Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 126 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:00
@RemcoDelft Dat ‘ramen openen en dichtdoen’ met de remote heb ik uitgezet. De ramen deden de helft van de tijd niet wat de bedoeling was met als resultaat dat er ramen open bleven. Dan heb je er ook niets aan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:17

EiT

lolgast schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:14:
@RemcoDelft Dat ‘ramen openen en dichtdoen’ met de remote heb ik uitgezet. De ramen deden de helft van de tijd niet wat de bedoeling was met als resultaat dat er ramen open bleven. Dan heb je er ook niets aan :9
Hier ook uitgezet, 2x mee gemaakt dat de ramen openstonden toen ik terug kwam bij mijn auto.

Vond het wel vreemd, was wel in de buurt van de auto maar niet dichtbij genoeg dat de sleutel nog signaal heeft.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15
Voor iedereen die ook op de Explorer EV zitten te wachten vandaag is de officiële start van de massaproductie.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 22:43

djidee

Mr. Slungel

Bij de dealer bekeken (Groningen had hem een paar dagen)... Vond hem iets wat krap voorin (ik ben 2.06 en gezegend met lange bovenbenen), maar prima te doen. Kofferbak leek kleiner dan Kuga, maar in liters wint hij het... Zal wel optisch zijn.

Verder prima indruk, snuit en velgen is erg wennen, werd haast geveto'd door ega... Binnenin erg praktisch en oogt goed doordacht. Prima familieding. En met die range / prijs kan het best wel eens een verkooptopper worden.

Maar ega en visuele, desnoods dan maar extra betalen (lease) voor een Kuga (en ja, in het rood of in die groene kleur :+ )... Al probeer ik de V60 PHEV nog tussen de oren te krijgen, maar dat is niet erg rationeel kijkend naar de prijzen. Maar ach, het oog wil ook wat.

[ Voor 21% gewijzigd door djidee op 04-06-2024 22:41 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheStan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 02:09
Heb de Explorer gister ook bekeken bij Hedin Automotive in Rotterdam. Hij ziet er erg strak uit, qua uiterlijk doet hij mij sterk denken aan een Range Rover Evoque. Van binnen wel een hoop plastic fantastic, maar overall erg praktisch ingedeeld, en voelde ruimer aan dan ik had gedacht. Ben blij met de keuze om hem te bestellen.

Nu over Hedin Automotive in Rotterdam.. Wat een grap. Ik had met een verkoper contact via mail over het bekijken van de Explorer. Ik hoefde geen afspraak te maken, kon gewoon langskomen maar het zou enorm druk zijn deze week. Ben dus langs geweest, er was letterlijk geen enkele bezoeker in de showroom. Verder heb ik samen met mijn partner 10 minuten lang rond de auto gelopen, erin gezeten, deuren geopend maar niemand van Hedin gesproken. Er zat ieman achter een bureau, maar die vond het niet nodig om even op te staan. Hele bijzondere ervaring, ben blij dat ik hem niet bij Hedin hoef op te halen later dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJhnvC6SLiIfMQzEYUPdjWcxBGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOF9ROXfEAsKhDkTMpJDJdw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48
Weet je wat het is? Dealers zijn lui geworden. Consumenten zoals ik komen naar de dealer (in dit geval Hedin, maar eerder Stern) voor onderhoud van hun auto, en de auto's verkopen eigenlijk zichzelf al.
De meeste nieuwe auto's worden gekocht door leasemaatschappijen en daardoor hoeven ze geen stapje extra te doen om een auto daadwerkelijk te verkopen.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Volgens mij kan je hem sowieso toch niet meer bij de dealer bestellen? Of zijn ze daar vanaf gestapt?

Ik heb goede ervaringen met Gorinchem, maarja, die zijn ook al meerdere keren overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TheStan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:08:
Heb de Explorer gister ook bekeken bij Hedin Automotive in Rotterdam. Hij ziet er erg strak uit, qua uiterlijk doet hij mij sterk denken aan een Range Rover Evoque. Van binnen wel een hoop plastic fantastic, maar overall erg praktisch ingedeeld, en voelde ruimer aan dan ik had gedacht. Ben blij met de keuze om hem te bestellen.

Nu over Hedin Automotive in Rotterdam.. Wat een grap. Ik had met een verkoper contact via mail over het bekijken van de Explorer. Ik hoefde geen afspraak te maken, kon gewoon langskomen maar het zou enorm druk zijn deze week. Ben dus langs geweest, er was letterlijk geen enkele bezoeker in de showroom. Verder heb ik samen met mijn partner 10 minuten lang rond de auto gelopen, erin gezeten, deuren geopend maar niemand van Hedin gesproken. Er zat ieman achter een bureau, maar die vond het niet nodig om even op te staan. Hele bijzondere ervaring, ben blij dat ik hem niet bij Hedin hoef op te halen later dit jaar.

[Afbeelding]
Bijzonder, we hebben daar afgelopen jaar nog een Transit gekocht en daar werden we eigenlijk prima geholpen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 10:12

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

mrfatmen schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Minimaal verschil. Wel is de middel console van de explorer hoger dan de id.4 waardoor laatste ruimer lijkt/ voelt.
Ik heb er vandaag even ingezeten en vind de ruimte echt tegenvallen. Achterin zitten was krap en ook de kofferbak is echt stuk kleiner dan de id4. Dus op de vraag van @Chaoss vind ik het echt behoorlijk krapper.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 21:19
Heb wat problemen met mijn focus mk4 2019 met b&o sound system.

Begon met parkeersensor die op standje spaarmodus gaan? Alleen over 1 brakke speaker voorin ipv uit de hoek waar het obstakel zich bevind.

Toen spontane resets van sync systeem. Staat die ineens op engels met toucscreen geluid en wat andere factory settings.

Nu is het vervelendste aan de gang.
Het geluid van sync systeem over alle bronnen valt hele tijd uit. Gaat het naar de center speaker heel zacht. Dan weer normaal over alle speakers.

Iemand hier enig idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

[Afbeelding]
Ik ben vandaag daar geweest en precies dezelfde ervaring. Daarbij is dit een model die dus al een jaar oud is en de nodige mankementen vertoonde. Maar ook hier weinig interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Weet iemand wat de mogelijkheden of beter gezegd de onmogelijkheden zijn als je geen warmtepomp neemt? Kun je dan nog bijv de kachel verwarmen via de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:48
martinvdm schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:53:
Weet iemand wat de mogelijkheden of beter gezegd de onmogelijkheden zijn als je geen warmtepomp neemt? Kun je dan nog bijv de kachel verwarmen via de app?
Alles werkt hetzelfde. Alleen de warmtepomp is een stuk efficiënter dan alleen een warmte element en airco.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:17
Nou hij is er, vrijdagochtend opgehaald _/-\o_

De eerste foto van(uit) de Focus, en meteen de laatste foto van mijn Citroën...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjoLF3atX2eZIHX0ZOoH0pWV3Nk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wg4f6lhO0EsFqHDaCTVSGTSi.jpg?f=fotoalbum_medium

Bevalt echt heel goed. Een auto met 2 gezichten lijkt het wel, rij je er normaal mee dan rijd het heerlijk rustig en soepel. Trap je het gas flink diep in dan sprint hij er vandoor, bochten op snelheid zijn ook echt een genot met het ST onderstel.

ACC met een handbak is echt prima mee te leven heb ik gemerkt, remt de auto voor je dusdanig af dat er geschakeld moet worden dan kan dit gewoon: de CC blijft actief als je de koppeling gebruikt.
Wel merk ik in Eco en Normaal dat als de auto voor je geen snelheid kan houden dat de motor wat onrustig wordt van het telkens afremmen en weer acceleren, waarschijnlijk omdat er wat vertraging zit in het in/uitschakelen van cilinder 2. Zet ik de auto in Sport dan doet de auto dit niet namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58

[Afbeelding]
Tja Hedin Rotterdam, met die parkeerplaats met vlaggetjes. Wat moeten we erover zeggen.
Hebben ons ooit een auto verkocht die al mondeling verkocht was 8)7 |:(
Uiteindelijk dus een andere auto gekocht (ook bij hun) met iets korting, Auto zelf was overigens prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Slingertj3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:33:
Heb wat problemen met mijn focus mk4 2019 met b&o sound system.

Begon met parkeersensor die op standje spaarmodus gaan? Alleen over 1 brakke speaker voorin ipv uit de hoek waar het obstakel zich bevind.

Toen spontane resets van sync systeem. Staat die ineens op engels met toucscreen geluid en wat andere factory settings.

Nu is het vervelendste aan de gang.
Het geluid van sync systeem over alle bronnen valt hele tijd uit. Gaat het naar de center speaker heel zacht. Dan weer normaal over alle speakers.

Iemand hier enig idee ?
Rotte accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 21:19
SniperGuy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Tja Hedin Rotterdam, met die parkeerplaats met vlaggetjes. Wat moeten we erover zeggen.
Hebben ons ooit een auto verkocht die al mondeling verkocht was 8)7 |:(
Uiteindelijk dus een andere auto gekocht (ook bij hun) met iets korting, Auto zelf was overigens prima. :)
Idd. Rotte accu. Nieuwe bosch accu erin en alles doet het weer volkomen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Tip: In sommige modellen moet de accu opnieuw ingeleerd worden om voldoende geladen te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Vanmorgen mijn (lease) Focus eindelijk eens aan Forscan gehangen. Ik snap echt niet waarom je niet zelf in het menu kunt instellen dat de deuren op slot gaan als je begint met rijden, dat moet bij Ford altijd geprogrammeerd worden. De dealer (ja, die ene waar ik toch al nooit meer kom..) zei een tijd geleden zelfs dat het überhaupt niet mogelijk was.

Nog geprobeerd om in te stellen dat de deuren op slot gaan als je wegloopt van de auto, want ook dat zit gewoon in de programmeerbare opties. Blijkbaar kan dat alleen bij de E-Mach. Beetje jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
lolgast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:32:
Vanmorgen mijn (lease) Focus eindelijk eens aan Forscan gehangen. Ik snap echt niet waarom je niet zelf in het menu kunt instellen dat de deuren op slot gaan als je begint met rijden, dat moet bij Ford altijd geprogrammeerd worden. De dealer (ja, die ene waar ik toch al nooit meer kom..) zei een tijd geleden zelfs dat het überhaupt niet mogelijk was.

Nog geprobeerd om in te stellen dat de deuren op slot gaan als je wegloopt van de auto, want ook dat zit gewoon in de programmeerbare opties. Blijkbaar kan dat alleen bij de E-Mach. Beetje jammer, maar helaas.
Dealers zijn tegenwoordig niet anders dan marionetten van de fabrikant :X
Als de fabrikant zegt een dansje met piposchoenen te moeten doen voor het geven van een beurt dan doen dealers dat 8)7
Er wordt wel eens gezegd dat het locken van deuren een legal-issue is waar Ford niet aan wil. Zou best kunnen want Ford is natuurlijk wel Amerikaans en die weten genoeg van de daar gebruikelijke claim-cultuur (hier gaat het ook steeds meer die kant op).

Voor alles wat niet standaard is gewoon de hobby communities opzoeken, die weten wél dat het kan en hoe het zit en zijn qua techniek beter onderlegd dan de dealer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SniperGuy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
[...]

Er wordt wel eens gezegd dat het locken van deuren een legal-issue is waar Ford niet aan wil. Zou best kunnen want Ford is natuurlijk wel Amerikaans en die weten genoeg van de daar gebruikelijke claim-cultuur (hier gaat het ook steeds meer die kant op).
Is imho BS.
Ik kwam daar vorig jaar ook achter:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Maar vervolgens kon het dus wel:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Collega van mij zag dit weekend de Ford Explorer in het wild, wordt blijkbaar al wel uitgeleend voor testritjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8zoKTihpfKcawLfu2fKqBozUf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyteURNqvXlktdI3BMIji1SC.jpg?f=fotoalbum_large

Wel typisch, Nederlandse reclame maar een Duits kenteken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:41
Gisteren zag ik in Heerenveen ook een Explorer.
Was een witte, zonder enige reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Zover ik begrepen heb zijn testritten nog verboden met deze autos.
Wel is het voor de Ford verkopers om ze mee te nemen naar huis na werktijd (zoals bijna alle andere test auto's).

Eerste reviews staan wel al op youtube van de testsessie in slowakije.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

mrfatmen schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:18:
Zover ik begrepen heb zijn testritten nog verboden met deze autos.
Wel is het voor de Ford verkopers om ze mee te nemen naar huis na werktijd (zoals bijna alle andere test auto's).

Eerste reviews staan wel al op youtube van de testsessie in slowakije.
YouTube: Ford Explorer EV | EERSTE NEDERLANDSE RIJTEST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStan
Leuk om te zien. De UK auto kanalen hebben voornamelijk de dual motor getest, en die zijn zeer positief over de wegligging.

Heeft er iemand inmiddels al meer gehoord over een leverdatum van zijn of haar bestelde Explorer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-09 08:55
x0z8_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:43:
Als je een automaat hebt, heb je gewoon stop-en-go.
Dat heeft de Fiesta uit 2018 met automaat en ACC van een vriend van mij niet.

Weet iemand of Stop & Go beschikbaar is in FORscan om te configureren voordat er geld voor een elm kabel wordt uitgegeven? Nu schakelt de ACC uit onder 20km/h.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 18-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 19:21
grasmanek94 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Weet iemand of Stop & Go beschikbaar is in FORscan om te configureren voordat er geld voor een elm kabel wordt uitgegeven?
Ik ben op het moment bezig om bij iemand met een Focus Station automaat ACC aan te zetten. ACC radar (CCM) was aanwezig maar deed niks. ACC werkt nu perfect maar ben een poging aan het wagen om stop en go aan te zetten evenals pilot assist. Beide hebben nog wat voeten in de aarde maar gezien ik morgen mijn Kuga ophaal kan ik daar misschien het een en ander qua configuratie vandaan jatten. Mogelijk zou het dus zeker moeten zijn, maar het is echt maatwerk en zelfs afhankelijk van wat voor een soort koplamp systeem je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
grasmanek94 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Weet iemand of Stop & Go beschikbaar is in FORscan om te configureren voordat er geld voor een elm kabel wordt uitgegeven?
Ik heb toevallig vorige week met FORscan en de ACC van de Focus (MY23) lopen 'spelen'. Zodra je ook maar iets aanpast aan de ACC configuratie schiet het hele systeem in de stress. Camera niet gevonden, uitlijning van lane-assist niet in orde, koplampverstelling die niet werkte, knop van ACC die niets meer doet. Ik heb geprobeerd er omheen te programmeren (om het irritante plingetje uit te zetten als je de domme CC aanzet) maar heb het opgegeven.

Het kan vast, maar als het er niet op zit moet je meer dingen vervangen dan je denkt gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
x0z8_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Ik ben op het moment bezig om bij iemand met een Focus Station automaat ACC aan te zetten. ACC radar (CCM) was aanwezig maar deed niks. ACC werkt nu perfect maar ben een poging aan het wagen om stop en go aan te zetten evenals pilot assist. Beide hebben nog wat voeten in de aarde maar gezien ik morgen mijn Kuga ophaal kan ik daar misschien het een en ander qua configuratie vandaan jatten. Mogelijk zou het dus zeker moeten zijn, maar het is echt maatwerk en zelfs afhankelijk van wat voor een soort koplamp systeem je hebt.
De advertentie was gemarket als "Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium | Trekhaak | Adap. Cruise | 2018".
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mooi als het lukt om allemaal aan te zetten :D Dan hoor ik graag hoe het kan!

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 18-06-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
lolgast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb toevallig vorige week met FORscan en de ACC van de Focus (MY23) lopen 'spelen'. Zodra je ook maar iets aanpast aan de ACC configuratie schiet het hele systeem in de stress. Camera niet gevonden, uitlijning van lane-assist niet in orde, koplampverstelling die niet werkte, knop van ACC die niets meer doet. Ik heb geprobeerd er omheen te programmeren (om het irritante plingetje uit te zetten als je de domme CC aanzet) maar heb het opgegeven.

Het kan vast, maar als het er niet op zit moet je meer dingen vervangen dan je denkt gok ik
Ah dat klinkt wel als iets wat meteen een afhaakpunt is voor mijn vriend :+ Maar 2023 model hmm.. Zijn er verschillen in de computer systemen tussen 2018 en 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
grasmanek94 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Ah dat klinkt wel als iets wat meteen een afhaakpunt is voor mijn vriend :+ Maar 2023 model hmm.. Zijn er verschillen in de computer systemen tussen 2018 en 2023?
De verschillen tussen een Fiesta 2018 en Focus 2023 zullen denk ik wel meevallen, qua release zitten die volgens mij wel in hetzelfde vaarwater. Maar ik heb geen Fiesta 2018 om te vergelijken, alleen een 2013 Titanium. Dat is dag en nacht verschil qua programmeerbare optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
lolgast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:04:
[...]

De verschillen tussen een Fiesta 2018 en Focus 2023 zullen denk ik wel meevallen, qua release zitten die volgens mij wel in hetzelfde vaarwater. Maar ik heb geen Fiesta 2018 om te vergelijken, alleen een 2013 Titanium. Dat is dag en nacht verschil qua programmeerbare optie
Neem aan dat een backup terug zetten appeltje-eitje was of was het veel gedoe om alles weer zoals-het-was te krijgen?
En 2013 en 2018 zijn voor zover ik zelf kan vinden idd verschillende platforms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
grasmanek94 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Neem aan dat een backup terug zetten appeltje-eitje was of was het veel gedoe om alles weer zoals-het-was te krijgen?
En 2013 en 2018 zijn voor zover ik zelf kan vinden idd verschillende platforms.
Met het terugzetten van de originele optie voor de ACC werkte alles weer zoals voorheen. Dat gold overigens niet voor de aanpassing van de rijhoogte. Die staat rechts 4mm hoger in de computer dan links, ik dacht dat zet ik even gelijk :+ Ook toen stopte de camera en lane-assist met werken en moest ik ze opnieuw inleren. Terugzetten van de waarde deed niets om dat ongedaan te maken.

Bij de aanpassing stond nog: Grote wijzigingen brengen de noodzaak van calibratie met zich mee. Blijkbaar is 4mm een grote wijziging :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 14:11
Heb hem in deze kleur ook in Alkmaar gezien. Denk zelf dat blauw hem beter staat, maar ik denk ook dat rood in buitenlicht een stuk mooier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TheStan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Leuk om te zien. De UK auto kanalen hebben voornamelijk de dual motor getest, en die zijn zeer positief over de wegligging.
Hier juist weer positief over de wegligging ook op 20”
YouTube: Ford Explorer All-Electric - 1st Drive and Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:48
lolgast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Heb je toevallig een overzichtje van alle aanpassingen die op een Focus MK4 ST Line X Sync4 (2023) makkelijk gedaan kunnen worden? Ik ben wel heel benieuwd wat er allemaal aangepast kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:53:
[...]

Heb je toevallig een overzichtje van alle aanpassingen die op een Focus MK4 ST Line X Sync4 (2023) makkelijk gedaan kunnen worden? Ik ben wel heel benieuwd wat er allemaal aangepast kan worden
Dat is echt veel te veel :P Maar niet alles is even nuttig of lijkt alleen op papier zinnig. Zo is er bijvoorbeeld de optie om de snelheidsmeter aan te passen, er zijn 4 'opties'.
Optie 1 is de default, tot 240km/u
Optie 2 is dezelfde look, tot 280km/u
Optie 3 is, voor zover ik kan zien gelijk aan optie 1
Optie 4 is, voor zover ik kan zien gelijk aan optie 1
Ja, zo kan ik ook een keuzemenu maken :9

Als je echt benieuwd bent zou ik voor €13 (of meteen de goede voor €37)een kabel halen en de gratis 2 maanden versie van FORscan aanvragen.
Met die goedkope zou ik geen 'grote' dingen programmeren of bijvoorbeeld de camera opnieuw inleren, daarvoor zou ik te bang zijn dat er in de communicatie iets niet goed gaat op een cruciaal moment.. Maar bijvoorbeeld de deuren op slot bij >20km/u rijden kan daarmee echt probleemloos. Of in het geval van mijn vrouw d'r Fiesta, de spiegels laten inklappen als de auto op slot is gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
twowheeler schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:57:
Ik ben nu een half jaar in het bezit van een 2023 focus Ecoboost Hybrid 125. De auto heeft nu pakweg 37000km gelopen, is zakelijke lease. Kreeg hem bij ongeveer 25k en toen was dit "probleem" al aanwezig.

De motor loopt prima, trekt goed en doet geen gekke dingen. Ik ben positief verrast over de prestaties. Rijdt hem altijd netjes warm en maak veelal snelweg kilometers.

Nu valt het me op dat bij vollast er een behoorlijke resonantie door de auto gaat bij 2500RPM. Dit is meestal het toerenbereik waar je inkomt na schakelen. Het is niet de cilinderuitschakeling (want vollast), en ik begreep dat deze voor onze markt ook is uitgeschakeld.

Laatst een Fiesta mee gehad met dezelfde motor (maar met 5000km op de teller). Deze had dit probleem niet al voelde ik daar ook dat de motor meer vibreert bij die toeren.

Meerder focus rijders die dit ervaren? Het is niet mega hinderlijk, maar kan het wel worden. Het valt ook op omdat die ecoboost verder gewoon erg soepel z'n werk doet. Mogelijk versleten motorsteunen?
Inmiddels hiervoor naar de dealer geweest. Netjes geholpen. Ze hebben mijne gereden en daarna van de monteurs 2 andere Focussen en eentje uit de showroom. Het is een soort loterij, eentje had het ook. De ander had het niet, de ander had het in mindere mate. Uiteindelijk dus onder de noemer "producteigenschap" weg gezet. Ik vind het prima, want het kan dus blijkbaar ook geen schade.

Minder ding: Focus heeft een enorme pit gekregen die snel een barst werd. Vandaag laten vervangen bij van Mossel. Geen ford ruit meer, maar wel een kwaliteitsraam zo te zien. De perfectionist in mij vindt het wel jammer dat ik nu in de bovenste rand van het raam in het midden de kit een beetje zie zitten. Hiervoor was daar niks te zien.

Is dit trouwens een Focus ding? Ik heb nooit een barst gehad, maar nu al mijne en die auto van een collega precies hetzelfde, beide Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
twowheeler schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Inmiddels hiervoor naar de dealer geweest. Netjes geholpen. Ze hebben mijne gereden en daarna van de monteurs 2 andere Focussen en eentje uit de showroom. Het is een soort loterij, eentje had het ook. De ander had het niet, de ander had het in mindere mate. Uiteindelijk dus onder de noemer "producteigenschap" weg gezet. Ik vind het prima, want het kan dus blijkbaar ook geen schade.

Minder ding: Focus heeft een enorme pit gekregen die snel een barst werd. Vandaag laten vervangen bij van Mossel. Geen ford ruit meer, maar wel een kwaliteitsraam zo te zien. De perfectionist in mij vindt het wel jammer dat ik nu in de bovenste rand van het raam in het midden de kit een beetje zie zitten. Hiervoor was daar niks te zien.

Is dit trouwens een Focus ding? Ik heb nooit een barst gehad, maar nu al mijne en die auto van een collega precies hetzelfde, beide Focus.
Ik moet donderdag een nieuwe ruit laten plaatsen ivm een barst, ook Focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
twowheeler schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:00:
De perfectionist in mij vindt het wel jammer dat ik nu in de bovenste rand van het raam in het midden de kit een beetje zie zitten.
Mag je gewoon wat van zeggen hoor. Van mossel vraagt grof geld voor hun reparaties (zeker als de verzekering het betaald) dus je hoort gewoon een kwalitatief goed eindresultaat te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
x0z8_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Mag je gewoon wat van zeggen hoor. Van mossel vraagt grof geld voor hun reparaties (zeker als de verzekering het betaald) dus je hoort gewoon een kwalitatief goed eindresultaat te krijgen.
Ik zie het alleen als ik van de zijkant de ruit inkijk. Mij valt het op, een ander niet (schat ik zo in). Het is een (van mossel) lease dus ik schat dat ze de kosten aardig laag hebben voor zichzelf. Gozer die het had gedaan heeft het me netjes laten zien. Daarna direct naar werk gegaan en verder niet naar de auto gekeken. Zal er later eens goed naar kijken. Kan overigens ook zijn omdat de "goot" hiervoor vrij smerig was en nu weer silver(lakkleur). Daardoor valt die zwarte kit extra op.

[ Voor 8% gewijzigd door twowheeler op 18-06-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
lolgast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Ik moet donderdag een nieuwe ruit laten plaatsen ivm een barst, ook Focus
Misschien combinatie van lage auto en groot raam. De reparateur gaf aan dat hij ze vaak heeft vervangen en dat dit een fijne auto is voor ze om aan te werken. Deze werkt mee, nooit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor het geval je in een Ford Focus III mocht rijden waarbij een Meyle wiellager Modellnummer 514 752 001 gebruikt is bij een eerdere vervanging:

https://www.autobild.de/a...nfallrisiko-26224015.html

In het ergste geval:

Konkret kann es laut Meyle dazu kommen, dass sich das Hinterrad vom Fahrzeug löst.

Das kann während der Fahrt zu maximalem Kontrollverlust und verheerenden Unfällen führen. Meyle appelliert daher an alle Besitzer eines entsprechenden Fahrzeugs, bei dem die Radnabe schon einmal getauscht wurde, die Nummer auf dem Bauteil zu kontrollieren und das Auto gegebenenfalls umgehend in eine Werkstatt zu schaffen.

:S

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
Is er toevallig een Ford medewerker actief hier op het forum welke in het dealer systeem van Ford kan kijken naar een bestelling? Mijn dealer is niet altijd even happig op het delen van informatie.

Heb het productienummer, agent ordernummer, contractnummer, Orbitnummer en het globale id.
Betreft een nieuwe Explorer welke volgende maand gebouwd wordt en verder weet ik nog niks.

Hij is besteld via het dealer systeem (i.v.m. inruil op voorwaarde) in plaats van via fordnl daardoor kan ik het niet online terug vinden in mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:57

Duinkonijn

Huh?

Als je dealer niet zo happig is, kan je toch verder kijken?

Tis geen snoepje van 10ct

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Duinkonijn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:38:
Als je dealer niet zo happig is, kan je toch verder kijken?

Tis geen snoepje van 10ct
Mee, eens maar de bestelling loopt al.
Echter ben ik erg ongeduldig en zou ik graag een status update hebben. Had de hoop dat de bestelling aan mijn account gekoppeld werd maar helaas omdat dit een dealerorder is werkt dat blijkbaar niet zo en ben ik afhankelijk van hun voor updates over de voortgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheStan
mrfatmen schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:42:
[...]

Mee, eens maar de bestelling loopt al.
Echter ben ik erg ongeduldig en zou ik graag een status update hebben. Had de hoop dat de bestelling aan mijn account gekoppeld werd maar helaas omdat dit een dealerorder is werkt dat blijkbaar niet zo en ben ik afhankelijk van hun voor updates over de voortgang.
Same here. Je weet iig al een stuk meer dan ik, mijn bestelling is zakelijk en de dealer weet niks, kan niks, en deelt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:17
Android Auto is verrekte handig merk ik. Het meeste kan ik gewoon vanaf het touchscreen van de auto. De telefoon ligt dan aan de kabel in het opbergvakje in de middenconsole. Maar voor bijvoorbeeld Flitsmeister (heb geen Pro abbo) vind ik het wel handig dat ik mijn telefoon kan blijven zien.

Ben dus op zoek naar een telefoonhouder voor in een Focus van 2019. Gezien de voorruit en het dak best laag zijn, wil ik die niet op het dashboard of aan de voorruit hebben. Dus ik zoek iets dat aan de middenconsole bevestigd kan worden, wellicht aan de ventilatieroosters, zonder dat het knoppen van climate control en dergelijke in de weg zit. Iemand ervaring met zoiets?

Ik vond een geschikte Brodit mount, maar geen bijbehorende houder voor een Oneplus Nord 2T-5G
https://www.broditcenter....s-19-kuga-20-center-mount

EDIT: ok nevermind, Brodit heeft gewoon verstelbare/universele houders die op een Proclip passen :X lol

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 19-06-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:57

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

FastFred schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:53:
Android Auto is verrekte handig merk ik. Het meeste kan ik gewoon vanaf het touchscreen van de auto. De telefoon ligt dan aan de kabel in het opbergvakje in de middenconsole. Maar voor bijvoorbeeld Flitsmeister (heb geen Pro abbo) vind ik het wel handig dat ik mijn telefoon kan blijven zien.

Ben dus op zoek naar een telefoonhouder voor in een Focus van 2019. Gezien de voorruit en het dak best laag zijn, wil ik die niet op het dashboard of aan de voorruit hebben. Dus ik zoek iets dat aan de middenconsole bevestigd kan worden, wellicht aan de ventilatieroosters, zonder dat het knoppen van climate control en dergelijke in de weg zit. Iemand ervaring met zoiets?

Ik vond een geschikte Brodit mount, maar geen bijbehorende houder voor een Oneplus Nord 2T-5G
https://www.broditcenter....s-19-kuga-20-center-mount

EDIT: ok nevermind, Brodit heeft gewoon verstelbare/universele houders die op een Proclip passen :X lol
Zelf heb ik recent deze gekocht voor in m'n 2014 Fiesta, bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Wat is jullie ervaring met de nieuwe FordPass?
Sindskort zie ik steeds een knop staan 'Enter new fordpass' echter als ik hierop klik dan krijg ik de eerste keer een popup met de verbeteringen.
En daarna blijft hij in een laad situatie staan, alleen de afbeelding van de auto zie ik. Kan ook switchen tussen de 2 autos (vrouw en ik rijden beide ford) maar verder laden er geen controls.

Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWLP2cdZ9Lu_XRfQHcyYUxvY_ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EU0sXdmKLP3HsDSSu0JE4sud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:04
SayWhatAgain! schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:54:
[...]

Zelf heb ik recent deze gekocht voor in m'n 2014 Fiesta, bevalt goed.
Op welk rooster heb je hem zitten? Ik heb er wel eens 1 gekocht maar die werkte niet op de roosters van de Fiesta, daarna de zoektocht opgegeven. Ik heb een Fiesta uit 2013, dus als het bij jou werkt zou het bij mij ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Ik heb een Fiesta 1.0 Ecoboost uit 2019 en ik zit nu bij de dealer voor het eerste onderhoud sinds de auto in mijn bezit is, ik heb de auto bijna een jaar. Er staat 102k km op de teller.

De dealer heeft geconstateerd dat de pakking van het kleppendeksel zweet en adviseert dit te vervangen. Zou 700 euro gaan kosten. Ik heb aangegeven hier over na te willen denken. Ze gaven ook aan dat het een redelijk bekend issue was.
Hebben mensen hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnA3 op 20-06-2024 14:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:15
MartijnA3 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:18:
Ik heb een Fiesta 1.0 Ecoboost uit 2019 en ik zit nu bij de dealer voor het eerste onderhoud sinds de auto in mijn bezit is, ik heb de auto bijna een jaar. Er staat 102k km op de teller.

De dealer heeft geconstateerd dat de pakking van het kleppendeksel zweet en adviseert dit te vervangen. Zou 700 euro gaan kosten. Ik heb aangegeven hier over na te willen denken. Ze gaven ook aan dat het een redelijk bekend issue was.
https://www.focusclub.nl/...oboost-125pk-2017.120524/

Zie ook hier

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Ah dank. Zal zelf ook even foto maken dit weekend en in de gaten houden hoe erg het is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:57

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

ErikG2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Op welk rooster heb je hem zitten? Ik heb er wel eens 1 gekocht maar die werkte niet op de roosters van de Fiesta, daarna de zoektocht opgegeven. Ik heb een Fiesta uit 2013, dus als het bij jou werkt zou het bij mij ook moeten werken.
Ik heb 'm in het rooster linksboven in de middenconsole, dus deels achter de hendel voor de ruitenwisser. Door de draaibare arm in de houder kan ik m'n telefoon net rechtsachter de hendel positioneren, zodat ik wel het hele scherm kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
TheStan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Heeft er iemand inmiddels al meer gehoord over een leverdatum van zijn of haar bestelde Explorer?
Vandaag besteld, verwachte levering in december :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStan
bdw80 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Vandaag besteld, verwachte levering in december :)
Gefeliciteerd! Welke uitvoering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
TheStan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Gefeliciteerd! Welke uitvoering?
Standaard versie extended range, volgens mij gewoon een hele goeie deal op dit moment, ook icm de SEPP subsidie :) Hoor ook mensen klagen over maar 2 jaar garantie, maar voor 830 euro extra heb ik 8 jaar garantie gekregen, dan is het helemaal niet slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Waarom de Ford verkozen boven de Scenic? Of heb je die überhaupt niet overwogen?

Ik dacht eerst nog, de ford is goedkoper maar als je de warmtepomp erbij neemt die de Scenic standaard heeft dan is de Scenic maar 800 euro duurder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EiT

EiT

Chaoss schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:11:
Waarom de Ford verkozen boven de Scenic? Of heb je die überhaupt niet overwogen?
Een Ford vs een Frans gebakje? Keuze snel gemaakt lijkt mij. 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:28
EiT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:22:
[...]

Hier sinds een maand of 2 een 208 als 2e auto, nu al spijt van. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

205Gutmann schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Hier sinds een maand of 2 een 208 als 2e auto, nu al spijt van. :+
Niet proef gereden? Ooit een 208 mee gekregen, vond hem voor geen meter rijden en in vergelijking met een Fiesta enorme achteruit gang in comfort. Was ook nog eens 6k duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

EiT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:22:
[...]

Ik sta er wat objectiever in, ik heb ze beide net zo hoog, of laag :P, zitten. Als ik het zo bekijk krijg je bij de Scenic, meer ruimte, meer luxe, sneller laden, en een mooier interieur. De Explorer heeft rwd en 60pk meer dat zijn de enige pluspunten?

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 21-06-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
EiT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Niet proef gereden? Ooit een 208 mee gekregen, vond hem voor geen meter rijden en in vergelijking met een Fiesta enorme achteruit gang in comfort. Was ook nog eens 6k duurder.
De auto rijdt prima, vergeleken met de Fiesta uit 2013 van mijn vorige werkgever is de 208 qua comfort een stuk beter, vergeleken met mijn s-max legt de 208 het dan weer af. Alleen de betrouwbaarheid laat te wensen over.
In die 2 maanden dat ik hem heb, heb ik al 2 keer stukken gehad. Kan domme pech zijn, maar ik rijdt al 7 jaar Ford en daar heb ik nog maar 1 keer stukken mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
Chaoss schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Ik sta er wat objectiever in, ik heb ze beide net zo hoog, of laag :P, zitten. Als ik het zo bekijk krijg je bij de Scenic, meer ruimte, meer luxe, sneller laden, en een mooier interieur. De Explorer heeft rwd en 60pk meer dat zijn de enige pluspunten?
Explorer heeft een WLTP van 602 km, de Scenic voor hetzelfde geld 430, voor mij een groot en belangrijk verschil. Verder is Frans qua betrouwbaarheid wel echt minder volgens mij...

Wat zit er voor luxe in die Scenic wat er niet in de Explorer zit dan? En qua ruimte, volgens mij zit daar weinig verschil in, op de kofferbak na?

Ook laden klopt volgens mij niet wat je zegt, Explorer zit op 135 kW en de Scenic op 130 kW?

[ Voor 6% gewijzigd door bdw80 op 22-06-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
205Gutmann schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:27:
[...]

De auto rijdt prima, vergeleken met de Fiesta uit 2013 van mijn vorige werkgever is de 208 qua comfort een stuk beter, vergeleken met mijn s-max legt de 208 het dan weer af. Alleen de betrouwbaarheid laat te wensen over.
In die 2 maanden dat ik hem heb, heb ik al 2 keer stukken gehad. Kan domme pech zijn, maar ik rijdt al 7 jaar Ford en daar heb ik nog maar 1 keer stukken mee gehad.
Ik weet n=1 (2 in dit geval), maar 1 vriend van mij heeft een e208 en een andere heeft een Megane EV, allebei ook veel gedonder mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

MartijnA3 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:18:

Geen ervaring mee maar ik zou ook even concullega's bellen of de prijs wat scherper kan.

Schrik hier wel van , kan dit ook bij de Focus voorkomen, zelfde motor?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

bdw80 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:41:
[...]

Explorer heeft een WLTP van 602 km, de Scenic voor hetzelfde geld 430, voor mij een groot en belangrijk verschil. Verder is Frans qua betrouwbaarheid wel echt minder volgens mij...

Wat zit er voor luxe in die Scenic wat er niet in de Explorer zit dan? En qua ruimte, volgens mij zit daar weinig verschil in, op de kofferbak na?

Ook laden klopt volgens mij niet wat je zegt, Explorer zit op 135 kW en de Scenic op 130 kW?
De long range Scenic doet 150kw. En de prijzen liggen dichter bij elkaar:

De long range Explorer + warmte pomp kost 47.150,-
De long range Scenic Techno (wltp 625) kost 47.970,-

Moet wel bij gezegt worden dat de standaard kleur van die Explorer (die lichtblauw) beter te pruimen is dan de standaard kleur (bordeaux rood) van de Scenic. Een ander kleurtje op de scenic kost 800,-

Ruimte achterbank is bij de scenic beter, betere instap achterin en idd grotere kofferbak. Qua luxe is het vooral de afwerking, bij de Ford zie ik op de filmpjes heel veel goedkoop, hard plastic, bij de Renault minder, mooie arm steun achterin met usb aansluitngen en telefoon/tablet houders.

Grootste voordelen van de Ford zijn RWD en 280pk. Betrouwbaarheid lijkt me een achterhaalt iets, ik lees over de Megane EV niet uitzonderlijk veel problemen. Maar goed de Explorer gebruikt VW techniek wat inmiddels al een tijdje mee gaat. Maar met de ID3 en 4 waren in het begin ook heeeel veel kinderziektes. Ik begreep dat de ID4 inmiddels een soort 2 versie qua ev techniek is en dat Ford ook deze verbeterde versie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
Chaoss schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:28:
[...]

De long range Scenic doet 150kw. En de prijzen liggen dichter bij elkaar:

De long range Explorer + warmte pomp kost 47.150,-
De long range Scenic Techno (wltp 625) kost 47.970,-

Moet wel bij gezegt worden dat de standaard kleur van die Explorer (die lichtblauw) beter te pruimen is dan de standaard kleur (bordeaux rood) van de Scenic. Een ander kleurtje op de scenic kost 800,-

Ruimte achterbank is bij de scenic beter, betere instap achterin en idd grotere kofferbak. Qua luxe is het vooral de afwerking, bij de Ford zie ik op de filmpjes heel veel goedkoop, hard plastic, bij de Renault minder, mooie arm steun achterin met usb aansluitngen en telefoon/tablet houders.

Grootste voordelen van de Ford zijn RWD en 280pk. Betrouwbaarheid lijkt me een achterhaalt iets, ik lees over de Megane EV niet uitzonderlijk veel problemen. Maar goed de Explorer gebruikt VW techniek wat inmiddels al een tijdje mee gaat. Maar met de ID3 en 4 waren in het begin ook heeeel veel kinderziektes. Ik begreep dat de ID4 inmiddels een soort 2 versie qua ev techniek is en dat Ford ook deze verbeterde versie gebruikt.
Je klinkt al aardig overtuigd van de Scenic, en dat is prima ;)

Maar ik heb de Ford zonder de warmtepomp (https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto), volgens mij las ik ook ergens dat de ford minder range krijgt met een warmtepomp…

En dan valt de ford dus onder de Sepp subsidie waardoor hij op 42k uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Warmtepomp zorgt voor extra range, zonder warmte pomp moet je de auto verwarmen met electriciteit. Scheelt in de winter zo'n 75km range. Volgens mij wordt de warmte pomp ook voor de accu voorverwarming gebruikt.

Als je voor de Sepp gaat snap ik de beweeg reden om onder een bepaald bedrag te blijven want dat scheelt gewoon veel geld. In mijn geval gaat het om een zakelijke auto dus dan speelt sepp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
Chaoss schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:23:
Warmtepomp zorgt voor extra range, zonder warmte pomp moet je de auto verwarmen met electriciteit. Scheelt in de winter zo'n 75km range. Volgens mij wordt de warmte pomp ook voor de accu voorverwarming gebruikt.

Als je voor de Sepp gaat snap ik de beweeg reden om onder een bepaald bedrag te blijven want dat scheelt gewoon veel geld. In mijn geval gaat het om een zakelijke auto dus dan speelt sepp niet.
Als het me niet veel geld zou kosten zou ik ook voor een warmtepomp gaan, maar heb je de link gelezen? Wellicht is het wel een feature die groter gemaakt wordt dan in de praktijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:28
Warmtepomp is één van die dingen die als je ze niet hebt ook niet mist. In theorie is het beter maar in de praktijk door een eindgebruiker is het verschil lastig te merken. Ik had er geen op mijn Enyaq 60. Nu bezig met een Explorer EV. Qua budget komt daar ook geen warmtepomp op en dat vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Net m’n vader z’n 2019 Kuga ingeruild voor een 2024-5 kuga :7 kijken wat m’n moeder vind :+

Ze weet alleen dat hij gekocht is.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Chaoss schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:23:
Is er een technische reden voor om een warmtepomp apart te moeten afrekenen? Waarom kan de airco niet gewoon twee kanten op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

RemcoDelft schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Is er een technische reden voor om een warmtepomp apart te moeten afrekenen? Waarom kan de airco niet gewoon twee kanten op werken?
De warmtepomp is doorgaans niet voor het interieur maar om de accu op temperatuur te krijgen. Dat kan via een timer voor vertrek (zoals bij de polestar) of voor of tijdens het laden bijvoorbeeld. Als je vertrekt met een accu op ‘optimale’ temperatuur daalt het verbruik, wat je een grotere actieradius oplevert.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:03
bdw80 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Standaard versie extended range, volgens mij gewoon een hele goeie deal op dit moment, ook icm de SEPP subsidie :) Hoor ook mensen klagen over maar 2 jaar garantie, maar voor 830 euro extra heb ik 8 jaar garantie gekregen, dan is het helemaal niet slecht!
2 jaar? Hier fabrieksgarantie van 5 jaar ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
Ltlt schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:14:
[...]

2 jaar? Hier fabrieksgarantie van 5 jaar ontvangen.
Was die 5 jaar niet alleen voor bestellingen tot 11 mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
De Explorer ev is vanaf vandaag proef te rijden na aanmelding.
Dit gebeurd weer in een roadshow omdat er nog maar een paar Explorer beschikbaar zijn.
Op de ford site zijn de plaatsen en datums in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:03
mrfatmen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Was die 5 jaar niet alleen voor bestellingen tot 11 mei?
Oh dat zou kunnen inderdaad. In april de bestelling gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

mrfatmen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:03:
De Explorer ev is vanaf vandaag proef te rijden na aanmelding.
Dit gebeurd weer in een roadshow omdat er nog maar een paar Explorer beschikbaar zijn.
Op de ford site zijn de plaatsen en datums in te zien.
Ik ga op de genoemde data wel even bij een dealer kijken denk ik. Geen zin om er apart een afspraak voor te maken, mischien heb ik geluk en kan ik toch een rondje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Eer dat onze dealer (Dordrecht) aan de beurt is. Verwacht hij ook mijn Explorer al binnen te hebben. Helaas nog niet uit leverbaar. Dat wordt rond 21 aug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

mrfatmen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:10:
Eer dat onze dealer (Dordrecht) aan de beurt is. Verwacht hij ook mijn Explorer al binnen te hebben. Helaas nog niet uit leverbaar. Dat wordt rond 21 aug.
Zo snel? Dacht dat eerste explorers voor consumenten pas in Q1 2025 kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Chaoss schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Zo snel? Dacht dat eerste explorers voor consumenten pas in Q1 2025 kwamen?
Zover ik weet zijn dat de standaard edities.
De premium versie is in Engeland reeds gestart en begin aug start Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ah ik wist niet dat er verschil in levertijd zat tussen de versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Chaoss schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:01:
Ah ik wist niet dat er verschil in levertijd zat tussen de versies.
Autoweek heeft dat keurig uitgelegd, de versie met kleinere accu en minder vermogen komt in januari, die andere binnenkort. Zo snel als VW leveren kan, zeg maar. 🤷

* pjottum steekt de 1.5 in de Focus nog even aan en denkt aan goede tijden.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Sport_Life schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Geen ervaring mee maar ik zou ook even concullega's bellen of de prijs wat scherper kan.

Schrik hier wel van , kan dit ook bij de Focus voorkomen, zelfde motor?
De link hierboven waar het euvel ook werd genoemd gaat over een Focus, dus ja. Concullega idd gebeld, ze deden het af als bangmakerij. Elke motor "zweet" en zolang hij niet veel olie verbruikt is er niks aan de hand. Volgens de concullega.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCHH9QgLW3dA4VdxjoWCPq_UDgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BhctuT2IBmVUiuM7ang9jXSM.png?f=fotoalbum_large

Mijn definitie van 'vooruit gaan' is toch anders dan die van Ford...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:05
zunrob schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:01:
[Afbeelding]

Mijn definitie van 'vooruit gaan' is toch anders dan die van Ford...
Precies dit dacht ik ook toen ik het net zag op m’n app. Lachwekkend gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
De hele API wordt/is vernieuwd en het lijkt er op dat Ford (USA in dit geval, daar heb ik terugkoppeling van gezien) nog niet alle functies in ‘APIv2’ heeft zitten maar zich door “misbruik” van de huidige API genoodzaakt voelt wel al over te gaan.

Ik vermoed dat de functies wel terug gaan komen, maar dan heb ik het over minimaal 8 maanden. En zelfs dan nog in stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Een jaar of 2 geleden hebben ze die Fordpass toch ook al eens uitgekleed qua functies?
Toch jammer dat ze regelmatig functies uit het app slopen onder het mom van gebruikersgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Die app is erg traag met het ontgrendelen van m’n auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x0z8_
Duinkonijn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:32:
Die app is erg traag met het ontgrendelen van m’n auto
Ligt niet specifiek aan de app, maar de auto die niet 100% van de tijd verbonden is met LTE omdat je accu dan gigantisch snel er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lolgast schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:51:
De hele API wordt/is vernieuwd en het lijkt er op dat Ford (USA in dit geval, daar heb ik terugkoppeling van gezien) nog niet alle functies in ‘APIv2’ heeft zitten maar zich door “misbruik” van de huidige API genoodzaakt voelt wel al over te gaan.

Ik vermoed dat de functies wel terug gaan komen, maar dan heb ik het over minimaal 8 maanden. En zelfs dan nog in stappen
Reken er maar niet op. Uit de app voor de vorige generatie hebben ze ook allerlei functionaliteit gesloopt en dat is allemaal nooit meer terug gekomen.

Ford heeft een geschiedenis van het uitkleden van apps dus 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik kom hier even buurten en wat advies inwinnen voor een mogelijke overstap naar Ford ;)
Ik ben nu al 13 jaar in het bezit van een Peugeot 206 RC (daarvoor een 206 GTI en daarvoor een 205 GTI).
Mijn 206RC heb ik erg veel geluk mee gehad. Die was zeer goed onderhouden en ik heb em ook zeer goed onderhouden (in 2021 d-riem door fout van de garage kapot gegaan en ze hebben me de motor volledig op hun kosten gereviseerd), dus ik hoop toch dat ik daar nog wat voor terugkrijg (uit 2005, met 214K op de teller), aangezien "cult auto's" tegenwoordig toch erg duur zijn.

Kep toch altijd een zwak voor hothatches en ik weet echt 0,0 van Ford, maar ik kwam dus uit op een Ford Fiesta ST. Ik heb overwogen: Polo GTI, 208GTI, Clio of Megane RS/sport en anderen, maar ze zijn 2e hands allemaal zo duur, en de Fiesta ST hoor ik eigenlijk voornamelijk goeie verhalen over en dat je "veel auto voor je geld" krijgt. En dat is qua rijervaring en betrouwbaarheid net zo degelijk.

Ik was in ieder geval aan het hopen op het vinden van een Fiesta ST (mk7) met:
- <110dkm
- volledig origineel (geen hakkietakkie bumpers, sideskirts, en andere kermisattracties)
- bouwjaar vanaf 2015
- liefst dealeronderhouden (maar zegt het wat als je dat niet doet? Ik heb mijn 206RC niet bij de dealer laten onderhouden, maar een lokale garage die echt top is! Een Ford dealer zal je auto gewoon onderhouden ookal zit er een ander vliegwiel in),
- het liefste geen rode stoelen (de gewone half zwart half grijs leder&stof is prima)
- kleur: geen witte en geen rooie

Ik heb het volgende verzameld waar ik op moet letten:
- erachter komen of vliegwiel niet vervangen is door een ander vliegwiel -> versnellingsbak zou dan op den duur niet lekker schakelen (iets met synchromesh ringen o.i.d.?)
- kijken of er niet al teveel lakschade (en verdere schade) is
- kijken of het interieur niet al te bekrast/doorgezeten
- kijken of alle elektriek het doet (regensensor/lichtsensor, alle knopjes e.d.)
- bonkgeluiden met sturen of wanneer je over drempels gaat
- ga het liefste naar een dealer/bedrijf die verstand hebben van (ford) performance cars
- koop een zo laat mogelijke en koop geen (te) goedkope

Mijn budget is 10K mét inruiling van mijn eigen auto.

Wat denken jullie?
1: is dit budget realistisch voor mijn wensen?
2: moet ik nog ergens anders op letten? Ik ben zeker geen autotechneut, dus je kunt me alles wijs maken

De 206RC en Fiesta ST (iig de mk7) zijn behoorlijk vergelijkbaar, qua rijgedrag, qua gewicht en qua vermogen. Met de Ford zou ik er best op vooruit gaan qua emissie en verbruik. Dus als Ford-leek zou ik in eerste instantie zeggen dat ik met de ruil in feite redelijk "gelijk oversteek". Vermoedelijk heeft de Fiesta ST minder kofferruimte en achterzit-ruimte.

Eén nadeel van mijn RC die ik nu op oudere leeftijd soms wel vaker ervaar: een gesprek met elkaar voeren als je op de snelweg zit moet op een vrij hard volume: in de auto maakt het allemaal wat meer kabaal. Maar ja, tis een ongeblazen 2 liter motor met 180pk in een lichte carrosserie, en ik ben een beetje bang dat de Ford misschien ook wel zoveel kabaal maakt. Tegelijkertijd is de carrosserie van de Fiesta een stuk nieuwer en meer bij de tijd zijn dat het allemaal wel wel mee zal vallen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7LwieuYe3A_OwV0795YppQJy50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNTnIzBcbvJ0NFbH7s1NSanZ.jpg?f=fotoalbum_large
Net proef gereden vanuit de dealer in Zeist.
Deze komt ter vervanging van een Skoda Enyaq ivm ander werk.
Ten opzichte van een Enyaq is veel hetzelfde. De stoelen zien er anders uit maar zitten vergelijkbaar. De instap achterin en de kofferbak zijn een heel stuk krapper. In het interieur is de zit misschien nog wel ruimer.
Dat kantelbare scherm is een leuke gimmick maar dat hij zo groot is, is wel erg prettig in gebruik.
De vering is stugger. Over korte drempels is dat niet heel prettig. Op een klaverblad wel.
Ook regenereert de auto op B minder dan de Enyaq. Daar had ik de rem alleen nodig bij het stoplicht. Nu moet ik toch af en toe bij remmen.
Al met al tevreden over de auto. Maandag bestellen bij de leasemaatschappij.

[ Voor 11% gewijzigd door Teus.espresso op 29-06-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDutchman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-08 16:19
Teus.espresso schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:36:
[Afbeelding]
Net proef gereden vanuit de dealer in Zeist.
Deze komt ter vervanging van een Skoda Enyaq ivm ander werk.
Ten opzichte van een Enyaq is veel hetzelfde. De stoelen zien er anders uit maar zitten vergelijkbaar. De instap achterin en de kofferbak zijn een heel stuk krapper. In het interieur is de zit misschien nog wel ruimer.
Dat kantelbare scherm is een leuke gimmick maar dat hij zo groot is, is wel erg prettig in gebruik.
De vering is stugger. Over korte drempels is dat niet heel prettig. Op een klaverblad wel.
Ook regenereert de auto op B minder dan de Enyaq. Daar had ik de rem alleen nodig bij het stoplicht. Nu moet ik toch af en toe bij remmen.
Al met al tevreden over de auto. Maandag bestellen bij de leasemaatschappij.
Gisteren in dezelfde auto gereden :)
Enyaq en id.4 had ik ook al geprobeerd, qua veer comfort zit hij er een beetje tussenin denk ik, harder als de Enyaq inderdaad maar wat minder stug als de id.4.
De id.4 vond ik bijzonder slecht in het nemen van drempels, echt een groot verschil met de Enyaq. Bij een rondje drempeldorp den Dolder deed de Explorer het goed.
Ik ga hem morgen ook bestellen, in Lucid red 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:19
Deathchant schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:52:
Ik kom hier even buurten en wat advies inwinnen voor een mogelijke overstap naar Ford ;)
Ik ben nu al 13 jaar in het bezit van een Peugeot 206 RC (daarvoor een 206 GTI en daarvoor een 205 GTI).
Mijn 206RC heb ik erg veel geluk mee gehad. Die was zeer goed onderhouden en ik heb em ook zeer goed onderhouden (in 2021 d-riem door fout van de garage kapot gegaan en ze hebben me de motor volledig op hun kosten gereviseerd), dus ik hoop toch dat ik daar nog wat voor terugkrijg (uit 2005, met 214K op de teller), aangezien "cult auto's" tegenwoordig toch erg duur zijn.

Kep toch altijd een zwak voor hothatches en ik weet echt 0,0 van Ford, maar ik kwam dus uit op een Ford Fiesta ST. Ik heb overwogen: Polo GTI, 208GTI, Clio of Megane RS/sport en anderen, maar ze zijn 2e hands allemaal zo duur, en de Fiesta ST hoor ik eigenlijk voornamelijk goeie verhalen over en dat je "veel auto voor je geld" krijgt. En dat is qua rijervaring en betrouwbaarheid net zo degelijk.

Ik was in ieder geval aan het hopen op het vinden van een Fiesta ST (mk7) met:
- <110dkm
- volledig origineel (geen hakkietakkie bumpers, sideskirts, en andere kermisattracties)
- bouwjaar vanaf 2015
- liefst dealeronderhouden (maar zegt het wat als je dat niet doet? Ik heb mijn 206RC niet bij de dealer laten onderhouden, maar een lokale garage die echt top is! Een Ford dealer zal je auto gewoon onderhouden ookal zit er een ander vliegwiel in),
- het liefste geen rode stoelen (de gewone half zwart half grijs leder&stof is prima)
- kleur: geen witte en geen rooie

Ik heb het volgende verzameld waar ik op moet letten:
- erachter komen of vliegwiel niet vervangen is door een ander vliegwiel -> versnellingsbak zou dan op den duur niet lekker schakelen (iets met synchromesh ringen o.i.d.?)
- kijken of er niet al teveel lakschade (en verdere schade) is
- kijken of het interieur niet al te bekrast/doorgezeten
- kijken of alle elektriek het doet (regensensor/lichtsensor, alle knopjes e.d.)
- bonkgeluiden met sturen of wanneer je over drempels gaat
- ga het liefste naar een dealer/bedrijf die verstand hebben van (ford) performance cars
- koop een zo laat mogelijke en koop geen (te) goedkope

Mijn budget is 10K mét inruiling van mijn eigen auto.

Wat denken jullie?
1: is dit budget realistisch voor mijn wensen?
2: moet ik nog ergens anders op letten? Ik ben zeker geen autotechneut, dus je kunt me alles wijs maken

De 206RC en Fiesta ST (iig de mk7) zijn behoorlijk vergelijkbaar, qua rijgedrag, qua gewicht en qua vermogen. Met de Ford zou ik er best op vooruit gaan qua emissie en verbruik. Dus als Ford-leek zou ik in eerste instantie zeggen dat ik met de ruil in feite redelijk "gelijk oversteek". Vermoedelijk heeft de Fiesta ST minder kofferruimte en achterzit-ruimte.

Eén nadeel van mijn RC die ik nu op oudere leeftijd soms wel vaker ervaar: een gesprek met elkaar voeren als je op de snelweg zit moet op een vrij hard volume: in de auto maakt het allemaal wat meer kabaal. Maar ja, tis een ongeblazen 2 liter motor met 180pk in een lichte carrosserie, en ik ben een beetje bang dat de Ford misschien ook wel zoveel kabaal maakt. Tegelijkertijd is de carrosserie van de Fiesta een stuk nieuwer en meer bij de tijd zijn dat het allemaal wel wel mee zal vallen.
Welkom! :) Ik heb zelf een jaar geleden een Fiesta ST mk7 gekocht, 2017, <100k KM. Wat me toen in de zoektocht opviel is dat er heel veel ST's aangepast zijn, ik zou er dus ook sowieso meerdere gaan proefrijden, dan merk je vanzelf of er een standaard is.

Wat betreft je vragen
  • Budget vind ik lastig te beantwoorden. Ik weet niet precies wat zo'n 206RC waard is. De wat duurdere ST's waren vaak wel echt aanzienlijk netter. Zowel de buitenkant als de binnenkant. Persoonlijk zou ik geen goedkopere nemen want de staat van het interieur/exterieur zegt vaak ook iets over hoe er verder mee om is gegaan (netjes warmrijden etc)
  • De lak heeft erg snel last van steenslag. Schrik dus niet direct van wat steenslag op de motorkap. Verder moet de auto wel netjes zijn natuurlijk
  • Qua geluid tijdens het rijden is het natuurlijk net wat je gewend bent. Maar bij normaal gebruik vind ik de ST zeker stil genoeg voor gesprekken.
  • Wat betreft bonkgeluiden is dat volgens mij niet Fiesta specifiek maar het is altijd goed om goed te luisteren/voelen hoe het onderstel er aan toe is. Bonken kan duiden op versleten draagarmen,
  • De schokdempers moeten stug maar niet oncomfortabel voelen. De auto moet niet nadeinen maar zou ook niet oncomfortabel hard over drempels moeten stuiteren. Gezien je een 206RC hebt zul je daar wel wat ervaring mee hebben gok ik :)
Je hebt het over electronica testen (regensensor, lichtsensor). Houd er rekening mee dat er verschillende optiepakketten aangeboden werden. Lang niet elke auto heeft alle opties. Ik had zelf een aantal must-haves. Als je weet waar je op moet letten kun je heel makkelijk op de advertentiefoto's zien of de auto alle opties heeft die je wilt hebben. Ik had destijds een website gevonden waar alle wijzigingen per modeljaar en optie pakketen uitgelegd waren die ik helaas niet meer kan terugvinden. Wat ik nog wel weet:
• Inklapbare spiegels zitten in het convenience package. Dit is inclusief keyless entry (dat is makkelijk te herkennen aan de foto's)
• Cruise control is een losse optie, makkelijk te herkennen op het stuur
• Achteruitrijcamera en parkeersensoren (alleen achter) waren beide losse optie
• Regensensor zit in het pakket waar ook automatische verlichting in zit (te herkennen aan de draaiknop voor de verlichting en de sensoren in de voorruit). Deze was voor mij een must want je kunt de verlichting niet altijd op AAN laten staan, dan blijven ze aan als de auto uitgezet wordt.
• Style pakket is te herkennen aan de grijze velgen, rode remklauwen en de verlichte sierstrip in de deur

Zelf vond ik het leuk om Bij House of Cars in Eindhoven te kijken. Ze hebben heel veel snelle Fords staan. Leuk om te kijken, wat verschillen tussen modellen te zien, kleuren te vergelijken en hebberig te worden. 8)

Mocht je nog specifieke vragen hebben laat het vooral weten! Ik ben ook geen autotechnicus en weet ook niet alle ins en outs maar ik heb me wel redelijk ingelezen vorig jaar voordat ik tot aankoop overging. Zonde om dat niet te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

josje94 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Welkom! :) Ik heb zelf een jaar geleden een Fiesta ST mk7 gekocht, 2017, <100k KM. Wat me toen in de zoektocht opviel is dat er heel veel ST's aangepast zijn, ik zou er dus ook sowieso meerdere gaan proefrijden, dan merk je vanzelf of er een standaard is.

Wat betreft je vragen
  • Budget vind ik lastig te beantwoorden. Ik weet niet precies wat zo'n 206RC waard is. De wat duurdere ST's waren vaak wel echt aanzienlijk netter. Zowel de buitenkant als de binnenkant. Persoonlijk zou ik geen goedkopere nemen want de staat van het interieur/exterieur zegt vaak ook iets over hoe er verder mee om is gegaan (netjes warmrijden etc)
  • De lak heeft erg snel last van steenslag. Schrik dus niet direct van wat steenslag op de motorkap. Verder moet de auto wel netjes zijn natuurlijk
  • Qua geluid tijdens het rijden is het natuurlijk net wat je gewend bent. Maar bij normaal gebruik vind ik de ST zeker stil genoeg voor gesprekken.
  • Wat betreft bonkgeluiden is dat volgens mij niet Fiesta specifiek maar het is altijd goed om goed te luisteren/voelen hoe het onderstel er aan toe is. Bonken kan duiden op versleten draagarmen,
  • De schokdempers moeten stug maar niet oncomfortabel voelen. De auto moet niet nadeinen maar zou ook niet oncomfortabel hard over drempels moeten stuiteren. Gezien je een 206RC hebt zul je daar wel wat ervaring mee hebben gok ik :)
Je hebt het over electronica testen (regensensor, lichtsensor). Houd er rekening mee dat er verschillende optiepakketten aangeboden werden. Lang niet elke auto heeft alle opties. Ik had zelf een aantal must-haves. Als je weet waar je op moet letten kun je heel makkelijk op de advertentiefoto's zien of de auto alle opties heeft die je wilt hebben. Ik had destijds een website gevonden waar alle wijzigingen per modeljaar en optie pakketen uitgelegd waren die ik helaas niet meer kan terugvinden. Wat ik nog wel weet:
• Inklapbare spiegels zitten in het convenience package. Dit is inclusief keyless entry (dat is makkelijk te herkennen aan de foto's)
• Cruise control is een losse optie, makkelijk te herkennen op het stuur
• Achteruitrijcamera en parkeersensoren (alleen achter) waren beide losse optie
• Regensensor zit in het pakket waar ook automatische verlichting in zit (te herkennen aan de draaiknop voor de verlichting en de sensoren in de voorruit). Deze was voor mij een must want je kunt de verlichting niet altijd op AAN laten staan, dan blijven ze aan als de auto uitgezet wordt.
• Style pakket is te herkennen aan de grijze velgen, rode remklauwen en de verlichte sierstrip in de deur

Zelf vond ik het leuk om Bij House of Cars in Eindhoven te kijken. Ze hebben heel veel snelle Fords staan. Leuk om te kijken, wat verschillen tussen modellen te zien, kleuren te vergelijken en hebberig te worden. 8)

Mocht je nog specifieke vragen hebben laat het vooral weten! Ik ben ook geen autotechnicus en weet ook niet alle ins en outs maar ik heb me wel redelijk ingelezen vorig jaar voordat ik tot aankoop overging. Zonde om dat niet te delen.
@josje94 Erg bedankt voor je behulpzame berichtje. Appreciated!!
Uh ja, mijn RC is vrij hard ja, ik voel echt elk steentje. Soms stoort me dat wel, maar als ik kijk wat voor wegligging dat ding heeft, dan verbleekt het wel snel ;)

Ik moet je heel eerlijk zeggen qua opties...tja....de auto's die ik tot en met nu heb gehad waren dan vrij "spartaans". Ik heb climate control en een regen & lichtsensor en dan heb je het gehad :)
Dus alles wat extra is, is een pluspunt. Misschien ben ik daarin wat ouderwets (of omdat ik het nog nooit anders heb gehad :P ), maar ik ben snel tevreden.

Als ik regensensor & lichtsensor heb, climate control en half lederen recardostoelen vind ik het eigenlijk wel best.
De enige wens die ik nu kan bedenken, naast dat ik de originele velgen wil hebben, is dat het fijn zou zijn als ik een automatisch dimmende binnenspiegel heb; niks zo irritant als lichtstralen van degene achter me via de spiegel in mijn ogen schijnt. Oh, en een beetje fatsoenlijk geluid, in ieder geval beter dan het doorgaans blikkerige of afgevlakte geluid van standaard audio is wel wenselijk.
Voor de rest zijn alle andere zaken wel leuke extra's, maar geen must. Verwarmde stoelen kan, maar hoeft niet. Ik zag ook al dat het mogelijk was dat buitenspiegels verwarmd waren, sow zeg ;)
Oh en het zou fijn zijn als ik muziek op mijn telefoon kan afspelen via de auto-audio. Nu zit ik altijd met CD's heen en weer te wissen...

offtopic:
Mijn 206 RC (bwjr 2005) is een volledig originele, Nederlandse RC met 214K op de teller met fabriek-af JBL audio performance systeem + subwoofer. Van de eerste eigenaar (Gert-Jan ten Have) heeft ie een RVS uitlaat eronder toen ik em kocht in 2011. Die zit er nu nog steeds onder in goeie staat, dus ik ben echt heel tevreden. In 2021 heeft de nieuwe distributieriem het na een half jaar begeven door een foutje van de garage. Zij hebben volledig op eigen kosten de motor gereviseerd, netjes he? Sindsdien praktisch 0,0 olieverbruik meer d:)b . Dus in feite heb ik weer een "zo goed als nieuwe" motor. Ik besef me dat ik echt geluk heb gehad met deze RC, er is werkelijk nooit wat ernstigs aangeweest, buiten regulier onderhoud (banden, remblokjes & schijven etc).
Ik heb ALLE historie, bonnetjes, folders en alles in een klapper bewaard. Is echt een heel boekwerk aan onderhoudshistorie ;) In ieder geval heb ik 4 nieuwe banden nu (michelin pilot sport 5), 2 nieuwe remschijven en remblokken, de d-riem etc is in 2021 vervangen plus die motorrevisie, daklijsten in 2021 vervangen (dus ziet nu weer mooi zwart uit ipv grijs) dus hij is gewoon helemaal in orde.
Mijn RC heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat het alcantara op de bestuurdersstoel kapot is. Ik ben naar zeker 4 verschillende auto-fix-bedrijven en interieurzaken geweest om dit te laten fixen, maar zij zeiden "het is allemaal in 1 stuk gegoten, dus we kunnen niet zomaar het alcantara eruit peuteren en er nieuwe omheen doen. Daar moet de hele stoel voor ontmanteld worden". Ik ben 2 jaar lang opzoek geweest naar een vervangende stoel, maar die zijn gewoon bijna niet te krijgen, en anders is het 1400 euro voor 2 stoelen o.i.d. die dan ook vrij afgeleefd uitzien.

Wat ik denk dat mijn RC waard is? Tis een cult autootje en ik zie er welgeteld eentje te koop staan via autoweek voor bijna 14.000 euro (168 dkm op de teller). Op marktplaats zie je echt afgeragde meuk :N
Als ik marktplaats een beetje uitmiddel met wat er op autoweek/autotrack/autoscout24 etc bij dealers en autobedrijven te koop staat, kom ik toch wel op een 5K uit. Ik wil mijn auto gewoon kunnen inruilen, alles in 1x geregeld. Ik heb echt geen zin in marktplaats-johnnies die nog niet de helft bieden en alleen maar langskomen om te rijden en dan niets kopen. Heb ik 1x gedaan toen ik de 205 GTI wilde verkopen, maar dat doe ik niet meer.
Stiekem hoop ik wel dat mijn 206RC bij een andere liefhebber terecht komt, want het is echt een goed exemplaar en ik ben er altijd zuinig mee omgegaan.

Dus ik dacht als ik een Fiesta ST voor 15K of 16K vind en dan mét inruiling van mijn auto op 10-12K uitkom, dat dat zou moeten lukken.
Ik heb deze filter:
https://www.autoweek.nl/o...&vermogen=151-200&zoek=st

Ik kom op niet veel ST's uit to be honest...De door jouw aangedragen House of Cars had ik eigenlijk al meteen op het vizier staan...Ik moet zelf uit Zuid-Limburg komen, dus als ik meerdere ST's wil ervaren (en dan niet alleen van House of Cars), dan moet ik alles proberen op 1 dag te plannen. Met het OV komen lukt natuurlijk niet omdat zij ook in mijn auto moeten kunnen rijden. Weet jij zo nog andere dealers/autobedrijven die goed aangeschreven staat als het komt op betrouwbaarheid van hun auto's (en garantie)?
Ik zag toevallig in Baarn en Dronten (Pitstop) nog ene te koop, en in Horst een donkerblauwe. Die laatste was relatief duur t.o.v. aantal km's.

In ieder geval als blijkt dat ze te weinig voor mijn auto willen geven en ik dus nog meer moet bijleggen dan dat ik zelf heb, dan houdt het op en dan rij ik mijn 206RC gewoon verder. Ik hoef niet perse een ST, ik was eigenlijk gewoon per toeval wat aan het neuzen en kijken of ik tegenwoordig nog steeds zo'n soort autootje zou kunnen betalen en met de Fiesta ST + inruiling van mijne zou dat nog wel kunnen ;)

Misschien moeten we maar niet te lang hier doorgaan, anders wordt het misschien als offtopic gezien. Dan kan het verder via DM.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
@Deathchant: ik heb zo'n automatisch dimmende lichtsensor, en ik mis de handmatige instelling. Overdag doet dit namelijk helemaal niks, terwijl ook dan koplampen veel te fel zijn.
Pagina: 1 ... 126 ... 139 Laatste