Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 120 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 08:35
Marcel Br schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:34:
Ik heb een 3.5 uit 2018 dus het kan afwijken.
Volgens het boekje alleen een storingslamp ( :| ) , ook bv wanneer een reservewiel (blijkbaar zonder sensor) gebruikt wordt.
Niet alleen een storingslamp, ook een irritant harde FORD pingel om te waarschuwen. Steeds maar weer :X

• SniperGuy
JeroenNietDoen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:47:
Momenteel aan het oriënteren op een Focus ter vervanging van mijn Audi A3. De A3 heeft er 121K opzitten en heeft nu nog een leuke inruilwaarde.

De vrouw wil echter absoluut geen station, en eerlijk gezegd heeft hatchback ook meer mijn voorkeur. Ik moet zeggen dat er aanzienlijk veel meer wagons te koop staan dan de hatchback.

Anyway, heb 2 opties in de regio gevonden:

1. ST-line business, 2018, 126PK, 61K kilometers. Heeft een panoramadak. €24950,-
2. ST-line business, 2019, 150PK, 41K kilometers. €23950,-

Verder zijn beide wagens identiek in opties, elk pack, elk snufje. Wel viel mij op dat die nr. 1 bij sortering van mijn zoekopdracht (65K KM, €25K max, vanaf 2018, ST-line) de duurste van Nederland was. Identieke uitvoeringen zijn gemiddeld 2.000 goedkoper. Dat biedt ruimte voor onderhandeling.

Wat ik hier echter even wilde voorleggen is het volgende. Ik zag achterop nr. 2 een plaatje met mountune. Na wat googlen kwam ik erachter dat dit tuning betreft. Het eerste wat mij dan te binnen schiet is, hoe is er met deze wagen omgegaan, en tuning moet een effect hebben op slijtage.

Hoe kijken jullie daar tegenaan :?
Ik zou toch voor de 1.5 gaan boven de 1.0. De onderhoudhistory waarover je viel kan (mits uitgevoerd bij een dealer) altijd opgevraagd worden :Y
Wat ze vaal met de 1.5 150pk doen is de software erin zetten van de 1.5 182pk. Dat is gewoon dezelfde motor :Y

• SniperGuy
Rocketman schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:48:
De liefhebbers van het horror genre komen ruimschoots aan hun trekken bij de aanschaf van een Ford Ecoboost motor. Vooral de 1.0 3 cilinder motor is erg berucht en de enorme problemen zijn vergelijkbaar met die van de 1.2 Puretechs. Ik las ergens: There is no better way to burn money on cars than buying a Ford with a 1.0 Ecoboost engine.
Dat valt best mee, wat ik veel lees is onbekende onderhoudhistory, verkeerde olie/onderhoud, te zwaar belasten en het nieuwe rijden (al dan niet met caravan in de bergen |:( )
Mijn ervaringen so far:
1.0 100pk in een Fiesta 2014: geen problemen
1.0 125pk in een Fiesta 2019: geen problemen
1.5 182PK (4 cilinder) in een Focus 2017: geen problemen
1.6 182PK (4 cilinder) in een Focus 2012: kapotte koppakking en daardoor financieel nagenoeg afgeschreven

• Rocketman
  • Laatst online: 23-09 22:52
[quote]SniperGuy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:15:
[...]

Dat valt best mee, wat ik veel lees is onbekende onderhoudhistory, verkeerde olie/onderhoud, te zwaar belasten en het nieuwe rijden (al dan niet met caravan in de bergen |:( )
Mijn ervaringen so far:
1.6 182PK (4 cilinder) in een Focus 2012: kapotte koppakking en daardoor financieel nagenoeg afgeschreven
[/quote

De individuele ervaringen van één persoon zegt helemaal niets over de statistieken van een autotype. Ik denk dat als ik zelf een Focus met zo'n driepittertje zou kopen, hem dankzij mijn fluwelen rijstijl wel zou heel houden. In de praktijk gebeuren er echter rare dingen met auto's en dan vallen de zwakkere broeders zoals de slecht geconstrueerde 1.0 Ecoboost Ford motoren al eersten door de mand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
SniperGuy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb ergens wel spijt dat ik geupgrade heb van 3.0 naar 3.4 in mijn 2017 Focus: kaarten, GUI ed werken allemaal prima. Het enige wat wezenlijk anders is zijn:
  • radio logo's
  • Google maps navigatie aanwijzigingen kan je zien in het cluster tussen je tellers
Het grote nadeel is dat bij wisselende lichtomstandigheden het Sync scherm irritant knippert bij het dimmen.
Schijnt iets hardwarematigs te zijn waar je niets aan kunt doen. Als ik dat geweten had, dan had ik niet geupdate via Cyanlabs.
De meerwaarde van F11 over F8 kaarten en de eerder aangegeven wijzigingen zijn nihil.
Qua kaarten gebruik ik toch altijd AA met Google maps :Y
Bedankt voor de waarschuwing. Dan laat ik mijn RS uit 2017 ook gewoon op 3.0. Ik had graag het nieuwe uiterlijk gehad van 3.4. Maar zulke rare bugs en/of beperkingen ben ik wel huiverig voor. Altijd bijzonder om te lezen dat veel mensen stellig zeggen dat het probleemloos kan. Maar op het forum lees je dan een hoop rare gevallen en wordt ineens verwezen naar het programmeren van je APIM en dergelijke. Dat staat haaks op het gebruiksgemak wat Cyanlabs hoort te brengen.

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 12:31
SniperGuy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb ergens wel spijt dat ik geupgrade heb van 3.0 naar 3.4 in mijn 2017 Focus: kaarten, GUI ed werken allemaal prima. Het enige wat wezenlijk anders is zijn:
  • radio logo's
  • Google maps navigatie aanwijzigingen kan je zien in het cluster tussen je tellers
Het grote nadeel is dat bij wisselende lichtomstandigheden het Sync scherm irritant knippert bij het dimmen.
Schijnt iets hardwarematigs te zijn waar je niets aan kunt doen. Als ik dat geweten had, dan had ik niet geupdate via Cyanlabs.
De meerwaarde van F11 over F8 kaarten en de eerder aangegeven wijzigingen zijn nihil.
Qua kaarten gebruik ik toch altijd AA met Google maps :Y
Dat knipperen van het scherm klopt dat is een ding maar ik stoor me er niet aan.
Ik had juist problemen met Apple CarPlay hij gaf de gps positie niet goed aan alsmede de snelheid.
Dat was na de update voorbij.
SniperGuy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:15:
[...]

De 1,5 4 cilinder 150 en 182pk hebben vaak problemen met koelvloeistof lekkage in de motor (cilinder 2 en 3).
Dit komt niet door de koppakking maar door het ontwerp van het onderblok.
Enige wat dan ook helpt is een nieuw (gewijzigd) onderblok.
Ik heb gelukkig nog geen last :)

[ Voor 18% gewijzigd door ComTech op 27-09-2023 20:47 ]

• SniperGuy
ComTech schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:43:
[...]

Dat knipperen van het scherm klopt dat is een ding maar ik stoor me er niet aan.
Ik had juist problemen met Apple CarPlay hij gaf de gps positie niet goed aan alsmede de snelheid.
Dat was na de update voorbij.

[...]

De 1,5 4 cilinder 150 en 182pk hebben vaak problemen met koelvloeistof lekkage in de motor (cilinder 2 en 3).
Dit komt niet door de koppakking maar door het ontwerp van het onderblok.
Enige wat dan ook helpt is een nieuw (gewijzigd) onderblok.
Ik heb gelukkig nog geen last :)
Ik heb met de Sync 3.4 update weleens gehad dat Sync dacht dat ik een Hybride/EV had met bijbehorende plaatjes. Zo vlekkenloos is het dus niet altijd :+

Dat onderblok is inderdaad een probleem omdat Ford zo slim dacht te zijn door koelkanalen tussen de cilinders te maken. Op de lange duur is dat niet heel slim gebleken, maar als ik het goed begrepen heb is dat alleen bij de USA modellen een probleem. De in de DE gefabriceerde modellen hebben andere onderblokken en andere modelnummers. Hier in NL heb ik een dergelijk geval nog niet mogen aanschouwen. Wel een paar gevallen van gebroken zuigers :X

• SniperGuy
Rocketman schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:38:
[quote]SniperGuy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:15:
[...]

Mijn ervaringen so far:
De individuele ervaringen van één persoon zegt helemaal niets over de statistieken van een autotype. Ik denk dat als ik zelf een Focus met zo'n driepittertje zou kopen, hem dankzij mijn fluwelen rijstijl wel zou heel houden. In de praktijk gebeuren er echter rare dingen met auto's en dan vallen de zwakkere broeders zoals de slecht geconstrueerde 1.0 Ecoboost Ford motoren al eersten door de mand.
[/quote]

Inderdaad één is geen :Y
Ik heb het vermoeden dat het voornamelijk de eerste generaties 1.0 in de Focus zijn. 1.0 in Fiesta's met problemen heb ik nog niet over gelezen, noch over latere generaties 1.0 in de Focus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
Tegenwoordig hebben de 1.0 Ecoboost motoren overigens geen distributieriem meer, maar een ketting. Ik heb zelf een Mk4 Focus Wagon uit januari 2019 en die heeft dus een ketting. Vanwege de issues met de riemen heeft Ford dat aangepast.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 21:43
Aziraphale schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:10:
Tegenwoordig hebben de 1.0 Ecoboost motoren overigens geen distributieriem meer, maar een ketting. Ik heb zelf een Mk4 Focus Wagon uit januari 2019 en die heeft dus een ketting. Vanwege de issues met de riemen heeft Ford dat aangepast.
Waar kan ik deze info vinden? Dit zou dus betekenen dat mijn focus mk4.5 met 1.0 155pk MHEV dus een ketting heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ComTech
SniperGuy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:34:
[...]
Dat onderblok is inderdaad een probleem omdat Ford zo slim dacht te zijn door koelkanalen tussen de cilinders te maken. Op de lange duur is dat niet heel slim gebleken, maar als ik het goed begrepen heb is dat alleen bij de USA modellen een probleem. De in de DE gefabriceerde modellen hebben andere onderblokken en andere modelnummers. Hier in NL heb ik een dergelijk geval nog niet mogen aanschouwen. Wel een paar gevallen van gebroken zuigers :X
Ik dacht dat het vaker met een automaat voorkomt (iets met temperatuur en belasting) en daardoor meer voorkomt in de USA (rijden vaker automaat).
Ik heb er diversen zien langskomen (werk bij een dealer).
Sterker er staat nu een C-MAX (die wacht op een nieuw onderblok) met 40k KM die het probleem heeft.
Ik heb zelf een focus van 2017 met 120k km en die heeft tot nu toe gelukkig geen problemen.
Aziraphale schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:10:
Helaas heeft ford bedacht om dan wel een natte riem voor de oliepomp erin te bouwen en deze gaan ook wel eens stuk helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6zWyXHAaC-zDM7igYVUH83jatg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuOT184WQmsaQFqQHcguMlE7.jpg?f=fotoalbum_large
Heijmenberg99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:29:
[...]

Waar kan ik deze info vinden? Dit zou dus betekenen dat mijn focus mk4.5 met 1.0 155pk MHEV dus een ketting heeft?
Je kan het zien aan de motor, zit de inlaat aan de voorkant en de uitlaat (met turbo) aan de achterkant (dus tegen het schutbord) heb je het nieuwe type motor waar in ieder geval de nokkenassen met een ketting zijn aangedreven.
Andersom uitlaat net turbo aan de voorkant en inlaat aan de achterkant is het nog een motor met natte riem.

[ Voor 3% gewijzigd door ComTech op 28-09-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 00:02
Rocketman schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:48:
De liefhebbers van het horror genre komen ruimschoots aan hun trekken bij de aanschaf van een Ford Ecoboost motor. Vooral de 1.0 3 cilinder motor is erg berucht en de enorme problemen zijn vergelijkbaar met die van de 1.2 Puretechs. Ik las ergens: There is no better way to burn money on cars than buying a Ford with a 1.0 Ecoboost engine.
Redelijk overdreven maar de natte riem is wel een punt van aandacht zeker bij de Ford is die ontzettend veel werk om te vervangen. Advies met dit soort motoren is gewoon elk jaar je olie te wisselen ongeacht kilometerstand en heel belangrijk gebruik de juiste specificatie anders is je riem binnen enkele maanden naar de sodemieter met alle gevolgen van dien. Grappig genoeg hanteren veel dealers nog 2 jaar of 20 duizend kilometer en dat is simpel weg te lang zeker met veel stads verkeer en korte afstanden.

[ Voor 8% gewijzigd door Puddi Puddin op 28-09-2023 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-09 17:33
Puddi Puddin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:20:
[...]

Redelijk overdreven maar de natte riem is wel een punt van aandacht zeker bij de Ford is die ontzettend veel werk om te vervangen. Advies met dit soort motoren is gewoon elk jaar je olie te wisselen ongeacht kilometerstand en heel belangrijk gebruik de juiste specificatie anders is je riem binnen enkele maanden naar de sodemieter met alle gevolgen van dien. Grappig genoeg hanteren veel dealers nog 2 jaar of 20 duizend kilometer en dat is simpel weg te lang zeker met veel stads verkeer en korte afstanden.
Maar ja, dat moet je dan als consument ook gewoon weten, want anders volg je normaal gesproken toch het dealeradvies op met alle mogelijke gevolgen van dien.

Zie ook het hele debacle met die Peugeots, veelal dealer onderhouden conform het advies van de fabrikant/importeur/dealer. Daar sta je dan bij Kassa je gelijk proberen te halen onder "coulance".

Maar goed aan de andere kant er is altijd wat, en vooral ook zaken die de fabrikant/importeur/dealer in eerste instantie op de consument proberen af te schuiven. Vaak terwijl ze zelf al weten dat het een issue is.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 28-09-2023 08:37 ]

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:45
Heb sinds kort een Ford Fiesta uit 2020, nu heb ik er laatst met 2/3 volwassen mannen ingezeten (excl. bestuurder) en merkte ik dat als ik een hobbel overga dat ik een harde bonk rechtsachter hoor.
Ik snap dat met 3/4 man in de auto de vering wat verder doorzakt maar vraag me af of dit normaal is.
Er ligt zover ik weet niks los in de kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
ComTech schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:36:
[...]

Ik dacht dat het vaker met een automaat voorkomt (iets met temperatuur en belasting) en daardoor meer voorkomt in de USA (rijden vaker automaat).
Sterker er staat nu een C-MAX (die wacht op een nieuw onderblok) met 40k KM die het probleem heeft.
Ik heb zelf een focus van 2017 met 120k km en die heeft tot nu toe gelukkig geen problemen.

[...]
De gevallen waarover ik heb gelezen was het inderdaad een automaat :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 00:02
TIGER1125 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:32:
[...]

Maar ja, dat moet je dan als consument ook gewoon weten, want anders volg je normaal gesproken toch het dealeradvies op met alle mogelijke gevolgen van dien.

Zie ook het hele debacle met die Peugeots, veelal dealer onderhouden conform het advies van de fabrikant/importeur/dealer. Daar sta je dan bij Kassa je gelijk proberen te halen onder "coulance".

Maar goed aan de andere kant er is altijd wat, en vooral ook zaken die de fabrikant/importeur/dealer in eerste instantie op de consument proberen af te schuiven. Vaak terwijl ze zelf al weten dat het een issue is.
Tuurlijk want stilletjes hebben de nieuwere motoren allemaal geen riem meer maar de fout ligt absoluut niet bij hun het is immers een product eigenschap 8)7

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-09 17:28
Wellicht een interessante, zijn er hier ook mensen met een Fiesta ST(-Line) die hun schokbrekers hebben vervangen met minder hardere? Het is dan een eigenschap van de ST-(Line) maar ik vind de schokbrekers echt gigantisch hard. Zo hard dat ik overweeg ze met wat minder hardere (en misschien met verlaging) brekers te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
josje94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:29:
[...]
Heeft iemand nog goeie tips of kan ik het beste voor een Brodit gaan?
[...]
Ik gebruik met plezier de uitvoering: Belkin BOOST↑CHARGE™ Magnetische draadloze 10W-autolader met uitvoering: Belkin 2-poorts 37W-autolader met PPS in mijn C-Max (2014).
MagSafe compatibel met mijn uitvoering: Apple iPhone 13 mini, 128GB opslag Zwart.
Hij past stevig en subtiel op het luchtrooster links van het dashboard. Ooit steek ik nog eens energie in het wegwerken van de kabel, maar ik ben heel blij dat ik niet meer steeds met de kabel hoef te prutsen.
En inderdaad gekozen om Sync 1 te laten voor wat het is, dus ook geen USB verbinding nodig voor Carplay.
In de zomer is extra koeling fijn. Ik zet in de winter het luchtrooster dicht, hij wordt warm genoeg van zichzelf met snelladen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBkC4G1Yz75QoqYspyDDc9w-qEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ui1cYh3FppmHRYIgf3ld8yPz.jpg?f=user_large

• Rocketman
Puddi Puddin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:20:
[...]

De motoren met een natte riem mogen met maar één specifieke soort olie ververst worden. In de praktijk worden er vaak vergissingen gemaakt, of wordt er een andere oliesoort gebruikt door pure nalatigheid. De bewijslast ligt dan bij de consument en de garage/dealer ontkent schuld, want een nieuw motortje kost minimaal 8000 euro.
Gebruikte motoren zijn niet te vinden, want de vraag is groter dan het aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
x0z8_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:17:
Wellicht een interessante, zijn er hier ook mensen met een Fiesta ST(-Line) die hun schokbrekers hebben vervangen met minder hardere? Het is dan een eigenschap van de ST-(Line) maar ik vind de schokbrekers echt gigantisch hard. Zo hard dat ik overweeg ze met wat minder hardere (en misschien met verlaging) brekers te vervangen.
Volgens mij zijn ST schokdempers nog harder dan ST-Line (wat ik van andere heb gehoord)
Dat zou terug te zien moeten zijn in onderdeelnummers.
Je zou dan schokdempers van een normale Fiesta kunnen proberen (Titanium), of een goed aftermarket setje monteren.

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:02
Brrrtje? schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:20:
[...]

Ik gebruik met plezier de uitvoering: Belkin BOOST↑CHARGE™ Magnetische draadloze 10W-autolader met uitvoering: Belkin 2-poorts 37W-autolader met PPS in mijn C-Max (2014).
MagSafe compatibel met mijn uitvoering: Apple iPhone 13 mini, 128GB opslag Zwart.
Hij past stevig en subtiel op het luchtrooster links van het dashboard. Ooit steek ik nog eens energie in het wegwerken van de kabel, maar ik ben heel blij dat ik niet meer steeds met de kabel hoef te prutsen.
En inderdaad gekozen om Sync 1 te laten voor wat het is, dus ook geen USB verbinding nodig voor Carplay.
In de zomer is extra koeling fijn. Ik zet in de winter het luchtrooster dicht, hij wordt warm genoeg van zichzelf met snelladen. ;)
[Afbeelding]
Dat is ook wel een mooie oplossing! Ik had hiervoor een Brodit met magsafe en dat was inderdaad ideaal. Is die positie links naar het stuur ook een beetje handig?

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
josje94 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:28:
[...]
Is die positie links naar het stuur ook een beetje handig?
Ik vind van wel:
+ Vrij zicht op de weg en je telefoon.
+ Rijdend ontgrendelen met Face ID werkt goed.
+ Geen trilling omdat ik hem op het stukje vast rooster heb geklikt.
Alleen de voeding uit het midden halen is minder.

• Petervdk
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-11-2023
Beste tweakers,

Ik rijd een handgeschakelde Focus uit 2022 en heb een vraag over de versnellingsbak. Wellicht is dit niet het juiste topic voor deze vraag, maar aangezien het een Ford bak is probeer ik het wel hier. Wanneer ik af moet remmen en terug moet schakelen, bijvoorbeeld voor een rotonde, dan wil het wel eens voorkomen dat de motor te laag in de toeren zakt (onder de 1000) wanneer ik in de 2e versnelling rijdt (12-14km/u). In principe mag/ moet je niet terugschakelen naar de 1e als je nog rijdt. Wat is minder slecht voor de bak? In de tweede blijven en met een slippende koppeling rijden totdat de motor weer op voldoende toeren is? Of toch terug naar de 1?

Alvast bedankt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Als je al zo langzaam rijdt kun je toch ook gewoon de koppeling intrappen?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Petervdk schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:08:
Beste tweakers,

Ik rijd een handgeschakelde Focus uit 2022 en heb een vraag over de versnellingsbak. Wellicht is dit niet het juiste topic voor deze vraag, maar aangezien het een Ford bak is probeer ik het wel hier. Wanneer ik af moet remmen en terug moet schakelen, bijvoorbeeld voor een rotonde, dan wil het wel eens voorkomen dat de motor te laag in de toeren zakt (onder de 1000) wanneer ik in de 2e versnelling rijdt (12-14km/u). In principe mag/ moet je niet terugschakelen naar de 1e als je nog rijdt. Wat is minder slecht voor de bak? In de tweede blijven en met een slippende koppeling rijden totdat de motor weer op voldoende toeren is? Of toch terug naar de 1?

Alvast bedankt.
Wie heeft je verteld dat je niet terug mag naar de 1e versnelling? Als je dat met beleid doet is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdk
@redwing Hoi, ja dat gebeurd dus ook. De vraag is dus wat je vervolgens het best kunt doen. In 2e laten en even laten slippen, of terug naar de 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdk
@Rocketman Dank voor je reactie. Ik had ergens gelezen dat dat slecht zou zijn voor de sync ring. Ook merk ik dat ie bij genoemde snelheden soms wat minder soepel in de 1e versnelling wil vallen. Maar uit je antwoord op te maken is de 1e een beter keuze dan hem in de 2e versnelling te laten staan en iets te slippen met de koppeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Petervdk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:16:
@redwing Hoi, ja dat gebeurd dus ook. De vraag is dus wat je vervolgens het best kunt doen. In 2e laten en even laten slippen, of terug naar de 1e.
Tja, wat het meest soepel gaat, waarschijnlijk is dat in zijn 2 weer optrekken (tenzij je echt bijna stil staat). In zijn 1 is het veel lastiger om dat soepel te laten gaan en dan belast je je koppeling en aandrijving veel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 29-09-2023 00:20 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zoals al geschreven, dan trap je de koppeling in en rijd je weg na de rotonde terwijl je de koppeling op laat komen?

Of je gaat gewoon harder over die rotonde, je hebt een ford, die zijn sportief, omlaag dat pedaal. ☺️

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdk
@pjottum als dat even kan doe ik dat ook👌 Alleen soms komt er net iemand aan scheuren waardoor ik in moet houden, maar niet stil kom te staan. De motor begint dan te protesteren omdat ik net te traag rijd voor de 2e versnelling (zo’n 12-14 km/u). Hij begint dan te trekken/ te brommen en wil dus eigenlijk een versnelling terug. Alleen zou je normaal gesproken net opschakelen naar de 2e bij die snelheid. Zit dus echt op dat overgangspunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 19:32
Petervdk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:19:
@Rocketman Dank voor je reactie. Ik had ergens gelezen dat dat slecht zou zijn voor de sync ring. Ook merk ik dat ie bij genoemde snelheden soms wat minder soepel in de 1e versnelling wil vallen. Maar uit je antwoord op te maken is de 1e een beter keuze dan hem in de 2e versnelling te laten staan en iets te slippen met de koppeling?
Ik schakel altijd terug met wat tussengas. Geen gebruikelijke methode, maar scheelt wel een hoop slijtage van de koppeling. Op die manier kun je bijlage snelheid ook goed terugschakelen naar de 1e versnelling.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:44
hansvk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:10:
[...]

Ik schakel altijd terug met wat tussengas. Geen gebruikelijke methode, maar scheelt wel een hoop slijtage van de koppeling. Op die manier kun je bijlage snelheid ook goed terugschakelen naar de 1e versnelling.
Ik heb wat twijfels over slijtage die je noemt, want dat is waar de synchromesh ringen voor zijn met de puntvertandingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 19:32
pixels66 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:03:
[...]

Ik heb wat twijfels over slijtage die je noemt, want dat is waar de synchromesh ringen voor zijn met de puntvertandingen....
Dat is wat betreft de versnellingsbak correct. Ik heb het over de koppeling(splaten).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 08:45
Jamesl schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:45:
Heb sinds kort een Ford Fiesta uit 2020, nu heb ik er laatst met 2/3 volwassen mannen ingezeten (excl. bestuurder) en merkte ik dat als ik een hobbel overga dat ik een harde bonk rechtsachter hoor.
Ik snap dat met 3/4 man in de auto de vering wat verder doorzakt maar vraag me af of dit normaal is.
Er ligt zover ik weet niks los in de kofferbak.
Dat zal waarschijnlijk de bumpstop zijn, je zit dan aan het maximum van de veerweg. Dit kan inderdaad voorkomen als je met veel mensen / belasting in de auto zit.

Het geluid is weg als je weer alleen in de auto zit neem ik aan?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003

Spotmatic

Ken sent me

Inmiddels onze Focus Mk3.5 1.5 TDCI uit 2015 met probleemloze 340.000 km's op de teller vervangen door een Ford Mondeo Mk5 uit 2018 met precies dezelfde dieselmotor. Eigenlijk een klein beetje ondergemotoriseerd voor zo'n grote bak, maar met een vlak Nederland en de maximum snelheid van 100 km/u liggen wij er niet echt wakker van. Het verbruik na de eerste tank leeggereden te hebben is met 1 op 24,7 zeker niet verkeerd.

Het is eigenlijk een Trend maar vreemd genoeg heeft de vorige eigenaar allerlei extra opties aangevinkt bij de aanschaf. Zo zitten er gewoon dezelfde stoelen in als in een Titanium. Privacy glass, keyless entry en start, elektrische achterklep. Instelbare sfeerverlichting. Sync 3 met Android Auto (zal overigens standaard zijn). Had-ie niet beter een Titanium kunnen nemen, denk ik dan... :)
Het enige minpunt is dat er geen LED dagrijverlichting op zit. Dat had onze Focus wel.

De oude Focus achter de "nieuwe" Mondeo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIEmCkGYZPfUZvMxzZ107dj-V7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWev72pTNhUe1kk8F5DaOWB4.jpg?f=fotoalbum_large

Een week later heb ik mijn 2e auto, een Suzuki Samurai (wat voor normaal gebruik op de weg erg klote reed) vervangen door een ander oudje: een Focus Mk2.5 1.6 16v uit 2008 in de Titanium uitvoering. Natuurlijk is het verschil in wegligging met de Samurai dag en nacht. :p

Het interieur is in quasi nieuwstaat. Leuke opties zijn de 17" velgen, privacy glass, in de achterportieren geïntegreerde zonneschermen. Vanaf nieuw altijd bij Ford in onderhoud geweest. We hebben tot 2019 in een Mk2.5 Titanium Wagon gereden, dus het was een feest van herkenning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE3mZ8p9_v03PiucNDq3CSWGLTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNKMJQbnBGNsFDItGDcfdDpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas had de climate control unit last van een kwaal: afbladderende knoppen. Dus vervangen door een exemplaar van de sloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggrJORRNEKp2xqTWBnykmCm6HZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTKubKKmQUC8XvJ1LEMzqrd7.jpg?f=fotoalbum_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb wel respect voor die 1 op 24,7. Ik heb tot begin dit jaar gereden met een Fiesta met een 1.5 TDCI maar die kwam niet verder dan 1 op 20 -O-

En dan reed ik echt niet als een bezetene ofzo. Bizar dat zo'n veel grotere en zwaardere auto het zoveel beter doet *O*

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Glashelder schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:54:
Ik heb wel respect voor die 1 op 24,7. Ik heb tot begin dit jaar gereden met een Fiesta met een 1.5 TDCI maar die kwam niet verder dan 1 op 20 -O-

En dan reed ik echt niet als een bezetene ofzo. Bizar dat zo'n veel grotere en zwaardere auto het zoveel beter doet *O*
Het is ook nog berekend aan de pomp, dus het daadwerkelijke verbruik en niet wat de boordcomputer zegt. Je moet wel bedenken dat het om 99% snelwegkilometers gaat (ook een reden dat de Focus tot op het laatst geen kuren vertoonde of reparaties nodig had).

En de Mondeo is ook nog een Econetic, dus een ietwat verlaagd (sport-) onderstel, een dichte bodem en een active shutter grille. Het zal allicht een beetje helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Rocketman schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:51:
[...]

De Mondeo 1.5 tdci die ik heb is inderdaad een Econetic.Het verbruik van de boordcomputer komt vrij precies overeen met wat ik bereken via liters/kilometers na een tankbeurt. Met 90 a 100 kpu op cruisecontrol met een gunstige temperatuur kan je een enorm laag verbruik realiseren. Een tijdje geleden heb ik dat eens getest. Als ik het goed begrijp heb jij ook zo'n Mondeo? Inmiddels ben ik 100.000 km verder en blijft de Mondeo lekker zuinig rijden en voelt nog als nieuw aan.

[Afbeelding]
Ik had deze post gemist, maar inderdaad hebben we nu ook zo'n Mondeo (zie een paar posts boven je), weliswaar met iets minder kilometers op de teller ;) (133.000). En zo'n tellerbak hebben we niet (het is een Trend) al heb ik begrepen dat het met een ochtendje werk zo te vervangen is voor een volledig digitale cockpit. Heerlijk ding om te rijden en die (been-) ruimte achterin is met bijna volwassen kinderen wel lekker! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
hansvk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:41:
[...]

Dat is wat betreft de versnellingsbak correct. Ik heb het over de koppeling(splaten).
Maar de koppelingsplaat zit op de hoofdas(ingaande as) van de bak, tussen vliegwiel en drukgroep in. Verlaagt de snelheid van je hoofdas(door synchromesh op een versnelling aan te sluiten) dan verlaagt dus ook de snelheid van je koppelingsplaat.. als ik de theorie goed in m’n hoofd heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een Ford Focus 2018 met een Ecoboost 1.0 motor. Enige tijd geleden storing p0420. Katalysator en Lambda sondes vervangen ( duur geintje) maar storing komt weer terug...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
Marcusso schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:28:
[...]

Dat zal waarschijnlijk de bumpstop zijn, je zit dan aan het maximum van de veerweg. Dit kan inderdaad voorkomen als je met veel mensen / belasting in de auto zit.

Het geluid is weg als je weer alleen in de auto zit neem ik aan?
Yes klopt. Had alleen niet verwacht als dat al met 3 man totaal in de auto zonder bagage zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_

Ik vraag me sowieso af waarom er zo grote verschillen zijn qua verbruik tussen auto’s en zelf tussen dezelfde modellen. Tot een maand geleden had ik een focus wagon mk3 tcdi uit 2015, reed ik gemiddeld 1:22 mee, met mijn net gekochte fiesta ST-line uit 03-2020 rijd ik 1:21.5. Een vriend van mij heeft precies dezelfde auto maar dan 4 maanden jonger maar MHEV. Zijn verbruik ligt meer op 1:19 terwijl onze rijstijl vrijwel het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
dft2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:37:
Ik heb een Ford Focus 2018 met een Ecoboost 1.0 motor. Enige tijd geleden storing p0420. Katalysator en Lambda sondes vervangen ( duur geintje) maar storing komt weer terug...

Iemand een idee?
Is hij uitgelezen met dezelfde foutcode p0420 ?
Orginele katalysator gemonteerd of een immitatie?
P0420 geeft aan dat de katalysator niet goed werkt, de lambdasonde is meestal niet kapot.
Welke brandstof tank je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik was laatst bij onze garage en tot mijn verbazing krijgen we nog best veel inruilwaarde voor onze Focus uit 2019. Ongeveer 4k minder dan de prijs die we betaald hebben, ondanks 100k kms meer.

Nu leek het mij een goed moment om in te ruilen voor een Kuga , wat zijn jullie ervaringen mbt hybride rijden ? We hebben eigen parkeerplaatsen dus thuis laden is mogelijk, maar ik vraag me af of dat niet irritant is om iedere keer die stekker erin te steken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:33
ComTech schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:13:
[...]

Is hij uitgelezen met dezelfde foutcode p0420 ?
Orginele katalysator gemonteerd of een immitatie?
P0420 geeft aan dat de katalysator niet goed werkt, de lambdasonde is meestal niet kapot.
Welke brandstof tank je?
Katalysator is eerst vervangen (geen orginele), toen kwam foutcode terug. Vervolgens Lambda sondes, was anders ook niet door APK gekomen. Nu weer melding, foutcode nog niet uitgelezen maar verwacht dezelfde. Brandstof gewoon Euro95.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sport_Life schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:57:
Ik was laatst bij onze garage en tot mijn verbazing krijgen we nog best veel inruilwaarde voor onze Focus uit 2019. Ongeveer 4k minder dan de prijs die we betaald hebben, ondanks 100k kms meer.

Nu leek het mij een goed moment om in te ruilen voor een Kuga , wat zijn jullie ervaringen mbt hybride rijden ? We hebben eigen parkeerplaatsen dus thuis laden is mogelijk, maar ik vraag me af of dat niet irritant is om iedere keer die stekker erin te steken.
Ik vind het totaal niet irritant en ik moet zelfs publiek laden. Dat betekend soms zelf twee keer per dag laden :+

Het is maar net waar je je aan ergert.. zeker als je een eigen oprit hebt is het echt een handeling van niks.

En wat betreft het rijden zelf: ik vind het fantastisch. Op langere ritjes gaat ie sowieso leeg en moet ie gelijk laden. Maar ritjes naar de supermarkt, bouwmarkt etc.. dan doe je er wel een dag of 3 mee op èèn accu. En op de echte lange ritten is het heel fijn om nog gewoon een benzinemotor te hebben :)

[ Voor 72% gewijzigd door Glashelder op 29-09-2023 22:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:06:
[...]

Ik vind het totaal niet irritant en ik moet zelfs publiek laden. Dat betekend soms zelf twee keer per dag laden :+

Het is maar net waar je je aan ergert.. zeker als je een eigen oprit hebt is het echt een handeling van niks.

En wat betreft het rijden zelf: ik vind het fantastisch. Op langere ritjes gaat ie sowieso leeg en moet ie gelijk laden. Maar ritjes naar de supermarkt, bouwmarkt etc.. dan doe je er wel een dag of 3 mee op èèn accu. En op de echte lange ritten is het heel fijn om nog gewoon een benzinemotor te hebben :)
Dat klinkt goed :).
Ik rijd 2x per week 60km enkele reis en kan op kantoor laden, mijn vrouw 60km de andere 2 dagen dus dus komen dan best een eind met de Electra motor.

Binnenkort maar eens proberen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Heijmenberg99
ComTech schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:36:
[...]

[...]

Helaas heeft ford bedacht om dan wel een natte riem voor de oliepomp erin te bouwen en deze gaan ook wel eens stuk helaas.

[Afbeelding]

[...]

Je kan het zien aan de motor, zit de inlaat aan de voorkant en de uitlaat (met turbo) aan de achterkant (dus tegen het schutbord) heb je het nieuwe type motor waar in ieder geval de nokkenassen met een ketting zijn aangedreven.
Andersom uitlaat net turbo aan de voorkant en inlaat aan de achterkant is het nog een motor met natte riem.
Bij mij zit ze inlaat aan de achterkant en de uitlaat aan de achterkant. Welke heb ik dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckl5dLaWAYvkno9p4GVVHPybf3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fjchqTdoZdtlh1xcoACftiY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:45:
[...]

Bij mij zit ze inlaat aan de achterkant en de uitlaat aan de achterkant. Welke heb ik dan?[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB83Nn1wSYIYCmiya-guza0Ym6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNiBjkfAtQzTP2QjGdjtp5Yk.png?f=fotoalbum_large

Inlaat rode cirkel zit aan de voorkant van de motor, uitlaat (turbo) zit helemaal achterin tegen het schutbord.
Je hebt dus het nieuwe type motor met ketting voor de nokkenas-aandrijving.

Dit is de oude met natte distributieriem.
Zie het grote hitteschild (uitlaat met turbo) aan de voorkant van de motor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxTMKCyZZlmhrQkLulKEmd9Qfzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krSbMG3DepIcGHR5uveAR5w7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkiewok
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11-2024
Hi all,

Ik ben sinds vorige week de trotse bezitter van een Ford Transit Custom uit 2019. Hij rijdt heerlijk en ben er erg tevreden mee. Wat minder tevreden ben ik op dit moment over het infotainment systeem met SYNC3.
De standaard zaken werken, zoals koppelen van de telefoon via BT, Spotify streamen via BT. Ik heb momenteel echter geen navigatie en ik kan ook geen apps via Android Auto tevoorschijn toveren op het scherm omdat Android Auto niet beschikbaar is. In eerste instantie stond er wel Apple Carplay op, maar een factory reset heeft ook deze doen verdwijnen.

Nu ik me wat meer heb ingelezen blijkt dus dat je nav en non-nav uitvoeringen hebt en dat dit afhankelijk is van de APIM die erin zit.

Hoe kom ik erachter of dit een nav of non-nav versie is ?

En hoe krijg ik Android Auto beschikbaar zodat ik in ieder geval een navigatie app kan mirroren op het scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het kan ook zijn dat je sync 2.5 hebt, deze heeft geen navigatie maar wel CarPlay en Android auto.

Als je sync 3 hebt met navigatie dan moet je onderin de optie navigatie hebben.
Heb je sync 3 zonder navigatie dan heb je op het beginscherm aan de rechterzijde een kompas.

Wellicht even checken of er een update beschikbaar is.
Sync 3 kun je updaten via de ford site. Sync 2.5 kan via wifi geupdate worden.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
En anders kun je Sync 3 ook updaten via CyanLabs. Overigens werkt Android Auto bij mij alleen als de telefoon met een kabeltje verbonden is, maar dat had je vast al geprobeerd.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
bokkiewok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 01:21:
Hi all,

Ik ben sinds vorige week de trotse bezitter van een Ford Transit Custom uit 2019. Hij rijdt heerlijk en ben er erg tevreden mee. Wat minder tevreden ben ik op dit moment over het infotainment systeem met SYNC3.
De standaard zaken werken, zoals koppelen van de telefoon via BT, Spotify streamen via BT. Ik heb momenteel echter geen navigatie en ik kan ook geen apps via Android Auto tevoorschijn toveren op het scherm omdat Android Auto niet beschikbaar is. In eerste instantie stond er wel Apple Carplay op, maar een factory reset heeft ook deze doen verdwijnen.

Nu ik me wat meer heb ingelezen blijkt dus dat je nav en non-nav uitvoeringen hebt en dat dit afhankelijk is van de APIM die erin zit.

Hoe kom ik erachter of dit een nav of non-nav versie is ?

En hoe krijg ik Android Auto beschikbaar zodat ik in ieder geval een navigatie app kan mirroren op het scherm ?
Carplay eraf na een factory reset klinkt vreemd. Het kan wel uitgeschakeld zijn. Dus zoek even in de instellingen naar het vinkje om het weer in te schakelen. Daarna je telefoon weer aansluiten met de kabel op de usb poort waar het voorheen ook op werkte. Voor de zekerheid kun je in je telefoon de Ford ook "vergeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkiewok
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11-2024
@nielsicq Ik heb geen navigatie optie onderin, wel inderdaad het kompas op het beginscherm. Daaruit mag ik dus concluderen dat dit een SYNC3 systeem is zonder navigatie.

@Aziraphale Ja, de updater van Cyanlabs had ik ook al gevonden. Ik heb nog niet met een USB kabel geprobeerd. Ga ik vandaag eens doen.

@GekkeRipper Ja geen idee. Het systeem is nieuw voor mij. Maar zoals @Aziraphale ook al aangaf ga ik het eens met een kabeltje proberen en dan zien of ikets voor elkaar krijg. Alvast bedankt voor de tips, zeer gewaardeerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Mijn 1.5 ST zit op 1 op 16.3. Gemiddelde sinds ik hem heb (en ik rij ook niet als een malloot). :+

[ Voor 3% gewijzigd door JustFogMaxi op 02-10-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

JustFogMaxi schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Mijn 1.5 ST zit op 1 op 16.3. Gemiddelde sinds ik hem heb (en ik rij ook niet als een malloot). :+
Met de 1.5 TDCI in de Mondeo hadden we bij de vorige tankbeurt 1 op 23,5. Ietsje minder zuinig gereden dan op de 1e tank (1 op 24,7), maar alsnog best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JustFogMaxi schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Maar dat is benzine :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
bokkiewok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:06:
@nielsicq Ik heb geen navigatie optie onderin, wel inderdaad het kompas op het beginscherm. Daaruit mag ik dus concluderen dat dit een SYNC3 systeem is zonder navigatie.

@Aziraphale Ja, de updater van Cyanlabs had ik ook al gevonden. Ik heb nog niet met een USB kabel geprobeerd. Ga ik vandaag eens doen.

@GekkeRipper Ja geen idee. Het systeem is nieuw voor mij. Maar zoals @Aziraphale ook al aangaf ga ik het eens met een kabeltje proberen en dan zien of ikets voor elkaar krijg. Alvast bedankt voor de tips, zeer gewaardeerd !
Graag gedaan. Sync 3 heeft voor zover ik weet altijd Apple Carplay en Android auto ondersteuning. Maar ben geen expert. Het is wel zo dat de Ford standaardinstelling is om het uit te hebben staan. Dus na factory reset moet je het zelf weer inschakelen. Mogelijk wordt het je ook gevraagd als je een compatibel apparaat aansluit op de juiste usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Kunnen we gezamenlijk afspreken om een ST-line geen ST te noemen? Dat is nogal een verschil namelijk. En een belediging voor een echte ST :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

bokkiewok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 01:21:
Heb je al in de settings van Sync 3 gekeken? Bij mijn weten moet je daar Android Auto expliciet aanzetten. Die setting zal weg zijn omdat je terug bent gegaan naar fabrieksinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VskwN50CVSvRiVPMMkcvc2hBdMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hx31umlOXxNF9uDPs1x328JN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Ow scheelt dat zoveel? Heb echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bokkiewok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:06:

Sync 3 dan inderdaad. CarPlay en Android auto werken alleen via een usb kabel zoals eerder aangegeven door Aziraphale

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sinds kort Ford Kuga PHEV rijder. ;)

Iemand enig idee hoe actueel het kaartmateriaal is, wat je via de updates van Ford binnenkrijgt?

Vlak na aflevering van de auto (nu een maandje geleden) heb ik nog een update uitgevoerd van zowel Sync als Maps.
3.4.23188 is, zo te zien de meest recente versie.

Maar nu reed ik gisteren, volgens de navigatie ineens middenin een weiland, parallel naast de weg. :+

Het betrof het nieuwe stuk N307 tussen Dronten en Kampen (Roggebotsluis). Volgens de navigatie moest ik een afslag op de rotonde nemen. Maar die rotonde aldaar bestaat al een poosje niet meer. :N
't Is op zich geen ramp. Maar ik vroeg me gewoon af, wat zijn jullie ervaringen met de actualiteit van het kaartenmateriaal via Ford?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Even uit m'n hoofd. Ik geloof dat Ford 1 update per jaar aanbiedt. F10 obv 2010 data, F11 obv 2021 data, F12 obv 2022 data, etc. Ga er maar vanuit dat die data van begin dat jaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
Ik heb sinds kort een irritante getril/zoemgeluid uit de dashboard wanneer ik op hobbelige wegen rij. Dit is niet continue maar af en toe. Lijkt wel alsof het uit 1 vd ventilatieroosters komt. Iemand bekend met dit probleempje?

Tevens iemand nog tips waar ik een full black front grill en mistlamp afdekkapjes kan bestellen? Mijn huidige frontgrill en mistlampen hebben chromen sierlijst rondom en dat vind ik niet bepaald mooi.

(S-max 2018)

[ Voor 29% gewijzigd door Eskiya op 04-10-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Zo! Net nieuwe sloffen er onder laten leggen. Gelijk maar winterbanden genomen aangezien we in Januari gaan skiën. Mooi setje Michelin Alpin 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:53
Weet iemand of deze pedalen passen op zo'n dezelfde auto? (op de ford site staat geen st en st line)?

https://www.ford-accessoi...13?model=fiesta&year=2022

Gaat om deze auto:

https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2023-54443183

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:11
Aggressor schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:11:
Weet iemand of deze pedalen passen op zo'n dezelfde auto? (op de ford staat geen st en st line)?

https://www.ford-accessoi...13?model=fiesta&year=2022

Gaat om deze auto:

https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2023-54443183
Er staat een link op diezelfde pagina met "compatible auto’s" :P

Model van jouw link is denk ik een 2022 versie (modelreeks: jan 2022 - 2023)

dus dan zou het moeten passen:

FORD FIESTA
01/2022 –
07/2017 – 12/2021
11/2012 – 06/2017
09/2008 – 10/2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
mrdemc schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Er staat een link op diezelfde pagina met "compatible auto’s" :P

Model van jouw link is denk ik een 2022 versie (modelreeks: jan 2022 - 2023)

dus dan zou het moeten passen:

FORD FIESTA
01/2022 –
07/2017 – 12/2021
11/2012 – 06/2017
09/2008 – 10/2012
Ja daar staat 01/2022 – (dan zou het moeten passen) aangezien het om een fiesta st line gaat...

Op de site van de ford pedalen staat.

"Voor handgeschakelde versnellingsbak. Behalve ST-Line and ST"

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 12-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier liggen de apps van Ford eruit.. meer mensen last van?

Zie bijv de actuele kilometerstand niet meer.. starten of vergrendelen op afstand werkt ook niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Glashelder op 14-10-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:16
Hopelijk kunnen jullie mij de goede richting op helpen.
Afgelopen week heeft mijn vrouw in onze mondeo uit 2016 gereden. Daarbij heeft ze de elektrisch stoel verplaatst. Mogelijk heeft er iets klem gezeten want de voor-achter verstelling van de stoel werkt aan de rechterzijde niet meer. Weten jullie of dit een vaker voorkomend euvel is en is het zelf op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
weet iemand het volgende?

Ik heb mijn telefoon aan de Ford gekoppeld
Als ik nu google maps aanzet, en ik stel de navigatie in .. dan hoor ik geen geluid meer. (de telefoon staat op bluetooth), en aangezien ik de radio gewoon op heb ...

Of als iemand mijn telefoon een youtube filmpje wil bekijken in de auto, dan heb ik ook geen geluid. Omdat hij op bluetooth staat ...

Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Aggressor schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:16:
weet iemand het volgende?

Ik heb mijn telefoon aan de Ford gekoppeld
Als ik nu google maps aanzet, en ik stel de navigatie in .. dan hoor ik geen geluid meer. (de telefoon staat op bluetooth), en aangezien ik de radio gewoon op heb ...

Of als iemand mijn telefoon een youtube filmpje wil bekijken in de auto, dan heb ik ook geen geluid. Omdat hij op bluetooth staat ...

Weet iemand hoe dit op te lossen is?
Dat is een telefoonprobleem, de output staat naar je bluetooth apparaat, dus daar stuurt ie zijn audio heen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
pjottum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Dat is een telefoonprobleem, de output staat naar je bluetooth apparaat, dus daar stuurt ie zijn audio heen.
Ja zo'n vermoeden had ik ook al..maar ik kan niks vinden op mijn Samsung telefoon om de input te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-09 14:11
Aggressor schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Ja zo'n vermoeden had ik ook al..maar ik kan niks vinden op mijn Samsung telefoon om de input te veranderen.
Bluetooth uitzetten.
Of opnieuw pairen en dan alleen telefoongesprekken toelaten en geen media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Vandaag kreeg ik dit in de brievenbus in verband met de falende Takata bestuurders airbag in mijn Ford Mondeo 1.5 tdci Wagon uit 2015. Ik maak toch wel even snel een afspraak met de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyRzduaX2g5Dxef3sq3N9IymB08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPGbWn9QM4uF9HhTqMsWAmd1.webp?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Rocketman op 24-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-09 14:21

OmeJoyo

This is me

Rocketman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:03:
Vandaag kreeg ik dit in de brievenbus in verband met de falende Takata bestuurders airbag in mijn Ford Mondeo 1.5 tdci Wagon uit 2015. Ik maak toch wel even snel een afspraak met de dealer.

[Afbeelding]
Grappig, bij de RDW wordt gesproken over de bijrijdersairbag.

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP200430

[ Voor 6% gewijzigd door OmeJoyo op 24-10-2023 13:30 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
OmeJoyo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Dan zijn ze wel een beetje laat met de brief die ik pas vandaag kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

OmeJoyo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

ooh!
Daarom zegt ie dat de ecall stuk is! (21C12 en 22C16)
Wel jammer dat ik net voor onderhoud geweest ben en dit niet meegenomen is. Zucht.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Weet iemand precies hoe bandenspanning sensoren werken?
Ik heb een nieuw setje 17 inch performance winter set gekocht. (origineel ford)
Hier zitten ook bandenspanning sensoren in ...

Moeten deze in geleerd worden door de dealer? (gaat om een Fiesta mk8,5)

[ Voor 5% gewijzigd door Aggressor op 29-10-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 17:04
Op zoek naar een leuke 4-wieler...

Voor mezelf ben ik op zoek naar een redelijk recente occasion.
Daarbij kwam ik de Hyundai i30, Kia Ceed, Opel Corsa (wel de facelift, die met de lage neus vind ik lelijk :P ) al tegen, maar ook de Ford Focus en de Fiesta (hatchbacks en sowieso in ST-Line uitvoering).

Daarvan vind ik de Focus het mooiste, net even wat breder en stoerder dan de Fiesta.
Alleen is het nadeel dat er op de occasionmarkt echt een stuk minder Focus hatchbacks zijn t.o.v. de Focus Wagon (stationwagen) en de Fiesta.

Ik wou eigenlijk een beetje rond de 15k blijven. Daarvoor vind ik genoeg Fiesta ST-Lines met minder dan een ton op de teller en genoeg opties, maar toch blijft die Focus me trekken...

Nou kwam ik wel een Focus ST-Line hatchback tegen in die echt prachtige blauwe kleur ( <3 ) tegen rond de 15k, maar die heet "al" wel 160k op de teller staan in 4 jaar (bouwjaar januari 2019).
Dat is toch best fors, 40k kilometers per jaar.

Optisch heb ik hem gisteren al even bekeken, en hij ziet er van binnen en van buiten, ondanks de kilometerstand, echt gaaf uit.

Zo staan er nog wel wat vergelijkbare wagens te koop, maar allemaal wel tussen de 100k en 160k.

Is er iemand hier die iets kan zeggen over het (aankomende) onderhoud bij zulke kilometerstanden?
Of zijn er misschien nog andere (aandachts)punten over de Focus hatchback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ik mis in je verhaal wat voor motoren er in de genoemde modellen zitten? Zijn het diesels?

Zelf rij ik zowat al 23 jaar in de diverse Focus modellen en qua wegligging staat de Focus toch zeker wel boven de Fiesta. Dus dat is inderdaad de betere keuze wat mij betreft.

Smerige truc: maak eens een account aan op Ford.nl en voeg het kenteken van de beoogde Focus toe als "jouw" auto. Daar is vanuit Ford verder geen controle op. Je ziet dan ook meteen het VIN van die auto, en het uitgevoerde (mits bij de Ford dealer) en nog te komen onderhoud. Gebruik tenslotte het VIN op fordzona.sk, dan kun je zien waarmee deze Ford af fabriek is uitgerust. Deze methode vond ik zelf heel handig toen ik mijn Focus kocht, vorige maand. Overigens wel al een oudje (2009, dit is een 2e auto omdat we van een Focus 3 naar een Mondeo Mk5 zijn gegaan)) maar de wegligging is echt top. Daar komt een Fiesta uit 2022 waarin ik wel eens heb proefgereden niet in de buurt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 29-10-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Spotmatic schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:11:
Ik mis in je verhaal wat voor motoren er in de genoemde modellen zitten? Zijn het diesels?
Sorry.
Nee zijn allemaal benzine, de 1.0 EcoBoost met turbo.
Klinkt niet echt spannend, gezien er in de Aygo die ik nu rijd ook een 1.0 (wel zonder turbo) ligt en die niet vooruit te branden is :P

Maar als ik de POV rijfilmpjes zie hebben ze bij Ford echt wel iets leuks gemaakt van die motor.
Heb wel eens in de Focus Wagon 2019 gereden, waar ook die 1.0 EcoBoost in zat, en die was echt wel lekker actief en reageerde lekker. Dan moet dat in de hatchback sowieso wel goed komen.

Zal eens naar je opmerking over VIN nr kijken, eigenlijk waanzin dat ze dat niet anders hebben gedaan.
Maar goed, mooi even gebruik van maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ruben279 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Sorry.
Nee zijn allemaal benzine, de 1.0 EcoBoost met turbo.
Klinkt niet echt spannend, gezien er in de Aygo die ik nu rijd ook een 1.0 (wel zonder turbo) ligt en die niet vooruit te branden is :P

Maar als ik de POV rijfilmpjes zie hebben ze bij Ford echt wel iets leuks gemaakt van die motor.
Heb wel eens in de Focus Wagon 2019 gereden, waar ook die 1.0 EcoBoost in zat, en die was echt wel lekker actief en reageerde lekker. Dan moet dat in de hatchback sowieso wel goed komen.

Zal eens naar je opmerking over VIN nr kijken, eigenlijk waanzin dat ze dat niet anders hebben gedaan.
Maar goed, mooi even gebruik van maken _/-\o_
Zelf zal ik niet gauw de 1.0 Ecoboost kopen. Toen ik op zoek was naar een Focus Mk2 in mijn prijsrange kwam ik tussen al die oude Focussen ook heel veel vrij nieuwe 1.0 Ecoboost exemplaren tegen met motorproblemen. Het kan exemplarisch zijn of slecht onderhoud, maar het komt mij net wat te vaak voor om er vertrouwen in te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Ik heb nu juist een 1.0T ecoboost, verbaast me dat ik zonder te veel moeite met 10 seconden over de 100 zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
x0z8_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:25:
Ik heb nu juist een 1.0T ecoboost, verbaast me dat ik zonder te veel moeite met 10 seconden over de 100 zit.
De Ecoboost is dan ook een heel fijn motortje. Tot er iets aan is, dan kost het heel veel uur sleutelen en heel veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Ik lees op internet ook vooral dat in de jaren rond 2013 er problemen waren met de EcoBoost motoren.
Een veel voorkomend probleem is dat het koelvloeistofpeil na verloop van tijd daalt, waardoor de motor oververhit kan raken.
Bij recent geproduceerde modellen zie ik eigenlijk niks voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Ruben279 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:36:
Ik lees op internet ook vooral dat in de jaren rond 2013 er problemen waren met de EcoBoost motoren.

[...]

Bij recent geproduceerde modellen zie ik eigenlijk niks voorbij komen.
Zoek even op wetbelt, ook in dit topic. Ellendige dingen helaas. Ik heb er nu nog een rijden die echt probleemloos is tot nu toe, maar ook 2 keer motorschade gehad met deze motoren.

Natuurlijk heeft ieder merk wat, maar als je dit meegemaakt hebt, hoef je ze simpelweg niet meer. Jammer, want het waren de best sturende en een van de mooiste C segmenters die ik heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

pixels66 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Zoek even op wetbelt, ook in dit topic. Ellendige dingen helaas. Ik heb er nu nog een rijden die echt probleemloos is tot nu toe, maar ook 2 keer motorschade gehad met deze motoren.

Natuurlijk heeft ieder merk wat, maar als je dit meegemaakt hebt, hoef je ze simpelweg niet meer. Jammer, want het waren de best sturende en een van de mooiste C segmenters die ik heb gehad.
Elke keer dat het hier over dat motortje gaat komt de 'ik heb gehoord dat' langs. En elke keer kan ik me niet beheersen daar toch op te reageren. Zoek ook even op de Stellantis 1.2 - in dit topic.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Is het dan een voor of nadeel dat ik een fiesta met een ketting heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
pjottum schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:12:
[...]

Elke keer dat het hier over dat motortje gaat komt de 'ik heb gehoord dat' langs. En elke keer kan ik me niet beheersen daar toch op te reageren. Zoek ook even op de Stellantis 1.2 - in dit topic.
“Ik heb gehoord dat” is inderdaad vervelend. Daar kun je geen goede referentie op bouwen. Helaas heb ik de twijfelachtige eer om 2 keer kort na elkaar ervaringsdeskundige te zijn. Maar als je dan zo nodig moet reageren, lees dan ook even goed wat ik schrijf. Ik heb het dus niet over “van horen zeggen”.

En ja, de Stellantis 1.2 is zeker ellendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Met 40k km per jaar zijn het natuurlijk veel snelweg kilometers. Dat zijn de gunstigste km voor een auto. Geen hobbels, weinig sturen, motor is warm, etc. Desalniettemin zijn het veel km dus slijtage onderdelen als banden, remmen en onderdelen van de ophanging kunnen aan de beurt zijn. Check ook het interval van de distributieriem.

Bovenal is de 1.0 een gevoelig blok met een gevoelige versnellingsbak. Alleen kopen als al het onderhoud op tijd is gedaan bij de dealer of een misschien een Ford specialist die je kan vragen of exact de juiste olie werd gebruikt.

Tevens neemt je restwaarde ook nog wel af als je er zelf veel km op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 04:01
GekkeRipper schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:51:
Met 40k km per jaar zijn het natuurlijk veel snelweg kilometers. Dat zijn de gunstigste km voor een auto. Geen hobbels, weinig sturen, motor is warm, etc. Desalniettemin zijn het veel km dus slijtage onderdelen als banden, remmen en onderdelen van de ophanging kunnen aan de beurt zijn. Check ook het interval van de distributieriem.

Bovenal is de 1.0 een gevoelig blok met een gevoelige versnellingsbak. Alleen kopen als al het onderhoud op tijd is gedaan bij de dealer of een misschien een Ford specialist die je kan vragen of exact de juiste olie werd gebruikt.

Tevens neemt je restwaarde ook nog wel af als je er zelf veel km op zet.
Vriend van me heeft 2 keer z'n bak kapot gehad met z'n Focus inmiddels.

Zelf heb ik afgelopen jaren een Focus 3 en Focus 4 gereden met de 1.0 125, maar daar heb ik nooit wat mee gehad, gelukkig.

Enige irritante aan die blokjes vind ik dat ze bijna niet afremmen op de motor. Lekker handig op vakantie in de bergen.. not. Sowieso heeft 't blokje het dan wel zwaar.

Sinds vorige week over naar een EV en sinds jaren weg bij Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Aggressor schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:36:

Weet iemand dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
Inleren doe je door er een paar keer een langer stuk 50kmh of harder te rijden en vaak bandenspanning meldingen te resetten als die nog niet weg is. De meldingen gaan namelijk niet vanzelf weg als de sensoren ingeleverd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
x0z8_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:34:
Inleren doe je door er een paar keer een langer stuk 50kmh of harder te rijden en vaak bandenspanning meldingen te resetten als die nog niet weg is. De meldingen gaan namelijk niet vanzelf weg als de sensoren ingeleverd zijn
Dus je hoeft ze niet in te leren met een apparaat?

Ik ken een jongen die is verkoper bij een ford garage en hij zegt dat ze elke keer opnieuw ingeleerd moeten worden.
(Omdat de fiesta maar 4 per keer kan onthouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Aggressor schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:36:

Inleren van nieuwe / andere sensoren moet altijd met een apparaat gebeuren.
Auto in leermodus en dan langs alle sensoren om deze te activeren en kenbaar te maken aan de auto.
Dan werken de sensoren van de zomerbanden niet meer totdat je deze weer monteert en inleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
Spotmatic schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:11:

Zelf rij ik zowat al 23 jaar in de diverse Focus modellen en qua wegligging staat de Focus toch zeker wel boven de Fiesta. Dus dat is inderdaad de betere keuze wat mij betreft.

Smerige truc: maak eens een account aan op Ford.nl en voeg het kenteken van de beoogde Focus toe als "jouw" auto. Daar is vanuit Ford verder geen controle op. Je ziet dan ook meteen het VIN van die auto, en het uitgevoerde (mits bij de Ford dealer) en nog te komen onderhoud. Gebruik tenslotte het VIN op fordzona.sk, dan kun je zien waarmee deze Ford af fabriek is uitgerust. Deze methode vond ik zelf heel handig toen ik mijn Focus kocht, vorige maand. Overigens wel al een oudje (2009, dit is een 2e auto omdat we van een Focus 3 naar een Mondeo Mk5 zijn gegaan)) maar de wegligging is echt top. Daar komt een Fiesta uit 2022 waarin ik wel eens heb proefgereden niet in de buurt. :)
Ik kan ze ook op het werk op zoeken mocht iemand dat ooit willen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
ComTech schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Inleren van nieuwe / andere sensoren moet altijd met een apparaat gebeuren.
Auto in leermodus en dan langs alle sensoren om deze te activeren en kenbaar te maken aan de auto.
Dan werken de sensoren van de zomerbanden niet meer totdat je deze weer monteert en inleert.
Hoe zet een mk8.5 in leermodus?
Donderdag ga ik langs een bandengarage... hopelijk hebben ze het juiste apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Aggressor schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Hoe zet een mk8.5 in leermodus?
Donderdag ga ik langs een bandengarage... hopelijk hebben ze het juiste apparatuur.
Contact UIT, trap het rempedaal in en laat het los.
Gebruik de start/stop-schakelaar en zet het contact 3 maal van UIT naar AAN en eindig met AAN.
Trap het rempedaal in en laat het los.
Zet het contact UIT.
Gebruik de start/stop-schakelaar en zet het contact 3 maal van UIT naar AAN en eindig met AAN.
Als het gelukt is hoor je de claxon eenmaal.
Op je dashboard staat dan train linker voorband.
Dan met de juiste apparatuur beginnen met de linkervoorband rechtsvoor rechtsachter en als laalste linksachter.
Pagina: 1 ... 120 ... 139 Laatste