Afhankelijk van hoe snel CI+ Ziggo ondersteuning wordt geboden op de nieuwe Samsung TV's waarschijnlijk een Samsung 40C6700. Eventueel kan het nog een philips worden, maar die zijn helemaal niet gecertificeerd voor Ziggo.
-
Image retention door ongelijkmatige slijtage van de fosforlaag. Blauw is hier ook gevoeliger voor, dus je hebt kans dat van je mooie THX over een paar jaar niks meer te maken is. Tegenwoordig heb je overal zenderlogo's en vaak veel informatiebalken in beeld. Denk dan vooral aan sport. Als ik 2 wedstrijden van het WK zou willen zien achter elkaar, dan zou ik al met mijn billen knijpen of die scorebalk morgen niet nog in beeld staat.
-
TV indraaien. De Eerste 100 uur is de fosforlaag extra gevoelig voor image retention, dus eigenlijk moet je de tv 5 dagen dia's laten draaien voordat je hem kunt gebruiken.
-
Flikkeren. Dit komt door de manier waarop een plasma wordt aangestuurd. Een pixel wordt vaker aangestraald naarmate deze helderder moet zijn. Hierdoor kun je in de minder heldere stukken flikkeringen zien. Ik zag deze helaas ook. Hierdoor wordt tv kijken vermoeiend.
-
Fosfor lag: vooral bij games en dan in het bijzonder shooters waarbij flinke bewegingen gemaakt worden zie je in donkere stukken een gele/groene nagloed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de film Sin city waarbij je veel grote zwarte en witte vlakken hebt die veel bewegen. Hierin doen de Panasonics het heel slecht. Het kan echter ook bij andere minder extreme verschillen voorkomen. Zelf heb ik dit niet kunnen ontdekken in het beeldmateriaal dat ik tot nu toe gezien heb.
-
Floating blacks: een soort dynamisch aangepaste achtergrond verlichting, waardoor zwart meer grijs wordt, ook in de delen waar geen beeld is. Daar gaat je mooie contrast ratio. Soms treedt dit effect meerdere keren in 1 scene op. Bijvoorbeeld als iemand door het beeld loopt. Dit kan zeer storend zijn.
-
Rising blacklevels: vooral Panasonic lijkt hier gevoelig voor. Met het slijten van de fosfor laag moeten de pixels heftiger aangestraald worden. Dit zorgt ervoor dat zwart langzaam grijs wordt met de branduren. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij er door onjuiste regeling van interne componenten na 200 uur zwart echt ineens grijs werd. Schijnbaar is hiervoor een firmware update beschikbaar. Panasonic heeft het probleem ook erkend.
-
Korreligheid van het beeld. Meer iets wat ikzelf zag. Door de constante aanstraling van de pixels, waarbij de pixels snel hun lading verliezen tot de volgende lading krijg je toch een verlies aan scherpte in het beeld. Bij beweging is dit juist een voordeel, maar bij wat langzamer bewegende beelden kun je dit op vlakken redelijk goed waarnemen.
Posterization: Verlies van details in kleurgradienten. Een beetje het verlengde van bovengenoemde. Zelf heb ik dit nog niet kunnen waarnemen, maar daar heb je bij beweging ook vrij weinig tijd voor.
Flets beeldNou weet ik dat het licht in een zaak niet representatief is, maar ik kon gewoon geen contrast/helderheid combi vinden waarbij ik vond dat wit ook echt wit werd. Dit bijvoorbeeld in ondertitels en zenderlogo's. Ook met gamma op 2.6 leek het nog nergens op. Alleen bij Bluerays was het best aardig.. LCD tv's produceren in mijn ogen beter wit. Als je gaat meten, dan zou het kunnen zijn dat deze uitspraak niet klopt.
-
Energieverbruik: niet echt meer een issue voor die paar tientjes per jaar, maar het is zeker geen
voordeel van plasma.
edit: oh ja ook nog een
Brom/zoem die van toonhoogte wisselt afhankelijk van hoe donker of licht het beeld is. Dit heb ik in de winkel ook niet kunnen horen. Het volume stond op 1 en ik heb het ook uitgezet maar niks gehoord. De lijst is gewoon te lang voor mij.
Plasma heeft ook veel voordelen, zoals enorm goed contrast en kleurweergave en bewegingsresolutie die direct overtuigen zodra je een bluray opzet, maar de eerste 2 lijken vooral op de korte termijn te gelden. Nu willen de fabrikanten vast dat je elke 2 jaar weer een nieuwe TV koopt, maar ik vermoed dat ik dat toch niet ga doen. Voor mij speelt ook mee dat ik een aantal nadelen niet visueel kon zien en de lijst nu onderhand wel heel lang was geworden. Stel dat je bij thuiskomst alsnog een nieuw 'probleem' ziet, dan zit je weer met omruilen etc. Ik denk dat ik na ruim een uur kijken en met opties spelen genoeg heb geprobeerd om deze tv definitief af te strepen. De reviews zijn allemaal lovend, maar ik ben waarschijnlijk geen plasma kijker. Wat betreft een LCD zit je toch zekerder en zoiets als backlightbleeding vind ik normaal niet storend in zwarte randen van boven en onder filmmateriaal. Ik vond het zwartniveau van de Samsungs ook erg goed (duidelijk beter dan de LED van panasonic) en hun beweginsinterpolatie was samen met philips het beste.
[
Voor 3% gewijzigd door
REDFISH op 18-05-2010 18:42
]