hellknight schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:43:
[...]
Wildhagen,
weet je zeker dat het industriespoor ontmanteld is? Ik ken het gebied goed (ik werk bij DHL Supply Chain, paar honderd meter verderop t.o.v. de locatie in je bingmap) en zie nog regelmatig zand- of grindwagons staan op het industriespoor ter hoogte van DHL Express (borchwerf 23), en soms een onderhoudsloc, o.a. bij het voormalige hoofdkantoor van DHL Supply Chain (Borchwerf 35, groote loods die nu te huur staat, tegenover Saver)
Het industriespoor is niet ontmanteld nee, dat ligt er nog (zij het bijzonder roestig). Alleen het spoor naar de suikerfabriek is verwijderd (zoals op de foto te zien).
In eerste instantie werd daarbij ook het (handmatig bediende, met wisselsteller) wissel (dat de keuze gaf tussen industriespoor en suikerfabriek) verwijderd, waardoor effectief het industriespoor dus onbereikbaar werd. Later is daar een stukje 'gewoon' spoor voor in de plaats gelegd, waardoor het spoor weer aangesloten werd.
Hmm, hebben ze het industriespoor dan toch weer in gebruik genomen? Want een paar jaar terug werd namelijk gemeld dat het buiten gebruik genomen was... ik heb er zelf ook nooit meer activiteit op gezien (kom paar keer per week op de Borchwerf, woon er namelijk vlakbij, paar honderd meter verderop).
Wel zijn toen na buiendienst-stelling nog alle stootjukken op het industriespoor vervangen. Maar dat zegt niks, Prorail doet wel vaker van dat soort rare dingen. Denk aan Leeuwarden-Stiens, daar heeft Railinfrabeheer (de voorloper van Prorail) destijds ook alle kilometerbordjes vervangen, terwijl de lijn toen al niet meer gebruikt werd en bekend was dat het op korte termijn zou worden opgebroken. Is dus een stukje Prorail-logica, dat kan toch niemand volgen.
Maar bedoel je toevallig niet de Bosstraat ipv de Borchwerf, dus achter het (voormalige) tankstations en de Karwei-bouwmarkt? Want daar loopt ook een spoor, maar dat is geen onderdeel van het industriespoor, maar behoort bij het Roosendaalse emplacement. Dat stuk spoor is namelijk nog wel met zekerheid in gebruik (zei het vrij sporadisch), en daar word idd nog wel eens wat oude troep gestald (wagens met oude ballast, oude bielzen, houtafval, meer van dat soort crap). Is een achterafspoortje (wat ook doodloopt), dus voor stallen geschikt.
Een plaatje zegt meer dan woorden (klikken voor groter plaatje):
Links zie je dus de Borchwerf met de twee industriesporen (die na DHL verder gaan als één spoor). In het midden de Karwei en het voormalige tankstation (onderin beeld). Rechts zie je de Bosstraat, met toevallig net een hoop wagens met (zo te zien) oude ballast-grind op het spoortje dat ik hierboven noemde.
[
Voor 27% gewijzigd door
wildhagen op 02-03-2010 17:34
]