Toon posts:

Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:47
Dit is dus ook de reden waarom ik twijfel over waar de jaarlijkse schema beurten uit te laten voeren.

Tot nu toe heeft de Focus (1,0 Ecoboost, 2015) enkel dealer onderhoud gehad. Voor zijn leeftijd begint dit duur te worden, dus ik zit met de vraag of een generieke garage niet meer van toepassing is.

Afgelopen jaar was het voor een jaar beurt (Wat neer kwam op een olie beurtje) 280 euro aftikken bij de dealer. Dit jaar is het al:

Maar dan weet je wel zeker dat men de juiste olie gebruikt..

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
SpelFaut schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:22:
Dit is dus ook de reden waarom ik twijfel over waar de jaarlijkse schema beurten uit te laten voeren.

Tot nu toe heeft de Focus (1,0 Ecoboost, 2015) enkel dealer onderhoud gehad. Voor zijn leeftijd begint dit duur te worden, dus ik zit met de vraag of een generieke garage niet meer van toepassing is.

Afgelopen jaar was het voor een jaar beurt (Wat neer kwam op een olie beurtje) 280 euro aftikken bij de dealer. Dit jaar is het al:

[Afbeelding]

Maar dan weet je wel zeker dat men de juiste olie gebruikt..
Ja, de juiste olie lijkt mij ook cruciaal. Bij de algemene garage zal men altijd ontkennen als er verkeerd wordt bijgevuld of ververst. In de garantieperiode van mijn Mondeo ben ik ook veelvuldig bij de Ford dealer geweest en moest wel even schrikken van de tarieven. Aan alles hangt een prijskaartje, de olie die schrikbarend duur verkocht wordt, de ruitensproeiervloeistof die berekend wordt, ook als het reservoir nog vol is.... De stropdas van de receptionist en ga zo maar door.
Ik begrijp heel goed dat een bedrijf moet renderen en winst maken, want ik ben zelf ook een dure jongen geweest. Als particulier doe je er beter aan om een betrouwbare algemene garage te zoeken, waar men toch de juiste olie toepast.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Wat een gezeik hier, als je gaat zoeken op youtube vind je over alles wel problemen.

• Rocketman
  • Nu online
Marcel Br schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:08:
Wat een gezeik hier, als je gaat zoeken op youtube vind je over alles wel problemen.
Dus jij vindt het niet juist dat hier over bepaalde kwesties wordt gecommuniceerd?

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:07

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Marcel Br schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:08:
Tja.

Dat klopt wel en de video's zijn echt wel overdreven, maar vergeet niet dat hier ook tweakers zitten die geen leasebak hebben en dus 10 tot 35k uitgeven aan een mooie auto. Dan is het goed kennis te weten dat dit bestaat, bijvoorbeeld dat oplosrubber in de 1.0 - op te lossen met de juiste olie en dat is dus best belangrijk om te gebruiken ipv een willekeurig flesje van de Action.

Ik denk dat het allemaal behoorlijk overdreven is maar dan is het toch nog steeds een goed onderwerp voor een forum?

ping 127.212.23.124

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:00
Niks overdreven aan. Ik heb de ellende met de oplossende riem net aan de hand gehad, gelukkig wel in de garantie. De dealer had er nog 3 staan met hetzelfde probleem.

De focus heeft inmiddels zo ontiegelijk veel problemen, dat ik de knoop doorgehakt heb en de auto volgende week eruit gaat. We hebben als tweede auto gek genoeg ook een focus, zelfde motor alleen een andere uitvoering en die hele auto is probleemloos.

[Voor 6% gewijzigd door pixels66 op 10-12-2022 11:40]

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Inmiddels rijd ik mijn derde 1.0 ecoboost.
Gelukkig geen ervaring met het oplossen van de distributieriem.
Latere modellen hebben een ketting gekregen trouwens.

wat niet past, wordt gelast!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 18:51
Hoi,

Ik rij een Fiesta uit 2014, volgens mij de eerste versie die de huidige facelift heeft. Het is een 1.0 met 80 pk, een zuinige auto dus. De auto is niet nieuw gekocht.

Sinds hij in mijn bezit is, speelt echter al hetzelfde probleem: In de winter wordt de auto niet warm. Deze auto laat de koelvloeistoftemperatuur zien in blokjes, op een schaal van 0 tot 8, waarbij 3 t/m 6 als "goed" bereik wordt aangegeven door een lijntje (zie deze foto van het internet). Bij temperaturen boven de 10/15 graden, loopt de temperatuur altijd snel genoeg op naar 4 blokjes, en blijft daar, perfect dus. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 5 blokjes gezien heb, dus oververhitting is zeker geen probleem. De winter is echter een ander verhaal.

Ondanks dat mijn woon-werkverkeer bestaat uit ongeveer 20km, die bijna volledig uit een N-weg bestaat waar je gemiddeld 90 rijdt, komt de auto met deze temperaturen nooit verder dan 1, en met héél veel geluk, of net wat warmer weer, 2 blokjes, met dus ook als neveneffect dat de verwarming in de auto op z'n zachtst gezegd matig is.

Vandaag heb ik in het verborgen menu de koelvloeistoftemperatuur opgeroepen op m'n rit terug naar huis. De temperatuur loopt snel op, zoals je zou verwachten, maar rond de 50 graden blijft ie hangen. Na de rit naar huis durf ik wel met enige zekerheid te zeggen dat 50 graden de temperatuur is waarbij de thermostaat opent. De maximale temperatuur die ik op deze rit gezien heb was 55 graden, minimaal (terwijl ik 80/90 reed op de N-weg) was 49. Nu ben ik geen expert, maar naar mijn weten hoort koelvloeistof meer rond de 90 graden te hangen dan rond de 50. Ik heb bij thuiskomst ook nog even aan de bovenste radiateurslang gevoeld, deze was warm, maar zeker niet heet. Van de motor zelf kwam (natuurlijk) wel flink wat warmte af.

Kan het zijn dat de thermostaat in mijn auto meer ingesteld op warmere buitentemperaturen, of rij ik simpelweg "te zuinig", al dan niet door de route die ik rijd? Is het aan te raden om er een andere thermostaat in te plaatsen die pas bij een hogere temperatuur opent? De auto wordt nooit gebruikt om een aanhanger te trekken of voor andere zware taken, dus voor oververhitting ben ik niet zo bang. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

PS., als dit niet het goede topic is, mijn excuses. Het aantal "Het grote X"-topics hier was een stuk groter dan ik had verwacht, maar dit leek me de best passende.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

timmiej93 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:12:
Hoi,

Ik rij een Fiesta uit 2014, volgens mij de eerste versie die de huidige facelift heeft. Het is een 1.0 met 80 pk, een zuinige auto dus. De auto is niet nieuw gekocht.

Sinds hij in mijn bezit is, speelt echter al hetzelfde probleem: In de winter wordt de auto niet warm. Deze auto laat de koelvloeistoftemperatuur zien in blokjes, op een schaal van 0 tot 8, waarbij 3 t/m 6 als "goed" bereik wordt aangegeven door een lijntje (zie deze foto van het internet). Bij temperaturen boven de 10/15 graden, loopt de temperatuur altijd snel genoeg op naar 4 blokjes, en blijft daar, perfect dus. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 5 blokjes gezien heb, dus oververhitting is zeker geen probleem. De winter is echter een ander verhaal.

Ondanks dat mijn woon-werkverkeer bestaat uit ongeveer 20km, die bijna volledig uit een N-weg bestaat waar je gemiddeld 90 rijdt, komt de auto met deze temperaturen nooit verder dan 1, en met héél veel geluk, of net wat warmer weer, 2 blokjes, met dus ook als neveneffect dat de verwarming in de auto op z'n zachtst gezegd matig is.

Vandaag heb ik in het verborgen menu de koelvloeistoftemperatuur opgeroepen op m'n rit terug naar huis. De temperatuur loopt snel op, zoals je zou verwachten, maar rond de 50 graden blijft ie hangen. Na de rit naar huis durf ik wel met enige zekerheid te zeggen dat 50 graden de temperatuur is waarbij de thermostaat opent. De maximale temperatuur die ik op deze rit gezien heb was 55 graden, minimaal (terwijl ik 80/90 reed op de N-weg) was 49. Nu ben ik geen expert, maar naar mijn weten hoort koelvloeistof meer rond de 90 graden te hangen dan rond de 50. Ik heb bij thuiskomst ook nog even aan de bovenste radiateurslang gevoeld, deze was warm, maar zeker niet heet. Van de motor zelf kwam (natuurlijk) wel flink wat warmte af.

Kan het zijn dat de thermostaat in mijn auto meer ingesteld op warmere buitentemperaturen, of rij ik simpelweg "te zuinig", al dan niet door de route die ik rijd? Is het aan te raden om er een andere thermostaat in te plaatsen die pas bij een hogere temperatuur opent? De auto wordt nooit gebruikt om een aanhanger te trekken of voor andere zware taken, dus voor oververhitting ben ik niet zo bang. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

PS., als dit niet het goede topic is, mijn excuses. Het aantal "Het grote X"-topics hier was een stuk groter dan ik had verwacht, maar dit leek me de best passende.
Zie de voorgaande discussie over lekkende ecoboost blokken?

Zit er nog voldoende koelvloeistof in?

ping 127.212.23.124

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
pixels66 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:40:
Niks overdreven aan. Ik heb de ellende met de oplossende riem net aan de hand gehad, gelukkig wel in de garantie. De dealer had er nog 3 staan met hetzelfde probleem.

De focus heeft inmiddels zo ontiegelijk veel problemen, dat ik de knoop doorgehakt heb en de auto volgende week eruit gaat. We hebben als tweede auto gek genoeg ook een focus, zelfde motor alleen een andere uitvoering en die hele auto is probleemloos.
Welke focus doe je eruit en welke blijf je mee rijden? Oprechte interesse welke problemen geeft en welke goed blijft :)

• pixels66
BarendBotje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:07:
[...]

Welke focus doe je eruit en welke blijf je mee rijden? Oprechte interesse welke problemen geeft en welke goed blijft :)
Nou, gek genoeg zijn ze nagenoeg hetzelfde. De mk4 ST Line 125 pk gaat eruit. Werkelijk elke maand gaat er wel iets kapot. De trend Edition is eigenlijk exact dezelfde auto op de handbak na.. probleemloos..

• BarendBotje
  • Niet online
pixels66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:31:
[...]

Nou, gek genoeg zijn ze nagenoeg hetzelfde. De mk4 ST Line 125 pk gaat eruit. Werkelijk elke maand gaat er wel iets kapot. De trend Edition is eigenlijk exact dezelfde auto op de handbak na.. probleemloos..
Ah ik lees juist dat vaak de automaat niet het sterkste punt van de focus is. Verder beide de 1.0 ecoboost?

• pixels66
BarendBotje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:13:
[...]

Ah ik lees juist dat vaak de automaat niet het sterkste punt van de focus is. Verder beide de 1.0 ecoboost?
De automaat bokt wat maar rijdt verder wel echt lekker. Beiden 1.0 ja.

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:41

Hegeman

Weet van alles wat

timmiej93 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:12:
Hoi,

Wellicht dat er andere problemen zijn zoals @pjottum al aanhaalt.
Mocht dit niet aan de orde zijn dan wil je toch juist een thermostaat pakken die eerder opent?
Die gaat bij lagere temperatuur open, zodat de koelvloeistof (die al iets is verwarmd) in het blok circuleert ook door je heater core heen gaat.

• timmiej93
pjottum schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:50:

Nooit gecontroleerd, maar bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt is er ook nooit iets over gezegd. Ik geloof ook niet dat dit een ecoboost blok is, maar zal het voor de zekerheid toch even controleren.
EDIT: Zoals gezegd, even gecontroleerd. Het is bijna een jaar geleden dat de auto een beurt heeft gehad, en de koelvloeistof is nog gevuld tot aan het max lijntje op het reservoir, geen lek dus.
Hegeman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:36:
Mocht dit niet aan de orde zijn dan wil je toch juist een thermostaat pakken die eerder opent?
Die gaat bij lagere temperatuur open, zodat de koelvloeistof (die al iets is verwarmd) in het blok circuleert ook door je heater core heen gaat.
Zoals ik het altijd begrepen heb regelt de thermostaat alleen de koelvloeistofstroom naar de radiateur, niet naar de heater core, vandaar dat de temperatuur vanaf de 50 graden ook niet meer stijgt, omdat de warmte buiten aan de radiateur afgegeven wordt. Zelfs al zou de thermostaat ook de heater core afsnijden, lijkt het me nog beter om een hogere temperatuur thermostaat te hebben, omdat er dan warmer water door de heater core loopt. Met het water van 50 graden voelt de luchttemperatuur uit de invlaasventielen amper warm aan, zelfs al heb je koude handen.
MAAR: Dit is wat ik denk. Ondanks dat ik wel het e.e.a weet, ben ik zeker geen expert, vandaar ook mijn vraag.

[Voor 6% gewijzigd door timmiej93 op 14-12-2022 10:13. Reden: Toevoeging informatie over controle koelvloeistofniveau]

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

timmiej93 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:05:
[...]

Nooit gecontroleerd, maar bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt is er ook nooit iets over gezegd. Ik geloof ook niet dat dit een ecoboost blok is, maar zal het voor de zekerheid toch even controleren.
EDIT: Zoals gezegd, even gecontroleerd. Het is bijna een jaar geleden dat de auto een beurt heeft gehad, en de koelvloeistof is nog gevuld tot aan het max lijntje op het reservoir, geen lek dus.

[...]

Zoals ik het altijd begrepen heb regelt de thermostaat alleen de koelvloeistofstroom naar de radiateur, niet naar de heater core, vandaar dat de temperatuur vanaf de 50 graden ook niet meer stijgt, omdat de warmte buiten aan de radiateur afgegeven wordt. Zelfs al zou de thermostaat ook de heater core afsnijden, lijkt het me nog beter om een hogere temperatuur thermostaat te hebben, omdat er dan warmer water door de heater core loopt. Met het water van 50 graden voelt de luchttemperatuur uit de invlaasventielen amper warm aan, zelfs al heb je koude handen.
MAAR: Dit is wat ik denk. Ondanks dat ik wel het e.e.a weet, ben ik zeker geen expert, vandaar ook mijn vraag.
Welk blok ligt er in je auto?

• Marcel Br
  • Nu online
Hegeman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:36:
[...]

De thermostaat regelt de toevoer naar de radiateur van de koeling, niet van de verwarming.
Waarom heb je het over heater core ipv verwarming?

• timmiej93
Goeie vraag, ik ben geen grote autoliefhebber, dus ik weet dat niet zo uit m'n hoofd. Ik weet dat het een 3-cylinder 1.0 is met 80 pk, daar houdt het wel op. Met een beetje googlen kom ik op een motorcode "P4JB". Als ik in de handleiding kijk, lijkt de afbeelding van de 1.0 Duratec (48kW/65PK) het meest op wat er daadwerkelijk in zit, ondanks dat het een 80PK motor is.

Als dat niet genoeg info is hoor ik graag waar ik meer info kan vinden.

• SniperGuy
  • Laatst online: 16:22
pjottum schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:50:
[...]

een 1.0 met 80pk is GEEN ecoBoost motor aangezien deze geen Turbo heeft :)
In basis is het wel een Fox motorblok die ook in de ecoBoost variant (maar dan met turbo) gebruikt wordt.

Alle horrorverhalen komen op internet naar boven drijven als je gaat zoeken, feit blijft wel dat je alleen de horrorverhalen leest en niets over mensen die probleemloos rijden met een ecoboost motor.
Hier tot nu toe prima ervaringen met meerdere 1.0 100pk en 125pk,1.5 183pk en 2.3 varianten.
Ik ken één iemand die een lekke koppakking had met een 1.6 182pk variant, waarschijnlijk is een recal niet goed uitgevoerd en/of is de koelslang gescheurd.
Oververhitting en lekke koppakking :'(

Als je de juiste olie gebruikt, alles goed warm rijdt en af laat koelen na iedere rit en op tijd het juiste onderhoud laat plegen dan kan je lang plezier hebben van een auto met ecoboost motor.
Euro 98 tanken is ook erg aan te raden. Bij voorkeur Vpower of BP Ultimate om problemen met 1.5 motoren te voorkomen (LSPI)
Ook de motor genoeg toeren laten draaien (het nieuwe rijden afzweren!) en geen caravans de berg op gaan trekken in bloedhitte met een 1.0 ecoboost motor zal erg helpen.

[Voor 69% gewijzigd door SniperGuy op 14-12-2022 16:14]

• BarendBotje
  • Niet online
SniperGuy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:04:
[...]

een 1.0 met 80pk is GEEN ecoBoost motor aangezien deze geen Turbo heeft :)
In basis is het wel een Fox motorblok die ook in de ecoBoost variant (maar dan met turbo) gebruikt wordt.

Alle horrorverhalen komen op internet naar boven drijven als je gaat zoeken, feit blijft wel dat je alleen de horrorverhalen leest en niets over mensen die probleemloos rijden met een ecoboost motor.
Hier tot nu toe prima ervaringen met meerdere 1.0 100pk en 125pk,1.5 183pk en 2.3 varianten.
Ik ken één iemand die een lekke koppakking had met een 1.6 182pk variant, waarschijnlijk is een recal niet goed uitgevoerd en/of is de koelslang gescheurd.
Oververhitting en lekke koppakking :'(

Als je de juiste olie gebruikt, alles goed warm rijdt en af laat koelen na iedere rit en op tijd het juiste onderhoud laat plegen dan kan je lang plezier hebben van een auto met ecoboost motor.
Euro 98 tanken is ook erg aan te raden. Bij voorkeur Vpower of BP Ultimate om problemen met 1.5 motoren te voorkomen (LSPI)
Ook de motor genoeg toeren laten draaien (het nieuwe rijden afzweren!) en geen caravans de berg op gaan trekken in bloedhitte met een 1.0 ecoboost motor zal erg helpen.
Als mensen het over de 1.5 hebben dan kan het zowel de I4 zijn als de I3 (dragon). Volgens mij zit er een dragon (3 cylinder dus) in de MK4. Ik heb nog niks raars gelezen over de laatst genoemde, over de I4, uit de MK3/MK3.5 is genoeg op internet te vinden.

Ik lees meer over de ecoboost die niet handig reageert op een e10 brandstof maar wel een stuk beter op e5. Heeft dat met die LSPI te maken?

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Marcel Br schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:57:
[...]

De thermostaat regelt de toevoer naar de radiateur van de koeling, niet van de verwarming.
Waarom heb je het over heater core ipv verwarming?
De verwarming wordt niet meegenomen als de motor koud is, thermostaat zorgt er alleen voor dat de motor zsm op bedrijfstemperatuur komt (koelvloeistof-loop zo klein mogelijk).

Omdat de heater core het hart is van de interieur verwarming. Hoe wil je anders warmte in de cabine krijgen?

• Marcel Br
  • Nu online
Mijn opmerking over heater core is taalkundig, ik snap niet waarom er opeens engels wordt geschreven in een reactie.
Maar ik heb nog nooit gehoord van een thermostaat bij de verwarming, de thermostaat schakelt bij opengaan de koelradiateur bij. Er zit een regelklep bij de verwarming, die wordt (al of niet direct) door de bestuurder geregeld.

• Rocketman
  • Nu online
Marcel Br schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:01:
Mijn opmerking over heater core is taalkundig, ik snap niet waarom er opeens engels wordt geschreven in een reactie.
Maar ik heb nog nooit gehoord van een thermostaat bij de verwarming, de thermostaat schakelt bij opengaan de koelradiateur bij. Er zit een regelklep bij de verwarming, die wordt (al of niet direct) door de bestuurder geregeld.
En heater core werd tot dusverre toch gewoon "kachel" genoemd?

• SniperGuy
BarendBotje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:05:
[...]

Als mensen het over de 1.5 hebben dan kan het zowel de I4 zijn als de I3 (dragon). Volgens mij zit er een dragon (3 cylinder dus) in de MK4. Ik heb nog niks raars gelezen over de laatst genoemde, over de I4, uit de MK3/MK3.5 is genoeg op internet te vinden.

Ik lees meer over de ecoboost die niet handig reageert op een e10 brandstof maar wel een stuk beter op e5. Heeft dat met die LSPI te maken?
LSPI kan inderdaad een dingetje zijn in de 4 cilinder uit het MK3 model. De MK4 focus gebruikt idd een 3 cilinder (waar zover ik kon zien weinig technische klachten mee zijn) :)

LSPI is vaak een combinatie van factoren: slechte brandstof (vaan Euro95 getankt) en wellicht vervuiling door koolstof opbouw en op internet lees ik ook zaken over de gebruikte olie al dan niet icm de onderhoudsinsterval.
Als je er niet netjes mee omgaat heb je wel veel factoren die kunnen leiden tot motorschade bij de 4 cilinder 1.5.
De stukken breken dan letterlijk uit de zuiger. Vaak gebeurd dat als je van te lage toeren teveel gas geeft waardoor de belasting op zuigers gigantisch wordt. Dit wil nogal eens optreden bij de automaat versie.
Zelf rij ik altijd boven de 2000 toeren en als ik gasgeef doe ik dat pas echt bij 2500-3000 toeren.

• SniperGuy
Rocketman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:04:
[...]

Kachel zijn imho alle componenten bij elkaar die warmte in de auto kunnen brengen: heater core, ventilator, interne regelunit (voor de verschillende luchtstromen).
Als je heater-core noemt/roept weet ieder autotechnisch aangelegd persoon direct welk component er bedoeld wordt :Y

• timmiej93
Rocketman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:04:
Hoewel deze discussie natuurlijk compleet off topic is, vind ik heater core de beste benaming die ik tot nu toe heb gezien. Met "kachel" of "verwarming" beschrijf je naar mijn mening het hele systeem, inclusief blazer, regelsystemen, etc.. Een specifiek onderdeel van de verwarming als kachel of verwarming benoemen is naar mijn mening vergelijkbaar met een radiator in een woning de verwarming of CV noemen.

De heater core zou ik in goed Nederlands de warmtewisselaar noemen, dus het deel waar de warme koelvloeistof z'n warmte afstaat aan de langskomende lucht. Feit is echter dat het helemaal niet uitmaakt hoe je het noemt, of dat nou Engels, Nederlands of Duits is, zolang het maar te begrijpen is. De eeuwige discussie dat Engelse woorden in Nederlandse zinnen slecht is, en we allemaal "gewoon" Nederlands moeten praten is een beetje vermoeiend, zeker aangezien niemand klaagt over radiateur, paraplu, trottoir, laptop, computer, smartphone, etc..

Dat is dan ook meteen het laatste wat ik aan de discussie over de benaming van onderdelen wil toevoegen. Ik ben nog wel steeds erg benieuwd wat mensen denken over een thermostaat in een redelijk kleine, zuinige auto die bij 50 graden al opent, en of er mensen zijn die weten of een thermostaat die pas bij een hogere temperatuur opent ook daadwerkelijk zorgt voor meer warmte in de cabine in dit geval.

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:52
Weet iemand of een Focus 1.0 EcoBoost uit 2019 een ketting of een riem heeft? Ik krijg wat tegenstrijdige informatie hierover.

Is er verder een 'levensduur' van het motorblok on rekening mee te houden? Is het aantal KM dat het blok heeft gedraaid heel belangrijk? Kunnen ze prima 300k rijden mits goed onderhouden? Of zijn ze na 200k eigenlijk al niets meer waard (als occasion bijvoorbeeld).

• pixels66
1234567y schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:17:
Weet iemand of een Focus 1.0 EcoBoost uit 2019 een ketting of een riem heeft? Ik krijg wat tegenstrijdige informatie hierover.

Is er verder een 'levensduur' van het motorblok on rekening mee te houden? Is het aantal KM dat het blok heeft gedraaid heel belangrijk? Kunnen ze prima 300k rijden mits goed onderhouden? Of zijn ze na 200k eigenlijk al niets meer waard (als occasion bijvoorbeeld).
Lees even enkele berichten hiervoor terug mbt de “wetbelt” en oliepomp van deze auto’s. Echt iets om rekening mee te houden.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:51
Sinds een paar maandjes hebben wij een 2013 Fiesta 1.0 erbij gekocht en nu ik deze een beurtje wil geven loop ik er tegenaan dat ik niet lekker aan (de juiste) onderdeel(nummers) kan komen. Op kentekenniveau komt bij de meeste aanbieders zo ongeveer alles wat Ford compatible is naar voren, maar de veerpoot van de Ford Orion 1988 gaat echt niet passen. Kan iemand mij de goede kant op wijzen naar een website of stukje software waar ik aan de hand van chassisnummer wat echte info kan verkrijgen? Weet van de diverse merken wel de weg te vinden maar Ford is nieuw voor mij ;) .

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
pixels66 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:00:
[...]

Lees even enkele berichten hiervoor terug mbt de “wetbelt” en oliepomp van deze auto’s. Echt iets om rekening mee te houden.
Bedankt voor de tip, hiervan ben ik inderdaad op de hoogte. Dat lijkt vooral afhankelijk te zijn van het onderhoud, en kan zo te zien zelfs al bij een motor met 50K KM problemen geven.

Het beantwoord niet helemaal mijn vraag, kunnen de motoren probleemloos 300K halen, of zijn ze na 200K al een heel eind 'op' en daarmee als occasion vrijwel waardeloos omdat je in feitelijk de reservetijd zit.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Erwin schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:13:
Sinds een paar maandjes hebben wij een 2013 Fiesta 1.0 erbij gekocht en nu ik deze een beurtje wil geven loop ik er tegenaan dat ik niet lekker aan (de juiste) onderdeel(nummers) kan komen. Op kentekenniveau komt bij de meeste aanbieders zo ongeveer alles wat Ford compatible is naar voren, maar de veerpoot van de Ford Orion 1988 gaat echt niet passen. Kan iemand mij de goede kant op wijzen naar een website of stukje software waar ik aan de hand van chassisnummer wat echte info kan verkrijgen? Weet van de diverse merken wel de weg te vinden maar Ford is nieuw voor mij ;) .
Zie Ford.7zap.com

• pixels66
1234567y schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:52:
[...]

Bedankt voor de tip, hiervan ben ik inderdaad op de hoogte. Dat lijkt vooral afhankelijk te zijn van het onderhoud, en kan zo te zien zelfs al bij een motor met 50K KM problemen geven.

Het beantwoord niet helemaal mijn vraag, kunnen de motoren probleemloos 300K halen, of zijn ze na 200K al een heel eind 'op' en daarmee als occasion vrijwel waardeloos omdat je in feitelijk de reservetijd zit.
Je hebt gelijk, het beantwoord je vraag niet. Wat je vraag wel beantwoord, is dat mits goed onderhouden en je geen last hebt van de wetbelt ellende of het koelvloeistof in cilinderwand verhaal, dit verder hele sterke blokjes zijn die behoorlijke standen aan kunnen. Het zijn de randzaken die problemen geven. Turbo kan geen instabiliteit hebben(lage oliedruk), maar dat kunnen turbo’s sowieso niet goed. Mijn focus had de oliepomp met 65k. Zorg dat ze dealer onderhouden zijn, dan weet je zeker dat ze de juiste olie gebruiken(tot op zekere hoogte).

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:10
Vraagje wat betreft schokdempers en veren van een Ford Mondeo uit 2016.

De 1.5 TDCI is er alleen in ECOnetic-variant en beschikt dan over een verlaagd sportonderstel. Zelf vind ik deze aan de stugge kant. Zeker op de snelweg met hogere snelheden vind ik de koets erg beweeglijk. Mijn vraag is dan ook of de dempers en veren makkelijk vervangen kunnen worden met 'gewone' varianten? Hoor graag als mensen hier verstand van hebben!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

pikstert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:18:

De 1.5 TDCI is er alleen in ECOnetic-variant en beschikt dan over een verlaagd sportonderstel. Zelf vind ik deze aan de stugge kant. Zeker op de snelweg met hogere snelheden vind ik de koets erg beweeglijk. Mijn vraag is dan ook of de dempers en veren makkelijk vervangen kunnen worden met 'gewone' varianten? Hoor graag als mensen hier verstand van hebben!
Gewone hoeft niet, maar vervangen is niet heel moeilijk; het goed afstellen wellicht wel. De vrienden* van Carrec maken over het vervangen van onderstel componenten vrij uitgebreide filmpjes op YouTube. Je kan gewoon de rijhoogte gelijk houden en het onderstel verbeteren.

* Dat is het bedrijf waar DPG-Autoweek mee samenwerkt, vandaar vrienden.

ping 127.212.23.124

• Rocketman
  • Nu online

Ik heb zelf de Mondeo TDCI 1.5 Wagon en ben eigenlijk zeer tevreden over het weggedrag, hoewel de auto wel erg laag op de weg ligt. Bejaarde passagiers die moeten in- of uitstappen aan de trottoirkant komen er slechts met de grootste moeite uit. Het is ook oppassen bij drempels, je zit al snel met de bodem op de grond. Hiervoor had ik een Citroen C5 met de fantastische hydractieve vering en die streek alles glad, het heeft een lange tijd geduurd voordat ik gewend was aan dit aspect van de Mondeo, maar ik zou zelf niet gaan dokteren aan het onderstel.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-02 09:33
pixels66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:31:
[...]

Was dit de eerste generatie van de MK4? Ik heb zelf de 2e generatie, en een kennis van mij de 1e en bij hem gaat ook daadwerkelijk van alles kapot.

Ik heb wel gehad dat mijn versnellingsbak kapot ging (2e versnelling), veel voorkomend probleem las ik op internet. Gelukkig een leasebak dus mij maakt het niet zoveel uit maar goed wel irritant. Kennis van mij heeft al 3 versnellingsbakken versleten op 120dkm.

• pikstert
pjottum schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:57:
[...]

Gewone hoeft niet, maar vervangen is niet heel moeilijk; het goed afstellen wellicht wel. De vrienden* van Carrec maken over het vervangen van onderstel componenten vrij uitgebreide filmpjes op YouTube. Je kan gewoon de rijhoogte gelijk houden en het onderstel verbeteren.

* Dat is het bedrijf waar DPG-Autoweek mee samenwerkt, vandaar vrienden.
Zo handig ben ik niet, dus dan laat ik het doen. Denk niet dat ze al 'op' zijn.
Rocketman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:48:
[...]

Ik heb zelf de Mondeo TDCI 1.5 Wagon en ben eigenlijk zeer tevreden over het weggedrag, hoewel de auto wel erg laag op de weg ligt. Bejaarde passagiers die moeten in- of uitstappen aan de trottoirkant komen er slechts met de grootste moeite uit. Het is ook oppassen bij drempels, je zit al snel met de bodem op de grond. Hiervoor had ik een Citroen C5 met de fantastische hydractieve vering en die streek alles glad, het heeft een lange tijd geduurd voordat ik gewend was aan dit aspect van de Mondeo, maar ik zou zelf niet gaan dokteren aan het onderstel.
Heb ook getwijfeld om de C5 te nemen. Goede diesel en comfortabel om in te rijden inderdaad. Alleen leek mij een Mondeo een stuk betrouwbaarder. En is nog steeds zo na 40k.

Klinkt alsof het erbij hoort en zal dan niet teveel knutselen aan het onderstel. Het is een comfortabele auto verder, alleen sommige korte oneffenheden komen goed door. Heb jij geen last bij hogere snelheden aan een beweeglijke koets?

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Mijn ervaring is dat banden ook veel verschil maken. Als je nog continentals heb, deze direct vervangen.

Met MK4.5 ondervond ik ook issues (had sportonderstel), maar eigenlijk na uitlijnen en betere banden niet het gevoel gehad wat jij omschreef. Toen ik een MK5 reed, na de zomer direct de continentals weg gegooid. Die gaven ook een slechte rij ervaring.

De vraag is ook wat de algemene staat van de veren / schokdempers zijn. Als deze versleten zijn geeft dit ook een “leuke” ervaring.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• pikstert
EiT schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:27:
[...]

Mijn ervaring is dat banden ook veel verschil maken. Als je nog continentals heb, deze direct vervangen.

Met MK4.5 ondervond ik ook issues (had sportonderstel), maar eigenlijk na uitlijnen en betere banden niet het gevoel gehad wat jij omschreef. Toen ik een MK5 reed, na de zomer direct de continentals weg gegooid. Die gaven ook een slechte rij ervaring.

De vraag is ook wat de algemene staat van de veren / schokdempers zijn. Als deze versleten zijn geeft dit ook een “leuke” ervaring.
Ik zit nu op ~160k. Misschien toch tijd voor nieuwe....

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

pikstert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:48:
[...]

Ik zit nu op ~160k. Misschien toch tijd voor nieuwe....
Met 160k is het nieuwe er zeker vanaf, maar als er niet teveel stadsverkeer/drempels mee gereden zijn hoeven ze zeker nog niet op te zijn.

De vraag is wat nu eigenlijk het probleem is. Je hebt het over stuiteren op korte oneffenheden, maar ook over een beweeglijke koets. Bij dat laatste denk ik aan deinen en wiegen, maar dat is niet te rijmen met het eerste.

Hoe dan ook is er zeker winst te halen, bijvoorbeeld door andere veren/dempers, maar dat kan nog wel eens een prijzige aangelegenheid worden. 1500 euro komt eerst voor een fatsoenlijke set incl. montage, uitlijnen, nieuwe toplagers en nog een rubbertje hier en daar.

Overigens is Carrec, zoals eerder aangehaald, daar wel heel goed in. Zij geven echt advies op maat, itt de Ford dealer die er weer een nieuwe OEM set onder zet, of het universeelbedrijf wat je een paar Monroe dempers aansmeert...

• Rocketman
  • Nu online
pikstert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:11:
[...]

Zo handig ben ik niet, dus dan laat ik het doen. Denk niet dat ze al 'op' zijn.

[...]

Heb ook getwijfeld om de C5 te nemen. Goede diesel en comfortabel om in te rijden inderdaad. Alleen leek mij een Mondeo een stuk betrouwbaarder. En is nog steeds zo na 40k.

Klinkt alsof het erbij hoort en zal dan niet teveel knutselen aan het onderstel. Het is een comfortabele auto verder, alleen sommige korte oneffenheden komen goed door. Heb jij geen last bij hogere snelheden aan een beweeglijke koets?
Ik rijd eigenlijk zelden sneller dan 120 kpu en word daarmee beloond met een zeer laag dieselverbruik. In Duitsland heb ik wel eens topsnelheid gereden, maar geen vreemde dingen gemerkt.
De 1.5 TDCI is een Franse motor van PSA (Peugeot/Citroen) en de Mondeo heeft daar onder meer zijn betrouwbaarheid aan te danken.
Ik heb al 20 jaar ervaring met HDI motoren, ik heb een Peugeot 406 2.0 HDI ooit naar 630.000 km gereden en toen was de techniek nog prima in orde. Onverslijtbaar deze motoren en het was voor mij ook een van de redenen om een Mondeo met een PSA blok te kopen.
De Mondeo is trouwens standaard uitgerust met Michelin Energy Savers. Mijn Mondeo rijdt inmiddels rond met Michelin Primacy 4 en dat bevalt goed.
Michelin is uiteindelijk vaak een voordelige keuze, want de kwaliteit en levensduur is enorm. Met genoemde Peugeot 406 heb ik ooit 140.000 km gereden met een set Energy Savers.
De Citroen C5 tot slot, was een van de fijnst rijdende auto's die ik heb gehad, dat veercomfort is onovertroffen en het is spijtig dat Citroen is gestopt met dit systeem, anders reed ik nog steeds met dit merk.

• pixels66
Zackito schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:07:
[...]

Was dit de eerste generatie van de MK4? Ik heb zelf de 2e generatie, en een kennis van mij de 1e en bij hem gaat ook daadwerkelijk van alles kapot.

Ik heb wel gehad dat mijn versnellingsbak kapot ging (2e versnelling), veel voorkomend probleem las ik op internet. Gelukkig een leasebak dus mij maakt het niet zoveel uit maar goed wel irritant. Kennis van mij heeft al 3 versnellingsbakken versleten op 120dkm.
Beide Focussen zijn van de eerste generatie mk4 inderdaad..

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
2004 Focus 1 Futura hatchback waar de gasveren van de kofferdeksel een heel eind aan hun eind zijn.
Al even op Winparts gekeken op kenteken maar daar worden zoveel verschillende gasveren aangeboden dat ik niet weet welke ik moet kiezen of in ieder geval waar ik op moet letten.
Prijzen van amper €7,- tot dik €20,- ps
Iemand ervaring of tips?
Normaal zeg ik ik ga voor de beste en blijf ik de wagen nog een aantal jaren rijden, maar als de mogelijkheid zich voordoet dan wil ik hem het komende jaar toch vervangen. Dus ik wil de kosten toch zoveel mogelijk beperken.

Mijn profiel op Discogs

• SniperGuy
de goedkoopste? echt high-tech is het toch niet

• g_h
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:02
Sinds twee weken trotse en blije bestuurder van deze:

Ford Focus ST-Line X / 1.0i EcoBoost 155pk mHEV M6 / Magnetic Grey met zo'n beetje alle opties (behalve een trekhaak en de Sensico-bekleding)

Rijdt heel leuk, de driecilinder maakt "sportieve" roffeltjes, en heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat er maar een 1.0 in ligt vooraan.

Het enige kléine minpuntje is dat er bijna geen fysieke knoppen meer aanwezig zijn voor de bediening van de airco, stoelverwarming, ... Dat moet nu allemaal via het touchscreen, en is soms wat onhandig.
Dat touchscreen is overigens wel heel responsief, en is ondanks de grootte niet afleidend.

Nog vragen, of meer foto's nodig, laat maar weten! :)

(oja, de ST Line, EcoBoost en Focus badges heb ik er af gehaald, vind ik mooier zo :))

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Gefeliciteerd! Lekker dik uitgevoerd!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:21
1234567y schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:17:

Volgensmij hebben alle nieuwe motoren een riem.
Verder ligt het puur aan het onderhoud. Olie elk jaar of elke 15.000km is een must. Daarbij enkel olie gebruiken die aan de specificaties voldoen. Doe je dit niet dan lost de distributie riem binnen no time op. Verder heeft de distributie een vervangings interval van 200.000km of 10 jaar dit is een erg dure ingreep en de intervallen haal je in veel gevallen niet eens. Ja er kan prima 200-300 duizend mee gereden worden en zelfs wel meer maar wel met de nodige kosten. Dit geldt overigens voor alle autos. PSA motoren hebben ook allemaal een riem dus dat is ook niet veel beter en een alternatief is een ketting maar daar hoor je ook niet al te malse verhalen over (ook zelf ervaren).

[Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 29-12-2022 22:30]

• Ad de Jong
SniperGuy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:29:
de goedkoopste? echt high-tech is het toch niet
Klopt maar er is wel kwaliteitsverschil.
In de winter gedragen ze zich anders dan in de zomer.
Plus met welke kracht moeten zich openen en welke lengte moet je hebben?
Er worden er zoveel aangeboden ook al geef je je kenteken op.

Maar ik heb er gevonden.
Achterklep Gasveer Ford Focus hatchback MK1 MAGNETI MARELLI GS0407
Nummer OEM: 1313218 / 3M51A406A10AA / 3M51A406A10AB

Mijn profiel op Discogs

• Rocketman
  • Nu online
Puddi Puddin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:28:
[...]

Volgensmij hebben alle nieuwe motoren een riem.
Verder ligt het puur aan het onderhoud. Olie elk jaar of elke 15.000km is een must. Daarbij enkel olie gebruiken die aan de specificaties voldoen. Doe je dit niet dan lost de distributie riem binnen no time op. Verder heeft de distributie een vervangings interval van 200.000km of 10 jaar dit is een erg dure ingreep en de intervallen haal je in veel gevallen niet eens. Ja er kan prima 200-300 duizend mee gereden worden en zelfs wel meer maar wel met de nodige kosten. Dit geldt overigens voor alle autos. PSA motoren hebben ook allemaal een riem dus dat is ook niet veel beter en een alternatief is een ketting maar daar hoor je ook niet al te malse verhalen over (ook zelf ervaren).
En dan rijden er zelfs Mondeo's rond met zo'n 1.0 liter 3 cilinder koffiemolen. Mij lijkt dat je dan heel voorzichtig moet omspringen met een dergelijke krachtbron om een redelijke kilometer eindstand te kunnen halen.

• SniperGuy
Ad de Jong schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:20:
[...]

Klopt maar er is wel kwaliteitsverschil.
In de winter gedragen ze zich anders dan in de zomer.
Plus met welke kracht moeten zich openen en welke lengte moet je hebben?
Er worden er zoveel aangeboden ook al geef je je kenteken op.

Maar ik heb er gevonden.
Achterklep Gasveer Ford Focus hatchback MK1 MAGNETI MARELLI GS0407
Nummer OEM: 1313218 / 3M51A406A10AA / 3M51A406A10AB
Origineel Ford of niet: in de winter geven die dingen altijd minder kracht*
Als je op kenteken besteld moet het goed zijn qua kracht en lengte. Tenzij je een taartschep op je kofferklep gemonteerd hebt dan heb je sterkere dan de standaard nodig.

* er vanuit gaande dat de temperatuur dan veel lager is dan in de zomer :+

• Ad de Jong
SniperGuy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:22:
[...]

Origineel Ford of niet: in de winter geven die dingen altijd minder kracht*
Als je op kenteken besteld moet het goed zijn qua kracht en lengte. Tenzij je een taartschep op je kofferklep gemonteerd hebt dan heb je sterkere dan de standaard nodig.

* er vanuit gaande dat de temperatuur dan veel lager is dan in de zomer :+
Zou je wel denken als je op kenteken zoekt dat het gelijk is wat er staat maar dat is het dus niet.
Of die afwijkingen verschil maken dat ik weet ik dus niet vandaar hier ook de vraag welke ik het best kon nemen.
Gisterenavond dus nog eens ingedoken en die ik nu besteld heb zouden precies dezelfde eigenschappen hebben als de originele.

En het is bekend dat ze in de winter minder goed werken dan in de zomer, maar daarom wilde ik niet te "slappe" veren hebben.
Bij het stellen van de vraag wist ik ook nog niet hoe sterk de originele zouden zijn. Inmiddels ben ik er wel achter gekomen.

Mijn profiel op Discogs

• Brawler1986
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-01 12:10
g_h schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:59:
Sinds twee weken trotse en blije bestuurder van deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ford Focus ST-Line X / 1.0i EcoBoost 155pk mHEV M6 / Magnetic Grey met zo'n beetje alle opties (behalve een trekhaak en de Sensico-bekleding)

Rijdt heel leuk, de driecilinder maakt "sportieve" roffeltjes, en heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat er maar een 1.0 in ligt vooraan.

Het enige kléine minpuntje is dat er bijna geen fysieke knoppen meer aanwezig zijn voor de bediening van de airco, stoelverwarming, ... Dat moet nu allemaal via het touchscreen, en is soms wat onhandig.
Dat touchscreen is overigens wel heel responsief, en is ondanks de grootte niet afleidend.

Nog vragen, of meer foto's nodig, laat maar weten! :)

(oja, de ST Line, EcoBoost en Focus badges heb ik er af gehaald, vind ik mooier zo :))
Super gaaf! Ik ben zelf ook druk aan het vergelijken wat mijn volgende keuze wordt voor auto. Zelf heb ik een MK3 Ford Focus Titanium 150 PK 1.6L, heerlijke auto https://www.anwb.nl/auto/...013/carrosserie=hatchback . Helaas nu toch wat krap met een gezin van 2 kinderen en beenruimte voorin is wat krap achteraf gezien. Maar wat ik jammer vond is dat de "snelste" motorblok van Ford maar tot 155PK Hybrid was en maar 999cc tov 1.6 en ook 3 cilinder tov mijn huidige 4 cilinder.

Waar ik dus bang voor ben is dat de pit / agressie in de auto ga missen als ik het model wat jij nu hebt kies. In mijn huidige auto heb ik heeft een koppel van 240nm, terwijl de 155pk hybrid maar 190nm koppel heeft. Qua performance dus een achteruitgang :(. Heb jij ook andere modellen geprobeerd bijvoorbeeld die van 2019-2021? Zijn er eventueel andere ervaringen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• g_h
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:02
Brawler1986 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Super gaaf! Ik ben zelf ook druk aan het vergelijken wat mijn volgende keuze wordt voor auto. Zelf heb ik een MK3 Ford Focus Titanium 150 PK 1.6L, heerlijke auto https://www.anwb.nl/auto/...013/carrosserie=hatchback . Helaas nu toch wat krap met een gezin van 2 kinderen en beenruimte voorin is wat krap achteraf gezien. Maar wat ik jammer vond is dat de "snelste" motorblok van Ford maar tot 155PK Hybrid was en maar 999cc tov 1.6 en ook 3 cilinder tov mijn huidige 4 cilinder.

Waar ik dus bang voor ben is dat de pit / agressie in de auto ga missen als ik het model wat jij nu hebt kies. In mijn huidige auto heb ik heeft een koppel van 240nm, terwijl de 155pk hybrid maar 190nm koppel heeft. Qua performance dus een achteruitgang :(. Heb jij ook andere modellen geprobeerd bijvoorbeeld die van 2019-2021? Zijn er eventueel andere ervaringen?
Ik heb met Ford enkel ervaring met een Ford Focus ST Line 1.5 diesel (handgeschakeld) van 2018, die had 120pk en 300nM. Op de wegligging van die wagen ben ik echt verliefd geworden, dat is ook meteen de reden waarom ik nu ook weer voor zo'n Focus ST Line gekozen heb.
Uiteraard had ik bij deze nieuwe wagen een krachtigere motor willen kiezen, maar eerlijk: je voelt de 999cc enkel naar adem happen wanneer je vanuit een te laag toerental wat teveel vraagt.

Verwacht uiteraard geen mirakels, maar naar mijn gevoel is die 999cc snel genoeg van de lijn weg, en reageert de motor gretig. Je kan het hybride-systeem ook echt voelen helpen, en je voelt 't trouwens ook redelijk hard energie recupereren bij remmen op de motor.

Ik wou dus heel graag terug een Ford Focus ST Line, met dat fijne onderstel, en ik ben tot nu toe nog niet teleurgesteld door die 1.0 EcoBoost mHEV. Misschien ook nog wel belangrijk om te vermelden dat ik bijna uitsluitend alleen in de wagen zit; als je vaak veel passagiers hebt, ga je 't gebrek aan koppel misschien ook wat harder merken?

Ik heb trouwens nog een minpuntje ontdekt: omdat de batterij van het hybride-systeem onder de passagiersstoel zit, kan je deze niet in de hoogte verplaatsen. :F

Hopelijk kan je gauw een goed overwogen keuze maken! Veel rijplezier alvast! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brawler1986
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-01 12:10
Misschien ook nog wel belangrijk om te vermelden dat ik bijna uitsluitend alleen in de wagen zit; als je vaak veel passagiers hebt, ga je 't gebrek aan koppel misschien ook wat harder merken?
Ja, daar ben ik dus een beetje bang voor. Misschien dat ik toch voor het 2019-2021 model ga. Deze heeft er 1 met 182pk en heeft nog airco knoppen.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:31
Vorig jaar (2022) een nieuwe accu in onze Ford Fiesta 1.0 Ecoboost uit 2013 laten zetten door een algemene auto-onderdelen leverancier. Toen is de BMS niet gereset en ik kom er nu achter dat dit wel wordt geadviseerd. Hoe krijg ik die gereset? Er lijken op internet twee methodes beschreven te worden, maar beiden werken bij mij niet:

Methode 1
  1. Contact aan
  2. Mistlicht achter 5x indrukken
  3. Knipperlichten (alarm) 3x indrukken
Methode 2
  • Contact aan
  • Grootlicht 5x flitsen
  • Rem 3x indrukken
Bij beide methoden gaat het accu lampje niet knipperen. Ik heb ook varianten erop geprobeerd, zoals methode 1 met 5x mistlicht achter aan/uit zetten maar dat mocht ook niet helpen.

Iemand een idee?

De reden dat ik hem wil resetten is dat we de klachten van voor de nieuwe accu nu ook weer krijgen: Voorruitverwarming wil niet meer aan, een aantal weken later ook de achterruitverwarming die niet meer aan wil. Start stop werkt sowieso al niet, maar dat missen we niet. Ik heb het idee dat de auto de accu niet genoeg wil opladen omdat hij denkt dat het de oude nog is.

[Voor 20% gewijzigd door orillion op 03-01-2023 16:50]

• pixels66
Methode 2. Je moet de snelheid van het drukken en flitsen even doorkrijgen. Te snel of langzaam, dan doet hij het niet.

De BMS reset moet je eigenlijk alleen maar doen als je accu helemaal vol is. Dus eerst even aan de lader hangen, want anders ziet hij je huidige capaciteit als 100% en wordt het probleem alleen maar erger.

• orillion
pixels66 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:43:
Methode 2. Je moet de snelheid van het drukken en flitsen even doorkrijgen. Te snel of langzaam, dan doet hij het niet.

De BMS reset moet je eigenlijk alleen maar doen als je accu helemaal vol is. Dus eerst even aan de lader hangen, want anders ziet hij je huidige capaciteit als 100% en wordt het probleem alleen maar erger.
Bedankt. Het is gelukt met methode 1. Blijkbaar gebruikte ik de verkeerde knop, die van de lichten in de bumper voor ipv mistlicht achter. Ik rijd nooit in deze auto en dat is te merken, haha.

Accu was gisteravond opgeladen met druppellader. Ben benieuwd of het komende weken beter zal gaan nu.

• pixels66
orillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Bedankt. Het is gelukt met methode 1. Blijkbaar gebruikte ik de verkeerde knop, die van de lichten in de bumper voor ipv mistlicht achter. Ik rijd nooit in deze auto en dat is te merken, haha.

Accu was gisteravond opgeladen met druppellader. Ben benieuwd of het komende weken beter zal gaan nu.
Mijn ervaring met 3 Fords is dat het telkens maar tijdelijk werkt. Als je het definitief opgelost wil hebben, trek dan het stekkertje van de Battery Monitoring Sensor opnieuw accu los en laat die los. Dan werkt alles behalve je start stop.

• orillion
pixels66 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:16:
[...]

Mijn ervaring met 3 Fords is dat het telkens maar tijdelijk werkt. Als je het definitief opgelost wil hebben, trek dan het stekkertje van de Battery Monitoring Sensor opnieuw accu los en laat die los. Dan werkt alles behalve je start stop.
Bedankt voor het meedenken. Was dat met nieuwe accu? Want overal lees ik dat BMS reset alleen nut heeft als de accu vervangen wordt, niet als paardenmiddel om vage klachten te verhelpen.

Eerste dag ging in ieder geval goed, alles werkte vandaag gewoon terwijl het maanden niet werkte. Alleen start stop niet, maar dat missen we niet.

• pixels66
orillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Was dat met nieuwe accu? Want overal lees ik dat BMS reset alleen nut heeft als de accu vervangen wordt, niet als paardenmiddel om vage klachten te verhelpen.

Eerste dag ging in ieder geval goed, alles werkte vandaag gewoon terwijl het maanden niet werkte. Alleen start stop niet, maar dat missen we niet.
Inderdaad met nieuwe accu’s. Geef het een half jaar, dan heb je het weer. Bms sensor los en dan ben je eigenlijk van het probleem af.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:48
We zijn aan het orienteren naar een Ford Focus (MHEV) ST lijn, rond bouwjaar 2020.
Tips/suggesties waar we op moeten letten bij de aanschaf van deze auto? :-)

We hebben hem vergeleken met de Megane maar vinden de focus toch mooier. Hebben nu een VW golf uit 2014.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
Nog 11 dagen slapen en dan mag ik in deze rijden

Kan niet wachten

hoi

• Draakje5
Iemand feedback? We gaan binnenkort kijken voor een focus met nieuwwaarde 36200 euro, import Duitsland. Nu is de BPM slechts 960 euro terwijl ik zie dat die voor andere vergelijkbare focus al snel naar de 1400 euro gaat. Als ik een berekening doe kom ik ook uit op 1450 euro oid.
Betekent dit dat het een schade auto is? Kenteken kan ik wel delen als nodig is.
Het is een ford focus station ST line Business X 2020, hybride.

[Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 10-01-2023 17:22]

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:22:
Iemand feedback? We gaan binnenkort kijken voor een focus met nieuwwaarde 36200 euro, import Duitsland. Nu is de BPM slechts 960 euro terwijl ik zie dat die voor andere vergelijkbare focus al snel naar de 1400 euro gaat. Als ik een berekening doe kom ik ook uit op 1450 euro oid.
Betekent dit dat het een schade auto is? Kenteken kan ik wel delen als nodig is.
Het is een ford focus station ST line Business X 2020, hybride.
Kan schade auto zijn, maar hoeft niet als ze de auto laten taxeren gaat vaak de BPM vaak verder naar beneden elk dingetje wat gevonden wordt zal in mindering gebracht worden op de BPM en dan gaat het hard ;)

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:05
Duinkonijn schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:02:
Nog 11 dagen slapen en dan mag ik in deze rijden
[Afbeelding]

Kan niet wachten
Wanneer besteld en al bevestigd door de dealer dat ie komt ?

Die van mij wordt als het goed is maandag afgeleverd (volgens de lease en importeur maar heb nog geen telefoontje gehad van de dealer..)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
LightStar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Wanneer besteld en al bevestigd door de dealer dat ie komt ?
Vorig jaar in oktober besteld dacht ik.
Werd vorige week door Ford NL gemaild
en ook door m’n dealer
Die van mij wordt als het goed is maandag afgeleverd (volgens de lease en importeur maar heb nog geen telefoontje gehad van de dealer..)
Top veel plezier

hoi

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een andere auto. Ik ben een lijstje aan het maken van auto's die mij wel wat lijken. Ik ben op zoek naar hatchbacks die niet mega traag zijn, die ik mooi vind, en ik maak onderscheid tussen sportief/leuk en praktisch. In dat lijstje met auto's staan nu onder andere 2 Ford's.

In de sportieve/leuke categorie heb ik een Fiesta ST2 met 1.6 Ecoboost en 182pk van rond 2014. Een mooie stoere auto om te zien, lekker compact en sportief. Nadeel is dat ik het dashboard niet mooi vind met dat pianolak zwarte en al die kleine ronde knopjes. Er zit ook een vrij simpele climate control in lijkt het. En er kan geen trekhaak achter.

In de praktische categorie zit een Focus met 1.5 Ecoboost met 150pk van tussen 2015-2018 (nieuwer is buiten budget en ouder hebben dat lelijke ruimteschip dashboard). Is wat ruimer, is wat praktischer, kan een trekhaak onder en mag 1500kg trekken. Het dashboard en het interieur in z'n algemeen vind ik echt heel mooi. Mooie auto om te zien verder ook.

Maar, ik lees aardig wat verhalen over de slechte reputatie van de 1.6 en de latere 1.5 Ecoboost motoren. Verhalen over koelvloeistof lekkages, teruproepacties, gescheurde onderblokken, kromme cylinderkoppen en rechtzaken.

Ik ben eens benieuwd wat hier de ervaring is met die motoren, negatieve verhalen hoor je natuurlijk het snelst. Maar er zullen ook tig positieve verhalen zijn. En hoe vaak komen deze problemen nu echt voor?

• Marcel Br
  • Nu online
Even een paar pagina's terugkijken :)

• FastFred
Die had ik al gelezen samen met nog een berg info her en der op het internet. O-ring lekt (ergens bij de distributie in de buurt) en omdat er blijkbaar geen kvs niveau sensor is krijg je door een tekort aan kvs uiteindelijk een oververhitte motor met gescheurd blok en/of kromme kop. En blijkbaar wil de 1.5 ook wel eens kvs lekken de cylinders in, maar dat heb ik tot nu toe alleen nog maar hier gelezen en nergens anders.

Er is een terugroepactie geweest om een kvs niveau sensor toe te voegen, maar is er ook echt wat gedaan aan die O-ring? Een ander ringetje bijvoorbeeld? Of een andere modificatie? Of is het iets dat je altijd in de gaten moet blijven houden. Is het bijvoorbeeld te doen om gewoon het kvs niveau periodiek te checken en dan gewoon bijvullen? Als die O-ring wat kvs naar buiten lekt en het niet in de olie terug komt prima lijkt me, tenzij het er met liters tegelijk uit komt uiteraard.

[Voor 4% gewijzigd door FastFred op 13-01-2023 12:40]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

FastFred schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:38:
Die had ik al gelezen samen met nog een berg info her en der op het internet. O-ring lekt (ergens bij de distributie in de buurt) en omdat er blijkbaar geen kvs niveau sensor is krijg je door een tekort aan kvs uiteindelijk een oververhitte motor met gescheurd blok en/of kromme kop. En blijkbaar wil de 1.5 ook wel eens kvs lekken de cylinders in, maar dat heb ik tot nu toe alleen nog maar hier gelezen en nergens anders.

Er is een terugroepactie geweest om een kvs niveau sensor toe te voegen, maar is er ook echt wat gedaan aan die O-ring? Een ander ringetje bijvoorbeeld? Of een andere modificatie? Of is het iets dat je altijd in de gaten moet blijven houden. Is het bijvoorbeeld te doen om gewoon het kvs niveau periodiek te checken en dan gewoon bijvullen? Als die O-ring wat kvs naar buiten lekt en het niet in de olie terug komt prima lijkt me, tenzij het er met liters tegelijk uit komt uiteraard.
Die motor problemen zijn een youtube ding - denk ik - en lijken vooral in de VS voor te komen.
Maar je kan natuurlijk bij een lokale alles-sleutelaar die nu vast ook Bosch Car Service heet navragen hoe dat zit.

Ik heb een 1.5 van de huidige generatie (3 pitter) - die doet het vooralsnog prima. Aanrader, maar ik snap dat met beperkt budget je dat niet ziet zitten.

De vorige was een fiesta uit 2014 met het nokia design-knoppen-cluster. Ik heb datzelfde in een focus gehad. Ik vond dat eigenlijk niet zo erg: je kan in elk geval altijd de juiste knop vinden, met de huidige touchscreenmadness* leer je snel dat dat heeeel prettig is.

Ik heb een tijdje in een 308 (vorige generatie) gereden, die had de clima in het touchscreen, ga dan maar eens tijdens het rijden de temperatuur aanpassen zonder het buurkind van zijn/haar fiets te botsen...

ping 127.212.23.124

• FastFred
Nee touchscreen wil ik zeker niet exact om die reden. 3 cylinders ook niet, ik wil een trekhaak en een beetje trekvermogen, met enige regelmaat zit er toch een aanhanger

De 1.5 3 pitter zit in de huidige generatie Focus, maar die valt nog even buiten mijn budget. Vind ik wel een erg gave model.

Ik vind juist het dashboard van de, volgens mij facelift, Focus van de vorige generatie erg mooi. Deze dus

En een auto met dit dashboard zoek ik dus echt niet, het ruimteschip dashboard noem ik dat. Vreselijk

[Voor 43% gewijzigd door FastFred op 13-01-2023 15:04]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Er is denk ik ook nog een minder glimmende focus geweest, maar dat weet ik niet meer zo goed.

De laatste van de vorige was inderdaad wel mooi, maar dit is denk ik de RS dus ik zou eerst ff gaan kijken bij de lokale ford, want IRL is het meer dit:
https://broekhuis.nl/aanb...-trend/32555889#gallery-4

Er zijn dus meerdere en dan nog een paar interieurs, lag ook aan het type interieur - just saying. :)

Waarom wil je de 1.0 niet? Die had ik in de fiesta, superblok eigenlijk. Dikke aanhanger eraan vol met bielzen, reed op ons grind gewoon weg.

[Voor 18% gewijzigd door pjottum op 13-01-2023 16:45]

ping 127.212.23.124

• Marcel Br
  • Nu online
Dat is een RS, maar het enige verschil met een Titanium (met het grote scherm) zijn de drie extra meters middenboven.
De stoelen zijn wel iets anders :)

• LightStar
Duinkonijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Vorig jaar in oktober besteld dacht ik.
Werd vorige week door Ford NL gemaild
en ook door m’n dealer

[...]

Top veel plezier
Helaas nog geen plezier.., vandaag contact gehad met de dealer en hij staat nog niet gepland voor productie en de vraag is nu of die überhaupt er gaat komen gezien het een Vignale is.. en dat na al 10 maanden wachten..

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:14
Volgens mij had ik al eens eerder gemeld dat we opzoek waren naar een nieuwe s-max. Die plannen hadden we in de ijskast gezet, mede door de huidige prijzen en het beperkte aanbod.

Helaas zijn we op 8 januari betrokken geraakt bij een aanrijding waarbij onze s-max is afgeschreven. :(

Zojuist een proefrit gemaakt in een S-max 2.0 Ecoboost vignale. Heerlijke auto, niet helemaal de uitvoering die ik graag wil, maar het aanbod is nu eenmaal beperkt momenteel.
In de loop van de komende dagen mogen we de auto gaan ophalen. *O*

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:54
Binnenkort van plan een Ford Fiesta St line 2018-2020 te kopen. Gaat via een bekende dealer.
Ga uiteraard een aankoopkeuring doen, maar zijn er bekende gebreken waar ik op moet letten tijdens een proefrit?

• Draakje5
Is er ooit een oplossing gekomen voor het trillen van de cilinderuitschakeling?

Wij hebben een 1.0 ecoboost 155PK uit 2020 aangeschaft en deze moet nog afgeleverd worden. We hebben aangegeven dat het stuur trilde en dit nagekeken moet worden, er van uit gaande dat dit kwam door balanceren ( is wel vaker en tot zover onze kennis en kunde met trillende auto's). Maar nu lezen we veel verhalen over cilinderuitschakeling en trillen.

Behalve de auto in sport modus zetten, kan de garage dit voor ons überhaupt oplossen (uitgaande dat het de cilinderuitschakeling is en niet het balanceren van banden) ? Is er software, of helpt het verbeteren van de dempers op de motor wellicht?

Weet ook iemand ( ik kan dit nergens vinden ) hoeveel % minder zuinig ongeveer de sport modus is t.o.v. normaal of eco?

[Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 14-01-2023 20:16]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:15:
Is er ooit een oplossing gekomen voor het trillen van de cilinderuitschakeling?

Wij hebben een 1.0 ecoboost 155PK uit 2020 aangeschaft en deze moet nog afgeleverd worden. We hebben aangegeven dat het stuur trilde en dit nagekeken moet worden, er van uit gaande dat dit kwam door balanceren ( is wel vaker en tot zover onze kennis en kunde met trillende auto's). Maar nu lezen we veel verhalen over cilinderuitschakeling en trillen.

Behalve de auto in sport modus zetten, kan de garage dit voor ons überhaupt oplossen (uitgaande dat het de cilinderuitschakeling is en niet het balanceren van banden) ? Is er software, of helpt het verbeteren van de dempers op de motor wellicht?

Weet ook iemand ( ik kan dit nergens vinden ) hoeveel % minder zuinig ongeveer de sport modus is t.o.v. normaal of eco?
Ik heb er met mijn Focus Titanium uit 2019 (model >2019) nooit last van gehad. Destijds veel proefritten gereden en ik merkte het alleen bij de ST line. Daarom bewust dat model niet gekozen.

De dealer zal dit ook weten en ik zou als ik jou was zorgen voor reparatie (wat volgens mij niet kan) of een andere focus kiezen die het niet heeft .

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-01-2023 21:32]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-01 18:38
@Draakje5 ik heb de 1,5 liter 150pk in de focus zitten met 8 traps automaat.
Heb standaard rijmodus eigenlijk altijd aan staan, af en toe op sport (voor sport;)).
Heb geen last van trillen ervaren. Alleen op 70 km/u soms het idee dat ik vermogen mis op standaard, maar dat zou kunnen als er een cilindertje uit is

• Draakje5
Dit geeft helaas geen veeschil in verbruik aan voor eco normaal en sportmodus.
Ik meen ondertussen ergens 7% besparing te lezen door de cilinderuitschakeling, da's dan in ieder geval een verschil tussen normaal en sport.

• Rocketman
  • Nu online
Het verbruik is, en dat weet iedereen hier, sterk afhankelijk van het gedrag van de rechtervoet en het soort ritten dat je maakt. In de loop der jaren heb ik een techniek- en brandstofbesparende rijstijl ontwikkeld, waarmee ik vlot door het verkeer ga, maar wel een jaargemiddelde haal van 1:21 met mijn Mondeo Wagon 1.5 tdci en dat is geen klein autootje. Het verbruik heb ik bijgehouden door de getankte liters en kilometers bij te houden. Zie hier een screenshot van de verbruiksmonitor van Autoweek.

• SniperGuy
FastFred schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:14:
Nee touchscreen wil ik zeker niet exact om die reden. 3 cylinders ook niet, ik wil een trekhaak en een beetje trekvermogen, met enige regelmaat zit er toch een aanhanger

De 1.5 3 pitter zit in de huidige generatie Focus, maar die valt nog even buiten mijn budget. Vind ik wel een erg gave model.
[...[]
Die eerste foto: is dat een ST diesel? (check het max RPM en de meters bovenop het dashboard).
vwb 1e foto vs 2e foto:
1e foto is een pre 2017 MK3.2 model
2e foto is een MK3 model

MK3.2 is inderdaad net even frisser en heeft een groter navi display. 2017 en nieuwe heeft Sync3 wat weer ondersteuning heeft voor carplay en android auto. Je zou dus moeten kijken naar een 2017 t/m 2018 MK3.2

[Voor 43% gewijzigd door SniperGuy op 17-01-2023 10:53]

• FastFred
Mensen kinders zeg... ik bedoel de generatie van het dashboard jongens. Ik heb gewoon geGoogled op 2017 Ford Focus interior. Krijg ik reacties als "Ja maar dat is een diesel" en "Maar dat is toch een ST interieur". Dat interesseert me toch geen fluit, ik bedoel dat type dashboard, die vormgeving, welke toerenteller en welke kleur stiknaad maakt dan toch ff niet uit, het was een voorbeeld.

[Voor 14% gewijzigd door FastFred op 17-01-2023 11:40]

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-01 01:16
Vandaag gaan zien naar een 2dehands Fiesta ST MK7.

Enerzijds voor de prijs en anderzijds omdat ik dat model "stoerder" vind ogen als ST dan de MK8.
Leuke verrassing dat deze van een meid was met passie voor dit model.
Stond wel 180km van huis maar was de kleur en prijs die ik wou.

Wagen was tiptop vanbinnen en buiten en de gebeurde aanpassingen waren niet over the top ( Maxton design spoiler en een Miltekk uitlaat ipv stock. )

Is ook stage 2 met 250PK en tijdens de test rit nog nooit zoveel fun gehad met een auto.
Dat ding ging als de tering als je de gas indrukte en de uitlaat klinkt goed zonder storend te zijn, gewoon een dieper geluid dan stock en een lichte pop bij schakelen.

Morgen inschrijven bij de verzekering en Donderdag ophalen maar kan al niet wachten op de rit naar huis :)

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
Iemand een idee hoelang je nog een Fiesta kan bestellen? Ik ben einde lease en zou rond april een nieuwe moeten bestellen. One last hurrah zou leuk zijn.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 21:36
nu ik voor de zoveelste keer gedoe heb met mijn V70 D5 hebben we besloten dat deze weggaat. Er komt een aandere auto voor in de plek. Een Mondeo of S-max staan hoog op de verlanglijst (beide +/- 2011 en 1.6 ecoboost). Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij deze auto's?

Ook ben ik een liefhebber van goed geluid. Ik ben echter niet in staat om te zien wat er aan audio in de auto zit. Hoe zie ik welk type aanwezig is?

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
@107mb Mondeo MK4.5 Titanium X Sport Edition gehad (2013), deze had 9 of 10 speakers en een sub.
Daar kwam goed geluid uit.

[Voor 12% gewijzigd door EiT op 19-01-2023 11:26]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• 107mb
EiT schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:26:
@107mb Mondeo MK4.5 Titanium X Sport Edition gehad (2013), deze had 9 of 10 speakers en een sub.
Daar kwam goed geluid uit.
thanks. Weet jij ook hoe ik dit kan herkennen op interieurfoto's? Ik weet dat oudere fords een Sony unit hadden, en dan zat je gebeiteld. Ik heb ooit een 2007 Focus gehad met een dramatische audio-installatie. Kartonnen dual-cone speakers. bah.

Kun je stellen dat een titanium-versie ook betere audio heeft dan bv een trend?

[Voor 7% gewijzigd door 107mb op 19-01-2023 11:34]

• 107mb
107mb schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:08:
nu ik voor de zoveelste keer gedoe heb met mijn V70 D5 hebben we besloten dat deze weggaat. Er komt een aandere auto voor in de plek. Een Mondeo of S-max staan hoog op de verlanglijst (beide +/- 2011 en 1.6 ecoboost). Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij deze auto's?
Ik weet inmiddels wel dat ik geen powershift-automaat wil. Lees er toch wel negatieve dingen over. de 2.0 ecoboost valt dus af...

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-01 01:16
Stel je wagen is gemapped op RON98 kan je dan ook RON95 tanken af en toe zonder de boel naar de maan te helpen ?

Want in België is 98 bijna 40 cent duurder per liter dan 95.
Iets met een snelle Fiesta kopen en dan pauper zijn op de benzine :')

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
107mb schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:08:

Ook ben ik een liefhebber van goed geluid. Ik ben echter niet in staat om te zien wat er aan audio in de auto zit. Hoe zie ik welk type aanwezig is?
Puntjes van aandacht: specifiek voor de S-Max of Mondeo heb ik zo niet.

Audio: als je andere audio wil zoek dan eentje waar PremiumSound System op de center speaker staat.
Bij een gewone zit volgens mij een opbergvakje in het midden van het dash.

Een trend heeft dezelfde soort speakers als een titanium of S-Edition.
Misschien minder maar dat durf ik zo niet te zeggen.

Een Platinum of S-Edition zijn de wat vollere versies :)

wat niet past, wordt gelast!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:45

epic_gram

undercover moderator

Katmi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:48:
Stel je wagen is gemapped op RON98 kan je dan ook RON95 tanken af en toe zonder de boel naar de maan te helpen ?

maakt weinig uit lijkt me, ze hebben klopsensoren uitgevonden juist voor dit probleem.

performance is wel minder natuurlijk.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Marcel Br
  • Nu online
Dat zou ik met een getunede auto niet durven te beweren :|

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:14
107mb schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Ik weet inmiddels wel dat ik geen powershift-automaat wil. Lees er toch wel negatieve dingen over. de 2.0 ecoboost valt dus af...
Tot 2 weken geleden was ik de tevreden eigenaar van een handgeschakelde 2.0 ecoboost (203pk).
Erg fijne auto, in de 4 jaar dat we hem hadden nooit problemen mee gehad. De powershift zou ik inderdaad mijden.
Vanaf 2013 heb je de platinum editie, dat is een uitvoering met redelijk wat opties en meestal voorzien van het premium sound system. Dit staat dan ook op de speakergrills.
Succes met zoeken in ieder geval, het aanbod is erg mager momenteel. -O-

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56
Katmi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:48:

Gewoon 98 tanken. Niet het risico nemen omdat je paar euro wil besparen...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 32GB@3200mhz / Gigabyte 3080 TI Gaming OC

• Draakje5
De fordpass connect app geeft aan dat we deze niet kunnen activeren omdat het voertuig, de ford focus, zakelijk is.

Hoe kan dit? Het is gewoon een prive auto.

[Voor 54% gewijzigd door Draakje5 op 21-01-2023 06:53]

• LightStar
Draakje5 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:49:
De fordpass connect app geeft aan dat we deze niet kunnen activeren omdat het voertuig, de ford focus, zakelijk is.

Hoe kan dit? Het is gewoon een prive auto.

[Afbeelding]
Ex lease auto ?

• Draakje5
Het is opgelost met een reset. Maar nu krijg ik de ford modem niet geactiveerd blijkbaar. De klantenservice gebeld maar die weet het ook niet, zegt ga maar maar een dealer..

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Onze Focus MK4 mag binnenkort voor de een beurt en APK naar de dealer. Aangezien ik de auto een behoorlijk eindje weg heb gekocht, wil ik de auto nar een Ford dealer in de buurt brengen.

Iemand ervaring met de bekende Ford dealers rond Eindhoven?

Wat gaan ze doen tijdens de beurt (bj 2019, km stand 50k) en wat zullen de kosten daarvan zijn?Dat gaat om de standaard werkzaamheden bij deze beurt.
Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee