Dit weekend een eerste ervaring gehad met de Ford Edge, we hebben het in dien verstande over de 210 pk sterke diesel gekoppeld aan een powershift in de sport uitvoering.
Volgens de dealer mag je deze kopen voor 77.000 euro......slik! Mooie kleur, lekkere stoelen, de koelfunctie is ook heerlijk!
En als geheel vind ik het een mooie en imposante auto, ik keek er ook heel erg uit om hem te rijden maar ik heb toch een paar punten die ik persoonlijk heel erg jammer vind.
Laten we beginnen bij de automaat, want als ik 77 mille zou uitgeven aan een auto wil ik een super aandrijflijn. Ik heb het idee dat deze automaat de motor iets verstikt.
210 pk klinkt op papier en als cijfer zelf heel erg goed! En met 450 Nm bij 2000 toeren heb je koppel te over voor een lekkere inhaalmanouvre op de snelweg. Echter doet de versnellingsbak deze motor geen goed, bij voluit accelereren vanuit stilstand voel je de schakelmomenten te veel. Het doet heel erg denken alsof de auto probeert om sportief te zijn terwijl deze dat eigenlijk niet is. Maar das prima! Een moderne SUV mag ook best comfortabel zijn. Maar daarvoor voel je de schakelmomenten te goed, het is nooit soepel.
Werkelijke ervaring hebbende met een Volvo 6 en 8 traps geartronic mag die van mij het karakter hebben van beide. De 6 traps is heel soepel, een echte automaat, de 8 traps is snel en daardoor ook direct heerlijk smooth om te rijden.
Dat mis ik heel erg in de Edge. Tevens een werkelijk verbeterpunt voor Ford, zorg dat die versnellingsbak goed is en de aandrijflijn is fantastisch! Want die motor is heerlijk. Soepel, goed bij de les, klinkt nog goed ook (ja ik houd van het geluid van een diesel)
Interieur....een aanraakschermpje ga ik niet begrijpen. Wat is er mis met een knop zoals Audi, BMW of Volvo hebben. Nu zitten er allerlei vingerafdrukken op het scherm, dat in combinatie met de schuine ligging van het scherm en t feit dat dit specifieke model uitgerust is met het panoramadak. (prachtige optie!) je ziet t scherm niet in direct zonlicht.
Een ergonomische misser, jammer voor een auto van dit kaliber en de prijs.
Zou je mij vragen of ik voor deze auto 77.000 over zou hebben? Nee het spijt mij. Desalniettemin van buiten een stoere wagen en werk nog ff aan die automaat Ford! Vraag desnoods of je er ook een ZF in mag hangen.