Zhalix schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 10:11:
Hallo!
De laatste tijd ben ik geïnteresseerd om een PS3 aan te schaffen, maar ik wil wel wat feedback van gebruikers. Wat de punten zijn waar ik op let zijn:
Controller - Is deze comfortabel? Zo niet, zijn er alternatieve controllers te koop, die beter in de hand liggen? Ik weet nog wel met de PS1 & 2 dat ik na flink gamen last had van mijn handen.
Dat verschilt per hand: heb je kleine handen, dan ligt de controller geweldig in de hand, heb je grote handen dan kan het wel eens aanvoelen als te klein. Ik zou de controller eerst maar eens in de winkel in de hand voelen (bij zo'n demo-ps3-kast), vindt je het niet goed, dan kan je kijken naar alternatieven zoals de Logitech Chillstream PS3 controller.
Framerates - Zijn de framerates van de PS3 wel op een normaal niveau? Ik hoor veel dat er vaak een kleine stottering is tijdens games.
Dat verschilt echt per game. De ene game draait zeer soepel, de andere game wat moeizamer. Zo vindt ik zelf dat Assassin's Creed 1 en 2 wat aan de moeizame kant lopen bij snelle actie in beeld.
Online - Hoe zit het met de online community van de games, is deze op een normaal niveau en hoe gaat het verbinden met spellen? Gaat dit Goed, gemiddeld of buitengewoon slecht?
De online community gaat allemaal via een PSN (playstation network) account, welke je toegang geeft in de game zelf tot het verbinden met andere spelers.
Maar een game als MW2 is gewoon waardeloos als je het on-line wilt spelen, omdat het spel ge-host wordt op iemand zijn thuis-internetverbinding wat vaak voor lag zorgt, maar dat geldt voor zowel PS3 als X360.
Games - Hoe bevallen de games op de PS3 in vergelijking met de Xbox 360, mijn (oude, stoffige dat uit de tijdperk van de eerste xbox en PS komt) mening is dat de Xbox over het algemeen makkelijker was met Shooters, RPGs zoals Oblivion, ect. En dat de PS makkelijker was met race spellen, Grand Theft Auto, ect. Zoals ik al zei is mijn mening al behoorlijk oud.

Tjah... ik heb zelf maar heel weinig ervaring met de X360, wel veel met de PS3. Qua besturing is de knoppenindeling bij de meeste multi-platform games hetzelfde/komt grotendeels overeen. Voor de rest is het puur persoonlijke smaak welke games jij leuk vindt als X360-exclusive of als PS3-exclusive. Voor de multi-platform games maakt het volgens mij niet zoveel uit.
Beeld & verbindingen - Ik beschik niet over een geweldige televisie, mijn tv heeft alleen een SCART aansluiting. Kan ik hier een PS3 op aansluiten en alsnog een goede kwaliteit uit krijgen voor een CRT TV?
Dan mag ik hopen dat de TV een RGB-scart ingang heeft, dan krijg je de hoogst mogelijke kwaliteit wat mogelijk is via scart. Voor de rest zullen games er niet erg mooi uitzien en zal het volgende zijn dat je straks weer een LCD/plasma/LED TV wilt.
Dit zijn allemaal persoonlijke ervaringen/meningen.... Wat ik vindt, hoef jij niet zo te vinden. Het is vooral belangrijk om zelf een mening te vormen rondom een product dan af te gaan op ervaringen van anderen. Speel eens op de PS3 bij iemand anders, kijk wat je er van vindt. Of ga desnoods naar een MediaMarkt ofzo toe om op een PS3-demo-kast te spelen.