Hoi,
Ik rij een Fiesta uit 2014, volgens mij de eerste versie die de huidige facelift heeft. Het is een 1.0 met 80 pk, een zuinige auto dus. De auto is niet nieuw gekocht.
Sinds hij in mijn bezit is, speelt echter al hetzelfde probleem: In de winter wordt de auto niet warm. Deze auto laat de koelvloeistoftemperatuur zien in blokjes, op een schaal van 0 tot 8, waarbij 3 t/m 6 als "goed" bereik wordt aangegeven door een lijntje (zie
deze foto van het internet). Bij temperaturen boven de 10/15 graden, loopt de temperatuur altijd snel genoeg op naar 4 blokjes, en blijft daar, perfect dus. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 5 blokjes gezien heb, dus oververhitting is zeker geen probleem. De winter is echter een ander verhaal.
Ondanks dat mijn woon-werkverkeer bestaat uit ongeveer 20km, die bijna volledig uit een N-weg bestaat waar je gemiddeld 90 rijdt, komt de auto met deze temperaturen nooit verder dan 1, en met héél veel geluk, of net wat warmer weer, 2 blokjes, met dus ook als neveneffect dat de verwarming in de auto op z'n zachtst gezegd matig is.
Vandaag heb ik in het verborgen menu de koelvloeistoftemperatuur opgeroepen op m'n rit terug naar huis. De temperatuur loopt snel op, zoals je zou verwachten, maar rond de 50 graden blijft ie hangen. Na de rit naar huis durf ik wel met enige zekerheid te zeggen dat 50 graden de temperatuur is waarbij de thermostaat opent. De maximale temperatuur die ik op deze rit gezien heb was 55 graden, minimaal (terwijl ik 80/90 reed op de N-weg) was 49. Nu ben ik geen expert, maar naar mijn weten hoort koelvloeistof meer rond de 90 graden te hangen dan rond de 50. Ik heb bij thuiskomst ook nog even aan de bovenste radiateurslang gevoeld, deze was warm, maar zeker niet heet. Van de motor zelf kwam (natuurlijk) wel flink wat warmte af.
Kan het zijn dat de thermostaat in mijn auto meer ingesteld op warmere buitentemperaturen, of rij ik simpelweg "te zuinig", al dan niet door de route die ik rijd? Is het aan te raden om er een andere thermostaat in te plaatsen die pas bij een hogere temperatuur opent? De auto wordt nooit gebruikt om een aanhanger te trekken of voor andere zware taken, dus voor oververhitting ben ik niet zo bang. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
PS., als dit niet het goede topic is, mijn excuses. Het aantal "Het grote X"-topics hier was een stuk groter dan ik had verwacht, maar dit leek me de best passende.