Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-01 21:55
quote:
juiced01 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:46:
[...]

Hoi Lennyz, bedankt voor het meedenken! Helaas werkt jouw aangepaste code ook niet.

Ik heb mijn situatie nagemaakt in Fritzing. Enige wat anders is, is de volgorde van de vier motor aansluitingen op het de DRV 8825. Ik heb de volgorde die ik heb gebruikt (blauw (2B), groen (1B), zwart (1A), rood (2A)) in de tekeing gezet

[afbeelding]
(klik voor groot)
Even proberen wat @wwwFan voorstelt. Dat je de sleep en reset niet verbonden hebt met de 5v viel mij ook op. Hetgeen van de faul uitgang had ik gemist.

RESET
H-bridge output in-/uitschakelen
Laag – uitschakelen
Hoog – inschakelen

SLEEP
De stroombesparende slaapstand in-/uitschakelen
Laag – slaapstand*
Hoog – actief

FAULT
Laag – als de stappendriver een storing heeft.
Over deze pin kunt u 5V verstrekken voor compatibiliteit met Stepstick A4988

• Lennyz
quote:
Delchrys schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 04:09:

Laatste stukje code van de void loop()

[...]
Gebruik voortaan de [ code ] [ / code ] tags om je code te posten en niet de [ quote ] tags. Dit is bijna onleesbaar.

Probeer eens:
C:
1
2
3
4
if ((Serial.available() > 0) || (button == LOW))
{
code
}

ipv
C:
1
while (Serial.available() && Serial.read() >= 0)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Lennyz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:42:
[...]

Gebruik voortaan de [ code ] [ / code ] tags om je code te posten en niet de [ quote ] tags. Dit is bijna onleesbaar.
Geef dan gelijk [ code=c ] O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lennyz
quote:
Raven schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:41:
[...]

Geef dan gelijk [ code=c ] O-)
Ohhh kan dat ook O-)

• Delchrys
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-12-2017
Sorry kon de code link niet vinden in de balk. En wist niet zeker of dat werkte dus had maar quote gebruikt. Ik ga het bovenstaande even proberen of het werkt. Bedankt in ieder geval.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Delchrys schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:44:
Sorry kon de code link niet vinden in de balk. En wist niet zeker of dat werkte dus had maar quote gebruikt. Ik ga het bovenstaande even proberen of het werkt. Bedankt in ieder geval.
Kan kloppen, die staat er niet in :/

Kick anders [FORUM] bbCODE knop even dat je die mist O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MaChOmIdGeT
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2017
Vraag :

Wanneer D2 laag is schrijft die een int waarde naar 0.
Dit werkt.

Echter wil ik pas dat dat gebeurd wanneer D2 1 seconde lang laag is... hoe op te lossen ?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als de sketch gedurende die seconde niet door hoeft te lopen: delay(1000) gevolgd door een digitalread of D2 nog steeds laag is en dan pas de int waarde naar 0 schrijven?

Oscar Wilde

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:43

Yucon

*broem*

quote:
MaChOmIdGeT schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:33:
Vraag :

Wanneer D2 laag is schrijft die een int waarde naar 0.
Dit werkt.

Echter wil ik pas dat dat gebeurd wanneer D2 1 seconde lang laag is... hoe op te lossen ?
met millis() het moment registreren wanneer hij laag werd, doorloopen terwijl je checkt of hij laag blijft en na een seconde (ook via millis) actie ondernemen.

• MaChOmIdGeT
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2017
quote:
Yucon schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:33:
[...]

met millis() het moment registreren wanneer hij laag werd, doorloopen terwijl je checkt of hij laag blijft en na een seconde (ook via millis) actie ondernemen.
Ik snap wat je zegt... maar hoe ik dit moet coden geen idee. ( noob alert haha )

Voorbeeldje ? ik ga even googlen in de tussentijd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
quote:
MaChOmIdGeT schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:57:
[...]

Ik snap wat je zegt... maar hoe ik dit moet coden geen idee. ( noob alert haha )

Google gewoon eens op "arduino blink without delay()" en lees de tutorials.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• juiced01
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-01 21:30
quote:
Lennyz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:36:
[...]

Even proberen wat @wwwFan voorstelt. Dat je de sleep en reset niet verbonden hebt met de 5v viel mij ook op. Hetgeen van de faul uitgang had ik gemist.

RESET
H-bridge output in-/uitschakelen
Laag – uitschakelen
Hoog – inschakelen

SLEEP
De stroombesparende slaapstand in-/uitschakelen
Laag – slaapstand*
Hoog – actief

FAULT
Laag – als de stappendriver een storing heeft.
Over deze pin kunt u 5V verstrekken voor compatibiliteit met Stepstick A4988
Thanks! De steppen motor beweegt! Alleen draait hij niet "smooth" rond, maar hij schokt meer (slaat stappen over lijkt het?), en hij draait ook maar 1 kant op (als 'ie de andere kant op wil draaien, piept 'ie en draait 'ie niet). Is dat een teken dat 'ie niet goed is aangesloten?

Ik zal kijken of ik morgen een schema kan maken van hoe ik het heb aangesloten, en de code die ik heb gebruikt posten.

[edit] Hier m'n nieuwe schema (klik voor groot formaat):

juiced01 wijzigde deze reactie 26-07-2017 20:45 (20%)

ASRock B85MPro4, Intel i5 4590, Scythe Mugen 4 PCGH, 16GB DDR3, Club3D 290 royalAce, 2x Seagate 2TB (RAID0), 2x Crucial MX100 256GB, Seasonic G550, FractalDesign R5, 2x Dell U2412M, ESIO nEar05, Focusrite 2i2, Logitech G810 & G403, Steelseries Arctis 5

• Emmeau
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Voor een projectje probeer ik de spanning te meten tussen twee punten op een extern bordje. Spanning is 0-5V stappen van 42mV.
Extern bord en Arduino hebben beiden eigen powersuppply.

Multimeter geeft de juiste waarden aan als ik met de hand meet.

Nu dacht ik, analoog in op arduino is 10 bits = 4.8mV, ruim genoeg dus qua nauwkeurigheid.

Ik heb de plus 5 van extern bordje op XREF geplaatst, common ground met arduino maar dan nog krijg ik flucturerende en te lage readings.
( analogReference(EXTERNAL); als eerste in setup)

Code tot nu is niet echt spannend,
in loop:
code:
1
2
sensor = analogRead(a0);
display.print(sensor);

Iemand een idee?

If you choose to criticise you choose your enemies

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:49
Haal eens die 5V van de AREF weg. Enkel common ground. Dan moet je de analogReference uiteraard ook nog op default zetten. Of heb je een 3v3 arduino en heb je die 5v nodig?

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16-01 17:20
quote:
MaChOmIdGeT schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:57:
[...]

Probeer deze eens
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Debounce

Alles is terug te redeneren naar 4

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 19:02
quote:
juiced01 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:54:
[...]

Thanks! De steppen motor beweegt! Alleen draait hij niet "smooth" rond, maar hij schokt meer (slaat stappen over lijkt het?), en hij draait ook maar 1 kant op (als 'ie de andere kant op wil draaien, piept 'ie en draait 'ie niet). Is dat een teken dat 'ie niet goed is aangesloten?

Ik zal kijken of ik morgen een schema kan maken van hoe ik het heb aangesloten, en de code die ik heb gebruikt posten.

[edit] Hier m'n nieuwe schema (klik voor groot formaat):
[afbeelding]
Volgens mij heb je de motor niet goed aangesloten. Van links naar rechts: bl-gr-zw-rd, i.p.v. bl-rd-zw-gr.

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

quote:
D-Three schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:29:
Haal eens die 5V van de AREF weg. Enkel common ground. Dan moet je de analogReference uiteraard ook nog op default zetten. Of heb je een 3v3 arduino en heb je die 5v nodig?
Dank, dat werkt stabiel.

Echter moet ik niet 42mV meten per stap maar 0.0042mV (inzicht/rekenfout mijn kant). Heb nu een ADS1115 16bit ADC besteld, zou beter moeten werken.

• D-Three
quote:
Emmeau schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:55:
[...]

Dank, dat werkt stabiel.

Echter moet ik niet 42mV meten per stap maar 0.0042mV (inzicht/rekenfout mijn kant). Heb nu een ADS1115 16bit ADC besteld, zou beter moeten werken.
Een referentiespanning van een ADC dient erg stabiel te zijn.

Ben je trouwens zeker wat die 0,0042 mV betreft? Dat is wel erg ambitieus! ;) Een 16-bit ADC is dan ook niet voldoende hoor!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
D-Three schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 08:36:
[...]

Ben je trouwens zeker wat die 0,0042 mV betreft? Dat is wel erg ambitieus! ;) Een 16-bit ADC is dan ook niet voldoende hoor!
Hangt van de ADC af, bij de ADS1115 kun je de gain instellen. Met de optie GAIN_SIXTEEN ("for an input range of +/-0.256V") kun je een heel eind komen :)

Oscar Wilde

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

quote:
D-Three schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 08:36:
[...]
quote:
Raven schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Hangt van de ADC af, bij de ADS1115 kun je de gain instellen. Met de optie GAIN_SIXTEEN ("for an input range of +/-0.256V") kun je een heel eind komen :)
Weer eens goed duf geweest, stappen van 72 mV/V dus.
Heb het volgende bordje, en mijn plan is om de spanning en stroom direct te meten met een arduino en die te tonen.

Volts is per 1/100e instelbaar dus dat is 0.00047 V per 10 mV.

Met die 16 bit ADC zou dit moeten lukken, waarbij ik ook de input gain heb meegenomen.

• D-Three
quote:
Raven schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Niet als hij een bereik van 0 tot 5 V wil? :) Of mis ik iets?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
D-Three schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

Niet als hij een bereik van 0 tot 5 V wil? :) Of mis ik iets?
Woops, dat had ik gemist, niet ver genoeg teruggelezen |:(

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sony does Arduino: meet Spritzer
quote:
Not long after the announcement by Intel that they would be withdrawing many of their embedded products, Sony have decided to enter the fray and will be showcasing an Arduino-compatible development board at the Tokyo Maker Faire. The board specification promises a multi-core ARM processor and built-in GPS/GLONASS capability.

Sony is normally associated with mass-produced electronic products such as TVs and more recently, high-quality professional cameras. An Arduino-sized development board bearing the name of Sony may at first look a little out of place in the world of open-source products and hacker-space projects that normally use boards bearing the names of semiconductors Manufacturers - especially microcontrollers and SoC producers. Sony is, never the less also a semiconductor manufacturer and is particularly strong in ​​camera sensor technology. The fact that Sony is also synonymous with SoCs, is also obvious from the Spritzer board layout which mixes ARM technology with Ardunio features.

The Spritzer board has the same dimensions and headers assignments as the classic Arduino Uno. It is equipped with its own ARM-SoC with six Cortex-M4F cores, which can be clocked at up to 156 MHz. There are also 1.5 MB SRAM, 8 MB Flash, 6 analog inputs, 8-channel audio processing and in addition to serial interfaces such as SPI, I2C, UART, four PWM outputs and GPS / GLONASS for global position information. The physical compatibility with the Arduino Uno makes it possible to use normal Arduino shields and the Arduino IDE can be used for software development. The board should be available at the start of 2018; the price has not yet been announced. Sony has a website (in Japanese) for the Spritzer and you can read a translation (courtesy of Google) here.

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoe je er achter kan komen waarom (de exacte reden) een library als incompatible wordt weergegeven in de Arduino IDE? (1.8.4)

Raven wijzigde deze reactie 23-09-2017 18:42 (4%)

Oscar Wilde

• Piepersnijder
  • Laatst online: 24-11-2017
Ik had ook problemen met de libraray van Adafruit.
Deze werkt wel. https://github.com/squix78/esp8266-oled-ssd1306/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kijk eens naar welke library ik link :P

Oscar Wilde

• Piepersnijder
  • Laatst online: 24-11-2017
8)7 8)7 8)7

Verder gaat alles goed met mij.

Nou ja, deze library werkt bij mij goed

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Koffie nodig? :+

Welke versie van de IDE gebruik je?

Raven wijzigde deze reactie 25-09-2017 12:41 (61%)

Oscar Wilde

• Lennyz
quote:
Raven schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:33:
Weet iemand toevallig hoe je er achter kan komen waarom (de exacte reden) een library als incompatible wordt weergegeven in de Arduino IDE? (1.8.4)
De reden is omdat jij zeer waarschijnlijk niet 1 van de ESP8266 als Board geselecteerd hebt. Deze library werkt niet met een gewone Arduino.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Lennyz schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:11:
[...]

De reden is omdat jij zeer waarschijnlijk niet 1 van de ESP8266 als Board geselecteerd hebt. Deze library werkt niet met een gewone Arduino.
.... die stond er niet eens tussen :? , terwijl ik wel dacht ESP8266 ondersteuning had toegevoegd via de boards manager. Uiteindelijk bleek dat ik een linkje moest toevoegen en dan pas via de board manager ESP8266 ondersteuning toevoegen.

Oscar Wilde

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
waarom werkt dit niet ?
code:
1
 (ledState)?  PORTD|=_BV(PD5) :  PORTD&=~_BV(PD5);

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• Valen_76
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11-01 19:59
quote:
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:55:
waarom werkt dit niet ?
code:
1
 (ledState)?  PORTD|=_BV(PD5) :  PORTD&=~_BV(PD5);

Beetje vage vraag. In welke zin werkt het niet? Compileert het niet lekker? Veranderen de pin states niet mee met ledState? Hoe is het data-direction register ingesteld van poort D, pin 5? Waarop baseer je dat het niet werkt?

• itcouldbeanyone
  • Laatst online: 00:10
quote:
Valen_76 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:56:
[...]
Beetje vage vraag. In welke zin werkt het niet? Compileert het niet lekker? Veranderen de pin states niet mee met ledState? Hoe is het data-direction register ingesteld van poort D, pin 5? Waarop baseer je dat het niet werkt?
Waneer ik naar me serial port schrijf , word pin 5 ook getrigered.
Digital write en if else is aan de trage kant

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• Valen_76
Altijd handig om ook wat info over de hardware te geven. Ik kan aannames doen over welke datasheet ik moet opzoeken maar dat is niet zo verstandig.

• Valen_76
Lees:
ternary operator:
Specifiec het gedeelte over C en C++

En (L)-value:
Wikipedia: Value (computer science)

De ternary operation (a>b? x:y) die je wilt uitvoeren heeft een ongedefineerd resultaat als de 2 uitkomsten (x of y) zelf een evaluatie naar een geheugenlocatie zijn. Toekenning van een poort bitmask naar een register valt daar onder. Waarom je pin 5 gaat klapperen als seriele poort verandert is moeilijk te zeggen. Vermoedelijk wordt er een vals bitmask van of naar poort D gelezen/gezet. Voor details zou je de gecompileerde microcode/assembly moeten doorpluizen.

Snelheid kan aan compiler options liggen. En dat is een wat hoger Tweaker-niveau dan gebruikelijk met een Arduino IDE

Conclusie is: gewoon if-then-elseif gebruiken

Valen_76 wijzigde deze reactie 29-09-2017 18:48 (18%)
Reden: URL corruptie

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09:48

HaTe

haat niet

Ik heb net een Arduino Uno opgeblazen door 16V op een van de digitale inputs te zetten. :D
Kan ik de Atmega chip vervangen om het te fixen? USB verbinding werkt nog wel

edit:
Al getest, had nog een reserve liggen: Het werkt!

HaTe wijzigde deze reactie 03-10-2017 23:59 (15%)

Specs

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
Sinds enige tijd heb ik de Arduino starterskit en heb daar intussen aardig wat plezier mee gehad. Echter, nu wil ik gaan experimenteren met een (adressable) RGB-strip met uiteindelijk een lamp voor in de woonkamer als einddoel. Het schrijven van code, dat gaat denk ik wel lukken, maar over aansluiten zit ik met een vraag. Ik heb onderstaande schema's gevonden.
(Bron: http://www.eerkmans.nl/wp...l_power_cheatsheet_v2.png)

Het bovenste schema kan ik gebruiken als ik aan het experimenteren ben, het onderste als de lamp af is.
Maar, ik ken mijzelf, als de lamp een half jaar staat (dus met het onderste schema), dan wil ik nog even wat veranderen aan de code, en hang ik mijn computer zonder na te denken via de usb zo aan de arduino.

Mijn vraag: Wat zijn de gevolgen wanneer je een Arduino zowel op een extra voeding als een computer aansluit?

Mocht het schade opleveren, zou het onderstaande schema dan een oplossing kunnen zijn?
(Op die manier 'moet' ik kiezen of ik Arduino voedt met de externe voeding of via de computer.)

Edit: Toch nog een vraag... Bij het eerste schema staat dat je bij het aanzetten eerst de pixels 'aan' moet zetten en daarna pas de Arduino. Bij het uitzetten is de volgorde precies andersom. Wat gebeurt er als je het verkeerd om doet? Er zit geen rode draad tussen de Arduino en pixels, dus de Arduino kan niet per ongeluk de pixels voeden. Of gaat er dan toch een spanning lopen via de zwart draad?

Steamwitz wijzigde deze reactie 05-10-2017 23:19 (14%)

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:23
quote:
Steamwitz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:02:
Mijn vraag: Wat zijn de gevolgen wanneer je een Arduino zowel op een extra voeding als een computer aansluit?
Meestal niks. De 5V van de computer en de voeding zullen waarschijnlijk niet helemaal gelijk zijn. Als het verschil heel groot is kan je een probleem krijgen, want de hogere voeding gaat dan de lagere proberen te voeden. Dat kan schade opleveren, aan de computer, de voeding of beide. Gelukkig zijn computers meestal redelijk beveiligd tegen schade, en de weerstand van de draden kan ook in je voordeel werken (want over een USB-kabel met redelijk hoge weerstand maakt een spanningsverschil van 0.2V niet zo veel uit, en het voltage van de hogere voeding zakt vanzelf in als hij veel stroom moet leveren naar de lagere voeding, en vice versa zal het voltage van de lagere voeding stijgen als hij zelf minder stroom moet leveren omdat de hogere voeding meer werk doet).
quote:
Mocht het schade opleveren, zou het onderstaande schema dan een oplossing kunnen zijn?
Ja, dat zou kunnen.
quote:
Edit: Toch nog een vraag... Bij het eerste schema staat dat je bij het aanzetten eerst de pixels 'aan' moet zetten en daarna pas de Arduino. Bij het uitzetten is de volgorde precies andersom. Wat gebeurt er als je het verkeerd om doet? Er zit geen rode draad tussen de Arduino en pixels, dus de Arduino kan niet per ongeluk de pixels voeden. Of gaat er dan toch een spanning lopen via de zwart draad?
'dr gebeurt waarschijnlijk niks maar het is toch geen goed idee. Het probleem is dat de Arduino via de datapin alsnog spanning naar de LED strip kan sturen. Volgens het datasheet van de WS2812 mag er op de data pin (DIN) hoogstens VDD+0.5V staan, en als je er toch meer op zet (bijvoorbeeld doordat VDD niet aangesloten is, en dus 0V is, en je vervolgens 5V op de data pin zet vanuit de Arduino) doe je dingen die volgens het datasheet niet mogen. Het probleem van dingen doen die volgens het datasheet niet mogen is dat je niet kan weten wat er gebeurt, maar ik kan wel een gok doen: op de LEDs zit een beschermingsdiode van DIN naar VDD, en die heeft een forward voltage van rond de 0.5V. Als je 5V op DIN zet terwijl VDD niet aangesloten is, gaat die diode geleiden zodat het voltage op DIN hoogstens 0.5V wordt. Er staat dan 4.5V (5V - 0.5V) over die 330 Ohm weerstand, waardoor er een stroom gaat lopen van 13.6mA. De Arduino kan dit maar net aan.

Overigens zit er een foutje in dat schema. Er staat "1000 mF" capacitor. Dat moet waarschijnlijk 1000 uF zijn. 1000 mF is bezopen, dat soort waarden kom je alleen bij supercondensatoren tegen.

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-01 20:08
quote:
Tom-Z schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:42:
Overigens zit er een foutje in dat schema. Er staat "1000 mF" capacitor. Dat moet waarschijnlijk 1000 uF zijn. 1000 mF is bezopen, dat soort waarden kom je alleen bij supercondensatoren tegen.
offtopic: Een vaker gemaakt foutje waar ik inmiddels wel aan gewend ben. Omdat de letter μ (mu, die gekke u) niet op onze toetsenborden zit wordt die op verschillende manieren vervangen. Meest gebruikt en meest logisch is de "u" maar feitelijk is dat nog steeds geen μ / mu. ;) Anderen nemen dan de "m" van "mu" of "micro", wat niet alleen fout maar ook verwarrend is omdat de "m" de afkorting is van "milli".

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:08
µ is een griekse m. De letter u heeft er dus helemaal niets mee te maken hoewel die idd wel minder verwarrend is ;)

zcflevo.nl

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001

Atmoz

Techno!!

Ik heb in een project 5 groepen LED-strips:

1 daarvan is een "algemene" die eigenlijk alles (het gehele oppervlak van 2x2m) kan verlichten.
Over de andere 4 zou je kunnen zeggen dat ze min of meer ieder in een kwadrant zitten. Als alle verlichting uit zou zijn, en 1 van deze 4 staat aan, dan is theoretisch dus maar 1/4 van het oppervlak verlicht.

Alle 5 hangen ze aan hun eigen PWM pin van een Arduino.

Vraag: wat zou een goede methode zijn om dit alles heel "smooth" (en random) te laten faden?
De eisen daarbij zijn: NOOIT is er een moment dat ze alle 5 tegelijk aan staan, en NOOIT is er een moment dat ze alle 5 uit staan? De rest lekker dus lekker smooth zonder geflikker of te snel aan/uit.

Ik hoop dat ik mijn idee en beetje helder heb beschreven.

Iemand die hier een mooie oplossing voor weet? _/-\o_

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe kun je het beste meer pc-fans dan dat er interrupt pinnen zijn in de gaten houden met een Arduino? Mijn 1e gedachte was het gebruiken van circuits die van een frequentie een spanning maken (m.b.v. bijv. LM331, LM2907 of LM2917) en dan de adc's gebruiken. Maar van wat ik heb gelezen hebben die nogal wat moeite met lage frequenties.

En anders een CD74HC4067 multiplexer en de nodige if-statements om een voor een de snelheid van de fans te meten? (Of er moeten makkelijkere manieren zijn :P )

Oscar Wilde

• Tom-Z
Iedere pin op een Arduino kun je als een soort van interrupt gebruiken, met behulp van pin change interrupts. Je krijgt dan een interrupt als een van de pins van een bepaald groepje (PORTB: D9-D13, PORTC: A0-A5, PORTD: D0-D7) van state verandert. Je weet dan alleen niet direct welke pin het is, en moet met code aan de slag om te zien wie de boosdoener is.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan zijn het er nog te weinig :P

Oscar Wilde

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Atmoz schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:53:
Ik heb in een project 5 groepen LED-strips:

1 daarvan is een "algemene" die eigenlijk alles (het gehele oppervlak van 2x2m) kan verlichten.
Over de andere 4 zou je kunnen zeggen dat ze min of meer ieder in een kwadrant zitten. Als alle verlichting uit zou zijn, en 1 van deze 4 staat aan, dan is theoretisch dus maar 1/4 van het oppervlak verlicht.

Alle 5 hangen ze aan hun eigen PWM pin van een Arduino.

Vraag: wat zou een goede methode zijn om dit alles heel "smooth" (en random) te laten faden?
De eisen daarbij zijn: NOOIT is er een moment dat ze alle 5 tegelijk aan staan, en NOOIT is er een moment dat ze alle 5 uit staan? De rest lekker dus lekker smooth zonder geflikker of te snel aan/uit.

Ik hoop dat ik mijn idee en beetje helder heb beschreven.

Iemand die hier een mooie oplossing voor weet? _/-\o_
Wie 'O wie heeft hier een goed idee over?
Ik zal vast niet de eerste zijn die (ongeveer) zoiets zoekt...

In principe lijkt het veel op een "fadende" RGB-LED (waar natuurlijk genoeg voorbeeldcode voor te vinden is), maar uiteindelijk geeft dat toch niet het gewenst resultaat. Ik ben dus bang dat ik zelf iets moet bouwen, maar dan zou ik graag willen weten hoe ik dat het beste kan aanpakken :)

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• mcDavid
We zijn hier wel op tweakers he ;)
Wat had je zelf al geprobeerd of bedacht? Misschien kun je wat met die RGB-LED code? Deel eens een voorbeeldje en vertel wat er niet werkt, dan kunnen we je verder helpen zonder alles uit te kauwen :)

zcflevo.nl

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik heb altijd goed kunnen werken met de "losse" stukjes code op 2 aparte Arduino's.
Nu wil ik een en ander samenvoegen in één MEGA2560 en krijg ik de volgende foutmelding waar ik me eigenlijk geen raad me weet:
quote:
In file included from sketch\DamesEindDeur.ino.cpp:1:0:

C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\cores\arduino/Arduino.h:40:14: error: expected unqualified-id before numeric constant

#define HIGH 0x1

^

C:\Users\Stephan\Documents\Arduino\libraries\Keypad\src/Keypad.h:56:16: note: in expansion of macro 'HIGH'

#define CLOSED HIGH

^

C:\Users\Stephan\Documents\Arduino\libraries\Ethernet2-master\src/utility/w5500.h:99:24: note: in expansion of macro 'CLOSED'

static const uint8_t CLOSED = 0x00;

^

exit status 1
Fout bij compileren.
Ik DENK dat er iets mis is met de "samenwerking" van verschillende libraries, maar ik weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken. Iemand dit probleem al eens gehad?

• Tom-Z
quote:
Atmoz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:06:
Ik DENK dat er iets mis is met de "samenwerking" van verschillende libraries, maar ik weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken. Iemand dit probleem al eens gehad?
De foutmelding geeft aan waar je het moet zoeken. De volgende drie dingen (uit 3 verschillende libraries) gaan niet goed samen:

- #define HIGH 0x1
- #define CLOSED HIGH
- static const uint8_t CLOSED = 0x00;

Een #define is een preprocessor macro, dat wil zeggen dat overal in de code, waar CLOSED staat, dit wordt vervangen door HIGH. HIGH is in Arduino-land gelijk aan het getal 1 (0x1), vanwege de #define in Arduino.h. De #define CLOSED HIGH komt uit de ene library, maar de andere library gebruikt CLOSED op een andere manier: als "static const uint8_t CLOSED = 0x00"; het is een variabele. Als de preprocessor macro's worden uitgevoerd, krijg je:

static const uint8_t 0x1 = 0x00;

Dat slaat nergens op, want je kan geen variabele met een numerieke naam hebben. Je moet in een van de libraries "CLOSED" vervangen door iets anders (bijvoorbeeld "CLOSED2").

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Tom-Z schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:37:
[...]

De foutmelding geeft aan waar je het moet zoeken. De volgende drie dingen (uit 3 verschillende libraries) gaan niet goed samen:

- #define HIGH 0x1
- #define CLOSED HIGH
- static const uint8_t CLOSED = 0x00;

Een #define is een preprocessor macro, dat wil zeggen dat overal in de code, waar CLOSED staat, dit wordt vervangen door HIGH. HIGH is in Arduino-land gelijk aan het getal 1 (0x1), vanwege de #define in Arduino.h. De #define CLOSED HIGH komt uit de ene library, maar de andere library gebruikt CLOSED op een andere manier: als "static const uint8_t CLOSED = 0x00"; het is een variabele. Als de preprocessor macro's worden uitgevoerd, krijg je:

static const uint8_t 0x1 = 0x00;

Dat slaat nergens op, want je kan geen variabele met een numerieke naam hebben. Je moet in een van de libraries "CLOSED" vervangen door iets anders (bijvoorbeeld "CLOSED2").
Vreselijk bedankt. Werkt als een tierelier _/-\o_

• KevinSetz
  • Laatst online: 07:02
Weet iemand waar ik goede matrix 8x8 led bordjes kan kopen rgb. Ik heb nu Chineese maar die blijven heel lichtjes rood branden als er niks op gebeurd.

drive not faster than your guardian angel can fly

• Valen_76
quote:
Raven schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:01:
Dan zijn het er nog te weinig :P
Hoeveel fans heb je dan wel niet als je een Arduino Mega 2560 gaat gebruiken? 54 io-pins!

https://store.arduino.cc/arduino-mega-2560-rev3 (voor de techspecs, niet een suggestie daar te kopen.)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Valen_76 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:57:
[...]
Hoeveel fans heb je dan wel niet als je een Arduino Mega 2560 gaat gebruiken? 54 io-pins!

https://store.arduino.cc/arduino-mega-2560-rev3 (voor de techspecs, niet een suggestie daar te kopen.)
8. STC-T01 anyone? O-)

Nou kwam ik laatst een andere optie tegen, in de vorm van een multiplexer (CD74HC4067), waarmee er dan maar 1 interrupt pin nodig is. Alleen vraag ik mij af hoe ik dat het beste in de code kan doen, daar ben ik nog over aan het brainstormen :P

Oscar Wilde

• Valen_76
quote:
Raven schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:16:
[...]

8. STC-T01 anyone? O-)

Nou kwam ik laatst een andere optie tegen, in de vorm van een multiplexer (CD74HC4067), waarmee er dan maar 1 interrupt pin nodig is. Alleen vraag ik mij af hoe ik dat het beste in de code kan doen, daar ben ik nog over aan het brainstormen :P
Multiplexen lijkt me een vrij lastige oplossing. Die interrupts komen dan bij iedere tachosignaal flank. In het ergste geval heel kort na elkaar terwijl de microcontroller al in een interrupt functie zit.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Valen_76 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:52:
[...]
Multiplexen lijkt me een vrij lastige oplossing. Die interrupts komen dan bij iedere tachosignaal flank. In het ergste geval heel kort na elkaar terwijl de microcontroller al in een interrupt functie zit.
Daar kunnen cli() en sei() denk ik bij helpen: na 2 pulsen interrupts uitzetten, snelheid uitrekenen m.b.v. tijd tussen de pulsen, naar ander kanaal, interrupt aan, repeat.

Oscar Wilde

• kadooosh
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-01 19:49
Ik wil een Arduino robot gaan maken en zag wel een hoop setjes die beschikbaar zijn maar vroeg mij af of iemand ervaring met zulke setjes heeft of misschien een andere kan aanraden.
Ik moet zelf alles nog gaan leren dus het moet wel te doen zijn

Deze paar had ik in gedachte:
https://www.aliexpress.co...obot-Car/32301757126.html
http://www.dx.com/p/4wd-b...o-code-for-arduino-400576
http://www.dx.com/p/n20-g...arduino-blue-black-425112

• Lux_Gamer
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:08
quote:
kadooosh schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:48:
Ik wil een Arduino robot gaan maken en zag wel een hoop setjes die beschikbaar zijn maar vroeg mij af of iemand ervaring met zulke setjes heeft of misschien een andere kan aanraden.
Ik moet zelf alles nog gaan leren dus het moet wel te doen zijn

Deze paar had ik in gedachte:
https://www.aliexpress.co...obot-Car/32301757126.html
http://www.dx.com/p/4wd-b...o-code-for-arduino-400576
http://www.dx.com/p/n20-g...arduino-blue-black-425112
Ik zou snel niet weten welke beter is maar kijk uit met dingen bestellen uit China die boven de 22 euro gaan. anders kunnen de kosten hoger oplopen dan je zou willen. als je toch wat bestelt boven de 22 euro bereken het dan eerst op deze website http://www.invoercalculator.nl/

• DurkVell

• kadooosh
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-01 19:49
quote:
Lux_Gamer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:23:
[...]

Ik zou snel niet weten welke beter is maar kijk uit met dingen bestellen uit China die boven de 22 euro gaan. anders kunnen de kosten hoger oplopen dan je zou willen. als je toch wat bestelt boven de 22 euro bereken het dan eerst op deze website http://www.invoercalculator.nl/
quote:
Die is wel errug goedkoop. Kan bijna niet goed zijn :D

Ik ben uiteindelijk voor de Elegoo smart robot car v3.0 gegaan, ook Arduino:
https://www.elegoo.com/product/arduinocarv3-0/

Kost wat meer maar komt gewoon uit Duitslands(amazon) dus geen kans dat er importheffingen bij komen.
En deze is denk ik wat beginner vriendelijk. Zit sowieso een betere gebruiksaanwijzing bij enzo :).
Komt volgende week binnen!

• DurkVell
Dit soort spul uit China is prima, hoor! Je moet er alleen 'wat' geduld hebben: levertijden kunnen vrij lang zijn. :)

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:56

sander817

2560WP + 13,2GJ Zonneboiler

ik ben op zoek naar een sketch om een 8 tal relais aan te sturen om hiermee verlichting geautomatiseerd aan en uit te zetten op bepaalde tijden. Het liefst via een webinterface, maar via een lcd schermpje kan ook
:

Heeft iemand misschien een link naar een dergelijk vergelijkbaar project

energiebesparen in ottersum | zonpower forum

• mcDavid
dit is wel héél breed. Basically ieder project wat via een webinterface een pin hoog of laag moet zou aan je beschrijving voldoen. Heb je zelf al wat gezocht? Of uberhaupt bij de example sketches gekeken?

zcflevo.nl

• sander817

sander817

ik heb niet veel ervaring wat betreft arduino, dus vandaar de vraag hier
Ik heb wel wat projecten gevonden die een relais kunnen switchen via een webinterface, maar ik wil er graag een timer mogelijkheid bij

• mcDavid
quote:
sander817 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:33:
ik heb niet veel ervaring wat betreft arduino, dus vandaar de vraag hier
Ik heb wel wat projecten gevonden die een relais kunnen switchen via een webinterface, maar ik wil er graag een timer mogelijkheid bij
...en wat heb je geprobeerd om dat voor elkaar te krijgen? Waar liep je daarbij tegenaan?

Help ons je te helpen, dan komen we samen verder.

zcflevo.nl

• sander817

sander817

ik heb dit gevonden:
http://www.instructables....mer-With-OnOff-Set-Point/
werkt niet met mijn lcd
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=261199.0
met webserver, en aan uit functie, zonder timer

http://www.instructables.com/id/Arduino-Repeat-Cycle-Timer/

met deze zou ik ook wel uit kunnen komen, maar ik zou graag via een webinterface of lcd de tijden kunnen aanpassen, incl ds1307
http://mertarduinotutoria...n-on-off-anything-at.html

als er andere opties zijn met een ander lcd/tft/oled scherm, geen probleem.
Wellicht zoek ik verkeerd, ik zoek op arduino relay timer, arduino cyclic relay, arduino relay timer lcd, arduino relay webinterface

YouTube: Web Control Relay - Arduino
maar dan timer gestuurd

sander817 wijzigde deze reactie 12-01-2018 10:30 (25%)

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*