Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 133 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
x0z8_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Dat is dus het hele probleem. Het gepiep begint zodra je over de maximumsnelheid geen gaat. Op een 50 weg begint het gepiep dus als je 51 gaat. Het probleem hierbij is dat de snelheid van de teller word gebruikt. Dat in combinatie met een vrijwel standaard afwijking van 5 á 6km/h moet je dus 44/45 echte kilometers per uur rijden om geen gepiep te krijgen

Niet voor niets dat ik heel veel die piepjes bij mensen uitprogrammeer
Dan kom ik binnenkort misschien graag bij je terug. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:41
Olie laten vervangen voor mijn Ford Focus 1.0 125pk 2018. Nu hebben ze geen 5w20 gebruikt maar 0w20 zie ik op de factuur. Is dit erg? De website van Castrol geeft op kenteken 5w20 aan maar als alternatieve aanbeveling ook de 0w20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 15:55
x0z8_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:51:
[...]

...

Niet voor niets dat ik heel veel die piepjes bij mensen uitprogrammeer
Is dat uit te schakelen in forscan dan?
Wordt ook helemaal gek van dat gepiep, draai je vanaf een 30 km naar een 50 km straat, dan piept ie al als je 31 rijdt..

Ook dat lane assist is niet aan te passen naar alleen trillen.. Dat tegensturen werkt gewoon niet in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:41
EdVe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Is dat uit te schakelen in forscan dan?
Wordt ook helemaal gek van dat gepiep, draai je vanaf een 30 km naar een 50 km straat, dan piept ie al als je 31 rijdt..

Ook dat lane assist is niet aan te passen naar alleen trillen.. Dat tegensturen werkt gewoon niet in NL.
Jazeker, beide zijn aan te passen. Voor ISA doe ik vaak deze oplossingen:
- ISA helemaal weg programmeren
- Bandenmaat aanpassen zodat afwijking van de teller af is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
THE_BASE schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Dan kom ik binnenkort misschien graag bij je terug. :)
Je bent welkom in mijn DM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels zit de proefrit er op, hele nette en stoere auto. Wel even wennen aan een automaat, maar verder is van binnen alles vertrouwd zoals in de huidige Fiesta.

Helaas wil de verkoper minder voor onze huidige nette Fiesta geven dan we in ons hoofd hebben en zakken wil hij niet echt met de prijs van de Puma, dus even kijken of we het er voor over hebben.

Hij piepte vooral dat de distributieriem bijna vervangen moet worden, volgens Ford is dat na 150.000 km of 10 jaar. Onze auto is nu 7,5 jaar en heeft 100.000 km gereden, zeer netjes en nog niet toe aan een nieuwe riem volgens Ford zelf. Hij vond dat onzin en moet er wel rekening mee houden bij de inkoop van de auto. Uiteindelijk wil hij (voor ons gevoel slechts) 7.500 euro voor een nette Fiesta uit 2017 (destijds nieuw model) geven en dat vinden we te laag.

Overigens geen last van piepjes gehad, dit model is blijkbaar daar nog niet mee belast.

[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 23-01-2025 16:32 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
THE_BASE schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:32:
Inmiddels zit de proefrit er op, hele nette en stoere auto. Wel even wennen aan een automaat, maar verder is van binnen alles vertrouwd zoals in de huidige Fiesta.

Helaas wil de verkoper minder voor onze huidige nette Fiesta geven dan we in ons hoofd hebben en zakken wil hij niet echt met de prijs van de Puma, dus even kijken of we het er voor over hebben.

Hij piepte vooral dat de distributieriem bijna vervangen moet worden, volgens Ford is dat na 150.000 km of 10 jaar. Onze auto is nu 7,5 jaar en heeft 100.000 km gereden, zeer netjes en nog niet toe aan een nieuwe riem volgens Ford zelf. Hij vond dat onzin en moet er wel rekening mee houden bij de inkoop van de auto. Uiteindelijk wil hij (voor ons gevoel slechts) 7.500 euro voor een nette Fiesta uit 2017 (destijds nieuw model) geven en dat vinden we te laag.

Overigens geen last van piepjes gehad, dit model is blijkbaar daar nog niet mee belast.
Standaard verkoop praat excuus om jou te overtuigen dat de verkoper weinig kan bieden. Zal de verkoper het een zorg zijn wat de onderhoudsstaat is. Kwijt binnen een paar weken is hij toch wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
x0z8_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Standaard verkoop praat excuus om jou te overtuigen dat de verkoper weinig kan bieden. Zal de verkoper het een zorg zijn wat de onderhoudsstaat is. Kwijt binnen een paar weken is hij toch wel
Precies mijn gedachte, kost zo’n garage natuurlijk vrijwel niets, behalve arbeid en inkoop. We zitten met een prima auto en zitten zeker niet op een schopstoel en hebben geen haast, dus wachten rustig op een goed bod. Genoeg van die leuke Puma’s te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26

Ligt ook een beetje aan de uitvoering en opties die je hebt? Tenzij je echt de meest luxe versie hebt vind ik eerlijk gezegd 7500 voor een fiesta uit 2017 met 100k km niet heel gek klinken. Je moet rekenen dat ze wat marge rekenen voor de doorverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Citroentjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Ligt ook een beetje aan de uitvoering en opties die je hebt? Tenzij je echt de meest luxe versie hebt vind ik eerlijk gezegd 7500 voor een fiesta uit 2017 met 100k km niet heel gek klinken. Je moet rekenen dat ze wat marge rekenen voor de doorverkoop.
Misschien hadden we er een ander beeld van: een oude Clio deed een jaar of 8 hetzelfde en we hebben echt heel goed gezorgd voor die auto. Dus voelt gewoon als weinig. Maar we doen het er maar mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:56
Nieuwe EcoBoost horror, een 1 liter Ford Ecoboost met twee inspectieluikjes: YouTube: Ford Ecoboost wird zur finanziellen Hölle! - Teil 1 (Motorschaden am...

[ Voor 43% gewijzigd door Rocketman op 26-01-2025 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
11k voorbij de oliewissel gereden, ik kijk al niet eens verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
Maar dit is wel de versie met riem ipv ketting. Is er in de blokken met ketting meer verschil dan alleen de ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Heijmenberg99 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Maar dit is wel de versie met riem ipv ketting. Is er in de blokken met ketting meer verschil dan alleen de ketting?
Volgens de monteur een natte riem, wordt vervolgd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Oh! Daar ben je weer!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:39
THE_BASE schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Precies mijn gedachte, kost zo’n garage natuurlijk vrijwel niets, behalve arbeid en inkoop. We zitten met een prima auto en zitten zeker niet op een schopstoel en hebben geen haast, dus wachten rustig op een goed bod. Genoeg van die leuke Puma’s te vinden.
Welke versie van Fiesta heb jij dan? Titanium? 7.500 euro is wel heel weinig idd

[ Voor 3% gewijzigd door hotymoty op 26-01-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hotymoty schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Welke versie van Fiesta heb jij dan? Titanium? 7.500 euro is wel heel weinig idd
Inderdaad een Fiesta Titanium, echt in hele nette staat, dus maar even kijken of ik hem particulier ga verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
THE_BASE schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Inderdaad een Fiesta Titanium, echt in hele nette staat, dus maar even kijken of ik hem particulier ga verkopen.
Ben je al langs verschillende Ford dealers geweest? Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit wel de moeite waard is. De dealer 'om de hoek' (waar de auto aangeschaft was) gaf uiteindelijk 2000 euro(!) minder dan de Ford dealer 25km verder. Ook een Ford dealer verder in het zuiden van het land bood meer dan ik bij de dealer om de hoek zou krijgen.

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Ik ervaar 3k verschil tussen inruilprijs en vraagprijs (zeker bij een dealer)
Inruilverschillen van 2k hebben denk ik meer te maken met er nieuw gekocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jra2k schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Ben je al langs verschillende Ford dealers geweest? Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit wel de moeite waard is. De dealer 'om de hoek' (waar de auto aangeschaft was) gaf uiteindelijk 2000 euro(!) minder dan de Ford dealer 25km verder. Ook een Ford dealer verder in het zuiden van het land bood meer dan ik bij de dealer om de hoek zou krijgen.
Nu bij twee dealers geweest en ook websites geraadpleegd, allemaal komen ze op 7.500 euro. We gaan nog wel wat onderhandelingen in met verschillende dealers, want die Puma's staan overal wel, dus op zich moet dat het probleem niet zijn.

Verkopen aan een dealer heeft mijn voorkeur, maar als het veel scheelt wil ik het nog wel aan een particulier verkopen. Op nieuwe auto's zit natuurlijk wel wat meer marge voor onderhandeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agroote
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-09 16:41
Tijdje verder maar afgelopen donderdag (en deels vrijdag) is het stuurhuis vervangen. Ze constateerden toch dat er een soort kuiltje in het stuur zat. Wat een verschil zeg. Zoals ik het nu ervaar was het stuurvermogen er wel echt slecht aan toe. Helaas krijgen ze de stuurbekrachtiging nog niet goed ingeleerd waardoor ik wel elke keer een melding krijg bij starten. Rij de auto nu wel, stuurt als nieuw maar de melding ligt voor aan de Ford engineers.
agroote schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:32:
Beste tweakers,

Even een vraag of dit zo ‘hoort’. Sinds 3 weken een ford focus wagon st-line uit 2023. 40k op de teller. Prachtige auto en ben er erg blij mee. Er is alleen 1 ding. Het stuur doet wat raar. Als ik rechtdoor rij, lijkt het net of het stuur wat hangt als je iets wil bijsturen. Hij draait niet soepel. Als je eenmaal de bocht maakt, dan is dit weer weg. Het is wat hardnekkiger als je harder gaat, bijvoorbeeld op de snelweg. Merk dat het vermoeiend is met rijden voor mijn armen. Stuurt dus echt wat schokkerig.

Vorige week langs de dealer gegaan. Die herkenden het gevoel, gaven aan dat het geen kwaad kan en het een kwestie van wennen is. Komt vaker voor bij Ford gaf de monteur aan. Het lijkt mij alleen echt niet te horen. Doet ook zeker wat met het rijcomfort. Ben benieuwd of anderen het herkennen.

Stuur doet het zowel met lane assist aan en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@THE_BASE Ik zou eerlijk gezegd niet veel meer verwachten voor je Fiesta.

Je ziet ze al te koop ( tot 120K km vanaf 2017 nw mdl.) vanaf 9K en eerlijk gezegd, ik ben ook een 2e hands koper ( in het goedkopere segment ;) ) maar.. Ik vermijd wel bijna alle 3 cilinder blokjes zolang dat kan.

En al helemaal diegene met een distributieriem in de olie en/of turbo.

Ik heb nu ook een Fiesta maar bewust voor de 4 pot NA gekozen, ik lees gewoon teveel horror verhalen zodra ze ook maar iets op leeftijd zijn/ meer dan 150K km of incompleet onderhoud hebben. ( en dan nog gaat het soms te makkelijk alsnog mis in mijn opinie )

En dan bedoel ik niet alleen Ford, het zijn meerdere merken die zich noodgedwongen aan de EU regels voor uitstoot moeten houden en zo de motoren tot hun uiterste knijpen.

Dus je kan kiezen voor particulier, is een hoop gedoe en bandentrappers en zal je denk ik 1,5K meer kunnen opleveren mits je het geduld en doorzettingsvermogen hebt.
Of gewoon die 7,5 pakken en niet meer over nadenken.

Persoonlijk zou ik gewoon doorrijden aangezien je weet wat je hebt en dus betrouwbaar. Scheelt je ook weer een paar knaken voor nu die je kan sparen.

-edit-
Daarover gesproken, Autoweek heeft net een mooie over de Puma.

TL;DR
Dat je eigenlijk beter een Fiesta kan hebben.. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Humma Kavula op 28-01-2025 23:57 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kreeg bij de Ford dealer nog 13.500 voor onze Focus 2019 met 115d km afgelopen jaar. Wel bom vol opties en ingeruild voor een Kuga uit 2023.

Hoeveel krijg je via de anwb verkoopservice?
Als je daar 1-2k bij plust heb je ongeveer de inruilwaarde bij de dealer

Ik zou m trouwens ook oprijden, die Puma is wel leuk maar is het nou echt zoveel meer auto dan een Fiesta?
Heb zelf ook een Fiesta gehad en vond dat een hele fijne auto, rijdt beter dan de Focus met dezelfde motor.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2025 23:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
THE_BASE schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:36:
Help! :)

We spelen al een tijdje met de gedachte om onze Fiesta uit 2017 in te ruilen voor een Ford Puma ST-Line (X) Hybrid. Alleen komen we er niet helemaal uit of we voor het nieuwste model gaan met vernieuwd interieur of voor het oude model met meer waar voor je geld (lagere prijs, model van 2023).

Ik zie buiten het interieur gewoon weinig verschillen tussen de twee modellen, we kunnen het 2024-model voor ongeveer 37K kopen, een 2023-model zou zo;n 27K kosten. Scheelt toch behoorlijk. Iemand hier een mening over?
Een nieuwe auto is altijd leuk. Maar waarom wil je van je Fiesta af? Wat bevalt er niet? En waarom een Puma en geen Focus of Kuga? Lijkt me allemaal in het (vrij flexibele?) budget te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pfoe, dank voor alle meedenkende reacties. Jullie laten me we twijfelen. In eerste instantie wil ik van een handgeschakelde auto af, daarnaast een iets hogere instap en de derde gedachte was dus dat de auto nu nog prima is, iets opgeleverd en een goed moment is om in te ruilen. En over 2,5 jaar is de distributieriem inderdaad aan de beurt.

En dan heb ik wensen: wil bij Ford blijven, sportieve look, alle opties die ik nu heb, automaat, iets hogere instap. Maar ik zit ook wel in dubio omdat een Puma ST Line X gemiddeld 30K kost en we dan 22K bij moeten leggen, niet dat het geld er niet is en we gunnen het onszelf ook. Kuga vind ik een van de minst mooie auto’s die Ford ooit heeft gebouwd en Focus heeft ook een lage instap, maar zeker een mooie auto.

Een andere optie is inderdaad toch nog even doorrijden met onze fijne Fiesta en over twee jaar kijken of het nieuwe model Puma betaalbaar is, want ergens wringt het om zoveel geld neer te leggen voor hetzelfde interieur.

Zal die review straks even bekijken, we gaan sowieso weer even een proefritje doen morgen bij een andere dealer en daarna rustig beslissen.

Edit: schiet me nog te binnen: ik wil ook graag meer pk’s, die Puma’s hebben 155pk, maar volgens mij kan ik onze huidige Fiesta ook chiptunen naar 145pk zonder nadelige gevolgen. Dat helpt voor mij ook het gevoel van een iets lekkerder auto te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door THE_BASE op 29-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Marcel Br schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:58:
11k voorbij de oliewissel gereden, ik kijk al niet eens verder
Juist, en toch blijven we die onzin over die riem maar herhalen. Ze kunnen eerder de eigenaren behandelen in die filmpjes, die is blijkbaar te simpel om km-standen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizoss
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:33
Hoi Allemaal,

Ik heb een Ford Focus wagon uit 2019 op het oog met een 1.0 ecoboost motor met 125PK.
Nu hoor ik hier en daar dat er problemen zijn met de (natte) riem bij deze motor.
Zijn er zaken waar ik op moet letten of kan ik beter een andere motorisering kiezen?
Of kan ik beter op zoek naar een facelift versie?

Auto gaat voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer, geen trekhaak o.i.d. gemiddeld 10/12.000KM per jaar.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen bij het maken van een juiste keuze qua model/motorisering.

Heel erg bedankt alvast! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
THE_BASE schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:32:
Pfoe, dank voor alle meedenkende reacties. Jullie laten me we twijfelen. In eerste instantie wil ik van een handgeschakelde auto af, daarnaast een iets hogere instap en de derde gedachte was dus dat de auto nu nog prima is, iets opgeleverd en een goed moment is om in te ruilen. En over 2,5 jaar is de distributieriem inderdaad aan de beurt.

En dan heb ik wensen: wil bij Ford blijven, sportieve look, alle opties die ik nu heb, automaat, iets hogere instap. Maar ik zit ook wel in dubio omdat een Puma ST Line X gemiddeld 30K kost en we dan 22K bij moeten leggen, niet dat het geld er niet is en we gunnen het onszelf ook. Kuga vind ik een van de minst mooie auto’s die Ford ooit heeft gebouwd en Focus heeft ook een lage instap, maar zeker een mooie auto.

Een andere optie is inderdaad toch nog even doorrijden met onze fijne Fiesta en over twee jaar kijken of het nieuwe model Puma betaalbaar is, want ergens wringt het om zoveel geld neer te leggen voor hetzelfde interieur.

Zal die review straks even bekijken, we gaan sowieso weer even een proefritje doen morgen bij een andere dealer en daarna rustig beslissen.

Edit: schiet me nog te binnen: ik wil ook graag meer pk’s, die Puma’s hebben 155pk, maar volgens mij kan ik onze huidige Fiesta ook chiptunen naar 145pk zonder nadelige gevolgen. Dat helpt voor mij ook het gevoel van een iets lekkerder auto te hebben.
Zoveel hoger stapt een Puma toch niet in? Dan moet je naar een Kuga kijken denk ik.

Persoonlijk zou ik naar een mooie Focus met 1.5 en de 8 traps automaat kijken. Dat rijdt heerlijk. Maak daar eens een proefrit in. Meer auto dan een Puma denk ik voor hetzelfde geld.

https://www.carsized.com/...-ford-puma-2019-suv/rear/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

Duinkonijn

Huh?

Zo heb ik het probleem met mijn focus(2023)dat die ruiten vloeistof lang duurt om te vullen. Dat kleine reservoirtje zit snel vol schuim

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Zoveel hoger stapt een Puma toch niet in? Dan moet je naar een Kuga kijken denk ik.

Persoonlijk zou ik naar een mooie Focus met 1.5 en de 8 traps automaat kijken. Dat rijdt heerlijk. Maak daar eens een proefrit in. Meer auto dan een Puma denk ik voor hetzelfde geld.

https://www.carsized.com/...-ford-puma-2019-suv/rear/
Mooie site, dank voor het antwoorden. We hebben nu besloten om op dit moment geen Puma te kopen. We zijn verder echt nog tevreden over de Fiesta, hebben altijd netjes onderhouden en zuinig mee geweest, dus voelt zonde om zomaar weg te doen.

We zijn met bij een carcenter geweest om de achterruiten te laten tinten naar 20% en zitten nu bij een tuner die de boel naar 145pk laat gaan, geeft vast al een heel ander gevoel aan onze auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
Duinkonijn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:19:
Zo heb ik het probleem met mijn focus(2023)dat die ruiten vloeistof lang duurt om te vullen. Dat kleine reservoirtje zit snel vol schuim
Dat herken ik totaal niet. Verbaas me vooral over hoeveel er in dat reservoir kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02
Chrizoss schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:34:
Hoi Allemaal,

Ik heb een Ford Focus wagon uit 2019 op het oog met een 1.0 ecoboost motor met 125PK.
Nu hoor ik hier en daar dat er problemen zijn met de (natte) riem bij deze motor.
Zijn er zaken waar ik op moet letten of kan ik beter een andere motorisering kiezen?
Of kan ik beter op zoek naar een facelift versie?

Auto gaat voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer, geen trekhaak o.i.d. gemiddeld 10/12.000KM per jaar.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen bij het maken van een juiste keuze qua model/motorisering.

Heel erg bedankt alvast! _/-\o_
Prima motor, wat mij betreft. Wel is goed en tijdig onderhoud echt belangrijk.

Een paar weken geleden heb ik in een ander topic een post geplaatst, waar je hopelijk wel wat aan hebt.

Het belangrijkste is dat er steeds tijdig de juiste olie in is gegaan. Als je dat niet met zekerheid kan achterhalen, zou ik zeer twijfelen. Voor zover mij bekend heeft de facelift trouwens dezelfde motor en heeft de 1.5 driecilinder ook een wetbelt voor de oliepomp (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
THE_BASE schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Mooie site, dank voor het antwoorden. We hebben nu besloten om op dit moment geen Puma te kopen. We zijn verder echt nog tevreden over de Fiesta, hebben altijd netjes onderhouden en zuinig mee geweest, dus voelt zonde om zomaar weg te doen.

We zijn met bij een carcenter geweest om de achterruiten te laten tinten naar 20% en zitten nu bij een tuner die de boel naar 145pk laat gaan, geeft vast al een heel ander gevoel aan onze auto.
Kijk zo kan het ook! Een Fiesta stuurt van de 3 genoemde auto's toch het leukste! Zo'n tune doet niet alleen iets voor het piekvermogen maar de hele curve gaat omhoog en de gasrespons wordt vaak een stuk beter. Ben benieuwd. Wel netjes warm rijden voor je het blok belast! 15-20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Kijk zo kan het ook! Een Fiesta stuurt van de 3 genoemde auto's toch het leukste! Zo'n tune doet niet alleen iets voor het piekvermogen maar de hele curve gaat omhoog en de gasrespons wordt vaak een stuk beter. Ben benieuwd. Wel netjes warm rijden voor je het blok belast! 15-20 minuten.
Ah, bedankt voor die laatste tip, daar heb ik wel wat aan. Is natuurlijk weer even wennen.

Ik merkte wel dat het brandstofverbruik een stuk sneller leek te gaan, maar je test toch wat en hij is ook op de testbank geweest, dus dat zal ook de nodige invloed hebben gehad, even aankijken.

Zijn er trouwens ook mindere ervaringen aan het tunen, ik lees wel over slijtage, maar dat lijkt marginaal te zijn om dat die EcoBoost toch ook verkocht wordt met 145 PK. Ik ben van 103 naar 142 pk gegaan, maar de koppel ging van 176 van 253 Nm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

THE_BASE schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:55:
Zijn er trouwens ook mindere ervaringen aan het tunen, ik lees wel over slijtage, maar dat lijkt marginaal te zijn om dat die EcoBoost toch ook verkocht wordt met 145 PK. Ik ben van 103 naar 142 pk gegaan, maar de koppel ging van 176 van 253 Nm.
Nice! Maar zorg nu wel dat je de oliewissel echt frequenter moet gaan doen.
Sowieso beter voor Ecoboost motoren maar nu helemaal met de powerboost.

Ik zou max 15K km / 1 jaar per oliewissel gaan aanhouden, is sowieso niet verkeerd voor elke Ecoboost.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Humma Kavula schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Nice! Maar zorg nu wel dat je de oliewissel echt frequenter moet gaan doen.
Sowieso beter voor Ecoboost motoren maar nu helemaal met de powerboost.

Ik zou max 15K km / 1 jaar per oliewissel gaan aanhouden, is sowieso niet verkeerd voor elke Ecoboost.
Toevallig kreeg ik vorige week de melding in mijn scherm, dus de afspraak ga ik inplannen.

Nu we toch bezig zijn: gewoon bij de Ford dealer (en zeggen dat mijn auto getuned is) of is een andere garage ook goed, ik begreep dat er speciale olie in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@THE_BASE Olie is wel specifiek ja maar dat weet de "normale" goede garage om de hoek ook wel, je kan het ook altijd nog even extra aangeven.

Wat ik zo snel vind is het voor deze ecoboost 5W20 vol synthetisch, persoonlijk zou ik gewoon zelf een 5 liter fles en filter kopen maar ik klus dan überhaupt wat vaker zelf aan de auto. :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Humma Kavula schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:31:
@THE_BASE Olie is wel specifiek ja maar dat weet de "normale" goede garage om de hoek ook wel, je kan het ook altijd nog even extra aangeven.

Wat ik zo snel vind is het voor deze ecoboost 5W20 vol synthetisch, persoonlijk zou ik gewoon zelf een 5 liter fles en filter kopen maar ik klus dan überhaupt wat vaker zelf aan de auto. :)
Maar olie verversen is iets anders dan iets bijvullen, maar goed. Kan me er eens in verdiepen, interieurfiltertje is me ook gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
THE_BASE schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Toevallig kreeg ik vorige week de melding in mijn scherm, dus de afspraak ga ik inplannen.

Nu we toch bezig zijn: gewoon bij de Ford dealer (en zeggen dat mijn auto getuned is) of is een andere garage ook goed, ik begreep dat er speciale olie in moet?
Niet zeggen dat je getuned hebt, nergens voor nodig. De Ford dealer gebruikt 100% zeker de juiste olie en is vaak niet veel duurder dan een andere respectabele garage. En daar moet je maar hopen dat ze niet alleen naar de viscositeit kijken maar ook naar de Ford specificaties.

Ik sluit me aan bij het advies om elk jaar / 15.000km de olie te verversen als je nog ff met de auto wil doen.

Netjes warm rijden moest je altijd al overigens. Na het tunen zoek je meer de grenzen op van de techniek, dus is dat nog belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Niet zeggen dat je getuned hebt, nergens voor nodig. De Ford dealer gebruikt 100% zeker de juiste olie en is vaak niet veel duurder dan een andere respectabele garage. En daar moet je maar hopen dat ze niet alleen naar de viscositeit kijken maar ook naar de Ford specificaties.

Ik sluit me aan bij het advies om elk jaar / 15.000km de olie te verversen als je nog ff met de auto wil doen.

Netjes warm rijden moest je altijd al overigens. Na het tunen zoek je meer de grenzen op van de techniek, dus is dat nog belangrijker.
Ik ben nooit zo'n racer op de weg, het tunen heb ik vooral gedaan om wat beter mee te komen bij het inhalen als ik even op de snelweg zit. Ik merk wel dat de motor soepeler loopt en de auto lijkt een stuk beter te rijden.

Ik ga onze Ford dealer even bellen voor een afspraak en ga dit vanaf nu jaarlijks inplannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 20-09 09:50

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

THE_BASE schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik ben nooit zo'n racer op de weg, het tunen heb ik vooral gedaan om wat beter mee te komen bij het inhalen als ik even op de snelweg zit. Ik merk wel dat de motor soepeler loopt en de auto lijkt een stuk beter te rijden.

Ik ga onze Ford dealer even bellen voor een afspraak en ga dit vanaf nu jaarlijks inplannen!
Waar heb je dat laten doen? Mijn Fiesta is inmiddels 10 jaar, maar ik ben er nog erg tevreden mee. Ik rijd ook te weinig om een nieuwe auto te verantwoorden (totaal 60k :*) ), over het algemeen wel lange stukken. Ik twijfelde lang over wel/niet tunen, maar de garantie is er nu toch af. Beetje extra koppel en vermogen is wel fijn, al is het nu ook niet slecht. Qua onderhoud krijgt 'ie elk jaar een beurt bij de Ford dealer en de olie wordt altijd ververst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Waar heb je dat laten doen? Mijn Fiesta is inmiddels 10 jaar, maar ik ben er nog erg tevreden mee. Ik rijd ook te weinig om een nieuwe auto te verantwoorden (totaal 60k :*) ), over het algemeen wel lange stukken. Ik twijfelde lang over wel/niet tunen, maar de garantie is er nu toch af. Beetje extra koppel en vermogen is wel fijn, al is het nu ook niet slecht. Qua onderhoud krijgt 'ie elk jaar een beurt bij de Ford dealer en de olie wordt altijd ververst.
Ik ben naar het midden van het land geweest, bij ATM Tuning in Baarn. Heb Stage 1+ met testband gedaan, nu 20% korting tot Valentijnsdag. Ze zijn iets duurder dan ik verder zag, maar die waren ver uit m’n buurt en de service was echt heel goed daar.

Inmiddels weer een kleine onderhoudsbeurt gepland. Bizar: ik vervang altijd zelf het interieurfilter (kosten 14,50 euro, Bosch filter). Scheelde me 130 euro bij de dealer. Idioterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:06
Wij hebben wegens gezinsuitbreiding een grotere auto gekocht. Nu moet ik, helaas afscheid nemen van één van onze twee Fords.

We hebben een Focus 1.5 Ecoboost automaat van 2021 (65k) en een Fiesta 1.0 Ecoboost manueel van 2018 (75k). Prima onderhouden, heel tevreden van.

Onze hoofdauto doet het woon-werk van de vrouw, vakanties en gezinsuitstapjes (20-25d km per jaar). De andere staat eigenlijk als reserve (5000 km per jaar) daar ik veel met de fiets ga werken. Maar is toch al vaak handig gebleken bij winterweer of als één van beiden niet tijdig de kids kan brengen / halen in functie van andere afspraken.

Ik was van plan de Focus in te ruilen en de meeste restwaarde te pakken. Maar mijn vrouw heeft ook een punt, voor ons huidige gezin is een Fiesta te klein om als volwaardige back-up auto te dienen en zou dus enkel zijn om alleen mee te rijden of maar een gedeelte van het gezin te vervoeren. Ook valt de restwaarde van de Fiesta's eigenlijk wel mee en liggen ze schijnbaar goed in de markt. De Focus is dan weer iets duurder in verzekering, onderhoud, verbruik..

Kom ik hier nog eens polsen of er argumenten zijn op vlak van betrouwbaarheid, toekomstvisie.. die ik mee kan nemen in ons oordeel? Bedankt

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:46
@Darks Heb je al een kinderwagen + reiswieg en die geprobeerd achterin de Fiesta te proppen? :+

Ik had in die levensfase een Mazda3 en een Fiesta. De Fiesta is qua kofferbak echt een heel stuk onpraktischer dan een Focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:06
@lolgast Inderdaad niet te doen, al zou het niet veel nodig zijn. Enkel als de hoofdauto eens echt niet beschikbaar is.

Als ik het financieel (en niet praktisch) bekijk is het voordeliger om de goedkope fiesta te houden maar op termijn komt dat misschien tegen gezien de auto ouder is.

[ Voor 3% gewijzigd door Darks op 04-02-2025 17:19 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Darks schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:18:
Wij hebben wegens gezinsuitbreiding een grotere auto gekocht. Nu moet ik, helaas afscheid nemen van één van onze twee Fords.

We hebben een Focus 1.5 Ecoboost automaat van 2021 (65k) en een Fiesta 1.0 Ecoboost manueel van 2018 (75k). Prima onderhouden, heel tevreden van.

Onze hoofdauto doet het woon-werk van de vrouw, vakanties en gezinsuitstapjes (20-25d km per jaar). De andere staat eigenlijk als reserve (5000 km per jaar) daar ik veel met de fiets ga werken. Maar is toch al vaak handig gebleken bij winterweer of als één van beiden niet tijdig de kids kan brengen / halen in functie van andere afspraken.

Ik was van plan de Focus in te ruilen en de meeste restwaarde te pakken. Maar mijn vrouw heeft ook een punt, voor ons huidige gezin is een Fiesta te klein om als volwaardige back-up auto te dienen en zou dus enkel zijn om alleen mee te rijden of maar een gedeelte van het gezin te vervoeren. Ook valt de restwaarde van de Fiesta's eigenlijk wel mee en liggen ze schijnbaar goed in de markt. De Focus is dan weer iets duurder in verzekering, onderhoud, verbruik..

Kom ik hier nog eens polsen of er argumenten zijn op vlak van betrouwbaarheid, toekomstvisie.. die ik mee kan nemen in ons oordeel? Bedankt
Zelf zou ik de Focus kiezen. De 1.5 is volgens mij betrouwbaarder. Bovendien is een Focus zoveel meer auto, zeker met een automaat. In je portemonnee kan ik niet kijken. Maar de vrouw gelijk geven is ook wat waard :)

Bij de anwb kun je online autokosten laten berekenen. Klopt aardig. Dus doe dat eens en dan weet je het verschil in kosten per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Hier deel 2 van het Duitse Ecoboost verhaal met een mooie technische uitleg van een toonaangevende firma in motorrevisie die het maar druk heeft met Ecoboost 1.0: YouTube: Wie wird ein Motor aufbereitet? Motorschaden Ford 1l Ecoboost Teil 2

Pjottum en andere ongeïnteresseerden mogen dit overslaan, ik denk dat het prima thuis hoort in een Ford Forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Rocketman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:26:
Hier deel 2 van het Duitse Ecoboost verhaal met een mooie technische uitleg van een toonaangevende firma in motorrevisie die het maar druk heeft met Ecoboost 1.0: YouTube: Wie wird ein Motor aufbereitet? Motorschaden Ford 1l Ecoboost Teil 2

Pjottum en andere ongeïnteresseerden mogen dit overslaan, ik denk dat het prima thuis hoort in een Ford Forum.
Het gaat er niet om dat ik dit wil overslaan, het gaat erom dat dit het enige is waar je over post.
Maar goed, als je er niet tegen kan dat ik je dat vertel, zal ik je filmpje waar 24 minuten lang "WERBUNG" boven staat verder niet becommentarieren.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 16:07
Duinkonijn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:19:
Heel vervelend want door het schuimen kan je niet max aftoppen. Volgens mij ligt het aan het gebruikte ruitenwisservloeistof en niet zo zeer aan het design van het reservoir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twowheeler
Rocketman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:26:

Wat wil je nou eigenlijk bereiken met deze berichten? Pjottum en andere "ongeintereseerden" zijn terecht in hun reacties.

Even verduidelijking. In deel 1 laat de filmmaker al blijken niets van onderhoudshistorie te weten. Blijkbaar is deze al 11k voorbij de aangeraden beurt.

Dit filmpje is werkelijk waardeloos. Hij had net zo goed zand in de motor kunnen gooien en hetzelfde filmpje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

Weer de natte riem? Heb zelf een focus 1.0 uit 2015 first edition met net geen 110k inmiddels op de teller en in maart gaat ie voor de riem en beurt en apk aangezien hij 10 jaar oud is. Draait sinds vorig jaar op de originele 140pk in plaats van de 120pk en verbruik is maar weinig hoger. Rij momenteel wel weinig km waarvan het meest stadsverkeer. Maar heb bij de buren (Duitsland) top van 204 gehaald en dat was daarvoor 194 ( uiteraard ook bij de buren ). Maar natte roem is gewoon goed onderhouden en juiste olie gebruiken

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
SniperGuy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Heel vervelend want door het schuimen kan je niet max aftoppen. Volgens mij ligt het aan het gebruikte ruitenwisservloeistof en niet zo zeer aan het design van het reservoir.
Heb je geen hoedje met afvoer in je vulhals zitten? Bij mij loopt het zonder schuim weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Heijmenberg99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Heb je geen hoedje met afvoer in je vulhals zitten? Bij mij loopt het zonder schuim weg.
Wut? Hoedje met afvoer is nieuw voor mij, wat bedoel je precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik ben rond aan het kijken voor een andere auto. Mijn Saab staat bijna op 400.000km en krijgt links en rechts wat issues.

Het voordeel van een Ford Focus is het trekgewicht van 1500KG en daarbij toch onder de 3500KG (rijbewijs B ). Daarnaast mooi en sportief om te zien.

Helaas heb ik nog weinig kennis van de optiepacks. Mijn budget is 20k en wil graag een 1.5.

Hoe zit de volgende in de opties? Ontbreken er zaken waarvan jullie zeggen must have?
Stuurwielverwarming en ruitverwarming aanwezig zo te zien!
https://www.autotrack.nl/...-56895100?level=2&image=0

De gedachte om met een 3-cilinder een flinke caravan door de bergen te trekken is nog even mwah... komende van een turbo motor met +/- 250PK en een flink aantal nm.

Edit: Voor een paar duizend euro meer en nog geen 5k KM op de klok...
https://www.sutherland.nl...boost-st-line-x-business/

[ Voor 21% gewijzigd door Trebbors op 12-02-2025 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Trebbors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:25:
Ik ben rond aan het kijken voor een andere auto. Mijn Saab staat bijna op 400.000km en krijgt links en rechts wat issues.

Het voordeel van een Ford Focus is het trekgewicht van 1500KG en daarbij toch onder de 3500KG (rijbewijs B ). Daarnaast mooi en sportief om te zien.

Helaas heb ik nog weinig kennis van de optiepacks. Mijn budget is 20k en wil graag een 1.5.

Hoe zit de volgende in de opties? Ontbreken er zaken waarvan jullie zeggen must have?
Stuurwielverwarming en ruitverwarming aanwezig zo te zien!
https://www.autotrack.nl/...-56895100?level=2&image=0

De gedachte om met een 3-cilinder een flinke caravan door de bergen te trekken is nog even mwah... komende van een turbo motor met +/- 250PK en een flink aantal nm.

Edit: Voor een paar duizend euro meer en nog geen 5k KM op de klok...
https://www.sutherland.nl...boost-st-line-x-business/
Ligt aan de caravan. Ik heb nu een focus met de 1.5 met 150pk en 250nm (ofzo)
Ik vond het rijden met een EasyCaravanning Take off meer vervelend omdat het een zwaar ding is en dat ben ik niet gewend, maar daarmee door Frankrijk rijden was kwa vermorgen verder geen probleem. Nu een klapper, die weegt de helft en merk je niet eens, wel fijn dat ie geremd is.

Ik heb een fiesta gehad met 100pk, met een karretje vol bielzen en drie stevige kerels reed ik weg zonder enig probleem.

In short, die moderne motoren zijn echt geen enkel probleem.

Edit: Kwa vermogen dan, volgens @Rocketman hebben ze last van Rapid Unscheduled Deconstruction - maar dat lijkt toch vooral aan het onderhoud te liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door pjottum op 12-02-2025 18:46 . Reden: Wet leg^h^h^hbelt ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
SniperGuy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Wut? Hoedje met afvoer is nieuw voor mij, wat bedoel je precies? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlQwfV2hJZGM0Hsf0pn6vNDHpCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhmJEgGRwtJjqUE6xKRx419c.jpg?f=fotoalbum_large
Ik bedoelde het puntige ding in het vulgat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Heijmenberg99 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
Bij de MK3.5 Focus zit dat er niet in en is het gewoon een rechtoe-rechtaan vulhals die direct naar het reservoir gaat. Al het kunsstof is ook transparant ipv zwart :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Heijmenberg99 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
dat punt ding weerkaatst het water naar de zijkant. de afvoer zit ook aan de zijkant.

Hier zie je dat hij niet volledig vult bij mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 16-02-2025 16:09 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 10:00
Is er ervaring met 'oil catch can'?

Ik heb een ecoboost 2.0 in een galaxy uit 2010. Direct ingespoten motor waardoor er olie gaat afzetten op de kleppen. Dit kan je laten walnut blasten begrijp ik. Maar preventie is natuurlijk beter en dan kon ik een oil catch can tegen op t internet. Maar de meeste info gaat over de pickups in de VS... Dusik ben benieuwd of er hier ervaring mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
Hoeveel condens is normaal? Ik weet dat een beetje condens in LED lichten normaal is, maar in mijn rechter achterlicht van de S-Max (2023) zit veel meer condens dan aan de andere kant. Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQAQjH9FBVFiXRxQx8PK58iyQJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80vdmkqWtsBSGbcV9hROUnl9.jpg?f=fotoalbum_large

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

zunrob schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:07:
Hoeveel condens is normaal? Ik weet dat een beetje condens in LED lichten normaal is, maar in mijn rechter achterlicht van de S-Max (2023) zit veel meer condens dan aan de andere kant. Zie foto.
[Afbeelding]
Ik heb een klein gaatje geboord bij mijn auto, toen was het probleem opgelost.
Zoals hier: YouTube: Ford Edge rear taillight fog/condensation problem fixed in 2 min!!

Druk en zetfouten voorbehouden.

• zunrob
EiT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 01:06:
[...]

Zoals hier: YouTube: Ford Edge rear taillight fog/condensation problem fixed in 2 min!!
Ik snap dat dit het oplost, want door dit gaatje kan er dus lucht in en uit. Maar dit betekent ook dat er rotzooi/beestjes naar binnen kunnen, en ik verwacht dat hierdoor de binnenkant van de lampen op termijn erg vies wordt. Wat mij betreft dus niet echt een oplossing.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

zunrob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Ik snap dat dit het oplost, want door dit gaatje kan er dus lucht in en uit. Maar dit betekent ook dat er rotzooi/beestjes naar binnen kunnen, en ik verwacht dat hierdoor de binnenkant van de lampen op termijn erg vies wordt. Wat mij betreft dus niet echt een oplossing.
Zeefje over het gat plakken :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 21:36
[Afbeelding]
Als er druppels aan de binnenkant zit is het teveel. Als het beslagen is, dan is het prima. Deze unit moet gewoon vervangen worden onder garantie.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
EiT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 01:06:
[...]

ik had hetzefde met mijn Galaxy, alleen daar de mistlampen voor. Daar liet het gelijmde deel los door veroudering. Ook gaatje gemaakt, 2e gaatje bovenin. Via 2e gaatje perslucht (lage druk) door laten blazen. Vocht was zo verdwenen. daarna beide gaatjes weer afgedopt met een rubber pinnetje. Klaar :-)

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

zunrob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Heb het 2 jaar geleden gedaan zoals in die video, geen issues en ieder geval van die lelijke condens af in de winter.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Frankie20
  • Laatst online: 18-09 17:58
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem in mijn beide achterlichten van de Focus van bouwjaar 2024. Morgen naar de Ford dealer om hier na te laten kijken.

• zunrob
Frankie20 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem in mijn beide achterlichten van de Focus van bouwjaar 2024. Morgen naar de Ford dealer om hier na te laten kijken.
Heb je een foto? Laat je me weten wat er uit komt? De S-Max is van 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Laatst online: 18-09 17:58
zunrob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:16:
[...]

Heb je een foto? Laat je me weten wat er uit komt? De S-Max is van 2023.
Ik had minder condens dan wat jij op de foto hebt. Ik kreeg te horen dat mijn achterlichten niet vervangen worden omdat het bij mij minimaal was. De dealer gaf aan dat er iets van condens erin mag zitten gezien de weersomstandigheden.
Als ik jou was zou ik gewoon langs de dealer gaan of een afspraak maken. Dan heb je het kenbaar gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8VnJmUCsESgWVgd3TtCtBm3kDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAk1duyY3BsskNU71uEGXzCX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01
Wellicht een hele gekke vreemde vraag, maar kwam vandaag tot de constatering dat de tankklep eraf is. Geen idee hoe, maar hij ontbreekt. Nu denk ik door dat Ford systeem dat het niet heel ernstig is en dat het een kwestie is van een tweede hands erop monteren, maar denk even checken of het 'kwaad' kan dat ding buiten te laten staan.

Betreft Ford Fiesta van ongeveer 2012

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RudyL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:18:
Wellicht een hele gekke vreemde vraag, maar kwam vandaag tot de constatering dat de tankklep eraf is. Geen idee hoe, maar hij ontbreekt. Nu denk ik door dat Ford systeem dat het niet heel ernstig is en dat het een kwestie is van een tweede hands erop monteren, maar denk even checken of het 'kwaad' kan dat ding buiten te laten staan.

Betreft Ford Fiesta van ongeveer 2012
Hebben ze brandstof uit je tank gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Nee dat niet, ook alleen het klepje is er af, het sluit mechanisme zit er nog. Geen idee hoe of wat

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RudyL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:55:
Nee dat niet, ook alleen het klepje is er af, het sluit mechanisme zit er nog. Geen idee hoe of wat
Wat vreemd. Heb je een foto van hoe het nu uitziet/wat er weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Nog geen foto maar zeg maar alleen dit ding is eraf

https://nl.aliexpress.com...XiBmEpWJmZGxoCXMAQAvD_BwE

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Dat kan je er gewoon opneuw opklikken of van de sloop halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik wilde toch even wat checken bij de Ford liefhebbers hier. Afgelopen jaar (juli/aug) had ik voornemens om mijn 206 RC in te ruilen tegen een Fiesta ST of Fiesta ST200 (mk7). Helaas is er wat tussen gekomen waardoor ik deze plannen moest uitstellen.

Ik had eigenlijk wat advies nodig omtrent de mk7 vs mk8.

Stiekem vind ik de MK8 een mooier model dan de MK7, maar de MK7 is verder ook gewoon prima.
Mijn garage geeft me een heel "dringend" advies: ga voor de 4 cilinder, daar ga je (veel) langer plezier van hebben dan een 3 cilinder ecoboost. Ze gaven aan:
- 3 cilinder motor loopt gewoon minder fijn
- 3 cilinder motor die gepushed wordt tot zoveel pk's worden flink warm (vooral de turbo waardoor olieverversing vrij regelmatig moet gebeuren) en slijten veel sneller,
- deze 3 cilinder motor kan door bovenstaand minder lang mee qua aantal kms dan een 4 cilinder.
- ze hebben vaak auto's met ecoboostmotoren die bovenstaande zaken hebben (maar ze hebben nog niet veel Fiesta ST's mk8 in hun garage gehad).

Ik heb afgelopen tijd wat geyoutubed en op internet gezocht naar hoe de ecoboost motoren van de Fiesta ST mk8 de afgelopen jaren gepresteerd hebben en of er inmiddels duidelijk is of het idd blokjes zijn met gebreken, of dat alles in feite prima is. Ik kan eigenlijk alleen incidentele gevallen vinden, maar geen structurele problemen met een Fiesta ST mk8. Hier vind ik wel wat over de ecoboost motoren vanaf 2018-2020 vs >2020: YouTube: This is Why the Ford 1.5L 1.6L 2.0L and 2.3L Ecoboost Engines are Gu... , dus iets met lekkage van koelvloeistof etc., maar dit is slechts 1 video.

Als je ook kijkt naar de prijs van een goeie mk7 uit 2017 met <100K km op de teller, betaal je al bijna evenveel als een mk8 uit 2018 met dezelfde lagere km-stand, maar is dan wel nieuwer/meer up to date.

Kan iemand vanuit ervaring iets zinnigs roepen over de mk7 vs mk8?

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 26-02-2025 15:54 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Volgend @Rocketman valt elke ecoboost uit elkaar (zoek even door het topic, er zijn filmpjes en links genoeg), volgens dit topic valt dat op zich mee (we worden niet overspoeld met ontplofte motoren) maar naarmate het ouder wordt zal het meer richting ontploffen gaan. Onderhoud is belangrijk, juiste olie om de riemen te sparen en op tijd onderdelen wisselen enzo.

De 4 pitter is al een tijdje niet meer geleverd, ik ben bang dat als je die koopt je in een echte mk7 zit. De 7.5, waar je naar klinkt, is denk ik nooit met die motor geleverd.

Ik had de 7.5 met de 100pk erin, prima wagentje en stuurde superleuk. Ik zou met beide rijden, de mk8 heeft meen ik wat meer functionaliteit in het multimedia systeem zitten maar staar je daar niet blind op, een telefoonhouder doet het ook prima.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hier in dit filmpje (heb ik al naar de juiste timestamp gezet) wordt ook geconcludeerd dat het op lange termijn ook niet zo denderend uitziet voor de 3 cilinder ST motor: YouTube: USED Ford Fiesta ST (Mk8) - Such an underrated pocket rocket! But…

De 4 pitter, (de MK7) komt nog in een ST200-variant vanaf bwjr 2016-2017. Volgens mij zijn daar geen issues mee, ik had het dan ook over de mk8 (de 3 pitter 1.5 ecoboost met 200 pk). Ik weet effe niet wat de "7.5" is..

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoma-s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-07 16:06
Wij willen een Ford Kuga leasen. Waar moeten we rekening mee houden en zijn er mankementen aan een Kuga model om te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Deathchant schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:03:
Hier in dit filmpje (heb ik al naar de juiste timestamp gezet) wordt ook geconcludeerd dat het op lange termijn ook niet zo denderend uitziet voor de 3 cilinder ST motor: YouTube: USED Ford Fiesta ST (Mk8) - Such an underrated pocket rocket! But…

De 4 pitter, (de MK7) komt nog in een ST200-variant vanaf bwjr 2016-2017. Volgens mij zijn daar geen issues mee, ik had het dan ook over de mk8 (de 3 pitter 1.5 ecoboost met 200 pk). Ik weet effe niet wat de "7.5" is..
De 7.5 is de facelift van de 7.

Ik heb dat blok in mijn focus, vooralsnog geen problemen. (is met ketting ipv de oplossende riem)
thoma-s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:03:
Wij willen een Ford Kuga leasen. Waar moeten we rekening mee houden en zijn er mankementen aan een Kuga model om te overwegen?
Concept van leasen is dat je dat niet zoveel uitmaakt, want dat risico ligt bij de eigenaar, de leaseclub.

[ Voor 18% gewijzigd door pjottum op 26-02-2025 19:55 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman

Ik hoop voor je dat @Pjottum dit niet leest, want die ziet deze kwestie als een aanval op het blazoen van Ford en niet als een terechte signalering van een foutief motorontwerp. Op Youtube worden regelmatig nieuwe filmpjes geplaatst aangaande dit onderwerp, maar die zal ik hier niet meer posten.
Stellantis heeft met de Puretech 1.2 3 cilinder een vergelijkbaar probleem en men heeft daarom de vervangingstermijn verlaagd van 175.000 km naar 100.000 km.
Het wisselen van zo'n riem in een Puretech motor valt te overzien en is betaalbaar, maar het vervangen van de natte riem in de 1.0 Ecoboost is bijzonder kostbaar omdat een doorgewinterde monteur daar een hele dag werk aan heeft en daarbij een repertoire aan verwensingen aan het adres van de fabrikant zal laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Rocketman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Ik hoop voor je dat @Pjottum dit niet leest, want die ziet deze kwestie als een aanval op het blazoen van Ford en niet als een terechte signalering van een foutief motorontwerp. Op Youtube worden regelmatig nieuwe filmpjes geplaatst aangaande dit onderwerp, maar die zal ik hier niet meer posten.
Stellantis heeft met de Puretech 1.2 3 cilinder een vergelijkbaar probleem en men heeft daarom de vervangingstermijn verlaagd van 175.000 km naar 100.000 km.
Het wisselen van zo'n riem in een Puretech motor valt te overzien en is betaalbaar, maar het vervangen van de natte riem in de 1.0 Ecoboost is bijzonder kostbaar omdat een doorgewinterde monteur daar een hele dag werk aan heeft en daarbij een repertoire aan verwensingen aan het adres van de fabrikant zal laten horen.
Beetje raar dat je dat niet zou mogen posten, maar je kunt me ook een DM sturen hoor.

Mijn 206RC heb ik sinds 2011 en dit is pas mijn 3e auto die ik ook oprijd, althans dat dacht ik, dus ik ben niet iemand die na 100K meteen een nieuwe koopt. Dus de motor moet natuurlijk wel gewoon een normale lifetime meegaan en ik wil niet elke 50K-100K km met shit geconfronteerd worden wat groot onderhoud vergt. Dat noem ik geen normale lifetime.
Ja, leuk model die Fiesta ST mk8, maar als de motor gewoon net iets te flawed is, zoals mijn garage me ook herhaaldelijk vertelt, dan wil ik daar niet voor gaan.

Terechte signalering, onterechte signalering....Dát is dus de vraag voor me, want ik weet het gewoon oprecht niet. Ik wil ook niet afgaan op 1 of 2 youtube filmpjes die een 1.0 ecoboost ontleden en dan oordelen dat het crap is en dat de 1.5 ecoboost dan ook meteen crap is.
Maar het feit dat ik ondanks mijn lang zoeken niet zoveel vind over ST mk8 bezitters die waarschuwen, geeft mij de indruk dat het misschien kinderziektes eruit zijn en dat het nu allemaal wél koek en ei is. Ik weet het gewoon niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 20-09 09:50

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Rocketman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Tja, de mensen zonder problemen hoor je over het algemeen niet. Hoeveel van die blokken rijden er rond en hoeveel hebben er problemen? En hebben die zich allemaal aan de onderhoudsintervallen gehouden? Rij er zelf al ruim 10 jaar zonder problemen mee. Vervangen van de distributieriem is iets prijziger ja, maar bijzonder kostbaar... wat is je definitie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Bij de dealer kost dit ongeveer 1600 euro, bij de universele garage zal dit iets minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zeg ook heel eerlijk dat ik de eco boost nog even links laat liggen.
Rijd nu nog een MK7 Fiesta 1.25 4 cilinder en dat is nog ouderwets (degelijk).

Kennis heeft een Renault 0.9 tce, die lijkt mij nog het beste van alle 3 cilinders als ik zou moeten kiezen tussen alleen 3 cilinders 2e hands.
Al zullen daar ook geheid problemen mee zijn want 3 cilinders opgepompt met een turbo...

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy

Lijkt weer puur gebaseerd op verwachtingen en niet op harde cijfers.
Iederen auto stopt er vroegtijdig mee als je geen juist preventief onderhoud doet. Dat is echt niet alleen een ST probleem en/of ecoboost en/of 3 cilinder probleem...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SniperGuy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 04:57:
[...]

Lijkt weer puur gebaseerd op verwachtingen en niet op harde cijfers.
Iederen auto stopt er vroegtijdig mee als je geen juist preventief onderhoud doet. Dat is echt niet alleen een ST probleem en/of ecoboost en/of 3 cilinder probleem...
Gewoon bigblocks gebruiken. Ik zie daar nooit video's van dat ze vervangen moeten worden op Discovery. Oh wacht.

Maar, ik mag niet meer meedoen van @Rocketman want ik bagatelliseer het probleem.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:46
Ik vond die prijs na 10 jaar voor de natte riem helemaal niet zo gek. ‘Vroeger’ reed ik een Alfa Romeo 156 met twinspark motor en die moet minimaal elke 3 jaar, liefst eerder. Om over de 2 jaar van mijn oude Ducati 749S maar te zwijgen

Onderaan de streep zijn de kosten met die intervallen hoger. (In het geval van de Ducati, véél hoger ;( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
Deathchant schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Beetje raar dat je dat niet zou mogen posten, maar je kunt me ook een DM sturen hoor.

Mijn 206RC heb ik sinds 2011 en dit is pas mijn 3e auto die ik ook oprijd, althans dat dacht ik, dus ik ben niet iemand die na 100K meteen een nieuwe koopt. Dus de motor moet natuurlijk wel gewoon een normale lifetime meegaan en ik wil niet elke 50K-100K km met shit geconfronteerd worden wat groot onderhoud vergt. Dat noem ik geen normale lifetime.
Ja, leuk model die Fiesta ST mk8, maar als de motor gewoon net iets te flawed is, zoals mijn garage me ook herhaaldelijk vertelt, dan wil ik daar niet voor gaan.

Terechte signalering, onterechte signalering....Dát is dus de vraag voor me, want ik weet het gewoon oprecht niet. Ik wil ook niet afgaan op 1 of 2 youtube filmpjes die een 1.0 ecoboost ontleden en dan oordelen dat het crap is en dat de 1.5 ecoboost dan ook meteen crap is.
Maar het feit dat ik ondanks mijn lang zoeken niet zoveel vind over ST mk8 bezitters die waarschuwen, geeft mij de indruk dat het misschien kinderziektes eruit zijn en dat het nu allemaal wél koek en ei is. Ik weet het gewoon niet...
Rocketman kent geen ander onderwerp, dat leidt tot irritatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
pjottum schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Gewoon bigblocks gebruiken. Ik zie daar nooit video's van dat ze vervangen moeten worden op Discovery. Oh wacht.

Maar, ik mag niet meer meedoen van @Rocketman want ik bagatelliseer het probleem.
Het probleem is dat @pjottum het nu alleen nog maar over Rocketman heeft :) ,maar waarschijnlijk is het een heel aimabele kerel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Rocketman schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:11:
[...]

Het probleem is dat @pjottum het nu alleen nog maar over Rocketman heeft :) ,maar waarschijnlijk is het een heel aimabele kerel.
Ik denk dat we allebei hele leuke kerels zijn en met een biertje(/koffie/thee/limonade/e95/etc) een aardig boompje op kunnen zetten waarom we beide iets vinden en dan vervolgens allebei elkaar gelijk geven.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
pjottum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat we allebei hele leuke kerels zijn en met een biertje(/koffie/thee/limonade/e95/etc) een aardig boompje op kunnen zetten waarom we beide iets vinden en dan vervolgens allebei elkaar gelijk geven.
Haha, zo is het Pjottum. Lekker biertje en een goed gesprek, ook over 4 cilinder motoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:48

amphora

Websites & Fotografie

Vraagje, ik heb een Fiesta uit 2018 (MK8) titanium met de 100pk 1.0 ecoboost.
Altijd dealer laten onderhouden en nu met 95000 op de teller begin ik te twijfelen of dat nog wel het beste voor mijn portemonnee is. Ik kreeg weer een melding dat de olie binnenkort ververst moest worden dus ik dealer bellen en gevraagd wat voor beurt het is en wat de kosten zijn, grote beurt a 745 euro. Vond ik nogal fors, en dan nog maar hopen dat ze geen extraatjes vinden. Nu zit er ook ford pech hulp bij wat ons weer wegenwacht scheelt natuurlijk maar weegt dat wel op tegen de forse kosten van een beurt? Bij kwikfit kost een beurt 430 en als ik op de site van de dealer zelf een werkplaatsafspraak wil inplannen dan krijg ik de optie voor "Ford Economy Service (Personenauto's, excl. Pechhulpservice)" en dat is 'vanaf 269,-'. Met m'n vorige auto had ik ook nog goede ervaringen met een kleine garage in de buurt en die zal wel nog goedkoper zijn.
Wat zouden jullie adviseren, bij voorkeur met goede argumenten? Gewoon volle mep betalen voor de zekerheid of is een officiële ford garage misschien toch onnodig duur?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twowheeler
En daar gaan we weer.

Ja de Ecoboost is meer onderhoudsgevoelig, niet zo gek, er wordt minimaal 100pk per liter uitgehaald en nog steeds makkelijk 5L/100km. Als mensen dan vervolgens ver voorbij het onderhoudsmoment rijden of er goedkope olie in doen. Tja, dan had je geen auto met een dergelijke motor moeten kopen. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje.

Wat ik mis bij alle "bewijzen" van de ecoboom verhalen is een duidelijke onderhoudshistorie etc. Ik heb er zelf totaal geen problemen mee (heb de ecoboost hybrid. Ketting distributie, riem voor oliepomp). Kijk eens hoeveel je die ziet rondrijden.

Ik moet deze zelf elke 30k voor onderhoud brengen. Ik zou dit zelf vaker doen, maar rij hem zakelijk. Ik rij er voornamelijk lange afstanden mee. Motor is erg leuk en super efficient. Zelfs in een Focus station haal ik gemiddeld rond de 5l/100km.

[ Voor 13% gewijzigd door twowheeler op 03-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Hoezo "daar gaan we weer"? Ik twijfel toch ook niet aan het feit dat ik onderhoud nodig heb? Ik vind het alleen zonde om meer te betalen dan eigenlijk nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
amphora schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Hoezo "daar gaan we weer"? Ik twijfel toch ook niet aan het feit dat ik onderhoud nodig heb? Ik vind het alleen zonde om meer te betalen dan eigenlijk nodig is.
Mijn bericht sloeg niet op jou, maar om het hele riem verhaal erboven. Had jouw berichtje gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

twowheeler schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Mijn bericht sloeg niet op jou, maar om het hele riem verhaal erboven. Had jouw berichtje gemist.
Ah gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
amphora schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:18:
Vraagje, ik heb een Fiesta uit 2018 (MK8) titanium met de 100pk 1.0 ecoboost.
Altijd dealer laten onderhouden en nu met 95000 op de teller begin ik te twijfelen of dat nog wel het beste voor mijn portemonnee is. Ik kreeg weer een melding dat de olie binnenkort ververst moest worden dus ik dealer bellen en gevraagd wat voor beurt het is en wat de kosten zijn, grote beurt a 745 euro. Vond ik nogal fors, en dan nog maar hopen dat ze geen extraatjes vinden. Nu zit er ook ford pech hulp bij wat ons weer wegenwacht scheelt natuurlijk maar weegt dat wel op tegen de forse kosten van een beurt? Bij kwikfit kost een beurt 430 en als ik op de site van de dealer zelf een werkplaatsafspraak wil inplannen dan krijg ik de optie voor "Ford Economy Service (Personenauto's, excl. Pechhulpservice)" en dat is 'vanaf 269,-'. Met m'n vorige auto had ik ook nog goede ervaringen met een kleine garage in de buurt en die zal wel nog goedkoper zijn.
Wat zouden jullie adviseren, bij voorkeur met goede argumenten? Gewoon volle mep betalen voor de zekerheid of is een officiële ford garage misschien toch onnodig duur?
Geen enkel probleem om de olie (en filter) elders te laten verversen voor minder (of het zelf te doen), mits je er maar goed op let dat de juiste/voorgeschreven olie er in gaat. Alle andere dingen die ze doorgaans doen voor die 745 euro zijn optioneel/kunnen wachten.
pjottum schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Tja, er lijkt een trend te zijn bij diverse automerken, waar kleine turboblokjes met hoge piekvermogens soms niet lang mee lijken te gaan... vooral als het onderhoud (olie te oud, ketting slap etc.) niet on point is.

Moet je er daarom vanaf blijven? Ach, bij weinig kilometers en goed onderhoud zal het wel loslopen.

Zekerheid heb je nooit, in mijn Ford lag de "onverwoestbare" 2.5T volvo 5 cylinder.. en die kreeg uit het niets een dodelijke hartinfarct met slechts 206K op de teller, kort na een grote beurt...
thoma-s schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:03:
Goede keus, vrij probleemloze aandrijflijn (2.5 turboloos atkinson blok + electromotor) en een verassend laag verbruik, zelf met een lege accu. Er zijn zat plekken met aankoop guides, bijvoorbeeld youtube of autoweek.nl , dit is een wel erg random vraag op een forum ;)

Trouwens, met lease hoef je zelf toch neit wakker te liggen van mankementen?

[ Voor 33% gewijzigd door _Anvil_ op 03-03-2025 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@_Anvil_ even een belangrijke toevoeging.
Bij een grote beurt bij de 1.0 ecoboost worden de bougies ook vervangen. Redelijk belangrijk om dit te doen. Persoonlijk zou ik dit voorgeschreven onderhoud niet overslaan.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
nielsicq schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:30:
@_Anvil_ even een belangrijke toevoeging.
Bij een grote beurt bij de 1.0 ecoboost worden de bougies ook vervangen. Redelijk belangrijk om dit te doen. Persoonlijk zou ik dit voorgeschreven onderhoud niet overslaan.
Ik heb er in het verleden wel vaker mee gewacht, maar op een bepaald moment krijg je ontstekings gedoe ja (op mjjn 5 pitter ecoboost dan ;)

Ook een leuke klus om zelf te doen, doorgaans zitten ze bovenop je cilinders en ze kosten 3x20 euro oid wed ik :)

EDIT: "10 minuten werk"

https://www.motointegrato...ford-fiesta-1-0-ecoboost/

check even hoe lang ze er in zitten zou ik zeggen,, beetje onzinnig om dat elke 20.000 km te doen he

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 04-03-2025 14:23 ]

Pagina: 1 ... 133 ... 139 Laatste