Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 128 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik zie dat er sinds vandaag een limited editie extended range is:
https://www.ford.nl/conte.../PL-electric-explorer.pdf

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 15:39
martinvdm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:23:
Ik zie dat er sinds vandaag een limited editie extended range is:
https://www.ford.nl/conte.../PL-electric-explorer.pdf
Hmmz hoe kan deze een grotere accu hebben en minder sterke motor, maar toch minder range hebben…? Oudere onderdelen in het meb platform ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

bdw80 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Hmmz hoe kan deze een grotere accu hebben en minder sterke motor, maar toch minder range hebben…? Oudere onderdelen in het meb platform ofzo?
Ik denk idd een ouder en minder efficiënt aandrijving om wellicht sneller en goedkoper te kunnen leveren? Minder vermogen maar ook minder efficiënt, maar wel sneller lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
martinvdm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:22:
[...]

Ik denk idd een ouder en minder efficiënt aandrijving om wellicht sneller en goedkoper te kunnen leveren? Minder vermogen maar ook minder efficiënt, maar wel sneller lader.
Mwah maximale laadsnelheid is wel hoger maar als je kijkt hoe snel ze beiden opladen tot 80% zit daar 1 minuut verschil in…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 09:23
Ik zat ook even te kijken. Zou die 185 kloppen? Is inderdaad maar iets sneller van 10-80. Maar vaak van 10-70 maakt het wel redelijk wat uit omdat het afvlakken daarna begint.
Daarnaast ook verschil in PK’s. Dat is wat minder spannend dan de range (alles onder <9sec naar 100 is prima wat mij betreft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

jaguarxj16 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:00:
Ik zat ook even te kijken. Zou die 185 kloppen? Is inderdaad maar iets sneller van 10-80. Maar vaak van 10-70 maakt het wel redelijk wat uit omdat het afvlakken daarna begint.
Daarnaast ook verschil in PK’s. Dat is wat minder spannend dan de range (alles onder <9sec naar 100 is prima wat mij betreft).
Oude aandrijving, heeft vooral met knaken te maken schat ik in. Goedkoper te produceren. Overigens ook 10kg lichter en net iets meer bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deze week een '23 model Kuga gekocht, nog wel even getwijfeld over de Explorer EV maar naast dat mijn vrouw die minder mooi vond (ik kijk meer naar verbruik/EV), was het prijsverschil van de goedkoopste uitvoering van de Explorer met de Kuga vol opties occasion nog best aanzienlijk. (Dat wordt nu belegd en hopelijk over 4-5 jaar een EV met range van 800-900+ met 1700kg ipv 2200+ :)).

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2024 05:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

@Sport_Life Gefeliciteerd.

Op de Explorer zat natuurlijk wel subsidie en “maar” 2,9% rente. Had je dit ook meegenomen in berekening?

Vond dit namelijk ook een lastige afweging om een andere auto te kopen. Geld is geen issue, verlies rendement van vermogen wel.

[ Voor 3% gewijzigd door EiT op 23-07-2024 11:43 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik wilde hier onder de Ford kenners voor de zekerheid ook even checken: ik ben van plan een 2e hands Fiesta ST mk7 te kopen. Het blijkt dat een mk8 ook in range komt met het budget dat ik heb.

Nou hoor ik van mijn lokale garage (wat ook door youtube filmpjes bevestigd wordt) dat de 3 cilinder ecoboost motoren (geldt niet alleen voor Fiesta ST mk8 maar ook voor de 1.0 e.d.) uiteindelijk sneller door de levensduur gaan met hitteissues die het motorblok uiteindelijk echt stuk maken, ookal vervang je elke 6000km de olie.
Ook nog eens extra gesterkt onder het mom van "zoveel pk's uit 3 cilinders persen, verkort de levensduur". Ik zou langer van mijn auto hebben (ook qua onderhoud) met de mk7 (1.6 turbo met 4 cilinders).
Mijn huidige 206RC heb ik al 13 jaar nu en doet het uitstekend, dus ik ben niet iemand die elk jaar een nieuwe auto wilt, maar gewoon zo lang mogelijk erin wilt rijden (totdat ik echt toe ben aan wat nieuws, maar dat is pas na 10 jaar ofzo).

Ik ken het hele technische verhaal erachter niet, maar youtubefilmpjes lijken dat ook her en der te bevestigen.
Ik ben ook niet echt auto-technisch, maar ik kan het vaak wel volgen. Zoals met alle onderwerpen waar experts, noobs, wetenschappers en pure gebruikers hun mening over geven, klinken vaak alle kanten van het verhaal plausibel.

Ik wilde sowieso graag de mk7 hebben, maar de mk8 heeft als grote voordeel dat het een groot scherm (met android auto) heeft en gewoon wat nieuwer is. Qua uiterlijk maakt het me niet zoveel uit, ik vind ze beiden prima.
De ecoboost 3 cilinders maar links laten liggen dan?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:05
Deathchant schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:27:
Ik wilde hier onder de Ford kenners voor de zekerheid ook even checken: ik ben van plan een 2e hands Fiesta ST mk7 te kopen. Het blijkt dat een mk8 ook in range komt met het budget dat ik heb.

Nou hoor ik van mijn lokale garage (wat ook door youtube filmpjes bevestigd wordt) dat de 3 cilinder ecoboost motoren (geldt niet alleen voor Fiesta ST mk8 maar ook voor de 1.0 e.d.) uiteindelijk sneller door de levensduur gaan met hitteissues die het motorblok uiteindelijk echt stuk maken, ookal vervang je elke 6000km de olie.
Ook nog eens extra gesterkt onder het mom van "zoveel pk's uit 3 cilinders persen, verkort de levensduur". Ik zou langer van mijn auto hebben (ook qua onderhoud) met de mk7 (1.6 turbo met 4 cilinders).
Mijn huidige 206RC heb ik al 13 jaar nu en doet het uitstekend, dus ik ben niet iemand die elk jaar een nieuwe auto wilt, maar gewoon zo lang mogelijk erin wilt rijden (totdat ik echt toe ben aan wat nieuws, maar dat is pas na 10 jaar ofzo).

Ik ken het hele technische verhaal erachter niet, maar youtubefilmpjes lijken dat ook her en der te bevestigen.
Ik ben ook niet echt auto-technisch, maar ik kan het vaak wel volgen. Zoals met alle onderwerpen waar experts, noobs, wetenschappers en pure gebruikers hun mening over geven, klinken vaak alle kanten van het verhaal plausibel.

Ik wilde sowieso graag de mk7 hebben, maar de mk8 heeft als grote voordeel dat het een groot scherm (met android auto) heeft en gewoon wat nieuwer is. Qua uiterlijk maakt het me niet zoveel uit, ik vind ze beiden prima.
De ecoboost 3 cilinders maar links laten liggen dan?
Tof dat je op de markt bent voor een Fiesta! Ik zou zelf voor een MK8 gaan. Die is net een stukje moderner qua electronica en uiterlijk, maar de blokken zelf zijn veel betrouwbaarder. Eigenlijk zijn zo goed als alle kinderziektes eruit van de vorige generatie EcoBoost en ze zijn ook nog eens best zuinig. Ja, je hebt nog steeds sommige blokken met een natte riem maar met tijdig en juist onderhoud is dit een non-issue. Ik denk dat je een stuk langer vooruit kan met een MK8 als je de intentie hebt die voor meerdere jaren te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

x0z8_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Tof dat je op de markt bent voor een Fiesta! Ik zou zelf voor een MK8 gaan. Die is net een stukje moderner qua electronica en uiterlijk, maar de blokken zelf zijn veel betrouwbaarder. Eigenlijk zijn zo goed als alle kinderziektes eruit van de vorige generatie EcoBoost en ze zijn ook nog eens best zuinig. Ja, je hebt nog steeds sommige blokken met een natte riem maar met tijdig en juist onderhoud is dit een non-issue. Ik denk dat je een stuk langer vooruit kan met een MK8 als je de intentie hebt die voor meerdere jaren te rijden.
Ik hoor wat je zegt ;)

Wat waren dan precies de kinderziektes die de "oude" ecoboostmotoren dan kapot maakten? Ik had het ook direct moeten vragen aan de garage, want nu ben ik toch intrigued naar de techniek erachter waaróm die blokken dan kapot gaan. Ze zeiden in ieder geval iets met oververhitting op den duur dat de motoren onherstelbaar beschadigen en dat de enige oplossing was om een motorswap te doen. 200pk persen uit een 3 cilinder turbo kan ik me van voorstellen dat e.e.a. idd behoorlijk heet wordt. Vandaar mijn vraag eigenlijk.
Ik kan met de info die ik nu heb voor mezelf niet zo goed de zin/onzin van elkaar onderscheiden. Natte d-riem en afbrokkend residu in de olie...ja je kunt altijd wel met tijdig onderhoud dit soort dingen ondervangen, maar het is gewoon fijner qua gemoedsrust als het issue niet bestaat. Zul je dan bijvoorbeeld net zien dat niemand er last van heeft en uiteraard ík dan weer wel. Maar ik snap je punt wel.
Ik ga eens verder youtuben ;)

Ik kom altijd van spartaanse auto's af: 205GTI, 206GTI, 206RC. Dus als ik climatecontrol, regensensor en automatische lichtsensor heb, ben ik tevreden :D Android Auto is really nice-to-have, maar ik ga er niet dood van als ik het niet heb. Mijn enige eis is dat ik van de cdtjes af wil zijn en gewoon muziek van mijn telefoon naar de auto kan bluetoothen o.i.d. ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
striner schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:59:
Hallo allen,

Partner en ik waren op zoek naar een tweedehands, en redelijk onverwacht op een 2019 EcoSport uitgekomen!
Op de lijst om naar te kijken gezet omdat deze qua budget en opties binnen het filter viel, maar niet veel ervan verwacht vanwege uiterlijk en vooroordelen ;) Toen we eenmaal in deze Titanium uitvoering gingen zitten zeer positief verrast en proefrit ermee gemaakt. Ook positief verrast, en de dag erna eigenlijk gelijk koopcontract getekend. Wel nog met een extra clausule erin omdat de verkoper vóór de proefrit al aangaf dat de remmen nog vervangen moesten worden (resulteert in trillen bij remmen op hogere snelheden), en als dat niet naar behoren is opgelost, we nog van de koop kunnen afzien.
Natuurlijk veel reviews en andere video's zitten kijken ondertussen, en zie dat er wat problemen zijn met de 1.0 3-cylinder EcoBoost motor. Ik zie geen terugroepactie op het chassisnummer open staan.
Is er iets waar ik me druk om moet maken of extra goed op moet letten? De auto heeft 60.000 gelopen, maar de auto krijgt wel nog een onderhoudsbeurt vóórdat we hem gaan ophalen.
Wij hebben deze auto uiteindelijk gekocht! Heel blij mee, maar er zijn 2 dingetjes die we nog gemerkt hebben qua rijgedrag waarvan ik zou willen vragen of iemand weet of dit een algemeen bekend issue is, of dat we toch beter even ernaar kunnen laten kijken:
  • Soms bij schakelen van 3 naar 2, bijvoorbeeld bij verlaten rotonde of bocht maken in een dorpsstraat, gaat hij net niet helemaal lekker in de 2, waardoor de tandwielen op elkaar ratelen. Het lijkt te gebeuren wanneer je nét niet voldoende kracht geeft aan de schakelpook
  • De koppeling lijkt toch wel redelijk zwaar in te trappen. We hebben vantevoren zo goed als nooit in een Ford of Ecosport gereden, enkel Peugeots, Renaults etc
Deathchant schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:46:
[...]

Ik hoor wat je zegt ;)

Wat waren dan precies de kinderziektes die de "oude" ecoboostmotoren dan kapot maakten? Ik had het ook direct moeten vragen aan de garage, want nu ben ik toch intrigued naar de techniek erachter waaróm die blokken dan kapot gaan. Ze zeiden in ieder geval iets met oververhitting op den duur dat de motoren onherstelbaar beschadigen en dat de enige oplossing was om een motorswap te doen. 200pk persen uit een 3 cilinder turbo kan ik me van voorstellen dat e.e.a. idd behoorlijk heet wordt. Vandaar mijn vraag eigenlijk.
Ik kan met de info die ik nu heb voor mezelf niet zo goed de zin/onzin van elkaar onderscheiden. Natte d-riem en afbrokkend residu in de olie...ja je kunt altijd wel met tijdig onderhoud dit soort dingen ondervangen, maar het is gewoon fijner qua gemoedsrust als het issue niet bestaat. Zul je dan bijvoorbeeld net zien dat niemand er last van heeft en uiteraard ík dan weer wel. Maar ik snap je punt wel.
Ik ga eens verder youtuben ;)

Ik kom altijd van spartaanse auto's af: 205GTI, 206GTI, 206RC. Dus als ik climatecontrol, regensensor en automatische lichtsensor heb, ben ik tevreden :D Android Auto is really nice-to-have, maar ik ga er niet dood van als ik het niet heb. Mijn enige eis is dat ik van de cdtjes af wil zijn en gewoon muziek van mijn telefoon naar de auto kan bluetoothen o.i.d. ;)
Ik heb deze video gekeken van een meneer die de hele motor uit elkaar haalt en laat zien wat er misgaat of kan misgaan. Zoals ik het heb begrepen: de distributieriem is van kunststof met kunststof "tanden" die in de raders moeten grijpen, en indien niet goed onderhouden slijten die tanden weg waardoor je een gladde riem op tandwielen hebt en dus slippen. In het ergste geval kan de hele band kapotspringen en dan heb je dus helemaal geen aandrijving meer. Ook komen alle afgebrokkelde stukjes in de olie terecht waardoor sommige delen van de motor langzaam verstopt raken.

[ Voor 36% gewijzigd door striner op 23-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

striner schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Wij hebben deze auto uiteindelijk gekocht! Heel blij mee, maar er zijn 2 dingetjes die we nog gemerkt hebben qua rijgedrag waarvan ik zou willen vragen of iemand weet of dit een algemeen bekend issue is, of dat we toch beter even ernaar kunnen laten kijken:
  • Soms bij schakelen van 3 naar 2, bijvoorbeeld bij verlaten rotonde of bocht maken in een dorpsstraat, gaat hij net niet helemaal lekker in de 2, waardoor de tandwielen op elkaar ratelen. Het lijkt te gebeuren wanneer je nét niet voldoende kracht geeft aan de schakelpook
  • De koppeling lijkt toch wel redelijk zwaar in te trappen. We hebben vantevoren zo goed als nooit in een Ford of Ecosport gereden, enkel Peugeots, Renaults etc
[...]

Ik heb deze video gekeken van een meneer die de hele motor uit elkaar haalt en laat zien wat er misgaat of kan misgaan. Zoals ik het heb begrepen: de distributieriem is van kunststof met kunststof "tanden" die in de raders moeten grijpen, en indien niet goed onderhouden slijten die tanden weg waardoor je een gladde riem op tandwielen hebt en dus slippen. In het ergste geval kan de hele band kapotspringen en dan heb je dus helemaal geen aandrijving meer. Ook komen alle afgebrokkelde stukjes in de olie terecht waardoor sommige delen van de motor langzaam verstopt raken.
[YouTube: JUNK Ford Ecosport 1.0L 3-Cylinder Ecoboost Teardown. LAWSUIT ENGINE!]
Ja ik vond deze:
YouTube: FORD ADMITS ECO BOOST ENGINE FAILURE

Hierin wordt gezegd dat Ford toegaf dat ecoboostmotoren van 2016 tot en met 2022 niet goed waren en dus oliedruk verloren na 50dkm en daardoor dus ook distributieriem en oliepompriem problemen opleverde.

Er schijnt met het mk8 model ST uit 2018 ook iets te zijn met olielekkage issues (wat onder Ford garantie moet worden verholpen: YouTube: This Failure Discovered... Get Your Fiesta Checked NOW | Fiesta ST MK8

Maar goed. Ik ga nog verder speuren, en proberen weg te blijven van confirmation bias, want alles wat er gezegd wordt vind ik aannemelijk klinken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

EiT schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:34:
@Sport_Life Gefeliciteerd.

Op de Explorer zat natuurlijk wel subsidie en “maar” 2,9% rente. Had je dit ook meegenomen in berekening?

Vond dit namelijk ook een lastige afweging om een andere auto te kopen. Geld is geen issue, verlies rendement van vermogen wel.
Ik heb een nieuwe Explorer met subsidie (dus kaal <45k) vergeleken met een Kuga Phev vol opties van 1 jaar oud (nieuwprijs 52k, daar ging ruim 20k vanaf na 1 jaar), omdat de Explorer nog niet als occasion beschikbaar is. Dus niet helemaal eerlijk vergelijk. Het verschil in prijs is dan minimaal 6k , met vergelijkbare uitrusting is het verschil >15k (= 1 jaar afschrijving).
Die 6k-15k lenen levert dan 2,9% minder rendement op. (Spaargeld is hier ook voldoende).

EV vs Phev:
De Explorer EV nieuw is in aanschaf ongeveer net zo duur als de Kuga.
De EV weegt 2200kg (!!!) vs Kuga Phev 1750kg . Dus qua MRB is de EV goedkoper tot 2026, daarna een paar jaar gelijk en vanaf 2030 is de EV (flink) duurder, als de huidige plannen doorgaan. Maakt dus weinig uit .
Onderhoud is ook ongeveer gelijk: Phev elke 2 jaar olie en filters, EV wat vaker nieuwe banden ivm gewicht. Na 8 jaar nieuwe accu voor de EV is 4x zo duur..
Brandstof: ik zal 80-90% electrisch rijden met de PHEV, dus brandstof is iets hoger. Verschil is te klein om de hogere aanschafprijs van de nieuwe EV eruit te krijgen.

Comfort: ivm jonge kinderen is een Phev veel handiger met vakanties, caravan kan erachter, geen gedoe met laad stress , en ik kan s'nachts in 1x naar huis rijden ipv meerdere lange stops om te laden. Daarnaast lijkt me dat met wintersport helemaal een drama.

Qua kosten zal de EV iets gunstiger zijn, vooral dankzij subsidie en 100% electrisch ipv 90%. Maar dan ga ik uit van beide nieuw, bij een occasion 'wint' de PHEV zowel op kosten als op comfort.

Tot zover mijn persoonlijke overwegingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
Sport_Life schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Onderhoud is ook ongeveer gelijk: Phev elke 2 jaar olie en filters, EV wat vaker nieuwe banden ivm gewicht. Na 8 jaar nieuwe accu voor de EV is 4x zo duur..
Goed over nagedacht :) Maar bij dit stukje heb ik wel mijn twijfels, dit is een grote reden waarom ik juist een (Explorer) EV heb gekocht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bdw80 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Goed over nagedacht :) Maar bij dit stukje heb ik wel mijn twijfels, dit is een grote reden waarom ik juist een (Explorer) EV heb gekocht :D
Onderhoud is niet zo duur de eerste 3-5 jaar, dat komt daarna pas. 1x per jaar motor olie is een paar honderd euro, dat valt in het niets bij de afschrijving van 30-60% de eerste 3 jaar, ongeacht EV of PHEV.
Het wordt vaak als argument gebruikt door EV rijders, maar dan vergelijkt men een oudere benzine auto met een EV. Een nieuwe accu voor een Phev kost 3-6k schat ik in, voor een EV zal dat toch zeker 10-15k zijn verwacht ik, daar zit ook een verschil.

Ander argument: met een PHEV sleep je altijd een benzine motor mee: dat klopt, maar met een EV sleep je altijd een accupakket van 77kwh mee, ook als je rit 60km is.

Daarom is mijn conclusie dat - bij gelijkwaardige restwaarde - de kosten niet zoveel verschillen. Blijft over comfort/gebruiksgemak, en dat vind ik hoger bij een Phev. Zonder vakanties met kinderen was ik voor een EV gegaan. En ik vond de Kuga Vignale echt heerlijk rijden, moet zeggen dat ik niet in de Explorer heb gereden. Maar ik ga ervan uit dat dat gelijkwaardig is.

Heb jij een Kuga gereden? Hoe rijdt dat vergeleken met een Explorer?

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
Sport_Life schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:11:
[...]

Onderhoud is niet zo duur de eerste 3-5 jaar, dat komt daarna pas. 1x per jaar motor olie is een paar honderd euro, dat valt in het niets bij de afschrijving van 30-60% de eerste 3 jaar, ongeacht EV of PHEV.
Het wordt vaak als argument gebruikt door EV rijders, maar dan vergelijkt men een oudere benzine auto met een EV. Een nieuwe accu voor een Phev kost 3-6k schat ik in, voor een EV zal dat toch zeker 10-15k zijn verwacht ik, daar zit ook een verschil.

Ander argument: met een PHEV sleep je altijd een benzine motor mee: dat klopt, maar met een EV sleep je altijd een accupakket van 77kwh mee, ook als je rit 60km is.

Daarom is mijn conclusie dat - bij gelijkwaardige restwaarde - de kosten niet zoveel verschillen. Blijft over comfort/gebruiksgemak, en dat vind ik hoger bij een Phev. Zonder vakanties met kinderen was ik voor een EV gegaan. En ik vond de Kuga Vignale echt heerlijk rijden, moet zeggen dat ik niet in de Explorer heb gereden. Maar ik ga ervan uit dat dat gelijkwaardig is.

Heb jij een Kuga gereden? Hoe rijdt dat vergeleken met een Explorer?
Geen Kuga gereden, maar ik vind het wel een mooie auto :) Ik wilde sowieso een EV, omdat ik denk dat het op de langere termijn goedkoper is. Ik ben van plan hem minstens 8 jaar te gaan rijden, maar zou er ook niet van opkijken als ik hem "op" rij. Koop hem nieuw omdat er 2e hands niet zoveel bijzonders nog is voor een nette prijs, plus ik heb 15 jaar lease gereden en ben huiverig voor onderhoudskosten...met een nieuwe auto inc 8 jaar garantie voelt dat behoorlijk veilig :) Kijkend naar de Tesla's die er nu rondrijden, denk ik dat het accupakket geen issue is en de accu de economische levensduur van de totale auto wel gaat overleven...

Overigens heb ik de Explorer ook nog niet gereden, aangezien hij nog niet bij een dealer in de buurt staat :D Wel een ontbindende voorwaarde op laten nemen dat ik na de proefrit van koop af mag zien, maar ik verwacht niet dat ik dat ga doen.

Vond jij de Kuga beter rijden dan de Explorer EV? Waar zat hem dat verschil in dan, het gewicht?

[ Voor 3% gewijzigd door bdw80 op 23-07-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bdw80 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:47:
[...]

Geen Kuga gereden, maar ik vind het wel een mooie auto :) Ik wilde sowieso een EV, omdat ik denk dat het op de langere termijn goedkoper is. Ik ben van plan hem minstens 8 jaar te gaan rijden, maar zou er ook niet van opkijken als ik hem "op" rij. Koop hem nieuw omdat er 2e hands niet zoveel bijzonders nog is voor een nette prijs, plus ik heb 15 jaar lease gereden en ben huiverig voor onderhoudskosten...met een nieuwe auto inc 8 jaar garantie voelt dat behoorlijk veilig :) Kijkend naar de Tesla's die er nu rondrijden, denk ik dat het accupakket geen issue is en de accu de economische levensduur van de totale auto wel gaat overleven...

Overigens heb ik de Explorer ook nog niet gereden, aangezien hij nog niet bij een dealer in de buurt staat :D Wel een ontbindende voorwaarde op laten nemen dat ik na de proefrit van koop af mag zien, maar ik verwacht niet dat ik dat ga doen.

Vond jij de Kuga beter rijden dan de Explorer EV? Waar zat hem dat verschil in dan, het gewicht?
Explorer heb ik niet gereden, maar afgaande op de diverse reviews zal die hij goed rijden, mits je Ford rijstijl waardeert.

Ik kocht de vorige auto's 1-2 jaar oud (308 hatchback/Focus wagon, daarvoor leaseauto's gehad) en ruilde ze in na 3-4 jaar met 100k km extra bij de dealer die het meeste biedt. Daardoor nauwelijks onderhoudskosten gehad. Gemiddeld is de afschrijving dan 2-3k per jaar. Kuga zal wel harder afschrijven, die is ook flink duurder dan de vorige 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Sport_Life schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:11:
[...]

Een nieuwe accu voor een Phev kost 3-6k schat ik in, voor een EV zal dat toch zeker 10-15k zijn verwacht ik, daar zit ook een verschil.
Nu breng je het als een feit dat je de accu op een gegeven moment moet vervangen maar dat lijkt me niet. Er zijn inmiddels voldoende EV's die al honderden duizenden kilometers op dezelfde Accu rijden vaak maar met enkele procenten of zelfs geen degradatie.

Tuurlijk een accu kan kapot gaan maar dat is pech hebben. Bij een benzine auto kan je motor of versnellingsbak ook in de soep lopen. Wat je duizenden euro's kost.

Ik heb nu 5 jaar een EV en de kosten vallen juist erg mee. Ook de bandenslijtage hangt vooral van je rijstijl af. Ik rij 'normaal' en ik heb nu 110dkm op de teller staan, alle 4 de banden zijn 1x vervangen die slijtage is dus hetzelfde als bij een ice auto.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaoss schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:02:
[...]

Nu breng je het als een feit dat je de accu op een gegeven moment moet vervangen maar dat lijkt me niet. Er zijn inmiddels voldoende EV's die al honderden duizenden kilometers op dezelfde Accu rijden vaak maar met enkele procenten of zelfs geen degradatie.

Tuurlijk een accu kan kapot gaan maar dat is pech hebben. Bij een benzine auto kan je motor of versnellingsbak ook in de soep lopen. Wat je duizenden euro's kost.

Ik heb nu 5 jaar een EV en de kosten vallen juist erg mee. Ook de bandenslijtage hangt vooral van je rijstijl af. Ik rij 'normaal' en ik heb nu 110dkm op de teller staan, alle 4 de banden zijn 1x vervangen die slijtage is dus hetzelfde als bij een ice auto.
Ik breng het niet als een feit, maar wel iets wat mij als particulier tegenhoud om een Tesla (of andere BEV) van 3-5 jaar oud te kopen met 160k km. En dit hoor ik ook van vrienden om mij heen die zich nog veel minder verdiepen in BEV. Het wordt toch gezien als een extra risico, dankzij de mobieltjes die na 2-3 jaar toch zeker de helft van de accu capaciteit verliezen. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar het gevoel blijft wel kleven.

En het gewicht .. 2200kg (Explorer EV) vs 1750kg (Kuga PHEV) vind ik erg fors, dat maakt niet uit zolang de MRB op 0 staat, maar dat houdt een keertje op. Met zo'n regering is het onmogelijk daarop te anticiperen.
Tesla M3 vind ik dan veel beter qua BEV (lager gewicht en veel efficienter), maar die vind ik te klein met 3 jonge kinderen.

Nogmaals, de Explorer (BEV in het algemeen) is een goede auto, maar in mijn specifieke situatie voldoet een PHEV de komende 3-5 jaar beter.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
Sport_Life schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:08:
[...]
Met zo'n regering is het onmogelijk daarop te anticiperen.
Je kwam zelf met 2030 en vergeet niet, tegen die tijd zijn we minstens 1 regering verder :) Ivm klimaatdoelen en rechterlijke macht denk ik dat de kans groot is dat de stimulering van EV (of de andere kant het pesten van ICE) uiteindelijk voor die tijd wel groter gaat worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bdw80 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Je kwam zelf met 2030 en vergeet niet, tegen die tijd zijn we minstens 1 regering verder :) Ivm klimaatdoelen en rechterlijke macht denk ik dat de kans groot is dat de stimulering van EV (of de andere kant het pesten van ICE) uiteindelijk voor die tijd wel groter gaat worden :)
Ik vind juist dat er al heel veel stimulering is voor EV (3k subsidie, MRB 0, BPM 0), pv panelen (salderen, 0% btw), warmtepomp (ca 2-3k subsidie).

Hoeveel subsidie is er nodig om particulieren een BEV te laten kopen?

Met salderen, eigen oprit, veel pv panelen is een BEV snel verdiend, maar degene die dat hebben zijn inmiddels al voorzien..

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
Sport_Life schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Ik vind juist dat er al heel veel stimulering is voor EV (3k subsidie, MRB 0, BPM 0), pv panelen (salderen, 0% btw), warmtepomp (ca 2-3k subsidie).

Hoeveel subsidie is er nodig om particulieren een BEV te laten kopen?

Met salderen, eigen oprit, veel pv panelen is een BEV snel verdiend, maar degene die dat hebben zijn inmiddels al voorzien..
Eens, ik denk dat die subsidies wel omlaag gaan. Ik verwacht zelf eerder dat de accijns op benzine + de kale benzineprijs langzaam zal stijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bdw80 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Eens, ik denk dat die subsidies wel omlaag gaan. Ik verwacht zelf eerder dat de accijns op benzine + de kale benzineprijs langzaam zal stijgen :)
De kale benzine prijs is afhankelijk van de wereldmarkt (vraag, aanbod, olie) , daar zou ik niet teveel op anticiperen.
Accijns op benzine verhogen dan worden 'Henk en Ingrid' met hun Renault Megane uit 2010 hard mee geraakt, die ik ook niet snel gebeuren.

De belasting op stroom gaat nu minimaal omlaag en op gas iets omhoog, dat levert al discussie op of het wel goed is om de dure huizen met warmtepomp tegemoet te komen tov een huurder met cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@striner
Ik had ook verschillende reviews gevonden over de ecoboostmotors (alle, niet alleen de 1.0 of 2.0, maar alle ecoboostmotoren van voor 2020) die kapot gaan doordat er koelvloeistof in 1 van de cilinders terecht komt.
Het euvel zou de uitgeslepen ruimte zijn tussen de cilinders in om koelvloeistof te laten stromen (blijkbaar heeft Ford gekozen voor een soort van open-coolant-design waarbij koelvloeistof rond de wanden van de cilinders kan stromen). Die sleufjes zouden er voor zorgen dat de wanden te dun zijn waardoor koelvloeistof gaat lekken en in de cilinders terecht zou komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd8FS2ER0kax9Mbnbsj431PVmYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbqLzybOUnMoxiTo7nWTnbHf.png?f=fotoalbum_large

Vanaf ergens in 2020 zou Ford dit hebben opgelost door geen sleufjes meer te maken, maar aan boven- en onderkant gaatjes, zodat koelvloeistof wel nog ertussen kan stromen, zonder de integriteit/dikte van de ruimte tussen 2 cilinders negatief te beinvloeden.

Again, klinkt allemaal erg aannemelijk voor een motor-leek als ik, maar ik ken natuurlijk geen uitvalcijfers van een Fiesta ST mk7 als het gaat om dit issue ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik blijf het hier maar herhalen - als die 1l ecoboost blokjes links en rechts zouden ontploffen zouden we dat hier echt wel zien met foto's die niet uit een youtube filmpje komen. We hebben hier genoeg leasers van focusjes die 150k rijden voor die auto terug moet.

Bovenstaande komt uit een video over de Amerikaanse motor, wat echt wat anders is dan Ford Europa. (ik ken de video)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

Duinkonijn

Huh?

Eens

Ik ben nu met m’n 4e 1.0 blokje (2x Fiesta, 1x C-max, 1x focus) bezig en geen problemen ondervonden

[ Voor 93% gewijzigd door Duinkonijn op 24-07-2024 13:15 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
@Deathchant Ik denk dat je je daar niet teveel blind op moet staren. Audi heeft in het verleden ook veel problemen gehad met de TFSI motoren, Volkswagen met de DSG bakken, Ford met de Powershift automaat, en problemen met de 1.2 puretech motoren van PSA zijn ook om niet te versmaden.
Ik rijd inmiddels al mijn 2e Ford met een 2.0 Ecoboost motor, behalve het regulier onderhoud heb ik weinig onkosten gehad aan deze auto's.
Zorg dat je een auto koopt met een sluitende onderhoudsgeschiedenis, dan zou ik me er niet te over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-09 14:47
Hier een 2023 focus met bijna 55k kilometers. 1.0 ecoboost werkt helemaal perfect en is echt een superfijn blok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Wij gaan binnenkort bij een Fiesta ST-line (2018) kijken. Heeft 68k op de klok staan.
Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten mbt onderhoud?

Volgens de advertentie zou hij al het nodige onderhoud gehad moeten hebben, maar of ze daar enkel grote/kleine beurten mee bedoelen of Fiesta specifieke zaken weet ik niet. Dus ik wil het boekje even goed nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
Ik heb nu een MK8 Fiesta stline en ik ben bezig met deze verkopen.
Nu ben ik op zoek naar een mooie gebruikte ST.
Heeft iemand nog tips mbt waar op te letten voor aanschaf.
Dat word mijn 4e Fiesta dus de meeste dingen weet ik wel maar ST specifiek vind ik lastig online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 14:31
PdeBie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:55:
Wij gaan binnenkort bij een Fiesta ST-line (2018) kijken. Heeft 68k op de klok staan.

Volgens de advertentie zou hij al het nodige onderhoud gehad moeten hebben, maar of ze daar enkel grote/kleine beurten mee bedoelen of Fiesta specifieke zaken weet ik niet. Dus ik wil het boekje even goed nakijken.
Dat het volgens het boekje is gedaan. Dus:
  • Alle beurten alleen bij een Ford dealer
  • Alle beurten op tijd, zowel qua afstand als qua tijdsduur!
Alleen dan kan je wellicht op coulance van Ford rekenen mocht het ooit nodig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ga je nou ook van 206 (XS/CC/GT/GTI/RC) overstappen naar Ford Fiesta net als ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Wel jammer dat er geen Mondeo's gemaakt worden, waarom niet eigenlijk? Nu is de focus de grootste station van Ford?

Wij hadden 5 jaar gereden in een Mondeo die wij hadden gekocht in 2015, (bouwjaar 2011)

Hebben nu 4 jaar een Qashqai +2 maar toch weer op zoek naar een station

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Deathchant schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Ga je nou ook van 206 (XS/CC/GT/GTI/RC) overstappen naar Ford Fiesta net als ik? :P
Haha nee. Auto voor mijn vrouw. Die rijdt nu een Punto van 20 jaar oud :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
Mars18 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:28:
Wel jammer dat er geen Mondeo's gemaakt worden, waarom niet eigenlijk? Nu is de focus de grootste station van Ford?

Wij hadden 5 jaar gereden in een Mondeo die wij hadden gekocht in 2015, (bouwjaar 2011)

Focus stopt er ook mee, blijkbaar wil de consument alleen nog suv's/crossovers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:58
Wren schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Focus stopt er ook mee, blijkbaar wil de consument alleen nog suv's/crossovers.
De consument wordt enkel nog SUV's/crossovers aangeboden, met het argument dat dat is wat hij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
stijn014 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

De consument wordt enkel nog SUV's/crossovers aangeboden, met het argument dat dat is wat hij zoekt.
De kip en het ei discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Ford haalt types er uit. om ze 10.. 20 jaar terug te brengen.

Kijk naar de Puma, Capri, etc.

De Ka zal over 8+ jaar ook wel weer terug komen.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Duinkonijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:32:
Ford haalt types er uit. om ze 10.. 20 jaar terug te brengen.

Kijk naar de Puma, Capri, etc.

De Ka zal over 8+ jaar ook wel weer terug komen.
De puma en de mustang waren vroeger wel heel andere (en betere imho) modellen :)benieuwd dan wat de Ka gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
stijn014 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Nee hoor. Aantal SUV/Crossover verkopen is afgelopen jaren (ook toen er nog hatchbacks/stations werden aangeboden) gigantisch toegenomen. Ik snap de fabrikanten wel. Maar jammer vind ik het wel, want een station is praktischer, zuiniger én veiliger dan die stomme hoge modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Wren schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:35:
[...]

De puma en de mustang waren vroeger wel heel andere (en betere imho) modellen :)benieuwd dan wat de Ka gaat worden.
Ik zei alleen dat de naam terug kwam, of het hetzelfde is of beter is is een tweede :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdw80
PdeBie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Nee hoor. Aantal SUV/Crossover verkopen is afgelopen jaren (ook toen er nog hatchbacks/stations werden aangeboden) gigantisch toegenomen. Ik snap de fabrikanten wel. Maar jammer vind ik het wel, want een station is praktischer, zuiniger én veiliger dan die stomme hoge modellen.
In een suv / crossover kunnen ze de batterijen beter kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Mars18 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:28:

Omdat geen hond ze kocht, altijd afgevraagd waarom. Had bijv. een collega die mij uitlachte met zijn kale V60. Terwijl de Mondeo die ik had full options was (Vignale), meer ruimte bood, sneller was (240pk), je fatsoenlijk in kon stappen en leuker rijdt.
+ een Mondeo ziet er ook nog beter uit.

Meest vreemde was in 2019, toen kon je net na de laatste facelift een volledig aangeklede Mondeo kopen voor 34k. Jammer genoeg wel hybride, die motor vind ik persoonlijk niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vraag de VIN code op, als je die invult in de Ford App dan zie je het onderhoud bij Ford dealers ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

EiT schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Omdat geen hond ze kocht, altijd afgevraagd waarom. Had bijv. een collega die mij uitlachte met zijn kale V60. Terwijl de Mondeo die ik had full options was (Vignale), meer ruimte bood, sneller was (240pk), je fatsoenlijk kon stappen en leuker rijdt.
+ een Mondeo ziet er ook nog beter uit.

Meest vreemde was in 2019, toen kon je net na de laatste facelift een volledig aangeklede Mondeo kopen voor 34k. Jammer genoeg wel hybride, die motor vind ik persoonlijk niets.
Ik heb in 2019 ook de Mondeo vergeleken met de Focus, de Focus had een grotere koffer inhoud (want geen hybride) en was lichter daardoor goedkoper in de MRB/verzekering/aanschaf. Achterbank was net zo breed (daar ging t ons om met 3 kinderzitjes).
Ik denk wel dat de Mondeo iets fijnere motor had, vind zelf de 1.0 EcoBoost in een Wagon tekort komen. Zeker nu we met de Kuga rondrijden, dat verschil merk je wel ondanks het gewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie

Helaas. Bleek al verkocht toen ik vooraf belde.

Rustig verder zoeken dan maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01
Gisteren zijn de eerste Nederlandse kentekens uitgedeeld aan de nieuwe Ford Explorer EV's.
Hopelijk gaan de leveringen snel beginnen. Verwacht wordt dat de mijne deze week bij de dealer aankomt en dat ik hem in de week van 19 aug kan ophalen.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
mrfatmen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:46:
Gisteren zijn de eerste Nederlandse kentekens uitgedeeld aan de nieuwe Ford Explorer EV's.
Hopelijk gaan de leveringen snel beginnen. Verwacht wordt dat de mijne deze week bij de dealer aankomt en dat ik hem in de week van 19 aug kan ophalen.
Jaloers! :) Wanneer had je hem besteld?

Ik heb em in juni besteld, verwachte levering was toen december ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheStan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 02:09
mrfatmen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:46:
Gaaf! Ik heb mijn Explorer in April besteld, maar nog steeds geen concrete leverdatum ontvangen...

Edit: Hoor toevallig net dat de bouwdatum 6 september is, dus hopelijk eind september geleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door TheStan op 30-07-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
bdw80 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Jaloers! :) Wanneer had je hem besteld?

Ik heb em in juni besteld, verwachte levering was toen december ;(
Heb zelf in de eerste dagen van april besteld. 8 Juli is hij gebouwd volgens de dealer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Afgelopen zaterdag met de Focus naar de Nurburgring geweest, daar was het jaarlijkse RST Treffen voor alle auto's van Ford waar ST of RS op staat. Daar in de omgeving nog wat rond gereden op mooie wegen, ff bij touristenfahrten gekeken, totaal iets van 650km gereden die dag, pijnloos en probleemloos, Duitse snelweg gaat ook super, 180 met 2 vingers in de neus (figuurlijk, gewoon 2 handen aan het stuur dan :+ ). Op de terugweg moeten tanken: gewoon een verbruik van 1 op 15.6 8)7 Nog zuinig met sportief rijden.

Nu bijna 2 maand in bezit en iets meer dan 4000km gereden, en vorige week de 150k km gepasseerd op de teller. Probleemloos eigenlijk, een issue met de bandendruk dat ik in de gaten aan het houden ben, verder niks.

Helemaal happy met mijn Focus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

PdeBie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Helaas. Bleek al verkocht toen ik vooraf belde.

Rustig verder zoeken dan maar.
Al eens bij House of Cars gekeken? Die hebben wel wat ST-line Fordjes:
https://www.houseofcars-e...wjaar=alle&brandstof=alle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Deathchant schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Al eens bij House of Cars gekeken? Die hebben wel wat ST-line Fordjes:
https://www.houseofcars-e...wjaar=alle&brandstof=alle
Nee, ken die partij niet. Staat leuk spul bij ja, maar wel boven gepland budget.

Zitten voor max. 13K te kijken. Het is tenslotte maar als 2e auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben aan het kijken naar een koplamp upgrade, degene die deze Focus samengesteld heeft, heeft alles aangevinkt maar is voor de standaard halogeen koplampen gegaan. En dat ziet er niet uit

Ik ben nu aan het inventariseren welke soorten koplampen er zijn, en welke stekkers deze koplampen hebben, onderdeelnummers.... Sommige schijnen andere stekkers te hebben waardoor upgraden van koplamp units lastiger is.

Mijn Focus is een modeljaar 2018, maar bouwjaar 2019 (januari). De koplampen die ik heb: LED dagrijverlichting, halogeen dim en grootlicht, handmatige elektrische hoogte verstelling.

Ik ben dus op zoek naar iemand die qua bouw/modeljaar een vergelijkbare Focus heeft, maar een andere koplamp setup heeft. En daar dan een foto van met hoe de stekker achterop de koplamp eruit ziet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:59
FastFred schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:18:
Ik ben aan het kijken naar een koplamp upgrade, degene die deze Focus samengesteld heeft, heeft alles aangevinkt maar is voor de standaard halogeen koplampen gegaan. En dat ziet er niet uit

Ik ben nu aan het inventariseren welke soorten koplampen er zijn, en welke stekkers deze koplampen hebben, onderdeelnummers.... Sommige schijnen andere stekkers te hebben waardoor upgraden van koplamp units lastiger is.

Mijn Focus is een modeljaar 2018, maar bouwjaar 2019 (januari). De koplampen die ik heb: LED dagrijverlichting, halogeen dim en grootlicht, handmatige elektrische hoogte verstelling.

Ik ben dus op zoek naar iemand die qua bouw/modeljaar een vergelijkbare Focus heeft, maar een andere koplamp setup heeft. En daar dan een foto van met hoe de stekker achterop de koplamp eruit ziet :)
Ik heb dezelfde auto (bouwjaar dan :P ) in de ST-Line uitvoering.
Alle opties, maar hier ook geen LED verlichting dus dat direct aangepakt tijdje terug.

Zal even vragen welk model het precies is, want ik heb m door een vriend laten installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oja, vergeten, ik heb ook een ST-Line, maar volgens mij maakt dat voor de koplamp opties niet uit. Wat is bij jou de eerste datum op het kenteken? Er schijnt in de herfst van 2019 een wijziging te zijn geweest in de fabriek waarbij een bepaalde koplamp optie (weet niet meer welke) er niet meer was. Ik wil voorkomen dat dat mijn overzicht in de war schopt :P

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 02-08-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We zijn aan het kijken om onze Fiesta uit 2017 in te ruilen voor een Ford Puma occasion uit 2022. Er zijn twee opties:

- ST Line X, 26k op de teller, 125pk, handgeschakeld en panoramadak, Full LED, grey
- ST Line X, 41k op de teller, 155pk, automaat, desert island blue, solar silver

Wat Full LED precies inhoudt weet ik niet precies. Is er tussen deze twee een keuze die het wat makkelijker kan maken of is het puur een gevoel. We hebben nu iets van 100pk, dus wat dat betreft hoef ik niet per se gelijk naar 155pk en ik heb het idee dat een automaat toch wat lekkerder en comfortabeler rijd...

Ik vind het wel jammer dat het dashboard exact hetzelfde is en het display gewoon al 7 jaar oud is en dan nog een paar jaar weer mee moet, maar in de nieuwe Puma vind ik het dashboard er zeker niet mooier op geworden (behalve dat heerlijk grote display) en dat ding kost 10k duurder...

[ Voor 19% gewijzigd door THE_BASE op 03-08-2024 09:55 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
THE_BASE schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:55:
We zijn aan het kijken om onze Fiesta uit 2017 in te ruilen voor een Ford Puma occasion uit 2022. Er zijn twee opties:

- ST Line X, 26k op de teller, 125pk, handgeschakeld en panoramadak, Full LED, grey
- ST Line X, 41k op de teller, 155pk, automaat, desert island blue, solar silver

Wat Full LED precies inhoudt weet ik niet precies. Is er tussen deze twee een keuze die het wat makkelijker kan maken of is het puur een gevoel. We hebben nu iets van 100pk, dus wat dat betreft hoef ik niet per se gelijk naar 155pk en ik heb het idee dat een automaat toch wat lekkerder en comfortabeler rijd...

Ik vind het wel jammer dat het dashboard exact hetzelfde is en het display gewoon al 7 jaar oud is en dan nog een paar jaar weer mee moet, maar in de nieuwe Puma vind ik het dashboard er zeker niet mooier op geworden (behalve dat heerlijk grote display) en dat ding kost 10k duurder...
Wat is je vraag nou? Het verschil tussen een handbak en automaat is natuurlijk als dag en nacht. Ik zou altijd de automaat nemen. Als je eenmaal gewend bent, dan vraag je je af waarom je al die jaren hebt lopen roeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Wat is je vraag nou? Het verschil tussen een handbak en automaat is natuurlijk als dag en nacht. Ik zou altijd de automaat nemen. Als je eenmaal gewend bent, dan vraag je je af waarom je al die jaren hebt lopen roeren ;)
Haha, het was inderdaad erg fijn. We nemen dus sowieso de automaat. Wel even wennen, de cruise control is niet adaptive en dit ben ik wel gewend in de huidige.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
THE_BASE schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Haha, het was inderdaad erg fijn. We nemen dus sowieso de automaat. Wel even wennen, de cruise control is niet adaptive en dit ben ik wel gewend in de huidige.
Ai een automaat met domme cruise control is dan weer jammer. Heb je al gekocht? Anders ik doorzoeken naar een automaat met adaptieve cc. Want dan hoef je dus echt nauwelijks meer je pedalen te gebruiken op erg veel wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Ai een automaat met domme cruise control is dan weer jammer. Heb je al gekocht? Anders ik doorzoeken naar een automaat met adaptieve cc. Want dan hoef je dus echt nauwelijks meer je pedalen te gebruiken op erg veel wegen.
Precies, we hebben geen knoop doorgehakt, want de beste man haalde er ook niet veel korting vanaf. En adaptieve cruise control is voor ons een must. Meer dan stoelverwarming of een panoramadak. Thanks voor het antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Stuurwielverwarming is ook echt zo'n optie die je echt leert waarderen als je het hebt. Als bezitter van koude handen gaat ie onder de 20 graden zo ongeveer al aan. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Grappig, dat heb ik dan weer niet met stoelverwarming .
Stuurverwarming en elect voorruit verwarming daarin tegen vind ik een vereiste

[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 03-08-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind die voorruit verwarming overbodig, maar stuur - en stoelverwarming is wel prettig, zou niet meer zonder willen. In onze Kuga zit ook stoelverwarming achter, dat vind ik dan weer onzin 8)7 (wij hadden vroeger niet eens gordels achterin :+

ACC moet ik nog een beetje aan wennen, op zich wel prettig maar ik vind het te vaak stoterig.

Ik heb nu een (Kuga) Vignale en daar zitten veel opties standaard op, dat is ook een optie.
Zoals deze https://www.hyundaiwitten...al&utm_campaign=gaspedaal

[ Voor 60% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Ik vind dat hij lekker snel is om je beslagen raam weer gezichtsveld vrij is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:44
Voorruit verwarming zal ik op mijn Focus niet snel nodig hebben, die staat eigenlijk altijd onder de carport. En anders heeft hij een ‘standkachel’ om van te voren te ontdooien. Maar op de Fiesta van mijn vrouw wordt het in de winter echt vaak gebruikt hoor.

Ik heb, toen ik nog jong was en thuis woonde, winters met een houten Nardi stuurtje in de Alfa 33 van mijn vader gereden. Mijn handen kunnen alles aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Ik vind stoelkoeling meer een vereiste. Maar dat zit helaas niet meer op de nieuwe Fords.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pano dak is trouwens ook wel lekker met dit weer , het zat er bij ons op (occasion) en dacht aanvankelijk wat moet je er mee, maar op dagen zoals vandaag is het heerlijk cruisen met dak open en op de electro motor 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Sport_Life schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:35:
Pano dak is trouwens ook wel lekker met dit weer , het zat er bij ons op (occasion) en dacht aanvankelijk wat moet je er mee, maar op dagen zoals vandaag is het heerlijk cruisen met dak open en op de electro motor 8)
Kijk goed je verzekering (polisvoorwaarden) na of het vergoed wordt als je er een barst in krijgt. Kosten kunnen oplopen tot €3000.

Edit: ter verduidelijking, alleen de helft van de verzekeraars vergoedt dat dus.

[ Voor 10% gewijzigd door EiT op 04-08-2024 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

EiT schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Kijk goed je verzekering na of het vergoed wordt als je er een barst in krijgt. Kosten kunnen oplopen tot €3000.
Valt onder de ruiten: "voor-, zij- en achterruiten en panoramische ruiten en zonnedaken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 21-09 10:32
lolgast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:11:
Voorruit verwarming zal ik op mijn Focus niet snel nodig hebben, die staat eigenlijk altijd onder de carport. En anders heeft hij een ‘standkachel’ om van te voren te ontdooien. Maar op de Fiesta van mijn vrouw wordt het in de winter echt vaak gebruikt hoor.

Ik heb, toen ik nog jong was en thuis woonde, winters met een houten Nardi stuurtje in de Alfa 33 van mijn vader gereden. Mijn handen kunnen alles aan :+
Hier heb ik die voorruitverwarming ook nooit nodig door aanwezigheid van garage en carport. Na 5 jaar rijden twijfelde ik of die voorruitverwarming van mijn Mondeo MK5 het wel deed, maar na een nachtje vriekou in Duitsland bleek het wel degelijk zeer effectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
Nog niemand z'n Ford Explorer EV binnen? :)

Ik heb de auto tijdje geleden al besteld ivm levertijd, maar as zaterdag pas de proefrit / voor het eerst zien, ben heeeeeel benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Hebben jullie misschien ervaring met een stoterrende motor. Treed eigenlijk alleen op als ik in de 4 tot 6 versnelling rap wil optrekken (gaspedaal meer dan half ingetrapt).

Ben maandag vertrokken op vakantie naar Denemarken met de auto en dit begon ineens zaterdag. Garage heeft bougies vervangen en een reiniger bijgemengd en daardoor kon ik veilig weg.
Mogelijk zou dit het probleem verhelpen maar dat is helaas niet zo. Nu ben ik zonder problemen aangekomen maar ben benieuwd of iemand dit eerder meegemaakt heeft? Betreft Kuga uit 2019 (2020 model)

Auto heeft ook geen meldingen of lampjes ook bij uitlezen door garage geen meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
mrfatmen schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:05:
Hebben jullie misschien ervaring met een stoterrende motor. Treed eigenlijk alleen op als ik in de 4 tot 6 versnelling rap wil optrekken (gaspedaal meer dan half ingetrapt).

Ben maandag vertrokken op vakantie naar Denemarken met de auto en dit begon ineens zaterdag. Garage heeft bougies vervangen en een reiniger bijgemengd en daardoor kon ik veilig weg.
Mogelijk zou dit het probleem verhelpen maar dat is helaas niet zo. Nu ben ik zonder problemen aangekomen maar ben benieuwd of iemand dit eerder meegemaakt heeft? Betreft Kuga uit 2019 (2020 model)

Auto heeft ook geen meldingen of lampjes ook bij uitlezen door garage geen meldingen.
Mocht je hier niet je antwoord krijgen raad ik je ook eens aan op Focusclub te kijken. Daar zit een hoop kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:50
striner schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:07:
[...]
Ik heb een SMAX uit 2019 gekocht en deze heeft ook een erg zware koppeling. Ik heb hiervoor een Mondeo uit 2019 gereden dus ik had verwacht dat de koppeling vergelijkbaar zou zijn, maar ik vind hem dusdanig zwaar dat altijd met tegenzin in de auto stap. Als ik de koppeling in duw komt mijn schoen ook tegen de pedaalstang aan, je kan dus ook niet goed kracht zetten wat daarnaast ook niet prettig is.

Ik heb de hele koppeling, behalve de pedalen, laten vervangen omdat deze mogelijk versleten was, was een dure reparatie, maar dit heeft maar beperkt de situatie verbeterd, hij is nogsteeds vervelend zwaar.

Het valt mij op dat in sommige SMAX-en brede plastic pedalen zitten en in andere smalle metalen pedalen. Ik vroeg me af of dit nog verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 21-09 14:31

Hoe is je koelvloeistof en olieniveau? Aangezien je een 1.5 hebt (denk ik) dat checken (Alhoewel de latere 1.5 blokken een aanpassing hebben). Ook kwalitatief goede benzine tanken (BP ultimate, Vpower, Aral100) mocht je dat niet doen.
Technisch kan je de ingeleerde ecu waarden laten resetten. Dat kan via forscan of Ford IDS. Ik geloof dat een half uur de accu loskoppelen en voedingskabels kortsluiten de KAM leeggooid en hetzelfde effect heeft

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 07-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Plato schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Ik heb een SMAX uit 2019 gekocht en deze heeft ook een erg zware koppeling. Ik heb hiervoor een Mondeo uit 2019 gereden dus ik had verwacht dat de koppeling vergelijkbaar zou zijn, maar ik vind hem dusdanig zwaar dat altijd met tegenzin in de auto stap. Als ik de koppeling in duw komt mijn schoen ook tegen de pedaalstang aan, je kan dus ook niet goed kracht zetten wat daarnaast ook niet prettig is.

Ik heb de hele koppeling, behalve de pedalen, laten vervangen omdat deze mogelijk versleten was, was een dure reparatie, maar dit heeft maar beperkt de situatie verbeterd, hij is nogsteeds vervelend zwaar.

Het valt mij op dat in sommige SMAX-en brede plastic pedalen zitten en in andere smalle metalen pedalen. Ik vroeg me af of dit nog verschil maakt?
We zijn gisteren ter diagnose naar de garage gegaan en de monteur die mee in de auto kwam zitten en rijden zei al direct bij het intrappen van de koppeling "poeh dit is wel zwaar, dit hoort niet". Hij vroeg of ik even de koppeling een paar keer wilde intrappen terwijl hij onder de motorkap keek en hij verdenkt een cylinder bij de koppeling die een vloeistof door de motor stuurt, dat die lekt. Als het dat niet is, is het iets met de koppeling zelf. Volgende week vrijdag gaat hij daadwerkelijk ter reparatie. We hebben bij aanschaf van de auto een extra pakket met 12 maanden BOVAG-garantie afgesloten en dit valt daaronder gelukkig, dus ben benieuwd hoe de auto zich na reparatie gedraagt. Volgens hem kon het feit dat hij soms in de 2 niet goed pakt ook hieraan liggen.

Wel nog 2 andere algemene vragen:
  1. Ik merk dat de EcoBoost motor nogal luidruchtig is in zijn 6. Is dit normaal en gewoon inherent aan een 3-cylinder? Of is er misschien iets anders aan de hand?
  2. De achterruitenwisser is ook nogal luidrucktig. Hoog irritant geluidje, lijkt de motor te zijn. Is dat ook normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Plato schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Zware koppeling had ik ook in de Focus 2019 met EcoBoost. Ik kwam er eigenlijk pas achter toen we een paar dagen in een huurauto reden , toen viel ineens de zware koppeling op. Het wende dus wel enigszins, ik zag het als een eigenschap van die auto.

Inmiddels is die Focus ingeruild.

@striner Je kunt kijken of je de EcoSport Kan inruilen voor de Kuga Phev met automaat, maar die is denk ik wel iets duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn Focus uit 2019 met 1.5 benzine heeft echt een prima lichte koppeling. Maar mijn Citroën C4 die ik hiervoor had had dan ook wel iets geks met de koppeling waardoor deze echt debiel zwaar ging, alsof je stalen koppelingsplaten hebt.

Speaking of mijn Focus. Het valt mij op dat mijn (elektrische denk ik) stuurbekrachtiging hoorbaar geluiden maakt, ik vraag me af of dat hoort. Gisteren moest ik zoals iedere ochtend 3 kwart rond op een kleine rotonde, en begon het stuur te trekken en te trillen alsof de lane departure warning ingreep, terwijl deze uitstond. Ik begin te vermoeden dat er iets aan de bekrachtiging mankeert? Vanmorgen op diezelfde rotonde weer nergens last van

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 08-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
FastFred schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:17:
Mijn Focus uit 2019 met 1.5 benzine heeft echt een prima lichte koppeling. Maar mijn Citroën C4 die ik hiervoor had had dan ook wel iets geks met de koppeling waardoor deze echt debiel zwaar ging, alsof je stalen koppelingsplaten hebt.

Speaking of mijn Focus. Het valt mij op dat mijn (elektrische denk ik) stuurbekrachtiging hoorbaar geluiden maakt, ik vraag me af of dat hoort. Gisteren moest ik zoals iedere ochtend 3 kwart rond op een kleine rotonde, en begon het stuur te trekken en te trillen alsof de lane departure warning ingreep, terwijl deze uitstond. Ik begin te vermoeden dat er iets aan de bekrachtiging mankeert? Vanmorgen op diezelfde rotonde weer nergens last van
Ik heb dit in mijn focus ook! Soms als je maximaal ingedraaid staat begint het stuur ook heel hoog frequent te trillen. Ik heb laatst nagevraagd tijdens onderhoud wat dit is en de Focus heeft een extra elektromotor onder de stuurkolom. Die kan soms hoog frequent trillen maar dat is een producteigenschap. :)

Die motor is trouwens verantwoordelijk voor het bijsturen van lane assist enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Heijmenberg99 op 08-08-2024 11:27 . Reden: Meer info toegevoegd! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
striner schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:22:

• Ik merk dat de EcoBoost motor nogal luidruchtig is in zijn 6. Is dit normaal en gewoon inherent aan een 3-cylinder? Of is er misschien iets anders aan de hand?

[/list]
Hoe hard rijd je in de 6? Als je te traag rijdt gaat hij wel flink tegenstribbelen en dat hoor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Heijmenberg99 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb dit in mijn focus ook! Soms als je maximaal ingedraaid staat begint het stuur ook heel hoog frequent te trillen. Ik heb laatst nagevraagd tijdens onderhoud wat dit is en de Focus heeft een extra elektromotor onder de stuurkolom. Die kan soms hoog frequent trillen maar dat is een producteigenschap. :)

Die motor is trouwens verantwoordelijk voor het bijsturen van lane assist enzo :)
Ik weet niet exact hoe dat zit bij deze auto. Maar ik denk/vermoed dat er maar 1 motor aan de stuurkolom zit, die doet stuurbekrachtiging, lane assist en park assist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x0z8_
Correct, de 'power steering' regelt zowel stuurbekrachtiging als rijhulp assistentie zoals lane assist, park assist, copilot360 en evasive steering assist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
striner schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:22:
  1. Ik merk dat de EcoBoost motor nogal luidruchtig is in zijn 6. Is dit normaal en gewoon inherent aan een 3-cylinder? Of is er misschien iets anders aan de hand?
  2. De achterruitenwisser is ook nogal luidrucktig. Hoog irritant geluidje, lijkt de motor te zijn. Is dat ook normaal?
Als je de schakelindicator strak volgt dan gaat de motor aardig brommen inderdaad. 50 in de 5e versnelling en vanaf 61km/h in de 6e wil ie 8)7

Onder de 80km/h kom ik niet in de 6.

En ja bij mij is de achterruitenwisser ook luidruchtig. Valt me wel meer op aan mijn Ford, stuurbekrachtiging elektrisch is luid, motortjes van inklapbare spiegels ook, de wisser achter ook. Goedkope motortjes of beperkte demping?

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 08-08-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
FastFred schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

Als je de schakelindicator strak volgt dan gaat de motor aardig brommen inderdaad. 50 in de 5e versnelling en vanaf 61km/h in de 6e wil ie 8)7

Toen ik de focus had ging ik zelfs pas vanaf de 85/90 in de 6. Gekgenoeg is een versnelling terug soms zuiniger omdat dan de omstandigheden vaak gunstiger zijn voor cylinderuitschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oja, ik heb dinsdag getankt: 1 op 15.6. 707km op 45,3 liter.

Dat was incl. 2 uur autobahn op hoge snelheid, 7 dagen naar m'n werk (13km heen, 13km terug), boodschappen ritjes, en 3 uurtjes NL snelweg.

Dikke prima dus, en dat is zonder het 'nieuwe rijden'

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 08-08-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:44
FastFred schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

...
Daarom heb ik hem maar uitgezet in de Fiesta van mijn vrouw :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/b9/10/f967f28022d331e43d2f8fa86638.PNG

De Focus kan het ook, maar dat is een automaat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oh kan die uit met Forscan :D

Toch maar ff halen dan. Ik wil die piep ook uit hebben als ik ff uitstap terwijl de motor nog draait. En de verlichting achter gaat niet aan als de DRL actief is, ik dacht dat dit verplicht was vanaf 2015....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29

Er zijn ook meerdere sensoren die die kunnen veroorzaken, bij mijn Mondeo 2.5T was die de sensor vd nokkenasverstellingsklep , af en toe op random momenten stotteren/inhouden op de snelweg. Brandstoftoevoer kan een andere boosdoener zijn. Vraag het een goede techneut bij de Ford garage of online bij focusclub inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
@x0z8_ @FastFred ik volg inderdaad netjes de schakelindiciator en rij vaak 60 in zijn 5 en 75-80 in zijn 6. Ook 100 op de snelweg rij ik in 6, ik heb nog niet vaak 120 ermee gereden.
Goed om te horen dat het waarschijnlijk daaraan ligt en niet waarschijnlijk een issue van mijn specifieke motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
FastFred schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:33:
Oh kan die uit met Forscan :D

Toch maar ff halen dan. Ik wil die piep ook uit hebben als ik ff uitstap terwijl de motor nog draait. En de verlichting achter gaat niet aan als de DRL actief is, ik dacht dat dit verplicht was vanaf 2015....
Is nooit verplicht geworden, (alleen het hebben van DRL zelf) in nieuwe auto's is het direct voeren van achterlichten bij DRL nog steeds geen gemeengoed, tussen 2019 en 2024 diverse auto's nieuw (ook nieuw model op markt) gereden.

Snap werkelijkwaar nog steeds niet, waarom niet. Er is volgens mij werkelijk geen enkele reden te bedenken wat de meerwaarde daar nu eigenlijk van is (het niet direct voeren van achterlichten bij DRL).

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 08-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Hmmm, ik dacht dat DRL achter ook gewoon verplicht was.

Ik snap uberhaubt niet waarom we nog een lichtschakelaar hebben in de auto. Voer nieuwe wet in voor alle nieuwe auto's, niet alleen nieuwe modellen: motor aan = lichten aan. Motor uit = lichten uit. Het enige waar bestuurder nog een knop voor heeft is grootlicht en mistlicht(en). Ben je ook van dat debiele DRL af waardoor half NL met gedoofde verlichting in het donker rijd.

Waarom zou je de mogelijkheid willen je lichten uit te zetten? Minder zichtbaar zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 08-08-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@FastFred Ik snap dat ook niet. Onze Ford heeft ook automatische verlichting.
Iedere keer als die auto naar de APK is geweest staat die automatische stand weer uit. Soms duurt het wel even voordat ik dat in de gaten heb. Je bent zo gewend dat die verlichting automatisch aangaat.

We zijn vandaag thuis gekomen van vakantie, daar liepen we tegen het probleem aan dat de elektrisch wegklapbare trekhaak niet weer weg wil klappen. Nu is dat minder vervelend dan een trekhaak die niet meer wil uitklappen als je met de caravan op pad bent, maar die haak is ooo niet bepaald fraai om te zien.
Als ik 2x op de knop druk om de haak weg te klappen, hoor je de bekende piepjes, alleen blijft hij dan heel lang piepen zonder de haak in te klappen.
Je hoort onder de auto wel het een en ander klikken, het lijkt er dus op dat iets de haak blokkeert. Onder de auto is niets te zien wat in de weg zit.
De auto uitlezen heeft niets opgeleverd, er is geen foutcode, de module resetten helpt ook niet.
Iemand enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
205Gutmann schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:09:
@FastFred Ik snap dat ook niet. Onze Ford heeft ook automatische verlichting.
Iedere keer als die auto naar de APK is geweest staat die automatische stand weer uit. Soms duurt het wel even voordat ik dat in de gaten heb. Je bent zo gewend dat die verlichting automatisch aangaat.

We zijn vandaag thuis gekomen van vakantie, daar liepen we tegen het probleem aan dat de elektrisch wegklapbare trekhaak niet weer weg wil klappen. Nu is dat minder vervelend dan een trekhaak die niet meer wil uitklappen als je met de caravan op pad bent, maar die haak is ooo niet bepaald fraai om te zien.
Als ik 2x op de knop druk om de haak weg te klappen, hoor je de bekende piepjes, alleen blijft hij dan heel lang piepen zonder de haak in te klappen.
Je hoort onder de auto wel het een en ander klikken, het lijkt er dus op dat iets de haak blokkeert. Onder de auto is niets te zien wat in de weg zit.
De auto uitlezen heeft niets opgeleverd, er is geen foutcode, de module resetten helpt ook niet.
Iemand enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Wellicht een paar goede trappen zijwaarts of de trekhaak omhoog trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
striner schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:47:
@x0z8_ @FastFred ik volg inderdaad netjes de schakelindiciator en rij vaak 60 in zijn 5 en 75-80 in zijn 6. Ook 100 op de snelweg rij ik in 6, ik heb nog niet vaak 120 ermee gereden.
Goed om te horen dat het waarschijnlijk daaraan ligt en niet waarschijnlijk een issue van mijn specifieke motor is.
Die snelheden in die versnelling kunnen wel, maar dan moet je niet optrekken. Dus alleen cruisen op die snelheden. Anders moet je in een lagere versnelling zitten. Dat is veel beter voor je motor. In lage versnelling hooglast zorgt voor vervuiling en andere ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Heijmenberg99 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Wellicht een paar goede trappen zijwaarts of de trekhaak omhoog trekken.
Het is het proberen waard, al verwacht ik er niet teveel van. Er heeft 1400 kilometer een zware caravan aan gehangen, dan worden er ook flinke krachten uitgeoefend op de haak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heren, ik heb jullie advies nodig!

M'n moeder heeft een Ford B-Max van eind 2014. Bijna 10 jaar oud dus. Kilometerstand ongeveer 83.000.
Bij een onderhoudsbeurt heeft de merkdealer gezegd dat Ford adviseert de distributieriem te vervangen na 10 jaar of na 250k k/m.

Het schijnt bij deze auto vrij kostbaar te zijn om dat te doen. De dealer zegt dat het ongeveer €1600 euro gaat kosten. Flinke smak geld dus.

Concrete vragen:
- Hoe nodig is dit nou echt? Of is het een verkooppraatje van de dealer?
- Zijn de kosten realistisch, of is dit erg hoog?
- Stel dat ze ervoor kiest om de distributieriem voorlopig niet te vervangen, waar kan dan op worden gelet als indicatie dat het wel nodig is? Piepend geluid bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
sOid schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:19:
- Hoe nodig is dit nou echt? Of is het een verkooppraatje van de dealer?
- Zijn de kosten realistisch, of is dit erg hoog?
- Stel dat ze ervoor kiest om de distributieriem voorlopig niet te vervangen, waar kan dan op worden gelet als indicatie dat het wel nodig is? Piepend geluid bijvoorbeeld?
Het is raadzaam om dat preventief te vervangen gezien je soms scheurvorming kan hebben. Qua kosten is het hoger dan normaal en kan dit bij een lokale garage waarschijnlijk goedkoper maar sommige mensen hechten waarde aan onderhoud bij de dealer en de notitie hiervan in het onderhoudsboekje. De kop is nog niet eens van de auto af dus ik zou het dat geld niet besparen. Bij een geknapte riem heb je voor 1600 geen nieuw blok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:02
sOid schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:19:
Heren, ik heb jullie advies nodig!
Bij een onderhoudsbeurt heeft de merkdealer gezegd dat Ford adviseert de distributieriem te vervangen na 10 jaar of na 250k k/m.

Het schijnt bij deze auto vrij kostbaar te zijn om dat te doen. De dealer zegt dat het ongeveer €1600 euro gaat kosten. Flinke smak geld dus.
Wordt er voor dit bedrag ook gelijk de waterpomp vervangen?
Dat is wel gebruikelijk namelijk.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Pagina: 1 ... 128 ... 139 Laatste