Heb persoonlijk recordje gezet met mijn Focus

Wilde nu wel eens weten hoever je op een tank kan komen. Heb een Ford Focus Wagon uit 2012, (20% bijtelling, diesel, 116PK en 300NM). Hij is wel ingereden, staat 140 op de teller, eind 2016 weer nieuwe auto.
Normaal rijd ik tot 0km over in de tank (iets erboven iets eronder), ongeveer 800-850km op een tank. Ik tank dan vervolgens rond de 48 liter. Komt overigens precies overeen met het boordcomputer verbruik, want dat komt neer op 5,78 liter/100km of wel 1:17,nogwat. Binnen de bebouwde kom rijd ik altijd rustig en op lokale wegen, op snelweg tuf ik flink door.
Maar nu, zomervakantie, moet gaan afremmen (geestelijk) dus dacht ga 1 week kijken hoe ver ik kan kom. Uitgangspunten:
- Airco uit (was ook niet warm)
- Radio aan
- Lichten op auto
- Snelweg max 105
- Vlot optrekken (gaspedaal op 2/3e is zuinigst volgens de cursus omdat lang(zaam) optrekken niet efficient is)
Tot mijn verbazing werd het een lange week. Uiteindelijk reed ik 1124,4 km op de tank. Vervolgens tankte ik (met 2x klikken) 48,5 liter). Verbruik van 1:23,2 ofwel 4,3 liter/100km (wat de boordcomputer ook keurig aangaf!). Was op het eind spannend of ik de 1100 zou halen, omdat de laatste 200km allemaal in de stad / binnen de bebouwde kom was, maar dat ging ook prima!
En dan ga je je afvragen, hoeveel extra tijd kost dat eigenlijk? Eerlijk gezegd valt het toch wel erg mee. Alleen op en neer Den Bosch was erg saai.. Moest er 0645 zijn, hele leg snelweg, en dan 105 rijden op cruise control, dat vroeg geduld. Maar kwam er wel ontspannen aan