alexkroeze schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:18:
Voor de TS ben ik me aan het inlezen voor een eventueel hoofdstuk over hardware en besturingsystemen. Uit de topics op xbmc.org maak ik op dat je voor hardwarematige video acceleratie onder Windows minimaal Vista nodig heb en dat het op XP dus niet gaat werken. Het voor Windows niet meer uit maakt welk merk videokaart ik gebruik ATI, NVIDIA, INTEL etc.
Onder linux een videokaart van ATI wel gebruikt kan worden voor hardwarematige video acceleratie maar het niet altijd even goed werkt, als veilige oplossing zou voor NVIDIA gekozen kunnen worden. (vrij wisselende mening op het forum, devs xbmc gefocust NVIDIA/VDPAU)
Graag een reactie van jullie of deze conclusies juist zijn, er van uitgaande dat er gebruik gemaakt wordt van de preDharma builds en recente drivers.
VA-API
Ik gebruik XBMC op Linux, dus ik kan alleen daar iets over zeggen. Het idee is dat VA-API (origineel ontwikkeld als hardware acceleration engine voor Intel's GMA) een soort universele API wordt voor video acceleration. Momenteel werkt deze API met de GMA's en heeft deze een XvBA backend, de hardware acceleration API voor AMD/Ati. Ik geloof dat ook VDPAU als backend kan worden gebruikt voor VA-API, waardoor VA-API de drie grootmachten kan bedienen.
code:
1
2
3
| VA-API (Intel)
\ - XvBA (AMD)
\ - VDPAU (NV) |
Echter zijn/waren er een aantal problemen met VA-API, onder andere het feit dat VA-API nog niet incorporated was in ffmpeg (de main XBMC backend?). De devs hadden hier eind 2009
het volgende over te zeggen:
We're awaiting ffmpeg to incorporate it. Once they do, things can start moving forward, though I don't know if anybody on the team is planning to work on it.
Would also be nice if the documentation wasnt such a train wreck.
Was actually looking at it yesterday. But yea hardly any docs and api seems to be changing alot.
But I do agree it would be really nice to support.
Not ready for prime time so forget all hopes of this until it hits ffmpeg svn trunk.
Er zit volgens mij wel vooruitgang in. Er zijn al reports and screenshots van een werkende VA-API met Intel en AMD GPUs. Van nvidia weet ik het zo niet, maar ik heb het idee dat daar minder haast achter zit vanwege het feit dat de XBMC dev de VDPAU-api als direct konden gebruiken voordat VA-API überhaupt in beeld kwam. YMMV dus. Overigens zitten libva (VA-API) en XvBA niet in de meeste officiele package repo's, dus je zult zelf moeten gaan compilen. Misschien dat er voor Ubuntu een PPA voor is, though.
Eigen ervaringen: VDPAU
Ik heb zelf een recente nVidia G210 (VDPAU Feature set C) en ik ben er uitermate tevreden over. Ik gebruik overigens direct VDPAU. Het wordt out-of-the-box gesupport door XBMC en drivers hiervoor zitten in hetzelfde repo als de officiele nvidia-drivers (@Ubuntu). Gezien het feit dat ik een kaartje van €30 en een CPU van €30 (Sempron 140) (en schijven twv €300 maar ok) heb, mag ik zeker niet klagen. Hij doet het echt flawless. 24p, geen screen tearing, judder of jitter, crashes of andere rare fratsen. 1080p gaat prima. Zelfs de 'killer sample' van Planet Earth speelt hij moeiteloos af. Ook 40mbit 1080i broadcasts zijn geen enkel probleem. Dit alles op Ubuntu 10.04, nvidia 195.36.24-0ubuntu1~10.04 en XBMC Dharma r33060. Overigens deed VDPAU het ook al prima toen ik nog 9.10, oudere nvidia drivers en 9.11-stable draaide.
Tip: als je ook graag VDPAU wilt, maar je hebt geen PCI-E, kun je de 8400GS kopen. Je hebt dan maar partial VC-1 (veelgebruikte codec op BR discs) acceleratie, maar de belangrijkste (H.264) zit er gewoon in.
CrystalHD
Overigens ben je nog een belangrijke vergeten: CrystalHD. Dit is een insteekkaartje van Broadcom + XBMC waarmee je (toch al wel zeker sinds r28276

) ook kunt hardware acceleraten. Op zowel Linux, Windows als OS X.
Overigens methodes
Verder heb je op Linux ook nog XvMC (voorloper VA-API), waarmee je op oudere kaarten (geforce <=7xxx) MPEG-2 kunt offloaden. Niet echt relevant meer en volgens mij ook niet geimplementeerd.
Dan heb je ook nog CUDA, wat ook niet is geimplementeerd, maar misschien nog wel gaat komen zodra/indien het populairder wordt.
[
Voor 9% gewijzigd door
HarmoniousVibe op 24-08-2010 17:45
]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW