Het grote spoorwegentopic deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 44.805 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 23:36
Hierbij een link naar een nieuwsbrief, waarin veel info staat over de plannen bij Utrecht Zuidzijde. Zo wordt er een nieuw station aangekondigd (bij sommigen al bekend), en worden er visuele weergaves gegeven van nieuwe en bestaande stations.

Projectkrant "Dubbelslag"

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07

vooghel

Cunning linguist

Interessant; ik woon vlak bij Vaartsche Rijn, en was nog niet van al deze bouwplannen op de hoogte. Ik verwacht wel een hoop overlast te ervaren de komende tijd, al mijn routes naar de stad, station en werk zijn langs dat stuk.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ja, dat kun je wel stellen ja. Ik heb de plannen al wat langer mogen aanschouwen, maar het wordt daar de komende 5 jaar wel een bouwput. Hopelijk wel een flinke verbetering voor de stad, want daar draait het natuurlijk allemaal om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik hoop wel dat ze fatsoenlijk met de bewoners van de Pelikaanstraat omgaan. Ze wonen nu praktisch al op het spoor en dan willen ze er nu ook nog die bus/tramlijn tussenproppen. Daar moet wel een goede oplossing voor komen IMHO.

* PeaceNlove kent mensen die in die straat wonen en het is er echt heel nauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Over de reeds eerder genoemde vrijheidstrein (Plan-T 520), deze is gisteren gaan rijden, en de hele dienstregeling is hier in te zien: http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/#/Dienstregeling

Kort filmpje over het maken/uitrusten van het treinstel: http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/#/Themakingof

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

LauPro

Prof Mierenneuke®

PeaceNlove schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:46:
Ik hoop wel dat ze fatsoenlijk met de bewoners van de Pelikaanstraat omgaan. Ze wonen nu praktisch al op het spoor en dan willen ze er nu ook nog die bus/tramlijn tussenproppen. Daar moet wel een goede oplossing voor komen IMHO.
Toen ik het zag moest ik lachen. Nu hangen er al spandoeken met 'DE PELIKAAN GEEN BUSBAAN!'. Nou die komt er dan ook niet :+ maar wel een HOV Trambaan :P .

Maar waarom knabbelen ze niet wat ruimte van het spoor af? Het stuk opstelsporen daar is superbreed en wordt nauwelijks gebruikt. Ik zou zeggen verleg 2 sporen naar het zuiden en gebruik de ruimte die vrijkomt voor de tram. Dat lijkt mij iig een stuk vriendelijker tov de buurt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Wait, what :? "opstelsporen superbreed".. Dat valt nou ook wel weer mee hoor. Zoals ik hier al eerder verteld heb gaan Utrecht CS in zijn geheel op de schop. Ook de door jou genoemde "opstelsporen" oftewel, utrecht opstelterein zuid gaat op de schop (welliswaar minimaal maar toch). Het zuiden van Utrecht CS krijgt een 4 sporige aansluiting op Lunetten (en verder naar Houten en nog wat verder). Verder komen er nog wat mooie kunstwerken bij om het een en ander te stroomlijnen aldaar (zoals je in de folder ook heel duidelijk kan zien). Er is ruimte vrijgehouden voor die busbaan/HOV tram baan (is nog in studie). Alle plannen liggen al wel redelijk vast, aangezien daar over 4-6 jaar een compleet andere spoor lay-out ligt. Dit alles wordt natuurlijk niet in 1x gedaan, maar in vele stappen om ervoor te zorgen dat mensen gewoon naar hun werk kunnen blijven gaan. Achter de schermen wordt er druk aan gewerkt :) Ruimte van het spoor afknabbelen zit er echt niet in. Over een paar jaar zul je deze post wellicht nog wel even terugzoeken, en dan snap je wel waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

wildhagen schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:58:
Over de reeds eerder genoemde vrijheidstrein (Plan-T 520), deze is gisteren gaan rijden, en de hele dienstregeling is hier in te zien: http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/#/Dienstregeling
Op zondag heb je een leuke dienstregeling.
Amersfoort - Niet weggooien. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:45:
Wait, what :? "opstelsporen superbreed".. Dat valt nou ook wel weer mee hoor. Zoals ik hier al eerder verteld heb gaan Utrecht CS in zijn geheel op de schop. Ook de door jou genoemde "opstelsporen" oftewel, utrecht opstelterein zuid gaat op de schop (welliswaar minimaal maar toch). Het zuiden van Utrecht CS krijgt een 4 sporige aansluiting op Lunetten (en verder naar Houten en nog wat verder).
Ik heb even de situatie ingetekend op de kaart. Volgens mij wel 1 spoor teveel:
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/04/20100402%20Utrecht%20Pelikaanstraat%20tram%20trein.jpg

Maar de bedoeling is toch dat er straks ook viersporigheid richting Arnhem gaat? Worden het dan 6 sporen waarvan de middelste 2 'gedeeld'? Of hoe gaat die spliting werken?

Nog 2 conceptjes:
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/04/20100402%20Utrecht%20Pelikaanstraat%20tram%20trein%20viersporig%20lunetten%20driebergen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2010/04/20100402%20Utrecht%20Pelikaanstraat%20tram%20trein%20viersporig%20lunetten%20driebergen%202.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Onbekend schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:57:
[...]

Op zondag heb je een leuke dienstregeling.
Amersfoort - Niet weggooien. :)
http://www.actienietweggooien.nl/ ;)

‘NIET WEGGOOIEN’
Zondag 4 april station Amersfoort
Zondag 11 april station Leeuwarden
Zondag 18 april station Haarlem
Zondag 25 april station Den Haag HS
Zondag 2 mei station Den Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Cheesy schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:38:
[...]

http://www.actienietweggooien.nl/ ;)

‘NIET WEGGOOIEN’
Zondag 4 april station Amersfoort
Zondag 11 april station Leeuwarden
Zondag 18 april station Haarlem
Zondag 25 april station Den Haag HS
Zondag 2 mei station Den Bosch
Nu begrijp ik het. :) Je moet dan ook maar net weten dat die url bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:23:
[...]
[afbeelding]
Bij de albatrosstraat komen 8 sporen te liggen, en dit is tevens ook ongeveer de positie waar de halte "vaartsche rijn" komt te liggen. Daar liggen nu welgeteld 4 sporen over de brug.
Maar de bedoeling is toch dat er straks ook viersporigheid richting Arnhem gaat? Worden het dan 6 sporen waarvan de middelste 2 'gedeeld'? Of hoe gaat die spliting werken?
Nope, 2 sporen ri Db. De situatie naar Driebergen toe veranderd eigenlijk niet, ware het niet dat er wel enigsinds rekening is gehouden met een mogelijke uitbereiding. Het stuk naar Lunetten toe wordt 4 sporig zoals ook in het door mij eerder aangehaalde document te lezen is (publiekelijk beschikbaar). Als je goed in dit document kijkt, zie je ook wat ze voor een oplossing ze bedacht hebben voor de splitsing.
Nog 2 conceptjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
Je laatste conceptplaatje komt het beste in de buurt met wat er gaat komen (op dat stukje grond dan). Knip en plak maar eens 8 sporen naast elkaar, en je zult zien hoe weinig ruimte er is. Zeker ter hoogte van de pelikaanstraat. Dit zal het idee gaan worden voor hun deur:
Afbeeldingslocatie: http://www.pelikaanstraat.nl/afbeeldingen/foto%27s/pelikaan_oost_nw_kl.jpg

Overigens komt de halte Vaartsche Rijn er ongeveer zo uit te zien (qua positie):
Afbeeldingslocatie: http://www.pelikaanstraat.nl/afbeeldingen/foto%27s/studio-sk-wk1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door IJnte op 02-04-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
LauPro schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:23:
[...]
[afbeelding]

Nog 2 conceptjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
De precieze uitwerking weer ik ook zo 123 niet, maar de viersporigheid is uiteindelijk alleen op Utva-Htnc. Niet op Utva-Db. Sowieso is het idee om een dive-under te maken tussen de lijnen uit Ht en uit Db zodat er kruisingsvrij kan worden binnengereden (hiervoor is de verbinding tussen Utm-Ln dus opgebroken).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
SleutelMan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:34:
[...]

De precieze uitwerking weer ik ook zo 123 niet, maar de viersporigheid is uiteindelijk alleen op Utva-Htn. Niet op Utva-Db. Sowieso is het idee om een dive-under te maken tussen de lijnen uit Ht en uit Db zodat er kruisingsvrij kan worden binnengereden (hiervoor is de verbinding tussen Utm-Ln dus opgebroken).
Ook weet je dat 4,5,6 niet :> Over 5 tot 6 jaar weet je de precieze uitwerking 8) Je aanname over de mogelijke koppeling tussen het spoor naar Driebergen-Zeist en het Emplacement Utrecht is overigens juist. De verbinding met Utrecht Maliebaan vindt enkel nog plaats via Driebergen-zeist, een een 2e nader te bepalen mogelijkheid (via Blauwkapel). Owjah, en als ik je dan toch aan het corrigeren ben: de 4-sporigheid loopt niet tot houten, maar zelfs tot aan houten-castellum.

[ Voor 15% gewijzigd door IJnte op 02-04-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Zo beter? :P.

De tijd dat ik uren per dag aan de spoorhobby besteedde ligt inmiddels achter me, dus het een en ander komt uit diepe plekken van mijn geheugen naar voren. Ik heb het ooit geweten. Bedankt voor de correctie :)

[ Voor 89% gewijzigd door SleutelMan op 03-04-2010 00:16 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS overweegt spitsheffing
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden.

Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

Volgens de woordvoerster zit het bedrijf tijdens de spits momenteel aan de grenzen van zijn capaciteit. ''Tijdens de spits zijn de treinen overvol, terwijl het daarbuiten weer heel rustig is''.

Broek ophouden

Volgens de woordvoerster kan de NS het zichzelf niet veroorloven om meer treinen in te zetten op de drukke momenten. ''Wij zijn een zelfstandig bedrijf en we moeten ook onze broek ophouden'', aldus de zegsvrouw.

Momenteel onderzoekt de NS de verhoging van het tarief nog als middel om de spits te ontlasten. ''Het plan is nog niet in kannen en kruiken'', aldus de woordvoerster.

© ANP

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

''Wij zijn een zelfstandig bedrijf en we moeten ook onze broek ophouden'', aldus de zegsvrouw.

Ik neem aan dat de overheid dan wat minder geld gaat steken in het treinvervoer. Iedereen wordt toch al het OV uitgejaagd met die prijzen en die gaan ze dan nog verhogen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:25

DDX

Die spitsheffing hebben ze toch al voor 9uur 's ochtends ?
Of willen ze ook 's middags/'s avonds wat gaan doen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Wt#... 1 april is toch al geweest? Hebben ze nou het goed wijs echt stuk bij NS? Wees verdorie blij als bedrijf dat er forensen zijn die van de trein gebruik maken en straf ze niet als dank dmv het verhogen van de prijzen (die zijn imo al belachelijk hoog in NL) of door ze te vervoeren als slachtvee (al hebben die tegenwoordig ook meer ruimte). Zonder forensen was NS allang failliet geweest.

Mochten ze dit echt doorzetten dan komt er hier ook een fijne mileuvervuilende auto voor de deur en ga ik lekker de kwaliteit van de lucht in NL helpen verpesten. Als dit is wat de overheid en NS wil, prima. Ik maak bewust een keuze om geen auto te kopen en het meeste te fietsen of met de trein te doen maar blijkbaar is dat niet meer gewenst.

Je zou ook permanent het reizen buiten de spits goedkoper kunnen maken zodat mensen een keuze hebben om daar te gaan reizen, zonder gezeik met een extra kaart. Dat zie je in veel meer landen binnen en buiten Europa en daar zit ook overdag genoeg volk in de trein. En hoe vreemd, daar is het vooral in de spits ook extra druk, dankzij het kuddegedrag van werkgevers en werknemers.

O, en laat ze meteen stoppen met het aantrekkelijk maken van de trein voor forensen (dat domme internetten bijvoorbeeld). Zo krijg je nog meer mensen in de trein en dat willen ze niet. Dus vanwaar dat men dit doet als de klanten toch ongewenst zijn? Ik snap het niet. Een klein lichtpuntje schijnt te zijn dat een ander commitee van wijzen bedacht heeft om de OV studentenkaart af te schaffen, is er misschien weer meer plaats voor de forensen.

Reis ik bewust al om 7 uur 's morgens (20 minuten onderweg) om de drukte voor te zijn (krijg ik nooit een bedankje voor van NS) en dan ga je nog genaaid worden ook? Alsof ik een keuze heb qua begintijden? Nee, zelfs de overheid geeft die keuze niet. Ik heb zeker variabele werktijden, maar die zijn variabel tussen half 8 en half 10 dus verplicht in de spits reizen. Zou graag 's avonds of 's nachts mijn werk doen maar dat is er niet bij.

Naja, de NS heeft iig mijn nominatie voor het klantonvriendelijkste bedrijf van 2010 te pakken. En ik hoop, met deze instelling van NS, dat hun consessie echt niet verlengd gaat worden.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een intercity heeft gisteravond bij het Limburgse Echt een noodstop moeten maken, omdat onbekenden een invalidenbrug op het spoor hadden gelegd.

Het remsysteem van de trein raakte beschadigd door de metalenconstructie, zegt de spoorwegpolitie. Een invalidenbrug wordt gebruikt om mensen met een rolstoel de trein in te helpen.

De intercity was onderweg van Maastricht naar Eindhoven. Bij de noodstop raakte niemand gewond. Alle passagiers zijn met bussen verder vervoerd.

Het is niet de eerste keer dat op het traject Maastricht-Eindhoven bijna op een voorwerp was gereden. Vorig jaar raakte ook al een trein beschadigd omdat vandalen bij Echt een invalidenbrug op de rails legden.
Bron: http://nos.nl/artikel/148...validenbrug-op-spoor.html

Welke asociaal doet nu zoiets? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja, welke aso maakt bushokjes kapot of spuit met graffiti?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Da's waar, maar da's toch wel weer van een heel andere orde. Daar raken over het algemeen geen mensen van in gevaar (behalve dan de idioten zelf, maar dat boeit niet).

Hier kunnen wel mensen serieus gewond raken. Zoals te lezen is, zijn de remmen beschadigd geraakt. Wat als het treinstel niet op tijd tot stilstand had kunnen komen? Wat als de trein ontspoort zou zijn? Want zo'n invalidenbrug weegt namelijk nog redelijk wat.

Wat mij betreft mag dit soort dingen harder aangepakt worden. Niet als vandalisme, maar gewoon als poging tot doodslag danwel mishandeling van de inzittenden van de trein.

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 06-04-2010 14:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er zitten tig remunits op zo'n trein. Het falen van 1 remunit zou nooit mogen zorgen dat de trein niet tijdig kan remmen.

Tja verder slaat het natuurlijk nergens op. Maar hoe weten we zo zeker dat het vandalisme is? Is hij is niet perongeluk van het perron afgereden nadat een medewerker het niet goed had vastgezet? De dingen staan toch altijd op slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, twee keer op dezelfde plek? Niet erg geloofwaardig hoor.

En een slot kan je doorknippen. Je hebt ongetwijfeld wel eens een kniptang gezien?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

wildhagen schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:45:

Wat mij betreft mag dit soort dingen harder aangepakt worden. Niet als vandalisme, maar gewoon als poging tot doodslag danwel mishandeling van de inzittenden van de trein.
Dit soort ongein wordt meestal ook wel wat harder aangepakt:
http://rechtennieuws.nl/1...ar-voor-treinverkeer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Afgelopen weekend in Amersfoort de Vrijheidstrein. Interieur zag er fraai uit, verder de betekenis ervan misschien wat overtrokken maar goed dat vind ik persoonlijk.

Even door de trein gelopen en ook nog wat foto's gemaakt. Blijft toch leuk voor in het archief.
Was me er eigenlijk niet van bewust dat hij er zondag zou staan maar viel op dat er een andere trein stond, en wat dichterbij was het dus de vrijheidstrein.

Afbeeldingslocatie: http://noob.hu/2010/04/06/vrijheidamersfoort.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Die rode kop doet me een beetje denken aan de motorposten die in het rood rondgereden hebben, al ontbreekt de bufferbalk die die dingen hadden natuurlijk wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Da's ook niet zo raar, want de mP's zijn gebaseerd op Mat'64 :P

Hij doet ook wel een beetje denken aan de Rode Duivels (Plan-U in zijn oorspronkelijke rode kleurstelling, waar Mat'64 weer van is afgeleid):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Plan_U_Moerdijk.jpg/800px-Plan_U_Moerdijk.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

tuinïnen schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:27:
Afgelopen weekend in Amersfoort de Vrijheidstrein. Interieur zag er fraai uit, verder de betekenis ervan misschien wat overtrokken maar goed dat vind ik persoonlijk.

Even door de trein gelopen en ook nog wat foto's gemaakt. Blijft toch leuk voor in het archief.
Was me er eigenlijk niet van bewust dat hij er zondag zou staan maar viel op dat er een andere trein stond, en wat dichterbij was het dus de vrijheidstrein.

[afbeelding]
Ik heb zeker plannen om komend weekend de trein te spotten, en erin mee te reizen. Een vriend van mij heeft een leuk videootje gemaakt erover (bedoeld voor op mijn site):
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cpVkE_H9y6Y]
;)

Zelf ben ik overigens blij dat ze niet de 528 als treinstel gebruikt hebben voor de Vrijheidstrein, dan was er zeker kans geweest dat er een uniek stuk treinstel verloren zou zijn gegaan. (de Plan T 528 kent voor een deel Plan V bakken, en dus een afwijkende indeling)

Trouwens, wat ik me afvraag, nu ik het andere filmpje zag over de bouw van de Vrijheidstrein. Hoe zit het nou precies met het openen van de deuren, als de bakken los gehaald zijn? Er zit dan geen lucht meer in de leidingen. Kunnen die deuren ook aan de onderkant van de bak open worden gemaakt? Of alleen vanuit binnen door op de rode knop te drukken?

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 06-04-2010 18:48 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

AW_Bos schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:39:
Trouwens, wat ik me afvraag, nu ik het andere filmpje zag over de bouw van de Vrijheidstrein. Hoe zit het nou precies met het openen van de deuren, als de bakken los gehaald zijn? Er zit dan geen lucht meer in de leidingen. Kunnen die deuren ook aan de onderkant van de bak open worden gemaakt? Of alleen vanuit binnen door op de rode knop te drukken?
Afaik hangt er gewoon een compressorvat onder de trein waarmee de deuren enkele keren te openen zijn als de spanning er af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom mag de voorkant van die Vrijheidstrein wel rood of blauw zijn?
Heb eens gelezen dat het alleen wit of geel zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cheesy schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:18:
Waarom mag de voorkant van die Vrijheidstrein wel rood of blauw zijn?
Heb eens gelezen dat het alleen wit of geel zou mogen zijn.
Thalys wel's gezien? :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Misschien dat je voor dit soort (zeer) tijdelijke zaken ontheffing kan krijgen oid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
IVW heeft een ontheffing gegeven voor de 520 voor de duur van dit geintje ja (ook daarbij inbegrepen is het gebruik van LED front- en sluitseinen) :).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SleutelMan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:48:
IVW heeft een ontheffing gegeven voor de 520 voor de duur van dit geintje ja (ook daarbij inbegrepen is het gebruik van LED front- en sluitseinen) :).
Die zag ik trouwens laatst ook in een DD-AR zitten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
SleutelMan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:48:
Dat is maar een paar weken toch? Daarna wordt het stel afgevoerd, dacht ik?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
wat betreft de LED's: die worden op proef gebruikt in een DD-AR (nummer ben ik even kwijt) en een SGMm (2973), ze hebben ook in een aantal plan V's gezeten maar zijn daaruit al weer verwijderd.

stel 520 staat op de nominatie om afgevoerd te worden rond 20 mei, het stel blijft in zijn huidige outfit rondrijden t/m 5 mei en dan is het einde oefening (dan hoeft het stel ook niet terug omgebouwd te worden).

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 06-04-2010 21:24 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die DD-AR met LED, dat was toch de 7841, of is dat weer veranderd?

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3403/3327948063_47d3381f95.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/treinenfoto/Downloads%20site%201/DSC05381.JPG

Plan-V nummer 887 heeft er ook mee rondgereden:

Afbeeldingslocatie: http://www.reisthijs.nl/afb/02-2009/7355-PlanV-887+458.jpg

Idem voor Plan-V 918:

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/ohih/11122008gdm.jpg

En het verschil tussen "normale" verlichting en LED-lampen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/anderen/AB20081130_P1050749.JPG

[ Voor 125% gewijzigd door wildhagen op 06-04-2010 21:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
hoezo, stations zijn herkenbaar? (de eerste 3 weet ik zo wel :P)

in ieder geval, bij het mat'64 zijn ze er al weer uit zoals ik zei, wat ik tot nu toe begreep uit de feedback van machinisten was dat ze die LED's wel erg fel vonden, en dan vooral als de tegenligger LED's als frontseinen voerde (er zit ook nog een dimstand op die dingen ;)).

De 520 heeft wel de primeur voor LED sluitseinen, al het andere materieel behield gewoon zijn oude sluitseinen bij de LED wissel.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
SleutelMan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 21:47:
hoezo, stations zijn herkenbaar? (de eerste 3 weet ik zo wel :P)
De 4e (met de 918) is Geldermalsen :P
in ieder geval, bij het mat'64 zijn ze er al weer uit zoals ik zei, wat ik tot nu toe begreep uit de feedback van machinisten was dat ze die LED's wel erg fel vonden, en dan vooral als de tegenligger LED's als frontseinen voerde (er zit ook nog een dimstand op die dingen ;)).
Mjah, maar datzelfde heb je dan toch met ál het materieel, waarom is het er dan alleen bij de V'tjes weer afgehaald? :?
De 520 heeft wel de primeur voor LED sluitseinen, al het andere materieel behield gewoon zijn oude sluitseinen bij de LED wissel.
Sluitseinen zouden in principe sowieso LED moeten kunnen hebben ja, daar zou je toch geen last van mogen hebben, gezien de flinke onderlinge afstanden. Hooguit bij het inschakelen op een station oid...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
aha, ik zie het al, gezien richting het zuiden (dit is dan spoor 3b, ik ken de andere zijde (emplacement) een stuk beter :P)

Over het verwijderen van de LED's bij alleen de V's, ik heb geen idee waarom. Ik dacht dat de proef met de LED's was afgelopen maar bij de 2973 zitten ze er nog vrolijk in (zag m vorige week nog rijden). Het doel van de LED-test was vooral of er een betere zichtbaarheid mee kon worden bereikt en dat betreft dan vooral de frontseinen (het ging om zichtbaarheid voor de mcn, met normale frontseinen is het zicht nou niet bepaald jofel). Zelfs al kan de test als geslaagd worden beschouwd, dan gaat de NS niet al het huidige materieel voorzien van LED's, dat gaat dan (als het doorgaat) gebeuren tijdens de revisies/groot onderhoud, dus ik verwacht het bij het DDZ project dat dat de primeur wordt (nog even afgezien van SLT, maar dat wordt al zo geleverd met LED's). Sowieso voert de NS op het moment een nogal zwalkend beleid wat betreft het mat'64 park, dus ik kijk er eerlijk gezegd niet zo van op :X.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Afbeeldingslocatie: http://www.nvbs.com/jongeren/images/banner_mtb_saal_25-04-10.jpg

Presentatie Michiel ten Broek op 25 april

Op zondag 25 april houdt de NVBS afdeling Jongeren haar voorjaarsbijeenkomst in het nieuwe "NVBS Centraal" op het station van Amersfoort. Hierbij zal Michiel ten Broek, bekend van o.a. Op de Rails, OVL en het Somda-forum, een verhaal vertellen over de Flevo- en Schiphollijnen, met daarbij een doorkijkje naar het SAAL-project (Schiphol, Almere, Amsterdam, Lelystad) en de relatie met de dienstregeling en infrastructuur. In samenspraak met de zaal wordt op de historie en de toekomst ingegaan, waarbij ongetwijfeld veel interessante zaken naar voren komen.

Ook kunnen jullie zelf digitale foto's meenemen om te laten zien. Dat mag betrekking hebben op het SAAL-project, maar gewone mooie spoorfoto's zijn natuurlijk ook van harte welkom! Tot slot kan ook het nieuwe NVBS-gebouw bekeken worden. In dit gebouw zijn vele spoorgerelateerde zaken te vinden, zoals een bibliotheek met meer dan 11.000 boeken of een speciale archiefruimte met miljoenen stukken van dia's en materieeltekeningen tot treinkaartjes en trambriefkaarten. We hopen op een grote opkomst, want het zal ongetwijfeld interessant worden!

Jullie zijn vanaf 13.00 van harte welkom. De NVBS in Amersfoort is te vinden aan de stadszijde van de hoofdingang van het station. Rond 13.00 verzamelen we daar sowieso.

Meer info? Mail jongeren@nvbs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51

Luke!

#Treinbaas
Vrijheid op het spoor vandaag in Limburg: foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Anoniem: 18023 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 22:18:
[afbeelding]

Presentatie Michiel ten Broek op 25 april

Op zondag 25 april houdt de NVBS afdeling Jongeren haar voorjaarsbijeenkomst in het nieuwe "NVBS Centraal" op het station van Amersfoort. Hierbij zal Michiel ten Broek, bekend van o.a. Op de Rails, OVL en het Somda-forum, een verhaal vertellen over de Flevo- en Schiphollijnen, met daarbij een doorkijkje naar het SAAL-project (Schiphol, Almere, Amsterdam, Lelystad) en de relatie met de dienstregeling en infrastructuur. In samenspraak met de zaal wordt op de historie en de toekomst ingegaan, waarbij ongetwijfeld veel interessante zaken naar voren komen.

Ook kunnen jullie zelf digitale foto's meenemen om te laten zien. Dat mag betrekking hebben op het SAAL-project, maar gewone mooie spoorfoto's zijn natuurlijk ook van harte welkom! Tot slot kan ook het nieuwe NVBS-gebouw bekeken worden. In dit gebouw zijn vele spoorgerelateerde zaken te vinden, zoals een bibliotheek met meer dan 11.000 boeken of een speciale archiefruimte met miljoenen stukken van dia's en materieeltekeningen tot treinkaartjes en trambriefkaarten. We hopen op een grote opkomst, want het zal ongetwijfeld interessant worden!

Jullie zijn vanaf 13.00 van harte welkom. De NVBS in Amersfoort is te vinden aan de stadszijde van de hoofdingang van het station. Rond 13.00 verzamelen we daar sowieso.

Meer info? Mail jongeren@nvbs.com
ja ik had de mail ook al gehad. Helaas is dat al de 4e afspraak op die zondag rond 13.00 uur :X. Altijd als er wat leuks is dan is het onmogelijk... :X

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Luccus schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 22:59:
Vrijheid op het spoor vandaag in Limburg: foto.
Je bedoelt waarschijnlijk http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010664 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nee, dat bedoel ik niet. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dan mis ik iets.. wat heeft de OV-chipkaart-trein met vrijheid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de OV-chip kan je ook overal komen ;)

Tot je met een andere vervoerder mee wil dan toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40
ValHallASW schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:35:
Dan mis ik iets.. wat heeft de OV-chipkaart-trein met vrijheid te maken?
Helemaal NIETS want de OV-chipkaart-trein is namelijk iets anders dan de vrijheids-trein :P

edit: Met betrekking tot die NVBS presentatie: Is dit alleen voor NVBS-leden of voor iedereen die belangstelling heeft? Waarschijnlijk gaat het me toch niet lukken qua tijd :/ maar als inwoner van Almere vind ik dit toch wel reuze interessant.

Ik kan ook niet wachten tot a) de Hanzelijn echt in gebruik genomen gaat worden (veel vrienden/familie in het oosten) en b) tot er genoeg spoor ligt om betere verbindingen te krijgen met m.n. Hilversum en Utrecht.

[ Voor 45% gewijzigd door eymey op 07-04-2010 13:22 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eymey schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:18:
[...]

edit: Met betrekking tot die NVBS presentatie: Is dit alleen voor NVBS-leden of voor iedereen die belangstelling heeft? Waarschijnlijk gaat het me toch niet lukken qua tijd :/ maar als inwoner van Almere vind ik dit toch wel reuze interessant.
De bijeenkomsten van de afdelingen zijn ook voor niet-leden toegankelijk.

Michiel kan wel behoorlijk aardig spreken en kan vaak veel info geven, en zou zo urenlang bezig kunnen zijn bij vragen uit het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Anoniem: 18023 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:02:
Met de OV-chip kan je ook overal komen ;)
Juist. ;)
eymey schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:18:
[...]
Helemaal NIETS want de OV-chipkaart-trein is namelijk iets anders dan de vrijheids-trein :P
Nee, echt? :o Afgang, Luc, afgang... ;-)

Inmiddels in Duitsland voorzien van een draagtasje: een SLT IV voor transport naar Amersfoort tegen de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40
:D ik ben benieuwd wanneer die SLT's nou een keer ook echt veelvuldig in het wild te zien gaan zijn, in ieder geval rond almere en Hilversum :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Per wijzigingsblad 12-04-2010 gepland in de 5500, 7400, 9700, 9800 en 17400 (trajecten ff zelf opzoeken ;)). In dat licht bezien snap ik het ophokken op de Dijksgracht op dit moment ook niet echt.

Iets anders: iemand die me kan vertellen wat er nu is besloten voor de tijdelijke halte rond Arnhem tijdens de ombouw aldaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 18:42
Luccus schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:20:
Iets anders: iemand die me kan vertellen wat er nu is besloten voor de tijdelijke halte rond Arnhem tijdens de ombouw aldaar?
Er komt geen tijdelijke halte. Oosterbeek en Arnhem Zuid worden eindstations.

http://www.gelderlander.n...en-slecht-te-bereiken.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
en wat betreft het ophokken op de Dijksgracht: daar staan alle stellen die al wel zijn afgenomen door de NS, maar nog niet in dienst (immers, op het moment is er alleen voorzien in diensten in de (1)9800/9700). Alle andere opstelterreinen staan al vol ;). Stellen die nog niet afgenomen zijn worden op de Bokkeduinen geparkeerd.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Omg xD dat gaat een ellende worden op Oosterbeek! Al die mensen die naar Nijmegen enzo moeten, voorlopig maar flink omreizen via Den Bosch.

Ik hoop dat ze een beetje fatsoenlijke busdienst kunnen draaien.

edit:
Vrije kruising bij de brug Oranjestraat
De vrije kruising – ook wel een dive-under genoemd – van 735 meter zorgt ervoor dat de treinen uit Utrecht en Nijmegen (naar Utrecht) elkaar niet meer dwars zitten. Dat vermindert de kans op vertraging en lost dus een belangrijk knelpunt in de dienstregeling op.
Door de dive-under kunnen de treinen zonder gebruik te maken van wissels vijf sporen ongelijksvloers kruisen. Film
Wow! Van dit soort projecten zit ik toch altijd wel weer te watertanden achter de pc :9~ . Er komt zelfs een extra perron!

Wat ik mij wel af vraag is wat ze gaan doen met het de flessenhals die straks gaat ontstaan tussen Arnhem en Utrecht. In Ede en Wolfheze zijn er inhaalmogelijkheden, in Oosterbeek vooralsnog niet (alleen via linkerspoor). Natuurlijk vertrekt er vanuit Arnhem naar meer richtingen, maar vooral internationaal gezien is de ICE/goederen richting Utrecht en Amsterdam natuurlijk veel interessanter.

Wat dat betreft jammer dat de HSL oost nooit doorgang heeft gevonden:
De aanleg van een eigen hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Duitsland is in 2001 afgeblazen. In plaats daarvan werd besloten tussen Utrecht en Arnhem extra passeersporen voor stoptreinen aan te leggen om de ICE's een snelle doorgang te verlenen en de capaciteit te vergroten door blokken te verkleinen, zodat de treinen elkaar sneller kunnen opvolgen. Dit project kreeg de naam Traject Oost. De perrons van de stations Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen zijn inmiddels verlengd, zodat deze lang genoeg zijn voor Intercity-treinen van maximaal 12 rijtuigen. Tevens zijn er plannen om de snelheid op dit baanvak verder te verhogen tot 160 km/h of zelfs 200 km/h.

[ Voor 83% gewijzigd door LauPro op 07-04-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
welke flessenhals? Voor Utrecht-Arnhem zijn de plannen voor de toekomst (zover bij mij bekend, en afhankelijk van welk scenario):

6 IC's Shl-Ut-Ah
6 Sprinters Utg -Ut-Db

waarvan van die 6 sprinters er 2 doorrijden naar Rhn en in de spits ook nog 2 richting Vndc. Eventueel is het zo dat de overige 2 sprinters in de spits doorrijden naar Ed. Tegen die tijd is het ook de bedoeling dat het goederenverkeer of via de Betuweroute gaat of via Hgl geloof ik, dus dat schept wat ruimte. Voor die plannen heb je dan wel viersporigheid nodig op Lak-Db en misschien ook nog wel tot aan Har.

Wat betreft Ed-Ah dus, op dit moment passeren er per richting 8 treinen? (ICE en cargopad even meegerekend). Straks heb je dat cargopad dus als het goed is niet meer, en eens in de 2 uur een ICE. Toegegeven, dat is net ietsjes meer dan nu, maar aangezien er niet meer enorm lang gewacht hoeft te worden om Ah binnen te rijden past dat wel denk ik ;). Spoorverdubbeling rondom Otb is sowieso een nachtmerrie :X.

@Ijnte/wildhagen: correcties zijn welkom, ik kan dat document over deze plannen even niet vinden, dus ik doe weer het een en ander (wss fout) uit het hoofd :P

[ Voor 5% gewijzigd door SleutelMan op 07-04-2010 19:12 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:39:
Omg xD dat gaat een ellende worden op Oosterbeek! Al die mensen die naar Nijmegen enzo moeten, voorlopig maar flink omreizen via Den Bosch.

Ik hoop dat ze een beetje fatsoenlijke busdienst kunnen draaien.
edit:
[...]
Wow! Van dit soort projecten zit ik toch altijd wel weer te watertanden achter de pc :9~ . Er komt zelfs een extra perron!
Nou, dan zal ik maar een bak onder je PC zetten als je straks gaat zien wat er bij Utrecht gaat gebeuren. Dat is nog vele malen groter/complexer, krijgt ook een dive-under (2 zelfs) en krijgt er ook een extra perron bij. Volgens mij zit je dan echt :9~ achter de computer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:10:
6 IC's Shl-Ut-Ah
6 Sprinters Utg -Ut-Db
Er rijden nu tussen Ut en Ah per richting 4 IC's per uur. De Sprinter gaat inderdaad tussen Mrn en Klp richting Vndc. Deze is 2 keer per uur. Vanaf Ed rijdt er weer een stopper naar Ah die 2 keer op uur gaat.

Al met al dus per richting 6 treinen per uur, dat is gemiddeld al elke 10 minuten. Met de Cargo en ICE komen daar per uur nog eens minimaal 1 trein bij. Met deze 7-8 treinen per richting per uur vind ik toch wel dat het een behoorlijk druk spoor is. Als ze inderdaad de goederen eraf weten te trappen, die relatief langzaam rijden en lange remweg nodig hebben, dan is het net te doen met 2 sporen, mits er voldoende ongelijkvloers is.

Prettig om te lezen dat de nu eindelijk de knoop is doorgehakt bij Db:
De Stuurgroep is eruit: het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop. Het aantal sporen wordt uitgebreid naar vier, de N225 zal het spoor door middel van een tunnel kruisen en er komt een waaiervormig busstation op maaiveld aan de noordkant. Op deze manier komt een einde aan de gelijkvloerse en daarmee gevaarlijke kruising van spoor en weg. Bovendien wordt het stationsgebied toekomstbestendig en overzichtelijk voor de reizigers.
Ook bij Bunnik en Maarsbergen gaat het ongelijkvloers worden met voldoende passeermogelijkheden *O* .
Eventueel is het zo dat de overige 2 sprinters in de spits doorrijden naar Ed.
Hoe zie je dit voor je? Voor zover ik weet is het zonder kopmaken nu fysiek onmogelijk om van Vndc naar Ed te raken. Ik heb ooit een plaatje gepost waarbij het stuk vanaf Vndc doorgetrokken zou worden naar Ed:
LauPro schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:00:
Dit is trouwens ook een leuke optie:

Afbeeldingslocatie: http://go2.wordpress.com/?id=725X1342&site=infrastruct.wordpress.com&url=http%3A%2F%2Finfrastruct.files.wordpress.com%2F2008%2F12%2Fveenendaal-vallei.jpg
Spoorverdubbeling rondom Otb is sowieso een nachtmerrie :X.
Sowieso ligt er tussen Oosterbeek en Wolfheze een echt enorme spoordijk van +10 meter oid. En Wolfheze zelf ligt weer in een soort dal.
IJnte schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:11:
Nou, dan zal ik maar een bak onder je PC zetten als je straks gaat zien wat er bij Utrecht gaat gebeuren. Dat is nog vele malen groter/complexer, krijgt ook een dive-under (2 zelfs) en krijgt er ook een extra perron bij. Volgens mij zit je dan echt :9~ achter de computer...
;) vooralsnog is het een grote inktvlek, is er al een filmpje van dit project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

SleutelMan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:25:
en wat betreft het ophokken op de Dijksgracht
Over dijksgracht gesproken, de wadlopers zijn weggehaald verplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 07-04-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
DDX schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:32:
[...]
Over dijksgracht gesproken, de wadlopers niet zijn weggehaald.
^^
SLT 2427: foto.
Morgen: de 2626, natuurlijk via Venlo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik lees het ja, ze zijn verplaats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:31:
[...]
Er rijden nu tussen Ut en Ah per richting 4 IC's per uur. De Sprinter gaat inderdaad tussen Mrn en Klp richting Vndc. Deze is 2 keer per uur. Vanaf Ed rijdt er weer een stopper naar Ah die 2 keer op uur gaat.

Al met al dus per richting 6 treinen per uur, dat is gemiddeld al elke 10 minuten. Met de Cargo en ICE komen daar per uur nog eens minimaal 1 trein bij. Met deze 7-8 treinen per richting per uur vind ik toch wel dat het een behoorlijk druk spoor is. Als ze inderdaad de goederen eraf weten te trappen, die relatief langzaam rijden en lange remweg nodig hebben, dan is het net te doen met 2 sporen, mits er voldoende ongelijkvloers is.

Prettig om te lezen dat de nu eindelijk de knoop is doorgehakt bij Db:
[...]
Ook bij Bunnik en Maarsbergen gaat het ongelijkvloers worden met voldoende passeermogelijkheden *O* .

[...]
Hoe zie je dit voor je? Voor zover ik weet is het zonder kopmaken nu fysiek onmogelijk om van Vndc naar Ed te raken. Ik heb ooit een plaatje gepost waarbij het stuk vanaf Vndc doorgetrokken zou worden naar Ed:
[...]

[...]
Sowieso ligt er tussen Oosterbeek en Wolfheze een echt enorme spoordijk van +10 meter oid. En Wolfheze zelf ligt weer in een soort dal.
[...]
;) vooralsnog is het een grote inktvlek, is er al een filmpje van dit project?
kwestie van goed lezen, ik bedoelde uiteraard de 2 sprinters die normaal gesproken eindigen in Db. Niet diegene naar Rhn of die naar Vndc in de spits. Maar goed, dat levert sowieso op Db-Har problemen op, 12 treinen per uur (exclusief ICE) is een tikkie krap op dat stuk :P.

Tussen Otb en Wf is er op zich wel ruimte, tussen Otb en Ah heb je geen ruimte, het spoor ligt in een gigantisch dal daar...

Trouwens, ik denk dat je Wf en Otb verward, want bij Wf heb je juist ruimte zat ;)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:52:
Maar goed, dat levert sowieso op Db-Har problemen op, 12 treinen per uur (exclusief ICE) is een tikkie krap op dat stuk :P.
Daarom vroeg ik mij af hoe je je dat voor je ziet. Als je wil zeggen dat er een stoptrein (weer) moet gaan rijden tussen Ut en Ed (of Ah), dan denk ik dat het goed is dat we dat boek gesloten hebben. De stopper bij Db is al rampzalig genoeg, bij Klp zijn ook nauwelijks passeermogelijkheden.
Tussen Otb en Wf is er op zich wel ruimte, tussen Otb en Ah heb je geen ruimte, het spoor ligt in een gigantisch dal daar...
Een dal kan ook mogelijkheden bieden, je zou natuurlijk de sporen boven elkaar kunnen aanleggen op dat stuk ipv onder elkaar. De zware, lawaaierige goederentreinen kan je dan beneden laten rijden waardoor je minder overlast hebt. Dit kan goedkoper zijn dan de enorme hoeveelheden grondwerk die er anders nodig zijn.

Is het iemand trouwens al opgevallen dat op de lijn Ah-Asd er nu 3 grote stationsvernieuwingen aan de gang zijn?
Amsterdam - gereed 2015
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Publiek/Doc/Img/Projecten/Stationsprojecten%20images/amsterdamcs_08%20web.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Publiek/Doc/Img/Projecten/Stationsprojecten%20images/amsterdamcs_05%20web.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Publiek/Doc/Img/Projecten/Stationsprojecten%20images/amsterdamcs_06%20web.jpg

Utrecht - gereed 2030
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/Grote%20stationsprojecten/OV-terminal%20Utrecht/Documents/Overzicht%20Utrecht.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/Grote%20stationsprojecten/OV-terminal%20Utrecht/PublishingImages/03.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/Grote%20stationsprojecten/OV-terminal%20Utrecht/PublishingImages/19.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/Grote%20stationsprojecten/OV-terminal%20Utrecht/PublishingImages/24.jpg

Arnhem - gereed voorjaar 2012
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Gelderland/Sporen%20in%20Arnhem/PublishingImages/overzichtsluchtbeeld-SIA_550x485.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00700/station_arnhem_700618b.jpg

Wat een futuristische bende allemaal hè ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Wtf, Utrecht gereed 2030 en dat is nog exclusief (eventuele) uitloop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Alles is natuurlijk met de slag om de arm. Utrecht wordt helemaal omgebouwd (nieuwe spoorlayout, nieuw stationsgebouw, en de hele binnenstad gaat op de schop). De spoorwerkzaamheden voor Utrecht zijn voor de komende 5 jaar gepland. Het stationsgebouw wordt over een langere periode gebouwd. In 2030 moet alles (dus ook de binnenstad: bibliotheek, concertgebouw etc) af zijn voor Utrecht.

Arnhem gaan ze natuurlijk nooit redden voor 2012. De sporen worden nu verbouwd, maar het stationsgebouw moet nog helemaal gebouwd worden (zeker 2 jaar vertraging in geweest). Amsterdam duurt ook nog wel even, maar daar weet ik de details niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb de jaartallen van de Prorail site of projectsite, wel slecht dat ze die niet bijwerken idd. Van Arnhem begrijp ik dat ze iig spoortechnisch deze zomer dus alles in orde gaan maken.

@IJnte: Ik kan trouwens verdomd weinig vinden over de spooraanpassingen op Ut, ik begrijp dat jij erbij betrokken bent vanuit je beroep, maar niets staat nog vast dus?

[ Voor 31% gewijzigd door LauPro op 08-04-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat je er weinig tot niets over kan vinden is omdat het nog "concept" is, en omdat er nog aanbestedingen etc voorbereid moeten gaan worden. Tot die tijd wordt/mag er technisch inhoudelijk zeer beperkte informatie naar buiten komen, aangezien alle aannemers dezelfde kans moeten krijgen voor wat betreft de voorbereiding op een bod.
Veel dingen kan je natuurlijk al wel zien op de site van ProRail, maar b.v. details zie je niet. Ik ben inderdaad direct betrokken bij dit project, dus ik weet er inhoudelijk veel van. Dat wil natuurlijk niet zeggen (om eerder genoemde reden) dat ik alles kan vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:03:
Dat je er weinig tot niets over kan vinden is omdat het nog "concept" is, en omdat er nog aanbestedingen etc voorbereid moeten gaan worden. Tot die tijd wordt/mag er technisch inhoudelijk zeer beperkte informatie naar buiten komen, aangezien alle aannemers dezelfde kans moeten krijgen voor wat betreft de voorbereiding op een bod.
Dus voor hetzelfde geld komen er helemaal geen twee dive-unders als jullie firma de aanbesteding niet gaat winnen :'( :'( ?
Veel dingen kan je natuurlijk al wel zien op de site van ProRail, maar b.v. details zie je niet. Ik ben inderdaad direct betrokken bij dit project, dus ik weet er inhoudelijk veel van. Dat wil natuurlijk niet zeggen (om eerder genoemde reden) dat ik alles kan vertellen :)
Dat begrijp ik natuurlijk ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Bij ons is de opdracht al binnen, namelijk: ontwerp Utrecht CS (heeeeeel globaal gezegd). Wij zorgen ervoor dat aannemers hun werk goed kunnen uitvoeren, zodat het door ons bedachte ontwerp ook daadwerkelijk tot uitvoer wordt gebracht.

De opdrachtgever kan natuurlijk inhoudelijk dingen bijsturen (het is hun geld tenslotte) maar in hoofdlijnen ligt het spul er nu wel. Op dit moment ligt er niets officieel vast maar dat duurt niet lang meer.

[ Voor 6% gewijzigd door IJnte op 08-04-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
DDX schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:33:
Wtf, Utrecht gereed 2030 en dat is nog exclusief (eventuele) uitloop ?
Als alles in Arnhem klaar is zijn ze volgens mij 10 tot 15 jaar bezig geweest ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:24:
[...]
Daarom vroeg ik mij af hoe je je dat voor je ziet. Als je wil zeggen dat er een stoptrein (weer) moet gaan rijden tussen Ut en Ed (of Ah), dan denk ik dat het goed is dat we dat boek gesloten hebben. De stopper bij Db is al rampzalig genoeg, bij Klp zijn ook nauwelijks passeermogelijkheden.
[...]
Een dal kan ook mogelijkheden bieden, je zou natuurlijk de sporen boven elkaar kunnen aanleggen op dat stuk ipv onder elkaar. De zware, lawaaierige goederentreinen kan je dan beneden laten rijden waardoor je minder overlast hebt. Dit kan goedkoper zijn dan de enorme hoeveelheden grondwerk die er anders nodig zijn.
Erhm, leuk proefballonnetje.

A) dat spoor ligt niet voor niets in een dal (geluidsoverlast oid?), dat levert je sowieso dus extra gedoe op met geluidsmuren.
B) Enig idee hoeveel ruimte een spoor inneemt? (vooral in de hoogte gezien). Minimale lengte van de bovenleiding is geloof ik 5,10 m, rond dat af op 5,50 (marge), dan zit je op een gegeven moment behoorlijk al veel te hoog.
C) de ombouwoperatie vereist waarschijnlijk een buitendienstelling op Wf-Ah voor een behoorlijk lange tijd en dat wil je sowieso niet aandoen, dan moet je eigenlijk het hele traject Ut-Ah in 1x aanpakken (en dat red je niet in de zomervakantie denk ik :P).

Eerlijk gezegd lijkt ondertunnelen mij minder gecompliceerd (over de kosten laat ik me niet uit). Dan is de gemeente Renkum (Otb valt daaronder) ook weer blij :P.

ik moet mezelf eens wat minder serieus nemen :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
* IJnte steekt ballon lek!

Leuke ideeën natuurlijk, ook niet allemaal onmogelijk maar ik vrees dat het stukje tussen Db en Ah voorlopig niet echt een update krijgt (Ja Db krijgt een spoor erbij en Ede gaat op de schop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:23:
A) dat spoor ligt niet voor niets in een dal (geluidsoverlast oid?), dat levert je sowieso dus extra gedoe op met geluidsmuren.
De reden van het dal is omdat het landschap gewoon zo is gevormd. Volgens mij hebben ze dat toen uitgegraven om verderop een enorme spoordijk neer te leggen:
http://maps.google.nl/map....004544,0.007221&t=h&z=17
B) Enig idee hoeveel ruimte een spoor inneemt? (vooral in de hoogte gezien). Minimale lengte van de bovenleiding is geloof ik 5,10 m, rond dat af op 5,50 (marge), dan zit je op een gegeven moment behoorlijk al veel te hoog.
Volgens wikipedia is het PVR 4650mm, geen 5,5m dus ;) . En de bovenleiding kan in tunnels afaik gewoon min of meer strak (10-15cm) tegen het plafond worden gehangen.

Verder, als er eenmaal besloten gaat worden dat die lijn moet worden verdubbeld dan moeten er gewoon concessies worden gedaan. Misschien dat je de stedelijke gebieden wat kan ondertunnelen maar meer ook niet.
C) de ombouwoperatie vereist waarschijnlijk een buitendienstelling op Wf-Ah voor een behoorlijk lange tijd en dat wil je sowieso niet aandoen, dan moet je eigenlijk het hele traject Ut-Ah in 1x aanpakken (en dat red je niet in de zomervakantie denk ik :P).
Bedenk wel dat hier op de Veluwe alles op een zandbank kan worden gezet. Je hoeft dus niet zoals met de HSL meters diep een giga fundering aan te leggen, dat scheelt nogal in de kosten lijkt mij.
Eerlijk gezegd lijkt ondertunnelen mij minder gecompliceerd (over de kosten laat ik me niet uit). Dan is de gemeente Renkum (Otb valt daaronder) ook weer blij :P.
Tja de Wolfhezers en Oosterbekers zullen er niet blij mee zijn, dat snap ik. Toch heb ik meer last van de snelweg dan het spoor (en woon dichter bij het spoor) en het is niet echt aannemelijk om een andere route te gaan nemen dan het huidige traject (mede omdat er ook veel beschermde natuurgebieden zijn).
IJnte schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:43:
* IJnte steekt ballon lek!
Leuke ideeën natuurlijk, ook niet allemaal onmogelijk maar ik vrees dat het stukje tussen Db en Ah voorlopig niet echt een update krijgt (Ja Db krijgt een spoor erbij en Ede gaat op de schop).
Dus tussen Ut en Db komt een derde spoor? Hoe gaan ze het realiseren bij de flessenhandel te Bunnik e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op donderdag 08 april 2010 @ 18:41:
[...]
Dus tussen Ut en Db komt een derde spoor? Hoe gaan ze het realiseren bij de flessenhandel te Bunnik e.d.?
Neej, tussen Utrecht en Driebergen komt geen extra spoor maar bij Driebergen komt een extra perron en dus een extra spoor (heb je zelf een linkje naar gepost). Ik heb in ieder geval nog geen plannen gezien voor een upgrade van het traject Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ok, dus de stopper kan straks lekker zijn ding doen zodat het de IC niet stoort zonder teveel te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik heb geen idee waarom er een 4e spoor aangelegd wordt op Driebergen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid wel te maken hebben met inhaalmogelijkheden ja, aangezien er tussen Utrecht en Arnhem al nauwlijks gebruik gemaakt wordt van de inhaalmogelijkheden die er zijn: driebergen kan een stoppertje aan de kant ; Maarn goederen kan een Cargo/IC aan de kant ; Ede kan vanuit de richting Ut niets aan de kant meen ik (anders met veel pijn en moeite) ; Wolfheze wordt zelden gebruikt..

Het zou ook iets met de museum trein te maken kunnen hebben, maar ook dat is nog niet zeker. En ze zullen echt niet alleen een extra perron aanleggen voor een trein die 1x in het uur rijdt in het weekend. In de "nieuwe" situatie kan je ook eigenlijk alleen maar vanaf Maliebaan naar Driebergen en dan weer terug, alhoewel.. Er komen daar nog wel wat wissels te liggen... Kom ik even op terug :)
Ik kan er nog wel iets anders bij bedenken, maar dan gaan er mensen stuiteren hier dus dat houdt ik nog even voor me (ook in het kader van de vollopende bak kwijl onder LauPro's PC).

[ Voor 16% gewijzigd door IJnte op 08-04-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat ik een paar keer heb meegemaakt is dat de stopper laat is op Db en het spoor van de IC blokkeert. Dan laten ze de IC de stopper (richting Mrn) inhalen maar dit gaat met zeer veel geweld (40km/u wissels?). Daarnaast zijn de instaptijden voor de stopper aan de erg korte kant, ik heb ze van 10-15 seconden meegemaakt als er echt haast is.

Dus met een totaal van 4 sporen kan de stopper lekker staan waar hij wil en kan er gewoon gepasseerd worden. Overigens zie ik in Duitsland ook erg vaak dat relatief kleine plaatsen enorme stations hebben, of iig veel perrons.

Ik ben wel benieuwd welk konijn je uit de hoge hoed gaat toveren ;) . Dat er een tunnelbak gaat komen bij Db is mij al bekend ;) . Dus geen overweg meer daar, zou met 4 sporen ook wel een beetje te gek worden.

edit: overigens ben ik veel meer fan van tunnels en ondergronds dan bruggen en flyovers. Deze worden veelal dusdanig lomp uitgevoerd dat het imo gewoon lelijk is. Om nog maar te zwijgen over de gigantische spoordijken die je ervoor nodig hebt. Ik snap dat het met onze hoge grondwaterstanden lang niet overal even gemakkelijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door LauPro op 08-04-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
[...]
De reden van het dal is omdat het landschap gewoon zo is gevormd. Volgens mij hebben ze dat toen uitgegraven om verderop een enorme spoordijk neer te leggen:
Verder, als er eenmaal besloten gaat worden dat die lijn moet worden verdubbeld dan moeten er gewoon concessies worden gedaan. Misschien dat je de stedelijke gebieden wat kan ondertunnelen maar meer ook niet.
In Oosterbeek kun je ook de bestaande insnijding verbreden door keerwanden te plaatsen en de grond uit te graven.

Maar vooralsnog moet de toekomstige frequentie van 1 ICE, 6 IC's en 2 stoppers per uur toch wel afdoende zijn? En als we dan weer 20 jaar verder zijn zal de beveiliging toch wel een keer vernieuwd zijn zodat treinen op kortere afstand van elkaar kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:26:
[...]
Dus voor hetzelfde geld komen er helemaal geen twee dive-unders als jullie firma de aanbesteding niet gaat winnen :'( :'( ?
Een fatsoenlijke opdrachtgever besteedt ook het probleem aan en niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vandaag heb ik even een leuk dagtripje met de trein gemaakt en ik ben o.a ook in Tilburg geweest.
Nu had ik daar een moi utizicht op de werkplaats van NedTrain, en ik vroeg me af wat ze van plan zijn met de tientallen Class '66 locs die daar op het terrein staan? Via iemand van Somda waarmee ik aan het reizen was hoorde ik dat die van Veolia Cargo waren, en daar al een hele tijd staan? Kan iemand me meer hierover vertellen?

Verder kan ik aannemen dat de werkplaats zo goed als dicht is inmiddels, aangezien er geen ander NS materieel op het terrein te vinden was?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
Veolia Cargo is nu Captrain, het kan best dat zij die nog willen gebruiken. Ik denk dat ze in Tilburg staan voor toelating en inbouw ATB, e.d.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Anoniem: 18023 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 02:17:
[...]

Een fatsoenlijke opdrachtgever besteedt ook het probleem aan en niet de oplossing.
Klopt, maar toch moet de opdrachtgever altijd een goedkeuring geven aan een bepaald plan. Zeker het wel- of niet bouwen van een dive-under is iets essentieels om over gepraat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
[...]
[...]
Volgens wikipedia is het PVR 4650mm, geen 5,5m dus ;) . En de bovenleiding kan in tunnels afaik gewoon min of meer strak (10-15cm) tegen het plafond worden gehangen.

[...]
Als ik nog wat meer Wikipedia mag citeren ;) :
In Nederland hangt de bovenleiding van de trein meestal op 5,50 meter hoogte. De minimale hoogte is 5,10 meter. De Zoetermeer Stadslijn vormde een uitzondering met een bovenleidinghoogte van 4,65 meter.
Bovendien, met een hoogte van 4650mm, dan heb je een probleem met VIRM (hoogte: 4670 mm) :P. En dat is ook mijn punt: het omgrenzingsprofiel is inderdaad 4650 mm, maar het omgrenzingsprofiel staat ook voor de maximale afmetingen die een treinstel mag hebben (VIRM is net ietsjes te groot, maar toegelaten). Het PVR is bedoeld als een maat waarbinnen zich niks anders dan de trein mag bevinden (zoals de bovenleiding) en deze is daarmee ook groter dan het omgrenzingsprofiel ;)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik zal morgen m'n matenkaartje eens even raadplegen, wat die zegt over PVR.

Even een andere vraag.. Op kijfhoek wordt nog steeds gebruik gemaakt van het zogenoemde "heuvelen". Dan wordt een wagon van een heuvel afgemikt en dan komt ie vanzelf op het goede spoor terecht. Hoe wordt dan de remleiding voorzien van lucht :? Of wordt de cylinder met lucht eerst helemaal leegehaald zodat er geen remkracht meer is?
Ik meen in het verleden hier wel iets gelezen te hebben over het gegeven, dat een trein/wagon die zonder lucht staat, en waarvan ook de cylinders leeg zijn, gewoon kan rollen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:49:
Bovendien, met een hoogte van 4650mm, dan heb je een probleem met VIRM (hoogte: 4670 mm) :P. En dat is ook mijn punt: het omgrenzingsprofiel is inderdaad 4650 mm, maar het omgrenzingsprofiel staat ook voor de maximale afmetingen die een treinstel mag hebben (VIRM is net ietsjes te groot, maar toegelaten). Het PVR is bedoeld als een maat waarbinnen zich niks anders dan de trein mag bevinden (zoals de bovenleiding) en deze is daarmee ook groter dan het omgrenzingsprofiel ;)
Ok goed punt, het enige dat ik hier tegenin kan brengen is dat er bij Oosterbeek al een viaduct over het spoor aanwezig is. Dus die minimale hoogte is al gegarandeerd. Het enige dat zou gaan veranderen is dat er ook treinen op maaiveldhoogte (tov de bewoners) gaan rijden.
rutgerw schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:20:In Oosterbeek kun je ook de bestaande insnijding verbreden door keerwanden te plaatsen en de grond uit te graven.

Maar vooralsnog moet de toekomstige frequentie van 1 ICE, 6 IC's en 2 stoppers per uur toch wel afdoende zijn? En als we dan weer 20 jaar verder zijn zal de beveiliging toch wel een keer vernieuwd zijn zodat treinen op kortere afstand van elkaar kunnen rijden?
Ik vraag mij af of je met keerwanden dan alsnog voldoende ruimte hebt voor de perrons, en anders kan er altijd nog een soort station Best van gemaakt worden :P .

Daarnaast vraag mij nogal af hoe het met goederen zit, men zegt dat uiteindelijk alles via de betuweroute moet gaan rijden maar vooralsnog kachelen er zeer zware treinen voorbij. In de wintermaanden kwam er zo rond 20:15 altijd een zware kolentrein voorbij denderen waar het appartement waar ik in zit van stond te schudden ;) .
IJnte schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:02:
Ik meen in het verleden hier wel iets gelezen te hebben over het gegeven, dat een trein/wagon die zonder lucht staat, en waarvan ook de cylinders leeg zijn, gewoon kan rollen..
Volgens mij zit er een soort van hendel op de wagons waarmee de rem kan worden gelicht. En als ze leeg zijn dan remmen ze of door een soort speciale remstukken op de rails, of gewoon door de buffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
wat betreft die goederentreinen, zover bij mij bekend zijn de 6400/6500'en eindelijk toegelaten op de Betuweroute en gaan dus niet meer via Ut-Ah. Enige reguliere kolenvervoer op de lijn is nu nog van Awhv richting Duitsland (met DT 189), dit is ook maar zolang de aansluitbogen bij Meteren nog niet in gebruik zijn. Voor de rest uiteraard nog wat ander spul (die ik zo 123 even niet weet, oa kalk geloof ik) maar dat kun je in principipe natuurlijk ook makkelijk via de BR laten lopen, zeker nu Keyrail fikse kortingen biedt.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
Er rijdt nog wel wat meer hoor, Captrain komt nog langs met de wekelijkse NYK-shuttle en de dagelijkse vier (lege) kolentreinen, ACTS (met SBB tractie) met de wekelijkse kolen-, en DBM-treinen. En soms wilt HGK ook wel eens langskomen met de dagelijkse (lege) kolentreinen (maar dit wisselen ze wel af met de BR), ditzelfde geldt ook voor Rurtalbahn met hun Linz-shuttle. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op maandag 30 maart 2009 @ 08:23:
[...]

Ja. En NS gaat nu met steeds meer treinen zonder toilet rijden. Daarmee wil ik dit absoluut niet goedpraten, maar het zal wel steeds vaker voor komen.
Ik heb zelf gisteren ook even moeten wildplassen. (oude) Sprinters hebben ook geen toilet (nee, niet in de trein gedaan natuurlijk).
Oude quote, maar bovenstaande heb ik vrijdag ondervonden :/
Is dit een manier van bezuinigen? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

In een SLT? Dat kan ik mij wel voorstellen, in de IRM zijn ze het vooralsnog verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik denk het wel, wat voor argument ook gebruikt wordt, uiteindelijk gaat het altijd om geld ;) . Overigens is een treintoilet ook gewoon wildplassen/poepen aangezien NS gewoon op het spoor loost, met de complimenten aan de baanwerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SLT rijd hier niet, was in een sprinter, SGM.
Wel beetje lastig aangezien ik daar de komende tijd steeds vaker in zit wegens werk wat een uur en een kwartier met de sprinter verderop is.

[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 11-04-2010 15:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een uur en een kwartier in een sprinter? Mozes kriebel, wat is dat voor een traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Anoniem: 35978 schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:14:
Ik denk het wel, wat voor argument ook gebruikt wordt, uiteindelijk gaat het altijd om geld ;) . Overigens is een treintoilet ook gewoon wildplassen/poepen aangezien NS gewoon op het spoor loost, met de complimenten aan de baanwerkers.
al het nieuwe materieel (vanaf VIRM-4 / ICMm-IV) heeft een bioreactor onder de WC hangen, DDZ zal dat ook wel krijgen ;).
LauPro schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:53:
Een uur en een kwartier in een sprinter? Mozes kriebel, wat is dat voor een traject?
Er staat Enschede in zijn profiel, enige wat ik kan bedenken is ergens in de richting van Apd dan (met de serie 7000, toevallig naar Apdo of Twl?)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LauPro schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:53:
Zie post hierboven, Enschede <-> Apeldoorn inderdaad.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Raven schreef op zondag 11 april 2010 @ 17:25:
[...]
Zie post hierboven, Enschede <-> Apeldoorn inderdaad.
Waarom niet een paar minuten wachten en de IC nemen? Die komt 5 minuten later aan dan de Sprinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ik de IC naar Apeldoorn neem (die ~7 minuten voor, of 23min na, de sprinter vertrekt) dan heb ik geen aansluiting op de bus, met de sprinter wel.

edit: Jij hebt het over de terugweg. Afgelopen vrijdag had ik de IC kunnen nemen, als ie was komen opdagen, toen maar in de sprinter gestapt die een paar min later wel kwam aanrijden.
edit2: Huh :? , toch niet. Ik weet niet bij welk station jij kijkt maar de IC komt een paar minuten vóór de sprinter bij Apeldoorn CS om naar Enschede te gaan, andersom net zo.

[ Voor 57% gewijzigd door Raven op 11-04-2010 17:42 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb even maandag 17:00u gekeken van Enschede naar Apeldoorn, te zien is dan:
• 2 IC's: :27 en :57 aankomst (+0:59) resp. :26 en :56
• 2 stoppers: :05 en :05 aankomst (+1:17) resp. :21 en :51

In beide gevallen door de IC te nemen ipv de stopper kom je maximaal maximaal 5 minuten later aan. Terug:

• 2 IC's: :06 en :36 aankomst (+0:56) resp. :02 en :32
• 2 stoppers: :09 en :39 aankomst (+1:17) resp. :26 en :56

Ik snap je keuze voor de stopper... Toch zou ik dan eerder voor de IC kiezen, ik word helemaal kriebelig van stoptreinen.

[ Voor 29% gewijzigd door LauPro op 11-04-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Deze week staan vijf SLT's op de aankomstrol: de 2429 t/m 2431, de 2627 en 2628.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Hopelijk gaan er direct een paar rijden in de (1)7400 :)

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.