Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 118 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Heijmenberg99 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:34:
Nou mn Focus is terug van de garage.
De versnellingsbak is een bekend probleem bij de laatste generatie Focus.
Het probleem zat m in de koppelingsdemping. Die was niet zwaar genoeg en klapte dus alle kracht op de synchros. Deze is verzwaard met een nieuwe versie en in de bak zelf is er een en ander verzwaard. Ontwerpfoutje dus helaas :(
Te ver doorgedreven met kostenbesparing vermoed ik. Gelukkig nu verbeterd, maar ook goed genoeg? Is het je eigendom? Ik zou er voorzichtig mee om blijven gaan. En natuurlijk weer 1500km inrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
205Gutmann schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:18:
[...]

Hoor je wel de motor van de ontgrendeling?
Ik heb dit bij mijn 2013 s-max ook gehad, er bleek uiteindelijk wat rommel tussen de ontgrendeling te zitten. Ik heb de boel even schoongemaakt en opnieuw ingevet en daarmee was het opgelost.

Als je de motor niet hoort ontgrendelen, dan zal het elektronisch zijn, of het motortje wat defect is.
Thanks, nee ik hoor niks.

Vermoed dat er ergens een kortsluiting zit. Via een google actie kwam ik bij een bepaalde zekering die in mijn instructieboekje voor het brandstofklepje staat vermeld (maar bij mij niet elektrisch bediend is), en deze bleek doorgebrand.

Niet al te handige actie daarna van mij uit was om eenzelfde andere zekering daar even in te zetten, maar die brandde ook door 8)7 Dus nu heb ik 2 kapotte zekeringen. Niet handig. Degene die ik gebruikte was van de Adaptive cruise control (die ik niet heb) dus dat lijkt me geen acuut issue, maar goed.

Mijn vaste garage heeft pas over 2 weken tijd :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 16:40
Ik heb een Sync update geinstalleerd (succesvol) en wou nadien de nieuwe kaarten doen. In de auto doet hij alles en geeft de melding dat hij klaar is, maar er staat geen log bestand op de USB stick. Nu kan ik de update niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstuniek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-10 18:08
Dit fenomeen is al langer aan de gang en blijkbaar ziet men niet de ernst hiervan in of zijn er niet de juiste mensen aanwezig om dit op te lossen.
Deze week ook nog gereageerd naar Ford NL en hieronder het belangrijkste deel van hun (standaard) reactie.

We zijn inmiddels op de hoogte van het probleem en werken aan een mogelijke oplossing.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groeten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@stijn014 en @mstuniek

Je kunt de update tool van Cyanlabs gebruiken dan heb je de logs niet nodig.
Let wel als je nog op 3.0 zit je daarna niet meer de originele methode kunt gebruiken.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstuniek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-10 18:08
@nielsicq daar ben ik mee bekend, maar goed dat je dat aangeeft. Vorige auto was een Kuga 2017 en die heb ik meerdere keren via Syn3updater (Cyanlabs) bijgewerkt. Wilde met dit bericht alleen aangeven dat Ford al lang op de hoogte is van dit probleem maar het gewoon vertikt dit op te lossen. Dit kun je constateren omdat er op veel fora melding van wordt gemaakt en mijn intentie richting Ford was weer een ontevreden klant.
PS op https://www.kuga-forum.de/ kun je terugvinden hoe je het XML bestand kunt aanpassen (bijv fout in regel 68, karakter 28)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

Duinkonijn

Huh?

Ik heb een lol met m’n Focus hybrid, als ik in m’n zes de snelweg af ga, kan ik gewoon in z’n 6 de bocht nemen bij het stoplicht naar rechts https://maps.app.goo.gl/KDAJ5qCzxEwVUBSe6?g_st=ic

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Duinkonijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:48:
Ik heb een lol met m’n Focus hybrid, als ik in m’n zes de snelweg af ga, kan ik gewoon in z’n 6 de bocht nemen bij het stoplicht naar rechts https://maps.app.goo.gl/KDAJ5qCzxEwVUBSe6?g_st=ic
Daar kom ik ook af en toe. Mag volgende week mijn Focus Hybrid ook ophalen. Ben benieuwd of dat zonder stoten lukt op dat zelfde punt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:55
Duinkonijn schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:48:
Haha! Ben dus niet de enige die zich verbaast over de 6e versnelling en het bereik er van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Heijmenberg99 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Haha! Ben dus niet de enige die zich verbaast over de 6e versnelling en het bereik er van :)
Moet ik met de 1.5EB niet doen, dan kunnen jullie de berm van stukjes grijs plastic gaan ontdoen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Ik rij een focus mk3 1,5 ecoboost (de 4 cilinder).
Rijdt prima alleen als ik deze doortrek begint hij vaak rond de 4000 rpm enorm in te houden te roken kan dan gewoon niet verder komen als 4/4500 rpm.
Gekke is hij doet het niet altijd.
Storingslampje gaat ook niet branden (misschien omdat ik het te kort doe laat meestal maar gelijk gas los).
Iemand enige idee?
Ben zelf al jaren monteur (ander merk) maar mijn ford kennis is nog niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

Duinkonijn

Huh?

Zo m’n focus inleveren voor de terugroepactie :(

Heb nu een luie Fiesta, ben in z`n drie van Utrecht naar Amsterdam gereden :X

Kijken of ik die luiheid er uit krijg :+

[ Voor 56% gewijzigd door Duinkonijn op 26-06-2023 08:49 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antitoon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 23:38
Ik ben benieuwd hoe jullie Spotify luisteren in de auto. Ik heb een Ford Focus met Sync 3. Ik kan hier wel bedraad Android Auto op draaien, maar dat werkt niet heel fijn: telefoon erbij pakken, kabeltje erin, opstarten duurt lang, kabel schiet er wel eens uit etc. Het alternatief is op de telefoon Spotify opstarten en de juiste playlist kiezen. Maar ook dat is net iets te hoogdrempelig.

Daarom heb ik een Android app geschreven zodat Spotify te bedienen is via auto radio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbiD_lp-chXhbMDEqD35ISJmhMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2HJ8MClegQxWW4F8RCk02ph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsxR21s9a7CJKlamvP6OCcJZpx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvp7Lw5x2YmFi9k3Y6G76XHj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1h39esRHiQbe9L6L9VOBfBxOOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmwNkP4S2zbQLTbRcR1JtEl4.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu kan ik een Spotify playlist starten, zonder dat ik mijn telefoon uit mijn zak moet halen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:12

EiT

Nergens last van met Car Play. Gewoon als je auto instapt direct telefoon aansluiten. Werkt binnen aantal seconden. Sowieso aansluiten toch al nodig voor TomTom en Flitsmeister. Spotify is goed te bedienen en anders doet Siri de rest.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heijmenberg99
antitoon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:06:
Ik ben benieuwd hoe jullie Spotify luisteren in de auto. Ik heb een Ford Focus met Sync 3. Ik kan hier wel bedraad Android Auto op draaien, maar dat werkt niet heel fijn: telefoon erbij pakken, kabeltje erin, opstarten duurt lang, kabel schiet er wel eens uit etc. Het alternatief is op de telefoon Spotify opstarten en de juiste playlist kiezen. Maar ook dat is net iets te hoogdrempelig.

Daarom heb ik een Android app geschreven zodat Spotify te bedienen is via auto radio:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nu kan ik een Spotify playlist starten, zonder dat ik mijn telefoon uit mijn zak moet halen!
Dit klinkt als tijd voor een nieuwe kabel als die telkens los schiet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJos
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 19:11
Ik ben benieuwd hoe jullie Spotify luisteren in de auto. Ik heb een Ford Focus met Sync 3.
Via CarPlay. Wireless dongel verbonden aan Sync 3. Betreft een Focus mk4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper

Knap gedaan! Hoe krijg je die app op de radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Helaas weer een slecht nieuws update, sinds afgelopen vrijdag de 1e versnelling kapot na 31000 km... oftewel de versnellingsbak moet weer open nadat bij 25000 km de syncromesh van de 2e versnelling al vervangen moest worden. Ben de Focus dus weer een week of langer kwijt aldus de dealer. Exacte diagnose nog niet bekend.

Rij nu dus met een Focus facelift ST line MHEV met 125pk. Ook niet verkeerd, maar de 20pk's extra die de mijne heeft mis ik wel. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aORloRykEuXjsroWNw6cfObYJps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uruz2jjoCSnnKB4duzhs7Ec1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClRyN6XWoJC6MTkFmQ2IvQaxh-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05zUTP2GaoyngYzq3JzZjcbs.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07

Klinkt als een handige oplossing, zou je die app willen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antitoon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 23:38
GekkeRipper schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Knap gedaan! Hoe krijg je die app op de radio?
De app draait gewoon op de Android telefoon en communiceert via bluetooth wat er op het scherm van de radio getoond moet worden. Die api is netjes beschreven.
205Gutmann schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:52:
[...]

Klinkt als een handige oplossing, zou je die app willen delen?
Ik ben aan het kijken of ik hem in de play store kan krijgen. Ik stuur je wel een pm als dat gelukt is.
SirJos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Via CarPlay. Wireless dongel verbonden aan Sync 3. Betreft een Focus mk4.
Zo'n wireless dongle vind ik ook een interessante optie. Het nadeel lijkt me dat omschakelen naar FM radio dan weer extra handelingen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:31
Na enkele jaren geleden altijd fijn te hebben gereden in een Ford Fiesta heb ik als eerste lease auto de overstap gemaakt naar een Seat Leon. Nu ik deze binnenkort weer moet inleveren en niet de mogelijkheid krijg op een nieuwe leaseauto ben ik mij weer aan het oriënteren op de markt. Een erg mooie auto vind ik de Ford Focus Wagon MK4 en zou nu een 1.5 ecoboost automaat overwegen, een andere optie blijft de Leon ST (dit omdat mijn huidige wagen prima bevalt).

Waardoor ik toch in dit topic kom, is het verbruik. Het lijkt wel alsof ik met 1 liter benzine met de Seat 4km meer kan afleggen tov de Ford. Met de aankomende benzine prijs verhoging, vind ik dat nogal een verschil. Is dat Ford automaat eigen, tegenvallend verbruik?

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:20
RudyL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:03:
Na enkele jaren geleden altijd fijn te hebben gereden in een Ford Fiesta heb ik als eerste lease auto de overstap gemaakt naar een Seat Leon. Nu ik deze binnenkort weer moet inleveren en niet de mogelijkheid krijg op een nieuwe leaseauto ben ik mij weer aan het oriënteren op de markt. Een erg mooie auto vind ik de Ford Focus Wagon MK4 en zou nu een 1.5 ecoboost automaat overwegen, een andere optie blijft de Leon ST (dit omdat mijn huidige wagen prima bevalt).

Waardoor ik toch in dit topic kom, is het verbruik. Het lijkt wel alsof ik met 1 liter benzine met de Seat 4km meer kan afleggen tov de Ford. Met de aankomende benzine prijs verhoging, vind ik dat nogal een verschil. Is dat Ford automaat eigen, tegenvallend verbruik?
Kijk even naar het werkelijke verbruik op spritmonitor. Dan kan je goed vergelijken. Over het algemeen zijn automaten iets onzuiniger, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door Lightning89 op 28-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 18:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

Pas er niet echt tussen, maar wil mij toch even melden met een Transit mk3 nugget (westfalia) uit '89. Mag wel, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDSKq530vfcKcKbZ_oXKXPS4oSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/En8szCypfKgBLvaFRDpVA19V.jpg?f=fotoalbum_large

Oude Ford spullen zijn best wel goede kwaliteit! Mijn, '88 2.0 OHC benzine blokje en aandrijving lopen nog steeds als een trein, al is mijn distributieriem geklapt direct op de weg van de aankoop naar huis. Met een nieuwe ging dat gekke ding gewoon weer prima lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwhZEWrIdyaTtZB30hvjA3Y90Uw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GqWRr4cqZUhJk5gdhLmvvoud.jpg?f=user_large
Kan het niet aanraden overigens, gewoon gebrek aan onderhoud van de vorige eigenaar.

Ding komt uit '89, sinds 5 jaar in mijn bezit, oorspronkelijk om mijn verhuizing te doen (trekhaak) maar tegenwoordig mag ik hem van vriendinlief niet meer wegdoen vanwege het kampeergenot.

Pech/ onverwachts
  • Dynamo kapot onderweg richting Europa-Park vorig jaar, bijzonder verhaal
  • Distributieriem op dag van aankoop geklapt, direct kunnen fixen
Voorzorg, comfort
  • Vacuum circuit hersteld, daardoor de
  • Carburateur opnieuw gesteld waardoor ik de
  • Carburateur moest reviseren, Ford zelf wilde er niet aan dus zelf maar geleerd hoe en wat
  • Kleppen / ontsteking gesteld vanwege bovenstaande klussen
  • Bodemplaat in de tectyl/ menie
  • Nieuwe kachelradiator, nu lekker warm
Eigenlijk alles met mijn twee linkerhanden zelf gedaan gewapend met een werkplaatshandboek. Zeker voor de carburateur was dit nodig, want geen enkel bedrijf wilde zijn handen branden aan dit type (Ford VV).

Aankomende winter wil ik alle roestplekken/ zwakke punten aan het plaatwerk (laten?) herstellen en dan kan hij er echt wel weer mee door. Hopelijk weer echt een jaar of 10.

Eigenlijk als je kijkt hoe matig het onderhoud door de vorige eigena(ren) is uitgevoerd is het eigenlijk een hele betrouwbare bus. Hij rijdt ook verrassend fijn, zit uiteraard geen gang in en een draaikolk in de tank. Ook bizar vernieuwend ontwerp als je het gaat vergelijken met een VW transporter uit de 80's.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Helaas kwam onze Mondeo vandaag niet meer door de APK (480K op teller , auto uit 2009) , dus op zoek gegaan naar wat anders.

Ons oog viel op de Ford Puma MHEV Titanium 1.0 EcoBoost Mild-Hybrid 125PK

Morgen ga ik een proefrit maken, ben heel benieuwd

Wie heeft er dit model en wil er wat kwijt over zijn/haar ervaringen ? Onze huidige Mondeo is een 2.0 TdI dus lekkere vlotte auto (diesel) , we gaan dus zeker wat inleveren qua trekkracht etc. Maar goed.. diesel kan niet meer uit

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mevrouwKees_1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:10:
Helaas kwam onze Mondeo vandaag niet meer door de APK (480K op teller , auto uit 2009) , dus op zoek gegaan naar wat anders.

Wie heeft er dit model en wil er wat kwijt over zijn/haar ervaringen ? Onze huidige Mondeo is een 2.0 TdI dus lekkere vlotte auto (diesel) , we gaan dus zeker wat inleveren qua trekkracht etc. Maar goed.. diesel kan niet meer uit
Vooral fors kleiner, het is een hoge Fiesta. Maar dat is een fijne auto, dus hier heb je zeker plezier van, de tijdsprong zal enorm zijn, de systemen van nu zijn natuurlijk geweldig.

Een belangrijke vraag is of je na 14 jaar uitverhuisd bent, een ikea keuken stapel je niet meer achterin. 🚚

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
pjottum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Vooral fors kleiner, het is een hoge Fiesta. Maar dat is een fijne auto, dus hier heb je zeker plezier van, de tijdsprong zal enorm zijn, de systemen van nu zijn natuurlijk geweldig.

Een belangrijke vraag is of je na 14 jaar uitverhuisd bent, een ikea keuken stapel je niet meer achterin. 🚚
ha ha ja uitverhuisd en geen caravan meer ;) . Er zit idd heel veel luxe in en op. Enige wat op deze uitvoering niet zit is automatisch dimbare binnenspiegel.. die zal ik best missen. Het is een voorraad auto dus weinig keuze dan in uitvoering. Eerst maar even ritje maken. Mijn partner had ook nog een KIA stonic op het oog, minder luxe en minder snel etc. niet mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:12

EiT

Inderdaad ga je behoorlijk wat ruimte en comfort missen.

Ook ga je van een 2L naar een 1L en dat ga je ook wel merken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mevrouwKees_1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:38:
[...]

ha ha ja uitverhuisd en geen caravan meer ;) . Er zit idd heel veel luxe in en op. Enige wat op deze uitvoering niet zit is automatisch dimbare binnenspiegel.. die zal ik best missen. Het is een voorraad auto dus weinig keuze dan in uitvoering. Eerst maar even ritje maken. Mijn partner had ook nog een KIA stonic op het oog, minder luxe en minder snel etc. niet mijn keuze.
Kans dat dat er als kg wel opzit is trouwens groot, die importvoorraad klopt de beschrijving meestal niet van, het is een simpel ding maar rje moet dus ff checken of er zo'n piemeltje aan de spiegel zit.
EiT schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:38:

Ik denk dat de ruimte is wat je mist,maar @mevrouwKees_1 gaat ons vast bijpraten morgen.

De 1l is een prima, bewezen blokje, maar die moet je inderdaad even op de snelweg en bij het stoplicht goed loslaten, kijken of je dat prettig vindt...

Ik ben benieuwd, het was ooit een shortlister voor mij (maar ik kocht een Focus, Puma was net nieuw en voor mij toen te duur).

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
EiT schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:38:

Ik zit 90% van de tijd alleen in de auto. Dus de ruimte van de wagon heb ik niet meer nodig. Voorheen met 5 plus honden en caravan ;)

En natuurlijk zal ik de snelheid missen. Het is een heerlijke auto. Maar veeels te groot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Overigens zijn focussen momenteel niet veel goedkoper dan Puma’s. Wel groter. Ik sluit ze niet uit nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
Een Focus is een veel volwassener auto dan de Puma. Als je geen hoge instap wil zou ik altijd voor een Focus kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:57
Puma is op basis van de Fiesta. Eigenlijk is het gewoon een Fiesta op hoge poten (want dat willen mensen tegenwoordig, een hoge instap).

Vergelijken met ene Focus gaat dan ook niet op omdat dat een hele andere type auto is :) Waarschijnlijk kis/voelt de Puma rapper (want er hoeft immer minder gewicht meegesleept te worden door de motor)

Ik heb er nog niet veel problemen over gelezen/gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mevrouwKees_1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:10:

Ik heb sinds vorige week maandag een nieuwe Ford Focus MK4.5, ook met het 1.0 Mild-Hybrid 125PK blok i.c.m. een handgeschakelde 6-bak.
Het is geen Puma, maar wel met dezelfde motor dus. De motor is een prima blok om mee te rijden, eigenlijk tot op heden geen klachten over. Gaat prima mee in het dagelijkse verkeer en is lekker stil.
Het enige waar ik wel even aan moest wennen is dat ie gelijk iets afremt bij het loslaten van het gaspedaal. De elektro motor functioneert dan als een dynamo om de 0,4KwH accu op te laden. Dat voel je wel. Door je voet trouwens op het gaspedaal te 'leggen' lijkt dat trouwens niet te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
Die ervaring heb ik ook gehad tijdens het gebruik van een MHEV Puma. Het is een beetje een one-pedal drive, zoals deze (zoals ik gehoord heb) ook bij elektrische auto's bestaat.
Omdat het een leenauto voor een paar dagen was ben ik niet verder gaan kijken om te zien of je dit kan afstellen - hoeveel de auto wel of juist niet afremt om de accu op te laden.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjowhan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:44:
Die ervaring heb ik ook gehad tijdens het gebruik van een MHEV Puma. Het is een beetje een one-pedal drive, zoals deze (zoals ik gehoord heb) ook bij elektrische auto's bestaat.
Omdat het een leenauto voor een paar dagen was ben ik niet verder gaan kijken om te zien of je dit kan afstellen - hoeveel de auto wel of juist niet afremt om de accu op te laden.
Kun je niet veranderen. Al heb ik het idee dat ie het soms wat minder agressief doet dan andere keren. Wellicht dat het afhankelijk is hoe hard te rijd, welke versnelling, hoe vol/leeg de accu is, afstand tot de auto voor je etc.
Ben er nog niet echt achter gekomen waarin dat zit. Maar heb er ook nog maar 700KM mee gereden, waarvan het grootste gedeelte snelweg met CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Kun je niet veranderen. Al heb ik het idee dat ie het soms wat minder agressief doet dan andere keren. Wellicht dat het afhankelijk is hoe hard te rijd, welke versnelling, hoe vol/leeg de accu is, afstand tot de auto voor je etc.
Ben er nog niet echt achter gekomen waarin dat zit. Maar heb er ook nog maar 700KM mee gereden, waarvan het grootste gedeelte snelweg met CC.
Er zit ook verschil tussen sportmodus en de normale modus. In sport is het echt top in de file :)

Heb jij er ook last van dat de auto tijdens uitrollen al start/stopt? Dus stel je komt aanrollen bij een blinde kruising en ziet dat je door kan. Dan is de motor al uit, dan laat ik de koppeling opkomen om door te gaan maar dan start ie niet. Dan moet ik weer koppelen en dan start ie. Heeft iemand dat ook?

[ Voor 20% gewijzigd door Heijmenberg99 op 04-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Er zit ook verschil tussen sportmodus en de normale modus. In sport is het echt top in de file :)

Heb jij er ook last van dat de auto tijdens uitrollen al start/stopt? Dus stel je komt aanrollen bij een blinde kruising en ziet dat je door kan. Dan is de motor al uit, dan laat ik de koppeling opkomen om door te gaan maar dan start ie niet. Dan moet ik weer koppelen en dan start ie. Heeft iemand dat ook?
Dat hoort zo. Vreselijk. Alles om aan die vervelende milieu eisen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
[...]

Toevallig de auto hold functie geactiveerd? (knopje achter het handrem knopje) als ik deze geactiveerd hebt lijkt het erop dat de auto soms niet start als ik de koppeling intrap. Collega van mij heeft ook een mk 4.5 en had ook het vermoeden dat het door de auto hold functie komt. Misschien kun je het eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Vandaag in de puma gezeten. Tja .. wat zal ik zeggen. Het is een Ford ;). Ik vond hem qua ruimte nog best prima. Wel vond ik de zit positie wel even zoeken. Ik miste ook de elektrische verstelbare stoelen (zat niet in deze versie en in de st versie die er stond ook niet ). Qua rijden niets spectaculairs. Gewoon prima.

Daarna naar Renault gegaan. Capture. Qua ruimte vergelijkbaar maar qua rijden weer niet. Morgen nog een Kia Stonic bekijken en dan maken we de keuze met welke we doorgaan. Het zijn drie compleet verschillende auto’s met ieder zo zijn voordelen en nadelen. Wel redelijk met elkaar vergelijkbaar. De puma is het duurst overigens. En het minst luxe van de drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Daar heb ik geen last van. Want ergens in het menu kun je ‘m op ‘laag’ zetten. Dan heb je het minimaal. Maar mocht het toch gebeuren met het omhoog komen van de koppeling, het gas iets indrukken, slaat ie alsnog aan.
Sowieso ram ik nadat ik de knop ‘start engine’ gelijk de StartStop knop in. Irritant systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:58:
Vandaag in de puma gezeten. Tja .. wat zal ik zeggen. Het is een Ford ;). Ik vond hem qua ruimte nog best prima. Wel vond ik de zit positie wel even zoeken. Ik miste ook de elektrische verstelbare stoelen (zat niet in deze versie en in de st versie die er stond ook niet ). Qua rijden niets spectaculairs. Gewoon prima.

Daarna naar Renault gegaan. Capture. Qua ruimte vergelijkbaar maar qua rijden weer niet. Morgen nog een Kia Stonic bekijken en dan maken we de keuze met welke we doorgaan. Het zijn drie compleet verschillende auto’s met ieder zo zijn voordelen en nadelen. Wel redelijk met elkaar vergelijkbaar. De puma is het duurst overigens. En het minst luxe van de drie.
Wat is er gebeurd met de Focus niet uitsluiten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 22:09
Zondag zachtjes achteruit tegen een kunststof paal gereden met mijn Mondeo. Bumperscherm, kunststof strip en onderste deel van de achterklep moeten vervangen worden: Dat gaat ongeveer 2000 euro kosten, wat een geld. Gelukkig ben ik nog net allrisk verzekerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qxS2IaQw2oR4_dt9q9h_AyJzVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXOxaspz0l2rE1E9sO3gWmfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:58:

Je gaat ook van een D segment (Mondeo) naar B segment auto (Puma), het is een Fiesta op hoge poten met een wat grotere body.
B segment auto's hebben ook (fors) kleinere stoelen, dus logisch dat je wat zoekt. Maar het zal nooit niet in de buurt komen van wat je gewend was.
Op de Focus MK4 en MK4.5 is er als optie een een grotere/luxere stoel te kiezen, onder andere elektrisch maar ook wat meer steun in je benen bijvoorbeeld. Eigenlijk een D segment stoel in een C segment auto :P Misschien even zoeken naar een Focus die dat heeft en daarin is proefrijden? Dat komt wat meer in de buurt van een Mondeo, en qua prijs niet heel veel anders dan een Puma als occasion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
GekkeRipper schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Wat is er gebeurd met de Focus niet uitsluiten? :)
nou niet perse uitgesloten, maar bij de dealer waar ik was stond niets bijzonders. En eigenlijk wil ik geen wagon. Ik heb vrijdag nog een afspraak in andere plaats en daar had hij meerdere auto's ter beschikking voor proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Je gaat ook van een D segment (Mondeo) naar B segment auto (Puma), het is een Fiesta op hoge poten met een wat grotere body.
B segment auto's hebben ook (fors) kleinere stoelen, dus logisch dat je wat zoekt. Maar het zal nooit niet in de buurt komen van wat je gewend was.
Op de Focus MK4 en MK4.5 is er als optie een een grotere/luxere stoel te kiezen, onder andere elektrisch maar ook wat meer steun in je benen bijvoorbeeld. Eigenlijk een D segment stoel in een C segment auto :P Misschien even zoeken naar een Focus die dat heeft en daarin is proefrijden? Dat komt wat meer in de buurt van een Mondeo, en qua prijs niet heel veel anders dan een Puma als occasion.
I know, en onze Mondeo is qua stoelen ook erg luxe moet ik zeggen, beetje sport stoelen achtig. De puma's die er stonden zaten allemaal Mwah. De focus wagon die er stond, ook een st line, had ook geen bijzondere stoelen. Nu heb ik gister de vraag neergelegd mbt uitrusting op de puma / focus. En dan hoor het nog of er binnen dit dealerschap een auto staat die ik leuk vind.

Wat ik wel erg vind tegenvallen, zijn die achterlijke prijzen. Puma die ik gister dus had, was jaar oud, st line. Moest nog 33K kosten . Vind ik echt bizar. Kan je beter nieuw kopen. Dit hebben we niet over voor een gebruikte auto eerlijk gezegd.

Ik moet ook , eerlijk is eerlijk, wennen aan het minder luxe ;. De Mondeo die we rijden heeft werkelijk de duvel en zijn ouwe moer aan opties (ex lease auto) en dan is het al snel minder. Al moet ik wel zeggen dat al die nieuwe rijhulpen en mooie schermen wel weer een pluspunt zijn, die heb ik nu niet.

We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mevrouwKees_1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:35:
[...]

I know, en onze Mondeo is qua stoelen ook erg luxe moet ik zeggen, beetje sport stoelen achtig. De puma's die er stonden zaten allemaal Mwah. De focus wagon die er stond, ook een st line, had ook geen bijzondere stoelen. Nu heb ik gister de vraag neergelegd mbt uitrusting op de puma / focus. En dan hoor het nog of er binnen dit dealerschap een auto staat die ik leuk vind.

Wat ik wel erg vind tegenvallen, zijn die achterlijke prijzen. Puma die ik gister dus had, was jaar oud, st line. Moest nog 33K kosten . Vind ik echt bizar. Kan je beter nieuw kopen. Dit hebben we niet over voor een gebruikte auto eerlijk gezegd.

Ik moet ook , eerlijk is eerlijk, wennen aan het minder luxe ;. De Mondeo die we rijden heeft werkelijk de duvel en zijn ouwe moer aan opties (ex lease auto) en dan is het al snel minder. Al moet ik wel zeggen dat al die nieuwe rijhulpen en mooie schermen wel weer een pluspunt zijn, die heb ik nu niet.

We gaan het zien
Je zou bij een occasion kunnen overwegen om de stoelen te laten vervangen door luxere stoelen. Gebeurd wel vaker, net als mensen achteraf bijvoorbeeld een trekhaak of achteruit camera laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Je zou bij een occasion kunnen overwegen om de stoelen te laten vervangen door luxere stoelen. Gebeurd wel vaker, net als mensen achteraf bijvoorbeeld een trekhaak of achteruit camera laten installeren.
ja kan natuurlijk, maar aangezien die auto's al bizar duur zijn wil ik het liefst in 1 x keer klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hai! Even een vraagje aan de kenners hier ;).

Zaterdag ga ik een proefrit maken in een Ford fiesta st, bouwjaar 2019. Nu lees ik op internet dat deze auto’s een ‘natte’ distributieriem heeft.

Bij stellantis auto’s is daar een hoop gedoe mee geweest. https://aftersalesmagazin...istributieriem-puretechs/

Hoe is dat bij de Ford?

En zijn er eventueel nog andere punten om rekening mee te houden?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2023 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Daar is de afgelopen pagina's al wat over gezegd. In het kort: het is van het uiterste belang dat olie met de juiste Ford specificaties wordt gebruikt en dat de olie op tijd ververst wordt. Als dat niet zo is, is de kans groot dat de riem oplost of afbrokkelt in de olie.

Echter, voor zover ik weet zijn er geen problemen bekend als dat goed wordt onderhouden. Bij Stellantis zijn er ook problemen met riemen die wel volgens specificaties zijn onderhouden. Althans dat heb ik er van meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe het bij de Fiesta is. Maar bij de Focus MK4 en MK4.5 zijn ze dacht ik niet meer nat. Misschien even checken of dat bij de Fiesta uit 2019 ook het geval is.

Maar nat of niet. Het is bij de meeste moderne motoren van vrijwel elk merk van belang om exact de juiste olie te gebruiken. Als je ook maar iets afwijkt van de voor geschreven specificaties kun je al issues krijgen. Van een simpele motor storing tot het compleet vastlopen van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:57:
Ik weet niet hoe het bij de Fiesta is. Maar bij de Focus MK4 en MK4.5 zijn ze dacht ik niet meer nat. Misschien even checken of dat bij de Fiesta uit 2019 ook het geval is.

Maar nat of niet. Het is bij de meeste moderne motoren van vrijwel elk merk van belang om exact de juiste olie te gebruiken. Als je ook maar iets afwijkt van de voor geschreven specificaties kun je al issues krijgen. Van een simpele motor storing tot het compleet vastlopen van de motor.
Bij de focus mk4 is de oliepompriem nog wel nat en die brokkelt af(ervaringsdeskundige hier). De distributie niet, maar eerstgenoemde geeft ook motorschade. Hoe dat bij een ST blok zit weet ik niet, maar onze andere Focus krijgt met hele korte intervallen telkens nieuwe olie om dit te voorkomen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

mevrouwKees_1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:52:
[...]

ja kan natuurlijk, maar aangezien die auto's al bizar duur zijn wil ik het liefst in 1 x keer klaar zijn.
Ik ben het met je eens dat bijvoorbeeld deze Puma's bizar duur zijn. Maar waarom kijk je niet naar een iets oudere maar alsnog moderne Mondeo? Dan heb je je geluids- en zitcomfort zoals je gewend bent, een 1.5 benzine kost niet de wereld aan wegenbelasting en je boet niet in op luxe. En van het prijsverschil kun je vele jaren wegenbelasting en verzekering betalen.

Ik zou het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
@Timmert we willen nu eindelijk een jonge auto. Ik rij nu in een 2009 model :) en de Mondeo is echt te
Groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkeRipper schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:28:
Daar is de afgelopen pagina's al wat over gezegd. In het kort: het is van het uiterste belang dat olie met de juiste Ford specificaties wordt gebruikt en dat de olie op tijd ververst wordt. Als dat niet zo is, is de kans groot dat de riem oplost of afbrokkelt in de olie.

Echter, voor zover ik weet zijn er geen problemen bekend als dat goed wordt onderhouden. Bij Stellantis zijn er ook problemen met riemen die wel volgens specificaties zijn onderhouden. Althans dat heb ik er van meegekregen.
Oké dus eigenlijk als je elk jaar?/ Om het jaar de olie laat verversen tijdens bijvoorbeeld de apk en filters na laat kijken is er niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:46:
[...]

Oké dus eigenlijk als je elk jaar?/ Om het jaar de olie laat verversen tijdens bijvoorbeeld de apk en filters na laat kijken is er niks aan de hand?
Is het de ST of een ST line?
Deze problemen zitten mogelijk in de 1.0, de 1.5 die in de ST zit is anders. Meen ik. Zoek even terug, maar ik heb dat blok in de Focus liggen. ☺️

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mevrouwKees_1 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:37:
@Timmert we willen nu eindelijk een jonge auto. Ik rij nu in een 2009 model :) en de Mondeo is echt te
Groot
Ik kwam vandaag een Puma tegen op de Duitse a30, best knap om te zien. Dat de stoelen minder zullen zijn klopt, de Focus heeft nu eenmaal meer binnenruimte want het is een csegmenter. Ik zou gewoon meer proefritten plannen. 😎🎉

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjottum schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Is het de ST of een ST line?
Deze problemen zitten mogelijk in de 1.0, de 1.5 die in de ST zit is anders. Meen ik. Zoek even terug, maar ik heb dat blok in de Focus liggen. ☺️
het gaat om de ST-Line 1.0 ecoboost 100pk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:16:
[...]

het gaat om de ST-Line 1.0 ecoboost 100pk
Gezien het aantal 1.0s die geleverd zijn en het aantal klachten wat je kan vinden, denk ik dat je je er niet druk om hoeft te maken. Wel de goeie olie doen natuurlijk. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is wel heel simpel gezegd. Bij 1 van mijn vorige auto's (Fiat Punto Evo) ook alles netjes op tijd laten onderhouden, sommige dingen zelfs eerder dan wat het boekje aangaf. Was ook nog een diesel, en laat Fiat/Alfa daar ook nog meester in zijn. Toch is de motor een keer flink in de soep gelopen (distributie ketting geknapt). Met andere woorden: er kan altijd wel wat stuk gaan, hoe goed je er ook voor zorgt. Maar de kans is wel een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Dat is wel heel simpel gezegd. Bij 1 van mijn vorige auto's (Fiat Punto Evo) ook alles netjes op tijd laten onderhouden, sommige dingen zelfs eerder dan wat het boekje aangaf. Was ook nog een diesel, en laat Fiat/Alfa daar ook nog meester in zijn. Toch is de motor een keer flink in de soep gelopen (distributie ketting geknapt). Met andere woorden: er kan altijd wel wat stuk gaan, hoe goed je er ook voor zorgt. Maar de kans is wel een stuk kleiner.
"Alles kan kapot!" gaat toch meestal over relaties? 😎

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58

Spotmatic

Ken sent me

Hoe betrouwbaar is de 1.5 TDCI Ecoblue eigenlijk? We hebben een Focus Mk3.5 met 1.5 TDCI (een heel andere motor) en ondanks de 340.000 km op de teller blijft die maar gaan, zonder enige reparatie sinds de teller op 165.000 stond. Er is nog nooit aan de motor gesleuteld en de achterbanden gingen meer dan 150.000 km mee. Ja, het is een snelwegmonster waar niet mee wordt gescheurd, hoe raden jullie het zo... 😅

Het is tijd voor wat anders, voordat de echte kosten komen. Maar dan moet de 1.5 Ecoblue ook een beetje betrouwbaar zijn.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
[...]

De olie moet voldoen aan de geldende Ford spec. Ook bij alle voorgaande beurten. Kan dat niet aangetoond worden, zou ik de auto niet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:15:
Hoe betrouwbaar is de 1.5 TDCI Ecoblue eigenlijk? We hebben een Focus Mk3.5 met 1.5 TDCI (een heel andere motor) en ondanks de 340.000 km op de teller blijft die maar gaan, zonder enige reparatie sinds de teller op 165.000 stond. Er is nog nooit aan de motor gesleuteld en de achterbanden gingen meer dan 150.000 km mee. Ja, het is een snelwegmonster waar niet mee wordt gescheurd, hoe raden jullie het zo... 😅

Het is tijd voor wat anders, voordat de echte kosten komen. Maar dan moet de 1.5 Ecoblue ook een beetje betrouwbaar zijn.
Waarom de huidige dan niet oprijden? :) Misschien gaat ie nog wel heel wat jaren en 100K moeiteloos mee.
Waarschijnlijk ook een stuk goedkoper. Want elk km extra schrijft nu ook veel minder hard af.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2023 22:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste Fiesta is van de band gerold:
https://www.autoblog.nl/n...-fiesta-1976-2023-3515005

Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Spotmatic schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:15:

De 1.5 tdci staat zeer goed bekend inmiddels. Ook deze man uit Belarus is er te spreken over : YouTube: 👍1.5 TDCI - прекрасный французский дизель для Ford. Какие недостатки... Wel even vertaling aanzetten als je die taal niet beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:44
Weet iemand waar ik onderdelen kan kopen voor de Smax?

Omdat ik de chromen sierlijsten niet mooi vind ben ik op zoek naar een front grill (liefst met ST erop) en mistlampen zonder chromen randjes

İk kom regelmatig uit op aliexpresjes die vaak voor de Focus zijnde worden verkocht en weet niet of deze klakkeloos passen op de Smax

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1smeaLO8LJ5kgPfTqXNmuku8wE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0JBqd39xBZPSwSr2RHPqJ2by.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:20
Eskiya schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:29:
Weet iemand waar ik onderdelen kan kopen voor de Smax?

Omdat ik de chromen sierlijsten niet mooi vind ben ik op zoek naar een front grill (liefst met ST erop) en mistlampen zonder chromen randjes

İk kom regelmatig uit op aliexpresjes die vaak voor de Focus zijnde worden verkocht en weet niet of deze klakkeloos passen op de Smax

[Afbeelding]
Zo'n ST logo kan je gewoon los op Ali kopen en monteren, dat had ik ook gedaan toen ik nog in m'n Fiesta reed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mevrouwKees_1 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:37:
Groot
En, wat is het geworden? Of: wat gaat het worden? Ga je naar het Kia topic, of blijf je hier?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:44
Ondertussen gezien dat die dingen inderdaad los erop te prakken zijn...maar dan de chromen randjes rondom de grill, mistlampen vervangen door een all black versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
pjottum schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:14:
[...]

En, wat is het geworden? Of: wat gaat het worden? Ga je naar het Kia topic, of blijf je hier?
Als de Kia (Niro) snel geleverd had kunnen worden en ze meegewerkt hadden aan een voorloop auto dan was het de Kia geworden. Maar helaas.

Terug naar onze oude liefde. Frans rijden.

We hebben afgelopen zaterdag een Renault Captur gekocht. Hybride :). Voorraad auto. Dus over twee weken rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mevrouwKees_1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Als de Kia (Niro) snel geleverd had kunnen worden en ze meegewerkt hadden aan een voorloop auto dan was het de Kia geworden. Maar helaas.

Terug naar onze oude liefde. Frans rijden.

We hebben afgelopen zaterdag een Renault Captur gekocht. Hybride :). Voorraad auto. Dus over twee weken rijden.
Ah! Gefeliciteerd! Fijn hoor. Hopelijk nog wat voor de Mondeo teruggehad.

Ik heb vroeger veel gehuurd en ook de (vorige) Captur meegehad. Ik vond toen de stoelen heel massief, fors. Ik ben wel benieuwd hoe dt nu is, maar goed, tag me even in het grote Renault topic. 😂

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
ja kreeg nog een leuk bedrag terug.. voor een auto zonder geldige apk en alles wat er nog aan zat te komen. Geen klagen over iig. De stoelen vond ik op zich prima, hoe het op langere stukken gaat zijn geen idee, die mondeo zat echt heel anders. We gaan het beleven , met proefrit zaten ze goed. EN anders kan ik er altijd nog een andere stoel in laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57
Wij hebben sinds een week een ford focus wagon (2019). Als ik de telefoon met usb verbind dan werkt android auto in 80% van de keren. Die andere 20% lijkt de usb poort niet te reageren. Uitstappen de auto even afsluiten en dan opnieuw beginnen helpt dan vaak.

Zijn hier nog tips voor om het te verhelpen / doe ik iets verkeerd qua aansluiten (kabel laat ik steeds erin en telefoon sluit ik aan na het instappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
cverkooyen schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:16:
Wij hebben sinds een week een ford focus wagon (2019). Als ik de telefoon met usb verbind dan werkt android auto in 80% van de keren. Die andere 20% lijkt de usb poort niet te reageren. Uitstappen de auto even afsluiten en dan opnieuw beginnen helpt dan vaak.

Zijn hier nog tips voor om het te verhelpen / doe ik iets verkeerd qua aansluiten (kabel laat ik steeds erin en telefoon sluit ik aan na het instappen).
Mijn focus met sync4 heeft dit ook wel eens met draadloze CarPlay. Dan pakt ie ook bekabeld niks meer. Even de hele auto herstarten helpt dan inderdaad. Ik hoop dat ze dit binnenkort met een update pushen net zoals de volledige Alexa integratie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:09

Dit heb ik in de Mondeo gehad, en in 2 Ford’s Focus. Dat probleem is er al jaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Dacht eerst dat ik te snel / traag was met aansluiten maar ontdekte al geen patroon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afgelopen vakantie reed ik over de Gothard pas met mijn Focus Wagon 2019 (125pk), toen het vermogen ineens weg viel. Ik kon nog net stapvoets naar een uitkijkpunt rijden. Het lampje met die sleutel ging ook branden. Meteen de motor uitgezet en na een paar minuten weer gestart, toen werkte alles weer. Daarna nergens meer last van gehad.
Zegt dit jullie iets ?

In de app staat het volgende:
Storing motorregeling/verminderd vermogen. Er is een storing van de motorregeling neem zo snel mogelijk contact op met een erkende dealer.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2023 23:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper

Ik herken dit niet. Probeer eens een andere, kwaliteitskabel. Bijvoorbeeld die bij je telefoon geleverd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:38

OmeJoyo

This is me

Dit is juist bij Ford geen probleem. Ik had dit wellicht 3 keer per jaar ofzo? Ik zie dit vaker op andere fora voorbij komen, maar wordt eigenlijk altijd opgelost door een goede kabel te gebruiken. Ik gebruik al sinds 2016 Android Auto in mijn Ford's, zonder echte problemen.

Ook kan het uiteraard uit je telefoon komen als je aansluiting niet meer top is, ook werken sommige telefoons beter als anderen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Sport_Life schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:30:
Afgelopen vakantie reed ik over de Gothard pas met mijn Focus Wagon 2019 (125pk), toen het vermogen ineens weg viel. Ik kon nog net stapvoets naar een uitkijkpunt rijden. Het lampje met die sleutel ging ook branden. Meteen de motor uitgezet en na een paar minuten weer gestart, toen werkte alles weer. Daarna nergens meer last van gehad.
Zegt dit jullie iets ?

In de app staat het volgende:
Storing motorregeling/verminderd vermogen. Er is een storing van de motorregeling neem zo snel mogelijk contact op met een erkende dealer.
Dit is zonder glazen bol of een bezoek aan de garage niet te zeggen. Je kunt het beste snel naar de garage gaan om hem uit te laten lezen, dan kunnen ze terugzien welke foutcode er was en waar dus mogelijk de oorzaak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
OmeJoyo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:48:
[...]

Dit is juist bij Ford geen probleem. Ik had dit wellicht 3 keer per jaar ofzo? Ik zie dit vaker op andere fora voorbij komen, maar wordt eigenlijk altijd opgelost door een goede kabel te gebruiken. Ik gebruik al sinds 2016 Android Auto in mijn Ford's, zonder echte problemen.

Ook kan het uiteraard uit je telefoon komen als je aansluiting niet meer top is, ook werken sommige telefoons beter als anderen.
Heb je tips qua merk kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

cverkooyen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:55:
[...]

Heb je tips qua merk kabels?
Ik heb zelf goede ervaringen met Ugreen, Aukey, Anker en dan vooral de wat duurdere versies.

Qua telefoon trouwens de Google Pixel 5 gehad en nu de Pixel 6 Pro, daarvoor zit ik even hard te denken welke telefoon ik had :P

Ik gebruik Android auto sinds mijn Mondeo met Sync 3, daarna in een Focus MK4 met Sync 3 en nu in een MK4.5 met Sync 4.

Ik kan het nu ook draadloos gebruiken, maar ik zie er het voordeel niet van omdat het in combinatie met het draadloos opladen alleen mijn telefoon maar heel erg heet stookt en je langer moet wachten. Dan prik ik de kabel veel liever in.

Heb dit jaar ook 2 maanden met een Micra gereden als vervangende auto bij schade, daar werkt het dus wel echt maar 50% van de tijd goed. Dus heb me extra gerealiseerd hoe ik eigenlijk echt geen problemen ervaar bij Ford.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hoi, ik kom even dit topic binnenkachelen hoor. :7

Wellicht ben ik wat laat op het feestje en is dit onderwerp al ruim besproken, maar kan iemand mij vertellen waarom Ford gestopt is met de Fiesta? Heb er zelf ook één (2016) en ben op z'n minst gezegd treurig.
Uiterst leuke/fijne/stoere/betrouwbare auto zomaar uit je schrift schrappen? :N

Wellicht is dat ook meteen de reden? Ze verdienen er te weinig aan?
Ik laat me graag inlichten, jullie weten er vast meer van dan ik!

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50

Fanta

FordPerformance™️

kaos001 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:35:

Wellicht ben ik wat laat op het feestje en is dit onderwerp al ruim besproken, maar kan iemand mij vertellen waarom Ford gestopt is met de Fiesta? Heb er zelf ook één (2016) en ben op z'n minst gezegd treurig.

De markt voor dit soort auto's wordt te klein. En een elektrische Fiesta maken is een te grote uitdaging. (welke ze waarschijnlijk wel aangaan in samenwerking met Volkswagen).

https://topgear.nl/autoni...r-ford-fiesta-volkswagen/

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Komt het er gewoon op neer dat grote(re) auto's meer in aanmerking komen voor een elektrische variant?
Dit is makkelijker om te maken? Naar de prijs kijkend snap ik wel dat daar idd meer marge te halen valt, maar waarom bestaat er dan bijvoorbeeld een Nissan Leaf? Of valt deze auto alweer in een andere categorie?

Excuus voor de lading vragen, maar ik wil graag leren :D

Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heeft meerdere redenen.
1) Door belastingen en dergelijke is het voor een fabrikant niet meer rendabel om een A en B segmenter op de markt te brengen. De marges zijn enorm laag.
2) Crossovers (zoals de Ford Puma) worden steeds populairder. Ik vraag mij af waarom, wat het zijn onpraktische auto's. Want 1; ze lijken groot, zijn het niet, net zo 'ruim' als een Fiesta, en 2: zuipen meer brandstof, meer windgeruis en dergelijke
3) Ford gaat in Europa meer focussen op elektrische auto's. De assemblage lijn van de Fiesta gaan ze de komende jaren ombouwen tot een lijn voor elektrische auto's. Waarschijnlijk zien we over een paar jaar een nieuwe elektrische Ford.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben het met je eens hoor :D.
Wij hadden wat jaren terug een Fiesta (leaseauto) en die was echt fijn.

Onze huidige Focus Wagon kan daar niet aan tippen. (Met kinderen is een Fiesta helaas te klein).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

.. en met de focus gaan ze ook stoppen, want de electrische divisie is erg winstgevend. Oh, wacht.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
De elektrische Fords worden straks gebouwd op VW platformen. Zeg maar dag tegen de Ford kernwaarden ;w

Er blijft niks leuks meer van het merk Ford over in Europa. Heel spijtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

GekkeRipper schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:23:
De elektrische Fords worden straks gebouwd op VW platformen. Zeg maar dag tegen de Ford kernwaarden ;w

Slechts een paar en in de overgangsfase. Ze hebben al eigen elektrische modellen aangekondigd, waarschijnlijk wordt de elektrische Puma de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Echt een treurige evolutie. Wij zijn thuis aan onze 3e Fiesta en 2e Focus. Ze doen het nog prima maar wat hierna? Er is niet veel meer om nog naar uit te kijken.

Ik doe gelukkig niet meer zoveel woon-werk kilometers dan vroeger. Maar een leuke gezinswagen om ook fijn mee op vakanties te kunnen is toch wel wenselijk. Misschien kopen we binnen een paar jaar nog wel een dikke break (hybride) op de valreep, maar dat zal dan van een ander merk moeten zijn en ook die prijzen zijn stilaan niet meer prettig.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
OmeJoyo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Slechts een paar en in de overgangsfase. Ze hebben al eigen elektrische modellen aangekondigd, waarschijnlijk wordt de elektrische Puma de eerste.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darks schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:57:
Echt een treurige evolutie. Wij zijn thuis aan onze 3e Fiesta en 2e Focus. Ze doen het nog prima maar wat hierna? Er is niet veel meer om nog naar uit te kijken.

Ik doe gelukkig niet meer zoveel woon-werk kilometers dan vroeger. Maar een leuke gezinswagen om ook fijn mee op vakanties te kunnen is toch wel wenselijk. Misschien kopen we binnen een paar jaar nog wel een dikke break (hybride) op de valreep, maar dat zal dan van een ander merk moeten zijn en ook die prijzen zijn stilaan niet meer prettig.
De Focus gaat er straks ook uit. De MK4.5 is de laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Dat heeft meerdere redenen.
1) Door belastingen en dergelijke is het voor een fabrikant niet meer rendabel om een A en B segmenter op de markt te brengen. De marges zijn enorm laag.
2) Crossovers (zoals de Ford Puma) worden steeds populairder. Ik vraag mij af waarom, wat het zijn onpraktische auto's. Want 1; ze lijken groot, zijn het niet, net zo 'ruim' als een Fiesta, en 2: zuipen meer brandstof, meer windgeruis en dergelijke
3) Ford gaat in Europa meer focussen op elektrische auto's. De assemblage lijn van de Fiesta gaan ze de komende jaren ombouwen tot een lijn voor elektrische auto's. Waarschijnlijk zien we over een paar jaar een nieuwe elektrische Ford.
Ik heb al eens een radeloze zwager aan de lijn gehad, die bij Ikea stond en zijn aangekochte spullen niet kwijt kon in zijn Opel Meriva. Ik heb hem toen uit de brand geholpen met mijn Mondeo Wagon die het dubbele volume nog aankon. Crossovers en al zijn derivaten zijn waardeloze auto's, het is mij een raadsel waarom men zoiets koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47

Quakie

quakelen

Een puma is toch iets groter dan een fiesta?

Hoge zit vind ik wel prettig. Ik vind zo wel een fiesta als een puma mooi. Het is een puma geworden. Vrouwlief vond hem uit eindelijk ook mooi. Focus vindt ze te groot.

Ik heb er van de week 1250 km mee gereden. Voor ons ruim genoeg met twee kinderen onder de 12.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:35:
Een puma is toch iets groter dan een fiesta?

Hoge zit vind ik wel prettig. Ik vind zo wel een fiesta als een puma mooi. Het is een puma geworden. Vrouwlief vond hem uit eindelijk ook mooi. Focus vindt ze te groot.

Ik heb er van de week 1250 km mee gereden. Voor ons ruim genoeg met twee kinderen onder de 12.
Net zo groot.
Een Puma is een Fiesta op hoge poten en een andere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:33
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:50:
[...]

Net zo groot.
Een Puma is een Fiesta op hoge poten en een andere body.
Heb je daar een bron van? Dit artikel zegt wat anders namelijk:
Even though the Ford Puma and the Ford Fiesta share similar designs, the Ford Puma is 54mm taller, 71mm broader, and has 95mm additional bodywork between the two sets of wheels. The Ford Puma has a 456-litre boot and an additional 80-litre storage box underneath the boot floor.
Net als dit artikel:
https://www.parkers.co.uk/ford/puma/review/practicality/

Of deze:
https://www.automobiledimension.com/ford-car-dimensions.html

[ Voor 4% gewijzigd door mrdemc op 05-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 10:06

TMC

Darks schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:57:

Mee eens, maar deze trend is bij meer merken het geval. Een heel segment aan betaalbare, goede auto's wordt de nek omgedraaid. En wat krijg je er voor terug? Elektrische crossovers van 2500 kg die 2x zo duur zijn. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
GekkeRipper schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:23:

Voor zover die er al waren :X Als ik sommige verhalen zo hoor lijkt Ford al jaren geleden samen te zijn gaan werken: ze hebben onderhand dezelfde houding richting de consument :F :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
TMC schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:24:
[...]
Mee eens, maar deze trend is bij meer merken het geval. Een heel segment aan betaalbare, goede auto's wordt de nek omgedraaid. En wat krijg je er voor terug? Elektrische crossovers van 2500 kg die 2x zo duur zijn. Onbegrijpelijk.
Met dank aan de (imho soms idiote) drang om het klimaat te redden |:( 8)7
Pagina: 1 ... 118 ... 139 Laatste