Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 85 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:16

amphora

Websites & Fotografie

THE_BASE schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:44:
Daarover gesproken: met de ‘oude’ benzine kon ik volgend mijn dashboard 700km rijden, met de nieuwe variant kom ik niet verder dan 620km.

Daarnaast kon ik met 90km/u prima in de 6e versnelling, dat is nu niet fijn meer, dus rijd ik die in de vijfde.

Het lijken fabels te zijn volgens het AD, maar vooral die brandstof lijkt voor mij echt effect te hebben op het aantal te rijden kilometers.

Zit wel eens te denken om een keer die andere Shell V-Power of BP Ultimate te proberen voor de ultieme test, maar volgens mij moet je dat meerdere keren doen.
Volgens mij zit er niet zo heel veel meetbaar verschil tussen al die premium brandstoffen. Ik tank gewoon geen E10 meer. Maar zoek de goedkoopste euro 98 in de buurt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

amphora schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:06:
[...]

Volgens mij zit er niet zo heel veel meetbaar verschil tussen al die premium brandstoffen. Ik tank gewoon geen E10 meer. Maar zoek de goedkoopste euro 98 in de buurt.
Dat doe ik ook, ik gebruik daarvoor de DirectLease Tankservice app, die laat zien waar de Euro 98 brandstof het goedkoopste is in de buurt (wel even zelf de app op Euro 98 zetten in de instellingen).

[ Voor 5% gewijzigd door JohanKupers op 23-02-2020 11:09 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan ik zonder problemen E98 in mijn Fiesta MK8 doen dan?

Volgens mij wel, maar vraag het toch even voor de zekerheid. E98 is met 5% ethanol nog?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

THE_BASE schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:21:
Kan ik zonder problemen E98 in mijn Fiesta MK8 doen dan?

Volgens mij wel, maar vraag het toch even voor de zekerheid. E98 is met 5% ethanol nog?
Ja hoor, geen probleem ik tank het al sinds de Euro 95 E10 is geworden. En Euro 98 is maximaal 5% ethanol, maar bij mijn weten is alle premium brandstof nu nog ethanol vrij.

Edit: Lijstje gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door JohanKupers op 23-02-2020 11:34 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• THE_BASE
  • Niet online
JohanKupers schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:28:
[...]

Ja hoor, geen probleem ik tank het al sinds de Euro 95 E10 is geworden. En Euro 98 is maximaal 5% ethanol, maar bij mijn weten is alle premium brandstof nu nog ethanol vrij.

Edit: Lijstje gevonden.
Bedankt! Toevallig gisteren getankt, maar zal het de volgende keer eens een keer testen.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
S_Chief schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:26:
Toerental bij regeneratie (schuddende auto) - Producteigenschap, kan niets aan worden gedaan
Mijn Octavia heeft dat ook, komt denk ik puur door verhoogd toerental maar ook doordat er behoorlijk wat aan de gang is natuurlijk. Hoe vaak heb je het überhaupt? Bij mij is het wel afhankelijk van de soort ritten die ik maak maar de laatste tijd is het eens in de 600/700km.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:58:
[...]

Mijn Octavia heeft dat ook, komt denk ik puur door verhoogd toerental maar ook doordat er behoorlijk wat aan de gang is natuurlijk. Hoe vaak heb je het überhaupt? Bij mij is het wel afhankelijk van de soort ritten die ik maak maar de laatste tijd is het eens in de 600/700km.
Dit ding regenereert achterlijk vaak (volgens het boekje tussen de 160 en 500 km). Ik rij elke week minstens 700 km (90% snelweg), dus tsja.

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 13:52
MoldyInko schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:56:
[...]

Ik zit aan te denken om naar BP Ultimate over te stappen.
Wat had je in Duitsland getankt? Ik rij nu sinds de verplichte overstap op E10 maar het voelt inderdaad langzamer aan. Alsof de response van gas een soort lag heeft. :+ Dat was met Euro 95 wel anders.
Inderdaad ook mijn gevoel, dat E10 een stuk trager voelt dan 'normaal' Euro 95. Als ik gewoon dat tank merk ik al een verschil. Had Aral Ultimate 102 getankt (voor een lagere prijs dan E10 in NL |:( ) en dan gaat ie als een raket.

ps. aan de lucky bastard die in Twente een rode Focus ST heeft besteld, hij wordt vandaag bij de dealer op de parkeerplaats gezet >:)

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik rijd nu 4 jaar een Ford Fiesta uit 2015 en hij moet dit jaar weer voor de beurt.

Nu heb ik mijn Ford garage even gebeld, maar die prijzen vind ik niet leuk meer. Ten opzichte van mijn lokale garage scheelt het letterlijk de helft, dus besloten niet meer naar de officiele Ford garage te gaan.

Maar wat mijn verbazing schept, in het onderhoudsboekje staan maar 2 stempels. 1 in 2015 (bij aflevering) en nog eentje in 2017, terwijl ik elk jaar netjes mijn auto naar die garage gebracht heb.

Is hier een verklaring voor? Of is het gewoon laks van de garage?

Soundcloud

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49
staat in de computer bij je dealer

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
kaos001 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:24:
Ik rijd nu 4 jaar een Ford Fiesta uit 2015 en hij moet dit jaar weer voor de beurt.

Nu heb ik mijn Ford garage even gebeld, maar die prijzen vind ik niet leuk meer. Ten opzichte van mijn lokale garage scheelt het letterlijk de helft, dus besloten niet meer naar de officiele Ford garage te gaan.

Maar wat mijn verbazing schept, in het onderhoudsboekje staan maar 2 stempels. 1 in 2015 (bij aflevering) en nog eentje in 2017, terwijl ik elk jaar netjes mijn auto naar die garage gebracht heb.

Is hier een verklaring voor? Of is het gewoon laks van de garage?
Wat kost het bij de dealer? Betreft het een diesel of benzine?

• kaos001
SniperGuy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:14:
staat in de computer bij je dealer
Ik neem aan dat ik dit gewoon kan opvragen bij ze toch?
Untouchablezz20 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:39:
[...]

Wat kost het bij de dealer? Betreft het een diesel of benzine?
330 euro, benzine.
Lokale garage vraagt 170 euro.

Exact dezelfde werkzaamheden B)

Soundcloud

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:11
@kaos001 dat klinkt als een prijs voor enkel de onderdelen bij de universele (en waarschijnlijk exclusief BTW), en een all-in prijs bij de Ford dealer...

Op deze website kan je ook zien wat de dealer allemaal uitvoert, en dat gaan universele garages niet doen buiten een APK om (geen klachten, geen probleem). Is IMO ook wat waard :Y
http://www.etis.ford.com/...qM55mY7CHTyHSd.fcvas1901e

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
S_Chief schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:02:
[...]

Dit ding regenereert achterlijk vaak (volgens het boekje tussen de 160 en 500 km). Ik rij elke week minstens 700 km (90% snelweg), dus tsja.
Ik rij altijd 50-60 in z’n 3, 60-70 in z’n 4 en 80-100 in z’n 5 en vanaf 100 km/h in zijn 6. Dan is het toerental rond de 2000 toeren en vind ik het rustigste/soepeler rijden. Onder de 2000 toeren dan trilt en resoneert mij alles teveel. Ook wel brommend rijden genoemd. Ik heb er niet zoveel mee maar vanwege de uitstoot geeft de schakelindicatie zeer vroeg aan dat je bijvoorbeeld 80 in z’n 6 moet rijden...

En het schudden van de auto met opschakelen van 1 naar z’n 2 en van hieruit naar z’n 3 schijnt normaal te zijn heb ik begrepen. Dat was mij ook als een producteigenschap genoemd. Vanaf de vierde versnelling is dit als het goed is al een stuk minder.

[ Voor 15% gewijzigd door MoldyInko op 24-02-2020 18:04 ]

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

MoldyInko schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:01:
[...]

Ik rij altijd 50-60 in z’n 3, 60-70 in z’n 4 en 80-100 in z’n 5 en vanaf 100 km/h in zijn 6. Dan is het toerental rond de 2000 toeren en vind ik het rustigste/soepeler rijden. Onder de 2000 toeren dan trilt en resoneert mij alles teveel. Ook wel brommend rijden genoemd. Ik heb er niet zoveel mee maar vanwege de uitstoot geeft de schakelindicatie zeer vroeg aan dat je bijvoorbeeld 80 in z’n 6 moet rijden...

En het schudden van de auto met opschakelen van 1 naar z’n 2 en van hieruit naar z’n 3 schijnt normaal te zijn heb ik begrepen. Dat was mij ook als een producteigenschap genoemd. Vanaf de vierde versnelling is dit als het goed is al een stuk minder.
Ik rij ook altijd boven de 2000 toeren, dat is het meest relaxte. Als je dan gas bij geeft wil die tenminste ook in een keer vooruit ipv langzaam op snelheid komen.

80 km/h in de zes kan wel op een vlakke weg met de wind in de rug, maar met viaducten etc. in het wegennet in Nederland is het bij elke heuvel puffen en zuchtend op snelheid komen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• MoldyInko
JohanKupers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Ik rij ook altijd boven de 2000 toeren, dat is het meest relaxte. Als je dan gas bij geeft wil die tenminste ook in een keer vooruit ipv langzaam op snelheid komen.

80 km/h in de zes kan wel op een vlakke weg met de wind in de rug, maar met viaducten etc. in het wegennet in Nederland is het bij elke heuvel puffen en zuchtend op snelheid komen.
Opschakelen doe ik persoonlijk altijd tussen de 2000-3000 toeren. :Y En de turbo range is dacht ik 1500 toeren. Correct me if i’m wrong. Dan heb je inderdaad nog koppel en onder de 2000 toeren geeft mij het gevoel dat het hele blokje verzuipt. :+ Dan heb je juist het veel gehoorde resultaat van bonkerig, schudden en resonerende geluiden. Maar wat mij verteld is dat de eerste, tweede en derde versnelling het schudden van de auto tijdens schakelen altijd wel wat zal houden en dat is volgens mij een van de producteigenschappen waar over gepraat is. (Wat overigens volgens mij bij mij heel veel 1.0 motoren voorkomt.) Bij een 1.2, 1.4 of een 1.5 zal je dit veel minder aantreffen.

Maar ja, ieder heeft zijn eigen rijstijl. Als eenmaal de motor opgewarmd is mag ik soms ook wel graag heerlijk doortrappen tot 5000 toeren en over een leuke provinciale weg cruisen. Hier zijn ze natuurlijk voor gemaakt.. :*)

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

MoldyInko schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:20:
[...]

Maar ja, ieder heeft zijn eigen rijstijl. Als eenmaal de motor opgewarmd is mag ik soms ook wel heerlijk doortrappen tot 5000 toeren over een leuke provinciale weg. Hier zijn ze natuurlijk voor gemaakt. :*)
Exact, even de paardjes loslaten. :P

⛔ Trackers of betalen ⛔

• S_Chief
  • Niet online
MoldyInko schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:01:
[...]

Maar dit heeft weinig met regeneratie te maken?

Schudden bij opschakelen heb ik geen last van. Je moet wel een beetje gas geven voordat je de koppeling loslaat, dat helpt enorm bij deze aandrijflijn.

• MoldyInko
S_Chief schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Maar dit heeft weinig met regeneratie te maken?

Schudden bij opschakelen heb ik geen last van. Je moet wel een beetje gas geven voordat je de koppeling loslaat, dat helpt enorm bij deze aandrijflijn.
Oh. Excuus dan heb ik jou verkeerd begrepen. :P

Maar kun je dan voor mij uitleggen wat je als een probleem ervaarde? (Toerental bij regeneratie (schuddende auto)) zegt mij namelijk niets afgezien wat ik hebt verteld.

• S_Chief
  • Niet online
Stationair draait hij dan op een rottig toerental. Dat icm de regeneratie zorgt ervoor dat het lijkt dat 'ie op 3 cilinders loopt (en dat is niet de bedoeling bij de 4 cilinder Duratorq diesel tov de 3 cilinder Ecoboost :+ ). Je hobbelt dan alle kanten op in je stoel.

• MoldyInko
S_Chief schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:40:
Stationair draait hij dan op een rottig toerental. Dat icm de regeneratie zorgt ervoor dat het lijkt dat 'ie op 3 cilinders loopt (en dat is niet de bedoeling bij de 4 cilinder Duratorq diesel tov de 3 cilinder Ecoboost :+ ). Je hobbelt dan alle kanten op in je stoel.
Ah. Dan is dit mij duidelijk.

Bedankt. :)

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-01 11:30
Proefgereden in een Focus ST-Line 1.0. Wat een enorm leuke auto om te rijden :D . Zijn er mensen die de 1.0 en de 1.5 vergeleken hebben? Ik vraag me af of de upgrade het waard is, helemaal als je straks toch maar 100 mag.

• Franco10
Tricq schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:51:
Proefgereden in een Focus ST-Line 1.0. Wat een enorm leuke auto om te rijden :D . Zijn er mensen die de 1.0 en de 1.5 vergeleken hebben? Ik vraag me af of de upgrade het waard is, helemaal als je straks toch maar 100 mag.
Hiero. De 1.0 is echt een van de betere downsize motoren en heeft volgens mij al een paar prijzen gewonnen. Vlot genoeg en redelijk zuinig ook. Maar vlot genoeg was niet hoe ik de ST-line op 18 inch er uit vind zien. Dus stiekem een beetje een schaap in wolfskleren.

Bij de 1.5 krijg je ook de betere achterwiel ophanging. Hij zuipt wel flink meer. Met de 1.0 zul je met normaal rijgedrag nooit echt tekort komen. Maar als je ook een beetje een kekke kleur kiest wordt je wel wat vaker uitgedaagd voor onschuldige sprintjes. Dan maak je de looks iets meer waar met de 1.5

Van beide zul je geen spijt krijgen, ligt er maar net aan wat je prio heeft.

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01 22:47

djidee

Mr. Slungel

Heb een titanium 125pk 1.0... Die is vlot zat weg... Op wat hogere snelheden de tussenacceleraties zijn wat minder, zeker als je hem in 6 houdt.... Maar op snelweg errr autobahn van 130 naar 160 even terug naar zijn 4 en hij maakt flinke stappen (het verbruik overigens ook)....
Ik vond het de meerprijs en langere leasetermijn (zelf samenstellen is 4 jr, standaard auto is 2 jr short lease) niet waard om voor de 1.5 STline te gaan... Alleen de looks (die mistlampen op de Titanium zijn zo lelijk) waren een factor

Met de vlotte rijstijl en veel snelweg kilometers staat mijn 1.0 nu ook op 8,5ltr/100km, vergeleken met de mondeo diesel (6.8ltr/100km) vind ik dat redelijk meevallen.

"Mekker, blaat"

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zag dat Sync 3.4 hier en daar beschikbaar is.

Bij het checken van updates via de Sync-website blijkt er een update van 16.3 GB te zijn voor m’n Fiesta.

Iemand een idee of dat Sync 3.4 is of moet ik het van internet plukken?

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:04
kaos001 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Ik neem aan dat ik dit gewoon kan opvragen bij ze toch?

[...]

330 euro, benzine.
Lokale garage vraagt 170 euro.

Exact dezelfde werkzaamheden B)
Bij een dealer krijg je een jaar pech hulp bij een beurt. Dat kost bij de ANWB ook serieus geld. En dat krijg je bij de lokale garage meestal niet.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:59
GekkeRipper schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Bij een dealer krijg je een jaar pech hulp bij een beurt. Dat kost bij de ANWB ook serieus geld. En dat krijg je bij de lokale garage meestal niet.
Bij onze Fiesta MK8 zelfs twee jaar Ford assistance gold na de beurt (Elke twee jaar of 30.000km) van 360 euro. Vergelijkbaar ANWB lidmaatschap kost 11.50 per maand. Allianz kost 85 per jaar. Dus dat maakt de beurt wel betaalbaarder ja. En de extra zekerheid op de juiste olie bij die ecoboost blokjes is mij ook wat waard ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ga sowieso voor een beurt naar Ford. Zeker zolang Assistance aangeboden blijft.

Laatst wel de banden elders laten wisselen. Dat kon meer dan de helft voordeliger bij een goed gerenommeerde bandenboer, daar schrok ik wel van.

• kaos001
GekkeRipper schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Klopt, dit heb ik er vergeten bij te vermelden. Alsnog scheelt het nu 60 euro.
Nu twijfel ik een beetje wat te doen B)

Soundcloud

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 16:08
Tricq schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:51:
Ik heb de 1,5l 150 pk motor icm automaat ST-line.
Heb alleen proefgereden in de anderhalf liter (handgeschakeld), maar het rijdt heerlijk.
Mag mij gelukkig prijzen met de 1,5l motor, gebruik heb voor de caravan, en hoef van de werkgever geen CO2 norm te hanteren.
Verbruik is wel pittig (8-9l/100)

• S_Chief
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:10:
Ik zag dat Sync 3.4 hier en daar beschikbaar is.

Bij het checken van updates via de Sync-website blijkt er een update van 16.3 GB te zijn voor m’n Fiesta.

Iemand een idee of dat Sync 3.4 is of moet ik het van internet plukken?
Heb zelf net even gekeken op de Ford website maar voor mij is er niets beschikbaar (2019 Fiesta, Sync 3.3).

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

reuzekind

Ik geloof in GoT

Onlangs heb ik voor mijn Skoda Superb een aantal "verborgen opties" aan laten zetten door een mede-tweaker door middel van VCDS, zoals onder andere Lane Assist. Een maat van mij heeft een Ford Focus Wagon ST-Line uit '19 en vroeg zich af of dit ook mogelijk is bij Ford. Iemand hier bekend mee toevallig? Een zoektocht op Google levert mij helaas alleen diagnose mogelijkheden op.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• S_Chief
  • Niet online
Forscan.

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Thanks, dat zoekwoord levert meer resultaten op :)

Zijn er goede ervaringen met mede-tweakers/bedrijven die aanpassingen doen met behulp van Forscan? Of is het echt zo makkelijk als ik her en der lees, en kan je het zelf ook doen met de juiste kabel?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17

OmeJoyo

This is me

reuzekind schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:36:

Zijn er goede ervaringen met mede-tweakers/bedrijven die aanpassingen doen met behulp van Forscan? Of is het echt zo makkelijk als ik her en der lees, en kan je het zelf ook doen met de juiste kabel?
Forscan en anders UCDS(Betaalde versie, soms meer opties)

Het meeste is echt heel makkelijk als je 1 van de honderden instructies volgt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Franco10
reuzekind schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:19:
Onlangs heb ik voor mijn Skoda Superb een aantal "verborgen opties" aan laten zetten door een mede-tweaker door middel van VCDS, zoals onder andere Lane Assist. Een maat van mij heeft een Ford Focus Wagon ST-Line uit '19 en vroeg zich af of dit ook mogelijk is bij Ford. Iemand hier bekend mee toevallig? Een zoektocht op Google levert mij helaas alleen diagnose mogelijkheden op.
Is deze specifieke functie ook softwarematig (aan te passen) bij Ford? De handbak heeft namelijk tegensturen als je richting het lijntje gaat terwijl de automaat je in het midden van de strook houdt.

• THE_BASE
  • Niet online
S_Chief schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:48:
[...]

Heb zelf net even gekeken op de Ford website maar voor mij is er niets beschikbaar (2019 Fiesta, Sync 3.3).
Wellicht loop ik achter en komt er eerst een andere update, Sync 3.4 ziet er veelbelovend uit.

• S_Chief
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:32:
[...]
Wellicht loop ik achter en komt er eerst een andere update, Sync 3.4 ziet er veelbelovend uit.
Even in het menu kijken, weet je het snel genoeg. Mijne zit op 3.3, kaarten F8.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:59
Vandaag is de Fiesta MK8 weer naar de dealer geweest om te achterhalen waarom het bestuurdersraam zo raar doet. Bij inspectie bleek de raamgeleiding gescheurd te zijn. Wordt nu 12 maart hersteld.

Had een Fiesta MK 7.5 meegekregen. Op zich een prima auto, maar was toch wel een verademing daarna weer mijn eigen mee te hebben. MK8 is toch wel flinke stap vooruit. Ga je je eigen auto toch weer meer waarderen. :)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ophidian schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:43:
Vandaag is de Fiesta MK8 weer naar de dealer geweest om te achterhalen waarom het bestuurdersraam zo raar doet. Bij inspectie bleek de raamgeleiding gescheurd te zijn. Wordt nu 12 maart hersteld.

Had een Fiesta MK 7.5 meegekregen. Op zich een prima auto, maar was toch wel een verademing daarna weer mijn eigen mee te hebben. MK8 is toch wel flinke stap vooruit. Ga je je eigen auto toch weer meer waarderen. :)
Hier net een MK8 proef gereden, kom van een MK7.5. Contract bijna getekend. Ben benieuwd! Focus was niet veel duurder maar ik heb de ruimte niet nodig en contract was langer.

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
THE_BASE schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:32:
[...]

De mijne heb ik 23 januari opgehaald is 6 januari uit de fabriek gekomen, maar zit sync versie 3.3-1 op.

• THE_BASE
  • Niet online
Gverboon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:16:
[...]

De mijne heb ik 23 januari opgehaald is 6 januari uit de fabriek gekomen, maar zit sync versie 3.3-1 op.
Najah, zal morgens eens kijken als ik een stuk moet rijden wat de update gaat doen. Zal Sync 3.4 niet zijn dan.

Overigens leek Sync 4 ook onderweg te zijn. Maar Ford kennende... #datdus :)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
reuzekind schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:36:

Is echt zo simpel als wat. Koop een kabel op Aliexpress voor een tientje, download Forscan en e.e.a. wijst zichzelf. Op youtube staan genoeg video's hoe je de verbinding op moet zetten. Forscan bevat een hele lijst van voorgedefinieerde acties die je kan configureren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Top, dan gaan we denk ik zelf maar eens aan de slag!

• THE_BASE
  • Niet online
Update gedaan en afgerond, echter nog steeds Sync 3.0 en precies de versie die ik al had. Iemand een idee?

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:04
Mogelijk kaarten update? Of Ford was niet op de hoogte van je huidige versie. Dan denkt de website wellicht dat er een update is.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hallo! Ik kan een nieuwe leaseauto uitzoeken en na een avondje klikken en vergelijken heb ik een leuke focus in elkaar gezet; het gaat om deze; www.ford.nl/s/2YV6

ST-line business met 2.0l 150pk diesel, en volgens mij redelijk aangekleed. Ik ij nu in een 1.5 125pk focus (ook de st-line) en mis eigenlijk weinig, behalve de verwarmbare voorruit die ik nu dus niet heb. Zijn er nu dingen die ik over het hoofd heb gezien die handig of fijn zijn om te hebben?

Also; in de optielijst (brochure) staat een 10-weg verstelbare voorstoel die als optie beschikbaar zou moeten zijn, maar die kan ik niet vinden. Moet je die met de dealer bespreken of heb ik ergens een knop gemist?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07

Haan

dotnetter

Je hebt het winter pack, dus ook verwarmde voorruit, én verwarmd stuurwiel. Automaat geen optie?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Automaat wordt niet geleverd met de 2.0 diesel helaas (waarom is mij een raadsel). Winter pack zit op de nieuwe config wel, maar heb ik op mijn huidige auto niet, dat bedoelde ik.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37

OgWok

U.N.C.L.E.

Net even, voor mijn Focus MK1, een nieuw raammechaniek (met motor) besteld. Bij Winparts, valt mee, voor € 58,-- weer een hele nieuwe.

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 28-02-2020 15:57 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:52
Pixeltje schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:39:
Zijn er nu dingen die ik over het hoofd heb gezien die handig of fijn zijn om te hebben?
Technology pakket mag zeker ook niet ontbreken. Family pakket is alleen interessant als je vaak skiet of panlatten koopt bij de bouwmarkt, je een bijzonder kleine partner hebt en regelmatig kinderen van variërende leeftijden op de achterbank vervoert.
Pixeltje schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:39:
Also; in de optielijst (brochure) staat een 10-weg verstelbare voorstoel die als optie beschikbaar zou moeten zijn, maar die kan ik niet vinden. Moet je die met de dealer bespreken of heb ik ergens een knop gemist?
Configurator van Ford heeft al heel lang kuren met ontbrekende opties. :F Vorig jaar toen ik aan het oriënteren was toen, ontbraken er ook al allerlei zaken.

[ Voor 35% gewijzigd door BeZaX op 28-02-2020 09:46 ]

• Franco10
Pixeltje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:19:
Automaat wordt niet geleverd met de 2.0 diesel helaas (waarom is mij een raadsel). Winter pack zit op de nieuwe config wel, maar heb ik op mijn huidige auto niet, dat bedoelde ik.
De handbak is een fantastische bak. (in tegenstelling tot de automaat) een van de beste bakken in het segment.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:30

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

OgWok schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:25:
Net even, voor mijn Focus MK1, een nieuw raammechaniek (met motor) besteld met motor. Bij Winparts, valt mee, voor € 58,-- weer een hele nieuwe.
Succes met inbouwen! Ik heb twee jaar geleden een variant zonder motor besteld. Het overzetten van de motor was het makkelijkste deel van het ombouwen, de kabels correct opspannen en de twee framepjes weer in de deur krijgen zonder de kabels van de katrollen te laten vallen is het moeilijkste :P

Ben na bijna 5 jaar nog steeds heel blij met mijn MK1.5, niet in het minst omdat dit soort klusjes je de kop niet kosten en makkelijk zelf te doen zijn. Heb er verder buiten normale slijtage en onderhoud ook geen kosten aan gehad. Ben benieuwd hoe lang ie het nog vol gaat houden, staat nu 258.xxxkm op, en naar verwachting zit ik over een jaar op de 300.000km.

Kalm aan! En rap een beetje!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Franco10 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:12:
[...]

De handbak is een fantastische bak. (in tegenstelling tot de automaat) een van de beste bakken in het segment.
Is de nieuwe handbak significant anders dan die uit de focus 3 fase 2? Daar rij ik nu in namelijk en ook over die bak ben ik goed te spreken.
Technology pakket mag zeker ook niet ontbreken. Family pakket is alleen interessant als je vaak skiet of panlatten koopt bij de bouwmarkt, je een bijzonder kleine partner hebt en regelmatig kinderen van variërende leeftijden op de achterbank vervoert.
Kun je bij Ford de adaptive cruisecontrol ook uitzetten? Cruise zelf is top maar het adaptive gedeelte hoef ik eigenlijk niet...

[ Voor 34% gewijzigd door Pixeltje op 28-02-2020 11:53 ]

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Pixeltje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:46:

[...]

Kun je bij Ford de adaptive cruisecontrol ook uitzetten? Cruise zelf is top maar het adaptive gedeelte hoef ik eigenlijk niet...
In mijn Fiesta kan ik in de instellingen kiezen tussen ACC en CC

⛔ Trackers of betalen ⛔

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:05

OMD

Franco10 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:12:
[...]

Vertel? Ik ga morgen naar een automaat kijken namelijk. Handbak vind ik geen optie en het zou jammer zijn als ik de focus compleet moet passeren vanwege de bak.

Gaat om 1.0 125pk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

OMD schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:14:
[...]

Vertel? Ik ga morgen naar een automaat kijken namelijk. Handbak vind ik geen optie en het zou jammer zijn als ik de focus compleet moet passeren vanwege de bak.

Gaat om 1.0 125pk.
Heb zelf geen automaat ervaring met Ford maar wat ik begrepen heb is dat de Ford automaten tegenvallen qua koppeling, geen dual shift zoals Renault en VW/Audi.
[...]
Ik vind adaptive echt een mooie toevoeging hoor. Wil nooit meer zonder in ieder geval. Heerlijk op de snelweg als het een beetje druk is (maar geen file)

[ Voor 30% gewijzigd door amphora op 28-02-2020 12:20 ]

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:52
Yup, je kan in het opties menu de CC knop schakelen tussen adaptief en reguliere CC.
[...]

:/

Gaat om 1.0 125pk.
Ik rijd nu in de 1.0/125pk/automaat uitvoering en het rijdt prima. In de reguliere stand is hij soms wat schokkerig als hij terugschakelt bij een kickdown, maar ik schakel bijna altijd terug met de stuurflippers omdat je dan je inhaalactie met de juiste versnelling kan inzetten. Verder bij normaal op en terugschakelen heb ik nergens last van.

[ Voor 49% gewijzigd door Eparox op 28-02-2020 12:24 ]

• OMD

OMD

amphora schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:18:
[...]

Heb zelf geen automaat ervaring met Ford maar wat ik begrepen heb is dat de Ford automaten tegenvallen qua koppeling, geen dual shift zoals Renault en VW/Audi.
Bedankt voor je antwoord. Ik rijd nu een 4-traps automaat van de focus uit 2002. Als het een gewone automaat is met koppelomvormer met 8 trappen dan vind ik het prima. :)

@Eparox

Zo een vermoeden had ik al. Zoals je kan lezen doe ik het nu met een 4traps automaat die soms helemaal niet weet wat die moet doen. Ik denk dat ik er sowieso op vooruit ga naar het nieuwste model Focus :o

[ Voor 19% gewijzigd door OMD op 28-02-2020 12:39 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Franco10
[...]

Gaat om 1.0 125pk.
Niks mis mee hoor, zal je niet tegenvallen denk ik. Heeft meer met mijn wensen te maken. Ik heb test gereden in een A3/Golf met DSG, A-Klasse met DCT, Ceed volgens mij ook DCT en de Focus met automaat. Vond die van de Focus het minste van allemaal. Bij stapvoets rijden schokkerig en wat luier dan de andere.

Heb hem overigens alleen met de 1.5 gereden als ST-Line, die je dus ook wel uitnodigt om sneller te rijden, daar vond ik hem onder doen. En het verbruik was echt veel hoger. De handbak daarentegen is samen met die van de Mazda 3 de beste in het segment gok ik, misschien de Civic ook in de buurt.

Long story short: niet zo verfijnd als een doorontwikkelde dubbele koppeling bak, maar zeker niet slecht.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Toen ik 2 jaar geleden naar een nieuwe Fiesta ging kijken twijfelde ik ook tussen hand en automaat. Maar alleen op basis van specificaties (verbruik, topsnelheid, acceleratie etc) haakte ik al af.

• OMD

OMD

amphora schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:43:
Toen ik 2 jaar geleden naar een nieuwe Fiesta ging kijken twijfelde ik ook tussen hand en automaat. Maar alleen op basis van specificaties (verbruik, topsnelheid, acceleratie etc) haakte ik al af.
Het verbruik van de nieuwe Focus, zelfs met automaat is erg gunstig?
Binnenstad rijd die 1 op 13/14.

Wat ik nu rijd, rijd 1 op 9 als ik geluk heb.

Acceleratie tijd heb ik wel gehad. Heb 400pk auto's gereden en die vlogen als bommen. Ik rijd motor in mijn vrije tijd en dat is acceleratie die niet te evenaren is :) (als gevoel)

[ Voor 25% gewijzigd door OMD op 28-02-2020 12:49 ]

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

[...]

Ik vind adaptive echt een mooie toevoeging hoor. Wil nooit meer zonder in ieder geval. Heerlijk op de snelweg als het een beetje druk is (maar geen file)
Dat dus

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 16:08
OMD schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Acceleratie tijd heb ik wel gehad. Heb 400pk auto's gereden en die vlogen als bommen. Ik rijd motor in mijn vrije tijd en dat is acceleratie die niet te evenaren is :) (als gevoel)
Met welke motor? ik heb 1,5l automaat (benzine) en haal 8-9l/100km :X

Overigens schakelt de automaat naar redelijkheid van het programma, in sport voel ik weinig, maar als hij op eco staat is hij soms wat lomp

• OMD

OMD

sbruynis schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:13:
[...]

Met welke motor? ik heb 1,5l automaat (benzine) en haal 8-9l/100km :X

Overigens schakelt de automaat naar redelijkheid van het programma, in sport voel ik weinig, maar als hij op eco staat is hij soms wat lomp
De 1.5 heb ik vaker gelezen dat deze onzuinig is inderdaad. Het gaat om de 1.0 125pk. Ik heb al een hoop reviews gelezen die gewoon netjes een gemiddeld verbruik neerzetten van 1 op 13/14.

Bijvoorbeeld:
https://www.autoweek.nl/v...k-titanium-business-2019/

Of kijk anders is bij anderen:
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/ford/focus/

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

OMD schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Als ik kijk naar de huidige 1.0 125pk focus is fabrieksopgave verbruik gecombineerd 4,8 vs 5,6l/100 km... Dat is gewoon 16% hoger verbruik. En ook veel hogere uitstoot en dus hoger energie label. Van 0 naar 100 in 10,0 sec vs. 11,1 sec... Ik ben niet onder de indruk :-)

Bij de 1.5 150pk versie zijn de verschillen iets kleiner maar nog steeds groot.

Zie https://www.autoweek.nl/c...94259&id4=95934&id3=95933

[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 28-02-2020 13:30 ]

• OMD

OMD

amphora schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Als ik kijk naar de huidige 1.0 125pk focus is fabrieksopgave verbruik gecombineerd 4,8 vs 5,6l/100 km... Dat is gewoon 16% hoger verbruik. En ook veel hogere uitstoot en dus hoger energie label. Van 0 naar 100 in 10,0 sec vs. 11,1 sec... Ik ben niet onder de indruk :-)

Bij de 1.5 150pk versie zijn de verschillen iets kleiner maar nog steeds groot.
Waar haal jij je info vandaan? Dat zijn inderdaad compleet andere cijfers dan de opgave van de fabriek en/of autoweek, autoblog en ervaringen van mensen.

Voor de auto waar ik morgen voor ga kijken is dit de specsheet:
Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 7,3 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 4,9 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd 5,8 l/100km

Energielabel -> niet interessant.

Je hoeft ook niet onder de indruk te zijn. Ik vind het een hele mooi auto en mijn oude Focus heeft mij nooit in de steek gelaten. Ik heb afgelopen week echt in elke auto gezeten in het C en D-segment (Mercedes C-klasse, 5-serie, Passat Variant, Volvo V60, 3-serie, Outlander en nog een heleboel) en was nergens van onder de indruk. Let wel, dat zijn occassions allemaal uiteraard maar dat is de Focus ook echter is die van bouwjaar 2018 en de rest een beetje rond 2013 tot 2016.

Bij dit soort auto's is de 0-100 niet relevant. 11,1 of 10,0 seconden boeit natuurlijk niet echt. Mijn huidige auto doet volgens de specs 12,5 van 0-100. Prima zat. Mijn motor doet er 3 seconden over.

[ Voor 29% gewijzigd door OMD op 28-02-2020 13:34 ]

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17

OmeJoyo

This is me

OMD schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Waar haal jij je info vandaan? Dat zijn inderdaad compleet andere cijfers dan de opgave van de fabriek en/of autoweek, autoblog en ervaringen van mensen.

Voor de auto waar ik morgen voor ga kijken is dit de specsheet:
Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 7,3 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 4,9 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd 5,8 l/100km

Energielabel -> niet interessant.

Je hoeft ook niet onder de indruk te zijn. Ik vind het een hele mooi auto en mijn oude Focus heeft mij nooit in de steek gelaten. Ik heb afgelopen week echt in elke auto gezeten in het C en D-segment (Mercedes C-klasse, 5-serie, Passat Variant, Volvo V60, 3-serie, Outlander en nog een heleboel) en was nergens van onder de indruk. Let wel, dat zijn occassions allemaal uiteraard maar dat is de Focus ook echter is die van bouwjaar 2018 en de rest een beetje rond 2013 tot 2016.

Bij dit soort auto's is de 0-100 niet relevant. 11,1 of 10,0 seconden boeit natuurlijk niet echt. Mijn huidige auto doet volgens de specs 12,5 van 0-100. Prima zat. Mijn motor doet er 3 seconden over.
De site van de autoweek klopt meestal van geen kant. Zowel gegevens van de auto als idd verbruikscijfers, als opties die er wel of niet zijn of opzitten. Ik heb nog nooit een auto gevonden waar de gegevens coorect zijn, ja 80% ofzo, maar voor details heb je er niets aan. En daar komen volgens zijn post de gegegevens vandaan.

Ze meten ook nooit de 0-100 na want sommige merken halen hun spec totaal niet, andere gaan er dik overheen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• OMD

OMD

OmeJoyo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:40:
[...]

De site van de autoweek klopt meestal van geen kant. Zowel gegevens van de auto als idd verbruikscijfers, als opties die er wel of niet zijn of opzitten. Ik heb nog nooit een auto gevonden waar de gegevens coorect zijn, ja 80% ofzo, maar voor details heb je er niets aan. En daar komen volgens zijn post de gegegevens vandaan.

Ze meten ook nooit de 0-100 na want sommige merken halen hun spec totaal niet, andere gaan er dik overheen.
Klopt inderdaad. Voor het verbruik kijk naar de consumenten die het bijhouden. Heb je vaak meer aan dan een specsheet. Daaruit blijkt dat de 3-cilinder motor van Ford helemaal niet zo onzuinig is, zelfs niet met de automaat.

Vraag me ook af hoe ze het meten. Een automaat kan namelijk een voordeel zijn voor het verbruik vanwege het snelle opschakelen maar het grootste nadeel zit hem in gas los. Dan gaat de auto meestal een soort van stationair en blijft de gasklephuis open staan. Dit is bij een handak niet het geval.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37

OgWok

U.N.C.L.E.

BdK9001 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Succes met inbouwen! Ik heb twee jaar geleden een variant zonder motor besteld. Het overzetten van de motor was het makkelijkste deel van het ombouwen, de kabels correct opspannen en de twee framepjes weer in de deur krijgen zonder de kabels van de katrollen te laten vallen is het moeilijkste :P

Ben na bijna 5 jaar nog steeds heel blij met mijn MK1.5, niet in het minst omdat dit soort klusjes je de kop niet kosten en makkelijk zelf te doen zijn. Heb er verder buiten normale slijtage en onderhoud ook geen kosten aan gehad. Ben benieuwd hoe lang ie het nog vol gaat houden, staat nu 258.xxxkm op, en naar verwachting zit ik over een jaar op de 300.000km.
Dank je. Heb ik ook aan gedacht, maar de koolborstels zijn bijna op, dus dan is een nieuwe motor wel zo handig. Mijn ervaring met onkosten is bijna hetzelfde; weinig dus :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• MoldyInko
Ik vind sowieso een handbak i.c.m met 1.0 altijd wat schokkerig/bonkerig.
Zeker de eerste versnelling naar de tweede.

Van alle auto’s die ik heb proefgereden, (meerdere Fiesta’s) En ook de Fiesta ST die ik nu heb ervaar ik hetzelfde. Blijkt een van de producteigenschappen te zijn.

Waar ik het meeste fan van ben is natuurlijk het lekkere geluid van daie driecilindertjes. Dat is toch geweldig.

[ Voor 4% gewijzigd door MoldyInko op 28-02-2020 16:17 ]

• 3V3RT
  • Laatst online: 12-01 20:37
MoldyInko schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:13:

Van alle auto’s die ik heb proefgereden, (meerdere Fiesta’s) En ook de Fiesta ST die ik nu heb ervaar ik hetzelfde. Blijkt een van de producteigenschappen te zijn.

Waar ik het meeste fan van ben is natuurlijk het lekkere geluid van dat driecilindertjes. Dat is toch geweldig.
Ik merk precies hetzelfde met mijn Ford Fiesta 1.0 uit 2013. Ik dacht eerst dat ik gewoon lomp schakelde, of dat die tweede versnelling gewoon al verrot was. Waar heb je gehoord dat het een product eigenschap zou zijn?

• MoldyInko
3V3RT schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Ik merk precies hetzelfde met mijn Ford Fiesta 1.0 uit 2013. Ik dacht eerst dat ik gewoon lomp schakelde, of dat die tweede versnelling gewoon al verrot was. Waar heb je gehoord dat het een product eigenschap zou zijn?
Tja, of ik de dealers op hun woord moet geloven is een tweede. Maar goed, het schijnt dit veel voorkomend te zijn bij die 1.0 blokjes.

Of een koppeling al gaar is durf ik niet te zeggen. Ik ben geen techneut maar in de auto’s die ik heb gezeten hadden allemaal dit.

• djidee

djidee

Mr. Slungel

OMD schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:19:
[...]

De 1.5 heb ik vaker gelezen dat deze onzuinig is inderdaad. Het gaat om de 1.0 125pk. Ik heb al een hoop reviews gelezen die gewoon netjes een gemiddeld verbruik neerzetten van 1 op 13/14.

Bijvoorbeeld:
https://www.autoweek.nl/v...k-titanium-business-2019/

Of kijk anders is bij anderen:
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/ford/focus/
Ik zit na bijna 5000km en zit op 1 op 11.5 nu ongeveer (8.7l/100km)....

Globaal is dit ongeveer mijn ritten:
Regulier ongeveer 30km enkele reis woon/werk, met stop en go op snelweg (120-10-120-10), en laatste 5km vaak file rijden (A7 ri Groningen). Terugweg vaak wel vlotjes. Als ik de ruimte heb, rij ik ook stevig door (140/150 bij wat drukte)
Soms (1x per week gemiddeld) afspraken midden van het land. 150km A7/A6 door de polder ,vaak rustig, dus cc rond de 150/160 (was in de mondeo diesel hiervoor 175, maar de focus gaat dan nog harder zuipen).
En ja, als ik weer ruimte krijg, ga ik ook terug van 6 naar 4 om wat vlotter weer tempo te winnen, maar dat is ook echt dodelijk voor het verbruik.
En ritjes in de regio (in het dorp, en soms na een dorp 20km verderop (zwemles enzo)), dat zijn leuke binnenweggetjes met wat mooie stuurbochtjes... Dan gaat hij ook de toeren in na de bochtjes (ook voor dat lekkere geluidje), maar het verbruik gaat dan ook fors omhoog.

Dus representatief ben ik niet, maar als mensen die goed hun best doen om zuinig te rijden op 1 op 13/14 uitkomen, dan is het geen gek verschil... En straks met 100 (en dus ook lagere wet mulder grens) op de snelweg zal het verbruik ook wel wat zakken... Hij is heel zuinig te rijden... Haast als een diesel... Alleen hij is ook gewoon te leuk om in de toeren te jagen :9 :D
Wel benieuwd hoe het verbruik van de 1.5 182pk was geweest bij eenzelfde rijstijl.
Ik had toen met de Mondeo ook een week lang een 2liter diesel gehad ipv mijn eigen 1.5, en die was zuiniger bij een gelijke rijstijl. Ondanks dat ie op papier minder zuinig zou moeten zijn... Het is toch je rechtervoet die de meeste invloed heeft ;)

"Mekker, blaat"

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Hmm, ik heb in een leenfiesta (mk8) gereden met adaptive cc, en ik vindt het ding maar zenuwachtig. Afstanden waarop het ding aanslaat zijn veel te lang en de manier van reageren vindt ik ook vrij abrupt. Was niet overtuigd in ieder geval, en dat was nog op de dag in relatief rustig Limburg, wil niet weten hoe dat ding zich gedraagt op de A1.

Als t uit kan is het goed. Woensdag even bij de dealer kijken naar het verschil in stoelen tussen standaarbekleding, halfleder en de 10-weg verstelbare variant, en dan een keuze maken. Dat het een Focus wordt staat al wel vast want voor wat ik moet betalen in de lease is er geen andere gelijkwaardige auto. Zelfs het voorraadmodel Leon met gelijk blok is pittig duurder (lees, 100 euro per maand).

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Pixeltje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:07:
[...]

Hmm, ik heb in een leenfiesta (mk8) gereden met adaptive cc, en ik vindt het ding maar zenuwachtig. Afstanden waarop het ding aanslaat zijn veel te lang en de manier van reageren vindt ik ook vrij abrupt. Was niet overtuigd in ieder geval, en dat was nog op de dag in relatief rustig Limburg, wil niet weten hoe dat ding zich gedraagt op de A1.

Als t uit kan is het goed. Woensdag even bij de dealer kijken naar het verschil in stoelen tussen standaarbekleding, halfleder en de 10-weg verstelbare variant, en dan een keuze maken. Dat het een Focus wordt staat al wel vast want voor wat ik moet betalen in de lease is er geen andere gelijkwaardige auto. Zelfs het voorraadmodel Leon met gelijk blok is pittig duurder (lees, 100 euro per maand).
De afstand waarop de adaptive cc reageert is in te stellen in vier stappen. Heb m zelf meestal op de kortste afstand staan maar dan is het wel wat abrupter ja. Uitzetten kan natuurlijk ook ;)

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
* ByteMe_ heeft een Fiesta mee ter leen.

Hoewel ie wel stiller & zuiniger is dan m'n oude Focus is daar ook het meeste mee gezegd. Ik had al eerder een Fiesta mee, maar deze heeft ook nog eens een start/stop. Het voelt wederom best krap (en ik ben niet groot). 1->2 was even oefenen, dat ging wel schokkerig.

De auto staat dus tvv de multiriem bij de garage. Wat is de normale interval om deze te vervangen? Ik zag dat die flink versleten was (rafels aan 1 kant + op sommige plekken zelfs beginnende scheuren), maar eigenlijk nergens echt info erover. Auto is nu 10 jaar en 160k+ op de teller.

[ Voor 5% gewijzigd door ByteMe_ op 02-03-2020 10:48 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:22

silverball

De wagen voor moderne mensen

Iemand hier toevallig verstand van de Ford Variabele Venturi carburateur ? Ik heb mijne recent gereviseerd maar ik krijg hem maar niet stationair goed lopend.

Ik heb een leuke ford transit 2.0 westfalia uit '89.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

ByteMe_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:47:
* ByteMe_ heeft een Fiesta mee ter leen.

Hoewel ie wel stiller & zuiniger is dan m'n oude Focus is daar ook het meeste mee gezegd. Ik had al eerder een Fiesta mee, maar deze heeft ook nog eens een start/stop. Het voelt wederom best krap (en ik ben niet groot). 1->2 was even oefenen, dat ging wel schokkerig.

De auto staat dus tvv de multiriem bij de garage. Wat is de normale interval om deze te vervangen? Ik zag dat die flink versleten was (rafels aan 1 kant + op sommige plekken zelfs beginnende scheuren), maar eigenlijk nergens echt info erover. Auto is nu 10 jaar en 160k+ op de teller.
Volgens https://autobaak.nl/ford-focus/ is 10 jaar de normale vervangingstermijn. Ook zijn er varianten die al naar 8 jaar zouden moeten.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
JohanKupers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Volgens https://autobaak.nl/ford-focus/ is 10 jaar de normale vervangingstermijn. Ook zijn er varianten die al naar 8 jaar zouden moeten.
Ah, op schema dus... Boeit voor de rest ook niet, maar soms vraag je je af hoe je dat moet weten... Normaal zou je namelijk piepend geluid moeten horen, en dat gezang hoorde ik juist niet. Enkel tikkend geluid bij koude motor / vochtig weer(als dat van de multiriem kwam althans).

M'n display had laatste tijd ook kuren, alsof ie even een stroomhik had en feller oplicht. Misschien is ook dat gerelateerd. Of de dynamo heeft kuren, gezien dat ook een bekend probleem is bij de Focus.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Franco10

Waar ik het meeste fan van ben is natuurlijk het lekkere geluid van daie driecilindertjes. Dat is toch geweldig.
Is met de 1.5 niet heel anders. Misschien een 3-pitter dingetje? Je moet heel soepel met je koppeling om gaan en hem flink laten slippen in 1 en 2 wil je die schokken niet ervaren. Kan me voorstellen dat mensen daarop afhaken.

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Heb ik ook, rij nu 1,5 jaar in de Fiesta MK8 met 1.0 liter 100pk. Blijft toch elke keer weer schokkerig van 1 naar 2, tenzij je de koppeling tergend langzaam laat opkomen

Verwijderd

Sinds kort laat de Fiesta van de vrouw (bj2017) een geluidssignaal horen als de bestuurdersdeur wordt geopend (bij stilstand natuurlijk). Ik heb alle geluidssignalen uitgezet in het menu van de instellingen maar toch blijft het ping pong ping pong geluid. Heb me al verdiept in de gebruiksaanwijzing maar kan het niet vinden hoe uit te zetten of waarom dit signaal er is. Iemand die me even verder kan helpen want het is behoorlijk irritant?

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:19:
Sinds kort laat de Fiesta van de vrouw (bj2017) een geluidssignaal horen als de bestuurdersdeur wordt geopend (bij stilstand natuurlijk). Ik heb alle geluidssignalen uitgezet in het menu van de instellingen maar toch blijft het ping pong ping pong geluid. Heb me al verdiept in de gebruiksaanwijzing maar kan het niet vinden hoe uit te zetten of waarom dit signaal er is. Iemand die me even verder kan helpen want het is behoorlijk irritant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duPogGbVzvHS08dFNS6Aj2xTYao=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/wzlc4vLtu0Swpba5mWTBKbSD.jpg?f=fotoalbum_small

Onderste optie?
Jackson6 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:29:
[...]
Heb ik ook, rij nu 1,5 jaar in de Fiesta MK8 met 1.0 liter 100pk. Blijft toch elke keer weer schokkerig van 1 naar 2, tenzij je de koppeling tergend langzaam laat opkomen
Beetje gas geven voordat je de koppeling helemaal loslaat.

[ Voor 17% gewijzigd door S_Chief op 04-03-2020 18:27 ]

Verwijderd

Yep. Al gedaan.

• S_Chief
  • Niet online
Wel apart dat het dan sinds kort is.

Verwijderd

Niets veranderd of ingesteld. Zomaar out of the blue.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 19:27
Staat er niet nog iets van verlichting aan? Misschien niet op standje "auto"?

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

@Hmmbob Dat vroeg ik toevallig een uur geleden ook aan mijn vrouw. Zal morgen zelf weer eens de auto in duiken.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49
Hmmbob schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:04:
Staat er niet nog iets van verlichting aan? Misschien niet op standje "auto"?
Dat zou het kunnen zijn: bij stand AUTO piept de auto wanneer je de deur opent, terwijl de verlichting bij uitgeschakelde motor en afgesloten auto in de stand AUTO gewoon uit gaat :? 8)7

Verwijderd

SniperGuy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Dat zou het kunnen zijn: bij stand AUTO piept de auto wanneer je de deur opent, terwijl de verlichting bij uitgeschakelde motor en afgesloten auto in de stand AUTO gewoon uit gaat :? 8)7
Staat altijd op auto maar geluid was er eerst niet. 8)7 Ik denk juist dat hij niet op auto staat. Morgen checken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2020 22:19 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Christiano007 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:36:
[...]

En hoe is het gegaan? Nog andere dealer gesproken?
(sorry, je reactie niet meer gezien...) Ja, ik ben bij een andere dealer te rade gegaan. Die vindt dat zoiets niet mag gebeuren na ongeveer halve levensduur, maarja, ik heb een overeenkomst met mijn huidige dealer.
Die huidige dealer heb ik nu meermaals gesproken, ze zouden met met Ford Europa in overleg gaan, maar horen ze blijkbaar steeds niets op terug. Nu heeft de dealer me een voorstel gedaan voor reparatie: totale kosten voor een andere motor + distributieriem = 7500 euro. Voor mij zouden de kosten dan op 4750 euro uitkomen. Op een auto waar ik 2 jaar geleden zo'n 15.000 voor heb betaald. Pfffff. Dat vind ik niet acceptabel.
Ik merk dat het me ontzettend irriteert dat ze niet meer bieden dan dat. Geen idee ook wat realistisch is. 2000? 3000? 4000 voor mij?

Ik heb nu rechtsbijstand ingeschakeld, dat heb ik de dealer ook gemeld. De jurist gaat er naar kijken, maar dat duurt natuurlijk ook weer even. Hopelijk kunnen zij een realistisch beeld schetsen van wat realistisch is en wat ik kan verwachten.

Tot zover eerst even. Ik vind het erg vervelend dat ik denk een goede auto te hebben die even meekan, maar er vervolgens na 2 jaar plotseling mee stopt.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 15:17

Aight!

'A toy robot...'

Zijn er hier toevallig Tweakers die ervaring hebben met een Ford Focus benzine automaat uit 2006/2008?

Voor mijn nieuwe baan hoef ik geen diesel meer te rijden en ben dus opzoek naar een benzine variant, in eerste instantie zou ik graag een Mondeo willen rijden ( ik rij nu een V70, maar aangezien wij willen sparen voor een grote reis is het verstandiger om iets kleiners te rijden) is het misschien beter om een Ford Focus station te kopen. Ik hoor van iedereen dat dit best goede auto's zijn, niet duur en degelijke kwaliteit.

Ik ben op autoscout aan het kijken en met een budget van 4000-5000 euro kom ik al snel op een model uit 2008. Nu heb ik daar een paar vragen over:
Hoe zijn de 'oude' automaten van Ford?
Ik zie vaak de 1.6 voorbij komen, maar ook de 2.0, mij is altijd geleerd neem de grootste motor want die hoeft vaker minder te werken. Maar welke is beter?
Zijn er nog andere dingen waarbij ik op moet letten specifiek bij dit model?

Dan kan mijn zoektocht eens gaan beginnen :)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aight! schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:19:
Zijn er hier toevallig Tweakers die ervaring hebben met een Ford Focus benzine automaat uit 2006/2008?

Voor mijn nieuwe baan hoef ik geen diesel meer te rijden en ben dus opzoek naar een benzine variant, in eerste instantie zou ik graag een Mondeo willen rijden ( ik rij nu een V70, maar aangezien wij willen sparen voor een grote reis is het verstandiger om iets kleiners te rijden) is het misschien beter om een Ford Focus station te kopen. Ik hoor van iedereen dat dit best goede auto's zijn, niet duur en degelijke kwaliteit.

Ik ben op autoscout aan het kijken en met een budget van 4000-5000 euro kom ik al snel op een model uit 2008. Nu heb ik daar een paar vragen over:
Hoe zijn de 'oude' automaten van Ford?
Ik zie vaak de 1.6 voorbij komen, maar ook de 2.0, mij is altijd geleerd neem de grootste motor want die hoeft vaker minder te werken. Maar welke is beter?
Zijn er nog andere dingen waarbij ik op moet letten specifiek bij dit model?

Dan kan mijn zoektocht eens gaan beginnen :)
2 liter is een goed blok. Staat goed bekend. De 1.8 niet bijvoorbeeld.

Alleen de automaat is volgens mij een 4-traps. Al ligt dat wel het specifieke model. De 4-traps is wel een hele onzuinige...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 15:17

Aight!

'A toy robot...'

Touchdomex schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:25:
[...]

2 liter is een goed blok. Staat goed bekend. De 1.8 niet bijvoorbeeld.

Alleen de automaat is volgens mij een 4-traps. Al ligt dat wel het specifieke model. De 4-traps is wel een hele onzuinige...
Dus beter eens kijken naar een nieuwere en dan een 5-traps automaat. Goed om te weten! Bedankt.
Touchdomex schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
[...]

6 traps powershift wordt het dan maar weet niet hoe goed die zijn...

Als je echt een automaat wil natuurlijk. Met handbak kun je wel 5 verzetten krijgen :P
@Touchdomex ik heb niet veel eisen bij een auto, maar de automaat is wel een must. Ik ben verwend geraakt na 7 jaar in een automaat te hebben gereden. #luxeprobleem.

[ Voor 35% gewijzigd door Aight! op 06-03-2020 11:58 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aight! schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Dus beter eens kijken naar een nieuwere en dan een 5-traps automaat. Goed om te weten! Bedankt.
6 traps powershift wordt het dan maar weet niet hoe goed die zijn...

Als je echt een automaat wil natuurlijk. Met handbak kun je wel 5 verzetten krijgen :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:56
Aight! schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:19:

Tip: reken eens uit wat een Mondeo per maand netto meer kost dan een Focus, voordat je "verstandig" gaat doen. Je gaat meer tijd in die auto doorbrengen dan op je reis ;)

*Anvil vind het fijn als er volwassenen goed achter hem kunnen zitten en heeft net een nieuw bed opgehaald voor zijn oudste zoon, bij een Focus had de achterklep niet meer dicht gekund*

Beiden absoluut geen miskoop, inderdaad vrij probleemloze auto's.

Die 2.0 is een erg fijne motor, zelf ook mee gereden. Dus bij niet te veel kilometers gewoon doen. Zeker bij een gewone automaat, niet een te klein blok nemen.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
djidee schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:31:
[...]

Ik zit na bijna 5000km en zit op 1 op 11.5 nu ongeveer (8.7l/100km)....
Hmm ik ben na 6500km gemiddeld op 7.3l/100km uitgekomen. Met de 1.5 en automaat, ik moet zeggen dat ik door die automaat wel wat relaxter rij dan met een handbak. Is jouw score met automaat of handbak?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:39
_Anvil_ schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Tip: reken eens uit wat een Mondeo per maand netto meer kost dan een Focus, voordat je "verstandig" gaat doen. Je gaat meer tijd in die auto doorbrengen dan op je reis ;)

*Anvil vind het fijn als er volwassenen goed achter hem kunnen zitten en heeft net een nieuw bed opgehaald voor zijn oudste zoon, bij een Focus had de achterklep niet meer dicht gekund*
Tja, om op je eerste regel terug te komen, je zult vaker gewoon in de auto zitten/rijden dan dat je bedden aan het verslepen bent. En daarnaast, hoe erg is het dat je klep niet dicht kan? Ik heb in het verleden in de Focus ook echt van alles vervoerd en als het echt niet past kun je nog een aanhangertje huren/lenen voor die enkele keer dat je het nodig hebt.
Beiden absoluut geen miskoop, inderdaad vrij probleemloze auto's.

Die 2.0 is een erg fijne motor, zelf ook mee gereden. Dus bij niet te veel kilometers gewoon doen. Zeker bij een gewone automaat, niet een te klein blok nemen.
En inderdaad, beide zijn heel fijne auto's. Voorheen een Focus gehad, nu een Mondeo (US Fusion). Dit keer is het een Sedan, met precies de redenering die ik hierboven gaf. Minder ruimte in de achterbak, maar hij was een heel stuk goedkoper (in de US een station vinden is knap lastig). Die ene keer dat ik meer ruimte nodig heb ruil ik de auto wel even om met vrienden/buren, er heeft er voorlopig nog geen een geklaagd dat ie een dagje in een andere auto moet rijden (ze klagen eerder als ze weer terug moeten ruilen ;) )

Maar hoe dan ook, van zowel een Mondeo als een Focus zul je geen spijt krijgen.

[removed]

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Widow schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:47:
[...]

Hmm ik ben na 6500km gemiddeld op 7.3l/100km uitgekomen. Met de 1.5 en automaat, ik moet zeggen dat ik door die automaat wel wat relaxter rij dan met een handbak. Is jouw score met automaat of handbak?
Handbak... En niet representatief rijgedrag

"Mekker, blaat"

Pagina: 1 ... 85 ... 140 Laatste