Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 16:14:
Gisteren zijn dan eindelijk mijn ATTiny85's bezorgt. Was iedere keer niet thuis als hun langs kwamen om het te bezorgen :X

Mooie kleine dingen, ga er nu eens mee experimenteren
Daar heb ik er een stel van in bestelling staan :) , ben bezig met een hardware-oplossing voor een RPi om metingen op milliseconde-niveau mogelijk te maken. Er zijn wel softwarematige oplossingen (op de Pi zelf), maar die lijken niet accuraat te zijn op een niet-realtime OS.

Het idee is om een ATTiny85 aan een 1kHz LM324-pulsgenerator te koppelen, waarna de ATTiny85 op verzoek van de Pi via softwareserial het aantal pulsen (milliseconden) van dat moment doorgeeft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Raven schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Daar heb ik er een stel van in bestelling staan :) , ben bezig met een hardware-oplossing voor een RPi om metingen op milliseconde-niveau mogelijk te maken. Er zijn wel softwarematige oplossingen, maar die lijken niet accuraat te zijn op een niet-realtime OS.

Het idee is om een ATTiny85 aan een 1kHz LM324-pulsgenerator te koppelen, waarna de ATTiny85 op verzoek van de Pi via softwareserial het aantal pulsen (milliseconden) van dat moment doorgeeft.
Van mij is het meer de bedoeling om de attiny85 de IR decoding te laten doen, en doormiddel van I2C en de TinywireS library naar een ATMEGA328 te transporteren.

Ik heb hiervoor gekozen, zodat ik interrupts kan gebruiken, en daarnaast de ATMEGA328 doe ontlasten van de IR decoding.

Wat wel een nadeel is, dat ik geen programmer heb voor de attiny, moet nu dus iedere keer via de arduino uno, de attiny programmeren. Zijn een paar stappen meer, maar voor een eenmalig project maakt het niet uit, en het houd je tenslotte van de straat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik heb een https://learn.adafruit.com/usbtinyisp liggen, programmeren zal daarmee geen probleem moeten zijn :) , wel jammer dat Tiny AVR Programmer niet leverbaar is bij de enige Nederlandse winkel die 'm op de site heeft staan.

Interrupts is ook een reden voor deze oplossing. Het script op de Pi dat die millisecondetiming nodig heeft moet al een interruptpin in de gaten houden, 2 tegelijk gaat lastig. Dan maar zo.

edit: Over programmers gesproken, ik heb geen flauw idee waar die van mij is :P

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 25-10-2015 17:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Dat is een mooie oplossing :)
* Raven gaat weer Ebay-shoppen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Mooi ding, en inderdaad een mooie oplossing.

Ik ga er ook maar eens een bestellen

[ Voor 12% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 25-10-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32

Kek

3flix

ik heb een paar van die digisparks, leuk speelgoed en handig om simpele dingen aan een "arduino te hangen" en die chinese digisparks kosten echt niets... gelijk met usb en alles ingebouwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
Raven schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Daar heb ik er een stel van in bestelling staan :) , ben bezig met een hardware-oplossing voor een RPi om metingen op milliseconde-niveau mogelijk te maken. Er zijn wel softwarematige oplossingen (op de Pi zelf), maar die lijken niet accuraat te zijn op een niet-realtime OS.

Klinkt zo omslachtig? :P
edit: De communicatie zorgt toch ook voor vertraging? En hoe wil je de actie op de rpi en de pulsen dan syncen? En hoe nauwkeurig wil je die LM324, die zal waarschijnlijk niet perfect op 1kHz lopen?

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 25-10-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Tenzij jij mij kan uitleggen hoe je in één bash of python script 2 interrupts tegelijk in de gaten kan houden, gaat rechtstreeks aansluiten van de pulsgenerator op de RPi wat lastig zijn ;)

Hoe snel/traag softwareserial is weet ik zo even niet, maar het is de bedoeling dat op het moment dat de RPi het gepasseerde aantal milliseconden/pulsen nodig heeft, deze opvraagt uit de ATTiny85. Syncen hoeft dus niet, alleen opvragen.

Wat betreft de pulsgenerator zelf: met behulp van een potmeter aangesloten als regelbare weerstand is de frequentie in te stellen, daarnaast heb ik hier ergens een oscilloscoop waarmee afstellen geen probleem zou moeten zijn :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Toch maar even snel een eigen ATtiny programmer gemaakt, had nog wat onderdelen ervoor liggen, dus dacht bij mijzelf achja waarom niet.

Het resultaat;
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2u4qxjd.jpg

Ps; let niet op de solderingen, de soldeerbout die ik normaal gesproken gebruik is kapot, en moest nu solderen met een XXL punt ;l

[ Voor 26% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 26-10-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BladeSlayer1000 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:46:
Toch maar even snel een eigen ATtiny programmer gemaakt, had nog wat onderdelen ervoor liggen, dus dacht bij mijzelf achja waarom niet.

Ps; let niet op de solderingen, de soldeerbout die ik normaal gesproken gebruik is kapot, en moest nu solderen met een XXL punt ;l
draai dat bordje is om dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ook vergeten te uploaden |:(

Hier is die dan;
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2100zmp.jpg

Onder de kripkous zit nog een 1K weerstand, het bleek achteraf dat de led teveel stroom trok, en zo de arduino poort teveel deed belasten, dit heb ik opgelost met een bc547, alleen die is er een beetje bij geduwd als een beunhaas :P

[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 26-10-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou netjes toch.. niks aan het handje , alstie het maar doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:46:

Het resultaat;
[afbeelding]

Ik heb leren solderen met een XXXXL punt, omdat ze op het ROC te gierig waren normale/dunne punten aan te schaffen....

Heb inmiddels mijn USBtinyISP-programmer gevonden, nu wachten op de ATtiny's :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Raven schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:44:
[...]

Ik heb leren solderen met een XXXXL punt, omdat ze op het ROC te gierig waren normale/dunne punten aan te schaffen....

Heb inmiddels mijn USBtinyISP-programmer gevonden, nu wachten op de ATtiny's :P
Ik soldeer niet eens op mijn ROC, daar hebben ze inderdaad een hele XXXXL punt die ook nog eens helemaal verkl**t is. En daarbij is het tin wat we moeten gebruiken smd tin van stukjes van 10cm, waarmee je volgens de docenten een hele trough hole print kan solderen met 6 IC's van 28 pinnen 8)7 en ojee als je toch om een extra stukje tin komt vragen omdat iemand anders je tin heeft gejat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 07:15
Raven schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 07:09:
Tenzij jij mij kan uitleggen hoe je in één bash of python script 2 interrupts tegelijk in de gaten kan houden, gaat rechtstreeks aansluiten van de pulsgenerator op de RPi wat lastig zijn ;)
Kan ik niet want te weinig ervaring met zowel rpi als python :P
Hoe snel/traag softwareserial is weet ik zo even niet, maar het is de bedoeling dat op het moment dat de RPi het gepasseerde aantal milliseconden/pulsen nodig heeft, deze opvraagt uit de ATTiny85. Syncen hoeft dus niet, alleen opvragen.
Ik dacht dat je zowel t1 als t2 ging opvragen aan de ATTiny. Maar aangezien je het hebt over het verlopen aantal milliseconden, vermoed ik dat de ATTiny85 dan het verschil tussen start- en stoptijd zal berekeken?
Wat betreft de pulsgenerator zelf: met behulp van een potmeter aangesloten als regelbare weerstand is de frequentie in te stellen, daarnaast heb ik hier ergens een oscilloscoop waarmee afstellen geen probleem zou moeten zijn :)
Ik zou gewoon zo lui zijn om de ingebouwde timers van de ATTiny te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
D-Three schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:01:
[...]

Kan ik niet want te weinig ervaring met zowel rpi als python :P
Ah :P
[...]

Ik dacht dat je zowel t1 als t2 ging opvragen aan de ATTiny. Maar aangezien je het hebt over het verlopen aantal milliseconden, vermoed ik dat de ATTiny85 dan het verschil tussen start- en stoptijd zal berekeken?
Nope, na elke opvraag laat ik de ATtiny85 de teller resetten, de teller begint dan dus telkens opnieuw te lopen, scheelt rekenwerk :P
[...]

Ik zou gewoon zo lui zijn om de ingebouwde timers van de ATTiny te gebruiken. :)
Haha, dat zou ook nog kunnen. Maar een pulsgenerator is in te stellen, dus dan kan ik die opstelling e.v.t. ook nog voor andere projectjes gebruiken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:34
BladeSlayer1000 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:54:
Ik soldeer niet eens op mijn ROC, daar hebben ze inderdaad een hele XXXXL punt die ook nog eens helemaal verkl**t is. En daarbij is het tin wat we moeten gebruiken smd tin van stukjes van 10cm, waarmee je volgens de docenten een hele trough hole print kan solderen met 6 IC's van 28 pinnen 8)7 en ojee als je toch om een extra stukje tin komt vragen omdat iemand anders je tin heeft gejat...
Ach, 1 troost. Op 't HBO was 't niet veel beter. Toen ik nog een 2e jaars was waren er 5e jaars die een soldeerbout gebruikten om 2 platen kunststof aan elkaar te smelten. Een paar anderen die maar een M6 bout in de soldeerbout hadden gestolen als puntje. Ik had toen een dunner (lange M3 of M4) boutje gepakt en deze in een mooi puntje geveild. Verder eigen spullen mee: tinzuiger (zowel passief als verwarmd), soldeerbout, 3e handje, striptang, alles. En toen onze technische ruimte later ook nog door bouwkunde studenten ingepikt werd en men vanuit de opleiding daar niets aan deed, ben ik uit nijd gaan solderen midden in het leshuis. Tin had ik uiteindelijk ook maar gewoon zelf geregeld, kon ik ten minste wel doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Vergeet ook vooral niet alle studenten die de bout gewoon altijd op 480 graden gooien "want dat smelt zo lekker snel", waardoor alle punten volledig naar de knoppen zijn. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:23
Ik ram hem thuis ook altijd tot 400 of er net boven. Soldeert lekker vlot en ik soldeer relatief weinig waardoor een punt alsnog wel een jaar mee gaat of half jaar als ik relatief veel er mee werk. Die paar euro lig ik niet wakker van. :)

Ik denk dat ik die usb pcb ook bestel zodat ik kan loggen naar usb stick. Werkt voor mij ook iets makkelijker dan sd kaart en die sd kaart geeft steeds nog fouten vreemd genoeg. Eerste bier staat nu sinds gisteren te gisten in het gisthokje met de arduino. Temperatuurregeling lijkt erg goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
BladeSlayer1000 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:54:
[...]

Wees gerust. Ik soldeer mijn SMD's(pitch van 0.3) ook met XL soldeerstiften(3mm breed). No biggy als je een beetje kan solderen :P
warcow schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:00:
Ik ram hem thuis ook altijd tot 400 of er net boven. Soldeert lekker vlot en ik soldeer relatief weinig waardoor een punt alsnog wel een jaar mee gaat of half jaar als ik relatief veel er mee werk. Die paar euro lig ik niet wakker van. :)

Ik denk dat ik die usb pcb ook bestel zodat ik kan loggen naar usb stick. Werkt voor mij ook iets makkelijker dan sd kaart en die sd kaart geeft steeds nog fouten vreemd genoeg. Eerste bier staat nu sinds gisteren te gisten in het gisthokje met de arduino. Temperatuurregeling lijkt erg goed te werken.
Verkoolt meteen je flux.. Handig.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 26-10-2015 22:01 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:23
Ik denk dat het helpt dat ik erg snel een soldeerpuntje leg. Het werkt voor mij in ieder geval het snelste met het minste gekloot. Mijn solderingen zullen soms vast lelijk zijn maar ik heb nog nooit een kortsluiting gemaakt of dat een soldering niet meer werkte of los liet. Vandaar dat ik het zo wel prima vind. Ben er eigenlijk pas mee begonnen sinds het mij op viel dat ze op mijn vorige werk dat ook deden. Daarvoor zat ik vaak rond de 360/370 en toen had ik er veel meer moeite mee om een fatsoenlijke soldering te leggen. Ik hou er niet van om seconden bezig te zijn per puntje. (Dan warm je denk ik componenten ook meer op dan met een hogere temperatuur eventjes kort)

Goed schoonhouden van soldeerpunt helpt denk ik wel. Ik heb van die koperkleurige krullen waar ik de punt even in kan drukken. Dat werkt ook wel fijn. :)

[ Voor 17% gewijzigd door warcow op 26-10-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik soldeer op 330~350 graden. Nooit problemen(loodhoudend :+ ).

Als je op hoge temperatuur soldeert heb je theoretisch in een kortere tijd een vele malen hogere hitte input.. Thermoshock. Ik vraag mij af of veel(SMD) IC's dat wel verdragen. Dat is erger dan langere tijd op een lagere temperatuur. Je hebt ook kans op stress in je soldeerverbinding en verbranden van de hechting koper -> FR4.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zie je vaak bij te heet gesoldeerde gatenprints die nogmaals los moeten, eilandjes die los laten. Ik ben ze bij de Fablab ook constant aan het terugzetten als 1 van de koters weer aan het solderen gaat. Draai ze allemaal terug naar 340/350, troep staat vaak ver boven de 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Jezus +400 graden voor een soldeerbout is niet bepaald goed.. eerder om te janken.

Ik soldeer zowel als hobbyist als professioneel voor mijn werk. Iedere vrijdag werk ik bij een PCB assemblage, test en repair bedrijf om mijn opleiding te kunnen bekostigen.

Ik hoop binnenkort weer naar boven te kunnen, en dat soldeerstation te kunnen repareren verhuis daarna ook alles naar benden, door mijn beperking ben ik steeds vaker beneden dan boven (voor de mensen die het niet weten, ik heb soms dagen dat mijn beenspieren niet werken, de oorzaak is onbekend en heb er al jaren last van, heb ergens op tweakers als eens een uitleg gegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Pizza_Boom schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:18:
Zie je vaak bij te heet gesoldeerde gatenprints die nogmaals los moeten, eilandjes die los laten. Ik ben ze bij de Fablab ook constant aan het terugzetten als 1 van de koters weer aan het solderen gaat. Draai ze allemaal terug naar 340/350, troep staat vaak ver boven de 450.
Bij ons op het ROC deden ze dat ook, nu hebben ze meerdere soldeerstations waarvan je de temperatuur kan locken. Weet dat het van weller is, mar weet niet welk type. Ik zal eens een kijkje nemen als ik die ruimte nog in kom (verdoemde schoolpasjes om ruimtes in te komen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik zit zo eens te denken, de in bestelling zijnde ATtiny85 wordt uiteindelijk op een RPi aangesloten. Zou het dan mogelijk zijn de ATtiny vanaf de RPi de kunnen herprogrammeren of is dat in Windows het makkelijkst?

Heb al gelezen dat de Arduino IDE op Raspbian draait (al dan wel een oude versie volgens http://playground.arduino.cc/Linux/Raspbian ) , maar kun je daarmee dan ook een ATtiny herprogrammeren via de SPI interface?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Raven schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:33:
Ik zit zo eens te denken, de in bestelling zijnde ATtiny85 wordt uiteindelijk op een RPi aangesloten. Zou het dan mogelijk zijn de ATtiny vanaf de RPi de kunnen herprogrammeren of is dat in Windows het makkelijkst?

Heb al gelezen dat de Arduino IDE op Raspbian draait (al dan wel een oude versie volgens http://playground.arduino.cc/Linux/Raspbian ) , maar kun je daarmee dan ook een ATtiny herprogrammeren via de SPI interface?
Volgens die lui op instructables kan het:
http://www.instructables....tiny85-from-Raspberry-Pi/

Deze schijnt het ook klaargespeeld te hebben:
http://kevincuzner.com/20...-pi-as-an-avr-programmer/

En nog eentje:
http://www.rototron.info/...-programmer-spi-tutorial/

Dus ja, ik denk dat het moet kunnen, maar heb het zelf niet uitgeprobeerd (zo ver was ik nog niet met RPi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ja, dat had ik al gezien. Maar ik had het over Arduino IDE, niet avrdude ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 28-10-2015 10:04 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/e80guhwtj/uc_wirelessnextion.jpg
wireless nextion/arduino nano

bijna maar nog niet helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
5cm dichterbij en je hoeft geen draadloos meer

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:23:
5cm dichterbij en je hoeft geen draadloos meer
:D idd

een metertje of 400 zal die ooit wel moeten gaan halen, heel langzaam komt er 'leven in .. helaas nog onafhankelijk van elkaar :+

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/3mnri3y0z/modempie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Damic schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 06:53:
Eventjes een schade claim video gemaakt voor een nieuwe arduino te krijgen :)
[video]
Geen nieuwe arduino gekregen heb hem zelf gemaakt, diode dat tussen vusb zit en de 5V is kapoet ofzo, nu overbrugt en doet het goed :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Pas je op dat er geen prik terugvloeit je USB poort in? Je zal niet de eerste zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Artikeltjetje van mijn laatste ding:

http://www.simplicate.inf...ack-device-thingamajingy/

Het is een soort van versterkertje om een audio bass signal om te zetten naar vibration motortjes uit een oude xbox360 controller.

Afbeeldingslocatie: http://www.simplicate.info/wp-content/uploads/2015/11/IMG_2433-700x525.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

LED-Maniak schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:08:
Pas je op dat er geen prik terugvloeit je USB poort in? Je zal niet de eerste zijn ;)
Word alleen gevoed via usb :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Damic schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:29:
[...]
Word alleen gevoed via usb :)
Een inductie piekje uit je schakeling kan ook genoeg zijn. Die diode zit er niet voor niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:10:
Artikeltjetje van mijn laatste ding:

http://www.simplicate.inf...ack-device-thingamajingy/

Het is een soort van versterkertje om een audio bass signal om te zetten naar vibration motortjes uit een oude xbox360 controller.

[afbeelding]
nice hack :)

(keine typo maybe ' But hey, I had the Arduino laying about anyway )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:50:
[...]

nice hack :)

(keine typo maybe ' But hey, I had the Arduino laying about anyway )
Thanks

typo fixed, hoewel ik 'layout about' van een Brit geleerd dacht te hebben.Echter, aangezien ik de uitdrukking zo snel niet kan terugvinden ga ik maar voor de bekende variant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/yq54ngzj3/mega_pro_mini.jpg

klein maar fijn .. Mega2560 Pro Mini 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Geinig... Die grote is een echte of ook imitatie?
En doen deze het wel zonder foutmeldingen? Of net als die echte aquagroene uit Italië waarbij de IDE roept dat ie nep is... 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-11-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is een 'echte'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Seuw... Jij bent snel. Doen deze het allebei zonder foutmeldingen of geven ze, net als de mooie echte die ik hier heb, foutmelding dat ie nep is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ze doen het.. heb net ff snel 'blink' in die mega2560 pro mini geschoten en dat gaat goed. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Lekker veel pinnetjes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Meer is altijd beter jwz! 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Arduino n000b hier, ik wil er met mijn zoontje van bijna 10 een beetje mee gaan spelen maar zijn de bordjes die je bij de dx'en gearbesten en andere chinezen op deze aardkloot besteld echt zo bagger als de prijs doet vermoeden of doen die het net zo goed als een in Nl besteld bordje?

edit: ik zie net discussie op vorige pagina. als beginner kan het beter zijn een starterskit te doen em mss 1 'echte' te hebben om te checken dat dat chinese kreng niet kapot is :)

[ Voor 24% gewijzigd door magneet op 03-11-2015 21:21 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je echt nog helemaal moet beginnen is een starterkitje (met boek + voorbeelden) prima.
liefst ook nog in Nederland gekocht, heb je defecten kan je de winkel bellen, dat is bij import wat lastiger.

kost wel een paar euro meer dan in China.

- http://www.hackerstore.nl/Producten/Kits
- https://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit
- http://www.hobbyelectroni...starter-kit-voor-arduino/

kits komen in veel prijsklassen, de goedkoopste zijn uiteraard samengesteld met China komponenten en de duurdere hebben 'originele' arduino's

start met een Arduino UNO

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

yup van scratch af inderdaad. De handleidingen zijn zo te zien vaak in het Engels ( voor mij geen issue, koters wel nog ws) maar ik zie dar er ook zat Nederlandstalige tutorials te vinden zijn :)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Pizza_Boom schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:54:
Geinig... Die grote is een echte of ook imitatie?
En doen deze het wel zonder foutmeldingen? Of net als die echte aquagroene uit Italië waarbij de IDE roept dat ie nep is... 8)7
Een valse staat links boven Made in China en de usb chip is geen atmel maar een ch340G en zien er meestal
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/doEAAOxyedRTdJDK/s-l1600.jpg uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Damic schreef op woensdag 04 november 2015 @ 07:02:
[...]
Een valse staat links boven Made in China en de usb chip is geen atmel maar een ch340G en zien er meestal
[afbeelding] uit
Ik heb een echte hier liggen... Juiste kleur, made in Italy en toch de melding krijgen. Heeft er dus mee te maken dat dit uit Italië komt en de IDE uit de USA. Arduino.org tegen Arduino.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Heeft iemand de 1.6.6 ide al geprobeert met de plotter? Lijkt mij wel een handing dingetje. Niet te verlelijken met mijn ds1054z natuurlijk maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
hmmm, ik moet zeggen dat ik deze ontwikkeling zorgwekkend vind. Ik wist dat er een 'gevecht' was binnen het Arduino kamp, maar ik heb het idee dat dit een beetje het begin van het einde is.

Wat ik zo snel zie:
Arduino.cc(Genuino) = USA
Arduino.org = Italie

Arduino.cc zit met zijn IDE op 1.6.6, maar hier lees ik heel veel slechts over, dat er heel veel bugs in zitten en iedereen maar beter op 1.6.5 kan blijven zitten.

Arduino.org zit op 1.7.7, maar lijkt af te stappen van het op processing gebaseerde (in Java geschreven) concept en over te gaan op 'Arduino Studio'. Dit is gebaseerd op Adobe Brackets wat in HTML,CSS en Javacript is geschreven.

Plus het geneuzel met het hele 'not original arduino' melding... Arduino was zo krachtig, omdat het 1 platform is/was, makkelijk werkt en het niet uitmaakte of je nu een 'echte' of een 'clone' had het werkte gewoon. Straks krijg je dus dat bijv. Arduino.cc(genuino) een andere CPU/MCU kiezen voor een arduino versie, deze dus niet gaat werken als je de IDE van Arduino.org gebruikt...

Slechte ontwikkeling als je het mij vraagt.

@RobV, van wat ik zo hier en daar lees, inclusief op Arduino.cc , dat je deze release het beste kan mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
@vulkie bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik zit op 1.6.3 met mijn Arduino omgeving en bij inladen meldt ie duidelijk dat ie van Arduino.cc komt. Wat ik verder een nadeel vindt aan deze "oorlog", is het feit dat Genuino nu voor de standaard blauwe boardjes kiest. Echte Arduino's waren juist zo makkelijk te onderscheiden van de imitaties/kloontjes, nu niet meer het geval.

Ach, we gaan het zien. Alleen jammer dat door egos een succesvol platform mogelijk in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zelf gebruik ik steeds vaker http://codebender.cc als IDE en programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
De arduino en Guinono oorlog zal inderdaad heel verveld zijn. Ik ben beniewd hoe het gaat aflopen..
mcDavid schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:15:
Ik vind web based systemen nooit echt handig. Ik programeer in notepad++ en importeer het vervolgens naar de arduino IDE 1.6.4 via een shortcut om vanuit daar naar de arduino te uploaden.

[ Voor 65% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 04-11-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
mcDavid schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:15:
Ik vind Codebenders ook een heel mooi platform, maar het jammere is dat je met Codebenders de ESP8266 niet kan programmeren. De ESP gebruikt een andere toolchain en die kan je niet 'even' toevoegen zoals bij de Arduino IDE wel kan. Dit is dan ook 1 van de dingen die ik jammer vind van dit hele verhaal, Arduino ondersteund nu AVR, ARM en de ESP8266(Via 3rd party). In principe zou de IDE elke andere toolchain kunnen ondersteunen, zodat je met dezelfde codebase voor heel veel architecturen zou kunnen programmeren. Dit zie ik nu eigenlijk ook op de tocht staan, omdat de 2 kampen zo'n radicale andere weg in slaan... Wanneer gaan ze dingen dicht timmeren?

Tijd zal het leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:41
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/2015-11-05%2019.43.05.jpg

Vandaag bovenstaande "China Cloon" binnen gekregen. Voor € 5,34 ziet hij er prima uit. Alleen de headers zijn wat aan de slappe kant vind ik. Maar voor dat geld echt een toppertje!

Tevens nog 2 andere besteld voor €2,44 per stuk ben benieuwd wat de kwaliteit daarvan is!

Ook nog 4 van deze besteld. Mini bread bordjes shield. Grappig is dat tot 4 gratis verzenden was en 5 en meer moest je paar euro verzenden betalen :z .

Als alles binnen is kan ik verder met mijn project :). Bi directionele communicatie via RS-485/MAX-485 chips. Werkt al perfect via 2 arduino's en doel is uiteindelijk 1 master en 30 slaves. Op de foto zie je de master met lcd (wordt nog 4*20) en een paar knopjes voor het menu. Tevens een SD card reader ook voor nog geen euro uit China 8)7 waar ik als het me lukt een programma mee kan uploaden naar de master welke hij moet uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/arduino.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Konden de plaatjes nóg groter? :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Raven schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:28:
Konden de plaatjes nóg groter? :+
Gefixed :) had verkeerde geplakt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Klinkt als een hoop leuke projecties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:11:
Ik vind web based systemen nooit echt handig. Ik programeer in notepad++ en importeer het vervolgens naar de arduino IDE 1.6.4 via een shortcut om vanuit daar naar de arduino te uploaden.
Hoe bedoel je dat?

Ik gebruik ook notepad++, maar als je in de arduino IDE (bij voorkeuren) de optie 'gebruik externe editor' aanzet hoef je niks te importeren. Zodra je op compile drukt laadt de IDE automatisch even opnieuw de sketch in. Daar merk je niet eens wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
AllesKan schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:44:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Ik gebruik ook notepad++, maar als je in de arduino IDE (bij voorkeuren) de optie 'gebruik externe editor' aanzet hoef je niks te importeren. Zodra je op compile drukt laadt de IDE automatisch even opnieuw de sketch in. Daar merk je niet eens wat van.
Klopt, het is ook niet echt importeren wist niet precies hoe ik het moest omschrijven, ik heb gewoon een shortcut gemaakt waarin ik de arduino IDE open, en daarna upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Ik klik 1x de file aan en start daarmee de IDE en open dezelfde file ook nog eens in Notepad++

De IDE blijft dus gewoon constant open staan tijdens het programmeren. (Tenzij er een lib bij moet, dan moet ik hem wel even opnieuw opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Jan-man schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:53:
Ook nog 4 van deze besteld. Mini bread bordjes shield.
De minbreadboard met shield ken ik niet, maar ik heb wel 3 van die 170-minibreadboards los in gebruik.
Wat ik er over kan vertellen is dat de gaatjes intern snel oprekken. Heb je er eenmaal een iets dikker draadje of pinnetje in gehad dan moet je oppassen als je er later iets dunners in doet.
(en volgens mij zijn al die minibreadboards allemaal hetzelfde want ik heb ze alledrie op verschillende momenten van verschillende verkopers en ze zijn alledrie even matig)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb er 7 in diverse kleuren. Knoop ze vaak aan elkaar en dan weer los, soort van modulair opbouwen. Alleen mijn witte vind ik niet helemaal tof, die zwaluwstaart is iets anders gevormd waardoor die niet lekker past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Laatst online: 16:16
Vandaag een hoopje arduino pro mini's binnengekregen uit het verre China. Nu zijn ze "vergeten" om aan te geven of het een 3.3 V 8Mhz is aan de strepen/vinken op de boardjes.
Hoe kan ik dat nu achterhalen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zie wat erop het kristal staat. Nvm staat bij mij ook niets leesbaars op. :F

[ Voor 45% gewijzigd door Damic op 06-11-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
3.3v aansluiten met ISP, AvrFuses uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01

BoAC

Memento mori

Spanning op src zetten en vcc meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BoAC schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:18:
Spanning op src zetten en vcc meten?
Pro minis hebben voor zover ik weet geen vreg aan boord dus dat zal niet werken never mind

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 06-11-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gewoon blink erop schieten en kijken met welk van de hardware-settings dat lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
mcDavid schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:30:
Gewoon blink erop schieten en kijken met welk van de hardware-settings dat lukt?
Maar of het dan de 8 of 16mhz versie is , ga ik toch niet vinden zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb het nooit geprobeerd, maar het lijkt me niet dat je zonder errors je script op 16MHz kunt compilen en uploaden naar een 8MHz µC of vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Wat ik er van weet is dat als je een sketch upload naar een 8MHz versie terwijl er 16MHz in het menu geselecteerd is, de sketch dan heel traag draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 07-11-2015 10:01 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja, want de clockfrequentie is een parameter in je boards.txt en wordt gebruikt door de compiler, oa. voor het bepalen van je delay() en zo. De waarde 16000000 of 8000000 wordt gebruikt wanneer je de juiste board kiest.

[ Voor 26% gewijzigd door RobV op 07-11-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hoi allemaal,
Ik zit al een tijdje meebtenlezen en ben zelf bezig met het maken van een energie meter met tcrt5000 en arduino, voor de upload nar thingspeak gebruik ik een esp8266.
Maar ik heb het idee dat ik vastloopt.
Tcrt uitlezen lukt al zelfs presenteren op een tft.
Verzenden van testdata lukt ook.

Maar nu komt het combineren van deze twee dingen. Dit lukt niet helemaal.
Ik blijf met het idee lopen dat je maar elke 15seconden kan uploaden naar thingspeak. Wat gebeurt er dan met mijn pulsen in de tussentijd?
Ik wil namelijk gewoon de tijd tussen de pulsen gebruiken voor het verbruik en dan aantal pulsen tellen voor totaal gebruik in kWh. Zo krijg ik een mooie realtime grafiek. Maar ik kan maar om de 15 seconden versturen.
Kan iemand mij opweg helpen met of een sketch of wat goede tips.
Heb al heel wat opgezocht op maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb evt nog de beschikking over een tft shield met sdkaart welke eventueel als buffer kan dienen(komt misschien wel van pas dacht ik).

Groten Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je pulsen kan je toch blijven tellen als je een interrupt gebruikt? In je interrupt dan gewoon een teller verhogen en als er 15 seconden of meer voorbij is verzenden naar waar je ook wilt.

Voor de mensen dat niet weten wat een TCRT5000 is: http://www.vishay.com/optical-sensors/list/product-83760/

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 08-11-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bert,

Interrupts is een goede optie hiervoor zoals Damic al zegt, maar kijk ook eens hiernaar:
The first thing you will discover is that some of those sketches that ran perfectly by themselves, just don’t play well with others.
https://learn.adafruit.co...e-arduino-part-1/overview

[ Voor 32% gewijzigd door RobV op 08-11-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Top bedankt ik ga het proberen uit tw vogelen. Weet alleen nog niet wat het slimste is om nou daadwerkelijk te versturen naar thingspeak. Aantal pulsen of tijd tussen pulsen of weet ik het wat.
Heb een ferraris met 187.5 omwentelingen per kwh en wil verbruik in watt in een grafiek laten zien en de totalen per dag of uur.
Heb geen rtc dus moet het oplossen met millis of eerst mijn esp8266 tijd van een server binnen laten halen. Alhoewel ik zie dat thingspeak een tijdstempel geeft bij elke upload dus misschieb is het niet eens nodig.

Wat ik dus wil is een zo nauwkeurig mogelijke grafiek,met een upload van elke 20sec. En wanneer een keer de verbinding mislukt dat de volgende upload de mossende data meeneemt. Dus iets met een if upload succes then teller reset ofzo.

[ Voor 41% gewijzigd door Delchrys op 08-11-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23
Ik zie hierboven wel die mini breadbords met shield, maar ik zoek ze eigenlijk zonder shield. Iemand nog een tip?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ebay. DX. Banggood. Baco (IJmuiden) heeft ze ook. Breadboard 170 is je zoekterm, eventueel met dovetail erbij (als je ze koppelbaar wilt hebben).

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 09-11-2015 12:05 . Reden: haakje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23
Pizza_Boom schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:04:
Ebay. DX. Banggood. Baco (IJmuiden) heeft ze ook. Breadboard 170 is je zoekterm, eventueel met dovetail erbij (als je ze koppelbaar wilt hebben).
Top, gevonden. Die 170 toevoeging moest ik hebben.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Graag gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
RobV schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 10:09:
Ja, want de clockfrequentie is een parameter in je boards.txt en wordt gebruikt door de compiler, oa. voor het bepalen van je delay() en zo. De waarde 16000000 of 8000000 wordt gebruikt wanneer je de juiste board kiest.
Als ik zelf een beetje "door ga googlen" kom ik ook tegen dat het verschil in de "regulator" / "resonator gevonden kan worden.
Alleen is natuurlijk de regulator op mijn Arduino's weer anders al beschreven staat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Vandaag al de gehele dag bezig, om van mijn notepad++ programmeer omgeving over te stappen naar Eclipse.

De reden hiervoor is dat er meer mogelijkheden zijn met Eclipse, zoals via Eclipse uploaden naar de Arduino, en het gebruiken van een oscilloscoop (hoe weet ik momenteel niet precies)
Ook heb ik zitten te kijken naar de toekomst, om bijvoorbeeld zelf library's te gaan maken.

Maar ik kwam erachter dat ik voor al mijn projecten Engels en Nederlands door elkaar heen gebruik als mapnamen, maar ook in bestandsnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Vandaag de protoshields binnen gekregen! En werken perfect. Tevens de Arduino UNO kloons van €2,44 per stuk binnen gekregen en werken perfect!

Direct een test opstelling gemaakt. Links is de master met een potmeter en een ledje. Midden en rechts zijn 2 slaves met ID 1 en 3.

Wanneer ik op de master pin 12 hoog maak kan ik communiceren met slave id 1 en wanneer ie laag is kan ik communiceren naar slave id 3. Wanneer de waarde van de potmeter boven de 200 komt communiceert de slave terug dat op de master het ledjes uit moet gaan. Nu met 2 slaves werkt het perfect!

Tevens werken de ledjes op de slave als PWM die de waarde 0 > 255 binnenkrijgt vanuit de potmeter.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/2015-11-10%2020.34.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 10-11-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyanthvibes
  • Laatst online: 24-07 21:28
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje;

Ik heb een ledje (led1) welke aangaat als mijn afstandsmeter een waarde heeft van 6.
Nu heb ik een ander ledje (ledje2) welke ik aan wil laten gaan wanneer de waarde van de afstandsmeter langer dan 3 seconden, 6 is.

Hoe los ik dit op? Ik ben al uren aan het proberen, maar niets lijkt te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Nu online
Is op heel veel manieren op te lossen. Wat het handigste is hangt een beetje af van hoe je momenteel de boel geimplementeerd hebt.

Simpelste is de timestamp opslaan zolang led1 uit is. Dan wanneer die brandt kijken of die timestamp ouder dan 3 seconden is en eventueel led2 aanzetten. :)

Ik `verwacht` dat je je het heel simpel gedaan hebt door in in de main loop iets te gooien ala (pseudocode):
if(afstandsmeter > 6) led1 = 1;
else led1 = 0;

Hele snelle pseudocode die je daarin dan zou kunnen toepassen:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if(afstandsmeter > 6)
    led1 = aan

// Verschil van 3000ms = 3s
    if((millis() - laatsteTijd) >= 3000)
        led2 = aan
else
    led1 = uit
    led2 = uit
    laatsteTijd = millis()

[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 11-11-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyanthvibes
Moet ik hierbij niet laatsteTijd benoemen?

EDIT:
int laatsteTijd = 0; toegevoegd :)

De opstelling werkt nu, maar wanneer ik mijn hand voor de afstandssensor weghaal, en dan weer ervoor doe, gaan alsnog de twee lampjes tegelijkertijd branden en 'reset de code' als het ware niet. Moet ik hiervoor nog een bepaalde lijn toevoegen?

[ Voor 78% gewijzigd door cyanthvibes op 11-11-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Nu online
De 'reset' is die regel van laatsteTijd = millis();
Heb je nog ergens wat zitten dat hij daar niet langs komt voordat je weer je hand ervoor doet? stuk delay ofzo.. Of je definiëert laatsteTijd ergens op de verkeerde plek..

Zonder je code kan niemand zeggen of je nog ergen een bepaalde lijn moet toevoegen. (en graag dan niet hier een volledige copy-dump van je gehele bestand, even zelf bepalen wat relevant is :) )

[ Voor 43% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-11-2015 00:06 ]

• cyanthvibes
Nevermind, ik heb:
unasigned long currentMillis = millis() toegevoegd en de eerste millis() uit jouw pseudocode door currentMillis vervangen.

Nu werkt het wel! Bedankt voor je hulp overigens, had er anders niet uitgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CyanThaiger schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:44:
Nevermind, ik heb:
unasigned long currentMillis = millis() toegevoegd en de eerste millis() uit jouw pseudocode door currentMillis vervangen.

Nu werkt het wel! Bedankt voor je hulp overigens, had er anders niet uitgekomen.
Laat nog even zien wat het geworden is, gebruik de code tag om je source leesbaar te delen:

C:
1
2
3
4
void loop()
{
   //etc.
}

• cyanthvibes
Hieronder de code. Ik heb dit snel gekopieerd, dus ik hoop dat je er iets van kan maken :)
Wanneer iets niet duidelijk is, vraag het gerust!

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
int buttonState = 0;
int pushButton = 12;
int buttonState2 = 0;
int pushButton2 = 11;
int trigPin = 7;
int echoPin = 6;
int dura = 3;
unsigned long laatsteTijd = 0;

void setup() {

pinMode(13, OUTPUT); //ledlamp op pin 13
  pinMode(3, OUTPUT); //ledlamp op pin 3
  pinMode(12, INPUT); //knop op pin 12
  pinMode(10, OUTPUT); //ledlamp op pin 10
  pinMode(11, INPUT); //knop op pin 11
  Serial.begin (9600);
  pinMode(trigPin, OUTPUT);
  pinMode(echoPin, INPUT);
  pinMode(2, OUTPUT); //ledlamp op pin 2

}

void loop() {

long duration, distance;

digitalWrite(trigPin, LOW);
  delayMicroseconds(2);
  digitalWrite(trigPin, HIGH);
  delayMicroseconds(10);
  digitalWrite(trigPin, LOW);
  duration = pulseIn(echoPin, HIGH);
  distance = duration / 58.2;
  buttonState = digitalRead(pushButton); //leest de status van de knop op 12
  buttonState2 = digitalRead(pushButton2); //leest de status van de knop op 11
  unsigned long currentMillis = millis();

if (distance <= 6) {
    digitalWrite(3, HIGH);

if ((currentMillis - laatsteTijd) >= 1000) {
      digitalWrite(2, HIGH);
    }
  }
  else {
    digitalWrite(2, LOW);
   laatsteTijd = millis();
    digitalWrite(3, LOW);
  }
  if (buttonState == HIGH) {
    digitalWrite(13, HIGH);
  }
  else {
    digitalWrite(13, LOW);
  }

if (buttonState2 == HIGH) {
    digitalWrite(10, HIGH);
  }
  else {
    digitalWrite(10, LOW);
  }

if (distance >= 200 || distance <= 0) {
    Serial.println("Out of range");
  }
  else {
    Serial.print(distance);
    Serial.println(" cm");
  }

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

*Zucht* wie zet er nu een gps module op Serial (van de mega 2560) als daar ook de usb poort op plakt en je deze dus voor debug wilt gebruiken |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 15-11-2015 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
Dat is toch 10 seconden werk met Search & Replace? Vervang gewoon alle Serial door Serial1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gaan zelf de AT commando's sturen over serial1. Blijkbaar hebben ze de pinnen hardcoded in verschillende bestanden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
ok ik heb een heel vreemd probleem.
Heb een paar jaar geleden al bezig gehouden met de kaku aan de arduino. en had dat toen helemaal werkend met een Uno. Alleen toen heb ik een ander project geprobeerd en de uno gefrituurd 8)7
Nu was ik weer bezig om het op te pakken, want is toch wel cool om met je phone de boel te besturen.
Alleen ik gebruik nu een arduino pro mini.
Code opgezocht, alles in elkaar gezet. en ik dacht draaien maar... niet dus :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#include <RemoteTransmitter.h>
KaKuTransmitter kaKuTransmitter(11);

void setup() {
pinMode(13, OUTPUT);
}
void loop() {
     if (Serial.available() > 0) { 
       Serial.readBytesUntil('\n', serialData, 3);
       digitalWrite(13, HIGH);
       switch (serialData[2]) {
         case 't':
          kaKuTransmitter.sendSignal('A',serialData[1],true);
           digitalWrite(13, HIGH);
           break;
         case 'f':
           kaKuTransmitter.sendSignal('A',serialData[1],false);
            digitalWrite(13, LOW);
           break;
       }
     }
   }

die led heb ik als test ertussen zitten, en die gaat inderdaad wel aan en uit.
maar mijn ontvangers doen niks? welke code ik ook zend.
(ook als ik hardcoded de code erin zet.
Ook als ik die action ontvangers probeer doen ze ook niks. :? :?

wanneer ik de test example pak van de receiver en me receiver erop zet, zie ik ook geen code tevoorschijn komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Rusky op 16-11-2015 10:40 . Reden: apastrof voor A gezet ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Rusky schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:02:
ok ik heb een heel vreemd probleem.
Heb een paar jaar geleden al bezig gehouden met de kaku aan de arduino. en had dat toen helemaal werkend met een Uno. Alleen toen heb ik een ander project geprobeerd en de uno gefrituurd 8)7
Nu was ik weer bezig om het op te pakken, want is toch wel cool om met je phone de boel te besturen.
Alleen ik gebruik nu een arduino pro mini.
Code opgezocht, alles in elkaar gezet. en ik dacht draaien maar... niet dus :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#include <RemoteTransmitter.h>
KaKuTransmitter kaKuTransmitter(11);

void setup() {
pinMode(13, OUTPUT);
}
void loop() {
     if (Serial.available() > 0) { 
       Serial.readBytesUntil('\n', serialData, 3);
       digitalWrite(13, HIGH);
       switch (serialData[2]) {
         case 't':
          kaKuTransmitter.sendSignal(A',serialData[1],true);
           digitalWrite(13, HIGH);
           break;
         case 'f':
           kaKuTransmitter.sendSignal(A',serialData[1],false);
            digitalWrite(13, LOW);
           break;
       }
     }
   }

die led heb ik als test ertussen zitten, en die gaat inderdaad wel aan en uit.
maar mijn ontvangers doen niks? welke code ik ook zend.
(ook als ik hardcoded de code erin zet.
Ook als ik die action ontvangers probeer doen ze ook niks. :? :?

wanneer ik de test example pak van de receiver en me receiver erop zet, zie ik ook geen code tevoorschijn komen.
kaKuTransmitter.sendSignal(A',serialData[1],true);

Moet zijn:

kaKuTransmitter.sendSignal('A',serialData[1],true);

Zoek de verschillen ;-)
Pagina: 1 ... 80 ... 96 Laatste