Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 110 ... 135 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryvdFust
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-02 17:51
Lees eigenlijk maar weinig over mods in dit topic.
Hieronder een mod die ik recent gedaan heb (moet deels nog geconfigureerd worden) Digitale snelheidsmeter uit een Puma in mijn Fiesta.

[Afbeelding]
Mee eens :P

Je kan ook de semi-digitale IPC van vb de Mondeo naar volledig digitaal modden. Ik ben alleen niet zo'n goede fotograaf als nielsicq 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCjr-xRLMFyKgRWksGf-OnkQrA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0wf60Ocjp2tjZote1A2n1iz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HarryvdFust op 28-06-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Timmert schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Mooie auto man! Het is inderdaad zo'n beetje de meest dynamische MPV die er is. Ik beleef nog altijd veel lol op Franse bergweggetjes, al moet ik wel zeggen dat jouw generatie een stuk directer (en zwaarder) stuurt dan de huidige/nieuwere. Verschil tussen hydraulische en elektrische stuurbekrachtiging denk ik.

Dat rijbewijsprobleem had ik inderdaad ook toen wij een S-Max kochten. Toen ook E achter B gehaald.

Tipje: tank 98 benzine. Hij loopt daar zoveel lekkerder op.
Dat zwaarder sturen klopt zeker. Viel vooral mijn vriendin op. Is dat van die 98 echt zo? Ik vind dat altijd zo lastig. Dacht altijd dat het meer een 'verkooppraatje' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
R.E. schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Luxe problemen :*)
Ik heb sinds 2007 E achter B en mijn vrouw sinds 2014, toen we de caravan kochten. Ik heb het met een eendaagse cursus gedaan en ik vind het nog steeds een toevoeging. Je leert wat trucjes die je vooral bij achteruit rijden veel kunnen helpen. Bijvoorbeeld de lijnen in de bestrating en het bekend raken met achteruit op spiegels. Ook hoe je gebruik moet maken van de weg met de extra lengte, bijvoorbeeld met krappe bochten of het naderen van rotondes met een los fietspad.

Ook wel weer een mooie uitvoering hoor. En nice rims ;). Navigatie zie ik (aan de haaienvin op het dak) en afneembare trekhaak of moet die er nog onder?
Het (achteruit) rijden met een trailer lukt me prima. Beter dan mijn vriendin die al E achter B heeft. Het kost alleen weer geld en altijd die kans dat je toch zakt en weer op moet.

Trekhaak monteren ze er inderdaad nog onder. Gewoon een vaste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
205Gutmann schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Heerlijke auto is dat, ik heb zelf een 2.0 ecoboost uit 2013, hier ga je vele jaren plezier van hebben.

Voor wat betreft je rijbewijs probleem, je kunt ook het maximale laadvermogen van de auto met 100 kilo naar beneden Aa passen, dan mag je wel met het b rijbewijs blijven rijden.
Bedankt. Over dat aanpassen zal ik nog eens verder in verdiepen dan. Misschien nog wel een optie, als dat verder geen al te grote nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04 10:37
Timoth schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:44:
[...]

Bedankt. Over dat aanpassen zal ik nog eens verder in verdiepen dan. Misschien nog wel een optie, als dat verder geen al te grote nadelen heeft.
Dat kan, maar je kunt ook je aanhanger aanpassen (misschien minder gevolgen voor eventuele restwaarde) mits er dan voldoende over blijft om te laden natuurlijk >:)

Kost ergens rond de 50 euro uit mijn hoofd. Even nazoeken bij de RDW.

Ik zit met hetzelfde, maar meer vanwege een mogelijke hybride in de toekomst. Zit nu op een combinatie van 1900 KG (auto, Focus met 1.6 ecoboost) en 1300 KG (aanhanger). Ik rijd hier bijna wekelijks mee (drive-in show). Maar gezien de huidige benzineprijzen en het feit dat we duurzamer moeten vermoed ik dat er ergens in de nabije toekomst een PHEV (mogelijk de kuga) komt. En dan kom ik er ook niet meer uit. Helaas kan ik de aanhanger niet voldoende terug keuren omdat er geregeld wel 1100 KG of meer totaal gewicht is. Ik kwam net niet uit met een 750 KG aanhanger helaas.

Vind het E achter B wel krom ergens, rijd er vlotter mee achteruit (bijna alsof ik geen aanhanger heb) inmiddels dan de gemiddelde die een dagcursus heeft gedaan om het papiertje op zak te hebben voor die enkele keren met een caravan. (laat staan de oudere generatie die hem gewoon gekregen heeft... 8)7 )

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Vandaag geüpgraded van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eOTAzIYEo--moRqTnqzQZFS_Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83TCwF3oCbcKA651aVifn2ku.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrD-k8V9ef7Iupsjf35Wjz2Wl84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiQsHHDLaJ2sKvbiMp8Bvdnc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFGTSUKBIFrDzVHNIFVI4hlMYog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NfcOe809QGeuyobb4MkZlAP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZpa5fir5Sbz5gRsq3fubrD-7nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ja5BjFgLsPn58Ay6Fl6lqpS.jpg?f=fotoalbum_large

Van een 1.5 Titanium naar een 2.0 Vignale met 240pk. De 1.5 was een heerlijke auto maar ik wilde graag een automaat en meer vermogen voor de caravan.

Ik krijg er nog adaptieve cruisecontrol, LED lampen, elektrisch verstelbare, verwarmde en geventileerde multicontour massagestoelen, BLIS en instelbare demping bij. Ook qua kilometers gaan we er lekker op vooruit. Van 127k voor de oude naar 69k voor de nieuwe. Hier kunnen we wel weer even mee vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:23

Pixeltje

Woo-woohoo!

Knappe wagen zo, veel rijplezier!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Mooie auto, ik ben wel een beetje jaloers. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mooi hoor! Nog aanpassingen doen?

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Nice! Zie vaak voorbij komen dat er heel veel thema’s voor te krijgen zijn.
Is het hardwarematig aanpassen veel werk?
Bedoel dan bijv Het verwijderen van de analoge aanduiding.
HarryvdFust schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:21:
[...]

Mee eens :P

Je kan ook de semi-digitale IPC van vb de Mondeo naar volledig digitaal modden. Ik ben alleen niet zo'n goede fotograaf als nielsicq 8)7

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryvdFust
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-02 17:51
nielsicq schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:25:
Nice! Zie vaak voorbij komen dat er heel veel thema’s voor te krijgen zijn.
Is het hardwarematig aanpassen veel werk?
Bedoel dan bijv Het verwijderen van de analoge aanduiding.

[...]
Eigenlijk is het een fluitje van een cent. Zelfs voor niet technisch onderbouwde mensen zoals mezelf. Duurde ongeveer een half uurtje (ik heb me niet gehaast) Er zijn tal van video's te vinden op youtube. Paar schroefjes losmaken. Kader boven het stuur verwijderen. IPC module eruithalen (stekkertje losmaken) Oude frame er af en nieuwe er op. IPC stekkertje terug vastmaken en terugplaatsen. Kader terug vast klikken, wat schroefjes en voila.

Flashen kan je al doen vooraleer je het frame gaat verwisselen, dan heb je al een idee hoe het er ongeveer zal uitzien. En het gaat perfect met de betalende versie van Forscan en een adapter zoals de obdlinkEX. Je hoeft dus geen (in mijn ogen veel te duur) UCDS te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@HarryvdFust Cool. Heb geen Mondeo maar is goed om te weten.
Gebruik beiden maar liever ucds met flashen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:26
Sommigen verklaren mij voor gek, maar mijn fijne Mondeo Hybrid Titanium X gaat ingeruild worden voor een Focus Wagon ST Line automaat 125 pk. Simpelweg zin in iets nieuws en ik moest me echt voorbereiden op een klasse lager rijden maar het viel me reuze mee met de proefrit. Ja, de Mondeo rijdt als een luxe slagschip, maar de Focus geeft je veel meer feedback met autorijden.

Altijd hopen dat je geen spijt krijgt want de Mondeo was geweldig maar echt lomp groot, en het verbruik is nu ook niet echt bijster boeiend. 1 op 17 met een absurd rustige rijstijl. Foto’s als de auto er is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 08:32
Over drie weken met de FoMo naar Slovenië en de racefietsen moesten mee. Eerst nog een dak bevestiging overwogen maar uiteindelijk toch voor een trekhaak gegaan. Ik ben ook aan het verbouwen dus dan is een aanhangertje trekken wel handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5OX2BWsg5dZOWgxbxEIQ6fGejw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90NS1DBBu8EI4VejLsw8TRmc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-IyhN2dJm1nJbxtjlXdWqO3YJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GDWwtZQhq1G1ld4GqNtOoU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzMz2yy70d0_I4ffRkw-KJWm1Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSAlD6lXXcH2h43bHEg8R9xs.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:09

Vliegvlug

Flight Simple

Van mijn Ford Mondeo Mk4 uit 2009 is de dorpelstrip aan de linkerkant van de auto eraf gevallen.
(Waar is dat ding eigenlijk voor? Zit er nu al 2 weken niet op en ik was bang dat de deuren zouden gaan rammelen maar dat is gelukkig niet het geval.)

Dit was iets van 2 jaar geleden ook al gebeurd en toen heeft de garage ‘m weer vastgezet.
Ik kreeg de auto destijds terug waarbij de strip met ductape was vastgezet en het verzoek de tape pas een paar dagen later te verwijderen.

Maar nu is die dus weer los :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbvg1SnJhFTuXqdU5KfJ7BYYqOg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2rzeMqkaOID61aUQVYbOLhco.jpg?f=user_large

Mij lijkt het een kwestie van de juiste nieuwe klemmetjes bestellen, op de strip zetten en die weer op de auto klikken.
(iets wat de garage eigenlijk ook had moeten doen denk ik achteraf maar die hebben volgens mij die klemmetjes helemaal niet vervangen maar enkel de boel vastgekit :X )

Ik heb echter geen idee waar ik die klemmetjes kan bestellen en welke ik precies moet hebben.
Hopelijk kan iemand hier me dat vertellen. :)

Ander ding wat ook al een tijdje opspeelt is dat de gordelverklikker regelmatig het ‘doe-de-gordel-om’ geluidje geeft, vooral in bochten, terwijl de gesp van de gordel gewoon in de sluiting zit.
Ik vermoed een kapotte detector in de sluiting.

Is dat iets wat makkelijk zelf te vervangen is?
En zo ja welk onderdeel is dat dan?
Dan kan ik dat namelijk gelijk mee bestellen met de clips voor de dorpelstrip.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Jammer dat er hier zo weinig activiteit is dus beantwoord ik mijn eigen vraag maar! :P
Misschien handig voor iemands die later tegen hetzelfde aanloopt.

De clips die nodig zijn voor het vastzetten van de dorpelstrip hebben als OEN (official equiment number) 1024065

Als je hier op zoekt kom je echt heel veel aanbieders tegen op ali-express alsook op Amazon wat volgens mij gewoon dropshippers zijn vanuit china.
Fijne van Amazon is dat er veel in de reviews vermeld wordt dat die clips te klein zijn voor de Mk4 Mondeo en ze wegvallen in de gaten.

Daarom maar naar een echte auto-onderdelen shop uitgeweken: https://www.autodoc.nl/search?keyword=50267099

Daar hebben ze 3 verschillende merken met nogal prijsverschillen; de Romix clips is €0,57 ps, de Herth+Buss clip is €0,94 en de Vaico zelfs €2,13 :X

Die goedkope van Romix zou eigenlijk dat partnumber niet mogen hebben aangezien ze zelf als diameter 5mm opgeven terwijl de originele die er nu op zitten 6mm zijn. Dat is waarschijnlijk hetzelfde probleem als met die goedkope van Ali express, dat ze in het gat wegvallen.

Daarom de Herth+Buss versie besteld omdat €2,13 per Vaico clip me echt te gortig wordt.
Heb sowieso al teveel betaald want gisteren toen ik bestelde waren die clips nog €1,16 ps en nu dus opeens 22 cent minder. :|

Maar goed, als die strip straks maar weer goed vast zit, dat is het belangrijkste.
Moet ik nog wel eerst die oude kit die de garage gebruikt heeft om het eerder vast te lijmen eraf halen, hopelijk is dat een beetje te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:41:
[…]
Ander ding wat ook al een tijdje opspeelt is dat de gordelverklikker regelmatig het ‘doe-de-gordel-om’ geluidje geeft, vooral in bochten, terwijl de gesp van de gordel gewoon in de sluiting zit.
Ik vermoed een kapotte detector in de sluiting.

Is dat iets wat makkelijk zelf te vervangen is?
En zo ja welk onderdeel is dat dan?
De sensor voor de gordel detectie inmiddels ook uitgezocht.
Ik heb die sensor niet los kunnen vinden maar wel het hele onderdeel waar de gesp van de gordel in gaat en waar de sensor ingebouwd zit, de Veiligheidsgordel Insteek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QBKpCG6WiLsn7o0CzYJ-TqPa7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DktripmiP6FQuEP42ATqItag.jpg?f=user_large
Bovenstaande is uit een Ford Mondeo IV Wagon uit 2013 met slechts 78K op de teller dus goede hoop dat de sensor daar nog goed van is.

Dat ding heeft als partnumber 7G9N-61209-AG.

In mijn auto bleek de gordel insteek van zowel de bestuurders- als de passagiersstoel echter partnumber 7G9N-61209-AD te hebben.
Scheelt maar 1 letter maar voor de zekerheid een Ford dealer opgebeld die aangaf dat de -AG voor de bestuurdersstoel is en de -AD voor de passagiersstoel.
Dat er dus in mijn auto nu twee stuks -AD zitten vond hij vreemd, maar mogelijk dat alleen het insteek gedeelte een keer is vervangen en de rest niet.
De -AG is in elk geval geschikt voor de bestuurdersstoel dus dan klopt dat straks ook weer en ben hopelijk ook af van spookmeldingen dat ik mijn gordel niet om heb. :)

Ik laat nog wel weten hoe het inbouwen is gegaan, zal sowieso de stoel eruit moeten halen.
Heb al wel gevonden waar de sensor op aangesloten moet worden, namelijk dit aansluitblok onder de stoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iav_VjjbO8o6FMouyj8QIQM7oo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7703vDjQnryRPMGyDXtvNDI9.jpg?f=user_large
Waarbij de rode aansluiting rechtsboven voor de gordelsensor is.
De aansluiting boven midden voor de verbinding met de auto.
En de gele aansluiting links weet ik niet zeker maar ik vermoed dat die naar het zitting omhoog/omlaag knopje gaat want dat is het enige elektrische wat verder nog op die stoel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-04 12:45
Zit al een tijdje mee te lezen in dit topic. Toch maar eens geregistreerd.

Nu in het bezit van een Ford Puma ST-Line X (lease) en vorige week een Ford Kuga Titanium PHEV besteld die ik begin augustus krijg (ook lease, nieuw uit voorraad, laatste exemplaar). Had al eerder gekund maar moet nog wat aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 12:25
Vliegvlug schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:49:
[...]

De sensor voor de gordel detectie inmiddels ook uitgezocht.
Ik heb die sensor niet los kunnen vinden maar wel het hele onderdeel waar de gesp van de gordel in gaat en waar de sensor ingebouwd zit, de Veiligheidsgordel Insteek:
[Afbeelding]
Bovenstaande is uit een Ford Mondeo IV Wagon uit 2013 met slechts 78K op de teller dus goede hoop dat de sensor daar nog goed van is.

Dat ding heeft als partnumber 7G9N-61209-AG.

In mijn auto bleek de gordel insteek van zowel de bestuurders- als de passagiersstoel echter partnumber 7G9N-61209-AD te hebben.
Scheelt maar 1 letter maar voor de zekerheid een Ford dealer opgebeld die aangaf dat de -AG voor de bestuurdersstoel is en de -AD voor de passagiersstoel.
Dat er dus in mijn auto nu twee stuks -AD zitten vond hij vreemd, maar mogelijk dat alleen het insteek gedeelte een keer is vervangen en de rest niet.
De -AG is in elk geval geschikt voor de bestuurdersstoel dus dan klopt dat straks ook weer en ben hopelijk ook af van spookmeldingen dat ik mijn gordel niet om heb. :)

Ik laat nog wel weten hoe het inbouwen is gegaan, zal sowieso de stoel eruit moeten halen.
Heb al wel gevonden waar de sensor op aangesloten moet worden, namelijk dit aansluitblok onder de stoel:
[Afbeelding]
Waarbij de rode aansluiting rechtsboven voor de gordelsensor is.
De aansluiting boven midden voor de verbinding met de auto.
En de gele aansluiting links weet ik niet zeker maar ik vermoed dat die naar het zitting omhoog/omlaag knopje gaat want dat is het enige elektrische wat verder nog op die stoel zit.
Kon je die melding mbt gordels niet gewoon beter uitschakelen? Scheelde heel wat uitzoekwerk denk ik zo :)

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ewivis schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Kon je die melding mbt gordels niet gewoon beter uitschakelen? Scheelde heel wat uitzoekwerk denk ik zo :)
Is eerlijk gezegd niet in mij opgekomen, ben het ook niet zo 1,2,3 tegengekomen bij mijn zoektocht naar oplossingen.
Wel dat de melding tijdelijk uit te schakelen is door de gordel tich keer achter elkaar vast en los te klikken.
Maar dat reset weer nadat de auto uitgezet is.

De gordelsluiting heb ik inmiddels trouwens al vervangen en het viel me achteraf echt mee!
Zal ‘t hier later nog wel posten.
Het lijkt nu opgelost te zijn met het voorbehoud dat ik nog niet heel veel kilometers heb gereden en het wel vaker langere tijd weg bleef maar op andere momenten juist bij elke bocht gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:32:
[...]

Is eerlijk gezegd niet in mij opgekomen, ben het ook niet zo 1,2,3 tegengekomen bij mijn zoektocht naar oplossingen.
Wel dat de melding tijdelijk uit te schakelen is door de gordel tich keer achter elkaar vast en los te klikken.
Maar dat reset weer nadat de auto uitgezet is.

De gordelsluiting heb ik inmiddels trouwens al vervangen en het viel me achteraf echt mee!
Zal ‘t hier later nog wel posten.
Het lijkt nu opgelost te zijn met het voorbehoud dat ik nog niet heel veel kilometers heb gereden en het wel vaker langere tijd weg bleef maar op andere momenten juist bij elke bocht gebeurde.
Ik heb zelf een focus uit 2011 en daar heb ik dus die piepjes uitgezet. Ik heb altijd gewoon mn gordel om en dat systeem hoeft me dus niet die ene keer te corrigeren wanneer ik bewust hem niet om heb :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Ewivis Ik heb ‘m nooit bewust niet om en ook nooit onbewust, is gewoon zo’n automatisme om de gordel om te doen dat ik die sensor dus eigenlijk überhaupt niet nodig heb ;)
Maar ik vind het wel prettig als dingen gewoon werken zoals ze horen te werken en voor 35 euro en wat tijd is er ook geen hele grote drempel om het wel te repareren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:54:
@Ewivis Ik heb ‘m nooit bewust niet om en ook nooit onbewust, is gewoon zo’n automatisme om de gordel om te doen dat ik die sensor dus eigenlijk überhaupt niet nodig heb ;)
Maar ik vind het wel prettig als dingen gewoon werken zoals ze horen te werken en voor 35 euro en wat tijd is er ook geen hele grote drempel om het wel te repareren. :)
Zeker niet en leuk om uit te zoeken als je tijd hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
Hoi allemaal, wij zijn aan het kijken voor een Focus mk3 ST wagon. Van na de facelift en met sync 3. Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten als wij er naar een gaan kijken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@firejelle Zou voor de ST niet een specifiek ding weten. Wel even opletten of er geen water bijvoorbeeld in de bak van het reservewiel is. De kit naden lekken nogal eens. Als je een mooie ST tegenkom met sync2, dan zou je kunnen overwegen een ombouw naar sync 3 te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Zit er merkbaar verschil tussen het brandstofverbruik van een Ford Fiesta en een Ford Focus?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:23

Pixeltje

Woo-woohoo!

Strider schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:26:
Zit er merkbaar verschil tussen het brandstofverbruik van een Ford Fiesta en een Ford Focus?
Dat is een beetje een complexe vraag om te beantwoorden.. ik verwacht dat het vooral afhangt van motorisatie en hoe zwaar je rechtervoet is.

Dat gezegd hebbende; ik heb een mk4 st-line gereden (benzine, leenauto) met volgens mij de 0.99l 3 cilinder, Amersfoort- Eindhoven en terug ongeveer gelijk verbruik aan de Fiesta die ik kort daarna al leenauto meehad. Daar zit volgens mij hetzelfde blok in.

Mijn eigen mk4 diesel was merkbaar zuiniger met veel meer power (150pk standaard, upgrade naar 200pk software van de echte ST diesel) maar das weer een whole different ballgame.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 18-07-2022 10:40 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-04 13:02
nielsicq schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:31:
@firejelle Zou voor de ST niet een specifiek ding weten. Wel even opletten of er geen water bijvoorbeeld in de bak van het reservewiel is. De kit naden lekken nogal eens. Als je een mooie ST tegenkom met sync2, dan zou je kunnen overwegen een ombouw naar sync 3 te kunnen doen.
Mocht er water in de reservewielbak staan is het ook geen ramp, simpele fix.

Ik had met mijn ford focus uit 2013 wel water in de reservewielbak.
Dit heb ik simpel gefixed door de twee (lucht) overdruk kleppen af te kitten met siliconen. De rubberen afdichting werkt daar niet goed. Moet de achterbumper er even voor af. Nu al 3 jaar geleden, nog geen probleem mee gehad.

zie: https://www.focusclub.nl/...servewielbak.99969/page-2

Kiek em goan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
Kijk eens op spritmonitor.de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ja, nee, soms.

Ik had een 100pk 1.0 Fiesta (2014) en die reed ongeveer 6 op 100. Nu heb ik een 150pk 1.5 Focus (2019) en die rijdt ongeveer .. 6 op 100. En dan doe ik echt wel mijn best.

De enige manier om echt zuiniger te worden is hybrides die remenergie opslaan en automaten (en dan de ecoschakelaar aan) en opa aan het stuur: traag optrekken, ver vooruit kijken en anticiperen.

Zou ik me bij het kiezen van een nieuwe auto dus eigenlijk niet zo druk om maken.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
pjottum schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Ja, nee, soms.

Ik had een 100pk 1.0 Fiesta (2014) en die reed ongeveer 6 op 100. Nu heb ik een 150pk 1.5 Focus (2019) en die rijdt ongeveer .. 6 op 100. En dan doe ik echt wel mijn best.

De enige manier om echt zuiniger te worden is hybrides die remenergie opslaan en automaten (en dan de ecoschakelaar aan) en opa aan het stuur: traag optrekken, ver vooruit kijken en anticiperen.

Zou ik me bij het kiezen van een nieuwe auto dus eigenlijk niet zo druk om maken.
Is het verbruik aan de pomp of de enthousiaste boordcomputer? Want dan kan je er zo 7,5 van maken ipv 6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ewivis schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Is het verbruik aan de pomp of de enthousiaste boordcomputer? Want dan kan je er zo 7,5 van maken ipv 6 ;)
Da's de pomp - vandaar dat ik niet zeg 5,8 op de 100, want dat zegt de bc. :)

Over fiesta vs focus: het zijn echt totaal verschillende autos, althans de generaties die ik had. De fiesta was, ehm, nimble? De focus is meer degelijk.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Dat is serieus een kleine afwijking. Bij mij zit daar een veel groter verschil tussen... Hebben ze vast verbeterd dan in de loop der jaren. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
nielsicq schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:31:
Is dat veel werk? Om om te bouwen? Dat van water in de bak lijkt mij simpel op te lossen inderdaad!

Verder geen model foutjes? Waar ik op moet letten behalve het water in de bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Als je een tweaker bent dan ga je vast redden met de hardwarematige ombouw.
Zijn kant en klare ombouw kits te koop.

Configureren kan via obd en wat research kom je er vast uit.

Als het de kitnaden zijn dan zou ik dat uitbesteden. Als het de roosters zijn dan kun je dat vast zelf.

Check de (onderhouds)historie waar mogelijk. Gewoon de standaard dingen.
Vooral ook bij de auto checken of alle opties erop zitten die jij belangrijk vind. Bij import modellen wil het wel eens afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
pjottum schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Ja, nee, soms.

Thanks!

Ik ben aan het rondkijken naar een Fiesta MK7.5, de meeste die nu online staan zijn van 2013. Echt een vervelend jaar omdat de distributieriem bij de Fiesta om de 10 jaar vervangen moet worden. Natuurlijk weet 95% van de verkopers van niets.

Sites als www.fordonderhoud.nl geven aan dat het vervangen hiervan € 1252 euro kost en bij https://booking.serviceright-autos.nl/ zit je op € 711,95, ook al best fors.

Dat maakt zo'n auto toch wel ineens een stuk minder interessant :X

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@Strider vroeg of laat ben je aan de beurt.
712 euro vind ik zeer netjes gezien heb werk wat erin zit.
Als je de auto kunt kopen bij een bedrijf met werkplaats, kun je wellicht dat In de deal meenemen.

Als je bij de vag groep kijkt dan moet de riem volgens mij iedere 5 jaar.
Als je pech hebt heeft de auto een ketting..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
Strider schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Thanks!

Ik ben aan het rondkijken naar een Fiesta MK7.5, de meeste die nu online staan zijn van 2013. Echt een vervelend jaar omdat de distributieriem bij de Fiesta om de 10 jaar vervangen moet worden. Natuurlijk weet 95% van de verkopers van niets.

Sites als www.fordonderhoud.nl geven aan dat het vervangen hiervan € 1252 euro kost en bij https://booking.serviceright-autos.nl/ zit je op € 711,95, ook al best fors.

Dat maakt zo'n auto toch wel ineens een stuk minder interessant :X
Let bij dat type Fiesta goed op eventuele lekkage van olie bovenop het blok wat naar een o-ring loopt die dan week wordt en koelvloeistof lekkage gaat geven. In de UK is er zelfs een terugroepactie voor. In Nederland niet. Ringetje kost 50 cent, het volledige demontage en montage werk zo’n 1200 euro. Internet staat er vol mee, onze Fiesta had dit ook, gelukkig onder garantie gebeurd. Niet lang daarna de Fiesta gewieberd omdat hij voor ons als auto enorm tegenviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04

dbzfan

Nee.

pixels66 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:06:
[...]

Let bij dat type Fiesta goed op eventuele lekkage van olie bovenop het blok wat naar een o-ring loopt die dan week wordt en koelvloeistof lekkage gaat geven. In de UK is er zelfs een terugroepactie voor. In Nederland niet. Ringetje kost 50 cent, het volledige demontage en montage werk zo’n 1200 euro. Internet staat er vol mee, onze Fiesta had dit ook, gelukkig onder garantie gebeurd. Niet lang daarna de fiets gewieberd omdat hij voor ons als auto enorm tegenviel.
Kan makkelijk gelijk gedaan worden met de distributieriem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
nielsicq schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:16:
@Strider vroeg of laat ben je aan de beurt.
712 euro vind ik zeer netjes gezien heb werk wat erin zit.
Als je de auto kunt kopen bij een bedrijf met werkplaats, kun je wellicht dat In de deal meenemen.

Als je bij de vag groep kijkt dan moet de riem volgens mij iedere 5 jaar.
Als je pech hebt heeft de auto een ketting..
pixels66 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:06:
[...]

Let bij dat type Fiesta goed op eventuele lekkage van olie bovenop het blok wat naar een o-ring loopt die dan week wordt en koelvloeistof lekkage gaat geven. In de UK is er zelfs een terugroepactie voor. In Nederland niet. Ringetje kost 50 cent, het volledige demontage en montage werk zo’n 1200 euro. Internet staat er vol mee, onze Fiesta had dit ook, gelukkig onder garantie gebeurd. Niet lang daarna de Fiesta gewieberd omdat hij voor ons als auto enorm tegenviel.
Ik heb nog contact gehad met een garage hier om de hoek, een Vakgarage, geen Ford garage en zij vragen gewoon echt € 1250 voor het vervangen van de distributieriem bij een Fiesta :X . Een Fiesta uit 2013 kost ongeveer €7k, € 1.2k aankomend onderhoud is echt heel veel op dat bedrag.
Daarmee ga ik alvast niet meer kijken naar een 2013/2014 Fiesta bij een particulier. Ik begrijp nu direct waarom er veel 2013 Fiesta's te koop staan :F

Ik ben naast een Fiesta ook aan het kijken naar een Focus (modeljaar 2015/2016), die is geleverd met een 5 of een 6 bak. Is de 6-bak echt fijner dan de 5-bak?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
6 bak heeft meer pk in nl met de 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
nielsicq schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:31:
6 bak heeft meer pk in nl met de 1.0
Ah ja 125pk, maar is de 6 bak ook fijner om mee te rijden, merk je dit op de snelweg bijv. in toerental?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vaker gepost, maar deze is voor dit type fiesta:

https://www.automobile-ca...en_ii_hatchback/2014.html

Je kan je helemaal vergapen aan cijfers, maar helaas niet iets als toerental bij 100k op de snelweg in 5 of 6.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Ah ja 125pk, maar is de 6 bak ook fijner om mee te rijden, merk je dit op de snelweg bijv. in toerental?
Autoweek heeft in hun Carbase een waarde voor toerental bij x kmh. Niet altijd gevuld helaas. Daar kun je kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 10:14

EiT

Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:16:
[...]

[...]

Ik heb nog contact gehad met een garage hier om de hoek, een Vakgarage, geen Ford garage en zij vragen gewoon echt € 1250 voor het vervangen van de distributieriem bij een Fiesta :X . Een Fiesta uit 2013 kost ongeveer €7k, € 1.2k aankomend onderhoud is echt heel veel op dat bedrag.
Daarmee ga ik alvast niet meer kijken naar een 2013/2014 Fiesta bij een particulier. Ik begrijp nu direct waarom er veel 2013 Fiesta's te koop staan :F
Wij hebben vorig jaar bij de vakgarage 580 euro betaald. Was incl. waterpomp
Dit was wel voor de diesel variant (2013).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 22:30
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:16:
[...]

[...]

Ik ben naast een Fiesta ook aan het kijken naar een Focus (modeljaar 2015/2016), die is geleverd met een 5 of een 6 bak. Is de 6-bak echt fijner dan de 5-bak?
Nu snap ik ook waarom ik mijn fiesta 2014 afgelopen jaar zo moeilijk weg kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
wuzzy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:52:
[...]

Nu snap ik ook waarom ik mijn fiesta 2014 afgelopen jaar zo moeilijk weg kreeg...
Wat voor Fiesta heb jij vorig jaar verkocht en voor hoeveel als ik vragen mag :)
Ik vraag me af of de meeste kopers weten wanneer een distributieriem vervangen moet worden..

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 19-07-2022 19:06 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Op de snelweg minder toeren door de 6e versnelling idd. Scheelt ook weer met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:06:
[...]

Wat voor Fiesta heb jij vorig jaar verkocht en voor hoeveel als ik vragen mag :)
Ik vraag me af of de meeste kopers weten wanneer een distributieriem vervangen moet worden..
Prijzen zijn behoorlijk gestegen sinds vorig jaar.
Distributieriem is bij deze leeftijd toch een standaard vraag zou je denken 🧐?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Snap die 6e versnelling niet helemaal. Gebruikte ik nooit, auto is veel te traag in zijn 6.
Bij een Mondeo (2013/Diesel) ging ik pas boven de 160 in zijn 6, dus in NL gebeurde dat nooit.
Zelfde verhaal voor de focussen die ik de laatste jaren mee krijg bij een beurt.

Maar goed, toen had ik nog een tankpas en de laatste 3 jaar rij ik automaat.

Maar goed, bij een Focus zou ik wel de zwaardere motor pakken en dan krijg je automatisch 6 versnellingen.

Voor een Fiesta maakt het weinig uit, die 100pk uitvoeringen zijn snel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixels66
De zesde is dan officieel ook geen “versnelling” in de letterlijke zin, maar een “overdrive”. Niet bedoeld om in te accelereren maar om de zuinigheid in te gaan. Alleen voor cruisen gebruiken dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 22:30
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:06:
[...]

Ik had een driedeurs 1.2(of 1.25?) Titanium uit 2014, met de Aston Martin grill dus dan hebben we het volgens mij over de 7.5. Heeft een tijdje particulier te koop gestaan maar wegens gebrek aan serieuze reacties en tijdsgebrek toen maar bij de dealer weggedaan voor 5500. Stond nog geen 90.000km op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

EiT schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:21:
Snap die 6e versnelling niet helemaal. Gebruikte ik nooit, auto is veel te traag in zijn 6.
Bij een Mondeo (2013/Diesel) ging ik pas boven de 160 in zijn 6, dus in NL gebeurde dat nooit.
Zelfde verhaal voor de focussen die ik de laatste jaren mee krijg bij een beurt.

Maar goed, toen had ik nog een tankpas en de laatste 3 jaar rij ik automaat.

Maar goed, bij een Focus zou ik wel de zwaardere motor pakken en dan krijg je automatisch 6 versnellingen.

Voor een Fiesta maakt het weinig uit, die 100pk uitvoeringen zijn snel zat.
Grappig. Ik rijd altijd op koppel, want ik heb lang diesels gereden, en schakel altijd op (in het redelijke)

En de 100 pk is idd prima, sterk blokje, dat onderstel kon echt veel meer hebben dan ik ermee durfde.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
pixels66 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:26:
De zesde is dan officieel ook geen “versnelling” in de letterlijke zin, maar een “overdrive”. Niet bedoeld om in te accelereren maar om de zuinigheid in te gaan. Alleen voor cruisen gebruiken dus..
Maar bij een 5 bak is de 5 de overdrive ;)
wuzzy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Ik had een driedeurs 1.2(of 1.25?) Titanium uit 2014, met de Aston Martin grill dus dan hebben we het volgens mij over de 7.5. Heeft een tijdje particulier te koop gestaan maar wegens gebrek aan serieuze reacties en tijdsgebrek toen maar bij de dealer weggedaan voor 5500. Stond nog geen 90.000km op.
Ah een 3 deurs en ook geen ecoboost 1.0 motor. Die zijn inderdaad niet meer zo gewild.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:33:
[...]

[...]

Ah een 3 deurs en ook geen ecoboost 1.0 motor. Die zijn inderdaad niet meer zo gewild.
Gezien de bakverhoudingen is bij deze Ford motoren de 5e geen overdrive..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:09
EiT schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:21:
Als je zegt veel te traag dan bedoel je waarschijnlijk accelereren? Dan begrijp je het inderdaad niet, want in zijn 6 ga je niet accelereren. Het is een overdrive. Je schakelt even terug wanneer je moet accelereren, naar 5 of zelfs 4. Maar verder kun je 6 prima gebruiken op een constante snelheid vanaf ongeveer 90 km per uur. Dan is je verbruik wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
Die 6 trekt toch heel goed door van 100 naar 120. Zelfs vanuit 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-04 18:26

kaas-schaaf

Beunhaas

Strider schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:33:
[...]

[...]

De 3 deurs heeft wel als voordeel dat de B-stijl iets verder naar achteren zit waardoor langere mensen toch gewoon in kunnen stappen (spreek uit ervaring). Wellicht dat het relevant kan zijn voor een koper + verkooppraatje.

Over de motoren en versnellingsbak:

Voor de IB5 5-bak -> die heeft twee overdrives, in de 4 en 5e (0.95 en 0.75). Overigens genoeg koppel om dat op te vangen in de 100pk motoren met de 950 kilo van de Fiesta.

Overigens zijn alle 100/125pk 1.0 motoren hetzelfde en softwarematig gelimiteerd, net als de 60/82pk modellen. De 140pk schijnt een iets andere turbo te hebben maar daar heb ik nooit uitsluitsel over kunnen vinden. De koppel/vermogen curve van de lagere modellen vlakt gewoon af na een bepaald toerental maar in de lagere toeren zijn ze hetzelfde (volgens mij na 4k).

Overigens is de Mk7.5 nooit uitgebracht met een 6 bak, behalve de ST versie met de 4 cilinder motor. Dit vooral omdat de IB5 bak een strikt limiet op koppel heeft en de 140pk versie dit al aantikt en de 125pk bijna (200nm). Er zullen er ondertussen vast zijn die een 6 bak hebben aangezien die er gewoon in past als je de assen van een Focus (of Fiesta ST) van de sloop haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

In ander nieuws voor de 2020-2022 Kuga bezitters:

Er komt een recall aan voor een selecte groep, het zullen niet veel auto's zijn maar als je (on)geluk hebt zoals mij ... Het nummer van de racall is 22S33, en dan ben je hem 2 dagen kwijt. Dit betreft een controle (en mogelijke vervanging) van het accupakket. Bij mij kreeg ik hem gisteren binnen en de dealer wil twee volle dagen voor de 22S47 en 22S33 recall, waarvan ik weet dat de 22S47 maar een uurtje duurt (verwijderen 4 grill shutters en gaten boren in de onderpan). Overigens is de 22S47 nog niet bij iedereen gemeld en die is voor alle versies zonder uitzondering voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 22:04

dbzfan

Nee.

kaas-schaaf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:17:
[...]

De 3 deurs heeft wel als voordeel dat de B-stijl iets verder naar achteren zit waardoor langere mensen toch gewoon in kunnen stappen (spreek uit ervaring). Wellicht dat het relevant kan zijn voor een koper + verkooppraatje.

Over de motoren en versnellingsbak:

Voor de IB5 5-bak -> die heeft twee overdrives, in de 4 en 5e (0.95 en 0.75). Overigens genoeg koppel om dat op te vangen in de 100pk motoren met de 950 kilo van de Fiesta.

Overigens zijn alle 100/125pk 1.0 motoren hetzelfde en softwarematig gelimiteerd, net als de 60/82pk modellen. De 140pk schijnt een iets andere turbo te hebben maar daar heb ik nooit uitsluitsel over kunnen vinden. De koppel/vermogen curve van de lagere modellen vlakt gewoon af na een bepaald toerental maar in de lagere toeren zijn ze hetzelfde (volgens mij na 4k).

Overigens is de Mk7.5 nooit uitgebracht met een 6 bak, behalve de ST versie met de 4 cilinder motor. Dit vooral omdat de IB5 bak een strikt limiet op koppel heeft en de 140pk versie dit al aantikt en de 125pk bijna (200nm). Er zullen er ondertussen vast zijn die een 6 bak hebben aangezien die er gewoon in past als je de assen van een Focus (of Fiesta ST) van de sloop haalt.
Stel dat ik mijn 1.0 100pk ecoboost Fiesta naar 140pk laat tunen... betekent dit dat ik pas boven de 4000 toeren hier iets aan heb? Want ik kom nooit boven de 4000 toeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

dbzfan schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:39:
[...]

Stel dat ik mijn 1.0 100pk ecoboost Fiesta naar 140pk laat tunen... betekent dit dat ik pas boven de 4000 toeren hier iets aan heb? Want ik kom nooit boven de 4000 toeren :P
De meeste tuners maken ook de kurve stijler dus dan heb je er wel wat aan (meestal gaan ze ook tot de 240nm koppel en dat verschil merk je wel), alleen de stock tune heeft geen nut voor de lagere toeren. Als je googelt op de tuner die je wilt gebruiken en Fiesta kom je vast wel een paar koppel/vermogen kurves tegen die aangeven wat de verandering is. Overigens is de 140pk versie iets anders qua kurve dan de 100/125 maar veel verschil zit er niet in naar mijn weten (stock!). Er zit in ieder geval best wel wat meer in de motor, de versnellingsbak is de zwakke schakel meestal.

Dit is het idee van de koppelcurve origineel (Focus als voorbeeld, maar zelfde motor), neem het met een korrel zout maar dit is wel het idee, in de praktijk is de curve wel wat minder vlak dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oQ-sI64A2XISgOE1JHLyiZVvXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6yGmzuTLMNoYENvZmRhvPtU4.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door kaas-schaaf op 20-07-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:39

Bommes

Capo del formaggio

Bij de zoektocht naar een andere gezinsauto liepen we tegen een Kuga aan.
Een 1.5 ecoboost met 150pk, handgeschakeld, uit 2017 in Titanium uitvoering.
Origineel Nederlandse auto, kloppende kilometerstand (92 duizend), 1 eerdere eigenaar.
Trekhaak ontbreekt nog helaas maar goed die is er wel onder te zetten.

Ik maak enter wel een beetje zorgen over het verbruik van de Kuga.
Spritmonitor komt gemiddeld op 1 op 11,5 uit.
Dat is meer de huidige brandstof prijzen wel aan de stevige kant.
Zijn er hier Kuga rijders met de 1,5 er in?
Wat zijn jullie ervaringen?

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@Bommes zijn fijne wagens.
Kwa verbruik ga je geen 1 op 14 redden. Welke suv wel?
In Duitsland rijden ze vaak wat sneller.
Maar het zit niet ver van de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Thanks @nielsicq met de huidige brandstof prijzen vind ik dat toch wel wat gortig.
Misschien toch maar opzoek naar wat alternatieven.
Met onze Captur rijd ik toch makkelijk 1 op 15 gemiddeld. Mijn vrouw zelfs 1 op 17
Maar goed, groter en wat meer vermogen gaat ook meer brandstof verbruiken. Echter de 1 op 12 waar de 1.5 Kuga op uitkomt vind ik wel wat veel..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Bommes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:14:
Thanks @nielsicq met de huidige brandstof prijzen vind ik dat toch wel wat gortig.
Misschien toch maar opzoek naar wat alternatieven.
Met onze Captur rijd ik toch makkelijk 1 op 15 gemiddeld. Mijn vrouw zelfs 1 op 17
Maar goed, groter en wat meer vermogen gaat ook meer brandstof verbruiken. Echter de 1 op 12 waar de 1.5 Kuga op uitkomt vind ik wel wat veel..
Helft van de tijd de fiets nemen, dan rijd je 1 op 24.

De Kuga is er ook als hybride (met veel problemen als ik het me goed herinner), misschien dat je die kan vinden. Is wel aan de prijs vrees ik, want tweedehands is op het moment zo ongeveer het enige wat verkrijgbaar is. :/

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
@Bommes Gaat het je om de SUV of de ruimte? Met mijn Mk4 Focus Wagon 1.0 haal ik 1 op 17,8 en volgens mij heeft die meer laadruimte dan de Kuga.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
pjottum schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:19:
[...]

De Kuga is er ook als hybride (met veel problemen als ik het me goed herinner), misschien dat je die kan vinden. Is wel aan de prijs vrees ik, want tweedehands is op het moment zo ongeveer het enige wat verkrijgbaar is. :/
Aan het begin waren er problemen met de accupaketten. Deze zijn inmiddels vervangen middels een terugroep actie vanuit Ford.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pjottum schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:19:
[...]

De Kuga Hybride is ver buiten ons budget, dat houd bij 19.000 wel op.
We lopen en fietsen al alles wat op die manieren te bereiken is.
Woon/werk voor mijn vrouw doet ze met haar elektrische fiets en ik met de zakelijke hybride (Yaris, niet in de bijtelling).
Aziraphale schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:20:
@Bommes Gaat het je om de SUV of de ruimte? Met mijn Mk4 Focus Wagon 1.0 haal ik 1 op 17,8 en volgens mij heeft die meer laadruimte dan de Kuga.
Beide, waarbij de hogere instap mij en mijn vrouw wel aanspreekt. Ook met de kleine in een uit de kinderstoel is dat wel fijn.
Een vergelijkbare als jou Focus wagon als die van jou hebben we ook proef in gereden 2 jaar terug. Toen hebben we uiteindelijk toch voor de Captur gekozen.
Focus reed wel erg fijn vonden we beide maar mijn vrouw vond het wel een erg serieuze auto??
Vrouwen.. hun gedachten zijn soms ondoorgrondelijk :D :o
Ik had eerst gezien liever voor de focus gekozen maar goed, dat is de koe in de kont kijken.
Neemt niet weg dat ik onze Captur echt een fijne auto vind om in te rijden, stil, zuinig, goede radio, rustig/opgeruimd dashboard.
Dat laatste vind ik bij de beste Ford's wel een min punt, 136 knopjes voor je.. :o :N

We willen dus wat meer ruimte dan de Captur, hoger model, redelijk zuinig in het verbruik en de caravan moet er achter kunnen (min 1200kg trekgewicht).

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 22-07-2022 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 22:03

TMC

Bommes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Woon/werk voor mijn vrouw doet ze met haar elektrische fiets en ik met de zakelijke hybride (Yaris, niet in de bijtelling).

[...]

Beide, waarbij de hogere instap mij en mijn vrouw wel aanspreekt. Ook met de kleine in een uit de kinderstoel is dat wel fijn.
Een vergelijkbare als jou Focus wagon als die van jou hebben we ook proef in gereden 2 jaar terug. Toen hebben we uiteindelijk toch voor de Captur gekozen.
Focus reed wel erg fijn vonden we beide maar mijn vrouw vond het wel een erg serieuze auto??
Ik had eerst gezien liever voor de focus gekozen maar goed, dat is de koe in de kont kijken.
Neemt niet weg dat ik onze Captur echt een fijne auto vind om in te rijden, stil, zuinig, goede radio, rustig/opgeruimd dashboard.
Dat laatste vind ik bij de beste Ford's wel een min punt, 136 knopjes voor je.. :o :N

We willen dus wat meer ruimte dan de Captur, hoger model, redelijk zuinig in het verbruik en de caravan moet er achter kunnen (min 1200kg trekgewicht).
Een 'hoge zit' is natuurlijk fijn, alleen het komt wel met een flink aantal nadelen t.o.v. een station: vaak minder ruimte, minder zuinig, duurder in aanschaf en vanwege het hoogte zwaartepunt minder comfortabel rijgedrag. Deze dingen moet je gewoon accepteren als je een SUV aanschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ik vind dat juist een van de mooiste features van Ford: 136 knopjes die je nagenoeg blind kan vinden. Ga je bij veel concurrentie kijken met hun “clean dashboards” (vind ik zelf saai :p Interieur van Tesla’s vind ik bijv. het meest lelijke ever) dan moet ontzettend veel via een touchscreen. Vreselijk..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
[...]

[...]

Misschien is een Focus mk4 Active wagon dan wat? Zit je ook iets hoger. Zo hoog zit zo'n Captur natuurlijk ook niet. Dat zijn vooral mind tricks die je dat doen denken. Net als bij de Focus Active.

Overigens is bij Ford de Puma de tegenhanger van de Renault Captur. Misschien is dat dus ook wat. In ST line trim zeker geen serieuze auto.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkeRipper op 22-07-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
[...]

Het is zeker een serieuze auto (hele verandering na de Fiesta), maar ik vind hem persoonlijk toch wel weer wat flitsender dan de Captur. Maar goed, ik hou ook niet van suv-achtige auto's. 🙂

Die knopjes vallen bij deze nogal mee, hij is stukken cleaner dan de Mk3. Het in- en uitladen van de kleine zit inderdaad wat in, maar dat heb ik opgelost door een draaibare stoel. Maar als ik je wensen zo zie, dan zit je met een Kuga (op de zuinigheid na) volgens mij wel aardig goed.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
@Bommes Al eens gekeken naar een B-max, C-max of grand C-max?
S-max zou ook nog kunnen, maar die doen het qua verbruik nog slechter dan de Kuga. :+

Ikzelf heb een S-max met 2.0 ecoboost, in de praktijk ligt het verbruik op circa 1:11 maar wel een heerlijke auto, ook met een grote caravan aan de haak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT

EiT

Als verbruik een issue is kan je beter naar een Niro Hybride ofzo gaan kijken. De “grotere” Fords zijn gewoon niet zuinig tenzij je hybride neemt, maar die zijn gelijk een stuk duurder.

Uiteindelijk ligt er ook aan hoeveel km je per jaar doet. 1:11 bij 10.000km per jaar is ook nog wel te overzien. Scheelt je misschien 300L benzine, 600-800 per jaar en wil je daar een auto die aan je eisen voldoet en je lekker vind rijden voor laten gaan?

Mijn auto kost al 400 per maand (wegenbelasting + verzekering) en dan heb ik nog geen KM gereden. Tuurlijk kan het goedkoper, maar voor mij waren rijgenot en comfort een stuk belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vloeken in de kerk.. :o
Sorry mannen/vrouwen maar we hebben vanmiddag proefgereden in een BMW 220 Active tourer.
Beetje tussen een station en een SUV/MPV in.
Prachtige auto, 8 traps automaat, hele fijne stoelen, voor ons ook ruim genoeg.

Gemiddelde verbruik van het ding valt me nog alleszins mee, zeker met de huidige max snelheid op de snelweg, ding draait dan maar 1800 toeren.
Wat ervaringen opgezocht op caravantrekker.nl dan komt er regelmatig 1op 10 voorbij met caravan aan de haak. Dat is het zelfde als nu met de Captur.

Wel totaal en andere auto dan de Kuga, ik weet het.
We zijn wat dat betreft ook wel erge draai konten, sorry gasten :D
Een Kia Niro kwam ook nog even voorbij op de long list, maar als ik daar de caravan ervaringen van lees.. dat is huilen met de pet op bij flinke hellingen en een lege hybride accu.

Mijn vrouw stuurt me nu ineens weer allemaal appjes met Suzuki Vitara's (laatste model met de 1.4) en ik zie ook een Renault Espace voorbij komen.. :F
Help.. 8)7 :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ah, andere vrouw en een Focus mk4, opgelost.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
Al een tijdje niets meer gepost. Alvast wat voorbereidingen getreft voor Slovenië. Uiteraard is een schone auto heel belangrijk 😜

De Mondeo met zijn eerste 30K goed verwend met een schuimfeest en het leer weer mooi onderhouden. (Ja, dat plastic zeil heb ik even opgehangen zodat de auto van de buren niet onder mijn shampoo zou zitten).

Ik blijf mij verbazen over de hoeveelheid haren van mijn vrouw naast de passagiersstoel. Herkenbaar voor de anderen hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PDL2vZ_RwDRDTQ9Zw7CoPsF2P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zhK5FNjM2kJYdXVWKYJvaPs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 22-07-2022 23:28 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 08:33
aapjuh99 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:26:
Al een tijdje niets meer gepost. Alvast wat voorbereidingen getreft voor Slovenië. Uiteraard is een schone auto heel belangrijk 😜

De Mondeo met zijn eerste 30K goed verwend met een schuimfeest en het leer weer mooi onderhouden. (Ja, dat plastic zeil heb ik even opgehangen zodat de auto van de buren niet onder mijn shampoo zou zitten).

Ik blijf mij verbazen over de hoeveelheid haren van mijn vrouw naast de passagiersstoel. Herkenbaar voor de anderen hier?

[Afbeelding]
Inderdaad herkenbaar al zijn dat bij mij de haren van dochterlief ;)

Wat een mooie bak is dat toch. Ooit in een Mondeo (station) gereden toen we in Frankrijk pech kregen met onze opel Zafira en moest worden gerepatrieerd naar Nederland. Heerlijke wagen om mee op pad te zijn.

Veel plezier (en succes) met de rit naar Slovenië, ik ben zelf nog een landgrens verder gereden.

PS ik mis de foto(s) van het eindresultaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
Crawl NL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:46:
[...]

Inderdaad herkenbaar al zijn dat bij mij de haren van dochterlief ;)

Wat een mooie bak is dat toch. Ooit in een Mondeo (station) gereden toen we in Frankrijk pech kregen met onze opel Zafira en moest worden gerepatrieerd naar Nederland. Heerlijke wagen om mee op pad te zijn.

Veel plezier (en succes) met de rit naar Slovenië, ik ben zelf nog een landgrens verder gereden.

PS ik mis de foto(s) van het eindresultaat :)
Iedere keer bij het uitzuigen van de wagen vind ik zo’n klosje haar…

De Mondeo is een hele fijne wagen. Je krijgt veel ruimte en luxe voor je geld. Heel jammer dat er geen opvolger kan komen over 4 jaar.

De vakantie richting Slovenië wordt gefotografeerd. We willen wat bergpassen afgaan en op de terugweg via Italië en dan overnachten in Arolla. Verwacht maar wat mooie bergplaatjes 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIVmf8I8Ntfs952pybcuwgvW7_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD37aX9xtentQxvIJxstS3YK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Bommes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:51:
Vloeken in de kerk.. :o
Sorry mannen/vrouwen maar we hebben vanmiddag proefgereden in een BMW 220 Active tourer.
Beetje tussen een station en een SUV/MPV in.
Prachtige auto, 8 traps automaat, hele fijne stoelen, voor ons ook ruim genoeg.

Gemiddelde verbruik van het ding valt me nog alleszins mee, zeker met de huidige max snelheid op de snelweg, ding draait dan maar 1800 toeren.
Wat ervaringen opgezocht op caravantrekker.nl dan komt er regelmatig 1op 10 voorbij met caravan aan de haak. Dat is het zelfde als nu met de Captur.

Wel totaal en andere auto dan de Kuga, ik weet het.
We zijn wat dat betreft ook wel erge draai konten, sorry gasten :D
Een Kia Niro kwam ook nog even voorbij op de long list, maar als ik daar de caravan ervaringen van lees.. dat is huilen met de pet op bij flinke hellingen en een lege hybride accu.

Mijn vrouw stuurt me nu ineens weer allemaal appjes met Suzuki Vitara's (laatste model met de 1.4) en ik zie ook een Renault Espace voorbij komen.. :F
Help.. 8)7 :|
Zo'n BMW is een prachtkar. Indien binnen budget: lekker doen! Espace en zeker een Vitara is echt niet te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@Bommes Vraag me echt oprecht af waarom een Focus een serieuze auto is en dan met een Active Tourer komen 😅 zoveel mensen zoveel wensen zullen we maar zeggen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, BMW heeft net als Audi en Mercedes door de premium marketing iets magisch voor veel mensen. Mensen zijn echt gaan geloven in die premium waanzin :)

Dan krijg je dat bepaalde misbaksels nog als prachtig gezien worden. Want dat is wat ik ervan vind.. die people carriers van BMW :+

Dat is maar gewoon mijn mening hoor, een ieder is vrij die dingen wel mooi te vinden :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-04 17:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvN_bep5HmKcLoUO_S0qHp7tUpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8NfiZalO9cAaMq4nDfIoZKPc.png?f=fotoalbum_large

Maar een afspraakje inplannen… 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Andekant
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-08-2022
Marv87 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:01:
[Afbeelding]

Maar een afspraakje inplannen… 😒
Op het Duitse en Engelse Kuga Forum wordt er al veel geschreven over deze terugroepactie. Het betreft 22S47 - 2.5L HEV UNDERHOOD FIRES. Ik heb tot nu toe nog niets gehoord van Ford NL of mijn dealer, wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-04 17:36
Ik dus wel, afspraak voor eind augustus kunnen maken. Zou volgens de dealer gaan om brand wat zou kunnen ontstaan als je rijdt bij extreme temperaturen waardoor de motor oververhit raakt.

Zou zelf de dealer bellen als ik jou was, vreemd dat je nog niks gehoord hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Marv87 op 28-07-2022 17:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aapjuh99
Zo, we zijn klaar voor de bergpassen! 😊Bandjes fresh, velgen en interieur schoon en even het leer opnieuw behandeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue8MPbB5lF-1xkEtRiwlNlMb1EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqxFHjSPqxIIuHzO7dP1z9XD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF06AJPfAHTptjdeW1qyoxGrDpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU6yfoWg9bDpZpkTk7rZl7U8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHf8bW_N4g5DinDPQJF_QYmmFlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL8QzoRyN7IP8jFk3Ud1Ba69.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 12:31
Doordat de "officiele" update van de Maps [F10>F11) voor de Sync3 niet goed werkte in mijn Focus (nov 2018, of, was niet volledig, en kon ook niet hervat worden, ERR_MEM01 fout) heb ik uiteindelijk via de tool van CyanLabs de update voor Maps opnieuw gedownload en deze op een stick gezet. Raar maar waar, update verliep vlekkeloos en update geslaagd (tijdens onze vakantie).
XML van de update was enkel niet opgeslagen na de update, dus die nog via de Irrogator tevoorschijn getoverd; hierna werd de update ook (officieel) herkend door Ford.

Rest weet ik ook weer waarom ik met de hand was (vanwege sociale hoogbouw huurwoning geen hogedruk, maar wel water aansluiting dus een 2-emmer principe wassen met een washandschoen en drogen met een dito doek) en niet door een wasstraat (tenminste, dit was zo'n eentje die bewoog zeg maar), helaas na een (wel nodige) wasbeurt tijdens onze vakantie enkele krasjes rijker. Erg balen,

Ik heb trouwens nog iets; ik begreep van mijn schoonzus dat de kras (volgens mij ook eerder gepost hier) op mijn deur wel gerepareerd moet worden. Mocht er ooit iemand tegen dezelfde deur aanrijden, zal de verzekering zeggen dat de kras al aanwezig was en er dus geen aanspraak gemaakt kan worden op reparatie van de degene die tegen de auto zit (zat). Wat is jullie idee hierover?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Als je Sync 3 hebt gebruik je toch gewoon TomTom of zo via CarPlay/Android auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 12:31
EiT schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:41:
Als je Sync 3 hebt gebruik je toch gewoon TomTom of zo via CarPlay/Android auto?
Doe ik in de meeste gevallen (Waze/GM via CP) ook. Maar soms is het even sneller om de maps in de Ford te gebruiken, dus houd de Maps functie daar ook graag up to date.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Andekant
Ben in bezit van een Kuga PHEV aug 2021. Als de brandstofmotor is ingeschakeld en de automaat in stand N hoor ik een rammelend geluid. Ook wiebelt de auto lichtjes heen en weer. Zijn er meer Ford (Kuga) eigenaren die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Sjowhan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:35:
Doordat de "officiele" update van de Maps [F10>F11) voor de Sync3 niet goed werkte in mijn Focus (nov 2018, of, was niet volledig, en kon ook niet hervat worden, ERR_MEM01 fout) heb ik uiteindelijk via de tool van CyanLabs de update voor Maps opnieuw gedownload en deze op een stick gezet. Raar maar waar, update verliep vlekkeloos en update geslaagd (tijdens onze vakantie).
XML van de update was enkel niet opgeslagen na de update, dus die nog via de Irrogator tevoorschijn getoverd; hierna werd de update ook (officieel) herkend door Ford.

Rest weet ik ook weer waarom ik met de hand was (vanwege sociale hoogbouw huurwoning geen hogedruk, maar wel water aansluiting dus een 2-emmer principe wassen met een washandschoen en drogen met een dito doek) en niet door een wasstraat (tenminste, dit was zo'n eentje die bewoog zeg maar), helaas na een (wel nodige) wasbeurt tijdens onze vakantie enkele krasjes rijker. Erg balen,

Ik heb trouwens nog iets; ik begreep van mijn schoonzus dat de kras (volgens mij ook eerder gepost hier) op mijn deur wel gerepareerd moet worden. Mocht er ooit iemand tegen dezelfde deur aanrijden, zal de verzekering zeggen dat de kras al aanwezig was en er dus geen aanspraak gemaakt kan worden op reparatie van de degene die tegen de auto zit (zat). Wat is jullie idee hierover?
Wat zegt jou verzekeraar en hoe erg is de kras? ( foto )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:26

Hegeman

Weet van alles wat

G.Andekant schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:24:
Ben in bezit van een Kuga PHEV aug 2021. Als de brandstofmotor is ingeschakeld en de automaat in stand N hoor ik een rammelend geluid. Ook wiebelt de auto lichtjes heen en weer. Zijn er meer Ford (Kuga) eigenaren die dit herkennen?

[YouTube: Ford rammel 1]
[YouTube: Ford rammel 2]
Lijkt wel of de versnellingsbak wil aangrijpen, heb zelf geen Kuga, maar zou er wel mee terug gaan naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Andekant
Hegeman schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Lijkt wel of de versnellingsbak wil aangrijpen, heb zelf geen Kuga, maar zou er wel mee terug gaan naar de dealer.
Advies van de dealer was om er niet meer mee te rijden. Auto is opgehaald en staat nu bij de dealer in afwachting van analyse klacht. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01

jasjenl

Liab A Tymo

Heb je dit topic toevallig gezien? Staat daar een video met een geluid dat heel erg lijkt op wat jij hierboven laat horen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aapjuh99
Heerlijk toeven in de bergen! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaPXn6_jzRiuCeF_5NxDc8vI4Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nGdlb3Z8TCtwySNTxJ3pWag.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU6eUQaF4Zo896SEkWt09Zk1Yis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5J7Aet0p4hJmBolVojrfc2v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Andekant
jasjenl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:46:
Heb je dit topic toevallig gezien? Staat daar een video met een geluid dat heel erg lijkt op wat jij hierboven laat horen.
Mmmmm, thx. Is inderdaad identiek aan mijn klacht en komt dus meer voor. Vooralsnog lees ik niet dat er een oplossing is. Hoop dat dit niet voor mij geldt en heb vertrouwen dat het goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01

jasjenl

Liab A Tymo

G.Andekant schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Mmmmm, thx. Is inderdaad identiek aan mijn klacht en komt dus meer voor. Vooralsnog lees ik niet dat er een oplossing is. Hoop dat dit niet voor mij geldt en heb vertrouwen dat het goed gaat komen.
Mocht de garage zeggen 'dit hebben we nog nooit gezien' (waar garage's nog wel eens een handje van kunnen hebben) dan kun je ze in ieder geval verwijzen naar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
Timmert schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Tipje: tank 98 benzine. Hij loopt daar zoveel lekkerder op.
Helemaal mee eens! Heb hier een Volvo V40 met 1.6 Ford Ecoboost en merk ook duidelijk verschil tussen 95 en 98 benzine. 102 langs de autobahn vindt ie helemaal fijn.

Los van het fijnere lopen van het motorblok, is de verbranding beter. Bij onze vorige auto (1.6 VTI Peugeot) stabiliseerde het olieverbruik zich vanaf het moment dat ik 98 ging tanken. Na een tijdje werd het zelfs iets minder.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Iemand bekend met problemen met tanken en het easyfuel systeem? Mijn ene focus gaat prima, mijn tweede focus gooit nadat het vulpistool afslaat benzine onder de auto vandaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
G.Andekant schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:24:

[YouTube: Ford rammel 1]
[YouTube: Ford rammel 2]
Dat klinkt echt niet goed. Ben benieuwd naar de uitkomst!
Pagina: 1 ... 110 ... 135 Laatste