Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik heb bijna het idee dat je crystal snelheid niet klopt. Heb je een 'echte' arduino of een kloon? De crystal zou 16Mhz moeten zijn ieg. En als je blink in laad gaat het ledje dan elke seconde aan en weer uit of gaat dat onregelmatig?

Wat uploaden met de W5100 er nog op betreft, dat zou opzich geen probleem moeten zijn. Zolang de W5100 niet gebruik maakt van pin 0 en 1 that is...

[ Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 11-10-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vuikie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:47:
Ik heb bijna het idee dat je crystal snelheid niet klopt. Heb je een 'echte' arduino of een kloon? De crystal zou 16Mhz moeten zijn ieg. En als je blink in laad gaat het ledje dan elke seconde aan en weer uit of gaat dat onregelmatig?
Her is een originele Uno. En de knipperfrequentie klopt wel ongeveer en is ook constant... Allen faden doet de led niet
Wat uploaden met de W5100 er nog op betreft, dat zou opzich geen probleem moeten zijn. Zolang de W5100 niet gebruik maakt van pin 0 en 1 that is...
Hoe zie ik of pin 1 en 0 gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Faden werkt alleen met bepaalde pinnen, aan welke pin zit de led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Pin 13 dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ah, nee faden zal de led niet doen. De led op de Arduino zit op pin 13 en dat is geen PWM output, dus dan gaat de led uit bij waarde onder de 128 en aan bij waarde boven de 128, zo uit mijn hoofd gezegd. Bij de uno zijn het alleen pinnen met een ~ die PWM kunnen.

Ik vermoed dat de reset niet goed werkt met de W5100 shield erop. Het uploaden naar een Arduino werkt alleen correct als de reset goed werkt. Dus mijn vermoeden gaat die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dik kans dat die network shield via een seriele interface communiceert met de arduino - en dus via pin 0 en 1. Dat kan dan inderdaad problemen opleveren als je tegelijk de seriële monitor gebruikt of sketches wilt uploaden. Hoe je erachter komt? Simpel, specs lezen van je ethernet shield of anders de sporen op de print volgen.

Een Leonardo kan overigens wel de led op pin 13 dimmen. En gebruikt de seriële poort op pin 0 en 1 niet voor communicatie met de computer. Dit zouden voordelen kunnen zijn al zou dat laatste misschien kunnen betekenen dat je een kleine wijziging moet doen in de libraries van de ethernet shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vuikie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:27:
Ah, nee faden zal de led niet doen. De led op de Arduino zit op pin 13 en dat is geen PWM output, dus dan gaat de led uit bij waarde onder de 128 en aan bij waarde boven de 128, zo uit mijn hoofd gezegd. Bij de uno zijn het alleen pinnen met een ~ die PWM kunnen.
Ah OK, dan is het mijn schuld. Ik vond het ook al zo raar dat ik het pin number in de sketch moest aanpassen.
Ik vermoed dat de reset niet goed werkt met de W5100 shield erop. Het uploaden naar een Arduino werkt alleen correct als de reset goed werkt. Dus mijn vermoeden gaat die kant op.
Hmm dit snap ik niet helemaal. Bedoel je dat de ethernetshield eraf moet als ik een sketch upload?
Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, maar als ik dan de boel afkoppel, de shield erop zet en de usb en netwerkkabel aansluit, dan werkt de sketch (ook de voorbeeldsketches) meestal niet. Soms lijkt het of het werkt volgend de serial monitor, omdat er dan wat output is.
Maar die resultaten zijn niet consistent. Vrijwel elke keer krijg ik de melding connection failed. Pingen lukt eigenlijk ook maar zelden.
De keren dat ik wel kon pingen kreeg ik in de serial monitor ook niet de resultaten die ik verwachtte.

Stel ik neem de voorbeeldsketch van de Webclient. Daar wordt een verbinding gemaakt met google.
Als ik een keer geen melding connection failed krijg, dan krijg ik verder ook geen output naar de serial monitor. Volgens de sketch worden de incoming bytes naar de serial port geschreven.

Welke output krijgen jullie daar te zien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 08:36
Is er soms iemand die weet waar ze een rs485 shield verkopen voor op de arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
1e Google hit: https://www.iprototype.nl/products/arduino/shields/RS485

[ Voor 60% gewijzigd door Raven op 12-10-2014 13:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Paling1 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:33:
[...]

Ah OK, dan is het mijn schuld. Ik vond het ook al zo raar dat ik het pin number in de sketch moest aanpassen.

[...]

Hmm dit snap ik niet helemaal. Bedoel je dat de ethernetshield eraf moet als ik een sketch upload?
Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, maar als ik dan de boel afkoppel, de shield erop zet en de usb en netwerkkabel aansluit, dan werkt de sketch (ook de voorbeeldsketches) meestal niet. Soms lijkt het of het werkt volgend de serial monitor, omdat er dan wat output is.
Maar die resultaten zijn niet consistent. Vrijwel elke keer krijg ik de melding connection failed. Pingen lukt eigenlijk ook maar zelden.
De keren dat ik wel kon pingen kreeg ik in de serial monitor ook niet de resultaten die ik verwachtte.

Stel ik neem de voorbeeldsketch van de Webclient. Daar wordt een verbinding gemaakt met google.
Als ik een keer geen melding connection failed krijg, dan krijg ik verder ook geen output naar de serial monitor. Volgens de sketch worden de incoming bytes naar de serial port geschreven.

Welke output krijgen jullie daar te zien dan?
Ah ok, ik dacht te lezen dat je problemen had met het uploaden van de sketch. Sorry, ik heb zelf geen W5100 shield. Ik gebruik zelf een ENC28J60 met de Ethercard library en dat werkt voor mij perfect. De Arduino werkt als een ware webserver waarmee ik via de webpagina dingen aan en uit kan zetten.

mss kan iemand, die een W5100 shield heeft, je hier verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb inmiddels gelezen dat er bij de webclient sketch inderdaad info van de aangeroepen website naar de serialmonitor geschreven moet worden. Bij mij gebeurd dat niet. De paar zeldzame keren dat ik daar wel iets te zien kreeg, was het niet de verwachte output.
Als ik de sketch daarna weer draaide dan was het weer een failed connection.

Ik vrees dat mijn shield gewoon gaar is. Morgen ga ik op mijn werk nog even proberen om netwerkproblemen uit te sluiten en anders maar effe een mailtje naar de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
pak een multimeter erbij en meet je shield effe op kortsluiting / weerstand op de pinnen en tussen de ics die erop zitten. Heel veel chinees spul wat het niet doet is vaak doordat er ergens een sluiting tussen zit. Dit kan je ook met een vergrootglas controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Ik wil 230V detecteren met een Arduino. Nu had ik dat in gedachten door een oude 5V telefoonlader te misbruiken hiervoor. Kan ik dan simpelweg de GND aan de GND van de Arduino knopen, en de +5V van de lader aan een digital input? Of moet daar nog een weerstand o.i.d. tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Dat kan je idd zo oplossen, maar ik zou wel een weerstand tussen de 5 volt en de ingang doen, maar ook een pulldown weerstand, zodat je geen ongewenste voltages op de voeding blijft staan door een ontladende condensator of-zo.
En nettere oplossing is natuurlijk een 230V relais...

@paling1 het kan idd natuurlijk gewoon een defect exemplaar zijn :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Vuikie op 12-10-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wat wil je detecteren? Gewoon de aanwezigheid?
Wat ik een nettere oplossing vindt is om het dan meteen optisch te scheiden. Blaas je iig je lowvoltage deel er niet uit.

H11A4 (of vergelijkbaar) van 25cent en 2 weerstandjes (50k 2W of ergens in die richting) op de 230V kant en je bent klaar. Kan je meteen de frequentie tellen :P

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-10-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

lordprimoz schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:59:
pak een multimeter erbij en meet je shield effe op kortsluiting / weerstand op de pinnen en tussen de ics die erop zitten. Heel veel chinees spul wat het niet doet is vaak doordat er ergens een sluiting tussen zit. Dit kan je ook met een vergrootglas controleren.
Nu je het zegt... Het was me al opgevallen dat er in het middelste smd IC wat soldeer tussen de pootjes te zien is...
Zal morgen nog eens goed kijken... Maar of het veel zin heeft om daar aan te klooien? Dan eerst maar effe de leverancier contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vuikie schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:43:
Dat kan je idd zo oplossen, maar ik zou wel een weerstand tussen de 5 volt en de ingang doen, maar ook een pulldown weerstand, zodat je geen ongewenste voltages op de voeding blijft staan door een ontladende condensator of-zo.
En nettere oplossing is natuurlijk een 230V relais...

@paling1 het kan idd natuurlijk gewoon een defect exemplaar zijn :-)
CrashOverDrive schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:49:
Wat wil je detecteren? Gewoon de aanwezigheid?
Wat ik een nettere oplossing vindt is om het dan meteen optisch te scheiden. Blaas je iig je lowvoltage deel er niet uit.

H11A4 (of vergelijkbaar) van 25cent en 2 weerstandjes (50k 2W of ergens in die richting) op de 230V kant en je bent klaar. Kan je meteen de frequentie tellen :P
Thanks beiden. Ik wil gewoon weten 230V ja/nee. Of het nou 229 of 233V of 49Hz is ofzo boeit niet. Gewoon of het er is of niet :)

Optocouplertje is netter inderdaad, maar wil het gewoon even snel klaar hebben, is maar tijdelijke setup ;)

Wat voor weerstandswaarde ertussen trouwens? 5K ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
5K is wel goed als pulldown(Tussen de 5V en de GND), tussen de 5V en de ingang zou ik iets van 330~220 Ohm doen. Die laatste is puur als als overstroom beveiliging zodat je niet de maximale stroom van jouw'n 5V adapter door je chipje heen jaagt, maar je voltage mag ook niet onder de threshold van de minimale voltage van de ingang vallen. Bij een ATMega328 is dat volgens mij boven de 3V voor een logische 1 en onder de 2 volt voor een logische 0 als de VCC 5V is. Bij 3,3V liggen de waarde net weer iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Paling1 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:51:
Ik vrees dat mijn shield gewoon gaar is. Morgen ga ik op mijn werk nog even proberen om netwerkproblemen uit te sluiten en anders maar effe een mailtje naar de leverancier.
Net effe op mijn werk getest. Helaas ook hier geen verbinding mogelijk.
Denk dus dat ie echt stuk is. ;w
Mailtje naar de leverancier is onderweg. Kijken wanneer ik een nieuwe heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is niet nodig om de ethernetshield te verwijderen tijdens het uploaden van de scetch.

Ik gebruik de ethernetshield W5100 op zowel de uno als de mega.
Met de mega heb ik wel problemen als ik gebruik maak van ethernet in combinatie met de SD card.
Maar omdat er voldoende geheugen aanwezig is in de mega zet ik de webpagina in het flash geheugen.
Dit is ook nog eens veel sneller dan de SD card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Effe een foto van de smd chip op het shield. Lijkt wel alsof er soldeertin tussen de pootjes zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerritsen.mobi/pics/W5100.jpg

Zou dat de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Als ik die foto zo zie, dan zie ik meerdere (al dan niet bewuste?) kortsluitingen. Je zou de datasheet van die chip na kunnen kijken of die pinnen met elkaar verbonden horen te zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
ow... als ik de foto zo bekijk is dit HEEL slordig gesoldeert. Het is zeer aannemelijk dat dit de oorzaak is van de problemen die jij ondervind met deze shield. Ik zou deze gewoon retourneren. Best mogelijk dat de chip beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De kortsluiting bij die pinnen van de Wiznet chip klopt, dat heeft mijn W5100 ook ;) Ik zat ook al te kijken: wtf!? Welke halve gare heeft dat gesoldeerd :p ?

Deze heeft het ook, net als deze

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Raven schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:58:
Als ik die foto zo zie, dan zie ik meerdere (al dan niet bewuste?) kortsluitingen. Je zou de datasheet van die chip na kunnen kijken of die pinnen met elkaar verbonden horen te zijn.
In een productieprint doe je niet aan "bewuste" kortsluitingen. Dat verwerk je in de pcb met traces die de pinnen aan elkaar verbindt.

Wat ik uit de foto kan zien is dat de chip zowiezo niet recht ligt, wat opzich niet uitmaakt, maar dan krijg je wel sneller van deze kortsluitingen.
Ik heb overigens even de datasheet bekeken, en de kortsluitingen zitten tussen ADRR2 en ADDR3, ADDR13 en ADDR14, TEST_MODE0 en TEST_MODE1, DATA4 en DATA3 en DATA2 en DATA1. (zie datasheet pagina 7: http://media.digikey.com/...t%20PDFs/W5100_v1.2.4.pdf)

Voor de adres pinnen zal het misschien niet erg uitmaken(indien ze allemaal aan de ground of de vcc hangen). voor de testmode pinnen ook niet erg als ze allemaal aan de ground hangen. Maar bij die datapinnen krijg gegarandeerd problemen.

Ik zou van dat desoldeerlint nemen en met een bout erovergaan zodat je het overtollige soldeertin verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:15:
De kortsluiting bij die pinnen van de Wiznet chip klopt, dat heeft mijn W5100 ook ;) Ik zat ook al te kijken: wtf!? Welke halve gare heeft dat gesoldeerd :p ?

Deze heeft het ook, net als deze
Die van mij (samenkopen/Niels) heeft dat op 't eerste gezicht niet :? Of het moet met traces gedaan zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat zou kunnen. Mijne komt van eBay, goedkoopste W5100 die ik kon vinden. En werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Volgens deze datasheet zijn inderdaad veel pinnen met elkaar verbonden aan de GND.

http://arduino.cc/en/uplo...t-shield-06-schematic.pdf

Dus misschien klopt het wel, alleen lijkt het me een ranzige manier om met soldeer op te lossen.
Via de printplaat is natuurlijk veel mooier.

Krijg net van de winkel een linkje naar een andere ethernet library die ik moet proberen.
WIZ-Ethernet library.

Ik dacht dat de ondersteuning voor de W5100 al in de standaard ethernet library zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, zit er standaard in als je gewoon de nieuwste Arduino IDE van de site hebt gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Heb ik inderdaad gebruikt. Versie 1.0.6

Ik krijg nu een GitHub linkje, maar ik kan echt geen downloadlink vinden... alleen maar losse files.
En de laatste updates in die files zijn van ruim voor de release van Arduino 1.0.6 zo te zien.

[ Voor 25% gewijzigd door Paling1 op 13-10-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
De W5100 heeft een hele fijne pitch: 0.5mm, als er geen soldermask tussen de pinnen zit en de pinnen met elkaar verbonden zijn op de top layer van de print dan krijg je dit soort bruggen. Hoogstwaarschijnlijk is er niets aan de hand, maar controleren en/of schoonmaken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Paling1 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:32:

Krijg net van de winkel een linkje naar een andere ethernet library die ik moet proberen.
WIZ-Ethernet library.

Ik dacht dat de ondersteuning voor de W5100 al in de standaard ethernet library zat?
Het zou kunnen dat ze bijv. andere pins gebruiken, dan heb je ook een andere library nodig. Zou wel raar zijn echter, meestal maken ze die kloons wel zo dat ze gewoon compatible zijn met veelgebruikte libraries.
Paling1 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:42:
Heb ik inderdaad gebruikt. Versie 1.0.6

Ik krijg nu een GitHub linkje, maar ik kan echt geen downloadlink vinden... alleen maar losse files.
En de laatste updates in die files zijn van ruim voor de release van Arduino 1.0.6 zo te zien.
Rechtsonderin kun je als het goed is een zip downloaden van de hele repo. Da's het makkelijkst als je geen Git geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@mcDavid,

Ik zat echt al een kwartier heen en weer te klikken op die site, en had dat knopje nog niet gezien...
Zip is gedownload. En library is geinstalleerd.
Deze is het: https://github.com/Wiznet/WIZ_Ethernet_Library

En het goede nieuws is dat het nu wel werkt!!
Hoe dat komt? geen idee, maar ik kan in ieder geval weer verder. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
:o
LOL

*edit*

Wat ik dan wel weer interessant vind om te weten is wat er dan anders is aan deze shield tegen over de originele. Moet ik denk ik de libraries maar eens gaan door spitten.

[ Voor 92% gewijzigd door Vuikie op 13-10-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paling1 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:44:
Effe een foto van de smd chip op het shield. Lijkt wel alsof er soldeertin tussen de pootjes zit.

[afbeelding]

Zou dat de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
zou kunnen , maar heb hier dezelfde liggen en die heeft ook een aantal pinnen waar soldeer tussen te zien is :P

oeps spuit 11.. is al opgelost zie ik nu 8)7

*update
ik heb niet je hele verhaal gevolgd, maar deze werkte hier gelijk met dat shieldje
- http://arduino.cc/en/Tutorial/WebClient

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:04:
[...]

zou kunnen , maar heb hier dezelfde liggen en die heeft ook een aantal pinnen waar soldeer tussen te zien is :P

oeps spuit 11.. is al opgelost zie ik nu 8)7
Hmm misschien heb ik te vroeg gejuicht... :'( ;( |:(
Met die andere library heb ik een paar keer de juiste resultaten gehad. Dus ik dacht dat het opgelost was.
Helaas is er op dit moment weer helemaal geen enkel resultaat te halen.
Zelfs met dezelfde sketch die het eerder wel deed.
Ik ik ben er nu echt helemaal klaar mee. Als ik dit niet betrouwbaar aan het werk kan krijgen dan heb ik er helemaal niets aan.
Vuikie schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:46:
:o
LOL

*edit*

Wat ik dan wel weer interessant vind om te weten is wat er dan anders is aan deze shield tegen over de originele. Moet ik denk ik de libraries maar eens gaan door spitten.
Waarom ik die andere library nodig zou hebben snap ik ook niet.
Er zit daar nog wat extra ondersteuning in voor de WIZ5500 en een WIZ5200.
Mijn chippie is gewoon een WIZ5100.

Maar weer een mail richting leverancier. O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 13-10-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ding is gewoon kaduuk, laat ze je een andere opsturen ipv je af te poeieren door je een andere library te laten gebruiken.

Met de standaard library werkt een cheapo W5100 kloon gewoon 24/7 zonder problemen (zie link in m'n signature)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Is er toevallig iemand die ervaring met interrupts heeft? Zojuist eens geprobeerd icm de CNY70 die in de meterkast zit en via een LM393 (die er een 0 of 1 van maakt) aan INT0 hangt.

De Mega reageert op de puls en lijkt te doen wat het moet doen, maar naast de waarde die ie zou moeten uitspugen, komt er een lading rotzooi voorbij: De verwachte waarde (althans, leek te kloppen, lastig te checken), met daaronder een aantal nullen, gevolgd door -4480, weer wat nullen, -4480, nullen, 6498, nullen, -4480, -4480, nullen en -4480.

Dan even geen output tot de volgende puls langskomt.

De code lijkt zo op het eerste gezicht niks mis mee, maar het is voor het eerst dat ik interrupts gebruik, dus er kan wat verkeerd zijn:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zal wel iets simpels zijn, maar ik zie het niet :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kan het zijn dat je interrupt pulse wat bounced waardoor de loop meerdere keren uitgevoerd wordt? Zoek even op software debounce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Misschien kan je ook even kijken met een scoop of logic analyzer op die pin of er inderdaad meerdere pulsen worden verstuurd vlak na elkaar. Als dat namelijk zo is, weet je ook meteen wat je minimale debounce-tijd moet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door alexandersamson op 14-10-2014 19:47 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:39:
Kan het zijn dat je interrupt pulse wat bounced waardoor de loop meerdere keren uitgevoerd wordt? Zoek even op software debounce
Als dat het geval zou zijn, dan zou ik toch niet regelmatig dezelfde getallen (0 en -4480) moeten zien? Overigens wordt die software debounce wel lastig aangezien je dan digitalread moet doen maar dat kan dacht ik niet op een pin dat al als interrupt is ingesteld.
alexandersamson schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:45:
Misschien kan je ook even kijken met een scoop of logic analyzer op die pin of er inderdaad meerdere pulsen worden verstuurd vlak na elkaar
Zo'n luxe scoop heb ik niet :P , oudje uit de 80's, die onthoud bij mijn weten niet voorbij gekomen pulsen.

Er zit overigens ook een LED (via transistor) aan de uitgang van de LM393 en die gaat aan als de CNY70 wat detecteert, die had ik er aan gesoldeerd om de potmeter af te kunnen stellen.... die heeft hopelijk toch geen invloed? De LED gaat zo op het oog alléén op het juiste moment aan, niet tussendoor. Of de false positive moet zo kort zijn dat de LED niet aan gaat.

edit: Debounce code voor interrupt gevonden, morgen maar eens mee spelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 14-10-2014 20:04 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik weet niet wat de snelste pulssnelheid is, maar anders misschien een millis() gebaseerde delay inbouwen die iets korter duurt dan de tijd tussen 2 pulsen op 'topsnelheid' na elke puls en dan nog eens checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso eerst eens gaan kijken wat er precies gebeurd: Print eens de millis() waarde die wordt gelezen. Dat moet je al meer vertellen (en als die juist is, print de duration).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een hele makkelijke/lelijke manier van debounce zou zijn gewoon een delay voor je wattpulse = LOW; te zetten. Als de pulsen zich onder normale omstandigheden niet binnen een paar ms opvolgen, kun je daar prima mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
Geen idee of het wat helpt, maar je kan altijd in het begin van de watt routine de interupt even afzetten, code uitvoeren, en dan terug aanzetten.
Als je dan je code wat optimaliseert (sommige arduino hebben veel meer tijd nodig voor / dan voor * bv) zal je normaal gezien geen pulsen missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik ga morgen denk ik maar eerst even de uitgang van de LM393 aan een gewone digitale pin hangen en die continu laten uitlezen, eens kijken of er inderdaad false positives voorbijkomen. Daarna maar eens debounce code proberen te schrijven, of is er misschien een hardwarematige manier?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Update: ik zie geen false positives als ik de uitgang van de LM393 aan een gewone digitale input hang en die continu laat uitlezen en de waarde naar de Bluetooth module laat sturen. Heb Blueterm gebruikt om de output even te loggen terwijl de Arduino in de meterkast lag. Er komen alleen 1-tjes voorbij op de momenten dat het hoort en tussen de 1-tjes/puls door staat geen 0.

Mogelijk gaat er dus iets met de interrupt pin mis, maar wat :S

edit: Woops, had vorige bericht moeten wijzigen. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 15-10-2014 11:21 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet niet hoe je de boel hebt aangesloten, maar zou je de boel niet net als een normale button moeten ontstoren door de pin continu laag (of hoog, afhankelijk van je setup) te trekken en dan door puls hoog/laag laten worden? Dan kan hij ook niet raar gaan doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
De uitgang van de LM393 hangt met een kabeltje aan de interruptpin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie de groene verbinding, waar de transistor met LED ook aan zit. Daar zit de interruptpin aangesloten.

Overigens heb ik net n.a.v. jouw bericht en http://forum.arduino.cc/index.php?topic=68109.0 de interne pull down (moet namelijk normaal 0 zijn) ingeschakeld, maar heeft 0,0 effect. Nog steeds krijg ik een waarde die goed lijkt te zijn, gevolgd door de nodige nullen en -4480. Daarna een tijdje niks, tot er weer een puls komt en dan gebeurt hetzelfde weer. De weerstanden als pull up instellen levert ook geen verandering op.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 15-10-2014 12:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik loop op het moment tegen een vreemd probleem aan wat ik nog niet heb weten te tackelen, mogelijk heeft iemand hier de oplossing (ik vermoed dat ik ergens overheen blijf kijken).

Voor een audioproject ben ik bezig een audioswitcher te maken om van kanalen te wisselen. Hiervoor heb ik een mooi chipje gevonden wat dit perfect kan afhandelen, namelijk de MAX4571 (http://pdfserv.maximintegrated.com/en/ds/MAX4571-MAX4574.pdf) . Dit is een via I2C aangestuurd IC met 11 ingebouwde schakelaars.

Na wat zoekwerk kwam ik hiervoor sample code tegen en heb deze nu in gebruik in combinatie met de Wire library van Arduino:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
#include <Wire.h>

#define MAX4571   0x34
#define RESET     0x00
#define SWITCHSET 0xC0
#define MODESET   0x40
#define SW1  0x01
#define SW2  0x02
#define SW3  0x04
#define SW4  0x08
#define SW5  0x10
#define SW6  0x20
#define SW7  0x40
#define SW8  0x80
#define SW9  0x100
#define SW10 0x200
#define SW11 0x400

void setup(){
  Wire.begin();

}
void SwitchChannel(byte command, word sw){
  Wire.beginTransmission(MAX4571);
  Wire.write(command);
  Wire.write((byte) sw >> 8);
  Wire.write((byte) sw);
  Wire.endTransmission();
}

void loop(){

SwitchChannel(SWITCHSET, SW9 | SW10 | SW11);
    delay(5000);

SwitchChannel(SWITCHSET, !SW9 | !SW10 | !SW11);
  delay(5000);
}

Nu het probleem:
De schakelaars 1 tot en met 8 werken perfect en schakelen zodra ik het commando geef. Echter de schakelaars 9, 10 en 11 willen niet werken.

Volgens de datasheet verwacht de MAX4571 een commando gevolgd met welke schakelaar moet worden geschakeld.

In dit geval stuur ik dus 0xC0 (SWITCHSET) gevolgd door 0x01(SW1) naar het IC waarna de actie wordt uitgevoerd. Echter als ik in plaats van 0x01 de waarde 0x100 / 0x200 / 0x400 stuur lijkt deze niet aan te komen. Volgens de MAX4571 datasheet zou het IC 16 bits verwachten voor de adressering van de switches, het lijkt er echter op dat als ik 1x 8 bits verstuur voor het commando, gevolgd door 2x 8 bits voor de switches dit niet wordt geaccepteerd en het IC slecht's 8 bits van die 16 wil meepakken.

Stuur ik bijvoorbeeld 0x401 uit, dan schakelt SW1 zoals verwacht maar blijft SW11 uit.

Heeft er iemand een idee waar ik de fout in ga? Ik heb het gevoel dat ik ergens een simpel iets over het hoofd zie op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
De hexwaarden zijn fout.
dit moet zijn:
define SW9 0x0A
#define SW10 0x0B
#define SW11 0x0C

Niet goed gelezen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Piepersnijder op 15-10-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb je al je duration/millis geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Nee, maar er is nu wel iets verandert en ik denk dat het los van duration/millis staat:

Ik dacht, laat ik eens een andere USB-voeding gebruiken, geen verschil. Toen een 9v-voeding erbij gepakt: De -4480 verschijnt niet meer, wel de verwachte waarde (op het moment dat de puls 1 wordt) gevolgd door toch weer een stel nullen. Máár, op het moment dat de puls 0 wordt, weer een waarde van de berekening in de if, die overeenkomt met de tijdsduur van de puls. Gevolgd door weer een stel nullen.

Kijkend naar de waardes die ie geeft (de nullen even negerend) lijkt het erop dat ie zowel op RISING als FALLING reageert, terwijl ie alleen op RISING zou moeten reageren. :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@ Technokiddy

Probeer dit eens:
C:
1
2
  Wire.write(byte(sw >> 8));
  Wire.write(byte(sw));

zie Arduino pagina: http://arduino.cc/en/Reference/ByteCast

;)

en anders als dit niet goed werkt, cast het dan naar een high en low byte voordat je de Wire.write doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Vuikie schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:43:
@ Technokiddy

Probeer dit eens:
C:
1
2
  Wire.write(byte(sw >> 8));
  Wire.write(byte(sw));

zie Arduino pagina: http://arduino.cc/en/Reference/ByteCast

;)

en anders als dit niet goed werkt, cast het naar een high en low byte van te maken voordat je de Wire.write doet.
Dat deed de truc!, het zijn soms die kleine foutjes die je het langst bezig houden :9 . Bedankt Vuikie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Wat probeer je overigens te bereiken met het volgende statement?

code:
1
2
  SwitchChannel(SWITCHSET, !SW9 | !SW10 | !SW11);
  delay(5000);

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Daarmee zet je de schakelaars weer uit, zo kan je meerdere schakelaars tegelijk aan/uit schakelen. Dit was hier alleen om even te testen of alles werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Technokiddy schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:48:
[...]

Dat deed de truc!, het zijn soms die kleine foutjes die je het langst bezig houden :9 . Bedankt Vuikie!
graag gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ben met mijn probleem inmiddels wat verder:
- -4480 verschijnt niet meer na een 9v voeding aangesloten te hebben ipv USB-voeding (geen idee waarom het heeft geholpen :S );
- de nullen blijken toch met (de)bounce te maken hebben, na het plaatsen van een RC-filter tussen output LM393 en interruptpin zijn die flink wat minder geworden, maar nog niet helemaal weg. Nu nog de juiste C/R waardes zien te vinden. 10nF/15nF/22nF geprobeerd, bij de eerste 2 10k weerstand, de 3e 4k7 omdat anders de laadtijd mogelijk te lang wordt.

Het probleem van interrupt bij falling edge is er nog steeds.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Technokiddy schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:55:
Daarmee zet je de schakelaars weer uit, zo kan je meerdere schakelaars tegelijk aan/uit schakelen. Dit was hier alleen om even te testen of alles werkt :)
Ik begrijp niet hoe dat zou moeten werken namelijk:

SW9 = 0x100
!SW9 = 0
SW10 = x0200
!SW10 = 0
SW11 = 0x400
!SW11 = 0

!SW9 | !SW10 | !SW11 = 0

Dus in plaats van alleen SW9,10 en 11 zet je gewoon alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Pfff, wat een vaag gedoe: met software-debounce werkt het heel wat beter (nu helemaal geen nullen meer), maar krijg nog steeds ook bij de falling edge een waarde die negatief wordt bij korte pulstijd en hoger dan de juiste (rising edge) waarde wordt bij lange pulstijd.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
lijkt wel alsof hij over-rolled, maak eens van die 'W' een
C:
1
unsigned long W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Raven,

dit is absoluut geen mooie manier om iets te doen, maar probeer deze code uit te voeren in je interrupt:
duration = millis() - starttime;
starttime = millis();
W = ms_per_hour / ((cycles_per_kwh * duration) / 1000); // calculate current power usage
wattpulse = LOW;

en alleen de Serial3.println(W); in de main loop uitvoeren.

ik weet niet hoe de interrupt van arduino precies werkt, want normaal laat hij al het werk vallen om een interrupt uit te voeren. Dan kan het wel eens gebeuren dat je valse data gebruikt in je berekeningen.

[ Voor 32% gewijzigd door lordprimoz op 16-10-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

lordprimoz schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:40:
dit is absoluut geen mooie manier om iets te doen, maar probeer deze code uit te voeren in je interrupt:
duration = millis() - starttime;
starttime = millis();
W = ms_per_hour / ((cycles_per_kwh * duration) / 1000); // calculate current power usage
wattpulse = LOW;

en alleen de Serial3.println(W); in de main loop uitvoeren.
Ik vind het juist wel een mooie manier hoe Raven het doet, je wilt zo min mogelijk in je ISR hebben staan. Verder werkt millis() niet in een ISR.
ik weet niet hoe de interrupt van arduino precies werkt, want normaal laat hij al het werk vallen om een interrupt uit te voeren. Dan kan het wel eens gebeuren dat je valse data gebruikt in je berekeningen.
Daarom gebruikt hij een volatile INT zodat hij geen valse data heeft.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is waarom hij millis() niet eens gaat printen. Zijn functie geeft bagger uit, oftewel dan is de logische optie om eens te kijken wat erin gaat, oftewel millis().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik heb net de duration ook maar eens laten serial.printen. De periode tussen het moment dat de puls begint en eindigt wordt ook als puls gezien en de duur daarvan wordt gemeten en weergegeven. Dus van rising tot falling, terwijl het van rising tot rising gemeten moet worden. Maar om de een of andere reden wordt de falling nog steeds als puls gezien, dit gebeurt ook op een andere interruptpin.

Nou kan ik de debouncetijd wel flink verhogen, maar dan worden pulsen die meer dan ~4500W opleveren genegeerd.

edit: debounce verhogen (staat nu op 100ms) hielp niet, na de interrupt in de main loop val = digitalRead(inPin) doen, 10ms delay en val2 = digitalRead(inPin) doen om te kijken of de waarde nog steeds 1 is (val == val2) hielp niet (of had ik val == 1 er ook nog bij moeten doen bedenk ik mij net). Dan maar een counter, het 2e argument in de if is (counter % 2) != 0), waarbij counter++ in de interrupt routine staat.

Het is een workaround, of het een nette is laat ik even terzijde :P , maar dit "lost" de 2e interrupt wel op en nu kan ik tenminste verder met dat projectje voor 't PWS....

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 16-10-2014 15:26 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-07 04:30
Kleine vraagjes,

Ik wil graag een lcd display kopen voor in een 5.25" bay en dan wil ik dat die in een grafiek de temperatuur laat zien maar ik wil GEEN EXTERNALE SENSOR GEBRUIKEN sinds er niet voor niets een sensor in de processor is dit mogelijk?(ik ga denk ik GLCD geruiken voor het grafische tekenen op het scherm zou ik hier ook de "basics" van mogen)

Ook wil ik graag 4 cherry mx toetsen met lichtjes in een andere 5.25" bay doen om de CPU en GPU clock speeds en fan curves te veranderen is dit uberhaupt mogelijk? en kan dit op 1 arduino controller?

En dan nog iets ik snap elektriciteit niet(ter informatie ik zit in de tweede) en daar heb ik uitleg over gehad maar dat was erg vaag. Dus zijn er dingen die ik echt MOET weten over elektriciteit want ik weet niet eens wat Watt inhoud

M.V.G.

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou Roel, wat jij zelf wil maken is niet bepaald iets voor beginners als je helemaal niets weet van electronica (en programmeren ?)
Wellicht is dit eenvoudiger : http://power-grid.roccat.org/en/Home/

kan je op afstand allerlei waarden van je PC op je smartphone/tablet uitlezen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2014 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het programmeren zal het lastigste zijn idd. Een LCD en wat knopjes aan een arduino hangen gaat wel, maar de communicatie tussen computer en arduino kan vest lastig zijn.
Zijn er geen kant en klare fancontrollers te krijgen die ongeveer doen wat je wilt? Met USB-interface ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Raven,

heb je echt geen mogelijkheid om hem aan een oscilloscoop te hangen?
Misschien woon je in de buurt? wil ik best wel even voor je kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
In principe is het niet zo heel moeilijk hoor. Maar je moet wel een programma op je PC willen hebben draaien wat het doorstuurt, en ik weet eigenlijk niet hoe moeilijk het is om de temperaturen daarmee uit te lezen (heb weleens iets gemaakt die processorbelasting uitlas, dat lukte me redelijk goed in Visual C++ met bijzonder weinig ervaring en kennis, maar of dat voor temperatuur ook lukt weet ik niet).

Het Arduino gedeelte is dan niet het moeilijkste. De communicatie ook niet, gewoon aan interne USB koppelen, dan kan je hem gewoon als COM-poort behandelen, en dan temperaturen doorsturen om de zoveel tijd. (Mogelijk zelfs overwegen om afhankelijk van je eisen ook nog meer van je data op je computer op te slaan ipv de Arduino).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
lordprimoz schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:22:
Raven,

heb je echt geen mogelijkheid om hem aan een oscilloscoop te hangen?
Misschien woon je in de buurt? wil ik best wel even voor je kijken.
Ik heb er wel een uit de 70's/80's (PM3214), maar dit issue proberen te fixen kan later wel aangezien ik een werkende workaround heb en 't anders te lang duurt om het PWS af te maken ;)

Nu alleen nog oplossingen voor de gas en watermeter vinden, met een A1302 zie ik via de ADC van de Arduino geen meetbare verschillen, al zou de resolutie van de ADC veel te laag kunnen zijn. Later maar eens een LM324 eraan hangen of er wel een verschil is.

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 18-10-2014 12:04 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defLD1872
  • Laatst online: 16-09-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door defLD1872 op 18-10-2014 13:43 . Reden: verkeerde account ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
@Borroz
Ik heb echter wel ervaring met programmeren niet heel veel, maar ik denk genoeg.
Dat Roccat power grid is echter geen slecht idee. maar ik wil eigenlijk de aqua-computer aquero 5 pro namaken (sorry dat ik dit niet eerder vermeld heb) maar dan zonder de knopjes en ik hoef alleen temperatuur te zien grafisch en met cijfertjes

@McDavid
Ik probeer de aquero 5 pro na te maken. Waarom namaken? nou omdat dat ding 100+ euro kost en ik alleen temperatuur wil zien en de andere functies niet nodig heb sinds mijn moederbord de fan curves doet

@Sissors
Ik had dan het idee om een programma met java in de "opstarten" map van windows te doen wat elke 3 of 5 (weet nog niet welke) seconden de data verstuurt.

Maar genoeg over het schermpje, kan ik clock speeds en fan curves verzetten met arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je zou de fans natuurlijk rechtstreeks aan de Arduino kunnen hangen, en die dan de snelheid laten bepalen, hij kent immers de temperatuur al. Al denk ik niet dat ik dat zou aanraden vanwege het risico dat het niet goed werkt en wat dingen veel te heet worden.

En voor clock speeds zal het sowieso gelden: Je moet de andere kant op gaan, laat de Arduino gegevens terug sturen naar je PC, en je java programma kan dan (hopelijk) de dingen aanpassen. Casefans kan je wel probleemloos rechtstreeks op je Arduino aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09
---Roel--- schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 21:07:
Kleine vraagjes,

Ik wil graag een lcd display kopen voor in een 5.25" bay en dan wil ik dat die in een grafiek de temperatuur laat zien maar ik wil GEEN EXTERNALE SENSOR GEBRUIKEN sinds er niet voor niets een sensor in de processor is dit mogelijk?(ik ga denk ik GLCD geruiken voor het grafische tekenen op het scherm zou ik hier ook de "basics" van mogen)

Ook wil ik graag 4 cherry mx toetsen met lichtjes in een andere 5.25" bay doen om de CPU en GPU clock speeds en fan curves te veranderen is dit uberhaupt mogelijk? en kan dit op 1 arduino controller?

En dan nog iets ik snap elektriciteit niet(ter informatie ik zit in de tweede) en daar heb ik uitleg over gehad maar dat was erg vaag. Dus zijn er dingen die ik echt MOET weten over elektriciteit want ik weet niet eens wat Watt inhoud

M.V.G.

Roel
Ja dat is heel goed mogelijk en helemaal niet zo lastig, je kan applicatie schrijven in C# die alles uitleest van je pc en dat doorstuur via serial(usb) naar arduino en dan weergeeft op het lcdtje, qua arduino programmeren is dat goed te doen voor beginner, data aannemen via serial en weergeven via LCD, daar beginnen de meeste. :)

C# is ook niet echt heel lastig, over het verkrijgen van allerlei systeem info zijn zat C# tutorials te vindenen zelfs kant en klare voorbeeld code van te vinden, dingen als cpu, mem, hdd, etc kan je zo uitlezen omdat onderdeel is van Windows, via System.Diagnostics, kinderspel.

Temperatuur kan je uiteraard ook uitlezen, zijn veel voorbeelden te vinden.
http://geekswithblogs.net...ive/2006/11/22/97855.aspx

C# serial port voorbeeld.
http://csharp.simpleserial.com/

Alles aan elkaar knopen in eigen programma en je bent min of meer klaar. :)

Edit/
Als je pc interne USB header(pinnetjes waar je extra usb's op aan kan sluiten) heeft kan je daar je usb aanlsuiting vandaan halen kan je alles netjes interne houden zonder usb kabel die naar buiten moet lopen naar vrije usb poort.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 18-10-2014 20:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 16-09 22:22
Ik ben bezig een ledlamp te maken die meer/minder ligt geeft. De hoeveelheid ligt moet afhankelijk zijn van de stroom die op dat moment of over een bepaalde tijd verbruikt wordt.

Nu zat ik zelf te denken aan: Ampere x Voltage x Tijd -> om vervolgens met kWh de lichtsterkte te veranderen.

Amperage meten gaat via een ACS712

Ik heb deze opstelling gemaakt met ipv een ledje een motortje:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/FVR/IEPM/HQF9FUGC/FVRIEPMHQF9FUGC.MEDIUM.jpg

Als ik de weerstand van het motortje verander zouden de waarden die mijn acs712 uitmeet moeten veranderen toch?

Is mijn opstelling fout? Of is het wellicht niet zo makkelijk als de Analoge pin uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Ik ben niet ervaren met C# ik heb weleens van C++ gehoord
en java kan ik wel redelijk
kan java al deze dingen ook doen? volgens mij niet maar daar komt SIGAR API in plaats.
maar wat raad jij aan? ik wil het progamma dat het meest gebruiks vriendelijk is

want ja ik heb een theorie hoe ik het wil doen ik denk niet dat het de meest handige manier is om te doen maar zo wil ik mijn code plannen:

1. 3 sec delay
2.Temperatuur meten in een variabele
3. Temperatuur opslaan in HDD(of in RAM als dit mogelijk is)
4. Arduino leest informatie van HDD(of RAM)
5. Arduino schrijft temperatuur in grafiek

En van die edit: dat wist ik al maar toch bedankt voor de herinnering, ik zie het mijzelf namelijk zo doen :)

Nogmaals zou ik graag terug willen komen op clock speeds en fan curves sinds ik de manier van @Sissors wel riskant vind. Ik test namelijk heel vaak tijdens programmeren en ik zie mijzelf ook wel mijn CPU bakken :'( Ik heb een MSI Z87-G45 moederbord die waarmee je kunt OCen en zelf custom fan curves kunt maken en daar heb je ook OC profiles het enige wat die butonns moeten doen is met mijn moederbord comminuceren en een ander OC profile aanzetten

en ik zou ook graag bij een knop alleen de fan curves willen verzetten voor 60 seconden naar 100%
ongeacht het profile, en als ik dan nog een keer op de knop druk dan canceld die het proces

en als ik die knop langer dan 2 seconden in hou blijft het altijd op 100% draaien totdat ik de knop opnieuw een keer indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je vanuit Java je fan speeds kunt uitlezen en/of aanpassen ben je al een heel eind.

Volgende stap is deze waardes echo'en naar een seriële poort zodat je Arduino ze kan uitlezen. Daarna komt het programmeren van de Arduino, die de waardes zou moeten printen op een LCD.

Als je slim bent begin je wat tutorials op te zoeken m.b.t. Arduino en LCD's en bestel je gewoon dezelfde LCD als uit zo'n tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 19:56
Ambianz schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:27:
Ik ben bezig een ledlamp te maken die meer/minder ligt geeft. De hoeveelheid ligt moet afhankelijk zijn van de stroom die op dat moment of over een bepaalde tijd verbruikt wordt.

Nu zat ik zelf te denken aan: Ampere x Voltage x Tijd -> om vervolgens met kWh de lichtsterkte te veranderen.

Amperage meten gaat via een ACS712

Ik heb deze opstelling gemaakt met ipv een ledje een motortje:

[afbeelding]

Als ik de weerstand van het motortje verander zouden de waarden die mijn acs712 uitmeet moeten veranderen toch?

Is mijn opstelling fout? Of is het wellicht niet zo makkelijk als de Analoge pin uitlezen?
Hoe verander je de weerstand van het motortje?
Begin gewoon met een potmeter-opstelling zou ik zeggen?
---Roel--- schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:05:
1. 3 sec delay
2.Temperatuur meten in een variabele
3. Temperatuur opslaan in HDD(of in RAM als dit mogelijk is)
4. Arduino leest informatie van HDD(of RAM)
5. Arduino schrijft temperatuur in grafiek
Een arduino kan niet zomaar een variabele uit het geheugen of van de hdd van de pc lezen. Daarvoor zal interactie met jouw programma nodig zijn. Waarbij je je kan gaan afvragen of je dan niet beter de meeste intelligentie in jouw programma zal steken? Er bestaan namelijk ook lcd's met seriële interfac. Dit is compacter en dan valt het programmeerwerk van de Arduino weg. Tenzij je alles al hebt liggen en alles zelf wil doen uiteraard :P

Destijds heb ik nog een grafische lcd aangestuurd vanuit de parallelle poort waarbij een minimum aan extra componenten nodig was. Helemaal geen Arduino of wat dan ook nodig om lijntjes op het scherm te toveren :) Al denk ik niet dat het na WinXP nog lukt om rechtstreeks de parallelle poort aan te spreken. Dat ding moet hier trouwens nog ergens liggen, misschien moet ik er eens iets mee doen. Iemand een ideetje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hallo,

Ik wil een simpele bewegende turret in elkaar knutselen, wat ie moet kunnen is baksen en eleveren in een beperkte hoek door 2 (stappen)motoren al dan niet via een relais aan te sturen. Ook moet ie vanaf de computer een trekkersignaal doorgeven aan het spul wat op de turret staat.
Tracken zal gebeuren via een webcam op de turret die z'n video doorstuurt richting pc die dan vervolgens tegen de Arduino zeggen motor x moet zoveel bewegen. Ik heb al een beetje lopen spitten op het web en ik denk dat een Uno hier voldoende voor is, maar wellicht kan iemand hier dat nog bevestigen/ontkrachten? :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Uno is prima. Zoek een goede servo driver en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
---Roel--- schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:05:
Ik ben niet ervaren met C# ik heb weleens van C++ gehoord
en java kan ik wel redelijk
kan java al deze dingen ook doen? volgens mij niet maar daar komt SIGAR API in plaats.
Weet ik niet 100%, ik blijf altijd ver weg van java, kan alleen links geven met info maar kan je daar verder niet bij helpen. Maar principe is hetzelfde, welke taal je ook kiest.

zoals al gezegd is zul je serial poort programma moeten schrijven die data naar de arduino stuurt via de serial poort(usb naar serial).

Op je pc:
systeem info opvragen
Klaar maken om te verzenden via serial
verzenden via serial

Op de Arduino
Ontvang via serial
Dataverwerken voor weergaven
Weergeven

Arduino is C. C# is gewoon C maar dan met GUI voor Windows simpel gezegd, zeer makkelijk te gebruiken omdat meeste automatisch op achtergrond word geregeld, en er is veel info over te vinden. Maar elke andere taal mag natuurlijk ook zolang maar doet wat je nodig hebt, en zover ik kan behoordelen kan dat prima met java.

Java
http://blog.workingsi.com...or-for-pc-case-bling.html

Voorbeeldje in VB
http://www.instructables....CPURAM-usage-monitor-LCD/

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verplicht leesvoer voor iedereen met een goedkope Chinese FTDI chip: http://hackaday.com/2014/...s-are-killing-fake-chips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
[b]mad_max234 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:46
[..]C# is gewoon C maar dan met GUI voor Windows simpel gezegd, zeer makkelijk te gebruiken omdat meeste automatisch op achtergrond word geregeld, en er is veel info over te vinden.[..]
Nou staat C vergelijken met C# ongeveer gelijk aan de uitvinding van het wiel vergelijken met Kernfusie, maar dat is voor een beginner niet relevant (en al helemaal geen discussie voor dit topic). Wilde ik gewoon even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
sebastius schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:09:
Verplicht leesvoer voor iedereen met een goedkope Chinese FTDI chip: http://hackaday.com/2014/...s-are-killing-fake-chips/
Auw, dat is best een smerig truukje.

Maar de Arduino's die ik de laatste tijd heb gekocht hebben een Winchiphead CH340 chip om van USB>Serial te gaan. Een FTDI kloontje was voor de Chinezen dus al te duur geworden blijkbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Er is ook een truc om het te fixen schijnt:

Ik heb zelf gewoon 2 nieuwe FTDI chips bij Farnell gekocht en die er op geplempt. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:09:
oh shit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Inmiddels zou die update ingetrokken zijn, maar weet iemand hoe die update heet? Drivers worden normaal gesproken apart vermeld tussen de updates met naam van de driver en geen KB-nummer, maar ik heb helemaal niets gezien dat op een driver leek.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De FTDI actie lijkt me op een last minute virus van een niet-uit-zichtzelf-vertrokken medewerker... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb nog even zitten nadenken over een domotica toepassinge die hier een tijd terug werd genoemd.

Vroeger was ik nogal voorstander van modules in de elektriciteitskast en dan kabels naar iedere schakelaar. Het grote voordeel is dat het eenvoudig en gecentraliseerd is. Maar het wordt al lastiger om senoren te gebruiken, denk ik? Een eenvoudige bewegingsschakelaar lukt nog maar wanneer je bijvoorbeeld licht of temperatuur wil meten, heb je toch al een lokale module en/of communicatie nodig.

De oplossing zou dus een bussysteem zijn. Ethernet klinkt interessant voor een eenvoudig diy-systeem. Maar wanneer je een zo eenvoudig, zuinig en goedkoop mogelijk systeem wil bouwen, lijkt met dit niet het aangewezen systeem. Een can-bus lijkt me dan een interessant alternatief. Nadeel is dat dit een correcte terminatie vereist en dus niet altijd even gemakkelijk uitbreidbaar.

Wat denken jullie? Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 25-10-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Laatst online: 04-06 00:39
Ik heb er geen ervaring mee en het werkt wel met ethernet maar is Catkit niet een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
D-Three schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:52:
Ik heb nog even zitten nadenken over een domotica toepassinge die hier een tijd terug werd genoemd.

Vroeger was ik nogal voorstander van modules in de elektriciteitskast en dan kabels naar iedere schakelaar. Het grote voordeel is dat het eenvoudig en gecentraliseerd is. Maar het wordt al lastiger om senoren te gebruiken, denk ik? Een eenvoudige bewegingsschakelaar lukt nog maar wanneer je bijvoorbeeld licht of temperatuur wil meten, heb je toch al een lokale module en/of communicatie nodig.

De oplossing zou dus een bussysteem zijn. Ethernet klinkt interessant voor een eenvoudig diy-systeem. Maar wanneer je een zo eenvoudig, zuinig en goedkoop mogelijk systeem wil bouwen, lijkt met dit niet het aangewezen systeem. Een can-bus lijkt me dan een interessant alternatief. Nadeel is dat dit een correcte terminatie vereist en dus niet altijd even gemakkelijk uitbreidbaar.

Wat denken jullie? Iemand ervaring hiermee?
Ik ben begonnen aan een klein domotica systeem.
Waar een RPI de CPU zo gezegd zal zijn en dan de arduino's zullen dan zogezegd I/O eilandjes zijn de communiceren via modbus over RS-485. Wat je dan ook kunt doen zijn andere systemen aansluiten op de RS-485 bus. Die ook het modbus protocol gebruiken.

Waarom zal ik geen draadloze modules gebruiken. Omdat ik zelf al heb ondervonden van draadloze systemen.
Dat je om sommige plaatsen geen ontvangst hebt. Via kabels ben je natuurlijk altijd zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
RobV schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:15:
[...]

Nou staat C vergelijken met C# ongeveer gelijk aan de uitvinding van het wiel vergelijken met Kernfusie, maar dat is voor een beginner niet relevant (en al helemaal geen discussie voor dit topic). Wilde ik gewoon even kwijt.
Beetje overdreven hoor, ik zeg ook niet dat tweelingen zijn want C voor embedded heeft natuurlijk hele andere eisen dan C voor Windows met GUI ondersteuning.

C# is gewoon C, alle C lib zitten erin en werken zoals je van C zou verwachten, ontbreekt zover ik weet niks? Er is alleen wat toegevoegd, zoals alle Windows libs en GUI code, etc. En je hebt natuurlijk allemaal Windows libs met functies voor allerlei Windows taken die je simpel kan uitvoeren. Vroeger was heel stuk lastig om GUI applicatie te maken in C voor Windows, heb er in jaren 90 maanden over gedaan om via allerlei boeken het aan te leren, MSDN was nog niet echt wat het nu is. Als je beetje met arduino overweg kan kan je ook binnen avondje je eerste applicatie klaar hebben in C#.

Buiten alle klasse die automatisch worden aangemaakt is het gewoon C, maak maar berekening, bitwise, loop, etc, dan is het gewoon puur C. Moet dus even door de extra GUI code heen kijken en dan zie je gewoon C. ;)

En inderdaad voor een beginner is dit allemaal irrelevant, die moet het toch nog aanleren, maar denk dat C# daar ook makkelijker voor zal zijn door de grote community en het groot aantal tutorials en antwoorden die je kan vinden met google.

http://www.techzine.nl/tu...les-1-beginnen-met-c.html

Edit/
Even wat anders, is smartie lcd niet te gebruiken icm met arduino? Heb dat stukje software ooit gebruikt met lcd en parallel poort, wellicht werkt het ook met serial poort.

Edit/2
Had beter eerste even kunnen zoeken, zo te zien kan je smartie lcd gebruiken met arduino. Daarmee kan je nog veel meer dan alleen fan speed en cpu usage op je lcd tonen.

http://waihung.net/lcd-smartie-through-arduino/

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 26-10-2014 11:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:18:
[...]

Beetje overdreven hoor, ik zeg ook niet dat tweelingen zijn want C voor embedded heeft natuurlijk hele andere eisen dan C voor Windows met GUI ondersteuning.

C# is gewoon C, alle C lib zitten erin en werken zoals je van C zou verwachten, ontbreekt zover ik weet niks? Er is alleen wat toegevoegd, zoals alle Windows libs en GUI code, etc.
Volgens mij heb je het over het verschil in API's en niet in de taal. C# is lijkt misschien qua syntax op C (dat is niet vreemd want het is een evolutie van C), maar het is wel degelijk een andere taal.

Verschillen tussen C en C#:
* C is gecompileerd naar machinetaal terwijl C# gecompileerd wordt naar intermedia code, die door een YIT compiler naar machinecode wordt omgezet. Dit maakt een C# programma CPU-onafhankelijk.
* C# kent Classes, C niet.
* C# heeft automatic memory allocation, C niet.
* C# heeft true enums, C niet.
* C# heeft geen pointers, maar references
* C# heeft generics, C heeft alleen een precompiler.
* C# heeft delegates en lambda expressies.
* C is een structured language, C# is object oriented.,
* en zo kan ik nog wel even doorgaan..

Een betere vergelijking zou C++ met C# zijn.

Wat je bedoeld is dat C# een CLR (Common Language Runtime) heeft, die alle basisfuncties voor je regelt, zoals console-IO, base classes voor collections en sets, exception handling, etc. De Windows libraries waar jij over spreekt (voor onder andere WPF, Windows Services, Mail, Web Server) staan geheel los van de C# definitie. De CLR zou je kunnen vergelijken met de standaard libraries voor C (oa. stdio.h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Nee dat bedoel ik niet, opmaak van de code zelf, dus de syntax. En zeg toch dat als je doorheen kijkt dat je C ziet. Jij komt nu met aantal punten die inderdaad anders zijn waar je veel al als eindgebruiker amper wat van merkt of zo aan is geleerd. Of je nu een main loop met een while loopt zit of je zit in classes met namespace zit, dat wend ook heel snel! Voor rest als je iets gaat berekenen zal je gewoon C syntax gebruiken.

Als je gaat schrijven zal je niks merken wat de compiler doet of welke machinecode die genereert, je schrijft niet voor niks in hogere taal! Zodat je niks met machincode van doen heb, totaal irrelevant.

C++ == C min de classes
Als C++ kan vergelijken met C# dan weet je ook hoe C verhoud tegenover C#, C# == C min de extra's

Ze lijken allemaal heel veel op elkaar en zijn zo aangeleerd als een van deze al beetje onder de knie hebt, dat is wat ik bedoeld in 1 zin samengevat! :D

Als je dan toch arduino gaat aanleren dan is C# ook makkelijk erbij te pakken, kan zelfs delen van de code zo kopiëren en overzetten, andere delen zal je soms licht moeten aanpassen. En zal uiteraard in framework van C# moeten plaatsen.

Edit
Winform heeft ook gewoon Windows libs hoor, heb je geen WPF applicatie voor nodg, ik zelf doe alles bijna in winform, of moet echt rede zijn om wpf te gebruiken voor uiterlijk van de app of zo.

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 26-10-2014 13:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Een taal is veel meer dan de basisnotatie. dus alle romaanse talen zijn gelijk omdat zinnen beginnen met een hoofdletter, wootden gescheiden door spatie en eindigen met een punt, vraagteken of uitroepteken? volgens jou is dan javascript ook gelijk aan C. Dan zijn er wel honderd talen die gelijk zijn aan C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Draadloos is gemakkelijk om uit te breiden maar dan moet je weer zitten klooien met batterijen. Voordeel van een bussysteem is dat je voeding en signalen via 1 kabel kan overdragen.
Jay-P schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:54:
Ik heb er geen ervaring mee en het werkt wel met ethernet maar is Catkit niet een optie?
Zoiets dus. Maar volgens mij werkt Catkit niet met ethernet hoor, aangezien er passthrouhg printjes en eindprintjes vereist zijn. Gewoon één of andere bus met terminatie dus.
Stijnb_ schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:02:
[...]

Ik ben begonnen aan een klein domotica systeem.
Waar een RPI de CPU zo gezegd zal zijn en dan de arduino's zullen dan zogezegd I/O eilandjes zijn de communiceren via modbus over RS-485. Wat je dan ook kunt doen zijn andere systemen aansluiten op de RS-485 bus. Die ook het modbus protocol gebruiken.

Waarom zal ik geen draadloze modules gebruiken. Omdat ik zelf al heb ondervonden van draadloze systemen.
Dat je om sommige plaatsen geen ontvangst hebt. Via kabels ben je natuurlijk altijd zeker.
Dat is inderdaad het idee, kleine zuinige micocontrollers als I/O op de bus. Waarom precies modbus? RS-485 heb ik ook over nagedacht maar dan ben je wel beperkt tot 32 zender en ontvangers dacht ik? Hoe pak je de adressering aan?
Pagina: 1 ... 64 ... 96 Laatste