X2X2X schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:34:
Sinds gisteren brand het motorstoringslampje op mijn Focus 1.6 benzine MK1.5 uit 2004.
De motor heeft nog al z'n vermogen en loopt goed dus ik vermoed dat het een defecte lambdasensor o.i.d. is.
Ik wil daarom een bluetooth ODB stekker gaan aanschaffen om de foutcode uit te lezen en had gelezen dat dit met de app Torque Lite mogelijk is op mijn Android telefoon.
Het aanbod aan stekkers is echter heel erg breed en ook vrij uiteenlopend qua prijs dus ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ik lees dat de stekker sowieso het J1850 PWM protocol moet ondersteunen.
Voldoet daarom een stekker van een tientje zoals deze al?
https://www.bol.com/nl/p/...eg.2_9_10.14.ProductImage
Of hebben jullie op basis van eigen ervaringen met het uitlezen van de Mk1.5 nog andere suggesties?
En ga ik met de app Torque lite de code kunnen uitlezen en wissen of raden jullie een andere (bij voorkeur gratis) app aan?
Ik heb in mijn MK1.5 inmiddels al 3 verschillende OBD-units geprobeerd, waaronder eentje van een Tunnelrat Electronics, die aangepast zou moeten zijn om te werken met de MK1 en MK1.5, maar bij mij werkt het in het geheel niet. Krijg altijd de melding dat OBD niet gevonden kan worden in Torque en aanverwante apps.
Je zou op focusclub.nl nog kunnen kijken welke OBD-units zij aanraden, maar ik dacht dat ik de Tunnelrat daar ook gevonden had. De MK1 en MK1.5 zijn in ieder geval heel gevoelig voor welke OBD-apparaten je er aan hangt.
Pas wel echt op met de goedkope varianten van AliExpress, ik had er eentje die bij mij niet werkte aan m'n broertje gegeven en die heeft letterlijk de ECU van zijn auto gefrituurd
Ik heb van het weekend wel weer een leuk klusje gehad aan de auto, ik had al tijden last van water in de reservewielkuip, maar kon steeds het lek niet vinden. Uiteindelijk ergens gevonden dat dit mogelijk door een uitgedroogde afdichting bij de ventilatieopeningen achter de wielkasten zou kunnen komen.
Na verwijderen van de kofferbakbekleding bleek daar inderdaad nogal wat water te staan, en kon ik de ventilatieroosters makkelijk heen en weer wippen, op zich niet gek na 18 jaar en bijna 280000km. (dit was trouwens al in januari)
Vanwege de minimale verwerkingstemperatuur van kit etc maar even de naad tussen bumper en carrosserie afgeplakt met isolatietape (zwarte tape matcht qua kleur best goed met Panther Black

). Afgelopen weekend was het eindelijk zowel warm als droog, dus lekker de achterbumper eraf geprobeerd te halen (helaas was de moer in de linkerwielkast dusdanig vastgeroest aan de schroefdraad dat de hele schroefdraad dol draaide in het kunststof van de bumper). Rechts is het wel gelukt om het rooster er uit te halen en deze heb ik ontdaan van schimmel en wegvuil en voorzien van een royale hoeveelheid vloeibaar rubber weer teruggezet. Links heb ik uiteindelijk besloten om de naad tussen bumper en carrosserie maar te voorzien van wat vloeibaar rubber om te zorgen dat er minder water op het ventilatierooster stroomt. Nu maar afwachten tot het weer gaat regenen...
Veder eigenlijk weinig reden tot klagen over de MK1.5, de twee grootste minpunten voor mij zijn het lawaai op de snelweg en dat de Climate Control soms besluit dat het veel warmer is dan het is en ijskoude lucht gaat blazen. Reinigen van de sensor en fan heeft daar niets in geholpen. Ook qua verbruik valt het me niet tegen, ik zit nu op 6.22L/100km over de afgelopen 45000km. Grootste deel van mijn ritten afgelopen jaar was op en neer naar de supermarkt, dus valt me nog reuze mee.