Tsja, Tango is gewoon Q8, en verder zijn er maar een paar depots in Nederland. Als diesel of benzine van goedkopere merken echt een probleem zou zijn had ik dat in de laatste 12 jaar toch echt moeten merken met zo’n 40k/jaar veelal goedkopere tankstations.
Ik geloof er dus eigenlijk niet zoveel meer van en krijg vooral het gevoel van:
Not this again.. Het doet me vooral denken aan discussies van jaren terug.. met doemverhalen over Tinq, BIM etc.. alsof de lokale dorpspomp in superieur wordt als ze BP gaan leveren ipv OK..
Met mijn diesels nooit problemen gehad, en of dat nu bij een Shell, Fieten (Gorredijk), Tango of wat dan ook weg komt, zal mij roesten. Verder zitten er gewoon strenge eisen aan de brandstoffen.
Met de enige benzineauto die ik in de tussentijd gereden heb was er wat vervuiling intern, maar een beetje petrol cleaner van Kroon en de problemen waren weg. Maar dat had meer te maken met de directe inspuiting.
Peugeot 106 diesel in een half jaar van 250 naar 273k gereden, geen enkel probleem
206 1.4hdi in 15 maanden van 224k naar 273k gereden, veel gezeur maar niks wat met de brandstofkwaliteit te maken had.
C30 1.8 van 137k naar 242k gereden in 4 jaar, deze had dus wat vervuiling, maar was standaard bij die motor ivm directe inspuiting
308 2.0hdi in 4,5 jaar van 111 naar 230k gereden (ondanks corona) geen enkel probleem met diesel.
En het klopt dat er goedkopere tankstations langs de snelweg zitten, aan de A32 was de Texaco iets ten zuiden van Heerenveen altijd 1 die ik soms toch even meepakte, ook de Shell aan de andere kant is goedkoper. De Esso nabij Budel was ook een tijdje goedkoper, maar nu niet meer.
Maar de tankstations in de buurt van Gorredijk zijn nog wel een flink stuk goedkoper,
Maar die vermeende slechte kwaliteit brandstoffen kunnen wmb na >400k km naar het rijk der fabelen. En nee, in het onderhoud is het brandstoffilter (muv misschien in de 308 en enkele leaseauto’s die ik niet genoemd heb) nooit meegenomen. In de Volvo was het brandstoffilter niet te vervangen bv, zat in de tank, en als het vervangen van de tank een standaard ritueel zou zijn geweest, zoals bv de lekkende voorruit was, was dat allang een dingetje in de C30 club geweest.
Wat wel kan is dat 1 station vervuild is, maar ik geloof er niks van dat een hele keten Tango (q8) vuiler is, met de eisen aan brandstoffen in het achterhoofd.
[
Voor 13% gewijzigd door
GAIAjohan op 26-05-2025 19:11
]