Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 86 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-01 16:03

Aight!

'A toy robot...'

_Anvil_ schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Tip: reken eens uit wat een Mondeo per maand netto meer kost dan een Focus, voordat je "verstandig" gaat doen. Je gaat meer tijd in die auto doorbrengen dan op je reis ;)

*Anvil vind het fijn als er volwassenen goed achter hem kunnen zitten en heeft net een nieuw bed opgehaald voor zijn oudste zoon, bij een Focus had de achterklep niet meer dicht gekund*

Beiden absoluut geen miskoop, inderdaad vrij probleemloze auto's.

Die 2.0 is een erg fijne motor, zelf ook mee gereden. Dus bij niet te veel kilometers gewoon doen. Zeker bij een gewone automaat, niet een te klein blok nemen.
Ja de Mondeo zie ik ook voorbij komen en is een beetje vergelijkbaar met mijn V70. Vindt het ook mooie auto's en zijn natuurlijk net wat luxer aangevuld dan een Focus. Zal eens zoeken naar potentiële auto's!

https://www.autoscout24.n...dtidx=18&cldtsrc=listPage

Deze was ik ook tegen gekomen, is dan wel geen station. Maar daar kan ik best mee leven omdat het toch tijdelijk is :)
Maar ik lees dat die motorproblemen heeft, dus mooi laten staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Aight! op 09-03-2020 19:12 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit weekend was ik toevallig in België en Duitsland en bedacht dat dit een mooi moment was om bij een lege tank maar eens Euro 98 E5 te kiezen.

In België inderdaad beschikbaar, maar tank was nog niet leeg. Dus in Duitsland proberen. Vier stations verder: geen Euro 98. Wel Euro 95 E5 en Euro 102.

Uiteindelijk dus maar weer voor Euro 95 E5 gekozen. Had gehoopt dat het beter beschikbaar zou zijn.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

THE_BASE schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:45:
Dit weekend was ik toevallig in België en Duitsland en bedacht dat dit een mooi moment was om bij een lege tank maar eens Euro 98 E5 te kiezen.

In België inderdaad beschikbaar, maar tank was nog niet leeg. Dus in Duitsland proberen. Vier stations verder: geen Euro 98. Wel Euro 95 E5 en Euro 102.

Uiteindelijk dus maar weer voor Euro 95 E5 gekozen. Had gehoopt dat het beter beschikbaar zou zijn.
In Duitsland is dat Superplus 98. Ik kom dat in de regio waar ik wel eens kom bij zowat ieder tankstation wel staan.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Even een vraagje aan de mensen die ook de 1.5 TDCi hebben (in evt. een Fiesta mk8): merken jullie ook dat optrekken (nog) trager gaat (vooral als het blok nog koud is) na een software-update? Mijne is binnen geweest voor de 19B19 (zie S_Chief in "Het grote Ford topic"), maar dat zou niets met het vermogen mogen doen.. Tussen stationair en ~1700 toeren houdt de motor enorm in, en daarna loopt 'ie een stuk harder (zoals het eigenlijk hoort). Lijkt enorme turbolag te zijn wat er voorheen niet was (heb een kleine 17.000 km gereden in 6 maanden, dus dan ken je de auto wel een beetje :P ).

Je zou bijna het idee krijgen dat ze snel nog wat sjoemelsoftware hebben weggeprogrammeerd.. Ik ga binnenkort toch maar even met de dealer bellen want het verschil is significant.

[ Voor 12% gewijzigd door S_Chief op 09-03-2020 20:59 ]

• THE_BASE
  • Niet online
JohanKupers schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:49:
[...]

In Duitsland is dat Superplus 98. Ik kom dat in de regio waar ik wel eens kom bij zowat ieder tankstation wel staan.
Bij Aral, Avia en Shell in regio Mönchengladbach niet. Maar binnenkort ben ik weer in België, dus tweede kans. Die Euro 102 durfde ik er niet in te gooien en lijkt me ook overbodig.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
S_Chief schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:56:
Even een vraagje aan de mensen die ook de 1.5 TDCi hebben (in evt. een Fiesta mk8): merken jullie ook dat optrekken (nog) trager gaat (vooral als het blok nog koud is) na een software-update? Mijne is binnen geweest voor de 19B19 (zie S_Chief in "Het grote Ford topic"), maar dat zou niets met het vermogen mogen doen.. Tussen stationair en ~1700 toeren houdt de motor enorm in, en daarna loopt 'ie een stuk harder (zoals het eigenlijk hoort). Lijkt enorme turbolag te zijn wat er voorheen niet was (heb een kleine 17.000 km gereden in 6 maanden, dus dan ken je de auto wel een beetje :P ).

Je zou bijna het idee krijgen dat ze snel nog wat sjoemelsoftware hebben weggeprogrammeerd.. Ik ga binnenkort toch maar even met de dealer bellen want het verschil is significant.
Zonder meting op de rollenbank kom je niet ver. Maak eens een afspraak bij Rica, die hebben ook een meting van hoe het vroeger was in de database. Als de lijntjes niet over elkaar liggen weet je genoeg.
De dealer gaat natuurlijk niet zeggen wat je wilt horen. ;)

• S_Chief
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 09-03-2020 21:26 ]

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:38

Ik heb de 1.5 diesel automaat in mijn Focus 2018. Heb de update een tijd geleden ook uit laten voeren. Ik merk geen verschil in vermogen, ook niet bij koude motor. Ik merk wel dat de auto ietsie minder soepel is van geen gas naar een klein beetje gas en andersom. Beetje schokkerig soms. Volgens de dealer kon dat echt niet door die update komen, natuurlijk...

Betreft koud blok vind ik deze diesel schandalig hard nagelen. Het klinkt bijna alsof ie kapot gaat. Dat is alleen als de temperatuur buiten onder de pak m beet 5 graden is. In combinatie met de automaat geeft ie dan de eerste 5 minuten ongeveer erg veel slip, waarschijnlijk om alles sneller op temperatuur te laten komen. Vermogen is dan echt veel minder dan normaal. Tenzij je plankgas geeft, dan geeft ie gelukkig wel al het vermogen. Maar ik laat de motor altijd netjes warm worden, wat helaas erg lang duurt. Bij binnenwegen duurt het 20 tot 30 minuten totdat koelvloeistof op temperatuur is. Op de snelweg een stuk eerder.

• S_Chief
  • Niet online
@GekkeRipper Klopt, koud is hij echt dramatisch. Bijzondere is dat ik dit voorheen echt niet had. En het is idd vooral bij een koude motor dat ie heel traag is.

Nee, dit is geen blok dat moeiteloos 3 ton gaat halen. En dan rij ik echt wel met beleid en veel snelwegkilometers (1 op 25 gemiddeld). Versnellingsbak (mijne is een 6MT) idem.

• jadjong
  • Niet online
Alleen meten he, je hoeft niets aan te passen.

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Oeps. Verkeerde,quote.

[ Voor 97% gewijzigd door MoldyInko op 10-03-2020 19:25 ]

• S_Chief
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:21:
[...]
Alleen meten he, je hoeft niets aan te passen.
Als er wat fout gaat op de rollenbank (kans is bijna nihil, weet ik), dan wordt dat nog leuk. Ik begin er niet aan.

• GekkeRipper
S_Chief schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:21:
@GekkeRipper Klopt, koud is hij echt dramatisch. Bijzondere is dat ik dit voorheen echt niet had. En het is idd vooral bij een koude motor dat ie heel traag is.

Nee, dit is geen blok dat moeiteloos 3 ton gaat halen. En dan rij ik echt wel met beleid en veel snelwegkilometers (1 op 25 gemiddeld). Versnellingsbak (mijne is een 6MT) idem.
Heb je al een winter meegemaakt dan? De echte kou invloed merk ik alleen in de winter.

• S_Chief
  • Niet online
GekkeRipper schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:55:
[...]

Heb je al een winter meegemaakt dan? De echte kou invloed merk ik alleen in de winter.
Merk het 's ochtends bij 5 graden al..

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-01 23:17

DefLite

Why so serious?

Ik heb net een Ford Focus Futura 2007 1.8 TCDI gekocht, *O* *O*
Wat een heerlijke auto, rij er helaas zelf amper in maar mijn vrouw des te meer.

Bij de aankoop was het al duidelijk dat de multiriem vervangen moest worden en tijd was voor de kleine beurt. De verkoper had een offerte voor de multiriem + spanrol gekregen van 270 euro

Nu ben ik op internet gaan zoeken en kom onder andere dit tegen van de ANWB dit lijkt me dan multiriem vervangen zonder de spanrol. Ik kan me voorstellen dat als je toch bezig bent met de multiriem dat je dan gelijk de spanrol vervangt. Maar is 270 dan een normale prijs? Als ik op winparts kijk zie ik al een set voor mijn auto voor 94 euro.

Ik snap dat een garage voor het onderdeel ook nog wat geld vangt maar is het vervangen echt zo'n tijdrovende klus? Of is de informatie van de ANWB niet kloppend? Of de Ford Focus zo ingewikkeld?

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:16

Freelance

(..)

Gisteren ging mijn linkerachterlicht niet meer uit wanneer ik de Focus (2019) vergrendelde . Boekje doorgekeken en niets kunnen vinden. Auto een paar keer opnieuw gestart en bleek mijn knipperlicht naar links nog uit te staan. Bij het uitzetten van het knipperlicht ging nu ook mijn achterlicht uit. Iemand dit ook al een keer meegemaakt?

Bug of feature? :)

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• menno3274
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-11-2025
Freelance schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:55:
Gisteren ging mijn linkerachterlicht niet meer uit wanneer ik de Focus (2019) vergrendelde . Boekje doorgekeken en niets kunnen vinden. Auto een paar keer opnieuw gestart en bleek mijn knipperlicht naar links nog uit te staan. Bij het uitzetten van het knipperlicht ging nu ook mijn achterlicht uit. Iemand dit ook al een keer meegemaakt?

Ik denk feature. Parkeerlicht, in ieder geval bij mijn vader zijn auto wel :)

• Rikvdlee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 10:59
Freelance schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:55:

Misschien dat je parkeerverlichting aangezet hebt toen je de knipperlichthendel nog naar beneden had staan? Is bij een aantal merken zo, dat dat gebeurd. :)

• Freelance

Freelance

(..)

Rikvdlee schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:58:
[...]
Misschien dat je parkeerverlichting aangezet hebt toen je de knipperlichthendel nog naar beneden had staan? Is bij een aantal merken zo, dat dat gebeurd. :)
menno3274 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:58:
[...]
Ik denk feature. Parkeerlicht, in ieder geval bij mijn vader zijn auto wel :)
Hmm, zal vanavond nog eens kijken. Kon in de handleiding in ieder geval niets vinden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 19:01
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Staat altijd op auto maar geluid was er eerst niet. 8)7 Ik denk juist dat hij niet op auto staat. Morgen checken.
En en en? Hou ons niet langer in spanning! :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Hmmbob schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:45:
[...]

En en en? Hou ons niet langer in spanning! :+
Het was dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel simpel. Hij stond dus NIET op auto de verlichting, maar op aan. Vrouwen en auto's. :+ Opgelost, case closed. Voortaan duik ik eerst zelf wel even de auto in. ;)

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-01 10:42
Ik heb nu een nieuwe Fiesta als voorloopauto en denk er aan om een Focus te bestellen. De Fiesta heeft FordConnect dus ik kan met de app de auto vergrendelen en ontgrendelen. Als je een automaat hebt kan je 'm ook aanzetten zag ik, weet iemand of je ook ontwazemen dan aan kan zetten?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:32

OmeJoyo

This is me

macmellow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:52:
Ik heb nu een nieuwe Fiesta als voorloopauto en denk er aan om een Focus te bestellen. De Fiesta heeft FordConnect dus ik kan met de app de auto vergrendelen en ontgrendelen. Als je een automaat hebt kan je 'm ook aanzetten zag ik, weet iemand of je ook ontwazemen dan aan kan zetten?
Je kunt een stand voorinstellen volgens de handleiding. Ik heb de mijne nog niet binnen.
Onder de uit mijn hoofd 5 graden gaat ook de vooruitverwarming en achterruitverwarming aan.

Als het goed is kun je kiezen om je laatste instelling te behouden of zelf een keuze te maken die dan weer terugschakeld naar je eigen laatste instellingen als je gaat rijden. Maar dit is allemaal uit de handleiding.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

amphora

Websites & Fotografie

Zou die FordPass app met iedere mk8 fiesta moeten werken? Heb de app wel maar opties als remote start en verwarming zie ik nergens.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

amphora schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:50:
Zou die FordPass app met iedere mk8 fiesta moeten werken? Heb de app wel maar opties als remote start en verwarming zie ik nergens.
Volgens mij moet je dan een automaat hebben, plus de modem add-on (GSM/WiFi sharing) om dat te kunnen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ja in principe wel. Maar afhankelijk of je ford connect hebt is het eventuee ook draadloos. Bij mij werkt het alleen via USB. Dus veel toegevoegde waarde heeft het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lim3YAdriAuhSR7S_UCHeOmNbAI=/f/image/392nyApzc7cQWjykHUKntKho.png

Ik rij bijna niet in de Fiesta, met name mijn vrouw, dus je ziet dat de gegevens behoorlijk achterlopen.

Hier staat de Fiesta inmiddels weer bij de dealer voor het raamprobleem. Raamgeleider is defect en die wordt vervangen. Ben benieuwd of het hierna definitief opgelost is. :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• macmellow
  • Laatst online: 14-01 10:42
OmeJoyo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:41:
[...]

Je kunt een stand voorinstellen volgens de handleiding. Ik heb de mijne nog niet binnen.
Onder de uit mijn hoofd 5 graden gaat ook de vooruitverwarming en achterruitverwarming aan.

Als het goed is kun je kiezen om je laatste instelling te behouden of zelf een keuze te maken die dan weer terugschakeld naar je eigen laatste instellingen als je gaat rijden. Maar dit is allemaal uit de handleiding.
Ah ik zie het inderdaad, bedankt!

http://www.fordservicecon...201909-20191009101102.pdf op pagina 118
JohanKupers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Volgens mij moet je dan een automaat hebben, plus de modem add-on (GSM/WiFi sharing) om dat te kunnen.
Om remote te starten moet je inderdaad FordConnect en een automaat hebben.

• MoldyInko

Heb je toevallig al nieuws?

• S_Chief
  • Niet online
Nope, voorlopig geen tijd voor.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ophidian schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Hier staat de Fiesta inmiddels weer bij de dealer voor het raamprobleem. Raamgeleider is defect en die wordt vervangen. Ben benieuwd of het hierna definitief opgelost is. :+
Het is ook de goden verzoeken natuurlijk. _O- Er zijn blijkbaar twee verschillende raamgeleiders en de verkeerde is geleverd. Dus probleem is vooralsnog niet opgelost. Andere is besteld en wordt binnenkort geplaatst.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Niet standaard iig. Ik heb paar maanden geleden met een odb stekker geprobeerd om de features aan te zetten dat het gaat werken, maar dat lukte niet :+ zal wel echt een stuk hardware moeten zijn dat eea uitvoert.

Die oliesensor is trouwens wel leuke feature.. ik had een tijdje dat ik veel korte stukken moest rijden voor werk en dan zie je dat de kwaliteit vrij snel achteruit gaat. De laatste maanden moet ik wat langere afstanden rijden en de kwaliteit daalt nauwelijks nu.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Widow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Niet standaard iig. Ik heb paar maanden geleden met een odb stekker geprobeerd om de features aan te zetten dat het gaat werken, maar dat lukte niet :+ zal wel echt een stuk hardware moeten zijn dat eea uitvoert.

Die oliesensor is trouwens wel leuke feature.. ik had een tijdje dat ik veel korte stukken moest rijden voor werk en dan zie je dat de kwaliteit vrij snel achteruit gaat. De laatste maanden moet ik wat langere afstanden rijden en de kwaliteit daalt nauwelijks nu.
Die van mij laat bij iedere keer contact aanzetten de melding zien dat de olie binnenkort vervangen moet worden. Klopt precies met de gestelde termijnen 30.000 km of 2 jaar. En die tweede termijn klopt aardig.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• MoldyInko
JohanKupers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Die van mij laat bij iedere keer contact aanzetten de melding zien dat de olie binnenkort vervangen moet worden. Klopt precies met de gestelde termijnen 30.000 km of 2 jaar. En die tweede termijn klopt aardig.
Best wel bijzonder eigenlijk. Want als je sensor waardes zou afleven dan zou ik niet zo blij zijn als de kwaliteit <20% zou melden.. :+

• GekkeRipper
Widow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Volgens mij is het geen olie sensor maar een algoritme die de olie kwaliteit/ resterende levensduur bepaalt. Onder andere obv type ritten, rijgedrag en temperatuur.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34
Zal de fabriek in Keulen worden stopgezet denken jullie? Dan wordt m'n levertijd vertraagd ben ik bang :(.

• S_Chief
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edwK5O4KMlp-9URG_42Zri1CXPM=/f/image/tbFOxewpjNSZdL7iRSNYASRp.jpg

Wel, dat ging snel. :+ Zit nu op 17.200 km.

[ Voor 10% gewijzigd door S_Chief op 12-03-2020 21:06 ]

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:11
De fiesta uit aug 2012 van me vriendin met 1.25 benzine motor staat op 30k bij de apk nu begon de ford over distributie. Wat is jullie advies? Tot nu toe altijd in onderhoud geweest bij de ford.

• MoldyInko
Slingertj3 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:34:
De fiesta uit aug 2012 van me vriendin met 1.25 benzine motor staat op 30k bij de apk nu begon de ford over distributie. Wat is jullie advies? Tot nu toe altijd in onderhoud geweest bij de ford.
Misschien kijken naar een leuke inruil met wat bijbetaling? Je kunt denk ik best wel wat voor vangen.

Dat over de distributieriem of ketting heb ik geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat dure grapjes zijn. Ik ruil altijd mijn auto’s na een xx aantal naar of xxxxxx kikometers in om dit soort dingen te voorkomen.

Maar misschien heeft iemand anders hier een beter antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door MoldyInko op 13-03-2020 07:06 ]

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:11
Dat hebben we gekeken. 5300 bij private lease en 7300 bij inruil. Alleen de aanschaf van nieuwe zijn stuk hoger geworden dan toen we deze hebben gekocht. Was een voorraad model voor iets meer dan 13k. Daar koop je nu geen eens een ka voor.
MoldyInko schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:04:
[...]

Misschien kijken naar een leuke inruil met wat bijbetaling? Je kunt denk ik best wel wat voor vangen.

Dat over de distributieriem of ketting heb ik geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat dure grapjes zijn. Ik ruil altijd mijn auto’s na een xx aantal naar of xxxxxx kikometers in om dit soort dingen te voorkomen.

Maar misschien heeft iemand anders hier een beter antwoord.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 21:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

En besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdYmCyibb2dEznN2hFDJCRRZ_D8=/f/image/ZAchFiuqpy4TsJmGjF0yAvJx.jpg

Ben erg benieuwd, voor mij alle belangrijke zaken erin;
- Zwart
- Design Pack 2
- Style Pack ST-Line Business
- 10-weg handmatig verstelbare voorstoelen
- Comfort Pack
- Winter Pack

Verwachte levertijd is week 28, vooropgesteld dat er niemand grieperig wordt in de fabriek denk ik.

Overigens zit er een fout in de configurator van Ford, de juiste velgen worden alleen getoond in de hoek zoals hierboven, van de voorkant is de auto in mijn ogen mooier maar zitten de verkeerde velgen eronder :+

[ Voor 57% gewijzigd door Pixeltje op 13-03-2020 12:08 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13

OMD

Ga je geen spijt van krijgen. Rijd de wagon sinds een week full options en rijd heerlijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door OMD op 13-03-2020 13:26 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• MoldyInko
Slingertj3 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:57:
Dat hebben we gekeken. 5300 bij private lease en 7300 bij inruil. Alleen de aanschaf van nieuwe zijn stuk hoger geworden dan toen we deze hebben gekocht. Was een voorraad model voor iets meer dan 13k. Daar koop je nu geen eens een ka voor.

[...]
Kijk, het ligt ook net wat je budget is. Ik vind een auto uit 2012 al oud. En als je bij 30K je distributie al vervangen moet worden. Wat voor problemen ga je tussen nu en een aantal jaar dan niet krijgen?

Vergeet niet dat de MK8 echt een hele meerwaarde bied aan ruimte en intereur. Vooral het interieur is een bizar groot verschil. Het hele info mediasysyteem was voor mij al de moeite waard om naar een 2018 model te kijken.

Maar goed dat zijn natuurlijk keuzes die je maakt en ik snap ook wel dat je geen 10K wil lappen voor een nieuwe goede occassion.

Dus wat je zelf al zegt als je deze twee dingen naast elkaar legt en de auto rijdt volgens de garage of dealer nog goed dan zou je het kunnen gaan vervangen mits je geen bizar veel kilometers met de auto aflegt. Want dan kan het zomaar zijn dat je koppeling de volgende keer aan de beurt is. Of iets anders wat onderhevig is aan slijtage of ouderdom.

Wat ik al zei: Misschien heeft iemand anders een beter idee of antwoord dan mij maar ik zou dan als ik jou was gewoon alles naast elkaar leggen. Hoeveel rij je per week, hoeveel kost de vervanging, wat zijn de mogelijke reparaties of kosten voor de komende jaren en dan je afweging maken.

Wat ook gewoon interessant kan zijn is dus vervangen, aantal jaar aankijken en dan een hybride of zoiets kopen.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:29
Ik kan me ook melden in dit topic aangezien ik een prachtige full options Ford Fiesta Titanium 1.6 op de kop heb getikt. Ben er erg blij mee. Direct een klein vraagje, op de a-stijl zit een actieve Tomtom houder gemonteerd. Na even Googlen ben ik erachter dat dit destijds een optie was voor deze auto en dat hij door de dealer gemonteerd is. Deze wil ik gaan vervangen voor een (Brodit?) telefoonhouder. Maar hoe krijg ik deze houder gedemonteerd? Er zijn namelijk geen schroefjes oid zichtbaar.

Twee foto's van de houder:
https://imgur.com/a/8qkTAjo

Het mooiste zou zijn als ik deze zou kunnen vervangen voor een actieve GSM houder. Is dit mogelijk?

• nielsicq
  • Niet online
OosterF schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:14:
Ik kan me ook melden in dit topic aangezien ik een prachtige full options Ford Fiesta Titanium 1.6 op de kop heb getikt. Ben er erg blij mee. Direct een klein vraagje, op de a-stijl zit een actieve Tomtom houder gemonteerd. Na even Googlen ben ik erachter dat dit destijds een optie was voor deze auto en dat hij door de dealer gemonteerd is. Deze wil ik gaan vervangen voor een (Brodit?) telefoonhouder. Maar hoe krijg ik deze houder gedemonteerd? Er zijn namelijk geen schroefjes oid zichtbaar.

Twee foto's van de houder:
https://imgur.com/a/8qkTAjo

Het mooiste zou zijn als ik deze zou kunnen vervangen voor een actieve GSM houder. Is dit mogelijk?
Ik vermoed dat je de kap van de a-stijl even los moet klikken.

wat niet past, wordt gelast!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Touchdomex schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:25:
[...]

2 liter is een goed blok. Staat goed bekend. De 1.8 niet bijvoorbeeld.

Alleen de automaat is volgens mij een 4-traps. Al ligt dat wel het specifieke model. De 4-traps is wel een hele onzuinige...
1.8 kan inderdaad olie zuipen, maar verder zijn er niet hele grote problemen bekend.
Heb zelf een 1.8 in de Volvo c30 van 136k naar 243k gereden zonder extreem olieverbruik. 1:5000km was het op het laatst.

Maar de 1.8 is zover ik weet ook niet met automaat geleverd, dus een 2.0 zal het dan sowieso worden. Is een prima blok inderdaad, maar zuinig is die hele motorfamilie sowieso niet. Met handbak is 1:11 a 1:12 normaal. Automaat zal wel richting 1:9 gaan

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Widow
Pixeltje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:01:
En besteld:

Ben erg benieuwd, voor mij alle belangrijke zaken erin;
- Zwart
- Design Pack 2
- Style Pack ST-Line Business
- 10-weg handmatig verstelbare voorstoelen
- Comfort Pack
- Winter Pack

Verwachte levertijd is week 28, vooropgesteld dat er niemand grieperig wordt in de fabriek denk ik.

Overigens zit er een fout in de configurator van Ford, de juiste velgen worden alleen getoond in de hoek zoals hierboven, van de voorkant is de auto in mijn ogen mooier maar zitten de verkeerde velgen eronder :+
Netjes :) wat zit er onder de motorkap?

• Freelance

Freelance

(..)

Freelance schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:23:
[...]

[...]

Hmm, zal vanavond nog eens kijken. Kon in de handleiding in ieder geval niets vinden.
Lijkt inderdaad een feature, niet dat ik parkeerlicht ooit aan ga zetten vermoed ik :P

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 21:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Widow schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Netjes :) wat zit er onder de motorkap?
oeps, vergeten te vermelden. De 2 liter diesel. Dus met handbak want die wordt niet met automaat geleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 16-03-2020 10:57 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:05
Iemand die mijn SS op een fiesta kan deactiveren? Ik ben woonachtig in Zuid-Limburg. Ik heb het zelf al geprobeerd met mijn v-gate OBD, en FORScan app, maar krijg helaas geen connectie.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48

Haan

dotnetter

Haan schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:48:
[...]

Net ook nog even geprobeerd, auto start gewoon nadat ie sinds gistermiddag stil heeft gestaan. Het duurde wel lang, halve minuut of langer misschien wel.
Maar vrouwlief kon dus gewoon wegrijden in een ontdooide auto ;)
Helaas wel de laatste keer, auto gaat terug naar de leasemaatschappij ivm ander werk ;(
En onverwacht toch weer terug hier *O* Vorige week woensdag een telefoontje dat de tijdelijke huurauto per direct weer terug moest, dus sinds donderdag staat er weer een Focus voor deur. Wel een volledig kaal model, zo is dat helaas altijd met van die voorloopauto's, maar toch ;)
Verder alleen 1x naar de supermarkt mee gereden want we mogen niet naar buiten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

raden jullie het aan om nu een nieuwe Ford fiesta te kopen of kan ik beter wachten

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:01:
raden jullie het aan om nu een nieuwe Ford fiesta te kopen of kan ik beter wachten
Ik heb een aantal onzin reacties verwijderd die het resultaat waren van een vraag die niet te beantwoorden valt. Waarom vraag je dit? Waarom wil je eventueel wachten?
Hoe duidelijker jij bent in je vraag, hoe beter het antwoord zal zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• S_Chief
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:33:
Iemand die mijn SS op een fiesta kan deactiveren? Ik ben woonachtig in Zuid-Limburg. Ik heb het zelf al geprobeerd met mijn v-gate OBD, en FORScan app, maar krijg helaas geen connectie.
SS?

• menno3274
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik denk start/stop?

• S_Chief
  • Niet online
Aha.

• Untouchablezz20
Ja, inderdaad start/stop.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als dat niet meer werkt, maar wel zou moeten werken, kan je accu een te lage spanning hebben. Dat was bij mijn Fiesta zo - kon ik bedenken nadat de accu er helemaal mee ophield en de start stop het na het vervangen meteen weer deed.

ping 127.212.23.124

• Untouchablezz20
pjottum schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Als dat niet meer werkt, maar wel zou moeten werken, kan je accu een te lage spanning hebben. Dat was bij mijn Fiesta zo - kon ik bedenken nadat de accu er helemaal mee ophield en de start stop het na het vervangen meteen weer deed.
Het probleem is juist dat het werkt :P Wil het graag laten uitschakelen.

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:19
Je kan die toch uitzetten in je instellingen?

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Trap je toch gewoon de koppeling in bij het stoplicht ipv op te laten komen? Of heb je een automaat?

[ Voor 4% gewijzigd door pjottum op 23-03-2020 21:37 ]

ping 127.212.23.124

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:28:
[...]

kan je die start-stop niet laten wegcoderen via OBD? Misschien dat @calsonic nog iets weet?

Op mijn Audi's (andere software, zelfde principe) is de start/stop gewoon van 0 naar 1 gezet; als ik de auto start, is start/stop nu automatisch uit tenzij ik expliciet het knopje indruk (normaal om uit te zetten) om het aan te zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Untouchablezz20
stijn014 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:07:
Je kan die toch uitzetten in je instellingen?
Nee, niet in de fiesta uit 2014
pjottum schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:37:
[...]

Trap je toch gewoon de koppeling in bij het stoplicht ipv op te laten komen? Of heb je een automaat?
Handbak, maar wil dat kreng definitief uit hebben staan :)
MAX3400 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:41:
[...]

kan je die start-stop niet laten wegcoderen via OBD? Misschien dat @calsonic nog iets weet?

Op mijn Audi's (andere software, zelfde principe) is de start/stop gewoon van 0 naar 1 gezet; als ik de auto start, is start/stop nu automatisch uit tenzij ik expliciet het knopje indruk (normaal om uit te zetten) om het aan te zetten.
Precies, zoals bij VAG. Helaas heb ik niet de juiste tools om het te kunnen weg coderen.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:41:
[...]

Ik heb mezelf aangeleerd hem handmatig uit te zetten zodra de motor gestart is - een simpele druk op de daarvoor bestemde knop is voldoende :)

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

amphora

Websites & Fotografie

Vanwaar de 'haat' jegens start/stop? Ik vind het wel fijn in de stad.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Widow
Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:33:
Op aliexpress kosten die ODB kabels 7 euro of zo :) die werken goed met Forscan.

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 07:33

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:48:
[...]

Nee, niet in de fiesta uit 2014

[...]

Handbak, maar wil dat kreng definitief uit hebben staan :)

[...]

Precies, zoals bij VAG. Helaas heb ik niet de juiste tools om het te kunnen weg coderen.
Ik heb ook een Fiesta uit 2014, maar ik kan de start/stop gewoon uitzetten met een knop op het centrale bedieningspaneel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unJB0ZW0gDrcQlJ6cKfd6zrZUkQ=/f/image/u2f1Rg8euhncvfv8pUkpglaQ.png
(niet een eigen foto)

• SniperGuy
  • Laatst online: 15:22
Widow schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:11:
[...]

Op aliexpress kosten die ODB kabels 7 euro of zo :) die werken goed met Forscan.
Die werken prima! (mits met schakelaar)
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Ik heb ook een Fiesta uit 2014, maar ik kan de start/stop gewoon uitzetten met een knop op het centrale bedieningspaneel?
[Afbeelding]
(niet een eigen foto)
Ja maar dat moet je iedere keer weer doen als je de auto start. Ik heb hem bij onze Fiesta permanent uit gezet ivm levensduur van oa startmotor en turbo.

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 07:33

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

SniperGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:19:
[...]

[...]

Ja maar dat moet je iedere keer weer doen als je de auto start. Ik heb hem bij onze Fiesta permanent uit gezet ivm levensduur van oa startmotor en turbo.
Apart, bij mij blijft 'ie uit. Ik heb ooit een keer op die knop gedrukt en sindsdien staat de start/stop uit.
Edit, ik bedenk me net dat ik hem nooit in z'n vrij zet voor stoplichten (altijd koppeling ingetrapt). Dus ik zou dat eigenlijk even moeten testen.

[ Voor 14% gewijzigd door SayWhatAgain! op 24-03-2020 15:24 ]

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SniperGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:19:
[...]

[...]

Opa vertelt: Toen ik leerde rijden hield je de koppeling ingetrapt bij stationair. Dus als ik gebruik wil maken van start/stop, moet ik dat heel bewust doen. Ik zie het probleem dan ook echt niet. :?
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Apart, bij mij blijft 'ie uit. Ik heb ooit een keer op die knop gedrukt en sindsdien staat de start/stop uit.
Edit, ik bedenk me net dat ik hem nooit in z'n vrij zet voor stoplichten (altijd koppeling ingetrapt). Dus ik zou dat eigenlijk even moeten testen.
What he said ^^

Start motor en turbo hebben hier echt geen last van, sterker nog: het is er allemaal voor gemaakt?

[ Voor 24% gewijzigd door pjottum op 24-03-2020 15:35 ]

ping 127.212.23.124

• SniperGuy
Stop-Start is voor het milieu, niet voor je portemonnee, niet voor de levensduur van de turbo. Puur om een zo laag mogelijke uitstoot en energielabel te krijgen.
Ondanks dat het een watergekoelde turbo is (waarbij de waterpomp na uitschakelen van de motor nog even blijft draaien), is een hete en uitdraaiende turbo zonder oliesmering gewoon niet goed voor de turbo en de olie (waar ook nog eens de distributieriem in draait).
Ik neem het zeker voor het onzekere en zet de stop-start gewoon uit omdat het beter voor de techniek is. Er zijn zelfs auto's die na een X aantal keer stop-start op basis van een teller met een aantal stop-start starts zeggen: ga maar naar de dealer voor een nieuw startrelais en een nieuwe startmotor.

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SniperGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:50:
Stop-Start is voor het milieu, niet voor je portemonnee, niet voor de levensduur van de turbo. Puur om een zo laag mogelijke uitstoot en energielabel te krijgen.
Ondanks dat het een watergekoelde turbo is (waarbij de waterpomp na uitschakelen van de motor nog even blijft draaien), is een hete en uitdraaiende turbo zonder oliesmering gewoon niet goed voor de turbo en de olie (waar ook nog eens de distributieriem in draait).
Ik neem het zeker voor het onzekere en zet de stop-start gewoon uit omdat het beter voor de techniek is. Er zijn zelfs auto's die na een X aantal keer stop-start op basis van een teller met een aantal stop-start starts zeggen: ga maar naar de dealer voor een nieuw startrelais en een nieuwe startmotor.
Ok, dus jij denkt dat het beter voor de techniek is. Dat mag, maar ik denk dat dat onzin is, anders zou dit forum (of autoweek..) overspoelen met klachten hierover.

Maar goed, als je dat dus wilt uitzetten is forscan je vriend. Forscan heeft ongeveer geen handleiding, dat is wel erg jammer.
Kabeltjes te krijgen bij Ali (geen idee of dit een goede is, forscan linkt naar goed) en de aanpassing lijkt me vrij eenvoudig.

Nogmaals, je kan ook gewoon de koppeling intrappen als je stilstaat - heb je ook geen problemen.

[ Voor 0% gewijzigd door pjottum op 31-03-2020 16:12 . Reden: url gefixt ]

ping 127.212.23.124

• Widow
pjottum schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Ok, dus jij denkt dat het beter voor de techniek is. Dat mag, maar ik denk dat dat onzin is, anders zou dit forum (of autoweek..) overspoelen met klachten hierover.

Maar goed, als je dat dus wilt uitzetten is forscan je vriend. Forscan heeft ongeveer geen handleiding, dat is wel erg jammer.
Kabeltjes te krijgen bij [url="https://www.aliexpress.com/item/4000532722999.html]Ali[/url] (geen idee of dit een goede is, forscan linkt naar goed) en de aanpassing lijkt me vrij eenvoudig.

Nogmaals, je kan ook gewoon de koppeling intrappen als je stilstaat - heb je ook geen problemen.
Die kabel heb ik liggen hier, die werkt prima met Forscan en mn laptopje. Forscan heeft niet echt een duidelijke manual maar als je er even voor gaat zitten heb je zo de juiste module gevonden waar SS in zit, en kan je het uitzetten.

En over die turbo’s, de techniek heeft ook niet stilgestaan he ;) wie kent die turbo timers van vroeger nog? Dan liep je motor nog een tijdje nadat je de auto stil had gezet. Nu zie je dat nergens meer. Wat ik daarmee wil zeggen is dat turbo’s met de jaren zijn aangepast, niet alleen voor meer vermogen maar ook om beter mee te kunnen gaan in alledaagse omstandigheden.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

amphora schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:20:
Vanwaar de 'haat' jegens start/stop? Ik vind het wel fijn in de stad.
Omdat in mijn geval de motor net niet snel genoeg aanslaat (Transit Connect diesel met Powershift). Daarnaast is het mede hierdoor gewoon geen comfortabele ervaring.

En dan heb ik het nog niet over de airco die ermee stopt bijvoorbeeld.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 16:08
pjottum schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Opa vertelt: Toen ik leerde rijden hield je de koppeling ingetrapt bij stationair. Dus als ik gebruik wil maken van start/stop, moet ik dat heel bewust doen. Ik zie het probleem dan ook echt niet. :?

[...]
Nu voel ik mij geen opa (heb mijn rijbewijs sinds 2006, gestart met lessen bij 18 jaar), maar ook ik moest mijn koppeling ingetrapt houden (en de versnelling in de eerste zetten).
Je moet voorbereid zijn om verder te rijden O-) aldus mijn instructeur

Verder on-topic: mijn automaat slaat deze dagen helemaal niet meer af met het start stop systeem.
De waarden zullen wel niet goed zijn (te lage accu spanning, te koud of weet ik wat voor variabele)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 19:01
sbruynis schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:01:
[...]

Nu voel ik mij geen opa (heb mijn rijbewijs sinds 2006, gestart met lessen bij 18 jaar), maar ook ik moest mijn koppeling ingetrapt houden (en de versnelling in de eerste zetten).
Je moet voorbereid zijn om verder te rijden O-) aldus mijn instructeur

Verder on-topic: mijn automaat slaat deze dagen helemaal niet meer af met het start stop systeem.
De waarden zullen wel niet goed zijn (te lage accu spanning, te koud of weet ik wat voor variabele)
Te koud idd. Tenminste in de ochtend, als het overdag gebeurt is er mogelijk iets anders mis.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Lightning89
Hmmbob schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:44:
[...]

Te koud idd. Tenminste in de ochtend, als het overdag gebeurt is er mogelijk iets anders mis.
Te koud, te warm (airco), te lage accu spanning. De auto slaat overigens ook niet aan als je tijdens start-stop de auto in de versnelling zet zonder de koppeling te gebruiken (vraag me niet waarom, maar ik vond het interessant om te testen).

• SniperGuy
pjottum schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Kabeltjes te krijgen bij [url="https://www.aliexpress.com/item/4000532722999.html]Ali[/url] (geen idee of dit een goede is, forscan linkt naar goed) en de aanpassing lijkt me vrij eenvoudig.

Het beperken van stop-start cycli is beter voor de techniek: punt.
Als je jezelf verdiept in te techniek en de werking van alle componenten dan zou je weten waarom. Ford heeft over het algemeen de zaken goed op orde, een uitzondering hier (oa in dit topic) en daar (andere fora) over kapotte blokken daargelaten. Kijk je bijvoorbeeld naar VW en Peugeot die hebben toch major turbo-gerelateerde problemen gehad. Niet eens zozeer door stop-start, maar door het feit dat kleine motorblokken met turbo's alles tot het maximum wordt gedreven en op de proef wordt gesteld. Als je dan niet netjes met de techniek omgaat (slechte olie, te weinig onderhoud, koud planken, na planken niet na laten draaien onnodig stop-start cycli) dan verkort je absoluut de levensduur van de motor en/of turbo. Dat is gewoon een feit.

• AndRo555
  • Laatst online: 20:36
SniperGuy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Het beperken van stop-start cycli is beter voor de techniek: punt.
Als je jezelf verdiept in te techniek en de werking van alle componenten dan zou je weten waarom. Ford heeft over het algemeen de zaken goed op orde, een uitzondering hier (oa in dit topic) en daar (andere fora) over kapotte blokken daargelaten. Kijk je bijvoorbeeld naar VW en Peugeot die hebben toch major turbo-gerelateerde problemen gehad. Niet eens zozeer door stop-start, maar door het feit dat kleine motorblokken met turbo's alles tot het maximum wordt gedreven en op de proef wordt gesteld. Als je dan niet netjes met de techniek omgaat (slechte olie, te weinig onderhoud, koud planken, na planken niet na laten draaien onnodig stop-start cycli) dan verkort je absoluut de levensduur van de motor en/of turbo. Dat is gewoon een feit.
Samengevat: als je niet netjes met dingen omgaat breken ze. More news at eleven.

Alle gekheid op een stokje, je start-stop werkt niet als je turbo te warm is. Daar zit gewoon een turbo temp model achter.
Overigens is het in het biljartvlakke Nederland amper mogelijk om welk downsize motorblok dan ook echt lang, zwaar te belasten dat het echt heet wordt.

• MoldyInko
Ik heb zelfs collega’s uit moeten leggen waarom je de auto eigenlijk altijd na een goede rit even moet laten door draaien voordat je het contact en de motor uit zet.

Zij verklaarden mij voor gek.

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 25-03-2020 20:31 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:38
SniperGuy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Kijk je bijvoorbeeld naar VW en Peugeot die hebben toch major turbo-gerelateerde problemen gehad. Niet eens zozeer door stop-start, maar door het feit dat kleine motorblokken met turbo's alles tot het maximum wordt gedreven...
Problemen met turbo’s van downsizeblokken bij PSA? Dat is nieuw voor mij. Ik zie uit naar je bron.

Downsizers hebben inmiddels toch wel hun betrouwbaarheid bewezen dacht ik zo. Daarvan riep iedereen ook dat die na 1,5 ton op zouden zijn omdat ze constant ‘overbelast’ zouden worden.

Jouw theorie over goed zorgen voor de techniek kan in ieder geval geen kwaad, maar de noodzaak is tegenwoordig simpelweg minder. Techniek en ontwikkeling gaan heel hard. Anders zou half Nederland langs de vluchtstrook staan.

• AndRo555
  • Laatst online: 20:36
MoldyInko schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:31:
Ik heb zelfs collega’s uit moeten leggen waarom je de auto eigenlijk altijd na een goede rit even moet laten door draaien voordat je het contact en de motor uit zet.

Zij verklaarden mij voor gek.
Ook niet zo relevant met watergekoelde turbo’s met elektrische pompen. Daarnaast is je motor de laatste 30 seoconden voordat je hem afzet amper belast. Meestal is dat woonwijk of parkeergarage. Zelfs op de autobahn volgas rijden tot stilstand op de snelwegparking zit je al snel aan 30 seconden met quasi geen belasting.

• SniperGuy
Naafkap schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:56:
[...]

Problemen met turbo’s van downsizeblokken bij PSA? Dat is nieuw voor mij. Ik zie uit naar je bron.

Downsizers hebben inmiddels toch wel hun betrouwbaarheid bewezen dacht ik zo. Daarvan riep iedereen ook dat die na 1,5 ton op zouden zijn omdat ze constant ‘overbelast’ zouden worden.

Jouw theorie over goed zorgen voor de techniek kan in ieder geval geen kwaad, maar de noodzaak is tegenwoordig simpelweg minder. Techniek en ontwikkeling gaan heel hard. Anders zou half Nederland langs de vluchtstrook staan.
Niet specifiek downsize-downsize, maar THP 1.6 zal je wel genoeg zeggen denk ik. Het internet staat er vol mee..
Nu lag daar de oorzaak niet direct bij de turbo, maar oa interne vervuiling die de turbo naar de 7e hemel stuurde. En indien de oorzaak niet aangepakt werd datzelfde kon doen met de nieuwe turbo. Om maar weer aan te geven dat een turbo een verfijnd stukje techniek is wat met respect behandeld moet worden.
AndRo555 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Ook niet zo relevant met watergekoelde turbo’s met elektrische pompen. Daarnaast is je motor de laatste 30 seoconden voordat je hem afzet amper belast. Meestal is dat woonwijk of parkeergarage. Zelfs op de autobahn volgas rijden tot stilstand op de snelwegparking zit je al snel aan 30 seconden met quasi geen belasting.
Kleine turbo's draaien wat minder lang na. De turbo van een DAF bleef je serieus lang door horen draaien na een stuk snelweg en stoppen (motor uit) voor een truckersmandarijntje :9

[ Voor 22% gewijzigd door SniperGuy op 26-03-2020 08:31 ]

• Naafkap
  • Laatst online: 15:38
SniperGuy schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:28:
[...]

Niet specifiek downsize-downsize, maar THP 1.6 zal je wel genoeg zeggen denk ik. Het internet staat er vol mee..
Nu lag daar de oorzaak niet direct bij de turbo, maar oa interne vervuiling die de turbo naar de 7e hemel stuurde. En indien de oorzaak niet aangepakt werd datzelfde kon doen met de nieuwe turbo. Om maar weer aan te geven dat een turbo een verfijnd stukje techniek is wat met respect behandeld moet worden.
Die interne vervuiling is aan de orde bij alle direct ingespoten benzinemotoren. En de problemen met de oude generatie THP’s liggen meer bij de distributie. Dat type motor is trouwens een samenwerking tussen BMW en PSA.

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Sinds vandaag op zoek gegaan naar vervanging van mijn Ford Fiesta. Auto heeft 56800 op de klok staan.
Gaat een nieuwe Focus worden, maar wat levert mijn oude auto op?

Betreft een Ford Fiesta 1.0 St-line gechipt en aangepast en levert nu ruim 168PK vermogen.
Veder beschikt de auto over diverse aanpassingen:
  • Led verlichting dim en mistlicht
  • Camera voor achteruit te rijden (was niet standaard)
  • Android autoradio met navigatie. Geschikt voor android en iphone
  • Autobeam verlichting in de auto
  • Automatische deurvergrendeling boven de 30 Km per uur
  • Automatische sluiten van ramen bij vergrendeling
  • Openlucht filter
  • aanpassingen en verbeterde flow van intake en outtake naar turbo
  • nieuwe en grotere turbo speciaal op maat gemaakt.
Auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXox3PNWh8qPoLwCax4SY89K7X8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EXnnYm2hJ5IvimQsCpGtqva.jpg?f=fotoalbum_smallFrontFilter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmft-he1cIhyZmx41LtR3R0bBvI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4SrJHgCALj1s1NQahz0rT72.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arF821g_lZsRMiVxhnEDW5lEC1Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khRU6h9Ecv8YHcySqlgWP9WV.jpg?f=fotoalbum_small

Johann Sebastian Bach

• Lightning89
Nivida_intel schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:03:
Sinds vandaag op zoek gegaan naar vervanging van mijn Ford Fiesta. Auto heeft 56800 op de klok staan.
Gaat een nieuwe Focus worden, maar wat levert mijn oude auto op?

Betreft een Ford Fiesta 1.0 St-line gechipt en aangepast en levert nu ruim 168PK vermogen.
Veder beschikt de auto over diverse aanpassingen:
  • Led verlichting dim en mistlicht
  • Camera voor achteruit te rijden (was niet standaard)
  • Android autoradio met navigatie. Geschikt voor android en iphone
  • Autobeam verlichting in de auto
  • Automatische deurvergrendeling boven de 30 Km per uur
  • Automatische sluiten van ramen bij vergrendeling
  • Openlucht filter
  • aanpassingen en verbeterde flow van intake en outtake naar turbo
  • nieuwe en grotere turbo speciaal op maat gemaakt.
Auto
[Afbeelding][Afbeelding: Front][Afbeelding: Filter]
[Afbeelding][Afbeelding]
Een originele auto levert meer op. Ik heb net mijn Fiesta ST-line uit 2017 weg gedaan (86.000). Ik zie vergelijkbare online voor rond de €11.500. Ik denk dat je maximaal €9.000 krijgt als BJ hetzelfde is.

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee wat de huidige versie van Sync 3.0 is voor ‘de nieuwe’ Fiesta uit 2017.

Al een paar keer een update gedaan, maar blijft 3.0 versie 19205 aangeven. Kaarten F8.

• Untouchablezz20
Sinds kort ‘knakt’ de deur aan de bestuurderskant als je de deur opent. Wat zou dit kunnen zijn?

• RedPixel
  • Laatst online: 15:26
Untouchablezz20 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:37:
Sinds kort ‘knakt’ de deur aan de bestuurderskant als je de deur opent. Wat zou dit kunnen zijn?
Ontbrekende/defecte pin in je scharnier?

I see red pixels.

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 13:52
Ik heb het gevoel dat de start-stop van mijn Focus minder variabelen heeft dan mijn Golf diesel dat had. De eerste pakweg 5 minuten na het starten ging de Golf nooit uit, terwijl de Focus bij het eerste stoplicht onderweg naar werk al de start-stop inschakelt.

Ook na wat sneller rijden op de snelweg had de Golf vaker dat ie het niet deed. Bij de Focus gaat ie altijd uit voor mijn gevoel, ongeacht hoe warm de motor is of hoe snel je net hebt gereden.

• GekkeRipper
Ik "vertrouw" start/stop niet. Zet het altijd uit om de techniek te sparen. In combinatie met een automaat, die ik heb, slaat het ook veel te snel af naar mijn mening. Hinderlijk bij rotondes om soepel voor ander verkeer de rotonde op te rijden. Deze twee argumenten zijn voor mij voldoende om me aangeleerd te hebben het direct na het starten uit te schakelen.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grr. Lang verhaal kort: de TravelPilot FX in m'n Ford Focus 2008 1.6 Titanium (mk II) is kapot. Waarschijnlijk kortsluiting geweest en heeft de accu ook meteen gesloopt. Ik begrijp dat het vaker gebeurt dat deze radio-unit ineens kapot gaat. Balen, maar het is niet anders.

Nou heb ik twee mogelijkheden gekregen van de dealer.
1. Een Pioneer Avic Z620BT laten installeren. In totaal kom ik dan uit op een bedrag van 1400 euro (inclusief incl btw, CAN-bus adapter, arbeidsloon, nieuwe accu). Hier zit ook ~100 euro bij voor de diagnose.
2. De TravelPilot FX laten repareren. De prijs van de reparatie kunnen ze niet op voorhand bepalen, maar kost meestal 350 tot 550 euro ex btw. Dat vind ik nogal wat voor een radio van 12 jaar oud. In totaal kom ik dan op 800 tot 1000 euro inclusief btw uit.

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar. Wat kan ik nou het best doen? Het is allebei een flinke smak geld, en vergeijkbare auto's (opties, km/stand, bouwjaar) worden nu voor ongeveer 4200 verkocht. Ik wil er sowieso nog tot eind 2021 mee doen. Waarschijnlijk langer. Net een flinke verbouwing achter de rug dus spaarpotjes zijn behoorlijk leeg ;)

Het verschil van 400 tot 600 euro wordt nog wat kleiner door doorverkoop van de kapotte FX (eurootje of 50) en mogelijk iets hogere inruilwaarde. Een auto zonder radio is voor mij geen optie.

Wat is jullie visie hierop?

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Volgens mij kan je voor veel, veel minder geld zelf een radio met vergelijkbare functionaliteit bestellen bij een webshop die kunnen je meteen kostenloos adviseren over de canbus adapter en verloopkabel. Dan moet je in het ergste geval zelf een microfoon plaatsen en een antenne, maar de rest is plug en play.

Die avic kost +/- 600 euro met adapter en verloopjes en frame zou je op +/- 800 uitkomen, maar je zou dan ook voor een goedkopere radio kunnen gaan, eventueel iets met Carplay/Android auto (Carplay heeft deze Pioneer ook), je zou dan zelfs voor iets zonder Navi kunnen kiezen, ik gebruik enkel Maps via Android auto de afgelopen 3,5 jaar en dat bevalt uitstekend.

Dus je hebt vele opties meer, accu's kosten ook de kop niet. Het ligt er net aan wat je zelf wilt en kan. Ik zou die travelpilot nooit laten repareren trouwens. Heel veel geld en morgen gaat er iets anders aan defect en zit je weer.

• sOid
  • Niet online
OmeJoyo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:13:
Volgens mij kan je voor veel, veel minder geld zelf een radio met vergelijkbare functionaliteit bestellen bij een webshop die kunnen je meteen kostenloos adviseren over de canbus adapter en verloopkabel. Dan moet je in het ergste geval zelf een microfoon plaatsen en een antenne, maar de rest is plug en play.
Ik heb wel gezocht, maar kan eigenlijk alleen wat no-name Chinese dingen vinden. Dat heb ik liever niet. Misschien kijk ik er overheen?
Die avic kost +/- 600 euro met adapter en verloopjes en frame zou je op +/- 800 uitkomen, maar je zou dan ook voor een goedkopere radio kunnen gaan, eventueel iets met Carplay/Android auto (Carplay heeft deze Pioneer ook), je zou dan zelfs voor iets zonder Navi kunnen kiezen, ik gebruik enkel Maps via Android auto de afgelopen 3,5 jaar en dat bevalt uitstekend.
Navigatie boeit me eigenlijk ook niet. Carplay zou wel fijn zijn. Mocht iemand een betrouwbare suggestie van een A-merk hebben, zonder navigatie, dan hou ik me aanbevolen.
Dus je hebt vele opties meer, accu's kosten ook de kop niet. Het ligt er net aan wat je zelf wilt en kan. Ik zou die travelpilot nooit laten repareren trouwens. Heel veel geld en morgen gaat er iets anders aan defect en zit je weer.
Voor de accu rekenen ze 166 euro incl btw en montage. Ford accu Silver Calcium 52Ah, onderdeelnr 1935547. Mocht dat relevant zijn.

Maar inderdaad, daar ben ik dus ook bang voor. Ik vind het nogal wat om zo'n oude radio te laten repareren...

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sOid schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:20:
[...]

Ik heb wel gezocht, maar kan eigenlijk alleen wat no-name Chinese dingen vinden. Dat heb ik liever niet. Misschien kijk ik er overheen?

[...]

Navigatie boeit me eigenlijk ook niet. Carplay zou wel fijn zijn. Mocht iemand een betrouwbare suggestie van een A-merk hebben, zonder navigatie, dan hou ik me aanbevolen.
[...]

Voor de accu rekenen ze 166 euro incl btw en montage. Ford accu Silver Calcium 52Ah, onderdeelnr 1935547. Mocht dat relevant zijn.

Maar inderdaad, daar ben ik dus ook bang voor. Ik vind het nogal wat om zo'n oude radio te laten repareren...
Je zou ook nog naar een 2e hands travel pilot kunnen kijken :) Is het meest eenvoudig.

https://www.coolblue.nl/zoeken?query=auto+radio
https://www.coolsound.nl/...da230dab-autoradio/P65141
https://mbcaraudio.nl/
https://www.caraudioshop.nl/

Keuze uit Sony, Kenwood, Jvc, Alpine, Pioneer enz.

Dan de accu, als je een ratel of een set steeksleutels hebt:

https://www.accudienst.nl...to/Ford/Focus_II/1.6_16_V

Voor effe 80 euro gratis thuisbezorgd. Vul je kenteken in en je hebt 100% de juiste. Maar alles valt en staat bij wat je zelf kunt, bij een accu is het enige wat je niet moet doen sluiting maken. Maar je hebt 2 polen die ver van elkaar staan. :)

• sOid
  • Niet online
@OmeJoyo Is het zo simpel als een radio-unit van 2din zoeken? Past dat altijd (met bijbehorende bracket en/of adapters)? Ik dacht dat het veel lastiger was, door de rondingen in het dashboard van de auto.

Ik ben wel handig, maar toch ook wat huiverig voor het sleutelen aan 'moderne' auto's. Zo veel gevoelige elektronica... Nou is m'n neef monteur bij Toyota, misschien kijk ik hem wel lief aan.

Edit: dank voor je links trouwens. Zag door de onbetrouwbaar-ogende auto-onderdelenwebsites het bos niet meer ;)

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 01-04-2020 14:54 ]

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sOid schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:53:
@OmeJoyo Is het zo simpel als een radio-unit van 2din zoeken? Past dat altijd (met bijbehorende bracket en/of adapters)? Ik dacht dat het veel lastiger was, door de rondingen in het dashboard van de auto.

Ik ben wel handig, maar toch ook wat huiverig voor het sleutelen aan 'moderne' auto's. Zo veel gevoelige elektronica... Nou is m'n neef monteur bij Toyota, misschien kijk ik hem wel lief aan.

Edit: dank voor je links trouwens. Zag door de onbetrouwbaar-ogende auto-onderdelenwebsites het bos niet meer ;)
Een Focus aan 2008 is eigenlijk niet zo heel veel spannends aan, zit nog een hoop ouderwetse bedrading in en weinig spannende systemen. Om hem in hem in je dashboard te bouwen gebruik je een dubbel Din Bracket:

https://www.audiovolt.nl/...4wCtrT28bShxoCDrkQAvD_BwE

Dan kun je met de adapters (Can-bus adapter en Iso kabel) de radio zo plaatsen zonder ook maar iets aan de kabels te doen :) Je kunt gewoon een dubbel din uitzoeken.

Er zijn nog meer shops, maar je moet echt zoeken op car-audio of iets wat er op lijkt. Over de China radio's hoor ik wisselende ervaringen van heel goed tot heel slecht, zelf nooit mee gespeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door OmeJoyo op 01-04-2020 15:10 ]

• sOid
  • Niet online
@OmeJoyo Bedankt man. Als ik gewoon een 'willekeurige' 2x din radio kan kiezen, biedt dat een hoop mogelijkheden.

Hoe zit dat met stuurbediening, moet ik daar nog specifiek op letten? Of zit dat in de can-busadapter?

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sOid schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:52:
@OmeJoyo Bedankt man. Als ik gewoon een 'willekeurige' 2x din radio kan kiezen, biedt dat een hoop mogelijkheden.

Hoe zit dat met stuurbediening, moet ik daar nog specifiek op letten? Of zit dat in de can-busadapter?
Ja, dat wordt idd. geregeld met de adapter, dus je zult vooral moeten kijken/navragen of het voor de radio die jij zoekt werkt en bestaat. Ik weet dat er een grote leverancier is die dit doet in Nederland, heb toen met de auto van mijn vader nog lopen zoeken omdat ze het niet zeker wisten, heel goed geholpen en alles gratis geruild. Maar weet niet goed meer hoe ze heten helaas :/

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Apparaat wat draait op Android?

Zoals deze: https://xtrons.com/ford-various-android-10-pc70fsf-s

Volgens mij pakken ze standaard de Canbus mee. Moet je even goed in lezen.

Aanzienlijk goedkoper dan de opties die jij noemt en past in de plek die er nu zit.

Ik zie nu ook die website die je zelf geeft dat er eentje tussen staat die nieuwer is: https://www.audiovolt.nl/...ab-autoradio-navigatie-2/

Heb je ook direct DAB+.

[ Voor 25% gewijzigd door Touchdomex op 01-04-2020 16:20 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vandaag de Fiesta voor zijn eerste beurt geweest na een kleine 2 jaar en +/- 21.000 km. Als extra punten kwamen de remvloeistof (was al bekend dat dit iedere 2 jaar nodig is i.v.m. vochtaantrekking) en de batterij van de afstandsbediening was leeg aan het raken. Dus al met al niets schokkends (had ook niets anders verwacht) en voor € 422 weer voor 2 jaar klaar. :)

[ Voor 6% gewijzigd door JohanKupers op 02-04-2020 10:17 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Pagina: 1 ... 86 ... 140 Laatste