Als je dit echt goed wilt doen (zo'n test mp3 320 vs flac) dan lijkt het me niet handig om een nummer uit te zoeken waar de mp3 standaard sowieso al problemen mee heeft. Want zoals hier boven al wel is uitgelegd zijn er gewoon gevallen waarbij de mp3 standaard het moeilijk heeft en deze problemen zijn al jaren bekend. Het is dan ook niet echt leuk om zo'n lied te vergelijken met flac want het antwoord is dan niet heel moeilijk te raden namelijk flac wint omdat het het lied wel goed kan weergeven. Bovendien wil je niet de vraag beantwoorden: "Is flac beter dan mp3 320 in gevallen waar de mp3 standaard het moeilijk heeft", maar meer de vraag: "Is in gemiddelde, normale gevallen het verschil te horen".
Als ik dan mijn eigen ideale onderzoeksopzet zou geven dan zou het zoiets zijn:
1. De webpagina: serveert de flac en mp3 samples in een random volgorde iedere keer zodat mensen de test vaker kunnen doen en op geen enkele manier kunnen voorspellen welke sample mp3 is en welke flac.
2. De tests: Ik zou meerdere tests nemen voor verschillende situaties. Want ik denk niet dat er een definitieve alles oplossende sample is. Muziek is zeer divers. Ik zou dan gaan voor bijvoorbeeld een test met veel hoge tonen, een test met veel lage tonen. Een test met een groot frequentiebereik. Misschien nog iets van meerdere instrumenten/stemmen? Het lijkt me dan leuk/verstandig om aan het eind één of twee tests te geven met bekende muziek (misschien zelfs van verschillende genres).
3. Het format: Doe het in de vorm van een vragenlijst. Dus dat je alle tests moet doorlopen en leg per test vast of het goed of fout is. Dan kun je namelijk ook de vraag beantwoorden: "zijn er situaties waarbij flac en mp3 gelijkwaardig presteren en zijn er situaties waarbij de verschillen duidelijk te horen zijn". Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat bij hoge tonen er duidelijk verschil is maar bij lage tonen niet (ik verzin maar wat he).
4. De muziek: Het liefst zet je een bandje in een studio en neem je het in studiokwaliteit op (lossless), dan kun je vanaf daar naar flac en mp3 encoden. Dan heb je precies de samples die je nodig hebt in een controleerbare kwaliteit. Het probleem met muziek van het internet halen is dat je niet echt weet wat de bronkwaliteit is. Misschien zegt de uploader wel dat het mp3 320 is, en misschien is dat het nu wel. Maar je kan 128 prima upcoden naar 320 volgens mij. Kwaliteit gaat er 0,0 mee vooruit, maar jij kan niet meer zien wat de bronkwaliteit is. Dit is vooral nadelig voor het flac formaat want een lossy bronbestand lossless encoderen geeft nog steeds een lossy eindbestand (min of meer).
Nou ja, dit is hoe ik het zou aanpakken als ik de middelen tot mijn beschikking zou hebben.
ps.
Dit is een hele leuke test denk ik:
Sample 1: mp3 128
Sample 2: mp3 320
En dan niet blind, dus iedereen weet welke file 128 is en welke 320, met 1 catch: het zijn beide mp3 128 files, dus 0,0 verschil, helemaal niks, bit voor bit hetzelfde. En dan kijken hoeveel het psychologische spelletje van alleen maar zeggen dat het 320 is verschil maakt. Eigenlijk een beetje flauw want je weet het antwoord al...