Toch even oppassen dat je de bougies er niet verkeerd indraait. Het is al te vaak gebeurd dat er op deze manier schroefdraad vernield wordt door ongeoefende sleutelaars. Dan wordt het alsnog duur._Anvil_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik heb er in het verleden wel vaker mee gewacht, maar op een bepaald moment krijg je ontstekings gedoe ja (op mjjn 5 pitter ecoboost dan![]()
Ook een leuke klus om zelf te doen, doorgaans zitten ze bovenop je cilinders en ze kosten 3x20 euro oid wed ik
EDIT: "10 minuten werk"
https://www.motointegrato...ford-fiesta-1-0-ecoboost/
check even hoe lang ze er in zitten zou ik zeggen,, beetje onzinnig om dat elke 20.000 km te doen he
Is wel een goede manier om een 1L ecoboost te slopen ja.Rocketman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:34:
[...]
Toch even oppassen dat je de bougies er niet verkeerd indraait. Het is al te vaak gebeurd dat er op deze manier schroefdraad vernield wordt door ongeoefende sleutelaars. Dan wordt het alsnog duur.
ping 127.212.23.124
Bij mij waarschijnlijk 95000 km dus ik ga toch maar voor een standaard grote beurt_Anvil_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:22:
[...]
check even hoe lang ze er in zitten zou ik zeggen,, beetje onzinnig om dat elke 20.000 km te doen he
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik durf wel te stellen dat je beter een Ford Ecoboost kan kopen, dan een SpaceX Starship .. https://www.nbcnews.com/s...rior-explosion-rcna194923twowheeler schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:26:
En daar gaan we weer.
Ja de Ecoboost is meer onderhoudsgevoelig, niet zo gek, er wordt minimaal 100pk per liter uitgehaald en nog steeds makkelijk 5L/100km. Als mensen dan vervolgens ver voorbij het onderhoudsmoment rijden of er goedkope olie in doen. Tja, dan had je geen auto met een dergelijke motor moeten kopen. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje.
Wat ik mis bij alle "bewijzen" van de ecoboom verhalen is een duidelijke onderhoudshistorie etc. Ik heb er zelf totaal geen problemen mee (heb de ecoboost hybrid. Ketting distributie, riem voor oliepomp). Kijk eens hoeveel je die ziet rondrijden.
Ik moet deze zelf elke 30k voor onderhoud brengen. Ik zou dit zelf vaker doen, maar rij hem zakelijk. Ik rij er voornamelijk lange afstanden mee. Motor is erg leuk en super efficient. Zelfs in een Focus station haal ik gemiddeld rond de 5l/100km.
Hoewel die wel veel kilometers maken voor ze weer voor een grote beurt gaan, das dan ook wel weer waar.
ping 127.212.23.124
Pff wat mis ik mijn Desert Island Blue Focus soms als ik ze weer zieDuinkonijn schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tamme konijn had er een zooitje van gemaakt 🤪
leuk dat die Fiesta ervoor staat.
Dit worden historische beelden als het aan Ford ligt ..
https://www.autoweek.nl/a...g-dit-jaar-uit-productie/
Dit worden historische beelden als het aan Ford ligt ..
https://www.autoweek.nl/a...g-dit-jaar-uit-productie/
ping 127.212.23.124
Die Fiesta heb ik als drie deurs gehad.
:strip_exif()/f/image/igzXNKbqkrMj7e6nHaodCCyo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mbt de focus
Ik kreeg een aanbieding van Zeeuw & Zeeuw om hem in te ruilen voor dezelfde.. althans ik zag geen verschil.
Het jeukt om er naar toe te rijden om te vragen hoe graag ze willen verkopen
:strip_exif()/f/image/5Nl7ij4LeNhCrOhld6FO7WvK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik mis m‘n Ka
:strip_exif()/f/image/igzXNKbqkrMj7e6nHaodCCyo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mbt de focus
Ik kreeg een aanbieding van Zeeuw & Zeeuw om hem in te ruilen voor dezelfde.. althans ik zag geen verschil.
Het jeukt om er naar toe te rijden om te vragen hoe graag ze willen verkopen
:strip_exif()/f/image/5Nl7ij4LeNhCrOhld6FO7WvK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik mis m‘n Ka
[ Voor 128% gewijzigd door Duinkonijn op 08-03-2025 17:18 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik vroeg me trouwens af of er in Nederland een Mountune "punt" is waar je je Fiesta kunt laten tunen? Ik las iets van dat Mountune's tuning nog zelfs onder de Ford garanties valt e.d.
Een Fiesta ST van 182pk kun je dan met Mountune tuning naar 215PK krijgen (nét onder de 20% vermogenswinst) voor een niet al te hoog bedrag. Maar ik vind geen bedrijven die Mountune tuning doen. Ik zie alleen maar REVO en anderen dingen.
Een Fiesta ST van 182pk kun je dan met Mountune tuning naar 215PK krijgen (nét onder de 20% vermogenswinst) voor een niet al te hoog bedrag. Maar ik vind geen bedrijven die Mountune tuning doen. Ik zie alleen maar REVO en anderen dingen.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik denk niet dat die er zijn. Hooguit dat ze wat Mountune onderdelen verkopen en/of installeren die ze uit de UK halen.Deathchant schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:41:
Ik vroeg me trouwens af of er in Nederland een Mountune "punt" is waar je je Fiesta kunt laten tunen? Ik las iets van dat Mountune's tuning nog zelfs onder de Ford garanties valt e.d.
Dus dan moet je naar de UK rijden ervoor....OK. Bij House of Cars in Eindhoven doen ze ook tunen:SniperGuy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Ik denk niet dat die er zijn. Hooguit dat ze wat Mountune onderdelen verkopen en/of installeren die ze uit de UK halen.
https://www.houseofcars-eindhoven.nl/chiptuning/
Maar er staat niet bij via welke "fabrikant" ze dat doen. EDIT: blijkbaar EVC electronic met WinOLS5. In het geval van een Fiesta ST MK7 ga je dan van 182pk -> 205pk, terwijl met het Mountune MP215 "pakket" ga je van 182pk -> 215pk wat dan nét binnen de 20% vermogenswinst zit waardoor herkeuring niet hoeft. Daarnaast zit er in dat pakket een andere luchtfilterbox + slang + filter in die voor minder weerstand zorgt of ziets. Kep er de balle verstand van, maar ik dacht altijd dat een luchtfilter niks deed aan het aantal pk's/nm's....
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 11-03-2025 13:15 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Als je verder niets verandert doet een luchtfilter niets.
Als je meer lucht aan moet zuigen (hogere turbodruk) moet je het wel veranderen als het redelijk krap uitgelegd is.
Als je meer lucht aan moet zuigen (hogere turbodruk) moet je het wel veranderen als het redelijk krap uitgelegd is.
Binnen een maandje bezit ik - als alles goed gaat - ook een Ford.
Het is een importauto en hij moet in april een beurt hebben.
Nu zit ik wat te kijken naar de prijzen in Nederland en vroeg me af of het niet goedkoper zou zijn in Duitsland, of zelfs Polen. Gewoon bij een officiele dealer.
Natuurlijk komen er dan reiskosten bij, maar ik zag het meer als een paar daagjes weg en dan ondertussen wat kosten hiervan terugverdienen door in Duitsland of Polen een beurt te laten doen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Nu zit ik wat te kijken naar de prijzen in Nederland en vroeg me af of het niet goedkoper zou zijn in Duitsland, of zelfs Polen. Gewoon bij een officiele dealer.
Natuurlijk komen er dan reiskosten bij, maar ik zag het meer als een paar daagjes weg en dan ondertussen wat kosten hiervan terugverdienen door in Duitsland of Polen een beurt te laten doen.
Wacht heel even, je hebt een nieuwe Ford aangeschaft en je vertelt ons niet welke??Rzaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:41:
Foto!
Ik heb hem nog niet. En de foto is inmiddels van de site af.Heijmenberg99 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:34:
[...]
Wacht heel even, je hebt een nieuwe Ford aangeschaft en je vertelt ons niet welke??
Foto!
Hij is ook niet nieuw maar 3 jaar en 3 maanden oud.
Het is een Ford Explorer PHEV.
Zo eentje als deze, maar dan in het grijs

Je koopt een Explorer PHEV van 3 jaar oud en dan wil je enkele honderden euro's besparen op de onderhoudskosten door enorm veel gedoe op de hals te halen?Rzaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Ik heb hem nog niet. En de foto is inmiddels van de site af.
Hij is ook niet nieuw maar 3 jaar en 3 maanden oud.
Het is een Ford Explorer PHEV.
Zo eentje als deze, maar dan in het grijs
[Afbeelding]
Mooie auto hoor, maar je bent onwijs veel kwijt aan mrb/brandstof/electra/verzekering etc dus ik snap die besparing dan niet helemaal
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2025 19:25 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Nee, ik wil een lekker stukje gaan toeren met de auto en dan op de koop toe een beurt doen.Sport_Life schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:24:
[...]
Je koopt een Explorer PHEV van 3 jaar oud en dan wil je enkele honderden euro's besparen op de onderhoudskosten door enorm veel gedoe op de hals te halen?
Mooie auto hoor, maar je bent onwijs veel kwijt aan mrb/brandstof/electra/verzekering etc dus ik snap die besparing dan niet helemaal.
Misschien ook nog de auto naar een car detailing bedrijf brengen voor een ceramic coating.
We hebben familie en vrienden in Polen. Duitsland komen we sowieso vaker.
We bezoeken wel eens een museum in Duitsland of iets anders, en dan op de terugweg de halve DM leegkopen.
Ik moet natuurlijk eerst checken wat het in Nederland kost.
[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 11-03-2025 20:35 ]
Gaat niet goed met Ford:
https://www.auto-motor-un...land-in-insolvenz-gefahr/
Schuldenlast von neun Milliarden Euro
Die wirtschaftliche Situation der deutschen Ford-Werke ist angespannt. Laut Informationen aus dem Unternehmensumfeld, so die Automobilwoche, belaufen sich die Schulden auf rund neun Milliarden Euro. Gleichzeitig sind die Verkaufszahlen von Ford-Pkw in Deutschland rückläufig. In den ersten beiden Monaten des Jahres 2025 wurden 812 Einheiten des Explorer und 279 Einheiten des Capri (siehe Fotoshow) neu zugelassen. Der Verbrenner-Focus kam auf 3.090 Einheiten, während der Kuga 2.532 Zulassungen verzeichnete.
Besonders problematisch sei, dass Ford sein europäisches Pkw-Geschäft über die deutsche Tochtergesellschaft abwickelt, während das profitablere Nutzfahrzeuggeschäft über die britische Tochter verbucht wird. Dies setzt die deutschen Werke weiter unter wirtschaftlichen Druck.
Damit sieht der Betriebsrat die deutschen Ford-Werke einer erhöhten Insolvenzgefahr ausgesetzt, sollte sich das Geschäft in den kommenden Jahren nicht deutlich verbessern
Nu maar hopen dat dit goed afloopt. Zeker qua service en (mogelijke) garantieclaims in de toekomst met bestaande en rijdende Ford auto's.
Niet dat de consument wederom de dupe wordt...
De service van menige Ford garage is al niet bepaald je-van-het.
Die wirtschaftliche Situation der deutschen Ford-Werke ist angespannt. Laut Informationen aus dem Unternehmensumfeld, so die Automobilwoche, belaufen sich die Schulden auf rund neun Milliarden Euro. Gleichzeitig sind die Verkaufszahlen von Ford-Pkw in Deutschland rückläufig. In den ersten beiden Monaten des Jahres 2025 wurden 812 Einheiten des Explorer und 279 Einheiten des Capri (siehe Fotoshow) neu zugelassen. Der Verbrenner-Focus kam auf 3.090 Einheiten, während der Kuga 2.532 Zulassungen verzeichnete.
Besonders problematisch sei, dass Ford sein europäisches Pkw-Geschäft über die deutsche Tochtergesellschaft abwickelt, während das profitablere Nutzfahrzeuggeschäft über die britische Tochter verbucht wird. Dies setzt die deutschen Werke weiter unter wirtschaftlichen Druck.
Damit sieht der Betriebsrat die deutschen Ford-Werke einer erhöhten Insolvenzgefahr ausgesetzt, sollte sich das Geschäft in den kommenden Jahren nicht deutlich verbessern
Nu maar hopen dat dit goed afloopt. Zeker qua service en (mogelijke) garantieclaims in de toekomst met bestaande en rijdende Ford auto's.

Maar je moet 'm nog wel betalen toch?Rzaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Ik heb hem nog niet. En de foto is inmiddels van de site af.
Tenminste, dat lees ik hier:
Snel geld overmaken naar Duitsland
Wel een bakbeest van een auto. Loop je daar niet op leeg, qua gebruiks- en onderhoudskosten?
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 11-03-2025 21:15 ]
Hey zijn we Nederlander of zijn we Nederlander?Sport_Life schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:24:
[...]
Je koopt een Explorer PHEV van 3 jaar oud en dan wil je enkele honderden euro's besparen op de onderhoudskosten door enorm veel gedoe op de hals te halen?
Mooie auto hoor, maar je bent onwijs veel kwijt aan mrb/brandstof/electra/verzekering etc dus ik snap die besparing dan niet helemaal.
Ik vind de prijzen voor onderhoud aan de hoge kant: voor meerdere Honda's was ik rond de 200-250 voor een door de dealer uitgevoerde kleine beurt kwijt. Voor een simpele Fiesta/Focus van de vorige generatie ga je al richting de 400-500 euro voor hetzelfde
Doe nou gewoon in Nederland. Als er iets mis gaat kun je daar terecht met de ellende. Anders moet je terug naar Polen. Een dealer is ook echt wel coulanter als jij daar vaste klant wordt met je dikke bak.Rzaan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:41:
Dealer onderhoud = dealer onderhoud. Dan zou het IMHO niet uit moeten maken in welk land dat is.GekkeRipper schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:46:
[...]
Doe nou gewoon in Nederland. Als er iets mis gaat kun je daar terecht met de ellende. Anders moet je terug naar Polen. Een dealer is ook echt wel coulanter als jij daar vaste klant wordt met je dikke bak.
En voor regulier gepland onderhoud (olie, filters etc) is dat echt geen rocketscience waarbij je kan verwachten later nog eens terug te moeten omdat er issues zijn (dat ik heb ik iig nog nooit gehad of gehoord in mijn naaste omgeving).
Tsja jij geeft jouw mening en ik geef mijn mening. Er kan zoveel verprutst worden bij regulier onderhoud. Als een dealer garantie wil claimen doen ze dat bij de importeur. Die is in elk land weer anders. Als een Nederlandse dealer het gepruts van een Poolse of Duitse dealer op moet lossen, gaan ze dat echt niet uit eigen zak betalen. Ook de importeur zal niet thuis geven, want ander land.SniperGuy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Dealer onderhoud = dealer onderhoud. Dan zou het IMHO niet uit moeten maken in welk land dat is.
En voor regulier gepland onderhoud (olie, filters etc) is dat echt geen rocketscience waarbij je kan verwachten later nog eens terug te moeten omdat er issues zijn (dat ik heb ik iig nog nooit gehad of gehoord in mijn naaste omgeving).
Overigens om een n=1 te geven zoals jij doet. Ik heb wel degelijk dingen meegemaakt bij regulier onderhoud. Vergeten banden te wisselen. Bij een collega vergeten de olievuldop terug te draaien. En ik vergeet nog wel wat ongetwijfeld.
[ Voor 12% gewijzigd door GekkeRipper op 12-03-2025 09:56 ]
Service prijzen bij Ford vallen echt wel mee, dit zijn standaard prijzen openbaar beschikbaar op Ford.nl.SniperGuy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:47:
[...]
Hey zijn we Nederlander of zijn we Nederlander?
Ik vind de prijzen voor onderhoud aan de hoge kant: voor meerdere Honda's was ik rond de 200-250 voor een door de dealer uitgevoerde kleine beurt kwijt. Voor een simpele Fiesta/Focus van de vorige generatie ga je al richting de 400-500 euro voor hetzelfde
Als je de anwb hebt hoef je ook geen jaar garantie pakket oid erbij te kopen...
Ik was meestal 200-300 euro kwijt voor onze Focus.
Heb weleens een defecte gordel gehad die ze gemaakt hadden. Eenmaal thuis aangekomen bleek dat ze per ongeluk de verkeerde hadden vervangen

Wat mij verbaasd is dat iemand bij een enorm dure auto in gebruik hooguit honderd euro per jaar wil besparen op onderhoud (waarschijnlijk is het tientjes werk).
Dan denk ik heb je enig idee wat voor bakbeest je gekocht hebt
[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2025 10:04 ]
Zolang het door een buitenlandse dealer uitgevoerd is én het onderhoud in het Ford systeem gezet is zou dat niet uit moeten maken. Ford heeft er een mooie pagina over:GekkeRipper schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:53:
[...]
Tsja jij geeft jouw mening en ik geef mijn mening. Er kan zoveel verprutst worden bij regulier onderhoud. Als een dealer garantie wil claimen doen ze dat bij de importeur. Die is in elk land weer anders. Als een Nederlandse dealer het gepruts van een Poolse of Duitse dealer op moet lossen, gaan ze dat echt niet uit eigen zak betalen. Ook de importeur zal niet thuis geven, want ander land.
Overigens om een n=1 te geven zoals jij doet. Ik heb wel degelijk dingen meegemaakt bij regulier onderhoud. Vergeten banden te wisselen. Bij een collega vergeten de olievuldop terug te draaien. En ik vergeet nog wel wat ongetwijfeld.
https://www.ford.nl/onder...oed-op-mijn-ford-garantie
Dus het maakt niet uit of het een Poolse/Nederlandse/Belgische of Duitse FORD Prutser is geweest: als je in NL bij de garage aanklopt en het is garantie dan is er geen probleem.
Valt het buiten garantie dan is dat inderdaad een ander verhaal, want even een paar honderd KM rijden om je vergeten olievuldop of aftapplug te claimen bij de laatste die onderhoud heeft gedaan is niet echt praktisch
Garantieclaims worden trouwens vaak gedeeltelijk uit eigen zak van de dealer betaald: Ford schrijft voor dat een garantieclaim in een X aantal uren kan worden verholpen, maar in werkelijkheid is dat dat slechts een fractie van de daadwerkelijk benodigde uren. Die extra uren komen dus uit de zak van de dealer en die zijn daarom dan ook vaak niet blij met bepaalde garantiewerkzaamheden.
Ik heb geen idee wat het verschil is.Sport_Life schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:57:
Wat mij verbaasd is dat iemand bij een enorm dure auto in gebruik hooguit honderd euro per jaar wil besparen op onderhoud (waarschijnlijk is het tientjes werk).
Zoals al eerder uitgelegd: Ik rij niet speciaal daar naar toe voor onderhoud.
Ik zou het dan combineren met iets anders dat ik sowieso wil doen.
Al kan ik me wel voorstellen dat mensen die in Venlo wonen of Kerkrade of de Lutte dat die hun onderhoud wel in Duitsland zouden laten doen. Zoals waar ik woon veel mensen gaan tanken in Belgie.
Leeglopen niet, maar het zal wel meer kosten dan een Ford Fiesta.ehtweak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:13:
Wel een bakbeest van een auto. Loop je daar niet op leeg, qua gebruiks- en onderhoudskosten?
Ik heb nogal een rotperiode achter de rug en deze auto vind ik echt prachtig. Dus het is een soort beloning.
Hij is overigens niet zo groot. In Amerika noemen ze dit een mid-size SUV.
Laatste beurten:Sport_Life schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Service prijzen bij Ford vallen echt wel mee, dit zijn standaard prijzen openbaar beschikbaar op Ford.nl.
Als je de anwb hebt hoef je ook geen jaar garantie pakket oid erbij te kopen...
Ik was meestal 200-300 euro kwijt voor onze Focus.
Heb weleens een defecte gordel gehad die ze gemaakt hadden. Eenmaal thuis aangekomen bleek dat ze per ongeluk de verkeerde hadden vervangen.
4 jaarlijkse beurt + APK + remvloeistof: bijna 500
5 jaarlijkse beurt: ruim 250 euro
6 jaarlijkse beurt (groot incl bougies, remvloeistof, APK): ruim 700 euro
7 jaarlijkse beurt: ruim 300 euro
Dat is dus gemiddeld bijna 450 euro voor een beurt voor een Focus (en dan een simpele 1.5 en geeneens een ST of RS) en aanzienlijk duurder dan mijn vorige auto's
Dan moet je wel nagaan wat de beurten met je vorige auto's nu (in 2025) zouden kosten.
Prijzen zijn hard gestegen de laatste jaren.
Prijzen zijn hard gestegen de laatste jaren.
In Amerika is een medium cola bij de mac ook een liter en de grote, de super size, 1,5 literRzaan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:18:
[...]
Leeglopen niet, maar het zal wel meer kosten dan een Ford Fiesta.
Ik heb nogal een rotperiode achter de rug en deze auto vind ik echt prachtig. Dus het is een soort beloning.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een Kuga is een mid size suv, een Explorer een standard Suv en een Suburban een full size.Rzaan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:18:
[...]
Leeglopen niet, maar het zal wel meer kosten dan een Ford Fiesta.
Prachtige auto de Explorer PHEV, daar ga je echt veel plezier aan beleven. Keerzijde is dus de hogere kosten. (Om die reden zelf gekozen voor een Kuga Vignale
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2025 10:49 ]
Helpt ook niet dat ze al hun echte europese successen niet meer verkopen. Als je nu de showroom inloopt staan er alleen maar hoge auto's en zie ik nog weinig reden specifiek voor Ford te kiezen.ehtweak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:11:
Gaat niet goed met Ford:![]()
Waar haal je nu nog een Focus alternatief? Een Golf of Octavia stuurt goed maar is geen focus. Wellicht een 308, maar die heeft weer geen onnafhankelijke achterophanging.
Die pagina gaat over garantie op de auto toch? Niet over "garantie" op werkzaamheden? Ik vind het onduidelijk in ieder geval. Ook omdat zaken deels uit eigen zak door de dealer betaald worden heb je gewoon meer kans om "gratis" geholpen te worden als je steevast bij dezelfde NL dealer komt. Alle regeltjes ten spijt, zo'n dealer probeert ook gewoon onder kosten uit te komen.SniperGuy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:13:
[...]
Zolang het door een buitenlandse dealer uitgevoerd is én het onderhoud in het Ford systeem gezet is zou dat niet uit moeten maken. Ford heeft er een mooie pagina over:
https://www.ford.nl/onder...oed-op-mijn-ford-garantie
Dus het maakt niet uit of het een Poolse/Nederlandse/Belgische of Duitse FORD Prutser is geweest: als je in NL bij de garage aanklopt en het is garantie dan is er geen probleem.
Valt het buiten garantie dan is dat inderdaad een ander verhaal, want even een paar honderd KM rijden om je vergeten olievuldop of aftapplug te claimen bij de laatste die onderhoud heeft gedaan is niet echt praktisch![]()
Garantieclaims worden trouwens vaak gedeeltelijk uit eigen zak van de dealer betaald: Ford schrijft voor dat een garantieclaim in een X aantal uren kan worden verholpen, maar in werkelijkheid is dat dat slechts een fractie van de daadwerkelijk benodigde uren. Die extra uren komen dus uit de zak van de dealer en die zijn daarom dan ook vaak niet blij met bepaalde garantiewerkzaamheden.
In Amerika lang in het model hiervoor gereden.Sport_Life schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:42:
[...]
Een Kuga is een mid size suv, een Explorer een standard Suv en een Suburban een full size.
Prachtige auto de Explorer PHEV, daar ga je echt veel plezier aan beleven. Keerzijde is dus de hogere kosten. (Om die reden zelf gekozen voor een Kuga Vignale)
Was zo fijn rijden. Hij is redelijk basic (vergeleken met andere SUV's) en niet supergroot.
Ik vind de vormgeving echt fantastisch.
Wilde eigenlijk wachten tot de full electric op de markt zou komen.
Dat zou eerst in 2024 gebeuren, toen 2025, toen werd al 2027 genoemd, en het laatste bericht van Ford is, dat ze die helemaal niet gaan maken.
Dus toen ben ik gaan zoeken naar deze PHEV. Na lang zoeken een mooie gevonden in Duitsland.
3 jaar oud en 36.000 KM op de teller (gecheckt via Ford).
0 krassen of deukjes. 1 kleine beschadiging op een velg waarvoor ik echt moest zoeken. Afneembare trekhaak. Ik wilde een grijze of een staalblauwe. Deze is grijs.
Heb het idee om hem 2 of 3 jaar te rijden en dan op zoek naar een EV SUV die bidirectioneel kan laden.
Ik heb zelf ook een Explorer PHEV gekocht. Ook een Duitser met volledig dealer onderhoudshistorie erbij.Rzaan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Dus toen ben ik gaan zoeken naar deze PHEV. Na lang zoeken een mooie gevonden in Duitsland.
3 jaar oud en 36.000 KM op de teller (gecheckt via Ford).
0 krassen of deukjes. 1 kleine beschadiging op een velg waarvoor ik echt moest zoeken. Afneembare trekhaak. Ik wilde een grijze of een staalblauwe. Deze is grijs.
Heb het idee om hem 2 of 3 jaar te rijden en dan op zoek naar een EV SUV die bidirectioneel kan laden.
Wel via een Nederlandse Ford dealer geleverd, en dat was wel zo prettig. De Duitse dealer was 'vergeten' om alle recalls te doen. En er waren wat kleine zaken zoals voorruit en achterruit verwarming die niet werkte. Alles netjes onder garantie geregeld, vervangend vervoer gekregen, en recent nieuwe voor -en achterruit erin. Alle lof voor de dealer in dit geval.
Owja, hij is grijs :-) En rijd echt fantastisch.
Parkeren is wel een dingetje, hij is best breed. Maar op EV plekken is wat meer ruimte, dus daar parkeer ik meestal. Wegenbelasting is ... um ... pijnlijk.
Sneeuwketting passen niet vanwege de beperkte ruimte in de wielkasten. Je moet Loopvlak kettingen hebben (al hebben steeds meer auto's dat al nodig).
Veel plezier met je aanwinst !!
Nu we hier toch 2 mensen hebben met een Explorer PHEV... In de gebruikersreviews van Autoweek lees ik over 'bokkig' gedrag bij parkeren. Verbrandingsmotor die ineens aanslaat waardoor de auto naar voor/achter schiet. Herkennen jullie dat?
Verder ben ik benieuwd naar jullie +/- punten en het gemiddelde verbruik en de elektrische actieradius.
Je begrijpt.. ik ben ook in de markt
Verder ben ik benieuwd naar jullie +/- punten en het gemiddelde verbruik en de elektrische actieradius.
Kun je hier wat meer over vertellen?reinier68 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:13:
De Duitse dealer was 'vergeten' om alle recalls te doen.
Is nieuwe info voor mij.
Ik heb hem nog niet, dus nog geen ervaring. Maar ik zal trachten zo objectief verslag te doen eens ik hem heb.Timmert schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:23:
Nu we hier toch 2 mensen hebben met een Explorer PHEV... In de gebruikersreviews van Autoweek lees ik over 'bokkig' gedrag bij parkeren. Verbrandingsmotor die ineens aanslaat waardoor de auto naar voor/achter schiet. Herkennen jullie dat?
Tijdens de testrit niets van gemerkt.
De meneer die hem aan mij verkoopt vertelde dat hij naar de Noordzeekust was gereden (±300 km) en dat hij ongeveer 100 KM elektrisch had gereden. Want door het remmen en zo kwam er weer stroom in de accu.
Er is vast een term voor, maar die ken ik niet.
Bokkig gedrag had ik ook gelezen, maar dat herken ik niet echt. Een Mazda CX-60 is wat dat betreft nog wel een stuk erger. Waar je wel op moet letten is dat je beheerst met het gaspedaal om moet gaan. Het is geen BMW finesse maar een robuust gebouwd gevaarte :-)Timmert schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:23:
Wat ik altijd doe is 1% accu overhouden voor dat soort werk, of je zet de motor zelf even aan voordat je gaat manoeuvreren (Motor laad accu op stand). Het bokken is alleen als je ineens kracht moet hebben en de motor slaat aan. En dat is dan alleen als je teveel gas geeft, en uit schrik loslaat. User error dus.
Elektrisch gaat het achteruit manoeuvreren wel rustig en beheerst. Al is het niet zo dat er bij 0% wat raars gebeurt. Ook dan gaat het vaak nog op accu, want het kost weinig kracht om langzaam te rijden.
Ah thanks. En kun je iets zeggen over het verbruik van de ICE en de elektrische actieradius?reinier68 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:34:
[...]
Bokkig gedrag had ik ook gelezen, maar dat herken ik niet echt. Een Mazda CX-60 is wat dat betreft nog wel een stuk erger. Waar je wel op moet letten is dat je beheerst met het gaspedaal om moet gaan. Het is geen BMW finesse maar een robuust gebouwd gevaarte :-)
Wat ik altijd doe is 1% accu overhouden voor dat soort werk, of je zet de motor zelf even aan voordat je gaat manoeuvreren (Motor laad accu op stand). Het bokken is alleen als je ineens kracht moet hebben en de motor slaat aan. En dat is dan alleen als je teveel gas geeft, en uit schrik loslaat. User error dus.
Elektrisch gaat het achteruit manoeuvreren wel rustig en beheerst. Al is het niet zo dat er bij 0% wat raars gebeurt. Ook dan gaat het vaak nog op accu, want het kost weinig kracht om langzaam te rijden.
@Rzaan
Recalls kan je zien bij de RDW op de site als er een NL kenteken op zit. Bij de Duitse dealer zal dat niet anders zijn, dus vraag of alle recalls zijn gedaan, en vraag ook om bewijs.
Recalls waren:
- Probleem met hoogspanningsaccu bij een lege cel (bij velen slechts een software update nodig)
- Bout achteras is te zwak en kan breken (sterkere bout erin)
- Camera achter kan zwart beeld geven (nieuwe camera en software update)
- Chromen stripjes bij startknop of raambediening kan schilferen. Die worden pas vervangen als het defect optreed. (Is vooral Amerikaans, want je zal jezelf maar verwonden aan... uh... niets eigenlijk, het voelt ruw ipv glad).
300KM rijden en 100KM elektrisch?
Realisme : Whahahahaha, no chance.
Eerste 25-30 km kan je elektrisch doen, daarna gaat hij gewoon over op benzine.
Ja, hij regenereert wel wat, maar dat mag geen naam hebben.
Wat wel helpt is als je op een langer stuk moet vertragen (afritten ed) je heel licht je rem aantikt. Dan rem je niet maar gaat hij wel regenereren. Daar win je wel wat mee terug. Net als in de Kuga de L-stand (geloof ik).
Recalls kan je zien bij de RDW op de site als er een NL kenteken op zit. Bij de Duitse dealer zal dat niet anders zijn, dus vraag of alle recalls zijn gedaan, en vraag ook om bewijs.
Recalls waren:
- Probleem met hoogspanningsaccu bij een lege cel (bij velen slechts een software update nodig)
- Chromen stripjes bij startknop of raambediening kan schilferen. Die worden pas vervangen als het defect optreed. (Is vooral Amerikaans, want je zal jezelf maar verwonden aan... uh... niets eigenlijk, het voelt ruw ipv glad).
Wat wel helpt is als je op een langer stuk moet vertragen (afritten ed) je heel licht je rem aantikt. Dan rem je niet maar gaat hij wel regenereren. Daar win je wel wat mee terug. Net als in de Kuga de L-stand (geloof ik).
Elektrisch in de winter: 20 km ongeveer (incl verwarming aan, stuur en stoel ook verwarmd, ruitondooiing aan....)Timmert schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Ah thanks. En kun je iets zeggen over het verbruik van de ICE en de elektrische actieradius?
Met het huidige weer gaat het al naar de 30-32 km.
Benzine: je rechtervoet bepaalt
Ik heb geen zware voet en doe 9 liter / 100KM.
Snelweg 130 is net geen 1:10.
Stadsverkeer .. autch, wil ik niet eens weten (maar ik probeer dat zoveel al kan op accu te doen)
Trip Gouda-Hinterglemm vv : gemiddeld 1 : 9,2 ( 160 op de autobahn waar het mag)
100km is wellicht gewoon mogelijk: als de ICE tijdens het rijden de HV oplaadt zou dat in theorie gewoon moeten kunnen. Je moet wel even het feit vergeten dat de ICE tijdens dat proces een hoger verbruik zal hebbenreinier68 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:42:
@Rzaan
Recalls waren:

Op 300km, 100 elektrisch? ca 30 km kan je doen bij goed weer als je accu al vol zit.SniperGuy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:08:
[...]
100km is wellicht gewoon mogelijk: als de ICE tijdens het rijden de HV oplaadt zou dat in theorie gewoon moeten kunnen. Je moet wel even het feit vergeten dat de ICE tijdens dat proces een hoger verbruik zal hebben
Dus eigenlijk zou de "motor laad accu op" goed zijn voor 70km bij een afstand van 200km. Ik kan je alvast met zekerheid melden dat dit niet werkt (en ik heb het getest). En inderdaad, je brandstof verbruik is dan ineens een stuk hoger. Erg efficiënt is het dus ook al niet om de accu via de motor op te laden.
Wat listig is, als je uitrolt, of bergaf gaat, dan denkt de computer dat je elektrisch aan het rijden bent. Die kilometers worden in het overzicht getoond, maar je rijd helemaal niet elektrisch, Je verbruikt alleen niets op dat moment.
Maar eh, als je denk dat je 1:30 op benzine kan rijden, en 40+km op accu zoals in de folder, dan heb je hier echt een verkeerde auto
Zoek je ruimte, rust, kracht en souplesse, dan is dit misschien wel een goede keus. Of gewoon omdat een V6 nu nog kan, en over een paar jaar niet meer bestaat in NL.
[ Voor 13% gewijzigd door reinier68 op 13-03-2025 11:28 ]
Dan hoef ik hem niet meer!reinier68 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:22:
Maar eh, als je denk dat je 1:30 op benzine kan rijden, en 40+km op accu zoals in de folder, dan heb je hier echt een verkeerde auto
Wij rijden niet veel en veel lokaal.
Daarnaast tanken we in België en dat scheelt altijd zo'n 30 cent per liter. Ik tank dan meteen bijna 200 liter (met jerrycans)
Ook nog 32 panelen op het dak, dus zelfs bij een bewolkte dag kunnen we de auto nog opladen.
's Nachts doen de panelen het niet. Moet ik eens naar laten kijken.
Vandaag mijn nieuwe, 2de handse Ford Explorer PHEV naar Nederland gereden.
Was even wennen. Heenreis - 2 personen - was met Audi A3. Die rijdt toch wel heel smooth.
Ford rijdt ook lekker, maar wat stugger.
Binnengeluid viel me wat tegen in het begin. Ik had hem stiller verwacht.
Zat enorm te kutten met het starten.
Ik dacht knop indrukken, gordel om, rem trappen en gaan.
Maar nee, ik moest nogmaals rem intrappen en gelijktijdig op de startknop drukken.
Misschien doe ik iets fout en kan het eenvoudiger.
Navigatie die erin zit vond ik matig.
Stem... hakkelt... enorm.
Scherm past zich niet aan, aan de situatie.
Ook geen real time info. Ook geen info over de snelheidslimiet op een bepaalde weg.
Ook geeft het systeem niet aan hoe hard je zelf rijdt.
Effe kijken hoe ik er Google Maps op krijg. Volgens mij door mijn telefoon bekabeld te verbinden.
Miste ook een beetje de armleuningen die onze Explorer in de VS jaren geleden wel had.
Een soort captains chair.
Maar al met al heeeeeel tevreden.
Einde van de week Nederlands kenteken.
Was even wennen. Heenreis - 2 personen - was met Audi A3. Die rijdt toch wel heel smooth.
Maar nee, ik moest nogmaals rem intrappen en gelijktijdig op de startknop drukken.
Ook geen real time info. Ook geen info over de snelheidslimiet op een bepaalde weg.
Effe kijken hoe ik er Google Maps op krijg. Volgens mij door mijn telefoon bekabeld te verbinden.
Miste ook een beetje de armleuningen die onze Explorer in de VS jaren geleden wel had.
Gefeliciteerd met de koop!Rzaan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:07:
Realtime info is d.m.v een abonnement van 4 euro per maand, snelheidslimiet op je sync scherm en andere zaken kan ik inprogrammeren voor je
Ik kan je Apple CarPlay of Android auto aanraden als je betere navigatie wil! Heb je het sync 4 systeem? Dan kan je ook draadloze CarPlay of Android auto gebruiken!Rzaan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:07:
Vandaag mijn nieuwe, 2de handse Ford Explorer PHEV naar Nederland gereden.
Geen idee wat ik heb.Heijmenberg99 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:06:
[...]
Ik kan je Apple CarPlay of Android auto aanraden als je betere navigatie wil! Heb je het sync 4 systeem? Dan kan je ook draadloze CarPlay of Android auto gebruiken!
Zal eens kijken als ik straks de auto thuis heb. Hij staat nu nog bij de zaak die de keuring en de aangifte verzorgd.
In de Ford Explorer PHEV van 2025 zit dit blijkbaar wel volgens een pagina van een garage.
Maar of dit dan ook geldt voor een Ford uit 2021, weet ik niet.
In mijn simpele hoofd dacht ik gewoon mijn Google Maps van mijn telefoon op het grote scherm van de Ford te laten zien.
[ Voor 17% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2025 13:59 ]
In mijn Kuga met SYNC3 werkt dat met (Google Maps) gewoon prima.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:51:
[...]
In mijn simpele hoofd dacht ik gewoon mijn Google Maps van mijn telefoon op het grote scherm van de Ford te laten zien.
Stukken beter dan die outdated zooi van Ford zelf.
Daar zit gewoon Sync3 in, kabeltje gebruiken en dan je CarPlay of Android gebruiken.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:51:
[...]
Geen idee wat ik heb.
Zal eens kijken als ik straks de auto thuis heb. Hij staat nu nog bij de zaak die de keuring en de aangifte verzorgd.
In de Ford Explorer PHEV van 2025 zit dit blijkbaar wel volgens een pagina van een garage.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Gaat nog niet via Bluetooth?EiT schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:09:
[...]
Daar zit gewoon Sync3 in, kabeltje gebruiken en dan je CarPlay of Android gebruiken.
Ik kon gisteren wel handsfree bellen toen mijn telefoon met bluetooth verbonden was.
Handsfree bellen staat los van Android auto.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Gaat nog niet via Bluetooth?
Ik kon gisteren wel handsfree bellen toen mijn telefoon met bluetooth verbonden was.
Voor Android auto heb je bij de sync3 systemen nog een USB kabel nodig.
Aangezien Android auto best intensief is voor je telefoon, is het wel zo handig dat hij dan meteen aan de lader hangt.
Wil je perse draadloos, dan zijn er enkele dongels op de markt waarmee je wel draadloos gebruik kunt maken van Android auto.
Kun je verbinden en laden tegelijk?205Gutmann schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:18:
Aangezien Android auto best intensief is voor je telefoon, is het wel zo handig dat hij dan meteen aan de lader hangt.
Mijn Samsung heeft dezelfde (en enige) aansluiting voor beide functies?
@Rzaan Je telefoon laadt gewoon op tijdens het gebruik van Android auto.
Wat betreft het starten van de auto, ik heb een S-max uit 2017, en daar hoef ik alleen maar de rem in te trappen, vasthouden en dan op de startknop drukken.
Lijkt me dat die procedure voor alle Ford's wel min of meer hetzelfde is?
Mijn andere auto is een Peugeot 208, en ook daar is de procedure hetzelfde als bij de Ford.
Wat betreft het starten van de auto, ik heb een S-max uit 2017, en daar hoef ik alleen maar de rem in te trappen, vasthouden en dan op de startknop drukken.
Lijkt me dat die procedure voor alle Ford's wel min of meer hetzelfde is?
Mijn andere auto is een Peugeot 208, en ook daar is de procedure hetzelfde als bij de Ford.
@205Gutmann
Bedankt!
Ga ik die manier van starten eens proberen als ik hem heb. Dikke kans dat ik het helemaal fout deed.
Bedankt!
Ga ik die manier van starten eens proberen als ik hem heb. Dikke kans dat ik het helemaal fout deed.
Dat is gewoon de standaard ‘start een automaat’ manier
Drive in P-stand, voet op de rem en knopje indrukken
Dit is de eerste keer dat ik een auto met zo'n knopje heb.lolgast schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:28:
Dat is gewoon de standaard ‘start een automaat’ manierDrive in P-stand, voet op de rem en knopje indrukken
Ik ben alvast bezig met de verzekering.
Ga de Ford denk ik all risk verzekeren bij ING. Daar lopen al onze verzekeringen.
Nu staat in de voorwaarden van Nationale Nederlanden bij wie alles van ING loopt het volgende:
De beveiliging van je auto
Het gekozen type auto is alleen verzekerd voor (een poging tot) diefstal en joyriding als je auto een klasse 3 beveiligingssysteem heeft met een geldig CCV-certificaat.
Heb je een auto met een beveiligingssysteem vanuit de fabriek die hier niet aan voldoet? Dan moet je auto een terugvindsysteem hebben met een geldig CCV-certificaat of een TV01 CCV-goedkeuringsnummer. Je hebt ook een geldig abonnement nodig bij een NCP-erkende particuliere alarmcentrale.
Beveilig je auto binnen 3 weken na de ingangsdatum, omdat er anders geen dekking is voor (een poging tot) diefstal of joyriding.
Geen idee wat een Ford Explorer standaard heeft, maar ik denk niet dat klasse 3.
Heb ik het bij het juiste eind?
Wat zou zoiets kosten om achteraf in te bouwen, specifiek voor een Ford Explorer PHEV?
Ga zo googlen, maar wellicht heeft iemand het hier al laten doen.
Ga de Ford denk ik all risk verzekeren bij ING. Daar lopen al onze verzekeringen.
Nu staat in de voorwaarden van Nationale Nederlanden bij wie alles van ING loopt het volgende:
Het gekozen type auto is alleen verzekerd voor (een poging tot) diefstal en joyriding als je auto een klasse 3 beveiligingssysteem heeft met een geldig CCV-certificaat.
Heb je een auto met een beveiligingssysteem vanuit de fabriek die hier niet aan voldoet? Dan moet je auto een terugvindsysteem hebben met een geldig CCV-certificaat of een TV01 CCV-goedkeuringsnummer. Je hebt ook een geldig abonnement nodig bij een NCP-erkende particuliere alarmcentrale.
Beveilig je auto binnen 3 weken na de ingangsdatum, omdat er anders geen dekking is voor (een poging tot) diefstal of joyriding.
Geen idee wat een Ford Explorer standaard heeft, maar ik denk niet dat klasse 3.
Wat zou zoiets kosten om achteraf in te bouwen, specifiek voor een Ford Explorer PHEV?
+/- €1000 voor Cobra 3.Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:28:
Ik ben alvast bezig met de verzekering.
Persoonlijk zou ik niet zomaar auto bij ING verzekeren, zou vooral kijken wat de goedkopere zijn en wat de voorwaarden zijn. Die verschillen nogal. Er zijn ook verzekeringen die geen alarm vereisen.
Persoonlijk vind ik het idioot, onze nieuwe Kuga is duurder dan de tweedehands Edge die ik rij en de Kuga vereist geen alarm, Edge wel. Terwijl de Kuga grotere kans heeft gejat te worden.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik kan er vooralsnog geen vinden die goedkoper is.EiT schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:25:
Persoonlijk zou ik niet zomaar auto bij ING verzekeren, zou vooral kijken wat de goedkopere zijn en wat de voorwaarden zijn. Die verschillen nogal. Er zijn ook verzekeringen die geen alarm vereisen.
De Explorer 2025 model komt niet naar europa. Het blijft dus max de 2024 uitvoering.Rzaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:51:
[...]
Jammer want het interieur is wel wat mooier (schermen in elk geval wel).
Navi is idd niet beste in zijn soort. Maar als je de telefoon via kabel aansluit (USB-C) dan heb je Android Auto en ga je met Google Maps of Waze navigeren. Veel beter en real time verkeersinfo.
Dat je soms 2 x moet starten is normaal. Nou ja, de computer is nog aan het opstarten als je snel ingestapt bent, als je dan start, en er gebeurt niets, dan knippert je startknop snel.
En soms als je te lang wacht gaat de computer weer slapen ofzo, en moet het ook 2 x.
Je moet idd wel altijd je rem intrappen. Anders alleen ACC stand. gewoon gedrag hoor, hebben andere auto's met startknop ook.
Als je de auto uit hebt gezet, en je deur opent, dan gaat de automaat vanzelf in Parkeerstand en handrem staan. Kan niet fout gaan :-)
Geen klasse 3 alarm, gewoon klasse 1 = startonderbreker.
Ik heb een Clifford klasse 3 ingebouwd, die gaat dan gewoon aan en uit via je sleutel. Anders heb je een extra dongel met knopjes. En dat is irritant. De Clifford is met certificaat en kostte 895 bij de dealer+inbouw.
Wat ik wel een raar design ding vind, er zitten mega veel bekerhouders in de auto, maar geen plek voor je telefoonhouder. En domweg op je dashboard plakken vind ik zonde.
PS: als je een dashcam wil gaan gebruiken, Midden bovenin voorruit zit aan de rechterkant een USB-A aansluiting :-)
[ Voor 26% gewijzigd door reinier68 op 18-03-2025 09:49 ]
@Rzaan Met mijn oude Ford s-max liep ik ook tegen het probleem aan dat de meeste verzekeringen een klasse 3 alarm eisten.
Ik vermoed dat dit gekoppeld is aan de nieuwwaarde van de auto.
Centraal Beheer was destijds zo'n beetje de enige partij waar ik terecht kon voor een allrisk verzekering.
Centraal Beheer was destijds zo'n beetje de enige partij waar ik terecht kon voor een allrisk verzekering.
Er zijn wel verzekeringen die het niet eisen, maar die zijn flink duurder.205Gutmann schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:43:
@Rzaan Met mijn oude Ford s-max liep ik ook tegen het probleem aan dat de meeste verzekeringen een klasse 3 alarm eisten.
@reinier68
Dank voor alle tips.
De toekomstige Amerikaanse Explorers worden niet full electric heeft Ford aangegeven. Dus dat wordt voor mij sowieso geen optie omdat ik mijn EV in 2027 ook als thuisaccu wil gaan gebruiken. Wordt dan een KIA waarschijnljk. Zag afgelopen maand in Azië de EV6 al rijden. Best mooi.
Het starten zal ik wel onder de knie krijgen. Moet zelfs mij lukken.
Ik heb ook wat dongels gezien (voor € 15 op Aliexpress) die zowel Apple Car Play als Android Auto draadloos kunnen verbinden. Denk dat ik dat ga uitproberen.
En dan inderdaad Google of Waze. Waze geeft net iets meer info soms.
Dashcam zit ik wel aan te denken. Krijg ik ook 2.5 % korting op mijn verzekering, maar is sowieso wel handig bij ongevallen. Net een bericht gelezen van iemand die keihard achteruit reed op een parkeerplaats en zegt dat de persoon achter hem tegen hem was aangereden.
Goede tip ook dat ik moet zorgen dat het Klasse 3 alarm wordt in- en uitgeschakeld met de autosleutel.
Kan ik dat in ieder geval vragen.
Wat me nog niet duidelijk is bij alarm Klasse 3 is de autorisatie.
Snap niet zo goed wat het is.
En wat het verschil is (in de praktijk) tussen Autorisatie methodeDraadloos (COBRA) of Handmatig (DEFA).
Dank voor alle tips.
De toekomstige Amerikaanse Explorers worden niet full electric heeft Ford aangegeven. Dus dat wordt voor mij sowieso geen optie omdat ik mijn EV in 2027 ook als thuisaccu wil gaan gebruiken. Wordt dan een KIA waarschijnljk. Zag afgelopen maand in Azië de EV6 al rijden. Best mooi.
Het starten zal ik wel onder de knie krijgen. Moet zelfs mij lukken.
Ik heb ook wat dongels gezien (voor € 15 op Aliexpress) die zowel Apple Car Play als Android Auto draadloos kunnen verbinden. Denk dat ik dat ga uitproberen.
En dan inderdaad Google of Waze. Waze geeft net iets meer info soms.
Dashcam zit ik wel aan te denken. Krijg ik ook 2.5 % korting op mijn verzekering, maar is sowieso wel handig bij ongevallen. Net een bericht gelezen van iemand die keihard achteruit reed op een parkeerplaats en zegt dat de persoon achter hem tegen hem was aangereden.
Goede tip ook dat ik moet zorgen dat het Klasse 3 alarm wordt in- en uitgeschakeld met de autosleutel.
Kan ik dat in ieder geval vragen.
Wat me nog niet duidelijk is bij alarm Klasse 3 is de autorisatie.
Snap niet zo goed wat het is.
En wat het verschil is (in de praktijk) tussen Autorisatie methodeDraadloos (COBRA) of Handmatig (DEFA).
Heb je wel een transponder aan je sleutelhanger zitten?reinier68 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:58:
Ik heb een Clifford klasse 3 ingebouwd, die gaat dan gewoon aan en uit via je sleutel. Anders heb je een extra dongel met knopjes. En dat is irritant. De Clifford is met certificaat en kostte 895 bij de dealer+inbouw.
Ja, die transponder is wel noodzakelijk. Ford levert geen optie om dat in de sleutel zelf te bouwen.Rzaan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Heb je wel een transponder aan je sleutelhanger zitten?
Heeft ook een extra knopje voor het geval je alarm wel afgaat :-)
COBRA is dus met een aparte transponderkaart aan je sleutelhanger. Als de auto open gaat, kijkt het alarm of je transponder in de buurt is. 1 handeling dus. Max afstand is ca 3 meter.
DEFA is met een aparte keyfob waar je dus eerst je alarm moet uitzetten, voordat je je auto open maakt. Dus 2 aparte handelingen.
[ Voor 31% gewijzigd door reinier68 op 18-03-2025 12:03 ]
Dan moet ik die hebben!reinier68 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Ja, die transponder is wel noodzakelijk. Ford levert geen optie om dat in de sleutel zelf te bouwen.
Heeft ook een extra knopje voor het geval je alarm wel afgaat :-)
COBRA is dus met een aparte transponderkaart aan je sleutelhanger. Als de auto open gaat, kijkt het alarm of je transponder in de buurt is. 1 handeling dus. Max afstand is ca 3 meter.
Wist trouwens niet dat de Ford Explorer PHEV keyless entry had.
Denk dat de vorige eigenaar dit misschien had uitgeschakeld (als dat kan)
Leesvoer: https://www.fordserviceco...rsion-1_om_NL_09_2021.pdfRzaan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:09:
[...]
Dan moet ik die hebben!
Wist trouwens niet dat de Ford Explorer PHEV keyless entry had.
Denk dat de vorige eigenaar dit misschien had uitgeschakeld (als dat kan)
En dat keyless is soms ook raar. In de wasbox bij het hogedruk werk, gaan je spiegels steeds open en dicht. Auto detecteert "jou" vanwege de hoeveelheid water die op de sensoren valt :-)
Dit viel mij ook op, heel irritant. Had ik met de Mazda 3 echt nooit last van. Tegenwoordig laat ik de sleutels in de auto liggen, dan gaat de auto niet op slotreinier68 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:19:
[...]
Leesvoer: https://www.fordserviceco...rsion-1_om_NL_09_2021.pdf
En dat keyless is soms ook raar. In de wasbox bij het hogedruk werk, gaan je spiegels steeds open en dicht. Auto detecteert "jou" vanwege de hoeveelheid water die op de sensoren valt :-)
Dat heb ik met mijn Fiesta en Kuga nog nooit gezien.. is dat iets unieks voor de Explorer?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik hoop het niet, anders is die van mij gekrompen naar het formaat van een Focus stationGlashelder schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:57:
Dat heb ik met mijn Fiesta en Kuga nog nooit gezien.. is dat iets unieks voor de Explorer?
Mijn focus 2023 reageert ook op water tijdens het wassen. Oplossing is de sleutel in de auto laten liggen.Glashelder schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:57:
Die laatste opmerking verklaard het.. Ik zit altijd in de auto tijdens het wassen omdat ik alleen in wasstraten kom waar je vooruit getrokken wordt.
Ik klap de spiegels handmatig in tijdens het doortrekken in de wasstraat.
Vandaag kenteken gekregen en mijn verzekering afgesloten.
All Risk, dus ik moet een Klasse 3 alarm laten installeren.
Ga morgen een afspraak maken bij een bedrijf in Waalwijk, Car34, die het plaatsen voor € 750 all in.
Ook op zoek naar een dash-cam dus dat topic ben ik ook aan het volgen.
Nu nog alle knopjes en instellingen uitproberen.
All Risk, dus ik moet een Klasse 3 alarm laten installeren.
Ga morgen een afspraak maken bij een bedrijf in Waalwijk, Car34, die het plaatsen voor € 750 all in.
Ook op zoek naar een dash-cam dus dat topic ben ik ook aan het volgen.
Nu nog alle knopjes en instellingen uitproberen.
Klopt, ik heb deze zeker gecheckt van tevoren! Maar voor een final opinion is het beste om mensen te vragen op forums. Is hetzelfde als reacties lezen onder een review video op YouTube_Anvil_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:16:
[...]
Geen enkel probleem om de olie (en filter) elders te laten verversen voor minder (of het zelf te doen), mits je er maar goed op let dat de juiste/voorgeschreven olie er in gaat. Alle andere dingen die ze doorgaans doen voor die 745 euro zijn optioneel/kunnen wachten.
[...]
Tja, er lijkt een trend te zijn bij diverse automerken, waar kleine turboblokjes met hoge piekvermogens soms niet lang mee lijken te gaan... vooral als het onderhoud (olie te oud, ketting slap etc.) niet on point is.
Moet je er daarom vanaf blijven? Ach, bij weinig kilometers en goed onderhoud zal het wel loslopen.
Zekerheid heb je nooit, in mijn Ford lag de "onverwoestbare" 2.5T volvo 5 cylinder.. en die kreeg uit het niets een dodelijke hartinfarct met slechts 206K op de teller, kort na een grote beurt...
[...]
Goede keus, vrij probleemloze aandrijflijn (2.5 turboloos atkinson blok + electromotor) en een verassend laag verbruik, zelf met een lege accu. Er zijn zat plekken met aankoop guides, bijvoorbeeld youtube of autoweek.nl , dit is een wel erg random vraag op een forum![]()
Trouwens, met lease hoef je zelf toch neit wakker te liggen van mankementen?
Gisteren met de Explorer PHEV 37elektrische kilometers gehaald. Op de snelweg met 107 op de klok.
Nieuw record :-)
Nieuw record :-)
[ Voor 14% gewijzigd door reinier68 op 22-03-2025 11:49 ]
PANIEK
Zaterdag reden we een flink stuk naar een hotel in Rotterdam, mooie soepele rit.
Uurtje later reden we van daaruit naar een feestje.
Ineens allemaal waarschuwingen. O.a. ESC niet goed. ga naar garage. Pre-colision niet goed. en nog een stuk of 3 meer die ik me nu niet meer kan herinneren.
Ook begon de auto een beetje te trillen en schokte de motor ook een keertje kort. Dit hield op een gegeven moment op, maar de waarschuwingen bleven.
Aangekomen op het feestje de motor uitgezet en opnieuw gestart. Ik had gehoopt dat het weg zou zijn, maar nee.
Besloten om naar het feestje te gaan, daarna terug naar het hotel.
Maar om 4 uur 's nachts wilden we de auto starten. Niets. Het dashboard lichtte wel op, maar er verscheen alleen een bol.
Bij het indrukken van de startknop begonnen de komplampen te knipperen, maar voor de rest geen enkel geluid. Geen 'klik', niks.
Even gewacht, weer geprobeerd. Niks. Ik hoopte op een soort van reset.
ANWB gebeld en die waren er in 45 minuten.
Uitgelegd aan de chauffeur wat er was. Hij stelde wat vragen en gaf aan om het eens voor te doen. Ik deed het: Auto startte!
Geen waarschuwingen meer. Liep als een zonnetje.
Hij zei dat er soms tijd nodig was om te resetten, maar begrijpen deed ik het niet.
We reden naar het hotel. Hij een stukje achter ons aan, maar toen we soepel reden, ging hij naar de volgende klant.
Ook de volgende dag probleemloos naar huis.
Ik begrijp niets van wat er gebeurt is. Wat de oorzaak is. Hoe de oplossing tot stand kwam.
Weet ook niet of ik nu wel of niet naar de garage moet gaan.
Zijn er ervaringsdeskundigen of andere deskundigen hier, die er wat over kunnen zeggen?
Zaterdag reden we een flink stuk naar een hotel in Rotterdam, mooie soepele rit.
Uurtje later reden we van daaruit naar een feestje.
Ineens allemaal waarschuwingen. O.a. ESC niet goed. ga naar garage. Pre-colision niet goed. en nog een stuk of 3 meer die ik me nu niet meer kan herinneren.
Ook begon de auto een beetje te trillen en schokte de motor ook een keertje kort. Dit hield op een gegeven moment op, maar de waarschuwingen bleven.
Aangekomen op het feestje de motor uitgezet en opnieuw gestart. Ik had gehoopt dat het weg zou zijn, maar nee.
Besloten om naar het feestje te gaan, daarna terug naar het hotel.
Maar om 4 uur 's nachts wilden we de auto starten. Niets. Het dashboard lichtte wel op, maar er verscheen alleen een bol.
Bij het indrukken van de startknop begonnen de komplampen te knipperen, maar voor de rest geen enkel geluid. Geen 'klik', niks.
Even gewacht, weer geprobeerd. Niks. Ik hoopte op een soort van reset.
ANWB gebeld en die waren er in 45 minuten.
Uitgelegd aan de chauffeur wat er was. Hij stelde wat vragen en gaf aan om het eens voor te doen. Ik deed het: Auto startte!
Geen waarschuwingen meer. Liep als een zonnetje.
Hij zei dat er soms tijd nodig was om te resetten, maar begrijpen deed ik het niet.
We reden naar het hotel. Hij een stukje achter ons aan, maar toen we soepel reden, ging hij naar de volgende klant.
Ook de volgende dag probleemloos naar huis.
Ik begrijp niets van wat er gebeurt is. Wat de oorzaak is. Hoe de oplossing tot stand kwam.
Weet ook niet of ik nu wel of niet naar de garage moet gaan.
Zijn er ervaringsdeskundigen of andere deskundigen hier, die er wat over kunnen zeggen?
Lees je auto even uit, bij dit soort dingen blijven er storingscodes achter, ook al zie je niks op je display. Ook al heb je zelf de apparatuur niet is zelf zo'n OBD uitlees stekker vaak goedkoper dan door een dealer je auto uit te laten lezen: https://www.amazon.nl/vLi...-schakelaar/dp/B0BLH3ZTG1 i.c.m. een Forscan trial en je kan alles tot in de diepte uitlezen. Dan even hier of in DM melden wat voor een codes er uit zijn gekomen.
In de praktijk zal de dealer niks doen zonder dat er actief meldingen op je scherm zijn (wat bij jou niet het geval is) of je specifiek de opdracht geeft om het te fixen (maar daar zitten dan kosten aan verbonden). Als je auto in de garantie of lease zit, toch lekker de dealer uit laten zoeken. Ik kan de basis ook voor je doen (omgeving Ede/Arnhem/Nijmegen) als vriendendienst, ik heb de apparatuur en aardig wat ervaring met storing zoeken.
In de praktijk zal de dealer niks doen zonder dat er actief meldingen op je scherm zijn (wat bij jou niet het geval is) of je specifiek de opdracht geeft om het te fixen (maar daar zitten dan kosten aan verbonden). Als je auto in de garantie of lease zit, toch lekker de dealer uit laten zoeken. Ik kan de basis ook voor je doen (omgeving Ede/Arnhem/Nijmegen) als vriendendienst, ik heb de apparatuur en aardig wat ervaring met storing zoeken.
Dit klinkt inderdaad een beetje als een 12V accu issue, maar dan veroorzaakt door een module die niet in slaap valt als de accu uit gaat. Zodra dat gebeurd is je auto van het padje
@Rzaan
Klinkt als een power delivery issue.
Laten uitlezen,waarschijnlijk zal je daar meldingen zien als "Open circuit", "voltage below treshold...". P0562 of iets gerelateerds. Maar vaak wel gecombineerd met een "batterijstatus" melding in je display.
Kan van alles zijn, maar check even het voltage op de 12V accu.
Als die in rust op 12.3 of hoger staat is dat goed. Zelf heb ik een lader in de sigarettenaansteker zitten die ook het voltage laat zien. Bij rijden is dat ergens tussen 12.4 en 14.5Volt.
JE kan voor de zekerheid je 12V accu eens een nachtje aan een goede lader hangen. Eentje die ook kan re-conditioneren. CTEK MXS 5.0 of iets gelijkwaardigs.
Kan ook ergens een slechte aarding zijn. Auto's hebben vele plekken waar een "ground" aansluiting zit tussen blok, electronica en chassis.
Wat is de historie van jouw auto? ALs die een paar maanden niet gebruikt is geweest, is de accu gewoon leeggelopen. Dat levert vaak wel extra interne schade aan de accu op (fosfateren).
Zelfs al geeft de accu 12.3V of meer aan, dan nog kan de capaciteit te laag zijn geworden.
Een goede lader kan met re-generatie programma dat fosfateren weer een beetje afbreken. De dealer kan met een accutester snel zien of je accu nog binnen specificatie valt.
Klinkt als een power delivery issue.
Laten uitlezen,waarschijnlijk zal je daar meldingen zien als "Open circuit", "voltage below treshold...". P0562 of iets gerelateerds. Maar vaak wel gecombineerd met een "batterijstatus" melding in je display.
Kan van alles zijn, maar check even het voltage op de 12V accu.
Als die in rust op 12.3 of hoger staat is dat goed. Zelf heb ik een lader in de sigarettenaansteker zitten die ook het voltage laat zien. Bij rijden is dat ergens tussen 12.4 en 14.5Volt.
JE kan voor de zekerheid je 12V accu eens een nachtje aan een goede lader hangen. Eentje die ook kan re-conditioneren. CTEK MXS 5.0 of iets gelijkwaardigs.
Kan ook ergens een slechte aarding zijn. Auto's hebben vele plekken waar een "ground" aansluiting zit tussen blok, electronica en chassis.
Wat is de historie van jouw auto? ALs die een paar maanden niet gebruikt is geweest, is de accu gewoon leeggelopen. Dat levert vaak wel extra interne schade aan de accu op (fosfateren).
Zelfs al geeft de accu 12.3V of meer aan, dan nog kan de capaciteit te laag zijn geworden.
Een goede lader kan met re-generatie programma dat fosfateren weer een beetje afbreken. De dealer kan met een accutester snel zien of je accu nog binnen specificatie valt.
[ Voor 34% gewijzigd door reinier68 op 24-03-2025 11:35 ]
Je aanbod is supertof. Maar wij wonen net ten zuiden van Eindhoven. Dan is de lokale dealer of een garage makkelijker. Ik heb de auto net 2 weken, zelf geimporteerd van een particulier uit Duitsland.x0z8_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:25:
Hij heeft volgens mij niet lang stilgestaan. Als ik de eigenaar mag geloven reed hij er elke dag mee naar zijn werk in de winter. Maar dat was een korte afstand.reinier68 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:26:
Zelf ben ik 300 km met de auto vanuit Duitsland naar huis gereden.
@x0z8_ @Glashelder @reinier68
Ik heb net de accu gemeten.
De meter gaf 13,13 V aan.
Dus de accu zelf lijkt in orde.
In April moet de auto een beurt hebben. Geef ik het dan aan.
Ik heb net de accu gemeten.
De meter gaf 13,13 V aan.
Dus de accu zelf lijkt in orde.
In April moet de auto een beurt hebben. Geef ik het dan aan.
Dit gaat een erg dure grap worden voor Ford: https://www.ed.nl/auto/ac...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Ik las dat de Ford Focus uit productie genomen gaat worden en daarmee niet langer besteld kan worden. Wat gaat dit doen met de restwaarde en beschikbaarheid van onderdelen? Ik zat namelijk te overwegen om een Focus aan te kopen.
Onderdelen minimaal 10 jaar na laatste levering (voor auto's)
Er zijn zoveel Focus verkocht dat ik me daar niet druk zou maken.
Als je een nieuwe zoekt zou ik naar een dealer (of agent schijnt het nu te zijn) gaan.
Je kunt al niet eens meer een Focus samenstellen op ford.nl
Er zijn zoveel Focus verkocht dat ik me daar niet druk zou maken.
Als je een nieuwe zoekt zou ik naar een dealer (of agent schijnt het nu te zijn) gaan.
Je kunt al niet eens meer een Focus samenstellen op ford.nl
De Focus is nú wel voordelig te bestellen, maar maatwerk kan je verder vergeten voor fabricage
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Eigenlijk is het wachten tot Ford zegt "oeps" en opeens een nieuwe Focus lanceert. Qua design is hij natuurlijk ook wel wat ouder.
De productie in Saarlouis stopt gewoon.
https://www.autoweek.nl/a...t-productie-in-saarlouis/
https://www.ksta.de/wirts...chaeftigten-weiter-893576
Het wordt nu meer een service- en onderdelenlocatie.
https://www.autoweek.nl/a...t-productie-in-saarlouis/
https://www.ksta.de/wirts...chaeftigten-weiter-893576
Het wordt nu meer een service- en onderdelenlocatie.
Hij zal wel terug komen, maar het zal wel wat anders zijn. Kijkend naar de capri en de pumatwowheeler schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:36:
Eigenlijk is het wachten tot Ford zegt "oeps" en opeens een nieuwe Focus lanceert. Qua design is hij natuurlijk ook wel wat ouder.
Ik had gehoopt niet de volle mep te hoeven betalen voor mijn Ford Explorer PHEV, want hybride.
Maar helaas, dit zijn blijkbaar de regels:
Semi-elektrisch (PHEV) 1-50 g/km CO2 = 25% korting
Hybride >50 g/km CO2 = Voltarief
CO2 is bij mij 71 g/km
Bummer.
CO2 is bij mij 71 g/km
Bummer.
Tja, en dan is een hybride ook nog eens flink zwaarder door de extra motor, accu, en gerelateerde componenten, en dat tikt dan lekker door in de MRB.Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:26:
Ik had gehoopt niet de volle mep te hoeven betalen voor mijn Ford Explorer PHEV, want hybride.
CO2 is bij mij 71 g/km
Bummer.
ping 127.212.23.124
Ik moet van 20-3-2025 t/m 19-6-2025 (oftewel 3 maanden) € 491 betalen.pjottum schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:01:
[...]
Tja, en dan is een hybride ook nog eens flink zwaarder door de extra motor, accu, en gerelateerde componenten, en dat tikt dan lekker door in de MRB.