| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Dus je had de gnd en 5v met elkaar verbonden? Dat is niet de manier, alleen GND aan elkaar en VCC apart houden, zijn wel manieren om voedingen aan elkaar te koppelen maar dat laten we even buiten beschouwing wat dat is niet van toepassing, gewoon relais apart voeden van het signaal (optocouplers) circuit.Promy schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 16:10:
@mad_max234: tnx voor de reply. Ik had het relais inderdaad al apart gevoed zoals jij beschrijft. Ik had de arduino gevoed door de usb aan te sluiten EN op de 5V pin (en gnd) een usb voeding aan te sluiten( van een telefoon). Zo was het niet stabiel.
Nog eens wat verder wachten of de huidige setup stabiel is (ging mis na een 20tal uur...)
Dit het het schema van dat bordje, normaal zit er jumper tussen VCC en JD-VCC, zodat relais via 5v pin doorverbonden zijn en ze dus gevoed worden voor de 5v pin van de 10p header. Als je de jumper eraf haalt dan kan je via JD-VCC het circuit voeden.

In tegenstelling wat ik dus eerst zei dat je externe voeding op VCC moest aansluiten dat is fout, moet dus op JD-VCC! Komt omdat ik het schema er niet bij heb gepakt, dan ga je fouten maken.
Edit/
Zie 2mA sink staan in plaatje, heeft 1K weerstand dat moet wel in die range zijn. Dat is dus wat de arduino per poort te verduren krijg, dat kan nooit probleem geven. Moet het denk ik dus zoeken in aansluiten of capaciteit van je voeding.
Maar afgaan op je laatste post denk ik dat je de verkeerd pin heb gekozen om externe voeding op aan te sluiten. Want als het de capaciteit zou zijn van de externe voeding bij inschakelen van de relais zou de arduino nooit problemen mee moeten krijgen, al zou de externe voeding helemaal inzakken door het inschakelen van de relais, dan nog zal de voeding van de arduino nergens last van hebben en zal de arduino gewoon doordraaien.
Had tijd terug dat plaatje voor iemand anders al van wat uitleg voorzien, stond nog in mijn dropbox, schoot me ineens te binnen.

5v aqua comp is in jou geval 5v arduino.
Gele is stroomkring van de arduino, mag je met usb voeden geen probleem, die loopt van 5v arduino naar input pin van de arduino, dan naar gnd en terug naar de usb, kring gesloten.
Blauw gaat stromen als arduino input laag gaat, dan zal led gaan branden in de optocoupler die transistor inschakel in de optocoupler, die vervolgens Q1 inschakelt, en loopt dan naar gnd en terug naar externe voeding.
Rood gaat dan stromen die dus de inschakel stroom moet leveren, die loopt door de spoel van de relais heen vervolgens word de relais ingeschakeld en gaat dan door Q1 weer terug naar externe voeding via GND.
GND van externe voeding als arduino moeten aan elkaar uiteraard.
[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2015 20:02 ]
Of je koopt Leonardo/pro micro kloons, heb je dat probleem ook nietRobV schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:48:
Ik kreeg vanmiddag mijn 2x China El Cheapo Arduino boardjes binnen, en ja hoor. Fake FTDI. En dus niet werken op mijn Mac. Gelukkig is dit inmiddels een bekend probleem, en na het downloaden van een dubieuze driver werkt het gelukkig weer. Volgende keer koop ik gewoon officiele Arduino's!
Alhier de fix op het Arduino forum.
Als je iets van eBay haalt en er staat op dat er een ftdi in zit, kun je er donder op zeggen dat het een counterfeit is. Gelukkig zijn er ook zat aanbieders die overgestapt zijn naar genuine cheapass Chinese chipjes.
[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 07-02-2015 21:12 ]
Volgende keer even opletten met bestellen dus
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
Wellicht is het beter om arduino nano met CH340 erop te kopen, die zijn van zichzelf al goedkoop en worden niet nagemaakt. CH340 heeft volgens mijn geen problemen, heb wel eens usb->serial printje gehad met ch340 erop. PL2303 zijn wel wat problemen mee, die zou ik wel beetje mijden, op sommige pc geven ze problemen bij andere niet.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2015 11:01 ]
en blijkbaar zijn alle usb apparaten dan gerest... (en gestart met die pl2303hx)
[ Voor 14% gewijzigd door Promy op 08-02-2015 16:26 ]
Heb de 9axis 9DOF sensor al besteld, net ook de Arduino pro mini erbij besteld.
Lijkt lekkerder te werken dan de TrackIR van 170 euro
kon het niet laten voor €10
http://edtracker.org.uk/
Ik wou ook kijken of ik met dat GY 85 bordje iets kon maken, maar na het solderen van de header zijn de 3.3V en de G_int nu verbonden met de ground
Mechwarrior Online: Flapdrol
de arduino kan opzichzelf rechtstreeks een stappenmotor aansturen met 4 touwtjes. de "stepper" functie it standaard in de library.
weet iemand het voordeel van een appart stepper/servo shield?
https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Stepper.html
wel geen arduino maar teensy, zie ook geen losse driver of zit die daar geintegreerd op de motor?
Op de foto zie ik al onmiddellijk enkele transistors staan, de motor wordt dus niet gevoed rechtstreeks uit de teensy maar via die transistorenWhiskeyjack schreef op zondag 15 februari 2015 @ 23:48:
ok dat dacht ik eerst ook maar vond deze linke
https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Stepper.html
wel geen arduino maar teensy, zie ook geen losse driver of zit die daar geintegreerd op de motor?

Een erg krachtige sturing zal dit niet zijn aangezien die transistoren niet veel stroom kunnen schakelen. De beste resultaten behaal je trouwens met choppering aangezien de hogere stuurspanning zorgt voor meer koppel. Nadeel is een complexere sturing maar daarvoor zijn er tegenwoordig genoeg intelligente drivers te vinden.
Maar voor eenvoudige toepassing of om wat te experimenteren is de schakeling met transistoren niet slecht. En goedkoop!
[ Voor 68% gewijzigd door D-Three op 16-02-2015 08:06 ]
Ik ben nu een tijdje met een arduino in de weer omdat ik voor mijn hobby (simracing) een button box wil maken, een soort controlepaneel om allerlei functies aan toe te kennen om tijdens het rijden te bedienen.
Eerder heb ik met een arduino uno en 6 TM1638 units (8-digit 7 segment) een shift light indicator gemaakt, met allerlei informatie tijdens het rijden en dat smaakte naar meer om aan mijn hobby toe te voegen.
Zie YouTube: Iracing arduino display 6 units.
Goed, terug naar een button box.....
Ik wil met begulp van unojoy (https://code.google.com/p/unojoy/) een arduino uno dmv atmel flip flashen, maar loop tegen een aantal problemen aan.
De code van unojoy lukt gewoon prima, en krijg ook interactie met de aangesloten knoppen of rotary encoders. hiervoor zit een tooltje erbij om te zien wat je aangesloten hebt en hoe dit met PC of PS3 communiceert.
Het probleem zit bij mij bij het flashen met atmel flip, dit werkt om te beginnen niet op WIN8.1 (compatibiliteitsproblemen)
Om dit te omzeilen heb ik een virtuele omgeving met WINXP (WIN7 ga ik evt ook nog proberen) opgezet, en dit werkt.
Echter; om de chip te flashen moet ik de arduino in DFU modus zetten.
Ook dit lukt, maar hij wordt dan niet meer herkend door de virtuele machine alszijnde arduino in DFU modus.
Dit flashen is nodig om de arduino herkend te laten worden alszijnde een HID (universele) joystick
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de virtuele machine de arduino herkend als deze in DFU modus is?
Overigens is het een DX arduino, die het verder wel 100% doet.
In DFU krijgt hij waarschijnlijk een ander pid en vid en je virtuele omgeving is niet ingesteld die door te verbinden.
Ik moet wel toegeven dat mijn kennis van arduino niet verder reikt dan deze 2 projecten. Maar mijn probleem ligt niet bij het boardje
[ Voor 12% gewijzigd door Gruwel84 op 17-02-2015 08:43 ]
Je wilt dus de ATmega16U2 (of ATmega8U2) flashen? Want DFU werkt alleen met atmega met ingebouwde USB, atmega328p heeft dat niet.
Wat je moet doen om in DFU bootloader te starten is pin(verschilt per serie) laag trekken vervolgens de chip te resetten, dan zal de chip in bootloader mode gaan. Uno zou daar al een aansluitingen voor moeten hebben waar je header op kan solderen. plaatje
Dan behoord de pc de usb te herkennen, zal iets van "atmel DFU" komen te staan in device manager.
Daarna moet je naar flip map om handmatig de drivers te installeren, kies de juiste juiste OS, 32bit of 64bit.
In DFU mode zetten lukt wel, maar het herkennen is het probleem in de virtuele omgeving.mad_max234 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:48:
Flip werkt onder win8 bij mij prima, heb dat uitgebreid getest, gebruik flip bij aantal projecten, heb verder ook geen klachten gehad dat niet werkte onder win8.1 Misschien java er niet opstaan of verkeerde versie van flip gepakt.
Overigens Flip 3.4.7 voor windows (incl WIN8) nogmaals geinstalleerd op win8.1 met de nieuwste 64bit versie van JRE.
Dit gebeurt er dan:
https://www.dropbox.com/s...02-17%2020.57.50.png?dl=0
Enig idee wat er fout gaat?
In de virtuele omgeving werkt het allemaal meteen.
Ik ga ook nog wel eens testen in een WIN7 virtuele omgeving.
Batchisp werkt wellicht wel gewoon, dat is onderdeel van flip. Of wat Springuin voorsloeg, dat is volgens mijn andere GUI voor flip api.
Ik zou niet weten wat error2 is, weet niet eens zeker van wie die foutmelding afkomt, van cmd, java, windows, etc?
MSDN: System Error Codes (0-499) (Windows)
ERROR_FILE_NOT_FOUND
2 (0x2)
The system cannot find the file specified.
Voor wat betreft alternatieve software, er zit bij unojoy een .bat bestand dat een script of iets dergelijks uitvoert in FLIP. Normaliter zou je op het .bat bestand klikken en wordt de actie voor je uitgevoerd (arduino naar HID)
Ik ben dus denk ik afhankelijk van flip, omdat ik er zelf nou ook weer niet zo heel veel van weet.
Ik ben iig wel wat wijzer geworden van de door jullie geboden oplossingen. dank hiervoor!
Ik ben een echte beginner op dit gebied en wil hier eens graag mee leren werken.
Heb ook een echte Arduino (uno R3 SMD edition) alle programma's werken gewoon prima op beide Arduino's
Als je echt de goedkoopste zoekt moet je een pro mini nemen, die zijn vanaf een dollar of 2 te koop. Of als je wel USB wilt (wel zo handig natuurlijk), een nano. Die zijn voor onder de 3 dollar te krijgen op eBay.
Ik weet niet of de formfactor van belang is voor je, als je shields wilt gebruiken is een fullsize arduino makkelijker, zo niet is zo'n kleintje juist veel makkelijker voor op een breadboard.
Maar persoonlijk zou ik zeggen ga voor een Leonardo-kloon (of een pro micro). Die zijn net ff wat krachtiger. En of je nou 4 of 7 dollar uitgeeft zal je toch (hopelijk) ook niet heel lang wakker van hoeven liggen.
Niet heel erg rocket science maar ik loop toch vast.
Want zoals ik het nu doe, met delay(10000) (iets moet 10 seconden aan blijven), kan ik de andere dingen niet aankrijgen doordat hij 10 seconden gaat zitten wachten.
Wat zou ik in plaats van delay kunnen gebruiken?
Kan zo 1 2 3 niets vinden er over, en al helemaal niet in begruipelijke taal.
http://playground.arduino.cc/Code/AvoidDelay heb je hier wat aan?ProAce schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:09:
Ik ben bezig met een systeempje waarbij je op een knopje drukt en er dan iets aan gaat.
Want zoals ik het nu doe, met delay(10000) (iets moet 10 seconden aan blijven), kan ik de andere dingen niet aankrijgen doordat hij 10 seconden gaat zitten wachten.
Zag die inderdaad ook toen ik eht net gepost had, nu alleen nog snappen hoe de code werkt.Djesse8999 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:11:
[...]
http://playground.arduino.cc/Code/AvoidDelay heb je hier wat aan?
Thanx, kan ik in ieder geval verder.
http://arduino.cc/en/Tutorial/BlinkWithoutDelayProAce schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:09:
Ik ben bezig met een systeempje waarbij je op een knopje drukt en er dan iets aan gaat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| const int button1 = 2; const int led1 = 8; unsigned long Timer1; void setup() { pinMode(led1, OUTPUT); pinMode(button1, INPUT); } void loop(){ if digitalRead(button1)== HIGH { Timer1= millis() , digitalWrite(led1, HIGH); } if millis()-Timer1 >= 10000UL{ digitalWrite(led1,LOW); } } |
maar krijg de volgende foutmeldingen:
1
2
3
| Blink.ino: In function 'void loop()': Blink:15: error: expected `(' before 'digitalRead' Blink:17: error: expected `(' before 'millis' |
Daar horen toch helemaal geen '(' voor?
Plaats digitalRead(button1)== HIGH en millis()-Timer1 >= 10000UL tussen haakjes en het zou moeten werken.ProAce schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:28:
code:
1 2 3 4 5 6 7 if digitalRead(button1)== HIGH { Timer1= millis() , digitalWrite(led1, HIGH); } if millis()-Timer1 >= 10000UL{ digitalWrite(led1,LOW); } }
[ Voor 35% gewijzigd door walletje-w op 22-02-2015 22:33 . Reden: Edit Spuit11 ]
[edit] Het werkt nu, alleen gaan beide leds aan
[ Voor 31% gewijzigd door ProAce op 22-02-2015 22:39 ]
Hoe heb je ze aangesloten? En wat is je volledige code nu?ProAce schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:33:
Okee bedankt, toch maar weer opnieuw bij de basics beginnen, toch te lang geleden
[edit] Het werkt nu, alleen gaan beide leds aan, morgen weer een dag.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| const int button1 = 2; const int button2 = 4; const int ledRed = 8; const int ledGreen = 10; unsigned long Timer1; unsigned long Timer2; void setup() { pinMode(ledRed, OUTPUT); pinMode(ledGreen, OUTPUT); pinMode(button1, INPUT); pinMode(button2, INPUT); } void loop(){ if (digitalRead(button1)== HIGH) { Timer1= millis(); digitalWrite(ledRed, HIGH); } if (digitalRead(button2)==HIGH) { Timer2= millis(); digitalWrite(ledGreen,HIGH); } if (millis()-Timer1 >= 2000UL){ digitalWrite(ledRed,LOW); } if (millis()-Timer2 >= 2000UL){ digitalWrite(ledGreen,LOW); } } |
Schema komt eraan.
Dus even dit toevoegen:
digitalWrite(ledRed,LOW);
digitalWrite(ledGreen,LOW);
Je kan dat ook even veranderen in
digitalWrite(ledRed,HIGH);
digitalWrite(ledGreen,LOW);
Als dan nog beide leds aangaan zonder een knop in te drukken dan weet je dat er wat fout gaat in je schema
[ Voor 35% gewijzigd door SnowDude op 23-02-2015 10:49 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Dit is het schema.
Snap niet helemaal wat je met init routine bedoeld.
Als je bedoelt in "setup ()" dan maakt dit geen verschil.
En het probleem is juist dat als ik op 1 van de 2 knoppen druk beide leds aangaan, niet dat ze constant aanstaan.
[ Voor 23% gewijzigd door ProAce op 23-02-2015 10:56 ]
Dat kan kloppen, je hebt ook allebei de knoppen aan elkaar verbonden.ProAce schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:55:
[afbeelding]
Dit is het schema.
Snap niet helemaal wat je met init routine bedoeld.
Als je bedoelt in "setup ()" dan maakt dit geen verschil.
En het probleem is juist dat als ik op 1 van de 2 knoppen druk beide leds aangaan, niet dat ze constant aanstaan.
d'oh, nu zie ik het ookmcDavid schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:59:
[...]
Dat kan kloppen, je hebt ook allebei de knoppen aan elkaar verbonden.

Daar komen straks transistoren te zitten, was alleen even een test opstelling die nu niet meer nodig is.mcDavid schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:05:
Als je toch bezig bent, voeg gelijk even twee voorschakelweerstanden toe aan je LED's voordat je de boel frituurt.
Maar die pinnen op het plaatje, moet je die er zelf nog in solderen, of wat is dat preciesDjesse8999 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:20:
Heb zelf deze gekocht, werkt prima.
Heb ook een echte Arduino (uno R3 SMD edition) alle programma's werken gewoon prima op beide Arduino's
Nogmaals ben echt een beginner en zou me nog niet durven wagen aan het solderen ervan, aangezien mijn soldeerbout ruk is
Iemand nog een tip voor een goede en goedkope soldeerbout?
[ Voor 55% gewijzigd door BJR98 op 23-02-2015 16:51 ]
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item3f2403d1b0
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item233a63ea6c
http://www.ebay.com/itm/G...ain_0&hash=item2c976ca1f9
net gemaakt: samen $7
[YouTube: http://youtu.be/8KYzuAgTHrE]
sorry voor de out-of-focus
bij sparkfun of adafruit was ik $40 kwijt geweest.
[ Voor 13% gewijzigd door RobV op 23-02-2015 17:19 ]
Ik heb deze Velleman bout laatst voor nog geen 20 tientjes gekocht bij riton in heemstede.BJR98 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:15:
Het is niet dat ik niet durft te solderen, maar dat mijn huidige gewoon te slecht is om precies te werk te gaan.
Iemand nog een tip voor een goede en goedkope soldeerbout?
http://www.velleman.eu/products/view/?id=385738

Die middelste gebruikt ook weer de (niet standaard) CH340g als USB/serial converter. Voor de rest zal het weinig uitmaken idd. Sommige kloons voegen soms wat extra functionaliteit toe of zo, maar dat lijkt me hier niet het geval.BJR98 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:05:
Ik wil een arduino mega kopen, maar zit er eigenlijk nog een verschil tussen deze 3 of is het enige verschil de kleur van het pcb. Of raden jullie mij een imitatie arduino af.
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item3f2403d1b0
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item233a63ea6c
http://www.ebay.com/itm/G...ain_0&hash=item2c976ca1f9
Nice! Bi-directionele level converter? Ik kan me nog herinneren dat ik dagen aan 't zoeken was waarom dat schermpje het bij mij niet deed op 5v. Backlight vond 12v ook niet zo grappig :xRobV schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:18:
Niks mis met ebay Arduino clones:
[video]
Wat ben je er mee van plan?
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Geen idee... Ik zit wel te denken aan een bewatering voor mijn kruidentuintje maar dan is zon display ietwat overkill.C.44 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 01:21:
[...]
Nice! Bi-directionele level converter? Ik kan me nog herinneren dat ik dagen aan 't zoeken was waarom dat schermpje het bij mij niet deed op 5v. Backlight vond 12v ook niet zo grappig :x
Wat ben je er mee van plan?
Ik koop mijn spullen meestal hier.BJR98 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:05:
Ik wil een arduino mega kopen, maar zit er eigenlijk nog een verschil tussen deze 3 of is het enige verschil de kleur van het pcb. Of raden jullie mij een imitatie arduino af.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Goed om te weten als ik snel iets nodig heb. Dank je.ProAce schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:20:
Ik heb goede ervaring met de volgende shop, gewoon in NL dus snel in huis: http://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=common/home
Wat voor voorschakel weerstand zou jij dan plaatsen?RobV schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:11:
Dan zou ik nog voorschakelweerstanden voor je torretjes zetten
Ik gebruik TIP31C's.
Kan hier namelijk niks over vinden (google skillz zijn niet zo heel hoog).
After almost two years “in the making” we’re thrilled to announce the availability of the Arduino IDE 1.6.0. The latest version of the development environment used by millions of people across the globe brings about a lot of improvements.
Since the day we started developing the first 1.5 version we have received a lot of feedback, suggestions and contributions from our vibrant community and we would like to thank you all for your passion and good will: thank you everyone, you rock! :-)
We are glad to say that 1.6.0 includes a lot of new features. Here is a not so brief list of them:
- Support for multiple platforms
- Boards are detected and listed on “ports list” menu together with the serial port
- Drivers and IDE are now signed for Windows and MacOSX
- Improved speed of build process
- Autosave when compiling/uploading sketch
- A lot of improvements of the serial monitor (faster, backed by modern JSSC serial library instead of old RXTX)
- Find/replace over multiple tabs
- Improved lots of Arduino API libraries (String, Serial, Print, etc.)
- Tools & toolchains upgrades (avr-gcc, arm-gcc, avrdude, bossac)
- Command line interface
- IDE reports both sketch size and static RAM usage
- Editor shows line numbers
- Scrollable menus when many entries are listed
- Upload via network (Yún)
- HardwareSerial has been improved
- USB has got some stability and performance improvements
- SPI library now supports “transactions” for better interoperability when using multiple SPI devices at the same time
- Better support to 3rd party hardware vendors with configuration files (platform.txt and boards.txt)
- Submenus with board configuration can now be defined
- Fix for upload problems on Leonardo, Micro and Yún.
- Libraries bundled with Arduino have been improved and bugfixed, in particular: Bridge, TFT, Ethernet, Robot_Control, SoftwareSerial, GSM
- A lot of minor bugs of the user interface have been fixed
There is still lots of room for improvement, of course. Don’t forget to report any issue you find, either on Github or on the Arduino forum: your help is very much appreciated. It doesn’t matter if you are not a tech specialist: every feedback adds value.
We are already working on release 1.6.1, with some very cool features we will announce in the coming weeks.
The IDE is available from the newly redesigned Download page.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Geeft niet.. Dat gebeurt mij ook zo vaak. Ik moet zeggen, nadat ik mijn libraries en mijn boards.txt opnieuw heb ingericht ben ik er erg over te spreken.
In other news: zojuist 2 uur van mijn tijd verspilt aan een onbetrouwbaar breadboard. Die is dus gelijk op de stapel 'recycling' geplaatst, want ik heb dus geen zin om daar nog eens tegenaan te lopen. Tja, niet alles uit China is betrouwbaar blijkt maar weer (hoewel ik er erg fan van ben, want dan blijft het voor mij betaalbaar).
Ik had mijn CD4050 ic's binnengekregen en wilde de bi-directional level converter vervangen. Ik kreeg de handel niet lekker draaiend, dus was het een goed moment om de Rigol DS1054Z eens aan te sluiten om te kijken wat er eigenlijk aan de hand was. Ik denk dat ik het apparaat nu een beetje begin te begrijpen!
Ik probeer een timerfunktie te maken voor een projectje maar loop tegen het volgende aan:
Als ik een berekening uitvoer met een "unsigned long"en een "int" en er is een negatieve uitkomst dan wordt deze positief. Weet iemand hoe ik dit oplos?
Klein stukje voorbeeldcode:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| unsigned long currentTime; int timeMinus = 500; void setup() { Serial.begin(9600); } void loop() { currentTime = millis(); Serial.println(currentTime - timeMinus); } |
De oplossing die ik zelf heb gevonden is om de berekening eerst met een int uit te voeren maar dit lijkt mij nogal een smerige oplossing.
Ik ga er vanuit (correct me if I'm wrong) dat de uitkomst van je berekeningjbhc schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:34:
Ik ben een behoorlijke noob in de arduino wereld en ben er gisteravond mee aan het stoeien geweest.
Ik probeer een timerfunktie te maken voor een projectje maar loop tegen het volgende aan:
Als ik een berekening uitvoer met een "unsigned long"en een "int" en er is een negatieve uitkomst dan wordt deze positief. Weet iemand hoe ik dit oplos?
Klein stukje voorbeeldcode:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 unsigned long currentTime; int timeMinus = 500; void setup() { Serial.begin(9600); } void loop() { currentTime = millis(); Serial.println(currentTime - timeMinus); }
De oplossing die ik zelf heb gevonden is om de berekening eerst met een int uit te voeren maar dit lijkt mij nogal een smerige oplossing.
1
| currentTime - timeMinus |
Een unsigned long (letterlijk: lang getal zonder teken) kan alleen een waarde groter dan nul hebben, omdat hij dus geen minus-teken kent. Dit type wordt vaak gebruikt om millis() in op te slaan, omdat je zo effectief dubbel zo lang door kan tellen, en millis() nooit een negatieve waarde geeft. Daar waar een long waardes van -2.147.483.647 tot 2.147.483.647 kan opslaan, kun je in een unsigned long waardes van 0 tot 4.294.967.295 kwijt.
Om je berekening goed te laten gaan, zou ik van currentTime een 'normale' long te maken. Dus voor je setup()-functie:
1
| long currentTime; |
Hierdoor wordt de uitkomst van je berekening niet gelijk van een unsigned type.
Ik hoop dat dit je helpt!
Mijn hele code zit vol met if statements en vrij lange wachttijden maar omdat de millis() waarde fictief altijd bizar hoog is (door de lange wachttijen) zijn al mijn if statements direct waar :x
Ik heb nu gevonden dat als ik de berekening als volt uit laat voeren:
1
| Serial.println((int)currentTime - timeMinus); |
De waarde gewoon negatief uitvalt. Misschien is long wel beter omdat ik nu misschien tegen de beperking van een int aan ga lopen qua waarde. Ik ga eens even kijken of dat werkt.
/edit:
1
| Serial.println((long)currentTime - timeMinus); |
Deze code werkt ook en geeft mij een wat beter gevoel
/edit2:
1
| long currentTime; |
Geef inderdaad het zelfde effect. Die oplossing ga ik dan ook kiezen want dat scheelt me een hoop code aanpassen. Verder gaat het ook geen problemen opleveren want het wordt de besturing van een badkamerventilator en die zal nooit langer dan een paar uur aan staan.
Even een kleine sidenite; Ik vind Arduino een geweldig platform
[ Voor 28% gewijzigd door jbhc op 25-02-2015 21:35 ]
/edit:jbhc schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:21:
Het probleem zit hem er in dat als de arduino opstart en de millis() relatief laag is de berekening negatief uitkomt en omslaat in een heel hoog positief getal.
Mijn hele code zit vol met if statements en vrij lange wachttijden maar omdat de millis() waarde fictief altijd bizar hoog is (door de lange wachttijen) zijn al mijn if statements direct waar :x
Ik heb nu gevonden dat als ik de berekening als volt uit laat voeren:
code:
1 Serial.println((int)currentTime - timeMinus);
De waarde gewoon negatief uitvalt. Misschien is long wel beter omdat ik nu misschien tegen de beperking van een int aan ga lopen qua waarde. Ik ga eens even kijken of dat werkt.
/edit:
code:
1 Serial.println((long)currentTime - timeMinus);
Deze code werkt ook en geeft mij een wat beter gevoel
/edit2:
code:
1 long currentTime;
Geef inderdaad het zelfde effect. Die oplossing ga ik dan ook kiezen want dat scheelt me een hoop code aanpassen. Verder gaat het ook geen problemen opleveren want het wordt de besturing van een badkamerventilator en die zal nooit langer dan een paar uur aan staan.
Even een kleine sidenite; Ik vind Arduino een geweldig platform
Inderdaad, scheelt je zo een hoop gedoe. Dit casten kon daarnaast fout gaan als jouw unsigned long currentTime een grotere absolute waarde bevat dan een normale long kan bevatten
[ Voor 20% gewijzigd door bjonnie op 25-02-2015 21:39 ]
/edit: snap nu je vraag pas goedjbhc schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:39:
Ik had mijn post al aangepast. Maar wat gebeurt er als millis() een grotere waarde bevat dan een long op kan slaan en je deze in een long probeert te stoppen dat gaat dan toch ook niet goed?
[ Voor 47% gewijzigd door bjonnie op 25-02-2015 21:54 ]
[ Voor 34% gewijzigd door jbhc op 25-02-2015 22:02 ]
if ((currentTime - timeMinus) >= 0) { code }
Jouw oplossing zou wel gaan als ik maar 1 tijdsfunctie zou gebruiken maar mijn eerste wachttijd duurt 2 minuten en die daarna 5. Dan is het in mijn ogen niet zo handig om om de negatieve getallen heen te gaan programmeren want dat maak de leesbaarheid er niet echt beter op.
http://playground.arduino.cc/Code/TimingRollover
Zelf heb ik een class 'timedEvent' gemaakt, ik doe
1
| If( event.hasElapsed(500)) { ... } |
Ik gebruik de Metro lib hier voor: https://github.com/thomasfredericks/Metro-Arduino-WiringRobV schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 06:55:
Volgens mij is dit gewoon een bekend probleem en is de oplossing niet zo moeilijk:
http://playground.arduino.cc/Code/TimingRollover
Zelf heb ik een class 'timedEvent' gemaakt, ik doe
code:
1 If( event.hasElapsed(500)) { ... }
In mijn ogen moet je als je millis() gebruikt altijd controleren of er een rollover is. En of je dit quick&dirty doet met een simpele if, of zoals hierboven heel netjes met een class zal dit je altijd een paar klok tikken kosten, maar voor een arduino op 16MHz is dat heel vaak totaal geen probleem.jbhc schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:31:
Het stukje code wat ik hier neer heb gezet diende puur als voorbeeld van mijn probleem.
Jouw oplossing zou wel gaan als ik maar 1 tijdsfunctie zou gebruiken maar mijn eerste wachttijd duurt 2 minuten en die daarna 5. Dan is het in mijn ogen niet zo handig om om de negatieve getallen heen te gaan programmeren want dat maak de leesbaarheid er niet echt beter op.
Alleen in hele tijdkritische processen waar je die paar kloktikken echt niet kan missen dan zou je het kunnen laten.
De TimedEvent class die ik noemde zit in de 'RobV' libraryA1AD schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:48:
[...]
Ik gebruik de Metro lib hier voor: https://github.com/thomasfredericks/Metro-Arduino-Wiring
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| #include "Arduino.h" /* * timedEvent class * - default timeout is 1 second. Specify timeout with constructor or override with hasElapsed(x) * * - reset(): reset this time * - reset(ULONG): reset trigger and duration * - hasElapsed(): returns true when the event should trigger * - hasElapsed(ULONG): override the timeout * - hasElapsed(ULONG, BOOL): override timeout and specify if the event should reset when triggered */ #ifndef TIMEDEVENT #define TIMEDEVENT struct timedEvent { unsigned long duration; unsigned long lastEvent; bool hasElapsed() { return hasElapsed(duration, true); } timedEvent() { lastEvent = millis(); duration = 1000; } bool hasElapsed(unsigned long t) { return hasElapsed(t, true); } bool hasElapsed(unsigned long t, bool autoReset) { bool elapsed = (millis() - lastEvent) > t; if(elapsed && autoReset) { reset(t); } return elapsed; } void reset() { lastEvent = millis(); } void reset(unsigned long d) { duration = d; reset(); } }; #endif |
Spannend niet, handig welRobV schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:02:
[...]
Overigens is de Metro lib niet zo spannend
Ik lees op internet veel over dat je beter gelijk voor bijvoorbeeld een Rigol DS1054Z kan gaan, maar ik vind 360 euro toch nog wel een hoge prijs om mee te beginnen.
Concept is goed, lijkt erg veel op wat ik ervan gemaakt heb. Neen ik dacht dat de Metro lib meer dan alleen deze functie had, vandaar.
Wat voor een dingen ben je er van plan mee te meten?ronaldlokers schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:50:
Ik wil gaan beginnen met een scope om meer van de werking te leren van alle spulletjes die ik voor mijn Arduino heb. Is een DSO Nano (http://www.seeedstudio.com/depot/DSO-Nano-v3-p-1358.html) iets om mee te beginnen?
Ik lees op internet veel over dat je beter gelijk voor bijvoorbeeld een Rigol DS1054Z kan gaan, maar ik vind 360 euro toch nog wel een hoge prijs om mee te beginnen.
http://www.adafruit.com/product/378
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Als je wel een logic analyzer wil, zou ik gewoon voor een Salea kloon gaan.
Wat dat betreft ben ik nog een complete noob op dat vlak en is het vooral "aankloten", ik heb nog niet echt een specifiek doel voor ogen. Het is meer de interesse voor micro elektronica en hoe het in elkaar steekt
Ben de laatste week vooral bezig geweest met het kijken naar videos van EEVblog en daar word altijd een scope gebruikt om signalen van een microcontroller uit te lezen. Maar ik wil straks ook teardowns kunnen doen van oude apparaten en dan uitvogelen hoe het in zijn werk gaat, zodat ik daar weer wijzer van word.
Een scope is inderdaad handig voor specifieke zaken, en dan voornamelijk repeterende analoge signalen, zoals het meten van de vervorming van een (sinus)golf. Het meten van een PWM signaal is inderdaad prima te doen met een scope, maar ook zeker met een 24MHz analyzer. De standaard PWM frequentie van de arduino is 490 Hz dat betekend dat je met de 24MHz frequentie uit komt op bijna 50000 samples per golf.
Voor digitale signalen is de logic analyzer veel geschikter, doordat je gewoon een log kan maken van een signaal kan je heel makkelijk een digitaal protocol analyzeren.
Dat klopt maar in mijn ogen heb je niet veel aan een 2 kanaals analyzer, ik gebruik er meestal minimaal toch echt een stuk of 4. Vaak zet ik 1 of 2 inputs op een vrije pin van mijn arduino zodat ik een debug puls kan geven. Daarmee kan ik makkelijker alles terug vinden.RobV schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:32:
Tenzij je ren logic analyser in je scope kunt activeren
(Sorry)
Maar toegegeven het is prettiger om op de computer de data te analyseren en de Saleae doet dat prima.
[ Voor 65% gewijzigd door RobV op 26-02-2015 16:03 ]
Ik heb zelf nog een oldschool analoge Philips PM3055 scope staan. En zelfs dat is zwaar overkill voor wat ik er mee doe, maar vooruit
Even rekening houdend dat de logic analyser op de Rigol apart unlocked moet worden: €299 + €136 = €435,- en een officiële Saleae Logic 8 : €149 kom ik uit op 2,9x duurder.SnowDude schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:40:
En is 50 keer duurder dan een 24Mhz analyzer

Wat je ziet:
- Arduino UNO
- DIY shield
- 3x tactile buttons
- Nokia 3310 B/W display
- Onder de display zit een 4050 level shifter om de display data naar 3v3 te klikken.
- Twee spijkers met draadjes. De ene hangt aan GND, de ander aan A0 met een pull-up van 50k.
Ik wacht nog op een 3-6v pompje om de plant te wateren als het niveau te laag komt.
Main loop (ter lering ende vermaeck, het is nog een beetje een rommeltje maar voor een eerste proto kan het er mee door):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
| void loop() { if(screenSaver.hasElapsed(5000)) { digitalWrite(PIN_LCD_LIGHT, HIGH); } // put your main code here, to run repeatedly: if(readSensorEvent.hasElapsed(100)) { long weight = 200; long newValue = analogRead(PIN_MOISTURE_SENSOR); average = ((newValue * weight) + average * (256-weight))/256; if(average < minimumMoistureLevel) { //turn off the pump, we are conducting like crazy here. digitalWrite(PIN_PUMP, LOW); pumpOn = false; } if(average > minimumMoistureLevel + moistureBandwidth) { //turn the pump on, it is getting dry here. digitalWrite(PIN_PUMP, HIGH); pumpOn = true; } } bool up = digitalRead(PIN_BUTTON_UP) == false; bool down = digitalRead(PIN_BUTTON_DOWN) == false; bool select = digitalRead(PIN_BUTTON_SELECT) == false; if(keyUpDebounce.debounce(up)) { enableBacklight(); if(minimumMoistureLevel < 1000) { minimumMoistureLevel += stepsPerAdjustment; Serial.println(minimumMoistureLevel); } else { minimumMoistureLevel = 1000; } } if(keyDownDebounce.debounce(down)) { enableBacklight(); if(minimumMoistureLevel > 100) { minimumMoistureLevel -= stepsPerAdjustment; Serial.println(minimumMoistureLevel); } else { minimumMoistureLevel = 100; } } if(keySelectDebounce.debounce(select)) { enableBacklight(); } display.clearDisplay(); display.setTextColor(BLACK); display.setTextSize(1); display.setCursor(0,0); display.print("Level: "); display.println(average); display.print("Min: "); display.println(minimumMoistureLevel); if(pumpOn) { display.println("Watering..."); } display.display(); delay(10); } |
Verwijderd
- http://hackaday.com/2015/02/25/arduino-v-arduino/
- http://www.heise.de/make/...um-die-Firma-2549653.html
- http://hackaday.com/2015/...rduino-yun-open-hardware/
@ROBV een vocht sensor ?
* update
ik bedoelde eigenlijk deze maar met 2 spijkers kan het ook
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 01:37 ]
Die dingen meten vloeistof niveau (hoe hoog staat het water), voor plantjes wil je de vochtigheidsgraad weten (hoe nat is het).@ROBV een vocht sensor ?
Let op de $2 verzendkosten voor een $1-ding
[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 26-02-2015 22:57 ]
http://www.ebay.com/itm/I...ain_0&hash=item4853999328
Ik wil namelijk via mijn telefoon een RGB ledstrip aan gaan sturen.
Zo fijne website!ProAce schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:20:
Ik heb goede ervaring met de volgende shop, gewoon in NL dus snel in huis: http://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=common/home
Kan iemand mij even kort uitleggen waarom ik nog een weerstand moet gebruiken als ik een RGB ledstrip schakel met een transistor?
[ Voor 41% gewijzigd door alaintje op 27-02-2015 14:53 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Welke onderdelen heb je daarvoor gebruikt (scherm enzo)?RobV schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:18:
Niks mis met ebay Arduino clones:
[video]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dat is geen shield, dat is gewoon een module. Kun je met iedere microcontroller gebruiken. Bedenk wel dat je er ook een bluetooth module bij moet kopen om er wat mee te kunnen.alaintje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:33:
Is dit de juiste shield voor een arduino nano V3.0
http://www.ebay.com/itm/I...ain_0&hash=item4853999328
Ik wil namelijk via mijn telefoon een RGB ledstrip aan gaan sturen.
Omdat je anders, net als wanneer je een LED aan zou sturen, je output pin kortsluit naar ground.[...]
Zo fijne website!
Kan iemand mij even kort uitleggen waarom ik nog een weerstand moet gebruiken als ik een RGB ledstrip schakel met een transistor?
Dit is dus eigenlink wat ik nodig heb:mcDavid schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:18:
[...]
Dat is geen shield, dat is gewoon een module. Kun je met iedere microcontroller gebruiken. Bedenk wel dat je er ook een bluetooth module bij moet kopen om er wat mee te kunnen.
[...]
Omdat je anders, net als wanneer je een LED aan zou sturen, je output pin kortsluit naar ground.
http://m.ebay.com/sch/i.h...hc-05&sqp=bluetooth+hc-05
Ja ik bedoelde geen shield, maar module juist.
Ok bij een led kan ik begrijpen dat je dan oneindig dtroom gaat vragen maar een ledstrip heeft toch zat weerstanden?
Tens sluit ik de ledstrip toch niet aan op de arduino? Of komt dat doordat je de grkund aansluit?
Absoluut relatief, relatief absoluut.