Vorige week vrijdag ging mijn Fiesta ST (MK7.5) voor de 1.6 ecoboost terugroepactie weg, en kreeg de bovenstaande wagen mee als vervanging. Om 17:00 waren ze nog niet klaar, dus mocht de wagen een weekendje houden.
Betrof de MK8 100pk ecoboost. Leuk om eens mee te rijden. Interieur is echt een stap voorwaarts, betere materialen, beter infotainment met oa. CarPlay, en veel luxere algemene uitstraling, Echt een klasse hoger voor je gevoel.
Adaptieve CC is een leuke gadget, en werkt best goed. Alleen met uitvoegen even opletten, want heb een paar keer gehad dat je naar rechts stuurt en de wagen gaat versnellen. Je gaat er wel een stuk rustiger door rijden.
Wel vielen me de volgende dingen op:
- Kofferklep gaat heel zwaar, gaat bijvoorbeeld niet uit zichzelf open.
- Geluid van de audio erg goed (had geen B&O, wel veel speakers)
- Auto geeft zelf gas bij aangrijpen koppeling. Best irritant, maar zal ook kwestie van wennen zijn.
- Bak schakelt erg lekker, beter dan de 6-bak in mijn ST.
- Onderin gaf de 3 cilinder wel wat trillingen. Pakt ook wat minder makkelijk op bij lage toeren.
- Stuurt erg strak, wel iets meer overhang dan mijn ST maar gaat goed door de bochten.
Alleen 100pk is echt te weinig als je 215pk gewend bent. Maar dat uiteraard een luxe probleem.
Binnenkort maar eens sturen met de nieuwe ST.