Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb een Ford Moneo mark IV uit 2009 waarvan de cruise control af en toe niet aan wil gaan.

Dan druk ik op het “ON”-knopje op het stuur om de boel te activeren maar verschijnt er geen melding op het dashboard dat deze geactiveerd is.
Dit gebeurt de laatste tijd helaas steeds vaker dus ben bang dat hij het straks helemaal niet meer doet.
Vraag me af wat de oorzaak is en of ik dat zelf kan oplossen.

Een van mijn theorieën is dat het cruise control knoppendeel aan de linkerkant van het stuur niet helemaal goed meer is.
Waarbij het ON knopje geen goed contact meer maakt of misschien alle knopjes tegelijkertijd worden ingedrukt waardoor met het drukken op ON waardoo de OFF knop ook ingedrukt wordt en de CC dus niet aan gaat.

Zou dat iets kunnen zijn, en is dat makkelijk zelf te vervangen?
Gaat om deze 3 zwarte knopjes op het stuur, wat één unit lijkt te zijn:
Ford Mondeo mark IV - cruise control knopjes op het stuur

Of als iemand een manier heeft om de oorzaak van het probleem te vinden is dat ook fijn, want heb geen idee waar ik het zoeken moet.
En willekeurig onderdelen gaan vervangen is vast niet de beste manier om dit op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Andere vraag over mijn Ford Mondeo mark IV, die gezien het feit dat hij uit 2009 is wel meer mankementjes gaat vertonen:

Het rubberachtige spul op de radio antenne en de bevestiging waar deze mee op het dak vast zit was al een hele tijd een beetje aan aan het scheuren en afbrokkelen maar met deze hele hete dagen is dat in een stroomversnelling gekomen:
Ford Mondeo mark IV - Antenne rubber valt uit elkaar
:X

Weet niet wat deze rubber laag precies hoort te doen en of het kwaad kan dat deze eraf valt?
Maar Ford zal het ook niet voor niets erop hebben gedaan ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-08 15:45
Ik ben even benieuwd naar andere ervaringen m.b.t. de koppeling van een Focus mk4.
Ik heb een 1.0 125pk uit 2020. Die is net bij de dealer geweest voor de 150k km beurt. Op zich allemaal prima, maar na een testrit kwam de feedback van de monteur dat het vervangen van de koppeling eraan zit te komen. Volgens de monteur gaat deze namelijk zwaarder dan normaal. Dat die zwaar gaat was mij nog niet opgevallen, maar dat het aangrijppunt soms wat hoger zit dan eerder was mij wel opgevallen. Aangezien mijn kilometers voor zo'n denk ik 90 % op de snelweg zijn gereden, vind ik dit wel wat snel voor het vervangen van de koppeling. Herkennen jullie dit?

Overigens heb ik van de Ford-dealer een offerte van ruim € 1.000 voor het vervangen van de koppeling (koppelingsplaat, drukplaat en hulpcilinder). Bij de dealer laten doen, of toch maar eens wat onafhankelijke garages mailen voor offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Vliegvlug schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:24:
Ik heb een Ford Moneo mark IV uit 2009 waarvan de cruise control af en toe niet aan wil gaan.

Dan druk ik op het “ON”-knopje op het stuur om de boel te activeren maar verschijnt er geen melding op het dashboard dat deze geactiveerd is.
Dit gebeurt de laatste tijd helaas steeds vaker dus ben bang dat hij het straks helemaal niet meer doet.
Vraag me af wat de oorzaak is en of ik dat zelf kan oplossen.

Een van mijn theorieën is dat het cruise control knoppendeel aan de linkerkant van het stuur niet helemaal goed meer is.
Waarbij het ON knopje geen goed contact meer maakt of misschien alle knopjes tegelijkertijd worden ingedrukt waardoor met het drukken op ON waardoo de OFF knop ook ingedrukt wordt en de CC dus niet aan gaat.

Zou dat iets kunnen zijn, en is dat makkelijk zelf te vervangen?
Gaat om deze 3 zwarte knopjes op het stuur, wat één unit lijkt te zijn:
[Afbeelding: Ford Mondeo mark IV - cruise control knopjes op het stuur]

Of als iemand een manier heeft om de oorzaak van het probleem te vinden is dat ook fijn, want heb geen idee waar ik het zoeken moet.
En willekeurig onderdelen gaan vervangen is vast niet de beste manier om dit op te lossen ;)
Jouw cruise control probleem hebben wij ook eens ervaren bij onze oude S-Max. Die was ongeveer even oud als jouw auto. De diagnose van de garage was dat het sleepcontact achter het stuur defect was. Omdat we vlak voor een vakantie zaten heb ik zowel de ruimte achter het stuur waar die sleeping zit, als de knoppen compleet volgespoten met contactspray. Eindstand: probleem is nooit meer voorgekomen. Wel even een doekje eronder houden terwijl je spuit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Timmert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Jouw cruise control probleem hebben wij ook eens ervaren bij onze oude S-Max. Die was ongeveer even oud als jouw auto. De diagnose van de garage was dat het sleepcontact achter het stuur defect was. Omdat we vlak voor een vakantie zaten heb ik zowel de ruimte achter het stuur waar die sleeping zit, als de knoppen compleet volgespoten met contactspray. Eindstand: probleem is nooit meer voorgekomen. Wel even een doekje eronder houden terwijl je spuit!
Dank voor de tip! (y)
Klinkt als een goed iets wat ik als eerste kan proberen, hopelijk blijft het dan bij mij ook weg. :)

Heb je nog iets van het stuur eerst gedemonteerd?
Kan me voorstellen dat dat sleepcontact / sleepring wat dieper zit om er goed bij te kunnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-08 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Tijdje terug al over een overstap van Peugeot naar Ford gehad. Sinds eergister is het dan zover. Ik ben nu dus officieel Ford eigenaar, dus bij deze haai :w

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:50

Rzaan

Altijd zoekende

Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 08-07-2025 12:24 . Reden: Niet posten is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Lichte kwinkslag is in dit topic blijkbaar verboden.
Ik ben reuzeblij met mijn Ford Explorer PHEV.
Jammer dat de hoofddirectie van Ford besloten heeft om de full electric alsnog niet uit te te brengen.
Was lange tijd sprake van maar werd steeds uitgesteld. En inderdaad: Van uitstel komt afstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Misschien een n00b vraagje, maar ik breek me de kop erover....Ik heb dus een telefoonhouder die in de ventilatieroosters past....Maar hij past dus niet in de ventilatieroosters van de Fiesta ST....

Ik vind de spiegel vrij laag hangen, en als ik iets aan het raam hang, dan vind ik dat veel zicht blokkeren. Wie weet er welke telefoonhouder er wél past in de ventilatieroosters van de ST?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-08 16:46

Nielless

Born at a very young age.

Hier een vaag probleem in onze Ford Transit Connect (2019 model):

Bij het starten van de auto verliest de radio willekeurig de meeste instellingen (equalizer settings, en start op AM ipv FM). Het gekke; soms wel, soms niet. Het is dus niet consistent. De datum/tijd etc. blijft wel opgeslagen, dus het is niet dat ie z'n complete geheugen kwijt is op dat moment.

Iemand anders dit ook meegemaakt en wellicht een oplossing?

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 22:00

Duinkonijn

Huh?

Ik zou zeggen accu

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nielless schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:34:

Bij het starten van de auto verliest de radio willekeurig de meeste instellingen (equalizer settings, en start op AM ipv FM). Het gekke; soms wel, soms niet. Het is dus niet consistent. De datum/tijd etc. blijft wel opgeslagen, dus het is niet dat ie z'n complete geheugen kwijt is op dat moment.

Als deze Connect sync 2.5 of 3 heeft kan een update van de software wellicht een oplossing bieden.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Deathchant schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:33:
Misschien een n00b vraagje, maar ik breek me de kop erover....Ik heb dus een telefoonhouder die in de ventilatieroosters past....Maar hij past dus niet in de ventilatieroosters van de Fiesta ST....

Ik vind de spiegel vrij laag hangen, en als ik iets aan het raam hang, dan vind ik dat veel zicht blokkeren. Wie weet er welke telefoonhouder er wél past in de ventilatieroosters van de ST?
Ik heb deze en die past prima. Ik heb een gewone Fiesta (MK7), geen ST, dus ik weet niet in hoeverre de ventilatieroosters anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Ik heb deze en die past prima. Ik heb een gewone Fiesta (MK7), geen ST, dus ik weet niet in hoeverre de ventilatieroosters anders zijn.
Thanks! Ik heb deze gepakt, maar komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-08 07:19
Ik heb een Ford C-Max Grand 2015 Facelift model vorig jaar gekocht en krijg nu ook steeds de melding dat de bandenspanningsensor niet herkend wordt. Soms verschijnt de melding direct bij het starten en soms pas na een tijdje rijden.

Voorheen werkte deze prima dus vermoed dat een batterij aan het opraken is.
Bij Ford of bandenhandel ben je al gauw 200 euro totaal kwijt en voor een simpel systeem dus best prijzig.

Nu ging ik op zoek naar sensoren maar er zijn er zoveel dat ik niet echt erachter kom welke geschikt zijn.
Via Aliexpress / Amazon vindt je er genoeg voor een paar tientjes.

Maar ja welke zijn geschikt hiervoor. Bij vele staat wel Ford maar je twijfelt toch of dat de juiste zijn >:)

Een vriend van mij heeft de spullen om banden eraf te halen / balanceren dus vervangen kunnen we zelf en scheelt een hoop kosten. Hij woont alleen aan de andere kant van NL dus handig om de spullen in huis te hebben.

En daarna moeten ze aangemeld worden en vraag mij af hoe dat gaat. Via het dashboard kun je wel de nieuwe bandendruk op slaan maar hoe activeer je het aanmelden.

En ik neem aan dat je kastje zoals dit nodig hebt om ze per band te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ai, een nieuw record bij Ford.
Niet zo'n best record: ;(

https://www.auto-motor-un...er-4-mio-autos-betroffen/

Über vier Millionen Autos
Ford bricht Rückruf-Rekord

En dat concern breed, over vele modellen.
Dat is gewoonweg niet oké.
Weliswaar heel veel recalls in the USofA. Maar dan nog. De kosten zijn enorm.

Laut Analystenschätzungen belaufen sich die Rückrufkosten inzwischen auf rund vier Prozent des Konzernumsatzes, was deutlich über dem Branchenschnitt liegt.

De cijfers van Q2 moeten nog komen. Ben benieuwd...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Thanks! Ik heb deze gepakt, maar komt op hetzelfde neer.
Past wel, maar de ventilatieroosters zijn te smal, dus mijn telefoon zit beetje verstopt achter het stuur....Dus dit is niks. Dan moet ik toch maar weer terug naar iets met een zuignap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Past wel, maar de ventilatieroosters zijn te smal, dus mijn telefoon zit beetje verstopt achter het stuur....Dus dit is niks. Dan moet ik toch maar weer terug naar iets met een zuignap...
Ik heb deze ( https://a.aliexpress.com/_EvQQ3fc ) en kan hem iedereen aanraden met een iPhone die MagSafe heeft. Past perfect in een focus, gebruik hem zonder draadloos opladen.

[ Voor 3% gewijzigd door BarendBotje op 15-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
Spijtig genoeg met de Ford Focus Ecoboost 1.0 mild hybrid in panne gevallen op terugreis van vakantie. Motorproblemen, dus vrees voor problemen met de in olie draaiende distributieriem. Auto thans maar 4 jaar oud en een 130k km. Garage is al dagen bezig met diagnose, maar vrees dat een dure grap gaat worden. Iemand gelijkaardige problemen gehad? Mogelijkheid om iets te claimen bij ford of is dat voor eigen rekening? Ik weet dat bij stellantis ze de distributieriem garantie hebben verlengd na vele klachten uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:13
Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:41:
Spijtig genoeg met de Ford Focus Ecoboost 1.0 mild hybrid in panne gevallen op terugreis van vakantie. Motorproblemen, dus vrees voor problemen met de in olie draaiende distributieriem. Auto thans maar 4 jaar oud en een 130k km. Garage is al dagen bezig met diagnose, maar vrees dat een dure grap gaat worden. Iemand gelijkaardige problemen gehad? Mogelijkheid om iets te claimen bij ford of is dat voor eigen rekening? Ik weet dat bij stellantis ze de distributieriem garantie hebben verlengd na vele klachten uiteindelijk.
Wat balen, sterkte!
Ik denk alleen niet dat het een probleem met de natte distributieriem is, want dat probleem doet zich voor zover ik weet op de nieuwste modellen veel minder voor. En ook gezien de km stand is dat niet echt waarschijnlijk. Neem aan dat je gewoon officieel onderhoud hebt laten doen?
Daarnaast zouden ze dan hoogstwaarschijnlijk het probleem al wel geconstateerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Citroentjuh schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:56:
[...]
Wat balen, sterkte!
Ik denk alleen niet dat het een probleem met de natte distributieriem is, want dat probleem doet zich voor zover ik weet op de nieuwste modellen veel minder voor. En ook gezien de km stand is dat niet echt waarschijnlijk. Neem aan dat je gewoon officieel onderhoud hebt laten doen?
Daarnaast zouden ze dan hoogstwaarschijnlijk het probleem al wel geconstateerd hebben.
Inderdaad jaarlijks onderhoud bij de officiële Ford garage. Op de weg voelde ik minder vermogen motor en kort nadien melding "dringend onderhoud nodig" waarna ik gestopt ben en Ford Assistance gebeld heb. De technische bijstand die erna gekeken had zei iets van foutmelding in een cylinder van verbranding en dacht dat het mogelijk aan de distributieriem lag. Ze hebben de auto dan terug naar België gesleept. Zie in de Ford App nu melding van overslag motor, dus dat lijkt dan eerder op een ander probleem (met een cylinder) te duiden. Vond persoonlijk de olie nogal aan de lage kant (echter geen melding van gekregen), dus mogelijk speelt dat ook een rol. Staat nu al 3 dagen in de Ford garage hier, maar ze geraken er blijkbaar niet aan uit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

BarendBotje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Ik heb deze ( https://a.aliexpress.com/_EvQQ3fc ) en kan hem iedereen aanraden met een iPhone die MagSafe heeft. Past perfect in een focus, gebruik hem zonder draadloos opladen.
Ik heb een Fiesta met smalle ventilatieroosters die te dicht op het stuur zitten, waardoor de telefoon praktisch onbruikbaar wordt omdat ie achter het stuur verstopt zit. Dus een standaard houder die in de ventilatieroosters gaat en verder geen stang heeft om bochten mee te maken kan ik dan helaas niks mee.
Aan het andere ventilatierooster hangen (aan de bijrijderskant) kan wel, maar dan krijg ik de telefoon niet naar mij toe gekanteld....Dus ik zal denk ik toch naar een zuignap tegen het raam moeten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:22

amphora

Websites & Fotografie

Deathchant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Ik heb een Fiesta met smalle ventilatieroosters die te dicht op het stuur zitten, waardoor de telefoon praktisch onbruikbaar wordt omdat ie achter het stuur verstopt zit. Dus een standaard houder die in de ventilatieroosters gaat en verder geen stang heeft om bochten mee te maken kan ik dan helaas niks mee.
Aan het andere ventilatierooster hangen (aan de bijrijderskant) kan wel, maar dan krijg ik de telefoon niet naar mij toe gekanteld....Dus ik zal denk ik toch naar een zuignap tegen het raam moeten...
Een veel betere, stabielere maar wel duurdere oplossing zijn de proclips en houders van Brodit. Ik heb zelf deze in mijn fiesta: https://www.brodit.com/en/product/855327 en daar kan je dan weer iedere houder op monteren die je wil, een brodit houder met usb-c aansluiting bijvoorbeeld.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

amphora schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Een veel betere, stabielere maar wel duurdere oplossing zijn de proclips en houders van Brodit. Ik heb zelf deze in mijn fiesta: https://www.brodit.com/en/product/855327 en daar kan je dan weer iedere houder op monteren die je wil, een brodit houder met usb-c aansluiting bijvoorbeeld.
Aan de instructies te lezen lijkt dit de meest stevige oplossing idd. Maar ja, krijg je het ooit nog eraf dan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:27

Fanta

FordPerformance™️

Deathchant schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Ik had in mijn Fiesta MK7.5 deze, heel fijn ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icBzJRO0owr67h9LsnxjRo8Yufw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MuEGWIZyQkTE0zb4GAG7f6zR.jpg?f=user_large

Voorwaarde: je luistert geen CD's.. :)
Ik had de piano black Sony radio, ik weet niet of dit wat uitmaakt.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:22

amphora

Websites & Fotografie

Deathchant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Aan de instructies te lezen lijkt dit de meest stevige oplossing idd. Maar ja, krijg je het ooit nog eraf dan...
Je klikt 'm vast en er zit wat plaktape op voor extra stevigheid, je krijgt het wel weer los hoor.
Die link die ik stuurde was voor de MK8 Fiesta, voor 7.5 moet je een andere hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 16-07-2025 11:15 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Fanta schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Ik had in mijn Fiesta MK7.5 deze, heel fijn ding.

[Afbeelding]

Voorwaarde: je luistert geen CD's.. :)
Ik had de piano black Sony radio, ik weet niet of dit wat uitmaakt.
Hmmm dan hangt de boel wel over alle knoppen heen he (ik heb ook die sony gelakte console).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Deathchant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Hmmm dan hangt de boel wel over alle knoppen heen he (ik heb ook die sony gelakte console).
Daar heb ik nooit last van gehad eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Juist terug gehoord van garage en is pech hebben. Bougie afgebroken of ontploft in de motor. Gebarsten zuiger in de cilinder (geen compressie meer). Nieuwe motor, dus kostprijs €9000 - €10.000. Niet zeker of het nog de moeite is om te laten herstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Juist terug gehoord van garage en is pech hebben. Bougie afgebroken of ontploft in de motor. Gebarsten zuiger in de cilinder (geen compressie meer). Nieuwe motor, dus kostprijs €9000 - €10.000. Niet zeker of het nog de moeite is om te laten herstellen...
Op het ford forum was iemand met een soortgelijk euvel, wellicht daar eens kijken wat eruit gekomen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:33
Deathchant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb er in mijn s-max ook 1, erg tevreden over.
De Brodit houder in mijn 208 dan weer niet, de telefoon zit er alles behalve vast mee in de auto en bij een hobbelige weg hoor je de hele tijd die clip rammelen.
Het is een beetje model afhankelijk of het een solide oplossing is.
Hij zit met een klein beetje dubbelzijdige tape vast, dat krijg je er ook weer af als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

En je hebt de auto daar/bij je dealer nieuw gekocht en volledig onderhouden?

Dan lijkt mij wat coulance wel op zijn plaats na nog geen 5 jaar en slechts 120k.

Zo niet dan kan je idd beter een andere halen zonder ecoboom motor want ik zou dan geen zaken meer willen doen met deze dealer.
Zat andere merken die wel garantie geven voor minimaal 5 jaar.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Humma Kavula schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Dan lijkt mij wat coulance wel op zijn plaats na nog geen 5 jaar en slechts 120k.

Zo niet dan kan je idd beter een andere halen zonder ecoboom motor want ik zou dan geen zaken meer willen doen met deze dealer.
Inderdaad daar nieuw gekocht en altijd correct onderhouden geweest bij hun.
Als ik toch voor herstelling zou gaan zou Ford zelf tussenkomen voor max €1000.
De dealer zelf zou een kleine commerciële geste doen (ivm kosten van hun huurwagen nu) en eventueel een overname voorstel defecte wagen doen bij aankoop andere wagen daar.
Maar inderdaad nooit meer ecoboost motor en vraag mij af of ik niet beter bij een ander merk ben die deftige en veel langere garantie geeft. Even over slapen allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-07-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:55:
[...]

De dealer zelf zou een kleine commerciële geste doen (ivm kosten van hun huurwagen nu) en eventueel een overname voorstel defecte wagen doen bij aankoop andere wagen daar.
Maar inderdaad nooit meer ecoboost motor en vraag mij af of ik niet beter bij een ander merk ben die deftige en veel langere garantie geeft. Even over slapen allemaal.
Sterkte is niet niks! Zelf zou dit ook een grote nachtmerrie voor mijzelf zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:45
[...]

Hoe dan?
Een bougie ontploft niet zomaar, hij kan lostrillen en smelten omdat hij zijn warmte niet kwijt kan maar ontploffen vind ik wel heel vreemd.

Het is een ecoboost dus alles is mogelijk,
Olie of koel kanaal verstopt waardoor warmlopen of iets dergelijks.

Ik zou er met mijn neus bovenop willen staan met een duidelijke uitleg door de garage.

Het gaat om (voor mij althans) een groot bedrag.
En er zijn genoeg rariteiten met ecoboost motoren bekend om alles in twijfel te kunnen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-08 15:00
Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Dit is gewoon pech hebben. Er rijden natuurlijk heel veel Fords rond met ecoboost motoren (in totaal ruim 5 miljoen geproduceerd) die probleemloos zijn. Ook bij andere merken kun je die pech hebben.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
tuxie6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Hoe dan?
Een bougie ontploft niet zomaar, hij kan lostrillen en smelten omdat hij zijn warmte niet kwijt kan maar ontploffen vind ik wel heel vreemd.

Het is een ecoboost dus alles is mogelijk,
Olie of koel kanaal verstopt waardoor warmlopen of iets dergelijks.

Ik zou er met mijn neus bovenop willen staan met een duidelijke uitleg door de garage.

Het gaat om (voor mij althans) een groot bedrag.
En er zijn genoeg rariteiten met ecoboost motoren bekend om alles in twijfel te kunnen trekken.
Geen idee. Stuk van bougie afgebroken of ontploft is wat men mij zei. Ze zullen het zelf niet weten.
In elk geval had dit losgekomen stuk schade veroorzaakt in de cilinder en een barst of scheur in de piston waardoor deze geen compressie meer had. Ga nog eens ter plekke naar kijken, maar als leek kan ik natuurlijk moeilijk zelf een diagnose stellen en zal ik op woord moeten geloven wat ze me zeggen.
Uiteindelijk maakt hoe het gekomen is eigenlijk ook niet uit, het resultaat is dat de motor vervangen moet worden en het via officiële Ford garage een fortuin kost. Iets waar ik sterk van twijfel of het nog de moeite is gezien de tweedehands waarde slechts enkele 1000 euro's hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
hansvk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Dit is gewoon pech hebben. Er rijden natuurlijk heel veel Fords rond met ecoboost motoren (in totaal ruim 5 miljoen geproduceerd) die probleemloos zijn. Ook bij andere merken kun je die pech hebben.
Uiteraard, maar als je merk neemt dat 7 jaar garantie geeft zijn de kosten dan niet voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Avenger 2.0 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Geen idee. Stuk van bougie afgebroken of ontploft is wat men mij zei. Ze zullen het zelf niet weten.
In elk geval had dit losgekomen stuk schade veroorzaakt in de cilinder en een barst of scheur in de piston waardoor deze geen compressie meer had. Ga nog eens ter plekke naar kijken, maar als leek kan ik natuurlijk moeilijk zelf een diagnose stellen en zal ik op woord moeten geloven wat ze me zeggen.
Uiteindelijk maakt hoe het gekomen is eigenlijk ook niet uit, het resultaat is dat de motor vervangen moet worden en het via officiële Ford garage een fortuin kost. Iets waar ik sterk van twijfel of het nog de moeite is gezien de tweedehands waarde slechts enkele 1000 euro's hoger ligt.
Hoezo maakt hoe het komt niet uit, er is bewezen en toegegeven door Ford en Stelantis dat een riem in olie voor heeeeeeeeeeel veel problemen zorgd.
Tevens zijn er ook motoren met een verkeerde koppakking geleverd die voor lekkage zorgde.
Natuurlijk sturen ze je graag met een kluit het riet in maar voor dat geld zou ikzelf iets meer willen weten en onderzoeken.
De radar site staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 12:31
Wat heeft dat met een kapotte bougie te maken?
Ik ben cynisch genoeg om me af te vragen hoe de garage de bougie heeft vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 10:51
Humma Kavula schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Coulance waar je wat aan hebt kan je bij Ford buiten de garantie periode op je buik schrijven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Marcel Br schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:36:
Wat heeft dat met een kapotte bougie te maken?
Ik ben cynisch genoeg om me af te vragen hoe de garage de bougie heeft vervangen.
Ja begin me ook af te vragen...
In elk geval voorstel herstelkost zojuist gekregen €11.300, nog erger dan de schatting. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 17-07-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SniperGuy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:49:
[...]
Coulance waar je wat aan hebt kan je bij Ford buiten de garantie periode op je buik schrijven :X
Men wist mij te vertellen 20% met max van €1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 23-08 10:51
Pretty useless dus ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08 10:06

Bluebe

Roar

tuxie6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Hoezo maakt hoe het komt niet uit, er is bewezen en toegegeven door Ford en Stelantis dat een riem in olie voor heeeeeeeeeeel veel problemen zorgd.
Tevens zijn er ook motoren met een verkeerde koppakking geleverd die voor lekkage zorgde.
Natuurlijk sturen ze je graag met een kluit het riet in maar voor dat geld zou ikzelf iets meer willen weten en onderzoeken.
De radar site staat er vol mee.
Ik had bij Mijn Focus 1.0 van 2020 vorig jaar (nog geen 4 jaar oud toen en iets van 40.000 KM) de distributieklep die lekte. Krijg je ook even lekker factuur van €1600,- en uiteindelijk iets van 260,- coulance vanuit Ford gehad en de rest kan je zelf ophoesten. Was er ook behoorlijk flauw van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:27
Rechtsbijstand erop? Denk dat je sterk staat om een hogere coulance te krijgen omdat je netjes op tijd bij de dealer/verkoper bent gebleven voor onderhoud. Tevens is de motor een essentieel onderdeel dus moet erg lang mee kunnen gaan. Een bougie die zomaar afbreekt kan duiden op een fabricagefout of montagefout en dan is beide voor risico van de verkoper.

Voor zulke bedragen kan een contra expertise ook helpen. Wellicht is een alternatief de motor extern laten reviseren ipv helemaal te vervangen?

Sowieso sterkte met de ellende. Erg zuur dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 21:51
Lijkt me ook goed om ze even duidelijk te laten omschrijven wat het probleem is en dat dan melden bij RDW. Misschien zijn er wel een stel slechte bougies op de markt gebracht en moeten die vervangen worden.
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een ontplofte bougie tegen gekomen waarbij ook iets in de motor is gekomen. Wel eens gehoord dat het keramiek gebroken/ontploft is door oververhitting, maar dan blijven de resten wel buiten de motor.

Het is wel echt zuur, gaat je zo wel veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 22-08 09:51
Nielless schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:34:

Mijn Mondeo van 2015 schakelt ook regelmatig over naar de AM band bij een start. De equalizer settings blijven wel intact, evenals alle andere instellingen. De accu is pas een jaar oud en het gebeurde ook met de oude accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Avenger 2.0 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Uiteraard, maar als je merk neemt dat 7 jaar garantie geeft zijn de kosten dan niet voor mij...
Inderdaad, een nieuwe motor kost een fortuin en gebruikt zijn ze vrijwel nergens te vinden om begrijpelijke redenen. Misschien is zoiets een goedkopere oplossing: https://revisiemotorbenel...-ecoboost-m1da-m2da-sfjc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
[...]

Het komt zelden voor dat een bougie aan de binnenkant afbreekt, maar jij hebt dus helaas het zeldzame geval te pakken. Ik ken een Audi TFSI met hetzelfde euvel, daar kwam het door een injector die teveel brandstof inspoot, en daardoor de bougie te heet werd.

Vraag:
Is de kop er af geweest of hebben ze alleen met een borescope gekeken?
Met een beetje mazzel is alleen de zuiger kapot, en wat 'hits' in de kop zelf. De kop kan gelast en gefreeds worden, dus die is te reviseren. Een zuiger kan je ook gewoon vervangen, zolang het onderblok maar geen scheuren/schade heeft.

Een ruilblok kan je naar gaan zoeken, maar ze zijn er niet veel, en dus duur.

Wij hebben 1 Fords met een 1.0 ecoboost blok, bijna 200K gelopen en nog heel gezond.
Mij Galaxy 1.6 EB is net verkocht, ook 200K en helemaal fit,
Nu een 3.0, net over de 60K, dus nog niets van te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 19-07-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Rocketman schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Mijn Mondeo van 2015 schakelt ook regelmatig over naar de AM band bij een start. De equalizer settings blijven wel intact, evenals alle andere instellingen. De accu is pas een jaar oud en het gebeurde ook met de oude accu.
Bij een wat oudere radio is waarschijnlijk de backup batterij/condensator/supercap slecht geworden.
Waarschijnlijk is er wel een wizkid die dit heeft beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-08 23:24

Christiano007

Ich bin der champion

Had deze vraag ook in Android auto topic gesteld. Maar misschien dat jullie het weten

Ik weet niet wat er gebeurd is in een week tijd, maar als ik de stemvolume aanpas van de navigatie bij google maps schiet hij na elke mededeling weer terug naar een hoger volume.

Iemand een idee hoe ik dit weer goed krijg? Heb een ford focus uit 2019. En dit was 2 weken geleden nog niet het geval bij google maps.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:33
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar kan nergens wat vinden.

Ik heb een S-Max uit 2017, en vroeg mij af of er ergens een optie / hack is om te zorgen dat het geluid van de parkeersensoren niet telkens mijn telefoongesprek over BT/Carplay zwaar naar de achtergrond drukt.

Uitzetten van de sensoren is ook een optie, maar heb de versie zonder achteruitrij camera. Nu kan ik wel het eea inschatten, maar de vrouw vind de sensoren wel handig in zo’n “boot”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
GekkeRipper schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:05:
Rechtsbijstand erop? Denk dat je sterk staat om een hogere coulance te krijgen omdat je netjes op tijd bij de dealer/verkoper bent gebleven voor onderhoud. Tevens is de motor een essentieel onderdeel dus moet erg lang mee kunnen gaan. Een bougie die zomaar afbreekt kan duiden op een fabricagefout of montagefout en dan is beide voor risico van de verkoper.

Voor zulke bedragen kan een contra expertise ook helpen. Wellicht is een alternatief de motor extern laten reviseren ipv helemaal te vervangen?

Sowieso sterkte met de ellende. Erg zuur dit.
Bedankt voor de tips iedereen. Ga hier volgende week eens bij informeren bij mijn verzekering en bank of er een rechtsbijstand is die ik heb die hiervoor geschikt is. Verder ook nog eens bellen naar andere (kleinere) garages voor een tweede opinie, want de herstelkost lijkt mij echt wel te hoog. Al vrees ik dat die ecoboost 1.0 mhev motor de herstelling niet echt rendabel gaat maken ook al krijg ik bij andere garages stuk lagere prijzen.

De grootste stress de afgelopen dagen was vooral omdat dit onze enigste auto is en mijn garage de (betalende) vervangwagen volgende week terug wil voor zijn klanten als ik daar geen nieuwe koop. :-(
Na veel garages rond rijden, toevallig als laatste bij een kleine Hyundai garage op wandelafstand van mijn thuis gestopt om te zien of ze iets in stock hadden. Is een garage die door familie uitgebaat is en de sfeer daar heeft mij aangenaam verrast (ivm andere grotere garages die ik bezocht heb). Spijtig genoeg gingen ze juist 14 dagen op verlof. Spontaan een vervangwagen aangeboden gekregen van hun die ik 14 dagen mag gebruiken aan €50 zonder enige aankoopverplichting. :*)

Zo opgelucht dat de druk wat weg is nu en meer tijd heb om voor een andere wagen te gaan kijken.
Moet zeggen dat de aangename atmosfeer daar zo een verademing was met al die andere garages die ik bezocht heb dat de kans groot is dat ik mij daar een stock wagen ga nemen. Standaard 5 jaar garantie ook wat grote plus is al gaat het moeilijke stap worden om te veranderen daar ik heel mijn leven met Ford heb gereden. Kan nu 14 dagen rustig zoeken wel type auto beste in ons budget past. Maar denk dat vooral een goede garage van beter belang is dan het merk auto wat je kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Misschien woon je in de buurt van deze specialist?: https://www.ecoboostspecialist.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:57
Herkent iemand dit onderdeel? Waar komt het vandaan?

Zojuist gevonden onder het gaspedaal van mijn 2023 S-Max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2pvjjR9bpizRa0wtSRika2UclY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIdDQUx6hxt10byKkjaP4z6S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqn8Be9W23sG45aolVinoxnQ-8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lix2l6VloChxb6mAvxKxSV2X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dat is een klemmetje om stof/isolatie of iets dergelijks vast te houden. Je drukt het zo om een pin en het klemt zichzelf vast. Zal waarschijnlijk ergens in de afdekkappen achter het stuur horen en anders onderste gedeelte dashboard. Kan ook nog achter de pedalen zitten, tegen het schutbord aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Avenger 2.0 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:30:
[...]

Bedankt voor de tips iedereen. Ga hier volgende week eens bij informeren bij mijn verzekering en bank of er een rechtsbijstand is die ik heb die hiervoor geschikt is. Verder ook nog eens bellen naar andere (kleinere) garages voor een tweede opinie, want de herstelkost lijkt mij echt wel te hoog. Al vrees ik dat die ecoboost 1.0 mhev motor de herstelling niet echt rendabel gaat maken ook al krijg ik bij andere garages stuk lagere prijzen.

De grootste stress de afgelopen dagen was vooral omdat dit onze enigste auto is en mijn garage de (betalende) vervangwagen volgende week terug wil voor zijn klanten als ik daar geen nieuwe koop. :-(
Na veel garages rond rijden, toevallig als laatste bij een kleine Hyundai garage op wandelafstand van mijn thuis gestopt om te zien of ze iets in stock hadden. Is een garage die door familie uitgebaat is en de sfeer daar heeft mij aangenaam verrast (ivm andere grotere garages die ik bezocht heb). Spijtig genoeg gingen ze juist 14 dagen op verlof. Spontaan een vervangwagen aangeboden gekregen van hun die ik 14 dagen mag gebruiken aan €50 zonder enige aankoopverplichting. :*)

Zo opgelucht dat de druk wat weg is nu en meer tijd heb om voor een andere wagen te gaan kijken.
Moet zeggen dat de aangename atmosfeer daar zo een verademing was met al die andere garages die ik bezocht heb dat de kans groot is dat ik mij daar een stock wagen ga nemen. Standaard 5 jaar garantie ook wat grote plus is al gaat het moeilijke stap worden om te veranderen daar ik heel mijn leven met Ford heb gereden. Kan nu 14 dagen rustig zoeken wel type auto beste in ons budget past. Maar denk dat vooral een goede garage van beter belang is dan het merk auto wat je kiest.
En zo jaagt Ford zijn trouwe klanten weg. Slechte kwaliteit leveren, geen fatsoenlijke coulance en dan ook nog de oude vertrouwde modellen schrappen. Ford wordt een schim van zichzelf in Europa. Erg spijtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 20:59
Zijn er nog mensen wiens telefoon vreselijk heet word bij het gebruiken van Android auto?
Met of zonder kabel maakt geen verschil, het is net alsof de bluetooth de batterij leeg trekt.
Percentage zakt snel als ik de lader niet aansluit.
Het gaat om een Ford Puma ST-Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Scooterguy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:16:
Zijn er nog mensen wiens telefoon vreselijk heet word bij het gebruiken van Android auto?
Met of zonder kabel maakt geen verschil, het is net alsof de bluetooth de batterij leeg trekt.
Waarschijnlijk gebruik je data en dan blijft je modem actief, heel mischien deel je ook nog je wifi en dan heb je de jackpot qua stroomgebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
tuxie6 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Bij een wat oudere radio is waarschijnlijk de backup batterij/condensator/supercap slecht geworden.
Waarschijnlijk is er wel een wizkid die dit heeft beschreven.
Dit verschijnsel was er ook al toen de Mondeo 3 jaar oud was. Ik vind het overigens niet iets om mij heel druk over te maken, dus ga ik er ook niet aan dokteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ja, hier hetzelfde. Als ik de telefoon in het draadloos oplaadvakje leg, wordt hij binnen no-time bloedheet. Ook stopt hij om de haverklap met opladen. Ik probeer het draadloos opladen zo min mogelijk te gebruiken, want het voegt weinig toe. Als hij al oplaadt, gaat het ook nog eens heel traag.

MK4 Focus ST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 17:53
Ik heb hetzelfde met draadloze Apple Carplay. Als ik de telefoon dan ook op de draadloze lader leg dan werkt dat niet omdat ie te warm wordt met opladen. Dus ik leg de telefoon altijd aan de kabel en dan gaat dat net goed. Betreft een 2023 Focus ST-Line X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Is een beetje inherent aan de taken die je telefoon dan moet doen.
Voor AA en AC moet hij flink aan de bak om te rekenen en data versturen vanwege de Screen Mirror.

Als je dan ook nog draadloos gaat laden, wat meer warmte geeft dan bedraad, dan wordt je toestel behoorlijk warm. Als je dan ook nog een hoesje gebruikt kan de hitte moeilijker weg, dus wordt hij extra heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:04
Het is de reden dat ik het draadloos laden uit heb geprogrammeerd. Moet zeggen dat een iPhone over het algemeen aanzienlijk minder oververhittings problemen lijkt te geven dan een random Android toestel (gebaseerd op verschillende vakanties met wisselende mensen om me heen)

Áls mijn telefoon al leegraakt tijdens het rijden stop ik de kabel er wel in, maar ik vind dat Carplay tijdens het rijden sowieso bijzonder weinig van de batterij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Deshmir schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:00:

Ik heb een S-Max uit 2017, en vroeg mij af of er ergens een optie / hack is om te zorgen dat het geluid van de parkeersensoren niet telkens mijn telefoongesprek over BT/Carplay zwaar naar de achtergrond drukt.

Uitzetten van de sensoren is ook een optie, maar heb de versie zonder achteruitrij camera. Nu kan ik wel het eea inschatten, maar de vrouw vind de sensoren wel handig in zo’n “boot”.
Lijkt me juist de bedoeling dat de parkeersensoren het luidste zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Deshmir schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:00:

Inderdaad irritant, maar volgens mij is er niets aan te doen. Je kunt wel de volumeknop een slinger geven tijdens het 'muten'. Dan gaat ie weer harder. Maar dat is altijd tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:33
@Marcel Br haha ja is wel waar, maar vet irritant als je een parkeergarage inrijd met links een hek en rechts een muur.

@Timmert helaas, ik had al zoiets verwacht. De volume knop trick doe ik af en toe wel maar hoopte op een vaste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:33
Wellicht dat er met Forscan nog iets valt te programmeren, op het Focus forum zitten wel wat mensen die veel kennis hebben van de mogelijkheden met Forscan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 20:59
reinier68 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:34:
Is een beetje inherent aan de taken die je telefoon dan moet doen.
Voor AA en AC moet hij flink aan de bak om te rekenen en data versturen vanwege de Screen Mirror.

Als je dan ook nog draadloos gaat laden, wat meer warmte geeft dan bedraad, dan wordt je toestel behoorlijk warm. Als je dan ook nog een hoesje gebruikt kan de hitte moeilijker weg, dus wordt hij extra heet.
Draadloos laden staat uit bij mij (werkt toch niet met Oneplus11) en in mijn werkbusje (Mercedes Vito) en mijn weekendauto (Mini R58) heeft ie er totaal geen last van, enkel in de Puma dat de telefoon net een bakplaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:09
Het is natuurlijk niet zo gek dat een telefoon heet wordt bij het draadloos opladen op z'n oplaad pad.
Conversie van gelijkstroom naar wisselstroom, dan naar hoogfrequent elektronisch veld, dan van de pad naar de telefoon en dan weer terug naar gelijkstroom.

Draadloze opladers zijn een stuk minder efficient, produceren een bak warmte en zijn daarom ook nog eens slecht voor je batterij. Die kan er al niet zo goed over als ie warm wordt, en dan ook nog eens opgeladen wordt. Dus dan gaat je batterijcapaciteit ook sneller naar beneden dan nodig.

Daarom zou ik gewoon wired CarPlay gebruiken, werkt gewoon prima en dan belast je de accu ook niet onnodig veel.

Eventueel zou je zelfs nog een power blocker kunnen gebruiken om te zorgen dat je telefoon niet constant opgeladen wordt tijdens gebruik met CarPlay.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avenger 2.0
GekkeRipper schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:07:
[...]
En zo jaagt Ford zijn trouwe klanten weg. Slechte kwaliteit leveren, geen fatsoenlijke coulance en dan ook nog de oude vertrouwde modellen schrappen. Ford wordt een schim van zichzelf in Europa. Erg spijtig.
Zelf bij garage kunnen gaan kijken, en dit is hoe de bougie eruit ziet :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfdyIcaxzHTCj6RMs5GCV7sGi2k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/unkXMMD1VUAm1YsQLKS6W5IN.jpg?f=user_large

Ondertussen een tweede bestek van andere kleine garage gekregen van bijna de helft van wat de originele ford garage wou aanrekenen om een nieuwe motor te steken |:(
Ziet er dus naar uit dat toch nog rendabel is om de auto te laten herstellen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Dus een gesmolten bougie, deze is te heet geweest. Wat misschien duid op slechte koeling door vsnaar snippers in de kanaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
ik denk eerder aan een injector die niet meer goed afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Dan lijkt de bougie een gevolgschade te zijn en niet de oorzaak, wat ik uir de eerste berichten van Avenger 2.0 dacht te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Ik blijf die natte distributieriemen een slecht idee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Rocketman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:05:
Ik blijf die natte distributieriemen een slecht idee vinden.
Volgens de garage had deze al een ketting en geen natte riem meer.

Als ik zo lees klinkt de bougie inderdaad gevolgschade van een ander probleem dat zich voorgedaan heeft in de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Avenger 2.0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:58:
[...]

Zelf bij garage kunnen gaan kijken, en dit is hoe de bougie eruit ziet :X

[Afbeelding]

Ondertussen een tweede bestek van andere kleine garage gekregen van bijna de helft van wat de originele ford garage wou aanrekenen om een nieuwe motor te steken |:(
Ziet er dus naar uit dat toch nog rendabel is om de auto te laten herstellen :*)
Ik ben geen techneut dus kan niks over de bougie zeggen. Maar als je er een externe aan laat sleutelen dan kun je coulance bij de verkoper/dealer wel vergeten, ook via de rechtsbijstand. Als je het via de rechtsbijstand wil laten lopen altijd hun stramien volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Avenger 2.0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Volgens de garage had deze al een ketting en geen natte riem meer.

Als ik zo lees klinkt de bougie inderdaad gevolgschade van een ander probleem dat zich voorgedaan heeft in de motor.
De motoren met distributieketting hebben de oliepompriem nog door de olie lopen. Dus nog steeds een riem die af kan brokkelen in je olie. Welke pipo dat bij Ford een afdoende oplossing vond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja eerst al de autoverzekering erop gezet gezien ik omnium heb (geen idee hoe Nederlandse equivalent heet - is autoverzekering die schade door eigen toedoen en derden dekt). De expert gaat het bekijken, maar de kans is zeer klein gezien technische mankementen er niet onder vallen.

Rechtsbijstand die bij verzekeringen inbegrepen is, is meestal gekoppeld aan specifieke situaties of producten en lijkt mij dat ik niets heb wat hier onder valt (nog aan het navragen).

Dus laatste optie is ergens anders laten maken. Inderdaad goede tip van die oliepomp riem, was er foutief vanuit gegaan dat dit ook een ketting was. Dus zien dat deze bij gereviseerde motor ook vervangen is of wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
In NL gaat de autoverzekering (ook inclusief allrisk/casco) over schade van buitenaf (ongeval, brand, diefstal etc) en niet over mechanische problemen en garantiediscussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Marcel Br schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:04:
In NL gaat de autoverzekering (ook inclusief allrisk/casco) over schade van buitenaf (ongeval, brand, diefstal etc) en niet over mechanische problemen en garantiediscussies.
Inderdaad is hier ook niet inbegrepen heb ik vernomen van expert. Had ik ook wel verwacht, maar de verzekering stelde zelf voor om expertise te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Avenger 2.0 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:03:
[...]

Inderdaad is hier ook niet inbegrepen heb ik vernomen van expert. Had ik ook wel verwacht, maar de verzekering stelde zelf voor om expertise te doen.
Is daar dan niet je normale verzekering wa en extra's voor?
Ik heb een apparte rechtshulp verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

tuxie6 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Is daar dan niet je normale verzekering wa en extra's voor?
Ik heb een apparte rechtshulp verzekering
Volgens mij kun je daar je gewone WA verzekering niet voor aanspreken.
Dan zou je een kapotte wasmachine ook kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Rzaan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:17:
[...]

Volgens mij kun je daar je gewone WA verzekering niet voor aanspreken.
Dan zou je een kapotte wasmachine ook kunnen melden.
Niet de kapotte wasmachine, maar wel een geschil om je recht te halen als de degene die garantie behoort te geven niet thuis geeft.
Rechtshulp kan je mee verzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

tuxie6 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 01:13:
[...]

Niet de kapotte wasmachine, maar wel een geschil om je recht te halen als de degene die garantie behoort te geven niet thuis geeft.
Rechtshulp kan je mee verzekeringen.
Ja, rechtshulp wel. Maar je hebt het over de WA verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45

backupdevice

Boeh!

Ik heb een vraag over koel vloeistof bijvullen.

Voor een ECOBOOST 1.0 wordt er geadviseerd om G12 of G12+ te gebruiken , maar er wordt ook advies gegeven om dit niet zelf bij te vullen of mengen.

Net ff langs de dealer geweest en die gaf aan niks los te verkopen en dat er echt door de werkplaats bij gegoten moet worden.

Hoe doen jullie dat . Wel een bus kopen en zelf doen ? Lijkt mij toch gewoon mogelijk ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, er gaan vele verhalen de ronde.

Naar mijn mening mag je wel 12+ bij 12 ingooien maar niet andersom..
12+ zou een betere versie van 12 zijn.