zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
SED schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:43:
Geluid zal iedereen soms subtiel, anders ervaren. Meten kun je alleen datgene wat je wilt meten en waarvan je weet hoe je het moet meten. Je kunt dus niet iets meten waarvan je het bestaan niet kent. Er zijn wel verschijnselen die invloed hebben op een ervaring zoals geluid dat ook i, die niet met meetinstrumenten vast te leggen zijn omdat ze zich in andere gebieden bevinden. Zoals iemand hier net stelde je hoort vooral tussen je oren ..

Je kunt geluid kwantificeren als meetbaar gegeven. je kunt niet de geluidservaring kwantificeren.
Knap dat de fabrikanten van elven kabels en dergelijke wel precies weten wat ze moeten maken om die luisterervaring te verbeteren. Daarnaast heeft akoestiek een velen malen groter effect op de luisterervaring en dat is prima te meten.
Waar het om gaat is wat ktf ook al heel precies aangaf: de geluidsopstelling moet het origineel zo natuurgetrouw reproduceren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
SED schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:43:
Geluid zal iedereen soms subtiel, anders ervaren. Meten kun je alleen datgene wat je wilt meten en waarvan je weet hoe je het moet meten. Je kunt dus niet iets meten waarvan je het bestaan niet kent. Er zijn wel verschijnselen die invloed hebben op een ervaring zoals geluid dat ook i, die niet met meetinstrumenten vast te leggen zijn omdat ze zich in andere gebieden bevinden. Zoals iemand hier net stelde je hoort vooral tussen je oren ..

Je kunt geluid kwantificeren als meetbaar gegeven. je kunt niet de geluidservaring kwantificeren.

[...]
Of je meet de verkeerde zaken ;)
Toch wel onzin je kan perfect meten of geluid A op plaats B overeenkomt of niet. Hoe meer afwijkt hoe slechter he apparatuur eigenlijk.

Dat jij een verstoring door bepaalde apparatuur of kabels dan prettiger vind klinken doet weinig ter zake toeval of placebo effect door dure kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 21:50
Met het meten van geluid meet je niet de ervaring.
Reproduceren van geluid tussen bron, medium en weergave is haalbaar. Of je daarmee ook de ervaring meet waag ik te betwijfelen. Een live optreden is ook afhankelijk van zoiets onmeetbaars als sfeer..
Dat pak je niet in vinyl of bitjes en er is geen meetapparaat dat het kan zien. Niemand zal echter ontkennen dat het invloed heeft op de ervaring van geluid.
Elfenkabels verkopen sfeer, illusie en ook meer meetbare componenten.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Universal Creations schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:45:
[...]

Als geluidsgolven je oren bereiken, zorgen ze voor trillingen in het trommelvlies die via botjes in je slakkenhuis (maar ook rechtstreeks via je hoofd) terechtkomen. Daarin zitten de trilhaartjes die gaan resoneren op bepaalde frequenties. Voor iedere frequentie zijn er haartjes met een bepaalde lengte/dikte. De haartjes trillen dus met een frequentie (Hz) en amplitude (dB) en zetten dit om in een elektrisch signaal wat naar de hersenen gaat. Dus wat betreft geluid is er niets meer dan Hz en dB. Lopende, staande, zaagtand, blok, longitudinale en transversale golven hebben allemaal hun invloed op welke haartjes wanneer gaan trillen, maar de haartjes kunnen niets meer doorgeven dan frequentie en volume. Maar ik ben ook verre van een biofysicus, dus misschien dat iemand het nog wat kan aanvullen of mij kan corrigeren.
Het probleem met dit benoemen hoe het zo'n beetje echt zit is dat de magie die er aanwezig is in al die passieve componenten weinig kans krijgt om haar vermeende voordelen en gigantische meerprijs te rechtvaardigen. Dus je moet begrijpen dat dit enigszins tegen het zere been is van degenen die graag in een goed verhaal geloven. En zij die iets willen verkopen aan degenen die geloven in een goed verhaal. Zo'n "down to earth" benadering als de jouwe verkoopt geen interlinkjes met "net dat beetje meer". Dus nee. Doe dit liever niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
SED schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:08:
Met het meten van geluid meet je niet de ervaring.
Reproduceren van geluid tussen bron, medium en weergave is haalbaar. Of je daarmee ook de ervaring meet waag ik te betwijfelen. Een live optreden is ook afhankelijk van zoiets onmeetbaars als sfeer..
Dat pak je niet in vinyl of bitjes en er is geen meetapparaat dat het kan zien. Niemand zal echter ontkennen dat het invloed heeft op de ervaring van geluid.
Elfenkabels verkopen sfeer, illusieen ook meer meetbare componenten..
En dat is prima en uitstekend en ik heb ook nog niemand van de meetploeg die zegt dat daar wat mis mee is. Ware het niet dat men het daar niet bij wil houden. Men wringt zich in allerlei pseudowetenschappelijk bochten om te insinueren dat er wel degelijk significante verschillen in het signaal (buiten de hoofd) zouden zijn. Dat deel van de "illusie" is waar dit topic min of meer aangewijd is.

Beetje net als de homeopathie afdeling .. dat stoffen in kruiden een geneeskrachtige werking kunnen hebben dat zullen weinigen bestrijden (inspiratie voor door mensen ontwikkelde geneesmiddelen is ook niet zelden daar vandaan gekomen). Echter om het schieroneindig te gaan verdunnen en te claimen dat water een geheugen heeft wat dan geneeskrachtig werkt .. daar gaat het een tikkie "fout".

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 04-09-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53
Het is ook wel een verschil of je zelf wilt geloven in elven kabels, of dat je ze anderen aanraadt. Dat laatste gebeurt namelijk ook met kabels en andere niet relevante onderdelen uit de keten (vaak wel relevant dat ze er zijn, niet zozeer welke :+ ).

Maar geluidservaring kwantificeren en koppelen aan wat je meet (psychoakoestiek), kan niet alleen maar is ook zeer nuttig. @SED, dit is een mooi voorbeeld link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij even uitleggen waarom ze verschil horen tussen een 300 euro UTP kabel en een goede koper variant van 5 euro ?

Dit gaat alleen om een digitale stream, wtf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 09:05
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:38:
Kan iemand mij even uitleggen waarom ze verschil horen tussen een 300 euro UTP kabel en een goede koper variant van 5 euro ?
Wie hoort dat dan? Getest? Nope. Marketingonzin? Yup.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:40:
[...]

Wie hoort dat dan? Getest? Nope. Marketingonzin? Yup.
De "verkoper" uiteraard ;)

Ik zou zeggen... meetmicrofoon en laten zien... maar dat blijkt toch lastig vind men dan... haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:38:
Waarbij die dure kabel dan veelal alleen tussen de switch en de mediaspeler zit. Tussen de NAS, modem en switch, et cetera gebruiken ze dan nog altijd de gewone "bouwmarkt-variant". Althans, ik heb testopstellingen meegekregen waar dat zo was (en dan was de 300 euro kabel tijdens die test nog een goedkope...).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:04:
[...]

Waarbij die dure kabel dan veelal alleen tussen de switch en de mediaspeler zit. Tussen de NAS, modem en switch, et cetera gebruiken ze dan nog altijd de gewone "bouwmarkt-variant". Althans, ik heb testopstellingen meegekregen waar dat zo was (en dan was de 300 euro kabel tijdens die test nog een goedkope...).
En jij zei dan tegen die mensen "goed gedaan" met je Sweexswitch, etc ?

Ik snap die audiofielen niet zo, als hun vrouw een lelijk of dom kind baart en zij hun vrouw bezwangerd hebben en er geen goede kabel tussen de installatie zat tijdens het bezwangeren zeggen ze zeker dat het aan de geluidskwaliteit lag ? :+

Ik krijg altijd een beetje potentie/prestatie vs quality gevoel bij die gasten... alles wat een ander niet weet of ziet maar zij "weten" is king. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:08:
[...]
En jij zei dan tegen die mensen "goed gedaan" met je Sweexswitch, etc ?
Tijdens dergelijke testen (georganiseerd door importeur dan wel producent) zeg je dat op één of andere manier niet zo snel. Sowieso ben je namelijk al in de (zeer grote) minderheid als je geen verschillen hoort. Dat is ook de reden dat ik liever test bij forumleden dan bij een winkel met grootste opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:18:
[...]

Tijdens dergelijke testen (georganiseerd door importeur dan wel producent) zeg je dat op één of andere manier niet zo snel. Sowieso ben je namelijk al in de (zeer grote) minderheid als je geen verschillen hoort. Dat is ook de reden dat ik liever test bij forumleden dan bij een winkel met grootste opzet.
Yes, het vervelende is dat je wellicht gelijk hebt maar het niet zal krijgen.

De wereld is "verrot" zullen we maar zeggen ;)

Ik hoop dat je het puur voor het bewijs van "kijk mij eens" zou willen testen maar meer voor de wetenschap van kijk, gwappig dit constateren we en dat ook... Meten is weten en ervaring is ervaring.

Tja... menigen verschillen anyways :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik wil die elven kabels mythes wel even snel ontkrachten hoor..! :)

Houdt het circuit kort, voorkom in dit circuit een router die nog van alles.. meer doet (in het geval van NAS of iets dergelijks). Zorg voor een goed bronbestand/stream enz. wat je afspeelt. Gebruik gewoon nooit te dunne kabels, gewoon max. € 15,- de strekkende :) meter.

Ik speel mijn overwegend FLAC collectie nu een half jaartje op Klipsch RB-41 II aangesloten op een LG-HB600 2.1. Vanaf de pc gaat het vanuit foobar2000 S/PDIF passtrough door een Asus Xonar DG (vanwege S/PDIF) Op de LG zit nog passief een afgestofte RockfordFosgate 12" sub die ik gesloten heb ingebouwd.
Equalizers geheel natural levels overal 0, geen DSP, geen ReplayGain (kan gelukkig bij mijn collectie) en uiteraard aan de digitale kant nooit het volume verlagen.

Een ding weet ik héél zeker, heel veel mooier geluid ga ik echt niet krijgen. Dit is echt marginaal.
Nu dit virus ook bij mij is aangeslagen weet ik wel dat de volgende stappen ooit zullen zijn een mooie Yamaha Aventage of eerst een stapje lager, en een paar Klipsch vloerstaanders die de sub ook overbodig maken. Nogmaals ik weet nu al zeker dat hier echt marginaal verbetering mee zal optreden. En kabels.. gewoon dezelfde soort 'meuk' die er nu al tussen zit (misschien iets dikker dan 2,5 mm2 :))

Mijn geluidservaring met veel instrumentaal, jazz, classic rock, album top 1000 enz. getest is een hele prettige (weet ff niet hoe ik 'm technisch moet omschrijven..)

Yamaha_VU
:)

[ Voor 5% gewijzigd door GerardVanAfoort op 06-09-2015 09:34 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:27:
Een ding weet ik héél zeker, heel veel mooier geluid ga ik echt niet krijgen. Dit is echt marginaal.
Nu dit virus ook bij mij is aangeslagen weet ik wel dat de volgende stappen ooit zullen zijn een mooie Yamaha advantage of eerst een stapje lager, en een paar Klipsch vloerstaanders die de sub ook overbodig maken. Nogmaals ik weet nu al zeker dat hier echt marginaal verbetering mee zal optreden. En kabels.. gewoon dezelfde soort 'meuk' die er nu al tussen zit (misschien iets dikker dan 2,5 mm2 :))

Mijn geluidservaring met veel instrumentaal, jazz, classic rock, album top 1000 enz. getest is een hele prettige (weet ff niet hoe ik 'm technisch moet omschrijven..)

[afbeelding]
:)
In het algemeen bedoel je zo te lezen. Err staat je misschien nog veel moois te wachten dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:25:
[...]
In het algemeen bedoel je zo te lezen. Err staat je misschien nog veel moois te wachten dan ;)
Jawel :) Een maat heeft een 9.2 top Onkyo met (in een lekker grote aangeklede woonkamer) rondom voor € 3000,- aan Klipsch speakers..... En dat klinkt zeker nog mooier, en ja rondom omgeven door zo'n mooi geluid is wel een heel andere dimensie ;) Diverse SACD's gehoord, very nice.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil die elven kabels mythes wel even snel ontkrachten hoor..! :)

Houdt het circuit kort, voorkom in dit circuit een router die nog van alles.. meer doet (in het geval van NAS of iets dergelijks). Zorg voor een goed bronbestand/stream enz. wat je afspeelt. Gebruik gewoon nooit te dunne kabels, gewoon max. € 15,- de strekkende :) meter.
Een beetje router kan dit prima, man ik doe Gigabits op streaming met vanalles er doorheen als nodig, ja zakelijk ja! En uiteraard is een streaming netwerk zelf seperate, maar office traffic met clients ga ik echt niet seperaten, krijg ik 2 nics per client... waardeloos.

In de regel is het gewoon heel simpel, je streaming client zuigt echt enorm als hij niet goed buffert, geeft niet je router de schuld daar, als de NAS de encoding aan kan dan is er alleen nog je client die het fout kan dan... en VEEL doen dat niet lekker.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nogmaals ik weet nu al zeker dat hier echt marginaal verbetering mee zal optreden.
Ignorance is bliss... Meer kan ik er echt niet van maken als ik je tekst zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Laatst online: 16-09 10:26
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:25:
FeaR schreef op zondag 06 september 2015 @ 01:40:
Ignorance is bliss... Meer kan ik er echt niet van maken als ik je tekst zo lees.
Mag ik vragen dat jullie jezelf beide nader verklaren? Dit is nogal op-de-man en weinig inhoudelijk, het is leuker de discussie open te houden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad, ik moet zeggen dat ik niet genoeg verstand heb van verschillende speakers om te zeggen hoe goed die zijn, maar verder is het idee om voldoende dikke kabels te hebben, en niet zinloos daar meer geld op weg te gooien, prima.

In principe klopt het ook dat je problemen kan krijgen als je vanaf een NAS afspeelt die gigantisch druk is met andere zaken, echter: Dat merk je echt wel als dat het geval is. Resultaat is dan dat de buffer leeg is, en er dus simpelweg (eventjes) geen muziek meer uitkomt. En daarnaast heb je dat je je NAS wel gigantisch druk moet maken wil hij geen tijd meer hebben om een audio bestandje door te sturen. Bij een router is het al helemaal dat tenzij je onder een DDOS aanval staat het geen enkel probleem moet zijn om ook nog audio door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Klassieke fout (waarschijnlijk) door mij gemaakt..
Geluid - kwaliteit, meetbaar
Geluidsbeleving -ervaring, niet meetbaar

Dat betere geluid en/of kwaliteit is natuurlijk wel haalbaar, makkelijk zelfs met mijn setup!
Mijn geluidsbeleving en ervaring, ook vergeleken met setups bij een speciaalzaak en kennissen zal nog maar marginaal (mijn gevoel) beter worden. Dat is mijn ervaring nu, en ik ben best kritisch op beeld en geluid. Maar de techniek gaat wel vooruit en daar wil ik niet blind/doof voor zijn ;)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn benzine auto "rijdt" ook beter met een accu van een merk dan met een merkloze ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Jag schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:51:
Het is ook wel een verschil of je zelf wilt geloven in elven kabels, of dat je ze anderen aanraadt. Dat laatste gebeurt namelijk ook met kabels en andere niet relevante onderdelen uit de keten (vaak wel relevant dat ze er zijn, niet zozeer welke :+ ).

Maar geluidservaring kwantificeren en koppelen aan wat je meet (psychoakoestiek), kan niet alleen maar is ook zeer nuttig. @SED, dit is een mooi voorbeeld link
als je deze ellenlange discussie hier eens terugleest zul je waarschijnlijk vaststellen dat ik de term psychoakoestiek hier voor het eerst introduceerde;)
Dat leverde men meteen een aantal vrij persoonlijke aanvallen op van mensen die me in het elfenkamp schaarden.
De invloed van psychoacoustiek op elfenkables is bovengemiddeld hoog. Maar omgekeerd zie je ook meetgurus die te veel waarde hechten aan pure meetresultaten terwijl dat slechts een factor is in de geluidsweergave en zeker in de geluidsbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
GerardVanAfoort schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:22:
Klassieke fout (waarschijnlijk) door mij gemaakt..
Geluid - kwaliteit, meetbaar
Geluidsbeleving -ervaring, niet meetbaar

Dat betere geluid en/of kwaliteit is natuurlijk wel haalbaar, makkelijk zelfs met mijn setup!
Mijn geluidsbeleving en ervaring, ook vergeleken met setups bij een speciaalzaak en kennissen zal nog maar marginaal (mijn gevoel) beter worden. Dat is mijn ervaring nu, en ik ben best kritisch op beeld en geluid. Maar de techniek gaat wel vooruit en daar wil ik niet blind voor zijn ;)
vergis je ook niet tussen HIFI en MYFI (dat is wellicht ook je punt tussen meten en beleven)

ik was ook jaren een ras purist. het moest een 1:1 worden van de bron. 20 jaar verder en tonnen euro's aan apparatuur voorbij zien komen kan ik heel simpel concluderen (mijn mening!) dat er wel degelijk verschil zit in componenten waarbij de luidspreker imho het belangrijkste onderdeel vormt wat vatbaar is voor verbetering, Maar, een dooddoener natuurlijk, dat het grootste deel echt door akoestiek bepaalt wordt. Na mijn verhuizing ben ik nu 3 jaar verder en met dezelfde set niet op het (ervarings) niveau van mijn vorige woning.
Een groot deel daarvan is het MYFI effect. Ik heb nu de beschikking over meet hard en software en juist dingen die beter meten klinken soms voor mijn gevoel een stuk minder (vooral aanpak van directe reflecties) die waren in de oude woning heel anders, evenals de speaker opstelling. Nu heb ik enorm winst in detail maar mis een grote ruimtelijke afbeelding.

afin als je blij bent met je huidige beleving is dat super maar geloof me soms kan je met wat simpele aanpassingen een heel ander beeld krijgen wat je wellicht nog meer (of niet) bevalt.

als je dat allemaal klaar hebt is het natuurlijk wel weer leuk om met kabels verder te gaan :9 we moeten wel ontopic blijven!

edit. nofi maar je voorbeeld van de 9.2 set met speakers van totaal 3000 euro. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat dit beter kan. Als oa. dynaudio liefhebber koop ik voor dat geld met moeite 1 front speaker (nieuw). Duurder is niet altijd beter maar bij speakers zie je wel een verband tussen prijs en hoorbare prestaties.
Ik heb zelf een 5.1 gehad helemaal rondom dynaudio gebouwd met op het 'hoogtepunt' de confidence 5 als front, de confidence 3 als rear en center uit de audience lijn. Ik bedacht met dat ik daar ook een setje confidece 3 moest hebben.....
Meeste 5.1 muziek destijds klopte voor geen meter bv. eagles live. opeens staat er een trompet achter in de zaal te toeteren die in stereo netjes op het podium is. zo waren er wel meer dingen en na veel luisteren en vergelijken ben ik terug naar stereo al weer een jaar of 8

het is overigens wel zo dat bij meer kanalen de ruimte minder invloed heeft. dus de akoestiek minder een rol speelt en het daardoor sneller beter / mooier lijkt

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 06-09-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
...geen ReplayGain (kan gelukkig bij mijn collectie)
Dat kan nog een verbetering gebruiken in veel gevallen. De meeste muziek is namelijk ernstig overstuurd en riant te hard. En de dc offset klopt vrijwel nooit, maar dat merk je niet noodzakelijkerwijs.

Dat te hard zijn t.o.v. de gebruikelijke 89 dB vind ik zelf kwalijk. En dus is het eerste wat ik doe de replaygain toepassen. Of eigenlijk, de wavegain op het origineel.
Daarna heb ik een uitgangspunt om flac, dts, mp3 of watdanook te laten maken.

Maar ieder zijn ding. ;)
afin als je blij bent met je huidige beleving is dat super maar geloof me soms kan je met wat simpele aanpassingen een heel ander beeld krijgen wat je wellicht nog meer (of niet) bevalt.
@Ray
Akoestiek, daar hebben we vrijwel allemaal moeite mee, zeker in een gewoon huis met een huiskameropstelling. Maar het is inderdaad verbluffend hoe simpele aanpassingen de beleving kunnen verbeteren. Zelfs tijdelijke en verwijderbare aanpassingen.
Een kleedje op de harde vloer, de lamellen dicht om reflecties van de schuifpui in te dammen.
Een paar absorberende / reflecterende kamerschermpjes op wieltjes in het reflectiegebied van de luidsprekers.
Allemaal nuttig en zo weer op te ruimen als de luistersessie over is.

[ Voor 36% gewijzigd door stresstak op 06-09-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ray schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:37:
nofi maar je voorbeeld van de 9.2 set met speakers van totaal 3000 euro. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat dit beter kan. Als oa. dynaudio liefhebber koop ik voor dat geld met moeite 1 front speaker (nieuw). Duurder is niet altijd beter maar bij speakers zie je wel een verband tussen prijs en hoorbare prestaties.
Dan moet je eerst beter definieren.

Het is vaak lastig om speakers te maken die veel vermogen kunnen hanteren. Mijn visie hierop is dat je voor 3000 euro een 9.2 set kan maken die net zo goed klinkt als een set van dure Dynaudio's, maar dat het laatste setje veel meer volume kan maken. Zo heb ik zelf het plan in mijn hoofd om een 9.1 van 9 x Genelec 8010 + 1x Genelec 7050B aan te schaffen, dat is ongeveer 3200 euro. Ze maken net genoeg herrie om het een home theater set te kunnen noemen, maar de THX eisen halen ze bijvoorbeeld niet. Toch, als je de meetdata erbij pakt, de freqentierespons op de luidsprekeras is zeer vlak, hun afstraalpatroon is goed en daarmee is de frequentierespons in alle richtingen ook behoorlijk te noemen. Ze gaan alleen niet zo luid dus :+

In die zin kun je luider beter noemen. Ik ben echter zuinig op mijn oren, dus is luider niet per se beter 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 06-09-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ktf schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:54:
[...]

Dan moet je eerst beter definieren.

Het is vaak lastig om speakers te maken die veel vermogen kunnen hanteren. Mijn visie hierop is dat je voor 3000 euro een 9.2 set kan maken die net zo goed klinkt als een set van dure Dynaudio's, maar dat het laatste setje veel meer volume kan maken. Zo heb ik zelf het plan in mijn hoofd om een 9.1 van 9 x Genelec 8010 + 1x Genelec 7050B aan te schaffen, dat is ongeveer 3200 euro. Ze maken net genoeg herrie om het een home theater set te kunnen noemen, maar de THX eisen halen ze bijvoorbeeld niet. Toch, als je de meetdata erbij pakt, de freqentierespons op de luidsprekeras is zeer vlak, hun afstraalpatroon is goed en daarmee is de frequentierespons in alle richtingen ook behoorlijk te noemen. Ze gaan alleen niet zo luid dus :+

In die zin kun je luider beter noemen. Ik ben echter zuinig op mijn oren, dus is luider niet per se beter 8)
In dit geval ben je zelf in staat iets te bouwen als ik het zo lees. Dat scheelt al weer honderden tot duizenden euro's. blijkt toch een compleet product te zijn na even google raadplegen

als ik als voorbeeld een dynaudio esotar mid of hoog unit neem is er voor zover ik weet weinig wat hiermee vergeleken kan worden ( behavle de scanspeak ring radiator) In de tijd dat deze nog voor zelfbouw beschikbaar waren kostte een single unit al rond de 600 - 800. Dan praat ik nog niet over filter / kast en ontwerp.

dan nog de .1 of .2 een beetje (actieve) sub kost ook best nog wel wat. ook zelfbouw.

de discussie of de door jou genoemde units hiermee de strijd aan kunnen wil ik graag een keer met mijn eigen oren meemaken :)

mbt luider vind ik persoonlijk dat een set in staat moet zijn om tegen de beschadiging grens aan moeiteloos moet kunnen reproduceren. Niet dat dit altijd gewenst is maar soms wil je dat gewoon en dan moet het kunnen

overigens speel ik zelf ook al weer wat jaren met zelfbouw (acuton / eton )maar ook daar zijn enkel units en filter plus kast al meer dan het genoemde budget....per kant......laat staan de talloze uren die erin zitten.

edit. die dingen kosten echt 'niets' wellicht dat ik een keer een setje laat komen en heel simpel naast mijn audience 42 (marantz pm80) desktop pc zet. ik verwacht dat het verschil dan al niet eens meer met luider te maken heeft. maar wie weet

edit 2. en zoals je ook wel ervaren hebt denk ik is meetdata helaas lang niet altijd dat geen wat je ook hoort als het er eenmaal staat. Mijn speakers meten ook perfect maar toch ben ik al talloze uren kwijt om het naar mijn zin te krijgen

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 06-09-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
SED schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:07:
[...]

als je deze ellenlange discussie hier eens terugleest zul je waarschijnlijk vaststellen dat ik de term psychoakoestiek hier voor het eerst introduceerde;)
Dat leverde men meteen een aantal vrij persoonlijke aanvallen op van mensen die me in het elfenkamp schaarden.
De invloed van psychoacoustiek op elfenkables is bovengemiddeld hoog. Maar omgekeerd zie je ook meetgurus die te veel waarde hechten aan pure meetresultaten terwijl dat slechts een factor is in de geluidsweergave en zeker in de geluidsbeleving.
Eigen de term jezelf maar toe :+. De term pyschoakoestiek is al wat ouder dan dit topic en betekent bovendien niet de psychologische interpretatie van geluid, maar de verwerking van het brein van akoestische effecten zoals vroege reflecties bijvoorbeeld. Maar heb je de link bekeken? Zeer relevante presentatie over hoe meetbare gegevens samenhangen met de ervaring van geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Eigen de term jezelf maar toe :+. !
Het correct aflezen van meetgegevens of bijdragen op een forum is het begin van begrip ;)

Ik weet wat psychoacoustiek is, vandaar dat ik het ook al geruime tijd geleden inbracht in dit topic omdat daar de basis van het elfengeburen ligt. Het lijkt me trouwens aan jouw definitie te zien dat je teveel nadruk legt op het natuurkundige aspect van psychoacoustiek. Dat is onjuist. Beiden, dus zowel de ervaring van geluid op basis van je persoonlijke eigenschappen alswel de natuurkundige aspecten van de waarneming maken gelijkwaardig deel uit van het idee: Psycho ( je geest) Acoustiek( de natuurkundige aspecten)

Grappig genoeg werkt het helaas ook omgekeerd.
Ik ken meerdere mensen die dolgelukkig hun muziek draaiden todat een meetguru kwam vertellen dat de weergave niet klopte en dat er verbetering mogelijk was.(typische onzinnige open deurentaal) Die kon dat bewijzen met allerlei fraaie grafieken die zijn kostbare meetapparatuur ophoesten. Sindsdien hebben ze nooit mee zo genoten van hun geluid als voorheen..

Grappige maar bekende poster uit de door je gelinkte presentatie, de weergave reproductie van edisons apparatuur. Omdat de blinddoek bij enkelen zowel over de oren als voor de ogen zat geeft dat inderdaad een nieuwe betekenis aan een dubbel blind onderzoek
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_w5OVFV2Gsos/TDUyPPo5epI/AAAAAAAAATs/TsjJV807sWA/s550/Edison's%20Tone%20Test.jpg
http://seanolive.blogspot...s-recorded-listening.html
Lees die bron trouwens eens goed ;)

[ Voor 38% gewijzigd door SED op 06-09-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:45

servies

Veni Vidi Servici

stresstak schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:37:
[...]

Dat kan nog een verbetering gebruiken in veel gevallen. De meeste muziek is namelijk ernstig overstuurd en riant te hard. En de dc offset klopt vrijwel nooit, maar dat merk je niet noodzakelijkerwijs.
Daar heeft replaygain verder geen invloed meer op. Overstuurd is overstuurd, dat wordt niet anders door replaygain toe te passen...
replaygain is alleen nuttig om niet de hele tijd aan de volumeknop van je set te moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:50:
[...]

[...]

Mag ik vragen dat jullie jezelf beide nader verklaren? Dit is nogal op-de-man en weinig inhoudelijk, het is leuker de discussie open te houden. O-)
Dit is het enige topic waar ik verantwoording moet afleggen voor m'n posts >:) FeaR en ik bedoelen hetzelfde en we zeggen absoluut niets raars. Vermeulen maakt een bewering en daar wordt op gereageerd, zoals vaker op een forum gebeurd. Niks mis mee en aangezien Vermeulen er niks kwaads in zag (logisch ook) begrijp ik jouw reactie eerlijk gezegd niet zo. Die achterdocht hier m.b.t. bepaalde posts blijf ik raar vinden.

Daarbij heeft hij het later keurig genuanceerd en over iemand's beleving kan ik natuurlijk niks zeggen. Top juist als iemand tevreden is :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
SED schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:52:
[...]

Het correct aflezen van meetgegevens of bijdragen op een forum is het begin van begrip ;)

Ik weet wat psychoacoustiek is, vandaar dat ik het ook al geruime tijd geleden inbracht in dit topic omdat daar de basis van het elfengeburen ligt. Het lijkt me trouwens aan jouw definitie te zien dat je teveel nadruk legt op het natuurkundige aspect van psychoacoustiek. Dat is onjuist. Beiden, dus zowel de ervaring van geluid op basis van je persoonlijke eigenschappen alswel de natuurkundige aspecten van de waarneming maken gelijkwaardig deel uit van het idee: Psycho ( je geest) Acoustiek( de natuurkundige aspecten)

Grappig genoeg werkt het helaas ook omgekeerd.
Ik ken meerdere mensen die dolgelukkig hun muziek draaiden todat een meetguru kwam vertellen dat de weergave niet klopte en dat er verbetering mogelijk was.(typische onzinnige open deurentaal) Die kon dat bewijzen met allerlei fraaie grafieken die zijn kostbare meetapparatuur ophoesten. Sindsdien hebben ze nooit mee zo genoten van hun geluid als voorheen..

Grappige maar bekende poster uit de door je gelinkte presentatie, de weergave reproductie van edisons apparatuur. Omdat de blinddoek bij enkelen zowel over de oren als voor de ogen zat geeft dat inderdaad een nieuwe betekenis aan een dubbel blind onderzoek
[afbeelding]
http://seanolive.blogspot...s-recorded-listening.html
Lees die bron trouwens eens goed ;)
Wat is je punt precies? Dat je zo hard mogelijk moet gaan werken aan de suggestie? En waarom haal je die bron aan? Dat luisteraars gevoelig zijn voor beinvloeding is duidelijk, redelijke open deur. Uiteraard kan je mensen voor de gek houden, het topic staat vol met voorbeelden daarvan, vaak ook heel duur :o. Maar je kan ook wezenlijke verbeteringen bewerkstelligen. Sterker nog, je kan verbeteringen ook correleren aan de luisterervaring. Als je maar het goede meet, gaat dat heel goed. Dat is nou echt een vorm van verbeterering. Want als je meet wat je moet meten en echt van belang is, kan je ook standaarden voor goed geluid opstellen. En daar heb je echt heel veel aan (studio monitors, bioscopen, hifi). Of anders gesteld: daar is een schreeuwend gebrek aan!

Goed geluid overal, dat zou de missie moeten zijn 8). Niet dure overpriced onzin die helemaal niets doet en als wonderolie wordt verkocht. Dat is kwakzalverij, en daar bestaat al genoeg van op de wereld :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 08-09-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Dat leek me wel duidelijk. Meten is geen heilige graal van geluid en zeker niet van geluidsbeleving. In die bron is juist aardig geillustreerd waarom vergelijkende tests ( zoals Edison reeds deed) op zich niet zo waardevol zijn.
De elfenspullen voldoen aan de belevingsvoorwaarden en hebben bij sommigen een positieve invloed op de gleuidsbeleving. Een andere groep, de meetgurus meent echter dar juist die meetresultaten aangeven dat hel allemaal onzin is.
Wat elfenspul betreft:
Ik ga hier niet herhalen wat ik al zo vaak heb gezegd en wat ook hier al zo vaak is voorbijgekomen. Met gewone prima geleiders van enkele euros de meter is het goed werken en duurder is niet nodig.
Dat laat echter onverlet dat er mensen zijn die er baat bij hebben en die graag geld uitgeven aan zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:07:
Dit is het enige topic waar ik verantwoording moet afleggen voor m'n posts >:)
Ik vraag me gewoon af wat je bedoelt. Wat voor moois staat hem te wachten? Waarom denk je dat zijn installatie zodanig is opgebouwd dat het nog 'veel mooier kan'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
SED schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:24:
[...]

Dat leek me wel duidelijk.
nou mij niet :+
Meten is geen heilige graal van geluid en zeker niet van geluidsbeleving.
Nou, daarom wilde ik je zo graag die presentatie laten zien, omdat je goed geluid nou juist wel kan quantificeren.

Kijk, ik snap wel waar je heen wilt. Natuurlijk is er een waardering die in je hoofd plaatsvindt, die niet alleen afhangt van het fysieke signaal wat aangeboden wordt. Als ik een krat pils opdrink, ga ik muziek ook heel anders waarderen. Als ik weinig geslapen heb ook. Als iemand mij eerst bewerkt met allemaal opmerkingen zoals in die Edisson test ook. Maar goed, dan laat onverlet dat je wel je best kan doen om een zo goed mogelijk fysiek signaal aan te bieden. En dat is hetgeen waar we goed invloed op uit kunnen oefenen en wat je bovendien ook goed kan quantificeren.
In die bron is juist aardig geillustreerd waarom vergelijkende tests ( zoals Edison reeds deed) op zich niet zo waardevol zijn.
Uhhm, als je ze niet goed uitvoert zijn ze niet zinvol nee :P.
De elfenspullen voldoen aan de belevingsvoorwaarden en hebben bij sommigen een positieve invloed op de gleuidsbeleving. Een andere groep, de meetgurus meent echter dar juist die meetresultaten aangeven dat hel allemaal onzin is.
Ja wonderolie dus :o. Aan het fysieke signaal veranderen ze niks. Wat mij betreft is het een vorm van kwakzalverij. Wellicht goed bedoeld, maar het doet niks behalve misschien op iemands verwachtingen inspelen. Het is net als met geneeskunde, daar is het ook niet toegestaan om iemand een placebo te geven. Je kan beter gewoon eerlijk zijn tegen patienten en ze echt helpen, dat kan namelijk heel goed. Zo ook met geluid, je kan echt heel goed geluid maken. Zo lang je je maar richt op zaken die er echt toe doen. En uitdagingen zijn er genoeg!! Zowel voor audio in grote ruimten zoals bioscopen (dramatische audio kwaliteit veroorzaakt door verkeerde meet protocollen), als voor audio in kleine ruimten (staande golven <150Hz, vroege reflecties, slecht off axis geluid, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
[Ja wonderolie dus :o. Aan het fysieke signaal veranderen ze niks.
Er zijn wel degelijk "uitvindingen"" die invloed hebben op de meting. Of dat hoorbaar is volgt dan prompt als volgende discussie.
De invloed van extreem hoge tonen bijv, boven de hoorgrens. Onhoorbaar maar daarmee is hun invloed niet uitgespeeld. Ook daar loopt hier al een hele discussie over die terug te vinden is. Ik wil niet bij alles in een eindeloze loop vervallen hier ;)

Wat ik altijd wonderlijk vond is dat elke invloed kennelijk altijd als positief wordt voorgespiegeld door de leverancier en degenen die het product aangeschaft hebben.

Ps: heel veel tests worden niet goed uitgevoerd of hebben last van het "Diederik Stapel"" effect.

[ Voor 7% gewijzigd door SED op 09-09-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:50:
[...]

Ik vraag me gewoon af wat je bedoelt. Wat voor moois staat hem te wachten? Waarom denk je dat zijn installatie zodanig is opgebouwd dat het nog 'veel mooier kan'?
Speakers hebben onderling andere klankmatige eigenschappen en dat kan een andere ervaring opleveren welke ik iig niet als marginaal zou bestempelen. Maar dit lijkt mij algemeen bekend dus tja...

• ktf
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 16:15:
Speakers hebben onderling andere klankmatige eigenschappen en dat kan een andere ervaring opleveren welke ik iig niet als marginaal zou bestempelen. Maar dit lijkt mij algemeen bekend dus tja...
Als je eenmaal een dergelijk bedrag aan speakers hebt uitgegeven, dan klinken speakers m.i. gewoon 'anders'. Of dat dan beter is, is een kwestie van smaak.

Verwijderd

SED schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:54:
Er zijn wel degelijk "uitvindingen"" die invloed hebben op de meting. Of dat hoorbaar is volgt dan prompt als volgende discussie.
Even voor de duidelijkheid. Horen daar bijv. ook de zakjes met kristallen die je aan kabels kan binden bij voor een 'schoner en meer rustgevend geluid' bij?

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:01:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Horen daar bijv. ook de zakjes met kristallen die je aan kabels kan binden bij voor een 'schoner en meer rustgevend geluid' bij?
Je zult dan in ieder geval een significant verschil in het gewicht van de interlink meten. Dat kun je gerust kristalhelder noemen. :)

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• SED
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:01:
[...]

Geen idee, wat denk je zelf ;)

Ik vermoed slechts dat in de winter de subglaciale ondertonen een sferische structuur krijgen die het gevoel van warmte doen toenemen.

[ Voor 17% gewijzigd door SED op 10-09-2015 17:28 ]

Verwijderd

ktf schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:21:
[...]

Als je eenmaal een dergelijk bedrag aan speakers hebt uitgegeven, dan klinken speakers m.i. gewoon 'anders'. Of dat dan beter is, is een kwestie van smaak.
Tuurlijk. We verschillen niet van mening. Ik zeg nergens dat het beter wordt (in m'n allereerste reactie poste ik al dat Vermeulen 'misschien' nog veel moois staat te wachten) en probeer zoveel als mogelijk zoiets te bestempelen als een andere 'geluidservaring'.

Als ik het op mijzelf betrek dan zit ik vanaf midden jaren 90 momenteel op m'n 3e set (zowel versterker/receiver als speakers) en het verschil is m.i. simpelweg gigantisch.

Nu wil ik alleen eens gaan beginnen met het rondkijken bij anderen. Ben benieuwd hoe het daar klinkt. Zeker mbt m'n sub kan er denk ik winst worden behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet alleen melkzuur moet linksdraaiend zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/20150309132954_Kemp_5.jpg

Gaat u even zitten:
Qua eigenschappen komt het er in een notendop verder op neer, dat de Maxiimus modellen (er zijn er meerdere) energie opnemen uit de permanente elektronenstroom die aanwezig is tussen de ionosfeer en aarde. Het sterke tachyonenveld in de accumulatoren van de Maxiimus dient daarbij als een soort van antenne die elektronen uit dit natuurlijke elektrische veld onttrekt en deze direct in het stroomcircuit inbrengt. Ditzelfde proces verhoogt ook de energie-inhoud van de elektronen, wat weer resulteert in een lager elektriciteitsverbruik. Andere claims zijn dat de Maxiimus modellen de natuurlijke energie in woningen en gebouwen optimaliseert, laagfrequente en hoogfrequente elektrosmog harmoniseerd en wateraderen en andere geopatische stoorvelden herpolariseert.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Roamor schreef op zondag 13 september 2015 @ 00:00:

[afbeelding]

Gaat u even zitten:

[...]

bron
En op het moment dat je denkt dat het niet erger kan worden komt dit langs. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
jeronimo schreef op zondag 13 september 2015 @ 00:08:
[...]

En op het moment dat je denkt dat het niet erger kan worden komt dit langs. 7(8)7
Andere claims zijn dat de Maxiimus modellen de natuurlijke energie in woningen en gebouwen optimaliseert, laagfrequente en hoogfrequente elektrosmog harmoniseerd en wateraderen en andere geopatische stoorvelden herpolariseert.

Het zijn wel verdomd interessante ontwikkelingen die er blijkbaar nog mogelijk zijn. ;)
Het kan aan mij liggen maar ik word hier pislink van. Naar Charlatanisme. Pure misleiding met opzettelijk kwade bedoelingen.
Je kunt er natuurlijk ook gewoon om lachen en verder gaan met je leven. Dat zal wel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
jeronimo schreef op zondag 13 september 2015 @ 00:08:
[...]

Hij is pas 3x voorbij gekomen hoor. Wel vermakelijk dat er nog steeds mensen zijn die er zich druk over maken, dat dan weer wel....

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 13-09-2015 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ray schreef op zondag 13 september 2015 @ 01:33:
[...]
Hij is pas 3x voorbij gekomen hoor. Wel vermakelijk dat er nog steeds mensen zijn die er zich druk over maken, dat dan weer wel....
Kende hem nog niet. De (vreselijke en pure nonsens) site waar 'ie op "gereviewed" is uiteraard wel.

"Als laatste moet ik niet vergeten dat ook het beeld van uw tv er zichtbaar van opknapt! Mooiere kleuren, meer rust en betere low level details is het fascinerende gevolg." en €1600. Okay dan. Lachwekkend gewoon, bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ja, waarom zou je je druk maken over pure oplichting. Sukkels.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op zondag 13 september 2015 @ 00:00:

[afbeelding]

Gaat u even zitten:

[...]

bron
Erm en Liander levert rechtdraaiend af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:27:
[...]

Erm en Liander levert rechtdraaiend af ?
Misschien, als je bij Liander draaistroom afneemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
[...]

Is dat niet het bestaansrecht van dit draadje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
brama schreef op zondag 13 september 2015 @ 03:12:
[...]

Ja, waarom zou je je druk maken over pure oplichting. Sukkels.
Tja en welke reclame is dat niet volgens jou ?

witter dan wit, sneller dan snel. 'kan uw gezondheid verbeteren' 'heeft een gunstig effect op' etc etc

ja waarom je druk maken aangezien je weet dat alles wat men je probeert te verkopen niet is omdat ze je zo aardig vinden maar om geld aan je te verdienen.

Dan is alleen nog even de vraag in hoeverre je er uiteindelijk echt iets aan hebt. dat dan weer wel....

mensen die dergelijke producten kopen doen dat meestal niet van het huishoudgeld ten koste van hun eten maar gewoon omdat het er is en omdat het kan. simple as that

@Brad. Kemp heeft tegenwoordig bijna alles op zijn site staan. Naast zijn eigen producten waar best mooi spul tussen zit wat ook gewoonweg goed en bruikbaar is. Er is vraag naar dus wordt het aangeboden.

edit. mensen maken zich niet alleen druk zie ik nu ze worden ook al misselijk! kan je nagaan hoe goed het ding werkt :+

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 13-09-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:29
Het is werkelijk om misselijk van te worden. Van dezelfde al eerder genoemde bron:
En dan is het wachten geblazen. De eerste 3 minuten neem ik eigenlijk niets of in ieder geval nog niet veel waar. Maar na 5 minuten begint er heel vaag en heel langzaam wat te veranderen! ‘Krijg nou wat’ zeg ik hardop, het ding doet dus werkelijk wat!! En dat wat wordt na de eerste 5 minuten alsmaar groter, duidelijker en sterker. Het beste kan ik het omschrijven dat de enorme akoestische bel die mijn set in mijn ruimte met een goede opname toch altijd al zo mooi neer kan zetten, nog aanzienlijk verder uitdijt en nog vloeiender en doorzichtiger word. Het is net alsof iemand een soort van virtuele ballon opblaast, waarmee het complete muzikale gebeuren alsmaar grootser, meer betrokken en levensecht wordt. Het mooie is dat de instrumenten en stem zelf, daarbij juist niet worden opgeblazen en zelfs nog wat beter gefocusseerd worden dan zonder P16! Een volgend aspect wat ik als zeer positief ervaar, is dat je als luisteraar minder moeite hoeft te doen om zelfs hele moeilijke en complexe werken te volgen. Ook de articulatie van zang en instrumenten is duidelijk beter te volgen. Wanneer ik als volgende opname de eveneens prachtige en met slechts één paar Bruel & Kjaer 4006 microfoons opgenomen Argentijnse tangomuziek van Será Una Noche (MA Recordings - M052A) afspeel, blijkt dat hoewel het complete frequentiebereik van de behandeling van deze tachyonenveldgenerator profiteert, vooral in het hoge midden- en hoogbereik het nodige verandert. In deze gebieden komt nog eens extra inzicht, verfijning en emotieoverdracht. Terwijl alle instrumenten nog meer hun eigen klankkleuren toegewezen krijgen. Uiteindelijk staan door al deze verbeteringen alle zes de muzikanten dermate tastbaar en realistisch in de luisterruimte, dat het gewoon griezelige vormen aan gaat aannemen. Wauw, wat een verschil!Dus mensen, wat eventuele metingen later ook uitwijzen, deze Maxiimus P16 werkt absoluut echt en is geen hersenspinsel van mijn verbeeldingsvermogen!! Als ik het na weken gebruik verder analyseer blijkt het apparaat een bepaald veld op te bouwen, wat in de dagen erna nog hoorbaar beter en stabieler word. Wanneer dit veld eenmaal voldoende is opgebouwd, blijkt het zelfs mogelijk te zijn om het apparaat één of zelfs meerdere dagen los van het lichtnet te koppelen. Na hernieuwde inschakeling blijkt het veld zich vervolgens weer heel snel te herstellen. Bizar maar waar!
Mooi hoe hij zichzelf al indekt. Altijd maar die moeilijk in woorden te vatten verbeteringen. En ook altijd maakt zo'n product de ervaring veel beter. Er is nooit een product dat niks doet of zelfs slechte invloed heeft op het geluid.

En altijd is het zo dat het uiteindelijk net lijkt alsof de artiest in je woonkamer staat. Man man man, om te kotsen gewoon. :r

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
tachyonenveldgenerator... was dat geen onderdeel van the Enterprise?

Ik lees eigenlijk alleen maar en verbaas me steeds meer over hoe dom sommige mensen kunnen zijn en zich dingen verbeelden die er niet zijn....
Als er zoveel verbeterd met sommige dingen dan hadden ze voorheen gewoon bagger in huis of zie ik dat verkeerd? :p

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GemengdeDrop schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:47:
[...]

Misschien, als je bij Liander draaistroom afneemt :+
Mijn 3-Fase 80A doet draaien :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Just_A_User schreef op zondag 13 september 2015 @ 12:11:
Het is werkelijk om misselijk van te worden. Van dezelfde al eerder genoemde bron:

Mooi hoe hij zichzelf al indekt. Altijd maar die moeilijk in woorden te vatten verbeteringen. En ook altijd maakt zo'n product de ervaring veel beter. Er is nooit een product dat niks doet of zelfs slechte invloed heeft op het geluid.

En altijd is het zo dat het uiteindelijk net lijkt alsof de artiest in je woonkamer staat. Man man man, om te kotsen gewoon. :r
Je maakt je er te druk over. Hoewel dit soort mensen wat hifi betreft knettergek zijn doen ze niemand kwaad. Ze geven te veel geld uit aan spullen die niks doen, plaatsen belachelijke reviews online... Het ergste wat er kan gebeuren is dat mensen die het niet kunnen betalen zich in de schulden steken voor dergelijke spullen. En daar heb ik tot op heden nog niks van gehoord.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ray schreef op zondag 13 september 2015 @ 12:10:
[...]
@Brad. Kemp heeft tegenwoordig bijna alles op zijn site staan. Naast zijn eigen producten waar best mooi spul tussen zit wat ook gewoonweg goed en bruikbaar is. Er is vraag naar dus wordt het aangeboden.
Heb even snel op die site gekeken maar vrijwel alles dat ik zag was én te duur én pure onzin. Ideaal dus voor de Hifi.nl audio "specialisten". Voor mensen mét gezond verstand zijn er gelukkig ook andere sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het 'leuke' is dat per recensie dezelfde termen worden gebruikt. Continu worden er gordijntjes opengetrokken waarbij ik mij dan afvraag hoe slecht het daarvoor dan wel niet klonk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
En altijd is het zo dat het uiteindelijk net lijkt alsof de artiest in je woonkamer staat.
Als je alle spullen koopt dan wordt je uiteindelijk zelf de artiest .. dat kan bijna niet anders :+
(hopelijk had je dan al dito salaris want het is niet bepaald goedkoop om dat niveau te behalen natuurlijk. scientology is er waarschijnlijk een koopje bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TNW schreef op zondag 13 september 2015 @ 13:12:
[...]

Je maakt je er te druk over. Hoewel dit soort mensen wat hifi betreft knettergek zijn doen ze niemand kwaad. Ze geven te veel geld uit aan spullen die niks doen, plaatsen belachelijke reviews online... Het ergste wat er kan gebeuren is dat mensen die het niet kunnen betalen zich in de schulden steken voor dergelijke spullen. En daar heb ik tot op heden nog niks van gehoord.
Dat is niet wat ik bedoel. Ik snap ook wel dat ze dat product proberen te 'verkopen' zeg maar. Maar die hele website is zo. En ze snappen ook niet dat als altijd alles maar even geweldig en super is, ze niet meer serieus genomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:04:
[...]

Het 'leuke' is dat per recensie dezelfde termen worden gebruikt. Continu worden er gordijntjes opengetrokken waarbij ik mij dan afvraag hoe slecht het daarvoor dan wel niet klonk...
Ja dat dus. Kun je geweldige speakers hebben, de creme de la creme, en dan nog zal zo'n wonderding veroorzaken dat alles meer vloeiend en open klinkt, of weet ik veel wat voor bullshit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Just_A_User schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:14:
[...]
Ja dat dus. Kun je geweldige speakers hebben, de creme de la creme, en dan nog zal zo'n wonderding veroorzaken dat alles meer vloeiend en open klinkt, of weet ik veel wat voor bullshit :')
Plus, dit geldt uiteraard voor elke tweak die er maar mogelijk is. Bij élke wijziging wordt het resultaat beter.
Geniaal. Of eigenlijk, hoe ongelooflijk dom en crap zijn de ontwerpers van de originele apparatuur wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Brad Pitt schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:16:
[...]

Plus, dit geldt uiteraard voor elke tweak die er maar mogelijk is. Bij élke wijziging wordt het resultaat beter.
Geniaal. Of eigenlijk, hoe ongelooflijk dom en crap zijn de ontwerpers van de originele apparatuur wel niet.
Inderdaad. Wat ik ook apart vind is dat die wonderapparaatjes als kristallen en weet ik veel wat, die hebben ook altijd exact de gewenste resultaten. Het is nooit dat Speaker X icm kabel Y minder goed gaat klinken na toevoeging van Wondermiddel Z. Veranderingen zijn altijd positief en geweldig en megasuperduperoverthetopamazinglyhipperdepip te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
En er wordt altijd bij vermeld dat ze er eigenlijk heel sceptisch tegenover staan en helemaal niet in dat soort tweaks geloven, yeah right :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Just_A_User schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:22:
[...]
Inderdaad. Wat ik ook apart vind is dat die wonderapparaatjes als kristallen en weet ik veel wat, die hebben ook altijd exact de gewenste resultaten. Het is nooit dat Speaker X icm kabel Y minder goed gaat klinken na toevoeging van Wondermiddel Z. Veranderingen zijn altijd positief en geweldig en megasuperduperoverthetopamazinglyhipperdepip te gek.
Ach de stukjes plastic zeer speciaal materiaal, die gsm en andere straling naturaliseren zijn ook altijd hypsensitief. Alleen ongewenste straling wordt tegen gehouden .. het gesprek wat je wel wilt voeren wordt uiteraard doorgelaten :p
(uiteindelijk, want eerst doet het alleen straling in een bepaalde richting .. erhmm je plakt het er achter niet tussen je oor en het beeldscherm ... jaaa neee jaaaa het werkt anders .. ah juist .. nou vertel .. hoe deze keer :) ) .. maar goed je "wint" het toch nooit van de illusie.

Ach ergens is het misschien ook wel lekker ergens onvoorwaardelijk in te kunnen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TNW schreef op zondag 13 september 2015 @ 13:12:
Ze geven te veel geld uit aan spullen die niks doen, plaatsen belachelijke reviews online... Het ergste wat er kan gebeuren is dat mensen die het niet kunnen betalen zich in de schulden steken voor dergelijke spullen. En daar heb ik tot op heden nog niks van gehoord.
Het punt is dat ze het geld geven aan oplichters en daarmee een verdienmodel bewijzen. Zelfde als mensen die op spamberichten klikken of in Nigeriaanse scams trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Die doen het tenminste nog per ongeluk :+

Verwijderd

Net zoals de gelovers in de elfendraadjes beinvloed worden in hun oordeel, zullen ook 'de meetfreaks' beinvloed worden door het weten van metingen. Zij vinden het apparaat met een vlakkere curve ook beter klinken bv.
Alleen als niemand iets van te voren weet en ziet, kan een goed oordeel geveld worden. Men mag elkaar ook niet zien, liefst solo luisteren en alle apparatuur onzichtbaar. Gestandariseerde en gevalideerde vragenlijsten.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:10:
Alleen als niemand iets van te voren weet en ziet, kan een goed oordeel geveld worden.
En in dát geval klinken de meeste versterkers, cd-spelers, kabels etc. opeens allemaal eender :)
(onder "normale" omstandigheden natuurlijk, een 1 x 0.3W wekkerradio gaat de Ahoy niet vullen)

[ Voor 15% gewijzigd door Brad Pitt op 17-09-2015 19:54 ]

Verwijderd

Helemaal niet. Genoeg situaties waarbij je in dubbelblinde tests (duidelijke) verschillen tussen apparatuur hoort. De analoge uitgangen van DVD spelers zijn tegenwoordig bijvoorbeeld verschrikkelijk slecht. Die klinken absoluut niet eender, en je moet behoorlijk duur gaan voordat ze gelijk klinken aan een degelijke CD speler.

Geen probleem wanneer je alles digitaal doet, maar een ramp wanneer je nog een analoge versterker hebt.

Bij cd-spelers heb je dat probleem dan weer veel minder...

Het is allemaal niet zo zwart-wit als je denkt...

• ktf
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:15:
Genoeg situaties waarbij je in dubbelblinde tests (duidelijke) verschillen tussen apparatuur hoort.
Nou, haal er maar eens een paar aan dan, ik geloof er niks van. O-)
De analoge uitgangen van DVD spelers zijn tegenwoordig bijvoorbeeld verschrikkelijk slecht.
Denk je dat, leidt je dat ergens uit af, roep je maar wat of ken jij testresultaten die dat aantonen? Ik ben juist in de veronderstelling dat zelfs de spotgoedkope DVD-spelers van het Kruidvat erg goed presteren wat dat betreft. Niet zo gek, want voor 2 euro kun je een prima DAC maken, dat is tegenwoordig geen kunst meer.

[ Voor 50% gewijzigd door ktf op 17-09-2015 22:33 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik altijd mooie uitspraken vind zijn : "Ron geeft aanvullend nog als terecht commentaar, dat wanneer we bepaalde dingen op dit moment nog niet volledig kunnen verklaren, dit nog helemaal niet wil zeggen dat het apparaat in de praktijk niets zou doen."

Voor de mensen die dat geloven heb ik zo ongeveer een hele huisraad te koop staan (prijzen beginnen bij 10.000 voor een bic-balpen), ik kan het niet verklaren of reproduceren of iets, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet je audio gaat verbeteren dus begint wie wilt er beginnen met een bic-balpen voor 10.000 euro, wees niet bang dat de voorraad opgaat, ik kan ze zo halen bij de appie hein of de bruna en aan jou leveren als jij maar het schamele bedrag van 10.000 euro overmaakt (over kwantum korting valt ook te praten, desgewenst ben ik zelfs bereid om per 4 er een mooi hoesje voor bijna niets (laten we zeggen 500 euro) bij te doen waarvan ik wederom niet het effect kan verklaren of reproduceren maar denkt u nou niet dat het uw geluid niet kan verbeteren).

Voor de meer vermogende onnozele medemens kritischere audioluisteraar die nog meer aan kwaliteit hecht heb ik uiteraard ook een billy-boekenkast van ikea te koop voor het schamele bedrag van 200.000. En wederom geld, ik kan het niet verklaren of reproduceren maar laat dit u niet stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Helemaal niet. Genoeg situaties waarbij je in dubbelblinde tests (duidelijke) verschillen tussen apparatuur hoort.
En dan geheel andere apparatuur als genoemde als voorbeeld geven om de stelling te ontkrachten.
Het is allemaal niet zo zwart-wit als je denkt...
Jawel hoor. Kabels klinken allemaal vrijwel eender. Versterkers ook, binnen hun werkbare gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Jawel hoor. Kabels klinken allemaal vrijwel eender. Versterkers ook, binnen hun werkbare gebied.
Vrijwel eender.. daar zit net de clou in dit stukje. Ook jij bemerkt dus kennelijk verschil op.
Interessant.

Dat versterkers binnen hun werkbare gebied gelijk klinken kun je gerust als volslagen onzin afdoen. alleen al het vermogen en het type van de voeding is van invloed op de lage weergave bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Brad Pitt schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 01:57:
Versterkers ook, mits de tuning gelijk is. En de dempingsfactor. En afhankelijk van je defintie van werkbaar gebied.
Volgens Brad Pitt in "Kun je het verschil horen tussen versterker en een receiver?":
Brad Pitt schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:46:
Jammer dat een merk als Marantz blijkbaar ook in dié klasse geen neutrale apparaten kan/wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SED schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:53:
Vrijwel eender.. daar zit net de clou in dit stukje. Ook jij bemerkt dus kennelijk verschil op.
Interessant.
Ik bemerk geen enkel verschil nee. Maar dat zegt niets over dat het zo is. Wellicht is er wel een, voor een mens geheel onhoorbaar echter, miniem verschil. Daarom, en om de believers iets tegemoet te komen, vrijwel.
Dat versterkers binnen hun werkbare gebied gelijk klinken kun je gerust als volslagen onzin afdoen. alleen al het vermogen en het type van de voeding is van invloed op de lage weergave bijv.
Bron? Elke versterker klinkt gelijk. Tenzij ie aan het clippen is. Tenzij ie DSP onzin aan heeft staan. Tenzij ie brak is en het signaal kleurt.
henkie196 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:40:
Versterkers ook, mits de tuning gelijk is. En de dempingsfactor. En afhankelijk van je defintie van werkbaar gebied.
Gewoon, op een "normaal" volume met "normale" luidsprekers iets afspelen, zonder DSP geneuzel.
Ja, und?

[ Voor 46% gewijzigd door Brad Pitt op 18-09-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
SED schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:53:
[...]
Interessant.
Ik denk meer de notie dat er niet zoveel te verbeteren valt aan de kabel (tov een gemiddelde diameter stukje koper), alswel dat er altijd een mogelijkheid is om zaken al dan niet moedwillig te verneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
gekkie schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:52:
Ik denk meer de notie dat er niet zoveel te verbeteren valt aan de kabel (tov een gemiddelde diameter stukje koper), alswel dat er altijd een mogelijkheid is om zaken al dan niet moedwillig te verneuken.
Juist. Die hele dure kabels met zo'n interessant blokje ertussen met wat filters er in. Nee, da's lekker. Doe je eerst je best om het zo natuurlijk mogelijk te laten klinken, gaat zo'n überkabel het signaal kleuren. Top :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Brad Pitt schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:47:
Tenzij ie brak is en het signaal kleurt.
Hoeveel niet brakke versterkers ken jij dan?
Gewoon, op een "normaal" volume met "normale" luidsprekers iets afspelen, zonder DSP geneuzel.
Dan heb ik vast geen "normale" luidsprekers.
Ja, und?
Marantz is dus volgens jou een merk dat brakke versterkers levert?
Je zegt eerst dat versterkers allemaal hetzelfde klinken, en dan zeg je dat het jammer is dat een bepaalde versterker het geluid kleurt. Dan klinken ze toch niet allemaal hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
henkie196 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:53:
[...]
Je zegt eerst dat versterkers allemaal hetzelfde klinken, en dan zeg je dat het jammer is dat een bepaalde versterker het geluid kleurt. Dan klinken ze toch niet allemaal hetzelfde?
Ik denk dat er meer wordt geredeneerd vanuit de volgende assumpties:
- Doel is zo getrouw mogelijke weergave zonder kleuring.
- Voor kabels en versterkers blijkt dat dit mogelijk is zonder al te veel spannende poespas en hocuspocus.
- Voor speakers ligt het door beperkingen iets lastiger om dat te bereiken en zal er derhalve ook meer verschil en ook verbetering mogelijk zijn om het doel te behalen.

Hier valt vooral op af te dingen dat je wellicht soms enige kleuring zou willen ter compensatie van verstoringen door je luisteromgeving.

Maar goed dat er verschil mogelijk is zal niet betwist worden,
Dat dat verschil een verbetering is, de beschreven verbetering en dat de verklaring van hoe die verbetering fysisch dan wel psychische gezien ontstaat .. daar zijn wel andere meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:00:
Ik denk dat er meer wordt geredeneerd vanuit de volgende assumpties:
- Doel is zo getrouw mogelijke weergave zonder kleuring.
- Voor kabels en versterkers blijkt dat dit mogelijk is zonder al te veel spannende poespas en hocuspocus.
- Voor speakers ligt het door beperkingen iets lastiger om dat te bereiken en zal er derhalve ook meer verschil en ook verbetering mogelijk zijn om het doel te behalen.
Een weergave zonder kleuring is in principe een goed uitgangspunt, maar wat iemand natuurlijk of neutraal vindt klinken, vindt een ander misschien weer juist helemaal niet neutraal of natuurlijk. Voor de één is het goed als z'n zwevende ribben mee trillen op de bas, de ander vindt het goed als een akoestische live opname in een intieme omgeving zo natuurlijk mogelijk wordt weergegeven, weer een ander luistert het liefst naar klassieke muziek alsof het in een concerthal wordt afgespeeld en weer een ander gaat uit van hoe een studio album goed klinkt. En waarschijnlijk komen die allemaal op andere speakers en voorkeuren voor weergave uit als ze gaan luisteren.

Kabels en versterkers hoeven inderdaad helemaal niet zo duur te zijn om goed te klinken. Dat is iets anders dan dat alle versterkers hetzelfde klinken (kabels heb ik het niet over). Of dat iedere goedkope versterker het net zo goed doet als een willekeurige duurdere versterker (ook niet bij lage volumes).
Maar goed dat er verschil mogelijk is zal niet betwist worden,
Dat dat verschil een verbetering is, de beschreven verbetering en dat de verklaring van hoe die verbetering fysisch dan wel psychische gezien ontstaat .. daar zijn wel andere meningen over.
Ik lees hier toch wel vaker reacties die zeggen dat er geen verschil is, dus onbetwist zou ik het niet willen noemen. Maar ik kan het wel eens zijn met de stelling dat de verschillen tussen verschillende versterkers (als die al bestaan), van een veel kleinere orde grootte zijn dan de verschillen tussen speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
henkie196 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:28:
[...]
Een weergave zonder kleuring is in principe een goed uitgangspunt, maar wat iemand natuurlijk of neutraal vindt klinken, vindt een ander misschien weer juist helemaal niet neutraal of natuurlijk. Voor de één is het goed als z'n zwevende ribben mee trillen op de bas, de ander vindt het goed als een akoestische live opname in een intieme omgeving zo natuurlijk mogelijk wordt weergegeven, weer een ander luistert het liefst naar klassieke muziek alsof het in een concerthal wordt afgespeeld en weer een ander gaat uit van hoe een studio album goed klinkt. En waarschijnlijk komen die allemaal op andere speakers en voorkeuren voor weergave uit als ze gaan luisteren.
En dat is allemaal prima .. mik dan je DSP aan op je tig punt tig surrounddoos, maar kom niet aan met je magische steen die alles vandaag laat klinken als een concerthal ... maar tegelijkertijd toch ook intiem is ... met de warmte van een goede chocomel .. terwijl er ook ijzige stiltes kunnen vallen.

Hoor wat je wil horen .. maar hang er geen pseudo wetenschappelijk fysische claims aan, ondersteund door een absurde prijs. Dat is waar het topic immers op slaat en ludieke voorbeelden van laat zien.
Kabels en versterkers hoeven inderdaad helemaal niet zo duur te zijn om goed te klinken. Dat is iets anders dan dat alle versterkers hetzelfde klinken (kabels heb ik het niet over). Of dat iedere goedkope versterker het net zo goed doet als een willekeurige duurdere versterker (ook niet bij lage volumes).
Nouja de start en de loop van het topic was voornamelijk de afdeling kabels, stenen en andere magie :)
Ik lees hier toch wel vaker reacties die zeggen dat er geen verschil is, dus onbetwist zou ik het niet willen noemen. Maar ik kan het wel eens zijn met de stelling dat de verschillen tussen verschillende versterkers (als die al bestaan), van een veel kleinere orde grootte zijn dan de verschillen tussen speakers.
Vraag is als er al een verschil is .. of dit hoorbaar is ...
Vraag is dan altijd nog of dat komt omdat een versterker toch stiekum nog wat processing doet terwijl die eigenlijk alleen zou moeten versterken (kan prima stiekem altijd de bas wat upspicen om de boemboemfanaten te strikken ...
Vraag is vervolgens of het verschil dan ook nog ten alle tijden een verbetering is ..
Vraag is vervolgens ook nog of als er ten alle tijde een hoorbare verbetering is .. of die ook daadwerkelijk overeen komt met hetgeen in den marketing geclaimd wordt en die ook daarwerkelijk veroorzaakt wordt door de geclaimde toepassingen van materialen, bouwwijze, andere fysische verschijnselen danwel de stand van de maan, aanwezige elven .. of bovenaardse, buitenaardse of andere krachten dan wel verschijnselen in den breedste zin van het woord (neh dat moet wel aardig wat afdekken zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
henkie196 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:53:
[...]
Dan heb ik vast geen "normale" luidsprekers.
Niet iedereen heeft Grande Utopia's staan hè.
Nee hoor, zijn prima apparaten.
Ik zeg alleen dat een goede versterker het geluid niét zou moeten kleuren. En goede vesterker A klinkt identiek aan goede versterker B ja. Onder de genoemde "normale" omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
gekkie schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:00:
Hier valt vooral op af te dingen dat je wellicht soms enige kleuring zou willen ter compensatie van verstoringen door je luisteromgeving.
Toch denk ik niet dat dit het geval is. Ook in ruimtes met een moeilijke akoestiek wil je neutrale speakers. De crux zit hem in het off axis gedrag van de speaker: een speaker die off axis hetzelfde klinkt als on axis maar alleen maar zachter, zal niet kleuren. In praktijk is dit niet 100% haalbaar, maar een glad verlopende direcivity index daar is iedereen het over eens dat dat te prefereren is. Hoe hoog de directivty index moet zijn, dat is dan denk ik wel een smaak ding. En ook de hoeveelheid laterale reflecties die je wilt (=verbreding stereobeeld).
Sja, als je stelt iedere, dan gaat het nooit op natuurlijk. Er is altijd wel een vreemd ontwerp dat toch kleine respons afwijkingen geeft (buizenversterkers door de hoge uitgangsimpedantie) of overmatig veel vervorming. Maar het zijn denk ik wel excessen. Ik denk wel dat alle moderne receivers bijvoorbeeld niet te onderscheiden zijn in een goed opgezette luistertest waarin alle DSP uit staat, de volumes tot binnen 0.1 dB gematched zijn en de luisteraar niet weet waarnaar hij luistert. Zodra de luisteraar wel weet waarnaar hij luistert, bepaalt zijn verwachting voor een belangrijk deel de uitkomst, dat is al zo vaak vastgesteld :). Dus open luistertests zijn weinig betekenisvol. Verkeerd uitgevoerde blinde testes net zo min :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zoiets als bij een 3 sterren restaurant vragen om de zoutpot als je soepje wordt opgediend en er ongeproefd zout bij mikken en terstond de chef kok de keuken uitgesneld komt met zijn scherpste Honyaki. :)

Als je eens wist hoeveel moeite er wordt gestoken om al die muziekjes zo mooi en goed mogelijk te maken dan laat je die kleuring wel uit je hoofd. Tenzij je het koninklijk concertgebouw nabouwt om het zo echt mogelijk te laten klinken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:26:
[...]
Niet zo gek, want voor 2 euro kun je een prima DAC maken, dat is tegenwoordig geen kunst meer.
Top!!

Geef ik jou (maar liefst) 3 euro marge voor de moeite. Wanneer ben je er klaar mee?

Het resultaat graag hier posten, loze praatjes zijn geen optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:14:
[...]

Top!!

Geef ik jou (maar liefst) 3 euro marge voor de moeite. Wanneer ben je er klaar mee?

Het resultaat graag hier posten, loze praatjes zijn geen optie!
Als je zelf even faxt naar farnell .. zo te zien is tie momenteel out of stock ..
http://uk.farnell.com/wol...adphone-28ssop/dp/1776264
Als tie je bevalt that is natuurlijk .. (en ja hij is een paar cent duurder)
http://www.farnell.com/datasheets/484668.pdf
en wel netjes de tips volgen hoe je het er het beste uit haalt heh .. voor je hem voor 100+ euro met een stukkie plastic er omheen weer door verpatst ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
[

Ik zeg alleen dat een goede versterker het geluid niét zou moeten kleuren. En goede vesterker A klinkt identiek aan goede versterker B ja. Onder de genoemde "normale" omstandigheden.
Definieer normale omstandigheden eens. Je draait behoorlijk in deze discussie lijkt het.
Feit is dat de soort voeding en de belastbaarheid daarvan bij bepaalde belastingen fikse effecten kunnen oproepen. Als je normale omstandigheid is "het op spreekniveau luisteren" dan zullen de verschillen kennelijk voor jou onhoorbaar zijn. Als je echter meer vermogen vraagt komen die al snel aan de oppervlakte.
Kwaliteit en prijs hebben daar nu eenmaal zo hun gevolgen. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat dit een discussieonderwerp is onder mensen die meer dan gemiddeld interesse hebben in audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Test het maar eens goed, het zal je verbazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:31:
[...]

Als je zelf even faxt naar farnell .. zo te zien is tie momenteel out of stock ..
http://uk.farnell.com/wol...adphone-28ssop/dp/1776264
Als tie je bevalt that is natuurlijk .. (en ja hij is een paar cent duurder)
http://www.farnell.com/datasheets/484668.pdf
en wel netjes de tips volgen hoe je het er het beste uit haalt heh .. voor je hem voor 100+ euro met een stukkie plastic er omheen weer door verpatst ..
Laten we ktf even zelf laten antwoorden. Of heb je ook interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:51:
[...]
Laten we ktf even zelf laten antwoorden. Of heb je ook interesse?
Waarin ?
En van mij mag hij antwoorden wat hij wil hoor .. ben niet zo streng in de leer :+
maar als je graag lekker close en intiem wil een op eenen dan zou ik zeggen kies een leuk hokje met een intieme versterker .. en ga los :p .. op een forum heb je pottenkijkers 8)

[ Voor 40% gewijzigd door gekkie op 18-09-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-08 12:59
Hallo allemaal,

Een nieuwkomer hier. Ik vermaak me al een tijdje prima met de discussies en de websitelinks die hier ten tonele worden gevoerd. Waar ik me in mijn eerste reactie op wil richten is het volgende.
Een goede vriend van mij zal zonder al te veel overdrijving een Pietje precies genoemd kunnen worden. Hij is constant bezig om zijn installatie te wijzigen of zoals hij het stelt: naar nieuwe hoogtes te tillen. Zijn luidsprekers zijn prototypes van een commercieel verkrijgbaar product, versterking en bron wijzigen te frequent om bij te houden.
Zo'n twee jaar geleden was hij bezig met de kabels tussen versterker en luidsprekers. 1 set met extra windingen van 0.75 quadraad aan de - van de bron aangesloten rond de eigenlijke geleiders. En een identiek paar zonder die poespas. Als mijn geheugen correct is gaf de kabel met een diffuser geluid en zonder, meer direct. O, het spreekt natuurlijk vanzelf dat de kabels van de betonnen vloer ontkoppeld waren via op hoogte afgesneden wc rollen.

Anyway er was een verschil in weergave merkbaar na een tig keer wisselen. Later was er een vergelijkbaar experiment met een optische en coaxiale kabel tussen bron en DAC.
Het blijft vermakelijk spul High End audio beoordeeld door de oren van een zelfbenoemd audiokenner. Die recenter niet doorhad dat zijn zelfbouw platenspeler ruim 2% te snel liep.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:02:
[...]

Dat is zoiets als bij een 3 sterren restaurant vragen om de zoutpot als je soepje wordt opgediend en er ongeproefd zout bij mikken en terstond de chef kok de keuken uitgesneld komt met zijn scherpste Honyaki. :)

Als je eens wist hoeveel moeite er wordt gestoken om al die muziekjes zo mooi en goed mogelijk te maken dan laat je die kleuring wel uit je hoofd.
Juist niet die kleuring eruit halen. Dat is juist wat de mensen willen.

Persoonlijk (maar ik ben niet technisch) vraag ik me bijv af of het niet technisch supersimpel is om een perfecte speaker te maken, net zoals dat is bij een kabeltje etc.
Alleen ik verwacht dat iedere speaker 100% bewust extreme kleuring meekrijgt en dat dat het verschil is wat de mensen horen, de extreme kleuring die de speakermaker toegevoegd heeft.

Met kabeltjes / elektrische signalen etc kan je namelijk perfect alles doorgeven er is geen reden om het minder dan perfect te doen (/kleuring)
Echter met speakers die lucht moeten bewegen speelt er een heel essentieel ander ding mee : Akoestiek.

Zet dezelfde speaker in het concertgebouw en in een smal lang grachtenpand en je hebt 2 totaal verschillende geluiden en de hele discussie welke perfecter is is dan niet relevant meer, het is dezelfde speaker. Alleen het geluid is wel anders en welke je dan mooi vind is puur persoonlijk.
Alleen hier kan een fabrikant dus wel invloed op uitoefenen door kleuring toe te voegen.

En de specifieke kleuring is dan uiteraard weer afhankelijk van welke doelgroep je wilt aanspreken etc.
Want een speaker van 40.000 kan je rustig kleuren voor bijv een luisterkamer ipv een pijpenla, want het merendeel van de mensen die dat ding aanschaffen die zullen een luisterkamer hebben.

Zonder kleuring (dus een echt natuurlijk geluid) zou betekenen dat een opname vanuit een concertzaal nooit behoorlijk in een huis gespeeld kan worden want de akoestiek is totaal anders.

Maar zoals ik al begon, dit is enkel speculatief en zonder enige kennis van zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:54
Gomez12 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:30:
[...]

Zeker, en een prima methode voor een fabrikant om hun signatuur mee te leveren.
Persoonlijk (maar ik ben niet technisch) vraag ik me bijv af of het niet technisch supersimpel is om een perfecte speaker te maken, net zoals dat is bij een kabeltje etc.
Alleen ik verwacht dat iedere speaker 100% bewust extreme kleuring meekrijgt en dat dat het verschil is wat de mensen horen, de extreme kleuring die de speakermaker toegevoegd heeft.
In een niet perfecte wereld bestaan er ook geen perfecte luidsprekers. Het blijft altijd een compromis tussen technische mogelijkheden, natuurwetten en geld. Onder (elektro)technici ook wel bekend als de Wet van Behoud van Ellende.

Daarnaast: definieer 'perfect'; is dat een 100% lineaire overdracht van elektrisch signaal naar acoustische output? Of kijk je naar de combinatie luidspreker en luisterruimte (waartussen een interactie is!)? Dit zogenaamde perfecte zal voor veel mensen uiteenlopende definities hebben :)

Als je het hebt over een 100% lineaire overdracht (uiteraard binnen een begrensd frequentiegebied) zou het mijns inziens mogelijk moeten zijn om met een slimme setup en DSPs een heel eind te kunnen komen, in ieder geval wellicht tot onder de hoorbare grens. Vraag is alleen of dat goed gaat klinken (geen idee, eerlijk gezegd).
Met kabeltjes / elektrische signalen etc kan je namelijk perfect alles doorgeven er is geen reden om het minder dan perfect te doen (/kleuring)
Echter met speakers die lucht moeten bewegen speelt er een heel essentieel ander ding mee : Akoestiek.

Zet dezelfde speaker in het concertgebouw en in een smal lang grachtenpand en je hebt 2 totaal verschillende geluiden en de hele discussie welke perfecter is is dan niet relevant meer, het is dezelfde speaker. Alleen het geluid is wel anders en welke je dan mooi vind is puur persoonlijk.
Alleen hier kan een fabrikant dus wel invloed op uitoefenen door kleuring toe te voegen.

En de specifieke kleuring is dan uiteraard weer afhankelijk van welke doelgroep je wilt aanspreken etc.
Want een speaker van 40.000 kan je rustig kleuren voor bijv een luisterkamer ipv een pijpenla, want het merendeel van de mensen die dat ding aanschaffen die zullen een luisterkamer hebben.

Zonder kleuring (dus een echt natuurlijk geluid) zou betekenen dat een opname vanuit een concertzaal nooit behoorlijk in een huis gespeeld kan worden want de akoestiek is totaal anders.
Dit laatste dus; je kunt proberen om in de buurt te gaan komen, maar om exact dezelfde akoestiek te hebben (denk vooral ook aan looptijd/faseverschillen) zal je toch echt de concertzaal na moeten bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Gomez12 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:30:
[...]

Maarja als het zo supersimpel zou zijn .. waarom zijn er dan niet overal tentjes waar je met je eigen gewenste frequency response grafiekje heen gaat .. en zegt .. "maak dat even .. kom hem over een halfuurtje weer ophalen". Of iets minder overdreven .. uberhaupt tenten waar je dit voor elkaar krijgt.
Komt de akoestiek van de ruimte pas niet daarna ?
Je hebt eerst nog de karakteristieken van de speakermodules (afmetingen ,vorm en materiaal conus , driver etc. en de akoestiek van je kast.

Maar zoals ik al begon, dit is enkel speculatief en zonder enige kennis van zaken :)
Daar heb je dan digital signal processing voor in je versterker zodat je hem op preset "hall" kunt zetten en hij het signaal bewerkt en er kunstmatig een beetje galm in gooit om het te benaderen als je dat wenst. Maar zal niet meevallen de karakteristieken van de akoestiek van een grote ruimte waar je iets live gehoord hebt volledig te kunnen reconstrueren in een willekeurige maar totaal verschillende andere ruimte met een simpel systeem vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Een speaker is een commercieel ontwikkeld product. Een goedverkopende speaker zal in zoveel mogelijk situaties goed klinken.
De perfecte speaker zal aangepast moeten worden aan de akoestiek of er moeten akoestische aanpassingen gedaan worden aan de ruimte om de speaker optimaal te laten functioneren. 99,9% van de kopers zal dat niet doen en kiest voor gewoon een flexibel inzetbare weergave. Dat is dus altijd een compromis.
Met kleuring via digitale weg kun je een betere inpassing bereiken in je ruimte. Daar zijn programma's voor die je daarbij kunnen helpen. vb: http://www.roomeqwizard.com/

Kortom, er bestaat geen perfecte speaker en een perfect lineaire speaker is beslist niet de beste in alle situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:01:
[...]

Waarin ?
En van mij mag hij antwoorden wat hij wil hoor .. ben niet zo streng in de leer :+
maar als je graag lekker close en intiem wil een op eenen dan zou ik zeggen kies een leuk hokje met een intieme versterker .. en ga los :p .. [B[op een forum heb je pottenkijkers[/b] 8)
Ik zal aan hun tere zieltjes denken als ik mij even terug trek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SED schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:35:
Definieer normale omstandigheden eens. Je draait behoorlijk in deze discussie lijkt het.
Al zo vaak gedaan.

En nee, goed lezen. Draai helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Kinders kinders .. geen ruzie heh wie er vandaag woutertje bos mag spelen en wie bakkenmetellende. Gewoon eerlijk de draaitafel met elkaar delen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat een goede versterker, die niet poogt het geluid te kleuren, en die het benodigde vermogen kan leveren voor het gevraagde doel, hetzelfde zal klinken als een andere goede versterker die aan die voorwaarden voldoet.

Je kunt enorm gaan lopen poten-onder-de-stoel-uitzagen over wat 'een goede' versterker is. Laten we stellen dat het prima mogelijk is om zo'n "goede" versterker, in de basis, voor weinig te kunnen kopen. Laten ze zeggen hooguit een paar honderd euro als je een hekel hebt aan je trommelvliezen of je buren.

Dan heb je natuurlijk nog een voorversterker nodig, je wilt er een leuk kastje omheen, aansluitingen, etc etc. En liefst ook nog een degelijke bouwkwaliteit met flink wat marge. *Daar* zitten de (IMHO) zinnige extra kosten in.

Mijn ideaal is zo'n "goede" versterker, met verder het liefst zoveel mogelijk van het signaalpad digitaal afgehandeld. Waarom? Analoge componenten in het pad zijn storingsgevoelig. Daarnaast kun je digitaal perfect elke willekeurige kleuring geven aan de muziek die je maar kan verzinnen. En met wat simpele computerlogica kun je die mooi als presets opslaan zodat je lekker snel kan wisselen afhankelijk van waar je naar wilt luisteren.

Dat is voor mij pure audio-perfectie. Functioneel, degelijk, je kan alle kanten op. Zorg er ook nog voor dat het er leuk uitziet, en dan mag je daar van mij best een stevige prijs voor vragen. Maar ook daar blijft dat het daadwerkelijke versterkercircuit maar bijzonder weinig voorstelt.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]