• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:11
SniperGuy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Dat ziet er inderdaad experimenteel uit. Kan het kloppen dat je geen navigatie hebt?
Edit: ik weet zeker dat het geen sync 2.5 is want dat is een heel ander scherm (zwart) met in alle hoeken van die windows kleurtjes, zonder apps en zonder Carplay/Android Auto en heeft nooit in een Fiesta gezeten.
Dit is gewoon Sync3.x, maar klaarblijkelijk zonder Navi.
Nee dit is Sync 2.5. Dat is een systeem dat er uiterlijk exact uit ziet als Sync 3 maar onder de motorkap wel anders werkt en standaard geen navigatie heeft. Zit ook op mijn 2021 Fiesta titanium.

• Dylan93
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16:13
SniperGuy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Dat ziet er inderdaad experimenteel uit. Kan het kloppen dat je geen navigatie hebt?
Edit: ik weet zeker dat het geen sync 2.5 is want dat is een heel ander scherm (zwart) met in alle hoeken van die windows kleurtjes, zonder apps en zonder Carplay/Android Auto en heeft nooit in een Fiesta gezeten.
Dit is gewoon Sync3.x, maar klaarblijkelijk zonder Navi.
Ik heb inderdaad geen navigatie in de auto zelf. Die "Windows" kleurtjes is wel een wallpaper die ik kan selecteren.
Citroentjuh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Nee dit is Sync 2.5. Dat is een systeem dat er uiterlijk exact uit ziet als Sync 3 maar onder de motorkap wel anders werkt en standaard geen navigatie heeft. Zit ook op mijn 2021 Fiesta titanium.
Jij herkent je ook niet in problemen met Apple Carplay? Mits je dat überhaupt gebruikt natuurlijk.

Zag, d.m.v. zoeken op de exacte build nummer van de firmware nog meer mensen met klachten over bugs, waaronder dat 7 van de 10 keer de laatst gebruikte audio bron niet gebruikt wordt bij het starten van de auto, ook dit probleem ervaar ik als ik b.v. geen gebruik maak van CarPlay maar van Bluetooth.

[Voor 37% gewijzigd door Dylan93 op 03-08-2021 10:00]

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:08
[...]

edit :)

[Voor 67% gewijzigd door SniperGuy op 03-08-2021 12:35]

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 18:14

Ankh

|Proud dad of Bart

SniperGuy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Dit is toch echt een Sync3.x systeem: https://www.cjponyparts.com/resources/ford-sync-versions (sync 2 aka sync with my ford touch)
Sync 2 is nooit geleverd in de Fiesta's. Die zijn slechts geleverd met sync 1, sync 1.1 en sync 3.x, soms zonder navigatie (zoals die van Dylan93)
De APIM heeft in dat geval minder memory, maar is verder 99% hetzelfde als de sync3 systemen met navi. Je kan er dan ook gewoon een Cyanlabs sync versie 3.4 opzetten als je zou willen.
Nee, heb het even gevraagd bij Cyan. Maar dit is geen Sync 3.x Lite maar een Sync 2.5 versie. Een door ontwikkeling van de oudere generatie Sync versies.
Zie ook hier: https://community.cyanlabs.net/t/update-sync-build/2803

[Voor 3% gewijzigd door Ankh op 03-08-2021 10:22]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Dylan93
Ankh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Nee, heb het even gevraagd bij Cyan. Maar dit is geen Sync 3.x Lite maar een Sync 2.5 versie. Een door ontwikkeling van de oudere generatie Sync versies.
Vreemd, in de marketing van de Fiesta heeft destijds gewoon Sync 3 gestaan.

Edit, het staat er nog steeds:
https://www.ford.nl/conte...s/BRO-ford_new_fiesta.pdf
Hier begin ik liever zelf niet aan omdat het een lease auto is.

Is er überhaupt een mogelijk om bugs e.d. te melden bij Ford of kan dit alleen via de garages?

[Voor 6% gewijzigd door Dylan93 op 03-08-2021 10:30]

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Dylan93 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Vreemd, in de marketing van de Fiesta heeft destijds gewoon Sync 3 gestaan.

Edit, het staat er nog steeds:
Ga er maar vanuit dat ze bedoelen dat de Sync 3 alleen is als je navigatie afneemt via Ford en dus een andere Sync module er in krijgt...

[...]

Hier begin ik liever zelf niet aan omdat het een lease auto is.

Is er überhaupt een mogelijk om bugs e.d. te melden bij Ford of kan dit alleen via de garages?
Het kan dus niet.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Dylan93
Refereer je hiermee naar het handmatig updaten van de Sync software of het melden van problemen over het Sync systeem bij Ford? Of beiden ? :+

• SniperGuy
Ankh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Het is ook geen Sync 2.5 systeem: officieel bij Ford heet het: MFD systeem (maar het is inderdaad geen sync3.x systeem)

Je hebt ook een nog meer uitgekleed scherm op de Fiesta: DM4 TFT voor SYNC II
Wel sync2 in de naam, maar niet te vergelijken met het sync2 wat gebruikt werd tussen grofweg 2012 en 2015 en is te herkennen aan de 6 foeilelijke voorkeursknoppen naast het scherm.

• deltaVsquared
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-09 13:00
replica17 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:58:
Iemand nog aanraders voor goede vloermatten, liefst rubber, op maat voor mijn Ford Fiesta 2018?
Ford maakt rubber vloermatten voor de Fiesta. Voor: https://www.ford-accessoi...78?model=fiesta&year=2017 en achter: https://www.ford-accessoi...89?model=fiesta&year=2017

Gratis Henk

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

SniperGuy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Het is ook geen Sync 2.5 systeem: officieel bij Ford heet het: MFD systeem (maar het is inderdaad geen sync3.x systeem)

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij is de MFD nog ouder...
Anyhoe hier staat het nog uitgelegd, het is toch echt een 2.5 systeem:
https://forum.fiestaclub....erschil-sync-25-en-sync3/

En hier de link naar de enige website van Ford waar ze er over praten:
https://www.ford.com.br/s...te/sync/comparativo-sync/

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Dylan93 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

Refereer je hiermee naar het handmatig updaten van de Sync software of het melden van problemen over het Sync systeem bij Ford? Of beiden ? :+
Het updaten van het systeem haha.
Het was meer een waarschuwing dat je daar niet zelf mee moet knoeien (obv de sync link).

• Dylan93
Ankh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:54:
[...]

Wat maakt Ford het lekker ingewikkeld, ik heb bijvoorbeeld wel Emergency Assistance (noodnummer bellen als een telefoon gekoppeld is) erin zitten die ik volgens beide links van jou niet zou moeten hebben.

Om terug te komen op een eerdere vraag, is het mogelijk om ergens anders dan bij de garage problemen met het Sync systeem te melden en hopelijk wat gedaan te krijgen? Ik kan op de Ford website alleen een generieke contact pagina vinden waar je kunt mailen.

Overigens heb ik zojuist met de iPhone van een collega het probleem ook gereproduceerd, het ligt dus niet specifiek aan mijn telefoon, niet dat ik dat verwachtte maar toch om het één en ander uit te sluiten.

[Voor 10% gewijzigd door Dylan93 op 03-08-2021 13:08]

• Citroentjuh
Dylan93 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Ik heb inderdaad geen navigatie in de auto zelf. Die "Windows" kleurtjes is wel een wallpaper die ik kan selecteren.

[...]

Jij herkent je ook niet in problemen met Apple Carplay? Mits je dat überhaupt gebruikt natuurlijk.
Ik gebruik dagelijks CarPlay, oa voor navigatie van TomTom. Werkt meestal prima, maar soms start hij niet en dan moet ik resetten. Dat is irritant, maar over het algemeen ben ik eigenlijk wel tevreden en blij met de CarPlay functies.

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Dylan93 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Wat maakt Ford het lekker ingewikkeld, ik heb bijvoorbeeld wel Emergency Assistance (noodnummer bellen als een telefoon gekoppeld is) erin zitten die ik volgens beide links van jou niet zou moeten hebben.
Overigens heb ik een losse module voor EA. En bij jou werkt het dus alleen als er een telefoon is aangekoppeld. Dat is het verschil.
Om terug te komen op een eerdere vraag, is het mogelijk om ergens anders dan bij de garage problemen met het Sync systeem te melden en hopelijk wat gedaan te krijgen? Ik kan op de Ford website alleen een generieke contact pagina vinden waar je kunt mailen.
Volgens mij was er iemand in Mach-E topic die contacten had bij Ford. Eventueel zelf Ford Nederland bellen?

• SniperGuy
Ankh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:54:
[...]

MFD is inderdaad heel oud, maar dit is een nieuwere versie. Ford noemd het in ieder geval nog zo (lees: MFD) in de onderdelenlijst van de huidige generatie Fiesta :)
Dat het ze het in de catalogus Sync noemen is alleen maar om de consument voor de gek te houden :P

[Voor 9% gewijzigd door SniperGuy op 04-08-2021 16:47]

• mrfatmen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09:18
Wie kan mij helpen?

Ben vandaag van mijn oude Focus overgestapt op een Kuga van vorig jaar.
En nu wil ik ook mijn dashcam gaan omzetten. Maar las ergens dat de Kuga andere zekeringen gebruikt namelijk micro.
Echter bestaat er mini-low (welke ze micro noemen) en micro2 en 3.
Denk kijk vandaag gelijk even welke ik nodig hebt echter kom ik niet bij de zekeringen onder het dashbord kastje.

Zie wel de kap welke er overheen zit (met het zekering logo) maar krijg deze niet los.
Hoe moet ik deze los krijgen?

Helaas is er geen handleiding geleverd en is de internetversie te beperkt om dit uit te leggen.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• edarke
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 19-09 17:04
[...]

Wel grappig dat jij met z'n scherm sync 2.5 hebt, mijn fiesta connect is uit 2017 (eerste MK8) ook met z'n scherm en geen navigatie maar wel met sync 3.0 (het is wel een Duitse import auto misschien dat dat het schil maakt?

Heb nu zelfs via de Cyanlabs update de laatste versie van 3.4 erop _/-\o_

@Citroentjuh is die Sync 2.5 dan nog gebaseerd op Microsoft Auto 4.0 software?

[Voor 12% gewijzigd door edarke op 06-08-2021 22:13]

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Ik kwam er vandaag achter dat een 2017 Focus geen tankdop heeft, en de klep zonder sleutel te openen is. Ook las ik dat dit bij "verkeerd" tanken (zeg met een jerrycan) of als je de slang er niet diep genoeg in doet ervoor zorgt dat de benzine bij je voeten terechtkomt i.p.v. in de tank.
Hoe is dit in de praktijk? Ik heb liever niet dat mijn tankdop zomaar open te maken is, en een draaidop erop voelt ook wel zo veilig.

• Citroentjuh
RemcoDelft schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:49:
Ik kwam er vandaag achter dat een 2017 Focus geen tankdop heeft, en de klep zonder sleutel te openen is. Ook las ik dat dit bij "verkeerd" tanken (zeg met een jerrycan) of als je de slang er niet diep genoeg in doet ervoor zorgt dat de benzine bij je voeten terechtkomt i.p.v. in de tank.
Hoe is dit in de praktijk? Ik heb liever niet dat mijn tankdop zomaar open te maken is, en een draaidop erop voelt ook wel zo veilig.
Dit is het easy fuel systeem van ford en wat ik begrepen heb is het wel beveiligd van binnenuit

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:09
Er zitten twee kleppen in, degene die je ziet aan de buitenkant en nog een dieper in de "buis"

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• stijn014
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:26
Nadeel van het easy fuel systeem is wel dat je enkel kan tanken aan een pomp die aan de kant van je tankklep staat. Je moet redelijk recht voor de opening staan om de vulmond er in te krijgen.

• JohanKupers
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

stijn014 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:42:
Nadeel van het easy fuel systeem is wel dat je enkel kan tanken aan een pomp die aan de kant van je tankklep staat. Je moet redelijk recht voor de opening staan om de vulmond er in te krijgen.
Ik heb al verschillende keren via de 'verkeerde' kant getankt en nog nooit problemen gehad met het vullen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:09
Same, geen issue mee. Al is "aan de goede kant" wel gewoon minder gedoe.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:33

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JohanKupers schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:58:
[...]

Ik heb al verschillende keren via de 'verkeerde' kant getankt en nog nooit problemen gehad met het vullen.
Same here, al ga ik eigenlijk nooit met de verkeerde kant aan de pomp staan, want dat is ook om andere redenen gewoon irritant.

ping 127.212.23.124

• stijn014
Ik deed het vroeger ook enkel bij drukte. Al licht het volgens mij ook wel meer aan het tankstation dan aan Ford. De slang is gewoon een stukje te kort

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:18

OmeJoyo

This is me

RemcoDelft schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:49:
Is al sinds 2010 bij vele Fords, zou niet meer anders willen. De constructie is veiliger dan een klassiek slot. De meeste tankdoppen en klepjes zijn met licht geweld zo te openen. Al snijden ze ook rustig een leiding door als die bereikbaar is.

Er zit een speciale vultuit bij als je moet vullen zonder pomp. Echter, Anno 2021 zonder brandstof komen te staan... Dan zit je toch wel echt niet meer op te letten met de enorme hoeveelheid meldingen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• BillSpaarbank
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Ik heb een Ford Mondeo diesel uit 2014 en van de een op andere dag werkt mijn cruise control niet meer. Ik zet de cruise control aan en druk op de set knop om hem te activeren. Hierna gaat de cruise control direct uit. Ik kan contact opnemen met de dealer, maar heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Iets wat ik zelf kan proberen, of toch maar gelijk even afspraak maken bij Ford?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:26
BillSpaarbank schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:02:
Ik heb een Ford Mondeo diesel uit 2014 en van de een op andere dag werkt mijn cruise control niet meer. Ik zet de cruise control aan en druk op de set knop om hem te activeren. Hierna gaat de cruise control direct uit. Ik kan contact opnemen met de dealer, maar heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Iets wat ik zelf kan proberen, of toch maar gelijk even afspraak maken bij Ford?
Ford Mondeo benzine uit 2010. Zelfde probleem. Dealer heeft het een keer gratis opgelost, maar na een paar maanden weer hetzelfde probleem.

Ik weet niet waar het probleem vandaan komt, maar ergens lijkt het erop dat als je 1 van de knoppen indrukt, de andere ook ingedrukt worden. Dus zodra je activeert, wordt de reset knop ook ingedrukt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

BillSpaarbank schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:02:
Dit probleem heb ik gehad met een S-Max. Zelfde stuur en techniek. De sleepring achter het stuur maakt dan slecht contact. Bij mij gebeurde dit vlak voor een lange vakantierit. Uit nood een flinke lading contactspray achter het stuur gespoten, en ook in de schakelaar. Probleem is daarna bij mij niet meer voorgekomen tot ik de auto ongeveer een jaar daarna inruilde.

• BillSpaarbank
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Timmert schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Dit probleem heb ik gehad met een S-Max. Zelfde stuur en techniek. De sleepring achter het stuur maakt dan slecht contact. Bij mij gebeurde dit vlak voor een lange vakantierit. Uit nood een flinke lading contactspray achter het stuur gespoten, en ook in de schakelaar. Probleem is daarna bij mij niet meer voorgekomen tot ik de auto ongeveer een jaar daarna inruilde.
Thanks! Dan ga ik dat proberen. Als dat niet werkt ga ik wel even langs de dealer.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• RemcoDelft
  • Nu online
Dank voor de antwoorden over de "rare" tankdop.
Nog een vraag: de 2017 Focus waar ik in heb gereden had een soort douche als ruitensproeier. Hierdoor wordt meteen de hele ruit in een nevel gehuld i.p.v. de 4 stralen die ik gewend ben, maar het zorgt er ook voor dat ik even niets kan zien. Is dat "normaal" en valt dat mee in de praktijk?

• toimoi
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 09:56
RemcoDelft schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:37:
Dank voor de antwoorden over de "rare" tankdop.
Nog een vraag: de 2017 Focus waar ik in heb gereden had een soort douche als ruitensproeier. Hierdoor wordt meteen de hele ruit in een nevel gehuld i.p.v. de 4 stralen die ik gewend ben, maar het zorgt er ook voor dat ik even niets kan zien. Is dat "normaal" en valt dat mee in de praktijk?
Ik was een soort van 'douche' gewend uit die twee sproeiers, dus vond die 4 vrij gerichte stralen in mijn FoFo mk1 juist raar :+ denk dat het verschilt waar je bekend mee bent. Mijn beeld is dat de 'douche' voor betere spreiding van de vloeistof zorgt.
En je hebt er zelf natuurlijk een hand in, als jij je zorgen maakt is het bijv. in de drukke ochtendspits beter om even te wachten tot je stilstaat. Maar ik zou er persoonlijk echt geen problemen mee hebben. Even aan de radio pielen of naar je navigatie kijken zorgt er ook voor dat je even niks ziet van de weg, als het goed is werken je wissers ook en moet je na een tel alweer kunnen zien :*)

Zo'n 'douche' is sowieso beter dan het systeem van mijn huidige auto, waarbij ze bedacht hebben dat de vloeistof langs de ruitenwisser verspreid wordt. Dat werkt niet op de snelweg, waar ik het meeste rij, dus ik zit 9/10 keer achter een half schone voorruit :X doe mij maar die 'douche'!

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:47

B2

wa' seggie?

Gisteravond ging het motormanagement lampje knipperen van mijn Ford Focus Station uit 2009. Kon de laatste kilometer naar huis nog wel rijden, maar kon merken dat deze niet meer optimaal liep.
ANWB erbij gehad, conclusie bobine niet goed meer. Ondanks de inspanning van de wegenwacht was er op zaterdagavond nergens in de omtrek meer een vervangende bobine te krijgen, ook wel logisch natuurlijk.

Nu staat de auto thuis, en zou ik hem maandag naar een garage kunnen brengen. Echter dat klusje om die bobine te vervangen zag er zo simpel uit (5 kabels en 4 schroeven) dat ik denk dat als leek eigenlijk wel zelf te kunnen.

Is het echt zo simpel als het lijkt? Als ik de kabels markeer op welke plek ze zitten, foto’s neem e.d. en dan bv bij Brezan een gelijke bobine kan krijgen? Als ik een beetje op internet kijk kost een bobine maximaal 50 euro, bij de garage ben ik zeker weer 150 kwijt, als het niet meer is. Of moet ik er niet aan beginnen om dit zelf te proberen?

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-09 20:02

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

B2 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:11:
Gisteravond ging het motormanagement lampje knipperen van mijn Ford Focus Station uit 2009. Kon de laatste kilometer naar huis nog wel rijden, maar kon merken dat deze niet meer optimaal liep.
ANWB erbij gehad, conclusie bobine niet goed meer. Ondanks de inspanning van de wegenwacht was er op zaterdagavond nergens in de omtrek meer een vervangende bobine te krijgen, ook wel logisch natuurlijk.

Nu staat de auto thuis, en zou ik hem maandag naar een garage kunnen brengen. Echter dat klusje om die bobine te vervangen zag er zo simpel uit (5 kabels en 4 schroeven) dat ik denk dat als leek eigenlijk wel zelf te kunnen.

Is het echt zo simpel als het lijkt? Als ik de kabels markeer op welke plek ze zitten, foto’s neem e.d. en dan bv bij Brezan een gelijke bobine kan krijgen? Als ik een beetje op internet kijk kost een bobine maximaal 50 euro, bij de garage ben ik zeker weer 150 kwijt, als het niet meer is. Of moet ik er niet aan beginnen om dit zelf te proberen?
Dit is prima zelf te doen! Heb het bij mijn eigen Focus ook wel eens gedaan, is inderdaad 4 schroeven en 5 kabels. Kijk wel even of je huidige bobine een hitteschild heeft, en koop anders de variant met, die van mij was door gebrek daaraan krokant gebakken. Ik was destijds ook gelijk voor nieuwe bougies en kabels gegaan, maar dat was onderdeel van uitsluiten waar het probleem zat.

Alles zit er al weer 6 jaar en 90.000 km in en doet zijn werk nog probleemloos. Ik heb de auto toevallig voor een beurt weggebracht vanmorgen en de garage gaf aan dat ie nog nooit nieuwe bougies had gestoken bij m'n auto. Hoor vanmiddag wel hoe ze er aan toe waren :p

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Zag dat er voor mijn 2018 Fiesta weer een navigatie update klaar staat. Binnenkort maar eens installeren.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:33

Kraz

Saving the world

JohanKupers schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:40:
Zag dat er voor mijn 2018 Fiesta weer een navigatie update klaar staat. Binnenkort maar eens installeren.
Nieuwe model uit 2018? (die heb ik ook nml :) )

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Kraz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Nieuwe model uit 2018? (die heb ik ook nml :) )
Ja, een Mk8 versie

⛔ Trackers of betalen ⛔

• SniperGuy
JohanKupers schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:40:
Dat zullen denk ik de F10 kaarten zijn (ongeveer 8GB) :)
Voor de MK3.2 Focus met Sync3 staan die ook klaar (24GB) maar die is met geen mogelijkheid te downloaden, website blijft hangen op "please wait..." en ik krijg geen download knop/link :(

• aapjuh99
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:44
Zojuist bevestiging vanuit zowel de Ford dealert als de leasemaatschappij dat door de productiestop van de Mondeo per 2022, er korting is verwerkt en het Drivers Assistance Pack erbij wordt geleverd :9~
aapjuh99 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:36:
Sinds vorige week staat mijn Ford in bestelling bij de dealer. De verwachte leverweek op dit moment is week 44.

Ik ben opgegroeid in een Ford Mondeo familie, vandaar dat mijn keuze dan ook vrij gemakkelijk was.

Ik heb gekozen voor de volgende variant:
  • Ford Mondeo Hybrid Wagon ST-line
  • Moondust Silver
  • Leren bekleding
  • Winterpack
Op de website van Ford las ik dat je je auto met de 'FordPass' app kunt verbinden om zo inzicht te krijgen in het verbruik, maar ook andere functies kunt uitvoeren. Heeft iemand hier ervaring mee?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• hotymoty
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-09 12:49
Heeft iemand ervaring met de recente Fiesta’s (Titanium) op lange afstanden? Zijn de stoelen een beetje goed?

Ik las ook dat mensen storen aan de lage toeren bij de turbo motor en dat de auto helemaal trilt. Klopt dit?

• ErikG2
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:17
hotymoty schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:13:
Heeft iemand ervaring met de recente Fiesta’s (Titanium) op lange afstanden? Zijn de stoelen een beetje goed?

Ik las ook dat mensen storen aan de lage toeren bij de turbo motor en dat de auto helemaal trilt. Klopt dit?
De stoelen van de laatste generatie weet ik niet, maar de lage toeren zijn eenvoudig op te lossen door een versnelling lager te rijden. Zo rij ik pas in de 4e versnelling boven de 60 en in zijn 5 boven de 90, zo heb je nergens last van en de auto rijdt nog steeds erg zuinig. Punt is dat de motor 1500 toeren draait als je 50 rijdt in zijn 4 en 80 in zijn 5, dat is niet fijn rijden.

• hotymoty
ErikG2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:36:
[...]

De stoelen van de laatste generatie weet ik niet, maar de lage toeren zijn eenvoudig op te lossen door een versnelling lager te rijden. Zo rij ik pas in de 4e versnelling boven de 60 en in zijn 5 boven de 90, zo heb je nergens last van en de auto rijdt nog steeds erg zuinig. Punt is dat de motor 1500 toeren draait als je 50 rijdt in zijn 4 en 80 in zijn 5, dat is niet fijn rijden.
Hoe doe je dat op de snelweg met 100? Toch in zijn 6?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb de vorige gereden, uit 2014. 50 in zijn 3 idd, zoals ik dat ooit geleerd heb. Maar ik ben vast een oud mannetje. Lange afstanden waren voor ons geen probleem, in tegendeel. Wat een onderstel. We zijn ermee naar Tsjechië geweest, ging prima. De nieuwe versie verwacht ik van dat die nog beter is.

Oh, en die had een vijfbak..

ping 127.212.23.124

• Citroentjuh

Ik heb de laatste versie van de fiesta titanium en ben over de stoelen erg tevreden. Langste rit tot nu toe was naar de Ardennen. Ik heb geen last van de lage toeren, maar hij kan soms wel wat trillen ja, dan schakel ik even terug. Maar 100 op de snelweg in zijn 6 is geen enkel probleem.

• ErikG2
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:17
hotymoty schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:56:
[...]

Hoe doe je dat op de snelweg met 100? Toch in zijn 6?
Die van mij heeft een 5-bak, maar het gaat om de toeren, hou het boven de 2000 en het rijdt heerlijk.

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

ErikG2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:07:
[...]

Die van mij heeft een 5-bak, maar het gaat om de toeren, hou het boven de 2000 en het rijdt heerlijk.
100 in zijn 6 gaat ook prima, dan zit je ook net boven de 2000 toeren. En als voordeel nog minder brandstof gebruik. :p

Maar inderdaad, niet teveel doen met de meldingen van het systeem dat je moet opschakelen. Gewoon ervoor zorgen dat je net boven de 2000 toeren zit, dan rijd die het fijnst.

[Voor 21% gewijzigd door JohanKupers op 31-08-2021 08:12]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• wuzzy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:54
pjottum schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:58:
[...]

Ik heb de vorige gereden, uit 2014. 50 in zijn 3 idd, zoals ik dat ooit geleerd heb. Maar ik ben vast een oud mannetje. Lange afstanden waren voor ons geen probleem, in tegendeel. Wat een onderstel. We zijn ermee naar Tsjechië geweest, ging prima. De nieuwe versie verwacht ik van dat die nog beter is.

Oh, en die had een vijfbak..
Deze heb ik ook momenteel. 60 in z'n 3 wil die van mij nog zonder gebrom doen, maar je moet niet ineens willen accelereren. Lange afstanden inderdaad totaal geen probleem. Stoelen zitten heerlijk en zoeft zonder problemen 130 terug in de late avondjes. Krijg bijna spijt dat ik hem weg ga doen, maar de volgende wordt een Puma dus in principe hou ik het fiesta platform.

• stijn014
JohanKupers schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Maar inderdaad, niet teveel doen met de meldingen van het systeem dat je moet opschakelen.
Letterlijk de woorden van de dealer toen ik mijn FIesta ging afhalen :)

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

wuzzy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Deze heb ik ook momenteel. 60 in z'n 3 wil die van mij nog zonder gebrom doen, maar je moet niet ineens willen accelereren. Lange afstanden inderdaad totaal geen probleem. Stoelen zitten heerlijk en zoeft zonder problemen 130 terug in de late avondjes. Krijg bijna spijt dat ik hem weg ga doen, maar de volgende wordt een Puma dus in principe hou ik het fiesta platform.
Ik heb hem vervangen door een Focus van nu met meer vermogen en bijna alle opties en die rijdt heerlijk, maar niet zo, eh, nimble en direct als de Fiesta. Focus zit ook steviger, de stoelen die ik erin heb zitten hadden iets minder stevig mogen zijn.

Motortje was ook prima: met een aanhanger vol bielzen en 3 volwassen in de auto reed ie zo weg, geen enkel probleem.

ping 127.212.23.124

• hotymoty
De vraag over de stoelen komt uit de situatie dat ik nu met mijn Polo Comfortline uit 2018 na 45 a 60 min echt last krijg van onderrug. Ik rijd best wel grote afstanden en dat is wel echt heel vervelend.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 14:23

amphora

Websites & Fotografie

Twee jaar geleden mee naar Spanje gereden, nergens last van gehad en ik ben erg gevoelig voor rugklachten (iets met postuur). En wel meerdere lange ritten trouwens want ik hou van auto vakanties in de bergen.

50 rijden doe ik m'n Fiesta MK8 in z'n 3 of 4, afhankelijk of ik cruise control aan heb of niet. 60 sowieso 4, 70 meestal al 5, en 80 met CC al in z'n 6. Ja, dit is ongeveer wat het ford systeem ook suggereert die vind 1500 toeren blijkbaar ideaal en met CC werkt dat voor mij ook prima. Die van mij is wel gechipt tot 145pk, wellicht maakt dat nog iets uit.

[Voor 8% gewijzigd door amphora op 31-08-2021 11:34]

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

U vraagt of rijden in laag toerental in de hoogst mogelijk versnelling schadelijk is. U haalt als voorbeeld aan 60-70km/uur in de vijfde versnelling maar mét vermelding van een constante snelheid. Het verhaal van de garagemonteurs is zeker van toepassing wanneer je ook vanuit een laag toerental wil gaan accelereren maar ook variërend in snelheid.

Laag toerental
Bij veel moderne auto's met een hoog koppel (trekkracht) bij laag toerental is er het grote gevaar dat het behalen van een zo gunstig mogelijk verbruik strijdig is met wat technisch verantwoord is. Doelbewust alléén maar proberen in een zo laag mogelijk toerental te rijden is wat mij betreft verkeerde zuinigheid. Dat is niet alleen meer belastend voor de draaiende delen van bak en motor maar zorgt ook vaak voor meer inwendige vervuiling van de motor.

Juist in een laag toerengebied wordt er vanwege emissiedoeleinde gebruik gemaakt van uitlaatgasrecirculatie (EGR) met vaak inwendige vervuiling en op termijn buitensporig hoog olieverbruik als gevolg. Bij veel moderne gedownsizde benzinemotoren met turbo is dit écht een serieus probleem. Dat geldt overigens ook voor zuinige dieseltjes die alleen voor korte ritjes worden ingezet. Het herstel is financieel vaak een fikse aanslag op je portemonnee.

Verantwoorde manier
Het is natuurlijk niet per definitie uit den boze zo te rijden. Maar wel zoveel mogelijk op een verantwoorde manier. Allereerst met een motor op bedrijfstemperatuur, onder zo min mogelijk belastende omstandigheden. Kies er met enige regelmaat ook voor om bijvoorbeeld op de invoegstrook van de snelweg eens stevig door te accelereren alvorens op te schakelen. Schroom niet om af en toe boven de 3000 toeren te komen.

Hopelijk helpt deze uitleg u op een bewuste manier de auto gebruiken. Enerzijds gebruikmakend van de lage CO2 uitstoot maar met respect voor de techniek.

bron

⛔ Trackers of betalen ⛔

• hotymoty
Dank je voor alle informatieve antwoorden! Op lange afstanden is het met de Fiesta wel goed te verduren dus.

Nog twee vraagjes:

- Gebruiken jullie de lendesteun? Hoe is dat?
- Ervaren jullie al enige vorm van kraakjes of rammeltjes in het dashboard?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hotymoty schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:42:
Dank je voor alle informatieve antwoorden! Op lange afstanden is het met de Fiesta wel goed te verduren dus.

Nog twee vraagjes:

Welke heb je eigenlijk op het oog? Ik had dus ongeveer deze: https://www.automobile-ca...coboost_100_titanium.html

ping 127.212.23.124

• hotymoty
Nee ik heb het over de meest recente Fiesta's. Dus vanaf 2017 (MK8). Jij hebt MK7 als ik het goed heb.

• wuzzy
hotymoty schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:42:

Nog twee vraagjes:

Lendesteun heeft die van mij niet, stoelen ondersteunen de lenden goed genoeg in ieder geval. Armsteun is er later in gezet geloof ik en die gebruik ik vrijwel altijd, inmiddels onmisbaar eigenlijk. Mijn dashboard is nog helemaal top, prima afwerking. Enige wat los is geraakt is een roostertje aan de linkerzijde, buiten zicht. Die valt er soms uit als ik de deur open doe. Kwestie van beetje lijm en hij zit weer vast, maar ben ik te lui voor :+

Gaat bij mij dus ook om een 2014 Fiesta Titanium, de afwerking van de nieuwe modellen is al weer beter.

• Citroentjuh
wuzzy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:01:
[...]

Lendesteun heeft die van mij niet, stoelen ondersteunen de lenden goed genoeg in ieder geval. Armsteun is er later in gezet geloof ik en die gebruik ik vrijwel altijd, inmiddels onmisbaar eigenlijk. Mijn dashboard is nog helemaal top, prima afwerking. Enige wat los is geraakt is een roostertje aan de linkerzijde, buiten zicht. Die valt er soms uit als ik de deur open doe. Kwestie van beetje lijm en hij zit weer vast, maar ben ik te lui voor :+

Gaat bij mij dus ook om een 2014 Fiesta Titanium, de afwerking van de nieuwe modellen is al weer beter.
In de nieuwe titanium is de middenarmsteun standaard. En ik vind het nieuwe dashboard ook best mooi, met name het nieuwe scherm voor navigatie en radio. Niets bijzonders maar wel gewoon degelijk en overzichtelijk.

• RemcoDelft
  • Nu online
Wat te denken van deze auto? https://www.carnext.com/n...ord/focus/wf06-ga03-31u9/
Vorige week was de prijs 10.400, nu 9.400. Bijna 5,5 jaar oud, bijna 160.000 km. Voor de prijs een leuke auto waarbij het niet al te veel pijn doet als tokkies hier in de wijk parkeerschade veroorzaken zonder het te melden (1-2x per jaar).
Maar dan de onderhoudsgeschiedenis: 13 keer een "Electrische storing", waarbij de auto veel verschillende garages heeft gezien. Dit begon bij 70.000 km en loopt als een rode draad door de onderhoudsgeschiedenis.
Maar aan de andere kant: als ik dezelfde auto elders zou kopen, zou ik de hele onderhoudsgeschiedenis niet eens zien. Koop ik hiermee een probleemauto? Bij mijn huidige veel oudere FoFo heb ik nog nooit een motorstoringslampje gezien.

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

RemcoDelft schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:36:
Wat te denken van deze auto? https://www.carnext.com/n...ord/focus/wf06-ga03-31u9/
Vorige week was de prijs 10.400, nu 9.400. Bijna 5,5 jaar oud, bijna 160.000 km. Voor de prijs een leuke auto waarbij het niet al te veel pijn doet als tokkies hier in de wijk parkeerschade veroorzaken zonder het te melden (1-2x per jaar).
Maar dan de onderhoudsgeschiedenis: 13 keer een "Electrische storing", waarbij de auto veel verschillende garages heeft gezien. Dit begon bij 70.000 km en loopt als een rode draad door de onderhoudsgeschiedenis.
Maar aan de andere kant: als ik dezelfde auto elders zou kopen, zou ik de hele onderhoudsgeschiedenis niet eens zien. Koop ik hiermee een probleemauto? Bij mijn huidige veel oudere FoFo heb ik nog nooit een motorstoringslampje gezien.
Even los van waarde en leeftijd, maar een 'elektrische storing' kan natuurlijk van alles zijn tussen het vervangen van een lampje tot het verwijderen van de kabelboom.. 13 keer lijkt me redelijk veel maar nogmaals, 5 jaar oud en +/- 160k km op de klok.. elk jaar 2 lampjes en je bent er al bijna.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• RemcoDelft
  • Nu online
Ik denk niet dat het lampjes waren:
Mot man compute - Electrische storing - Controleren
Boordcomputer - Electrische storing - Vervangen
Telefoonhouder - Electrische storing - Vervangen
Bedrading - Electrische storing - Vervangen
Lambdasonde - Electrische storing - Vervangen
Mot man compute - Electrische storing - Vervangen
Mot man compute - Electrische storing - Vervangen
Radio/CD speler - Werkt niet - Vervangen

Ik neem aan dat het Mot man staat voor Motor management computer. Die is 2 keer vervangen, bedrading en boordcomputer 1 keer, en de Lambdasonde is 3 keer vervangen.
Als het daarmee opgelost is zou het een hele leuke auto zijn, maar als het probleem nog ergens zit staat-ie straks weer 5 keer in 3 maanden bij de garage.

[Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 01-09-2021 10:28]

• wuzzy
@RemcoDelft Ik zou m'n handen er niet aan branden als deze auto de afgelopen 5,5 jaar al 13 keer bij de garage is geweest hiervoor. Bijna 3x per jaar.

• GekkeRipper
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:19
Lekker laten staan inderdaad. Die elektrische spoken kunnen zomaar weer opduiken. Dan is het vaak maar gokken wat er vervangen moet worden om het probleem te verhelpen. En als het dat niet was dan vervangen ze weer iets anders. Zie het voorbeeld van de historie van deze auto.

• hotymoty
Hoe zien jullie dat? Kan je dat ergens online vinden bij het zoeken van een auto?

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:26
hotymoty schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:49:
Hoe zien jullie dat? Kan je dat ergens online vinden bij het zoeken van een auto?
Even doorklikken op de carnext website.

Meeste auto aanbieders bieden dat niet aan. Carnext wel omdat het allemaal hun 'eigen' (leaseplan) auto's zijn.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• hotymoty
evleerdam schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:09:
[...]

Even doorklikken op de carnext website.

Meeste auto aanbieders bieden dat niet aan. Carnext wel omdat het allemaal hun 'eigen' (leaseplan) auto's zijn.
Dank je wel!

Nog een vraagje: hoe ervaren jullie Sync3 (Fiesta) in combinatie met Apple Carplay? Ik lees dat dat soms niet helemaal lekker samenwerkt? Of is dat kul?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hotymoty schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:57:
[...]

Dank je wel!

Nog een vraagje: hoe ervaren jullie Sync3 (Fiesta) in combinatie met Apple Carplay? Ik lees dat dat soms niet helemaal lekker samenwerkt? Of is dat kul?
Misschien moet je gewoon niet alles wat op internet staat geloven (zoals dit bericht) en een afspraak bij je lokale dealer maken en een rondje gaan rijden?

ping 127.212.23.124

• Citroentjuh
hotymoty schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:57:
[...]

Dank je wel!

Soms start het systeem niet direct bij iPhone aankoppelen. Meestal gaat dit wel goed. Als het eenmaal werkt werkt het prima, ben er tevreden over. Kan wellicht ook nog per apps die je gebruikt verschillen. Ik gebruik TomTom go voor navigatie en dat werkt prima en daarnaast vaak spotify, werkt allemaal soepel.

• Trasos
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Hier precies dezelfde ervaring met mijn 12pro en Fiesta Mk8.
Heel soms start CarPlay niet op, even de stekker eruit en erin is dan voldoende.
Dan werkt het gewoon goed.

Heb nu sinds november ook twee keer gehad dat de navigatie mijn locatie niet goed had. Dan zag ik op de kaart dat ik nog thuis gepositioneerd was, terwijl dat dus helemaal niet zo was.

Het is nog niet feilloos, maar in de praktijk meer dan prima.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-09 18:14
Ik ben me aan het oriënteren voor een vervanger van mijn Focus 1.6 TDCi (mk 2.5) station. Naar verwachting ga ik veel minder km rijden, dus ik maak de overstap naar benzine (met tegenzin, diesel rijdt heerlijk). Nu zit ik te denken aan een Focus station 1.6 Ecoboost (150-182 pk) uit 2017 of 2018 met niet te veel km op de teller. Misschien import uit Dld als in Nld niets te vonden is. Zijn er nog speciale dingen om op te letten?

• pjotrski71
  • Laatst online: 17:24
Mijn ervaring met CarPlay is eigenlijk best goed, ik gebruik een CPLAY2air module in mijn Ford Puma (2021). Die koppelt draadloos, telefoon op de draadloze oplaadplek, CPLAY2air module zit in de middenconsole. Duurt ong. 7 sec. voordat ik CarPlay in beeld zie.
Gebruik alleen de standaard Kaarten app van Apple en Flitsmeister.

• henkklaas1994
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 21-09 22:47
Hallo allemaal!

Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuwe Fiesta (Titanium MK8) uit 2017. Vriend van mij zegt dat de auto na verloop van tijd verschillende rammels laat horen en ook kraakt. Dat heeft hij iig in de nieuwste Focus.

Merken jullie dat ook? Of is dat onzin wat hij zegt?

Dank allen!

• GekkeRipper
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:19
Fords willen wel eens wat rammeltjes in het interieur ontwikkelen. Als je daar allergisch voor bent zijn er misschien betere merken. Maar over het algemeen kan dat bij iedere auto gebeuren. Kraken mag nooit gebeuren.

• henkklaas1994
GekkeRipper schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:41:
Fords willen wel eens wat rammeltjes in het interieur ontwikkelen. Als je daar allergisch voor bent zijn er misschien betere merken. Maar over het algemeen kan dat bij iedere auto gebeuren. Kraken mag nooit gebeuren.
Dat is uiteraard waar. Ik dacht: misschien hebben meer mensen hier merkbaar last van. Ook om te zien hoe vaak zoiets voorkomt.

• wuzzy
@henkklaas1994 Ik heb er totaal geen last van in mijn 2014 Fiesta titanium. Maar misschien ben ik gewoon heel netjes met m'n auto? Ik zie niks wat rammelt of los kan laten.

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:08
henkklaas1994 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:15:
Hallo allemaal!

Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuwe Fiesta (Titanium MK8) uit 2017. Vriend van mij zegt dat de auto na verloop van tijd verschillende rammels laat horen en ook kraakt. Dat heeft hij iig in de nieuwste Focus.

Dank allen!
Ja hoor,vooral het koppelingspedaal en de versnellingsbak kan geluid maken tijdens het schakelen.

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:55
Hallo allemaal!

Dank allen!
Wij hebben het nieuwste model en die kraakt eigenlijk alleen bij het panorama dak. Dat is echt een dingetje bij de Focus, als je daar niet tegen kan dan moet je dat zeker niet nemen. Ons boeit het echt niet.

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 19:33
Wij hebben sinds kort een Focus Wagon uit 2019 en het enige kraakje wat ik hoor is van het kinderzitje met Isofix platform van de jongste. Daarvoor hebben we 9 jaar in een Fiesta Mk7 gereden en nooit last van gekraak gehad.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• henkklaas1994
Ik had het ook over Fiesta vanaf 2017. Ik vroeg me af of sommige mensen met dit model ook last hadden van kraakjes of rammels. Iemand die mij van info kan voorzien?

• mrdemc
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
henkklaas1994 schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:41:
Ik had het ook over Fiesta vanaf 2017. Ik vroeg me af of sommige mensen met dit model ook last hadden van kraakjes of rammels. Iemand die mij van info kan voorzien?
Ik rijd de Ford Fiesta ST-line 2018 en heb geen last van kraakjes of rammeltjes :)
Vanaf 2017 is 2017 en later, maar als je specifiek die uit 2017 bedoelt, dan kan ik dat ook niet beantwoorden.

[Voor 13% gewijzigd door mrdemc op 06-09-2021 22:09]

• djidee
  • Laatst online: 18:03

djidee

Mr. Slungel

Hallo allemaal!

Dank allen!
Hier een Focus uit begin 2020, geen rammel/kraak hier. Is ook veel stiller dan de 2017 Mondeo die ik ervoor had, of de 2009 Fiesta van ega.

"Mekker, blaat"

• nuffy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:58
hansvk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:01:
Ik ben me aan het oriënteren voor een vervanger van mijn Focus 1.6 TDCi (mk 2.5) station. Naar verwachting ga ik veel minder km rijden, dus ik maak de overstap naar benzine (met tegenzin, diesel rijdt heerlijk). Nu zit ik te denken aan een Focus station 1.6 Ecoboost (150-182 pk) uit 2017 of 2018 met niet te veel km op de teller. Misschien import uit Dld als in Nld niets te vonden is. Zijn er nog speciale dingen om op te letten?
Het nieuwe model >2018 is een stuk ruimer van binnen mocht dat belangrijk zijn.

Vaak ( parallel ) import met deze auto's als huur auto's ( op vliegvelden bijv ) dan komen ze na een half jaar naar NL voor de nieuwprijs . Hoeft niet persee slecht te zijn maar je ziet veel schades deukjes krassen op auto met <10K km. Dus letten op nieuwe kentekens + dealers fotograferen de boekjes vaak niet

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13:09
Waarom is de nieuwe Ford Focus met ST lijn uit 2019 veel goedkoper dan een uit 2020 ? (occasion prijzen).

Dit zou niks met afschrijving te maken moeten hebben want bij andermerk auto's scheelt het 2\3 duizend euro hooguit maar bij Ford zie ik een verschil van bijna 8 duizend.

Alsof de 2019 versie heel anders is dan de 2020 ? Terwijl het dezelfde type auto is.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ThaddeusX schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:30:
Waarom is de nieuwe Ford Focus met ST lijn uit 2019 veel goedkoper dan een uit 2020 ? (occasion prijzen).

Dit zou niks met afschrijving te maken moeten hebben want bij andermerk auto's scheelt het 2\3 duizend euro hooguit maar bij Ford zie ik een verschil van bijna 8 duizend.

Alsof de 2019 versie heel anders is dan de 2020 ? Terwijl het dezelfde type auto is.
KMs, staat, motor, nieuwprijs. Kan ook zijn dat de ene uit Dlnd komt en de andere niet, het kan zijn dat de ene een automaat heeft en de andere niet.

Het zou helpen als je linkjes naar de occasions had...

ping 127.212.23.124

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:08
In 2020 is er nog een update geweest toch? Alles is toen titanium x,st line x etc geworden?

• Trasos
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ik weet niet of het ook voor de Focus geldt, maar bij de Fiesta was ST-line in het begin op basis van het basismodel. Later is dit veranderd en is de Titanium-uitvoering als basis gaan gelden. Het standaard uitrustingsniveau is dus een stuk omhoog gegaan.

• Citroentjuh
Trasos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:28:
Ik weet niet of het ook voor de Focus geldt, maar bij de Fiesta was ST-line in het begin op basis van het basismodel. Later is dit veranderd en is de Titanium-uitvoering als basis gaan gelden. Het standaard uitrustingsniveau is dus een stuk omhoog gegaan.
De basis uitvoering van de Fiesta is de Trend. Daar een iets hogere uitvoering van is de Connected. Daarna komt pas de Titanium en daar heb je dan weer een luxere variant Titanium X van. En pas daarboven komt de ST uitvoering.

• mrdemc
  • Nu online
Citroentjuh schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:58:
[...]

De basis uitvoering van de Fiesta is de Trend. Daar een iets hogere uitvoering van is de Connected. Daarna komt pas de Titanium en daar heb je dan weer een luxere variant Titanium X van. En pas daarboven komt de ST uitvoering.
Jij hebt het over de ST, maar daarnaast is er ook de ST-line. Dat zijn twee verschillende modellen. Ik weet niet hoe het zit met de 2020 versie maar kan me voorstellen dat het basismodel verschilt tussen die twee.

• Citroentjuh
mrdemc schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:02:
[...]

Jij hebt het over de ST, maar daarnaast is er ook de ST-line. Dat zijn twee verschillende modellen. Ik weet niet hoe het zit met de 2020 versie maar kan me voorstellen dat het basismodel verschilt tussen die twee.
Excuus ik had je vorige post verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat de Titanium de basis uitvoering van de nieuwe fiesta was geworden.

• mrdemc
  • Nu online
Citroentjuh schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:04:
[...]

Excuus ik had je vorige post verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat de Titanium de basis uitvoering van de nieuwe fiesta was geworden.
Het was niet mijn post ;) maar de uitleg was dat de titanium de nieuwe basisuitvoering was van de ST-Line.
Vanaf pagina 33 is dat eventueel te zien in deze brochure, dus als ik het goed begrijp lijkt het te kloppen wat @Trasos zegt. :)

Voor de focus lijkt het ook zo te zijn, maar is het wat lastiger te zien m.i.
https://www.ford.nl/conte...fs/FT-ford_focus_2019.pdf

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:46
mrdemc schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:36:
[...]

Het was niet mijn post ;) maar de uitleg was dat de titanium de nieuwe basisuitvoering was van de ST-Line.
Vanaf pagina 33 is dat eventueel te zien in deze brochure, dus als ik het goed begrijp lijkt het te kloppen wat @Trasos zegt. :)

Voor de focus lijkt het ook zo te zijn, maar is het wat lastiger te zien m.i.
https://www.ford.nl/conte...fs/FT-ford_focus_2019.pdf
Fiesta is de ST-Line hoger dan de Titanium. Bij de Focus zijn ze gelijk maar andere opties. De Focus Tit X heeft bijvoorbeeld een digitaal display en heeft in het interieur wat handige zaken die je op de ST-line X moet aanvinken. De ST-Line X heeft dan weer een sportief uiterlijk.

• DeeleNL
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:05
Vanmiddag ben ik bij Ford geweest voor mogelijk mijn volgende lease auto, de Focus ST line station. Ik wil erg graag LED koplampen (minimaal het dimlicht).

Weet iemand wat voor lichtbron er in de standaard koplampen zit? De optionele Full LED koplampen en de adaptieve LED koplampen drukken behoorlijk op het budet. Tot mijn verbazing leek het inderdaad richting de kleur van LED verlichting te gaan, terwijl het volgens de dealer toch echt om halogeen verlichting zou gaan.

Wie kan mij helpen? :)

• Kalevandaal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-09 19:50
@DeeleNL ik heb de ST-line 2019.
Heb niet de optie genomen met de verlichting (ook budget dingetje), dus rij met de standaard ‘halogeen’ in de rondte.
Heb er geen klagen over. Zit ook een automatische grootlichtsensor bij mij op (weet niet of dat bij het Tech pack zit of standaard is)

• Slingertj3
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:16
ik heb een fiesta zonder led. En focus st line station met full led. Zou niks anders meer willen dan de full
Led met auto groot licht etc. Helemaal geweldig
DeeleNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:58:
Vanmiddag ben ik bij Ford geweest voor mogelijk mijn volgende lease auto, de Focus ST line station. Ik wil erg graag LED koplampen (minimaal het dimlicht).

Weet iemand wat voor lichtbron er in de standaard koplampen zit? De optionele Full LED koplampen en de adaptieve LED koplampen drukken behoorlijk op het budet. Tot mijn verbazing leek het inderdaad richting de kleur van LED verlichting te gaan, terwijl het volgens de dealer toch echt om halogeen verlichting zou gaan.

Wie kan mij helpen? :)

• djidee
  • Laatst online: 18:03

djidee

Mr. Slungel

Mijn Focus Titanium Business heeft ook full led, niet adaptief, maar dikke prima.
Zat in het Design pack 1 geloof ik a 500 euro ( privacy glass – 17”LM velgen – LED koplampen ). Maar nu niet meer lijkt het. Dan is 1000 los wel stevig..

Daarvoor had ik een Mondeo met adaptieve led, nog fijner, maar eigenlijk was de V40 met Xenon nog wel het prettigst in het donker... Maar die worden niet meer gemaakt (zowel V40 als xenon)....

En nooit weer halogeen... Dat geeikel ook met lampjes wisselen (zeker icm lease, gaat er 1 stuk, doe ze direct alle 2 maar, nee, mag niet van de leasemaatschappij. 2 weken later, ja hoor, de andere, weer naar de dealer)

"Mekker, blaat"

• DeeleNL
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:05
djidee schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:48:
Mijn Focus Titanium Business heeft ook full led, niet adaptief, maar dikke prima.
Zat in het Design pack 1 geloof ik a 500 euro ( privacy glass – 17”LM velgen – LED koplampen ). Maar nu niet meer lijkt het. Dan is 1000 los wel stevig..

Daarvoor had ik een Mondeo met adaptieve led, nog fijner, maar eigenlijk was de V40 met Xenon nog wel het prettigst in het donker... Maar die worden niet meer gemaakt (zowel V40 als xenon)....

En nooit weer halogeen... Dat geeikel ook met lampjes wisselen (zeker icm lease, gaat er 1 stuk, doe ze direct alle 2 maar, nee, mag niet van de leasemaatschappij. 2 weken later, ja hoor, de andere, weer naar de dealer)
Heb in mijn vorige auto’s ook xenon gehad en nog nooit een lamp hoeven verwisselen. De huidige brochure van de Ford website zegt onderstaande:

Excuses, ik zie dat er een paar maanden geleden dezelfde bladzijde uit de brochure gepost is, ga toch nog maar eens navraag doen bij de dealer ;)

[Voor 3% gewijzigd door DeeleNL op 15-09-2021 21:10]

• Gdzr
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:23
Volgens mij is het bij de lichting die vanaf 2020 geproduceerd is standaard het dimlicht LED. Het grootlicht is dus nog steeds halogeen, maar daar zit dan wel een wit achtig lampje in.

• Dylan93
pjottum schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:13:
[...]

Misschien moet je gewoon niet alles wat op internet staat geloven (zoals dit bericht) en een afspraak bij je lokale dealer maken en een rondje gaan rijden?
Naja, om hierop in te haken, dit heb ik dus destijds ook gedaan maar daar kwamen de problemen die ik heb met het systeem (kijk m'n post historie) niet naar boven.

Hoewel mijn voorbeeld natuurlijk niet representatief is, aangezien er mensen zijn hier die de problemen niet ervaren bedoel ik maar te zeggen dat een proefrit lang niet de realiteit hoeft te laten zien.

[Voor 18% gewijzigd door Dylan93 op 16-09-2021 13:31]

• skai21
  • Laatst online: 10:49
Ik ben benieuwd, er stond een Ford Focus Wagon op de lijst van voorloopautos waar ik uit mocht kiezen. Heb die maar gekozen..
Welke versie: geen idee :-) in ieder geval een mooie voorloper om Ford eens uit te proberen, ben over de Kuga PHEV aan het denken als vervolg na de voorloper

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• stervis
  • Laatst online: 21-09 22:07
Iemand ook een idee waar ik iets van changelogs kan vinden van de laatste updates?

Bijvoorbeeld na maanden van een update die niet wilde installeren net een map update van 22gb geïnstalleerd Map_23667292796_Update.

Ben toch wel benieuwd wat het allemaal omvat.

Moo, I say.

• aapjuh99
  • Laatst online: 15:44
Zojuist contact gehad met Ford dealert in Dordrecht.

Mijn Ford Mondeo ST-Line Wagon is gebouwd en chassisnummer is bekend.

De verwachte leverdatum is voor als nog week 44.. oOo

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee