ik doorgaans niet van de kabel. De originele is kapot gegaan door een onhandigheid, niet door slijtage.Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 01:41:
[...]
Probeer je nu niet weer een oplossing te vinden voor een probleem dat je zelf creëert? Sowieso mag je je denk ik afvragen of het aan de kabels ligt en niet aan wat je er van vraagt, want ook je originele kabel is gesneuveld, maar de kabel kan je blijkbaar bij Sennheiser krijgen. Het is natuurlijk leuk als je een alternatief voor een prikje kan vinden, maar zoals je zelf al aangeeft is het dat vrij lastig.
En jja, dat het vrij lastig is daar ben ik ook achter gekomen. Ik heb ondertussen Sennheiser ook al een e-mail gestuurd, met de vraag of ze mij de kabel ook kunnen leveren. Het is niet de bedoeling om zelf een probleem te creeren, maar het staat me vrij om zelf alternatieve mogelijkheden te onderzoeken en jullie om je mening te vragen, toch?
Zolang je de mantel van de kabel intakt laat en de kabel zelf dus niet in contact komt met de radiator en de mantel van de kabel tegen de warmte kan, is er geen probleem. Door het vele opwarmen en afkoelen, kan het wel zijn dat de mantel sneller verouderd en vergaat. Als je daar op let, is er verder geen probleem.Moby schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:00:
Kan het eigenlijk kwaad om je speakerkabel vast te maken aan een verwarmingsbuis? Hij wordt niet zo heet dat de kabel smelt, dat heb ik uiteraard getest.
[ Voor 29% gewijzigd door Killer op 01-02-2011 10:41 ]
Maar humbug is een geweldig albumRamzzz schreef op maandag 31 januari 2011 @ 18:52:
[...]
We zeiden het altijd al, met wat wetenschappelijk-technische achtergronden, nu is het ook voor Jan met de pet uitgelegd.
Eigenlijk zou iedereen die meer betaald heeft zijn humbug terug moeten brengen.
Haha, ik had je verhaal over je schoonouders net gelezen. Daar heb ik inderdaad zo'n gigantische schijthekel aan. Ik heb een klasgenoot helemaal geholpen met zijn "eigen computer in elkaar zetten". Heeft me continu op msn lopen braggen over of hij intel of AMD wil, en vervolgens komt hij op school, ja ik heb een pc bij mediamarkt gekocht.
Maar hoe is het afgelopen met je schoonouders?
En inderdaad, ik heb het nut van die dure kabels ook nooit geloofd...
Things are cheaper for a reason
Ik heb ze in elk geval zover gekregen niet die kabel van €80,- te kopen.Sloeber schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:57:
[...]
Maar humbug is een geweldig album![]()
Haha, ik had je verhaal over je schoonouders net gelezen. Daar heb ik inderdaad zo'n gigantische schijthekel aan. Ik heb een klasgenoot helemaal geholpen met zijn "eigen computer in elkaar zetten". Heeft me continu op msn lopen braggen over of hij intel of AMD wil, en vervolgens komt hij op school, ja ik heb een pc bij mediamarkt gekocht.![]()
![]()
Maar hoe is het afgelopen met je schoonouders?
En inderdaad, ik heb het nut van die dure kabels ook nooit geloofd...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Voor mijn HD580 heb ik ook eens zo'n neppert gekocht, maar die heeft nog eens geen vol jaar gehaald, tegen 10 jaar voor de originele Sennheiser. Het is een stugger soort plastic, terwijl die SH meer rubberachtig is.Killer schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 01:16:
[...]
Ik heb ze nog niet kunnen vinden eigenlijk..Meeste vervang-kabels klinken hetzelfde, maar zijn qua fabricage\gebruikte materialen e.d. vaak zelden zo degelijk als de originele kabel van SH.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Ik wil eigenlijk overstappen naar (kant en klaar)kabels met bananenpluggen en ben dus op zoek naar andere kabels. Echter heb ik totaal geen verstand hiervan en ik wil dus graag wat advies inwinnen hier.
Ik heb op Ebay zitten kijken en kwam o.a. uit op het merk QED. Die kabels zien er erg netjes uit en zijn niet al te duur. Is dat wat? Of hebben jullie nog andere tips voor mij? Het gaat dus puur om de looks en het gemak van het inpluggen. Daarnaast vind ik het ook wel handig dat de kwaliteit in ieder geval niet naar beneden gaat. Dus wat dikkere kabels is vast geen luxe.
Kunnen jullie me een stukje op weg helpen?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Kabels opruimen is altijd nuttig (ik heb heel wat uurtjes besteed aan kabel-management in mijn meubel), al was het maar omdat het beter schoon te houden is.MarcelG schreef op zondag 30 januari 2011 @ 12:04:
Ik heb gisteren de kabelspagetti opgeruimd, de luidsprekerkabels ingekort, een nieuwe dikkere stereokabel van 12 euro gebruikt en een échte 75 ohm RCA kabel van 10 euro gebruikt voor de coaxiale SPDIF.
Het resultaat is overweldigend!!! Ik hoor namelijk absoluut geen enkel verschil![]()
Maar toch is dit beter voor m'n gemoedsrust, en ben ik dus dik tevreden.![]()
Ook heb ik de luidsprekers (4x Wharfedale Diamond III) op hoogwaardige industriele acoustische dempingsbuffers geplaatst (deze zijn gemaakt van 'n high tech polymeer wat trillingen heel efficient omzet in warmte). Deze dempingsbuffers voorkomen dat de ondergrond gaat resoneren.
(M.a.w. de speakers staan nu op mooie ronde poly-urethaan voetjes van 'n centimeter dik,. De kast trilt nu niet meer mee!)
Deze laatste tweak had wel hoorbaar effect, maar dat spreekt voor zich. Vooral de mee-dansende wijnglazen in de kast zorgden af en toe voor een vreemd achtergrondkoortje, maar dat is nu afgelopen. Ook kan ik nu James Blake weer eens aanzetten, zonder dat de kast op me afgelopen komt.
Vanmiddag nog even kijken of 't wol uit de Wharfedales kan halen ; de frontspeakers zijn helemaal opgevuld met wol, terwijl de rearspeakers (zelfde type speakers) gewoon leeg zijn.
Wat betreft coaxiale S/PDIF kabels, deze werken of niet. Er is een hele fijne marge waarin het matig werkt, maar dat hoor je door de jitter in je geluid (hoge tjilpjes, zoals je ook hoort bij lage bandbreedte (64kbs internet radio). In de jaren dat ik bij Radio Centrum elektronica werkte in Utrecht, verkocht ik als S/PDIF kabels bijna altijd goedkope composiet-video kabels.
Speakerkabels wil je overigens altijd zo kort mogelijk hebben, en links en rechts van gelijke lengte. Kans dat je verschil hoort is minimaal (de impact van de kabel is over het algemeen veel kleiner dan de klankverschillen tussen 2 identieke speakers), maar waarom zou je het risico nemen.
Kijk overigens uit met het verwijderen van dempingsmateriaal in de speakers. Dit kan tot gevolg hebben dat ze boomerig gaan klinken en een beetje de controle verliezen over de laagweergave.
begintmeta schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:15:
mux schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:10:
Enkel in lekentaal, medisch gezien is het niet beter dan placebo
Medisch gezien is een placeboeffect (in ieder geval als het geen negatief gezondheidseffect betreft) beter dan niets. Ik zou zeggen dat juist in lekentaal een placeboeffect eigenlijk geen effect is.
Het placebo-effect is een meetbaar effect dat niet toegeschreven kan worden aan een werkzame stof in het medicijn. Als ik jou een zetmeel-tabletje geef en jouw hoofdpijn gaat over, komt dat omdat jij denkt een medicijn te hebben gekregen dat werkt. In dat tabletje zit echter geen werkzame stof die kan verklaren waarom je hoofdpijn over is gegaan. Het placebo-effect werkt ook net zo goed andersom. Als jij een medicijn inneemt maar overtuigd bent dat het niet gaat werken, is de kans aanwezig dat het ook inderdaad geen effect zal hebben. Dit gaat gelukkig voor heel veel medicijnen niet op, maar vooral bij lichte pijnstillers kan dit nog weleens spelen. In tegenstelling tot wat bijna iedereen denkt, zijn medicijnen niet absoluut, maar bieden een kans van x% op een positieve werking.
Dit placebo-effect kan je 1:1 toepassen op heel veel marktwerkingen. Of het om de aandelenbeurs gaat, of om consumptiegoederen, alles kan met o.a. marketing, geruchten en berichtgeving beïnvloed worden. Het sterkste placebo-effect krijg je als geld een rol gaat spelen. Het is duur, dus het moet wel goed zijn, of het is goedkoop dus het moet wel slecht zijn. Als niet onafhankelijk bewezen kan worden dat een dergelijke mening klopt (goedkoop is objectief gemeten net zo goed als duur), is er sprake van een zeker placebo-effect.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik heb op marktplaats losse bananenstekkers gekocht (Nakamichi) voor niet al te veel geld, ik moet er nog een goede luidspreker kabel bij halen en dan heb ik een heel net en goed kabeltje al vindt ik het zelf.LuPo schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 14:03:
Ik heb op dit moment OFC 1,5mm2 luidsprekerkabel. Dit alles aangesloten op een Marantz SR5004 met twee Klipsch RF-52 zuilen. Zie hier voor wat foto's: LuPo in "Post hier foto's en specs van je home ci..."
Ik wil eigenlijk overstappen naar (kant en klaar)kabels met bananenpluggen en ben dus op zoek naar andere kabels. Echter heb ik totaal geen verstand hiervan en ik wil dus graag wat advies inwinnen hier.
Kunnen jullie me een stukje op weg helpen?
Het maken stelt niets voor dus dat zou ook een optie kunnen zijn voor je.
Die jongen/man verzend heel netjes en snel dus een aanrader. En de stekkers zien er super uit, en ook degelijk.
Ben je voor niet veel geld ook klaar en je hebt precies de lengte die je wil.
Waarom haal je mijn schrijfsel eigenlijk aan voor je placeboeffect-verhaal deepbass909?
Bedankt voor je antwoord. Die zien er inderdaad erg mooi uit! Ik denk dat ik daar dan wat van ga bestellen. En dan koop ik hier wel ergens nieuw luidsprekerkabel van 4mm2. Of is 1,5mm2 (dat heb ik nu) ook toereikend?theBandit schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:54:
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»]]]]]]]]]]]
[...]
Ik heb op marktplaats losse bananenstekkers gekocht (Nakamichi) voor niet al te veel geld, ik moet er nog een goede luidspreker kabel bij halen en dan heb ik een heel net en goed kabeltje al vindt ik het zelf.
Die jongen/man verzend heel netjes en snel dus een aanrader. En de stekkers zien er super uit, en ook degelijk.
http://www.hifisupply.nl/...0000010&aid=13391&lang=NL
Check deze eenstheBandit schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:54:
[...]
Ik heb op marktplaats losse bananenstekkers gekocht (Nakamichi) voor niet al te veel geld, ik moet er nog een goede luidspreker kabel bij halen en dan heb ik een heel net en goed kabeltje al vindt ik het zelf.
Nog minder dan de helft voor die bananenstekkers.
Ik heb ze eergisteren binnen gekregen, anderhalve week geleden besteld.
Prima dingen idd. Werken goed op mijn speakers, hoor geen verschil in geluid, maar goed
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Verwijderd
Ik heb die ook een keer via ebay gekocht, scheelt een hoop centen. Marktplaats zit vol met van die pipo's die spullen uit het buitenland halen en dan met veel winst verkopen. Moet wel zeggen dat dit soort stekkers erg fijn zijn als je je spullen gaat verplaatsen of eens goed gaat schoonmaken. Ze horen ook geen verschil in geluid te geven (dat zou niet goed zijncypher21 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:23:
[...]
Check deze eens
Prima dingen idd. Werken goed op mijn speakers, hoor geen verschil in geluid, maar goed
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2011 10:27 ]
Bedankt voor je link. Daar heb ik dus 12 paar voor €12. Scheelt inderdaad een hele hoop met die doorverkopers in Nederland.cypher21 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:23:
[...]
Check deze eens
Klopt. Daarvoor wil ik ze ook hebben, het gemak en de looks.Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:26:
[...]
Ik heb die ook een keer via ebay gekocht, scheelt een hoop centen. Marktplaats zit vol met van die pipo's die spullen uit het buitenland halen en dan met veel winst verkopen. Moet wel zeggen dat dit soort stekkers erg fijn zijn als je je spullen gaat verplaatsen of eens goed gaat schoonmaken. Ze horen ook geen verschil in geluid te geven (dat zou niet goed zijn).
Overigens verkoop ik zelf ook wel spullen uit het buitenland hier (vooral spellen). Maar de meeste mensen die dan iets komen halen zouden het anders voor dubbel zoveel hier in de winkel kopen. Dus dan is het leuk voor die personen, en ook voor mij als verkoper.
Die Nakamichi stekkers zijn iig het geld wel waard (zeker voor die ebay prijs)
Ik was laatst bij de speciaalzaak en daar vroegen ze voor vergelijkbare stekkers gewoon € 5 per stuk...
Kost even wat tijd om ze goed te monteren, maar daarna heb je er zeker gemak van.
Looks boeit me niet, speakers staan zowat tegen de muur aan
[ Voor 9% gewijzigd door cypher21 op 03-02-2011 11:16 ]
Ik heb ze via Ebay besteld. 12 paar voor €~12.cypher21 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:15:
Verschil in geluid hoort idd niet
Die Nakamichi stekkers zijn iig het geld wel waard (zeker voor die ebay prijs)
Ik was laatst bij de speciaalzaak en daar vroegen ze voor vergelijkbare stekkers gewoon € 5 per stuk...
Kost even wat tijd om ze goed te monteren, maar daarna heb je er zeker gemak van.
Looks boeit me niet, speakers staan zowat tegen de muur aan
Nu moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik de speakerkabel erin moet monteren. Kan iemand me dat uitleggen?
http://www.dealextreme.co...l-cable-1-5m-length-28553
Waarom deze en niet van die dropvetertjes? Het oog wil ook wat.
WTFBBQ!!!!!!!!!!!mace schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:06:
Ik heb net 3 van deze besteld:

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
(en ja er is bij die ook iets verguld, voor zover dat mogelijk is bij toslink )
[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 03-02-2011 23:37 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oeh, vergulde aansluitingen, dat moet wel superieur zijn aan kabels met een plastic manteltje om het uiteindemace schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:06:
Ik heb net 3 van deze besteld:
Die diameter zegt bij Toslink natuurlijk helemaal niks over de transmissie kwaliteit. Vroeger verkocht ik dikke Toslinks eigenlijk alleen aan iemand als hij/zij deze ging gebruiken bij een apparaat wat regelmatig verplaatst werd. Waarom? Bij die dikke kabels is de kans dat de fiber breekt gewoon veel kleiner dan bij de dunne veters.
Als ik ze nu aan zou schaffen, is het puur voor het optische effect (gna, gna, snappen jullie heb
Ik vind het alleen jammer dat ik bij DealExtreme nog geen collectie goede kabels heb kunnen vinden van dezelfde lengte en uiterlijk in de smaken audio stereo-tulp, toslink, S/Pdif/video/component en s-Video. Het liefst heb ik namelijk alles van hetzelfde, hooguit andere kleurtjes connectoren of mantel.
Nu heb ik een tv die alleen composiet (

Ik heb nu trouwens deze sleepkabels (anders kan ik ze niet omschrijven, zo dik en stug ze zijn) achter de versterker liggen voor composiet video en stereo audio:

Deze werken gewoon goed en ik durf en zonder twijfel ook HD-video overheen te jagen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
http://raptr.com/Doppert/about
Moet je voor de lol eens hier kijken: http://www.highend-broker...product1.php?product=1510Killer schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:55:
[...]
WTFBBQ!!!!!!!!!!!![]()
Bijna 6 euro voor een Toslink.......Je lijkt wel gek...Audiofiele patser dat je er bent
9950 voor een kabeltje... (wel een of ander hightech systeem ertussen maar 9950e ???

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
composiet kan denk ik prima over een component kabel, zeker als je de twee overblijvende kabels gebruikt voor je audio. Ik las het eerst ook anders en vroeg me af waar de twee audio kabels dan waren (zelfs mijn Wii kabel heeft er dus 5). Als ik naar de kleur codering kijk denk ik ook dat het geen component is, maar werkt wel vaak. I am wrong you are right, component (zag er op de monitor op mijn werk anders uit)Doppert schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:05:
Dat is geen composiet maar een component kabel. composiet kan geen HD resolutie aan. Zelfs sd ziet er slecht uit Component daar in tegen geeft goed beeld.
Die kabel kan dus prima HD aan als je 'm component aansluit.
Laat het hardhout zijnStruikrover schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 20:40:
Sowieso op de website, onder cables een zooi kabels tegen prijzen waar je U tegen zegt. Ik bedoel, stroomkabels van 850 en 3000 euro respectievelijk? Nepper dan dat wordt het m.i. toch echt niet. Die houten doosjes die je er dan bij krijgt moeten zeker de pijn van het je laten belazeren wat verzachten
@burne below: klopt!
En dat is het ook van mijn Wii, net een randje scherper dan composiet, maar heel erg SD
[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 04-02-2011 21:40 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Component kan 'zelfs' gewoon SD zijn. Het verschil is dat het een signaal is wat bestaat uit drie losse componenten. Een luminantie-component (een zwartwit signaal) en twee kleur-verschilsignalen. Bij 'composiet' zijn die samengevoegd tot een enkel signaal. Vandaar de namen component en composite. S-Video is een derde variant, waarbij luma en de twee gemoduleerde kleurverschilsignalen gescheiden getransporteerd worden.Doppert schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:05:
Dat is geen composiet maar een component kabel. composiet kan geen HD resolutie aan. Zelfs sd ziet er slecht uit Component daar in tegen geeft goed beeld.
Kortom: component, composite of s-video zegt niets over resolutie, enkel over de wijze waarop je een signaal vervoert.
Er is nog een verschil. Component en RGB uit een digitale bron is meestal 4:4:4, composite en s-video is 4:2:2. Dat is een heel verhaal, dus als je wilt weten hoe het met chroma subsampling zit: Wikipedia: Chroma subsampling
En over de kabel zelf, dat deze officieel als component kabel bedoelt is maakte ik op uit de kleur codering. RGB
http://raptr.com/Doppert/about
1) RCA connectors (mooie glimmende van ebay die erg weinig kostten maar er heel erg mooi uitzien)
2) Sat Coax kabel van de gamma (moet rond de 75 Ohm liggen, wel te duur want kabel kan goedkoper dan in een bouwmarkt, maar het kwam er zo maar van).
3) leuk kleurtje krimpkous voor de looks (geel en rood heb ik in de juiste diameter, moet nog snakeskin kopen voor dit soort projectjes).
Als ik het goed heb is spdif ook op 75 ohm (ooit 110 volgens wiki) net zoals de video kabel. Echter, RCA pluggen hebben toch een eigen -ontwerp afhankelijke impedantie- en er is toch geen 50 Ohm en 75 Ohm versie van zoals je dat bij BNC wel hebt? Dus dat het niet uitmaakt.
Niet omdat ik bang ben dat het niet gaat werken (want dat doet het wel), maar gewoon voor de elfenfactor.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 05-02-2011 20:29 ]
(Een veel voorkomende mod is om de spdif RCA-aansluiting op apparaten te vervangen voor een BNC variant.)
Coaxiale spdif is nooit 110 ohm geweest, dat was alleen de gebalanceerde variant, welke we kennen als AES/EBU.
Sterker nog, andersom gaat vaak ook prima, dus component over een geel/rood/wit tulpkabeltje. (Alleen in noodsituaties gebruiken.franssie schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:17:
composiet kan denk ik prima over een component kabel, zeker als je de twee overblijvende kabels gebruikt voor je audio.
[ Voor 37% gewijzigd door mace op 05-02-2011 21:25 ]
Ik heb het met 2 verschillende kabels geprobeerd (wel cheapass) maar dat wilde dus mooi niet werken.mace schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 21:24:
[...]
Sterker nog, andersom gaat vaak ook prima, dus component over een geel/rood/wit tulpkabeltje. (Alleen in noodsituaties gebruiken.)
Cheapass component kabels deden het meteen. Je moet dus geluk hebben dat het werkt....
Yup, maar ik heb geen ene drol aan Component op het moment, want mijn tv slikt alleen Composiet. Aangezien zowel analoge audio als video over 75Ohm's kabels lopen (er is formeel geen verschil tussen een audio- of video-kabel, alleen zijn de eisen aan die laatste wat hoger), gebruik ik 1 van de aansluitingen voor composiet en de andere 2 voor analoge audio.Doppert schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:05:
Of composiet er slecht uitziet, ligt overigens helemaal aan zowel bron als weergave apparaat. Ja, het heeft een veel lagere bandbreedte en de frequentieband van rood komt in conflict met de frequentieband van helderheid, maar ik heb thuis het bewijs staan dat Composiet er nog behoorlijk goed en scherp uit kan zien. S-Video, component en RGB zijn wel altijd betere keuzes als je kan kiezen.
HD over composiet kan je vergeten. Over component moet het in principe werken, maar bij veel HD-afspeel- of weergaveapparaten is dat softwarematig onmogelijk gemaakt (een eis vanuit het HDMI-consortiumDoppert schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 08:38:
Ik begrijp dat component ook SD kan. En dat het niet aan de kabel ligt wat je er over heen stuurt. Ik heb zelfs mijn digitale coax (audio) van de tv op mijn receiver met een composietkabel aangesloten. En dat werkt perfect. Maar zover ik weet, begrijpt mijn televisie geen HD signaal over de composiet ingang. Met welke kabel ik dat dan ook aansluit.
En over de kabel zelf, dat deze officieel als component kabel bedoelt is maakte ik op uit de kleur codering. RGB
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
NeeTsurany schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:22:
Klopt het dat door de eenvoud van speakersignalen het daarbij niet uitmaakt welke kabels je gebruikt maar bij scart wel doordat het een complexer signaal is?
dank, dacht het almace schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 21:24:
RCA is eigenlijk niet geschikt voor 75 ohms verbindingen, maar het werkt (doorgaans) prima.
(Een veel voorkomende mod is om de spdif RCA-aansluiting op apparaten te vervangen voor een BNC variant.)
,.
edit:// super brakke pic van mijn toch iets te goedkope china plug (poging #2 is overigens wel gelukt) als je 'm lekker heet stookt. - sorry maar ik had heen zin om een fototoestel te pakken en mijn 'poor mans edition' Nokia heeft fixed focus.

Die temperatuur instelling van mijn soldeerbout toch maar eens niet standaard op max houden
[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 06-02-2011 01:21 ]
--
Bij DVD/BR spelers zitten zeker sowieso alleen maar composiet kabels...
[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 05-02-2011 23:49 ]
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Bij scart en zo is de afscherming belangrijk omdat de relatief vermogens laag zijn, en een eventuele storing dus sterker overkomt.Tsurany schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:01:
Want waarom kan je dan wel de goedkoopste speakerkabel gebruiken maar geld dat niet voor coax of scart?
Maar je moet lang zoeken naar een echt slechte scart kabel, al bestaan die wel:
gebruik er een die je mooi vindt en bij twijfel snij je je -1- een euro kabel door en kijk je if er afscherming in zit.
mijn coax verhaal is voor de elfjes, niet voor het echt, als je over coax gaat zenden op vermogen is het een ander verhaal maar met audio toepassingen zou ik er niet teveel van wakker liggen.
Kwestie van je speakerdraad strippen, in de banaanplug steken en dan de twee schroefjes aandraaien. Ik weet niet hoe dik je speakerdraad is, maar je kan ook een dubbele lengte strippen en dan de kabel eerst dubbelvouwen alvorens je hem in de banaanplug steekt. Dan zit het geheel net wat beter vast.LuPo schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:54:
[...]Nu moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik de speakerkabel erin moet monteren. Kan iemand me dat uitleggen?
Ik heb pluggen met exact hetzelfde mechanisme en het werkt gewoon goed. Alleen zijn die van mij van een "echt" merk. Maar ik kreeg ze gratis bij de aanschaf van de speakers dus ik klaag niet
Wil ooit nog wel een keer alles met banaanpluggen aansluiten, al is het alleen maar omdat het er mooi uit ziet. Maar aan de andere kant is het eigenlijk zinloos: zo vaak wissel ik niet van speakers; de speakers staan toch met de achterkant naar de muur en zie de pluggen dus niet zitten en het is en blijft een extra connectie (aan de kant van receiver én speaker) en dat is niet altijd positief.
[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 06-02-2011 02:27 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Als je het topic doorleest dan krijg je het idee dat slechte kabels niet bestaan. Praktijk is natuurlijk anders.Tsurany schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:01:
Want waarom kan je dan wel de goedkoopste speakerkabel gebruiken maar geld dat niet voor coax of scart?
Indien je een verbinding hebt (digitaal of analoog) die uitgaat van een bepaalde weerstand dan zal alles in die verbinding anders dan de gegeven weerstand reflecties veroorzaken.
We hebben we zelf al eens het probleem gehad met te iets tegrote soldeer eilandjes van een 110ohm connectoren waardoor een verbinding op 60Mhz niet meer werkte.
Ander bekent effect is bv de losse RGB kabels van analoge monitoren. Pak daar maar 50ohm kabels voor en je ziet de reflecties letterlijk terug op je scherm.
De kabels moeten gewoon aan de opgegeven specificaties voldoen. Een fabrikant die snel iets goedkoops op de markt wil zetten zal het wat minder nauw nemen. Vaak merk je het verschil pas bij grotere afstanden.
Een SCSI, USB, RGB, SCART, etc ,etc zal vaak prima werken net buiten de specificatie maar gaan problemen geven bij lange kabels.
Bij HIFI zijn de frequenties zo laag dat je wel extreem lange kabels moet gebruiken wil je iets merken van reflecties.
Juist omdat de stroom klein is die gaat lopen is het opgewekte magnetisch veld ook klein.franssie schreef op zondag 06 februari 2011 @ 01:55:
[...]
Bij scart en zo is de afscherming belangrijk omdat de relatief vermogens laag zijn, en een eventuele storing dus sterker overkomt.
Maar je moet lang zoeken naar een echt slechte scart kabel, al bestaan die wel:
gebruik er een die je mooi vindt en bij twijfel snij je je -1- een euro kabel door en kijk je if er afscherming in zit.
mijn coax verhaal is voor de elfjes, niet voor het echt, als je over coax gaat zenden op vermogen is het een ander verhaal maar met audio toepassingen zou ik er niet teveel van wakker liggen.
Lijkt mij eerder een probleem bij scart dat je een heleboel analoge signaaldraden paralel hebt lopen waardoor crosstalk zou kunnen ontstaan. Daarnaast is het vermogen niet laag maar hooguit de spanning (al doet deze niks onder voor andere veel gebruikte verbindingen)
Ook bij je laaste stukje over coax kom je weer met vermogen aan zetten en nogmaals is vermogen niet aan de orde bij het ontstaan van ruis op analoge signalen. Bij signaal draden is vermogen nooit van toepassing!
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 06-02-2011 14:47 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Nogal wiedes. Als ik het me goed herinner had m'n laatste analoge monitor een bitclock van 400MHz. Voor een acceptabel plaatje houdt dat in dat de coax tussen videokaart en monitor in essentie (minder dan 3dB) 'vlak' moet zijn voor een frequentiegebied van 96kHz tot 400MHz. Als je geluid intekent op dezelfde schaal is het een nauwelijks zichtbaar streepje, en (SD) analoog video is één heel procentje van de bandbreedte die je nodig hebt voor hi-res monitors.Part schreef op zondag 06 februari 2011 @ 13:57:
Ander bekent effect is bv de losse RGB kabels van analoge monitoren. Pak daar maar 50ohm kabels voor en je ziet de reflecties letterlijk terug op je scherm.
Dan wordt het essentieel dat je kabel zich zoveel mogelijk gedraagt als een perfecte transmissielijn, en correcte impedantie is dan opeens heel belangrijk. De truuk die met audio wel lukt, uitsturen vanuit een hele lage impedantie zodat de kabelimpedantie onbelangrijk wordt, lukt niet met zulke signalen, tenzij je bereid bent hele zware en extreem dure breedband videodrivers te gebruiken die die lage impedantie over een enorm gebied te kunnen leveren.
Als ik er van uit mag gaan dat gegevens met de snelheid van het licht worden verstuurd, stond er op de verpakking:
Een extra snelle overdracht van gegevens.
Betere aansluiting, zodat hij er nooit uitvliegt(de connector)
Verdikte huls voor kleiner risico van breken.
Meerprijs van deze kabel ten opzichte van mijne van 3 euro? 60 euro..
Extra snel? Al gaat mijne met 1/100,000 van de snelheid van het licht, dan nog ondervind ik nagenoeg geen lag.
Betere aansluiting? Volgens mij is dit gewoon een standaard waar elke fabrikant zich aan houdt, en elke kabel zit er goed genoeg in. Mijne in ieder geval wel, je moet heel wat kracht zetten voordat die eruit gaat.
En een beter bescherming? Doe gewoon een beetje voorzichtig en dan komt alles goed...
Subwoofer kabel van een meter? 100 euro!!! 100 euro voor een verrekte coax kabel!! Dat is toch gewoon niet te bevatten he...
In ieder geval, dat lijkt me dus heel leuk om een keer een verkoper op aan te spreken.
En ook dat hele zuurstofvrije verhaal. Als je die kabels voor het leven koopt, voor 100 euro per meter, dan kun je beter om het jaar nieuwe kabels van 2 euro per meter (WAT NIET EENS ELK JAAR KAPOT GAAT!!) en dan ben je nog goedkoper uit over 40 jaar....
Ik geloof er niet meer in, en zal nooit meer uitgeven dan een goedkope kabel met een sterke connector.
Wat de maatschappij op dit gebied - oplichterij - nog wat meer kan gebruiken, is: naming & shaming!!!Sloeber schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:43:
Ik heb echt zin om een keer een discussie aan te gaan met een verkoper bij de BCC/mediamarkt, waarom mijn optische TOSLINK kabel van 1 meter lang van 4 euro waardeloos is ten opzichte van de Monster kabel van 60 euro..
Als ik er van uit mag gaan dat gegevens met de snelheid van het licht worden verstuurd, stond er op de verpakking:
Betere aansluiting, zodat hij er nooit uitvliegt(de connector)
Verdikte huls voor kleiner risico van breken.
Meerprijs van deze kabel ten opzichte van mijne van 3 euro? 60 euro..
Extra snel? Al gaat mijne met 1/100,000 van de snelheid van het licht, dan nog ondervind ik nagenoeg geen lag.
Betere aansluiting? Volgens mij is dit gewoon een standaard waar elke fabrikant zich aan houdt, en elke kabel zit er goed genoeg in. Mijne in ieder geval wel, je moet heel wat kracht zetten voordat die eruit gaat.
En een beter bescherming? Doe gewoon een beetje voorzichtig en dan komt alles goed...
Subwoofer kabel van een meter? 100 euro!!! 100 euro voor een verrekte coax kabel!! Dat is toch gewoon niet te bevatten he...
In ieder geval, dat lijkt me dus heel leuk om een keer een verkoper op aan te spreken.
En ook dat hele zuurstofvrije verhaal. Als je die kabels voor het leven koopt, voor 100 euro per meter, dan kun je beter om het jaar nieuwe kabels van 2 euro per meter (WAT NIET EENS ELK JAAR KAPOT GAAT!!) en dan ben je nog goedkoper uit over 40 jaar....
Ik geloof er niet meer in, en zal nooit meer uitgeven dan een goedkope kabel met een sterke connector.
Ja ik weet het wel maar ben bang dat ik het nooit zal leren, sorry!martijn_tje schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:29:
[...]
Ook bij je laaste stukje over coax kom je weer met vermogen aan zetten en nogmaals is vermogen niet aan de orde bij het ontstaan van ruis op analoge signalen. Bij signaal draden is vermogen nooit van toepassing!
Onjuist. Licht gaat met 'slechts' 200.000 kilometer per seconde door PMMA, het meest gebruikte materiaal voor TOSLINK. Overigens is glas niet beter, maar slechter, als het je om de snelheid gaat. Niet veel, maar het scheelt zomaar 3000 of 4000 kilometer per seconde.Sloeber schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:43:
Nergens komt het in de buurt van 299792.458 km/s.
Ook daar kun je gewoon een goed(kope) kabel gebruiken. Zoals reeds gemeld zijn door de zwakkere signalen en de hogere frequenties deze kabels wat gevoeliger dan luidspreker-kabels. Maar je moet je best doen om een echt slechte te vinden.Tsurany schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:01:
De wat duurdere kabels zijn meestal voorzien van wat dikkere kabel-aders en wat betere afscherming en pluggen. Maar goed is hier ook goed genoeg en nog dikker\beter\duurder voegt niets meer toe.
Maar dat is nog steeds gigantisch veel he. Ik had het waarschijnlijk over 3 miljoen meter per seconde. Jij geeft dus aan dat het 'slechts' 2 miljoen meter per seconde was...burne schreef op zondag 06 februari 2011 @ 15:59:
[...]
Onjuist. Licht gaat met 'slechts' 200.000 kilometer per seconde door PMMA, het meest gebruikte materiaal voor TOSLINK. Overigens is glas niet beter, maar slechter, als het je om de snelheid gaat. Niet veel, maar het scheelt zomaar 3000 of 4000 kilometer per seconde.
Anyway, alsnog geldt mijn stelling dat je een 10duizendste van die snelheid nog niet merkt...
Ik zal het jullie vertellen als ik er een keer ben geweest.
Je kan de uitgangs impedantie wel verlagen naar 0 ohm (bij benadering) maar dat geeft niet minder reflecties. Steker nog je creëert daarmee een nieuw probleem.burne schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:36:
[...]
Nogal wiedes. Als ik het me goed herinner had m'n laatste analoge monitor een bitclock van 400MHz. Voor een acceptabel plaatje houdt dat in dat de coax tussen videokaart en monitor in essentie (minder dan 3dB) 'vlak' moet zijn voor een frequentiegebied van 96kHz tot 400MHz. Als je geluid intekent op dezelfde schaal is het een nauwelijks zichtbaar streepje, en (SD) analoog video is één heel procentje van de bandbreedte die je nodig hebt voor hi-res monitors.
Dan wordt het essentieel dat je kabel zich zoveel mogelijk gedraagt als een perfecte transmissielijn, en correcte impedantie is dan opeens heel belangrijk. De truuk die met audio wel lukt, uitsturen vanuit een hele lage impedantie zodat de kabelimpedantie onbelangrijk wordt, lukt niet met zulke signalen, tenzij je bereid bent hele zware en extreem dure breedband videodrivers te gebruiken die die lage impedantie over een enorm gebied te kunnen leveren.
Psst Burne: die 200.000 km/s die licht haalt door PMMA is nog steeds de snelheid van licht (door PMMA)burne schreef op zondag 06 februari 2011 @ 15:59:
[...]
Onjuist. Licht gaat met 'slechts' 200.000 kilometer per seconde door PMMA, het meest gebruikte materiaal voor TOSLINK. Overigens is glas niet beter, maar slechter, als het je om de snelheid gaat. Niet veel, maar het scheelt zomaar 3000 of 4000 kilometer per seconde.
Maar signaalniveau wel. En signaalniveau in dBm kun je rechtstreeks omrekenen naar signaalspanning. En bij een bepaalde weerstand komt die spanning ook overeen met een signaalvermogen. Dus zo incorrect is die woordkeuze ook weer niet, ook al spreken we bij voorkeur over signaalsterkte of signaalniveau. En daarbij wat ruis betreft over signaal/ruis verhouding.martijn_tje schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:29:
[...]
.............

Optical audio cable, oke. Maar coaxial??? Of heb ik echt iets gemist?
Life is not about specs, it is about joy!
Er zit toch echt een digitale coaxkabel in die verpakking. Althans, dat mag ik hopen. Het kan ook een gewone mono RCA zijn aangezien de stekkers van RCA en digitale coax gelijk zijn. Maar dat zou wel heel slecht zijnbartvl schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:36:
Wat ik nou toch weer tegenkwam bij Mycom, gekker kunnen ze het haast niet maken!
[afbeelding]
Dus dat "coaxial" klopt eerder dan het "optical".
[edit] F5

[ Voor 14% gewijzigd door Brad Pitt op 09-02-2011 21:59 ]
Nickname does not reflect reality
Verwijderd
Dikke kans dat ze beide verkopen en dat een of andere aap de verkeerde stapel labeltjes heeft gepakt.Brad Pitt schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:58:
Denk dat die optical gewoon een foutje is, had digital moeten staan. Slordig van de fabrikant.
[edit] F5
Het is 1 labelVerwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 00:15:
[...]
Dikke kans dat ze beide verkopen en dat een of andere aap de verkeerde stapel labeltjes heeft gepakt.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
http://www.dealextreme.co...torcycle-sd-mmc-usb-35199
Stere ampXD Op de verpakking spelvaudten makenxd
Dacht ik in eerste instantie ook, maar het zijn normale tulpstekkertjes die er op zitten.blissard schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:00:
Sony gebruikt toch op sommige apparaten een optische uitgang die verstopt zit in een "gewone" koptelefoon aansluiting? Misschien is dit wel net zo iets. (oké oké, een foutje is aannemelijker)
Life is not about specs, it is about joy!
Verwijderd
Tja, jouw Chinees is vast ook niet geweldig...Sloeber schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:26:
Als je het goed wilt doen moet je natuurlijk ook een gevlochten mantel om je optische coaxkabel doenbartvl schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:36:
Wat ik nou toch weer tegenkwam bij Mycom, gekker kunnen ze het haast niet maken!
[afbeelding]
Whahaha ik heb exact die kabel bij Dealextreme voor 5 euro gekocht.Bozozo schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:53:
[...]
Als je het goed wilt doen moet je natuurlijk ook een gevlochten mantel om je optische coaxkabel doen
Mijn glas en plastic corrodeert ook heel erg hierGold plated draadhuls voorkomt corrosie en zorgt voor maximale bescherming van de vezel tip
Maximale bescherming van de vezel! Tip!
of
Maximale bescherming van de vezeltip.
of
Maximale-bescherming-van-de-vezel-tip.
Jammer dat hij maar voor 2 boxen is een minimaal van 4 is voor mij toch een vereiste.Sloeber schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:26:
Ik ga een versterkertje halen op dealextreme:
http://www.dealextreme.co...torcycle-sd-mmc-usb-35199
Koop je er toch 2?wildcardxl schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:34:
[...]
Jammer dat hij maar voor 2 boxen is een minimaal van 4 is voor mij toch een vereiste.
Sinds dittum kunnen die bij mij niet meer stuk.
Mijn niet Chinese (althans... 'made in ... stickertje' heb ik niet naar gekeken) NAD 761 heeft maar twee optische ingangen en vier coax digital in.
om de een of andere reden heeft de meeste apparatuur die ik heb alleen optisch uit (Sat, Mac Mini, Airport express, play station 2) dus bedacht ik het volgende: ik koop een toslink>coax adapter.
En die bestaan dus ook nog: http://cgi.ebay.nl/130476447742
Dat werkt dus, optical van de airport express in die rare dobbelsteen, coax naar de nad en het werkt. Enige nadeel is dat er een adapter bijzit van 9V, heb ik een hekel aan (dingen vreten stroom en ik heb al genoeg voedingen achter mijn TV) dus nu net die voedingskabel doorgeknipt, ook een USB kabel doorgeknipt en de twee verbonden voor 5V voeding (ook van de airport express), volgens de specs zou ie toch maar 100mA trekken en ik ken weinig chips die op 9V werken ipv 5V. (edit: en er zit een led in dus het vermogen gaat binnenkort nog omlaag, daar kot een push schakelaar tussen, als ik geluid heb weet ik dat ie aan staat).
Het klinkt uitstekend ... echter opdat mijn elvendromen geen elvennachtmerries worden: het protocol is toch gelijk over optisch en coax dus dat doosje zet niets om of heb ik de wiki verkeerd gelezen?
@Burne beneden: grote dank, kan ik lekker slapen vannacht!
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 12-02-2011 01:12 ]
Correct. Het is een media-converter, geen protocol-converter.franssie schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 00:36:
Het klinkt uitstekend ... echter opdat mijn elvendromen geen elvennachtmerries worden: het protocol is toch gelijk over optisch en coax dus dat doosje zet niets om of heb ik de wiki verkeerd gelezen?
Ik denk dat dit zojuist heeft gezorgd voor de oplossing van mijn probleem. Als ik mijn PS3 ingesteld heb op DTS, hoor ik geregeld tjilpjes en bonken (lage geluiden) bij het afspelen van Bluray-films en games. Met DD5.1 heb ik dit probleem niet. Ik dacht altijd dat mijn oude receiver de hoge (gemaximaliseerde) bitrate niet meer aankon, maar ik had er nooit aan gedacht dat de kabel het probleem kon zijn.deepbass909 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:07:
[...]
Kabels opruimen is altijd nuttig (ik heb heel wat uurtjes besteed aan kabel-management in mijn meubel), al was het maar omdat het beter schoon te houden is.
Wat betreft coaxiale S/PDIF kabels, deze werken of niet. Er is een hele fijne marge waarin het matig werkt, maar dat hoor je door de jitter in je geluid (hoge tjilpjes, zoals je ook hoort bij lage bandbreedte (64kbs internet radio). In de jaren dat ik bij Radio Centrum elektronica werkte in Utrecht, verkocht ik als S/PDIF kabels bijna altijd goedkope composiet-video kabels.
Speakerkabels wil je overigens altijd zo kort mogelijk hebben, en links en rechts van gelijke lengte. Kans dat je verschil hoort is minimaal (de impact van de kabel is over het algemeen veel kleiner dan de klankverschillen tussen 2 identieke speakers), maar waarom zou je het risico nemen.
Kijk overigens uit met het verwijderen van dempingsmateriaal in de speakers. Dit kan tot gevolg hebben dat ze boomerig gaan klinken en een beetje de controle verliezen over de laagweergave.
Zo meteen maar eens even wat kabeltjes verwisselen.
Edit: na drie kabels te hebben geprobeerd, lijkt het toch de receiver te zijn. Jammer, maar helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door PjotrStroganov op 12-02-2011 13:18 ]
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Wat me op viel is dat er op de oude een richting stond, het signaal mocht dus maar 1 kant op gaan. Wat was daar het idee achter vraag ik me af.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dan is de afscherming waarschijnlijk maar aan één kant aangesloten en die moet dan aan de signaalkant aangesloten worden.Moby schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:29:
Ik heb 5 jaar geleden mijzelf een "subwoofer kabel" van Monster laten aansmeren, foutje, kan gebeuren natuurlijk. Nu deze te kort is heb ik een nieuwe coax besteld en de oude in een la gegooid.
Wat me op viel is dat er op de oude een richting stond, het signaal mocht dus maar 1 kant op gaan. Wat was daar het idee achter vraag ik me af.
Ik heb er toch maar een keer eentje gekocht, een powercord voor eigenlijk veel te veel geld

W&M Tornado Powercord:

Eens zien of ik verschil merk, het staat sowieso tof
(Zekeringautomaten zijn uiteraard helemààl uit den boze.
Over de jitter: In de PCM (?) van een paar maanden terug stond ook iets over hdmi kabels. Ze claimden dat de duurdere kabels toch beter waren doordat er minder jitter optreed. Ik vond wel erg verdacht dat er wel een heel opvallende prijs / kwaliteit correlatie was. Terwijl het maar kabels van een meter waren, voor langere stukken zou ik het misschien nog wel geloven..
Ook over langere afstanden is Jitter een non-argument. Misschien bij de allergoedkoopste prut kabels. Ik heb hier een HDMI kabel van 5 meter van de Action..DOet precies wat die doen moet, niks geen problemen mee.Mr_gadget schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 23:27:
Het zit er idd erg interessant uit. Eens keer stroomkabel die juist niet moet worden weggewerkt.
Over de jitter: In de PCM (?) van een paar maanden terug stond ook iets over hdmi kabels. Ze claimden dat de duurdere kabels toch beter waren doordat er minder jitter optreed. Ik vond wel erg verdacht dat er wel een heel opvallende prijs / kwaliteit correlatie was. Terwijl het maar kabels van een meter waren, voor langere stukken zou ik het misschien nog wel geloven..
Verwijderd
Hier ook 10 meter kabel voor ongeveer evenveel euro's. Niet van de Action, maar het zal niet veel schelen. Je zou toch zeggen dat er op zo'n afstand problemen zouden moeten ontstaan als dat soort fenomenen enige rol van betekenis zouden spelen, maar ik heb er geen last van.Killer schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 00:11:
Ook over langere afstanden is Jitter een non-argument. Misschien bij de allergoedkoopste prut kabels. Ik heb hier een HDMI kabel van 5 meter van de Action..DOet precies wat die doen moet, niks geen problemen mee.
Ja, N=1 enzo.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 00:13 ]
En, ben je overtuigd?FeaR1986 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:56:
Eens zien of ik verschil merk, het staat sowieso tof

Ik ben wel benieuwd wat zo'n kabel doet als je hem aan analyse apparatuur hangt. Misschien moet ik een vriend van mij maar een lief aankijken (hij werkt bij Extron). Zij hebben een lap waar ze heel precies fase-verschuivingen kunnen meten.. Het schijnt dat bij goedkope kabels, waar de afmontage niet helemaal netjes van is, de rode pixels 1 positie kunnen verschuiven. Ik ken zelf het effect niet, maar ik geloof het direct als een bedrijf dit claimt dat gespecialiseerd is in video transport over lange afstanden (>>10meter en niet gespecialiseerd is in het verkopen van veel te dure kabels).Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 00:12:
[...]
Hier ook 10 meter kabel voor ongeveer evenveel euro's. Niet van de Action, maar het zal niet veel schelen. Je zou toch zeggen dat er op zo'n afstand problemen zouden moeten ontstaan als dat soort fenomenen enige rol van betekenis zouden spelen, maar ik heb er geen last van.
Ja, N=1 enzo.
Ik ben overtuigd inderdaad!
Qua klank merk ik echt nul komma nul verschil. Je kan het natuurlijk gooien op dat mijn stekkerblok ook niet goed is of dat het aan de wandcontactdoos ligt. Wel leuk dat er mensen zijn die met een goedkoper powercord op goedkopere speakers en goedkopere receiver hebben die wel verschil merken. Maar goed, ik merk geen verschil. En had dat ook niet verwacht dus ben ook niet teleurgesteld.
Ik zou dergelijke kabels ook nog kwijt kunnen op mijn PS3, subwoofer en Blu-rayspeler. Maar ik ga geen drie keer zestig euro uitgeven aan mooiere looks. Als ik nu geld te veel had wel, maar dat heb ik niet. Subwoofer zou nog een optie zijn omdat die kabel echt in het zicht ligt. Maar de rest van de apparatuur... nee, dat is het niet waard aangezien de kabels toch weggewerkt liggen.
Idem met als ik nieuwe speakerkabel moet hebben. Ik zal er heus geen 2,5mm² of 4mm² van de Gamma aan de speakers leggen. Gewoon puur omdat ik dat mijn speakers niet waard vind qua looks en uit verhouding met de prijs van de speakers. Ik wil dan een voor het oog mooie kabel, dus een mooie dikke W&M. Of wellicht een Nordost of Kimber, die zijn qua looks toch wel mooi. Maar voor klankverschil zal ik het niet doen, puur voor de looks. En dan dus geen kabel van 45 euro de meter, maar iets van maximaal tien euro de meter vind ik dan goed genoeg.
Ehhh, dat lijkt mij broodje aap verhaal. Als er problemen optreden in de transmissie, dan dondert de bitstream in elkaar en heb je meer problemen. Ik ken het HDMI protocol niet goed genoeg, maar alleen rode pixels die verschuiven als gevolg van jitter lijkt mij heeeel onwaarschijnlijk.deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:24:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat zo'n kabel doet als je hem aan analyse apparatuur hangt. Misschien moet ik een vriend van mij maar een lief aankijken (hij werkt bij Extron). Zij hebben een lap waar ze heel precies fase-verschuivingen kunnen meten.. Het schijnt dat bij goedkope kabels, waar de afmontage niet helemaal netjes van is, de rode pixels 1 positie kunnen verschuiven. Ik ken zelf het effect niet, maar ik geloof het direct als een bedrijf dit claimt dat gespecialiseerd is in video transport over lange afstanden (>>10meter en niet gespecialiseerd is in het verkopen van veel te dure kabels).
Check de HDMI wiki eens, daar zie je het plugje staan. Er zijn 3 differentiële TMDS signaalparen voor video, audio en nog wat grut. Als de kabel het rood een bit verschuift dan zit er een mooi DSP'tje in die dat voor je regelt.Killer schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:55:
[...]
Ehhh, dat lijkt mij broodje aap verhaal. Als er problemen optreden in de transmissie, dan dondert de bitstream in elkaar en heb je meer problemen. Ik ken het HDMI protocol niet goed genoeg, maar alleen rode pixels die verschuiven als gevolg van jitter lijkt mij heeeel onwaarschijnlijk.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Tot hoe ver zijn ze significant als het menselijk gehoor dit verschil in geluidsdruk niet eens kan waarnemen?mjtdevries schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:10:
[...]
Als je wat verder op die site kijkt, dan zie je dat ze zich wel degelijk bewust zijn dat het gelijk regelen van de uitgangsniveaus de allebelangrijkste factor is en dan verschillen van 0,2 dB daarbij significant zijn.
Die mensen die een verhoogde gehoordrempel hebben (gehoorverlies in de volksmond) kunnen in het algemeen beter een luidheidsverschil ervaren. Daarentegen zal het discriminatievermogen voor verschillende toonhoogten afnemen. Het een en ander is wel duidelijk afhankelijk van het type gehoorverlies wat er is.Fiber- schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 04:14:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de leeftijden van de mensen die in dit topic posten, waarschijnlijk zijn de meeste al op een bepaalde leeftijd waardoor het gehoor al niet eens meer in staat is om de minieme verschillen te horen (áls die er al zijn). Vooral de gehoordrempel neemt na 35+ al aardig toe. Sowieso neemt het mannelijke gehoor al veel meer af naarmate ze ouder worden dan bij vrouwen. Maargoed, dit topic is een beetje net als gelovigen van hun geloof af proberen te praten.
Dan zakt ie door zijn asjes heenfranssie schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:12:
[...]
als je de motor zag als de versterker en de luidsprekers als het voertuig? PK is pk (en dat is nogal een ouderwetse aanduiding) dan is watt ook watt. Als je de motor van een Scania in een F1 zou stoppen ... ?
Nee dat is niet waar want de Ferrari kan veel sneller de toeren opbouwen dan de Scania.Abbadon schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:54:
[...]
Als de grote Scania evenveel zou wegen en de vernellingsbakverhoudingen zouden daarop aangepast worden (want het gaat uiteindelijk om de kracht aan de wielen) dan zou hij net zo snel accelereren als de Ferrari (alleen is een Scania V8 motor ongeveer net zo zwaar als een complete Ferrari).
Boring, slag, motoropbouw etc. bepalen wat de desbetreffende motor kan
Meh ...
Verwijderd
Dat gaat over een paar generaties niet meer op.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:31:
Vrouwen hebben wetenschappelijk gezien altijd een 'beter' gehoor. Toch zijn het altijd de jonge mannen die zeuren over dubbel blinde testen en verschillen mbt bekabeling. Ben pas echt overtuigd als ook maar een vrouw/meisje in dit topic (al is het maar een simpel ja/nee) dit ergens hier neerzetMannelijke reacties zijn al voor mij een non-read
Per definitie is het gehoor van een vrouw niet beter maar loopt de man eerder schade op door bijvoorbeeld werk etc.
Meh ...
Ik zal hem eens vragen het hier uit te leggen (hij is ook GOTter). Voor z'n werk heeft hij de hele HDMI-specificatie moeten leren (hij is support engineer bij Extron (linkje:http://www.extron.nl/)) en wat er precies misgaat als de impedantie of twist in de kabel niet klopt. Op korte kabels (zeg tot 2,5 meter) is het verwaarloosbaar, zolang het maar redelijk binnen specs blijft en alle verbindingen in orde zijn, bij langere kabels kan het door de hoge bandbreedte wel echt fout gaan.Hillie schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:33:
[...]
Check de HDMI wiki eens, daar zie je het plugje staan. Er zijn 3 differentiële TMDS signaalparen voor video, audio en nog wat grut. Als de kabel het rood een bit verschuift dan zit er een mooi DSP'tje in die dat voor je regelt.Onzin dus.
Dat die jongens weten waar ze het over hebben, blijkt wel dat ze kabels en ondersteuningsapparatuur kunnen leveren die HDMI/DVI-D signalen gegarandeerd over 200ft. (60,9 meter) (http://www.extron.nl/prod...id=hdmimm&subtype=362&s=4) kunnen sturen op full-HD, gecertificeerd en al. En ik begreep van hem dat ze zonder conversie, maar met versterker inmiddels zelfs een paar 100 meter kunnen halen.
Ik heb het niet over jitter, maar echt verschuiving van de bitstream op de rode pixel. De datadichtheid is zo hoog, dat het blijkbaar vrij gemakkelijk gebeurd dat de bitstream precies 1 pixel uit de pas kan gaan lopen als de aders niet helemaal netjes even lang zijn (bijv. doordat de twist niet nauwkeurig genoeg is, of omdat bij afmonteren de draden niet gelijk zijn).Killer schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:55:
[...]
Ehhh, dat lijkt mij broodje aap verhaal. Als er problemen optreden in de transmissie, dan dondert de bitstream in elkaar en heb je meer problemen. Ik ken het HDMI protocol niet goed genoeg, maar alleen rode pixels die verschuiven als gevolg van jitter lijkt mij heeeel onwaarschijnlijk.
Maar nogmaals, ik zal het hem eens vragen toe te lichten, want ik ben zelf ook maar een relatieve leek op het gebied en het is hetzelfde als dat ik een stukje programma-code probeer uit te leggen, zonder dat ik kan programmeren.
En dit is elke keer precies bij het rode signaal en precies "één pixel"? Hoe geestig.deepbass909 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:03:
De datadichtheid is zo hoog, dat het blijkbaar vrij gemakkelijk gebeurd dat de bitstream precies 1 pixel uit de pas kan gaan lopen als de aders niet helemaal netjes even lang zijn (bijv. doordat de twist niet nauwkeurig genoeg is, of omdat bij afmonteren de draden niet gelijk zijn).
Nickname does not reflect reality
Ik heb korte tijd aan de verificatie van een HDMI ontvanger gewerkt, dus de digitale protocollen. Je kunt niet "minder" rood krijgen door een andere kabel, dat is pertinent onzin. Je kennis zit meer in het transmissiedeel begrijp ik, wat weer een heel ander vakgebied en specialisme is, en ja, bits kunnen omvallen, naast 1001 mogelijke transmissieproblemen. Zeker op afstand maakt een kabel verschil en in een permanente installatie zou ik ook zeker kiezen voor fatsoenlijk materiaal. Het maakt alleen geen verschil in minimale kleurafwijkingen die volgens de verhalen door een kabel geintroduceerd worden. Dan moet je ingrijpen in de manier waarop de data gecodeerd (EIA/CEA-861-B en CEA-861-D) en encrypted (HDCPdeepbass909 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:03:
Ik zal hem eens vragen het hier uit te leggen (hij is ook GOTter). Voor z'n werk heeft hij de hele HDMI-specificatie moeten leren (hij is support engineer bij Extron (linkje:http://www.extron.nl/)) en wat er precies misgaat als de impedantie of twist in de kabel niet klopt. Op korte kabels (zeg tot 2,5 meter) is het verwaarloosbaar, zolang het maar redelijk binnen specs blijft en alle verbindingen in orde zijn, bij langere kabels kan het door de hoge bandbreedte wel echt fout gaan.
Dat die jongens weten waar ze het over hebben, blijkt wel dat ze kabels en ondersteuningsapparatuur kunnen leveren die HDMI/DVI-D signalen gegarandeerd over 200ft. (60,9 meter) (http://www.extron.nl/prod...id=hdmimm&subtype=362&s=4) kunnen sturen op full-HD, gecertificeerd en al. En ik begreep van hem dat ze zonder conversie, maar met versterker inmiddels zelfs een paar 100 meter kunnen halen.
Nogmaals, neemt niet weg dat er genoeg situaties zijn waarin je fatsoenlijke kabels wilt hebben liggen.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]