Ik kan mij aan melden in dit topic

Woensdag een Ford Fiesta 1.25l 82pk Trend uit 2009 opgehaald met nog geen 70k op de teller. Auto zag er nog uitstekend uit, zoals je wel kan verwachten van de merkdealer.
Vandaag de eerste 'eigen' halve tank bijgetankt, en kwam op een verbruik van 1 op 18.5 uit (N-wegen en A9 90-110km/h). Dat is wel zonder airco, ramen veelal dicht (is met dit weer aan de kust net te doen) en radio/dimlicht aan. Als ik zo de sentimenten lees over de Fiesta 1.25l is dat wel aan de zuinige kant.. misschien dat het later toch nog iets uitmiddelt naar 1 op 16 a 17.
Wel heb ik een vraag aan andere Fiesta eigenaren: hoe gevoelig is bij jullie het gaspedaal?
Ik rijd rustig en schakel vrij vroeg op (2.5k-3k toeren, af en toe 4000), maar wat ik merk is dat het gaspedaal in mijn auto erg fel reageert op de eerste helft van de slag. In de tweede helft van de slag zit er geen enkel extra trekkracht meer. Volgens mij gebeurd dit vooral op lagere toeren. Het lijkt alsof de auto al met heel weinig pedaalbeweging al flink wil leveren, misschien om de 1.25l toch iets pittiger aan te laten voelen op lagere toerentallen? (het blijft natuurlijk wel beetje een toerenmotor die pas lekker op gang is bij 3000 toeren) Natuurlijk zit er een grens aan hoeveel de motor kan, en zit je bewust of onbewust vrij gauw de motor vol te belasten.
Volgens mij loopt de motor verder wel prima. Klinkt wel iets zwaar, maar boven de 3000 toeren verdwijnt dat. Kan er ook gewoon prima 130km/h mee rijden of op 60 doorschakelen naar 5.