Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:30

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

BarendBotje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:49:
[...]

Kan er met 98 ook niet verder gereden worden dan met 95?
Dat is wel het effect van merkbaar zuiniger ja.

Maar het prijsverschil is iets van 7% en zoveel is het dan weer niet.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 22:49
BarendBotje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:49:
[...]

Kan er met 98 ook niet verder gereden worden dan met 95?
Ja, maar het verschil is ook weer niet zo groot. Afhankelijk van het prijsverschil maak je het zo een beetje goed.

Mijn onafhankelijke garagist zweert ook bij 98 benzine voor de ecoboost motoren. Anderzijds, de auto is ook gemaakt voor 95 dus het zal zeker niet slecht zijn behalve dat hij er iets minder aangenaam op loopt.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07 21:01
Darks schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:30:
[...]

Ja, maar het verschil is ook weer niet zo groot. Afhankelijk van het prijsverschil maak je het zo een beetje goed.

Mijn onafhankelijke garagist zweert ook bij 98 benzine voor de ecoboost motoren. Anderzijds, de auto is ook gemaakt voor 95 dus het zal zeker niet slecht zijn behalve dat hij er iets minder aangenaam op loopt.
Het verschil in bereik varieert per motortype. Meestal zijn kleinere turbomotoren er wel gevoelig voor.
Zelf heb ik altijd atmosferische 8 en 6 pitters gereden, en er niet veel van gemerkt.
Mijn 1.6 ecoboost (voorheen in de Ford Galaxy) reed er wel lekkerder op. Mijn huidige Explorer PHEV merk ik niets van verschil E10 of E5.

Het zal je 2-3% verbruik schelen. Financieel gezien kan het dus niet uit. Maar het zijn keuzes die iedereen zelf moet maken. Wel is het zo dat als je weinig kilometers maakt, dat het handig is om E5 te tanken ivm de snelle veroudering van E10 (trekt vocht aan).

[ Voor 4% gewijzigd door reinier68 op 20-05-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:50
Ruben279 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:11:
Voordeel van Duitsland is dat je er 98 tankt voor dezelfde prijs waarmee je in Nederland net of nog net niet 95 tankt....
In DE scheelde het gewoon 50 cent per liter voor E98 vergeleken met NL, dat is bij een 50 liter tank gewoon even 25 euro verschil
in DE kost de V-power racing (E102) soms minder dan de E98 hier in NL ;(

Benzine met hoger octaan is gewoon beter voor de turbo motor en als gevolg van beter controleerbare ontsteking (en ontbranding) levert het ook meer vermogen op. Shell E95 doet OAR rond de -0.2 terwijl ik met BP Ultimate98 steady rond de -0.7 zit. Google maar eens op OAR.
Voor verbruik doet het bij mij iig weinig. Grootste winst is daar te halen door de rechtervoet en ritten van +100km te maken ipv de gebruikelijke 30km enkele rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik tank In principe in België, e10 is daar nu zo’n €1,54 en 98 €1,64.

In het verleden toen ik de Volvo C30 met de Mazda 1.8 reed weleens gekeken of ik verschil merkte, maar dat was eigenlijk niks. Tussen e10 en e5 95 heb ik destijds na de overgang in BE een verschil verbruik van 2% gemerkt.

Maar kan binnenkort wel even kijken of ik het weer eens probeer. Op dit moment lijk ik op 95 op een actieradius van 950km uit te komen (?)..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gMFk_xc_W2dc37RCblXNEvQLHk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XGJXB8cdKq4A3BECMdcSCUDU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtjj0Aoz9PDSYrjWJRX8LVv6Tfw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a4ReUyRL1KSBgnXLNUdkH0HC.jpg?f=user_large

Verder nog even een vraag over de trekhaak. Zijn er hier mensen met een Focus IV met vaste haak icm parkeersensoren? Gaat dat een beetje goed, of beter toch afneembaar?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 07:49
Ik tank dus diesel met mijn Mondeo 1.5 tdci en door een verbruik van 1:21 heb ik een actieradius van minimaal 1200 km. Ik tank dan altijd op de plekken waar de diesel het goedkoopste is. Regelmatig bezoek ik mijn dochter in Friesland, waar in Gorredijk de goedkoopste brandstoffen van Nederland te tanken zijn. Een liter diesel kost daar nu 1.42 en als je dat vergelijkt met de prijzen aan de snelweg, scheelt dat tot 50 cent per liter. Als particulier ben je stapelgek om daar te tanken, want dat kost je in mijn geval 30 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:03
@GAIAjohan Ik heb een afneembare trekhaak, maar die heb ik de afgelopen 2 weken in Italië gewoon laten zitten. Om redenen :+

Daar hebben de parkeersensoren echt geen last van, geen enkel piepje door gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
lolgast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:33:
@GAIAjohan Ik heb een afneembare trekhaak, maar die heb ik de afgelopen 2 weken in Italië gewoon laten zitten. Om redenen :+

Ik vraag het vooral omdat ik toen ik aan het rondkijken was voor een nieuwe auto, ook een Kia Ceed heb gereden met de trekhaak erop waar de parkeersensoren continu moord en brand schreeuwden..

Bij mijn vorige auto (Peugeot 308) had ik een afneembare, maar daar maakte het niet uit of hij erop bleef zitten of niet. De parkeersensoren deden het gewoon goed..

Op mijn C30 zat een vaste, waar ook de parkeersensoren geen probleem mee hadden

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 23-05-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
@GAIAjohan

Als ze de trekhaak monteren, horen ze ook de sensoren af te stellen.
Dat waren ze bij mij vergeten, en dan gillen ze idd moord en brand, maar ook de remassistent trapt er steeds in. Even aan de computer... en klaar, niets geen last meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
lolgast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:33:

Mijn Mondeo met electrisch uitschuifbare trekhaak herkent de fietsendrager en laat dit zien op de display van de parkeersensoren, maar dat zal bij een Focus waarschijnlijk niet anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Ja precies. Ik verwacht dat zodra een stekker is aangesloten ik meteen ook de info daarvoor op het display krijg.
Bij de Volvo was er al een extra verklikker voor de richtingaanwijzers van de ‘aanhanger’. En werden de sensoren uitgeschakeld
En mijn Peugeot schakelde de sensoren en dode hoek ook netjes uit als er een aanhanger gekoppeld was.

Alleen nog even kijken waar, denk gewoon maar even trekhaakcentrum met een paar ANWB goodies.. Lijkt verder wel betrouwbaar..

ITT in dit topic genoemde Trekhaakpunt. Die mogen dan wel goedkoop zijn, maar de reacties van de eigenaar op prutswerk (check 1 van de laatste reviews bij een Tesla met foto’s!), after sales of mensen die -iets- willen vragen spreekt boekdelen. En op skodaforum gelezen dat hij gewoon niet ingeleerd werd.. plus geen klantcontact en niet kunnen zien wat hij doet is m.i. ongehoord..

En zeker gezien die Tesla, daarom wil je wel klantcontact, zodat je verwachtingen van een trekhaak ook uitkomen, dus netjes gebruik maken van de voorziene mogelijkheden ipv beunend een onbekend Spaans merk trekhaak dwars door je bumper heen..

Kom gewoon nog een review tegen waar de permanente 12V afgetakt was van de 12V in de kofferbak :X waarna zekeringen sprongen. Compleet met foto’s van de bedrading en facturen

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 23-05-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Ik merk dat onze 1.5 Ecoboost Focus 182 A8 zeer onzuinig geworden is sinds deze enkel nog stadsverkeer doet. Haal er hoogstens 1 op 12 mee. We gaan door de komst van mijn vrouw haar nieuwe auto er ook niet meer mee reizen. Dan viel het verbruik me wel altijd mee.

Bij de lokale Ford garage staan er een aantal facelift modellen in de 1.0 Mhev 125 / 155 pk.

Zijn deze in de praktijk merkbaar zuiniger? Het is misschien niet het meest logische idee maar ik wil wel eens gaan informeren hoeveel opleg ik kwijt zou zijn voor een iets jonger model. Dat dan hopelijk zuiniger is, en misschien ook minder kans op problemen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:42
Gisteren is voor de 4e keer de versnellingsbak van de focus kapot gelopen. Ik schakel vanuit stilstand naar 1 en de pook klapt met tandenpoetsen uit de versnelling. BIZAR dat dit 15K km’s geleden ook al zo was :(

Betreft 155pk mhev met handbak uit 2023

Iemand anders ook deze problemen of heb ik een maandagmorgen model?

Hieronder een lijstje met problemen van deze auto tot nu toe, 80K km’s gereden.

13K: bak 1, 2e versnelling synchromesh
29K: bak 2, 2e versnelling synchromesh
34K: raamstoring, ging niet meer automatisch dicht
65K: bak 3, 1e versnelling synchromesh
75K: koplamp vervangen ivm vochtproblemen
80K: bak 4, 1e versnelling synchromesh
Na levering: missende speaker in achterdeur

Het betreft lease, iemand een idee of ik hier nu ff een serieus gesprek met Ford moet voeren of dit bij de leasemaatschappij moet neerleggen? Leaseplan weet nog niet dat de auto nu alweer kapot is, ik trek op in de 2e versnelling.
Ik ga in ieder geval vragen of ze nu eens heel de bak vervangen ipv telkens onderdelen in de bak. Er moet wel iets mis zijn in die bak naast de synchromeshes.

[ Voor 4% gewijzigd door Heijmenberg99 op 25-05-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
Super balen!
Zou het bij de LM neerleggen. Die kunnen ook vast wel zien wat er (al) aan gedaan is, en zouden kunnen aandringen om een complete vervanging oid dan enkel een onderdeeltje vervangen als oplossing.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Om nog even terug te komen op de range
Vandaag weer getankt, 753,2km gereden, er ging 39,75L in, dus een verbruik van 5,277L/100km. En de aangegeven range na het tanken stond op ruim 900km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj7fdKYgmkWxfQOrcvclvmqdTpY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BGDaOIq3wSyW4Msleb3H3PMi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-07 13:38
Rocketman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:32:
Ik tank dus diesel met mijn Mondeo 1.5 tdci en door een verbruik van 1:21 heb ik een actieradius van minimaal 1200 km. Ik tank dan altijd op de plekken waar de diesel het goedkoopste is. Regelmatig bezoek ik mijn dochter in Friesland, waar in Gorredijk de goedkoopste brandstoffen van Nederland te tanken zijn. Een liter diesel kost daar nu 1.42 en als je dat vergelijkt met de prijzen aan de snelweg, scheelt dat tot 50 cent per liter. Als particulier ben je stapelgek om daar te tanken, want dat kost je in mijn geval 30 euro extra.
We horen het wel weer als die vieze troep het systeem vervuild heeft en allerlei foutmeldingen krijgt door bijv. een verstopt brandstoffilter .

Het is uiteraard logisch dat je op de kosten let maar vaak kan je zelfs bij een bemande shell goedkoper tanken dan op een onbemande merkloze/tango/tinq/makro troep die op een goede drukke locatie zitten . Persoonlijk ga ik dan liever voor een shell/bp/total/esso.

Prijzen gister in straal van 20km ;
shell bemand : 1,57
tango onbemand :1.59
esso bemand goede locatie 1.70
esso snelweg 1.64 ( ja echt 😉 )
Bp onbemand 1.57

Hier hoeft zeker geen ' het is toch allemaal uit het zelfde vat discussie van te komen het is maar een tip , wel uit eigen ervaring met goedkope diesel . Dat de snelweg overal en altijd 50 cent duurder is klopt ook niet zie boven ( 5 cent ) vaak verdienen ze de rest aan tabak/koffie/snoep uit de shop . En om nou gemiddeld 50L x 5 cent = €2.50 te besparen zet ook geen zoden aan de dijk.

Je zou dr ook af en toe ( 2x p jaar ) een wynns dieselcleanertje van 9€ bij kunnen gooien ( dat doet een premium brandstof zoals vpower in feite ) om het schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
@Rocketman

[ Voor 98% gewijzigd door nuffy op 26-05-2025 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Tsja, Tango is gewoon Q8, en verder zijn er maar een paar depots in Nederland. Als diesel of benzine van goedkopere merken echt een probleem zou zijn had ik dat in de laatste 12 jaar toch echt moeten merken met zo’n 40k/jaar veelal goedkopere tankstations.

Ik geloof er dus eigenlijk niet zoveel meer van en krijg vooral het gevoel van:
Not this again.. Het doet me vooral denken aan discussies van jaren terug.. met doemverhalen over Tinq, BIM etc.. alsof de lokale dorpspomp in superieur wordt als ze BP gaan leveren ipv OK..

Met mijn diesels nooit problemen gehad, en of dat nu bij een Shell, Fieten (Gorredijk), Tango of wat dan ook weg komt, zal mij roesten. Verder zitten er gewoon strenge eisen aan de brandstoffen.

Met de enige benzineauto die ik in de tussentijd gereden heb was er wat vervuiling intern, maar een beetje petrol cleaner van Kroon en de problemen waren weg. Maar dat had meer te maken met de directe inspuiting.

Peugeot 106 diesel in een half jaar van 250 naar 273k gereden, geen enkel probleem
206 1.4hdi in 15 maanden van 224k naar 273k gereden, veel gezeur maar niks wat met de brandstofkwaliteit te maken had.
C30 1.8 van 137k naar 242k gereden in 4 jaar, deze had dus wat vervuiling, maar was standaard bij die motor ivm directe inspuiting
308 2.0hdi in 4,5 jaar van 111 naar 230k gereden (ondanks corona) geen enkel probleem met diesel.

En het klopt dat er goedkopere tankstations langs de snelweg zitten, aan de A32 was de Texaco iets ten zuiden van Heerenveen altijd 1 die ik soms toch even meepakte, ook de Shell aan de andere kant is goedkoper. De Esso nabij Budel was ook een tijdje goedkoper, maar nu niet meer.

Maar de tankstations in de buurt van Gorredijk zijn nog wel een flink stuk goedkoper,

Maar die vermeende slechte kwaliteit brandstoffen kunnen wmb na >400k km naar het rijk der fabelen. En nee, in het onderhoud is het brandstoffilter (muv misschien in de 308 en enkele leaseauto’s die ik niet genoemd heb) nooit meegenomen. In de Volvo was het brandstoffilter niet te vervangen bv, zat in de tank, en als het vervangen van de tank een standaard ritueel zou zijn geweest, zoals bv de lekkende voorruit was, was dat allang een dingetje in de C30 club geweest.
Wat wel kan is dat 1 station vervuild is, maar ik geloof er niks van dat een hele keten Tango (q8) vuiler is, met de eisen aan brandstoffen in het achterhoofd.

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 26-05-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Die vervuiling van de motor valt wel mee hoor. Inmiddels staat de teller op 324.000 km en heb tot nu toe niets hoeven doen aan de EGR of roetfilter. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je merk brandstof of witte brandstof tankt. Bij voorkeur tank ik toch bij Shell of Esso. In Gorredijk kan je vandaag Esso diesel tanken voor 146.9 per liter dankzij plaatselijke concurrentie. Donderdag kom ik daar op bezoek, dus gaat de tank weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
GAIAjohan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:03:
Vandaag weer getankt, 753,2km gereden, er ging 39,75L in, dus een verbruik van 5,277L/100km. En de aangegeven range na het tanken stond op ruim 900km
[Afbeelding]
Inderdaad, als je je best doet kan je ver komen met een litertje brandstof. Een paar jaar geleden ben ik eens gaan hypermilen met mijn Mondeo Wagon 1.5 tdci met het volgende resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzJoImyS0Cll9dxcEy8KAx4rXMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRa2KRa8c7EpN9yrKPhPX0Pi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
@Heijmenberg99 Bij een automaat heb ik altijd wel de vrees voor technische problemen, wat niet zou mogen, maar bij een handbak zou je dit helemaal niet verwachten.

Ik zou zeker eens een grondig nazicht / test vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:13

Rzaan

Altijd zoekende

GAIAjohan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:54:
Tsja, Tango is gewoon Q8, en verder zijn er maar een paar depots in Nederland. Als diesel of benzine van goedkopere merken echt een probleem zou zijn had ik dat in de laatste 12 jaar toch echt moeten merken met zo’n 40k/jaar veelal goedkopere tankstations.
Beetje off topic: Is het niet zo dat inderdaad alle merken bij dezelfde depots hun brandstof halen, en pas NA het vullen van de tankwagen er merk-specifieke additieven worden toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Beetje off topic: Is het niet zo dat inderdaad alle merken bij dezelfde depots hun brandstof halen, en pas NA het vullen van de tankwagen er merk-specifieke additieven worden toegevoegd?
Klopt, en zelfs dat gaat op kleine schaal omdat anders de eisen van de brandstof in gevaar komen.. en natuurlijk is een factor 1:10000 nog best veel, terwijl het eigenlijk niet zoveel is.

Maar dan nog, als er vervuiling zou zitten in de basisbrandstof zou het bij elk station dat aangedaan wordt terechtkomen. Of dat nu een Fieten is of een Shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
GAIAjohan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:54:

Ik geloof er dus eigenlijk niet zoveel meer van en krijg vooral het gevoel van:
Not this again.. Het doet me vooral denken aan discussies van jaren terug.. met doemverhalen over Tinq, BIM etc.. alsof de lokale dorpspomp in superieur wordt als ze BP gaan leveren ipv OK..

Met mijn diesels nooit problemen gehad, en of dat nu bij een Shell, Fieten (Gorredijk), Tango of wat dan ook weg komt, zal mij roesten.
Dit zijn ook niet de hypermoderne ultrazuinige gevoelige blokken waar ik het over heb . Degene die jij noemt lopen op frituurvet ook nog wel

Eerder over die 1.5 tdci , en bijbehorende ford injectoren egr en roetfilters samenspel. Slechte verbranding is meer roet en betekend dat alles vervuild en bijv. je roetfilter langzaam volloopt en dan klaar is .

@Rocketman
mooie kmstand , dan zal het wel spaak lopen . Ken een geval van een 1.5tdci met slechts 130k en alles was vol vervuild en roetfilter oveleden .

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 04-06-2025 13:58 . Reden: Emojigebruik is wat overbodig ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
nuffy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:30:
[...]

Dit zijn ook niet de hypermoderne ultrazuinige gevoelige blokken waar ik het over heb . Degene die jij noemt lopen op frituurvet ook nog wel

Eerder over die 1.5 tdci , en bijbehorende ford injectoren egr en roetfilters samenspel. Slechte verbranding is meer roet en betekend dat alles vervuild en bijv. je roetfilter langzaam volloopt en dan klaar is .

@Rocketman
mooie kmstand , dan zal het wel spaak lopen . Ken een geval van een 1.5tdci met slechts 130k en alles was vol vervuild en roetfilter oveleden .
Oh ja, een 2Liter HDI (DW10FD) uit 2016 die gewoon euro 6 compliant was en ook al aan de adblue zat loopt op frituurvet. Het ding liep verder gewoon netjes 1:23 gemiddeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 04-06-2025 13:59 . Reden: Quote edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
nuffy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:30:
[...]

@Rocketman
Als het eventueel spaak loopt, dan gaat er gewoon een nieuw roetfilter in. Geen probleem.

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 04-06-2025 14:00 . Reden: Quote edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 04-06-2025 13:57 . Reden: Maak een TR aan in het vervolg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-07 16:26
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 04-06-2025 13:58 . Reden: Maak een TR aan in het vervolg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
GAIAjohan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:03:
[Afbeelding]
Je kunt echt prima 1/12 rijden met een 2023 Focus hoor
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/41/0d/4b96d227fba8ac098b1127b80a22.jpeg

Dit was Oss->Soest en terug gisteravond en een ritje door de stad vandaag naar verschillende winkels

[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 31-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Heijmenberg99 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:01:
Gisteren is voor de 4e keer de versnellingsbak van de focus kapot gelopen. Ik schakel vanuit stilstand naar 1 en de pook klapt met tandenpoetsen uit de versnelling. BIZAR dat dit 15K km’s geleden ook al zo was :(

Betreft 155pk mhev met handbak uit 2023

Iemand anders ook deze problemen of heb ik een maandagmorgen model?

Hieronder een lijstje met problemen van deze auto tot nu toe, 80K km’s gereden.

13K: bak 1, 2e versnelling synchromesh
29K: bak 2, 2e versnelling synchromesh
34K: raamstoring, ging niet meer automatisch dicht
65K: bak 3, 1e versnelling synchromesh
75K: koplamp vervangen ivm vochtproblemen
80K: bak 4, 1e versnelling synchromesh
Na levering: missende speaker in achterdeur

Het betreft lease, iemand een idee of ik hier nu ff een serieus gesprek met Ford moet voeren of dit bij de leasemaatschappij moet neerleggen? Leaseplan weet nog niet dat de auto nu alweer kapot is, ik trek op in de 2e versnelling.
Ik ga in ieder geval vragen of ze nu eens heel de bak vervangen ipv telkens onderdelen in de bak. Er moet wel iets mis zijn in die bak naast de synchromeshes.
Update! Leasemaatschappij en ford zijn in overleg om de hele auto te vervangen. Ik weet alleen nog niet wat dat voor mij gaat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Update! Leasemaatschappij en ford zijn in overleg om de hele auto te vervangen. Ik weet alleen nog niet wat dat voor mij gaat betekenen.
De LM wordt er vast niet slechter van… :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
[...]

Op zich wel mooi dat ze dat doen.
verschil voor jou is dat je misschien geen auto meer kan bestellen maar een gereed exemplaar krijgt aangeboden. En dat je bijtelling opnieuw berekend gaat worden. Als de vorige kortingen had, weet ik niet of dat na vervanging nog zo is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heijmenberg99
[...]

Ik ben gebeld door Ford. Er is een compleet nieuwe bak+ koppeling+ toebehoren onderweg vanuit Keulen. Dus ik ben benieuwd of deze bak wel heel blijft :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Heijmenberg99
De Focus is weer terug en wat een genot om weer in te rijden! De kale 208 leenauto is echt een compleet andere ervaring op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Heijmenberg99 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Ik ben gebeld door Ford. Er is een compleet nieuwe bak+ koppeling+ toebehoren onderweg vanuit Keulen. Dus ik ben benieuwd of deze bak wel heel blijft :+
Er zijn verhalen van mensen die meer dan 4 keer hetzelfde euvel hadden voordat het voorgoed opgelost werd. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-07 21:38
Hoi! Heeft iemand enig idee welk onderdeel dit is? Zit aan passagiers kant voor. Focus station uit 2009.

Lekt geelachtige vloeistof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKnlhOFo9qTuhEaHs7MycFeJT8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9NLMoqXDFz4WnBzDaFUw8BV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Lastig, maar dat lijkt mij een hoofdremcilinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
DCB87 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:33:
Hoi! Heeft iemand enig idee welk onderdeel dit is? Zit aan passagiers kant voor. Focus station uit 2009.

[Afbeelding]
Stuurbekrachtigingspomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
DCB87 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:33:

[Afbeelding]
Heb je een foto van verderaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
SniperGuy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Er zijn verhalen van mensen die meer dan 4 keer hetzelfde euvel hadden voordat het voorgoed opgelost werd. |:(
Dit was de 4e keer :+ laten we hopen dat dit goed blijft nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-07 21:38
Volgens mij heb je gelijk. Net de auto even van de oprit gehaald en sturen ging echt heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 14:06
Iemand al terug geweest naar de dealer voor deze terugroepactie?

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP250085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickmanders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 19:33
Mijn Puma gaat morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 14:06
Ben benieuwd, volgens de dealer kon ik nog gewoon met de auto op vakantie overmorgen. Maar voor de zekerheid wel maar ANWB Europa service afgesloten. Het rijdt toch niet lekker wetende dat er iets niet goed kan zitten aan de brandstofleiding.

Al verwacht ik het eigenlijk niet mijn Puma uit '22 is net over de 40.000 heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Turralyon schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:17:
Ben benieuwd, volgens de dealer kon ik nog gewoon met de auto op vakantie overmorgen. Maar voor de zekerheid wel maar ANWB Europa service afgesloten. Het rijdt toch niet lekker wetende dat er iets niet goed kan zitten aan de brandstofleiding.

Al verwacht ik het eigenlijk niet mijn Puma uit '22 is net over de 40.000 heen
Ik zou me geen zorgen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstuniek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-07 18:56
Hoeft natuurlijk niet exakt hetzelfde te zijn als mijn ervaring, lang geleden. Gevalletje brandstofleiding komt mij zeer bekend voor uit de tijd met mijn mij Focus 1.8 Tdci. Heb totaal 7 keer een hogedruk brandstof dieselleiding moeten laten vervangen. Griekenland, Spanje, Frankrijk en Nederland.
De voorlaatste laatste keer in Spanje en toen gelijk 2 extra leidingen aangeschaft. Omdat als de druk van de leiding eraf was door slijten deze veilig zelf vervangen kon worden. De zelf aangeschafte leiding is toen door de garage gebruikt, waarop de garage ook aan gaf iets gevonden te hebben met een lostrillend blokje aan het motorblok en jawel geen last meer van gehad. Uiteindelijk via de dealer een waardebon van Ford ter waarde van 1000 euro ontvangen. (winterbanden met velgen voor aangeschaft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Nee, is niet hetzelfde euvel lijkt me. Een Puma op benzine is uiteraard iets volkomen anders dan Focus 1.8 diesel uit lang vervlogen tijden. Neemt niet weg dat je erg voorzichtig moet zijn met brandstofleidingen, zeker als daar benzine doorheen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
Beste Fordrijdende medetweakers, ik heb sinds vandaag een probleem bemerkt in mijn Ford Fiesta waar ik graag jullie expertise/advies bij wil. Uiteraard neem ik ook contact op met de garage, maar ik zou er eerst graag al een beeld van willen vormen, vandaar mijn vraag hier.

Het probleem: vandaag tijdens het rijden werd herhaaldelijk het antislipsysteem actief. Dit gebeurde in scherpe bochten, zoals op klaverbladen op de snelweg. Dit bij een normale snelheid en het trad zelfs op bij een lager dan normale snelheid. Ik kon het systeem zowel voelen ingrijpen als zien door het knipperende lampje. Dit heb ik verder nooit eerder gehad, behalve 1 maal tijdens een hele heftige regenbui en aquaplaning. Toen was het ook een voelbare dreigende slip dus logisch dat het systeem toen werd geactiveerd.

Bijzonderheden: Vorige week zijn mijn achterbanden vervangen. Wat mij betreft mochten de voorbanden ook maar die waren nog net te goed voor de leasemaatschappijcriteria dus die werden niet meegenomen.

Auto: Ford Fiesta (dec 2020), 85000 km

Mijn vraag: hebben jullie activatie van het antislipsysteem weleens meegemaakt? Zou de bandenwissel achter er mee te maken kunnen hebben? Ik dacht zelf dat misschien het verschil in grip tussen de nieuwe achterbanden en de nog net voldoende voorbanden misschien de stabiliteit heeft verminderd?

Dank allen voor meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Verkeerde of goedkope banden? Kapotte ABS sensor?
Een Mk8 Fiesta moet je normaal gesproken (zeker met 17 inch velgen en goede banden) heel stevig op z'n staart trappen en de bocht door jakkeren wil de ESP ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
SniperGuy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:21:
Verkeerde of goedkope banden? Kapotte ABS sensor?
Een Mk8 Fiesta moet je normaal gesproken (zeker met 17 inch velgen en goede banden) heel stevig op z'n staart trappen en de bocht door jakkeren wil de ESP ingrijpen.
Dank voor je snelle reactie! Dat dacht ik dus ook, ik rijd soms redelijk sportief door de bocht maar zeker niet extreem en vandaag was het eerst een heel normale snelheid maar het bleef zich nadien ook op een extra lage snelheid voordoen. In de 85000 km die ik heb gereden erin nooit een dergelijk probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Citroentjuh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:14:
Beste Fordrijdende medetweakers, ik heb sinds vandaag een probleem bemerkt in mijn Ford Fiesta waar ik graag jullie expertise/advies bij wil. Uiteraard neem ik ook contact op met de garage, maar ik zou er eerst graag al een beeld van willen vormen, vandaar mijn vraag hier.

Het probleem: vandaag tijdens het rijden werd herhaaldelijk het antislipsysteem actief. Dit gebeurde in scherpe bochten, zoals op klaverbladen op de snelweg. Dit bij een normale snelheid en het trad zelfs op bij een lager dan normale snelheid. Ik kon het systeem zowel voelen ingrijpen als zien door het knipperende lampje. Dit heb ik verder nooit eerder gehad, behalve 1 maal tijdens een hele heftige regenbui en aquaplaning. Toen was het ook een voelbare dreigende slip dus logisch dat het systeem toen werd geactiveerd.

Bijzonderheden: Vorige week zijn mijn achterbanden vervangen. Wat mij betreft mochten de voorbanden ook maar die waren nog net te goed voor de leasemaatschappijcriteria dus die werden niet meegenomen.

Auto: Ford Fiesta (dec 2020), 85000 km

Mijn vraag: hebben jullie activatie van het antislipsysteem weleens meegemaakt? Zou de bandenwissel achter er mee te maken kunnen hebben? Ik dacht zelf dat misschien het verschil in grip tussen de nieuwe achterbanden en de nog net voldoende voorbanden misschien de stabiliteit heeft verminderd?

Dank allen voor meedenken :)
Welk merk en type banden? Wat is de bandenspanning? Zelfde maat achter als voor gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
GekkeRipper schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Welk merk en type banden? Wat is de bandenspanning? Zelfde maat achter als voor gemonteerd?
Voor: Bridgestone (circa 45000 km mee gereden)
Achter: Ventus prime 3 (nieuw)
Beide: 195/60 R15 88V

Bandenspanning: 2.5 rondom (wisselt per meting soms .1 per band)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Citroentjuh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Voor: Bridgestone (circa 45000 km mee gereden)
Achter: Ventus prime 3 (nieuw)
Beide: 195/60 R15 88V

Bandenspanning: 2.5 rondom (wisselt per meting soms .1 per band)
Beide een A merk. Dit zou niet zulke vage problemen kunnen verklaren. Ik zou ermee terug gaan naar de garage. Uitlezen en de wielbouten opnieuw nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
GekkeRipper schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Beide een A merk. Dit zou niet zulke vage problemen kunnen verklaren. Ik zou ermee terug gaan naar de garage. Uitlezen en de wielbouten opnieuw nalopen.
Ja ga ik zeker, afspraak al gepland. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-07 21:20
Iemand goede ervaring met (andere) vloermatten? Draag (bijna altijd) nette schoenen (van Bommels) en die hebben een harde hak. Bestuurdersmat slijt daardoor erg snel. Na 7 maanden zit er al bijna een gat in waar je met de hak de mat raakt. Andere matten zijn nog prima dus hoef ze niet perse allemaal te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
@agroote Ken het probleem, heb al eens via internet een webshop over automatten gevonden die aan huis leveren, best tevreden van. Vervelend is wel dat je vaak een set van 4 moet kopen. Je kan een rubberen set overwegen, die zijn steviger, maar dat is meer iets voor de winter.

[ Voor 19% gewijzigd door Darks op 22-06-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik rij tijdelijk in een nieuwe Puma. Het valt mij op dat het volume van de navigatiemeldingen in Android Auto (prompt volume) niet lager gezet kan worden. Of nou, dit kan wel, maar bij de volgende instructie staat 'ie weer op standje oorverdovend. Dit blijkt een wijdverspreid probleem te zijn als ik o.a. naar Reddit kijk. Klopt het dat er hier nog steeds geen oplossing voor is?

[ Voor 13% gewijzigd door S_Chief op 22-06-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
Darks schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:10:
@agroote Ken het probleem, heb al eens via internet een webshop over automatten gevonden die aan huis leveren, best tevreden van. Vervelend is wel dat je vaak een set van 4 moet kopen. Je kan een rubberen set overwegen, die zijn steviger, maar dat is meer iets voor de winter.
Ja zag het ook inderdaad. Ook matten met een hakstuk zijn er maar ben wel benieuwd naar ervaringen wat matten betreft. Je hebt allerlei verschillende webshops met verschillende materialen en ook prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
S_Chief schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:36:
Ik rij tijdelijk in een nieuwe Puma. Het valt mij op dat het volume van de navigatiemeldingen in Android Auto (prompt volume) niet lager gezet kan worden. Of nou, dit kan wel, maar bij de volgende instructie staat 'ie weer op standje oorverdovend. Dit blijkt een wijdverspreid probleem te zijn als ik o.a. naar Reddit kijk. Klopt het dat er hier nog steeds geen oplossing voor is?
Factory reset uitgevoerd en voorzien van de laatste Sync versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@SniperGuy Update weet ik niet (huurauto), maar ik heb wel een fabrieksreset upgevoerd (zonder effect). Ik rij inmiddels maar zonder gesproken instructies. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

S_Chief schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:31:
@SniperGuy Update weet ik niet (huurauto), maar ik heb wel een fabrieksreset upgevoerd (zonder effect). Ik rij inmiddels maar zonder gesproken instructies. :p
De truc in onze S-Max (zelfde systeem) was om de volumeknop een slinger te geven tijdens de instructie. Maar dat heb je vast al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Idd. Dat werkt wel, maar de volgende instructie wordt weer op het oude (zeer luide) volume afgespeeld.

[ Voor 92% gewijzigd door S_Chief op 25-06-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
S_Chief schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:31:
Naar de dealer en laten updaten :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
Darks schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:10:
matten-online.nl
In het bestelmenu kun je kiezen voor alleen bestuurdersstoel (met minderprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:49
Zijn er al mensen die hier wat over hebben vernomen?
https://www.ford.nl/onder...ata-airbag-terugroepactie

Is toch wel een ernstig probleem.

34 doden wereldwijd.
https://www.ad.nl/auto/fr...ok-in-jouw-auto~a43a202a/
Edit :op de site van de Franse overheid kan je zien welke modellen het om gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikG2 op 25-06-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

En het erge is dat dit probleem al minimaal 12 jaar speelt ( misschien al sinds 1998):
In 2013, a series of deaths and injuries associated with defective Takata airbag inflators made in their Mexico plant led to a recall of 3.6 million cars equipped with Takata airbags.
Reports state that the problems may have begun a decade before,[16] with the faulty airbags placed in some Honda models starting in 1998.[17]
Maar ja bedrijf is al tijden failliet en de fabrikanten willen niet voor de kosten opdraaien.
Alleen vallen er nu iets teveel doden..

Bron wiki takata

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

ErikG2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:46:
Zijn er al mensen die hier wat over hebben vernomen?
https://www.ford.nl/onder...ata-airbag-terugroepactie

Is toch wel een ernstig probleem.

34 doden wereldwijd.
Edit :op de site van de Franse overheid kan je zien welke modellen het om gaat.
Nee, maar als ik mijn VIN op deze website invoer valt mijn Fiesta niet onder de terugroepactie: https://www.ford.nl/ondersteuning/terugroepingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:49
SayWhatAgain! schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Nee, maar als ik mijn VIN op deze website invoer valt mijn Fiesta niet onder de terugroepactie: https://www.ford.nl/ondersteuning/terugroepingen
De fiesta komt (gelukkig) niet voor in de lijst. Die rij ik zelf ook namelijk. Maar er staan aardig wat Ford modellen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
SniperGuy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Naar de dealer en laten updaten :Y
Dit is zo'n ding met OTA-updates (Sync 4). Gelukkig rij ik er niet al te lang meer mee, dus ze zoeken het maar uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 17:02
Ik heb een fiesta 1.3 mk5, bij mijn achterklep kan ik mijn sleutel niet ronddraaien. Ik heb het paneel er binnen afgehaald en zo kon ik hem handmatig door aan het palletje te trekken (wat normaal mn sleutel doet) openmaken.
Ik ben nu online aan het zoeken voor een cilinder met sleutel maar ik kan niets vinden, wel contactslot maar geen cilinder voor de achterklep.
Ik vraag me nu af zoek ik verkeerd of denk ik verkeerd, kan ik een contactslot cilinder gebruiken of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
Marcel Br schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:02:
[...]

matten-online.nl
In het bestelmenu kun je kiezen voor alleen bestuurdersstoel (met minderprijs)
Zag het ja. Heb je ervaring met hun kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-07 20:17
Vraagje: ik rijd sinds enkele maanden in een gloednieuwe Puma ST-Line X in de gave kleur Cactus Grey. Helaas kwam ik er enkele dagen geleden achter dat ik lakschade op mijn motorkap heb.
Ik twijfel of dit komt door steenslag, of dat dit een lak defect is? Het lijkt namelijk wel erg "diep" tot op de grondlaag, geen oppervlakkige schade. Moet ik hier z.s.m. iets aan laten doen, omdat er nu minder bescherming van de carrosserie is?

Alvast dank voor jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CPbhV7ppRyP6D_A_vH6zMVFuRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUVNnDWeu5Ie5OLc1al69MVm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLADrrjDtCMszYM6i3eQ6e_NVYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKyOmzJnhWShBAHwaeiLBgIp.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
GekkeRipper schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Update inmiddels bij de garage geweest. Ze hebben alles nagelopen qua ESP en remsysteem en ook wat proefritjes gemaakt waarin ze geen enkele afwijking vonden. Hun hypothese is dat het komt doordat de nieuwe banden nog te weinig grip hebben tov de oude banden en dat dit effect op de hete wegen van afgelopen week is versterkt. Ze hebben de druk van de voorbanden iets aangepast om te compenseren voor dit effect. Resultaat: het komt nu inderdaad bijna niet meer voor, alleen als ik in scherpe bocht om te testen echt even wat harder ga dan normaal. Maar niet meer op een normale tot lage snelheid. Lijkt dus opgelost en zou als de banden beter zijn ingesleten helemaal weg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
KabouterTilly schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:02:
Vraagje: ik rijd sinds enkele maanden in een gloednieuwe Puma ST-Line X in de gave kleur Cactus Grey. Helaas kwam ik er enkele dagen geleden achter dat ik lakschade op mijn motorkap heb.
Ik twijfel of dit komt door steenslag, of dat dit een lak defect is? Het lijkt namelijk wel erg "diep" tot op de grondlaag, geen oppervlakkige schade. Moet ik hier z.s.m. iets aan laten doen, omdat er nu minder bescherming van de carrosserie is?

Alvast dank voor jullie advies.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zal hier mee even langs de dealer rijden als het steenslag blijkt te zijn een lakstift bestellen en bijwerken.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
agroote schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Zag het ja. Heb je ervaring met hun kwaliteit?
Kwaliteit is goed, pasvorm ook maar wel iets korter (het gedeelte achter/onder de pedalen)
Ook de bevestiging is passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:44
Wij rijden nu een jaartje (bijna) in een Fiesta automaat uit 2022, 1.0l EcoBoost Mild Hybrid ST-Line. Helaas werkt de airco regelmatig niet... de garage zegt dat het aan de accu lag, die hebben ze weer opgeladen, toen werkte het inderdaad weer. Tijdje gereden, was prima. Maar onze Fiesta staat veel stil, en na een tijdje, weer hetzelfde probleem. Airco doet het niet meer. Ook in de Fordpass app krijg ik regelmatig de melding dat de accu te leeg is en daarom in een slaap-modus gaat.

Ik heb de accu opgeladen met zo'n CTEK MXS 3.8, lijkt weer goed te gaan... maar na 2 dagen alweer hetzelfde probleem.

Ook met een multimeter gemeten, toen de accu (bijna helemaal) geladen was, gaf de multimeter 12,6v aan (auto uit). Auto aangezet, toen gaf de multimeter 14,7v aan. Dat lijken OK waardes te zijn. Wat ik gek vind, is dat het lijkt alsof de accu niet oplaadt tijdens het rijden.

Ik denk dus dat mijn accu gewoon niet goed genoeg (meer) is. ChatGPT geeft ook aan dat het een SLI accu is, terwijl beter zou zijn om een AGM accu te hebben? Helemaal omdat we vaak korte ritten doen, erg weinig rijden (minder dan 10k per jaar), etc. We hebben nu de nog originele accu, lijkt het. Ford type, maar is een VARTA SLI accu.

Ik heb 2 vragen:
1: Denken jullie dat een nieuwe accu helpt?
2: Is dit een goede https://www.accudienst.nl/p71449/varta-d52-a8-accu.html ? Of hebben jullie een betere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
Ik heb zelf een fiesta uit 2013, dus van een generatie eerder. Die heeft een 'Enhanced fluid battery' die beter geschikt is voor het start-stopsysteem dan een reguliere loodzuur-accu. Ook daar merk ik dat na enkele dagen de accu een lagere spanning heeft. Echter heb ik nooit problemen met starten, ook niet als ik na drie weken wintervakantie terugkom. Ik vermoedt zelf dat er systemen zijn die op standby-modus gaan en pas na langere tijd helemaal uitgeschakeld worden. Bij accu-tests lijkt de accu in orde te zijn.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Het is weer feest met de focus. De net vervangen versnellingsbak heeft zichzelf de ziekte in geholpen. Voor de 5e keer een kapotte bak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:08:
Het is weer feest met de focus. De net vervangen versnellingsbak heeft zichzelf de ziekte in geholpen. Voor de 5e keer een kapotte bak :+
Dat is droevig zeg. Laat je de boel wel lekker warm worden voordat je vermogen vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 23:23

Remi

Moo!

Uit het takata airbag overzicht maak ik op dat mijn S-Max ook een potentieel slachtoffer is. Nu is mijn auto een import vanuit belgie dus als er een terugroep actie komt krijg ik dan alsnog bericht via het RDW?

Weet iemand bij wie ik terecht kan voor meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
GekkeRipper schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Dat is droevig zeg. Laat je de boel wel lekker warm worden voordat je vermogen vraagt?
Jazeker! Dit was 5 minuten van huis af, rustig op pad richting Nijmegen. Ik rij 80 op een N weg en rem af voor een rotonde en wil schakelen. Maar geen enkele versnelling krijg ik de pook in. Dus ik laat mezelf uitrollen naar een afrit zonder N weg. Daar nog eens geprobeerd en toen ging het weer oké. Dus toen weer op pad gegaan. Dus ik voeg in op de A2 na een tijdje en ik schakel van 4 naar 5. Ik laat de koppeling opkomen in 5 en die veranderd in een 2e neutraal. 6e versnelling idem. 1t/m4 klinkt als rechte vertanding en schreeuw enorm. Ik ben via de vluchtstrook met 40 van de weg af gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Ik ben totaal geen expert, maar dat klinkt alsof hij helemaal niet (goed) ontkoppelt

Maargoed. Ik denk dat de LM er nu wel klaar mee is en dat je deze auto op je buik kunt gaan schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Jazeker! Dit was 5 minuten van huis af, rustig op pad richting Nijmegen. Ik rij 80 op een N weg en rem af voor een rotonde en wil schakelen. Maar geen enkele versnelling krijg ik de pook in. Dus ik laat mezelf uitrollen naar een afrit zonder N weg. Daar nog eens geprobeerd en toen ging het weer oké. Dus toen weer op pad gegaan. Dus ik voeg in op de A2 na een tijdje en ik schakel van 4 naar 5. Ik laat de koppeling opkomen in 5 en die veranderd in een 2e neutraal. 6e versnelling idem. 1t/m4 klinkt als rechte vertanding en schreeuw enorm. Ik ben via de vluchtstrook met 40 van de weg af gegaan.
Gelukkig is het lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-07 22:55
Remi schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:40:
Uit het takata airbag overzicht maak ik op dat mijn S-Max ook een potentieel slachtoffer is. Nu is mijn auto een import vanuit belgie dus als er een terugroep actie komt krijg ik dan alsnog bericht via het RDW?

Weet iemand bij wie ik terecht kan voor meer informatie?
Je kan mij eventueel een DM sturen met het kenteken, ik kan wel bekijken wat de kans is dat de auto in aanmerking gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Afgelopen week heb ik een bijzonder gesprek met de lokale dealer gehad waar ik nog steeds verbaast over ben, dus ik hoop dat iemand raad weet..

De RDW meld een terugroep actie op mijn Focus (diesel) uit 2015
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken bij een Ford erkend reparateur of Ford erkend hersteller. Het roetfilter zal worden gecontroleerd en er zal een software update plaatsvinden.
https://www.ford.nl/ondersteuning/terugroepingen geeft geen melding op mijn VIN.

telefonisch contact gezocht met de dealer en die legde uit dat aangezien mijn auto door de APK is gekomen het roetfilter werkt (want deeltjestest voldoende) en zolang als dat de test succesvol is vind Ford de terugroep actie niet nodig.
Dat dit redundant is omdat ik de APK niet doorkom met een negatieve test was een logische gedachte maar toch zat het niet zo volgens de dealer, maar hebben ze me nogmaals verzekerd dat de terugroep actie niet van toepassing was. :?

Op de vraag voor wie de kosten waren bij een mislukte deeltjestest wisten ze het antwoord niet en werd het gesprek snel afgekapt i.v.m. drukte in de zaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:54
Ben op de markt om Ford Puma te gaan leasen voor werk. Ondanks dat smaak natuurlijk persoonlijk is, vraag ik het toch: Wat is jullie ervaring van een soundbar van B&O, t.o.v. het standaard audio-systeem dat in de Puma zit? Ik vind audio altijd wel belangrijk. Maar bijtelling uiteraard ook, dan zou ik alleen een ST-Line X kiezen voor de soundbar die daar standaard inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Fikkie007 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:44:
Ben op de markt om Ford Puma te gaan leasen voor werk. Ondanks dat smaak natuurlijk persoonlijk is, vraag ik het toch: Wat is jullie ervaring van een soundbar van B&O, t.o.v. het standaard audio-systeem dat in de Puma zit? Ik vind audio altijd wel belangrijk. Maar bijtelling uiteraard ook, dan zou ik alleen een ST-Line X kiezen voor de soundbar die daar standaard inzit.
Soundbar? Ik heb in de focus specifiek voor st line X gekozen voor het b&o systeem. Dat klinkt echt enorm lekker en is voor mij echt wel een game changer geweest. Ik weet niet hoe het audio systeem is standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:54
Heijmenberg99 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Soundbar? Ik heb in de focus specifiek voor st line X gekozen voor het b&o systeem. Dat klinkt echt enorm lekker en is voor mij echt wel een game changer geweest. Ik weet niet hoe het audio systeem is standaard.
Yes, soundbar. Van de site: De geïntegreerde Bang & Olufson soundbar levert superieur geluid en bloedstollende bas. 10 speaker-systeem volgens de site van B&O.

Vrijdag einde ochtend proefrit gepland, dan misschien ook de mogelijkheid om het verschil tussen standaard en B&O te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:39
Het standaard systeem van die generatie van de Fiesta vond ik al behoorlijk goed klinken, en die had 'maar' 6 speakers (2 voor, 2 tweeters en 2 achter). Ik heb vaak wel het vermoeden dat het dezelfde speakers zijn. De B&O voegt er volgens mij een sub aan toe en misschien nog wat extra speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
Ik heb bij onze 2017 (2.0 ecoboost) Ford s-max twijfels of de koelventilator wel werkt.
Weet er iemand een methode hoe je dit makkelijk kunt controleren?
Met deze temperaturen zou ik tijdens een wat langere rit wel verwachten dat deze aanslaat, maar ik heb de fan nog nooit gehoord, vandaar de twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
205Gutmann schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:34:
Ik heb bij onze 2017 (2.0 ecoboost) Ford s-max twijfels of de koelventilator wel werkt.
Met deze temperaturen zou ik tijdens een wat langere rit wel verwachten dat deze aanslaat, maar ik heb de fan nog nooit gehoord, vandaar de twijfels.
Als je bij een langere rit in deze hitte geen aanwijzingen hebt voor oververhitting (bijv te hoge koelwatertemperatuur) dan lijkt me dat je ervan uit kunt gaan dat het werkt, ook al hoor je hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:04
Citroentjuh schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Als je bij een langere rit in deze hitte geen aanwijzingen hebt voor oververhitting (bijv te hoge koelwatertemperatuur) dan lijkt me dat je ervan uit kunt gaan dat het werkt, ook al hoor je hem niet.
Als de auto even stilstaat (met draaiende motor uiteraard) en je hebt de airco aan dan zou de koelfan ook aan moeten slaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Wizxt op 30-06-2025 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb vandaag 195 km/u gereden met mijn Ford Explorer PHEV.
Geen nieuws voor u, maar ik vond het bijzonder.
Wilde nog harder, maar zaten nog te veel bochten in de weg en mensen op de weg.
Was in Duitsland overigens.
Moet nog een keer een overzichtelijker stuk vinden, vroeg in de ochtend.
Wil kijken wat ie max doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Rzaan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:42:
Ik heb vandaag 195 km/u gereden met mijn Ford Explorer PHEV.
Geen nieuws voor u, maar ik vond het bijzonder.
Wilde nog harder, maar zaten nog te veel bochten in de weg en mensen op de weg.
Was in Duitsland overigens.
Moet nog een keer een overzichtelijker stuk vinden, vroeg in de ochtend.
Wil kijken wat ie max doet.
Hij doet 230 als het goed is, daar is hij op begrenst (237 op de klok, echte GPS snelheid weet ik zo niet).
Wel raar, want hij trekt nog best bij 230 en dan ineens is de pret op.
Als de limiter eraf kan, ben ik wel eens benieuwd wat zijn echte topsnelheid is.
Aan de andere kant... als je ineens 2400 kilo moet afremmen omdat er iemand is die niet in de spiegels kijkt.... al zal dat bij 230 ook al een klusje zijn :-)

En wat ervan over is bij een lege accu weet ik niet... test dat eens en laat het ons weten.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 01-07-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-07 22:55
De Kuga PHEV is vanwege de versnellingsbak gelimiteerd op 200kmh echte KMs. Als je de 200 aantikt klapt het vermogen ineens terug naar voldoende vermogen om 200 aan te houden. Er zit meer potentie in maar de vraag is of de bak dat zo leuk vind.

Het gevaarlijke is dat de Kuga echt veel te comfortabel is op die snelheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
205Gutmann schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:34:
Die ventilator hoor je echt nooit terwijl hij toch echt aan staat. Grote kans dat het ook gemoduleerd is en niet uit of aan.
Testen is met dit weer een flink stuk gaan rijden, op de snelweg flink op zn staart trappen, meteen parkeren en motorkap opentrekken.
De meter van de koelvloeistoftemperatuur moet nagenoeg stil blijven staan en de fan moet echt wel aanspringen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

x0z8_ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:41:
De Kuga PHEV is vanwege de versnellingsbak gelimiteerd op 200kmh echte KMs. Als je de 200 aantikt klapt het vermogen ineens terug naar voldoende vermogen om 200 aan te houden. Er zit meer potentie in maar de vraag is of de bak dat zo leuk vind.
Voor zover ik begrepen heb, heeft dat vooral te maken met het maximum toerental van de starter/generator c.q. het elektrische gedeelte.
Het gevaarlijke is dat de Kuga echt veel te comfortabel is op die snelheden
Idd! 8)
Alhoewel die flinterdunne motorkap dan wel begint te flapperen... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:06:

[...]

Idd! 8)
Alhoewel die flinterdunne motorkap dan wel begint te flapperen... :+
Dit is ook herkenbaar bij de focus 😋 van het weekend 210 gereden en dan zie je aardig wat beweging in de motorkap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

reinier68 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:44:
En wat ervan over is bij een lege accu weet ik niet... test dat eens en laat het ons weten.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Rzaan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Wat bedoel je hiermee?
er is een verschil tussen alleen de V6 en de V6+de hybride aandrijving. dat scheelt vermogen, zeker in de Power stand.
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste