Katseviool schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:39:
[...]
Dit is gewoon een tweaktelefoon die gewoon volwassen moet worden

Hij wordt mijns inziens langzaam door de community getest/doorontwikkeld om uiteindelijk een gedegen concurrent van de Iphone te worden.
Dus dat hij 'last' heeft van de online-verkoop is volgens mij een bewuste keuze van Google.
De strategie van Motorola is daarin tegen ook logisch aangezien ze zo'n blockbuster nodig hadden voor hun eigen voortbestaan. Maar we kunnen eerlijk stellen dat Android nog wel wat slagen te maken heeft t.o.v. het Apple Iphone OS.
Er zijn natuurlijk altijd meerdere invalshoeken mogelijk om naar een situatie te kijken.
Maar eerlijk gezegd heeft Google hier volgens mij toch een serieuze misser gemaakt.
Ik was vastberaden een nexus aan te schaffen dicht tegen de launch. En heb binnenkort zelf familie die naar de VS reist, wat dus alle transportkosten en invoertaxen zou vermijden en de kostprijs op zo'n 370 euro zou brengen. En toch heb ik besloten af te zien van deze aankoop.
Android en iphone zijn natuurlijk twee heel andere beestjes met elk hun voor en nadelen.
Waarbij apple een heel beperkte selectie toestellen aanbiedt (één per jaar), het hele systeem volledig dichttimmert en voor zowel de telefoon als de applicaties/diensten premium prijzen vraagt. Maar Apple zorgt er dan ook voor dat alles op en top getest is, zowel wat de hardware als de software betreft.
Android is zo ongeveer het tegenovergestelde, te weten volledig open en met de nadruk op een maximale input van de community en dus vele gratis diensten. Waarbij ze vooral inkomsten willen halen door hun afzetmarkt voor online reclame te verruimen.
Echter, indien Android een grote en zelfs de grootste speler wil worden op het gebied van mobiele telefoons, zullen ze een telefoon en diensten moeten aanbieden die niet alleen de tweakers aanspreken maar ook het brede publiek. Met andere woorden, een product dat "out of the box" prima werkt.
Met Android als OS zijn ze vind ik goed op weg, het bevat standaard ongeveer alle basics, is stabiel en heeft een ruime catalogus extra applicaties. Met als voordeel voor de tweakers erbovenop dat je kan "tunen en prutsen" naar believen, wat de algemene ontwikkeling van het OS ook weer verder vooruithelpt.
Ik geloof dan ook niet dat Google haar webshop heeft opgezet voor de verkoop van slechts enkele duizenden (test)exemplaren. Dan hadden ze deze beter gratis kunnen weggeven aan veelbelovende communities, gezien alle commotie had dat zelf goedkoper gewest. De bedoeling is volgens mij juist om ervoor te zorgen dat de consumenten zo makkelijk mogelijk aan een "Google-telefoon" kunnen geraken. Elke consument kent, en gebruikt, immers de Google diensten, maar heel wat minder wensen weten wie of wat Android is, laat staan welke producten HTC nu juist maakt (microgolfovens?

).
Google heeft de Nexus One naar mijn mening veel te weinig getest en dit tast, als je de algemene pers leest, zeer zeker hun reputatie aan. Ook voor mij zijn er gewoon teveel problemen met deze telefoon (3G en gerelateerde antenne-problemen, touchscreen, wifi,...) om er zomaar eentje uit de VS te bestellen zonder dat ik hem hier even om de hoek kan inruilen mocht dat nodig zijn.
Deze telefoon had gewoon perfect moeten zijn bij launch, zo eenvoudig is het. Indien dit ervoor had gezorgd dat de launch nog 6 maanden had moeten worden uitgesteld, dan was dat maar zo. Immers, er komen ondertussen genoeg andere Android toestellen op de markt opdat dit geen probleem zou vormen.
Gelukkig is dit niet het einde van Google's avontuur natuurlijk. Andere telefoons zullen zeker volgen in de Google shop en ook de problemen met de Nexus One zullen vroeg of laat worden opgelost.
Ik persoonlijk heb sowieso al gekozen voor Android, alleen moet ik dus nog even uitmaken of ik één van de huidige toppers koop (à la duurdere Milestone of goedkopere (en oudere) Hero, of of ik nog even de nieuwe en veelbelovende lichting van Android telefoons voor 2010 afwacht. Electronica koop je immers steeds te vroeg, het eeuwige dilemma