• stijn014
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik krijg ineens vage meldingen in de Fordpass app. De wagen zelf gaf gisteren wel een "storing camera voor" melding en de lange keeping lijkt daardoor niet meer te werken.

• JohanKupers
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

stijn014 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:50:
Ik krijg ineens vage meldingen in de Fordpass app. De wagen zelf gaf gisteren wel een "storing camera voor" melding en de lange keeping lijkt daardoor niet meer te werken.[Afbeelding]

lijkt mij dan.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik krijg ineens vage meldingen in de Fordpass app. De wagen zelf gaf gisteren wel een "storing camera voor" melding en de lange keeping lijkt daardoor niet meer te werken.[Afbeelding]
Niet toevallig ook een trekhaak met iets ingeplugd (aanhanger, fietsendrager) wat je CAN-bus over de flos helpt? If not, dan dealer. If yes, haal het eens los en try again.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• stijn014
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:26
Hmmbob schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Niet toevallig ook een trekhaak met iets ingeplugd (aanhanger, fietsendrager) wat je CAN-bus over de flos helpt? If not, dan dealer. If yes, haal het eens los en try again.
neen, heb geen trekhaak.
Dealer afspraak straks maken (leasewagen dus voor de kosten moet ik het niet laten). Ik denk zelf ineesn dat er iets van een zekering ofzo stuk is omdat het allemaal electrische mankementen lijken te zijn die verder niet veel met elkaar te maken hebben.

• Dragunov
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-09 19:06
SniperGuy schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:38:
In Roemenie heb ik niets vernomen van vertragingen door chiptekorten. Puma's worden zelfs maanden eerder geleverd dan in eerste instantie gepland :)
Raar dat Duitsland dan alles moet stilleggen, Focus wordt zelfs voorlopig niet gebouwd...

Als je nu wagen bij dealer bestelt, dan is vermoedelijke datum november 2021.

Mijn Fiesta ST wordt normaal volgende week gebouwd, dus ik vraag mij af of hij al dan niet zal worden gebouwd voor hun verlof

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:08
Dragunov schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Raar dat Duitsland dan alles moet stilleggen, Focus wordt zelfs voorlopig niet gebouwd...

Als je nu wagen bij dealer bestelt, dan is vermoedelijke datum november 2021.

Mijn Fiesta ST wordt normaal volgende week gebouwd, dus ik vraag mij af of hij al dan niet zal worden gebouwd voor hun verlof
Het bevreemde mij ook al, terwijl de Puma eigenlijk gewoon een Fiesta op poten is en ik denk dat de meeste Puma modules gewoon exact hetzelfde zijn als die van de Fiesta :?

• SniperGuy
Dealer, misschien accu aangezien het meerdere systemen zijn.
Had je alleen 'storing camera voor' op je dashboard? Niet alle storingen triggeren namelijk een MIL maar worden wel in geheugen opgeslagen :)

• Dragunov
Inderdaad.

Zelfs als je het interieur bekijkt van een Puma, dan komt het zo goed als overeen met de Fiesta.

Ze zetten misschien nu hun meeste pijlen op de Puma, ondat deze toch een redelijke recente wagen is, die ook goed verkoopt

• wuzzy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:54
Volgens de dealer zijn de Kuga en Puma fabriek gewoon in operatie, Fiesta komt weer op gang en de Focus ligt nog stil dus zou kunnen dat ze kijken naar de meeste recente modellen en daar hun pijlen op richten of ze kunnen met de Puma & Kuga de meeste vraag vervullen.

• Dragunov
Had op Duitse nieuwssite gelezen dat Köln maar een goeie week zou draaien, maar ik denk niet dat ze slechts voor een week alles terug opstarten en dan terug alles zouden stilleggen...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 18:24
Ben er deze week 10 jaar op vooruit gegaan! Mijn fiesta van 2005 ingeruild voor de grotere broer van 2015.

Ik ga van een 1.6 100pk naar de bekende 1.0 3cil ecoboost met 125pk en daar moet ik toch echt nog wel aan wennen. Ergens mis ik het pit en de felheid van de Fiesta nog wel, dus ik ben erg benieuwd of ik er aan kan gaan wennen.

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:48
SpelFaut schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:54:
Ben er deze week 10 jaar op vooruit gegaan! Mijn fiesta van 2005 ingeruild voor de grotere broer van 2015.

Ik ga van een 1.6 100pk naar de bekende 1.0 3cil ecoboost met 125pk en daar moet ik toch echt nog wel aan wennen. Ergens mis het pit en felheid wat de Fiesta had nog wel, dus ik ben erg benieuwd of ik er aan kan gaan wennen.

[Afbeelding]
Omzetten naar 145pk Ford software?

AMD Ryzen 5900x / 32GB@3600mhz / Gigabyte 3080 TI Gaming OC

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:20
Je kan deze meldingen ook opwekken door het contact aan te zetten, maar niet de motor te starten. Dan branden die lampjes ook op je dashboard.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• SpelFaut
Ewivis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Omzetten naar 145pk Ford software?
Is misschien de moeite waard om dat te onderzoeken. Zijn er mensen die dit uit hebben laten voeren in dit topic?

Zijn er nog aanraders wat betreft chip bedrijven? Zo op het eerste gezicht staat het internet er vol mee.

• nuffy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:58
SpelFaut schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:54:

Ik ga van een 1.6 100pk naar de bekende 1.0 3cil ecoboost met 125pk en daar moet ik toch echt nog wel aan wennen. Ergens mis ik het pit en de felheid van de Fiesta nog wel, dus ik ben erg benieuwd of ik er aan kan gaan wennen.

[Afbeelding]
je bent er overal flink op vooruit gegaan . Denk dat je vooral de beleving ( geluid / voelen ) nu mist , tis nu allemaal stil soepel en rustig.

• Ewivis
nuffy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:32:
[...]

je bent er overal flink op vooruit gegaan . Denk dat je vooral de beleving ( geluid / voelen ) nu mist , tis nu allemaal stil soepel en rustig.
Denk eerder dat hij mist dat het gas direct reageert ipv te wachten totdat de turbo opspoeld. Rijdt gewoon anders..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

SpelFaut schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:43:
[...]

Is misschien de moeite waard om dat te onderzoeken. Zijn er mensen die dit uit hebben laten voeren in dit topic?

Zijn er nog aanraders wat betreft chip bedrijven? Zo op het eerste gezicht staat het internet er vol mee.
Kijk even op het forum van de focusclub. Behalve dat daar veel interessante dingen over je auto te lezen zijn, is daar ook een topic over vermogensupgrade met ford software. Veel blokken zijn mechanisch gelijk maar softwarematig anders, als dat voor jou blok ook geldt kun je redelijk risicoloos* upgraden zonder naar een tuner te hoeven.

*er is altijd risico natuurlijk maar in dit geval gebruik je software van Ford die ze zelf ook toepassen op jou motorblok en bak.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Ewivis
Pixeltje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Kijk even op het forum van de focusclub. Behalve dat daar veel interessante dingen over je auto te lezen zijn, is daar ook een topic over vermogensupgrade met ford software. Veel blokken zijn mechanisch gelijk maar softwarematig anders, als dat voor jou blok ook geldt kun je redelijk risicoloos* upgraden zonder naar een tuner te hoeven.

*er is altijd risico natuurlijk maar in dit geval gebruik je software van Ford die ze zelf ook toepassen op jou motorblok en bak.
Info:

Fiesta MK7
1.0 ecoboost handbak 125pk -> naar135pk (mountune MP135)

https://www.focusclub.nl/...ade-mogelijkheden.116495/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nuffy
Ewivis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Denk eerder dat hij mist dat het gas direct reageert ipv te wachten totdat de turbo opspoeld. Rijdt gewoon anders..
ja het is anders , dat ' wachten ' is slechts milliseconden en ze beginnen hier gelijk over tunen _O- . Er is dubbele power aanwezig bij helft vd toeren , het is puur dat dit nu in alle rust gebeurd .

Ga eens in een klassieker/oldtimer rijden ( kever oid ) met alle mechanische herrie en benzinedampen heb je t idee dat je bij 50 al 230 rijd . Dat is die beleving die bij moderne auto's ontbreekt . Slechts de snelheidsmeter verraad dat er zeker wat gebeurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ewivis
nuffy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:07:
[...]

ja het is anders , dat ' wachten ' is slechts milliseconden en ze beginnen hier gelijk over tunen _O- . Er is dubbele power aanwezig bij helft vd toeren , het is puur dat dit nu in alle rust gebeurd .

Ga eens in een klassieker/oldtimer rijden ( kever oid ) met alle mechanische herrie en benzinedampen heb je t idee dat je bij 50 al 230 rijd . Dat is die beleving die bij moderne auto's ontbreekt . Slechts de snelheidsmeter verraad dat er zeker wat gebeurd.
Tunen is niks mis mee. Zeker niet met de officiële Ford software. De MP135 software is samen met Ford en Mountune samengesteld. Dus goedgekeurd door Ford.
Klopt wel dat het gewoon anders aanvoelt. Maar de fiesta ecoboost is 100% sneller dan de oude fiesta. Zeker met tussensprintjes. Ja hij komt 1 meter later op gang ipv direct op het gas. Iets met een turbo...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpelFaut
nuffy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:32:
[...]

Ewivis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Hebben jullie gelijk in hoor! Daarom is het ook een kwestie van wennen. Dat het allemaal stil en rustig is klopt zeker en daar ben ik helemaal niet rouwig om ;)
Ewivis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:54:
[...]

Info:

Fiesta MK7
1.0 ecoboost handbak 125pk -> naar135pk (mountune MP135)

https://www.focusclub.nl/...ade-mogelijkheden.116495/
& @Pixeltje

Dank voor jullie suggesties en link! Het lijkt erop dat het met mijn bouwjaar niet mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:13
Wat zijn de verwachtingen van Ford's 1.0 liter Ecoboost op lange duur? Daar persen ze 125 pk uit, meer dan de 101 pk uit mijn huidige 1.6 liter motor.
Dat kleine motortje is een van de dingen die me ervan weerhoudt een nieuwere auto te kopen. Momenteel heb ik bijna 300.000 op de klok staan, en ik heb nog lang niet het idee dat de motor aan z'n eind komt. Op mijn zoektocht naar informatie kwam ik een nieuwe 2.0 liter Ecoboost pickup tegen die 24 uur vol gas met zware aanhanger rondjes reed. Maar dat is totaal geen vergelijking voor de daadwerkelijke levensduur op lange termijn. De Ecoboost is te jong om al veel auto's met hoge kilometerstanden te hebben.

Maar ik zou wel een nieuwere en ook stillere auto willen, wind en banden maken nu gewoon heel veel herrie.

Ter vergelijking: een hybride Toyota Avensis haalt 99 pk uit een 1.8 liter motor. Dat wekt de indruk dat die motor veel minder zwaar belast wordt, en dus ook veel langer mee zal gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
Pixeltje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:29:
[...]

De 1.0 blokken zijn er in 2 varianten:
100PK
125 + 140 PK

Die 125pk zou ik nog wel naar 140pk durven laten zetten. Die 100PK zou ik 100PK laten aangezien die technisch anders is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
RemcoDelft schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:55:
Wat zijn de verwachtingen van Ford's 1.0 liter Ecoboost op lange duur? Daar persen ze 125 pk uit, meer dan de 101 pk uit mijn huidige 1.6 liter motor.
Dat kleine motortje is een van de dingen die me ervan weerhoud een nieuwere auto te kopen. Momenteel heb ik bijna 300.000 op de klok staan, en ik heb nog lang niet het idee dat de motor aan z'n eind komt. Op mijn zoektocht naar informatie kwam ik een nieuwe 2.0 liter Ecoboost pickup tegen die 24 uur vol gas met zware aanhanger rondjes reed. Maar dat is totaal geen vergelijking voor de daadwerkelijke levensduur op lange termijn. De Ecoboost is te jong om al veel auto's met hoge kilometerstanden te hebben.

Maar ik zou wel een nieuwere en ook stillere auto willen, wind en banden maken nu gewoon heel veel herrie.

Ter vergelijking: een hybride Toyota Avensis haalt 99 pk uit een 1.8 liter motor. Dat wekt de indruk dat die motor veel minder zwaar belast wordt, en dus ook veel langer mee zal gaan.
Ecoboost te jong? de eerste ecoboost blokken zijn inmiddels 11 jaar oud :)
Mensen die verkeerd onderhoud (laten) plegen aan een ecoboost motor of met disrespect met de techniek omgaan kunnen van een koude kermis thuiskomen. Ongeacht of het een 1.0, 1.5, 1.6 of 2.0 ecoobost motorblok is.
  • Goede olie is van levensbelang (volgens Fords 948D specs)
  • Goed onderhoud (olie + oliefilter en de rest)
  • Goed warmrijden en goed af laten koelen na iedere rit!
  • Goed toeren maken ipv dat nieuwe rijden: sloopt de motor ook (of met een caravan erachter de bergen in)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dragunov
En toch spreken ze nog steeds van de brake-in periode, enkel is dit bij nieuwe wagens een stuk korter, dan vroeger...

Maar ze spreken toch nog van zo'n 1500km niet boven de 4000 toeren te gaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nuffy
Dat kleine motortje is een van de dingen die me ervan weerhoudt
En als je het zo leest ?

1.0 met 125pk
1.5 met 182pk
2.0 met 250pk
3.0 met 375pk

Alleen de bovenste vind men te weinig en gek .
de 2.0 heeft in de volvo T8 zelfs 320pk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dragunov
1.5 in de Fiesta ST 200pk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-09 22:00
Ik heb in mijn Fiesta (1.6 TDCi, eind 2014) dat de koppeling af en toe blijft hangen (hij ontkoppelt dus niet), herkent iemand dat? Morgen maar de garage bellen iig.

I see red pixels.

• Spacejockey
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 01:58
Kun je met stemcommando's in Android Auto de DAB radio aanzetten?

[Voor 9% gewijzigd door Spacejockey op 28-06-2021 15:49]

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:47

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Dat kleine motortje is een van de dingen die me ervan weerhoudt een nieuwere auto te kopen. Momenteel heb ik bijna 300.000 op de klok staan, en ik heb nog lang niet het idee dat de motor aan z'n eind komt. Op mijn zoektocht naar informatie kwam ik een nieuwe 2.0 liter Ecoboost pickup tegen die 24 uur vol gas met zware aanhanger rondjes reed. Maar dat is totaal geen vergelijking voor de daadwerkelijke levensduur op lange termijn. De Ecoboost is te jong om al veel auto's met hoge kilometerstanden te hebben.

Die ecoboost bestaat al bijna 10 jaar. Het is niet dat het internet vol met ontplofte blokjes staat zoals met die VAG units met ketting waar de zuigers door de motorkap kwamen.

De 1.8 van Toyota heeft een andere loop en is uitgerust met geen turbo.

De Fiesta 1l met 100pk die ik had deed het uitstekend : aanhanger vol bielzen (stuk of 15) erachter merkte je niet eens bij wegrijden...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:09
Spacejockey schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:48:
Kun je met stemcommando's in Android Auto de DAB radio aanzetten?
Nee. Zijn gescheiden systemen, AA gebruikt alleen het scherm van de radio als display.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 20:07
Deurrubbers zijn een bekend probleem heb ik gelezen. Vorig jaar 2de hands Focus (11-2013) gekocht bij een universele garage.
Rubbers links zijn een keer opnieuw vast gezet, helaas gisteren ging de voorste weer los. Vanmorgen met de auto langs een dealer (in de buurt van mn werk) gegaan, ze gaven aan dat plakken een 10tje kost. Word ik net gebeld door de garage dat alle rubbers vervangen moeten worden, zijn er slecht aan toe.
Materiaal kosten 360 euro + 2u werkloon, dikke 500 euro. Heb gezegd zet de rubber maar tijdelijk vast, ik ga wel op zoek naar een andere oplossing.

Zijn er goedkopere manieren om dit op te lossen? Zijn rubbers her te gebruiken? Wellicht vastzetten met clips oid?
Bel straks even met mijn eigen garage, kijken wat zij kunnen doen.

Whatever.

• Dragunov
Ik vroeg mij af hoe je kan zien of je een Quaife differentieel hebt in de wagen, als je kijkt in Etis?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
Harmen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:34:
Deurrubbers zijn een bekend probleem heb ik gelezen. Vorig jaar 2de hands Focus (11-2013) gekocht bij een universele garage.
Rubbers links zijn een keer opnieuw vast gezet, helaas gisteren ging de voorste weer los. Vanmorgen met de auto langs een dealer (in de buurt van mn werk) gegaan, ze gaven aan dat plakken een 10tje kost. Word ik net gebeld door de garage dat alle rubbers vervangen moeten worden, zijn er slecht aan toe.
Materiaal kosten 360 euro + 2u werkloon, dikke 500 euro. Heb gezegd zet de rubber maar tijdelijk vast, ik ga wel op zoek naar een andere oplossing.

Zijn er goedkopere manieren om dit op te lossen? Zijn rubbers her te gebruiken? Wellicht vastzetten met clips oid?
Bel straks even met mijn eigen garage, kijken wat zij kunnen doen.
Gewoon beter spul gebruiken om ze weer vast te zetten. Belachelijk dat ze ze willen vervangen. Hoezo zijn ze in slechte staat dan?
Er was ooit een terugroepactie (in amerika geloof ik) ervoor.
Ik heb ze ooit goed vastgezet met lijmspul.. weet even niet exact welke meer. Loctite, weet even niet meer welk nummer. Moet nog steeds de bestuurderskant doen... maar die zit met kit vast... zo goed als haha :)

edit: loctite 406 geloof ik was het :)

• Harmen
Thanks, was al druk aan het googlen geslagen.
Had nog ff met Ford gebeld, ze gebruiken een eigen 2 componenten lijm. Een lokale garage adviseerde om alles te verwijderen met je nagel en dan dubbelzijdig tape te gebruiken. Wat een werk zeg!

Lass dat Loctite 406 ook voor rubber is. Probleem is dat ik ongeveer een halve meter moet plakken. Vanaf onderen tot halverwege het portier.
Las dat EPDM kit of High Tack kit zou ook een optie kunnen zijn. Opties, opties.... :+

Whatever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
Harmen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:19:
Thanks, was al druk aan het googlen geslagen.
Had nog ff met Ford gebeld, ze gebruiken een eigen 2 componenten lijm. Een lokale garage adviseerde om alles te verwijderen met je nagel en dan dubbelzijdig tape te gebruiken. Wat een werk zeg!

Lass dat Loctite 406 ook voor rubber is. Probleem is dat ik ongeveer een halve meter moet plakken. Vanaf onderen tot halverwege het portier.
Las dat EPDM kit of High Tack kit zou ook een optie kunnen zijn. Opties, opties.... :+
Je hebt niet zoveel van dat loctite nodig hoor, 1 streepje is genoeg. Goed de ondergrond schoonmaken voordat je plakt. Oh ja en bij de ronding beetje in het midden je deur heb ik het rubber doorgesneden. Zodat er minder spanning op staat. Daarna gewoon vastgeplakt. Hoor geen verschil. Maar dat wordt ook nog wel geadviseerd. Omdat er nogal wat spanning op die hoek zit. Die haal je er dan af.

• Harmen
Die bocht ten hoogte van het raam is een lastige idd. Zal morgen eens op zoek gaan naar Loctite 406. Hoe krijg je makkelijk het oude rommel weg? Met alcohol en een krabber?

Whatever.

• Ewivis
Harmen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:08:
Die bocht ten hoogte van het raam is een lastige idd. Zal morgen eens op zoek gaan naar Loctite 406. Hoe krijg je makkelijk het oude rommel weg? Met alcohol en een krabber?
Stickerverwijderaar en plastic krabbertje.

• JustFogMaxi
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11:49

JustFogMaxi

Geld moet rollen

Ik heb nu een week mijn 2019 Fiesta ST. Aangezien het een belgisch model is heeft deze niet alle opties (in nederland krijg je standaard meer opties). Is het mogelijk om opties aan te zetten? Bv. de regensensor, deze zit er gewoon in volgensmij, maar doet niks.

Ik kwam Forscan tegen, kun je daar iets mee, iemand ervaring ermee? Tips?

Edit; eerst eens zoeken in het topic :+

[Voor 6% gewijzigd door JustFogMaxi op 01-07-2021 15:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik heb met Forscan al eens een DAB+ radio aangezet (na vervanging van de unit zelf natuurlijk) en ook een cruise control. Let er op dat als je het zelf wil doen met een OBD dongle dat je een goede pakt. Deze werkt: https://tunnelrat-electronics.fwscart.com/. Alleen verstuurt die voorlopig niet naar het vasteland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dragunov
JustFogMaxi schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:13:
Ik heb nu een week mijn 2019 Fiesta ST. Aangezien het een belgisch model is heeft deze niet alle opties (in nederland krijg je standaard meer opties). Is het mogelijk om opties aan te zetten? Bv. de regensensor, deze zit er gewoon in volgensmij, maar doet niks.

Ik kwam Forscan tegen, kun je daar iets mee, iemand ervaring ermee? Tips?

Edit; eerst eens zoeken in het topic :+
Foto's ervan?

Of je moet je eens aanmelden op fiestaclub.nl en focusclub.nl, daar kunnen je ze helpen met tal van zaken.

Zelf lid van beiden en in maart ook een nieuwe Fiesta MK8 ST3 Full Options besteld (is vorige maand gebouwd en komt normaal rond 10 juli bij dealer aan), dus mij vind je daar ook terug

[Voor 13% gewijzigd door Dragunov op 02-07-2021 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19:16
Met Forscan kun je inderdaad best veel dingen aanpassen, maar dan moet je wel zeker weten dat de sensor er ook echt in zit :P
Hier heb ik hem ook al regelmatig gebruikt, vooral omdat ik een Amerikaanse Ford heb en b.v. de instellingen van de radio omgezet moest worden. Op de RDS na werkt die nu prima (ik heb of RDS en de oneven kanalen of alle kanalen en geen RDS of alleen via de info knop)

[removed]

• rvrrr
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:02
Sinds een week heb ik tijdelijk een ford focus station uit april 2019 vd zaak.
Heb meteen via VIN de fordpass app gekoppeld: valt me op dat de KM stand sinds maandagavond niet is geüpdatet. Terwijl ik al zo'n 6 ritten van 50+ km gemaakt heb in die tijd.

2 uur geleden ook de securialert aangezet, maar die gaat telkens af terwijl er niemand in de buurt vd auto is.

Hebben meer mensen dit probleem/weet iemand hoe dit te verhelpen?

• pjotrski71
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:24
Het niet vasthouden van de ritten heb ik ook regelmatig, staat het in de app gewoon weer uit. Moet ik weer het vinkje aanzetten bij Automatisch via Applink. Maak alleen maar gebruik van de BT connectie, niet bedraad.
rvrrr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:50:
Heb meteen via VIN de fordpass app gekoppeld: valt me op dat de KM stand sinds maandagavond niet is geüpdatet. Terwijl ik al zo'n 6 ritten van 50+ km gemaakt heb in die tijd.

2 uur geleden ook de securialert aangezet, maar die gaat telkens af terwijl er niemand in de buurt vd auto is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21-09 19:36
Sinds twee weken in het bezit van een 2021 Focus ST-Line Wagon 1.5 Ecoboost A8 met 182 pk. Zoals ik aankondigde werd 'even gaan kijken' al snel 'kopen'.

Wat een vooruitgang t.o.v. mijn Focus 3, heerlijk vertoeven in het interieur.. En zoveel meer ruimte. Zeker gezien het een break betreft zit het nu wel goed als gezinswagen.

De motor doet het ook prima, al ben ik nog wat aan het inrijden. Rustig rijden lukt prima, zeker door de automaat. Het is even leren welke reactie je krijgt bij welke hoeveelheid gas. Maar ik wil al niet meer terug naar manueel. Op de autosnelweg loopt het ook super, rond de 2.000 toeren en met een tipje van je teen krijg je al een soepele acceleratie. De auto heeft veel reserve om eens goed door te gaan. Binnenkort mag ie mee naar Italië, die ervaring volgt nog :)

Gamertag: I Darks I

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:44
Sinds vorige week staat mijn Ford in bestelling bij de dealer. De verwachte leverweek op dit moment is week 44.

Ik ben opgegroeid in een Ford Mondeo familie, vandaar dat mijn keuze dan ook vrij gemakkelijk was.

Ik heb gekozen voor de volgende variant:
  • Ford Mondeo Hybrid Wagon ST-line
  • Moondust Silver
  • Leren bekleding
  • Drivers Assistance Pack
  • Winterpack
Op de website van Ford las ik dat je je auto met de 'FordPass' app kunt verbinden om zo inzicht te krijgen in het verbruik, maar ook andere functies kunt uitvoeren. Heeft iemand hier ervaring mee?

[Voor 2% gewijzigd door aapjuh99 op 21-09-2021 10:51. Reden: Toevoegen Drivers assistance pack]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

aapjuh99 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:36:
Sinds vorige week staat mijn Ford in bestelling bij de dealer. De verwachte leverweek op dit moment is week 44.

Ik ben opgegroeid in een Ford Mondeo familie, vandaar dat mijn keuze dan ook vrij gemakkelijk was.

Ik heb gekozen voor de volgende variant:
  • Ford Mondeo Hybrid Wagon ST-line
  • Moondust Silver
  • Leren bekleding
  • Winterpack
Op de website van Ford las ik dat je je auto met de 'FordPass' app kunt verbinden om zo inzicht te krijgen in het verbruik, maar ook andere functies kunt uitvoeren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Verbruik is er een, maar geeft ook wat info over tank, adblue (in geval van Diesel) en meer van dat soort gimmicks. Ik doe er verder niet zoveel mee eigenlijk. Je kunt de auto er ook mee vergrendelen en openen, bij automagische transmissie schijn je m ook te kunnen starten op afstand.

[Voor 26% gewijzigd door Pixeltje op 09-07-2021 10:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 15:44
Pixeltje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:54:
[...]

Verbruik is er een, maar geeft ook wat info over tank, adblue (in geval van Diesel) en meer van dat soort gimmicks. Ik doe er verder niet zoveel mee eigenlijk. Je kunt de auto er ook mee vergrendelen en openen, bij automagische transmissie schijn je m ook te kunnen starten op afstand.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd dan! Mijn vader gebruikt de FordPass-app niet voor zijn Focus, dus ik kan het niet uitproberen.

Kun je vanuit de app ook je auto 'voorverwarmen' of de AC aanzetten?

[Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 09-07-2021 11:05]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

aapjuh99 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Ik ben benieuwd dan! Mijn vader gebruikt de FordPass-app niet voor zijn Focus, dus ik kan het niet uitproberen.

Kun je vanuit de app ook je auto 'voorverwarmen' of de AC aanzetten?
AC niet, voorverwarmen alleen als je de standkachel hebt of de voorgenoemde automagische transmissie. Dan kun je de auto starten en wordtíe vanzelf warm.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:03
Pixeltje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:14:
[...]

AC niet, voorverwarmen alleen als je de standkachel hebt of de voorgenoemde automagische transmissie. Dan kun je de auto starten en wordtíe vanzelf warm.
Airco gaat ook aan bij starten op afstand icm de automaat. Ligt gelukkig wel aan de buitentemperatuur wat ie doet. Dus in de winter ook stoelverwarming, stuurverwarming, voorruit, achterruit en spiegelverwarming aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:11
RedPixel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:41:
Ik heb in mijn Fiesta (1.6 TDCi, eind 2014) dat de koppeling af en toe blijft hangen (hij ontkoppelt dus niet), herkent iemand dat? Morgen maar de garage bellen iig.
De mijne (bouwjaar 2020) had dat ook na een maand of 9. ANWB dacht dat het lucht in de hydrauliek was, maar bleek uiteindelijk een defecte lager in de koppeling te zijn "die wel eens kapot gaat" volgens de dealer. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-09 22:00
jordje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:36:
[...]

De mijne (bouwjaar 2020) had dat ook na een maand of 9. ANWB dacht dat het lucht in de hydrauliek was, maar bleek uiteindelijk een defecte lager in de koppeling te zijn "die wel eens kapot gaat" volgens de dealer. :X
Ze hebben de koppelingscylinder ontlucht, en het heeft zich nog niet weer voorgedaan, dus ik hoop dat het nu goed is.

I see red pixels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:11
@RedPixel Dan heb je hopelijk geluk. Bij mij heeft 'ie het nog een dag gedaan maar daarna moest 'ie afgesleept worden.

• Dylan93
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16:13
Zijn er meer mensen hier met een Ford Fiesta model 2021 (vorig jaar November via ANWB Private Lease genomen) die Apple CarPlay gebruiken en problemen ervaren?

Er lijken 3 kanalen te zijn voor geluid, te zien zodra je het volume aanpast tijdens het gebruik van 1 van de kanalen: muziek, navigatie en de assistent. Zodra het navigatie kanaal gebruikt wordt door b.v. Google Maps of Apple Maps dan werken 9 van de 10 keer de multimedia knoppen op het stuur en onder het touchscreen niet meer. Als ik vervolgens de spraakassistent knop op het stuur gebruik en Siri een keer gebruik dan werkt het wel weer tot de eerst volgende keer dat het navigatie kanaal weer gebruikt wordt.

Ik heb de auto in februari bij de garage gehad om te kijken of er een update was voor het Sync systeem, dat hebben ze toen uitgevoerd en is de versie van 1.6 naar 1.8 gegaan, echter zijn de problemen nog steeds aanwezig en ik begin me er aardig aan te storen.

Het lijkt me sterk dat ik de enige ben met dit probleem of er is gewoon iets niet goed met het Sync systeem in de auto.

Ter informatie, ik heb het getest met een iPhone X en een iPhone 12 Pro, bij beiden gebeurd hetzelfde. Mijn partner heeft een Kia Stonic en daar treden deze problemen met dezelfde telefoons en kabels niet op.

[Voor 20% gewijzigd door Dylan93 op 14-07-2021 10:21]

• DaYwaLkUr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-09 21:58
Ik ben op zoek naar dakdragers voor de ford focus wagon okt-2019 met geintegreerde dakrails.

Bij ford kosten deze 298 euro! Nu zijn de dakrails zilver en wil ik ze niet beschadigen, iemand een goed alternatief?

Nu had ik deze gevonden is dat iets?
https://www.faradbox.nl/D...rd-Focus-SW-2018-en-later

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:33

Kraz

Saving the world

Ik heb iets stoms met mijn focus (2018); de motorkap wil niet open. :’)

De hendel van de motorkap aan de bestuurders zijde moet je 2x naar achteren halen en dan zou de motorkap moeten gaan maar er gebeurd dus niets. Lijkt net of er niets vast zit aan knop.

Doe ik iets fout? Bij mijn fiesta uit 2019 (lease) die ik hiervoor had wekte het hetzelfde en ging altijd goed.

Ik kan nu mijn ruitenwisser vloeistof niet vervangen. :+

Edit:
Even hard op de bovenkant geduwd en daarna nogmaals geprobeerd. Succes!
Maar er zit wel flinke spanning op de verbinding zo lijkt het.
Ik kon het ook niet zomaar reproduceren en bij een nieuwe poging bleef hij weer vast zitten.

Heb even gekeken of ik erbij kon, maar het zit verborgen achter een kap met een bout of 6. Ik heb geen doppen set. :P

[Voor 29% gewijzigd door Kraz op 14-07-2021 20:46]

• Katmi
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-08 18:51
Ik heb een Fiesta uit 2006, mijn eerste wagen en nu een tijdje in bezit van een handelaar gekocht.
Nu blijkt dat ie remvloeistof verliest, melding via de boordcomputer en remvloeistof bakje is maar halfvol ( Zondag ook al maar hij had bijgevuld ) maar nu na 2 dagen weer terug half leeg.

Handelaar is niet van slechte wil ( heb 1 jaar garantie ) maar eerst had die bijgevuld maar dat lost het dus niet op, verder wilt hij dan wel eens verder zien wat het probleem is maar dan zou ik nog eens 25km naar daar moeten voor op de brug te gaan, zien wat het probleem is en dan moet ie waarschijnlijk het stuk of stukken nog bestellen, dus nog eens terug erna.

Nu dacht ik het te laten oplossen door de lokale Ford Store ( ligt ongeveer 10km van hier ) maar die willen zowiezo al 1 werkuur ( 72 excl BTW ) voor een diagnose en dan een offerte.
Volgens de receptioniste die ik had gebeld en die dan aan de werkplaats had gevraagd kan het een remleiding zijn of de remcylinder maar hij zou dus een uurtje binnen moeten voor inspectie.

Nu ben ik niet te beroerd om dat 1 uurtje werk voor diagnose te betalen, maar niet als het een kostelijke herstelling is ( hoewel ik wel bereid ben een paar honderd ervoor te betalen als het daarmee snel hersteld is )
Anyway iemand misschien een idee over het probleem en eventuele prijs bij een Ford garage ?
Rempedaal voelt niet sponzig of slap, hij verliest gewoon remvloeistof ( en heb ook de indruk dat hij wat moeilijker schakelt als ik de melding remvloeistof is laag krijg )
Nu heb ik er wel niet meer mee gereden sinds ik gisteren weer die melding kreeg, dus ik rij niet onnodig er mee rond.

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

DaYwaLkUr schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:23:
Ik ben op zoek naar dakdragers voor de ford focus wagon okt-2019 met geintegreerde dakrails.

Bij ford kosten deze 298 euro! Nu zijn de dakrails zilver en wil ik ze niet beschadigen, iemand een goed alternatief?

Nu had ik deze gevonden is dat iets?
https://www.faradbox.nl/D...rd-Focus-SW-2018-en-later
Soortgelijke Farad dragers hebben wij ook voor onze S-Max. Zit een rubber pakking om de klem, dus hij beschadigt niets. Prijs ook gunstig. Aanrader dus!

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-09 20:02

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Katmi schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:16:
Ik heb een Fiesta uit 2006, mijn eerste wagen en nu een tijdje in bezit van een handelaar gekocht.
Nu blijkt dat ie remvloeistof verliest, melding via de boordcomputer en remvloeistof bakje is maar halfvol ( Zondag ook al maar hij had bijgevuld ) maar nu na 2 dagen weer terug half leeg.

Handelaar is niet van slechte wil ( heb 1 jaar garantie ) maar eerst had die bijgevuld maar dat lost het dus niet op, verder wilt hij dan wel eens verder zien wat het probleem is maar dan zou ik nog eens 25km naar daar moeten voor op de brug te gaan, zien wat het probleem is en dan moet ie waarschijnlijk het stuk of stukken nog bestellen, dus nog eens terug erna.

Nu dacht ik het te laten oplossen door de lokale Ford Store ( ligt ongeveer 10km van hier ) maar die willen zowiezo al 1 werkuur ( 72 excl BTW ) voor een diagnose en dan een offerte.
Volgens de receptioniste die ik had gebeld en die dan aan de werkplaats had gevraagd kan het een remleiding zijn of de remcylinder maar hij zou dus een uurtje binnen moeten voor inspectie.

Nu ben ik niet te beroerd om dat 1 uurtje werk voor diagnose te betalen, maar niet als het een kostelijke herstelling is ( hoewel ik wel bereid ben een paar honderd ervoor te betalen als het daarmee snel hersteld is )
Anyway iemand misschien een idee over het probleem en eventuele prijs bij een Ford garage ?
Rempedaal voelt niet sponzig of slap, hij verliest gewoon remvloeistof ( en heb ook de indruk dat hij wat moeilijker schakelt als ik de melding remvloeistof is laag krijg )
Nu heb ik er wel niet meer mee gereden sinds ik gisteren weer die melding kreeg, dus ik rij niet onnodig er mee rond.
Het moeilijk schakelen komt omdat de koppeling hydraulisch bediend is, met remvloeistof als vloeistof. Remmen worden over het algemeen pas sponzig als er ook lucht in de leidingen komt, wanneer je pedaalgevoel bij de rem normaal is, en je het rempedaal niet bijzonder ver in kunt trappen zou ik zeggen dat het lek eerder bij de koppelingscilinder zit. De koppeling krijgt in ieder geval niet genoeg druk om volledig los te komen.

Als je een jaar garantie hebt zou ik het mooi door die handelaar laten oplossen, als het tegenzit kan het dan aardig in de papieren lopen qua manuren...

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14:05
Hoi allemaal! Iemand tips over bijgaande auto, wel of geen aanrader en qua prijs?
Ik rijd nu een fiesta uit 2006 en wil graag een iets nieuwere. Deze is getuned, officiële manier maar vraag me evengoed af wat de nadelen / voordelen hiervan zijn.
https://vandersteen-heilo...cc-voice-led-pdc-va-lmv17

@zion @pjottum @Ewivis

Alvast bedankt allemaal!

[Voor 3% gewijzigd door Luuk9 op 21-07-2021 19:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:47

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Luuk9 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:22:
Hoi allemaal! Iemand tips over bijgaande auto, wel of geen aanrader en qua prijs?
Ik rijd nu een fiesta uit 2006 en wil graag een iets nieuwere. Deze is getuned, officiële manier maar vraag me evengoed af wat de nadelen / voordelen hiervan zijn.

@zion @pjottum @Ewivis

Alvast bedankt allemaal!
Ik voel me getagged.

Er is geen officiele manier van tunen. Ja, een andere motor kopen, met een andere auto eromheen.

Tuning is altijd een interessante vraag, de blokjes voor 100, 125 en 145 pk zijn in weze hetzelfde, maar met andere software. Je kan hier eens kijken wat de verschillende versies deden:
https://www.automobile-ca...en_ii_hatchback/2017.html

Ik denk zelf dat er wel meer verschillen zijn dan alleen software. Maar goed. Ik heb de 1l gehad met 100pk, dat reed erg fijn, het is een lichte auto en ging prima. (was uit 2014)

Over deze auto: dit is uit het laatste jaar dat dit model geleverd werd, de huidige begon immers in 2017. Een STLine met iets meer kms en 45pk minder vond ik bij Broekhuis (dat is de dealer hier in het dorp, al is dit in een ander dorp - afijn..): https://www.broekhuis.nl/...t-st-line-2017/928593070/

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zion
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 19:46

zion

I GoT my I on U

Luuk9 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:22:

@zion @pjottum @Ewivis

Alvast bedankt allemaal!
Potjandorie, heel verhaal geschreven en op de delete button op mijn muis gedrukt, dus ga het korter nog eens overdoen.

Ok, ik snap natuurlijk zelf ook wel dat ik hier ergens een rekenfout maak, nou hem nog even vinden, dus voorlopig mijn onzin maar even verwijderd.

[Voor 43% gewijzigd door zion op 21-07-2021 22:08]

10-08-1999 - 10-08-2020, 21 jaar zion @ Tweakers.net
Nieuwe Systeem: AMD R7:5800X, 32GB-3600, 2TB SSD's, 34" 1440P-UW, Rift-S

• Luuk9
@pjottum @Ewivis Bedankt voor jullie tips! Excuus, tuning is professioneel gebeurd met boekjes etc erbij.
Heb jij ervaring met de dealer die jij linkt @pjottum ? Heb liever een niet getunede versie. Budget is Max 12k.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

zion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Potjandorie, heel verhaal geschreven en op de delete button op mijn muis gedrukt, dus ga het korter nog eens overdoen.

Auto is geleverd met 93KW, nu 145PK, 145PK*0,734KW=106,43KW/93KW=1,1444% extra vermogen, dus dat mag nog nét.

Het eerste probleem is dat je zegt dat het getuned is op de officiële manier, dat kan ik echter nergens terugvinden, en dat betekent dan ook meteen einde fabrieksgarantie, dus daar zou ik wel echt heel erg dubbel of drie keer op checken.

en de prijs is, als alle boekjes bijgehouden zijn, en je dus ook de boekjes van de tuner "signed & stamped" er bij krijgt redelijk....

Hij ziet er goed uit maar het blijft een 1.0

Qua tuning, tja ik ben een erg oude puber, en het scheelt alles, 182PK/270NM(standard mode) vs 225PK/360NM (Stage 1+ Mode) dat scheelt nogal, en als ik naar een zakenbijeenkomst moet heb ik liever de eerste, als ik voor het plezier rij liever het tweede.

Ik ben het best vaak oneens met mezelf, en ik wil eerlijk advies (proberen te) geven...
Mijn 350Z werd nagenoeg onrijdbaar na zijn racekoppeling en revlimiter verwijderd,
De Fiesta ST 225 is een betere auto geworden, duveltje uit een doosje, maar op een lange rit zet ik hem wel op standard mode, want dan rijdt hij gewoon als een daily driver
@Luuk9
Van 93kw naar 106kw is 12% :+

Rip fabrieksgarantie dus

Officieel getuned lijkt me sterk, zijn maar weinig merken waar je achteraf tune kan krijgen. Was gewoon gechipped bij Chipboer (vraag is door wie). Ziptuning is ook 'professioneel' getuned. Staat er bij welke tuner?

[Voor 13% gewijzigd door SadisticPanda op 21-07-2021 21:53]

• Wizxt
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-09 10:55
Luuk9 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:31:
@pjottum @Ewivis Bedankt voor jullie tips! Excuus, tuning is professioneel gebeurd met boekjes etc erbij.
Heb jij ervaring met de dealer die jij linkt @pjottum ? Heb liever een niet getunede versie. Budget is Max 12k.
Ik weet niet precies hoe het met de Fiesta zit, maar bij de Focus zit er verschil tussen de 1.0 100pk en 1.0 125pk. Een aantal onderdelen van de motor zijn anders (o.a. kop en turbo) en ook de versnellingsbak is anders. De versnelligsbak (5 bak) van de 100pk zit qua koppel stock al aardig aan de grens. Als je deze tuned heb je een behoorlijke kans dat je over het maximale koppel van de bak heen gaat. Bij de 125pk (6 bak) is er qua koppel veel meer marge.

Ik zie in de advertentie staan dat het een 5 bak is dus deze zal normaliter 100pk hebben gehad. Ook al is deze profesioneel getuned, dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het koppel niet verhoogd is.

Voor referentie een topic op de focusclub er over: https://www.focusclub.nl/...-mk3-5-2016-140pk.116458/

• Ewivis
Wizxt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Ik weet niet precies hoe het met de Fiesta zit, maar bij de Focus zit er verschil tussen de 1.0 100pk en 1.0 125pk. Een aantal onderdelen van de motor zijn anders (o.a. kop en turbo) en ook de versnellingsbak is anders. De versnelligsbak (5 bak) van de 100pk zit qua koppel stock al aardig aan de grens. Als je deze tuned heb je een behoorlijke kans dat je over het maximale koppel van de bak heen gaat. Bij de 125pk (6 bak) is er qua koppel veel meer marge.

Ik zie in de advertentie staan dat het een 5 bak is dus deze zal normaliter 100pk hebben gehad. Ook al is deze profesioneel getuned, dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het koppel niet verhoogd is.

Voor referentie een topic op de focusclub er over: https://www.focusclub.nl/...-mk3-5-2016-140pk.116458/
Precies dit. Bij de 100pk 5-bak zou ik niet chippen. Daarom altijd voor de 125pk versie gaan. Sowieso is de 6 bak een stuk fijner, zeker als je langere afstanden rijdt.

• Luuk9
Bedankt allemaal voor de tips!
@Ewivis en anderen, hebben jullie tips voor een mooi model in de omgeving van Alkmaar, rond de 10.000-12.000 euro (inruil auto ongeveer 1000 waarde).
Ik zie veel aanbod en twijfel tussen aanbieders en specificaties.
Bedankt allemaal! Groeten!

• Dylan93
Dylan93 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:19:
Zijn er meer mensen hier met een Ford Fiesta model 2021 (vorig jaar November via ANWB Private Lease genomen) die Apple CarPlay gebruiken en problemen ervaren?

...
Niemand die zich hierin herkend? Ik ben van plan om volgende week een testrit te maken met een andere nieuwe Ford Fiesta om te kijken of ik het probleem kan reproduceren. Hoop op die manier de scope wat kleiner te kunnen maken en wat draagvlak te creëren wanneer de mijne naar de garage gaat :+

• GekkeRipper
Dylan93 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Niemand die zich hierin herkend? Ik ben van plan om volgende week een testrit te maken met een andere nieuwe Ford Fiesta om te kijken of ik het probleem kan reproduceren. Hoop op die manier de scope wat kleiner te kunnen maken en wat draagvlak te creëren wanneer de mijne naar de garage gaat :+
Heb je al een reset van de sync unit uitgevoerd? En in je telefoon ook de verbinding verwijderen als dat kan met Apple carplay.

• Dylan93
GekkeRipper schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Heb je al een reset van de sync unit uitgevoerd? En in je telefoon ook de verbinding verwijderen als dat kan met Apple carplay.
Ik kan me niet herinneren hoe vaak ik dat al gedaan heb, resets, volume knop en next track knop inhouden voor restarts e.d.

De versie is ooit al eens van 1.6 naar 1.8 geüpdatet door de garage.

Mag allemaal niet baten.

[Voor 8% gewijzigd door Dylan93 op 23-07-2021 10:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik rij graag in mijn focus, maar als er iets wonky is bij Ford dan is het de software wel. Zelfs de app die ze uitbrengen (fordpass(pro)) is niet stabiel.

Bij veel focussen zijn er problemen met wegvallende luidsprekers, die je dan kunt resetten door een noodoproep te doen en te cancellen. De hoeveelheid 'errors' die uitgelezen worden rondom Sync en de luidsprekers etc is insane. Allemaal te resetten en dan gaat het weer een weekje goed, tot de ellende opnieuw begint.

kortom; ik denk je hebt een softwareprobleem en de track record van ford in het bijwerken daarvan is niet best. De verschillende 'kanalen' voor volume die je beschrijft herken ik, ook bij mij blijft hij soms 'hangen', stel ik verander het volume voor meldingen, dan kan ik daarna niet altijd meer het volume voor muziek wijzigen. uitzetten en opnieuw starten lost dat meestal op maar is natuurlijk een beetje onhandig tijdens het rijden. De software is gewoon buggy en zelfs dát is niet voorspelbaar :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
pjottum schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:35:
[...]

Ik voel me getagged.

Er is geen officiele manier van tunen. Ja, een andere motor kopen, met een andere auto eromheen.

Tuning is altijd een interessante vraag, de blokjes voor 100, 125 en 145 pk zijn in weze hetzelfde, maar met andere software. Je kan hier eens kijken wat de verschillende versies deden:
https://www.automobile-ca...en_ii_hatchback/2017.html

Ik denk zelf dat er wel meer verschillen zijn dan alleen software. Maar goed. Ik heb de 1l gehad met 100pk, dat reed erg fijn, het is een lichte auto en ging prima. (was uit 2014)

Over deze auto: dit is uit het laatste jaar dat dit model geleverd werd, de huidige begon immers in 2017. Een STLine met iets meer kms en 45pk minder vond ik bij Broekhuis (dat is de dealer hier in het dorp, al is dit in een ander dorp - afijn..): https://www.broekhuis.nl/...t-st-line-2017/928593070/
1.0 100pk en 1.0 125/140pk zijn verschillend, meer dan alleen de software!

• SniperGuy
Dylan93 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:19:

Er lijken 3 kanalen te zijn voor geluid, te zien zodra je het volume aanpast tijdens het gebruik van 1 van de kanalen: muziek, navigatie en de assistent. Zodra het navigatie kanaal gebruikt wordt door b.v. Google Maps of Apple Maps dan werken 9 van de 10 keer de multimedia knoppen op het stuur en onder het touchscreen niet meer. Als ik vervolgens de spraakassistent knop op het stuur gebruik en Siri een keer gebruik dan werkt het wel weer tot de eerst volgende keer dat het navigatie kanaal weer gebruikt wordt.

Ik heb de auto in februari bij de garage gehad om te kijken of er een update was voor het Sync systeem, dat hebben ze toen uitgevoerd en is de versie van 1.6 naar 1.8 gegaan, echter zijn de problemen nog steeds aanwezig en ik begin me er aardig aan te storen.

Het lijkt me sterk dat ik de enige ben met dit probleem of er is gewoon iets niet goed met het Sync systeem in de auto.

Ter informatie, ik heb het getest met een iPhone X en een iPhone 12 Pro, bij beiden gebeurd hetzelfde. Mijn partner heeft een Kia Stonic en daar treden deze problemen met dezelfde telefoons en kabels niet op.
Hier hebben we een 2019 Fiesta (waarbij ik even er vanuit ga dat de Sync hard+software hetzelfde en up-to-date is) en herken deze problemen niet :?

• Dylan93
SniperGuy schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Hier hebben we een 2019 Fiesta (waarbij ik even er vanuit ga dat de Sync hard+software hetzelfde en up-to-date is) en herken deze problemen niet :?
Het Sync systeem is bij mij door de garage geüpdatet, de versie die ze erop gezet hebben is niet te krijgen via de auto update functie van Sync, deze was altijd 'up to date'.
Pixeltje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:59:
Ik rij graag in mijn focus, maar als er iets wonky is bij Ford dan is het de software wel. Zelfs de app die ze uitbrengen (fordpass(pro)) is niet stabiel.

Bij veel focussen zijn er problemen met wegvallende luidsprekers, die je dan kunt resetten door een noodoproep te doen en te cancellen. De hoeveelheid 'errors' die uitgelezen worden rondom Sync en de luidsprekers etc is insane. Allemaal te resetten en dan gaat het weer een weekje goed, tot de ellende opnieuw begint.

kortom; ik denk je hebt een softwareprobleem en de track record van ford in het bijwerken daarvan is niet best. De verschillende 'kanalen' voor volume die je beschrijft herken ik, ook bij mij blijft hij soms 'hangen', stel ik verander het volume voor meldingen, dan kan ik daarna niet altijd meer het volume voor muziek wijzigen. uitzetten en opnieuw starten lost dat meestal op maar is natuurlijk een beetje onhandig tijdens het rijden. De software is gewoon buggy en zelfs dát is niet voorspelbaar :+
Dat is treurig om te horen, als ik van tevoren geweten had dat de ervaring zo zou zijn dan had ik zeker niet voor de Ford Fiesta gekozen. |:(

• SniperGuy
Dylan93 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Het Sync systeem is bij mij door de garage geüpdatet, de versie die ze erop gezet hebben is niet te krijgen via de auto update functie van Sync, deze was altijd 'up to date'.

[...]

Dat is treurig om te horen, als ik van tevoren geweten had dat de ervaring zo zou zijn dan had ik zeker niet voor de Ford Fiesta gekozen. |:(
Ik vraag me dan af wat versie 1.8 is en op welke module deze gezet is, want de software versies die ik ken hebben een hele andere reeks/benaming :?

• Dylan93
SniperGuy schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Ik vraag me dan af wat versie 1.8 is en op welke module deze gezet is, want de software versies die ik ken hebben een hele andere reeks/benaming :?
Dat is inderdaad ook wat ik veel terug zie op het internet. Het versienummer haal ik uit (grof vertaald, mijn auto staat in het Engels) Sync -> Instellingen -> Over Sync, daar staat het versie nummer.

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 18:14

Ankh

|Proud dad of Bart

Dylan93 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Dat is inderdaad ook wat ik veel terug zie op het internet. Het versienummer haal ik uit (grof vertaald, mijn auto staat in het Engels) Sync -> Instellingen -> Over Sync, daar staat het versie nummer.
Maak er eens een foto van? Want er zijn (naar mijn weten) maar 2 Sync systemen die worden bijgewerkt en dat is Sync 3 (voor alle auto's behalve Mustang) en Sync 4 (voor de Mustang)..

Overigens heb ik een 3.4 versie in mijn Focus en ervaar jouw problemen ook niet.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• GekkeRipper
Dylan93 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Het Sync systeem is bij mij door de garage geüpdatet, de versie die ze erop gezet hebben is niet te krijgen via de auto update functie van Sync, deze was altijd 'up to date
Helaas kun je een Ford sync systeem het beste updaten via de website van Ford en een USB stick. Die check en update direct vanuit sync werkt niet goed is mijn ervaring.

Overigens zou de dealer zover ik weet niet eerder toegang tot die software krijgen. Alleen misschien voor heel specifieke bugs.

Sowieso vinden dealers software maar eng. Tesla uitgezonderd denk ik ;)

• Dylan93
Ankh schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Maak er eens een foto van? Want er zijn (naar mijn weten) maar 2 Sync systemen die worden bijgewerkt en dat is Sync 3 (voor alle auto's behalve Mustang) en Sync 4 (voor de Mustang)..

Overigens heb ik een 3.4 versie in mijn Focus en ervaar jouw problemen ook niet.
Het systeem is formeel inderdaad Sync 3, echter de versie string begint met 1.xx, vraag me niet waarom :+
Ik zal vanmiddag een foto maken van het scherm.
GekkeRipper schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Helaas kun je een Ford sync systeem het beste updaten via de website van Ford en een USB stick. Die check en update direct vanuit sync werkt niet goed is mijn ervaring.

Overigens zou de dealer zover ik weet niet eerder toegang tot die software krijgen. Alleen misschien voor heel specifieke bugs.

Sowieso vinden dealers software maar eng. Tesla uitgezonderd denk ik ;)
Bedankt voor de suggestie, helaas heb ik dat ook geprobeerd over de maanden heen en altijd is de software al 'up to date'.

De dealer had eerder toegang tot de versie door mijn eerdere verhaal hier.

• GekkeRipper
Je hebt er wel enorme pech mee Dylan. Mijn conclusie dat dealers software eng vinden wordt wel bevestigd door jouw verhaal waarbij de dealer je sync unit sloopt. Hebben ze die nu volledig vervangen?

• Dylan93
GekkeRipper schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:20:
Je hebt er wel enorme pech mee Dylan. Mijn conclusie dat dealers software eng vinden wordt wel bevestigd door jouw verhaal waarbij de dealer je sync unit sloopt. Hebben ze die nu volledig vervangen?
Nee, deze is destijds geüpdatet van 1.6 naar 1.8, dezelfde bugs dus wat er daadwerkelijk veranderd is, ik heb geen idee.

• SniperGuy
Doe eens een foto van het versienummer, ik ben benieuwd waar dat staat/vandaan komt :Y

Als je contact op ACC mode zet en gas + rem indrukt maak je een screenshot :+
Owhnee dat is de methode om de olie-vervang-waarschuwing te resetten :Y

[Voor 47% gewijzigd door SniperGuy op 24-07-2021 12:41]

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-09 21:50
Even een vraag voor de Ford kenners hier.

Momenteel rijd ik een Ford s-max 2.0 ecoboost (2013), heerlijke auto om te rijden, maar met het aantal kilometers dat ik rijd per jaar en de huidige brandstofprijzen kost hij inmiddels aardig wat geld.

Nu ben ik van plan om een diesel te gaan kopen, ik twijfel nog tussen de s-max en de mondeo (modeljaar vanaf 2016).
Nu zijn er verschillende uitvoeringen van de 2.0 diesel, variërend van 120 tot 210 pk, automaat en handgeschakeld.
Mijn voorkeur is duidelijk, de 2.0 met 210 pk en een automaat.

Ik houd van een beetje doorrijden, en daarnaast gaan we regelmatig met de caravan op pad welke 1500kg weegt, dus een beetje vermogen/koppel is wel gewenst.

Ik hoor wisselende verhalen over de automaat, velen zeggen dat je met een caravan beter voor een handbak kunt kiezen, maar is dat inmiddels niet achterhaald?
Met alle rijhulpen zoals adaptive cruise control en dergelijke zie ik de automaat als een groot pluspunt.

Welke motor adviseren jullie, zit er nog een wezenlijk verschil tussen alle versies van 2.0 diesel qua betrouwbaarheid?
En als ik me niet vergis is Ford sync vanaf 2016 compatible met Android auto?

[Voor 3% gewijzigd door 205Gutmann op 24-07-2021 22:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

2017 S-Max bezitter hier! 1.5 EB waar regelmatig een caravan van 1500kg achter hangt. Voorheen ook oudere S-max'en gehad, een 2.0 16v, 2.5T en een 1.6 EB

De enige goede automaat in een S-Max is de bak van de 240pk EB. Dat is namelijk een conventionele bak. De 210pk TDCi heeft een PowerShift bak en die zijn gewoon niet degelijk. Helemaal niet als je hem (wel eens) zwaar belast met een caravan erachter. Reken op dure revisies elke 150k km ongeveer. Bij mijn Transit Connect kostte dat een kleine 5000 euro incl. BTW.

Verder is het een heerlijke auto. Meer op comfort gericht dan jouw huidige en vooral veel stiller.
Ergens in 2016 is het infotainment systeem idd geüpgraded naar Sync3 met Android Auto support. Dat is wel een must have, want Sync2 is echt niet meer van deze tijd.

Als je meer vragen hebt mag je me altijd een DM sturen :)

• Dragunov
rvrrr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:50:

Hier zie ik SecuriAlert nog steeds niet in de app, Fiesta ST3 MY2021

• Fantasy-Bart
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21-09 21:13
Pixeltje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:59:

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een ford focus 2019 model. Regelmatig noodoproepsysteem storing. Hierdoor werken de speakers niet meer.
Als ik op de noodknop druk, komt er geluid uit de speakers maar schiet hierna meteen weer in de storing.
Als ik de auto even op slot doe en bewijze van 5 min later terug ben. Kan het opeens opgelost zijn en werken de speakers weer.

Ik heb zelf sync 3 via cyanlabs de nieuwste erop gezet.

Jij nog ideeën wat je eraan kan doen??

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

SOS/speaker storing kan gewoon door de dealer worden gefixed. Is een firmware update namelijk beschikbaar.

Heeft niets met sync te maken overigens.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ankh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:31:
SOS/speaker storing kan gewoon door de dealer worden gefixed. Is een firmware update namelijk beschikbaar.

Heeft niets met sync te maken overigens.
Behalve dan dat in ieder geval mijn garagist geen idee heeft van het bestaan ervan. Moet komende maand weer voor onderhoud dus zal het weer eens vragen :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Pixeltje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Behalve dan dat in ieder geval mijn garagist geen idee heeft van het bestaan ervan. Moet komende maand weer voor onderhoud dus zal het weer eens vragen :+
En is dat een ford dealer, want die moet dit wel weten... Zelf ga ik alleen naar de ford dealer (Leaseplan wilt altijd naar de goedkoopste, oftewel de vakgarage).

Zover ik heb begrepen komt het trouwens dat de SOS module denkt dat de microfoon niet meer werkt, waardoor ie in storing gaat.

Hier staan alle firmwares die de afgelopen jaren zijn uitgekomen voor de nieuwste generatie Focus
https://my-ford-focus.de/en/module-firmware/

[Voor 10% gewijzigd door Ankh op 26-07-2021 13:25]

• Dragunov
Dragunov schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:01:
[...]

Hier zie ik SecuriAlert nog steeds niet in de app, Fiesta ST3 MY2021
Melding gekregen dat dit is gefixed in de gewone versie, maar in de PRO kan ik dit nog niet activeren

• skai21
  • Laatst online: 10:49
Is er hier iemand die een nieuwe Kuga PHEV rijdt? Ik ben wat aan het shoppen voor een nieuwe leaseauto en de Kuga bevalt me opzich wel.
Ben wel benieuwd naar ervaringen

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Fantasy-Bart
Ankh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:08:
[...]

En is dat een ford dealer, want die moet dit wel weten... Zelf ga ik alleen naar de ford dealer (Leaseplan wilt altijd naar de goedkoopste, oftewel de vakgarage).

Zover ik heb begrepen komt het trouwens dat de SOS module denkt dat de microfoon niet meer werkt, waardoor ie in storing gaat.

Hier staan alle firmwares die de afgelopen jaren zijn uitgekomen voor de nieuwste generatie Focus
https://my-ford-focus.de/en/module-firmware/
Weet je toevallig welke module er geupdate zou moeten worden dan?

Alvast super bedankt voor de informatie!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Fantasy-Bart schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 03:01:
[...]

Weet je toevallig welke module er geupdate zou moeten worden dan?

Alvast super bedankt voor de informatie!
Moest het even op zoeken maar volgens mij gaat het om de TCU update.

• Fantasy-Bart
TCU (10.07.2021 – updated via OTA)

Over air? Zou je dit ook kunnen updaten via update via usb, via ford update?

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Fantasy-Bart schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 01:18:
TCU (10.07.2021 – updated via OTA)

Over air? Zou je dit ook kunnen updaten via update via usb, via ford update?
Deze firmwares kan je alleen via FORscan of via de dealer laten updaten.
De OTA is alleen mogelijk als je een 4G module erin hebt zitten voor WiFi mogelijkheid.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ankh schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Deze firmwares kan je alleen via FORscan of via de dealer laten updaten.
De OTA is alleen mogelijk als je een 4G module erin hebt zitten voor WiFi mogelijkheid.
Kan ik dan zelf ergens die update laten zoeken in het menu? Ik heb die 4g module erin..

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Pixeltje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Kan ik dan zelf ergens die update laten zoeken in het menu? Ik heb die 4g module erin..
Zover ik weet niet, ik heb ooit de melding gehad in de FordPass dat ze een update gingen uitvoeren.
Je zou kunnen proberen de auto uit te zetten, de zekering van de SOS module eruit te halen en zo even de stroom af te halen? (Geen garanties ;) )

• replica17
  • Registratie: oktober 2007
Iemand nog aanraders voor goede vloermatten, liefst rubber, op maat voor mijn Ford Fiesta 2018?

• Dylan93
SniperGuy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:40:
Doe eens een foto van het versienummer, ik ben benieuwd waar dat staat/vandaan komt :Y

Als je contact op ACC mode zet en gas + rem indrukt maak je een screenshot :+
Owhnee dat is de methode om de olie-vervang-waarschuwing te resetten :Y
Hierbij een foto:

Ik zie op internet veel voorbij komen dat mijn versie blijkbaar Sync 2.5 is.

[Voor 71% gewijzigd door Dylan93 op 03-08-2021 09:19]

• SniperGuy
Dylan93 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Hierbij een foto:
[Afbeelding]

Ik zie op internet veel voorbij komen dat mijn versie blijkbaar Sync 2.5 is.
Dat ziet er inderdaad experimenteel uit. Kan het kloppen dat je geen navigatie hebt?
Edit: ik weet zeker dat het geen sync 2.5 is want dat is een heel ander scherm (zwart) met in alle hoeken van die windows kleurtjes, zonder apps en zonder Carplay/Android Auto en heeft nooit in een Fiesta gezeten.
Dit is gewoon Sync3.x, maar klaarblijkelijk zonder Navi.

[Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 03-08-2021 09:27]

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee