Crxtreem schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:09:
Kan het kloppen dat de ruitenwissers van een focus niet altijd naar hun rustpositie gaan?
Als het een beetje miezert en de automatische wisfunctie wist op interval blijven de ruitenwissers een stuk hoger staan dan helemaal onderaan het raam.
Ik verbaasde me daar ook over, vooral als ze dan na iets van 10 seconden wel het laatste stukje naar beneden gaan, om vervolgens even later weer een slag te maken.
Ik heb ondertussen aardig wat gereden in mijn 2014 Focus Edition Plus, en kwam van een 2004 Focus Futura.
Dingen die me zijn opgevallen:
De lichtknop is onhandig: als de bestuurdersstoel naar voren staat bij het instappen, verdraai ik deze met mijn knie.
Model 2004 had mistlichten geintegreerd in dezelfde schakelaar: uittrekken was genoeg om alles aan te zetten, en dat ging ook goed zonder te kijken. In 2014 zijn dat 2 aparte knopjes geworden, en dat is lastiger blind te vinden.
De buitenspiegels instellen was in 2004 slechts 1 joystick om met draaien en schuiven alles in te stellen. In 2014 zijn dat 4 knopjes en een schuifschakelaar geworden. Dat is meer werk, en ook lastiger zonder ernaar te kijken.
De zonneklep is verbeterd: in 2004 moest die naar beneden om uit het scharnier te komen, wat vooral terugdoen lastiger maakte. In 2014 gaat dat alles in 1 soepele beweging.
2014 heeft overal chrome. Ziet er leuk uit, maar met een laag zonnetje is er altijd wel iets wat in mijn ogen schijnt!
2004 had 4 cilinders, 2014 nog slechts 3. Vooral stationair trilt dat wat meer.
2014 is natuurlijk gewoon 10 jaar nieuwer en dat merk je: alles werkt soepeler en is over het algemeen net even wat luxer geworden.
Ik mis radiobediening e.d. achter het stuur (2004) i.p.v. op het stuur (2014). Wellicht is het de GSMgeneratie die graag z'n duim gebruikt en naar knopjes wil kijken, maar blind met mijn wijsvinger werkte veel fijner. Vooral dat wegdraaien van de knopjes als ik stuur maakt dat ik er achter kwam dat ik toch heel vaak in de bocht een ander nummer wil kiezen

Er zitten werkelijk overal rode lampjes in de 2014! Bij mijn voeten, in de deur, bij mijn bekerhouder... Maar NIET in de grote opbergbak onder mijn armsteun, en juist daar zou ik wel een lampje willen om te zoeken in de rotzooi die ik altijd meeneem

De 2014 bestuurdersstoel heeft een instelbare lendensteun, maar die duwt meer tegen mijn bekken dan in mijn onderrug. Het geheel zit dus te laag en heeft geen nut.
Beide modellen hebben een 55 liter tank. De 2004 tankte bij 0 km range vrij nauwkeurig 50 liter. Als de 2014 begint met klagen kan er slechts 37 liter in, en tegen de tijd dat de range op 0 km staat gaat er 45 liter in. Ik vraag me serieus af of er dan nog 10 liter in zit.
De 2004 had een tankdop met sleutel. In 2014 trek je de klep open en steek je de slang er in. Geen draaidop, geen sleutel, en geen hendeltje binnenin waar je even aan moet trekken. Latere modellen hebben dat weer wel, dus Ford lijkt ervan teruggekomen.
2014 heeft luxe opties, zoals ACC. Helaas is die nogal zenuwachtig, en gaat achter een auto vrijwel continu van 1 naar 8 liter/100 km en terug. Achter een vrachtwagen (die tegen z'n begrenzer aan rijdt) is het rustiger, maar het geheel werkt niet fijn. De maximumsnelheid instellen werkt veel rustiger, als ik dan mijn voet naar beneden houd rijdt de auto heel gelijkmatig.
De 2004 had een handmatig dimbare binnenspiegel. Ideaal om de achterbank in de gaten te houden, en ideaal om de veel te felle lampen van LED-SUV's (dichtbij 3 keer feller dan de zon volgens ANWB) wat te dimmen. Helaas is dat in 2014 automatisch geworden, en dat werkt alleen als het donker is. Overdag kan ik de binnenspiegel niet dimmen.
Gelukkig heeft de 2014 wel een ander voordeel: een klepje voor mijn zonnebril, bij de binnenspiegel. Dat is veel handiger dan in het handschoenenkastje zoeken.
Over handschoenenkastjes gesproken: in 2004 kon ik daar gewoon iets inleggen, en het dan zien liggen. In 2014 is het een diep gat geworden waar ik half over de passagiersstoel moet liggen om iets te kunnen zien. En als ik op de passagiersstoel zit is het onmogelijk om mezelf zo te vouwen dat ik iets kan vinden.
De 2014 doet zo'n 4 kilometer meer per liter benzine dan de 2004.
Er is vast nog meer wat me pas weer te binnen schiet als ik in de auto zit, dus ik laat het hier bij.