Nou daar gaat ie dan
Mijn/het eerste serieuze probleem gevonden met de g20: het viel me op dat op bepaalde plaatsen de zwarte achtergrond (wederom in GOW III) plots schakelde naar een iets grijzere en andersom. Dit was niet afhankelijk van het omgevingslicht en vooral zichtbaar in een donkere kamer bleek later.
Na een beetje zoeken hier en daar bleek ik de zwakte gevonden te hebben; het gaat hier om de beruchte "floating blacks" (1x eerder genoemd halverwege dit topic)
In het kort: Zodra een bepaalde totale te produceren helderheid van een frame bereikt wordt, verhoogt de tv de helderheid over het gehele scherm (en hiermee dus de zwartwaarden). Dit heeft met de beperkingen van plasmatechniek te maken; in feite liggen de diepere zwarte waarden die in het andere geval bereikt worden buiten het bereik van de tv.
Een gemotiveerd persoon heeft de technische uitleg bij elkaar geraapt, vertaald naar mensentaal en gepost op avsforum.com
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1236475
(de posts van xrox)
De reden dat het niet zo leeft op dit moment is dat het moeilijk is dit te reproduceren: niet omdat het onvoorspelbaar is (in tegendeel zelfs), maar omdat er niet veel film / gamemateriaal is wat frames produceert die rond dit omslagpercentage liggen. Voorbeeld: Aftiteling is weliswaar erg zwart, maar hoeveelheid wit op het scherm is redelijk constant (en laag); dus is er geen "shift" in de zwartwaarden en valt het niet op.
Met computerspelletjes is het vaak wel een stuk dynamischer, al zijn die vaak weer te licht. God of War bleek dus helaas het uitstekende voorbeeld te zijn in de onderwereld; daar is het donker van "nature" pikzwart, en is er een variabele hoeveelheid lichtbronnen aanwezig, die netjes op en afneemt; gedoemd om langs dat percentage te komen waarop de plasma bepaalt de helderheid omhoog te gooien, en vervolgens weer te verlagen als enkele van deze bronnen het scherm weer verlaten.
Anyways op dit moment posten veel mensen "geen last te hebben" van black floating, terwijl ze in feite gewoon niet het juiste materiaal en juiste instellingen (naast goed afgestelde brightness moet ook de kamer redelijk donker zijn) hebben om het mee te zien. Dat lijkt op dit moment voor wat verwarring te zorgen, waar het vanwege de enorme populariteit en onwetendheid die heerst onmogelijk is om orde te scheppen.
Dus ik dacht ik doe het meteen goed met een zo duidelijk mogelijke post; zorgt hopelijk voor interesse in het probleem, ipv ongerechtvaardigde paniek en bijbehorende beweringen van het tegendeel (in de poging om het te sussen).
Wellicht is het met een firmwareupdate "op te lossen", maar dat zal waarschijnlijk niet meer worden dan instellen om die feature wel te gebruiken in ruil voor diepere zwartwaarden in sommige gevallen en andersom. So don't get your hopes up.
Helaas is het erg goed zichtbaar in een donkere kamer, wat minder met licht, maar nog steeds duidelijk. Niet zoals flicker / plasmaruis dus wat alleen opvalt als je er gevoelig voor bent en/of je er op let (hier heb ik nl geen last van). Mensen die het hebben weten te herproduceren geven stuk voor stuk aan dat het een serieus probleem betreft, wat via omwegen een beetje verminderd kan worden maar altijd aanwezig blijft (!)
P.s. als ik over iemand anders heen heb gelezen; sorry niet gezien. Genoeg pagina's voorbijgevlogen.
N.b. Ik heb een 42g20, playstation 3 via hdmi (elke hdmi poort zelfde "probleem"), 0 problemen van dergelijke aard met oude plasma (ook via hdmi).
Lijkt misschien een klein probleem, maar kan groot worden op het moment dat je iets van materiaal hebt dat in die categorie van helderheid valt. Dit heb je dus niet onder controle.

Het voelt vooral erg goedkoop aan voor mij, en dat is ook de reden dat ik het hier post. Het probleem komt alleen voor met de 2010 lineup (dus niet bij de g10/v10 etc.), een eerdere lijn plasma's (2007 meen ik) had hetzelfde probleem, maar een andere oorzaak (power supply was te licht)