webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
dat van die achterklep heb ik ook idd op mijn hatch. komt deels omdat het nummerbord niet heel stevig vast zit, en dan dus enorm rammelt en doet. maar klinkt idd verder wat blikkerig.Jazzper schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:09:
mijn vriendin heeft nu een maandje die 2009 post facelift Ford Focus 2.0 Titanium business pack als leasewagen. Heb er nu zelf ook de nodige korte en lange ritten mee gemaakt en ding rijdt toch wel erg lekker zeg!
Enige zeikpunt op dit moment is nog de achterklep. Als je die dichtgooit heb je het idee dat je hem gebroken hebt. Plastic, licht geluid ipv mooie doffe klap. Oh en tevens vind ik dat blaupunkt nav systeem stukken minder dan TomTom.
en ik ben nog steeds niet blij met mn radio. de ruis lijkt steeds erger te worden, dus hu... maar es kijken.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
/rant
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dat gevoel heb ik met de hele MondeoJazzper schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:09:
Enige zeikpunt op dit moment is nog de achterklep. Als je die dichtgooit heb je het idee dat je hem gebroken hebt. Plastic, licht geluid ipv mooie doffe klap. Oh en tevens vind ik dat blaupunkt nav systeem stukken minder dan TomTom.
Maar goed, het komt uit de lengte of uit de breedte he
Maar de verdere afwerking in het interieur vind ik meer dan ok. De Kia van mijn zwager ga je met je schoen langs de kaartenbak van de deur en je hebt een witte streep (van het plastic, niet de zool).
- Ruitenwisserhendel met interval
- Mistlampen voor
- Zilveren sierlijsten op de deurpanelen
- Binnenverlichting met leeslampjes
- Make-up lampjes onder de zonnekleppen
- Andere achterlichten met heldere knipperlicht glaasjes
- Witte zijknipperlichten
- Xenon (6000K, helder wit) setje ingebouwd
- Bosch AeroTwin ruitenwissers voor
- ST170 ondergrill
- ST170 achterspoiler
- 17" velgen (imitatie van Focus RS) met Goodyear F1 GS-D3's

En zo is hij nu:

Misschien alleen nog verlagen

mistlichten moet ik ook maar es van de overburen jatten... die schroef je er toch zo uit... merken ze vast niet

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Want? Velgen zijn prima mijns inziens..het is geen Astramystic schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:23:
en andere velgen, want je bent wel een bizarre sjonnie zo. overigens ziet ie er verder erg netjes uit! die achterlichten staan hem goed!
mistlichten moet ik ook maar es van de overburen jatten... die schroef je er toch zo uit... merken ze vast niet
scheelt niet veel meerExorcist schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:24:
[...]
Want? Velgen zijn prima mijns inziens..het is geen Astra
maar goed, * mystic is sowieso niet van dat sjonnie gebeuren en gruwelt dus van grote velgen.
Als het OEM is dan kan het toch prima?mystic schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:26:
[...]
scheelt niet veel meermaatje kleiner had denk ik beter gestaan.
maar goed, * mystic is sowieso niet van dat sjonnie gebeuren en gruwelt dus van grote velgen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
ze zijn dus niet oemTouchdomex schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:32:
[...]
Als het OEM is dan kan het toch prima?Het is niet alsof hij er 21 inch onder steekt...
maar sorry, ik vind het echt gedrochten, doet afbreuk aan de auto, want verder is ie erg gaaf
overigens heb ik er momenteel gewoon wieldoppen opzitten. mooi metaal komt er pas volgend jaar onder
Stuk mooier dan toen je de auto kocht, heb je de auto ook motorisch getuned? Ik ben namelijk aan het kijken om dit te doen.
Het is meer OEM als wat hij hadmystic schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 08:22:
[...]
ze zijn dus niet oem![]()
maar sorry, ik vind het echt gedrochten, doet afbreuk aan de auto, want verder is ie erg gaaf
overigens heb ik er momenteel gewoon wieldoppen opzitten. mooi metaal komt er pas volgend jaar onder

Behalve het interieur... Ik vind het interieur van een S40 echt fenomenaal mooi en simplistisch.... De rest is een Focus wel weer mooier.Timmert schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 06:55:
Die vind ik in een S40 een stuk minder overtuigen dan in een Focus, eerlijk gezegd..
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Heb echt even naar de foto's zitten kijken. Ziet er echt top uit! Subtiel sportief zeg maar.BlizzarD schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:09:
Afijn zo kocht ik hem:
[afbeelding]
En zo is hij nu:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien alleen nog verlagen
En sjonnie? Totaal niet. Dit is pas sjonnie.
No Shame, only Fame!
Verwijderd
Ik zou die velgen zelfs nog een slag groter nemen als het zou passen. Persoonlijk vind ik die velgen goed bij de focus staanmystic schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:23:
en andere velgen, want je bent wel een bizarre sjonnie zo. overigens ziet ie er verder erg netjes uit! die achterlichten staan hem goed!
Groter waren ze er voor dit type Focus niet (dezelfde velg als wat ik nu heb dan). Zou denk ik ook niet groter als 17" gaan ivm rijcomfort wat hierboven al genoemd is. Overigens valt het me erg mee qua comfort, terwijl ik toch van 185/65/14 naar 205/40/17 ben gegaan. Tuurlijk is het iets harder geworden maar zeker niet oncomfortabelVerwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:10:
[...]
Ik zou die velgen zelfs nog een slag groter nemen als het zou passen. Persoonlijk vind ik die velgen goed bij de focus staan
Verlaging van 30mm zit ik nog aan te denken, wil iig wel drempels nog normaal kunnen nemen en niet schuin sjonnie style
De verlichting gaat niet standaard aan. Bijna elke auto anno 2010 heeft de mogelijkheid bij het starten de lichten automatisch aan te zetten, en bij het sluiten weer uit te doen, zo niet de Ford. Er zit een lichtsensor op, maar die zorgt alleen voor licht in het donker, terwijl ik altijd met licht aan wil rijden.
Als ik het koplampen aan laat, begint de auto te loeien bij het uitstappen, en blijven de lampen netjes branden totdat je ze uitzet.
Vanochtend bedacht ik opeens de oplossing: De lichtsensor afplakken, zo is het altijd donker
Hahaha, goeie! Heb ook een lichtsensor, maar waar het ding zit..PWM schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:49:
Ik rijd nu in die Mondeo, en op wat rammels na, gaat het prima. Ik heb wel 1 irritatie punt:
De verlichting gaat niet standaard aan. Bijna elke auto anno 2010 heeft de mogelijkheid bij het starten de lichten automatisch aan te zetten, en bij het sluiten weer uit te doen, zo niet de Ford. Er zit een lichtsensor op, maar die zorgt alleen voor licht in het donker, terwijl ik altijd met licht aan wil rijden.
Als ik het koplampen aan laat, begint de auto te loeien bij het uitstappen, en blijven de lampen netjes branden totdat je ze uitzet.
Vanochtend bedacht ik opeens de oplossing: De lichtsensor afplakken, zo is het altijd donkerNu de hamvraag, wellicht weten de Ford rijders het hier: Waar zit die
Heb overigens een uiterst irritante rammel in de Focus zitten, en waar het vandaan komt? Het is niet mechanisch..
Zit de lichtsensor ook niet waar de regensensor zit, dus in het 'bakje' wat op je voorruit zit? Weet niet hoe ik het anders moet uitleggenExorcist schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:50:
[...]
Hahaha, goeie! Heb ook een lichtsensor, maar waar het ding zit..
Heb overigens een uiterst irritante rammel in de Focus zitten, en waar het vandaan komt? Het is niet mechanisch..
Ik heb ook een rammel in mijn Focus, gisteren hebben ze het slot van de achterklep versteld maar dit heeft niet geholpen... ik heb het altijd wanneer ik over hobbelige wegen rij dat je geluid hoort, verder niet. Hoe is dit bij jou?
In de Fiesta MK7 is het volgens mij een rond dingetje wat vlak achter de voorruit zit midden op het dashboard.Exorcist schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:50:
[...]
Hahaha, goeie! Heb ook een lichtsensor, maar waar het ding zit..
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Als het hetzelfde zit als bij de Focus (wat ik wel verwacht) zit hij in de voet van de binnenspiegel.PWM schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:49:
Ik rijd nu in die Mondeo, en op wat rammels na, gaat het prima. Ik heb wel 1 irritatie punt:
Vanochtend bedacht ik opeens de oplossing: De lichtsensor afplakken, zo is het altijd donkerNu de hamvraag, wellicht weten de Ford rijders het hier: Waar zit die
Het is wel dezelfde sensor die gebruikt wordt voor de ruitenwissers, ik weet niet hoe die op afplakken gaan reageren...
Dat is de zonnesensor voor je climate controle.Jozz schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:09:
[...]
In de Fiesta MK7 is het volgens mij een rond dingetje wat vlak achter de voorruit zit midden op het dashboard.
www.google.nl
Die zit onder de voorruit achter de binnenspiegel. Middelste is de lichtsensor. De 'ring' eromheen is je regensensor. Ben benieuwd of je hem van buiten af kan plakken want. Volgens mij gaan je ruitenwissers er dan overheen nml.PWM schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:49:
www.google.nl
Verwijderd
Nu wil ik graag MP3 kunnen afspelen via mijn SDcard. Weet iemand of ik een speciale folder hiervoor moet aanmaken of kan ik gewoon complete mp3 folders kopieren naar mijn SDkaart en direct afspelen?
Ik heb van die kleine ronde zwart stickers hier op de zaak liggen, ga die eens proberenMisteRMeesteR schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:53:
[...]
Die zit onder de voorruit achter de binnenspiegel. Middelste is de lichtsensor. De 'ring' eromheen is je regensensor. Ben benieuwd of je hem van buiten af kan plakken want. Volgens mij gaan je ruitenwissers er dan overheen nml.
Wat houd je tegen om het te proberen?Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 10:12:
Heren, ik heb sinds kort een nieuwe Ford Mondeo. Hierin heb ik een SDcard reader en AUX uitgang.
Nu wil ik graag MP3 kunnen afspelen via mijn SDcard. Weet iemand of ik een speciale folder hiervoor moet aanmaken of kan ik gewoon complete mp3 folders kopieren naar mijn SDkaart en direct afspelen?
www.google.nl
Niks meer aan te doen. Dat systeem gaat er overigens wel uit. Eind dit jaar komt er een nieuw systeem, voor het eerst in de facelift Mondeo.MisteRMeesteR schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 10:55:
Dat klopt idd PWM, rare gang van zaken. Mijn vader heeft ook dat 7"Denso systeem in zijn Mondeo.. Met enkel AUX ingang, terwijl ik in mijn Focus met 5" Blaupunkt FX lekker MP3's kan afspelen via USB(en dus alles kan regelen vanaf het stuur ipv op de iPod zelf)
Het mag ook wel, want het systeem ziet er wel echt uit of het uit 1999 komt. Ook de resolutie van 16x9 is irritant (en nee, ik bedoel niet de beeldverhouding, dat ding lijkt echt een resolutie te hebben van 16x9). Tijd voor wat nieuws
Ik hoor het ook op de snelweg, eigenlijk waar ik ook rij. Het lijkt van rechtsvoor te komen, achterklep zal het (denk ik) niet zijn in mijn geval.TimmieVelthuis schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:02:
[...]
Zit de lichtsensor ook niet waar de regensensor zit, dus in het 'bakje' wat op je voorruit zit? Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen![]()
Ik heb ook een rammel in mijn Focus, gisteren hebben ze het slot van de achterklep versteld maar dit heeft niet geholpen... ik heb het altijd wanneer ik over hobbelige wegen rij dat je geluid hoort, verder niet. Hoe is dit bij jou?
Toevallig 1 uit 2009? Ik heb het idee dat het bij die van mij ergens bij de deur van de bijrijder vandaan komt...Exorcist schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:18:
[...]
Ik hoor het ook op de snelweg, eigenlijk waar ik ook rij. Het lijkt van rechtsvoor te komen, achterklep zal het (denk ik) niet zijn in mijn geval.
edit: als het die in de TS is is ie niet uit 2009 of wel?
[ Voor 7% gewijzigd door Rupie op 06-08-2010 13:25 ]
Focus uit de TS inderdaad, en nee, is uit 2005. Deur aan passagierszijde klinkt plausibel..Rupie schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:23:
[...]
Toevallig 1 uit 2009? Ik heb het idee dat het bij die van mij ergens bij de deur van de bijrijder vandaan komt...
edit: als het die in de TS is is ie niet uit 2009 of wel?
Hebben het nog niet gevonden, als mn vriendin er zit kan ze alles wel aandrukken maar de rammel blijft.
Bij m'n Vectra rammelde werkelijk alles:
- Kabels schakelmechanisme
- Kabel motorkapmechanisme
- Aircoleidingen
- Hitteschild uitlaat
- Hitteschild brandstoftank
- Diverse interieurdelen
- Slot bestuurdersdeur
- Afdekkap motor
- Etc
Bij jou komt het van rechtsvoor, ik heb het probleem juist achterin zitten. Wat het rechtsvoor kan zijn geen idee. Je hebt ook niks in je dashboardkastje zitten wat trilt? In het motorcompartiment kan het natuurlijk een kabel zijn oid, maar dat is een gok!Exorcist schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:18:
[...]
Ik hoor het ook op de snelweg, eigenlijk waar ik ook rij. Het lijkt van rechtsvoor te komen, achterklep zal het (denk ik) niet zijn in mijn geval.
Ze hebben vorige week het slot van de achterklep aangepast in mijn Focus, maar dit heeft niet geholpen. Las in deze review (http://www.autoweek.nl/au...rd-Focus-20-TDCi-Titanium) voor mij een mogelijke oplossing, namelijk de demperarmen vervangen. Is het een duur geintje om dit te vervangen?
Verwijderd
Het dure NX systeem kan wel meer niet.PWM schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 10:32:
Wel vreemd dat ik de "dure" radio in de Ford Mondeo heb (dat touchscreen ding) en dat daar geen SD kaart in kan. In de systemen daaronder kan het wel. Jammer, ik vind dat wel een handige manier van werken.
Het geluid is overigens echt goed, in alle deuren zitten prima speakers en in de a-spijl zit een hoge tonen speaker. De bass dreunt echt goed door, geen vervorming en de demping is ook prima.
Ik heb het puur gekozen om een integraal systeem te hebben, en van kabels en dergelijke af te zijn. Ik zou het overigens zo weer kiezen al was het maar omdat het gewoon gemakkelijk is.
De overige systemen missen veel van de andere functionaliteiten. Wil ik muziek luisteren, dan pak ik meestal gewoon een cdrw, en gooi die vol met MP3's. Niet zo makkelijk als een SD kaart maar is voor mij voldoende.
Mijn config overigens; MK4 2.0tdci 140pk, handgeschakeld, 5 deurs Titanium, X-Pack, Bi-Xenon, Business Pack, Elektrisch verstelbare spiegels, en voor de kleine de zonneschermen in achterportieren.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2010 11:45 ]
Bedoel je nu de 7" navigatie van Blaupunkt uit de huidige Mondeo? Die heb ik namelijk ook, en ik heb er later een USB/iPod unit in laten zetten. (standaard in de huidige modellen dacht ik) Dus dat kan wel.... Of bedoel je een ander unit?PWM schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 11:11:
[...]
Niks meer aan te doen. Dat systeem gaat er overigens wel uit. Eind dit jaar komt er een nieuw systeem, voor het eerst in de facelift Mondeo.
@PWM: bij een MK4 kan je overigens de "running lights" laten instellen, dan is de verlichting altijd aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen V op 09-08-2010 11:52 ]
- is het mogelijk cd of ipod muziek op pauze (of stop) te zetten? Met seek kun je voor/achteruit maar niet pauze
- waarom brandt het infodisplay tussen de klokken nog zo gruwelijk lang na afzetten auto?
edit: oops het gaat over de post facelift 2009 Focus Wagon 2.0 titanium met business pack met Blaupunkt navi/radio
[ Voor 18% gewijzigd door Jazzper op 09-08-2010 13:15 ]
Is het jou wel gelukt op een normale manier route info te krijgen? Ik moet steeds handmatig de TMC berichten openen. Je kan wel instellen dat hij dynamisch route bepaald, maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon tijdens het plannen van de route, horen dat er file is, en niet dat er meteen omheen gepland word.Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:41:
Mijn config overigens; MK4 2.0tdci 140pk, handgeschakeld, 5 deurs Titanium, X-Pack, Bi-Xenon, Business Pack, Elektrisch verstelbare spiegels, en voor de kleine de zonneschermen in achterportieren.
Ik was van de week bij de Ford dealer. Wat ik van hem begreep, komt er echt een totaal nieuw systeem in de facelift Mondeo, eentje die verder nog niet extern getoond is.Jeroen V schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:45:
[...]
Bedoel je nu de 7" navigatie van Blaupunkt uit de huidige Mondeo? Die heb ik namelijk ook, en ik heb er later een USB/iPod unit in laten zetten. (standaard in de huidige modellen dacht ik) Dus dat kan wel.... Of bedoel je een ander unit?
Top, ga ik even vragen bij de dealer.@PWM: bij een MK4 kan je overigens de "running lights" laten instellen, dan is de verlichting altijd aan.
Ik heb overigens een flink aantal piepjes die ik achterin had kunnen verhelpen met de almighty WD40. Gewoon gespoten in de aansluit punten van wat zaken, en de achterkant is nu piepvrij
Nu nog de mega rammel uit het dashboard laten halen, en de auto is klaar
Dat geloof ik ook wel hoor, ik wilde alleen duidelijk maken dat op de huidige 7" Blaupunkt ook prima een iPod aangesloten kan worden waarbij je dus keurig netjes je playlists/artist/etc op je scherm krijgt.PWM schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:27:
Ik was van de week bij de Ford dealer. Wat ik van hem begreep, komt er echt een totaal nieuw systeem in de facelift Mondeo, eentje die verder nog niet extern getoond is.
Verwijderd
Nee, het staat of aan of uit. Je kunt dus niet handmatig bepalen dat je een andere route wilt nemen (tenzij via de traffic knop, dan kun je een stuk afsnijden of een deel van de route deactiveren).PWM schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:27:
Is het jou wel gelukt op een normale manier route info te krijgen? Ik moet steeds handmatig de TMC berichten openen. Je kan wel instellen dat hij dynamisch route bepaald, maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon tijdens het plannen van de route, horen dat er file is, en niet dat er meteen omheen gepland word.
Dealers roepen wel meer. Mijn ervaring is dat maar weinig dealers echt op de hoogte zijn. De actualiteiten heb ik van het web gehaald, ik liep al twee versies voor op de software voordat de dealer uberhaupt wist dat ze er waren.Ik was van de week bij de Ford dealer. Wat ik van hem begreep, komt er echt een totaal nieuw systeem in de facelift Mondeo, eentje die verder nog niet extern getoond is.
Hij heeft dus ook het navigatiesysteem. Bij hem mist echter het Bluetooth optie menu, dus kan je geen telefoon aansluiten. Volgende de dealer klopt dat bij de Ghia.
Ik heb de bestellijst van mijn Mondeo gepakt, maar daar staat nergens de carkit als optie aangevinkt, hij staat gewoon als onderdeel van het NAV systeem.
Is bluetooth niet een standaard onderdeel
Iemand overigens een idee hoe betrouwbaar de bandenspanningsmeter is? Hij geeft een flinke afwijking in de 4 banden (2.2/2.5/2.3/2.6). Hij is echter van de week op spanning gezet door de Profiel tyre center. Het verschil is echter bijna 20%.
[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 10-08-2010 09:26 ]
Och rammels, om gek van te worden bij Ford! Ik heb mijn 2008 Focus sinds, well, 2008 en hij is al ontelbare keren bij de dealer geweest voor rammeltjes aan de rechtervoorkant (toevallig he?):Exorcist schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:31:
[...]
Focus uit de TS inderdaad, en nee, is uit 2005. Deur aan passagierszijde klinkt plausibel..
Hebben het nog niet gevonden, als mn vriendin er zit kan ze alles wel aandrukken maar de rammel blijft.
- Deurpaneel eraf
- Dashboard eraf
- Alle kabels achter het dashboardkastje (opnieuw) gebonden
- Alle matten los
- Ontelbaar hoeveelheid schroeven nagelopen
- Zelf een keer de rechter ruitenwisser eraf (deze zit wat los bij de laatste generatie Focus) om te kijken of deze het wellicht veroorzaakte
- etc. etc.
Maar uiteraard "niets gevonden". Het is echt om gestoord van te worden.
Is het bij jou toevallig ook zo dat je er minder (of geen) last van hebt als het koud weer is?
Overigens ben ik verder uitermate tevreden over de wagen (op de rammeltjes en het aftandse navigatiesysteem na) en heb er ondertussen alweer bijna 90000 bijzonder fijne KM opzitten, dat dan weer wel
Verwijderd
Het lullige is, heb je hem niet direct initieel besteld dan is hij ook niet achteraf toe te voegen omdat er schijnbaar dan ook bij het productieproces allerlei andere componenten missen die je achteraf niet meer kan toevoegen.
Die opmerking wil ik geen toeval noemen.... ik wordt er met name gek van als de auto een deel van de dag in de zon heeft gestaan. Als het koud(er) is hoor ik het vrijwel nooit, alleen als ik over echt hobbelige weggetjes rij. Maar als het warm is weet ik zeker dat er wat gaat rammelen.Halfkakkende schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:30:
[...]
Is het bij jou toevallig ook zo dat je er minder (of geen) last van hebt als het koud weer is?
Vreemd, maar vooral zonde, het is heel makkelijk op te lossen tijdens de productie. Nu maar hopen dat de rammel voorin (midden op het dashboard, bij het grote ventilatierooster) ook zo makkelijk is.
- Damn wat is die auto groot. Schoof dit weekend zo een bed achterin. Hij slokte het op alsof het niks was
- De optie waarvan ik dacht dat hij de grootste onzin was, is geweldig: Meedraaiende koplampen
Echt briljant
zo ook midden onder het dashboard, bovenop de ventilatie openingen zeg maar. de ene dag rammelt het er (als je je vingers erop legt is het weg), en daarna een week gewoon niet.
bizar...
Nu kom ik veel Fords tegen. Waaronder de Mondeo en de Focus.
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze 2 modellen?
Ik kom ze dan vaak tegen gebouwd tussen 2001 en 2004 en tdci motor welke varieert in sterkte.
Iemand suggesties of tips waar ik op moet letten ?
K to the KillaZ
Ik zou sowieso voor een TDCI kiezen ipv de TDDI. De TDCI ´voelt´ veel rustiger en krachtiger aan.KillaZ schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:33:
Even voor de kenners hier, ik zit te kijken naar een diesel voor <7000k en <150k km.
Ik kom ze dan vaak tegen gebouwd tussen 2001 en 2004 en tdci motor welke varieert in sterkte.
Lees eens een aantal reviews over dieselmodellen van Ford, weet je meteen waar je op moet letten naast de standaard dingen die voor alle auto´s gelden. http://www.autoweek.nl/my...toindex.php?sort=4&desc=1
Kwa weer, geen idee. Zal 's op de temperatuur letten als ik het hoor. Voor de rest een heerlijke auto, nu met 206.000 op de teller, maar die rammel(s)Halfkakkende schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:30:
[...]
Och rammels, om gek van te worden bij Ford! Ik heb mijn 2008 Focus sinds, well, 2008 en hij is al ontelbare keren bij de dealer geweest voor rammeltjes aan de rechtervoorkant (toevallig he?):
- Deurpaneel eraf
- Dashboard eraf
- Alle kabels achter het dashboardkastje (opnieuw) gebonden
- Alle matten los
- Ontelbaar hoeveelheid schroeven nagelopen
- Zelf een keer de rechter ruitenwisser eraf (deze zit wat los bij de laatste generatie Focus) om te kijken of deze het wellicht veroorzaakte
- etc. etc.
Maar uiteraard "niets gevonden". Het is echt om gestoord van te worden.
Overigens ben ik verder uitermate tevreden over de wagen (op de rammeltjes en het aftandse navigatiesysteem na) en heb er ondertussen alweer bijna 90000 bijzonder fijne KM opzitten, dat dan weer wel...Stap altijd weer met een lach de auto in.
Ruitenwisser rechtsvoor zit inderdaad vrij los, ben dus blijkbaar niet de enige die dat heeft. Vond het al frappant.
Dat van de ruitenwisser was mij eigenlijk nooit opgevallen totdat ik het hier een keer las. En verrek hij komt idd een beetje los... maar daar zal de rammel niet van komen lijkt mij.Exorcist schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:50:
[...]
Kwa weer, geen idee. Zal 's op de temperatuur letten als ik het hoor. Voor de rest een heerlijke auto, nu met 206.000 op de teller, maar die rammel(s)![]()
Ruitenwisser rechtsvoor zit inderdaad vrij los, ben dus blijkbaar niet de enige die dat heeft. Vond het al frappant.
Vraagje voor de meer technische mensen onder ons: ik heb sinds 2 weken dat de Focus TDCI in de 1ste en 2de versnelling hapert wanneer ik normaal gas geef. Bij bijna vol gas heb ik dit probleem niet. Wat kan dit zijn?
De brandstoftoevoer is prima, daar heeft iemand al naar gekeken. Vriend van mij had het over de lambdasonde, zou dat kunnen?
[ Voor 22% gewijzigd door TimmieVelthuis op 23-08-2010 13:49 ]
Verwijderd
Een Focus ken ik niet goed, maar ik heb 100.000km in een Mondeo TDCi van 2003 afgelegd. Momenteel heb ik een Vectra diesel van 2005 en ben ik weer op zoek naar een Mondeo. Need i say more?KillaZ schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:33:
Even voor de kenners hier, ik zit te kijken naar een diesel voor <7000k en <150k km.
Het zijn heerlijke auto's, met weinig zwakke plekken. Een TDDI zou ik laten staan, al is het maar vanwege de loopcultuur. Een TDCi loopt veel stiller en soepeler. Zwakke plekken:
- TDCi: rammelende multiriem, spanner kaduuk, kost 100 euro incl. arbeid.
- TDCi: met name de eerdere modellen hebben zwakke verstuivers en brandstofpomp. Hoef je bij een 2004 model niet voor te vrezen, de mijne had er ook geen last van
- TDCi: vliegwiel gaat rond 200.000km rammelen en kaduuk. Dure reparatie, kost ongeveer 2000 euro incl. de koppeling en aanverwante delen. Zoek dus een auto met garantie, waarbij dit al gebeurd is, of eentje met 210.000+ op de klok.
- Algemeen: roest bij de kitnaden onderop de achterdeuren. Kun je gratis laten herstellen indien het onderhoudsboekje volledig ingevuld is.
- Algemeen: dashboardverlichting gaat bovengemiddeld vaak kaduuk. Niet echt iets om je druk om te maken, maar toch.
Verder zijn het fantastisch rijdende auto's!
Is dit een 100% garantie? Mijn TDCi Focus staat nu op 206 namelijkTimmert schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:07:
[...]
- TDCi: vliegwiel gaat rond 200.000km rammelen en kaduuk. Dure reparatie, kost ongeveer 2000 euro incl. de koppeling en aanverwante delen. Zoek dus een auto met garantie, waarbij dit al gebeurd is, of eentje met 210.000+ op de klok.
Iemand een verklaring voor de prijzen van sommige mondeo's?
Ik vind 6K voor een mondeo uit 2001~2003 met 150k km op de teller niet veel......
K to the KillaZ
Jij hebt een Peugeot diesel, die hebben daar geen last vanExorcist schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:14:
[...]
Is dit een 100% garantie? Mijn TDCi Focus staat nu op 206 namelijk
Mondeo's zijn naar verhouding wat voordeliger dan een Focus, omdat ze groter, zwaarder, duurder in gebruik en dus minder gewild zijn..
Ik rij sinds 2008 een focus wagon cool edition 1.8 TDCi (100pk) uit 2003 en inmiddels van 136k naar 216k. Heerlijke motor maar toch nog redelijk wat onderhoud. Heb inmiddels al diverse dingen moeten vervangen naast de standaard dingen (remblokken, banden). De lager van de vrijloop pully was aan gort, dus die moest vervangen en ook de airco pomp en condensor. Helaas was dat laatste toch vrij prijzig. Als het vliegwiel er bij komt, gaat ie er toch echt uit.
Inmiddels ook een lease auto besteld: Ford Focus wagon 1.6 TDCi Titanium met 7" navigatie (zit standaard bluetooth en voicecontrol in), parkeersensoren, family pack, seat pack, nivomat, roofrails (satin silver) en xenon verlichting in de kleur chill.
Ik kan niet wachten! Vooral die DVD navigatie. Ik wilde per se niet de 5". Had daar wat slechte geluiden over gehoord.....
Vette shit!
Mooi. Dan hoef ik er in mn toekomstige V50/S40 met 1.6 diesel dus ook geen zorgen om te makenTimmert schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:45:
[...]
Jij hebt een Peugeot diesel, die hebben daar geen last van
Mondeo's zijn naar verhouding wat voordeliger dan een Focus, omdat ze groter, zwaarder, duurder in gebruik en dus minder gewild zijn..
Verwijderd
Wat verwacht je dan meer van de 7" navigatie?
Ik wil niet meer zonder, maar als je heel objectief gewoon kijkt naar wat je krijgt dan is het een vrij basic systeem waar nog wel de nodige functionaliteit ontbreken. Volgens mij was de prijs van de optie destijds voor mij iets rond de 2k.
Voor dat bedrag krijg je een vlaamse begeleiding, geen via punten, geen opties om tmc te onderbreken, geen pan/move/zoom opties op de kaart, geen geluidsnotificaties bij tmc, en dan mis ik er nog wel wat.
De telefoonintegratie (bluetooth), probeer maar eens in een lijst te zoeken met contactpersonen; drama.
Voicecontrol heb ik eigenlijk alleen gebruikt toen ik gewoon even wilde kijken wat het deed. Voor de rest is dat de minst gebruikte knop in de auto want alle handelingen zijn in een fractie van de tijd handmatig te doen. Het nadeel is daarbij ook dat je centrale 7" scherm ook mee gaat lopen. Dus als je een commando geeft voor je climate control; "voice control knop" "roep airconditioning" "roep twantiewan degrees", ... dan verandert ook je scherm van MAP naar Climate. Met een tikje aan de knop staat die ook op 21c.
Maar geintegreerde navigatie maakt het dashboard af, en je bent af van die kabeltjes en zuignappen. Dus ik ben er wel blij mee, maar zou je daar normaal € 2K voor betalen; no way.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 13:00 ]
edit: nog een vraagje, volgens de laatste brochure is er ook een achteruitrijcamera (
[ Voor 11% gewijzigd door R.E. op 24-08-2010 13:31 ]
Vette shit!
Als je een diesel hebt uit 2005, de 2 liter, geldt dan ook dit gebrek?Timmert schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:07:
[...]
Verder zijn het fantastisch rijdende auto's!
Weet iemand een mogelijke oorzaak voor onderstaand probleem?
TimmieVelthuis schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:28:
[...]
Vraagje voor de meer technische mensen onder ons: ik heb sinds 2 weken dat de Focus TDCI in de 1ste en 2de versnelling hapert wanneer ik normaal gas geef. Bij bijna vol gas heb ik dit probleem niet. Wat kan dit zijn?
De brandstoftoevoer is prima, daar heeft iemand al naar gekeken. Vriend van mij had het over de lambdasonde, zou dat kunnen?
Verwijderd
De S-Max heeft dat als optie. De navigatie hardware (Blaupunkt NX = 7") tussen S-Max en Mondeo is identiek, maar op de Mondeo heb je die camera niet als optie beschikbaar.R.E. schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:28:
Edit: nog een vraagje, volgens de laatste brochure is er ook een achteruitrijcamera () standaard met een 7" navigatie. Ik ben benieuwd of die er op zit
Zie persoonlijk ook echt niet het nut ervan, aangezien je parkeersensoren veel handiger zijn en je toch je ogen op de weg kan houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 15:22 ]
Hangt er vanaf welke diesel. De 2.0 TDCi van Peugeot (dat geval met 140pk, of 136, net welk model je hebt) heeft er geen last van. Het speelt alleen bij de 2.0 TDCi die in de Mondeo ligt, dus de versies met 115 en 130pk.TimmieVelthuis schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:50:
[...]
Als je een diesel hebt uit 2005, de 2 liter, geldt dan ook dit gebrek?
Weet iemand een mogelijke oorzaak voor onderstaand probleem?
[...]
Maar goed, betrouwbaarheid is inderdaad niet heel erg slecht op motorisch gebied.
Oh ok, heb de 136pk versie in een Focus. Als ik er nu goed over nadenk ik bij 160k het vliegwiel vervangen en heb ik em aangeschaft bij 163k... zal nog eens in onderhoudsboekje duiken.Timmert schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:40:
[...]
Hangt er vanaf welke diesel. De 2.0 TDCi van Peugeot (dat geval met 140pk, of 136, net welk model je hebt) heeft er geen last van. Het speelt alleen bij de 2.0 TDCi die in de Mondeo ligt, dus de versies met 115 en 130pk.
Binnenkort naar garage voor schokkerige motor en rammel kofferdeksel. Tevens klappert er ook iets linksachter in de wielkast bij hoge snelheden (lees 120km/h of meer).
Dan kan je vaak gaanTimmieVelthuis schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:47:
Binnenkort naar garage voor schokkerige motor
Bekend probleem, gaat niet worden opgelost. Eenmaal er in, krijg je hem er eigenlijk niet meer uit. Even voorspelling wat de dealer gaat zeggen:
Goh, meneer TimmieVelthuis, nee, daar hebben we echt nog nooooooit van gehoord
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 24-08-2010 15:52 ]
Geld dit ook voor de automaat? Aangezien onze Mondeo een 2004 TDCi is met 130PKTimmert schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:40:
[...]
Hangt er vanaf welke diesel. De 2.0 TDCi van Peugeot (dat geval met 140pk, of 136, net welk model je hebt) heeft er geen last van. Het speelt alleen bij de 2.0 TDCi die in de Mondeo ligt, dus de versies met 115 en 130pk.
Ik ben er ook niet wild van, nee. In een 407 doet ie het trouwens ook niet lekker.PWM schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:42:
Ik ben nu toe aan de derde 2.0TDCi in mijn loopbaan (2x in V50, 1 x in Mondeo), best knap, aangezien ik het de slechtste Diesel moter in zijn klasse vindIn de Mondeo doet hij het wel een stuk beter dan in de Volvo trouwens.
Maar goed, betrouwbaarheid is inderdaad niet heel erg slecht op motorisch gebied.
Destijds had ik een S40 2.0d als voorloopauto, reed opzich best aardig, op dat merkwaardige geschok na. Ook is de souplesse op hogere snelheid ver te zoeken. Om van 180 naar 200 te komen moet 'ie echt zwoegen. Mijn 115pk TDCi met 250.000km op de teller deed dat nog beter..
@ Touchdomex: die problemen doen zich niet voor bij een automaat, dus wees gerust
Woei! Dus toch een goede switch gemaakt van handbak naar automaatTimmert schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:12:
[...]
Ik ben er ook niet wild van, nee. In een 407 doet ie het trouwens ook niet lekker.
Destijds had ik een S40 2.0d als voorloopauto, reed opzich best aardig, op dat merkwaardige geschok na. Ook is de souplesse op hogere snelheid ver te zoeken. Om van 180 naar 200 te komen moet 'ie echt zwoegen. Mijn 115pk TDCi met 250.000km op de teller deed dat nog beter..
@ Touchdomex: die problemen doen zich niet voor bij een automaat, dus wees gerust
Het is de eerste automaat die wij hebben gehad dus weinig echt vergelijkingsmateriaal....Timmert schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:14:
Bevalt die automaat een beetje trouwens?
Maar persoonlijk bevalt hij zeker wel. Hij is absoluut niet traag! Ondanks wat je mag verwachten. Automaat staat ook altijd aan uitgezonderd op die enkele keren dat wij vast zaten in het zand

Maar voor de rest is het heerlijk lui rijden. Hij schakelt echt bijzonder fijn! Gas geven. Automaat schakelt terug en dan gaat hij richting de 3000/4000 toeren!
Overigens is bij een automaat aan te raden om in ieder geval cruisecontrol erin te stoppen. De meest epic luie combinatie maar het is zo comfortabel. Persoonlijk ben ik fan van zo'n grote auto en dan een automaat. Heerlijk cruisen en als je eventjes gas geeft dan trekt hij ook prima op.
Overigens lekte de automaat wel toen wij hem hebben gekocht. Dit was op 111000 dus! Dit was al bekend voordat wij hem hebben gekocht. Dit zou dan ook onder garantie worden verholpen Mijn vader heeft een ANWB keuring NA aanschaf laten uitvoeren en afgesproken met de dealer om alle dingen die daar gevonden worden die niet goed zijn te laten repareren op kosten van de garage. In tegenstelling voor de koop dus.
De auto zelf zit alles erop en eraan. Volgens mij heeft de vorige eigenaar bijna zo goed als alles aangevinkt op het optie lijstje
[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 24-08-2010 16:24 ]
Mijn schoonzusje werkt bij de ford in Aachen (ontwikkelcentrum). Zij zegt dat de 100pk en 115pk TDCi's nog ontwikkeld zijn door ford zelf en echt veeeeeel beter dan die tractor motors van peugeot (maar misschien is ze biasedTimmert schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:12:
[...]
Ik ben er ook niet wild van, nee. In een 407 doet ie het trouwens ook niet lekker.
Ik ga er schijnbaar nu wel op achteruit kwa motor (100pk 1.8 TDCi (2003) naar 109pk 1.6 TDCi (2010)), volgens haar dan....
Vette shit!
* MisteRMeesteR rijd ook 1.6TDCi 109pk
www.google.nl
[ Voor 16% gewijzigd door Exorcist op 24-08-2010 23:32 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Hoeft niets te zeggen. Dacia komt ook van Renault af maar is alles behalve Renault kwaliteit (voor zover Renault kwaliteit is).tdw schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 01:19:
Peugeot's laatste diesels worden toch ontwikkeld samen met BMW ? Als er dus een "Peugeot"-diesel in zou liggen zou ik het niet erg vinden
De 1.8 TDCI zijn inderdaad door ford ontwikkeld en (ten onrechte?) toegevoegd aan de DLD motor familie.R.E. schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:16:
[...]
Mijn schoonzusje werkt bij de ford in Aachen (ontwikkelcentrum). Zij zegt dat de 100pk en 115pk TDCi's nog ontwikkeld zijn door ford zelf en echt veeeeeel beter dan die tractor motors van peugeot (maar misschien is ze biased).
Ik ga er schijnbaar nu wel op achteruit kwa motor (100pk 1.8 TDCi (2003) naar 109pk 1.6 TDCi (2010)), volgens haar dan....
Zie ook Wikipedia: Ford Duratorq engine
Wel grappig om te lezen
K to the KillaZ
Die 1.8 TDCi ken ik niet, maar ik vind de 2.0 115pk TDCi wel een heel stuk fijner lopen dan de 1.6 109pk TDCi.R.E. schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:16:
[...]
Mijn schoonzusje werkt bij de ford in Aachen (ontwikkelcentrum). Zij zegt dat de 100pk en 115pk TDCi's nog ontwikkeld zijn door ford zelf en echt veeeeeel beter dan die tractor motors van peugeot (maar misschien is ze biased).
Nou PWM, hier word ik dus niet vrolijk van... Dat geschok heb ik namelijk pas een paar honderd kilometer terwijl de kmstand al de 190.000 is gepasseerd. Het is idd alleen bij lage snelheden in de 1e of 2e versnelling.PWM schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:51:
[...]
Dan kan je vaak gaanBeide V50's hadden ook motoren die af en toe enorm konden schokken. Reed je 30, zag het er uit alsof je je eerste rijles had
![]()
Bekend probleem, gaat niet worden opgelost. Eenmaal er in, krijg je hem er eigenlijk niet meer uit.
[...]
Heb al helemaal een hekel aan bijdehante mensen (automonteurs)

Ik kreeg het bij V50 nummer 1 bij 50.000 kilometer, en bij Volvo nummer 2 bij 90.000. Je bent dus laatTimmieVelthuis schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:17:
[...]
Nou PWM, hier word ik dus niet vrolijk van... Dat geschok heb ik namelijk pas een paar honderd kilometer terwijl de kmstand al de 190.000 is gepasseerd. Het is idd alleen bij lage snelheden in de 1e of 2e versnelling.
Heb al helemaal een hekel aan bijdehante mensen (automonteurs)
Ik ben bij de Volvo dealer in Amsterdam Noord, Amsterdam Zuid-Oost, Naarden en Ede geweest, geen van 4 kon er iets aan doen. Wellicht heeft jouw dealer wat meer kennis, ik ben in dat geval wel benieuwd wat het was.
Heb jij de versie met of zonder roetfilter? Beide versies hebben er last van, maar als je een roetfilter hebt, gaat de dealer die de schuld geven in verband met de regeneratie daarvan.
[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 25-08-2010 13:33 ]
Ik hou je op de hoogte. Zal Ford Boerhof eens een belletje geven, horen wat zij te zeggen hebben. Heb de versie met roetfilter.PWM schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:29:
[...]
Ik kreeg het bij V50 nummer 1 bij 50.000 kilometer, en bij Volvo nummer 2 bij 90.000. Je bent dus laatVriend van mij heeft het overigens pas sinds kort, en hij heeft 160k gereden in zijne (maar die gaat er uit volgende maand).
Ik ben bij de Volvo dealer in Amsterdam Noord, Amsterdam Zuid-Oost, Naarden en Ede geweest, geen van 4 kon er iets aan doen. Wellicht heeft jouw dealer wat meer kennis, ik ben in dat geval wel benieuwd wat het was.
Heb jij de versie met of zonder roetfilter? Beide versies hebben er last van, maar als je een roetfilter hebt, gaat de dealer die de schuld geven in verband met de regeneratie daarvan.
Ben onlangs naar universele garage geweest voor APK, zal hen ook meteen even vragen.
Met dank aan Ford in Veenendaal. Het ding is 3x bij een andere dealer geweest, waarna de conclusie was: Het hele dashboard moet er uit.
Gisteren was ik het zat, en reed toevallig langs de Ford dealer in Veenendaal. De monteur stapt in, we rijden 5 seconden: "Ho maar, ik weet het"
Hij doet mijn moterkap open, rammelt wat: "Probeer nog eens"
En weg
Heerlijk om in een auto te rijden die alleen nog rijgeluid heeft. Geweldig dat de dealer zo snel en bereidwillig was

Bij die rode streep lopen 2-3 kabels overdwars. Deze zitten echt tegen het einde van het motercompartiment aan, en raken dus de "achterkant van je dashboard aan" (niet letterlijk, maar je begrijpt me wel
Ford heeft het briljante idee gehad deze kabels vast te maken met.... 1 klemmetje. Gevolg is dat de kabels na verloop van tijd los kunnen zitten, en continu tegen je dashboard aanklapperen. Bij een X aantal RPM is dit gewoon 20x per seconde, hence de rammel.
De monteur gaf aan (erg ervaren man) dat 90% van de rammels waarvan mensen denken dat die in het dashboard zitten, eigenlijk gewoon uit het motercompartiment komen.
Deze kabels lopen er trouwens ook bij de 1.6TDci en 2.0TDci in de Focus
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 26-08-2010 12:23 ]
Lekkende verstuivers, vliegwielen die stuk gaan, egr klep die faalt, turboproblemen, ... Niet dat het rampzalig is maar er zijn toch meer problemen gemeld met die motoren dan met de oude Ford motoren. Kijk ook maar eens in Peugeot foraMisteRMeesteR schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:54:
Omdat?
* MisteRMeesteR rijd ook 1.6TDCi 109pk
De 1.8 TDDI/TDCI (75, 90, 100 en 115 pk) en de 2.0 TDDI/TDCI (100, 115 en 130 pk) zijn inderaad nog door Ford ontwikkelde motoren en zijn in feite doorontwikkelingen van de 1.6 TD motor die nog in de Ford Escort terug te vinden was. Motoren die door de jaren heen telkens aangepast en verbeterd zijn. Vraag gerust maar eens aan verschillende onafhankelijke garagisten; die hebben veel minder problemen met die motoren dan met de PSA motoren. Er zijn inderdaad bij de overgang van TDDI naar TDCI wat probleempjes geweest maar de eerder genoemde vliegwielproblemen bij die motoren zijn sinds ongeveer 2003 voorbij. Vandaar ook dat de 1.8 TDCI nog een tijd geleverd werd in de laatste generatie Fords maar dat is nu ook voorbij. Die motoren zijn iets zwaarder, voldoen niet meer aan de milieunormen en verbruiken meer. Ford wil er waarschijnlijk geen ontwikkelkost meer in stoppen en gebruikt nu enkel nog PSA motoren.
Het zijn problemen die zich niet enkel stellen bij PSA motoren hoor. Ik denk dat het probleem met moderne diesels is dat er steeds meer van gevraagd wordt; ze moeten steeds minder verbruiken, steeds meer vermogen leveren en toch nog voldoen aan de geëiste milieunormen. Daarom worden ze zo licht mogelijk gemaakt en steeds complexer. En die complexiteit zorgt er voor dat eventuele herstelkosten ook duurder worden. Ik denk dat die problemen (vliegwiel, lekkende verstuivers, ...) wel opgelost raken (als het al niet zo is) maar voorlopig heb ikzelf na lang twijfelen toch ook terug voor een oude 1.8 TDCI gekozen. Wij van WC eend, inderdaad
Dit gaan we natuurlijk even bekijken! Als dit het is... danPWM schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:22:
Wel handig he
[afbeelding]
Bij die rode streep lopen 2-3 kabels overdwars. Deze zitten echt tegen het einde van het motercompartiment aan, en raken dus de "achterkant van je dashboard aan" (niet letterlijk, maar je begrijpt me wel).
Deze kabels lopen er trouwens ook bij de 1.6TDci en 2.0TDci in de Focus

Nou ja, over een maandje of 2 ga ik het eens rustig vergelijken. Voor de nieuwe lease focus wordt maandag getekend en dan gaat ie besteld worden. Dus een 1.6 109pk (omdat ie 20% bijtelling heeft) en de 1.8 100pk blijft, dus afwachten maar.Laagvliegerke schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:28:
[...]
Lekkende verstuivers, vliegwielen die stuk gaan, egr klep die faalt, turboproblemen, ... Niet dat het rampzalig is maar er zijn toch meer problemen gemeld met die motoren dan met de oude Ford motoren. Kijk ook maar eens in Peugeot fora
De 1.8 TDDI/TDCI (75, 90, 100 en 115 pk) en de 2.0 TDDI/TDCI (100, 115 en 130 pk) zijn inderaad nog door Ford ontwikkelde motoren en zijn in feite doorontwikkelingen van de 1.6 TD motor die nog in de Ford Escort terug te vinden was. Motoren die door de jaren heen telkens aangepast en verbeterd zijn. Vraag gerust maar eens aan verschillende onafhankelijke garagisten; die hebben veel minder problemen met die motoren dan met de PSA motoren. Er zijn inderdaad bij de overgang van TDDI naar TDCI wat probleempjes geweest maar de eerder genoemde vliegwielproblemen bij die motoren zijn sinds ongeveer 2003 voorbij. Vandaar ook dat de 1.8 TDCI nog een tijd geleverd werd in de laatste generatie Fords maar dat is nu ook voorbij. Die motoren zijn iets zwaarder, voldoen niet meer aan de milieunormen en verbruiken meer. Ford wil er waarschijnlijk geen ontwikkelkost meer in stoppen en gebruikt nu enkel nog PSA motoren.
Het zijn problemen die zich niet enkel stellen bij PSA motoren hoor. Ik denk dat het probleem met moderne diesels is dat er steeds meer van gevraagd wordt; ze moeten steeds minder verbruiken, steeds meer vermogen leveren en toch nog voldoen aan de geëiste milieunormen. Daarom worden ze zo licht mogelijk gemaakt en steeds complexer. En die complexiteit zorgt er voor dat eventuele herstelkosten ook duurder worden. Ik denk dat die problemen (vliegwiel, lekkende verstuivers, ...) wel opgelost raken (als het al niet zo is) maar voorlopig heb ikzelf na lang twijfelen toch ook terug voor een oude 1.8 TDCI gekozen. Wij van WC eend, inderdaad
Vette shit!
Ik dacht: "Hè? Ben zeker nog niet helemaal wakker..."
Toen nog één... en nòg één... en...
Wat bleek? Gewoon mijn interieurlampje vol met water.
Ik weet dat het absurd hard regent vandaag maar water ìn de auto kan ik niet hebben hoor!
Echt een "WTF!?"-geval.