Ik heb genoeg meetresultaten van on-board computer chipsets, en diezelfde chips worden in DVD-spelers gebruikt, maar inderdaad, resultaten van DVD-spelers zijn schaars.
Echter, ik ben een tweaker, dus ik heb even een paar uur van mijn tijd genomen om twee van mijn DVD-spelers door te meten
De meetsoftware die ik gebruik is RMAA, Rightmark Audio Analyser, en wordt relatief veel toegepast op een ander forum waar ik regelmatig kom, namelijk HydrogenAudio. Ik heb de testgeluiden op een DVD gezet (48kHz, 24-bit PCM) en in de DVD-spelers gestopt. De audio-uitgang was verbonden met een Creative X-Fi Surround 5.1, een simpel extern geluidskaartje wat me jaren geleden 60 euro heeft gekost, maar niettemin van prima kwaliteit is.
Meetgegevens referentiekaart (
Creative X-Fi Surround 5.1)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB +0.02, -0.21 Very good
Noise level, dB (A) -97.8 Excellent
Dynamic range, dB (A) 97.8 Excellent
THD, % 0.0021 Excellent
THD + Noise, dB (A) -88.7 Good
IMD + Noise, % 0.0045 Excellent
Stereo crosstalk, dB -96.9 Excellent
IMD at 10 kHz, % 0.0047 Excellent
General performance Very good |
Meer uitgebreide data vind je hier
Dan de data van een 10 jaar oude DVD-speler, de
Provision DVX3200P, ooit eens voor 20 euro bij het Kruidvat gekocht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB +0.16, -0.10 Very good
Noise level, dB (A) -82.0 Good
Dynamic range, dB (A) 81.6 Good
THD, % 0.031 Good
THD + Noise, dB (A) -66.7 Average
IMD + Noise, % 0.068 Good
Stereo crosstalk, dB -72.2 Good
IMD at 10 kHz, % 0.048 Good
General performance Good |
Geen performance om over naar huis te schrijven, maar wat mij betreft is het nog redelijk. Best prima resultaten voor iets waarbij op álles bezuinigd is.
De uitgebreide data is hier te vinden. Het is m.i. in geen geval mogelijk dat je vioolgeluid wat hieroverheen wordt gespeeld beschrijft als 'krijsend': de THD en IMD waardes van welke speaker dan ook zijn beduidend hoger dan dit.
Tenslotte, data van mijn
Pioneer BDR-150, twee jaar geleden voor 150 euro gekocht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB +0.03, -0.24 Very good
Noise level, dB (A) -101.3 Excellent
Dynamic range, dB (A) 101.4 Excellent
THD, % 0.0025 Excellent
THD + Noise, dB (A) -88.6 Good
IMD + Noise, % 0.0039 Excellent
Stereo crosstalk, dB -81.8 Very good
IMD at 10 kHz, % 0.0036 Excellent
General performance Very good |
Uitgebreide data is hier. Nogmaals, voor zover ik weet is er geen enkele speaker die beter dan dit presteert. De DVD-speler is dus écht niet de zwakke schakel in de keten, dat zijn en blijven de speakers. De oplettende lezer ziet dat hier mijn refentiekaart (de Creative X-Fi) de zwakke schakel in de meetketen is!
henkie196 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:36:
De meeste features die ik kan bedenken hebben eerder betrekking op receivers, niet zozeer op een pure versterker. Of gaat het dan om de aansluitingen en uitgangen van de versterker? Is ook ergens terug te vinden wat fatsoenlijke versterkers zijn? Ik meen namelijk dat er best wat versterkers zijn die het geluid kleuren, wat me onwenselijk lijkt voor jouw studiogebruik (en als ze het geluid kleuren, kunnen ze toch ook niet gelijk klinken, lijkt me).
De meeste van die versterkers zijn speciaal gebouwd om te kleuren, buizenversterkers bijvoorbeeld. 90% van de andere versterkers is neutraal en m.i. gewoon goed. Ik koop tegenwoordig speakers met ingebouwde versterker, dan weet je helemaal zeker dat je goed zit.
Welke meetgegevens zijn er voor jou nodig om het geluid van een speaker afdoende te definiëren? Ik ken bv.
deze metingen van hoofdtelefoons, maar ik heb nog niet een echt eenduidige relatie kunnen vinden tussen wat de metingen zeggen qua FR, stepresponse en THD en hoe of dat ik de verschillende hoofdtelefoons vind klinken (qua klankkleur en snelheid, bv.).
Koptelefoons zijn ontzettend moeilijk te meten, omdat ze samen met de vorm van je oren een klank maken, en dus voor iedereen ander werken. Om je een idee te geven van speakerspecs, kijk eens naar de datasheet
van mijn huidige reisspeakers. Data die van belang is:
- frequentieresponsie (veel detail, smoothing liefst op 1/12e octaaf of nog fijner)
- power response (wordt zelden getoond)
- afstraalpatroon
- geluidsvermogen (met meetcondities)
- harmonische vervorming
Veel meer hoef je eigenlijk niet te weten. Deze speakers zijn al behoorlijk neutraal, maar het kan nog beter
EDIT: In eerste instantie stonden hier meetresultaten met een hogere THD en een
veel hogere IMD, maar na het allemaal nog eens na te pluizen bleek mijn DVD authoring software per ongeluk met AC3/Dolby Digital te zijn gevoed in plaats van PCM. Opnieuw testen leverde veel betere resultaten, vooral veel lagere IMD-waardes op.
[Voor 23% gewijzigd door ktf op 23-09-2015 19:14]