Ik ben wel te spreken over Michelin Pilot Sport 5Ruben279 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:06:
Melding dat de band linksachter een lage bandenspanning heeft.
Gisteravond opgepompt tot 2.3 bar, maar vanavond zat ie op 1.5 bar.
Nou zei de dealer in juni al dat over een half jaar de bandjes allemaal wel aan vervanging toe waren.
Dus ik kan op zoek naar wat nieuws.
Welke bandjes hebben jullie onder je Fiesta ST-line 2019 liggen?
Klopt, motorkap blaadjes weggehaald. Ergens anders zie ik geen? Als ik bijv de aanjager aanzet, klinkt het een beetje als een "te volle" stofzuigerzak er wordt iets geblokkeerd.. verder ook een vreemde muffe/schimmel lucht?Duinkonijn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:33:
[...]
heb je de bladeren onder je motorkap bij de filters ook weggehaald?
Gevolg nu is muffe lucht in de auto en de ramen beslaan constant
@DaYwaLkUr interieurfilter recent nog vervangen? Zo niet, (laat) daar even na kijken.
Andere leuke, ook de verpakking van het filter afgehaald?
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik kan een C-Max 2.0 Plugin Hybrid uit 2015 overnemen van een particulier. Heeft net iets meer dan 2ton achter de kiezen. Hij wilt er 6K voor hebben. Is dit en goede deal en waar let ik bij dit model specifiek op?
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Ik denk dat je interieurfilter volgezogen is met bladeren en nu nat is.DaYwaLkUr schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:56:
[...]
Klopt, motorkap blaadjes weggehaald. Ergens anders zie ik geen? Als ik bijv de aanjager aanzet, klinkt het een beetje als een "te volle" stofzuigerzak er wordt iets geblokkeerd.. verder ook een vreemde muffe/schimmel lucht?
Gevolg nu is muffe lucht in de auto en de ramen beslaan constant
Dat zou best weleens heel goed kunnen! ik ga ff checken of ik dit zelf kan fixenSniperGuy schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:32:
[...]
Ik denk dat je interieurfilter volgezogen is met bladeren en nu nat is.
Ik heb nu allseason banden onder m'n 2018 Fiesta Titanium liggen (voor GoodYear Vector Gen 3, achter oude Michelin CrossClimate. Worden over 2 weken vervangen door vier nieuwe Continental All Season Contact 2. De keuze altijd gedaan op basis van ANWB/Adac of Autoweek/Autobild testen. Al vraag ik me af wat die testen waard zijn want ze zijn altijd voor andere bandenmaten ipv mijn 195/55/16.Ruben279 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:06:
Melding dat de band linksachter een lage bandenspanning heeft.
Gisteravond opgepompt tot 2.3 bar, maar vanavond zat ie op 1.5 bar.
Nou zei de dealer in juni al dat over een half jaar de bandjes allemaal wel aan vervanging toe waren.
Dus ik kan op zoek naar wat nieuws.
Welke bandjes hebben jullie onder je Fiesta ST-line 2019 liggen?
Hoe is jullie ervaring met all season banden? Lijkt mij ideaal voor Nederland, echt winter hebben we zelden (hooguit een ochtend) en ik kan zonder te hoeven wisselen ieder jaar een weekje zonder zorgen naar Oostenrijk.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Helaas gezien dat er een schroef in m'n band zit, direct de oorzaak van de leeglopende band 
Om 16:00 gaat ie naar de garage om te kijken of er een prop in kan.
Maar zit nu idd te dubben of ik all-seasons moet nemen of gewoon enkel zomerbanden zal doen.
Ben geen bandenexpert maar een all-season band zal altijd een compromis zijn tussen een échte zomer/winterband.
Ik kom met de Fiesta toch niet in de bergen, dus dat is ook al geen reden om voor all-seasons te nemen.
En met een high-end zomerband (Continental PremiumContact etc.) red je die regenbuien in Nederland ook wel.
Om 16:00 gaat ie naar de garage om te kijken of er een prop in kan.
Maar zit nu idd te dubben of ik all-seasons moet nemen of gewoon enkel zomerbanden zal doen.
Ben geen bandenexpert maar een all-season band zal altijd een compromis zijn tussen een échte zomer/winterband.
Ik kom met de Fiesta toch niet in de bergen, dus dat is ook al geen reden om voor all-seasons te nemen.
En met een high-end zomerband (Continental PremiumContact etc.) red je die regenbuien in Nederland ook wel.
Weet niet of dat een goede prijs is. Weet wel dat vervangende onderdelen duur zijn voor dit model omdat deze in Amerika is geproduceerd en niet in Europa.Roger_de_Poger schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:18:
Ik kan een C-Max 2.0 Plugin Hybrid uit 2015 overnemen van een particulier. Heeft net iets meer dan 2ton achter de kiezen. Hij wilt er 6K voor hebben. Is dit en goede deal en waar let ik bij dit model specifiek op?
wat niet past, wordt gelast!
Is een werkje van niks YouTube: How to Replace Pollen/Cabin Filter in a Ford Focus mk4 2019 - 2022DaYwaLkUr schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:
[...]
Dat zou best weleens heel goed kunnen! ik ga ff checken of ik dit zelf kan fixenthnx
Is er bovengemiddeld iets mis met deze uitvoering? Iemand op dit forum die er toevallig één heeft?nielsicq schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:32:
[...]
Weet niet of dat een goede prijs is. Weet wel dat vervangende onderdelen duur zijn voor dit model omdat deze in Amerika is geproduceerd en niet in Europa.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Duur is denk ik niet het issue. Levertijd vaak wel, dat is mijn ervaring bij de Edge.nielsicq schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:32:
[...]
Weet niet of dat een goede prijs is. Weet wel dat vervangende onderdelen duur zijn voor dit model omdat deze in Amerika is geproduceerd en niet in Europa.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Update van de dealer:DaYwaLkUr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:39:
Binnenkort ga ik met de ford focus uit 2019 naar de dealer.
Sinds een tijd had ik een muffe/schimmel geur in de auto, daarom had ik een tijdje de airco uitgelaten om te kijken of het beter werd.
Echter komt er nu geen helemaal geen lucht meer door de ventilatieroosters en/of ook niet langs het raam. Je hoort hem heel hard blazen, maar lijkt opgekropt te zitten?
Het maakt niks uit airco aan of uit. Iemand een idee?
1. Geen lucht door de ventilatie rooster oorzaak was een nat interieurfilter
2. De muffe/schimmel lucht werd veroorzaakt doordat er water bij het kachelhuis naar binnen liep? (ik wil morgen nog even terugbellen, want mij is niet bekend hoe dit kwam en opgelost is.)
Nu gaf de dealer aan dat vanwege de schimmel de bekleding losgemaakt moest worden (natte vloer oid?) en drogen? Maar gezien het dealer tarief kwam ik op een kostenplaatje van +/- 1000 euro uit
Vorige maand de Continental Alll Season contact 2 onder mijn Focus laten leggen. Wel in 235. Tot nu toe erg positief, maar heb natuurlijk nog niet alle seizoenen gehad. Maar vooral het rijcomfort is aanzienlijk verbeterd t.o.v. de Michelin Primacy's die ervoor lagen. Loopt zachter en minder lawaai. Grip is prima tot nu toe.amphora schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb nu allseason banden onder m'n 2018 Fiesta Titanium liggen (voor GoodYear Vector Gen 3, achter oude Michelin CrossClimate. Worden over 2 weken vervangen door vier nieuwe Continental All Season Contact 2. De keuze altijd gedaan op basis van ANWB/Adac of Autoweek/Autobild testen. Al vraag ik me af wat die testen waard zijn want ze zijn altijd voor andere bandenmaten ipv mijn 195/55/16.
Hoe is jullie ervaring met all season banden? Lijkt mij ideaal voor Nederland, echt winter hebben we zelden (hooguit een ochtend) en ik kan zonder te hoeven wisselen ieder jaar een weekje zonder zorgen naar Oostenrijk.
Heb ook een Fiesta uit 2018 en die heeft al een tijdje Bridgestone Turanza All Seasons, ook goed. Ze zingen wel iets meer, maar volgens de tests zouden ze dan weer iets beter zijn bij regenweer.
[ Voor 8% gewijzigd door Darks op 03-12-2024 18:58 ]
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Moet je nog steeds 0.2 extra bar doen bij winterbanden?
Hoeveel bar zouden jullie in 205 60 16 kleber winterbanden doen?
Nee dat is nooit zo geweest dat advies geldt alleen als je in een warme garage oppompt en het buiten 20 graden kouder is dan binnen. Als je buiten een koude band oppompt moet je gewoon het advies van de auto aanhouden. Zie in de deurstijl.Aggressor schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:13:
Moet je nog steeds 0.2 extra bar doen bij winterbanden?
Ik heb dat bij mijn s-max uit 2013 ook gehad. De oorzaak was een verstopte condensafvoer van de airco waardoor het water in het kachelhuis ophoopte en er op verschillende plaatsen uit kwam lopen.DaYwaLkUr schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:24:
[...]
Update van de dealer:
1. Geen lucht door de ventilatie rooster oorzaak was een nat interieurfilter
2. De muffe/schimmel lucht werd veroorzaakt doordat er water bij het kachelhuis naar binnen liep? (ik wil morgen nog even terugbellen, want mij is niet bekend hoe dit kwam en opgelost is.)
Nu gaf de dealer aan dat vanwege de schimmel de bekleding losgemaakt moest worden (natte vloer oid?) en drogen? Maar gezien het dealer tarief kwam ik op een kostenplaatje van +/- 1000 euro uit
Ik kwam erachter omdat bij ons de vloerbedekking aan de passagierskant zeiknat was geworden.
Mijn Fiesta uit 2018 heeft hetzelfde gehad.
Bij ons leverde dat nog een levensgevaarlijke situatie op omdat ineens de hele auto begon te beslaan en we op een weg reden waar het niet mogelijk was om te stoppen
Een paar weken daarvoor was er nog iemand daar omgekomen (toevallig familie van mijn vrouw).. wat gelijk verklaard waarom ik niet op dat punt wilde/kon stoppen
Bij ons leverde dat nog een levensgevaarlijke situatie op omdat ineens de hele auto begon te beslaan en we op een weg reden waar het niet mogelijk was om te stoppen

Een paar weken daarvoor was er nog iemand daar omgekomen (toevallig familie van mijn vrouw).. wat gelijk verklaard waarom ik niet op dat punt wilde/kon stoppen

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Goh en je had niet bedacht om simpelweg een of meer raampjes een stukje te openen?Glashelder schreef op woensdag 4 december 2024 @ 06:52:
Mijn Fiesta uit 2018 heeft hetzelfde gehad.
Mag wel wat minder bijdehandCitroentjuh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:16:
[...]
Goh en je had niet bedacht om simpelweg een of meer raampjes een stukje te openen?
Dit hele proces van begin van beslaan tot volledig beslagen duurde echt maar een seconde of 30. Midden december is niet je eerste ingeving zodra ramen gaan beslaan om gelijk alle ramen en het dak te openen terwijl dat uiteindelijk nodig was om het beslaan te stoppen. Je begint met het aanzetten van de voorruitverwarming enzo, maar daar spoten letterlijk de druppels water uit toen ie op gang kwam

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Fijn dat het goed afgelopen is.Glashelder schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:46:
[...]
Mag wel wat minder bijdehandMaar natuurlijk, maar dan nog duurt het echt wel even voor alles weer ontwasemd is.
Dit hele proces van begin van beslaan tot volledig beslagen duurde echt maar een seconde of 30. Midden december is niet je eerste ingeving zodra ramen gaan beslaan om gelijk alle ramen en het dak te openen terwijl dat uiteindelijk nodig was om het beslaan te stoppen. Je begint met het aanzetten van de voorruitverwarming enzo, maar daar spoten letterlijk de druppels water uit toen ie op gang kwam![]()
Ford heeft overigens in veel modellen voorruitverwarming maar dat zijn dan van die draadjes die in het glas zitten, helpt trouwens ook niet als dit gebeurt.
@Ruben279 ik heb all weathers van Vredestein onder focus, ik had hiervoor Michelin denk ik, over beide ben ik wel tevreden, eigenlijk.
ping 127.212.23.124
Mensen, hier zitten hopelijk kenners. Ben in de markt voor een andere auto. Veel kilometers gaat de auto niet maken 5000 a 6000 per jaar.
Heb een mooie Kuga 1.5 182pk uit 2018 op het oog. Er moet ook een caravan achter. Nu kan dat op papier (en in de praktijk denk ik ook) prima.
Hoe zit het met eventuele chiptuning. Het gaat mij niet om meer PK's maar meer om het koppel. Je gaat dan naar 240 naar 340nm. Heeft er iemand ervaring met tuning van dit blok met meer koppel icm automaat?
Heb een mooie Kuga 1.5 182pk uit 2018 op het oog. Er moet ook een caravan achter. Nu kan dat op papier (en in de praktijk denk ik ook) prima.
Hoe zit het met eventuele chiptuning. Het gaat mij niet om meer PK's maar meer om het koppel. Je gaat dan naar 240 naar 340nm. Heeft er iemand ervaring met tuning van dit blok met meer koppel icm automaat?
Waarom niet 2.5l hybride plugin?JaMaaT schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:47:
Mensen, hier zitten hopelijk kenners. Ben in de markt voor een andere auto. Veel kilometers gaat de auto niet maken 5000 a 6000 per jaar.
Iets duurder in mrb maar rijdt veel fijner.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Die 1.5L is wel een probleemmotor ivm ketting (of was het nou wel de riem). Om die dan ook nog te laten tunen is wel een beetje tricky
:strip_exif()/f/image/6lYYO5E0KvX92pTJNJCFWwAg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zow vandaag mijn nieuwe focus st line x 155pk opgehaald.
Weer even wennen aan een automaat gelijk maar even rondje wezen rijden 150km.. Maar dat rijd wel relaxed. Heerlijk voor het vele file rijden tegenwoordig.
Alleen mis ik iets of hebben ze geen knop meer, als je muziek speelt van je mobiele telefoon. Om gewoon op repeat te kunnen drukken....??
Dat ligt er allemaal wel aan hé,Lightning89 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:33:
Die 1.5L is wel een probleemmotor ivm ketting (of was het nou wel de riem). Om die dan ook nog te laten tunen is wel een beetje tricky
Er bestaat een 4 cilinder en een 3 cilinder variant. De laatste is normaal gezien beter, al is een goede onderhoudshistoriek steeds noodzakelijk.
Ook belangrijk, is het een automaat? In dat geval valt tuning eigenlijk zeker af in mijn ogen, de bak zal niet voorzien zijn op al dat extra koppel.
Toeval mag wezen dat ik onlangs nog enkele caravantrekkers ervaringen las over deze motor in de Focus, en die waren toch zeer positief.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
De dragon motor (3cyl 1.5L) is een robuuste motor zonder echt bekende issues inderdaad!Darks schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:34:
[...]
Dat ligt er allemaal wel aan hé,
Er bestaat een 4 cilinder en een 3 cilinder variant. De laatste is normaal gezien beter, al is een goede onderhoudshistoriek steeds noodzakelijk.
Ook belangrijk, is het een automaat? In dat geval valt tuning eigenlijk zeker af in mijn ogen, de bak zal niet voorzien zijn op al dat extra koppel.
Toeval mag wezen dat ik onlangs nog enkele caravantrekkers ervaringen las over deze motor in de Focus, en die waren toch zeer positief.
Dank, in dit geval betreft het de 4 cilinder 182pk uitvoering met automaat. Chiptuning laat ik dan wel achterwege. Jammer dat die bak dan niet meer koppel aankan.
Zolang je netjes onderhoud uitvoert volgens voorgeschreven interval zou er niks moeten kunnen gebeuren. Geen garantie uiteraardJaMaaT schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:29:
Dank, in dit geval betreft het de 4 cilinder 182pk uitvoering met automaat. Chiptuning laat ik dan wel achterwege. Jammer dat die bak dan niet meer koppel aankan.
@JaMaaT
Ik heb ervaring met het tunen van dit blok in een S-Max, dus de 160pk versie (naar 195pk / 340nm).
Gekocht met 26k km, vrij kort daarna gechipt. Blok in de soep bij 50k ofzo. Blok vervangen, ging vervolgens goed tot we de auto weg deden met 135k km. Heb er wel altijd een flimsy gevoel bij gehad en zou het niet weer doen.
Stock 182pk / 240nm doet het ook al prima met de caravan hoor. Genoeg ervaringen op caravantrekker.nl te vinden. Bak is een Powershift, die kan wel tot 340nm maar is wel een gevoelig ding. In onze andere auto moest ie een revisie bij 150k km, en daar wordt echt niet bruut mee gereden.
Ik heb ervaring met het tunen van dit blok in een S-Max, dus de 160pk versie (naar 195pk / 340nm).
Gekocht met 26k km, vrij kort daarna gechipt. Blok in de soep bij 50k ofzo. Blok vervangen, ging vervolgens goed tot we de auto weg deden met 135k km. Heb er wel altijd een flimsy gevoel bij gehad en zou het niet weer doen.
Stock 182pk / 240nm doet het ook al prima met de caravan hoor. Genoeg ervaringen op caravantrekker.nl te vinden. Bak is een Powershift, die kan wel tot 340nm maar is wel een gevoelig ding. In onze andere auto moest ie een revisie bij 150k km, en daar wordt echt niet bruut mee gereden.
[ Voor 13% gewijzigd door Timmert op 09-12-2024 09:41 ]
Ik heb afgelopen vrijdag mijn 3e smax in gebruik genomen. Na een 2007 140pk 2.0l diesel en een 2013 163pk 2.0l diesel, nu een 2019 190pk 2.0l diesel met 132k km.
De 2013 was een automaat en die is bij 190k km gereviseerd. Dat ging goed tot ongeveer 220k km, daarna tot 234k km en daarna tot 240k km. Hij is nu weg met 244k op de teller want het vertrouwen was compleet weg. Hij draaide wel goed, maar we wilde het niet meer afwachten.
Gereviseerd door autrans trouwens en absoluut lof voor dit bedrijf. Ze hebben echt hun uiterste best gedaan om het toch goed af te leveren. Ze zijn super slecht in communicatie, maar ze zijn in ieder geval thuis als er garantie moet worden geleverd.
Nu alleen nog af van de winterbanden van de 2013.
De 2013 was een automaat en die is bij 190k km gereviseerd. Dat ging goed tot ongeveer 220k km, daarna tot 234k km en daarna tot 240k km. Hij is nu weg met 244k op de teller want het vertrouwen was compleet weg. Hij draaide wel goed, maar we wilde het niet meer afwachten.
Gereviseerd door autrans trouwens en absoluut lof voor dit bedrijf. Ze hebben echt hun uiterste best gedaan om het toch goed af te leveren. Ze zijn super slecht in communicatie, maar ze zijn in ieder geval thuis als er garantie moet worden geleverd.
Vette shit!
Mooi man, zo'n 190pk diesel. Met een 8-traps automaat toch? Hoe bevalt ie?R.E. schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:06:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn 3e smax in gebruik genomen. Na een 2007 140pk 2.0l diesel en een 2013 163pk 2.0l diesel, nu een 2019 190pk 2.0l diesel met 132k km.
Wij hebben onze 5e en laatste S-Max net verkocht. Een 2.0 EcoBoost Vignale. Super fijne auto, maar wel wilden wel eens wat anders (wat weten we nog niet) en onze oudste gaat niet meer mee op vakantie dus de noodzaak voor een 3e zitrij vervalt..
Nope, handgeschakeld. Bewust, want dat drama met de vorige automaat wilden we echt niet meer.Timmert schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:20:
[...]
Mooi man, zo'n 190pk diesel. Met een 8-traps automaat toch? Hoe bevalt ie?
Wij hebben onze 5e en laatste S-Max net verkocht. Een 2.0 EcoBoost Vignale. Super fijne auto, maar wel wilden wel eens wat anders (wat weten we nog niet) en onze oudste gaat niet meer mee op vakantie dus de noodzaak voor een 3e zitrij vervalt..
En dit ding is echt snel. Snelste smax die ik heb gehad (en zwaarste met bijna 2 ton). Hij heeft 400nM koppel.
We hebben nu ongeveer 400k km in een smax achter de rug en echt een super fijne, ruime auto. We hebben wel naar andere auto's gekeken, maar aangezien we 3 kinderen hebben, wilden we 3 stoelen op de achterbank en die zijn er gewoon bijna niet.
En als bonus heeft deze een 3e zitrij, wat het allemaal net wat flexibeler maakt.
Vette shit!
Beste tweakers,
Even een vraag of dit zo ‘hoort’. Sinds 3 weken een ford focus wagon st-line uit 2023. 40k op de teller. Prachtige auto en ben er erg blij mee. Er is alleen 1 ding. Het stuur doet wat raar. Als ik rechtdoor rij, lijkt het net of het stuur wat hangt als je iets wil bijsturen. Hij draait niet soepel. Als je eenmaal de bocht maakt, dan is dit weer weg. Het is wat hardnekkiger als je harder gaat, bijvoorbeeld op de snelweg. Merk dat het vermoeiend is met rijden voor mijn armen. Stuurt dus echt wat schokkerig.
Vorige week langs de dealer gegaan. Die herkenden het gevoel, gaven aan dat het geen kwaad kan en het een kwestie van wennen is. Komt vaker voor bij Ford gaf de monteur aan. Het lijkt mij alleen echt niet te horen. Doet ook zeker wat met het rijcomfort. Ben benieuwd of anderen het herkennen.
Stuur doet het zowel met lane assist aan en uit.
Even een vraag of dit zo ‘hoort’. Sinds 3 weken een ford focus wagon st-line uit 2023. 40k op de teller. Prachtige auto en ben er erg blij mee. Er is alleen 1 ding. Het stuur doet wat raar. Als ik rechtdoor rij, lijkt het net of het stuur wat hangt als je iets wil bijsturen. Hij draait niet soepel. Als je eenmaal de bocht maakt, dan is dit weer weg. Het is wat hardnekkiger als je harder gaat, bijvoorbeeld op de snelweg. Merk dat het vermoeiend is met rijden voor mijn armen. Stuurt dus echt wat schokkerig.
Vorige week langs de dealer gegaan. Die herkenden het gevoel, gaven aan dat het geen kwaad kan en het een kwestie van wennen is. Komt vaker voor bij Ford gaf de monteur aan. Het lijkt mij alleen echt niet te horen. Doet ook zeker wat met het rijcomfort. Ben benieuwd of anderen het herkennen.
@agroote Dat herken ik totaal niet. Mijn stuur draait al als ik er naar blaas... Zelfde auto
Dank voor de vlotte reactie. Vind het ook gek. En je reactie bedoel je als positief neem ik aan?lolgast schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:33:
@agroote Dat herken ik totaal niet. Mijn stuur draait al als ik er naar blaas... Zelfde auto
@agroote Ja dat is positief. Nouja, ik vind het sturen in de stad zo licht dat ik daar dan soms weer aan irriteer
Ik kom van een Mazda 3 en die was zwaar met sturen en zwaar met remmen.
Maar absoluut 0 weerstand bij het inzetten van een stuurbeweging, gaat 100% vloeiend. Zowel in de stad als op de snelweg.
Maar absoluut 0 weerstand bij het inzetten van een stuurbeweging, gaat 100% vloeiend. Zowel in de stad als op de snelweg.
@lolgast oke. Dat klinkt een stuk fijner dan de mijne. Ben altijd gewend om met 1 hand te rijden maar op de snelweg is dat nu helemaal niet prettig om te rijden. Ga morgen wel even naar de dealer. Ben benieuwd wat dit kan zijn na 1.5 jaar/40k km
@Timmert bedankt voor je reactie. Mocht het een Kuga worden laten we de chiptuning links liggen.
Dat is regelrechte onzin. Er zijn maar 2 problemen bij de 1.5 4cilinder: gescheurde cilinderbussen en koelvloeistoflekkage (opgelost bij latere kuga modellen door ander design onderblok) en ringland-failure door lspi, maar dat heb ik bij een kuga echter nog nooit gehoord.Lightning89 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:33:
De droge riem staat hier helemaal los van.
Wel een probleem motor dus, behalve bij latere modellen. Dat was mn punt.SniperGuy schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:21:
[...]
Dat is regelrechte onzin. Er zijn maar 2 problemen bij de 1.5 4cilinder: gescheurde cilinderbussen en koelvloeistoflekkage (opgelost bij latere kuga modellen door ander design onderblok) en ringland-failure door lspi, maar dat heb ik bij een kuga echter nog nooit gehoord.
De droge riem staat hier helemaal los van.
Over elke downsize motor is wel wat te vinden. Als problematisch zou ik de 1.5 4-cil niet omschrijven. Er rijden er aardig veel rond en die gaan echt niet allemaal stuk. Het is geen PSA 1.6 THPLightning89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:35:
[...]
Wel een probleem motor dus, behalve bij latere modellen. Dat was mn punt.
Ook onzin: de eerste 1.5 3cilinder revisies zijn ook al uitgevoerd. Vervelende daaraan is: oorzaak onbekendLightning89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:35:
[...]
Wel een probleem motor dus, behalve bij latere modellen. Dat was mn punt.

Heb je daar een bron van?SniperGuy schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:45:
[...]
Ook onzin: de eerste 1.5 3cilinder revisies zijn ook al uitgevoerd. Vervelende daaraan is: oorzaak onbekend![]()
[ Voor 4% gewijzigd door BarendBotje op 10-12-2024 06:37 ]
Prima, geen probleem motor
, ik zeg alleen wat een paar dealers zeiden
Vanmorgen iets vreemds aan de hand met onze S-Max (2023). Toen ik wegreed viel me na een tijdje op dat de auto het interieur niet verwarmde. Blijkbaar stond de climate control off. Heb die aangezet, maar er gebeurde nog steeds niks.
Even de auto gestopt, uit, op slot, weer geopend en aangezet. Toen blies ie wel lucht, maar de hele tijd ijskoude lucht. Op behoorlijke snelheid. Daarom heb ik hem op maximaal ontdooien gezet, en dan blaast ie wel gewoon warme lucht. Maar de automatische functie doet dus vreemd. Kan ik dit systeem resetten?
Even de auto gestopt, uit, op slot, weer geopend en aangezet. Toen blies ie wel lucht, maar de hele tijd ijskoude lucht. Op behoorlijke snelheid. Daarom heb ik hem op maximaal ontdooien gezet, en dan blaast ie wel gewoon warme lucht. Maar de automatische functie doet dus vreemd. Kan ik dit systeem resetten?

Het vermoeden was een tune, maar daar zijn nooit harde bewijzen voor geweest.
Quote vanaf daar:
Dat laatste is daar op het forum geloof ik ook wel eens voorbij gekomen. Niet veelvuldig, maar toch blijken de latere 1.5 (en 1.0) blokken ook niet bullet-proof.- De 1.0 en 1.5 driecilinder uit de mk4: risico kapot lopen oliepompriem (wetbelt 1x) en daarmee hele motor wanneer onderhoud niet tijdig en juist uitgevoerd. Mogelijk extra risico bij automaat i.v.m. kans op falende olieriemspanner (die zit niet in handbak).
Wet beld issues zijn te relateren aan:
-Onjuiste olie
-Te lange verversinterval (meer dan 10Kkm, terwijl het boekje 20K voorschrijft (wat te lang is)). Ook het gebruik is key hierin. Veel korte stukjes, weinig snelweg zijn killing voor de olie door oil dilution. Volgens mij schaart de handleiding dit ook onder zwaar gebruik en vereist kortere intervallen.
[ Voor 60% gewijzigd door SniperGuy op 11-12-2024 10:34 ]
Ververs interval is 30k kmSniperGuy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:28:
[...]
Leesvoer https://focusclub.nl/inde...s/motor-kapot-snik.123465
Het vermoeden was een tune, maar daar zijn nooit harde bewijzen voor geweest.
Quote vanaf daar:
[...]
Dat laatste is daar op het forum geloof ik ook wel eens voorbij gekomen. Niet veelvuldig, maar toch blijken de latere 1.5 (en 1.0) blokken ook niet bullet-proof.
Wet beld issues zijn te relateren aan:
-Onjuiste olie
-Te lange verversinterval (meer dan 10Kkm, terwijl het boekje 20K voorschrijft (wat te lang is)). Ook het gebruik is key hierin. Veel korte stukjes, weinig snelweg zijn killing voor de olie door oil dilution. Volgens mij schaart de handleiding dit ook onder zwaar gebruik en vereist kortere intervallen.
Verder kan ik mij herinneren dat er in dat draadje men ook verdenkingen heeft bij een bougie die afgebroken is. Dus niks bewijst dat er een structureel probleem is met de motor
Monteur Broekhuis heeft er in gereden. Stuur klopt echt niet. Hebben het wel erg druk. Veilig om mee te rijden. 2 januari gaan ze het onderzoeken. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
agroote schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:32:
Beste tweakers,
Dat ziet er eerder uit als roet? Is je achterdemper niet lek?Padje87 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:05:
[Afbeelding]
Wat kan de oorzaak zijn van die vlek (olie?) op de achteras? Ford Fiesta uit 2017.
Zou inderdaad roet kunnen zijn, maar even kijken of het geluid ook harder is.lolgast schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:22:
[...]
Dat ziet er eerder uit als roet? Is je achterdemper niet lek?
4800Wp - 225° ZW - 12°
Condens gaatje onder in je demper komt er wel eens uit gesproeid op je achter as, niks om je zorgen om te makenPadje87 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:05:
[Afbeelding]
Wat kan de oorzaak zijn van die vlek (olie?) op de achteras? Ford Fiesta uit 2017.
achterdemper lek of roet via afwateringsgaatje
Ik wil op den duur kijken naar een andere focus. Ik ben erg blij met mn huidige uit 2010, maar het onderhoud wordt wel steeds duurder.
Ik zat al eens te kijken wat er te vinden is. Ik denk dat ik qua voorkeuren (kracht/ruimte/prijs) zou uitkomen op een ecoboost ST 2.0 uit 2015, nieuwer wordt te duur. Iemand hier ervaring met deze reeks? Ik lees toch dat focus uit bouwjaren 2012-2015 best wat issues hebben, klopt dat?
Ik zat al eens te kijken wat er te vinden is. Ik denk dat ik qua voorkeuren (kracht/ruimte/prijs) zou uitkomen op een ecoboost ST 2.0 uit 2015, nieuwer wordt te duur. Iemand hier ervaring met deze reeks? Ik lees toch dat focus uit bouwjaren 2012-2015 best wat issues hebben, klopt dat?
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Als het een 2015 model is dan moet het het facelift model zijn (MK3.2). Het eerste model MK3.1 (ongeacht de motorisering) heeft problemen met lekkende ruitensproeier pomp waardoor er via de bekabeling water in de BCM komt, met vage klachten tot gevolg. BCM moet vervangen worden alsmede de ruitesproeier pomp (duur, want o.a. de startblokkering zit in de BCM).ByteMe_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:02:
Ik wil op den duur kijken naar een andere focus. Ik ben erg blij met mn huidige uit 2010, maar het onderhoud wordt wel steeds duurder.
Volgens mij zijn de 2.0 motoren redelijk bulletproof bij goed onderhoud.Ik heb van slechts 2 gevallen gehoord van ringland failure t.g.v. LSPI. Eentje was volgens mij een MK3.1 de andere durf ik niet te zeggen.
De motoren hier komen uit een andere fabriek dan die in de USA, dus problemen daar zijn niet per definitie van toepassing op de EU modellen.
Voor de 3.1 heeft er ook een tijd een terugroepactie open gestaan om de pompen preventief te vervangen. Probleem waren de aders van de BCM naar de pomp welke door het capillary effect vocht naar de BCM doorvoerde over een hele lange periode.SniperGuy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:50:
[...]
Als het een 2015 model is dan moet het het facelift model zijn (MK3.2). Het eerste model MK3.1 (ongeacht de motorisering) heeft problemen met lekkende ruitensproeier pomp waardoor er via de bekabeling water in de BCM komt, met vage klachten tot gevolg. BCM moet vervangen worden alsmede de ruitesproeier pomp (duur, want o.a. de startblokkering zit in de BCM).
Helaas rijden er nog 3.1 exemplaren rond waar dit niet gefixt is, zo ook de focus waar ik enkele weken geleden een diagnose klus had waar ook de BCM gefrituurd was. Dat specifieke exemplaar heeft zo lang blootstelling met vocht gehad dat een stekker vastgesmolten was, wat weer kortsluiting heeft veroorzaakt en de BCM print gefrituurd heeft wat ongeveer de hele auto ontregeld heeft (en de kortsluiting had o.a. ook het stuurslot kapot gemaakt). Gevolg: BCM vervangen, halve kabelboom vervangen incl. stekker, ongeveer alle auto modules en PATS sleutels herprogrameerd. Auto rijd weer maar de eigenaar van de auto is flink wat kosten qua materiaal en ongeveer 20 manuren verder. Gelukkig voor hem ben ik een particulier en geen dealer die 125 ex BTW per uur vraagt
/f/image/XLja9WOTaAeKDTfSznqAiBKM.png?f=fotoalbum_large)
Nou, vandaag grote beurt en APK gehad, ze hebben er niks over gezegd en is zo door de keuring gekomen.SniperGuy schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:58:
achterdemper lek of roet via afwateringsgaatje
Andere vraag, weet iemand een goede telefoonhouder voor een Fiesta 2016?
4800Wp - 225° ZW - 12°
Dan zal het wel goed zijn of ze zijn makkelijk
Heb 7 jaar geleden deze gekocht van Brodit, geniet er nog steeds van elke dag.Padje87 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:04:
[...]
Nou, vandaag grote beurt en APK gehad, ze hebben er niks over gezegd en is zo door de keuring gekomen.![]()
Andere vraag, weet iemand een goede telefoonhouder voor een Fiesta 2016?
https://www.broditcenter....lip-ford-fiesta-09-angled
In combinatie met een verstelbare iPhone houder volgens mij onderstaande gekocht voor de iPhone 7 maar de 14pro past ook nog. Kabel in de usb aansluiting en onder de cover van de versnellingspook naar het dashboardkastje weggewerkt.
https://www.broditcenter....x-xs-11-pro-lightning-usb
Mijn vrouw heeft die Brodit houder ook gehad maar was niet heel erg te spreken over de locatie van de telefoon. Uiteindelijk heeft ze maanden geleden een AliExpress houder gekocht die in de ventilatieroosters links van het mediascherm gaat. Die zit echt veel beter en zit niet voor het scherm.
Zal vanavond eens een foto maken met haar telefoon er in en vragen welke ze exact gekocht heeft
Zal vanavond eens een foto maken met haar telefoon er in en vragen welke ze exact gekocht heeft
+1 voor Brodit. Heb ik ook al jaren in mijn Fiesta 2015, top ding. Maar kies dan wel voor de clip aan de A-stijl. Anders moet je je hoofd veel te veel afwenden van de weg om je schermpje af te lezen.
https://www.broditcenter.nl/brodit-proclip-ford-fiesta-09
https://www.broditcenter.nl/brodit-proclip-ford-fiesta-09
Ik ben op zoek naar een goede Ford garage in de buurt van Nijmegen, om onderhoud uit te laten voeren. Tips? Ben bereid een uur te rijden.
Ik ben zeer tevreden bij Broekhuis Wageningenzunrob schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:14:
Ik ben op zoek naar een goede Ford garage in de buurt van Nijmegen, om onderhoud uit te laten voeren. Tips? Ben bereid een uur te rijden.
een uur? dat is fors. Ik ben happy met ford Zeeuw & Zeeuw utrecht de Meern
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Die vond ik dan weer minder. N=1, dus absoluut niet representatief. Is ook niet mijn vaste garage, maar was in de buurt en had een probleempje. Helaas is dat probleem niet door de dealer opgelost, maar heb ik wel voor tijd en diagnose betaald. Kan gebeuren, dus dat vind ik geen probleem. Echter, de voorgestelde vervolgstap zou honderden euro's kosten, terwijl ik het probleem zelf heb opgelost en het ook niet meer is voorgekomen. Voor de geïnteresseerden: in de deur zitten rond de vergrendeling drie torx boutjes. Die haal ik er om de beurt uit en spuit daar kruipolie en vervolgens lithiumvet in. Dat doe ik ook op en rond de vergrendeling. Toen het koud werd dit preventief gedaan en met de vorst deze dagen het probleem niet gehad.Duinkonijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:37:
een uur? dat is fors. Ik ben happy met ford Zeeuw & Zeeuw utrecht de Meern
@zunrob In Nijmegen zit Wassink. Toen ik in Nijmegen woonde heb ik mijn auto daar een keer voor een beurt gehad. Werkplaatsreceptie personeel was chagrijnig en dacht niet actief mee, verder prima. Inmiddels goede ervaringen met Wensink in Elst en Arnhem. In Elst zit een klein servicepunt, waar je voor regulier onderhoud prima terecht kan. Doordat ze klein zijn hebben ze weinig flexibiliteit m.b.t. planning, dus als je voor iets acuuts komt, op korte termijn een afspraak wil plannen of voor onderdelen komt moet je naar Arnhem. Zowel in Elst als in Arnhem goed geholpen, personeel denkt goed mee en neemt de tijd voor je.
Mm, jammer.. Het is wel beter geweest..Hompu schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:31:
[...]
Die vond ik dan weer minder. N=1, dus absoluut niet representatief. Is ook niet mijn vaste garage, maar was in de buurt en had een probleempje. Helaas is dat probleem niet door de dealer opgelost, maar heb ik wel voor tijd en diagnose betaald. Kan gebeuren, dus dat vind ik geen probleem. Echter, de voorgestelde vervolgstap zou honderden euro's kosten, terwijl ik het probleem zelf heb opgelost en het ook niet meer is voorgekomen. Voor de geïnteresseerden: in de deur zitten rond de vergrendeling drie torx boutjes. Die haal ik er om de beurt uit en spuit daar kruipolie en vervolgens lithiumvet in. Dat doe ik ook op en rond de vergrendeling. Toen het koud werd dit preventief gedaan en met de vorst deze dagen het probleem niet gehad.
@zunrob In Nijmegen zit Wassink. Toen ik in Nijmegen woonde heb ik mijn auto daar een keer voor een beurt gehad. Werkplaatsreceptie personeel was chagrijnig en dacht niet actief mee, verder prima. Inmiddels goede ervaringen met Wensink in Elst en Arnhem. In Elst zit een klein servicepunt, waar je voor regulier onderhoud prima terecht kan. Doordat ze klein zijn hebben ze weinig flexibiliteit m.b.t. planning, dus als je voor iets acuuts komt, op korte termijn een afspraak wil plannen of voor onderdelen komt moet je naar Arnhem. Zowel in Elst als in Arnhem goed geholpen, personeel denkt goed mee en neemt de tijd voor je.
Het beste was het in de periode Ford Utrecht
tijdens Ford Schakel merkte je het wel minder worden.
Nu met Zeeuw & Zeeuw is de bereikbaarheid knudde maar het servicewerk is wel van kwaliteit
Dank voor je reactie. En wat een toeval, exact dit issue dat jij omschrijft had ik vanmorgen ook met de bestuurders deur bij onze S-Max! Na een tijdje de deur dicht gooien werkte het opeens wel weer.Hompu schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:31:
[...]
Die vond ik dan weer minder. N=1, dus absoluut niet representatief. Is ook niet mijn vaste garage, maar was in de buurt en had een probleempje. Helaas is dat probleem niet door de dealer opgelost, maar heb ik wel voor tijd en diagnose betaald. Kan gebeuren, dus dat vind ik geen probleem. Echter, de voorgestelde vervolgstap zou honderden euro's kosten, terwijl ik het probleem zelf heb opgelost en het ook niet meer is voorgekomen. Voor de geïnteresseerden: in de deur zitten rond de vergrendeling drie torx boutjes. Die haal ik er om de beurt uit en spuit daar kruipolie en vervolgens lithiumvet in. Dat doe ik ook op en rond de vergrendeling. Toen het koud werd dit preventief gedaan en met de vorst deze dagen het probleem niet gehad.
@zunrob Persoonlijk word ik tot nu toe altijd goed, duidelijk en vriendelijk geholpen door Ford Gerritse in Oss. Kom daar zowel met de privé Fiesta van mijn vrouw als de lease Focus.
Tijdje geleden zijn mijn winterbanden onder de Focus gezet en na 2 dagen kwam ik er op vrijdag om 15:30 uur achter dat een van de banden langzaam leeg loopt. Gebeld, kon meteen terecht en voor 17:00 stond ik zonder leeglopende band weer buiten. Tuurlijk beetje "geluk" dat ik maar 10 minuutjes weg woon, maar dan nog vond ik dat een uitmuntende service
Tijdje geleden zijn mijn winterbanden onder de Focus gezet en na 2 dagen kwam ik er op vrijdag om 15:30 uur achter dat een van de banden langzaam leeg loopt. Gebeld, kon meteen terecht en voor 17:00 stond ik zonder leeglopende band weer buiten. Tuurlijk beetje "geluk" dat ik maar 10 minuutjes weg woon, maar dan nog vond ik dat een uitmuntende service
Ik ben aan het overwegen om een 1.0 ecoboost fiesta uit 2019 te kopen.
Nu heb ik uiteraard veel gelezen / gehoord over deze motoren, maar er schijnt een kantelpunt geweest te zijn tussen 2018/19 waarbij de wet belt vervangen schijnt te zijn voor een reguliere distributieriem.
Daarnaast blijft de oliepomp nog wel aangedreven via een wet belt, volgens het internet.
Bron onder andere:
YouTube: Brutally Honest FORD FIESTA MK8 Buyers Guide & Review
De auto die ik op het oog heb (wonend in Finland) is deze:
https://saka.fi/fi/vaihtoauto/ford-fiesta-313822/
Kan iemand bevestigen of bovenstaande informatie correct is en van toepassing zou zijn op dit model, en of er nog iets anders is waar ik rekening mee zou moeten houden, naast het wet belt systeem en zaken die in de video worden benoemd?
En, of het uberhaupt een goed idee is om deze auto te overwegen?
Ik ben van plan dit weekend langs te gaan voor een proefrit.
Nu heb ik uiteraard veel gelezen / gehoord over deze motoren, maar er schijnt een kantelpunt geweest te zijn tussen 2018/19 waarbij de wet belt vervangen schijnt te zijn voor een reguliere distributieriem.
Daarnaast blijft de oliepomp nog wel aangedreven via een wet belt, volgens het internet.
Bron onder andere:
YouTube: Brutally Honest FORD FIESTA MK8 Buyers Guide & Review
De auto die ik op het oog heb (wonend in Finland) is deze:
https://saka.fi/fi/vaihtoauto/ford-fiesta-313822/
Kan iemand bevestigen of bovenstaande informatie correct is en van toepassing zou zijn op dit model, en of er nog iets anders is waar ik rekening mee zou moeten houden, naast het wet belt systeem en zaken die in de video worden benoemd?
En, of het uberhaupt een goed idee is om deze auto te overwegen?
Ik ben van plan dit weekend langs te gaan voor een proefrit.
Helaas staat er geen foto van het motorblok tussen, je kunt dan in een oogopslag zien wat je hebt. De informatie die je gevonden hebt klopt voor zover ik weet.
Dit is de riemversie:

En dit is de ketting, in mijn eigen auto.

Je ziet dat er bij de ketting-versie links een stalen behuizing zit, bij de oliepeilstok. Bij de riem-versie zie je een platliggend metalen vlak.
Verder, mooie auto. Een Vignale, dus goed uitgerust. Mocht het een blok zijn met riem, en die kans is volgens mij wat groter omdat het geen MHEV (Mild-Hybrid) en een pre-facelift is, dan is het zaak dat alle beurten zijn gedaan met de voorgeschreven olie. Is dat het geval dan is er niet direct reden de auto niet aan te schaffen.
Dit is de riemversie:

Je ziet dat er bij de ketting-versie links een stalen behuizing zit, bij de oliepeilstok. Bij de riem-versie zie je een platliggend metalen vlak.
Verder, mooie auto. Een Vignale, dus goed uitgerust. Mocht het een blok zijn met riem, en die kans is volgens mij wat groter omdat het geen MHEV (Mild-Hybrid) en een pre-facelift is, dan is het zaak dat alle beurten zijn gedaan met de voorgeschreven olie. Is dat het geval dan is er niet direct reden de auto niet aan te schaffen.
Hartelijk dank voor je reactie en de bevestigende informatie!
Ik zal dit weekend even goed naar de motor en onderhoudshistorie kijken en vragen, en op basis daarvan even een goed overwogen beslissing moeten maken. Dit is namelijk wel de meest moderne en best uitgeruste auto die ik ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht, voor deze (vraag)prijs.
Ik zal dit weekend even goed naar de motor en onderhoudshistorie kijken en vragen, en op basis daarvan even een goed overwogen beslissing moeten maken. Dit is namelijk wel de meest moderne en best uitgeruste auto die ik ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht, voor deze (vraag)prijs.
De Fiesta had in dit geval nog de wet-belt motor, en had daarnaast nog wat andere zaken die niet helemaal op orde waren.
We zijn nog even bij een andere dealer geweest en kwamen daar een focus, ook uit 2019, met minder km's en de nieuwe motor, zonder wet-belt tegen. Proefrit gemaakt en eigenlijk meteen verkocht.
Wellicht een impulsaankoop, maar ik ben nu een focus-eigenaar
We zijn nog even bij een andere dealer geweest en kwamen daar een focus, ook uit 2019, met minder km's en de nieuwe motor, zonder wet-belt tegen. Proefrit gemaakt en eigenlijk meteen verkocht.
Wellicht een impulsaankoop, maar ik ben nu een focus-eigenaar
:strip_exif()/f/image/eS86KRI35dpox19JH1MH4Nsl.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds kort gaan mijn ramen voor niet meer omhoog als ik de knop loslaat. Naar beneden werkt nog wel zonder dat ik de knop vast hoef te houden. Het gaat om een Fiesta Titanium uit 2013. Is dit een bekend probleem? Zo ja weet iemand of dat een dure reparatie is?
Is de accu los geweest? De ramen moeten opnieuw worden ingeleverd volgens mij. Moet op YouTube te vinden zijn, kan je zelf.ErikG2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:09:
Sinds kort gaan mijn ramen voor niet meer omhoog als ik de knop loslaat. Naar beneden werkt nog wel zonder dat ik de knop vast hoef te houden. Het gaat om een Fiesta Titanium uit 2013. Is dit een bekend probleem? Zo ja weet iemand of dat een dure reparatie is?
Weet iemand een in ford gespecialiseerde garage rond Utrecht? (Ik woon in de bilt).
Hier is natuurlijk de dealer, maar in mijn ervaring kan je beter bij een kleine liefhebbers garage zijn dan een dealer.
Gaat om een galaxy ecoboost 2.0 uit 2010 (mk2 facelift).
Hier is natuurlijk de dealer, maar in mijn ervaring kan je beter bij een kleine liefhebbers garage zijn dan een dealer.
Accu versleten waardoor tijdens het starten de dip te groot is wat impact heeft op allerhande modules?ErikG2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:14:
Nee, het probleem is spontaan ontstaan. De accu is al misschien al jaren niet los geweest.
Opnieuw inlezen en in de gaten houden
YouTube: 2013 Ford Fusion, Flex, Fiesta, Edge, Explorer, Etc...Auto up/down w...ErikG2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:09:
Er staan nog wat varianten op youtube. Maar t zou zelf moeten lukken
Uit boekje:
Geheugen van de elektrisch bedienbare ruiten opnieuw instellen
WAARSCHUWING WAARSCHUWING: De antiklemfunctie wordt buiten werking gesteld tot het geheugen opnieuw is ingesteld.
Nadat de accukabels zijn losgenomen moet het geheugen van elke ruit afzonderlijk opnieuw worden ingesteld:
Trek de schakelaar omhoog tot de ruit volledig is gesloten. Houd de schakelaar nog een seconde omhooggetrokken.
Laat de schakelaar los en trek hem twee tot drie keer opnieuw een seconde lang omhoog.
Open de ruit en probeer hem automatisch te sluiten.
Herhaal de procedure wanneer de ruit niet automatisch sluit.
https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web
[ Voor 38% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 19-01-2025 11:12 ]
Dan zou de voorruitverwarming, stoelverwarming etc het toch ook niet meer (goed) moeten doen? Ik zal eens kijken naar opnieuw inleren. Ik laast het weten of het heeft geholpen.SniperGuy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:38:
[...]
Accu versleten waardoor tijdens het starten de dip te groot is wat impact heeft op allerhande modules?
Opnieuw inlezen en in de gaten houden
[ Voor 5% gewijzigd door ErikG2 op 19-01-2025 08:50 ]
Geen typische Ford specialist, maar ik kom graag bij Carrec met mijn 2 Fords.kjiratsiekoedel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:18:
Weet iemand een in ford gespecialiseerde garage rond Utrecht? (Ik woon in de bilt).
Die hebben geen geheugenfunctie. Raammodules wel en als die geen of te weinig spanning hebben gehad zijn die dan ook de instellingen kwijt:)ErikG2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Dan zou de voorruitverwarming, stoelverwarming etc het toch ook niet meer (goed) moeten doen? Ik zal eens kijken naar opnieuw inleren. Ik laast het weten of het heeft geholpen.
Ja, dat snap ik. Ik bedoel dat de voorruitverwarming er als 1e mee stopt als de accu versleten is. Dat had ik namelijk toen we de auto net hadden. Maar ik ga straks met de auto weg en dan zal ik de ramen proberen in te leren.SniperGuy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Die hebben geen geheugenfunctie. Raammodules wel en als die geen of te weinig spanning hebben gehad zijn die dan ook de instellingen kwijt:)
Nope, want de voorruitverwarming doet het alleen als de motor draait dus als de motor niet gestart is zou die niets moeten doen.ErikG2 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Ja, dat snap ik. Ik bedoel dat de voorruitverwarming er als 1e mee stopt als de accu versleten is. Dat had ik namelijk toen we de auto net hadden. Maar ik ga straks met de auto weg en dan zal ik de ramen proberen in te leren.
Als de motor draait, de dynamo is goed dan levert deze voldoende om de voorruitverwarming te laten werken.
Zekering van de voorruitverwarming is volgens mij ook maar 40A of 60A terwijl de startmotor een veelvoud daarvan van de accu zal vragen.
Ketting is leuk maar wet belt zijn 2 de distributie en oliepomp riem.BRO-JWE schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:13:
Helaas staat er geen foto van het motorblok tussen, je kunt dan in een oogopslag zien wat je hebt. De informatie die je gevonden hebt klopt voor zover ik weet.
Dit is de riemversie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met ketting heb je dus nog altijd die wetbelt voor oliepomp.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Help! 
We spelen al een tijdje met de gedachte om onze Fiesta uit 2017 in te ruilen voor een Ford Puma ST-Line (X) Hybrid. Alleen komen we er niet helemaal uit of we voor het nieuwste model gaan met vernieuwd interieur of voor het oude model met meer waar voor je geld (lagere prijs, model van 2023).
Ik zie buiten het interieur gewoon weinig verschillen tussen de twee modellen, we kunnen het 2024-model voor ongeveer 37K kopen, een 2023-model zou zo;n 27K kosten. Scheelt toch behoorlijk. Iemand hier een mening over?
We spelen al een tijdje met de gedachte om onze Fiesta uit 2017 in te ruilen voor een Ford Puma ST-Line (X) Hybrid. Alleen komen we er niet helemaal uit of we voor het nieuwste model gaan met vernieuwd interieur of voor het oude model met meer waar voor je geld (lagere prijs, model van 2023).
Ik zie buiten het interieur gewoon weinig verschillen tussen de twee modellen, we kunnen het 2024-model voor ongeveer 37K kopen, een 2023-model zou zo;n 27K kosten. Scheelt toch behoorlijk. Iemand hier een mening over?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
10k om een afneembare trekhaak en een aanhanger te kopen voor als je toch moet helpen met verhuizen lijkt me een nobrainer.THE_BASE schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:36:
Help!
Of je moet het nieuwe interieur 10k waard vinden, dan moet je dat doen.
Ja, ik stel het scherp, hopelijk helpt het. ☺️
ping 127.212.23.124
Haha, nee, ik vind het zeker geen 10K waard, maar dat display hebben we nu ook. En alhoewel het prima is, vraag ik me wel af of het voor de komende 7 á 8 jaar nog prima is.pjottum schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:12:
[...]
10k om een afneembare trekhaak en een aanhanger te kopen voor als je toch moet helpen met verhuizen lijkt me een nobrainer.
Of je moet het nieuwe interieur 10k waard vinden, dan moet je dat doen.
Ja, ik stel het scherp, hopelijk helpt het. ☺️
Ik zie hele mooie alternatieven voor zo'n 27K, met aftrek van onze huidige auto kan dat een veel betere optie zijn.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
37k is te veel. 2,5k meer heb je een Kuga.THE_BASE schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:36:
Help!
Druk en zetfouten voorbehouden.
Zit wat in. Maar laat ik die nou niet mooi vinden. ;-)
Maar ik snap je punt. Grote kans dat we voor de vorige generatie gaan.
Ga voor 2023 model, dan heb je ook geen piepjes als je harder rijdt dacht ik. Daarnaast vind ik zelf sync 4 geen verbetering, alles is via het touchscreen terwijl met sync3 kan je de klimaatcontrole met knoppen doen. Controleer wel even bovenstaande uitspraken.THE_BASE schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:36:
Help!
2x 40A voor de voorruitverwarming bij Focus 2015-2018 in elk geval (links en rechts apart)SniperGuy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:15:
[...]
Nope, want de voorruitverwarming doet het alleen als de motor draait dus als de motor niet gestart is zou die niets moeten doen.
Als de motor draait, de dynamo is goed dan levert deze voldoende om de voorruitverwarming te laten werken.
Zekering van de voorruitverwarming is volgens mij ook maar 40A of 60A terwijl de startmotor een veelvoud daarvan van de accu zal vragen.
Ik denk dat je gelijk hebt, zeker wat betreft die verplichte piepjes. Ik ben wel gecharmeerd van het huidige interieur van de Fiesta, dus dat is bij de Puma niet anders. We hebben donderdag een proefrit in een hele mooie ST-Line X.Lightning89 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Ga voor 2023 model, dan heb je ook geen piepjes als je harder rijdt dacht ik. Daarnaast vind ik zelf sync 4 geen verbetering, alles is via het touchscreen terwijl met sync3 kan je de klimaatcontrole met knoppen doen. Controleer wel even bovenstaande uitspraken.
Heeft de voorruit 2 zekeringen voor links en rechts? Ik heb zelf een Focus uit 2011 waarbij de linkerkant de voorruitverwarming het niet meer doet. Ik dacht dat dit in het glas zat. Maar mogelijk dus een kapotte zekering. Ik ga dit uitzoeken, bedankt!Marcel Br schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:37:
[...]
2x 40A voor de voorruitverwarming bij Focus 2015-2018 in elk geval (links en rechts apart)
De piepjes kan je uitzetten, nadeel is dat je dat elke rit opnieuw moeten ( iig bij focus st line x 2024). Zelfde geld voor lane assist en sportstand.THE_BASE schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt, zeker wat betreft die verplichte piepjes. Ik ben wel gecharmeerd van het huidige interieur van de Fiesta, dus dat is bij de Puma niet anders. We hebben donderdag een proefrit in een hele mooie ST-Line X.
Een heel ritueel in elk geval bij elke start

We hebben ons oog laten vallen op een Puma ST-Line X uit 2024, maar het is niet het nieuwste model met dat grote scherm. Heb je dan alsnog die irritante piepjes. Maar goed, ik houd me doorgaans prima aan de snelheid, Lane Assist staat ingeschakeld en Sportstand geen probleem mee.rjong5 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:00:
[...]
De piepjes kan je uitzetten, nadeel is dat je dat elke rit opnieuw moeten ( iig bij focus st line x 2024). Zelfde geld voor lane assist en sportstand.
Een heel ritueel in elk geval bij elke start
Dat is dus het hele probleem. Het gepiep begint zodra je over de maximumsnelheid geen gaat. Op een 50 weg begint het gepiep dus als je 51 gaat. Het probleem hierbij is dat de snelheid van de teller word gebruikt. Dat in combinatie met een vrijwel standaard afwijking van 5 á 6km/h moet je dus 44/45 echte kilometers per uur rijden om geen gepiep te krijgenTHE_BASE schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:26:
[...]
ik houd me doorgaans prima aan de snelheid
Niet voor niets dat ik heel veel die piepjes bij mensen uitprogrammeer