Het grote spoorwegentopic deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 44.791 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ja ik hoop het ook! Ik moet zeggen dat ik de inzet naar Veenendaal vandaag erg karig vond. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Luccus schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:35:
Deze week staan vijf SLT's op de aankomstrol: de 2429 t/m 2431, de 2627 en 2628.
Blijkbaar hebben ze inmiddels de stellen weer aardig op een rijtje staan daar in Duitsland ;).

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17
ES-Las in de fik:
Afbeeldingslocatie: http://energievoorziening.funnymedia.nl/foto%20van%20de%20week/orgineel/steenwijk/Afb041.jpg
Afbeeldingslocatie: http://energievoorziening.funnymedia.nl/foto%20van%20de%20week/orgineel/steenwijk/Afb044.jpg
Dit is dus in de buurt van een Onderstation. Door de omvang van de retourstroom die bij een OS van toepassing zijn, kunnen dit soort dingen gebeuren. Het is dus gewoon lassen :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hoe gebeurt dat en, aangezien er een mooie foto van is terwijl het gebeurt, kon dat niet vookomen worden?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het zal al wel een tijdje hebben staan lassen.. Aangezien dit in de buurt van een onderstation was, komen hier ook alle retourstromen samen van de trein. De retourstroom is de stroom die via de bovenleiding, door de trein retour gaat via de spoorstaven naar het onderstation. Dit zijn stromen die kunnen oplopen tot 6000A (en meer). Een ES-las zorgt er normaal gesproken voor dat 2 spoorstaven elektrisch van elkaar gescheiden zijn, maar als een ES-las versleten is (ja dat gebeurd) dan is die elektrische scheiding niet meer optimaal. Op het moment dat er dan een trein ergens optrekt gaan er enorme stromen lopen en die slaan dan gewoon door de defecte ES-las heen, met het bovenstaande tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

te laat :P

Toch even inhaken op stroom loop. Een ES las is om de secties elektrisch te scheiden. Als deze door slaat komen er 2 secties aan elkaar te hangen en gaan de retour stromen niet lopen zoals het hoort.

Theoretisch zou het niet uimaken of de staaf aan elkaar hangt aangezien bij het OS alle min benen samenkomen en als 1 kabel naar de schakelaars loopt.

Maar vanwege veiligheid enz is hiervoor gekozen en ik heb een vermoeden dat Ijnte het ook niet echt leuk vind dat er in het EV been zoveel stroom zou lopen :P

[ Voor 190% gewijzigd door bestaudio op 13-04-2010 19:15 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom wil je die 2 spoorstaven scheiden? Je wil toch juist een gesloten circuit hebben: OS -> bovenleiding -> Trein -> rails -> OS?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Boudewijn schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 19:10:
Waarom wil je die 2 spoorstaven scheiden? Je wil toch juist een gesloten circuit hebben: OS -> bovenleiding -> Trein -> rails -> OS?
Zie mijn bovenstaande post ivm veiligheid ;)

Nu is het ook een gesloten circuit. Bij elke las zit er aan het EV been een minus kabel die naar het OS loopt (Of SS als die dichter in de buurt is)

Zoals ijnte ook al aangaf er zouden anders zeer grote stromen gaan lopen stel je voor dat je dan een staaf breuk krijgt of iets dergelijks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is een EV been?
Jouw post is gepost toen ik nog aan het typen.

Maar ligt er dan niet een enorme bundel kabels (voor die retourstroom) naast de rails?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Elk been heeft een functie (been is spoorstaaf) er is een EV been en SW been. Over de EV been lopen de retourstromen en SW heeft dingen over het andere been lopen detectie dingetjes geloof ik. Dat zal Ijnte beter uit kunnen leggen als ik daar ik een EV man ben en hij SW

De kabels vallen op zich wel mee 1 kabel per sectie Het ligt dus aan de grote van het OS hoeveel kabels er terug komen voor de retourstromen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Mjah ik denk dat ik toch even de uitleg moet geven, met misschien een aanvulling van bestaudio hierop :)
Boudewijn schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 19:10:
Voor de EV (Elektrische Voedingen, correct me if wrong) mensen is dit natuurlijk ideaal. Die willen inderdaad het door jou gestelde pad hebben, van OS -> Bovenleiding -> Trein -> spoorstaaf -> OS. Echter de mensen van SW (Sein Wezen) willen ook ervoor zorgen dat de trein gedetecteerd kan worden. Deze zogenoemde "treindetectie" vindt over het algemeen plaats in het spoor zelf. Er zijn verschillende soorten treindetectie:
  • Spoorstroomlopen (GRS)
  • Assentellers (puntsgewijs assen tellen, komt voor op de Betuweroute en bij Niet- ET gebieden)
  • Jade (Toonfrequente treindetectie, wordt op de HSL gebruikt)
  • PSSSL (Prikspanningspoorstroomlopen, tja..)
  • Pedalen (meet doorbuiging van het spoor, of het passeren van een treinwiel, meestal bij rangeergebieden)
Ik denk dat voor 80% van de sporen in nederland geld (buiten de HSL en Betuweroute dan) dat er GRS treindetectie gebruikt wordt. Dit is een techniek uit de jaren '50 van de vorige eeuw die wij van de Amerikanen na de oorlog hebben overgenomen. Het werkt als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Track_circuit.png
Bron: Wikipedia
Het spoor is in blokken verdeeld. Elk blok wordt afgedekt door een sein. Een blok kan b.v. 10km zijn maar ook 400 meter. Blokken zijn vervolgens weer opgedeeld in secties, door de technische beperkingen (mede dankzij onze vriendelijke collega's van EV). Een sectie (zoals in het plaatje hierboven is aangegeven) is een stuk spoor met 2 spoorstaven waarbij aan 1 kant een voeding (wisselspanning!) op het spoor gezet wordt en aan de andere kant een relais aangesloten is. Ik zal even 2 situaties onderscheiden:
1) Geen trein op sectie
Wanneer er geen trein op de sectie staat, loopt van de voeding via de spoorstaven een stroom naar het relais. Voor het gemak zeggen we even dat deze stroom het relais ophoudt. Immers, het moet Fail-Safe zijn, dus in het geval van een voeding die uitvalt moet er geen onveilige situatie ontstaan. Het relais is dus in rust op. Er loopt dus continu een stroom door beide spoorstaven heen, van de voeding via de spoorstaaf het relais door en dan via de andere spoorstaaf weer terug naar de voeding (zelfde verhaal als bij het OS). Nu komt er een trein op de sectie.
2) Trein op sectie
Op het moment dat er een trein met een as op de sectie komt kan er geen stroom meer lopen van de voeding naar het relais, immers de As van de trein vormt een kortsluiting voor de voeding. Op dat moment valt dus ook het spoorrelais af (Track Relay, oftewel TR). Dit spoorrelais zorgt er vervolgens weer voor dat een treindienstleider kan zien dat er een trein op die sectie staat (in de praktijk ook weer anders, maar even voor de beeldvorming).

Secties zijn geen kilometers lang omdat er ook nog retourstroom van de tractievoorziening afgevoerd moet worden. Omdat de mensen van SW naast de beveiliging, ook verantwoordelijk zijn voor de afvoer van deze retourstroom moeten zij daar ook voor zorgen. Dit betekend dat in de bovengenoemde treindetectiemethode ook nog eens de retourstroom voor de trein opgenomen moet worden. Dit zijn stromen van 6000A+. Er zijn voor het SW 2 manieren om de stroom af te voeren, en voor een zo laag mogelijk weerstandspad te zorgen voor de Tractievoorziening:
  1. Enkelbenige secties
  2. Dubbelbenige secties
Bij een dubbelbenige sectie worden beide spoorstaven gebruikt om de tractiestroom af te voeren. Secties worden dan gescheiden door een railspoel. Dit is een hele dikke spoel met 3 windingen die zorgt dat de gelijkstroom van de tractievoorziening eigenlijk zonder weerstand tussen de secties (gescheiden door ES-lassen) kan doorvloeien. Doordat het een spoel is, kan de wisselstroom hier niet doorheen (filter), en zo is de scheiding voor de treindetectie gerealiseerd.

Bij een enkelbenige sectie wordt slechts 1 van de 2 spoorstaven gebruikt voor de afvoer van de tractiestroom. Het 2e been is dan doormiddel van ES-lassen gescheiden. Wissels zijn in 95% van de gevallen enkelbenige secties (technische reden). Het eerste been is gewoon één lange spoorstaaf, zonder onderbrekingen dus een prima retourweg voor de tractiestroom. Als er dan een ES-las kapot gaat in het 2e been, dan bestaat de kans dat ook hier de retourstroom door gaat lopen (er ontstaat een vlamboog). De plaatjes in mijn vorige post zijn een voorbeeld daarvan :) Stroom zoekt gewoon het pad van de laagste weerstand, en als zo'n kapote ES-las dan ineens zorgt voor een lager weerstandspad voor de tractiestroom houdt niets het tegen.

Zeker bij een onderstation, komen al die stromen eigenlijk samen. Er liggen zo her en der kabels in de grond van 500mm2 puur koper om tractiestromen af te kunnen voeren. Je kunt je wel voorstellen dat rondom zo'n OS best een hoop stroom gaat lopen dat allemaal afgevoerd moet worden via die spoorstaafjes die het soms al moeilijk genoeg hebben.

Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden. Vraag maar raak zou ik zeggen, als je nog meer wilt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik begrijp nog niet helemaal hoe die las isoleert. Als je dat bovenste plaatje bekijkt van waar er een weggesmolten is, dan is dat daar vrij duidelijk: er zit een centimeter of twee tussen de spoorstaven. Maar bij die las die nog goed is lijkt 't toch alsof de spoorstaven tegen elkaar aan komen en dat lijkt me niet bevorderlijke voor de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Mooie uitleg Ijnte ;) ik wist wel dat een SW man het beter kon verwoorden als ik immers je gaf al aan dat retouren ook een taak van SW is :) (altijd leuk schelden op SW als er weer is iets stuk was in de retour :P )

Je riep iets over 6000+ Amps beetje os met 6 secties trekt op vollast 18.000 Amps. Een Snelschakelaar doet namelijk 3000 Amp eventueel 4000 Amps als het echt moet op max bij 1500V gelijkspanning. (tegenwoordig 1800V maar dat terzijde)

Nu snapt ieder natuurlijk wel dat deze stroomlopen beheersbaar moeten blijven en zo veilig mogelijk "vervoert" dienen te worden. Dit is voor SW iets makkelijker dan voor EV aangezien SW alleen de retouren doet En EV ook echt bezig is met de positive kant van het verhaal. Of in andere woorden de spanningsvoerende kant.

Deze scheidslijn is wel erg duidelijk en ook zeer gerespecteerd. Een EV zal nooit in een relaiskast komen en een SW zal zich nooit wagen aan EV instalaties Dit zijn afzondelijke expertises ik snap niets van SW (daargelaten wel is meegelopen met overweg onderhoud maar verder...) en een SW zal nooit in een Gelijkrichter oid komen.

Maargoed dat is een beetje offtopic gezien de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als het goed is zit daar een isolerend plaatje tussen.
Wat daarmee ook nog wel eens gebeurd (bij te weinig onderhoud) is dat het ijzer van de ene spoorstaaf doorkrult naar de andere spoorstaaf (continu 22 ton per wiel in dezelfde richting zorgt ervoor dat zelfs spoorstaafstaal gaat migreren). En dan krijg je ook een doorverbinding.

Meestal leidt dat alleen maar tot onterechte bezetmeldingen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:43:
Wat daarmee ook nog wel eens gebeurd (bij te weinig onderhoud) is dat het ijzer van de ene spoorstaaf doorkrult naar de andere spoorstaaf (continu 22 ton per wiel in dezelfde richting zorgt ervoor dat zelfs spoorstaafstaal gaat migreren). En dan krijg je ook een doorverbinding.

Ik vond inderdaad net een schemaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.etsspoor.nl/img/producten/ETW-las.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:43:

Klopt inderdaad, ook weer één van de eigenschappen van het fail-safe systeem voor de spoorwegen. Als je naar de polariteit bij een sectiescheiding kijkt, "zie" je dat de voeding van de ene sectie 180 graden is gedraaid in fase ten opzichte van de voeding aan de andere kant van de sectiescheiding.
CyBeR schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:45:
[...]

Ik vond inderdaad net een schemaatje:
[afbeelding]
Dat plaatje tussen de 2 spoorstaven is nu een soort kunstofachtig plaatje. Er inmiddels al betere materialen beschikbaar, maar die zijn nog in een proeffase. Als je even zoekt op internet kan je daar wel wat over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb ook nog een leuke:

Afbeeldingslocatie: http://www.maasluip.nl/GoT/Spoorstaafbreuk-th.jpg

Een heuse spoorstaafbreuk, tijdelijk gerepareerd met een klem en de twee sporen netjes elektrisch doorverbonden met een draad.
Gespot op de Rheinuferbahn in Duitsland, vlak bij station Wesseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat kan idd aardige schade opleveren, zoals een complete treincrash:

Afbeeldingslocatie: http://www.nationalcorridors.org/df/df01302006b.jpg

Nou is dat natuurlijk de VS, waar het spoor toch al niet als veilig en betrouwbaar te boek staat, maar toch.

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 14-04-2010 19:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:32:
Ik heb ook nog een leuke:

[afbeelding]

Een heuse spoorstaafbreuk, tijdelijk gerepareerd met een klem en de twee sporen netjes elektrisch doorverbonden met een draad.
Gespot op de Rheinuferbahn in Duitsland, vlak bij station Wesseling.
Dat is wel heel erg hoor.. Zo'n tijdelijke klem wordt ook wel gebruikt in NL om tijdelijk een verbinding te maken. Maar om hem zo over een breuk te zetten..
wildhagen schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:43:
Dat kan idd aardige schade opleveren, zoals een complete treincrash:

[afbeelding]

Nou is dat natuurlijk de VS, waar het spoor toch al niet als veilig en betrouwbaar te boek staat, maar toch.
Grappig dat je dat aanhaalt, aangezien de beveiliging in NL gebasseerd is op Amerikaans concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

http://www.youtube.com/watch?v=ew0oan4oCzw

een tv rip van het rtl nieuws :P
over de opening van kon rijtuigen tentoonstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
IJnte schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:56:

[...]

Grappig dat je dat aanhaalt, aangezien de beveiliging in NL gebasseerd is op Amerikaans concept.
Gebaseerd op != gelijk aan ;)

Er gebeuren daar bovengemiddeld veel ongevallen, en het onderhoud van de infra laat ook nogal te wensen over.

Je beveiligingssysteem nog zo goed zijn, als je onderhoud of je procedures niet deugt is de veiligheid nog steeds niet gewaarborgd.

Paar redelijk recente voorbeeldjes:

- Wikipedia: 2007 Painesville, Ohio train derailment
- Wikipedia: 2007 Brooks, Kentucky train derailment
- Wikipedia: Weyauwega, Wisconsin derailment
- Wikipedia: Minot train derailment (dit is die ik hierboven al noemde)
- Wikipedia: Graniteville, South Carolina train disaster
- Wikipedia: 1987 Maryland train collision
- Wikipedia: 1982 Washington Metro train derailment
- Wikipedia: 2008 Chatsworth train collision (frontale botsing, omdat de machinist te druk was met SMS-jes ontvangen en versturen)
- Wikipedia: Newton, Massachusetts rail accident (ook hier was een machinist drukker met zijn telefoon dan met zijn baan)

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 14-04-2010 20:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Mjah mee eens. Er wordt daar ook op een hele andere manier gebruik gemaakt van het spoor dan hier (voornamelijk goederen). Et ligt er ook schots en scheef bij, dus dat daar soms wat ontspoort vindt ik niet heel gek nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mensen, mensen :P wat een getroll weer op de VS. In de VS ligt natuurlijk ook _veel_ meer spoor en dus zijn er ook meer ongelukken. Daarnaast wordt er meer over het spoor vervoerd:
In the 1950s, the U.S. and Europe moved roughly the same percentage of freight by rail; but, by 2000, the share of U.S. rail freight was 38% while in Europe only 8% of freight traveled by rail.[3] In 1997, while U.S. trains moved 2,165 billion ton-kilometers of freight, the 15-nation European Union moved only 238 billion ton-kilometers of freight.[4]
Ik zou graag het aantal ongelukken tov de bezetting van het spoor per km willen zien.

Bovendien snap je wel dat niemand erbij gebaad is om een trein te laten ontsporen als je inkomen er direct van afhankelijk is. Van dat laatste is bij ProRail niet echt sprakn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:04:
Mensen, mensen :P wat een getroll weer op de VS. In de VS ligt natuurlijk ook _veel_ meer spoor en dus zijn er ook meer ongelukken. Daarnaast wordt er meer over het spoor vervoerd
Sinds wanneer is het geven van feiten en meningen trollen? Voor alle duidelijkheid: meningen die afwijken van de jouwe zijn niet per definitie een troll!

En het ging hier om incidenten die werden veroorzaakt door slecht materiaal, slecht onderhoud, of slechte (of slecht nageleefde procedures), niet door 'normale' incidenten als bijvoorbeeld aanrijdingen op overwegen etc.

En het spoor in de VS is voor een fors deel gewoon slecht onderhouden. Dat is geen troll, dat is een feit. Ik ben er een paar keer geweest in het niet eens zo verre verleden (regio Chicago en New York, toch geen kleine dorpjes), en als je daar op sommige plaatsen het spoor ziet.... hier zou men het acuut afsluiten vanwege onverantwoord, daar kachelt men er rustig met 100+ km/h overheen.

Dingen als spoor wat scheef is afgesleten (en dan niet een beetje, maar fors!), spoor wat scheef ligt ipv recht, deels verzakt, nauwelijks ballast op sommige plekken, dwarsliggers die half doorgerot zijn, bekabeling die eruit ziet alsof het de Eerste Wereldoorlog nog meegemaakt heeft etc etc.

En dan heb ik nog niet eens veel van het spoor gezien, maar als het beetje wat ik gezien heb er al zo uitziet, wil ik niet weten hoe de rest ervoor staat...

Het materieel wat over het spoor rijd is vaak ook nogal verwaarloosd, en (in het geval van goederenvervoer) vaak slecht beveiligd (ventielkleppen, overdrukbeveiliging etc).

Er word hier wel eens geklaagd over Prorail (en terecht!) dat ze slecht werk leveren, maar vergeleken met de VS (of iig de delen die ik gezien heb), leveren ze hier nog absoluut topwerk af.

Kijk, de Acela Express zal best goed onderhouden zijn, dat is immers hét het paradepaadjje van AmTrak. Die twee lijnen leveren al de helft (!) van de totale winst van Amtrak op. Maar buiten dat Acela-netwerk is het vaak bedroevend gesteld met de kwaliteit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Eens met wildhagen.
Hij heeft het alleen over het bed. Als je naar de bovenleiding daar kijkt wil ik er nog niet eens bij in de buurt komen. Dat is ook echt een zooi. Meer van ach het hangt toch en het werkt thats it.

Schakelaars die echt niet meer bedient kunnen worden zo smerig en vast. Dunne rijdraden. Dwarspijpen krom. Gerafelde hangdraden enz. En hangdraag vermeerdering bij een overweg? Wat is dat?

[ Voor 30% gewijzigd door bestaudio op 14-04-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

wildhagen schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:16:
Sinds wanneer is het geven van feiten en meningen trollen? Voor alle duidelijkheid: meningen die afwijken van de jouwe zijn niet per definitie een troll!
Nou het hele spoorwegennetwerk in de VS afdoen als een gammele bende vind ik anders een aardige troll :') .
En het ging hier om incidenten die werden veroorzaakt door slecht materiaal, slecht onderhoud, of slechte (of slecht nageleefde procedures), niet door 'normale' incidenten als bijvoorbeeld aanrijdingen op overwegen etc.
Deze zaken gebeuren in Nederland toch ook? En als het wel niet in het spoor zelf zit dan is het wel gammel materieel dat we maar lekker laten doordenderen. Wij hebben het steeds over 'drukke spoorwegennetwerken' hier in nl, je zou ook kunnen stellen dat er gewoon structureel te weinig spoor is waardoor we wel verplicht zijn om alles in de puntjes toe in orde te hebben.

Wat is er erg aan een goederentrein in de middle of nowhere die een keertje ontspoort? Kraan erbij en je hebt alles weer recht. Waarschijnlijk zorgt het onderhoud met de bijbehorende buitendienststellingen voor even veel oponthoud.
En het spoor in de VS is voor een fors deel gewoon slecht onderhouden. Dat is geen troll, dat is een feit
[...]
En dan heb ik nog niet eens veel van het spoor gezien, maar als het beetje wat ik gezien heb er al zo uitziet, wil ik niet weten hoe de rest ervoor staat...
Tja, je hebt dus geen goed beeld? Ik ook niet maar de statistiek zegt toch echt wat anders imo.
Het materieel wat over het spoor rijd is vaak ook nogal verwaarloosd, en (in het geval van goederenvervoer) vaak slecht beveiligd (ventielkleppen, overdrukbeveiliging etc).
Volgens mij is dit niet significant meer of minder het geval dan in de EU. Ik kan van in nl de afgelopen jaren zo 2 grote ongelukken herinneren waarbij goederentreinen betrokken waren (bij Amsterdam en het vastzitten onder die brug).

Vervolgens hoor je dan een half jaar later dat een bedrijf opeens een innovatie heeft op gebied van spoorbeveiliging terwijl blijkt dat in de VS dergelijke 'hot boxes' al tientallen jaren in gebruik zijn :') .
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Phoenix_2FBOA_Kopie.png/800px-Phoenix_2FBOA_Kopie.png
Er word hier wel eens geklaagd over Prorail (en terecht!) dat ze slecht werk leveren, maar vergeleken met de VS (of iig de delen die ik gezien heb), leveren ze hier nog absoluut topwerk af.
Ik zie ProRail een beetje als een hardloper in een eindeloze marathon die aan alle kanten aan het infuus zit terwijl hij zijn 'topprestatie' levert.
Kijk, de Acela Express zal best goed onderhouden zijn, dat is immers hét het paradepaadjje van AmTrak. Die twee lijnen leveren al de helft (!) van de totale winst van Amtrak op. Maar buiten dat Acela-netwerk is het vaak bedroevend gesteld met de kwaliteit.
Het moge duidelijk zijn dat het vervoeren van goederen goedkoper is dan mensen. Per zeeschip betaal je zo'n (vanaf een container 33m3) 100 euro per 1000kg of m3 als iets uit China moet komen bijv, daar heb je geen tickets voor.
bestaudio schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:23:
Eens met wildhagen.
Hij heeft het alleen over het bed. Als je naar de bovenleiding daar kijkt wil ik er nog niet eens bij in de buurt komen. Dat is ook echt een zooi. Meer van ach het hangt toch en het werkt thats it.
Ik denk dat meeste track in de vs geen bovenleiding heeft. En idd, zolang het werkt is het toch prima? De spoorbanen doorsnijden daar veel minder dorpskernen e.d., alles is er veel ruimer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Zolang het werkt is het prima? Ben ik toch zeer zeker niet met je eens. Een dergelijk complex systeem heeft onderhoud nodig niet alleen hier maar ook in de VS en op alle andere plaatsen.

Ik heb in de VS wel is een bovenleiding gezien van een redelijk druk bereden spoor die zo ongeveer alleen met stoten aan elkaar geknoopt zat om de 2 a 3 meter zag ik er wel 1 zitten.
Dit is niet wenselijk voor de bovenleiding evenals niet voor de stroom afnemer En al helemaal niet als de rijdraad zover versleten is dat de schoen over de stoot schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

bestaudio schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:03:
Zolang het werkt is het prima? Ben ik toch zeer zeker niet met je eens. Een dergelijk complex systeem heeft onderhoud nodig niet alleen hier maar ook in de VS en op alle andere plaatsen.
Ten eerste is het afleverbeleid met goederen anders, mensen kan je niet een paar dagen te laat op hun bestemming laten komen, zelfs enkele uren wordt niet gewaardeerd. Bij goederen weet je dat als het echt haast heeft je beter per koerier kan sturen. Dus is er gewoon ruimte voor vertraging en zijn alle overmatige beveiligingen pure kostenafwegingen. Eigenlijk de enige crashes waar serieuze maatregels een gevolg van zijn zijn alleen maar crashes waarbij mensen gewond/gedood zijn. Om goederen geven we veel minder.

Daarnaast hebben veel ongelukken te maken met menselijk falen nog steeds, dit heeft niets te maken met het materieel, mooi stukje DC (weliswaar over Canada):
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=vuV85FbQTyE]Dit zijn gewoon simpele beveiligingen met seinen zonder controle over de treinen zelf. Dat is in Nederland idd wel anders. We kunnen ook niet anders ivm de hoge bezetting van het spoor.
Ik heb in de VS wel is een bovenleiding gezien van een redelijk druk bereden spoor die zo ongeveer alleen met stoten aan elkaar geknoopt zat om de 2 a 3 meter zag ik er wel 1 zitten.
Dit is niet wenselijk voor de bovenleiding evenals niet voor de stroom afnemer En al helemaal niet als de rijdraad zover versleten is dat de schoen over de stoot schiet.
Volgens mij rijdt merendeel van de treinen die elektrisch zijn alleen personen, voor goederen is nog veelal (vanwege afstanden en verschillende systemen) gewoon diesel. Bedenk dat bijna 40% van al het goederenvervoer per trein gaat daar. En reizen per trein staat in de VS net een stapje hoger dan de bus maar nog ver onder de auto. Ik kan mij dan wel voorstellen dat de kwaliteit daarvan matig is.

In veel landen is de 'if it aint broken, don't fix it'-mentaliteit het geval, wij kunnen het op veel gebieden niet meer permitteren. Behalve in de IT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:41:
[...]
Volgens mij is dit niet significant meer of minder het geval dan in de EU. Ik kan van in nl de afgelopen jaren zo 2 grote ongelukken herinneren waarbij goederentreinen betrokken waren (bij Amsterdam en het vastzitten onder die brug).

Vervolgens hoor je dan een half jaar later dat een bedrijf opeens een innovatie heeft op gebied van spoorbeveiliging terwijl blijkt dat in de VS dergelijke 'hot boxes' al tientallen jaren in gebruik zijn :') .
[afbeelding]
In NL hebben we ook al jaren Hot Box detectie.. Er is echter zeer recent een verbeterde versie van dit systeem in gebruik genomen en wordt nu als proef op een aantal baanvakken neergelegd. Je stelling dat wij achter lopen is dan ook feitelijk onjuist. Immers, zoals ik al eerder aanhaalde, is de beveiliging in NL gewoon voor een groot deel gebasseerd op amerikaanse standaard. Ook die hotbox detectie die de amerikanen al "tientallen jaren" in gebruik hebben zijn voor ons niet onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

bestaudio schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:09:
http://www.youtube.com/watch?v=ew0oan4oCzw

een tv rip van het rtl nieuws :P
over de opening van kon rijtuigen tentoonstelling
Leuke reportage. Heeft iemand enig idee uit welke samenstelling de koninklijke trein bestond? Is er nu weer gebruik gemaakt van een ICR-rijtuig, of een ICK/ICL ? ICL gaat zowiezo weer terug de grens over, en ICR lijkt me niet meer geschikt met de automatische deursluiting, tenzij er nog eentje over is?
Iemand die dit weet?

Verder las ik ook dit
Het salonrijtuig 10 (Sr10) krijgt een plaatsje in de hal van het museum. „Bezoekers mogen binnen kijken. Dat is een unieke kans”, zegt De Rooij. Het rijtuig heeft een salon met fauteuils en een overleg- en eettafel, twee slaapcoupés, een toilet- en doucheruimte, een keukentje en een ruimte voor personeel. De trein is gecertificeerd voor vrijwel heel het Europese spoorwegnet.

De koningin gebruikt de trein niet meer. Het rijtuig staat veelal in Utrecht stil te wachten op koninklijke passagiers, terwijl reizen met de trein milieubewust en ook stijlvol is. Het zou passend zijn voor de vorstin om ‘de trein te pakken’; sporen door vorsten heeft een lange traditie. De overvolle dienstregeling van de NS legt echter de nodige beperkingen op en het staatshoofd wil niet de oorzaak zijn van enorme vertragingen.
Is er al bekend wat er met SR10 gaat gebeuren? Het zou leuk zijn dat deze vast onderdeel zou worden van het NSM.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 15-04-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 23:21

Luke!

#Treinbaas
AW_Bos schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:58:
[...]
Is er al bekend wat er met SR10 gaat gebeuren?
Beschikbaar blijven voor gebruik, net zoals voorheen. Het Ref. dagblad kletst maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sein- en overwegstoring tussen lunetten en geldermalsen. Er staan weer genoeg mensen op het station van Utrecht te wachten...
Koningin met de trein naar Denemarken
Ook koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn gedupeerd door de sluiting van het luchtruim vanwege de aswolk vanuit IJsland.
:9 Net haar trein afgegeven ;)

[edit] Toch niet.. De SR10 schijnt weer opgehaald te zijn uit het spoorwegmuseum 8)7 8)7 Achter de CNL gehangen.. Sterkte Bea tussen het gewone volk :*)

[ Voor 70% gewijzigd door IJnte op 15-04-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

IJnte schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:26:
Sein- en overwegstoring tussen lunetten en geldermalsen. Er staan weer genoeg mensen op het station van Utrecht te wachten...

[...]

En toch gaan ze met de trein ;)

http://frontpage.fok.nl/n...rein-naar-denemarken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luccus schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:06:
[...]
Beschikbaar blijven voor gebruik, net zoals voorheen. Het Ref. dagblad kletst maar wat.
Dat blijkt maar weer, zeker met zo'n situatie als vandaag ;) (wat een toeval maar weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2737/4523367149_0e63ca7a4e.jpg
Bij Veenendaal-de Klomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:12

DDX

Haha gisteren nog op tv zo van jaren niet gebruikt enzo ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
idd :D Pay-Back time, big-time ;)

De CNL Mcn zal zich ook wel even helemaal wezeloos geschrokken zijn. Ik weet niet of er een vast "team" aan MCN'en zijn die de SR-10 transporteren :? Aan de grens een locwissel.. Er zal dan wel wat beveiliging meegaan denk ik.. En dat er geen 2e lok is.. Dat is ook wel vrij gebruikelijk bij deze ritjes (normaal dan).

[ Voor 91% gewijzigd door IJnte op 15-04-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
Fotoreportage over de Vrijheidstrein is hier te vinden:

http://picasaweb.google.n...3623018085/Vrijheidstrein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Moioe foto's :)
Ik ga hem morgen ook eens spotten in Utrecht.

Een vriend heeft voor mijn site ook een reportage erover gemaakt:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cpVkE_H9y6Y]

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 15-04-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4013/4523430095_32becda9db.jpg
Zijkant "gewassen", rest nie ;)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4033/4523430847_63a8fca4bc.jpg
Koninklijke familie erin

Foto's van Kees Zwaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IJnte schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:26:

[...]

[edit] Toch niet.. De SR10 schijnt weer opgehaald te zijn uit het spoorwegmuseum 8)7 8)7 Achter de CNL gehangen.. Sterkte Bea tussen het gewone volk :*)
Langslopend vroeg ik me ook al af waarom die opeens aangekondigd stond voor spoor 2 in Asd (normaal staat mijn trein daar), maar daar is natuurlijk ook de koninklijke wachtruimte. Die polizei viel me ook al op ja. Maar ik hoorde pas ruim daarna dat er zoiets was.

Had de VIRM op spoor 3 nog significantie?

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 15-04-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

http://www.youtube.com/watch?v=35b9I78wEUk

Vraag me af of dat nou echt lekker zit die stoeltjes ipv paar lekkere 1e klas tgv/thalys stoelen.

@Cyber;
http://www.somda.nl/forum...vallende+dingen+15+april/
Het spul werd ook gespoorwijzigd naar spoor 2. Op spoor 3 de 8744 en DDM-1 als schuttrein, aldus bronnen ter plaatse.

[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 15-04-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dus Bea heeft haar rijtuig(en) dus voor deze keer eens aangekoppeld met een normale reguliere reizigerstrein. Is dat wel eens eerder gebeurd trouwens? Het verbaast me dat dat gewoon toegelaten wordt, i.v.m. de veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DDX schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:47:
http://www.youtube.com/watch?v=35b9I78wEUk

Vraag me af of dat nou echt lekker zit die stoeltjes ipv paar lekkere 1e klas tgv/thalys stoelen.
Die stoeltjes bij de tafel? Da's gewoon een soort werk-plekje. Zo'n bank als achterin lijkt mij een stuk fijner eigenlijk.
Ja, maar ik ben niet zo bekend met 't concept 'schuttrein'. Of is dat om te voorkomen dat iemand over de rails oversteekt zolang die andere trein er nog niet staat? (Die VIRM stond er al om 18:30 en die trein ging volgens de dienstregeling pas om 19:01 weg.)
AW_Bos schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 01:12:
Dus Bea heeft haar rijtuig(en) dus voor deze keer eens aangekoppeld met een normale reguliere reizigerstrein. Is dat wel eens eerder gebeurd trouwens? Het verbaast me dat dat gewoon toegelaten wordt, i.v.m. de veiligheid?
Dit was niet vantevoren bekend (hoogstens een paar uurtjes), dus iets beramen is al een stuk minder goed te doen. Maar ik neem aan dat er in dat tweede rijtuig wat veiligheidsmensen aanwezig waren. Mischien zelfs alleen maar.

Edit: Yep, geel-behesde polizei in de 2e bak.

Ook interessant trouwens, met Sr10 is die CNL 16 bakken lang.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 16-04-2010 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Vrijheidstrein by night: foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zeker niet slecht :).
Ik had gehoopt dat ding ook te spotten, maar ja, Woerden - Utrecht lag eruit, waardoor ik hem gemist had. In ieder geval heb ik hem nog wel langs zien rijden, net voor Leeuwarden, toen hij weer terug naar Meppel ging. Ik ga eens kijken of ik hem volgende week nog in Utrecht kan spotten.

Wel heb ik als troost een paar mooie foto's + film gemaakt van de UST96 meettrein, die met een platte goederenwagon heen en weer reed in Utrecht, en een video kunnen maken van twee koppelende SLT's (met leuk commentaar van de conductrice erbij :P) en een binnenkomende Spurt in Zuidbroek.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 16-04-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De een zijn dood, is de ander zijn brood: door de sluiting van het luchtruim worden er extra en langere Thalyssen ingezet door NS Hispeed:
NS Hispeed zet zaterdag wegens de problemen in de luchtvaart vijf extra lange Thalyssen in van en naar Brussel-Parijs.

De treinen zijn dubbel zo lang en kunnen achthonderd in plaats van vierhonderd passagiers vervoeren. In totaal rijdt de Thalys zaterdag acht keer, aldus een woordvoerster van NS.

Ook worden drie extra Eurostar-treinen (Londen-Brussel) ingezet. Dit is interessant voor Nederlandse vliegtuigpassagiers die in Engeland zijn gestrand.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-1400-zaterdagmiddag.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Maar als er dus schijnbaar genoeg thalyssen zijn, waarom zetten ze die dan niet in op de fyra dienst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Laatst online: 17-05 20:27
DDX schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:35:
Maar als er dus schijnbaar genoeg thalyssen zijn, waarom zetten ze die dan niet in op de fyra dienst ?
De thalys(SNCF/NS) en Fyra(NS) zijn feitelijk concurrenten die van hetzelfde (HSL) traject gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 22-05 15:44
DDX schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:35:
Simpel, dat mag niet. SNCF is nog steeds grootaandeelhouder, en zij hebben bepaald dat Thalys alleen voor internationaal verkeer is. Daarnaast zit je met verplicht reserveren, wat voor Fyra gewoon niet handig is.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In Duitsland zijn zes mensen gewond geraakt doordat een hogesnelheidstrein tijdens de rit een deur verloor. In de buurt van Koblenz raakte de deur van de trein los.

De deur knalde daarna op een tegemoetkomende trein en raakte die ter hoogte van het restauratierijtuig. Zes mensen in die wagon raakten lichtgewond door rondvliegend glas.

Uiteindelijk raakte het brokstuk ook nog een auto naast het spoor. Daarbij vielen geen gewonden.

De Duitse spoorwegen hebben nog geen idee waardoor de deur is losgeraakt. De dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt is door het ongeluk ernstig verstoord.
Bron: http://nos.nl/artikel/151...ein-los-zes-gewonden.html

Lekker dan... je zou hem maar tegen je snufferd krijgen als omstander, kan je toch behoorlijk zwaar gewond van raken...

En wat zouden we zijn zonder, weliswaar kleine, pic?

Afbeeldingslocatie: http://static.rp-online.de/layout/fotos/457x325/54280-Bild4.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 17-04-2010 18:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

De koningin is ook weer terug :

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4061/4529104090_9c6f3e8f0a.jpg
http://forum.opeenshadikh...opic.php?p=284061#p284061

http://mauritswever.blogs...x-onderweg-naar-huis.html

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 17-04-2010 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Op de rol: 2408, 2432, 2433, 2625 en 2629.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat het koninklijk rijtuig is, is duidelijk, maar wat is die rode die erachter hangt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Slaaprijtuig voor personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En voor hunzelf, want zoveel bedden heeft het koninklijk rijtuig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zich logisch, maar wtf *is* het? Ding is zo lelijk als de nacht naast die andere.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Volgens mij een EETC 30 slaaprijtuig.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:29:
En voor hunzelf, want zoveel bedden heeft het koninklijk rijtuig niet.
Twee slaapkamers had ik begrepen? Moet genoeg zijn voor queen + wimlex/max. Of 't moeten kamertjes zijn met dunne eenpersoonsbedjes ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Sowieso moet het personeel altijd paraat zijn en je zit nog met eten e.d., lijkt mij vrij krap om dat allemaal in 1 voertuig te hebben. En er zal waarschijnlijk nog beveiliging mee moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 14:02

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Weet nog niet wat ik van die vrijheidstrein moet vinden. Vind dat blauw niet zo geslaagd bij de kop eigenlijk.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nee, billigontwerp...

Voor wat betreft de inzet van SLT: beperkt tot Utrecht - Den Haag, Den Haag - Gouda G. en Rotterdam - Gouda G. Per 26 april worden de treinen op de Hoekse Lijn ermee gereden, daarna volgt Utrecht - Soest en Utrecht - Maliebaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 23:59
Hoeveel stellen SLT zijn er eigenlijk op dit moment in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Nu online
Ik kom uit op 22 viertjes en 20 zesjes. ;)

@Luccus: heb je ook enig idee wanneer het SLT ingezet wordt in de (1)7400? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
zwahiel schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:38:
Weet nog niet wat ik van die vrijheidstrein moet vinden. Vind dat blauw niet zo geslaagd bij de kop eigenlijk.
offtopic:
Whaa, dat is wennen. Zwahiel in rood 8)

[ Voor 16% gewijzigd door IJnte op 19-04-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
offtopic:
Brrr, ik zie het net ook :P.

ontopic: @Koploper, dat zal waarschijnlijk even duren i.v.m. logisitieke problemen (m.a.w., niet voldoende opgeleid personeel). Gokje: Volgend wijzingsblad (12 juni geloof ik) maar dat is nog koffiedik kijken...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Lennart_1337 schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:29:
Hoeveel stellen SLT zijn er eigenlijk op dit moment in nederland?
26 vieren (2401-2406, 2411-2421, 2423-2431) en 25 zessen (2601-2607, 2610-2624, 2626-2628).
Koploper schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:04:
Staat niks van op de rol, maar met het volgende wijzigingsblad is mogelijk. Wel gaat het aflevertempo van de stellen volgende maand omlaag naar het geplande één stel per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wat is de reden dat de 2409 en de 2410 (nog) niet het land in zijn? Zo nieuw zijn ze ook weer niet.
Ik weet dat enkele voor onderhoud/garantiewerk even terug zijn naar de fabriek, maar volgens mijn statistieken zijn deze nog nooit de grens over gekomen.
Dus wat zit Siemens/Bombardier er in dat geval nog mee te doen, of gebruikt die ze als proef-treinstellen soms om SLT door te blijven ontwikkelen of is er iets anders mee aan de hand?

[ Voor 87% gewijzigd door AW_Bos op 20-04-2010 09:59 . Reden: rewrite ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om precies te zijn: de AB30 61 84 06-70 419-6, EETC 4529.
Een standaard 10-coupé slaaprijtuig van de CIWL. Wikipedia: Schlafwagen – Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
AW_Bos schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 09:51:
Wat is de reden dat de 2409 en de 2410 (nog) niet het land in zijn? Zo nieuw zijn ze ook weer niet.
Ik weet dat enkele voor onderhoud/garantiewerk even terug zijn naar de fabriek, maar volgens mijn statistieken zijn deze nog nooit de grens over gekomen.
Dus wat zit Siemens/Bombardier er in dat geval nog mee te doen, of gebruikt die ze als proef-treinstellen soms om SLT door te blijven ontwikkelen of is er iets anders mee aan de hand?
De 2407-2409 zijn wel al in NL geweest, de 2410 niet. Ergo: je statistieken deugen niet. :P Ik vermoed dat e.e.a. gewoon te maken heeft met contractueel vastgelegde overdracht data en dat die stellen nu gaan komen nu de achterstand (zo goed als) ingelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 14:02

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

offtopic:
SleutelMan en IJnte ja, is voor mij ook wennen

Zit er eigenlijk nog een staartje aan die SLT's? Bedoel ze zouden toch allang wijd ingezet moeten worden? Zie er steeds bij Carthesiusweg staat, vaak met de lichten uit.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Zie mijn bericht van 19 april 2010, 18:27; nog geen 24 uur geleden en ook op deze pagina. Zie dan ook het bericht van Sleutelman gepost op 19 april 2010 om 20:02. Je licht zal aangaan. ;-)
Nog niet alle problemen zijn eruit maar dat verhindert inzet verder niet.

SLT 2432

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Nu online
ontopic: @Koploper, dat zal waarschijnlijk even duren i.v.m. logisitieke problemen (m.a.w., niet voldoende opgeleid personeel). Gokje: Volgend wijzingsblad (12 juni geloof ik) maar dat is nog koffiedik kijken...
Ik had verwacht dat dat inmiddels wel opgelost zou zijn. Want ze hadden 1,5 jaar de tijd om iedereen op te leiden. Ik neem aan dat dat toch wel genoeg zou moeten zijn. :P
Maar goed schijnbaar zijn ze bij NSR niet zo snel. :z
We zullen nu denk ik ook maar eerst maar moeten afwachten of het SLT ook echt op de Hoekse/Stichtse lijn verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Koploper schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 21:14:
[...]

Ik had verwacht dat dat inmiddels wel opgelost zou zijn. Want ze hadden 1,5 jaar de tijd om iedereen op te leiden. Ik neem aan dat dat toch wel genoeg zou moeten zijn. :P
Maar goed schijnbaar zijn ze bij NSR niet zo snel. :z
Dat heeft niet met langzaam opleiden te maken, maar o.a. met heropleiding door verlopen bekendheid op het materieel. Ook valt er weinig personeel op te leiden met lange tijd maar weinig stellen beschikbaar voor NSR.
We zullen nu denk ik ook maar eerst maar moeten afwachten of het SLT ook echt op de Hoekse/Stichtse lijn verschijnt.
Waarom afwachten? Is daar iets onzeker aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Reinier

\o/

Utrecht Centraal is/wordt (deels) ontruimd. Iemand enig idee wat er is?

Edit:
Verdacht pakketje |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Reinier op 21-04-2010 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
En ook al weer voorbij. Was loos alarm. Valt me mee dat de VL post niet ontruimd is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nu is in Hengelo iets loos... ook melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Nu online
Luccus schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:02:
Waarom afwachten? Is daar iets onzeker aan dan?
Nou ja, laat ik maar zeggen dat het me ook niet verbaast als volgende week er nog steeds SGM rijdt.
Maar de SLT-inzet begint aan de andere kant ook wel goed op gang te komen. Dus daarom heb ik zo iets van, we zullen het volgende week wel zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
Het Duitse spoorwegbedrijf Deutsche Bahn AG kondigt donderdag aan een overeenkomst te hebben bereikt met Arriva plc over een overname van het Britse vervoersbedrijf voor 1,54 miljard Britse pond (circa 1,77 miljard euro).

Het door de Duitse staat gesteunde vervoersbedrijf betaalt 775 pence per aandeel Arriva in contanten, waarmee een premie wordt geboden van circa 34 procent ten opzichte van de slotkoers van 579,5 pence op 16 maart 2010. De aandeelhouders van Arriva zullen daarnaast ook een slotdividend ontvangen van 18,8 pence.

Volgens bestuursvoorzitter Rudiger Grube van Deutsche Bahn biedt Arriva het Duitse vervoersbedrijf een platform om uit te breiden in Europa en versterkt de overname de positie van Deutsche Bahn als een van de leidende vervoerders in Europa.

Voorzitter Richard Broadbent van Arriva steunt het bod en stelt dat het bod de volledige waarde reflecteert die in de afgelopen jaren is opgebouwd.
Bron: http://frontpage.fok.nl/n...he-bahn-koopt-arriva.html

Oeh, krijg ik de Deutsche Bahn door de achtertuin >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Uit het handboek van de Mcn:
Direct Combineren is niet toegestaan bij DDAR/MDDM dubbeldeksmaterieel.
Waarom mag dat niet? Ik weet wel dat ze een andere koppeling hebben dan de andere treinstellen maar of dat ermee te maken heeft?

En wat is de reden eigenlijk dat de DD-AR/MDDM een afwijkende koppeling heeft met het andere materieel? Heeft dat te maken dat een Scharfenberg niet mogelijk was op de 1700?

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 22-04-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zag net een SLT (3 stellen) voorbij komen bij Bunnik. Volgens mij een instructierit: hij stopte keurig op station Bunnik, even de treeplankjes uit- en inklappen en weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik heb het even uitgezocht, ikzelf was er ook even benieuwd naar :P :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
-----Z- 7412    SLT
MDWDV-- 7414    SLT
-----Z- 7415    SLT
-----Z- 7416    SLT
-----Z- 7419    SLT
-----Z- 7420    SLT
-----Z- 7425    SLT
-----Z- 7426    SLT
-----Z- 7427    SLT
-----Z- 7428    SLT
MDWDVZ- 7431    SLT
MDWDVZ- 7432    SLT
-----Z- 7437    SLT
-----Z- 7438    SLT
-----Z- 7439    SLT
-----Z- 7440    SLT
MDWDVZ- 7443    SLT
MDWDVZ- 7444    SLT
-----Z- 7449    SLT
-----Z- 7450    SLT
-----Z- 7451    SLT
-----Z- 7452    SLT
-----Z- 7455    SLT
-----Z- 7456    SLT
-----Z- 7461    SLT
-----Z- 7462    SLT
-----Z- 7463    SLT
-----Z- 7464    SLT
MDWDV-- 7469    SLT
MDWDV-- 7470    SLT
MDWDVZ- 7471    SLT
MDWDVZ- 7472    SLT
-----Z- 7473    SLT
-----Z- 7474    SLT
MDWDV-- 7479    SLT
MDWDV-- 7480    SLT
MDWDVZ- 7481    SLT
MDWDVZ- 7482    SLT
-----Z- 7483    SLT
-----ZZ 7484    SLT
MDWDV-- 7489    SLT
MDWDVZ- 7491    SLT

Bij deze als uitzondering een leuk overzichtje uit het materieelblad van april. De eerste 7 tekens zijn de letters van de dagen waarop hij rijdt, daarchter het dienstnummer welke je kan terug vinden door bij NS te hoveren met je muis over het treintype in de Reisdetails kolom.
Onthoud wel dat dit onder voorbehoud is door logistieke situaties bij ProRail of NS.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 22-04-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Reinier

\o/

AW_Bos schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:35:
Uit het handboek van de Mcn:
[...]
Waarom mag dat niet? Ik weet wel dat ze een andere koppeling hebben dan de andere treinstellen maar of dat ermee te maken heeft?
Volgens mij mag (mocht) dat dubbeldeksmaterieel niet direct gekoppeld worden omdat voor het koppelen een betrekkelijk hoge snelheid benodigd is. En het is niet gewenst dat door de klap reizigers van de trappen stuiteren. Geldt dacht ik niet voor IRM-materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

IRM materieel heeft een Scharfenberg koppeling, net als ICM, Mat '64, SGM etc...
Die zijn inderdaad al bedoeld om met een lage snelheid aan te kunnen koppelen. Van die andere koppeling wist ik het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Nu online
jelmervos schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:41:
[...]
Zag net een SLT (3 stellen) voorbij komen bij Bunnik. Volgens mij een instructierit: hij stopte keurig op station Bunnik, even de treeplankjes uit- en inklappen en weer weg.
Dat is op zich wel goed nieuws! Want het schijnt dat er problemen zijn met een perron van een station die de (1)7400 aan doet. Dus waarschijnlijk waren ze bezig met wat testen. :)
AW_Bos schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:20:
[...]

[...]

Bij deze als uitzondering een leuk overzichtje uit het materieelblad van april. De eerste 7 tekens zijn de letters van de dagen waarop hij rijdt, daarchter het dienstnummer welke je kan terug vinden door bij NS te hoveren met je muis over het treintype in de Reisdetails kolom.
Onthoud wel dat dit onder voorbehoud is door logistieke situaties bij ProRail of NS.
Maar dat is gepland volgens het jaarplan. Volgens jouw schema had het SLT al sinds februari in de (1)7400 moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
AW_Bos schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:20:
[...]
Allemaal leuk en aardig maar zoals ik een paar dagen geleden ook al heb gezegd: op jaarplanniveau rijdt het alléén in de 9700, 9800 en 19800 en in de bijsturing wordt het op korte termijn ingezet op de Hoekse lijn, naar Soest en naar de Maliebaan. Het bovenstaande overzicht wat ooit voor de periode m.i.v. wijzigingsblad april had moeten gelden is hopeloos achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
OS Utrecht Zuidzijde ligt er weer uit... Prognose: 17:00. Hopelijk is het niet het powerpack wat om zeep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Prognose nu 16u.
Een tijd terug ging het over de gemengde tractie op de Heuvellandlijn. Gisteren bij toeval eens bekeken, ook al zij dat met achteroplopend dieselstel. Foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

IJnte schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:35:
OS Utrecht Zuidzijde ligt er weer uit... Prognose: 17:00. Hopelijk is het niet het powerpack wat om zeep is.
Is alweer opgelost:
De beperkingen tussen Utrecht C en Lunetten als gevolg van een stroomstoring zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eurlings wil toilet op 115 stations
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil meer investeren in toiletten op stations. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Op stations wordt nu pas een toilet geplaatst als er per dag meer dan 7500 mensen in- en uitstappen. Die grens gaat Eurlings verlagen. Op 115 stations waar nu nog geen toiletten zijn, komen volgens de plannen wc's.

Ruimte

De Kamer eiste eerder dat in elke Sprinter-trein een toilet komt, maar dat gaat Eurlings te ver. Volgens Eurlings is dat onnodig duur en nemen toiletten een hoop ruimte in. Bovendien is de gemiddelde reistijd in een Sprinter maar 17 minuten.

In de nieuwe regels komt te staan dat in stoptrein waar meer dan eenderde van de reizigers langer dan een half uur reist, een toilet aanwezig moet zijn. Ook in Intercity's wordt een toilet verplicht.

De uitbreiding van het aantal toiletten op stations gaat tien tot vijftien miljard euro kosten.
Gemiddeld 17 minuten? Dan heb ik zeker die uitzondering hier :? :P
(Zie vorige posts van mij.)

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 27-04-2010 11:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dus minimaal 87.000 euro per station voor 2-4 toiletten 8)7 . Ik vind 10.000 euro voor één toilet al veel geld maar 87.000 7(8)7 7(8)7 .

Is dit ProRail proza weer?

Voor dit geld kan je volgens mij beter gewoon een normaal toilet plaatsen en er weer een toiletdame naast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 22:18

PeaceNlove

Deugleuter

Raven schreef op zondag 11 april 2010 @ 17:25:
[...]

Zie post hierboven, Enschede <-> Apeldoorn inderdaad.
Helaas jammer voor jou, want het gaat om het gemiddelde. En als het merendeel van passagiers van deze treinverbinding alleen afstandjes Hengelo - Drienerlo doet dan compenseert dat voor jouw lange zit en is het dus toegestaan die verbinding met wc-loze treinen uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:33:
Dus minimaal 87.000 euro per station voor 2-4 toiletten 8)7 . Ik vind 10.000 euro voor één toilet al veel geld maar 87.000 7(8)7 7(8)7 .

Voor dit geld kan je volgens mij beter gewoon een normaal toilet plaatsen en er weer een toiletdame naast zetten.
Mwah, als je de riolering nog moet aanleggen dan zit je volgens mij al snel op een dergelijk bedrag, als je de manuren ook meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

10 miljard / 115 stations = bijna 87 miljoen euro per station als ik dat goed uitreken. Dat lijkt me toch wel erg veel eerlijk gezegd.

Op zich is het jammer dat de toiletten uit de sprinters verdwijnen, blijft toch een handige voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Enig idee wat het kost om hufterproof en vandalismeproof maatregelen te treffen? Dat is niet bepaald goedkoop zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Het is een typefout. Op de NOS-site staat nu miljoen in plaats van miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Denk eerder dat het 10-15 miljoen moet zijn ipv miljard. Anders wil ik graag die order binnenslepen :9

Maar dan nog, ze hebben toch tegenwoordig al standaard 'hufterproof' toiletunits? Dus het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig, enkel wat bakstenen, dakje en de toiletunit erin en klaar. Riool aanleggen kan ook het geld niet zijn, nagenoeg elk station ligt aan een weg dus kilometers nieuwe pijp is niet nodig.

Al met al gaat er een aannemer lekker rijk worden aan dit project :+

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien: het gebouwtje met de toiletten erin moet ook hufter- en vandalismeproof gemaakt worden natuurlijk, anders kan je erop wachten dat die binnen enkele dagen met een vuurwerkbom vernietigd word ;)

In Nederland moet nu eenmaal álles hufterproof zijn, want als het niet het eigendom is van sommige mensen, is dat bijna een vrijbrief om het dan maar te bekladden en/of vernielen, lijkt het wel.

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 27-04-2010 17:34 ]

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.