Christiano007 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:54:
Ik ben zelf op zoek naar een lichte station en kom terecht bij een Ford focus wagon.
Nu ben ik wel benieuwd wat de kwaaltjes zijn van deze serie, ik kijk tot ongeveer bouwjaar 2006.
Nu weet ik dat versie 1 voor bouwjaar 2001 zijn, dus kijk tussen 2001 en 2006 met max. 165.000 km
Rij niet extreem veel, max. 15.000 per jaar.
Waar moet ik op letten bij de fase 2?
Hier kan ik redelijk uit ervaring tappen: Ik heb een Focus Futura station uit 2004. Ik denk dat het de I is, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Op kenteken zijn verschillende onderdelensites het er niet over eens welke het nou is. Het resultaat is dat ik nooit online een passende achterruitenwisser heb kunnen vinden.
Specs: 3 jaar geleden gekocht voor 2800 bij een garage, dealer onderhouden, en ik ben tweede eigenaar. Ondertussen van 176k naar 211k gereden, en 1100 euro aan onderhoud uitgegeven. Dit zijn 2 kleine beurtjes, 1 grote beurt, een accu, interieurfilter, 2 setjes ruitenwissers (voor), airco reiniging, wat lampjes, een fuseekogel, een achterwiellager en recent een nieuw koelvloeistofreservoir geweest.
Met 3 cent per kilometer valt dit mee. Accu, ruitenwissers, lampjes en dat koelvloeistofreservoir (hier zat een piepklein gaatje bij de ophanging, waardoor ik op 5000 km een halve liter kon bijvullen) heb ik zelf gedaan. Beurtjes, fuseekogel en wiellager (en 3 keer apk) bij een lokale garage.
Eigenaardigheden:
-Roest (volgens verwachting natuurlijk)! De onderkant van de deuren begint van binnenuit, aan de achterkant een balk van onderen, en onder het reservewiel. Ik vond er na de laatste beurt onaangekondigd wat tectiel op, dat maakt me nog meer tevreden met de garage dan ik al was.
-Afstandsbediening: als ik van de kofferbakknop afblijf, blijven de deuren vrijwel altijd werken. De kofferbak doe ik dus met het knopje naast het stuur, of met de sleutel. Als ik het knopje op de afstandsbediening gebruik doet de rest het een tijdje niet.
-Verwarming: 's winters werd het af en toe erg koud: de interieurthermostaat voelde dan warm aan, en de climate control ging de auto afkoelen (met uiteindelijk de temperatuur op 28 ingesteld). Het ventilatortje bij de thermostaat bleek vol stof te zitten, die heb ik schoongemaakt, en ik wacht op vrieskou voor de echte test.
-Slang naar de achtersproeier was kapot, daar was al eens een stuk opgezet (op het buigpunt bij de kofferbak), maar dat lekte nog steeds. Ik heb het opnieuw iets korter gemaakt, en sindsdien lekt het al 2 jaar niet meer. Ik hoop dat dat zo blijft, want die hele slang vervangen boven het plafond lijkt me naar.
-Achterruitverwarming valt er af als je er naar kijkt. De vorige eigenaar heeft er een hond in gehad, misschien is dat de oorzaak. Elk jaar repareer ik wat lijntjes met zilververf, ik heb er ondertussen al een meter bijgetekend, en wacht op een weekendzonnetje om weer 4 baantjes te repareren.
-Lederen stuurwiel. Na 14 jaar voelt dat gewoon niet fijn meer aan.
Voordelen:
De Focus Futura station met lichtmetalen wielen, climate control en lederen interieur weegt precies 1050 kg leeg. Ideaal voor de MRB dus.
Voorruitverwarming is ideaal als het vriest, maar vooral in de herst tegen beslaan.
Nostalgie:
Ingebouwd monochroom navigatiesysteem, de nieuwste en laatste kaart is van 2014 (goed zoeken online) met een gruwelijke stem. Ik gebruik hem alleen als ik niets anders bij me heb. Mijn 6 CD wisselaar onder de passagiersstoel werkt nog wel, maar heeft snel moeite met CD's.
Suggesties:
Ik heb kortgeleden achteruitrijdsensoren geinstalleerd. Ik had nooit gedacht dat het fijn zou zijn, maar het maakt het mogelijk om veel minder afstand te houden. Waar ik normaal bij een meter afstand al niets meer zie, kan ik nu gewoon verder naar achter. Nog geen 10 euro op ebay, en aardig wat uurtjes prutsen met de achterbumper eraf.
Koop er eentje met werkende airco en test ook het passagiersraam even
[
Voor 4% gewijzigd door
RemcoDelft op 21-11-2018 21:57
]