zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.697 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:31:
Vrouwen hebben wetenschappelijk gezien altijd een 'beter' gehoor. Toch zijn het altijd de jonge mannen die zeuren over dubbel blinde testen en verschillen mbt bekabeling. Ben pas echt overtuigd als ook maar een vrouw/meisje in dit topic (al is het maar een simpel ja/nee) dit ergens hier neerzet :) Mannelijke reacties zijn al voor mij een non-read ;)
It's a penis thing.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:57
deepbass909 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:03:

Ik heb het niet over jitter, maar echt verschuiving van de bitstream op de rode pixel. De datadichtheid is zo hoog, dat het blijkbaar vrij gemakkelijk gebeurd dat de bitstream precies 1 pixel uit de pas kan gaan lopen als de aders niet helemaal netjes even lang zijn (bijv. doordat de twist niet nauwkeurig genoeg is, of omdat bij afmonteren de draden niet gelijk zijn).
Ik snap niet, waar jij die "vertraging" van rode pixels vandaan haalt. Over HDMI loopt een MPEG stroom. En die MPEG stroom bevat (gecomprimeerd) alle drie de kleuren van het beeld. De decoder (je TV of je AV reciever) decodeert dat signaal, NADAT het ontvangen is op de HDMI aansluiting.

Als je op de WIKI kijkt, zul je ook zien, dat er alleen maar data signalen MET een clock signaal over de kabel loopt en niet afzonderlijk Rood, Groen en Blauw.

Aangezien we het hier wel over hoge frequenties hebben, kan een kabel wel degelijk verschil maken over LANGERE afstanden. Maar ik ben het wel eens, dat bepaalde merken, (veels) te duur zijn voor de kwaliteit die ze leveren (Extron heb ik juist wel hele goede ervaringen mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Rinaldootje schreef op maandag 28 februari 2011 @ 10:56:
Over HDMI loopt een MPEG stroom. En die MPEG stroom bevat (gecomprimeerd) alle drie de kleuren van het beeld. De decoder (je TV of je AV reciever) decodeert dat signaal, NADAT het ontvangen is op de HDMI aansluiting.
Fout. Over HDMI loopt een ongecomprimeerd video signaal, *geen* MPEG stroom.
Als je op de WIKI kijkt, zul je ook zien, dat er alleen maar data signalen MET een clock signaal over de kabel loopt en niet afzonderlijk Rood, Groen en Blauw.
Als ik op die WIKI pagina van jou kijk, dan lees ik o.a.:
"HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is a compact audio/video interface for transmitting uncompressed digital data."
... en:
"Because HDMI is electrically compatible with the CEA-861 signals used by Digital Visual Interface (DVI), no signal conversion is necessary"
... ofwel, de datalink is electrisch hetzelfde als DVI. Kijken we op de DVI Wiki:
"A single DVI link consists of four twisted pairs of wires (red, green, blue, and clock)"

Ofwel: bij kritische kabellengte *zou* het kunnen dat de rode signaallijn net iets meer of minder vertraging heeft dan de andere signaallijnen, waardoor rood niet goed aankomt. Geen idee hoe dat in beeld verschijnt, behalve dat 'rood' er verkeerd uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Laatst online: 11-09 16:57
vanaalten schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:07:
[...]

Fout. Over HDMI loopt een ongecomprimeerd video signaal, *geen* MPEG stroom.
Klopt ik bedoel een seriële digitale stroom (sorry)
Als ik op die WIKI pagina van jou kijk, dan lees ik o.a.:
"HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is a compact audio/video interface for transmitting uncompressed digital data."
... en:
"Because HDMI is electrically compatible with the CEA-861 signals used by Digital Visual Interface (DVI), no signal conversion is necessary"
... ofwel, de datalink is electrisch hetzelfde als DVI. Kijken we op de DVI Wiki:
"A single DVI link consists of four twisted pairs of wires (red, green, blue, and clock)"

Ofwel: bij kritische kabellengte *zou* het kunnen dat de rode signaallijn net iets meer of minder vertraging heeft dan de andere signaallijnen, waardoor rood niet goed aankomt. Geen idee hoe dat in beeld verschijnt, behalve dat 'rood' er verkeerd uit ziet.
En dat zie je weer verkeerd. In de seriële stroom zitten referentie clock signalen, die met elkaar overeen moeten komen.

Maar waar hebben we het eigenlijk over? De tijd, dat een pixel op het beeld dient te verschijnen, duurt altijd nog langer dan dat het elektrisch signaal over een kabel van 10 meter reist 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Ik lees dit draadje al een tijdje maar nog nooit gepost (of de behoefte gehad) maar ik hoorde laatst nog iets vreemds dat ik niet voor mezelf kon houden.

Een vriend van mij ging naar Stassen HiFi in Venray om een set speakers te beluisteren en op te halen. Ik had al eerder een discussie gehad met hem over de kwaliteit (lees prijs) van draad en hoe het eigenlijk geen verschil uit zou moeten maken op het geluid. Hij geloofde dit voor geen meter en kwam met het argument aanzetten waarom professionele studio´s dan wel het duurste stukje draad gebruiken.

Hij legde dit voor aan een van de medewerkers daar en die zei: "Ik heb electrotechniek gestudeerd en ik kan het totaal niet verklaren maar zelfs het inpluggen van de netstroomstekker heeft invloed op het geluid dat een versterker te weeg brengt. Het is niet voor niets dat alle landen om ons heen de stekkers maar op een manier in het stopcontact gestopt kunnen worden"

De medewerker voegde dit er ook nog bij: "Op een of andere manier wordt de stroom bij een van de twee polen afgeknepen waardoor er rest-stroom in de reciever blijft zitten waardoor het geluid vervormt wordt."

Mijn vriend zei toen dat hij naar een reciever + speakers luisterde en het verschil ook echt hoorde 8)7 .

Ik dacht toen in mijn eigen, wat is de kracht van de suggestie toch iets moois.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

mhindrik schreef op maandag 28 februari 2011 @ 21:01:
"Op een of andere manier wordt de stroom bij een van de twee polen afgeknepen waardoor er rest-stroom in de reciever blijft zitten waardoor het geluid vervormt wordt."
:') :') :') :') :') Jezus wat een verkoperspraatje. Polen die worden afgeknepen? Volgens mij gebeurt dat alleen bij aspergeplantages... Als elektrotechnicus, hoe kun jij sowieso zoiets verklaren? Ik begrijp dat je er niet in geloofd, maar ik vraag me af in welk opzicht de verkoper bij zoiets komt.

Bij dingen als, een gouden connector zit er nog een (slechte) theorie achter dat het oxidatie tegengaat, maar bij dit? Dat is gewoon niet verklaarbaar.

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kan zonder elektrotechnische opleiding verklaren dat het inpluggen van de netstroomstekker invloed heeft op het geluid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Laatst online: 17:36

SaN

In de eerder genoemde PCM hdmi kabel test gaven ze toch aan zeer duidelijke verschillen waar te nemen. Mocht er interesse in zijn wil ik het artikel wel even scannen. (of zou tweakers.net/PCM daar ernstige bezwaren tegen hebben?)

Ik gebruik zelf een hdmi kabel van de Action. Nooit problemen mee gehad, maar ook nooit een duurdere kabel geprobeerd. Ik was zelf wel verbaasd over de stelligheid van het artikel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

mhindrik schreef op maandag 28 februari 2011 @ 21:01:
....
Het is niet voor niets dat alle landen om ons heen de stekkers maar op een manier in het stopcontact gestopt kunnen worden"

De medewerker voegde dit er ook nog bij: "Op een of andere manier wordt de stroom bij een van de twee polen afgeknepen waardoor er rest-stroom in de reciever blijft zitten waardoor het geluid vervormt wordt."
...
Daar hebben ze dan mooi over nagedacht bij het ontwerpen van die wandcontactdozen +/- 100 jaar geleden. :)
Rest-stroom in de reciever blijft zitten? Beetje scheef zetten dan loopt het er zo weer uit. :)

Er is zelf audio apparatuur met een ingebouwde fase check. Volgensmij was dat Luxman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:33
SaN schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:01:
Ik was zelf wel verbaasd over de stelligheid van het artikel...
Die bladen moeten ook blijven bestaan hè. Zoveel artikelen zijn gewoon met "sponsorgeld" geschreven. Of het nu een audio, video of computerblad is, allemaal hetzelfde. Slechte review, adverteerder boos, niemand blij.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar zou een blad als PCM zeggen dat ze een blinde test doen, (jaja, haha :P) terwijl ze eigenlijk gewoon naar de prijzen van de kabels kijken, en aan de hand daarvan de testresultaten presenteren? Ik zal wel naïef zijn, maar dat lijkt me, zelfs voor een blad wat gewoon geld moet verdienen, een beetje sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

SaN schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:28:
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar zou een blad als PCM zeggen dat ze een blinde test doen, (jaja, haha :P) terwijl ze eigenlijk gewoon naar de prijzen van de kabels kijken, en aan de hand daarvan de testresultaten presenteren? Ik zal wel naïef zijn, maar dat lijkt me, zelfs voor een blad wat gewoon geld moet verdienen, een beetje sterk.
klopt, er is op hun forum ook uitgebrijd kritiek geleverd,en een link naar dit "zilveren hifikabels......"geplaatst.
kijk maar het forum maar eens: http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=21026

NB die bee_c4 heeft toevallig dezelfde afbeelding als mij, zeker een dubbelganger .ik ken hem niet(of toch wel?)

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 28-02-2011 22:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Na het lezen van posts van de schrijver van het artikel begin ik toch ook wel een beetje te twijfelen aan de gebruikte testmethode... Jammer, maar tegelijkertijd wel geruststellend. Maar eens kijken wat ik met mijn PCM abonnement ga doen volgend jaar.

^Hij schrijft toevallig ook wel een beetje hetzelfde als jij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
Ik heb de test in de PCM niet gelezen, maar de reacties op het forum zeggen genoeg.
Argumenten als zou het alleen hoor- en zichtbaar zijn op goede apperatuur zeggen mij dan wel genoeg. Believers vs non-believers, waarbij argumenten niet ter zake doen.
Hij legde dit voor aan een van de medewerkers daar en die zei: "Ik heb electrotechniek gestudeerd en ik kan het totaal niet verklaren maar zelfs het inpluggen van de netstroomstekker heeft invloed op het geluid dat een versterker te weeg brengt
Ik zou zeggen als dat het verschil maakt je een slechte versterker hebt. Of zou iemand het mij uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

jeronimo schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:25:
Ik heb de test in de PCM niet gelezen, maar de reacties op het forum zeggen genoeg.
Argumenten als zou het alleen hoor- en zichtbaar zijn op goede apperatuur zeggen mij dan wel genoeg. Believers vs non-believers, waarbij argumenten niet ter zake doen.

[...]

Ik zou zeggen als dat het verschil maakt je een slechte versterker hebt. Of zou iemand het mij uit kunnen leggen?
Ja hoor, het is heel eenvoudig uit te leggen: Als je de stekker inplugt, werkt de versterker. Haal je hem eruit, dan doet hij het heel slecht...

Er zit wel een kern van waarheid in het faseverhaal en zorgen dat de apparatuur allemaal netjes op de gelijke manier ingeplugd is. Er bestaat een mogelijkheid voor een soort aardlus met eventueel brom als gevolg. Maar dat is slechts bij enkele apparaten van invloed. Bij een goed ontworpen apparaat merk je er niets van.

En ach..ja...Stassen..Op zich een hele leuke winkel en erg vriendelijk personeel, maar ook zei moeten verkopen om te overleven. Ik hoor daar ook de grootste onzin voorbij komen af en toe, maar niet meer of minder dan in andere audiozaken. Het is ook vrij eenvoudig te verklaren: Als je de klant een kabel of iets dergelijks aan kunt praten met daarop een leuke marge, waarom zou je het dan laten? Ze moeten ook hun boterham verdienen. Klant is tevreden en suggestie is een sterke invloed en de verkoper is blij. En zolang niemand de koper uit de waan haalt, blijft ook iedereen blij.
Ik heb in meerdere winkels aangeboden dat indien de verkoper het verschil blind kon aantonen tussen een dure kabel en een normale degelijke, ik direct mijn hele set zou voorzien van die dure kabels. Tot nu toe heeft er nog geen een de handschoen opgepakt. En dat zegt mij meer dan genoeg. Als de verkoper zelf de verschillen al niet kan duiden, dan kan ik het zeker niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 01-03-2011 00:15 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Er zit wel een kern van waarheid in het faseverhaal en zorgen dat de apparatuur allemaal netjes op de gelijke manier ingeplugd is. Er bestaat een mogelijkheid voor een soort aardlus met eventueel brom als gevolg. Maar dat is slechts bij enkele apparaten van invloed. Bij een goed ontworpen apparaat merk je er niets van.
Ik bedoelde het nog wel serieus. Mijn gedachte is dat aan de primaire kant van de trafo mogelijk een schakelaar zit en in een extreem geval nog een filter. Secundair een dubbelzijdige gelijkrichter en afvlakking en mogelijk nog wat stabilisatie. Isolatie tussen primair en secundair moet voldoen aan de wettelijke eisen. Hooguit zou er capacitief nog wat rotzooi vanuit het net overgedragen kunnen worden. Hoe kun je dan secundair nog zien wat de fase was van de primaire spanning en hoe zou dit uiteindelijk nog van invloed kunnen zijn op de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 00:14:
Ik heb in meerdere winkels aangeboden dat indien de verkoper het verschil blind kon aantonen tussen een dure kabel en een normale degelijke, ik direct mijn hele set zou voorzien van die dure kabels. Tot nu toe heeft er nog geen een de handschoen opgepakt. En dat zegt mij meer dan genoeg. Als de verkoper zelf de verschillen al niet kan duiden, dan kan ik het zeker niet.
Ik zou er gewoon aan beginnen als winkelier, mooi 50% kans dat je een klant een dure set kabels aansmeert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 00:14:
[...]

En dat zegt mij meer dan genoeg. Als de verkoper zelf de verschillen al niet kan duiden, dan kan ik het zeker niet.
Eventjes heel cru, maar vergeet niet dat een verkoper geen elektrotechniek o.i.d. heeft gestudeerd, maar naar alle waarschijnlijkheid opgeleid is tot verkoper. En wat moet een verkoper? Juist ja, en dan maakt het hem niks uit hoeveel verschil ertussen zit.

Loshangend van de quote:

Je moet niet vergeten dat er altijd mensen zijn die niet om de beste prijs-kwaliteitsverhouding gaan. Als een monster kabel een iets sterkere connector heeft, makkelijk te leggen is e.d.

Of als de kabel op schaal van 1 tot 10 8,5 scoort, en de action kabel 8,0 ; dan willen die mensen nog wel eens 146,50 extra betalen voor die halve punt beter.

En nee, zelf sta ik er niet achter dat een dure HDMI kabel ook maar een steek beter is dan een action kabel.
SaN schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:01:
In de eerder genoemde PCM hdmi kabel test gaven ze toch aan zeer duidelijke verschillen waar te nemen. Mocht er interesse in zijn wil ik het artikel wel even scannen. (of zou tweakers.net/PCM daar ernstige bezwaren tegen hebben?)
Als het kan, mag? En anders PM je het toch in een fileserve/rapidshare link naar de geïnteresseerden en kunnen we het er alsnog over hebben;)

Edit: Ik weet niet meer wie het had gekocht, maar je hoort verschillende mensen dure stroomkabels halen. Hoe denk je in hemelsnaam hoe die kabel vanuit jouw stopcontact bij je versterker komt?

Ik zit trouwens neit meer bij Eneco energie, want ik heb gehoord dat zij kernsplitsingen doen en dat daar eengedeelte van het atoom weggaat, waardoor er een onverzadigde elektrische stroom wordt veroorzaakt die niet volledig neutraal wordt, als de polen bij elkaar komen. Dit heeft grote invloed op mijn versterker, en dat kan ik duidelijk horen. Alle andere mensen konden het ook horen toen ik het ze zei. Ik heb ook meteen dure toslink-kabels gehaald, maar ik heb mijn moederbord vervangen. Daar zit namelijk een slechte toslink-connector op, want ik heb een monster kabel met verbeterde toslink connector. Dat blijft namelijk veel beter zitten.

Toen ik alles vervangen had, werd ik ineens profvoetballer, en kon ik elke vrouw in de wereld krijgen. Wat een geweldige kabels!

(:')) :')

[ Voor 44% gewijzigd door Sloeber op 01-03-2011 08:58 . Reden: quote edit, nog een editje, gaat maar door.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:53
Dus om een verschil te moeten horen moet je elektrotechniek gestudeerd hebben?
Of ik lees het verkeerd (zou ook goed kunnen ik heb amper gestudeerd :P )

Maar dat er verschil is tussen de goedkope meuk en de "betere"kabels dat is zo, dat er verschil aan te tonen is tussen de "betere"kabels en de echt dure meuk dat geloof ik ook achter mekaar. Maar aan te tonen of horen.....
Echt het zit dan allemaal tussen de oren of het is voor het oog.
Ik hoor(de) het verschil ook wel tussen een 2lingsnoer en een echte luidspreker kabel, en ook tussen een bagger tulp kabel een een goede tulp kabel, of zie het verschil tussen een dropveter scart kabel en een goede scart maar tussen die goede kabels en een dure afzetterkabel... nee dat heb ik nooit kunnen waarnemen.

Maar...... iedereen is anders, de 1 hoort/ziet nu eenmaal meer dan een ander. Het gaat erom dat jij tevreden bent met de kwaliteit die jij eruit kan halen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

VieSix schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:44:
Dus om een verschil te moeten horen moet je elektrotechniek gestudeerd hebben?
Of ik lees het verkeerd (zou ook goed kunnen ik heb amper gestudeerd :P )
Nee dat was maar een grapje. Dat was een stelling van: Stel DAT je het gestudeerd zou moeten DAN ..... dus nee, maar een beetje verstand van elektrotechniek kan je wel laten inzien dat sommige theoriëen onzin zijn, zoals dat "polen die afgeknepen worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Sloeber schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:29:
[...]
Eventjes heel cru, maar vergeet niet dat een verkoper geen elektrotechniek o.i.d. heeft gestudeerd, maar naar alle waarschijnlijkheid opgeleid is tot verkoper. En wat moet een verkoper? Juist ja, en dan maakt het hem niks uit hoeveel verschil ertussen zit. [etc..]
De verkoper heeft inderdaad geen electrotechniek gestudeerd, maar het gros van de kopers ook niet. Waar het om gaat is dat verkopers heel vaak beweren dat standaard kabels niet voldoende zijn om 'alles' uit een set te halen. Slechts met dure kabels komt het geluid het beste tot zijn recht. Er wordt beweert dat de dure kabel beter klinkt. En dat argument is gewoon onzin en kan de verkoper zelf ook niet waarmaken.

Er zijn natuurlijk veel meer criteria die je hanteert als je een kabel koopt. Lengte, degelijkheid, uiterlijk, noem maar op. En ik betwist ook niet dat er op dat vlak verschillen zitten. Ik zelf gebruik ook van die stoer uitziende kabels. Gewoon omdat ik het mooi vindt staan. En over dat soort zaken kan een verkoper naar eer en geweten oordelen en adviseren. Ik zal ook niemand tegenhouden die mooie netkabels of interlinks koopt. Ook al zijn het kabels van €3000,- en meer. Pas als je gaat beweren dat die kabels beter klinken dan een standaard goede kabel, dan vecht ik dat aan.
jeronimo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 00:26:
[...]

Ik bedoelde het nog wel serieus. Mijn gedachte is dat aan de primaire kant van de trafo mogelijk een schakelaar zit en in een extreem geval nog een filter. Secundair een dubbelzijdige gelijkrichter en afvlakking en mogelijk nog wat stabilisatie. Isolatie tussen primair en secundair moet voldoen aan de wettelijke eisen. Hooguit zou er capacitief nog wat rotzooi vanuit het net overgedragen kunnen worden. Hoe kun je dan secundair nog zien wat de fase was van de primaire spanning en hoe zou dit uiteindelijk nog van invloed kunnen zijn op de geluidskwaliteit.
De enige verklaring die ik kan bedenken draait in dit geval om lekstromen. Een lekstroom kan ontstaan door de capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkelingen van de voedingstrafo. Bij twee apparaten die onderling verbonden zijn en verschillend gepolariseerd zijn bestaat de kans dat er een lekstroom gaat lopen tussen de apparaten, wat zich kan vertalen in een brom...Dat gezegd hebbende, moet ik er aan toevoegen dat de kans daarop wel heel klein is en het bij goed ontworpen apparatuur geen invloed heeft op de weergave. Het kan hierdoor ook zijn dat je bij sommige apparaten een tintelend gevoel krijgt als je ze aanraakt. Dit wil ook nog wel eens verdwijnen als je de stekker 'omplugt'.

[ Voor 33% gewijzigd door Killer op 01-03-2011 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:05:
[...]

De verkoper heeft inderdaad geen electrotechniek gestudeerd, maar het gros van de kopers ook niet. Waar het om gaat is dat verkopers heel vaak beweren dat standaard kabels niet voldoende zijn om 'alles' uit een set te halen. Slechts met dure kabels komt het geluid het beste tot zijn recht. Er wordt beweert dat de dure kabel beter klinkt. En dat argument is gewoon onzin en kan de verkoper zelf ook niet waarmaken.
Maar dat zeg ik toch ook?;) ik zeg ook, dat een verkoper heeft geleerd dingen ter verkopen, en dat is precies wat ze doen met die argumenten.

Waarom koop je eigenlijk stoer-uitziende kabels? Meestal werk je het toch mooi af, of niet? Hoe duur is jouw hdmi kabel voor hoeveel meter dan? (1 van de ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Sloeber schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:36:
[...]

Maar dat zeg ik toch ook?;) ik zeg ook, dat een verkoper heeft geleerd dingen ter verkopen, en dat is precies wat ze doen met die argumenten.

Waarom koop je eigenlijk stoer-uitziende kabels? Meestal werk je het toch mooi af, of niet? Hoe duur is jouw hdmi kabel voor hoeveel meter dan? (1 van de ...)
Dan had ik je verkeerd begrepen...excuses.

Mijn HDMI kabel is gewoon plain-vanilla. Die zijn allemaal weggewerkt. Mijn interlinks en luidsprekerkabels zijn echter wel zichtbaar en daarvoor gebruik ik kabels met mooie en degelijke connectoren en een leuke snakeskin.

Kosten?

Interlinks pak em beet €20,- euro per paar van 1.5 meter
Luidsprekerkabel iets van €80, voor 2 maal 3 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:05:

De enige verklaring die ik kan bedenken draait in dit geval om lekstromen. Een lekstroom kan ontstaan door de capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkelingen van de voedingstrafo. Bij twee apparaten die onderling verbonden zijn en verschillend gepolariseerd zijn bestaat de kans dat er een lekstroom gaat lopen tussen de apparaten, wat zich kan vertalen in een brom...Dat gezegd hebbende, moet ik er aan toevoegen dat de kans daarop wel heel klein is en het bij goed ontworpen apparatuur geen invloed heeft op de weergave. Het kan hierdoor ook zijn dat je bij sommige apparaten een tintelend gevoel krijgt als je ze aanraakt. Dit wil ook nog wel eens verdwijnen als je de stekker 'omplugt'.
Samengevat: In apparaten waarbij dit merkbaar is zit een brakke voeding. It's not a feature, it's a bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

jeronimo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:06:
[...]

Samengevat: In apparaten waarbij dit merkbaar is zit een brakke voeding. It's not a feature, it's a bug.
Dat is wat sterk gesteld, het hoeft helemaal geen brakke voeding te zijn. Het is een bekend verschijnsel. Alleen is het een vreemd ontworpen apparaat als het hoorbaar invloed heeft op de geluidsproductie. Maar zoals gezegd, het komt zelden voor en het negatieve effect ervan is vaak schromelijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, dat is interessant om te lezen, ik heb me altijd al afgevraagd wat dat nou precies was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:44:
[...]

Dat is wat sterk gesteld, het hoeft helemaal geen brakke voeding te zijn. Het is een bekend verschijnsel. Alleen is het een vreemd ontworpen apparaat als het hoorbaar invloed heeft op de geluidsproductie. Maar zoals gezegd, het komt zelden voor en het negatieve effect ervan is vaak schromelijk overdreven.
Mag ik het deels met je oneens zijn. De wiskunde achter de transformator lijkt mij wel tamelijk volwassen. Capacitieve koppeling is ook niet onbekend. Dus als een fabrikant nu iets op de markt zet wat vatbaar is voor deze fout mag ik zijn product dan rommel ondermaats noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:44:
[...]

Behalve ongewenste capacitieve koppeling zitten er ook 9 van de 10 keer expres Y-condensatoren tussen de gelijkgerichte DC van de primaire kant van je voeding (ervan uitgaande dat er een schakelende voeding in je audioapparatuur zit) en de secundaire kant. Daar loopt altijd wel iets van lekstroom doorheen. Elektrisch gezien is er wel wat voor te zeggen, eigenlijk.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mux schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:00:
Behalve ongewenste capacitieve koppeling zitten er ook 9 van de 10 keer expres Y-condensatoren tussen de gelijkgerichte DC van de primaire kant van je voeding (ervan uitgaande dat er een schakelende voeding in je audioapparatuur zit) en de secundaire kant.
En anders zit er een RC-netwerkje tussen, als potentiaalvereffenaar.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

jeronimo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:31:
[...]

Mag ik het deels met je oneens zijn. De wiskunde achter de transformator lijkt mij wel tamelijk volwassen. Capacitieve koppeling is ook niet onbekend. Dus als een fabrikant nu iets op de markt zet wat vatbaar is voor deze fout mag ik zijn product dan rommel ondermaats noemen?
Maar natuurlijk mag dat. In essentie geef ik je ook gelijk hoor. Maar kijk maar eens hoeveel mensen ervan overtuigd zijn dat een versterker\receiver voorzien moet zijn van een goede voeding. Daarmeebedoelen ze 9 van de 10 keer een lel van een oversized trafo, met daarachter genoeg buffer\afvlakcondensatoren om een gemiddeld huishouden een week van stroom te voorzien (ok dat is wat overdreven gesteld :+ ). Bij zulke voedingen is het fenomeen moeilijk vermijdbaar. Het is dus afhankelijk van je definitie van een goede voeding. Ik ben het wel met je eens dat indien het gehele apparaat hoorbaar beïnvloed wordt door deze effecten, het in zijn geheel genomen een slecht apparaat is.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 02-03-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Killer schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 09:04:
Bij zulke voedingen is het fenomeen moeilijk vermijdbaar.
In het professionele wereld wordt de fase-schakelaar gebruikt in die situaties dat aarde en nul van het lichtnet niet aan elkaar gelijk zijn. Als jij met 5 man metalband of 80 man koor achter je op het podium die brom kwijt wilt raken kun je niet op zoek naar de airco die lekt en veel stroom gebruikt. De makkelijkste manier is om er dan voor de zorgen dat alles op dezelfde manier rond de netnul heenzwabbert. Knopje om, brom weg, mooi, spelen!

Thuis heb je geen grote stroomverbruikers die serieuze spanningval over je nul veroorzaken of een lekstroom van een paar honderd mA in je aarding dumpen. De meeste mensen hebben alle apparatuur op hetzelfde stopcontact zitten, en dan komt het al helemaal niet voor.

Het is niet het ontwerp van de voeding die het veroorzaakt. Het is een van die randgevallen waar nauwelijks tegenop te ontwerpen valt. Waarom zou je in het ontwerp van je voeding rekening houden met een marginale case die zo weinig voorkomt dat ik na een paar jaar professioneel geluid, 3-4 keer optreden in de week, het maar twee keer tegengekomen ben? (Een keer in een miniscuul kroegje waar de mengtafel op dezelfde groep als de bierkoeler moest, een keer in het Haags Congrescentrum waar we door te weinig verlengsnoeren gebruik moeten maken van een hele andere voeding..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

burne schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:24:
[...]

En anders zit er een RC-netwerkje tussen, als potentiaalvereffenaar.
Dat is weer tussen de chassis en mains ground, andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet dat vooral schakelende voedingen last hebben van een lekspanning, vooral veroorzaakt door het net-filtertje dat er vrijwel altijd inzit. PC's die analoog aangesloten staan, kunnen daardoor soms wat nare brommen veroorzaken.
Het omdraaien van stekkers in een stopcontact zou ook theoretisch geen invloed mogen hebben op de werking van een apparaat, toch heb ik op die manier in het verleden regelmatig vage computerstoringen op die manier opgelost. Bij wisselspanning zou het niet van invloed mogen zijn, maar is het toch, omdat het simpelweg geen "pure" wisselspanning is. Eingelijk zouden nul en fase beiden op 50Hz in tegenfase (180 graden verschuiving) en moeten wisselen (en op een lagere spanning). Dan heb je pas een pure wisselspanning. Maar dat is technisch te moeilijk met transport van centrale naar huis (met een nul en fase heb je alleen een fase draad nodig voor transport, de nul is een referentiepunt in de grond bij verdeelstations).
Part schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:02:
[...]

Daar hebben ze dan mooi over nagedacht bij het ontwerpen van die wandcontactdozen +/- 100 jaar geleden. :)
Rest-stroom in de reciever blijft zitten? Beetje scheef zetten dan loopt het er zo weer uit. :)
[...]
De echte top apparaten (die natuurlijk meer kosten dan een gemiddelde auto), hebben hiervoor een speciaal aftapkraantje :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Killer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:41:
[...]

Kosten?

Interlinks pak em beet €20,- euro per paar van 1.5 meter
Luidsprekerkabel iets van €80, voor 2 maal 3 meter
Uiteraard zit dit nog lang niet in mijn belevingswereld (ik ben zelf 16) maar als ik dan ongeveer 100 euro had uitgegeven voor kabels, zou ik eerder denken bij mijzelf: "Als ik nou die TV met dat mooie frontje haal, heb ik veel meer aan die honderd euro".

Vind je dat niet? Of een versterker met net wat meer specs, en dan gewoon strakke zwarte kabels voor nog geen 10 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Rinaldootje schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:49:
[...]

Klopt ik bedoel een seriële digitale stroom (sorry)

[...]

En dat zie je weer verkeerd. In de seriële stroom zitten referentie clock signalen, die met elkaar overeen moeten komen.

Maar waar hebben we het eigenlijk over? De tijd, dat een pixel op het beeld dient te verschijnen, duurt altijd nog langer dan dat het elektrisch signaal over een kabel van 10 meter reist 8)
Ik heb even m'n hulplijn ingeschakeld :p
tnx Maarce ;)
Dit komt door de manier van verzending…

YCC codering van kleuren. De tweede C is vooral rood.

Daardoor, als deze iets te laat aankomt, is het rood verschoven. Dus, als de pixel rate op 340Mhz (10.2Gbpx) ligt heb je een heel korte golf, waarbij een klein verschil in lengte al een verschuiving veroorzaakt.
Let wel op dat dit rond het “Cliff-effect” gedeelte is.

Dus vlak voordat het signaal zo slecht wordt dat het echt niet meer ontvangen kan worden.

Vaak zal je het niet zien, maar met honderden installaties per maand en genoeg mogelijkheden om echt op het randje te werken in ons lab, kunnen wij het wel tegen komen.
Een interessant artikel hierover: http://www.audioquest.com..._cliffeffect_rev_1_00.pdf

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Sloeber schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:22:
[...]
<> heb ik veel meer aan die honderd euro".
<> en dan gewoon strakke zwarte kabels voor nog geen 10 euro?
Ik denk dat iedereen hier dat met je eens is. Ik heb vergelijkbare kabels als Killer en echt puur voor de mooi, omdat het er een beetje audiofiel uitziet (ijdel ijdel >:) )
Maar als ik had moeten besparen tgv een krap budget hadden ze er niet gelegen, sterker nog: ik moet ze nog aansluiten (banaaplug eindelijk binnen). Neutrale kabel heeft ook een hogere WAF dan die kleurige snakeskin, maar tja.

[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 02-03-2011 14:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

franssie schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat iedereen hier dat met je eens is. Ik heb vergelijkbare kabels als Killer en echt puur voor de mooi, omdat het er een beetje audiofiel uitziet (ijdel ijdel >:) )
Maar als ik had moeten besparen tgv een krap budget hadden ze er niet gelegen, sterker nog: ik moet ze nog aansluiten (banaaplug eindelijk binnen). Neutrale kabel heeft ook een hogere WAF dan die kleurige snakeskin, maar tja.
Ik kan me dus echt niet inlezen in die redenering maarja:P Kijk zoiets: http://www.discogear.nl/o...r-kabel-2-5-kwadraat.html

Ziet er toch ook lekker strak uit? Desnoods koop je een sleeving setje van MPDF:http://en.mdpc-x.com/mdpc-sleeve/sleeve/sleeve-small-black.htm

Heb je voor 10 meter geluidskabel ongeveer 30 euro, en dat moet toch genoeg zijn voor 2 speakers.

(Ik gebruik gewoon 2-aderig elektriciteitsdraad :*) )

Is het trouwens nog van belang of je de plus naar plus doet dito min met luidsprekerkabel? Als ik het zo redeneer gaat een magneet toch in 1 geluidsgolf een keer heen en weer, dus of die dan weer en heen gaat of heen en weer?:P

Btw als je dan de toslink-audiofiel wil uithangen:

http://www.dealextreme.co...dio-cable-2m-length-58135

Voor 5 euro ben je klaar:D

[ Voor 7% gewijzigd door Sloeber op 02-03-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

links en rechts verkeerdom kan. Sommige apparatuur (b.v. versterker) doet dat ook uit zichzelf.
1 van de twee is een probleem. Je zal dan bas missen.

leuk, alweer een vergulde toslink. bling-bling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 18:52:
links en rechts verkeerdom kan. Sommige apparatuur (b.v. versterker) doet dat ook uit zichzelf.
1 van de twee is een probleem. Je zal dan bas missen.

leuk, alweer een vergulde toslink. bling-bling
Huh, hoe bedoel je 1 van de twee, en bas missen? Ik bedoel de polariteit omwisselen he, niet de kanalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sloeber schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 18:19:
[...]

Ik kan me dus echt niet inlezen in die redenering maarja:P <>
Lijken mij allemaal prima kabels - dat soort spul heb ik ook, alleen de luidspreker kabel is 4mm (absoluut onnodige dikte, past zonder banaan geeneens in mijn NAD versterker haha) echt puur voor de looks.
Sloeber schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 18:56:
[...]
Huh, hoe bedoel je 1 van de twee, en bas missen? Ik bedoel de polariteit omwisselen he, niet de kanalen..
Of je zwart op zwart doet, of op rood maakt niet uit zolang je het links en rechts maar consequent doet.
De luidspreker maakt idd een golf maar als je de polariteit van 1 spreker anders hebt bewegen ze tegengesteld, dus de ene komt eerst naar je toe en de andere gaat eerst van je af; ze bewegen in golven beide kanten op tov hun rustpunt, er zit geen gelijkrichter in je luidspreker.
Als er 1 van je af gaat en de ander naar je toe kunnen de golven elkaar uitwissen/opheffen, dit hoor je met name in het laag.

[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 02-03-2011 19:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat bedoel ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

[...]

Uiteraard zit dit nog lang niet in mijn belevingswereld (ik ben zelf 16) maar als ik dan ongeveer 100 euro had uitgegeven voor kabels, zou ik eerder denken bij mijzelf: "Als ik nou die TV met dat mooie frontje haal, heb ik veel meer aan die honderd euro".

Vind je dat niet? Of een versterker met net wat meer specs, en dan gewoon strakke zwarte kabels voor nog geen 10 euro?
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik heb ook eerst geïnvesteerd in de apparatuur, pas daarna in de afwerking zoals bijvoorbeeld kabels. Ik heb bijvoorbeeld onder alle apparaten dezelfde voetjes gezet. Dat voegt geluidsmatig ook helemaal niets toe, maar is puur voor de looks. En dat is voor mij ook belangrijk. De set staat vol in het zicht in mijn woonkamer. Dus ook als het niet speelt kijk ik er tegenaan en dan moet het ook een beetje smoelen. Van de apparatuur die ik heb zijn geen 'betere' versies meer, tenzij ik overstap op een hele andere lijn en dan heb ik meer euro's nodig dan dat die kabeltjes gekost hebben. En daar ga ik geen geld instoppen omdat er gehoormatig niets meer verbeterd. De volgende stap wordt een andere set speakers. Dat is het enige punt waar voor mij nog winst\verandering te behalen valt.
Sloeber schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 18:19:
[...]

Ik kan me dus echt niet inlezen in die redenering maarja:P Kijk zoiets: http://www.discogear.nl/o...r-kabel-2-5-kwadraat.html
[etc..]
Ik kan mij jou redenering indenken, echter moet je dan bereid zijn er zelf wat werk in steken. Voor mijn luidsprekerkabel wilde ik mooie dikke en goed afgeschermde kabel met daar aan vast goede degelijke pluggen en afgewerkt met een mooie sleeve. Toen ik ging rekenen wat mij dat aan materiaal ging kosten, kwam ik op ongeveer €60,- uit. Voor ongeveer €80,- (ik weet de exacte prijzen niet meer, heb de kabels al een tijdje) had ik het kant en klaar in huis. Ik was bereid €20,- aan puur gemak te besteden. Bij de interlinks was het verschil iets groter, maar daar moest ik 8 paar (=16) kabels maken. Het verschil was daar ongeveer €35,- en daarvoor had ik geen zin om 16 kabeltjes in elkaar te gaan zitten frutten.

[ Voor 35% gewijzigd door Killer op 03-03-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik ben nog altijd blij met mijn koperen kabels gesmeed door oostblokwerkers bij tl-licht, gekocht bij Hornbach.

Werkt prima. Zelfs diameter van 1,5 mm2 valt prima uit (fronts hebben gelukkig maar klein stuk kabel, rears lijken er verder niet onder te lijden). De gebruikte speakers maken in mijn ervaring verreweg het grootste verschil, daarna de versterker, daarna de kabel (tenzij je minder dan 0,5mm2 gebruikt ofzo... dat zul je wellicht al eerder merken).

Dus tot zo ver even mijn 5 cent.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

vanaalten schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:07:
Hier ga je iets te kort de bocht door. De basisvideo is te begrijpen voor een DVI apparaat, maar de bitjes verschuiven niet op de manier waarop deepbass het voorstelde. Als je op de HDMI wiki pagina het stukje over TDMS leest, dan zie je dat de kleurtjes netjes ingepakt worden dmv 8b10b encoding. Daar is weinig spannends aan, zie je ook terug in PCIe gen 2, ethernet en USB3 bijvoorbeeld, en heeft als voornaamste doel DC-neutraliteit, maar ook een minieme foutafvanging. Daarop zit nog eens de ECC die je per data island ziet in het TDMS stukje. Nog leuker, iedere individuele 8b10b encoded stroom wordt aan de ontvangstkant gesynchroniseerd m.b.v. kommasymbolen, zodat de klokjes elkaar lief vinden en dergelijke. Dat gebeurt in ethernet, PCIe-2 en USB3, en ook in HDMI lijkt een initiele synchronisatie me niet onwenselijk. Zelfs al staan de individuele paren ietwat uit fase t.o.v. elkaar, dan wordt dat door de ontvangende PHY opgevangen. Kabelvertragingsverschillen tussen de diverse paren valt in het niet bij de bufferingsvertraging die optreedt.

Maar goed, ik zou best graag een aannemelijk verhaal willen lezen over hoe het fout zou kunnen gaan met kabelvertraging, want ik kan best iets over het hoofd gezien hebben. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

franssie schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 19:20:
[...]

Of je zwart op zwart doet, of op rood maakt niet uit zolang je het links en rechts maar consequent doet.
De luidspreker maakt idd een golf maar als je de polariteit van 1 spreker anders hebt bewegen ze tegengesteld, dus de ene komt eerst naar je toe en de andere gaat eerst van je af; ze bewegen in golven beide kanten op tov hun rustpunt, er zit geen gelijkrichter in je luidspreker.
Als er 1 van je af gaat en de ander naar je toe kunnen de golven elkaar uitwissen/opheffen, dit hoor je met name in het laag.
Aha, weer wat geleerd! Dus zo zit het ja... Ik dacht al een magneet maakt gewoon 1 beweging waarbij de verplaatsing 0 is dus...
Killer schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 00:29:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik heb ook eerst geïnvesteerd in de apparatuur, pas daarna in de afwerking zoals bijvoorbeeld kabels. Ik heb bijvoorbeeld onder alle apparaten dezelfde voetjes gezet. Dat voegt geluidsmatig ook helemaal niets toe, maar is puur voor de looks. En dat is voor mij ook belangrijk. De set staat vol in het zicht in mijn woonkamer. Dus ook als het niet speelt kijk ik er tegenaan en dan moet het ook een beetje smoelen. Van de apparatuur die ik heb zijn geen 'betere' versies meer, tenzij ik overstap op een hele andere lijn en dan heb ik meer euro's nodig dan dat die kabeltjes gekost hebben. En daar ga ik geen geld instoppen omdat er gehoormatig niets meer verbeterd. De volgende stap wordt een andere set speakers. Dat is het enige punt waar voor mij nog winst\verandering te behalen valt.
Ik kan het ook wel begrijpen hoor;') Als ik geen rotjochie van 16 jaar was, dan had ik waarschijnlijk ook wel "mooie" kabels gehaald, omdat dat er gewoon mooi uitziet. Op dit moment heb ik ook niet genoeg geld om dan bijvoorbeeld dat geld te investeren in een beter versterker, dus ik laat het mooi zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:30

Gotez

42

http://www.audiophilia.com/wp/?p=5429

Weer een poging van non-believers om een revieuwer te overtuigen van ongelijk. Leuk om te lezen, vooral het antwoord van de revieuwer is heel mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Laatst online: 01-11-2024
Gotez schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 12:37:

Weer een poging van non-believers om een revieuwer te overtuigen van ongelijk. Leuk om te lezen, vooral het antwoord van de revieuwer is heel mooi ;)
Mooie post :P
Vooral naar de amazon winkel waar ze een kabel van 37 pennie verkopen :D

Zou graag zien dat hij die test van die $595 hdmi kabel herhaalt met die £0.37
En dan ook opneemt om te analyseren :)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:43
[...]

Ik ben niet echt een enorme aanhanger van peper dure kabels. Alleen mensen die dat wel hebben/doen gebruiken exact dezelfde beredenering als jou alleen dan omgedraaid. Die willen juist die ene mooie kabel en vinden dat weer veel belangrijker dan dat ene frontje op de TV. Het is de persoonlijk alleen dat betekend niet dat je mensen daarop kan afrekenen (zeg trouwens niet dat je dat doet)..

Even een tip van flip : Haal je kabels bij ''professioneele'' winkels als New-line & bax shop. In de PA wereld heeft men niets aan fragiele vergulde contacten. Maar het is wel essentieel dat die kabels gewoon een tijd moeten meegaan. Vooral neutrink bied enorm goede kwaliteit tegen een erg mooie prijs.

Mijn duurste kabel is trouwens me kabeltje tussen mijn basgitaar en versterkers. Werd zo zat dat die kabels constant stuk gingen dat ik daar maar een setje Fender® Premium Cable heb gehaald. Nooit geen last meer gehad van uit vallende kabel's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 14:36:
[...]

Even een tip van flip : Haal je kabels bij ''professioneele'' winkels als New-line & bax shop. In de PA wereld heeft men niets aan fragiele vergulde contacten. Maar het is wel essentieel dat die kabels gewoon een tijd moeten meegaan. Vooral neutrink bied enorm goede kwaliteit tegen een erg mooie prijs.
........
Zelfs dat is onzin. Elke kabel/snoer van de juiste minimale dikte (dat wel!) voldoet, daar zit geen kwaliteitsverschil tussen. Het enige verschil is de degelijkheid van de connectors en de zorgvuldigheid waarop deze aan de snoertjes zitten bevestigd. Gewoon tweelingsnoer, in elke bouwmarkt te koop, voor b.v. de speakers voldoet uitstekend, mits even voorzien van een markering m.b.t. de polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik ben niet echt een enorme aanhanger van peper dure kabels. Alleen mensen die dat wel hebben/doen gebruiken exact dezelfde beredenering als jou alleen dan omgedraaid. Die willen juist die ene mooie kabel en vinden dat weer veel belangrijker dan dat ene frontje op de TV. Het is de persoonlijk alleen dat betekend niet dat je mensen daarop kan afrekenen (zeg trouwens niet dat je dat doet)..
[...]
Mensen worden hier ook niet afgerekend op het feit dat ze dure kabels kopen. Er wordt alleen door sommigen de bewering aangevochten, die sommige van die dure kabelkopers doen, dat die duurdere kabels beter klinken dan gewone kabels. Dat is namelijk nooit bewezen.

Maar volgens mij zal niemand hier iemand aanvechten omdat hij\zij dure kabels heeft. Dat is een persoonlijke voorkeur en daar is helemaal niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18

mace

Sapere Aude

Speaking of... De profi neutrik RCA stekkers vind ik erg goed omdat ze eerst massa- en dan pas signaalcontact maken, maar die zijn ook weer 25 euro per paar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

[...]

mijn duurste kabel is trouwens me kabeltje tussen mijn basgitaar en versterkers. Werd zo zat dat die kabels constant stuk gingen dat ik daar maar een setje Fender® Premium Cable heb gehaald. Nooit geen last meer gehad van uit vallende kabel's...
Mijne was 10 euro voor 4 meter :) . Echt de perfecte kabel als je het mij vraagt. Hij heeft gewoon een lekker dikke kabel en bij de connector zit er een hele ijzer behuizing omheen en daaromheen een dikke rubberlaag. Ik denk dat ik hem niet meer kan vinden, anders zal ik wel even in de edit een linkje sturen.
Maar dat is wel heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

[...]
Mijn duurste kabel is trouwens me kabeltje tussen mijn basgitaar en versterkers. Werd zo zat dat die kabels constant stuk gingen dat ik daar maar een setje Fender® Premium Cable heb gehaald. Nooit geen last meer gehad van uit vallende kabel's...
Hmm, gitaarkabels met beroerde pluggen, praat me er niet van 8)7

Tegenwoordig alleen nog maar Neutrik pluggen en helemaal nergens meer last van. En dan niet die flimsy dingen met blauwe eindjes, maar de duurdere :)

Kabel zelf maakt in dat opzicht wel een beetje uit. Spul dat heel stug ligt en snel 'in de krul' raakt en kabel die geen geheugeneffect heeft. Dan liever de 2e, vooral als je live speelt en snel moet opruimen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BHQ op 03-03-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sloeber schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:19:
[...]

Mijne was 10 euro voor 4 meter :) . Echt de perfecte kabel als je het mij vraagt. Hij heeft gewoon een lekker dikke kabel en bij de connector zit er een hele ijzer behuizing omheen en daaromheen een dikke rubberlaag. Ik denk dat ik hem niet meer kan vinden, anders zal ik wel even in de edit een linkje sturen.
Maar dat is wel heel goedkoop.
Ben ik wel benieuwd naar! Ik zelf sinds kort (naast een heerlijk onverwoestbare vintage look conqueror kabel) een kabel van ebay met neutrik silent plug (misschien we dezelfde als Jarspe - dat werkt ook erg lekker (geen knal als van gitaar wisselt) - zit een soort schakel ring op.

begint een beetje gitaar pagina te worden nu maar dat zijn ook kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jarpse schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:01:
[...]
.........
en kabel die geen geheugeneffect heeft. ......
Kun je ook uitleggen wat dat nou weer is? Volgens mij is dat weer zo'n fantasiekreet, net zoals kabels inbranden. Allemaal bla bla aan mensen die totaal niets weten van electrotechniek en electronica.
Of bedoel je misschien capaciteitsarme kabel. Die bestaat nl. wel, maar dat is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Laatst online: 22:25

mr.paaJ

generatie cmd+z

geheugen voor de vorm waarin je hem oprolt ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Techneut schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 10:24:
[...]

Kun je ook uitleggen wat dat nou weer is? Volgens mij is dat weer zo'n fantasiekreet, net zoals kabels inbranden. Allemaal bla bla aan mensen die totaal niets weten van electrotechniek en electronica.
Of bedoel je misschien capaciteitsarme kabel. Die bestaat nl. wel, maar dat is een heel ander verhaal.
Nee, hij bedoeld een kabel die nadat je hem bijvoorbeeld opgerold hebt ook weer makkelijk afrolt en niet zijn opgerolde vorm 'onthoudt' en gaat krullen als een dolle. (tenminste, dat vermoed ik).

-edit- Oeps, was al op gereageerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat komt omdat 9 van de 10 gitaristen geen kabels kunnen opbossen :+

Hopla, strak om de elleboog of lusjes in dezelfde richting maken... Ja, er zijn kabels die gevoeliger zijn voor slecht opbossen maar als je goed opbost heb je lang zo veel problemen niet. Opachten is het beste (over/under).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Techneut schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 10:24:
[...]

Het geheugeneffect bij kabels is een benaming voor het effect dat het vorige muziekstuk dat je door die kabel gespeeld hebt, invloed heeft op de klank van het volgende stuk. Zo is het in high-end kringen al heel lang bekend dat je beter geen Metallica kan spelen voordat je de cello-suites van Bach opzet, omdat die dan wat "ongedefinieerd" gaan klinken. Daarentegen heeft spelen van een Beethoven-symphonie bijna altijd een positief effect op de klank van het stuk dat erna komt, behalve dan weer op muziek van Miles Davis. Dit heeft te maken met het feit dat de electronen in de kabel zich moeten "herstellen" van het signaal dat er doorheen is getransporteerd. Uiteraard is dit effect bij duurdere kabels veel korter (bij de goedkopere kabels kan het soms dagen blijven hangen), en als je boven de pak 'em beet 5000 euro komt doet het probleem zich eigenlijk niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

dtjv schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:15:
[...]

Het geheugeneffect bij kabels is een benaming voor het effect dat het vorige muziekstuk dat je door die kabel gespeeld hebt, invloed heeft op de klank van het volgende stuk. Zo is het in high-end kringen al heel lang bekend dat je beter geen Metallica kan spelen voordat je de cello-suites van Bach opzet, omdat die dan wat "ongedefinieerd" gaan klinken. Daarentegen heeft spelen van een Beethoven-symphonie bijna altijd een positief effect op de klank van het stuk dat erna komt, behalve dan weer op muziek van Miles Davis. Dit heeft te maken met het feit dat de electronen in de kabel zich moeten "herstellen" van het signaal dat er doorheen is getransporteerd. Uiteraard is dit effect bij duurdere kabels veel korter (bij de goedkopere kabels kan het soms dagen blijven hangen), en als je boven de pak 'em beet 5000 euro komt doet het probleem zich eigenlijk niet meer voor.
:o

_O- Wow. Hoe kom je d'r op.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 20:11

Cheezus

Luiaard

Oudere kabels hebben hier ook vaak geen last meer van, aangezien dementie een bekende ouderdomskwaal is van koper 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Geen dementie, maar metaalmoeheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 11:10
[...]

Denk dat dat meer met je oren te maken heeft als je eerst Metallica aanzet en daarna Bach dat het "ongedefinieerd" gaat klinken, iets met trilhaartjes, hamertjes enzo...
Maar sprookjes zijn altijd leuker O+
Ik had eigenlijk een paar delen geleden al besloten dat ik me niet meer in deze discussie zou mengen maar ik kon het niet laten.. (alsof je een kind moet vertellen dat sinterklaas niet bestaat)

[ Voor 7% gewijzigd door Fiber- op 04-03-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Fiber moet de kabels van zijn sarcasmometer even moet nalopen, er zit een los contactje!

@ MrConstanzo: Metaalmoeheid is denk ik de beste omschrijving voor dit topic (na vijf (!) delen)... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DriveSand op 04-03-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
DriveSand schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:12:
Fiber moet de kabels van zijn sarcasmometer even moet nalopen, er zit een los contactje!

@ MrConstanzo: Metaalmoeheid is denk ik de beste omschrijving voor dit topic (na vijf (!) delen)... ;)
Oh damnit, ik heb serieus gemist dat het een sarcastische post was. :D
Excuse me. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Dusss... wat een heerlijke reacties lees ik hier. ik gebruik voor mijn bas nog steeds de fender kabel die ik erbij kreeg, maar ook een draadloos setje van de vuilstort :D werkt prima!

om maar ff verder te praten over kabels. ik denk zelf dat de connector de zwaktste schakel is. koper is en blijft koper of je dat nou met een vergulde plug aansluit of niet dat maakt natuurlijk geen drol uit als je connector niet goes vaastgesoldeerd zit. zelfs als dat wel het geval is zal gewoon metaals vs. goud niet zoveel uitmaken als je kabel van koper is. als de kabel namelijk ook verguld is ren ik gelijk als een gek naar de action om daar een berg van de dingen te halen. (2x 2 meter cinch voor 2 euro) ook bij gitaren is de plug vaak het belangrijkste. daarnaast komt bij "analoge kabels" natuurlijk afscherming om de hoek kijken, omdat dat nogal storginsgevoelig is. bij digitale kabels natuurlijk weer niet enzo. polariteit in de kabels vind ik eigenlijk een beetje onzin. ik bedoel koper is koper toch?

nou genoeg gelult

kabels maken dus niet zoveel uit. de connector is waar het om gaat. daarom ben ik zo blij met mijn Harman Kardon versterker die gewoon van die draaidingen heeft waar ik een stuk ontblootte kabel tussen stop. hiermee heb je eigenlijk nul,nul last van slecht gesoldeerde connectoren en heb je al een stuk minder signaalverlies naar je speakers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Fiber- schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:15:
[...]

Oh damnit, ik heb serieus gemist dat het een sarcastische post was. :D
Excuse me. }:O
misschien moet tweakers daar een icoontje voor bedenken...

[ Voor 64% gewijzigd door Gotez op 04-03-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Emoticons ontkrachten sarcasme / ironie. -> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwoah, dit lag er zó dik bovenop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Het leek mij toch ook wel vrij duidelijk, :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Gotez schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 12:37:

Bedankt voor de link. Ik heb me zeer vermaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
Jaja jongens, het is nu wel duidelijk dat ik humorloos ben :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
[...]

Wat jij beschrijft klopt inderdaad, maar er is ook een interessant bij-effect. Als je namelijk een grote verscheidenheid aan muziekstromingen een paar weken lang volcontinu door de kabels laat lopen, worden de electronen in alle richtingen veel soepeler. Vooral het hoog wordt hierdoor duidelijk transparanter, en het laag klinkt meer gedefinieerd. Dus bij het inspelen van je kabels moet je goed opletten dat je niet alleen Miles Davis afspeelt. Metallica mag wel in de lijst, maar gezien het sterke effect op de electronenbalans moet je ongeveer een 1:2 verhouding met wat rustigere muzieksoorten aanhouden.

Als je veel Pink Floyd in je lijst hebt zitten, heb je tevens een kleine kans dat je je wat lichter in je hoofd gaat voelen. Er zijn ook verhalen bekend van onfortuinlijke eigenaren die iets te veel Radiohead in de mix hadden gezet, waarvan slechts enkelen het ternauwernood overleefd hebben.

Een goede vriend van me heeft zijn kabels hiermee ingespeeld, en hij heeft nu een harem van 5 vrouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door brama op 04-03-2011 21:55 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 20:11

Cheezus

Luiaard

brama schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:48:
[...]

Een goede vriend van me heeft zijn kabels hiermee ingespeeld, en hij heeft nu een harem van 5 vrouwen.
Haha, zat je gisteren ook 3FM te luisteren? Dit kwam namelijk op de radio, ik kwam aan het eind van het nummer het kantoor binnen en had echt zoiets van WTF zit mijn collega te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hillie schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 03:06:
[...]

Hier ga je iets te kort de bocht door. De basisvideo is te begrijpen voor een DVI apparaat, maar de bitjes verschuiven niet op de manier waarop deepbass het voorstelde. Als je op de HDMI wiki pagina het stukje over TDMS leest, dan zie je dat de kleurtjes netjes ingepakt worden dmv 8b10b encoding. Daar is weinig spannends aan, zie je ook terug in PCIe gen 2, ethernet en USB3 bijvoorbeeld, en heeft als voornaamste doel DC-neutraliteit, maar ook een minieme foutafvanging. Daarop zit nog eens de ECC die je per data island ziet in het TDMS stukje. Nog leuker, iedere individuele 8b10b encoded stroom wordt aan de ontvangstkant gesynchroniseerd m.b.v. kommasymbolen, zodat de klokjes elkaar lief vinden en dergelijke. Dat gebeurt in ethernet, PCIe-2 en USB3, en ook in HDMI lijkt een initiele synchronisatie me niet onwenselijk. Zelfs al staan de individuele paren ietwat uit fase t.o.v. elkaar, dan wordt dat door de ontvangende PHY opgevangen. Kabelvertragingsverschillen tussen de diverse paren valt in het niet bij de bufferingsvertraging die optreedt.

Maar goed, ik zou best graag een aannemelijk verhaal willen lezen over hoe het fout zou kunnen gaan met kabelvertraging, want ik kan best iets over het hoofd gezien hebben. :)
Lees even de post die ik daarna (en boven jou) nog heb gemaakt. Daarin staat een meer technisch onderbouwde uitleg, inc. plaatjes van de signaal kwaliteit op het moment dat dit probleem zich voor kan doen.
HDMI is er alleen wat gevoeliger voor dan de meeste andere transmissie technieken, omdat het én over een hoge datadichtheid gaat bij een hoge frequentie én lange afstanden. Bij volle belasting jaag je er namelijk 14,9 Gbps doorheen (dus een tandje meer dan je gigabit netwerk die topt op 1Gbps) over afstanden vanaf 50cm, tot 10 meter, heel wat meer dan je PCIe-bus of sATA hoeft te overbruggen of zelfs USB3 (4,8Gbps), waarvan 3 meter de maximale aanbevolen lengte is (USB2 "mag" officieel tot 5 meter, maar dat heeft een andere reden).

Wat dat betreft is het behoorlijk knap dat een consumenten-techniek tot dergelijke snelheden in staat is, bij netwerken en harddisks wordt voor de echt hoge snelheden al vrij snel overgestapt op fiberoptical-technieken.

Het speelt overigens alleen op de hele dunne grens tussen nog wel goede signaaldoorgifte en wanneer het volledig wegvalt, een punt dat zich bij consumenten maar nauwelijks voordoet, maar in de wereld van professionele AV puur door het grote aantal aansluitingen en lange kabels, vaker.

Maar kort gezegd, je hebt goed beeld of helemaal niet en in enkele uitzonderlijke gevallen een vervormd beeld bij HDMI, en niet, zoals bij analoge transmissie, een geleidelijk verloop van perfect naar onbruikbaar.

@kabels voor muziekkanten
Goede gitaar- en microfoonkabels (als je het trouwens over kabels hebt waar hoge eisen aan gesteld worden), kosten maar een fractie van een zilveren HIFI-kabel gesmeed door elfjes bij maanlicht. Toch geldt juist voor die kabels dat capacitieve werking in de kabel desastreus kan uitpakken, omdat de signalen zo zwak zijn en in het geval van microfoons, het zelfs direct het opname element kan beïnvloeden omdat deze vaak een condensator is.

De Neutrik-pluggen zijn overigens briljant! Zwaar, hufterproof, oxidatiebestendig en een hele goede signaaloverdracht. Ik gebruik zelf een 4-polige speakon voor m'n surrounds. Achter in m'n woonkamer zit een opbouwdoos met een neutrik speakon chassis deel en daar zit 1 plug in voor beide surrounds. Geen gedoe met losse draden of kabels die net te kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

brama schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:48:
Volgens mij is dat vrouwtje hard gevallen, ze kermt van de pijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Laatst online: 12-09 12:06
deepbass909 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:09:
(...)

@kabels voor muziekkanten
Goede gitaar- en microfoonkabels (als je het trouwens over kabels hebt waar hoge eisen aan gesteld worden), kosten maar een fractie van een zilveren HIFI-kabel gesmeed door elfjes bij maanlicht. Toch geldt juist voor die kabels dat capacitieve werking in de kabel desastreus kan uitpakken, omdat de signalen zo zwak zijn en in het geval van microfoons, het zelfs direct het opname element kan beïnvloeden omdat deze vaak een condensator is.
Moet je mij toch even uitleggen. Ik heb concerten opgenomen met de Beyerdynamic M160, waar vaak +70dB niet eens genoeg is in de pre-amp. Het is de zachtste microfoon die ik ken (1mV/Pa), en heb er een aantal stukken klassieke muziek mee opgenomen. Stel je voor: de minst luide microfoon die je je kunt bedenken, neemt één enkel instrument op 15 meter afstand op wat pianissimo speelt. Dat is het zwakste signaal dat ik me kan bedenken. Dat signaal gaat over een goedkope chinese kabel van 30 meter, wel met Neutrik pluggen overigens.

Dit signaal is dus in sommige gevallen effectief -130dBu. Dat is veel minder dan het gros van de kabels waaraan microfoons/instrumenten hangen ooit zal zien. Ik heb die microfoon nog nooit rare dingen horen doen als hij de intensiteit van het opgenomen geluid afnam. Hoe zou dit dan microfoons/instrumenten beïnvloeden die normaal gesproken op veel hogere intensiteiten werken?

Ik kan me dus niets voorstellen bij capacitieve werking. Waarom zou dit trouwens alleen bij lage intensiteiten optreden? De opgenomen lading van een condensator is toch evenredig met de spanning die over de kabel loopt, en dus de intensiteit van het signaal?

edit: en dat van die condensator, hoe kom je daar dan bij? De meeste condensator microfoons zijn met een transformer afgeschermd van de kabel en alles daarachter, maar ook transformerloze hebben nog zoveel elektronica ertussen zitten, leg eens uit hoe de capaciteit van de kabel via die elektronica invloed kan hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door ktf op 07-03-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 22:11
guys, Ik zag een Review staan van een vriend die de logitech z-5500 set heeft gekocht. (ik heb hem overigens zelf ook)
Maar nu terwijl we daar aan het comments aan het plaatsen waren kwam er iemand om de hoek met een kabel met een winkelprijs van '100 euro per meter' en ik kon 3 meter krijgen voor 50 euro bij hem. Hier lees het zelf maar even:
Link
Ik kan me voorstellen dat het helpt om er eventueel een iets dikker kabeltje aan te hangen. Maar om aan een set die op het moment zo rond de 260~270 euro te verkrijgen is kabels te hangen van 100 euro per meter (zonder de grandioze korting die hij mij sowieso al gaf)

Misschien kunnen jullie uitleg geven ?(A)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan het hele topic doorlezen, meer dan genoeg te lezen. Maar samengevat; voor prut speakers zijn prut kabels voldoende en voor echt goede speakers moet je wat betere kabels gebruiken en dat loopt al snel naar de 5 a 6 euro per meter ja.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
goedemorgen is het alweer

vraag:
ik heb een brom in mijn active Subwoofer, maar als ik dus de RCA kabel los haal waarmee hij aan de versterker verbonden is bromt hij niet meer. Het is wel een lichte brom, maar ik stoor me er wel aan, omdat de SUB onder mijn bed ligt. Denk zelf dat het aan de kabel ligt 0.75mm dropveter rood/zwart 8meter lang en zelf een paar goedkope rca connectors aan gesoldeert :+ .

Maar wat voor kabel moet ik nu hebben, want ik zie wel eens dubbel afgeschermt, 75ohm enzo staan, maar wat is waarheid, want ik weet niet wat bullcrap is of niet..... met mijn gebrekkige technische kennis. wat heb ik nodig? wel goed niet te duur graag :*) mag tweede hands graag een linkie aub :)

deze sub heb ik,maar dan zwart
http://www.pioneer.eu/de/...ive/S-W110S-QL/index.html

[ Voor 134% gewijzigd door jbkappirossi op 08-03-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

ktf schreef op maandag 07 maart 2011 @ 23:36:
[...]

edit: en dat van die condensator, hoe kom je daar dan bij? De meeste condensator microfoons zijn met een transformer afgeschermd van de kabel en alles daarachter, maar ook transformerloze hebben nog zoveel elektronica ertussen zitten, leg eens uit hoe de capaciteit van de kabel via die elektronica invloed kan hebben?
Als je een elektronica-loze condensatormicrofoon (dus met alleen een transformator tussen microfoon en kabel) hebt, kun je een thévenin-equivalent maken waarin je de reactieve werking van de kabel aan de kant van de microfoon plaatst, welke direct invloed heeft op de microfoon. Theoretisch heeft het dus zeker effect. Het punt is echter alleen dat de equivalente capaciteit tientallen à honderden picofarads per meter is, dus dat je met elke normale termination-weerstand (100k of minder) pas significante demping krijgt bij 1MHz ofzo. En zelfs als je heel hard je best doet: superstrak gewonden kabel nemen en 1M weerstand, dan gooi je veel sneller je noise floor omhoog dan dat je effect ondervindt van de spreidingscapaciteit van de kabel. Dus uiteindelijk is het nog steeds nonsense, zoals de meeste techno-gibberish rondom dit soort onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mux schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 00:49:
Als je een elektronica-loze condensatormicrofoon (dus met alleen een transformator tussen microfoon en kabel) hebt,
Dit is het schema van de Neumann U87:

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/f80bf19835bb3f519dfb3d4258a9a921.PNG

De condensatoren en weerstanden in de deler zijn onbekend. De capaciteit van het microfoon-element is 2 x 28pF. Ik vermoed dat de bovenste C groot is, als in 1 µF, en dat de C tussen de FET en het element iets van 470nF zal zijn (groot genoeg om irrelevant te zijn). De weerstanden in de spanningsdeler zullen, verwacht ik, iets van 100kΩ zijn, maar voor de discussie mag je ze negeren en uitgaan van een perfecte bolvormige karakteristiek.

De FET gedraagt zich als impedantie-transformator. Laten we voor de discussie even aannemen dat de uitgangsimpedantie van de FET 200 Ohm is. Wat overeenkomt met de specs van de U87. En als kabel nemen we 50 meter Belden 1696A audio cable, met een capaciteit van 26pF per meter tussen het paar en de mantel.

Moeten we ons druk maken over de middengolfzender op 747KHz of niet? :P

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 08-03-2011 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

deepbass909 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:09:
HDMI is er alleen wat gevoeliger voor dan de meeste andere transmissie technieken, omdat het én over een hoge datadichtheid gaat bij een hoge frequentie én lange afstanden. Bij volle belasting jaag je er namelijk 14,9 Gbps doorheen (dus een tandje meer dan je gigabit netwerk die topt op 1Gbps) over afstanden vanaf 50cm, tot 10 meter, heel wat meer dan je PCIe-bus of sATA hoeft te overbruggen of zelfs USB3 (4,8Gbps), waarvan 3 meter de maximale aanbevolen lengte is (USB2 "mag" officieel tot 5 meter, maar dat heeft een andere reden).
En over hoeveel signaalparen hebben we het bij iedere standaard? :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
jbkappirossi schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 00:49:
ik heb een brom in mijn active Subwoofer, maar als ik dus de RCA kabel los haal waarmee hij aan de versterker verbonden is bromt hij niet meer.
50Hz bronnen komen meestal voort uit aardlussen of aardings problemen. Meestal is dat niet primair een kabel probleem.
Nu de vraag wordt de brom veroorzaakt door de versterker/receiver of door de sub. Je sub laat de brom horen, maar hoeft niet perse de bron van het signaal te zijn.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe zit het parallelgeschakelde (kabel/)condensatorverhaal eigenlijk bij elektrische gitaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Laatst online: 12-09 12:06
mux schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 00:49:
Als je een elektronica-loze condensatormicrofoon (dus met alleen een transformator tussen microfoon en kabel) hebt
Daar gaat het al mis: die bestaan niet. condensatoren hebben altijd fantoomvoeding nodig en hebben dus elektronica. Dat is ook logisch: de condensator moet een zekere capaciteit hebben, want anders kun je het capaciteitsverschil niet aflezen. Dat is namelijk wat er gebeurd: der variatie in capaciteit wordt uitgelezen. Dat gaat niet zonder elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

jbkappirossi schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 00:49:
Denk zelf dat het aan de kabel ligt 0.75mm dropveter rood/zwart 8meter lang en zelf een paar goedkope rca connectors aan gesoldeert :+ .
Hoe heb je die dan in godesnaam gesoldeerd? Een RCA heeft maar één signaalpad (kern) en één afscherming (gevlochten om de kern). Je hebt dus een kabel nodig met een kern + gevlochten afscherming om de RCA-pluggen op te solderen. Het klinkt alsof je een tweelingsnoer heb gesoldeerd op een RCA-plug nu 8)7

Een sub is mono omdat het menselijk oor moeite heeft met plaatsbepaling van zeer lage (en hoge overigens ook) tonen.

Over de discussie van mics e.d.: Een gitaarkabel kan idd wel invloed hebben maar dit komt alleen voor bij passieve gitaarelementen (meestal i.c.m. een klassieke buizenversterker). Het verschil in impedantie kan dan het geluid veranderen en de lengte en impedantie van de gitaarkabel is dan ook van belang. Ik heb drie verschillende effecten gehad met wisselende kwaliteit gitaarkabels. Eén van de kabels had een soort watervalgeluid als je hem optilde. Heel apart; alsof er water in de kabel liep als je er mee bewoog.
Een andere kabel (van 6 meter) filterde de hoge tonen van mijn gitaargeluid gedeeltelijk weg. De derde soort kabels (meerderheid) was gewoon goed zonder vreemde bijwerkingen.

[ Voor 34% gewijzigd door Wilf op 08-03-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

ktf schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:00:
[...]

Daar gaat het al mis: die bestaan niet. condensatoren hebben altijd fantoomvoeding nodig en hebben dus elektronica. Dat is ook logisch: de condensator moet een zekere capaciteit hebben, want anders kun je het capaciteitsverschil niet aflezen. Dat is namelijk wat er gebeurd: der variatie in capaciteit wordt uitgelezen. Dat gaat niet zonder elektronica.
Hmmm, dan wordt het helemaal interessant. Met zulke capaciteiten (en -veranderingen) bestaat er inderdaad niet zoiets als een 'passieve' condensatormicrofoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
hoi ik heb wel gewoon tweeling draad voor speakers gebruikt is wel goedkope 2x 0.75mm rood/zwart.
En die heb ik aan een paar afgeknipte rca pluggen gesoldeerd..... die ik nog had liggen. rood op de kern en zwart op de mantel van de plug. Hij doe het verder wel goed, maar het lijkt wel feedback die brom.
Ik denk niet dat het de Subwoofer zelf is, omdat hij niet bromt als ik de signaal kabel eruit trek terwijl hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

mr.paaJ schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 10:30:
geheugen voor de vorm waarin je hem oprolt ;)
Om even na een tijd erop in te haken, dat dus :P

Klotz kabels zijn daar blijkbaar goed in.. al heb ik weinig problemen met Cordial en de goede manier van oprollen :) Als je ' m 'rond' oprolt, als je 'm in 1x rechtuit kan gooien zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

jbkappirossi schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:06:
hoi ik heb wel gewoon tweeling draad voor speakers gebruikt is wel goedkope 2x 0.75mm rood/zwart.
En die heb ik aan een paar afgeknipte rca pluggen gesoldeerd..... die ik nog had liggen. rood op de kern en zwart op de mantel van de plug. Hij doe het verder wel goed, maar het lijkt wel feedback die brom.
Ik denk niet dat het de Subwoofer zelf is, omdat hij niet bromt als ik de signaal kabel eruit trek terwijl hij aan staat.
De mantel is ter afscherming met een tweeling snoer werkt dat dus helemaal niet zoals eerder aangegeven.
Even een ander kabel gebruiken, coax bijvoorbeeld

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 08-03-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal niet nodig. Verweg de meesten gebruiken voor luidsprekerkabel probleemloos gewoon tweelingsnoer, coax is daar echt zwaar overdreven. Het enige is dat het als je b.v. op je plinten bijna de hele kamer rond moet, lange afstand dus, toch wel rekening moet houden met verliezen. Zeker bij speakers met behoorlijk vermogen. En dan is 0,75 mm2 wat aan de dunne kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Techneut schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:11:
Helemaal niet nodig. Verweg de meesten gebruiken voor luidsprekerkabel probleemloos gewoon tweelingsnoer, coax is daar echt zwaar overdreven. Het enige is dat het als je b.v. op je plinten bijna de hele kamer rond moet, lange afstand dus, toch wel rekening moet houden met verliezen. Zeker bij speakers met behoorlijk vermogen. En dan is 0,75 mm2 wat aan de dunne kant.
Het gaat om een signaal (subwoofer) kabel, Dan ik Coax zeker niet overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Zeker leuk, dank voor de link. Gisteren is er nog een goed opiniestuk geplaatst op dezelfde site: http://www.stereophile.com/content/audio-meet-science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gotez schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:15:
[...]

Het gaat om een signaal (subwoofer) kabel, Dan ik Coax zeker niet overdreven.
Als die subwoofer zelf een versterker heeft en het om het signaal daarheen gaat, dan heb je natuurlijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
burne schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 01:46:
[...]
Moeten we ons druk maken over de middengolfzender op 747KHz of niet? :P
Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/5052/u87schematic.png

Dat zal toch wel los lopen, symmetrisch aangesloten waardoor de in fase storingen elkaar uitdempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Techneut schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:32:
[...]

Als die subwoofer zelf een versterker heeft en het om het signaal daarheen gaat, dan heb je natuurlijk gelijk.
ja hij is actief

maar volgensmij heb je meerdere soorten coax toch? antenne van vroeger en gewoon volgensmij ''digitale coax'' kabel wat in mijn ogen hetzelfde is als een RCA kabel. kan iemmand mij het verschil hiervan uitleggen.

Ik zag ook wel eens links en rechts op marktplaats AV RCA rood/wit/geel van 75ohm voldoen deze ook?

bedank tot zover mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 01:59
Wat voor bitrate heb je gebruikt? Maar het punt is niet wat mp3-compressie weglaat, het punt is of je het hoort of niet. Veel zachte geluiden zijn niet hoorbaar tussen of heel vlak na hard geluiden.

Wat je dus eigenlijk zou moeten doen, is of je na compressie nog verschil hoort tussen mp3 of ongecomprimeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 09-03-2011 00:23 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]