Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb een Ford Moneo mark IV uit 2009 waarvan de cruise control af en toe niet aan wil gaan.

Dan druk ik op het “ON”-knopje op het stuur om de boel te activeren maar verschijnt er geen melding op het dashboard dat deze geactiveerd is.
Dit gebeurt de laatste tijd helaas steeds vaker dus ben bang dat hij het straks helemaal niet meer doet.
Vraag me af wat de oorzaak is en of ik dat zelf kan oplossen.

Een van mijn theorieën is dat het cruise control knoppendeel aan de linkerkant van het stuur niet helemaal goed meer is.
Waarbij het ON knopje geen goed contact meer maakt of misschien alle knopjes tegelijkertijd worden ingedrukt waardoor met het drukken op ON waardoo de OFF knop ook ingedrukt wordt en de CC dus niet aan gaat.

Zou dat iets kunnen zijn, en is dat makkelijk zelf te vervangen?
Gaat om deze 3 zwarte knopjes op het stuur, wat één unit lijkt te zijn:
Ford Mondeo mark IV - cruise control knopjes op het stuur

Of als iemand een manier heeft om de oorzaak van het probleem te vinden is dat ook fijn, want heb geen idee waar ik het zoeken moet.
En willekeurig onderdelen gaan vervangen is vast niet de beste manier om dit op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Andere vraag over mijn Ford Mondeo mark IV, die gezien het feit dat hij uit 2009 is wel meer mankementjes gaat vertonen:

Het rubberachtige spul op de radio antenne en de bevestiging waar deze mee op het dak vast zit was al een hele tijd een beetje aan aan het scheuren en afbrokkelen maar met deze hele hete dagen is dat in een stroomversnelling gekomen:
Ford Mondeo mark IV - Antenne rubber valt uit elkaar
:X

Weet niet wat deze rubber laag precies hoort te doen en of het kwaad kan dat deze eraf valt?
Maar Ford zal het ook niet voor niets erop hebben gedaan ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 18:13
Ik ben even benieuwd naar andere ervaringen m.b.t. de koppeling van een Focus mk4.
Ik heb een 1.0 125pk uit 2020. Die is net bij de dealer geweest voor de 150k km beurt. Op zich allemaal prima, maar na een testrit kwam de feedback van de monteur dat het vervangen van de koppeling eraan zit te komen. Volgens de monteur gaat deze namelijk zwaarder dan normaal. Dat die zwaar gaat was mij nog niet opgevallen, maar dat het aangrijppunt soms wat hoger zit dan eerder was mij wel opgevallen. Aangezien mijn kilometers voor zo'n denk ik 90 % op de snelweg zijn gereden, vind ik dit wel wat snel voor het vervangen van de koppeling. Herkennen jullie dit?

Overigens heb ik van de Ford-dealer een offerte van ruim € 1.000 voor het vervangen van de koppeling (koppelingsplaat, drukplaat en hulpcilinder). Bij de dealer laten doen, of toch maar eens wat onafhankelijke garages mailen voor offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Vliegvlug schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:24:
Ik heb een Ford Moneo mark IV uit 2009 waarvan de cruise control af en toe niet aan wil gaan.

Dan druk ik op het “ON”-knopje op het stuur om de boel te activeren maar verschijnt er geen melding op het dashboard dat deze geactiveerd is.
Dit gebeurt de laatste tijd helaas steeds vaker dus ben bang dat hij het straks helemaal niet meer doet.
Vraag me af wat de oorzaak is en of ik dat zelf kan oplossen.

Een van mijn theorieën is dat het cruise control knoppendeel aan de linkerkant van het stuur niet helemaal goed meer is.
Waarbij het ON knopje geen goed contact meer maakt of misschien alle knopjes tegelijkertijd worden ingedrukt waardoor met het drukken op ON waardoo de OFF knop ook ingedrukt wordt en de CC dus niet aan gaat.

Zou dat iets kunnen zijn, en is dat makkelijk zelf te vervangen?
Gaat om deze 3 zwarte knopjes op het stuur, wat één unit lijkt te zijn:
[Afbeelding: Ford Mondeo mark IV - cruise control knopjes op het stuur]

Of als iemand een manier heeft om de oorzaak van het probleem te vinden is dat ook fijn, want heb geen idee waar ik het zoeken moet.
En willekeurig onderdelen gaan vervangen is vast niet de beste manier om dit op te lossen ;)
Jouw cruise control probleem hebben wij ook eens ervaren bij onze oude S-Max. Die was ongeveer even oud als jouw auto. De diagnose van de garage was dat het sleepcontact achter het stuur defect was. Omdat we vlak voor een vakantie zaten heb ik zowel de ruimte achter het stuur waar die sleeping zit, als de knoppen compleet volgespoten met contactspray. Eindstand: probleem is nooit meer voorgekomen. Wel even een doekje eronder houden terwijl je spuit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Timmert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Jouw cruise control probleem hebben wij ook eens ervaren bij onze oude S-Max. Die was ongeveer even oud als jouw auto. De diagnose van de garage was dat het sleepcontact achter het stuur defect was. Omdat we vlak voor een vakantie zaten heb ik zowel de ruimte achter het stuur waar die sleeping zit, als de knoppen compleet volgespoten met contactspray. Eindstand: probleem is nooit meer voorgekomen. Wel even een doekje eronder houden terwijl je spuit!
Dank voor de tip! (y)
Klinkt als een goed iets wat ik als eerste kan proberen, hopelijk blijft het dan bij mij ook weg. :)

Heb je nog iets van het stuur eerst gedemonteerd?
Kan me voorstellen dat dat sleepcontact / sleepring wat dieper zit om er goed bij te kunnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 20:31

Deathchant

Don't intend. Do!

Tijdje terug al over een overstap van Peugeot naar Ford gehad. Sinds eergister is het dan zover. Ik ben nu dus officieel Ford eigenaar, dus bij deze haai :w

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 08-07-2025 12:24 . Reden: Niet posten is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Lichte kwinkslag is in dit topic blijkbaar verboden.
Ik ben reuzeblij met mijn Ford Explorer PHEV.
Jammer dat de hoofddirectie van Ford besloten heeft om de full electric alsnog niet uit te te brengen.
Was lange tijd sprake van maar werd steeds uitgesteld. En inderdaad: Van uitstel komt afstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Misschien een n00b vraagje, maar ik breek me de kop erover....Ik heb dus een telefoonhouder die in de ventilatieroosters past....Maar hij past dus niet in de ventilatieroosters van de Fiesta ST....

Ik vind de spiegel vrij laag hangen, en als ik iets aan het raam hang, dan vind ik dat veel zicht blokkeren. Wie weet er welke telefoonhouder er wél past in de ventilatieroosters van de ST?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

Nielless

Born at a very young age.

Hier een vaag probleem in onze Ford Transit Connect (2019 model):

Bij het starten van de auto verliest de radio willekeurig de meeste instellingen (equalizer settings, en start op AM ipv FM). Het gekke; soms wel, soms niet. Het is dus niet consistent. De datum/tijd etc. blijft wel opgeslagen, dus het is niet dat ie z'n complete geheugen kwijt is op dat moment.

Iemand anders dit ook meegemaakt en wellicht een oplossing?

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08

Duinkonijn

Huh?

Ik zou zeggen accu

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nielless schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:34:
Hier een vaag probleem in onze Ford Transit Connect (2019 model):

Bij het starten van de auto verliest de radio willekeurig de meeste instellingen (equalizer settings, en start op AM ipv FM). Het gekke; soms wel, soms niet. Het is dus niet consistent. De datum/tijd etc. blijft wel opgeslagen, dus het is niet dat ie z'n complete geheugen kwijt is op dat moment.

Iemand anders dit ook meegemaakt en wellicht een oplossing?
Als deze Connect sync 2.5 of 3 heeft kan een update van de software wellicht een oplossing bieden.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Deathchant schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:33:
Misschien een n00b vraagje, maar ik breek me de kop erover....Ik heb dus een telefoonhouder die in de ventilatieroosters past....Maar hij past dus niet in de ventilatieroosters van de Fiesta ST....

Ik vind de spiegel vrij laag hangen, en als ik iets aan het raam hang, dan vind ik dat veel zicht blokkeren. Wie weet er welke telefoonhouder er wél past in de ventilatieroosters van de ST?
Ik heb deze en die past prima. Ik heb een gewone Fiesta (MK7), geen ST, dus ik weet niet in hoeverre de ventilatieroosters anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Ik heb deze en die past prima. Ik heb een gewone Fiesta (MK7), geen ST, dus ik weet niet in hoeverre de ventilatieroosters anders zijn.
Thanks! Ik heb deze gepakt, maar komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:46
Ik heb een Ford C-Max Grand 2015 Facelift model vorig jaar gekocht en krijg nu ook steeds de melding dat de bandenspanningsensor niet herkend wordt. Soms verschijnt de melding direct bij het starten en soms pas na een tijdje rijden.

Voorheen werkte deze prima dus vermoed dat een batterij aan het opraken is.
Bij Ford of bandenhandel ben je al gauw 200 euro totaal kwijt en voor een simpel systeem dus best prijzig.

Nu ging ik op zoek naar sensoren maar er zijn er zoveel dat ik niet echt erachter kom welke geschikt zijn.
Via Aliexpress / Amazon vindt je er genoeg voor een paar tientjes.

Maar ja welke zijn geschikt hiervoor. Bij vele staat wel Ford maar je twijfelt toch of dat de juiste zijn >:)

Een vriend van mij heeft de spullen om banden eraf te halen / balanceren dus vervangen kunnen we zelf en scheelt een hoop kosten. Hij woont alleen aan de andere kant van NL dus handig om de spullen in huis te hebben.

En daarna moeten ze aangemeld worden en vraag mij af hoe dat gaat. Via het dashboard kun je wel de nieuwe bandendruk op slaan maar hoe activeer je het aanmelden.

En ik neem aan dat je kastje zoals dit nodig hebt om ze per band te activeren.
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste