Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 108 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
iCruysberghs schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:59:
[...]

Kan ‘m helaas niet linken want is verdwenen van de site omdat ik ‘m reserveerde. Ford Kuga 2.5 ecoboost fwd plug-in hybrid titanium 152 AT. cilinderinhoud: 2499 cc
paardenkracht: 152 pk

Opties (helaas geen digital dashboard)
spoiler:
4 elektr.ruiten
6 airbags
ABS
achteruitrijcamera
airconditioning (vol autom.)
alu velgen 18 inch
Android Auto
Apple CarPlay
armsteun voor
attention assist (vermoeidheidssensor)
autom.dimmende binnenspiegel
banden met TPMS
blind spot-sensor (dode hoek)
bluetooth
boordcomputer
centrale vergrendeling met afstandsbediening
coming/leaving home
cruise control (adaptief)
dagrijlichten LED
dakrails
deelbare achterbank
dieselpartikelfilter
ESP
front assist
GPS
HDC (Hill Descent Control)
hoge zit
hoogte regelbare zetels voor
HSA (Hill Start Assist)
keyless entry & start
keyless start
lederen stuurwiel
lichtsensor (automatische ontsteking koplampen)
metaalkleur
mistlampen vooraan
multifunctioneel stuur
overnamepremie van 1500.00 € inbegrepen, bij inruil van je oude wagen
park pilot
parkeerhulp voor & achter
privacy ruiten achter
radio DAB
regensensor
reservewiel
spiegel(s) elektr.
spiegels elek.inklapbaar
sportzetels voor
stuurwiel verstelb.
trekhaak (afneembaar)
USB en/of Aux aansluiting
verkeersbordherkenning
verwarmd stuurwiel
verwarmde voorruit
verwarmde zetels voor & achter
Voice control
waarschuwing overschrijden wegmarkering
wireless charging
automaat
32k is wel netjes, niet een hele spannende uitvoering.
Neem aan dat je uit NL komt?

Edit: heb je dit wel gelezen?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsicq op 05-04-2022 14:47 ]

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCruysberghs
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03 06:29
nielsicq schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:43:
[...]

32k is wel netjes, niet een hele spannende uitvoering.
Neem aan dat je uit NL komt?

Edit: heb je dit wel gelezen?
Uit België. :) De uitvoering interesseert me eigenlijk niet zoveel, ik vind de opties wel mooi en het is een plug-in hybride. Zal in ieder geval leuker rijden dan mijn Clio uit 2014. De overnamepremie heb ik inderdaad gezien. Wat vindt je voor de rest van de auto?

[ Voor 6% gewijzigd door iCruysberghs op 05-04-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
iCruysberghs schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:08:
[...]

Uit België. :) De uitvoering interesseert me eigenlijk niet zoveel, ik vind de opties wel mooi en het is een plug-in hybride. Zal in ieder geval leuker rijden dan mijn Clio uit 2014. De overnamepremie heb ik inderdaad gezien. Wat vindt je voor de rest van de auto?
Ben zelf niet goed op de hoogte over de prijzen en uitvoeringen in België. Als ik op AutoScout24.be kijk is er een betere deal te doen, zeker gezien de relatief hoge km-stand om nog maar niet te spreken over die 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-10 18:16

itsalwaysme

Graast voor DB

SniperGuy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:32:
[...]
Lange benen vs lang bovenlichaam: geen mens in hetzelfde en dat icm met andere stoelinstellingen kan het zijn dat iemand anders van 185cm niet lekker zit in zijn/haar auto ;)
Dat bedoelde ik ook, voor mij spreekt dat voor zich.
Maar er werd eerder gesteld dat als je langer bent dan 185cm dat het niet past. Dat sprak ik tegen.

Maar elke auto heeft iets goeds/slechts voor elke lengte en verhouding.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCruysberghs
nielsicq schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:17:
[...]

Ben zelf niet goed op de hoogte over de prijzen en uitvoeringen in België. Als ik op AutoScout24.be kijk is er een betere deal te doen, zeker gezien de relatief hoge km-stand om nog maar niet te spreken over die 1500 euro.
Het kan hoor, maar waar zie jij een betere deal op AutoScout24? Er staan enkele nieuwe ST-lines maar vaak geen plug-in hybride en toch zeker niet voor 33.000?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is wennen als je van een Opel Corsa-C naar een Ford Focus overstapt. Maar er zit dan ook meer dan twintig jaar tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN4u9iXwqtWpDXClyZNsvUb1dgI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc0TNdZIvp6ahYdauwZLW5xf.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Kan het kloppen dat de ruitenwissers van een focus niet altijd naar hun rustpositie gaan?
Als het een beetje miezert en de automatische wisfunctie wist op interval blijven de ruitenwissers een stuk hoger staan dan helemaal onderaan het raam.
Als het dan lang duurt gaan ze we helemaal uit het zicht.

Hoort dat zo of zit er ergens iets niet lekker bij de aansturing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDrive
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:32
Crxtreem schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:09:
Kan het kloppen dat de ruitenwissers van een focus niet altijd naar hun rustpositie gaan?
Als het een beetje miezert en de automatische wisfunctie wist op interval blijven de ruitenwissers een stuk hoger staan dan helemaal onderaan het raam.

Dat hoort zo inderdaad, is bij de mijne ook zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-10 16:24

klopt, en als je de motor afzet als de wissers niet in de rust positie staan blijven ze stilstaan ergens op je ruit afhankelijk van waar ze zijn in de beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Bijzonder systeem.
Maar er zal wel over nagedacht zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-10 17:00
Inmiddels al bijna 1000km in gereden maar toch nog even delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpnQCvu5zhczoGdlcnRcZCw64sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8SZZQZRvN83f8xTEAtOqLqN.jpg?f=fotoalbum_large

Moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de keus voor de ST-Line X 155 met eigenlijk alle opties behalve signature led verlichting. Nog geen kritiek puntjes waarvan ik denk 'dat is nou jammer'. Rijdt stilletjes over de snelweg en speels over de landweggetjes. Lekker happig op het gas, wel even opletten voor de flitscamera's want je hebt niet snel door dat je te hard rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik verbaasde me daar ook over, vooral als ze dan na iets van 10 seconden wel het laatste stukje naar beneden gaan, om vervolgens even later weer een slag te maken.

Ik heb ondertussen aardig wat gereden in mijn 2014 Focus Edition Plus, en kwam van een 2004 Focus Futura.

Dingen die me zijn opgevallen:
De lichtknop is onhandig: als de bestuurdersstoel naar voren staat bij het instappen, verdraai ik deze met mijn knie.
Model 2004 had mistlichten geintegreerd in dezelfde schakelaar: uittrekken was genoeg om alles aan te zetten, en dat ging ook goed zonder te kijken. In 2014 zijn dat 2 aparte knopjes geworden, en dat is lastiger blind te vinden.
De buitenspiegels instellen was in 2004 slechts 1 joystick om met draaien en schuiven alles in te stellen. In 2014 zijn dat 4 knopjes en een schuifschakelaar geworden. Dat is meer werk, en ook lastiger zonder ernaar te kijken.
De zonneklep is verbeterd: in 2004 moest die naar beneden om uit het scharnier te komen, wat vooral terugdoen lastiger maakte. In 2014 gaat dat alles in 1 soepele beweging.
2014 heeft overal chrome. Ziet er leuk uit, maar met een laag zonnetje is er altijd wel iets wat in mijn ogen schijnt!
2004 had 4 cilinders, 2014 nog slechts 3. Vooral stationair trilt dat wat meer.
2014 is natuurlijk gewoon 10 jaar nieuwer en dat merk je: alles werkt soepeler en is over het algemeen net even wat luxer geworden.
Ik mis radiobediening e.d. achter het stuur (2004) i.p.v. op het stuur (2014). Wellicht is het de GSMgeneratie die graag z'n duim gebruikt en naar knopjes wil kijken, maar blind met mijn wijsvinger werkte veel fijner. Vooral dat wegdraaien van de knopjes als ik stuur maakt dat ik er achter kwam dat ik toch heel vaak in de bocht een ander nummer wil kiezen ;)
Er zitten werkelijk overal rode lampjes in de 2014! Bij mijn voeten, in de deur, bij mijn bekerhouder... Maar NIET in de grote opbergbak onder mijn armsteun, en juist daar zou ik wel een lampje willen om te zoeken in de rotzooi die ik altijd meeneem 8)
De 2014 bestuurdersstoel heeft een instelbare lendensteun, maar die duwt meer tegen mijn bekken dan in mijn onderrug. Het geheel zit dus te laag en heeft geen nut.
Beide modellen hebben een 55 liter tank. De 2004 tankte bij 0 km range vrij nauwkeurig 50 liter. Als de 2014 begint met klagen kan er slechts 37 liter in, en tegen de tijd dat de range op 0 km staat gaat er 45 liter in. Ik vraag me serieus af of er dan nog 10 liter in zit.
De 2004 had een tankdop met sleutel. In 2014 trek je de klep open en steek je de slang er in. Geen draaidop, geen sleutel, en geen hendeltje binnenin waar je even aan moet trekken. Latere modellen hebben dat weer wel, dus Ford lijkt ervan teruggekomen.
2014 heeft luxe opties, zoals ACC. Helaas is die nogal zenuwachtig, en gaat achter een auto vrijwel continu van 1 naar 8 liter/100 km en terug. Achter een vrachtwagen (die tegen z'n begrenzer aan rijdt) is het rustiger, maar het geheel werkt niet fijn. De maximumsnelheid instellen werkt veel rustiger, als ik dan mijn voet naar beneden houd rijdt de auto heel gelijkmatig.
De 2004 had een handmatig dimbare binnenspiegel. Ideaal om de achterbank in de gaten te houden, en ideaal om de veel te felle lampen van LED-SUV's (dichtbij 3 keer feller dan de zon volgens ANWB) wat te dimmen. Helaas is dat in 2014 automatisch geworden, en dat werkt alleen als het donker is. Overdag kan ik de binnenspiegel niet dimmen.
Gelukkig heeft de 2014 wel een ander voordeel: een klepje voor mijn zonnebril, bij de binnenspiegel. Dat is veel handiger dan in het handschoenenkastje zoeken.
Over handschoenenkastjes gesproken: in 2004 kon ik daar gewoon iets inleggen, en het dan zien liggen. In 2014 is het een diep gat geworden waar ik half over de passagiersstoel moet liggen om iets te kunnen zien. En als ik op de passagiersstoel zit is het onmogelijk om mezelf zo te vouwen dat ik iets kan vinden.
De 2014 doet zo'n 4 kilometer meer per liter benzine dan de 2004.

Er is vast nog meer wat me pas weer te binnen schiet als ik in de auto zit, dus ik laat het hier bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unreal0
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-10 20:04
wuzzy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:52:
Inmiddels al bijna 1000km in gereden maar toch nog even delen.

[Afbeelding]

Moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de keus voor de ST-Line X 155 met eigenlijk alle opties behalve signature led verlichting. Nog geen kritiek puntjes waarvan ik denk 'dat is nou jammer'. Rijdt stilletjes over de snelweg en speels over de landweggetjes. Lekker happig op het gas, wel even opletten voor de flitscamera's want je hebt niet snel door dat je te hard rijdt.
Het lijkt mij ook een leuke auto, en gaaf dat je deze kleur hebt gekozen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
unreal0 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:28:
[...]

Het lijkt mij ook een leuke auto, en gaaf dat je deze kleur hebt gekozen!
De kleur komt er beter uit in het echt dan de foto, maar ook heel blij mee inderdaad. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Is het Dashboard met een sync 3 makkelijk uit elkaar te halen?

Ik heb ergens in het dashboard een geluidje van een aanlopend ventilatortje.
Ik vraag mij dus af of er in de sync3 een ventilatortje zit of dat het uit de tellers komt.
Het is niet van de ventilatie want als het contact uit staat voordat ik uitstap hoor ik het nog.
Als ik mijn deur open en de sync gaat uit stopt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
@Crxtreem Zit-ie achter de interieurthermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:15:
Goeie vraag, ik kan het nog niet precies lokaliseren dus durf het niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Een goedemiddag allen!

Vanuit werk heb ik de mogelijkheid om een ex lease auto over te nemen. Het is een ford focus station van bouwjaar 2019, 1.0 ecoboost titanium (100pk) met 177k op de teller.

Oud bestuurder en tevens collega ken ik, heeft 90% snelweg gereden, onderhoudshistorie is ook netjes bekend. Ben er zelf ook paar keer mee op pad geweest en rijd erg netjes.

Waar ik twijfels bij heb is de motorisering voornamelijk, 1.0 met deze km stand in 3/4jr is tamelijk veel.

Twijfel hier dan ook over en kan wel wat advies gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-10 14:14
RemcoDelft schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:15:
Dat lijkt mij ook. Ik heb die van mij eens moeten vervangen. Die maakte ook lawaai + registreerde de binnen temp foutief waardoor enkel standje ijskast of standje sahara mogelijk waren.

Ding zit bij je knie achter een mini roostertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Van de week heb ik na vier jaar mijn private lease Fiesta ST-line in moeten leveren.
De dag erna ontving ik via mijn werkgever tijdelijk een Focus ST-line.
Dan merk je toch wel echt het klassenverschil tussen die twee.
Logisch natuurlijk, maar wel leuk om eens echt de verschillen zo duidelijk te voelen tussen even ervaren generatiegenoten.

Een Focus rijdt echt wel een stukje comfortabeler, alleen het lekkere directe sturen lijkt wat beter in de Fiesta te lukken. Vreemd genoeg heb ik het idee dat de Focus wel een stuk meer motorgeluid maakt, althans de roffel van de driepitter in het vooronder is meer aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

BigF25 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:08:
Een goedemiddag allen!

Vanuit werk heb ik de mogelijkheid om een ex lease auto over te nemen. Het is een ford focus station van bouwjaar 2019, 1.0 ecoboost titanium (100pk) met 177k op de teller.

Oud bestuurder en tevens collega ken ik, heeft 90% snelweg gereden, onderhoudshistorie is ook netjes bekend. Ben er zelf ook paar keer mee op pad geweest en rijd erg netjes.

Waar ik twijfels bij heb is de motorisering voornamelijk, 1.0 met deze km stand in 3/4jr is tamelijk veel.

Twijfel hier dan ook over en kan wel wat advies gebruiken..
Ik denk dat je beter deze kilometers in 3 jaar op de klok kan zetten dan in 12 jaar, bij wijze van spreken.
Van snelweg slijt een auto niet, zeker niet met een rustige berijder.

De vraag is alleen of de prijs echt interessant is. Alleen dan zou ik het doen. Is de prijs niet heel scherp, dan kun je misschien beter verder kijken. Er is genoeg aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Trasos schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:21:
Van de week heb ik na vier jaar mijn private lease Fiesta ST-line in moeten leveren.
Logisch natuurlijk, maar wel leuk om eens echt de verschillen zo duidelijk te voelen tussen even ervaren generatiegenoten.

Een Focus rijdt echt wel een stukje comfortabeler, alleen het lekkere directe sturen lijkt wat beter in de Fiesta te lukken. Vreemd genoeg heb ik het idee dat de Focus wel een stuk meer motorgeluid maakt, althans de roffel van de driepitter in het vooronder is meer aanwezig.
Grappig.
Ik had een Fiesta (2014) en nu een Focus en ervaar precies hetzelfde, zo vlot als de Fiesta voelde, zo stug de Focus...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:42
Trasos schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:21:

Geen idee hoe sound management is, maar in de Focus kan het kunstmatig zijn :)
De Fiesta doet daar niet aan. Ik moet mijn Focus MK3.2 eens aan de computer hangen om te kijken of het daadwerkelijk het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 18-04-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCruysberghs
Is er een manier om makkelijk te switchen tussen Apple CarPlay & Sync 3 in de Kuga? Als CarPlay opstaat moet ik het scherm uitzetten tot ik de klok zie. Als ik die aanraak kom ik terug bij Sync. Erg omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, de ‘Ford’ app aanklikken in Carplay. Dan verlaat je Carplay en keer je terug naar Sync3.

Zo werkt het iig in de Fiesta en de Mustang :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-10 10:18
Glashelder schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:10:
Ja, de ‘Ford’ app aanklikken in Carplay. Dan verlaat je Carplay en keer je terug naar Sync3.

Zo werkt het iig in de Fiesta en de Mustang :p
Zo werkt het meestal wel, ook bij android auto

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Gerwin486741 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:54:
[...]

Dat lijkt mij ook. Ik heb die van mij eens moeten vervangen. Die maakte ook lawaai + registreerde de binnen temp foutief waardoor enkel standje ijskast of standje sahara mogelijk waren.

Ding zit bij je knie achter een mini roostertje.
Maakt de thermostaat dan een ratelend geluid?
Het lijkt nu wel wat erger te worden maar na een 5-10 minuten rijden verdwijnt het rateltje weer.

Edit:
Vanavond mijn hand voor het gat van de thermostaat gehouden en inderdaad komt het geluid van de thermostaat.
Deze maar eens eruit proberen te halen en schoon maken.
Had al een topic erover gevonden op het focusforum.

Edit 2:
Net de sensor eruit gehad en open gemaakt.
Deze was wel redelijk stoffig maar vond het eigenlijk nog meevallen.
Helemaal schoongemaakt en teruggeplaatst.
Toch nog steeds een aanlopend geluid.
Er weer uitgehaald en de as van het motortje voorzien van een drupje siliconenspray.
Nu is het een stuk minder en waarschijnlijk tijdens het rijden niet storend.
Van het weekend maar eens bij de dealer vragen wat een sensor kost.

[ Voor 40% gewijzigd door Crxtreem op 21-04-2022 20:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Lees eigenlijk maar weinig over mods in dit topic.
Hieronder een mod die ik recent gedaan heb (moet deels nog geconfigureerd worden) Digitale snelheidsmeter uit een Puma in mijn Fiesta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsthcdVeRpxWEGFdzHwOkxz50WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3xKFOgl0yeWizUM4x0I1ab2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal0
nielsicq schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:32:
Hieronder een mod die ik recent gedaan heb (moet deels nog geconfigureerd worden) Digitale snelheidsmeter uit een Puma in mijn Fiesta.

[Afbeelding]
Gaaf zeg! Ik volg dit onderwerp wel maar kan zelf weinig modden (mondeo hybrid wijkt te veel af van de standaard modellen, in onderdelen en software die niet uitwisselbaar zijn maar ook gewoon weinig info te vinden). Verder dan wat software modificaties met Forscan kom ik dan ook niet. Bevalt het display, nog ergens tegenaan gelopen?

[ Voor 5% gewijzigd door unreal0 op 24-04-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 11:52

Kraz

Saving the world

[Afbeelding]
Heel erg vet idd!, maar dit vergt wel de nodige kennis, kunde en gereedschap denk ik?

Kan ik een Kuga display ook in mijn Focus plaatsen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
unreal0 schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:03:
[...]

Gaaf zeg! Ik volg dit onderwerp wel maar kan zelf weinig modden (mondeo hybrid wijkt te veel af van de standaard modellen, in onderdelen en software die niet uitwisselbaar zijn maar ook gewoon weinig info te vinden). Verder dan wat software modificaties met Forscan kom ik dan ook niet. Bevalt het display, nog ergens tegenaan gelopen?
Dankjewel :) meen gelezen te hebben dat er tegenwoordig volledig digitale displays geïnstalleerd worden, er is een Belg die er veel vanaf weet, wellicht ook iets voor de hybrid? Het display bevalt goed, het was bijna plug and play, er zitten nog wel menu’s in van de donorauto. Hier ga ik binnenkort eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Kraz schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:10:
[...]

Heel erg vet idd!, maar dit vergt wel de nodige kennis, kunde en gereedschap denk ik?

Kan ik een Kuga display ook in mijn Focus plaatsen? :P
Thanks 8) Nee, Nee en een goede obd kabel.
Was in etappes totaal een klein uurtje werk.

Kuga past inderdaad in een Focus maar er schijnen met configureren meer problemen te zijn en als je het boot-logo wil veranderen dan werken bepaalde functies niet meer tenzij je de eprom vervangt. Dus beter eentje uit een Focus opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Een vraagje aan de Kuga PHEV bezitters:

Wij overwegen zo'n auto aan te schaffen (een >2021 model ivm 1500kg trekgewicht) en willen er ook een caravan mee trekken. Daar zijn nog geen ervaringen over te vinden, en die verwacht ik hier ook niet. Maar kunnen jullie mij zeggen wat zo'n auto doet op de snelweg als de accu's leeg zijn? Gaat ie die dan dmv de benzinemotor laden of moet je echt aan de stekker of stroom opwekken dmv remmen?

Ik maak me namelijk een beetje zorgen over de situatie van lege accu's op de Franse autoroute icm heuvels etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Timmert schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:05:
Een vraagje aan de Kuga PHEV bezitters:

Wij overwegen zo'n auto aan te schaffen (een >2021 model ivm 1500kg trekgewicht) en willen er ook een caravan mee trekken. Daar zijn nog geen ervaringen over te vinden, en die verwacht ik hier ook niet. Maar kunnen jullie mij zeggen wat zo'n auto doet op de snelweg als de accu's leeg zijn? Gaat ie die dan dmv de benzinemotor laden of moet je echt aan de stekker of stroom opwekken dmv remmen?

Ik maak me namelijk een beetje zorgen over de situatie van lege accu's op de Franse autoroute icm heuvels etc :)
Nou, dan gaat ie alleen de 2,5 gebruiken en ben je een deel van je vermogen kwijt. Maar je kan dan dus of weer laden, of zorgen dat je de accu bijlaadt tijdens het rijden?

Ik heb wel eens iemand met een Niro gesproken die dit issue in de bergen had. Dat is niet heel leuk.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

pjottum schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:21:
[...]

Nou, dan gaat ie alleen de 2,5 gebruiken en ben je een deel van je vermogen kwijt. Maar je kan dan dus of weer laden, of zorgen dat je de accu bijlaadt tijdens het rijden?

Ik heb wel eens iemand met een Niro gesproken die dit issue in de bergen had. Dat is niet heel leuk.
Ja en de vraag is dus of dat bijladen tijdens het rijden een beetje deftig werkt.

Het alternatief is een XC90 D4 (heel iets anders, i know), daar hebben we dit probleem natuurlijk niet mee maar die is de 49 weken per jaar dat we zonder caravan rijden wel wat duurder in gebruik :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb 5 jaar ofzo een Niro hybride gehad en ben nu 2x op wintersport geweest met de Kuga PHEV (van november 2021). Hij laadt best redelijk bij op de snelweg maar heeft gewoon een stand om de accu met de motor te laden (dus echt actief laden, niet alleen gas los ed). Ik heb geen moment vermogen tekort gehad, ook niet als de accu leeg is.

Wel wordt ie een stuk minder zuinig als de accu leeg is en je wat harder rijdt, dat zal met een caravan niet anders zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 25-04-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
ZieMaar! schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:15:
Ik heb 5 jaar ofzo een Niro hybride gehad en ben nu 2x op wintersport geweest met de Kuga PHEV (van november 2021). Hij laadt best redelijk bij op de snelweg maar heeft gewoon een stand om de accu met de motor te laden (dus echt actief laden, niet alleen gas los ed). Ik heb geen moment vermogen tekort gehad, ook niet als de accu leeg is.

Wel wordt ie een stuk minder zuinig als de accu leeg is en je wat harder rijdt, dat zal met een caravan niet anders zijn.
Ik ga er ook de paardentrailer van de vriendin een paar keer per week achter hangen, dus ben benieuwd of ie dat lekker doet. Maar heb er eigenlijk wel vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 21-10 08:51
Het was niet de leukste rit, maar puur om te kijken of het mogelijk was. Voorspelde range 955km met een 48L tankje 😂

Edit: 13 Mei eerste beurt voor de Mondeo. Ben benieuwd naar de bevindingen van de monteurs na ~20K in een tijdsbestek van 6 maanden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMjTd-7P1yAEcOw3RrQN8EpISxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfGkKMKKPONC7hhufdKd8ZyU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door aapjuh99 op 26-04-2022 07:38 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

EiT

Mooie prestatie, maar dat je zelf al aangeeft dat het met pijn en moeite gaat zegt al genoeg ;). Tank is volgens mij 51 of 53. Normale benzine 62.5, wat al te klein is ;)

Mij zou het nooit lukken, moest al veel moeite doen om 1:12 te halen (geen hybride). Gemiddeld 1:9.

Ik heb met mijn huidige auto ook 1:16 gehaald (1 tank). Dat was 2x richting Den Helder met cruisecontrol op 100. Gemiddeld over 20.000km is het 1:13. En dat voor een Diesel :*)

Maar goed, deze auto is bijna 400kg zwaarder dan de Mondeo en vangt meer wind. Toch vind ik hem op hoge snelheid zuiniger rijden dan de Mondeo, die schiet lekker door naar de 1:5.

Echt jammer dat die motoren niet zuiniger waren, nog even zitten twijfelen om er een te zoeken als 2e auto. Meer comfort en een jonge (<2 jaar) net zo duur als nieuw aangeklede Fiesta.
Mondeo (met led) blijft de mooiste op de weg.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal0
@aapjuh99 @EiT
Met een Mondeo hybrid is consequent 1:20 of beter halen echt wel mogelijk, mits je 'binnendoor' rijdt en rustig remt en optrekt. Ik haal naar mijn werk vrijwel nooit lager dan 1:20 op een route van circa 40 minuten, maar dat is veel provinciale weg met stoplichten en rotondes. Als je de snelweg op moet of andere lange stukken dan zakt de score snel omlaag, richting 1:15 als je 100 rijdt. 130 moet je echt alleen doen als je er zin in hebt, dan moet de CVT behoorlijk wat toeren maken ;)

En in file verkeer scheelt het verbruik veel omdat je lekker elektrisch vooruit rolt en continue remt, in plaats van steeds op je aangrijpingspunt net gas moet geven. Hetzelfde geldt voor stadsverkeer. Als je veel snelwegkilometers moet maken vind ik de accu wel eens meer een last dan dat het wat toevoegt, alle energie die in de accu wordt gestopt komt dan van de brandstofmotor en je moet het gewicht van de elektromotor en accu wel 'meeslepen' :)

[ Voor 38% gewijzigd door unreal0 op 26-04-2022 12:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10 09:51

Quakie

quakelen

Gisteren mijn nieuwe trots opgehaald. Het is een Puma ST-Line X. Ik wilde mijn vrouw overtuigen om voor een Focus te gaan, maar toen ze de Puma in het grijs zag was ze verkocht. Hiervoor zei ze continue dat ze het een lelijke kikker vond... :+ Huidige auto is een Kia Picanto en mijn vrouw rijdt er voornamelijk in. Ik heb een fiets.
Dealer zei dat wij min of meer toch wel geluk hebben. Hij zei ik heb klanten die weken eerder besteld hebben en die minimaal tot juli moeten wachten. Op dit moment worden voornamelijk ST-X varianten geleverd. Wij hebben hem ergens in december besteld. 4,5 maand wachten in huidige tijd vind ik meevallen..

Ik vind de Ford Pass wel een draak van een app zeg. Totaal niet duidelijk en volgens mij kan je er ook niet zoveel mee of ik mis wat. Ik vind het sowieso raar dat app continue je locatie nodig heb. Live traffic werkt niet omdat CarPlay geactiveerd is? Waarom kan ik niet beide gebruiken?.. Ik ben van de CarPlay maar mijn vrouw totaal niet...Handleiding maakt volgens mij geen onderscheid in model. Als je dan toch digitaal gaat linken dat dan. Dat je alleen de opties ziet die daadwerkelijk op je auto zitten.

Iemand toevallig een idee waar ik een handige auto dierenkleed kan bemachtigen die stevig is? Maatje herder. Ik zie het helaas niet voor mij dat hij in de kofferbak past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKBtHACnQWzF8mI-S3rAZaG_Q-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RrSPBNDkFMBSbMEbHUkMKOps.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag maar eens toeren..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal0
Quakie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:54:
Gisteren mijn nieuwe trots opgehaald. Het is een Puma ST-Line X. Ik wilde mijn vrouw overtuigen om voor een Focus te gaan, maar toen ze de Puma in het grijs zag was ze verkocht. Hiervoor zei ze continue dat ze het een lelijke kikker vond... :+ Huidige auto is een Kia Picanto en mijn vrouw rijdt er voornamelijk in. Ik heb een fiets.
Dealer zei dat wij min of meer toch wel geluk hebben. Hij zei ik heb klanten die weken eerder besteld hebben en die minimaal tot juli moeten wachten. Op dit moment worden voornamelijk ST-X varianten geleverd. Wij hebben hem ergens in december besteld. 4,5 maand wachten in huidige tijd vind ik meevallen..

Ik vind de Ford Pass wel een draak van een app zeg. Totaal niet duidelijk en volgens mij kan je er ook niet zoveel mee of ik mis wat. Ik vind het sowieso raar dat app continue je locatie nodig heb. Live traffic werkt niet omdat CarPlay geactiveerd is? Waarom kan ik niet beide gebruiken?.. Ik ben van de CarPlay maar mijn vrouw totaal niet...Handleiding maakt volgens mij geen onderscheid in model. Als je dan toch digitaal gaat linken dat dan. Dat je alleen de opties ziet die daadwerkelijk op je auto zitten.

Iemand toevallig een idee waar ik een handige auto dierenkleed kan bemachtigen die stevig is? Maatje herder. Ik zie het helaas niet voor mij dat hij in de kofferbak past.

[Afbeelding]

Vanmiddag maar eens toeren..
Je kunt carplay per telefoon in en uit schakelen. En niet alles werkt tegelijk inderdaad, omdat de Bluetooth functie wordt overgenomen. Veel plezier met de wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thx @unreal0 ga ik daar naar kijken.. Vanmiddag beide systemen geprobeerd... en sync3 qua spraak vond ik vrij makkelijk en eigenlijk duidelijker spreken dan Siri. Ook het draadloos laden is handig. Kabeltje van CarPlay irriteert mij ook eigenlijk omdat de rest strak is.. Zit ik alleen nog met bluetooth media streaming. dat is niet handig omdat je niet kan switchen. Moet dus van te voren juiste playlist aanzetten en niet meer aankomen.

in sport stand is het trouwens een raket.. wat zit je gauw aan afpak snelheden zeg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:39
Zojuist de gasveren van mijn achterklep vervangen, maar ik merk dat bij het openen van de achterklep er te veel kracht is waardoor de achterklep niet geleidelijk opent. Op het einde gaat er een schok door de auto. Is dit nog nieuwigheid? Aan de montage kan het volgens mij niet liggen, want dat is redelijk plug and play.

Iemand hetzelfde ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Iemand hier ervaring met huidige schuifdakjes die erop zitten? Ik vind het bij 80+ al behoorlijk wapperen/trillen. Tot welke snelheid zou het comfortabel moeten zijn. Heb geen eerdere ervaring met andere panorama/schuifdakken dus misschien dat dit er zo bij hoort. Heb al geprobeerd de achterramen een paar cm open te zetten maar dat doet niet zoveel.
Quakie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:46:

in sport stand is het trouwens een raket.. wat zit je gauw aan afpak snelheden zeg!!
;) Ook de 155 genomen of de 125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:36
Vanaf volgende week trotse bezitter van een mk4 uitloopmodel 2020-2022.
Nieuw en geïmporteerd uit Duitsland.

Nu viel het mij op toen ik de motor bekeek dat de afdekplaat van de motor ontbreekt.

De dealer had nog een zelfde model staan, ook daar ontbrak de afdekplaat.
Hij kon dit verder niet zo goed verklaren.

Het betreft de 1.5 benzine variant met 150 PK.

Op internet kom ik een zelfde verhaal tegen en vroeg mij af of er mede Tweakers zijn met een mk4 zonder afdekplaat?

Zal dit, los van de viezigheid, kwaad kunnen?

Ik noem nu de Focus, maar wellicht dat de eigenaren van een andere model deze ook missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

wuzzy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:12:
Iemand hier ervaring met huidige schuifdakjes die erop zitten? Ik vind het bij 80+ al behoorlijk wapperen/trillen. Tot welke snelheid zou het comfortabel moeten zijn. Heb geen eerdere ervaring met andere panorama/schuifdakken dus misschien dat dit er zo bij hoort. Heb al geprobeerd de achterramen een paar cm open te zetten maar dat doet niet zoveel.

[...]

;) Ook de 155 genomen of de 125?
125. Bijna dubbele van Kia picanto. Voor mijn vrouw snel zat en zijn voor blind spot pakket gegaan ipv extra PKs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Celluiar schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:14:
Vanaf volgende week trotse bezitter van een mk4 uitloopmodel 2020-2022.
Nieuw en geïmporteerd uit Duitsland.
Gefeliciteerd! De mijne is inmiddels 3,5 jaar oud en staat tegenwoordig nogal stil vanwege thuiswerkenvooraltijd, maar afgelopen week had ie wat dagen want vrij. :)
Nu viel het mij op toen ik de motor bekeek dat de afdekplaat van de motor ontbreekt.

De dealer had nog een zelfde model staan, ook daar ontbrak de afdekplaat.
Hij kon dit verder niet zo goed verklaren.

Het betreft de 1.5 benzine variant met 150 PK.

Op internet kom ik een zelfde verhaal tegen en vroeg mij af of er mede Tweakers zijn met een mk4 zonder afdekplaat?

Zal dit, los van de viezigheid, kwaad kunnen?
Nee. En het is onder de kap, dus vies wordt het niet, maar ..
Ik noem nu de Focus, maar wellicht dat de eigenaren van een andere model deze ook missen?
Ik heb hem wel, maar de plaat blijkt van rubber te zijn met die met visolie is gemaakt. En dat vinden marters lekker, blijkt. Ik heb dus nu zo'n pieper. Hopelijk helpt het..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

EiT

Dan is dat gelijk de reden dat ze hem in Duitsland er afhalen ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:36
pjottum schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:26:
[...]

Gefeliciteerd! De mijne is inmiddels 3,5 jaar oud en staat tegenwoordig nogal stil vanwege thuiswerkenvooraltijd, maar afgelopen week had ie wat dagen want vrij. :)

[...]

Nee. En het is onder de kap, dus vies wordt het niet, maar ..

[...]

Ik heb hem wel, maar de plaat blijkt van rubber te zijn met die met visolie is gemaakt. En dat vinden marters lekker, blijkt. Ik heb dus nu zo'n pieper. Hopelijk helpt het..
Dankje!

Daar heb ik inderdaad over gehoord.
Dan zal het goed zijn! :)
En anders hebben we 5 jaar (100.000) garantie tegenwoordig. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-10 15:32
De boordcomputer van mijn Ford Mondeo (2016) is gek genoeg minder zuinig dan werkelijk: boordcomputer 20.8km/l vs 21.1km/l werkelijk. Hebben jullie een positief verschil in meting? Mogelijk komt dit door de 17 inch wielen in plaats van 16 inch standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 17:03
Dat is een minimaal verschil.
Bij mijn vorige Fiesta was het meer 1 l/100 km verschil.
Hoe bepaal je het werkelijke verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
[b]
Hoe bepaal je het werkelijke verbruik?
(afstand kilometerteller) / (liters brandstof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
pikstert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:46:
[...]

(afstand kilometerteller) / (liters brandstof)
Hoe ga je dat op de ml kunnen berekenen? Rijden tot je stilstaat omdat je tank leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Laatst online: 20-10 21:43
Wren schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Hoe ga je dat op de ml kunnen berekenen? Rijden tot je stilstaat omdat je tank leeg is?
Het verschil tussen twee tankbeurten :)
Als je eerst een volle tank hebt, en je rijdt er wat uit waarna je weer tankt, dan heb je gereden aan L wat je daarna dus weer kan tanken. Zijn dan geen ml maar wel 0.00L

[ Voor 3% gewijzigd door mrdemc op 03-05-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mrdemc schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Als je eerst een volle tank hebt, en je rijdt er wat uit waarna je weer tankt, dan heb je gereden aan L wat je daarna dus weer kan tanken.
Als de combi wiel+band dezelfde omtrek heeft maakt dat niet uit.

Meestal is de computer overigens veel zuiniger dan de werkelijkheid, dus hier heb je wel iets bijzonders.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
mrdemc schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Als je eerst een volle tank hebt, en je rijdt er wat uit waarna je weer tankt, dan heb je gereden aan L wat je daarna dus weer kan tanken.
Maar alleen als je zeker weet dat je een volle tank hebt getankt. Dat kan per beurt wel eens verschillen want andere pomp, spuitstuk, zit er even wat dieper in, hoe lang ga je door met proberen er nog iets in te krijgen.
Lijken mij in ieder geval heel veel factoren die dit kunnen beïnvloeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
Wren schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Maar alleen als je zeker weet dat je een volle tank hebt getankt. Dat kan per beurt wel eens verschillen want andere pomp, spuitstuk, zit er even wat dieper in, hoe lang ga je door met proberen er nog iets in te krijgen.
Lijken mij in ieder geval heel veel factoren die dit kunnen beïnvloeden :)
Na meerdere keren tanken heb je dat verschil er weer uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
pikstert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Na meerdere keren tanken heb je dat verschil er weer uit hoor.
Geef ik je gelijk in maar iemand gaf het al aan: het verschil is maar klein (0.3 km/l) dus ik zou denken dat het aan zoiets zou kunnen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wren schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Geef ik je gelijk in maar iemand gaf het al aan: het verschil is maar klein (0.3 km/l) dus ik zou denken dat het aan zoiets zou kunnen liggen.
Maar 0.3km/l rekent tot een aardige plas met een tankbeurt van 50l:
21,1 met 50 = 1055
20,8 met 50 = 1040

Verschil dus ~ 15km. Met 20,8 zou dat dus 0.72liter zijn, ofwel 2 blikken bier en een beetje, of 1,5%. Dat is wel erg veel als afwijking op een geijkte pomp.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy

[Afbeelding]
Cool, dus alleen programmeerwerk? (naast het fysiek ombouwen van oude naar nieuwe tellerpartij).
Linkje? manual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@SniperGuy heb je een pm gestuurd. Er is helaas (nog) geen complete manual te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 17:03
pjottum schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Maar 0.3km/l rekent tot een aardige plas met een tankbeurt van 50l:
21,1 met 50 = 1055
20,8 met 50 = 1040

Verschil dus ~ 15km. Met 20,8 zou dat dus 0.72liter zijn, ofwel 2 blikken bier en een beetje, of 1,5%. Dat is wel erg veel als afwijking op een geijkte pomp.
Als je over dat soort verschillen begint raad ik aan om te beginnen met het ijken van de kilometerteller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Na jaren Opel gereden te hebben en kort een uitstapje gemaakt te hebben naar een BMW 1 serie (die toch te klein is met een gezin) overgestapt op deze.

Afbeeldingslocatie: https://web.smidtsnet.nl/images/focus3.jpg

Het is een 1,5 EcoBoost van 2017 ST-line.
Rijdt erg goed.
Dus ik ga hier eens goed inlezen vooral geïnteresseerd in forscan wil dat irritante stop/start uitschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:33
Mooie aankoop, gefeliciteerd!
Je kan sowieso de start/stop functie uitschakelen in je configuratiemenu hè.. Maar ik denk dat je dat niet bedoelde :)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sjowhan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:13:
Mooie aankoop, gefeliciteerd!
Je kan sowieso de start/stop functie uitschakelen in je configuratiemenu hè.. Maar ik denk dat je dat niet bedoelde :)
Werkt die optie dan :? Ik heb die optie ook in mijn 2018 Fiesta maar dat heeft geen enkel effect. Volgens de dealer klopt dat ook..

Het enige wat werkt is weinig rijden, dan heb je consequent te weinig accuspanning en dan wordt start/stop wel uitgeschakeld *O* >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:29

amphora

Websites & Fotografie

Glashelder schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Werkt die optie dan :? Ik heb die optie ook in mijn 2018 Fiesta maar dat heeft geen enkel effect. Volgens de dealer klopt dat ook..

Het enige wat werkt is weinig rijden, dan heb je consequent te weinig accuspanning en dan wordt start/stop wel uitgeschakeld *O* >:)
In mijn 2018 fiesta werkte start/stop het eerste jaar. Nu al 3 jaar nauwelijks... Ik dacht dat misschien de accu niet meer goed was maar volgens de dealer was die nog prima (doorgemeten bij 4 jaar beurt).
Zal me niets verbazen dat Ford dit erin heeft gestopt om een iets lager energielabel te kunnen krijgen maar verder weinig aandacht geeft...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm, hier werkt het niet meer sinds ik een kapotte xenon lamp had en hij (waarschijnlijk) bij de garage nogal lang met draaiende motor stationair heeft gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-10 09:12
amphora schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:48:
[...]

In mijn 2018 fiesta werkte start/stop het eerste jaar. Nu al 3 jaar nauwelijks... Ik dacht dat misschien de accu niet meer goed was maar volgens de dealer was die nog prima (doorgemeten bij 4 jaar beurt).
Zal me niets verbazen dat Ford dit erin heeft gestopt om een iets lager energielabel te kunnen krijgen maar verder weinig aandacht geeft...
Dit heeft niets met Ford specifiek te maken, bij zo’n beetje alle automerken werkt het start stop systeem na een tijdje niet meer, omdat de accu dan nog lang niet aan vervanging toe is maar wel te zwak voor dit systeem. Best wel jammer want op zich vind ik het een prettig systeem en goed voor het verminderen van stank voor stoplichten in de stad. En alle merken hebben desondanks dit systeem omdat het volgens mij verplicht is in de EU voor nieuwe auto’s.

[ Voor 6% gewijzigd door Citroentjuh op 06-05-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Citroentjuh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Dit heeft niets met Ford specifiek te maken, bij zo’n beetje alle automerken werkt het start stop systeem na een tijdje niet meer, omdat de accu dan nog lang niet aan vervanging toe is maar wel te zwak voor dit systeem. Best wel jammer want op zich vind ik het een prettig systeem en goed voor het verminderen van stank voor stoplichten in de stad. En alle merken hebben desondanks dit systeem omdat het volgens mij verplicht is in de EU voor nieuwe auto’s.
Klopt beide.
Niet werkend start/stop is overigens een goede indicatie dat je accu minder wordt, onze focus doet het soms een tijdje niet, maar als je dan weer een stuk gereden hebt laadt de accu dusdanig op dat ie weer werkt. :')

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

pjottum schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Klopt beide.
Niet werkend start/stop is overigens een goede indicatie dat je accu minder wordt, onze focus doet het soms een tijdje niet, maar als je dan weer een stuk gereden hebt laadt de accu dusdanig op dat ie weer werkt. :')
Zelfs na een retourtje Oostenrijk afgelopen winter werkte start/stop bij mij nog niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:32
Ik sluit mij ook even aan bij dit topic.
Sinds deze week mijn Focus (2001) ingeruild voor een Fiesta (2013) titanium uitvoering.
Op zich een hele stap vooruit in comfort. Maar een klein vraagje. Ik vind de vering nogal stuiterig. Ik moet veel meer afremmen voor drempels en ook op de weg vind ik hem een beetje na veren.

Is dit een eigenschap van dit model of wellicht toch wat versleten onderdelen? Is er eventueel nog wat aan te doen met de afstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
martin_v_z schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:45:
Sinds deze week mijn Focus (2001) ingeruild voor een Fiesta (2013) titanium uitvoering.
Op zich een hele stap vooruit in comfort. Maar een klein vraagje. Ik vind de vering nogal stuiterig. Ik moet veel meer afremmen voor drempels en ook op de weg vind ik hem een beetje na veren.

Is dit een eigenschap van dit model of wellicht toch wat versleten onderdelen? Is er eventueel nog wat aan te doen met de afstelling?
Fietstas staan wel bekend om hun stuggere rijeigenschappen voor hoe ver ik weet. Ik weet vrij zeker dat je met de standaard schokdempers en vering niet veel kunt doen qua demping / afstelling. Maar ik heb er dan nog nooit een open gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
skai21 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Fietstas staan wel bekend om hun stuggere rijeigenschappen voor hoe ver ik weet. Ik weet vrij zeker dat je met de standaard schokdempers en vering niet veel kunt doen qua demping / afstelling. Maar ik heb er dan nog nooit een open gehad.
Ik vind het zelf niet stug. Maar ik ben dan ook alleen oudere auto's gewend. Mij doet het me een beetje denken aan een volvo die ik in een ver ver verleden ooit heb gereden. Voor mij gaat hij meer op en neer bij ook kleinere oneffenheden dan ik zou willen.

Maar gezien het een 9 jaar oude auto is met 130.000km op de teller vraag ik mij erg af of het wellicht slijtage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Laatst online: 20-10 21:43
martin_v_z schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Ik vind het zelf niet stug. Maar ik ben dan ook alleen oudere auto's gewend. Mij doet het me een beetje denken aan een volvo die ik in een ver ver verleden ooit heb gereden. Voor mij gaat hij meer op en neer bij ook kleinere oneffenheden dan ik zou willen.

Maar gezien het een 9 jaar oude auto is met 130.000km op de teller vraag ik mij erg af of het wellicht slijtage is.
Ik heb in het verleden een oude Mercedes C200 Diesel gereden, dat was een stugge auto :p
Ook een Peugeot 306 station, hele losse soepele vering, en nu een fiesta ST-line uit 2018. Deze fiesta vind ik er zelf aan de goede kant tussenin zitten maar meer richting de Peugeot dan de Mercedes en zou ik niet stug noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Te vaak op en neer deinen na een drempel kan duiden op versleten schokdempers.

Over het algemeen geldt wel hoe kleiner de auto hoe minder hard je over drempels kan gaan. En een Fiesta is kleiner dan een Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
@martin_v_z

Het is ook van belang welke uitvoering je hebt van de Fiesta.
Een st-line is bijvoorbeeld harder geveerd dan een titanium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
GekkeRipper schreef op zondag 8 mei 2022 @ 07:20:
[...]

Te vaak op en neer deinen na een drempel kan duiden op versleten schokdempers.

Over het algemeen geldt wel hoe kleiner de auto hoe minder hard je over drempels kan gaan. En een Fiesta is kleiner dan een Focus.
nielsicq schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:49:
@martin_v_z

Het is ook van belang welke uitvoering je hebt van de Fiesta.
Een st-line is bijvoorbeeld harder geveerd dan een titanium.
Hij zal binnenkort nog wel een extra aankoopkeuring krijgen dus dan laat ik er nog extra naar kijken. Ik heb een normale Titanium uitvoering. De ST viel voor mij buiten mijn budget. Misschien is het inderdaad wennen om van een grotere klasse naar kleiner te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:20
martin_v_z schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:49:
[...]

[...]

Hij zal binnenkort nog wel een extra aankoopkeuring krijgen dus dan laat ik er nog extra naar kijken. Ik heb een normale Titanium uitvoering. De ST viel voor mij buiten mijn budget. Misschien is het inderdaad wennen om van een grotere klasse naar kleiner te gaan.
Ik heb ook een 2013 Titanium en kom van een oude Twingo, je kan idd niet zo hard over drempels heen, maar dat maakt wel dat je 'loeihard' door de bocht kan als je dat zou willen :P . Is even wennen maar de wegligging maakt het wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben aan het rondkijken voor een andere auto, en ik zat zelf in de richting van een Ford C-Max te denken. Ik heb er al een paar op het oog, zijn er nog dingen waar je op moet letten bij dit model?
Budget is rond de 5000 euro, max 150.000 km, benzine en trekhaak.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Naast de standaard dingen letten op roest en water bij de bougies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik rij nu een paar maanden met mijn focus 1.0 uit 2018.
Heeft iets meer dan 130000Km op de teller.

Had vanmorgen dat ik bij terugschakelen bij een rotonde en afrem op de motor, of bij het wegrijden bij een kruising ik een soort piep/schaafgeluid hoor.
Ik ben bang dat dit iets met de drukgroep te maken heeft.

Is dit een kostbaar grapje of kan dit ook iets anders zijn wat simpel op te lossen is?

Of komt het door het weer dat er iets een beetje droog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-10 20:27
Crxtreem schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:55:

Had vanmorgen dat ik bij terugschakelen bij een rotonde en afrem op de motor, of bij het wegrijden bij een kruising ik een soort piep/schaafgeluid hoor.

Is dit een kostbaar grapje of kan dit ook iets anders zijn wat simpel op te lossen is?

Toevallig je hill assist die nog vast staat wanneer je wegrijdt?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn 2018 Fiesta doet dat ook af en toe, al sinds het begin. Geen idee wat het is, maar tot op heden heeft 'íe me nog niet in de steek gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Het wordt volgens mij wel erger.
Als ik rem voor een afslag of rotonde en de koppeling op laat komen hoor ik duidelijk een raar geluid.
Ik voel dit ook in het koppelingspedaal.

Morgen maar langs de dealer om te vragen of ze willen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Crxtreem schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:43:
Het wordt volgens mij wel erger.
Als ik rem voor een afslag of rotonde en de koppeling op laat komen hoor ik duidelijk een raar geluid.
Ik voel dit ook in het koppelingspedaal.

Morgen maar langs de dealer om te vragen of ze willen kijken.
Ik voel het ook in het koppelingspedaal :p

Maar ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:48

Duinkonijn

Huh?

Ik heb vandaag gereden met een nieuwe ford Fiesta automaat en ik moet zeggen... ik vind het niks..

Helaas was m`n dealer de fout ingegaan met een Fiesta Vignale te lenen zonder autm stop and go.

Heb gekozen toch weer voor een handbak, maar nu een Focus.. die wordt volgend jaar geleverd :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XnIVTf0dIAoUlxETUsFNOoRVEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ebqgcxQEehhPkdwKa45wnwx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Duinkonijn op 14-05-2022 14:25 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heeft de Fiesta dan dezelfde automaat als de Fiesta? De automaat in de Focus vind ik meer dan prima.

Heb nu een handgeschakelde Fiesta maar ben blij als de Kuga met automaat er straks is.. handmatig schakelen is zo 1934.

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 14-05-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:52
Apple CarPlay in facelift Focus.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xpRrJJi.jpg

:?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm dat ziet er wel crap uit. En bediening van de airco etc op een scherm.. blij dat mijn nieuwe Ford nog Sync3 heeft dan zometeen.

Heb de ID3 van mijn schoonvader hier staan en het vermogen is lekker, maar ik kan niet wennen aan die bediening van letterlijk alles via het touchscreen. Vreselijk gewoon :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Glashelder schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:01:
Hmm dat ziet er wel crap uit. En bediening van de airco etc op een scherm.. blij dat mijn nieuwe Ford nog Sync3 heeft dan zometeen.

Heb de ID3 van mijn schoonvader hier staan en het vermogen is lekker, maar ik kan niet wennen aan die bediening van letterlijk alles via het touchscreen. Vreselijk gewoon :X
Ja alle bediening via scherm is horror. Had dat in m’n vorige leaseauto ook (nieuwe Seat Leon). Dat systeem was daarnaast ook nog eens rétetraag wat iedere keer voor grote ergernis zorgde.

Nu in m’n nieuwe leaseauto (BMW 1-serie) weer heerlijk een draaiknop om scherm te bedienen en fysieke knoppen! _O_

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:26
Ik heb een aantal airco dingen via Forscan in Sync3 gezet, maar uiteindelijk gebruik ik toch de fysieke knoppen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Euh domme vraag maar kan het antwoord niet vinden. Kan je via je stuur volgende nummer selecteren? Fietsta / puma en focus Connected laatste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Quakie schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:02:
Euh domme vraag maar kan het antwoord niet vinden. Kan je via je stuur volgende nummer selecteren? Fietsta / puma en focus Connected laatste modellen.
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wuzzy
@Duinkonijn Je weet wel dat je dan niet het model krijgt op het plaatje dat je laat zien he? :p Er is inmiddels een facelift geweest. Dus je krijgt hem zo (als je een ST-line krijgt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVQRXekp55wI9o_oustOXAa43ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bi4C4XOszwlOrDhQGQYpoepR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zou je zo vriendelijk willen zijn en zeggen wel knop het het is? Links is geluid en er boven adaptieve cruise control. Rechts is op en neer knop het wijzigen van menu midden scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Citroentjuh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Ik heb bij mijn vorige Japanse auto's en onze Fords (drie inmiddels) eigenlijk nooit problemen gehad met S/S. het werkt gewoon altijd als de motor warm is :Y

Versleten schokdempers? die zorgen namelijk hoe makkelijk veer ingedrukt kan worden.
De veer zorgt vervolgens dat uiteindelijk de rijhoogte weer op de standaard hoogte komt.

Voor vervangen van het druklager (of iets anders in de koppeling) moet de wielen eraf, subframe eronder uit en de bak eraf. Zal denk ik 8-16 uur werk zijn (a 75-100euro uurloon)
Glashelder schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:01:

Ik kan bediening via een scherm ook nog niet bekoren. Je moet kijken of hij pakt en kijken of je goed drukt terwijl met fysieke knoppen je blind kan voelen of je hem goed indrukt.
Haptic Feedback in dergelijke systemen zullen wel helpen, maar zit er volgens mij nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-10 10:39

Ankh

|true

Rivanov schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:57:

[Afbeelding]

Brr.. mijn Focus STLine uit 2018/2019 staat in de planning te worden vervanging einde jaar / begin volgend jaar. Helaas nog geen oproep voor leaseafspraak, maar dit houdt mij toch gigantisch tegen om weer voor een focus te gaan. De auto zelf rijdt mega lekker, maar dit gaat mij zo erg storen..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Rivanov schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:57:

[Afbeelding]

Is er geen donkere modus voor de standaard ford interface? Dan is het al veel minder storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
amphora schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Is er geen donkere modus voor de standaard ford interface? Dan is het al veel minder storend.
Heb geen idee. Zou je aan een Ford rijder moeten vragen. ;)
Maar het is sowieso erg lelijk dat het niet gewoon full-screen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 16-05-2022 11:45 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 139 Laatste