Ik zit na bijna 5000km en zit op 1 op 11.5 nu ongeveer (8.7l/100km)....
Globaal is dit ongeveer mijn ritten:
Regulier ongeveer 30km enkele reis woon/werk, met stop en go op snelweg (120-10-120-10), en laatste 5km vaak file rijden (A7 ri Groningen). Terugweg vaak wel vlotjes. Als ik de ruimte heb, rij ik ook stevig door (140/150 bij wat drukte)
Soms (1x per week gemiddeld) afspraken midden van het land. 150km A7/A6 door de polder ,vaak rustig, dus cc rond de 150/160 (was in de mondeo diesel hiervoor 175, maar de focus gaat dan nog harder zuipen).
En ja, als ik weer ruimte krijg, ga ik ook terug van 6 naar 4 om wat vlotter weer tempo te winnen, maar dat is ook echt dodelijk voor het verbruik.
En ritjes in de regio (in het dorp, en soms na een dorp 20km verderop (zwemles enzo)), dat zijn leuke binnenweggetjes met wat mooie stuurbochtjes... Dan gaat hij ook de toeren in na de bochtjes (ook voor dat lekkere geluidje), maar het verbruik gaat dan ook fors omhoog.
Dus representatief ben ik niet, maar als mensen die goed hun best doen om zuinig te rijden op 1 op 13/14 uitkomen, dan is het geen gek verschil... En straks met 100 (en dus ook lagere wet mulder grens) op de snelweg zal het verbruik ook wel wat zakken... Hij is heel zuinig te rijden... Haast als een diesel... Alleen hij is ook gewoon te leuk om in de toeren te jagen
Wel benieuwd hoe het verbruik van de 1.5 182pk was geweest bij eenzelfde rijstijl.
Ik had toen met de Mondeo ook een week lang een 2liter diesel gehad ipv mijn eigen 1.5, en die was zuiniger bij een gelijke rijstijl. Ondanks dat ie op papier minder zuinig zou moeten zijn... Het is toch je rechtervoet die de meeste invloed heeft