Hillie schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 03:06:
[...]
Hier ga je iets te kort de bocht door. De basisvideo is te begrijpen voor een DVI apparaat, maar de bitjes verschuiven niet op de manier waarop deepbass het voorstelde. Als je op de HDMI wiki pagina het stukje over TDMS leest, dan zie je dat de kleurtjes netjes ingepakt worden dmv 8b10b encoding. Daar is weinig spannends aan, zie je ook terug in PCIe gen 2, ethernet en USB3 bijvoorbeeld, en heeft als voornaamste doel DC-neutraliteit, maar ook een minieme foutafvanging. Daarop zit nog eens de ECC die je per data island ziet in het TDMS stukje. Nog leuker, iedere individuele 8b10b encoded stroom wordt aan de ontvangstkant gesynchroniseerd m.b.v. kommasymbolen, zodat de klokjes elkaar lief vinden en dergelijke. Dat gebeurt in ethernet, PCIe-2 en USB3, en ook in HDMI lijkt een initiele synchronisatie me niet onwenselijk. Zelfs al staan de individuele paren ietwat uit fase t.o.v. elkaar, dan wordt dat door de ontvangende PHY opgevangen. Kabelvertragingsverschillen tussen de diverse paren valt in het niet bij de bufferingsvertraging die optreedt.
Maar goed, ik zou best graag een aannemelijk verhaal willen lezen over hoe het fout zou kunnen gaan met kabelvertraging, want ik kan best iets over het hoofd gezien hebben.

Lees even de post die ik daarna (en boven jou) nog heb gemaakt. Daarin staat een meer technisch onderbouwde uitleg, inc. plaatjes van de signaal kwaliteit op het moment dat dit probleem zich voor kan doen.
HDMI is er alleen wat gevoeliger voor dan de meeste andere transmissie technieken, omdat het én over een hoge datadichtheid gaat bij een hoge frequentie én lange afstanden. Bij volle belasting jaag je er namelijk 14,9 Gbps doorheen (dus een tandje meer dan je gigabit netwerk die topt op 1Gbps) over afstanden vanaf 50cm, tot 10 meter, heel wat meer dan je PCIe-bus of sATA hoeft te overbruggen of zelfs USB3 (4,8Gbps), waarvan 3 meter de maximale aanbevolen lengte is (USB2 "mag" officieel tot 5 meter, maar dat heeft een andere reden).
Wat dat betreft is het behoorlijk knap dat een consumenten-techniek tot dergelijke snelheden in staat is, bij netwerken en harddisks wordt voor de echt hoge snelheden al vrij snel overgestapt op fiberoptical-technieken.
Het speelt overigens alleen op de hele dunne grens tussen nog wel goede signaaldoorgifte en wanneer het volledig wegvalt, een punt dat zich bij consumenten maar nauwelijks voordoet, maar in de wereld van professionele AV puur door het grote aantal aansluitingen en lange kabels, vaker.
Maar kort gezegd, je hebt goed beeld of helemaal niet en in enkele uitzonderlijke gevallen een vervormd beeld bij HDMI, en niet, zoals bij analoge transmissie, een geleidelijk verloop van perfect naar onbruikbaar.
@kabels voor muziekkanten
Goede gitaar- en microfoonkabels (als je het trouwens over kabels hebt waar hoge eisen aan gesteld worden), kosten maar een fractie van een zilveren HIFI-kabel gesmeed door elfjes bij maanlicht. Toch geldt juist voor die kabels dat capacitieve werking in de kabel desastreus kan uitpakken, omdat de signalen zo zwak zijn en in het geval van microfoons, het zelfs direct het opname element kan beïnvloeden omdat deze vaak een condensator is.
De Neutrik-pluggen zijn overigens briljant! Zwaar, hufterproof, oxidatiebestendig en een hele goede signaaloverdracht. Ik gebruik zelf een 4-polige speakon voor m'n surrounds. Achter in m'n woonkamer zit een opbouwdoos met een neutrik speakon chassis deel en daar zit 1 plug in voor beide surrounds. Geen gedoe met losse draden of kabels die net te kort zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier