Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:03:
[...]

Dat is in het algemeen waar, maar bij Arduino vraag ik het mij af.
Die libs zijn zo opgebouwd om vooral eenvoudig en (zo goed als mogelijk..) fool proof te zijn. Niet voor efficiëntie.
precies, Pizza_Boom = Kitao 8) ik begin de 'stijl' te herkennen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2015 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
LED-Maniak schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:03:
[...]

Dat is in het algemeen waar, maar bij Arduino vraag ik het mij af.
Die libs zijn zo opgebouwd om vooral eenvoudig en (zo goed als mogelijk..) fool proof te zijn. Niet voor efficiëntie.
Er zijn grofweg 3 soorten libs:

"native" libs zoall EEPROM, Wire en Serial
vendor libs, zoals van sparkfun, maar daar schaar ik ook de ethernet lib van arduino onder
community libs

De native libs die zijn over het algemeen heel compact geschreven en ze hebben het voordeel dat ze hardware onafhankelijk zijn. Op het moment dat je het juiste board selecteert dan gebruiken ze automatisch de juiste pinnen en functies. Het nadeel van deze is dat ze heel algemeen zijn geschreven, niet alle functionaliteit is altijd beschikbaar, en sommigen hebben wat standaard instellingen waar je rekening mee moet houden. De wire lib zet bijvoorbeeld standaard de pull-ups aan op de i2c interface. Dat is vaak handig, maar in een situatie waar je meerdere arduino's aan sluit op de zelfde i2c bus kan het behoorlijk vreemde problemen geven.

De laatste twee soorten libs varieren ontzettend in kwaliteit en niveau. Er zitten hele goede en compacte libs tussen en hele slecht geschreven libs met heel veel overhead.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:41:
precies, Pizza_Boom = Kitao 8) ik begin de 'stijl' te herkennen
Bedoel je die Japanse worstelaar of wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Een van de doelen van Arduino (althans, zoals ik het zie) is volgens mij het toegankelijk maken van electronica. Niet ieder heeft de intelligentie, de tijd, of het vermogen (geld) om datasheets te doorgronden om te kijken welke bit in wel register er gezet moet worden voor een bepaalde activiteit. Koop in een webshop een Arduino met een TFT scherm en een paar draadjes, laad de example code, build, run. Iedereen kan nu dingen prototypen. Dat was daarvoor nauwelijks te doen. Ook ik heb profijt van deze laagdrempeligheid gehad. Arduino is geen rocket science, en geen 'ultimate oplossing'. Als je het beter weet / beter kan / beter wil dan houdt niemand je tegen. Maar ga niet Arduino (als concept) de schuld geven als je custom driver code niet werkt, want dat is appellen en peren vergelijken.

einde rant.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SnowDude schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:30:
Het is heel simpel, als je een example sketch opent dan zie je dat die wire.h gebruikt. Vervolgens open je je arduino folder en doet een search naar die file naam. Je moet nooit notepad gebruiken voor dit soort files. Je kan beter een echte editor gebruiken als notepad++. Die heeft ook opmaak ingebouwd voor C en C++ Ook kan je in alle bestanden in een folder zoeken naar een specifieke tekst.
Overwegen waard. Echter, ik zie, als ik hem in wordpad open (even om te kijken of dat wel netjes gaat, doet het) nog steeds niet dat stukje init staan dat je hier aanhaalt.
Zoek eens op Atmel in plaats van Amtel, dat kan wat helpen ;) Maar ik snap het wel, en soms vergeet ik wel eens dat ik al 25 jaar hobby programmeer ervaring heb. Maar C is ook voor mij relatief nieuw, tot ik met arduino's begon te spelen had ik dat nog nooit gebruikt.
Ik werk nu dus ongeveer 4 jaar zelf met C, maar met een hele basic processor: PIC16F690. Zit alleen een SSP in, geen MSSP, dus I2C masters e.d. kan je er niet mee doen zonder bitbanging. Het is pas het laatste jaar dat ik echt meer uit chips ben gaan halen en andere chips ben gaan gebruiken (zowel andere PIC's als later Arduino's). Ik heb pas sinds april Arduino's. En nu heb ik natuurlijk de mazzel dat ik niet helemaal van scratch begin, maar dat kan ook mijn pech zijn. Ik vind Arduino code nog steeds erg omslachtig, sowieso voor de programmeur.
Hier maak je alleen een cruciale denk fout. Ten eerste zijn libraries juist ontworpen om efficient met geheugen om te gaan en de code overzichtelijk te maken. Ten tweede zijn veel native libraries een stuk efficienter geschreven dan jij kan.
Even heel eerlijk, ik heb voor de PIC nog nooit een library gezien of gebruikt. Ja, standaard dingen als math.h, maar of je dat al echt libraries mag noemen?
Volgens mij gaat het bij jou vooral fout omdat je een fout maakt in je interrupts. Interrupt afhandeling is een van de aller moeilijkste dingen om te doen, omdat je via een te trage interrupt routine in een continue loop komt.
Kan, met een van de Chinese gevallen echter was ik daar niet mee bezig en die heb ik weggeflikkerd.
Dat is helemaal niet erg maar doe het stap voor stap, en hou er rekening mee dat sommige dingen voor jou efficienter lijken maar voor een compiler omslachtiger zijn en vise versa :) Als je en lib gebruikt en daar maar twee regels code van gebruikt dan worden alleen die 2 regels code gecompiled en niet je hele lib. Jij bent gewoon tegen libraries in het algemeen en daar maak je het je zelf een stuk lastiger mee. Libraries zijn zo'n beetje de basis van C, het maakt je code meer onafhankelijk van de hardware. Er is denk ook bijna niemand hier die zijn serial output hard in stelt, maar gewoon de library functie Serial.Begin(baudrate) gebruikt.
Ik gebruik serial eigenlijk helemaal niet. Ja, zo nu en dan serial print met wat testen om te kijken wat ie waar in het programma doet, maar verder niet. Kan trouwens ook nog een leuke worden met de 32U4 chip, want daar moet je serial1 gebruiken om je RX/TX pinnen te gebruiken... Houdt een compiler of library daar ook rekening mee?
RobV schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:51:
Een van de doelen van Arduino (althans, zoals ik het zie) is volgens mij het toegankelijk maken van electronica. Niet ieder heeft de intelligentie, de tijd, of het vermogen (geld) om datasheets te doorgronden om te kijken welke bit in wel register er gezet moet worden voor een bepaalde activiteit. Koop in een webshop een Arduino met een TFT scherm en een paar draadjes, laad de example code, build, run. Iedereen kan nu dingen prototypen. Dat was daarvoor nauwelijks te doen. Ook ik heb profijt van deze laagdrempeligheid gehad. Arduino is geen rocket science, en geen 'ultimate oplossing'. Als je het beter weet / beter kan / beter wil dan houdt niemand je tegen. Maar ga niet Arduino (als concept) de schuld geven als je custom driver code niet werkt, want dat is appellen en peren vergelijken.
Het is ook niet eerlijk om arduino te bombarderen tot bullshit o.i.d., want zonder die nRF library's had ik nooit richting arduino gegaan. Echter ook daar heb ik diverse door mijn vingers gehad voordat ik er eentje had die wel werkte. En daar ben ik blijkbaar goed in, want dat heb ik met meer libraries gehad.
SnowDude schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:25:
De native libs die zijn over het algemeen heel compact geschreven en ze hebben het voordeel dat ze hardware onafhankelijk zijn. Op het moment dat je het juiste board selecteert dan gebruiken ze automatisch de juiste pinnen en functies. Het nadeel van deze is dat ze heel algemeen zijn geschreven, niet alle functionaliteit is altijd beschikbaar, en sommigen hebben wat standaard instellingen waar je rekening mee moet houden. De wire lib zet bijvoorbeeld standaard de pull-ups aan op de i2c interface. Dat is vaak handig, maar in een situatie waar je meerdere arduino's aan sluit op de zelfde i2c bus kan het behoorlijk vreemde problemen geven.
Dat is op dit moment wat ik wil doen, meerdere Arduino's op 1 bus, omdat ik inmiddels op de ene Micro de SPI bus al aardig vol heb gemaakt en eigenlijk niet wil dat deze constant de nRF aan het pollen is. Natuurlijk kan ik de interrupt functie van de nRF aanzetten, maar blijkt nog verdomde lastig. En die nRF lees ik wel uit met libraries.

Ik wist trouwens niet dat de wire library de intere pull ups zelf aan zet. Moet ik trouwens ook meer rekening mee houden, ik heb iedere keer al weerstanden geplaatst als iemand zegt: "Maar je kan ook de interne pull ups gebruiken!" :+

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-09-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
iemand suggesties voor een PIR die ik handig kan gebruiken met Arduino en onder het bed te bevestigen is?

Wil ik gebruiken om een nachtlampje te maken dat aangaat op moment dat je uit bed stapt.

Uit een ouder artikel kwam ik de "PIR Motion Sensor from Parallax" tegen, is dat nog steeds een aanrader?

• SnowDude
Pizza_Boom schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:25:
[...]
Overwegen waard. Echter, ik zie, als ik hem in wordpad open (even om te kijken of dat wel netjes gaat, doet het) nog steeds niet dat stukje init staan dat je hier aanhaalt.
Als je in wire.cpp kijken dan zie je een referentie naar twi.h in twi.h staat de init functie die ik aangaf.
Ik werk nu dus ongeveer 4 jaar zelf met C, maar met een hele basic processor: PIC16F690. Zit alleen een SSP in, geen MSSP, dus I2C masters e.d. kan je er niet mee doen zonder bitbanging. Het is pas het laatste jaar dat ik echt meer uit chips ben gaan halen en andere chips ben gaan gebruiken (zowel andere PIC's als later Arduino's). Ik heb pas sinds april Arduino's. En nu heb ik natuurlijk de mazzel dat ik niet helemaal van scratch begin, maar dat kan ook mijn pech zijn. Ik vind Arduino code nog steeds erg omslachtig, sowieso voor de programmeur.
Ik heb geen ervaring met PIC's maar wat ik vermoed is dat jij klassieke procedurele C programmeert, een groot deel van de Arduino maakt gebruik van functionaliteit van C++ hierdoor is een groot deel van de code (en de meeste libraries!) object georienteerd geschreven. Klopt deze aan name van mij?

Want als je nog nooit object georienteerd hebt geprogammeerd dan lijkt dat heel erg omslachtich en het heeft mij een jaar geduurd om daar aan the wennen.
Even heel eerlijk, ik heb voor de PIC nog nooit een library gezien of gebruikt. Ja, standaard dingen als math.h, maar of je dat al echt libraries mag noemen?
math.h is absoluut een echte library het is een standard lib en zelfs gedefinieerd in ISO C standaard.
Kan, met een van de Chinese gevallen echter was ik daar niet mee bezig en die heb ik weggeflikkerd.
Pay peanuts, get monkey's ;) De chinese arduino's zijn niet allemaal super en je moet een beetje geluk hebben. Ik heb een 5 tal micro's liggen van DX.com en die doen het perfect. Hoewel de kwaliteit van sommige echte arduino's ook niet al te best is heb ik hier gezien de afgelopen weken.
Ik gebruik serial eigenlijk helemaal niet. Ja, zo nu en dan serial print met wat testen om te kijken wat ie waar in het programma doet, maar verder niet. Kan trouwens ook nog een leuke worden met de 32U4 chip, want daar moet je serial1 gebruiken om je RX/TX pinnen te gebruiken. Houdt een compiler of library daar ook rekening mee?
De Leonardo's (en andere 32u4 gebaseerde arduino's) gaan daar inderdaad even wat anders mee om. Dit komt omdat daar de Serial, is gebruikt voor USB en Serial1 wordt gebruikt voor pinn 0 en 1 bij de ATmega328 gebaseerde arduino's zit Serial aangesloten op pin 0 en 1 maar ook aan de separate USB chip.
Ik wist trouwens niet dat de wire library de intere pull ups zelf aan zet. Moet ik trouwens ook meer rekening mee houden, ik heb iedere keer al weerstanden geplaatst als iemand zegt: "Maar je kan ook de interne pull ups gebruiken!" :+
Tja de interne pullups gebruik ik normaal alleen voor schakelaars en ik gebruik ze op de i2c bus als ik maar 1 arduino gebruik. Als je meerdere arduino's op de bus zet en ze hebben allemaal de pull-up aan dan staan die dus allemaal parallel waardoor je totale pull-up weerstand te laag uit kan komen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
trekker22 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:45:
iemand suggesties voor een PIR die ik handig kan gebruiken met Arduino en onder het bed te bevestigen is?

Wil ik gebruiken om een nachtlampje te maken dat aangaat op moment dat je uit bed stapt.

Uit een ouder artikel kwam ik de "PIR Motion Sensor from Parallax" tegen, is dat nog steeds een aanrader?
Zoek op eBay maar op "pir module". Ze zijn iets meer dan een euro. Hoeft trouwens niet in het arduino topic dit, je hebt alleen zo'n module en een relais nodig. En een veilige project box natuurlijk.

• Pizza_Boom
SnowDude schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:33:
[...]
Als je in wire.cpp kijken dan zie je een referentie naar twi.h in twi.h staat de init functie die ik aangaf.
Nog meer verwijzingen... *weer zoeken doet*
Ik heb geen ervaring met PIC's maar wat ik vermoed is dat jij klassieke procedurele C programmeert, een groot deel van de Arduino maakt gebruik van functionaliteit van C++ hierdoor is een groot deel van de code (en de meeste libraries!) object georienteerd geschreven. Klopt deze aan name van mij?

Want als je nog nooit object georienteerd hebt geprogammeerd dan lijkt dat heel erg omslachtich en het heeft mij een jaar geduurd om daar aan the wennen.
En ik ben net 4,5 maand bezig met Arduino, maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Ken je deze kroeg? De μC programmers Kroeg Zitten ook wat bijdrages in, maar de meeste van mij zijn ergens in de algemene kroeg verzopen.
math.h is absoluut een echte library het is een standard lib en zelfs gedefinieerd in ISO C standaard.
Had ik ook nog stdbool.h en nog een paar, waaronder pic.h, die ik later vervangen heb door htc.h
Pay peanuts, get monkey's ;) De chinese arduino's zijn niet allemaal super en je moet een beetje geluk hebben. Ik heb een 5 tal micro's liggen van DX.com en die doen het perfect. Hoewel de kwaliteit van sommige echte arduino's ook niet al te best is heb ik hier gezien de afgelopen weken.
Een leek echt bricked te zijn en lijkt het nu weer te doen, na een nieuwe bootloader. Maar nog niet uitgebreid getest, dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen.
Tja de interne pullups gebruik ik normaal alleen voor schakelaars en ik gebruik ze op de i2c bus als ik maar 1 arduino gebruik. Als je meerdere arduino's op de bus zet en ze hebben allemaal de pull-up aan dan staan die dus allemaal parallel waardoor je totale pull-up weerstand te laag uit kan komen.
Ik hang er straks gewoon 10k of 4k7 tussen, even afhankelijk van welke ik als eerste te pakken heb.

Eerst die instellingen maar verder uitpluizen. >:) Ik geloof dat we een beetje afdrijven van het topic. :+

• trekker22
mcDavid schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:55:
[...]

Zoek op eBay maar op "pir module". Ze zijn iets meer dan een euro. Hoeft trouwens niet in het arduino topic dit, je hebt alleen zo'n module en een relais nodig. En een veilige project box natuurlijk.
wilde het eigenlijk doen met arduino omdat ik ook:

- een licht/donker sensor bij wil betrekken dat het licht alleen bij donker aangaat
- een rgb led strip aankoppelen voor wat leuke kleur/dim/time out effecten

Dit lijkt me makkelijker te regelen als ik gebruik maak van een arduino?

Ja over veilige project box zat ik al langer te denken. Wil het eerst op breadboard niveau klaar hebben en dan denken hoe het veilig te verwerken. (is project op slaapkamer wat dan in principe 24/7 draait, dus moet veilig zijn)

• Pizza_Boom
Ok, back on topic:

In de datasheet van de 32U4 staat over kloksnelheden bij I2C het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KIlyCfO.png
TWBR = Baudrate en TWPS = Prescaler

In de TWI library staat het volgende:
code:
1
2
3
4
/* twi bit rate formula from atmega128 manual pg 204
  SCL Frequency = CPU Clock Frequency / (16 + (2 * TWBR))
  note: TWBR should be 10 or higher for master mode
  It is 72 for a 16mhz Wiring board with 100kHz TWI */

Kan wel kloppen, want de formule is anders voor bijvoorbeeld de 328P:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/15ZtHCx.png
Waardoor ik dus ook met een andere berekening, die van de 32U4, en een ander getal kwam:
Pizza_Boom schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:36:
Afijn, even de klokfrequentie bepalen. Ik wil op 100 kHz draaien. Correct me if I'm wrong.

dus 100.000 = (16.000.000)/(16+(2(x)*4^y)). Y is de prescaler (TWPS1 en TWPS0) en geeft keuze uit 1, 4, 16 en 64, geadviseerd wordt om x (TWBR) boven 10 te hebben als je device een master is. Onder de streep wil ik dus op 160 uitkomen om een klokfrequentie van 100 kHz te draaien. Betekent dus dat (2(x)*4^y) samen 144 moeten zijn.

Dat betekent dus dat de grootst mogelijke prescaler 4 is. 2^4 = 16. Dus 2(x) + 16 = 144 => 128 = 2(x), 64 = x.

Als instelling voor TWBR zou ik dus 0b01000000; moeten pakken, terwijl ik als instelling voor TWSR bit TWPS0 hoog moet gaan zetten.
Ik ben bang dat er bij gebruik van de library dus rare resultaten uit zullen komen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
Pizza_Boom schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:10:

[...]
Ik hang er straks gewoon 10k of 4k7 tussen, even afhankelijk van welke ik als eerste te pakken heb.

Eerst die instellingen maar verder uitpluizen. >:) Ik geloof dat we een beetje afdrijven van het topic. :+
Ik dacht dat voor i2c een pull-up van rond de 2k7 werd aangeraden?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Pizza_Boom
LED-Maniak schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:28:
[...]

Ik dacht dat voor i2c een pull-up van rond de 2k7 werd aangeraden?
Formeel gezien moet je gaan rekenen (althans, volgens NXP), waarbij je dus ook rekening houdt met de kloksnelheid, het voltage en het aantal devices en is het niet alleen een pull up resistor, maar een RC schakeling (met een heel kleine C). Voor velen is het 4k7 of 10k een goede oplossing, zo heb ik veel gelezen. Te laag levert je een systeem op dat niet werkt omdat de processor de stroom niet weg kan werken en dus geen logische 0 op je poort oplevert en te hoog levert je een onwerkbaar systeem op omdat je veel last van storing hebt door de te kleine stromen en te weinig logische 1en kan krijgen.

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:05:
[...]
Bedoel je die Japanse worstelaar of wat?
je begrijpt me wel :/

• Pizza_Boom
Nou eigenlijk, ik begrijp je niet. Is katio een gebande user ofzo? Met google kwam ik alleen op een worstelaar uit...

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-09-2015 19:44 ]

• Mars Warrior
  • Laatst online: 03:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Pizza_Boom schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:43:
[...]
Nou eigenlijk, ik begrijp je niet. Is katio een gebande user ofzo? Met google kwam ik alleen op een worstelaar uit...
Kitao in [Discussie] Arduino-topic ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Pizza_Boom
User dus. Ik zie alleen niet wat die met mij te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.icstation.com/images/ICS/describe/5271/img/image001.png
data op een USB stick schrijven/lezen met arduino

- http://arduinobasics.blog...usb-readwrite-module.html
- http://www.ebay.com/itm/1...40191?hash=item27f65eeadf
- YouTube: How to use CH376S USB read/write module (by ArduinoBasics)

enfin, heb er wat besteld dus we zien wel of dat een beetje wil gaan werken.
ben die gammele sd cardjes helemaal zat.

iemand ervaring met genoemd chipje/module ?

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Zojuist echt een beginnersfout gemaakt..
Had een MCP23017 I/O-expander aangesloten op mijn breadboard, vreemd genoeg deed hij het niet, na meerdere malen kijken of ik niets verkeerd had aangesloten bleek ik het ic verkeerd om te hebben aangesloten |:(

Gelukkig deed het ic het nog. Direct ook maar met een witte markeerstift pin 1 goed zichtbaar gemaakt. Zodat het niet weer gebeurd.

• Pizza_Boom
Er zit toch een mooi stipje of hoekje in aan de kant waar 1 en het hoogste pinnetje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Pizza_Boom schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:06:
Er zit toch een mooi stipje of hoekje in aan de kant waar 1 en het hoogste pinnetje zitten?
Klopt. Echter zie je deze zeer slecht, en de tekst is zonder wit licht ook slecht te zien. Hierdoor heb je geen goed inzicht hoe het ic is ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bij deze hobby is het hebben van goed licht op de werkbank sowiesio een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:11:
[...]

Klopt. Echter zie je deze zeer slecht, en de tekst is zonder wit licht ook slecht te zien. Hierdoor heb je geen goed inzicht hoe het ic is ingedeeld.
Kun je de kleine inkeping aan de bovenkant van een IC niet voelen dan? Heb je geen lamp nodig :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:33:
Bij deze hobby is het hebben van goed licht op de werkbank sowiesio een vereiste.
Normaal heb ik 1 ledstrip, van 90 leds pm, een spier witte kleur boven mij hangen en aan. Alleen momenteel zijn ze mijn huis aan het verbouwen (wat ook nog eens 1 maand langer duurt dan verwacht....) en zit ik momenteel beneden met al mijn hobby spullen en heel slecht licht en beperkte ruimte.
Raven schreef op zondag 13 september 2015 @ 09:13:
[...]

Kun je de kleine inkeping aan de bovenkant van een IC niet voelen dan? Heb je geen lamp nodig :P
Daar kijk ik meestal niet na :P ik ga eigenlijk altijd uit van de pin 1 markering.
Daaraan kon ik inderdaad ook zien dat ik het ic verkeerd om had geplaatst O-)

Gelukkig doet hij het nog. En zo niet dan moest ik een nieuwe bestellen

[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-09-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik zei voelen, niet kijken :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Correctie: voel :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Dag mensen, voor mijn Bachelor Integratieproject ben ik gegaan voor een projectje met Arduino's, omdat het mij erg leuk leek om te gaan prutsen met deze dingen (je houdt van hardware, en bij het woord Arduino spring je haast overeind... het is een besmettelijke ziekte :P)

echter weet ik op het moment vrij weinig af van de verschillende versies. wel weet ik dat bijvoorbeeld de Uno op 5V werkt en de Due op 3.3V. het doel is om 2 fabrieken (P1 en P2) in Simulink te gooien en deze te laten besturen door 2 Arduino's die onderling communiceren. (de fabrieken beinvloeden elkaar ook). Dit zal met de Uno echter lastig worden, aangezien Live-communicatie tussen de Uno en Simulink niet echt werkt (Bron)
Nou dacht ik aan het volgende; ik zou natuurlijk 2 Due's kunnen pakken, die dat wel kunnen (en ik neem aan ook wel onderling kunnen communiceren?) Maar er is kans dat het project in een later stadium uitgebreid wordt naar meer fabrieken en dan worden meerdere Due's wel prijzig.
Nou was mijn vraag of het ook mogelijk is dat er een soort Master/Slave connectie wordt opgezet waarbij de Arduino Due de 2 Uno's aanstuurt en de Due connect met Simulin, waarbij er uitgebreid kan worden naar meerdere Plants/Arduino's.
weten jullie of dit mogelijk is? zo nee; hebben jullie andere suggesties? alvast hartelijk bedankt :)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
NLBUURMAN schreef op zondag 13 september 2015 @ 14:12:
Dit zal met de Uno echter lastig worden, aangezien Live-communicatie tussen de Uno en Simulink niet echt werkt (Bron)
Ik zie dat de arduino mega 2560 wel ondersteund wordt, die kosten via ebay ook helemaal niet veel hoor. En dan heb je heel wat meer mogelijkheden dan met een uno voor die paar euro(dollar).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gisteren heb ik voor het eerst eens iets met een (kloon) Arduino Nano en de nRF24L01+ gedaan. Een (dacht ik) simpele opbouw, met een nano als serial gateway icm Domoticz en een Nano als sensor/zender met een temperatuursensor ds18b20 en de RF erop.
Nu heb ik de gateway sketch op de ontvanger gezet, alle libraries in orde, maar ik ontvang niets. Moet ik die sensor instructie geven om iets te verzenden? En zo ja, hoe? Ik heb op de sensor de ds18b20 sketch opgezet. Ik zie nergens een abolute-beginner blog of zoiets. Kan iemand me hiermee op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
koelkast schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:09:
Gisteren heb ik voor het eerst eens iets met een (kloon) Arduino Nano en de nRF24L01+ gedaan. Een (dacht ik) simpele opbouw, met een nano als serial gateway icm Domoticz en een Nano als sensor/zender met een temperatuursensor ds18b20 en de RF erop.
Nu heb ik de gateway sketch op de ontvanger gezet, alle libraries in orde, maar ik ontvang niets. Moet ik die sensor instructie geven om iets te verzenden? En zo ja, hoe? Ik heb op de sensor de ds18b20 sketch opgezet. Ik zie nergens een abolute-beginner blog of zoiets. Kan iemand me hiermee op weg helpen?
Ik heb meer vragen dan antwoorden.

Heb je op de sensor arduino getest via de USB/Serial of deze uberhaupt werkt?
Welke ds18b20 sketch heb je gebruikt?

Zoals ik het nu lees heb je een nu een complete chain van componenten en arduino's gebouwd zonder eerst afzonderlijk de componenten te testen. Doe het stap je voor stapje:

1: Test de temp sensor met de arduino
2: Test de communicatie tussen de 2 arduino's
3: Test of je een temperatuur signaal kan versturen
4: Test de domoticz communicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
koelkast schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:09:
Ik zie nergens een abolute-beginner blog of zoiets. Kan iemand me hiermee op weg helpen?
Je neemt nogal wat hooi op de vork voor een absolute-beginner. Dit is echt een hobby waar het zelf uitzoeken van dingen een belangrijk onderdeel om vooruit te komen, en wat het ook leuk maakt! De kans dat je voor het gehele verhaal een absolute-beginner tutorial kan vinden is ook erg klein, maar als je de losse stukjes zoekt zul je zien dat het internet er vol mee staat (oa. instructables en arduino.cc playground).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:34:
[...]

Ik heb meer vragen dan antwoorden.

Heb je op de sensor arduino getest via de USB/Serial of deze uberhaupt werkt?
Welke ds18b20 sketch heb je gebruikt?

Zoals ik het nu lees heb je een nu een complete chain van componenten en arduino's gebouwd zonder eerst afzonderlijk de componenten te testen. Doe het stap je voor stapje:

1: Test de temp sensor met de arduino
2: Test de communicatie tussen de 2 arduino's
3: Test of je een temperatuur signaal kan versturen
4: Test de domoticz communicatie
1. de tempsensor werkt, ik krijg er waardes uit, en gebruik de sketch van http://www.mysensors.org/build/temp]deze pagina
2+3. hmmm. dat is een goede idee. ga ik testen
4. volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Briljant! Door het geruzie tussen de 2 Arduino kampen geeft een originele Mega 2560 (van de Italianen) de melding dat het geen gecertificeerd bordje is. :+ :D |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
koelkast schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:41:
[...]

1. de tempsensor werkt, ik krijg er waardes uit, en gebruik de sketch van http://www.mysensors.org/build/temp]deze pagina
2+3. hmmm. dat is een goede idee. ga ik testen
4. volgt.
Als 1 en 2 lukken, dan moet 3 sowieso lukken. Als het goed is, heb ik hier en in het café een aardige work trough staan van hoe ik een analoog signaal verstuurd heb van de ene Arduino naar de andere waarbij ik ook gebruik maak van de nRFjes (mijn start met Arduino was dit versturen, alleen had ik het voordeel dat ik "al" 4 jaar in C speel met UC's). Ik had een fantastische voorbeeldsketch gevonden en die heb ik hier ook gedeeld, een die makkelijk aan te passen was. Uit mijn hoofd weet ik hem niet meer en ik heb geen tijd om nu te zoeken, maar wellicht dat je er zelf wel tijd voor hebt. Tip: Als je die sketch gevonden hebt, begin dan met het pingpair test.
weten jullie of dit mogelijk is? zo nee; hebben jullie andere suggesties? alvast hartelijk bedankt :)
Arduino zou een master/slave connectie moeten kunnen opzetten waarbij realtime data verstuurd wordt. Dat zou kunnen met SPI, maar ook met het I2C protocol (wat Atmel TWI, Two Wire Interface noemt). En anders met de serial verbinding. Wat je zou kunnen doen bij bijv. de Uno is een serial print in je code zetten en kijken hoe snel dat gaat. Ik ben geneigd te zeggen dat dit ook gewoon (nagenoeg) real time zou moeten werken. Met serial andere Arduino's aansturen zou, denk ik (geen praktijkervaring mee) alleen gaan met Arduino's die meerdere RX/TX poorten beschikbaar hebben. Zoals bijv. de Mega. Bij I2C/TWI heb je 2 lijnen en roep je iedere chip eerst aan met een adres, bij SPI gooi je een lijn die tussen master en slave staat omhoog om te initiëren dat je die ene Arduino (of eigenlijk, chip) wilt benaderen. De anderen krijgen het signaal dan ook binnen, maar zullen er niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32
Dag mensen, voor mijn Bachelor Integratieproject ben ik gegaan voor een projectje met Arduino's, omdat het mij erg leuk leek om te gaan prutsen met deze dingen (je houdt van hardware, en bij het woord Arduino spring je haast overeind... het is een besmettelijke ziekte :P)

echter weet ik op het moment vrij weinig af van de verschillende versies. wel weet ik dat bijvoorbeeld de Uno op 5V werkt en de Due op 3.3V. het doel is om 2 fabrieken (P1 en P2) in Simulink te gooien en deze te laten besturen door 2 Arduino's die onderling communiceren. (de fabrieken beinvloeden elkaar ook). Dit zal met de Uno echter lastig worden, aangezien Live-communicatie tussen de Uno en Simulink niet echt werkt (Bron)
Nou dacht ik aan het volgende; ik zou natuurlijk 2 Due's kunnen pakken, die dat wel kunnen (en ik neem aan ook wel onderling kunnen communiceren?) Maar er is kans dat het project in een later stadium uitgebreid wordt naar meer fabrieken en dan worden meerdere Due's wel prijzig.
Nou was mijn vraag of het ook mogelijk is dat er een soort Master/Slave connectie wordt opgezet waarbij de Arduino Due de 2 Uno's aanstuurt en de Due connect met Simulin, waarbij er uitgebreid kan worden naar meerdere Plants/Arduino's.
Aan de hand van jouw post lijkt CANBUS mij een mooi alternatief.

http://www.seeedstudio.com/wiki/CAN-BUS_Shield

http://www.ebay.com/itm/M...81115?hash=item58cbb863fb

• koelkast
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:57:
[...]
Als 1 en 2 lukken, dan moet 3 sowieso lukken. Als het goed is, heb ik hier en in het café een aardige work trough staan van hoe ik een analoog signaal verstuurd heb van de ene Arduino naar de andere waarbij ik ook gebruik maak van de nRFjes (mijn start met Arduino was dit versturen, alleen had ik het voordeel dat ik "al" 4 jaar in C speel met UC's). Ik had een fantastische voorbeeldsketch gevonden en die heb ik hier ook gedeeld, een die makkelijk aan te passen was. Uit mijn hoofd weet ik hem niet meer en ik heb geen tijd om nu te zoeken, maar wellicht dat je er zelf wel tijd voor hebt. Tip: Als je die sketch gevonden hebt, begin dan met het pingpair test.
[...]
Arduino zou een master/slave connectie moeten kunnen opzetten waarbij realtime data verstuurd wordt. Dat zou kunnen met SPI, maar ook met het I2C protocol (wat Atmel TWI, Two Wire Interface noemt). En anders met de serial verbinding. Wat je zou kunnen doen bij bijv. de Uno is een serial print in je code zetten en kijken hoe snel dat gaat. Ik ben geneigd te zeggen dat dit ook gewoon (nagenoeg) real time zou moeten werken. Met serial andere Arduino's aansturen zou, denk ik (geen praktijkervaring mee) alleen gaan met Arduino's die meerdere RX/TX poorten beschikbaar hebben. Zoals bijv. de Mega. Bij I2C/TWI heb je 2 lijnen en roep je iedere chip eerst aan met een adres, bij SPI gooi je een lijn die tussen master en slave staat omhoog om te initiëren dat je die ene Arduino (of eigenlijk, chip) wilt benaderen. De anderen krijgen het signaal dan ook binnen, maar zullen er niets mee doen.
Yes, het werkt inmiddels, hoewel jouw antwoord voor mij als abacadabra overkomt. Ik heb geen ervaring met programmeren, kan prima wat simpele sensors nabouwen met wat dupont kabels, en vind het leuk om er op dat niveau mee bezig te zijn. Heb dus ook echt een stap-voor-stap handleiding nodig, want zonder kom ik er vaak niet uit.

Zo zit ik dus ook een beetje. Inmiddels heb ik met de Arduino een klein beetje ervaring opgedaan icm mysensors (dus een nRF24l01+ radio erop). Nu zit ik met een Vitens Sensus 620 watermeter, en heb alle onderdelen binnen, o.a. een CNY70 optisch geval. Gisteren de schakeling op deze pagina gemaakt (maar dan met de CNY70 gekoppeld met wat weerstanden volgens dit schema. De sketch van die jheyman pagina gebruikt, maar ik krijg geen gegevens binnen :(

Wel brandt de IR led (check met camera). Nu wordt er in die schakeling wel een nRF24l01 (niet + versie) gebruikt. Iemand een idee/stappenplan voor de combinatie CNY70+Arduino Nano+nRF24l01 + Domoticz voor een Sensus 620 watermeter?

[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 16-09-2015 10:24 ]

• Pizza_Boom
koelkast schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:21:
Yes, het werkt inmiddels, hoewel jouw antwoord voor mij als abacadabra overkomt. Ik heb geen ervaring met programmeren, kan prima wat simpele sensors nabouwen met wat dupont kabels, en vind het leuk om er op dat niveau mee bezig te zijn. Heb dus ook echt een stap-voor-stap handleiding nodig, want zonder kom ik er vaak niet uit.
Maar kan je zelf stappen koppelen? Als je via de nRF een analoge waarde gaat versturen en daar een stappenplan voor tegen komt en ook een stappenplan hebt om een analoge waarde om te bouwen naar een digitale waarde, ben jij dan zelf in staat dit te koppelen?
Zo zit ik dus ook een beetje. Inmiddels heb ik met de Arduino een klein beetje ervaring opgedaan icm mysensors (dus een nRF24l01+ radio erop). Nu zit ik met een Vitens Sensus 620 watermeter, en heb alle onderdelen binnen, o.a. een CNY70 optisch geval. Gisteren de schakeling op deze pagina gemaakt (maar dan met de CNY70 gekoppeld met wat weerstanden volgens dit schema. De sketch van die jheyman pagina gebruikt, maar ik krijg geen gegevens binnen :(
En als je er een voltmeter aan hangt? Leg eens een stuk donker materiaal en een stuk licht materiaal naast elkaar en daar dan overheen. Dan zou je verschillende waardes moeten krijgen.
Wel brandt de IR led (check met camera). Nu wordt er in die schakeling wel een nRF24l01 (niet + versie) gebruikt. Iemand een idee/stappenplan voor de combinatie CNY70+Arduino Nano+nRF24l01 + Domoticz voor een Sensus 620 watermeter?
Behalve dat de code iets anders is en de pinout veranderd is, mag het niet uitmaken of er een nRF24L01 of L01+ gebruikt wordt.
Probeer eerst eens de analoge waarde binnen te krijgen, je wil te snel (net als ik overigens, doe ik ook altijd). Domoticz heb ik geen ervaring mee.

• koelkast
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:10:
[...]
Maar kan je zelf stappen koppelen? Als je via de nRF een analoge waarde gaat versturen en daar een stappenplan voor tegen komt en ook een stappenplan hebt om een analoge waarde om te bouwen naar een digitale waarde, ben jij dan zelf in staat dit te koppelen?
Lastig, dan moet ik me flink inlezen. :/
En als je er een voltmeter aan hangt? Leg eens een stuk donker materiaal en een stuk licht materiaal naast elkaar en daar dan overheen. Dan zou je verschillende waardes moeten krijgen.
Waar zou ik een voltmeter aan moeten hangen? Aan de pinnen van de CNY70?
Behalve dat de code iets anders is en de pinout veranderd is, mag het niet uitmaken of er een nRF24L01 of L01+ gebruikt wordt.
Probeer eerst eens de analoge waarde binnen te krijgen, je wil te snel (net als ik overigens, doe ik ook altijd). Domoticz heb ik geen ervaring mee.

• Pizza_Boom
koelkast schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:01:
[...]

Lastig, dan moet ik me flink inlezen. :/
Hmmm... Dus je zoekt nu eigenlijk echt specifiek een hulp om van 1 naar 4 te gaan via 2 en 3. Dat gaat lastig worden. Er is genoeg in delen te vinden en dat zul je dan zelf moeten koppelen, kan lastig zijn, maar niet onoverkomelijk.
Waar zou ik een voltmeter aan moeten hangen? Aan de pinnen van de CNY70?
Ja, over de pinnen ja. Je zou en verandering moeten zien.

• ComTech
  • Laatst online: 22:51
Ben vanmiddag eens aan het prutsen geweest met mijn project om een Led strip te dimmen met een IRremote.
Aan uit (langzaam in en uit faden) werkt al.
Maar ik wil graag met 2 andere knoppen (+ en -). dan ook nog het dimniveau kunnen regelen.
Krijg het maar niet voor elkaar ;(

Wie kan mij op weg helpen?

Dit is wat ik nu heb kwa code maar het enige wat er gebeurt is dat de led aan uit gaat met de aan/uit knop.
Op de + en - knoppen wordt niet gereageerd .

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
#include <IRremote.h>

int IRpin = 11;  // pin for the IR sensor
int LED = 9;           // the pin that the LED is attached to
int brightness = 0;    // how bright the LED is
int fadeAmount = 5;    // how many points to fade the LED by

IRrecv irrecv(IRpin);
decode_results results;

boolean LEDon = true; // initializing LEDon as true

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  irrecv.enableIRIn(); // Start the receiver
  pinMode(LED, OUTPUT);
}

void loop() 
{

if (irrecv.decode(&results)) 
    {

irrecv.resume();   // Receive the next value
    }

if (results.value == 16757325)  // Aan uit knop afstandbediening
     { results.value = 0;
       if (LEDon == true)   // is LEDon equal to true? 
         {
           LEDon = false;   
             for (int brightness=0; brightness <= 255; brightness++){
             analogWrite(LED, brightness);
             delay(5);
           } 
        brightness = 255;
        analogWrite(LED,255);
         }

else
          {
            LEDon = true;
            for (int brightness=255; brightness >= 1; brightness--){
             delay(5);
           }
           analogWrite(LED,0); 
           brightness = 0;

}

}
   if (results.value == 16742535)  // + knop afstandsbediening
       results.value = 0;
   { brightness = brightness + fadeAmount;
     if (brightness >= 255) {
       brightness = 255;
     }
}
   if (results.value == 16732335)  // - knop afstandsbediening
       results.value = 0;
   { brightness = brightness - fadeAmount;
     if (brightness <= 1) {
       brightness = 0;
     }
}

}

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
allen!

2 puntjes die ik toch even wilde aandragen;

allereerst, heb nog 2 pixycams liggen;
V&A aangeboden: CMUcam5 / Pixy Cam / objectherkennende Arduino Compatible Camera
objectherkennende camera.. wellicht itneressant?

tweede puntje;
ik zoek een sensor die door een arduino of Spark uitgelezen kan worden en die het volume van een vat kan meten. moet bestand zijn tegen temperature tot 100 graden..
doel is om een ketel te vullen met vloeistof en dan te meten hoeveel liter er in zit.. flow sensor kan niet omdat er dingen gaan verdampen..

60 TB can not be enough

• sjimmie
ComTech schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:07:
Maar ik wil graag met 2 andere knoppen (+ en -). dan ook nog het dimniveau kunnen regelen.
Krijg het maar niet voor elkaar ;(

Op de + en - knoppen wordt niet gereageerd .

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   if (results.value == 16742535)  // + knop afstandsbediening
       results.value = 0;
   { brightness = brightness + fadeAmount;
     if (brightness >= 255) {
       brightness = 255;
     }
}
   if (results.value == 16732335)  // - knop afstandsbediening
       results.value = 0;
   { brightness = brightness - fadeAmount;
     if (brightness <= 1) {
       brightness = 0;
     }
}
Ik zie in ieder geval dat je accolades verkeerd staan.... ;)

• SnowDude
freak1 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:18:

ik zoek een sensor die door een arduino of Spark uitgelezen kan worden en die het volume van een vat kan meten. moet bestand zijn tegen temperature tot 100 graden..
doel is om een ketel te vullen met vloeistof en dan te meten hoeveel liter er in zit.. flow sensor kan niet omdat er dingen gaan verdampen..
een vlotter maar dat is vaak lastig voor hogere gewichten. Tweede oplossing is de ketel op een gewichtssensor te zetten

Verwijderd

misschien iets met warmtebestendige ultrasoondinges / arduino
- http://hackaday.com/2013/...-and-log-oil-tank-levels/

• KorneelB
vlotter is niet echt een plan. komt bier in te staan en zo;n vlotter kan dan weer voor infecties zorgen..
gewichtssensor heb ik over gedacht. maar hij hoeft niet super precies te zijn (100 gram is prima) maar de ketels worden er geregeld af gehaald.. en kunnen tot 100 kilo gaan wegen..

ultrasoon hangt dan weer boven de vloeistof.. had dat ook al gevonden maar denk datdie sluiting gaan maken..

60 TB can not be enough

• Pizza_Boom
freak1 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:48:
vlotter is niet echt een plan. komt bier in te staan en zo;n vlotter kan dan weer voor infecties zorgen..
Mag toch aannemen dat je zo'n ding spoelt tussendoor?

• KorneelB
Pizza_Boom schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:14:
[...]
Mag toch aannemen dat je zo'n ding spoelt tussendoor?
klopt, maar zo'n vlotter krijg je niet lekker gespoeld. dus alles uit elkaar en schoonmaken. weer een extra ding.. een sensor spoelt mee..

60 TB can not be enough

Verwijderd

ultrasoon hangt dan weer boven de vloeistof.. had dat ook al gevonden maar denk datdie sluiting gaan maken..
:?

denk jij aan die hobby ultrasoon sensortjes van ebay - of mag het wat kosten ?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 17:16 ]

• BladeSlayer1000
gewichtssensor heb ik over gedacht. maar hij hoeft niet super precies te zijn (100 gram is prima) maar de ketels worden er geregeld af gehaald.. en kunnen tot 100 kilo gaan wegen..

Ultrasoon werkt met ultrasoon geluid, die bestaat uit een zender (die het geluid verzendt), en een ontvanger (die het geluid ontvangt). Hierdoor kan je redelijk nauwkeurig de hoeveelheid vloeistof meten.

Doordat het ook boven de vloeistof zit, en niet erin kan het geen kortsluiting maken met de vloeistof.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:54
Ultrasoon sensor in de deksel? Dat is wel creatief :) .

Ik dacht aan een RVS elektrode pen die in de pan zit en door middel van de weerstand/capaciteit bepaalt hoe hoog het vloeistofniveau is.

Eenvoudig af te spoelen en te meten.

[ Voor 62% gewijzigd door LED-Maniak op 16-09-2015 18:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Raven
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:40:
Ultrasoon sensor in de deksel? Dat is wel creatief :) .
With ^, dan meet je dus het niveau op basis van hoelang het terugkaatsen van het geluid duurt?

Oscar Wilde

• SnowDude
Ik zou het simpel houden en toch echt een load cell kiezen:

Als je 4 van deze cellen https://www.sparkfun.com/products/10245 op deze manier aansluit op de versterker:

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/9vDyI.jpg

Dan kan je tot 200 kilo meten en heb je totaal geen contact met je bier.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

BoAC

Memento mori

Raven schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:10:
[...]

With ^, dan meet je dus het niveau op basis van hoelang het terugkaatsen van het geluid duurt?
Niet handig met bier.. dat schuimt nogal :9 waardoor je een vertekende meting krijgt..

• nonzzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 10:37

nonzzz

Even een avatar zoeken....

Ik ben een absolute beginner in de wereld van Arduino. Na een beetje rond zoeken kwam ik dit project tegen:

https://github.com/chiva/tuitwall

Het is een "twitterwall" die wordt aangestuurd door een Arduino die een php server gebruikt als backend. Mijn idee is om iets vergelijkbaars te maken, maar dan zonder twitter. Met behulp van een php server kun je natuurlijk allerlei API's aanspreken (Nederlandse spoorwegen, forcast.io voor het weer, Strava, etc) en de informatie daarvan in je woonkamer tonen.

Het php gedeelte en de Arduino code gaat me (zo te zien) wel lukken. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de spullen. Ik wil op dx.com deze gaan bestellen met een ethernet shield:
http://www.dx.com/p/uno-r...arduino-blue-black-215600

Het scherm in het voorbeeld is me iets te klein, dus wil ik deze nemen:
http://store.sure-electro...t-matrix-board/de-dp14211

Weet iemand of deze spullen gaan samenwerken? Is dit een slimme keuze of een originele Arduino beter? Die "tuitwall" ziet er wel eenvoudig uit om te maken op github, maar ik weet niet of dat ook zo is voor een beginner.

Beste site van het hele internet: geensnor.nl

Verwijderd

nonzzz schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:11:
Ik ben een absolute beginner in de wereld van Arduino. Na een beetje rond zoeken kwam ik dit project tegen:

https://github.com/chiva/tuitwall

Het is een "twitterwall" die wordt aangestuurd door een Arduino die een php server gebruikt als backend. Mijn idee is om iets vergelijkbaars te maken, maar dan zonder twitter. Met behulp van een php server kun je natuurlijk allerlei API's aanspreken (Nederlandse spoorwegen, forcast.io voor het weer, Strava, etc) en de informatie daarvan in je woonkamer tonen.

Het php gedeelte en de Arduino code gaat me (zo te zien) wel lukken. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de spullen. Ik wil op dx.com deze gaan bestellen met een ethernet shield:
http://www.dx.com/p/uno-r...arduino-blue-black-215600

Het scherm in het voorbeeld is me iets te klein, dus wil ik deze nemen:
http://store.sure-electro...t-matrix-board/de-dp14211

Weet iemand of deze spullen gaan samenwerken? Is dit een slimme keuze of een originele Arduino beter? Die "tuitwall" ziet er wel eenvoudig uit om te maken op github, maar ik weet niet of dat ook zo is voor een beginner.
het lijken mij niet bepaald beginners projectjes.. heb je wel is iets gesoldeerd bijvoorbeeld ?
waarom iedereen denkt bij het woord 'arduino' dat doe ik even ' ontgaat mij af en toe hier.
als dit je eerste projectje is op dit gebied zou ik eerst is een knipperlichtje maken op een breadboardje, ook om te testen of je ide goed werkt met je arduino.

• nonzzz

nonzzz

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:28:
[...]

het lijken mij niet bepaald beginners projectjes.. heb je wel is iets gesoldeerd bijvoorbeeld ?
waarom iedereen denkt bij het woord 'arduino' dat doe ik even ' ontgaat mij af en toe hier.
als dit je eerste projectje is op dit gebied zou ik eerst is een knipperlichtje maken op een breadboardje, ook om te testen of je ide goed werkt met je arduino.
Ik heb wel eens iets gesoldeerd, maar ik heb nu geen soldeerbout en ik hoop ook dat ik niets hoef te solderen. De afbeelding bij het project stemt me wat dat betreft ook hoopvol:
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/chiva/tuitwall/master/images/tuitwall-hardware.jpg
Ik hoef voorlopig ook niets anders met die Arduino te doen, ik wil alleen dit. ;)

Maar je advies is duidelijk: dit is niet makkelijk.

• SnowDude
BoAC schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:06:
[...]

Niet handig met bier.. dat schuimt nogal :9 waardoor je een vertekende meting krijgt..
Bier schuimt bijna niet in de ketel. Bij het thuis brouwen wordt de koolzuur tijdens het lageren in de ketel afgevoerd. Pas in de fles wordt er door een klein beetje na gisting de koolzuur opgelost in het bier.

Verwijderd

nonzzz schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:38:
[...]

Ik heb wel eens iets gesoldeerd, maar ik heb nu geen soldeerbout en ik hoop ook dat ik niets hoef te solderen. De afbeelding bij het project stemt me wat dat betreft ook hoopvol:
[afbeelding]
Ik hoef voorlopig ook niets anders met die Arduino te doen, ik wil alleen dit. ;)

Maar je advies is duidelijk: dit is niet makkelijk.
voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het je niet gaat lukken, maar iedereen hier weet dat er nooit iets in 1 keer werkt, zeker als je al begint met 'een groter' display.
Heeft dat gevolgen voor de code, het benodigde geheugen.. ik kan eea niet zo snel overzien.
Ik zou zeggen, koop een arduino UNO en download de editor en ga er is even mee spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 19:57 ]

• Pizza_Boom
Waarschijnlijk omdat het ook een beetje zo gebracht wordt overal. Arduino, doe je wel even. Je download een paar dingen, legt een driedubbele knoop in een draadje en je hebt wat.

• SnowDude
Het probleem blijft dat spelen met een arduino een combinatie is van software en electronica. Als je een van beide niet beheerst dan is het verre van simpel.

• trekker22
Als je arduino koopt met tutorial boek & materiaal en werkt die 15 projecten door ben je al heel eind lijkt me.

Leert iets van electronics (op breadboard) en iets over programmeren. Ben op tutorial 4 en vind het zeer leerzaam!

• nonzzz

nonzzz

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:50:
[...]

voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het je niet gaat lukken, maar iedereen hier weet dat er nooit iets in 1 keer werkt, zeker als je al begint met 'een groter' display.
Heeft dat gevolgen voor de code, het benodigde geheugen.. ik kan eea niet zo snel overzien.
Ik zou zeggen, koop een arduino UNO en download de editor en ga er is even mee spelen.
Dat is wel een tip inderdaad. Misschien kan ik er voor een paar euro zo'n klein displaytje (8x8) bij kopen en eerst eens daar mee klooien. Als dat een beetje wil kan ik aan dat grote display beginnen. Als het niet lukt (of ik geen zin meer heb) scheelt het weer 30 euro voor dat grote display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Koop anders een (kloon) starters kitje, dan heb je een breadboard en wat onderdelen. Dan kan je net even wat meer doen dan de onboard led laten knipperen.

• koelkast
  • Niet online
[...]

Mwa, het hele internet staat vol met de begrippencombi 'easy' en 'arduino'. Om mijn post nu direct zo te bestempelen lijkt me niet zo nodig. Weet ik veel of iets gemakkelijk of moeilijk is, heb geen programmeerervaring en moet toch ergens beginnen?

Verwijderd

koelkast schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:02:
[...]

Mwa, het hele internet staat vol met de begrippencombi 'easy' en 'arduino'. Om mijn post nu direct zo te bestempelen lijkt me niet zo nodig. Weet ik veel of iets gemakkelijk of moeilijk is, heb geen programmeerervaring en moet toch ergens beginnen?
* laat maar ook :P

dus jij geeft zelf aan dat je een beginner ben, maar een ander mag je zo niet 'bestempelen' , stel je niet zo aan

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 14:24 ]

• Pizza_Boom
koelkast schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat je wel enige common sense mag hebben dat zoiets groots niet als beginnersproject te bestempelen is. Dit heb je vast niet gevonden door de termen Arduino en easy in 1 google search te zetten. Als je daarop googled, zal je eenvoudigere projecten tegen komen.
En ja, ik ben ook bij blink begonnen. Alleen ik ging daarna al vrij snel door met moeilijkere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Niks mis met ambitie. Jezelf een doel voor ogen nemen is heel belangrijk. Stel je wilt een auto maken maar je hebt nog nooit een voertuig gemaakt. Dat is het slim om het vaarwater enigszins te verkennen met het maken van een fiets, het sleutelen aan een motor, of uitzoeken hoe een electrisch raam werkt... Maar om bij binnenkomst gelijk te vragen of er bouwtekeningen klaar liggen, is, hoe zeg ik dat netjes, managementpraat..

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
SnowDude schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:09:
Het probleem blijft dat spelen met een arduino een combinatie is van software en electronica. Als je een van beide niet beheerst dan is het verre van simpel.
Ik beheers beide een klein beetje en als ik me er toe zet kan ik met behulp van google toch echt een heel eind komen hoor. Je hoeft niet perse iets te beheersen om te kunnen begrijpen hoe het werkt en als je eenmaal begrijpt hoe het werkt kun je zonder het echt te beheersen hele leuke dingen maken.

• Pizza_Boom
Voordat koelkast zich straks niet meer welkom voelt, we willen je graag helpen. Maar zoals ik al zei, ben je zelf in staat om delen van gevonden how-to's te koppelen. Dat vroeg ik niet voor niets, alles dat hij wil bestaat al. Alleen niet persé in die specifieke combinatie, dus dat komt dan op jezelf aan.

• SnowDude
jbhc schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:45:
[...]

Ik beheers beide een klein beetje en als ik me er toe zet kan ik met behulp van google toch echt een heel eind komen hoor. Je hoeft niet perse iets te beheersen om te kunnen begrijpen hoe het werkt en als je eenmaal begrijpt hoe het werkt kun je zonder het echt te beheersen hele leuke dingen maken.
Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Beheersen is in mijn ogen wat anders als specialist ergens in zijn. De basis beheersen is begrijpen hoe iets werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Sorry maar beheersen is niet alleen begrijpen. Als je een taal beheest kun je die ook spreken.

Het voordeel van een arduino is dat er zo verschrikkelijk veel over te vinden is zodat je zonder het echt te beheersen toch hele leuke dingen kunt doen.

Zie het als een formule. Je hoeft niet exact te weten hoe die werkt om hem tie te kunnen passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 14:18

Kek

3flix

jbhc schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 01:22:
Sorry maar beheersen is niet alleen begrijpen. Als je een taal beheest kun je die ook spreken.
beheest? Grinnik :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
jbhc schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 01:22:
Als je een taal beheest kun je die ook spreken.
Zo blijkt maar weer dat je best uit de voeten kunt als je de taal nog niet volledig beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ach, zolang ik nog niet over me taalbeheersing begin dan valt het nog wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
jbhc schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:59:
Ach, zolang ik nog niet over me taalbeheersing begin dan valt het nog wel mee ;)
Me taalbeheersing is best goed, maar 't ken nog wel een stukkie beter nu? >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Okay jongens, nu weer terug op topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Goededag allen,

Ik ben me wat aan het orienteren over Arduino gerelateerde zaken, voor wat hobbyprojectjes, en nou vraag ik me af of een Arduino uno (kloon) van 2,38 EUR ook echt goed kan zijn. Is daar iets over te zeggen. Hebben jullie daar ervaringen mee. Hebben jullie een tip voor een duurdere maar betere versie?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 0% gewijzigd door enigmafan op 20-09-2015 10:23 . Reden: Woord vergeten ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

enigmafan schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:23:
Goededag allen,

Ik ben me wat aan het orienteren over Arduino gerelateerde zaken, voor wat hobbyprojectjes, en nou vraag ik me af of een Arduino uno (kloon) van 2,38 EUR ook echt goed kan zijn. Is daar iets over te zeggen. Hebben jullie daar ervaringen mee. Hebben jullie een tip voor een duurdere maar betere versie?

Bij voorbaat dank.
Mijn kloons werken over het algemeen net zo goed als de originele arduino producten.

Maar omdat het goedkope chinese spullen zijn kan het wel eens anders werken( niet werken..)

Ik koop altijd ook wel wat originele arduino spullen, vooral om arduino te steunen om nieuwe producten en software te maken (R&D is ook niet gratis..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
[...] nou vraag ik me af of een Arduino uno (kloon) van 2,38 EUR ook echt goed kan zijn.
Ik heb een officiele arduino liggen die ik gebruik als ik 'vreemde zaken' tegenkom met een kloon. Ik check dan even of het aan de kloon ligt of aan mijn eigen stommiteit. Meestal doet de kloon prima zijn werk, en ligt het probleem bij mij.

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 16:03
Goededag allen,

Bij voorbaat dank.
Ik vind sommige clones zelfs iets beter dan de originele, die hebben bijvoorbeeld male headers naast de female headers of aansluitingen waar je direct servo's op kan prikken. Er zijn zelfs versies die je kan switchen tussen 5V en 3,3V.
Ik moet toegeven dat ik tot nu toe alleen maar clone arduino's (1x duemilanove, 2x uno en 1 keer mega256)heb gekocht en deze werken allemaal naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb kloontjes en een echte. Bij een van de kloontjes moest ik een druppel tin verwijderen die verkeerd was gevallen en sluiting maakte tussen 2 pootjes. Dat kan gebeuren met Chinese zooi. Maar verder werken ze allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

OK, bedankt voor de reacties, mijn bestelling is er inmiddels uit.

Dat Arduino zelf ook spullen verkoopt wist ik eigenlijk nog niet, maar goed om te weten dat dat zo is. Hoewel ik vind dat het prijsverschil voor een UNO van $24,95 versus een kloon van $2,67 wel heel groot is...

[ Voor 3% gewijzigd door enigmafan op 20-09-2015 20:53 ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
enigmafan schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:52:
mijn bestelling is er inmiddels uit.
Haha, mijn enige "slechte" ervaring met totaal 4 klonen is dat er eentje nooit is geleverd.
(ook niet na veelvuldig contact met de Chinese leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Het enige probleem met sommige goedkope klonen is dat ze geen bootloader hebben en daardoor niet "out of the box" werken.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb een neefje van 11 die graag wat met electronica wil doen. Ik zat zelf te denken aan een Arduino Starters Pack met een breadboard (solderen kan die nog niet) zodat hij wat kan spelen met simpele schakelingen.

Echter heb ik het idee dat de drempel toch nog wat hoog ligt voor me neefje. Zou hij (met hulp van mezelf) met zo een starters kit aan de slag kunnen?

Ik heb hem dit weekend 'logical gates' uitgelegd en dat ging heel goed. Hij is nu nog enthausiaster over electronica geworden.

• Kek

Kek

3flix

Squ1zZy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:28:
Ik heb een neefje van 11 die graag wat met electronica wil doen. Ik zat zelf te denken aan een Arduino Starters Pack met een breadboard (solderen kan die nog niet) zodat hij wat kan spelen met simpele schakelingen.

Echter heb ik het idee dat de drempel toch nog wat hoog ligt voor me neefje. Zou hij (met hulp van mezelf) met zo een starters kit aan de slag kunnen?

Ik heb hem dit weekend 'logical gates' uitgelegd en dat ging heel goed. Hij is nu nog enthausiaster over electronica geworden.
koop dan de clone versie, die is een stuk goedkoper...

• SnowDude
Ik was zelf ook rond die leeftijd toen ik mijn eerste electronica doos kreeg maar dan zonder micro controller:

Afbeeldingslocatie: http://www.juergen-horn.de/erinacom/elektronik/kaesten/electronicx/images/x1000.jpg

Als je zorgt voor een Nederlandstalige handleiding met plaatjes en uitleg van de componenten dat gaat dat vast wel goed komen.

• Squ1zZy
  • Niet online
SnowDude schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:42:
Ik was zelf ook rond die leeftijd toen ik mijn eerste electronica doos kreeg maar dan zonder micro controller:

[afbeelding]

Als je zorgt voor een Nederlandstalige handleiding met plaatjes en uitleg van de componenten dat gaat dat vast wel goed komen.
Haha, die had ik ook. Er waren van die metalen klemmetjes die je terug moest buigen omdat ze lam waren... Ook mid 30 dus? ;)

Denk dat ik de starters kit haal:

https://www.kiwi-electron...-kits/arduino-starter-kit

Ik wil wel gewoon origineel spul als het kan.

• Pizza_Boom
Squ1zZy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:28:

Grotendeels offtopic, maar mijn neefje is 9 en die vindt elektronica ook fantastisch. Althans, dat idee krijg ik nu. Verlengsnoeren met schakelaars aan zijn lampen en dan zelf een disco maken.

Hoe pikt jouw neefje het op en hoe is zijn voorkennis met elektronica. Doen pa en ma er thuis wel eens wat mee, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:35:
[...]
Grotendeels offtopic, maar mijn neefje is 9 en die vindt elektronica ook fantastisch. Althans, dat idee krijg ik nu. Verlengsnoeren met schakelaars aan zijn lampen en dan zelf een disco maken.

Hoe pikt jouw neefje het op en hoe is zijn voorkennis met elektronica. Doen pa en ma er thuis wel eens wat mee, etc?
Ik DM je wel even. Anders is het misschien te offtopic inderdaad.

• SnowDude
Squ1zZy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:45:
[...]

Haha, die had ik ook. Er waren van die metalen klemmetjes die je terug moest buigen omdat ze lam waren... Ook mid 30 dus? ;)
Bouwjaar 1977, ik durf niet meer uit te rekenen hoe oud ik ben :+

Die klemmetjes waren inderdaad vaak lam inderdaad. Ik kan me ook nog herinneren dat die AM tuner ook amper in was te stellen. Ik zal eens aan mijn ouders vragen of die doos nog ergens op zolder ligt.

• Squ1zZy
  • Niet online
SnowDude schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:02:
[...]
Bouwjaar 1977, ik durf niet meer uit te rekenen hoe oud ik ben :+

Die klemmetjes waren inderdaad vaak lam inderdaad. Ik kan me ook nog herinneren dat die AM tuner ook amper in was te stellen. Ik zal eens aan mijn ouders vragen of die doos nog ergens op zolder ligt.
Die AM tuner moest je instellen met een schroevendraaier inderdaad. Daar luisterde ik altijd piraten mee. Gingen wel vaak stuk (werden lam).

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

Squ1zZy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:45:
[...]
Denk dat ik de starters kit haal:

https://www.kiwi-electron...-kits/arduino-starter-kit

Ik wil wel gewoon origineel spul als het kan.
Ik vind het (engelstalige) boek dat erbij zit erg goed, iets van 15 voor kinderen leuke experimenten die prima uitgelegd worden. Geen basis kennis nodig.

We do what we must because we can.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SnowDude schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:42:

[afbeelding]

Ik ben ook met Kosmos 'begonnen'! Volgens mij wel een ietsje latere versie en de X2000 geloof ik?

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:26
ResuCigam schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:31:
[...]

Ik vind het (engelstalige) boek dat erbij zit erg goed, iets van 15 voor kinderen leuke experimenten die prima uitgelegd worden. Geen basis kennis nodig.
Kijk hier eens: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=192515.0. :|

• SnowDude
De X2000 was inderdaad wat meer uitgebreid. De voorbeelden van de 2000 stonden wel in mijn boekje en daar zat ik altijd jaloers naar te kijken. Ik heb achteraf wel veel basis kennis van electronica opgedaan met de uitleg in het boekje van die set, hoewel ik in het begin de voorbeelden blind nabouwde zonder echt te begrijpen wat er gebeurde.

Even een praktische vraag, ik zoek kabels en connectoren om een i2c bus door te verbinden.:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Do286AQD5IXRT3vvoaRk5YHO/full.jpg

Ik zat er aan te denken om een PCA9605 te gebruiken en dan gewoon RJ45 connectoren te gebruiken met standaard ethernet kabels. Heeft iemand ervaring hier mee?

Afbeeldingslocatie: http://d3i5bpxkxvwmz.cloudfront.net/cached/eeweb/images/thumbs/500/8ccfe62fcc8711006b982491d47c182e_Driving-I2C-bus-signals-over-twisted-pair-cables-with-PCA9605-image1-1352741357.PNG

• Raven
  • Niet online
SnowDude schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:10:
Even een praktische vraag, ik zoek kabels en connectoren om een i2c bus door te verbinden.:
Het staat hier op de planning om daar naar te kijken, maar dan met de P82B715.

De losse componenten die ik hier al heb liggen wil ik op dezelfde manier als http://www.horter.de/shop...board--4260404260639.html aan elkaar knopen op gaatjesprint. Als kabel ga ik een standaard (connectorloze) CAT5e UTP kabel gebruiken en ga het op de volgende manier proberen aan te sluiten:
- aderpaar 1: V+
- aderpaar 2: Ground
- aderpaar 3: SDA+ground
- aderpaar 4: SCL+ground

Alleen heb ik geen female RJ45 connectors, dus ik hang alles aan pcb-schroefterminals.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 24-09-2015 15:10 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmmm, ik snap steeds minder van die Micro's. Vanmiddag leek er eentje bricked, deed helemaal niets meer behalve een willekeurige LED laten knipperen. USB ASP net te voorschijn getoverd, nog 1x proberen. Dat werd 3x resetten en toen liet ie zich opeens weer gewoon bewerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:16:
Hmmm, ik snap steeds minder van die Micro's. Vanmiddag leek er eentje bricked, deed helemaal niets meer behalve een willekeurige LED laten knipperen. USB ASP net te voorschijn getoverd, nog 1x proberen. Dat werd 3x resetten en toen liet ie zich opeens weer gewoon bewerken...
kan dat door een slechte batch arduino's, of doe je bijzondere dingen in je sketch of met je hardware? Is je spanning wel schoon (bijvoorbeeld hoge stroompieken of magnetische velden). Zelf heb ik namelijk geen problemen, behalve dat ik erachter kwam dat mijn monitor de oorzaak was dat ik mijn headtracker niet stabiel kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:46:
[...]

kan dat door een slechte batch arduino's, of doe je bijzondere dingen in je sketch of met je hardware? Is je spanning wel schoon (bijvoorbeeld hoge stroompieken of magnetische velden). Zelf heb ik namelijk geen problemen, behalve dat ik erachter kwam dat mijn monitor de oorzaak was dat ik mijn headtracker niet stabiel kreeg...
Dit is een kloon (in Micro vorm), Alice heeft altijd wel goed spul, maar nu wil die weer niet. Waarschijnlijk een laatste stuiptrekking. Eens zoeken dus hoe ik met de USBASP moet werken en dan het zooitje eens even aankoppelen, als ik mijn fem-fem draadjes gevonden heb.
Pagina: 1 ... 78 ... 96 Laatste