Het grote spoorwegentopic deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 44.960 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Jullie doen te moeilijk, gewoon als de overweg een storing/achterblijver detecteert het blok dat net voor de overweg eindigt bezet laten melden, de trein zal dan denken dat de trein in een bezette sectie rijdt > snelremming.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                                         |       |
                                         |       |
                                         |       |
                                         |       |
~~~[trein>________________________(sein)_|_______|______________________________
>>> rijrichting >>>                      |       |
                                         |       |
                                         |       |
                                         |       |

Dit gaat natuurlijk alleen op als de gemiddelde tijd tussen dat de bomen dichtgaan en dat de trein de overweg passeert groter is dan de tijd tussen een snelremming en tot stilstand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Een sectie zich dan bezet laten melden is geen goed idee. Je kan nooit een sein verslechtering krijgen of de treindienstleider moet een rijweg al herroepen. Dat mag een tdl niet zomaar doen en dan (kan) blijft de rijweg nog een tijd "bestaan". Verder lijkt het voor een machinist ook behoorlijk verwarrend dat je na een groen sein een rood sein krijgt. Dat betekend in de huidige situatie dat of de machinist al eerder een geel sein gemist heeft of dat er problemen zijn met de seinen. En behoorde de machinist dit ook te melden bij de tdl. Als een tdl zegt dat het door een overwegstoriging komt, dan zullen machinisten dat op een gegeven moment niet meer melden en als er dan wel een keer niet door een overwegstoring een foute seinenreeks is, dan kunnen er grotere problemen ontstaan.

Als een overweg een storing heeft, overweg dicht laten gaan en dan z.s.m. een ploeg naar toe sturen en tot die tijd politie het verkeer bij de overweg laten regelen.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ik bedoelde eigenlijk meer in het geval dat er zich nog niemand op de overweg bevindt, het lijkt me dan wel geoorloofd om de boel op rood te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
Vinnienerd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 01:43:
Ik bedoelde eigenlijk meer in het geval dat er zich nog niemand op de overweg bevindt, het lijkt me dan wel geoorloofd om de boel op rood te gooien
Dat zou je dan moeten doen met speciale seinen voor de overweg (zoals bij een ADOB). En niet met de "normale" lichtseinen.. dat schept te veel verwarring. Daarnaast staat niet voor iedere overweg een lichtsein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Vinnienerd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 01:43:
de boel op rood gooien...

Als je bedoelt een toeleidende sein op rood zetten als er een overwegstoring is, dan zou je moeten kijken of er in de 2x3 secties geen trein bevind. Anders zou je altijd een seinbeeld"verslechtering" kunnen zien. Wat mogelijk verwarring schept of als met een seinverslechtering ziet, dat men dat niet meer gaat zien als een groot probleem.

Als met nu een sein ziet "verslechteren" of afvallen, dan is dat altijd belangrijk.
1) Een tdl heeft een rijweg herroepen en de machinisten niet geïnformeerd met de kans dat treinen door een rood sein schieten.
2) Een sein valt af door een storing in de elektronica.
3) Er heeft zich een trein/voorwerp in een sectie gemeld, die/dat daar niet hoort te zijn.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het Nederlands Spoorwegmuseum opent binnenkort:
Royal Class, vorstelijk reizen
15 april 2010 t/m 5 september 2010

Het Spoorwegmuseum presenteert de internationale tentoonstelling Royal Class, vorstelijk reizen. Voor het eerst in de historie zijn koninklijke treinen uit heel Europa in één tentoonstelling te zien. Al deze prachtige treinen geven een uniek beeld van de luxe manier van reizen van de Europese royalty.
Naast vele (oude) rijtuigen van koninklijke families in Europese landen, zal ook het rijtuig van h.m. Koningin Beatrix te bezichtigen zijn, deze periode. En naar alle waarschijnlijkheid zelfs publiekelijk ter bezichtiging..

Voorproefje :)
Afbeeldingslocatie: http://www.koninklijkhuis.nl/dsc75af.jpg?s=obj&c=getobject&objectid=8871

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:09
Vandaag waren ze bij Herik Rail in Amersfoort ook druk bezig met hun rijtuigen aan het verplaatsen in de loods. Zijn toch wel mooie rijtuigen hoor :) Was bij het RIO in Amersfoort vandaag, en daar kon ik even kijk bij een serverruimte van een modelpost (dus een Trdl post).. Dam wat zijn dat veel computers zeg..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het Nederlandse spoorwegennet krijgt een vernieuwd systeem dat het ontsporen van goederentreinen tot een minimum moet beperken. Dit QuoVadis II is ontwikkeld door spoorbeheerder ProRail in samenwerking met de goederenvervoerders.

Het gaat om een techniek die gebreken bij goederentreinen onderweg signaleert.

Aanleiding zijn vier ernstige ongelukken met goederentreinen in 2009. President-directeur Bert Klerk van ProRail sprak vorig jaar van ongelukken ‘die allemaal op een ramp hadden kunnen uitlopen’. In een aantal gevallen was de betrokken goederentrein geladen met gevaarlijke stoffen. Een machinist kwam om.

Het nieuwe systeem wordt de komende maanden onder meer getest op een deel van de Brabantroute.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...or-veilgheid-op-spoor.ece

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat voor een beveiliging is dat precies? Zoiets?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik denk zelf dat het een systeem is van de PCA, een soort Hotbox controlle. Het is denk ik meer detectie dan daadwerkelijk een anti-onsporingsmechanisme. Hotbox detectie (detecteren van warmgelopen assen) wordt regelmatig gebruikt. Ik ken het systeem wat wildhagen aanhaald verder ook niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

Luke!

#Treinbaas
Hotbox-detectoren, dat systeem dat her en der is geïnstalleerd en niet wordt gebruikt omdat 's lands railinfrabeheerder vindt dat het niet voor de kosten van het onderhoud hoeft op te draaien. Liever stellen we dan snelheidsbeperkingen in (destijds o.a. in Best en Eindhoven) zodat er meer energie met onnodig optrekken en afremmen wordt verbruikt én de infracapaciteit wordt begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Zojuist kwam er een rode Traxx met een sleep Prio's erachter door Breda gereden, komende vanaf de kant Rotterdam/Roosendaal. Op de verschillende rijtuigen stond 'Fyra'... de rijtuigen die ook tussen Asd en Rtd over de HSL gaan.

Gaat het er dan toch nog van komen, Fyra's in Breda? :+

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1z5szmx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

... en Limburg? Waarom wordt Limburg apart genoemd?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hehe wat denk je zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:46:
Ja laten we anders de grap even uitleggen :P

En daar gaan we.. \/

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Maasluip schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:46:
Maakt deel uit van de complete paintjob:
Alex) schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:44:
De OV-chipkaart-VIRM:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Foto's zijn gemaakt door Wim Salis en mogen vrij gebruikt worden, onder vermelding van zijn naam. Dat is wat ik i.i.g. heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klopt zat ook net te kijken en kwam deze nog tegen
http://www.flickr.com/pho...ostma/4438698352/sizes/o/
Limburg word dus als laatste genoemd ;) wat natuurlijk geen toeval kan zijn :P
Overigens zijn ze daar nog niet over op de OV Chipkaart in het regio vervoer geloof ik dus die trein is z'n tijd vooruit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 09:36:
Hotbox-detectoren, dat systeem dat her en der is geïnstalleerd en niet wordt gebruikt omdat 's lands railinfrabeheerder vindt dat het niet voor de kosten van het onderhoud hoeft op te draaien. Liever stellen we dan snelheidsbeperkingen in (destijds o.a. in Best en Eindhoven) zodat er meer energie met onnodig optrekken en afremmen wordt verbruikt én de infracapaciteit wordt begrensd.
Afbeeldingslocatie: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/PublishingImages/QuoVadis.jpg
Dat is dus het QuoVadis systeem.. Net wat ik al dacht, gewoon een soort HotBox detector met meer intelligentie.
Sensoren in de treinbaan meten of het gewicht van een trein gelijkmatig verdeeld is over de verschillende assen. Een abnormale verdeling kan duiden op defecten aan het wielstel, het wiel of de lagers. Ook signaleert het systeem eventuele wieldefecten. De vervoerders kunnen de gegevens van QuoVadisII gebruiken voor de onderhoudsplanning van treinen. Dat betekent dat zij geconstateerde gebreken kunnen herstellen. Wanneer de proef een succes is, wordt QuoVadis ook op andere plaatsen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ander puntje he, waarom hebben vrijwel alle wielen van treinen van die lijntjes erop geverfd?

(En waarom dat wiel transparant is, is dan nog weer een ander punt..)

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat is voor het uitlijnen van de wielband t.o.v. de naaf. Volgens mij doen ze dat bij de kuilwielenbank, bij regulier onderhoud aan de wielen. Ik zie overigens geen transparant wiel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Zie de lichtval bij de wielflens, rechterzijde.

Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/temp/flikkervirm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niks lichtval, dat wil is gefotografeerd terwijl 't bewoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:57:
[afbeelding]
Dat is dus het QuoVadis systeem.. Net wat ik al dacht, gewoon een soort HotBox detector met meer intelligentie.
Dus eigenlijk vergelijkbaar. Aantal assen tellen en wegen, en ook nog kijken naar de temps.

Volgens mij is die foto een soep, het achterste wiel klopt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
Dat is geen soep, die trein kwam gewoon met 100 km/u ofzo voorbij en de foto is dus bewogen.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
CyBeR schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:59:
Niks lichtval, dat wil is gefotografeerd terwijl 't bewoog ;)
Zo te zien geflitst, dus wel lichtval (nou ja: reflectie). :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor de Fyra / V250 / Albatros geinteresseerden:
De eerste klas coupé.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29etc7d.jpg
Bron: Somda

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 22-03-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Laatst online: 21-08 13:51
AW_Bos schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:19:
Voor de Fyra / V250 / Albatros geinteresseerden:
De eerste klas coupé.
[afbeelding]
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Somda, zoals het er staat:)

Nog meer leuks:

De ombouw van de Plan-V 520 naar de Vrijheidstrein :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat hangen ze er nou voor een extra draad onder? En waarvoor zijn al die houten kisten? Komt er een tentoonstelling in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals het er staat? Die bron heb je pas toegevoegd nadat Klaaz Vaak naar de bron heeft gevraagd. Nogal flauw hoor. Verder is het geen volledige bronvermelding, maar ik zal je verder niet lastigvallen met richtlijnen voor bronvermeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Mooie paintjob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En dan te weten dat hij over een maand of wat al weer naar de sloop gaat. :'(
Uit mijn hoofd was de revisietermijn afgelopen in eind mei.

maar laten we eerst maar even genieten van deze unieke Plan-T ;).

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 23-03-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nieuwe SLT's: de 2424 (gisteren), de 2425 (vandaag) en de 2615 (vandaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
Maandag trouwens voor het eerst een gerenoveerd ICMm 4tje gezien, de 4205 in de serie 1700.

Maar vroeg me af of ze in deze treinen het draadloos internet gaan integreren? Staat me iets van bij dat ze dat in de ICMm 4-tjes als eerste wilden uitrollen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maar niet helemaal uniek, iets dergelijks is al eerder gedaan, in 1995, toen Hondekopstel 763 een tijdje als vrijheidstrein heeft rondgereden:

Afbeeldingslocatie: http://opeenshadikhet.nl/foto/fotovdmaand/2009/november/4_full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.multimania.nl/timgoorman/763on1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/600/mat64-peter.jpg

Zie ook http://www.treinreiziger....r_vijf_mei_viering-142358

[ Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 23-03-2010 17:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 01:06:
Zoals het er staat? Die bron heb je pas toegevoegd nadat Klaaz Vaak naar de bron heeft gevraagd. Nogal flauw hoor. Verder is het geen volledige bronvermelding, maar ik zal je verder niet lastigvallen met richtlijnen voor bronvermeldingen.
Hij post toch gewoon een leuk plaatje? Waarom zou je hem uberhaubt lastig vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 10:14:
[...]

En dan te weten dat hij over een maand of wat al weer naar de sloop gaat. :'(
Uit mijn hoofd was de revisietermijn afgelopen in eind mei.

maar laten we eerst maar even genieten van deze unieke Plan-T ;).
Juist daarom, dan hoeft de NS het stel ook niet terug om te bouwen/schilderen, want daarna gaat het buiten dienst ;)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
S2801 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:52:
Maandag trouwens voor het eerst een gerenoveerd ICMm 4tje gezien, de 4205 in de serie 1700.

Maar vroeg me af of ze in deze treinen het draadloos internet gaan integreren? Staat me iets van bij dat ze dat in de ICMm 4-tjes als eerste wilden uitrollen.
Dat wordt nu beproefd in het tweede gereviseerde viertje: de 4203.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:59:
[...]
Hij post toch gewoon een leuk plaatje? Waarom zou je hem uberhaubt lastig vallen?
Omdat het niet zíjn plaatje is, het plaatje een publicatie is en het auteursrecht daarop van toepassing is? En de bron van het plaatje is niet Somda; ook dáár werd het alleen maar gelinkt en dus is die vermelding als zodanig kwatsj.

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 24-03-2010 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Serieus ongevalletje in Noorwegen:
Zeker drie mensen zijn woensdagmiddag om het leven gekomen door een ongeval met een zestien wagons tellende goederentrein in het havengebied van Oslo. Drie anderen raakten zwaargewond, zo meldde een woordvoerder van de politie.

Een onbekend aantal wagons kwam in het water terecht, nadat de trein zonder locomotief met hoge snelheid was ontspoord. Een opslagloods stortte in toen deze werd geraakt door de trein.

Het is nog onduidelijk hoe de reeks wagons, die geen lading bevatten, aan de rol heeft kunnen raken. Volgens Noorse media heeft de trein enkele kilometers afgelegd voordat hij het gebouw ramde en in de haven belandde.

Ambulances, zeker één reddingshelikopter en duikers zijn ter plaatse gegaan om hulp te verlenen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/...ein_belandt_in_haven_Oslo

Afbeeldingslocatie: http://www.adressa.no/multimedia/dynamic/01177/Godstog2_1177493c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.volkskrant.nl/multimedia/archive/00183/goederentrein-scree_183488x.jpg

[ Voor 102% gewijzigd door wildhagen op 24-03-2010 17:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ben wel benieuwd hoe dat heeft kunnen gebeuren, je zou zeggen dat zonder druk op de remleiding alles remt. Waarschijnlijk is er ergens een klep blijven hangen.

Leuk lokaal nieuwtje:

LUNTEREN - Gedeputeerde Marijke van Haaren en Cees de Vries, regiodirecteur ProRail Noord-Oost, hebben vrijdagochtend de eerste mechanische particuliere spoorwegovergang in gebruik genomen. Mebela is de benaming van een nieuw soort landhek dat in opdracht van ProRail is ontwikkeld. Het staat voor mechanisch bedienbaar landhek.

De mebela is ontworpen om particuliere spoorwegovergangen veiliger te maken. Het initiatief voor een nieuwe spoorwegovergang werd genomen door de Lunterse boer Pater. Daarom werd het nieuwe hek op zijn voormalige grond als eerste in gebruik genomen. Naast dit hek in Lunteren, worden er bij wijze van proef nog vijf hekken elders geplaatst.

De mebela vervangt twee hekken aan beide kanten van de overgang die apart open en dicht worden gedaan. Het nieuwe landhek bestaat uit twee slagbomen die in verbinding met elkaar staan. De passant kan met één handeling beide bomen openen en sluiten. Daardoor hoeft de passant de spoorwegovergang minder vaak over te steken dan voorheen.

Minder vaak oversteken van de overgang draagt bij aan de veiligheid, maar is geen overwegbeveiliging. De passant moet nog steeds opletten of er geen trein aankomt en is dus zelf verantwoordelijk. Als de passant de mebela vergeet te sluiten gaat deze na enige tijd automatisch dicht. Ook in het donker is de mebela goed zichtbaar. Als iemand het spoor nadert, gaat de LED- verlichting op de slagbomen branden.

Energie voor dit nieuwe landhek wordt opgewekt door zonnepanelen.
edit: Wel _waardeloos_ dat er dus geen check in zit of er een trein in aantocht is 8)7 . Twee detectiepoortjes en wat kabel en klaar....

[ Voor 80% gewijzigd door LauPro op 24-03-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik snap het niet helemaal eigenlijk, betekend dit dat als je daar aankomt je zelf moet kijken of er een trein aankomt, dan het hek dicht moet doen zodat je niet per ongeluk oversteekt en dan als de trein voorbij is zelf het hek weer open moet doen?

En vroeger moest je snel voor de trein langs even naar de overkant rennen om daar ook het hek dicht te doen en weer terug rennen naar de andere kant. (5x oversteken hadden ze het over)

Volgens mij mis ik iets :P

[/b]Edit:[/b]
Hek staat dus standaard dicht dat je niet onder de trein loopt en je moet het zelf open doen

[ Voor 10% gewijzigd door Lennart_1337 op 24-03-2010 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Eerst oversteken om alles open te doen voor de trekker
Dan weer terug naar de trekker
Dan met de trekker eroverheen
Terug het hek dichtdoen
En weer terug naar de trekker

Dat maakt vijf keer.

Nu is het openzwengelen, rijden en het spul gaat vanzelf weer dicht.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mijn vraag is dan waarom je dat hek dicht zou doen :P . Tijdens een fietstocht een stuk langs de Rhijnspoorweg ben ik een stuk of 5 onbewaakte overgangen tegengekomen - althans zonder spoorbomen. Vaak is er dan een stoplicht die standaard op wit staat en op rood als er een trein aan komt. Dit zijn dan wegen naar bijv. een erf.

Misschien dat er vee bij staat? Volgens mij willen ze er geen treindetectie in hebben omdat het dan opeens duidelijk is dat een overweg geen 3 ton hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ow please, niet weer die overwegen discussie..

* IJnte gaat snel verder met het klussen aan Ut CS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

LauPro schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:18:
Misschien dat er vee bij staat? Volgens mij willen ze er geen treindetectie in hebben omdat het dan opeens duidelijk is dat een overweg geen 3 ton hoeft te kosten.
Dat er vee bij staat is zeker een reden om een beveiligde overweg te nemen. Maar goed ik vraag me af wat er mis is met een normaal hekje, en een paar keer extra overwegen.

[ Voor 46% gewijzigd door AW_Bos op 24-03-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ja waarom denk je lief IJnte :* waarom juist dat nieuwsitem mij opviel :7 .

Als ik zou wonen aan het spoor en Prorail zet zo'n ding voor mijn deur dan is het eerste wat ik doe zelf een treindetectie maken. Precies wat ik zeg, rol aan paar honderd meter kabel uit, zet een paar lichtsluizen/radardetectiesystemen op en je bent er. Kosten, misschien net 500 euro. En als ze mij toch een afstandsbediening oid geven is die natuurlijk snel geïnterfaced }) .

Ik kom aanrijden op mijn pad > detectie auto. Check of er een trein aan komt? Nee > bomen open. En na 2 minuten oid weer dicht.

Als studenten van TU Delft het zouden verzinnen gaan de oren bij Prorail opeens wel open.
AW_Bos schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:06:
Dat er vee bij staat is zeker een reden om een beveiligde overweg te nemen. Maar goed ik vraag me af wat er mis is met een normaal hekje, en een paar keer extra overwegen.
Het hekje dat ik op het filmpje zie lijkt mij iig volstrekt onvoldoende om vee tegen te houden. Afaik heeft Prorail vrij strenge eisen als gaat om vee rond het spoor, moet vaak een sloot zijn of een hoog hek.

[ Voor 26% gewijzigd door LauPro op 24-03-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mooi dat ze de nachttrein weer laten rijden komende zomer. Al zit ik er niet in, vakantie is pas in november en ik ga ook niet in charters zitten :P
Opnieuw nachttrein van Enschede naar Schiphol

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen laten ook komende zomer een nachttrein rijden tussen Enschede en Schiphol. Vorig jaar bleken bij een proef voldoende mensen van deze reismogelijkheid gebruik te maken.

De intercity rijdt van 5 juli tot en met 21 augustus en doet na zijn vertrek uit Enschede om een uur 's nachts onderweg nog zes andere plaatsen aan.

Vanaf Schiphol rijdt de trein weer terug naar Enschede, zo meldde de NS woensdag.

Door de extra reismogelijkheid kunnen vliegtuigpassagiers ook met de trein hun vroege chartervlucht halen. Vorig jaar zaten in de nachtintercity vanaf Enschede gemiddeld 150 mensen, aldus het spoorwegbedrijf.
bron

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En kun je daar met een gewoon kaartje in, of moet je reserveren o.i.d.? Als ik het me goed herinner was dat eerst namelijk wel de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als het vorig jaar een proef was en dit jaar niet lijkt mij dat dit gewoon een verlenging van het bestaande dienstrooster met de reguliere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:10:
Ja waarom denk je lief IJnte :* waarom juist dat nieuwsitem mij opviel :7 .

Als ik zou wonen aan het spoor en Prorail zet zo'n ding voor mijn deur dan is het eerste wat ik doe zelf een treindetectie maken. Precies wat ik zeg, rol aan paar honderd meter kabel uit, zet een paar lichtsluizen/radardetectiesystemen op en je bent er. Kosten, misschien net 500 euro. En als ze mij toch een afstandsbediening oid geven is die natuurlijk snel geïnterfaced }) .

Ik kom aanrijden op mijn pad > detectie auto. Check of er een trein aan komt? Nee > bomen open. En na 2 minuten oid weer dicht.

Als studenten van TU Delft het zouden verzinnen gaan de oren bij Prorail opeens wel open.
Het blijkt ook wel weer dat je te simpel denkt. Om te beginnen:
  1. "zelf een treindetectie maken" in het bestaande spoor..... .. zeggen de puntjes genoeg, of moet ik hier verder op ingaan
  2. lichtsluisjes/radarsysteem om te detecteren of er een trein aankomt :? Heb je wel eens aan het aspect veiligheid gedacht ? Als jij met een hobbysysteempje wil gaan detecteren of er een trein aankomt, en daar je leven aan wilt koppelen, be my guest.
  3. Studenten van de TU Delft zijn naar mijn inziens inderdaad slim genoeg om mooie en passende oplossingen te ontwikkelen. Echter je moet niet vergeten dat alles voor de spoorwereld eerst zichzelf moet bewijzen, en daar gaat vaak 5 tot 10 jaar overheen.
Verder wil ik eigenlijk niet al te veel meer ingaan op de discussie "trein v.s. auto". Technische oplossingen/vragen over overwegen wil ik best op ingaan natuurlijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 07:17:
[...]

Het blijkt ook wel weer dat je te simpel denkt. Om te beginnen:
[list=1]

• "zelf een treindetectie maken" in het bestaande spoor..... .. zeggen de puntjes genoeg, of moet ik hier verder op ingaan
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Er zit genoeg detectie in de baan. De spoorbaan is in secties opgedeeld, het seinhuis weet perfect of er een trein aankomt, of die al in de sectie zit waar de overweg zit of dat die nog 5 minuten ver weg is.
Waarom kan dat dan niet gebruikt worden?

En ik zie echt niet in waarom dit zo'n geweldig systeem is. Zet er gewoon een AHOB neer. Wat is er mis met de overweg dicht laten gaan als er een trein aan komt? Met dit ding is er nog altijd geen indicatie of er een trein aan komt. Dus het zal niet lang duren voordat er een gewoonteboer de overweg open doet in precies voor de trein oprijdt.
Volgens mij is het gewoon een halve oplossing voor een probleem dat prorail zelf gecreëerd heeft (dubbele hekken waardoor je 5x de overweg over moet, ja nogal wiedes dat dan alle andere oplossingen veliger zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Heb je wel enig idee, wat voor een bijzondere maatregelen er gelden bij een overweg :? Er ligt een aparte sectie voor, overweg aankondiging, speciale relaiskast, sleutelschakelaar, aparte contacten in de seinschakeling voor de overweg etc etc.

Als je doet wat jij voorstelt, krijg je gewoon een "echte" overweg, met al die bijbehorende speciale installaties en regels. Een AHOB neerzetten is natuurlijk leuk maar ze willen van zoveel mogelijk overwegen af. Ook is het neerzetten van een AHOB niet interesant, aangezien daar misschien 1x per dag een traktor overheen rijdt.

Het idee van het neerzetten van zo'n "automatisch" hek is opzich niet verkeerd, omdat het aantal handelingen verminderd wordt en daardoor misschien ook de veiligheid iets verhoogt wordt. Het hek moet bewust open gezet worden, en sluit ook automatisch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 07:17:
• lichtsluisjes/radarsysteem om te detecteren of er een trein aankomt :? Heb je wel eens aan het aspect veiligheid gedacht ? Als jij met een hobbysysteempje wil gaan detecteren of er een trein aankomt, en daar je leven aan wilt koppelen, be my guest.
Ik heb zelf al meer dan 5 jaar een bewegingsmelder in de gang hangen die voor mij het licht automatisch aan doet als ik aan kom lopen. Ik heb nog nooit een storing met dat ding gehad en hij was misschien 20 euro. Als je je wil indekken maak je het systeem redundant.

Bovendien spreken we dan over een overweg die standaard dicht is, en pas open gaat as je aan komt rijden en er geen trein op de baan aanwezig is.
Maasluip schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 07:51:
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Er zit genoeg detectie in de baan. De spoorbaan is in secties opgedeeld, het seinhuis weet perfect of er een trein aankomt, of die al in de sectie zit waar de overweg zit of dat die nog 5 minuten ver weg is.
Waarom kan dat dan niet gebruikt worden?
Eerlijk gezegd was dit ook mijn eerste ingeving, maar ik denk dat zo'n koppelrelais voor Prorail véél te eng is ;) .
En ik zie echt niet in waarom dit zo'n geweldig systeem is. Zet er gewoon een AHOB neer.
Waarschijnlijk heeft dit systeem iets in de orde van 20.000 euro gekost terwijl een AHOB gewoon dik over de ton gaat. Bovendien is het een compleet geïsoleerd systeem van het seinwezen waardoor er ook geen onderhoud op nodig is en/of controle.
Volgens mij is het gewoon een halve oplossing voor een probleem dat prorail zelf gecreëerd heeft (dubbele hekken waardoor je 5x de overweg over moet, ja nogal wiedes dat dan alle andere oplossingen veliger zijn).
Exact mijn gedachtes. Maar soms is het ook zo dat de bewoners klagen, bijvoorbeeld op de Valleilijn omdat de treinen stiller waren geworden en je ze soms echt niet zag aankomen. De bewoners eisen dan een beveiliging maar er is weinig geld. Prorail zet er dan vervolgens een halve oplossing neer die in de basis net zo onveilig is alleen het voorkomt dat mensen niet zomaar het spoor op knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanaf dinsdag gaat er, eindelijk, een trein rijden met internet (woohoo \o/ enzo).
Dit is trein 4203 (zoals al eerder gemeld in dit topic :) ).

Er is hier vast iemand die weet waar ik (realtime?) kan vinden waar die trein rijdt enzo? :)
Met vliegtuigen bestaat dat ook, dus er is vast zo'n funky site voor treinen?

[ Voor 27% gewijzigd door anandus op 26-03-2010 12:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het zelfde verhaal met waar VRM4 rijdt, afaik is dit niet te acherhalen... Vergelijk het met bussen, daar weet je ook nooit welke er precies komt ;) .

Ik wilde dit weekend naar Brussel met de fiets mee, kan ik dan gewoon een dagkaart fiets kopen in Nederland? En ik ga met de Intercity niet met Fyra/Thalys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
anandus schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:05:
Vanaf dinsdag gaat er, eindelijk, een trein rijden met internet (woohoo \o/ enzo).
Dit is trein 4203 (zoals al eerder gemeld in dit topic :) ).

Er is hier vast iemand die weet waar ik (realtime?) kan vinden waar die trein rijdt enzo? :)
Met vliegtuigen bestaat dat ook, dus er is vast zo'n funky site voor treinen?
Op somda.nl kun je zien waar deze gereden heeft. Aan de hand daarvan is het mogelijk te voorspellen waar deze gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het niet bij voorbaat weten welke features er in een trein aanwezig gaan zijn is voor dit soort ding echt fnuikend - zelfde verhaal als met de stopcontacten in 1e klas: leuk dat ze er zouden kunnen zijn, maar zolang je niet van tevoren weet dat ze er gaan zijn kun je er niet vanuit gaan en gaan ze je gedrag (bijv de door NS gewenste keuze voor 1e klas ipv 2e klas) niet beinvloeden.

NS zou moeten zorgen dat een bepaalde (aanvankelijk beperkte) reeks treinen zeker de feature heeft, en dat ook duidelijk communiceren. Dan gaan mensen er ook wat mee doen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

Imposant zicht

Afbeeldingslocatie: http://static2.hln.be/static/FOTO/pe/9/9/9/album_medium_3633759.jpg

Crash van 2 goederentreinen in Avila, Spanje...

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
T gaat de laatste tijd erg lekker op t spoor... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ach in Europa parkeren ze tenminste geen brandweerauto's op het spoor. Sowieso is spoorbeveiliging in Amerika iets wat nog uit de 19e eeuw stamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
DinX schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:50:
Imposant zicht

[afbeelding]

Crash van 2 goederentreinen in Avila, Spanje...
Best heftig idd, zijaanzicht:

Afbeeldingslocatie: http://fotos02.farodevigo.es/fotos/noticias/646x260/2010-03-26_IMG_2010-03-26_23:50:46_our3.jpg

Er is één dode gevallen (de machinist).

De goederentrein reed vól achterop een andere, voor een rood sein stilstaande, goederentrein.

Nieuwsbericht: http://www.laht.com/artic...d=354409&CategoryId=12395

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Vinnienerd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 02:28:
Ach in Europa parkeren ze tenminste geen brandweerauto's op het spoor. Sowieso is spoorbeveiliging in Amerika iets wat nog uit de 19e eeuw stamt.
Spoorbeveiliging in NL is heel toevallig gebaseerd op alle basisprincipes van dezelfde amerikaanse overburen. Wij hebben onze spoorbeveiliging voor een deel te danken aan de Marshall Hulp.. Wij hebben zelf natuurlijk in al die jaren er wel verbeteringen/aanpassingen aan gedaan, maar het basisprincipe is toch wel aardig hetzelfde. De spullen voor de beveiliging in NL komen ook van een groot deel bij General Electrics vandaan (GRS spoorstroomlopen b.v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
FP-artikel over Internet in de trein: nieuws: NS rust trein uit met gratis wifi

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
De levering van SLT gaat maar door: vandaag een IV, morgen een VI, overmorgen een IV en overovermorgen een VI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Bij het wijzigingsblad van 12 april a.s. worden er ook volgens mij weer meer diensten gevuld met deze SLT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
klopt, vooral rond Utrecht, in ieder geval in de (1)7400/14700/4000 en misschien ook in de 5500, over dat laatste bestaat nogal wat onduidelijkheid :P

7400= SPR Rhn-Ut-Bkl(-Asd)
17400= SPR (Vndc)-Ut-Bkl
14700= SPR Asd-Utg
4000 = SPR Utg-Rtd
5500 = SPR Ut-Brn

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30

Sr_Ogel

Klop klop klop

De eerste SLT is ook al weer voorzien van een nieuwe coating.

In Zwolle staat een een slt met vrij veel graffiti, vind het gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Hoe snel trekken SLT-stellen eigenlijk op? Op de Youtube-filmpjes die ik er van kan vinden nemen planken ze nou niet echt, maar ik neem aan dat ze lekker snel optrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
ook een veelbesproken onderwerp de laatste tijd (als je echt geinteresseerd bent, kijk eens op Somda, daar loopt een compleet onderwerp over). Mijn eigen ervaringen met de SLT zijn dat het op zich wel redelijk snel optrekt, voor zover de situatie het toelaat. Puur qua optreksnelheid (van 0 tot 100) is de SLT gek genoeg niet de snelste bij de NS. maar dat hoeft ook niet zo heel gek te zijn, ondanks alle verhalen dat SGMm sneller zou optrekken dan het overig materieel heb ik cijfers gezien van DD-AR die het tegendeel beweren. Maar goed, dat is even uit het hoofd, voor meer, zie Somda en OVL.

Wat op het moment ook meespeelt: gewenning aan het materieel. Voor de meeste machinisten is SLT nog gloednieuw spul, en ze gaan dan ook niet direct vol tractie geven. Zodra ze wat meer vertrouwd raken met het materieel krijg je misschien dat de (beloofde) snellere acceleratie er ook echt komt. Bovendien wordt met de rijtijden rekening gehouden met snel optrekken en afremmen (zogenaamd in ''metro-stijl") wat de ATB dus (tot voor kort) niet toeliet. Maar goed, daarover staat uit mn hoofd gezegd ook al eerder wat in dit topic.

Tot zover even uit mn hoofd, aanvullingen en/of correcties zijn welkom :)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

Eurostar lijkt de Toyota van het spoor wel de laatste tijd...
Eurostar met 450 reizigers geëvacueerd na brandalarm

Een Eurostartrein met 450 passagiers is op weg van Brussel naar Londen geëvacueerd wegens een brandalarm. Dat ging af toen de sneltrein in de tunnel onder het Kanaal reed, melden Eurostar en de Britse politie. Niemand raakte gewond.

Tijdens het alarm werden de passagiers ondergebracht in een 'veilig' gedeelte van de trein. Het voertuig stopte in het station van het Zuid-Engelse Ashford, waar de reizigers overstapten op een andere trein. Het is nog niet duidelijk waarom het alarm is afgegaan, maar de politie gaat ervan uit dat er geen crimineel opzet mee gemoeid is.

Eurostar had de jongste tijd herhaaldelijk te kampen met problemen, ondermeer wegens de recente zware sneeuwval. (dpa/sam)

[ Voor 3% gewijzigd door DinX op 29-03-2010 21:11 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wat moet ik mij voorstellen bij een 'veilig gedeelte'? Hebben ze een brandkluis in de trein ofzo waar 450 man in past, inclusief schone lucht voorziening? Lijkt mij dat een trein juist niet veilig is bij een brand, laat staan in een tunnel. Dan wil je toch maken dat je uit die tunnel komt via een evacuatietunnel.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De Eurostartreinen kunnen in 2 delen gesplitst worden, in het geval van een noodgeval. Als het brandalarm uit het achterste gedeelte is gekomen, zullen alle reizigers zijn overgebracht naar het voorste gedeelte. Indien nodig zou het achterste gedeelte dan afgesplitst kunnen worden (tijdens het rijden!) en kunnen de passagiers in veiligheid worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vinnienerd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:31:
Hoe snel trekken SLT-stellen eigenlijk op? Op de Youtube-filmpjes die ik er van kan vinden nemen planken ze nou niet echt, maar ik neem aan dat ze lekker snel optrekken?
Het oudere neefje, de duitse BR425, doet 0-100 in 26 seconden: 1 m/s2. Alleen heeft een SLT-viertje maar 1260 kW terwijl de BR425 2350 kW heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
OSLO - Alle treinen in Noorwegen hebben maandag halt moeten houden, omdat het mobiele telefoonnetwerk van spoorwegbedrijf NSB was uitgevallen. Door de storing konden machinisten niet meer in contact komen met de treindienstleiding, aldus de NSB.

Tienduizenden mensen zaten vast op stations. Omdat alle treinen in het hele land tegelijk tot stilstand kwamen, was het Noorse spoorwegbedrijf NSB niet in staat om vervangend vervoer te regelen.

Het probleem werd volgens Noorse media veroorzaakt door een storing in een telefooncentrale in de stad Trondheim.

In de loop van de avond werd het defect verholpen en kon het treinverkeer langzaam weer op gang komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Hetzelfde hebben we vorig jaar gehad bij Utrecht CS. Daar lag toen ook enige tijd het GSM-R netwerk eruit, en toen reedt er ook een paar uur helemaal niets. Als in NL het GSM-R netwerk er landelijk uit zou vallen, dan hebben we hier hetzelfde probleem. Ondanks dat het geen veiligheidssysteem is (en ook nogniet die gradatie heeft), besluit men toch om het treinverkeer dan maar stil te leggen. Ik denk dat één ieder daar zijn menig over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Vinnienerd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:31:
Behoorlijk rap ja, goed vasthouden is het dan als je staat.
Overigens zit de 2417 in Eindhoven ook al weken onder de tattie. Profi club, dat NSR.

[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 30-03-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld.
Ik snap die „toeslag om niet” nog niet helemaal.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Fyra is zwaar verliesgevend

Door: Bram de Vrind
Gepubliceerd: vandaag 20:34
Update: vandaag 20:40

De hogesnelheidslijn Fyra is een half jaar na haar introductie nog altijd zwaar verliesgevend. Dat meldt de NOS. De supersnelle trein kampt met bovengemiddeld veel vertragingen wegens problemen met het veiligheidssysteem en de passagiers blijven weg.

De NS lijdt onder financieel onder de verliesmakende lijn.

De Fyra heeft gemiddeld een bezettingsgraad van 15 procent. Dat betekent dat gemiddeld 15 procent van de zitplaatsen bezet is. In een normale trein ligt de bezettingsgraad grofweg twee keer zo hoog.

Het is mogelijk dat het hoge aantal vertragingen de reizigers afschrikt. Minister Eurlings meldde begin deze maand dat minder dan 80 procent van de treinen op tijd rijdt. De internationale hogesnelheidstrein Thalys scoort nog veel slechter. Daarvan is de punctualiteit slechts 36,8 procent.

De vertragingen worden vooral veroorzaakt door storingen aan de baanelementen van het beveiligingssysteem ERTMS. De Thalys kampt nog eens met problemen bij de Nederland-Belgische grens. Als daar twee treinen elkaar passeren, valt er eentje stil.

De problemen bij de hogesnelheidslijnen drukken zwaar op de begroting van de NS. HSL-tak NS Highspeed van de spoorwegen leedt ovrig jaar 106 miljoen euro verlies.

De verliezen komen niet geheel onverwachts. Vertrekkend directeur van NS Highspeed Michiel van Roozendaal zei rekening te houden met vier tot vijf jaar verliezen. Al in 2004 waarschuwde onderzoeksbureau McKinsey dat de lijn enorm verliesgevend zou kunnen worden.
Bron: De Pers

Ik verwacht niet dat Fyra ooit wél winstgevend kan worden, als je ziet hoe duur een enkeltje Amsterdam - Rotterdam nu al is. Amsterdam - Breda zal ook wel duurder worden (ik schat zo'n 15 euro erbovenop) en Amsterdam - Brussel zal, schat ik, op 25 euro toeslag uitkomen. Tenzij je superdiscount boekt, maar dat doet geen hond.

Het gratis toeslag voor abonnementhouders vraag je trouwens aan op www.ns.nl/fyratoeslag... al vraag ik me af hoe rechtsgeldig dat is. Een abonnementshouder die zonder zo'n toeslag toch met Fyra reist, kan niet beboet worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De bedoeling van NS is dus dat je een gratis toeslag aanvraagt. Wat voor abonnementhouders dus helemaal niet nodig is want met de recente rechterlijke uitspraak heb je helemaal geen toeslag nodig.

Ze willen blijkbaar koste wat kost op een wel heel erg simpele manier bijhouden hoeveel mensen er met die trein rijden. Dat je dat ook kunt doen door de conducteur te vragen tijdens zijn rondje door de trein (wat hij normaal, gezien zijn baan, toch al doet) even te tellen is natuurlijk een erg vooruitstrevend concept.
Waarschijnlijk omdat tellen niet in de taakomschrijving van de conducteur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
Alex) schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:47:
[...]

Tenzij je superdiscount boekt, maar dat doet geen hond.
Waarom zou er niemand superdiscount boeken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Accesteam schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:41:
[...]

Waarom zou er niemand superdiscount boeken? :/
Omdat je nu doorgaans niet weet exact welke trein je over drie weken buiten de spits wilt pakken...

Het erge is dat deze ticketingsysteem erg bekend voorkomt: het is wat sinde de privatisering in de UK gebruikelijk is geworden daar - een paar stoelen per trein ruim van tevoren boekbaar voor acceptabele prijzen, maar als je gewoon een kaartje gaat kopen voor de reis kost het de hoofdprijs.

Logica erachter is om mensen te simuleren om ruim van tevoren te boeken (=voorspelbaar voor spoorbedrijf) en om te reizen op tijden dat de trein minder vol is. Praktijk is echter dat reizigersaantallen tegenvallen en dus de mensen die niet goedkoop reizen helemaal uitgekleed moeten worden om de begroting enigszins rond te krijgen. Een enkeltje London-Glasgow kan als je pech hebt GBP 1000 kosten als je het op de dag zelf koopt :X

Hoe dan ook is het contrast tussen reguliere diensten van NS (ondanks alle nukken , ongemakken en relatief hoge tarieven een van de meest succesvolle formules ter wereld om mensen uit de auto te krijgen en in de trein) en de reguliere diensten in UK (volstrekt onderbezet, en in de meeste gevallen verlieslijdend muv forensenlijnen naar London, auto of zelfs vliegtuig is goedkoper voor de forens) duidelijk. Het is IMHO onbegrijpelijk dat de NS ervoor kiest om het totaal niet succesvolle model in te voeren hier voor de Fyra.

[ Voor 69% gewijzigd door dion_b op 31-03-2010 09:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
dion_b schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:13:
[...]

Omdat je nu doorgaans niet weet exact welke trein je over drie weken buiten de spits wilt pakken...

Het erge is dat deze ticketingsysteem erg bekend voorkomt: het is wat sinde de privatisering in de UK gebruikelijk is geworden daar - een paar stoelen per trein ruim van tevoren boekbaar voor acceptabele prijzen, maar als je gewoon een kaartje gaat kopen voor de reis kost het de hoofdprijs.

Logica erachter is om mensen te simuleren om ruim van tevoren te boeken (=voorspelbaar voor spoorbedrijf) en om te reizen op tijden dat de trein minder vol is. Praktijk is echter dat reizigersaantallen tegenvallen en dus de mensen die niet goedkoop reizen helemaal uitgekleed moeten worden om de begroting enigszins rond te krijgen. Een enkeltje London-Glasgow kan als je pech hebt GBP 1000 kosten als je het op de dag zelf koopt :X

Hoe dan ook is het contrast tussen reguliere diensten van NS (ondanks alle nukken , ongemakken en relatief hoge tarieven een van de meest succesvolle formules ter wereld om mensen uit de auto te krijgen en in de trein) en de reguliere diensten in UK (volstrekt onderbezet, en in de meeste gevallen verlieslijdend muv forensenlijnen naar London, auto of zelfs vliegtuig is goedkoper voor de forens) duidelijk. Het is IMHO onbegrijpelijk dat de NS ervoor kiest om het totaal niet succesvolle model in te voeren hier voor de Fyra.
Ja, dat is inderdaad zo voor de mensen die dagelijks naar hun werk gaan met de Fyra. Of in iedergeval frequent ermee reizen.

Maar bijvoorbeeld mensen die in de omgeving van Amsterdam wonen en een dagje naar Rotterdam willen. Of van Rotterdam naar Schiphol, deze mensen kunnen dat meestal al van te voren plannen. En ik denk dat voor deze groep mensen zo'n Superdiscount kaartje zeker wel goed te doen is. :)

Bovendien zijn die Superdiscount kaartje meestal ook nog 1 uur voor de vertrektijd gewoon nog beschikbaar :p Maar dat ligt natuurlijk aan de belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, het mooie van de trein is nou juist dat je niet vast zit aan een vaste vertrektijd (afgezien van dat ze maar X keer per uur gaan natuurlijk). Je kunt gewoon zeggen 'we gaan 's ochtends weg en dan zien we wel hoe laat we terugkomen, de laatste trein is om X'. Dat soort kaartjes haalt dat voordeel compleet overhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Sowieso ben je vaak het voordeel van de reisduur denk ik al kwijt, omdat de Fyra maar een keer per uur rijdt. In de tussentijd had je vaak al tal van stop- en sneltreinen en IC's kunnen nemen. Persoonlijk reis ik bovendien om, als ik via Rotterdam CS ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vunzz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:18:
Sowieso ben je vaak het voordeel van de reisduur denk ik al kwijt, omdat de Fyra maar een keer per uur rijdt. In de tussentijd had je vaak al tal van stop- en sneltreinen en IC's kunnen nemen. Persoonlijk reis ik bovendien om, als ik via Rotterdam CS ga.
Mja ok, ik had 't ook meer over de trein op internationale routes. Een dagje naar Brussel met de trein is in dat opzicht een stuk aangenamer dan vliegen (== vaste vertrektijden) of zelfs rijden (== file). That said, de benelux heeft ook weer een nadeel, namelijk dat 't ding veel te weinig bakken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De oplossing voor het Beneluxprobleem is simpel: meer bakken inzetten, of de intensiteit verhogen. Zeker tijdens de spits denk ik dat 2x per uur rijden geen overbodige luxe is.

Dat dat niet gebeurt is dan weer te verklaren: NS Hispeed en NMBS willen de mensen uit de Benelux hebben, en ín de HSL (wanneer die gaat rijden). De beste manier om dat te doen is reizigers pesten met overvolle treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:52:
De oplossing voor het Beneluxprobleem is simpel: meer bakken inzetten, of de intensiteit verhogen. Zeker tijdens de spits denk ik dat 2x per uur rijden geen overbodige luxe is.
Een of twee bakken erbij lijkt me niet zo een probleem. Extra treinen inleggen kon wel eens moeilijk zijn. Brussel zit vrij vol, Schiphol-Amsterdam is ook druk (eigenlijk de hele oude lijn).
CyBeR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:22:
[...]

Mja ok, ik had 't ook meer over de trein op internationale routes. Een dagje naar Brussel met de trein is in dat opzicht een stuk aangenamer
Maar ja tussen Antwerpen en Brussel is het nog steeds boemelen geblazen. Erg jammer.

[ Voor 41% gewijzigd door PolarBear op 31-03-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:22:
Mja ok, ik had 't ook meer over de trein op internationale routes. Een dagje naar Brussel met de trein is in dat opzicht een stuk aangenamer dan vliegen (== vaste vertrektijden) of zelfs rijden (== file). That said, de benelux heeft ook weer een nadeel, namelijk dat 't ding veel te weinig bakken heeft.
Ook dan is het maar de vraag of het zo voordelig is. Recent ben ik naar Brussel geweest en ondanks dat ik zeer grote fan ben van de spoorwegen uiteindelijk toch per auto gegaan. De reden hiervoor is dat het kaartje bijna 80 euro was, daar kan ik met een auto meer dan 1200 km mee rijden, en ik woon 200 km van Brussel af (400 retour). Tevens duurde de treinreis dik 4 uur terwijl ik met de auto er nog geen 2 uur over heb gedaan. En als laatste argument, de files, deze heb ik niet gezien. En op het stuk tussen Brussel/Antwerpen reed ik 140 en iedereen liep alleen maar op mij uit.

Ik vind het echt jammer dat het gewoon niet ideaal is.

Dus inderdaad, die frequentie omhoog met minimaal 2 per uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17

PauseBreak

derp!

CyBeR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:53:
Mja, het mooie van de trein is nou juist dat je niet vast zit aan een vaste vertrektijd (afgezien van dat ze maar X keer per uur gaan natuurlijk). Je kunt gewoon zeggen 'we gaan 's ochtends weg en dan zien we wel hoe laat we terugkomen, de laatste trein is om X'. Dat soort kaartjes haalt dat voordeel compleet overhoop.
Om hier even op in te haken;
Dat 'de laatste trein is om X', is ook wel een dooddoener hoor. Als je een dagje naar Groningen of Leeuwarden wilt (stel dat he) moet je om nog in Utrecht te kunnen komen al om 21:34(!) de laatste trein nemen. Waarom is dat niet gewoon beter geregeld? Ik bedoel, als ik vanuit Geldrop tot 23:49 kan reizen, dan moet dat toch ook wel mogelijk zijn voor bovenstaande stations?

Oh en wat die nieuwe SLTs betreft: Weet iemand wanneer ze die dingen definitief de PlanV en T treinstellen laten vervangen? Ik zie ze nu regelmatig staan op rangeerterreinen (al dan niet met extragratis verf), maar eigenlijk zie ik ze nog niet zoveel rijden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vind het niet zo heel gek dat op het karrenspoor naar Groningen de treinen als laatste om 23:49 vertrekken, en waarom ga je niet (vroeg) de volgende dag terug? Pak een ho(s)telletje oid :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:08:
[...]
Ook dan is het maar de vraag of het zo voordelig is. Recent ben ik naar Brussel geweest en ondanks dat ik zeer grote fan ben van de spoorwegen uiteindelijk toch per auto gegaan. De reden hiervoor is dat het kaartje bijna 80 euro was, daar kan ik met een auto meer dan 1200 km mee rijden, en ik woon 200 km van Brussel af (400 retour). Tevens duurde de treinreis dik 4 uur terwijl ik met de auto er nog geen 2 uur over heb gedaan. En als laatste argument, de files, deze heb ik niet gezien. En op het stuk tussen Brussel/Antwerpen reed ik 140 en iedereen liep alleen maar op mij uit.
Euh, 80 euro? Heb je de thalys genomen ofzo? Ik ga naar Brussel voor 44 heen en weer..
Dus inderdaad, die frequentie omhoog met minimaal 2 per uur!
Dat sowieso ja. Die treinen zitten altijd stampvol, bijna ongeacht hoe laat 't is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:12:
Euh, 80 euro? Heb je de thalys genomen ofzo? Ik ga naar Brussel voor 44 heen en weer..
Op de site van Hispeed kom ik (vanaf Ede met vdu) nu op 74,80 euro uit. En nee ik ga voor dit soort trajecten mijn kaartjes niet weken van tevoren kopen/boeken.
Dat sowieso ja. Die treinen zitten altijd stampvol, bijna ongeacht hoe laat 't is.
Ik zie er wel eens een op Rotterdam Centraal aankomen, soms dan hangen mensen nog nét op het balkon om wat lucht te happen - en dan wetende dat ze er nog een uur gaan staan richting Amsterdam - vind ik dat niet echt een klantvriendelijk gebeuren. Ik heb ook heus wel een paar keer een uur moeten staan in een verkortte IC oid, maar die rit is toch wel extreem lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
PauseBreak schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:14:
[...]

Om hier even op in te haken;
Dat 'de laatste trein is om X', is ook wel een dooddoener hoor. Als je een dagje naar Groningen of Leeuwarden wilt (stel dat he) moet je om nog in Utrecht te kunnen komen al om 21:34(!) de laatste trein nemen. Waarom is dat niet gewoon beter geregeld? Ik bedoel, als ik vanuit Geldrop tot 23:49 kan reizen, dan moet dat toch ook wel mogelijk zijn voor bovenstaande stations?

Oh en wat die nieuwe SLTs betreft: Weet iemand wanneer ze die dingen definitief de PlanV en T treinstellen laten vervangen? Ik zie ze nu regelmatig staan op rangeerterreinen (al dan niet met extragratis verf), maar eigenlijk zie ik ze nog niet zoveel rijden.
Erhm, even rekenen hoor. Vanaf Gp ben je in 10 min in Ehv of in 20 min in Wt (grofweg gezegd). Oftewel: als de laatste trein om 23:49 vertrekt uit Gp, dan ben je hoogstens nog 20 min bezig en dan is de trein op de bestemming. Ter vergelijking: vertrek je rond 23.34 uit Gn (dat noemen we dan even fictieve trein 590), dan ben je pas om 01.39 in Ut. Dat scheelt nogal ;).

Ow, en om even te mierenneuken, de laatste reismogelijkheid Gn-Ut is een uurtje later (trein 586, vertrek 22.34). Tevens vertrekt de laatste trein uit Gp naar Wt om 00.40 ;)

Wat betreft het SLT: op dit moment komen die stellen sneller het land binnen/worden sneller afgenomen dan verwacht, er zijn op dit moment dus veel meer stellen in het land dan dat er diensten voor zijn. Bij het volgende wijzigingsblad (12 april) gaat de inzet worden uitgebreid, maar echt spectaculair wordt het nog niet ;)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:22:
[...]
Op de site van Hispeed kom ik (vanaf Ede met vdu) nu op 74,80 euro uit. En nee ik ga voor dit soort trajecten mijn kaartjes niet weken van tevoren kopen/boeken.
Ik ook niet. Als ik van Haarlem naar Brussel wil koop ik op de dag zelf een kaartje uit de automaat en dan kost me dat 44 euro (NS-VDU). Vanaf Ede(-Wageningen?) zou 't minder moeten zijn, lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dus de automaat is goedkoper dan het boeken via de site 8)7 . Wtf :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brandweer + ICMm met alle deuren open op Hlm zojuist. Iemand?

Ah: http://www.haarlemsdagbla...-trein-op-station-Haarlem

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Im Anmarsch aus Aachen: de 2426.

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 01-04-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Uitkomst onderzoek Schipholtunnel-akkefietje van vorig jaar:
Bij de communicatie tussen de hulpdiensten over een rokende trein in de Schipholtunnel zijn vorig jaar fouten gemaakt die bij een echt noodgeval cruciaal kunnen zijn.

Dat concluderen de Inspecties Verkeer en Waterstaat en Openbare Orde en Veiligheid, blijkt uit een brief die de burgemeester van Haarlemmermeer in januari naar demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) heeft gestuurd.

De fouten die bij een brand in de tunnel in 2001 werden opgemerkt door de Raad voor Transportveiligheid werden bij het voorval op 2 juli vorig jaar opnieuw gemaakt. In beide gevallen is de samenwerking tussen de brandweer en de verschillende railbedrijven niet goed verlopen.

De communicatie verliep volgens te strakke procedures, waardoor noodzakelijke informatie niet beschikbaar was. De hulpdiensten konden hierdoor niet goed op een onverwachte situatie reageren.

Ook de verschillende meldkamers rond Schiphol werkten in beide gevallen niet goed samen. Burgemeester Theo Weterings wil daarom dat de meldkamers, waaronder die van Prorail, tijdens incidenten door de meldkamer van de veiligheidsregio Kennemerland worden aangestuurd.

De spoorwegbedrijven, waaronder Prorail, zijn volgens de burgemeester niet genoeg bereid om maatwerk te leveren voor calamiteiten in de Schipholtunnel. De Inspectie Verkeer en Waterstaat moet volgens de burgemeester strenger toezien. Eurlings heeft zijn aanbevelingen inmiddels overgenomen.

NS Reizigers deed eerder al onderzoek naar het incident. Uit dat onderzoek bleek in augustus dat de communicatie tussen de verkeersleiding en machinisten te wensen over laat. ProRail en NS zegden toen toe aandacht te besteden aan klachten van machinisten hierover.

Bij het incident was er vorig jaar veel rookontwikkeling. Toch bleven de treinen twintig minuten in de tunnel staan, volgens machinisten vanwege gebrekkige communicatie tussen treinpersoneel, verkeersleiding en hulpdiensten.
nu.nl

Good job ProRail! Bij een (mogelijke) brand laat je gewoon de treinen in de tunnel staan. Waarom zou je ze er ook uit sturen hé....

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.