Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 98 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:39
LuPo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Is dit ook kleur Guard (donkergroen)? :) Hebben wij ook. Vind het echt een hele chique kleur.

De Mondeo bevalt ons uitstekend (in bezit sinds 01-2019). Inmiddels bijna 60.000 km op de teller en nul problemen. Vanwege corona en thuiswerken rijden we helaas wel een stuk minder. :P

***members only***
Idd ook de kleur Guard. Was echt blij verrast bij de proefrit, op de foto's leek het vooral donker grijs maar met daglicht gelukkig echt wat groen erdoor.
De Mondeo bevalt ons ook erg goed. Mijn vrouw geniet er echt van. Gelukkig maar, bij de proefrit was ze hoogzwanger en kon niet achter het stuur :> . Was dus wel even afwachten of ze zich wel prettig zou voelen achter het stuur. Nog weinig gereden verder door corona hopelijk na de vakantie weer lesgeven dus dan mag ik weet wat vaker op pad *O*

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Kraz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Houdt er rekening mee dat het geen Tesla self driving system is.
Het systeem zorgt er alleen voor dat je binnen de lijn blijft maar niet automatisch dat je precies tussen de lijnen blijft rijden.
Je zult dus altijd zelf moeten sturen. Lange assist is er puur voor.....assistentie. :)
Nee ik mag toch hopen dat iemand het niet als een soort autopilot ziet... het is een hulpmiddel, niet meer dan dat.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:47
Zebby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:07:
Fiesta nu 2 weekjes binnen, gelijk goed gebruik gemaakt van 't winterpakket.
De lane keep assist werkt niet echt lekker, je stuitert heen en weer, voelt alsof je op een gegeven moment eruit wordt gegooid omdat hij gaat denken dat je het nu wilt.

En mijn Fordpass starten op afstand werkt niet, op/van slot wel. Moet hij voor naar de werkplaats zeggen ze, maar uiteraard geen vervangend vervoer. Blijkbaar is dat bij private lease service, had ik hem gekocht had ik wel wat vriendelijke woorden met ze gedeeld...
Ford biedt twee systemen aan, althans op de Focus. Ik ken de exacte term niet maar als volgt ongeveer:
1) Lane keeping assist. Het icoon met een wagentje dat over een streep rijdt. Dit geeft een correctie de andere kant op als je de lijn nadert of passeert. Dat doet het 1, 2 of 3 keer en dan stopt het. Het is dus echt alleen ter correctie en stuurt niet netjes terug naar het midden.

2) Lane centering assist. Het icoontje met een stuurtje tussen de wegbelijning. Alleen verkrijgbaar met automaat. Dit zal continue de auto in het midden van de rijbaan houden. De auto houdt ook continue in de gaten of je wel zelf aan het sturen bent. Na enkele tientallen seconden krijg je een stille waarschuwing, dan met geluid en dan vervolgens veel geluid en de auto zal afremmen (tot stilstand?).

Als je auto optie 2 heeft, dan heeft ie vaak óók optie 1. Ze zijn beide afzonderlijk in te stellen en werken afzonderlijk van elkaar.

• GekkeRipper
[...]

Het systeem zorgt er alleen voor dat je binnen de lijn blijft maar niet automatisch dat je precies tussen de lijnen blijft rijden.
Je zult dus altijd zelf moeten sturen. Lange assist is er puur voor.....assistentie. :)
Het hoeft niet van Tesla te zijn om meer te kunnen dan alleen corrigeren hoor. Bovendien werkt het lane centering systeem maar met name de adaptive cruise control van Ford erg goed.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:58
Citroentjuh schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Ik begrijp niet helemaal deze zin? Wat bedoel je met heen en weer stuiteren? En wat bedoel je met “eruit gegooid worden”?
Hier ook een fiesta, ik ervaar weinig problemen met het lane keeping systeem. Sowieso is het als het goed is bijna nooit nodig dat ie ingrijpt, maar als het nodig is dan geeft hij een hele kleine en rustige stuurcorrectie bij mij. Dus vandaar mijn vraag wat je dan precies ervaart bij jouw fiesta?
Als ik helemaal loslaat en hij rolt bijvoorbeeld naar links, dan stuurt hij bij, maar dusdanig dat het een sterk
effect creëert naar rechts, en zo steeds heftiger blijft corrigeren. Voorbij comfortabel zeg maar.
[...]
Logisch, maar viel me wel op. Dusdanig dat ik het op waarschuwing hou voorlopig.
GekkeRipper schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Ford biedt twee systemen aan, althans op de Focus. Ik ken de exacte term niet maar als volgt ongeveer:
1) Lane keeping assist. Het icoon met een wagentje dat over een streep rijdt. Dit geeft een correctie de andere kant op als je de lijn nadert of passeert. Dat doet het 1, 2 of 3 keer en dan stopt het. Het is dus echt alleen ter correctie en stuurt niet netjes terug naar het midden.

2) Lane centering assist. Het icoontje met een stuurtje tussen de wegbelijning. Alleen verkrijgbaar met automaat. Dit zal continue de auto in het midden van de rijbaan houden. De auto houdt ook continue in de gaten of je wel zelf aan het sturen bent. Na enkele tientallen seconden krijg je een stille waarschuwing, dan met geluid en dan vervolgens veel geluid en de auto zal afremmen (tot stilstand?).

Als je auto optie 2 heeft, dan heeft ie vaak óók optie 1. Ze zijn beide afzonderlijk in te stellen en werken afzonderlijk van elkaar.
Dan moet ik verder kijken. Hebben automaat en DCC, dus dan zou ik ook die centering assist verwachten. DCC werkt overigens echt heerlijk, dat leek me de must-have, en dat is het ook. Het is natuurlijk verre van natuurlijk met afremmen en gas bijgeven, maar het maakt een lange rit zo veel minder vermoeiend. Wel jammer dat het pas vanaf 30 werkt, zou me ook geweldig lijken in de file...

Dat ik in een Fiesta geen self driving heb snap ik ook wel gelukkig.

[ Voor 43% gewijzigd door Zebby op 23-02-2021 00:25 ]

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 13:52
De ACC werkt echt fenomenaal in mijn Focus. Veel beter dan in de Tesla van vrouwlief. Echt een intelligent systeem die ik na bijna 50.000 km amper op een foutje heb betrapt. Lane keeping/Lane centering daarentegen een stuk minder. Dat laatste uitgebreid getest bij de testrit met een automaat. Werkte niet goed genoeg om voor de automaat te gaan.

Lane keeping is inconsistent in zijn ingrepen, soms niet, soms subtiel en soms zo heftig dat je er aan de andere kant uitvliegt.

Ik vermoed overigens dat de auto misschien wel eens dezelfde hardware als Lane centering heeft. In lange, flauwe bochten werkt het bijna als Lane centering en houdt ie de milde ingreep lang vast.

[ Voor 6% gewijzigd door Franco10 op 23-02-2021 06:08 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:34
Zebby schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 00:21:
Dan moet ik verder kijken. Hebben automaat en DCC, dus dan zou ik ook die centering assist verwachten. DCC werkt overigens echt heerlijk, dat leek me de must-have, en dat is het ook. Het is natuurlijk verre van natuurlijk met afremmen en gas bijgeven, maar het maakt een lange rit zo veel minder vermoeiend. Wel jammer dat het pas vanaf 30 werkt, zou me ook geweldig lijken in de file...

Dat ik in een Fiesta geen self driving heb snap ik ook wel gelukkig.
Alleen de automaat heeft de lane centering assist, je bent veroordeeld tot de lane keeping assist als je een handbak hebt (zoals ik met de Focus). LKA is assistentie en heb ik eigenlijk standaard uit staan. Je moet gewoon zelf opletten waar je rijdt.

ACC overigens wel een uitkomst!

Komoot

• Citroentjuh
  • Nu online
Zebby schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 00:21:
[...]

Als ik helemaal loslaat en hij rolt bijvoorbeeld naar links, dan stuurt hij bij, maar dusdanig dat het een sterk
effect creëert naar rechts, en zo steeds heftiger blijft corrigeren. Voorbij comfortabel zeg maar.
Maar het systeem is ook niet bedoeld voor loslaten van je stuur. Het is puur een hulpje voor als je even je aandacht er niet helemaal bij hebt dat je een kleine bijsturing krijgt, meer niet. Jij geeft nu aan het systeem werkt niet lekker, maar je gebruikt het systeem niet waarvoor het bedoeld is.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17
Zebby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:07:
Fiesta nu 2 weekjes binnen, gelijk goed gebruik gemaakt van 't winterpakket.
De lane keep assist werkt niet echt lekker, je stuitert heen en weer, voelt alsof je op een gegeven moment eruit wordt gegooid omdat hij gaat denken dat je het nu wilt.

En mijn Fordpass starten op afstand werkt niet, op/van slot wel. Moet hij voor naar de werkplaats zeggen ze, maar uiteraard geen vervangend vervoer. Blijkbaar is dat bij private lease service, had ik hem gekocht had ik wel wat vriendelijke woorden met ze gedeeld...
Op afstand starten kan alleen met automaat varianten. Hebben ze een automaat in de MK8 Fiesta :?

• Franco10
Citroentjuh schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:49:
[...]

Maar het systeem is ook niet bedoeld voor loslaten van je stuur. Het is puur een hulpje voor als je even je aandacht er niet helemaal bij hebt dat je een kleine bijsturing krijgt, meer niet. Jij geeft nu aan het systeem werkt niet lekker, maar je gebruikt het systeem niet waarvoor het bedoeld is.
Het systeem is inderdaad niet bedoeld om het stuur los te laten. Het is geenszins een autopilot achtig iets.

Neemt niet weg dat het inderdaad niet lekker werkt omdat de ingrepen ter assistentie ook onregelmatig zijn. Soms stuurt ie heel soepel tegen, soms slingert ie je de andere kant op, bij dezelfde beweging richting een streep. En soms doet ie niets.

• Zebby
SniperGuy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:50:
[...]

Op afstand starten kan alleen met automaat varianten. Hebben ze een automaat in de MK8 Fiesta :?
Het is toch echt een automaat :) Rijdt nog soepel ook, veel beter dan verwacht.

• SniperGuy
Zebby schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Het is toch echt een automaat :) Rijdt nog soepel ook, veel beter dan verwacht.
dan zou het inderdaad moeten werken mits je aan een aantal voorwaarden voldoet (ik kan me voorstellen dat als failsafe de handrem er verplicht en ver genoeg op moet :) )

• Zebby
SniperGuy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:58:
[...]

dan zou het inderdaad moeten werken mits je aan een aantal voorwaarden voldoet (ik kan me voorstellen dat als failsafe de handrem er verplicht en ver genoeg op moet :) )
Dat kan ik nog proberen, al wordt dit niet benoemd in de uitleg. Er staat alleen dat je automaat moet hebben. Vind het vreemd, want slot doet het wel op en af. Het is gewoon zo jammer dat ik eigenlijk met een nieuwe auto dus zelf maar wat moet regelen terwijl hij daar een halve/dag moet staan terwijl ze het uitzoeken. Dat is toch geen service?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:55

OMD

Franco10 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 06:07:
De ACC werkt echt fenomenaal in mijn Focus. Veel beter dan in de Tesla van vrouwlief. Echt een intelligent systeem die ik na bijna 50.000 km amper op een foutje heb betrapt. Lane keeping/Lane centering daarentegen een stuk minder. Dat laatste uitgebreid getest bij de testrit met een automaat. Werkte niet goed genoeg om voor de automaat te gaan.

Lane keeping is inconsistent in zijn ingrepen, soms niet, soms subtiel en soms zo heftig dat je er aan de andere kant uitvliegt.

Ik vermoed overigens dat de auto misschien wel eens dezelfde hardware als Lane centering heeft. In lange, flauwe bochten werkt het bijna als Lane centering en houdt ie de milde ingreep lang vast.
Hier kan ik mij niet in vinden. De focus automaat van ons rijdt nagenoeg autonoom en blijft zeer strak binnen de lijntjes zonder abrupte stuurbwegingen en neemt eigenlijk alle bochten zelf.

Ik vind bijvoorbeeld adaptive cruise control icm een handbak echt totaal nutteloos. Met een automaat rijdt hij ook file vanzelf en kan zelfstandig tot stilstand komen en optrekken tot gewenste en ingestelde snelheid. Dat gaat je niet lukken met een handbak.

Vond dat trouwens ook geen punt dat meetelde toen wij de keuze maakte voor een automaat. Dat deed ik in ieder geval voor comfort/verbruik en veiligheid.

[ Voor 17% gewijzigd door OMD op 23-02-2021 13:22 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:57

amphora

Websites & Fotografie

OMD schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:17:
[...]
Ik vind bijvoorbeeld adaptive cruise control icm een handbak echt totaal nutteloos. Met een automaat rijdt hij ook file vanzelf en kan zelfstandig tot stilstand komen en optrekken tot gewenste en ingestelde snelheid. Dat gaat je niet lukken met een handbak.
Ik vind het totaal niet nutteloos, ja, met automaat natuurlijk nog fijner maar ik rij gelukkig zelden een file in. Ik vind ACC sowieso heerlijk. Gewoon vast zetten op 100 of 80 (ok, +5) en je niet hoeven ergeren aan mensen die 1 of 2km langzamer gaan, gewoon achter blijven zitten. Of als het wat drukker is op de snelweg en het varieert tussen 90-110 en lekker (bij wijze van spreken dan) de krant kunnen blijven lezen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• OMD

OMD

amphora schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik vind het totaal niet nutteloos, ja, met automaat natuurlijk nog fijner maar ik rij gelukkig zelden een file in. Ik vind ACC sowieso heerlijk. Gewoon vast zetten op 100 of 80 (ok, +5) en je niet hoeven ergeren aan mensen die 1 of 2km langzamer gaan, gewoon achter blijven zitten. Of als het wat drukker is op de snelweg en het varieert tussen 90-110 en lekker (bij wijze van spreken dan) de krant kunnen blijven lezen.
Ok, wel een beetje mee eens maar vind het stiekem toch wel een enorm voordeel van de automaat :)
Wat ik slim vind aan de ACC van de Focus is dat als een auto vlak voor jou op jouw weghelft komt en hij accelereert dat dit herkent wordt door de ACC en hij dus niet afremt. Bij een Tesla bijvoorbeeld gaat hij afremmen. Ik heb wel al vaak genoeg gehad dat er een auto op mijn weghelft kwam die langzamer reed en dan ramt die de Focus echt in zn remmen :+

Buiten het trillen van de cilinderuitschakeling vind ik de Focus verder een fijne reisgenoot. Zeker als je wat opties erop hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 23-02-2021 13:44 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

OMD schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Ok, wel een beetje mee eens maar vind het stiekem toch wel een enorm voordeel van de automaat :)
Snap ik helemaal! Toen ik 3 jaar geleden mijn Fiesta kocht twijfelde ik ook of ik voor automaat zou gaan of niet. Verbruik, prestaties, prijs en wat negatieve ervaringen (gelezen op internet, dus waar ;)) hebben mij doen besluiten om toch voor handbak te gaan. Al denk ik dat mijn volgende auto wel een automaat zal worden, maar waarschijnlijk ook vol elektrisch. Hoewel die Kuga hybrid me ook wel wat lijkt.

• Franco10
OMD schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Hier kan ik mij niet in vinden. De focus automaat van ons rijdt nagenoeg autonoom en blijft zeer strak binnen de lijntjes zonder abrupte stuurbwegingen en neemt eigenlijk alle bochten zelf.

Vond dat trouwens ook geen punt dat meetelde toen wij de keuze maakte voor een automaat. Dat deed ik in ieder geval voor comfort/verbruik en veiligheid.
Kwestie van smaak/skills wellicht. Ik vind de automaat van Ford het minste van het segment en zocht daarom naar redenen om het wel te doen. Van de Ceed en andere c-segmenters die ik heb getest vond ik de centering assist beter werken dan bij Ford, maar is inmiddels al een tijdje geleden.

De handbak daarentegen is met die van de Civic de beste in z'n klasse. Met 32 pk extra was die keuze voor mij snel gemaakt. De ACC is zoals gezegd heel erg slim van Ford en die gebruik ik heel erg vaak. Als je een beetje behendig bent met schakelen, anticiperen en de juiste toeren kiezen gaat dat prima.
OMD schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Wat ik slim vind aan de ACC van de Focus is dat als een auto vlak voor jou op jouw weghelft komt en hij accelereert dat dit herkent wordt door de ACC en hij dus niet afremt. Bij een Tesla bijvoorbeeld gaat hij afremmen. Ik heb wel al vaak genoeg gehad dat er een auto op mijn weghelft kwam die langzamer reed en dan ramt die de Focus echt in zn remmen :+
Precies dit! Echt briljant hoe de ACC dat doet bij Ford. Vele malen beter dan de Tesla van vrouwlief.

[ Voor 17% gewijzigd door Franco10 op 23-02-2021 14:20 ]

• OMD

OMD

Franco10 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Kwestie van smaak/skills wellicht. Ik vind de automaat van Ford het minste van het segment en zocht daarom naar redenen om het wel te doen. Van de Ceed en andere c-segmenters die ik heb getest vond ik de centering assist beter werken dan bij Ford, maar is inmiddels al een tijdje geleden.

De handbak daarentegen is met die van de Civic de beste in z'n klasse. Met 32 pk extra was die keuze voor mij snel gemaakt. De ACC is zoals gezegd heel erg slim van Ford en die gebruik ik heel erg vaak. Als je een beetje behendig bent met schakelen, anticiperen en de juiste toeren kiezen gaat dat prima.

[...]

Precies dit! Echt briljant hoe de ACC dat doet bij Ford. Vele malen beter dan de Tesla van vrouwlief.
De 182pk is er inderdaad alleen in de handbak. Ik heb de 125pk versie, meer dan voldoende in Nederland haha. Voor snelheid heb ik een motor :9
Ik laat hem nog wel chippen naar 145pk maar dat is meer omdat ik dan de cilinderuitschakeling kan laten uitschakelen, niet voor de peekaas.

Automaat is niet geweldig maar gelukkig wel 1 met een koppelomvormer. Ik heb menig auto gereden en moest bijvoorbeeld de Talisman laten staan vanwege het springgedrag bij wegrijden vanuit stilstand. Ik heb een garage waarde auto tot 2cm nauwkeurig in moet. De Renaults springen allemaal gelijk een stuk voor of achteruit haha.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Wat ik me trouwens al lang afvraag is waarom de Kuga (en bijna alle hybride auto's) een grote 2,5 liter benzine motor naast de electro motor hebben. Viel me destijds ook al op toen de Golf GTE uitkwam. Is daar een reden voor? Lijkt me juist milieutechnisch niet de beste optie of zie ik iets over het hoofd?

• Knul
  • Laatst online: 15:32
amphora schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:48:
Wat ik me trouwens al lang afvraag is waarom de Kuga (en bijna alle hybride auto's) een grote 2,5 liter benzine motor naast de electro motor hebben. Viel me destijds ook al op toen de Golf GTE uitkwam. Is daar een reden voor? Lijkt me juist milieutechnisch niet de beste optie of zie ik iets over het hoofd?
De grotere benzinemotoren, zoals in de Corolla/Kuga/Outlander hebben doorgaans een Atkinson motor. Dat is een motorprincipe die zuiniger is, maar minder kracht levert. Dit is voor hybrides geen probleem gezien ze een elektromotor hebben, die het verschil in vermogen goed maakt. Nadeel ervan is dat je redelijk wat slagvolume nodig hebt om tot een acceptabel vermogen te komen. Uit m'n hoofd levert de 2.4 in de Outlander 120pk.

De Golf GTE heeft juist een redelijk "traditionele" downsizemotor: een 1.4 met turbo.

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-01 14:45
Ben trouwens wel benieuwd hoe de auto omgaat met het in- en uitschakelen van de auto tijdens een update.

Breekt telkens de update af en moet deze opnieuw opstarten of zit er een wat slimmer systeem achter? Het komt vaak voor dat ik al een uur aan het rijden ben, maar totaal nog geen feedback heb ontvangen van de update.

@SniperGuy misschien een idee?

Moo, I say.

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18
Sinds gisteren brand het motorstoringslampje op mijn Focus 1.6 benzine MK1.5 uit 2004.
De motor heeft nog al z'n vermogen en loopt goed dus ik vermoed dat het een defecte lambdasensor o.i.d. is.
Ik wil daarom een bluetooth ODB stekker gaan aanschaffen om de foutcode uit te lezen en had gelezen dat dit met de app Torque Lite mogelijk is op mijn Android telefoon.

Het aanbod aan stekkers is echter heel erg breed en ook vrij uiteenlopend qua prijs dus ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ik lees dat de stekker sowieso het J1850 PWM protocol moet ondersteunen.
Voldoet daarom een stekker van een tientje zoals deze al?
https://www.bol.com/nl/p/...eg.2_9_10.14.ProductImage

Of hebben jullie op basis van eigen ervaringen met het uitlezen van de Mk1.5 nog andere suggesties?
En ga ik met de app Torque lite de code kunnen uitlezen en wissen of raden jullie een andere (bij voorkeur gratis) app aan?

[ Voor 16% gewijzigd door X2X2X op 23-02-2021 21:48 ]

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:09

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

X2X2X schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:34:
Sinds gisteren brand het motorstoringslampje op mijn Focus 1.6 benzine MK1.5 uit 2004.
De motor heeft nog al z'n vermogen en loopt goed dus ik vermoed dat het een defecte lambdasensor o.i.d. is.
Ik wil daarom een bluetooth ODB stekker gaan aanschaffen om de foutcode uit te lezen en had gelezen dat dit met de app Torque Lite mogelijk is op mijn Android telefoon.

Het aanbod aan stekkers is echter heel erg breed en ook vrij uiteenlopend qua prijs dus ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ik lees dat de stekker sowieso het J1850 PWM protocol moet ondersteunen.
Voldoet daarom een stekker van een tientje zoals deze al?
https://www.bol.com/nl/p/...eg.2_9_10.14.ProductImage

Of hebben jullie op basis van eigen ervaringen met het uitlezen van de Mk1.5 nog andere suggesties?
En ga ik met de app Torque lite de code kunnen uitlezen en wissen of raden jullie een andere (bij voorkeur gratis) app aan?
Ik heb in mijn MK1.5 inmiddels al 3 verschillende OBD-units geprobeerd, waaronder eentje van een Tunnelrat Electronics, die aangepast zou moeten zijn om te werken met de MK1 en MK1.5, maar bij mij werkt het in het geheel niet. Krijg altijd de melding dat OBD niet gevonden kan worden in Torque en aanverwante apps.

Je zou op focusclub.nl nog kunnen kijken welke OBD-units zij aanraden, maar ik dacht dat ik de Tunnelrat daar ook gevonden had. De MK1 en MK1.5 zijn in ieder geval heel gevoelig voor welke OBD-apparaten je er aan hangt.

Pas wel echt op met de goedkope varianten van AliExpress, ik had er eentje die bij mij niet werkte aan m'n broertje gegeven en die heeft letterlijk de ECU van zijn auto gefrituurd :X

Ik heb van het weekend wel weer een leuk klusje gehad aan de auto, ik had al tijden last van water in de reservewielkuip, maar kon steeds het lek niet vinden. Uiteindelijk ergens gevonden dat dit mogelijk door een uitgedroogde afdichting bij de ventilatieopeningen achter de wielkasten zou kunnen komen.

Na verwijderen van de kofferbakbekleding bleek daar inderdaad nogal wat water te staan, en kon ik de ventilatieroosters makkelijk heen en weer wippen, op zich niet gek na 18 jaar en bijna 280000km. (dit was trouwens al in januari)

Vanwege de minimale verwerkingstemperatuur van kit etc maar even de naad tussen bumper en carrosserie afgeplakt met isolatietape (zwarte tape matcht qua kleur best goed met Panther Black :P ). Afgelopen weekend was het eindelijk zowel warm als droog, dus lekker de achterbumper eraf geprobeerd te halen (helaas was de moer in de linkerwielkast dusdanig vastgeroest aan de schroefdraad dat de hele schroefdraad dol draaide in het kunststof van de bumper). Rechts is het wel gelukt om het rooster er uit te halen en deze heb ik ontdaan van schimmel en wegvuil en voorzien van een royale hoeveelheid vloeibaar rubber weer teruggezet. Links heb ik uiteindelijk besloten om de naad tussen bumper en carrosserie maar te voorzien van wat vloeibaar rubber om te zorgen dat er minder water op het ventilatierooster stroomt. Nu maar afwachten tot het weer gaat regenen...

Veder eigenlijk weinig reden tot klagen over de MK1.5, de twee grootste minpunten voor mij zijn het lawaai op de snelweg en dat de Climate Control soms besluit dat het veel warmer is dan het is en ijskoude lucht gaat blazen. Reinigen van de sensor en fan heeft daar niets in geholpen. Ook qua verbruik valt het me niet tegen, ik zit nu op 6.22L/100km over de afgelopen 45000km. Grootste deel van mijn ritten afgelopen jaar was op en neer naar de supermarkt, dus valt me nog reuze mee.

Kalm aan! En rap een beetje!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18
BdK9001 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Ik heb in mijn MK1.5 inmiddels al 3 verschillende OBD-units geprobeerd, waaronder eentje van een Tunnelrat Electronics, die aangepast zou moeten zijn om te werken met de MK1 en MK1.5, maar bij mij werkt het in het geheel niet. Krijg altijd de melding dat OBD niet gevonden kan worden in Torque en aanverwante apps.

Je zou op focusclub.nl nog kunnen kijken welke OBD-units zij aanraden, maar ik dacht dat ik de Tunnelrat daar ook gevonden had. De MK1 en MK1.5 zijn in ieder geval heel gevoelig voor welke OBD-apparaten je er aan hangt.

Pas wel echt op met de goedkope varianten van AliExpress, ik had er eentje die bij mij niet werkte aan m'n broertje gegeven en die heeft letterlijk de ECU van zijn auto gefrituurd :X

Ik heb van het weekend wel weer een leuk klusje gehad aan de auto, ik had al tijden last van water in de reservewielkuip, maar kon steeds het lek niet vinden. Uiteindelijk ergens gevonden dat dit mogelijk door een uitgedroogde afdichting bij de ventilatieopeningen achter de wielkasten zou kunnen komen.

Na verwijderen van de kofferbakbekleding bleek daar inderdaad nogal wat water te staan, en kon ik de ventilatieroosters makkelijk heen en weer wippen, op zich niet gek na 18 jaar en bijna 280000km. (dit was trouwens al in januari)

Vanwege de minimale verwerkingstemperatuur van kit etc maar even de naad tussen bumper en carrosserie afgeplakt met isolatietape (zwarte tape matcht qua kleur best goed met Panther Black :P ). Afgelopen weekend was het eindelijk zowel warm als droog, dus lekker de achterbumper eraf geprobeerd te halen (helaas was de moer in de linkerwielkast dusdanig vastgeroest aan de schroefdraad dat de hele schroefdraad dol draaide in het kunststof van de bumper). Rechts is het wel gelukt om het rooster er uit te halen en deze heb ik ontdaan van schimmel en wegvuil en voorzien van een royale hoeveelheid vloeibaar rubber weer teruggezet. Links heb ik uiteindelijk besloten om de naad tussen bumper en carrosserie maar te voorzien van wat vloeibaar rubber om te zorgen dat er minder water op het ventilatierooster stroomt. Nu maar afwachten tot het weer gaat regenen...

Veder eigenlijk weinig reden tot klagen over de MK1.5, de twee grootste minpunten voor mij zijn het lawaai op de snelweg en dat de Climate Control soms besluit dat het veel warmer is dan het is en ijskoude lucht gaat blazen. Reinigen van de sensor en fan heeft daar niets in geholpen. Ook qua verbruik valt het me niet tegen, ik zit nu op 6.22L/100km over de afgelopen 45000km. Grootste deel van mijn ritten afgelopen jaar was op en neer naar de supermarkt, dus valt me nog reuze mee.
Bij Focusclub lopen de meningen ook uiteen over welke OBD units geschikt zijn. Ik heb de gok maar gewaagd en degene in mijn vorige post besteld. Voor een tientje durf ik de gok wel te wagen.

Ik herken je ervaringen met de MK1.5. De Climate Control gaat soms inderdaad z'n eigen leven lijden en begint dan spontaan koude lucht te blazen. Dit is op te lossen door de CC op 'HI' te zetten, dan ben je verzekerd van warme lucht 8)7 . Ik had zelf ook al met perslucht de sensor en fan schoongeblazen en dat heeft niks uitgehaald.
Geluid op de snelweg vind ik redelijk meevallen bij 100 km/h. Als je richting 120-140 gaat wel wat meer lawaai maar daar valt mee te leven.
Ik heb zelf een Futura uitvoering met zo ongeveer alle opties die destijds beschikbaar waren.
Vooral de voorruitverwarming is ideaal in de wintermaanden of bij een beslagen voorruit.

• SniperGuy
stervis schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:55:
Ben trouwens wel benieuwd hoe de auto omgaat met het in- en uitschakelen van de auto tijdens een update.

Breekt telkens de update af en moet deze opnieuw opstarten of zit er een wat slimmer systeem achter? Het komt vaak voor dat ik al een uur aan het rijden ben, maar totaal nog geen feedback heb ontvangen van de update.

@SniperGuy misschien een idee?
Mijn ervaring is dat je zonder problemen halverwege de update de auto op de gebruikelijke manier uit kan zetten (wel je usb stick laten zitten).
De update bestaat uit meerdere kleine bestand die die stuk voor stuk overzet en/of installeert. Wellicht dat ie bij het uitzetten het laatste bestand overnieuw moet overzetten en/of installeren, maar hij begint niet helemaal weer vanaf 0% te installeren :)
Franco10 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:19:
[...]

[...]

De MK9 Civic had inderdaad een lekkere handbak (net als de CRZ), de MK8 was minder vanwege het vervelende gedrag dat je bij koude bak niet simpel van 3 naar 2 kon schakelen zonder hakken (al help nieuwe Honda MTF wel iets)
Ik ben ook tevreden over de bak van de 1.5 MK3.2 Focus :) Zit op de juiste plek in de auto en is super precies _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door SniperGuy op 24-02-2021 14:46 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49

thijsco19

KTM 990 SMT

Laatste tijd veel last van condens op mijn voorruit.

Na een snelle zoektocht op internet kwam ik onder andere uit bij het interieurfilter.
Vanavond deze even eruit gehaald en die mag inderdaad wel vervangen worden. Nieuwe besteld en voor nu even schoongemaakt met de stofzuiger en teruggeplaatst.

Helaas kwam ik erachter dat de mat en bekleding bij de bijrijder nat was. Gelijk maar de bekleding omhoog getrokken en het was inderdaad aardig nat eronder. Ook achter de bijrijdersstoel was het aardig nat op de grond / onder de bekleding...

Zojuist even gezocht op het internet en kwam bij enkele oorzaken uit; verstopping van de afvoeren van de parafan, lekkage door verkeerde montage / oude afdichtingskit van een doorvoer, verstopte condens afvoer van de arico.

Iemand in dit topic die dit probleem heeft of heeft gehad met zijn Fiesta mk7 (2009)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:57
https://www.autoweek.nl/a...r-stil-wegens-chiptekort/

Meeeh.. Heb vorige week van LeasePlan wel een leverweek te horen gekregen. Nu de dealer nog maar even gemaild wat precies de status is en of dat de leverweek die leaseplan nu aangeeft nog wel klopt.

Zit nu al sinds begin november te wachten..

6.8 kWp op zuid en west

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-01 21:11

itsalwaysme

Graast voor DB

Gdzr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:54:
https://www.autoweek.nl/a...r-stil-wegens-chiptekort/

Meeeh.. Heb vorige week van LeasePlan wel een leverweek te horen gekregen. Nu de dealer nog maar even gemaild wat precies de status is en of dat de leverweek die leaseplan nu aangeeft nog wel klopt.

Zit nu al sinds begin november te wachten..
Was natuurlijk wel te verwachten.
Al wacht ik al bijna 6 maanden op mijn nieuwe Kuga PHEV. Niet door chip tekorten maar iets met een nieuwe accu. Elke maand krijg ik te horen: sorry hij komt toch weer een maandje laten.

Hopelijk zal het voor jou niet heel veel uitmaken.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Citroentjuh
  • Nu online
Zijn er hier nog mensen met een probleem met de FordPass app? Ik heb sinds vanochtend een probleem. Na een update moet ik voorwaarden accepteren maar als ik op oké klik dan krijg ik een foutmelding en gaat hij niet verder. Tot vandaag werkte alles foutloos. Iemand ook ervaringen of tips?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:26
thijsco19 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:11:
Laatste tijd veel last van condens op mijn voorruit.

Na een snelle zoektocht op internet kwam ik onder andere uit bij het interieurfilter.
Vanavond deze even eruit gehaald en die mag inderdaad wel vervangen worden. Nieuwe besteld en voor nu even schoongemaakt met de stofzuiger en teruggeplaatst.

Helaas kwam ik erachter dat de mat en bekleding bij de bijrijder nat was. Gelijk maar de bekleding omhoog getrokken en het was inderdaad aardig nat eronder. Ook achter de bijrijdersstoel was het aardig nat op de grond / onder de bekleding...

Zojuist even gezocht op het internet en kwam bij enkele oorzaken uit; verstopping van de afvoeren van de parafan, lekkage door verkeerde montage / oude afdichtingskit van een doorvoer, verstopte condens afvoer van de arico.

Iemand in dit topic die dit probleem heeft of heeft gehad met zijn Fiesta mk7 (2009)
Niet met een Fiesta, maar met Mondeo MK3. Bij een onderhoudsbeurt was een verkeerd type interieurfilter geplaatst. Water in de auto kan dus zeker wel liggen aan het interieurfilter.

Was het al nat voordat je het filter had schoongemaakt?
Als het filter erg vuil was, kan dat er ook op wijzen dat er nog meer vervuild is en voor verstopping zorgt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@JukeboxBill
Ja kwam erachter dat het nat was op het moment dat ik het filter wilde bekijken.
Het filter was vies maar niet heel vuil. Vermoed dan ook geen verdere vervuiling en verstoppingen.

Inmiddels al aantal liters uit de auto gehaald. Allemaal van onder de bekleding en isolatie en in de bekleding en isolatie zelf.
Gisteren bijna hele dag een kachel erin gehad.

Ik had al effe snel gezocht naar de condensafvoer van de airco maar nog niet gevonden, waar zit dat?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
Citroentjuh schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:46:
Zijn er hier nog mensen met een probleem met de FordPass app? Ik heb sinds vanochtend een probleem. Na een update moet ik voorwaarden accepteren maar als ik op oké klik dan krijg ik een foutmelding en gaat hij niet verder. Tot vandaag werkte alles foutloos. Iemand ook ervaringen of tips?
Hier hetzelfde probleem met iOS versie.

• Citroentjuh
  • Nu online
BeZaX schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Hier hetzelfde probleem met iOS versie.
Dank voor je reactie. Ik heb ook de iOS app.

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23

Nullifiel

╞═══════╡

Heb ik nu ook... Komt vanzelf wel weer goed, verwacht ik.

Ik merk erg vaak diverse soorten issues in die app. Geef het wat tijd en ze hebben het weer gefixed.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Mijn ervaring is dat je verbaasd moet zijn dat de app na een update nog zonder problemen werkt. Hoe vaak die na een upgrade wel niet weer ergens blijft hangen bij het voorwaarden geneuzel. En zoals al gemeld dat lsot zich automagisch op.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23

Nullifiel

╞═══════╡

Fordpass pro app doet het overigens wel nog.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• JukeboxBill
thijsco19 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:26:
@JukeboxBill
Ja kwam erachter dat het nat was op het moment dat ik het filter wilde bekijken.
Het filter was vies maar niet heel vuil. Vermoed dan ook geen verdere vervuiling en verstoppingen.
Dan komt het i.i.g. niet doordat je zelf het filter verkeerd hebt teruggeplaatst.
Ik had al effe snel gezocht naar de condensafvoer van de airco maar nog niet gevonden, waar zit dat?
Ik laat, sinds ik de MK3 kocht en nu de MK4 heb, behalve regelmatig vloeistof peilen en bandenspanning controleren, al het technisch onderhoud van mijn auto aan de garage over, dus veel advies uit eerste hand kan ik je niet geven.

Maar je vind op internet vaker wat bruikbaars met de Engelse termen, bijvoorbeeld: "ford fiesta airco evaporator drain pipe".
Bij het voeteneinde aan passagierskant achter de bekleding zit een buisje/slangetje dat naar onder de auto loopt. Daar zou je eens kunnen beginnen.

• Citroentjuh
  • Nu online
JohanKupers schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:31:
[...]

Mijn ervaring is dat je verbaasd moet zijn dat de app na een update nog zonder problemen werkt. Hoe vaak die na een upgrade wel niet weer ergens blijft hangen bij het voorwaarden geneuzel. En zoals al gemeld dat lsot zich automagisch op.
Dank! Goed om te weten, ik heb m’n Ford nog maar kort, sinds eind december dus had dit nog niet zo ervaren. Maar gewoon even geduld hebben dus.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Nou, ik kwam er vandaag achter dat er ook een sloot water in de reservewielbak lag.

Lijkt mij sterk dat als het water van de airco condens afvoer afkomstig is dat het zoveel is en het daar terecht kan komen.

Ik hoop dat het smeltwater was van het sneeuw aantal weken terug.
Anders moet er toch wel een behoorlijke lekkage zijn, tenzij het natuurlijk al langere tijd aan het verzamelen is..

• SniperGuy
thijsco19 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:03:
Nou, ik kwam er vandaag achter dat er ook een sloot water in de reservewielbak lag.

Lijkt mij sterk dat als het water van de airco condens afvoer afkomstig is dat het zoveel is en het daar terecht kan komen.

Anders moet er toch wel een behoorlijke lekkage zijn, tenzij het natuurlijk al langere tijd aan het verzamelen is..
Vaak is water daar:
  • lekkende dakantennevoet
  • lekkende lasnaden van de kofferbakklep
  • lekkende lasnaden van de carrosserie van de achterkant (achter de achterbumper)

• JukeboxBill
thijsco19 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:03:

Dat lijkt mij ook sterk, maar je vroeg zelf naar de airco condens afvoer.

Nu je het hebt over de reservewiel bak: ik herinner mij nu van iemand met een Fiesta, dat er een probleem was met de afdichting van de naden bij de achterkant of achterklep, waardoor er lekkage optrad.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:01
Komend weekend een proefrit in een Focus Wagon EcoBoost 1.0 benzine waar net de kop vanaf is.

Zijn er nog tips waar ik op moet letten?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
FranticDJ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:21:
Komend weekend een proefrit in een Focus Wagon EcoBoost 1.0 benzine waar net de kop vanaf is.

Welk bouwjaar?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• stervis
SniperGuy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:38:
Mijn ervaring is dat je zonder problemen halverwege de update de auto op de gebruikelijke manier uit kan zetten (wel je usb stick laten zitten).
De update bestaat uit meerdere kleine bestand die die stuk voor stuk overzet en/of installeert. Wellicht dat ie bij het uitzetten het laatste bestand overnieuw moet overzetten en/of installeren, maar hij begint niet helemaal weer vanaf 0% te installeren :)
Het is wel een drama. Ik zou nu nog een update van 8.2GB moeten installeren voor de mappen. Maar telkens krijg ik een installatiefout. Al een paar keer opnieuw gedownload. Inmiddels maar opgegeven.

Moo, I say.

• OMD

OMD

FranticDJ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:21:

De kop net van af als in 100.000km of net uit de lease 20.000km.

Cilinederuitschakeling trillen. Meest irritante aan de focus. Dit geldt wel voornamelijk voor de MK4

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 05-03-2021 16:57 ]

• Frantic
@Widow @OMD bouwjaar 2020, showroom/demomodel.

Van die cilinderuitschakeling had ik gelezen idd, maar dat kan je ook uit zetten volgens mij :p

• MaSw85
FranticDJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:44:

Van die cilinderuitschakeling had ik gelezen idd, maar dat kan je ook uit zetten volgens mij :p
Ja, cilinderuitschakeling kan je uit zetten door 'm in de sport stand te zetten. Je merkt het vooral in de zesde versnelling tegen de 100 km/u (en in de vijfde iets minder) maar als ik weet dat ik ~100 km per uur ga rijden gaat ie standaard naar de sport stand :-)

Veel plezier met de proefrit! Demo model is vaak wel goed uitgerust, dat is fijn! Er is denk ik niet echt iets waar je bewust op moet letten.

Komoot

• SniperGuy
stervis schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Het is wel een drama. Ik zou nu nog een update van 8.2GB moeten installeren voor de mappen. Maar telkens krijg ik een installatiefout. Al een paar keer opnieuw gedownload. Inmiddels maar opgegeven.
  • Andere USB stick proberen (of microsd kaartje in USB lezer)
  • Anders formateren (FAT ipv ExtFAT)
  • Echt formateren ipv snelformateren
  • Andere USB aansluiting in de auto proberen
  • Je Sync systeem een fabrieksreset geven alvorens proberen te updaten

• OMD

OMD

MaSw85 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:51:
[...]

Ja, cilinderuitschakeling kan je uit zetten door 'm in de sport stand te zetten. Je merkt het vooral in de zesde versnelling tegen de 100 km/u (en in de vijfde iets minder) maar als ik weet dat ik ~100 km per uur ga rijden gaat ie standaard naar de sport stand :-)

Veel plezier met de proefrit! Demo model is vaak wel goed uitgerust, dat is fijn! Er is denk ik niet echt iets waar je bewust op moet letten.
Helaas hebben ze er dan ook last van + ik heb een automaat. Sportstand is nou niet echt comfortabel te noemen.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

OMD schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Helaas hebben ze er dan ook last van + ik heb een automaat. Sportstand is nou niet echt comfortabel te noemen.
Kun je t niet uitprogrammeren met forscan of ucds?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• OMD

OMD

Pixeltje schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Kun je t niet uitprogrammeren met forscan of ucds?
Nope, helaas. Er is een chiptuner bezig met het uitschrijven van de cilinderuitschakeling. Ik wacht even daar op. Voor de mensen die dat in de gaten willen houden:
https://www.unlimitedtuni...-1-0-ecoboost-125-pk.html
Cilinderuitschakeling staat er wel bij maar is helaas nog niet af. Zodra dit er is laat ik de auto chippen met de cilinderuitschakeling uitgeschakeld.
Vermogen laat ik voor wat het is, ik heb de 125pk versie en vind deze snel zat door het koppel ondering icm de automaat.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
OMD schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Nope, helaas. Er is een chiptuner bezig met het uitschrijven van de cilinderuitschakeling. Ik wacht even daar op. Voor de mensen die dat in de gaten willen houden:
https://www.unlimitedtuni...-1-0-ecoboost-125-pk.html
Cilinderuitschakeling staat er wel bij maar is helaas nog niet af. Zodra dit er is laat ik de auto chippen met de cilinderuitschakeling uitgeschakeld.
Vermogen laat ik voor wat het is, ik heb de 125pk versie en vind deze snel zat door het koppel ondering icm de automaat.
Is dat echt nog een moeilijk dingetje om te laten uitschakelen? Was laatst bij een chiptuner die het ook kon doen (zei hij).

• OMD

OMD

Wren schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Is dat echt nog een moeilijk dingetje om te laten uitschakelen? Was laatst bij een chiptuner die het ook kon doen (zei hij).
Het uitschakelen zelf schijnt niet zo een probleem te zijn. De auto compleet aanpassen naar een ander rijdgedrag schijnt het euvel te zijn. Dit moet de auto "verteld" worden. weet het fijne er ook niet van helaas.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-01 17:33
FranticDJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:44:

Die cilinderuitschakeling heeft iets onrustigs, maar goed ik moet zeggen dat went :)

Even tips die ik nog herinner uit de tijd dat er nog wat kinderziektes waren: (indien van toepassing)
  • Achteruitrijcamera was vrij fel check even of je dat niet hinderlijk vind er waren mensen op het focusforum die daar echt last van hadden. Zou met updates beter zijn geworden. Ik had er zelf weinig last van.
  • Geluidinstallatie werkte niet altijd perfect, was volgens mij een software dingetje, met het noodwaarschuwingssysteem.
  • Deurbeschermers, klappen ze goed uit je bent er zo één kwijt namelijk. :9
  • Gordelverklikker, wanneer je passagiers achterin had zitten die uit stapten bleef voorheen de waarschuwing van de gordelverklikker aan staan.
Je zou nog even in het MK4 opmerkelijkheden topic kunnen kijken op het forum van focusclub.

Tip 3 en 4 hebben wij zelf last van gehad maar voor zover ik me herinner de laatste tijd niet meer gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2021 14:51 ]

• OMD

OMD

TIGER1125 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Die cilinderuitschakeling heeft iets onrustigs, maar goed ik moet zeggen dat went :)

Even tips die ik nog herinner uit de tijd dat er nog wat kinderziektes waren: (indien van toepassing)
  • Achteruitrijcamera was vrij fel check even of je dat niet hinderlijk vind er waren mensen op het focusforum die daar echt last van hadden. Zou met updates beter zijn geworden. Ik had er zelf weinig last van.
  • Geluidinstallatie werkte niet altijd perfect, was volgens mij een software dingetje, met het noodwaarschuwingssysteem.
  • Gordelverklikker, wanneer je passagiers achterin had zitten die uit stapten bleef voorheen de waarschuwing van de gordelverklikker aan staan.
Je zou nog even in het MK4 opmerkelijkheden topic kunnen kijken op het forum van focusclub.
Ik ken het forum/topic inderdaad.

Wij hebben gelukkig geen last van de achteruitrij camera. Het B&O systeem vertoond ook geen kuren. Deurbeschermes wil ik graag verwijderen. Dingen trillen in de deur :(
De gordelverklikkers... man man man. Dat is irritant haha.
Kraken panorama dak hebben we ook maar ik vind dat niet erg, deden mijn vorige auto's ook met panoramadak. Dit is wel voor veel mensen een dingetje.

Voor de rest zijn we heel blij met de Focus _/-\o_

• TIGER1125
OMD schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Ik ken het forum/topic inderdaad.

Wij hebben gelukkig geen last van de achteruitrij camera. Het B&O systeem vertoond ook geen kuren. Deurbeschermes wil ik graag verwijderen. Dingen trillen in de deur :(
De gordelverklikkers... man man man. Dat is irritant haha.
Kraken panorama dak hebben we ook maar ik vind dat niet erg, deden mijn vorige auto's ook met panoramadak. Dit is wel voor veel mensen een dingetje.

Voor de rest zijn we heel blij met de Focus _/-\o_
Oh hier zeker ook een happy camper hoor :*) rijdt verder prima, en een hoop ruimte. Maar volgende week toch maar eens naar de Mustang Mach-e kijken. O-)

Dat van die trillende deurbeschermers, herken ik niet alleen dat ze ineens vast zaten aan de rugzak van m'n dochter en daarna niet meer vast konden aan de auto :+

Ja dat met die gordelverklikker vat ik nog steeds niet, zal vast in de sensor zitten ofzo... Maar ook gewoon de enige manier om er vanaf te komen was opnieuw starten... Ik heb zeker voor corona de nodige stops gemaakt halverwege de straat bij oma nadat de kinderen de auto uit waren. :+

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 06-03-2021 15:02 ]

• Frantic
[...]

Tip 3 en 4 hebben wij zelf last van gehad maar voor zover ik me herinner de laatste tijd niet meer gezien.
^O^ heb 'm gekocht ondertussen :) Kom (privé) van een 307 uit 2001, dus hoe dan ook is 't een vooruitgang :P

Volgende week zaterdag ophalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 06-03-2021 17:00 ]

• TIGER1125
FranticDJ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:53:
[...]

^O^ heb 'm gekocht ondertussen :) Kom (privé) van een 307 uit 2001, dus hoe dan ook is 't een vooruitgang :P

Volgende week zaterdag ophalen.
Gefeliciteerd! :*)

• Frantic
Thanks!
Meteen een vraag: kan je via Sync3 apple CarPlay de 'gewone' auto radio voor muziek gebruiken en via CarPlay navigeren via Waze?

Of is het óf het een óf het ander?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

FranticDJ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:51:
Thanks!
Meteen een vraag: kan je via Sync3 apple CarPlay de 'gewone' auto radio voor muziek gebruiken en via CarPlay navigeren via Waze?

Of is het óf het een óf het ander?
Muziek van de radio en navigeren op caray gaat wel. Andersom niet; als je carplay gebruikt kun je de ford navi niet gebruiken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Volgens mij hebben dan de nieuwe modellen wel eco/sport etc?

Die van mij heeft alleen eco, startstop uitzetten en traction control off.
Geen race stand.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat ligt eraan in welke mate het trilt. Ik kocht ook een occasion dus heb kunnen uittesten welke wel of niet trillen.
De mijne voel je wel onrustig worden (als je het weet), maar ik heb ook proef ritten gemaakt in andere auto's (allen Focus 2019/2020) waarbij je het stuur gewoon zag trillen zo heftig . Was met name bij de St line, maar kan ook toeval zijn.

Dus iedereen die ermee kan leven heeft volgens mij de "milde trilvorm" (of geen St line).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 07-03-2021 09:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:41

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MoldyInko schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:56:
Volgens mij hebben dan de nieuwe modellen wel eco/sport etc?

Die van mij heeft alleen eco, startstop uitzetten en traction control off.
Geen race stand.
Ik heb een sport stand, geen race. En de 1.5, gaat best aardig, maar je moet hem sowieso op toeren houden wil je het vermogen eruit krijgen.

Als het ooit weer kan, is het best een idee een dagje 'hoe rijd ik op pks in plaats van nms' te doen denk ik..

ping 127.212.23.124

• stervis
SniperGuy schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:08:
[...]
  • Andere USB stick proberen (of microsd kaartje in USB lezer)
  • Anders formateren (FAT ipv ExtFAT)
  • Echt formateren ipv snelformateren
  • Andere USB aansluiting in de auto proberen
  • Je Sync systeem een fabrieksreset geven alvorens proberen te updaten
Het enige wat ik nog kan proberen is een andere usb-stick en een andere aansluiting. Overigens is de foutcode: MEM_ERR01.

Moo, I say.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
stervis schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Het enige wat ik nog kan proberen is een andere usb-stick en een andere aansluiting. Overigens is de foutcode: MEM_ERR01.
Kan het zijn dat je een MacOS hebt? Dit bericht op Focusclub forum heeft mij destijds geholpen om mijn USB stick werkend te krijgen.
Als MacOS gebruiker een uur aan het prutsen geweest, waarom mijn USB stick niet herkend werd door mijn auto. Tijdens het formatteren van mijn volume met Disk Untility app naar een exFAT of FAT32 partitie, stond partition map standaard op GUID Partition Map i.p.v. MBR (=Master Boot Record). Door mijn Disk Untilty scherm aan te passen 'View > Show All Devices'. Vervolgens niet het volume, maar het device te selecteren, kun je keuze maken welke partition map je wilt hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door BeZaX op 07-03-2021 16:02 ]

• stervis
BeZaX schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Kan het zijn dat je een MacOS hebt? Dit bericht op Focusclub forum heeft mij destijds geholpen om mijn USB stick werkend te krijgen.

[...]
Nee. Windows. En de stick voor de vorige twee upgrades prima kunnen gebruiken.

Moo, I say.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-04-2025
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een Mondeo wagon als vervanger van mijn Focus wagon, voorkeur gaat uit 1.6 ecoboost. Ben benieuwd naar advies.
Deze heb ik al op het oog:
Mondeo met 2 ton
Mondeo met minder km en jonger maar stuk duurder
Derde optie met nieuwe riem
Ik ben vooral benieuwd wat jullie vinden van de ecoboost motor en een hoog kilometrage!

Alvast bedankt voor de reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:38
Heb nooit problemen gezien. Wel moet je rekening houden met het feit dat de inlaatkleppen behoorlijk vervuilen boven een ton, deze reinig ik met walnootbehandeling. Nieuwe riem is ook altijd slim natuurlijk maar ik dacht dat deze behoorlijk lang mee gaan (250k km?). Voor zo'n prijs kun je je geen buil vallen eigenlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Mike85 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:07:
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een Mondeo wagon als vervanger van mijn Focus wagon, voorkeur gaat uit 1.6 ecoboost. Ben benieuwd naar advies.
Deze heb ik al op het oog:
Mondeo met 2 ton
Mondeo met minder km en jonger maar stuk duurder
Derde optie met nieuwe riem
Ik ben vooral benieuwd wat jullie vinden van de ecoboost motor en een hoog kilometrage!

Alvast bedankt voor de reacties
Wij hebben enkele jaren geleden een S-Max met deze motor gekocht. Aangeschaft met 140k, weggedaan met 210k en we zeggen nog wel eens tegen elkaar: "hadden we die maar gehouden".

De 1.6 EcoBoost is een heerlijke motor die te rijden is als een diesel. Bij normaal gebruik gaat er niks kapot aan, al hebben wij wel de pech van een lekke koppakking gehad.

Inmiddels rijden we een 2017 S-max met de 1.5 EcoBoost, maar de oude stuurde beter en de 1.6 was eerlijk gezegd ook fijner dan de 1.5.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:59
Mag me vanaf1 april hier (wederom) melden.

Van een Focus uit 2016 naar een Focus uit 2021 :)

1 April mag ik mijn nieuwe Focus Station Active 150PK automaat ophalen.
Blij mee :)

2 vragen

Heeft er al iemand ervaring met het chippen van de auto naar 190PK?
Is het ook mogelijk om het blauwe dashboard aan te passen naar zwart standaard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynVEy0EPP6NaTX-stvS7kaCddu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRbPOgXUbmOtqN21Y1lTEyan.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Skoefel op 08-03-2021 10:27 ]

• GekkeRipper
Proficiat, mooie auto! Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan de waarden die Ford standaard op het 1.5 blok toepast. 182pk uit mijn hoofd. Er zijn weinig marges voor bijvoorbeeld extra hitte ontwikkeling en extra kracht op de koppeling. Houd er ook rekening mee dat bij eventuele motor, bak, etc. problemen je niet op fabrieksgarantie moet rekenen. Dat geldt voor iedere chip. Ook al zet je de originele software terug, ze kunnen altijd zien dat het anders was. Er wordt erg veel gelogd.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Nee, er is een 182 en een 150pk. Mijn import is 150, die doet wel wat meer lijkt het; zal bij deze ook wel zo kunnen zijn; in Duitsland zie je die 150 vaker dan hier. Is dit toevallig ook een import @Skoefel ?

Chippen heb ik nog niet gedaan, maar denk ik wel een beetje over na. Probleem is de WAF(*) in deze.

ping 127.212.23.124

• Skoefel
pjottum schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:10:
Nee, er is een 182 en een 150pk. Mijn import is 150, die doet wel wat meer lijkt het; zal bij deze ook wel zo kunnen zijn; in Duitsland zie je die 150 vaker dan hier. Is dit toevallig ook een import @Skoefel ?

Chippen heb ik nog niet gedaan, maar denk ik wel een beetje over na. Probleem is de WAF(*) in deze.
Nee dit is een NL auto. Geen import. Er is/was inderdaad een 182PK handbak, maar die is nooit met een automaat geleverd.. Chippen kan tot 190pk, maar zit inderdaad met garantie etc, vandaar de vraag

[ Voor 3% gewijzigd door Skoefel op 08-03-2021 16:19 ]

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-01 10:43
Ik zou de 182PK software er op laten zetten. Dit is "officiële" ford software waardoor je zeker weet dat de boel niet aan gort loopt.

• MaSw85
Wat ik had begrepen is dat de 150pk en 182pk dezelfde motor is, maar dat er softwarematig een aanpassing is waardoor er maar aanspraak wordt gedaan op 150 i.p.v. 182 pk?

Komoot

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat klopt inderdaad. Volgens mij is het wel zo dat het verschil hem met name in het vermogen zit, en niet in het koppel. Bij 'normaal' rijgedrag zou je er dus niet zoveel van moeten merken, trek je hoger in de toeren door, dan weer wel.

• Wizxt
MaSw85 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:48:
Wat ik had begrepen is dat de 150pk en 182pk dezelfde motor is, maar dat er softwarematig een aanpassing is waardoor er maar aanspraak wordt gedaan op 150 i.p.v. 182 pk?
Zeer waarschijnlijk hetzelfde verhaal als bij de 1.6 Ecoboost. Bij de 150 PK wordt het koppel boven de 5000 toeren begrensd. Bij de 182 PK is dit weg en kan het blok mooi door trekken. Dus feitelijk zul je het verschil alleen merken bij hogere toerentallen.

Edit: bij de 1.6 zijn de blokken mechanisch identiek, zeer waarschijnlijk bij de 1.5 ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Wizxt op 08-03-2021 16:55 ]

• GekkeRipper
Het klopt wat jullie zeggen. Koppel wordt inderdaad afgebouwd vanaf 150pk. Volgens mij ergens vanaf 5000rpm. Met een Google zoekopdracht kun je wel vermogens krommes vinden.

Met een automaat moet je extra uitkijken. Die zijn wat gevoeliger voor extra koppel dan een handbak.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MaSw85 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:48:
Klopt, kijk hier maar naar de vermogenscurve:

https://www.automobile-ca...cus_1_5_ecoboost_150.html

Op 4500 gaat ie gewoon vlak op 150pk.
De 182 loopt daar door:

https://www.automobile-ca...cus_1_5_ecoboost_182.html

Het zou geen zin hebben de 150pk met andere hardware uitrusten: het is simpeler het verschil in de ECU te doen, en klaar.
Overigens heeft de fiesta st hetzelfde blok: er is imho wederom geen reden om dat dan anders op te bouwen dan de 150pk, al heeft die wel een andere turbo als ik dat vergelijk op die site.

Maar goed. Dat is wat ik denk, wie weet wat die fabriek doet met pakkingen, zuigerstangen etc. Wellicht hetzelfde als Intel met zijn i3/i5/i7s waarbij je de mindere yields een ander hoedje* geeft...

[ Voor 8% gewijzigd door pjottum op 08-03-2021 20:43 ]

ping 127.212.23.124

• Skoefel
GekkeRipper schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:39:
Het klopt wat jullie zeggen. Koppel wordt inderdaad afgebouwd vanaf 150pk. Volgens mij ergens vanaf 5000rpm. Met een Google zoekopdracht kun je wel vermogens krommes vinden.

Met een automaat moet je extra uitkijken. Die zijn wat gevoeliger voor extra koppel dan een handbak.
Dat is inderdaad voor mij een reden van twijfel. Of de automaat het wel af kan.. er is (lijkt mij) niet voor niets geen 182PK geleverd met automaat.

• Frantic
Oh interessant dat het hier over chippen gaat. Ik zat ook al even te kijken naar chiptuning van mijn a.s. focus.

https://www.procartuning....-1-0-ecoboost-125-pk.html

Ik heb 'maar' een 1.0 EcoBoost gekocht. Wellicht interessant om te doen zodra de fabrieksgarantie is afgelopen.

• Wizxt
Skoefel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Dat is inderdaad voor mij een reden van twijfel. Of de automaat het wel af kan.. er is (lijkt mij) niet voor niets geen 182PK geleverd met automaat.
Moet prima kunnen, op de focusclub loopt er een topic over.

• GekkeRipper
Skoefel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:56:
[...]

De 8F24 automaat is ontworpen voor 240nm koppel. https://www.transmissiond...ompany-and-the-hat-trick/

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

pjottum schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Klopt, kijk hier maar naar de vermogenscurve:

https://www.automobile-ca...cus_1_5_ecoboost_150.html

Op 4500 gaat ie gewoon vlak op 150pk.
De 182 loopt daar door:

https://www.automobile-ca...cus_1_5_ecoboost_182.html

Het zou geen zin hebben de 150pk met andere hardware uitrusten: het is simpeler het verschil in de ECU te doen, en klaar.
Overigens heeft de fiesta st hetzelfde blok: er is imho wederom geen reden om dat dan anders op te bouwen dan de 150pk, al heeft die wel een andere turbo als ik dat vergelijk op die site.

Maar goed. Dat is wat ik denk, wie weet wat die fabriek doet met pakkingen, zuigerstangen etc. Wellicht hetzelfde als Intel met zijn i3/i5/i7s waarbij je de mindere yields een ander hoedje* geeft...
Ik zit op die website te zoeken of ik op een of andere manier de grafieken van de 2.0 ecoblue kan vinden voor 150 en 190 pk, maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb jij een linkje?

* Pixeltje zich te dom voelen voor modern internet :+

• Skoefel
Als ik het artikel doorlees, zit er in de 1.5 de 8F35 die tot 350nm kan. Dan zou dus de chiptuning naar 190PK en 300nm moeten kunnen zonder problemen?

• GekkeRipper
Dat stukje van het artikel klopt volgens mij niet. Had elders op internet gevonden, in een technisch document van Ford zelf, dat de 8F24 gebruikt wordt. De zwaardere zit in de diesel.

• SniperGuy
Jim423 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:03:
Heb nooit problemen gezien. Wel moet je rekening houden met het feit dat de inlaatkleppen behoorlijk vervuilen boven een ton, deze reinig ik met walnootbehandeling. Nieuwe riem is ook altijd slim natuurlijk maar ik dacht dat deze behoorlijk lang mee gaan (250k km?). Voor zo'n prijs kun je je geen buil vallen eigenlijk.
Ford schrijft voor dat riemen iedere 10 jaar vervangen moeten worden of bij een bepaalde KM stand.
Bij een auto uit 2011 moet de riem dit jaar dus vervangen worden :)

• Skoefel
GekkeRipper schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:21:
Dat stukje van het artikel klopt volgens mij niet. Had elders op internet gevonden, in een technisch document van Ford zelf, dat de 8F24 gebruikt wordt. De zwaardere zit in de diesel.
Ja, ik heb inderdaad ook een ander artikel gevonden, maar daar staat alleen de 150PK variant met automaat in. Terwijl in Duitsland er ook een 182PK met automaat te configureren is.

8F24: 8-Gang-Automatikgetriebe
 1,0 l EcoBoost (92 kW)
 1,5 l EcoBoost (110 kW)

Beetje verwarrend allemaal, dealer geeft er zelf ook geen duidelijkheid over.
Dit ook dat het allemaal documenten uit 2018 zijn, en mijn Focus uit 2021 komt.

• SniperGuy
Je kan zwaaien naar je garantie als je gaat chippen. Ga eerst lekker rijden en over 2 jaar (of 5 jaar als je extended garantie hebt) ga je naar de chip boer als die wat meer ervaring heeft met specifiek dit motorblok in deze auto en deze versnellingsbak :)

Owh en tuners die FABRIEKSGARANTIE OVERNEMEN schijnen te liegen dat ze barsten, dat hele verhaal lijkt dus een wassen neus :X 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door SniperGuy op 09-03-2021 09:54 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:38
SniperGuy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Ford schrijft voor dat riemen iedere 10 jaar vervangen moeten worden of bij een bepaalde KM stand.
Bij een auto uit 2011 moet de riem dit jaar dus vervangen worden :)
Is dit ook zo bij de oliegesmeerde riemen? (aka 1.1 Duratec 2018).
Ford is zelf ook niet echt duidelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• SniperGuy
Jim423 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Is dit ook zo bij de oliegesmeerde riemen? (aka 1.1 Duratec 2018).
Ford is zelf ook niet echt duidelijk.
Ik zie verschillende bronnen trouwens op 8 jaar of 160.000 noemen (want bij Ford zelf is het inderdaad niet te vinden :( ) PNBA of RNBA in de Mondeo lijken regulieren riemen te zijn (ipv wet-belt)

Overigens valt de prijs mee: minder dan 500 euro bij de dealer voor het vervangen van de riem van de 1.6 in de Mondeo.
Ik dacht dat het hetzelfde blok was als in de Focus 1.6 Ecoboost uit dat jaar (die zou iedere 10 jaar of 200.000km vervangen moeten worden), maar de blokken tussen Focus en Mondeo verschillen dus.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Pixeltje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 06:53:
[...]

Ik zit op die website te zoeken of ik op een of andere manier de grafieken van de 2.0 ecoblue kan vinden voor 150 en 190 pk, maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb jij een linkje?

* Pixeltje zich te dom voelen voor modern internet :+
https://www.automobile-ca...ocus_2_0_ecoblue_150.html

bijvoorbeeld?

Die mooie rpm vs pk/nm grafiekjes zijn er niet.

Die site zal wel voor de US zijn, en die doen geen diesel want daar krijg je klaplongen van.

[ Voor 13% gewijzigd door pjottum op 09-03-2021 11:40 ]

ping 127.212.23.124

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-04-2025
SniperGuy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Ik zie verschillende bronnen trouwens op 8 jaar of 160.000 noemen (want bij Ford zelf is het inderdaad niet te vinden :( ) PNBA of RNBA in de Mondeo lijken regulieren riemen te zijn (ipv wet-belt)

Overigens valt de prijs mee: minder dan 500 euro bij de dealer voor het vervangen van de riem van de 1.6 in de Mondeo.
Ik dacht dat het hetzelfde blok was als in de Focus 1.6 Ecoboost uit dat jaar (die zou iedere 10 jaar of 200.000km vervangen moeten worden), maar de blokken tussen Focus en Mondeo verschillen dus.
Ik begreep hier van de dealer dat de ecoboost blokken bij 10 jaar of 2 ton moeten worden vervangen, de riem dan. En dat is duurder dan bij de gewone motoren (oude 1.6 zoals ik nu in de Focus heb). Werd 1250 gezegd...

• SniperGuy
Mike85 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:26:
[...]

Ik begreep hier van de dealer dat de ecoboost blokken bij 10 jaar of 2 ton moeten worden vervangen, de riem dan. En dat is duurder dan bij de gewone motoren (oude 1.6 zoals ik nu in de Focus heb). Werd 1250 gezegd...
Dat is vreemd, dan zullen er ook zaken als waterpompen en v-snaar vervangen worden denk ik en zal er verschillende kleine materialen gerekend worden want volgens Ford is het (alleen de dis-riem) echt nog niet de helft van het bedrag wat jij noemt.
Zie ook https://www.fordonderhoud.nl/ waar de officiële prijzen op basis van kenteken vermeld staan.
Ook de prijzen die ik zo hoor (opbasis van prijsopgave bij oa de officiële dealer) zijn stukken lager dan 1250 euro :X :X :X

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:44
Sinds deze week ook de eigenaar van een Ford Focus uit Sept-2019 :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M2rvjhcl.jpg

Nu zag ik dat je de Sync3 zelf handmatig kunt updaten met een USB stick, is dit een beetje safe?

[ Voor 7% gewijzigd door DaYwaLkUr op 10-03-2021 09:48 ]

• Skoefel
DaYwaLkUr schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:34:
Sinds deze week ook de eigenaar van een Ford Focus uit Sept-2019 :*)

[Afbeelding]

Nu zag ik dat je de Sync3 zelf handmatig kunt updaten met een USB stick, is dit een beetje safe?
Gefeliciteerd!
Ja, dat kan gewoon. Zelf ook regelmatig gedaan.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52

HaterFrame

Well... Poo came out!

Zijn hier toevallig Ford Fiesta mild hybrid ST-line X 125pk rijders die hun ervaringen willen delen? Deze staat op m'n shortlist voor de private lease en ben benieuwd wat jullie ervaringen er mee zijn.

I am the great Cornholio!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Zijn er nog mensen met een focus mk4 met de 1.0 125mk handbak? Had er eerst geen last van maar de laatste weken maakt de versnelling best wel wat geluid, alsof er ergens een stuk isolatie is weggevallen.

Oftewel: Wat zijn jullie ervaringen met de handbak qua geluid?

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Wren schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:07:
Zijn er nog mensen met een focus mk4 met de 1.0 125mk handbak? Had er eerst geen last van maar de laatste weken maakt de versnelling best wel wat geluid, alsof er ergens een stuk isolatie is weggevallen.

Oftewel: Wat zijn jullie ervaringen met de handbak qua geluid?
Yes, die rijd ik ondertussen 2 jaar (wel met chip). Wat bedoel je precies met 'de versnelling'?

Qua geluid vind ik 'm op de snelweg heerlijk stil, bij de lagere versnellingen en bij optrekken hoor je goed dat het een 3-pitter is maar naar mijn smaak wel een fijne 'roffel'.

Cities aren't loud, cars are loud

Pagina: 1 ... 98 ... 140 Laatste