Waar je als aardigheid eens mee zou kunnen experimenteren is van de ene het linkerkanaal te nemen en de andere de rechter en deze samen te voegen tot een nieuw stereobestand (als FLAC of WAV). Als er nu iets vreemds te horen is in het stereobeeld dan kan je dus verschil horen tussen de twee coderingen.CyBeR schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:29:
[...]
Ja, dat snap ik. Dat geldt voor audio ook, alleen is 't iets moeilijker omdat je iets minder makkelijk op die manier twee samples kunt vergelijken. Maar het dichtst bij wat je komt is twee korte samples te nemen en ze na elkaar te spelen.
Het makkelijkste is denk ik om ze tegelijk af te spelen en er tussen te kunnen schakelen, zodanig dat het schakelen geen clicks ofzo veroorzaakt.
Of een nog simpeler variant is van beide versies het linker kanaal (of van beiden uiteraard het rechter) te nemen en deze samen te voegen tot een stereobestand welke dus eigenlijk 2 kanaals mono is. Er zou als er geen verschil te horen is tussen de coderingen een volkomen homogeen mono geluidsbeeld moeten ontstaan. Als er wel verschil te horen is tussen de twee kanalen zou men, zo verwacht ik althans, een of meerdere kunstmatige (en wellicht vreemde) stereoeffecten hoorbaar moeten zijn.
Geen idee of zo'n experiment wat oplevert maar het lijkt me het proberen waard als je het echt wil weten?