GerardVanAfoort schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:22:
Klassieke fout (waarschijnlijk) door mij gemaakt..
Geluid - kwaliteit, meetbaar
Geluidsbeleving -ervaring, niet meetbaar
Dat betere geluid en/of kwaliteit is natuurlijk wel haalbaar, makkelijk zelfs met mijn setup!
Mijn geluidsbeleving en ervaring, ook vergeleken met setups bij een speciaalzaak en kennissen zal nog maar marginaal (mijn gevoel) beter worden. Dat is mijn ervaring nu, en ik ben best kritisch op beeld en geluid. Maar de techniek gaat wel vooruit en daar wil ik niet blind voor zijn

vergis je ook niet tussen HIFI en MYFI (dat is wellicht ook je punt tussen meten en beleven)
ik was ook jaren een ras purist. het moest een 1:1 worden van de bron. 20 jaar verder en tonnen euro's aan apparatuur voorbij zien komen kan ik heel simpel concluderen (mijn mening!) dat er wel degelijk verschil zit in componenten waarbij de luidspreker imho het belangrijkste onderdeel vormt wat vatbaar is voor verbetering, Maar, een dooddoener natuurlijk, dat het grootste deel echt door akoestiek bepaalt wordt. Na mijn verhuizing ben ik nu 3 jaar verder en met dezelfde set niet op het (ervarings) niveau van mijn vorige woning.
Een groot deel daarvan is het MYFI effect. Ik heb nu de beschikking over meet hard en software en juist dingen die beter meten klinken soms voor mijn gevoel een stuk minder (vooral aanpak van directe reflecties) die waren in de oude woning heel anders, evenals de speaker opstelling. Nu heb ik enorm winst in detail maar mis een grote ruimtelijke afbeelding.
afin als je blij bent met je huidige beleving is dat super maar geloof me soms kan je met wat simpele aanpassingen een heel ander beeld krijgen wat je wellicht nog meer (of niet) bevalt.
als je dat allemaal klaar hebt is het natuurlijk wel weer leuk om met kabels verder te gaan

we moeten wel ontopic blijven!
edit. nofi maar je voorbeeld van de 9.2 set met speakers van totaal 3000 euro. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat dit beter kan. Als oa. dynaudio liefhebber koop ik voor dat geld met moeite 1 front speaker (nieuw). Duurder is niet altijd beter maar bij speakers zie je wel een verband tussen prijs en hoorbare prestaties.
Ik heb zelf een 5.1 gehad helemaal rondom dynaudio gebouwd met op het 'hoogtepunt' de confidence 5 als front, de confidence 3 als rear en center uit de audience lijn. Ik bedacht met dat ik daar ook een setje confidece 3 moest hebben.....
Meeste 5.1 muziek destijds klopte voor geen meter bv. eagles live. opeens staat er een trompet achter in de zaal te toeteren die in stereo netjes op het podium is. zo waren er wel meer dingen en na veel luisteren en vergelijken ben ik terug naar stereo al weer een jaar of 8
het is overigens wel zo dat bij meer kanalen de ruimte minder invloed heeft. dus de akoestiek minder een rol speelt en het daardoor sneller beter / mooier lijkt
[
Voor 16% gewijzigd door
Ray op 06-09-2015 19:56
]