Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Vandaag heb ik voor het eerst in.... jaren(?) eens weer bluetooth gebruikt.

Ik heb een HC-06 bluetooth-module aan een Arduino gehangen, met een voltage divider tussen Arduino-tx en bluetooth-rx ivm 3.3v logic level aan de bluetooth kant. Daarna heb ik mijn Galaxy SII voorzien van Google Play: BlueTerm en heb die verbinding laten maken met de bluetooth-module. Mijn SII en Arduino kunnen nu tekst ontvangen en versturen van/naar elkaar via bluetooth :)

Wat mij opviel was het bereik. Ondanks de 2.4GHz vervuiling hier kon ik 1 verdieping lager en aan de andere kant van het huis nog met de Arduino communiceren :o

Dus voor wie een goedkoop alternatief voor de APC220 zoekt dat ook nog eens met tablets/smartphones etc gebruikt kan worden, dan is dit denk ik wel wat. Of je moet in een betonnen blokkendoos wonen, dan komt het bereik niet zo ver denk ik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Volgens mij heb ik die Smart GPU Library ook al gezien voor de mbed, de library stelde niet al te veel voor qua gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden om zelf een GUI te maken. Daarom dat ik er zelf maar een heb gemaakt :D

Iemand ervaring met de nRF24L01+ 2.4Ghz wireless chip? Ik zoek iets voor draadloos een boel aparte LED strips aan te sturen, met liefst de mogelijkheid tot retransmission om zo hun eigen netwerkje te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
alfaleader schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:26:

Iemand ervaring met de nRF24L01+ 2.4Ghz wireless chip? Ik zoek iets voor draadloos een boel aparte LED strips aan te sturen, met liefst de mogelijkheid tot retransmission om zo hun eigen netwerkje te laten maken.
IMO de beste optie kwa prijs/kwaliteit verhouding. Vele malen goedkoper dan bv Zigbee en je kan er enorm veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
Hoeveel bereik zou ik halen als ik het inbouw in een waterdichte (plastieken) behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
dat moet je proberen... der was ergens een blog waar ze 2-3 varianten van deze chip testen. Het verschil was echt wel groot pak 20meter vs 80meter

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:12

ResuCigam

BOFH

Ik bedoelde dat mijn reactie geen antwoord op zijn vraag was ondanks dat ik hem citeer.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:26:
leuk en het werkt !
welke library heb je gebruikt ?
Ik heb de aangepaste LiquidCrystal library gebruikt die ook 2 en 3 wire serial ondersteuning heeft.
Dank je wel :)
vso schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 17:27:
Ach het is iets :) beter dan niks THX!
Je had me op een idee gebracht en je ziet je kan makkelijk meerdere lcd schermen per Arduino aansturen. Meerdere TFT zou ik niet zo snel doen. Dat zou wel eens te veel kunnen vragen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
alfaleader schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 19:08:
Hoeveel bereik zou ik halen als ik het inbouw in een waterdichte (plastieken) behuizing?
Ik haal iets van 25 mtr. Zender is de goedkoopste variant, de ontvanger is de versie met versterker en antenne. De zender is batterij gevoed (3v) en is ingebouwd in een plastic kastje (in de plantenkas in de tuin). De ontvanger draait op3.3v.

Gebruik deze ook voor m'n draadloze pulsteller op de kwh meter, draait nu bijna 1 1/2 jaar op 2 AA batterijen.

Als je ze bestelt zou ik er een paar extra bestellen, ze kosten bijna niks en zijn erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
alfaleader schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:26:
Volgens mij heb ik die Smart GPU Library ook al gezien voor de mbed, de library stelde niet al te veel voor qua gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden om zelf een GUI te maken. Daarom dat ik er zelf maar een heb gemaakt.
Ik moest even opzoeken hoor wat gui en gpu nu precies betekent, er is idd een lib voor de mbed, arduino en in C.
SmartGPU-Lib2 uit 2013 : http://www.vizictechnologies.com/#!smartgpu-2/c1rc2
Ps, en nu ik toch linkjes aan het strooien ben, dit lijkt me een aardig artikel over de draadloze chip. Zelf niet uitgeplozen maar je schijnt ze te hebben met en zonder antenne-versterker :
http://arduino-info.wikispaces.com/Nrf24L01-2.4GHz-HowTo
En nee, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, wel met een apc220 maar die gebruik ik enkel binnenskamers dus voor dat geld had het een stuk goedkoper gekund achteraf gezien. Komt ook bij dat deze lap geen BT heeft dus dat hoofdstukje is tot nu toe aan mij voorbij gegaan. (als reactie op Raven's post)

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 31-05-2014 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
alfaleader schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 19:08:
Signaal moet wel naar buiten kunnen, iets van antenne is wel aan te raden, al is het maar een surface antenne in vorm van draad die je langs de buitenkant van de behuizing laat lopen, uiteraard eentje met mantel geen blote kabel, kan dus gewoon waterdicht blijven.

Bereik is vrij goed met juiste instellingen(8byte, 250Kbps, high power, etc) en hardwarekeuzes(zoals antenne), zal afhangen van meerdere factoren, ook de omgeving zal rol spelen zowel fysieke omgeving zoals gebouwen en andere obstakels maar ook hoeveel signalen er in de lucht aanwezig zijn.

http://hallard.me/nrf24l01-real-life-range-test/

http://harizanov.com/2013/06/nrf24l01-range-testing/

http://nathan.chantrell.n...e-nrf24l01-2-4ghz-radios/

Edit/
Ik haal met die groene printje 30 a 40 meter in mijn straat in line of sight, wel veel 2.4Ghz wifi vervuiling. Ik kan vanuit mijn huis de tuin bereiken, ga dan door twee muren heen en nog meter of 10 de tuin in naar mijn koude kas, om nog maar voorbeeldje te geven. :)

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 31-05-2014 23:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
Gents, ik heb een nRF24L01+, hiermee wil ik graag een soort rangefinder maken met de nRF als basisstation en dan een draagbare unit. Enig idee hoe ik dat zou kunnen maken? In theorie zou een 2,4Ghz RF zender pulsen uit kunnen zenden die de nRF dan weer oppikt en de signaalsterkte omzet naar een afstand.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naaitsab schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:38:
Gents, ik heb een nRF24L01+, hiermee wil ik graag een soort rangefinder maken met de nRF als basisstation en dan een draagbare unit. Enig idee hoe ik dat zou kunnen maken? In theorie zou een 2,4Ghz RF zender pulsen uit kunnen zenden die de nRF dan weer oppikt en de signaalsterkte omzet naar een afstand.
dat werkt dan alleen in een open veld..

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 11:37:
[...]

dat werkt dan alleen in een open veld..
Gaat om ~12 meter dus niks spannends. Anders zou ik iets met de dBi van een Wi-Fi setup kunnen proberen met een bepaalde marge om de afstand te bepalen.

Iemand anders een idee?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hoe nauwkeurig had je die afstand dan willen meten op deze manier ? of gaat het je meer om de richting ?
je kan ook is kijken naar 433 Mhz modules

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2014 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
Bedankt voor de antwoorden! De nrf24l01 lijkt mij een goed component voor dit project, en in combinatie met een mesh netwerk zou het een mooi resultaat moeten geven voor de led strips draadloos aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfaleader schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:01:
Bedankt voor de antwoorden! De nrf24l01 lijkt mij een goed component voor dit project, en in combinatie met een mesh netwerk zou het een mooi resultaat moeten geven voor de led strips draadloos aan te sturen.

ja en het wiel is al uitgevonden dus dat scheelt weer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
naaitsab schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:38:
Je kan geen signaalsterkte meten met nrf24l01, heeft allen bit die aangeeft of signaal is of niet, hoe sterkt het signaal is weet je dus niet. Of had je daar iets anders voor?

Edit/
GPS is er speciaal voor om positie te bepaling, daarmee kan je afstand bepalen als je vast punt weet, met beetje tweaken kan je de error die erin is gestopt eruit halen en vrij nauwkeurig positie bepalen.

Wifi is duurdere oplossingen, GPS heb je voor +-12 euro op ebay.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 01-06-2014 22:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:38:
en hoe nauwkeurig had je die afstand dan willen meten op deze manier ? of gaat het je meer om de richting ?
je kan ook is kijken naar 433 Mhz modules
Gaat om afstandsbepaling in huis. Hoe preciezer hoe beter dus ;)
mad_max234 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 22:47:
[...]

Je kan geen signaalsterkte meten met nrf24l01, heeft allen bit die aangeeft of signaal is of niet, hoe sterkt het signaal is weet je dus niet. Of had je daar iets anders voor?

Edit/
GPS is er speciaal voor om positie te bepaling, daarmee kan je afstand bepalen als je vast punt weet, met beetje tweaken kan je de error die erin is gestopt eruit halen en vrij nauwkeurig positie bepalen.

Wifi is duurdere oplossingen, GPS heb je voor +-12 euro op ebay.
GPS is leuk voor wat grovere bepalingen buiten maar in huis gaat dat een beetje lastig worden denk ik.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben bezig met een robot die vrij hard kan rijden. Het probleem wat ik nu heb is dat zolang de Arduino aan het opstarten is, dat dan de motor van de robot op volle kracht draait. Dit komt doordat de status van het aanstuurbitje onbekend is tijdens het opstarten. Is dit te verhelpen? Ik had er al een pull-down weerstand aan gehangen, met als resultaat dat soms tijdens het opstarten de wielen langzaam draaien, maar nog 3 van de 4 keren draaien ze op volle kracht... Ik zoek dus een manier om een uitgang laag te houden tijdens het opstarten van de Arduino, is dit mogelijk?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Waarmee/hoe stuur je de motors aan?

Is namelijk niet gebruikelijk dat iets aan staat als stroom erop staat, lijkt me dus ergens iets fout te zitten, kan software zijn of hardware. Moet je even je circuit geven want nu is het maar wat gissen natuurlijk zonder schema.

@naaitsab
Die arduino GPS modules zijn vrij simpel(via usart en wat instel registers) en zoals ik al zei als je error eruit haalt vrij nauwkeurig, spreken dan over centimeters, met radio ga je zeker onnauwkeuriger zijn. En je hebt meerdere punten nodig, minimaal twee zenders om heel grove je posities te bepalen, maar meer is beter.

En ja werkt hoofdzakelijk buiten, binnen werkt het soms ook prima maar niet overal en zeker niet in grote gebouwen, maar radio werkt dan ook niet meer, obstakels zorgen dat radio ook afwijkt en je dus moet gaan compenseren.

En je hebt binnen dan ook meerdere zenders nodig om je positie te bepalen, die moeten dan ook op vast plekken staan waarvan je de postsite weet en dan kan je er wat berekeningen op los laten om grove je positie te bepalen.

[ Voor 59% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2014 15:46 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Het is een print die ik op ebay heb gehaald, typenummers van de IC's zijn weggehaald (uiteraard). Het is in ieder geval een H-bridge (2x, voor twee motoren). Ik heb twee aansluitingen: PWM en DIR, spreekt voor zich verder: DIR=1 is vooruit, DIR=0 is achteruit. Ik moet dus zorgen dat ik het PWM signaal laag hou tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zomaar ideetje, meestal worden de motoren gevoed met een andere spanningsbron als op de arduino, bijv 6 of 9V of nog meer. Kun je dan geen schakelaartje zetten tussen die voeding en het motorshield ?
Dan na het opstarten arduino spanning op de motoren zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Via een motorcontroller dus en geen eigen in elkaar gezet mosfet circuit.

Zo te horen een software bug.

Als ik het goed begrijp, dan moet je dus een pwm geven en dir zetten voordat motor begint te lopen? ALs pwm 0 is dan zal motor ook niet vooruit gaan? Zo ja, dan heb je of al wel pwm op de output pin of de pin is gewoon high gemaakt tijdens het instellen. Want standaard zijn alle output high-z bij default, flash er maar eens een lege sketch in die niks doet, als goed is gaat motor dan niet lopen, test dat maar eens als je wilt.

Waarschijnlijk zet je pwm pin als output en als high bij het opstarten en ergens verderop in je code ga je pas de pwm gebruiken en naar 0 zetten, tot die tijd zal pin high zijn.

Kan je code eens posten, als niet te lange lap tekst is tenminste. :+

Edit/
kitao schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:53:
Zomaar ideetje, meestal worden de motoren gevoed met een andere spanningsbron als op de arduino, bijv 6 of 9V of nog meer. Kun je dan geen schakelaartje zetten tussen die voeding en het motorshield ?
Lapmiddel voor het gevolg van ander probleem, niet de juiste manier, gewoon de oorzaak aanpakken en niet het gevolg.

[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2014 15:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Had ik ook aan gedacht: last resort oplossing wordt dit ;)
mad_max234 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:53:
Via een motorcontroller dus en geen eigen in elkaar gezet mosfet circuit.

Zo te horen een software bug.

Als ik het goed begrijp, dan moet je dus een pwm geven en dir zetten voordat motor begint te lopen? ALs pwm 0 is dan zal motor ook niet vooruit gaan? Zo ja, dan heb je of al wel pwm op de output pin of de pin is gewoon high gemaakt tijdens het instellen.

Waarschijnlijk zet je pwm pin als output en als high bij het opstarten en ergens verderop in je code ga je pas de pwm gebruiken en naar 0 zetten, tot die tijd zal pin high zijn.

Kan je code eens posten, als niet te lange lap tekst is tenminste. :+
Met H-bridge bedoelde ik een brug met mosfets: daar omheen zitten nog wat ICtjes en daarvan is het typenummer verwijderd. Zolang de PWM input 0 is staan de motoren stil dus die output op de Arduino moet ik 0 zien te houden. Ik ben op dit moment 200km van mijn code verwijderd dus ik kan hem helaas niet ff posten. Maar het is vrij recht toe rechtaan.

Het eerste wat ik doe is in de setup() pin 4 (PWM op de Mega) als output definiëren. En daarna direct erachter aan al een digitalwrite (pin4, low) gezet (maar ik weet niet zeker of dat mag in de setup() ) en aan het begin van loop() nogmaals. Maar dat werkt dus niet... Kan je ergens opgeven in de bootloader/weet ik waar wat de initial state van een pin moet zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:53:
Lapmiddel voor het gevolg van ander probleem, niet de juiste manier, gewoon de oorzaak aanpakken en niet het gevolg.
Kalm aan mensen, was 'zomaar een ideetje'. Bron aanpakken en niet het gevolg dat hoor ik heel me leven al en nog liep ik steeds met stofmaskers. :/
Btt, ik had het laatst ook met een relais, ik had het stuursignaal op pin 13 gezet om het met het blink-programma te testen. Bij uploaden ging het relais als een gek staan klapperen. Dus als nu via dit draadje eruit komt hoe je dit tegengaat vind ik dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ok, dan kan dus ook wat fout zitten in hardware, vooral mosfet.

Je hebt inderdaad een pulldown nodig bij mosfet anders kan die al aangaan als je circuit aanraakt, mosfet zal dan opengaan door statische spanning van je lichaam(of wat dan ook) en kan niet meer ontladen omdat pin van atmega high-z is.

Makkelijkste is even testje uitvoeren met lege sketch, dus alleen lege setup loop en lege void loop. Als die dan nog steeds raar gedrag vertoond weet je zeker dat het een hardware probleem is. Geen enkele motor aansturing behoord aan te gaan bij high-z op alle inputs, of moet bewust zo ontworpen zijn maar dat is alles behalve normale.m

Je mag in setup loop gewoon code schrijven, geen enkele bezwaar, word maar eenmalig doorlopen, void loop is loop die steeds herhaald word.

Je moet Pinmode gebruiken om pin high-z te houden of weer in te stellen, houd de pin op input dan is het een high-z pin, zoals default.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2014 16:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mad_max234 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:20:
Je moet Pinmode gebruiken om pin high-z te houden of weer in te stellen, houd de pin op input dan is het een high-z pin, zoals default.
Hier volg ik je ff niet. high-z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
High-z betekend high impedance, oftewel hoge complexe weerstand.

Pinmode ben je bekend mee? Pinmode zet DIR register van atmega naar 0 of 1, input = 0 en output = 1.
Met pinMode(pin, INPUT); zet je de DIR register op 0, en zal de pin hoge weerstand hebben.

High-z state is uit stand voor de pin, pin kan namelijk niet fysiek losgekoppeld worden, beste wat mogelijk is high-z state als je geen output wilt. High-z state is van de atmega 100Mohm, zal dus maar hele kleine lekstroom zijn.

Als je pin in output zet en PWM instel en PWM op 0% zet zal er behoorlijk lekstroom zijn, soms al zat om transistor beetje op te sturen.

Maar test je circuit eens met lege sketch, dat zal al wat meer duidelijkheid werpen op de zaak, dan weten we of het hardware is of software en kunnen we meer gericht gaan zoeken.

Edit/
high-z, hi-z, tri-state, high impedance betekend allemaal hetzelfde overigens, mocht je dat ergens tegenkomen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2014 18:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

ah ja, de z van complexe weerstand, ben er weer bij ;) Dus wat je eigenlijk zegt is dat de kans dat die motor tijdens opstarten van de arduino gaat lopen kleiner is als ik eerst de pin als input definieer en pas later in het programma als output als ik hem daadwerkelijk ga gebruiken? Ik zal het woensdagavond ff een lege sketch testen als ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 11:53
Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen, want ik vind het echt interessant om zelf zo'n bordje met sensors aan te sluiten en verder te programmeren.
Ik heb programmeer ervaring en enige basis electronica kennis.

Ik sta op het punt om de onderdelen te gaan bestellen, maar wat ik me nog niet kan voorstellen is het gedeelte hoe je een arduino kunt gaan gebruiken als thermostaat?
Hoe kun je je CV ketel daarmee aansturen? Kun je "gewoon" je oude thermostaat van de muur halen en een speciale controller met de arduino op de bestaande kabels aansluiten?
Of moet je deze echt via een kabel naar je CV ketel zelf ergens aansluiten? (als ie uiteraard ervoor geschikt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ligt eraan wat voor CV je hebt. Als je een oude hebt met een nog een thermostaat die gewoon aan/uit schakelt dan is het vrij simpel te realiseren door een temperatuurmeting en daar omheen een hysterese te bouwen. Maar nieuwere thermostaten werken met een meer regelsignaal wat naar de CV gaat (geloof ik) en dan is het vrij lastig. Het schijnt dat die regeling ook vrij complex is. Je kan het wel maken uiteindelijk, maar wat schiet je ermee op: waarschijnlijk gaat het je dan meer gas kosten omdat je eigen gebouwde regeling minder optimaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

almightyarjen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:55:
Ligt eraan wat voor CV je hebt. Als je een oude hebt met een nog een thermostaat die gewoon aan/uit schakelt dan is het vrij simpel te realiseren door een temperatuurmeting en daar omheen een hysterese te bouwen. Maar nieuwere thermostaten werken met een meer regelsignaal wat naar de CV gaat (geloof ik) en dan is het vrij lastig. Het schijnt dat die regeling ook vrij complex is. Je kan het wel maken uiteindelijk, maar wat schiet je ermee op: waarschijnlijk gaat het je dan meer gas kosten omdat je eigen gebouwde regeling minder optimaal is :)
Jup, OpenTherm heet het moderne systeem. Aan/Uit zit ook echt nog wel een hele wetenschap aan vast, als je een lerende thermostaat hebt die rekening houdt dat het buiten warmer wordt en hoe lang de CV er over doet om de kamer op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
almightyarjen schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:00:
ah ja, de z van complexe weerstand, ben er weer bij ;) Dus wat je eigenlijk zegt is dat de kans dat die motor tijdens opstarten van de arduino gaat lopen kleiner is als ik eerst de pin als input definieer en pas later in het programma als output als ik hem daadwerkelijk ga gebruiken? Ik zal het woensdagavond ff een lege sketch testen als ik weer thuis ben.
Ja ongeveer, je hoeft niks te defineren in begin overigens, dat registers staat default al op 0, alle i/o zijn high-z bij het opstarten, zet die pas naar output als je pwm gaat gebruiken. E kijk of je niet per ongeluk output ergens high of low set, afhankelijk of p of n channel mosfets zijn.

Als je lege sketch upload zullen alle pinnen high-z blijven, geen software bugs mogelijk, dan weet je eigenlijk al waar je moet zoeken, software of hardware, als geen problemen voordoen is het de software waar foutje inzit en anders is het de hardware waar foutje inzit.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mad_max234 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:37:
[...]

Ja ongeveer, je hoeft niks te defineren in begin overigens, dat registers staat default al op 0, alle i/o zijn high-z bij het opstarten, zet die pas naar output als je pwm gaat gebruiken. E kijk of je niet per ongeluk output ergens high of low set, afhankelijk of p of n channel mosfets zijn.

Als je lege sketch upload zullen alle pinnen high-z blijven, geen software bugs mogelijk, dan weet je eigenlijk al waar je moet zoeken, software of hardware, als geen problemen voordoen is het de software waar foutje inzit en anders is het de hardware waar foutje inzit.
Lege sketch geüpload en de motor vliegt gelijk aan zodra ik de spanning erop zet. Het moet dus iets in de hardware zijn. fotootje van de motordriver:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a8Cd25o.jpg

Zoals je ziet een H-bridge met vier IRF3205 N-channel FET's. Het schoot me net te binnen: er zit nog een additionele +5V en GND aansluiting bij de controlsignalen. Die moet je op 5V hebben aangesloten, anders doet de motor het niet. Ik neem aan dat die 5V wordt gebruikt voor de voeding van de chips waarvan het nummer is weggehaald. Zou ik die +5V connectie aan een uitgang van de arduino kunnen hangen, of zou dat te veel stroom trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
sebastius schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:51:
[...]

Jup, OpenTherm heet het moderne systeem. Aan/Uit zit ook echt nog wel een hele wetenschap aan vast, als je een lerende thermostaat hebt die rekening houdt dat het buiten warmer wordt en hoe lang de CV er over doet om de kamer op temperatuur te krijgen.
Hm, m.a.w. raden jullie aan om beter geen custom thermostaat te maken en indien nodig gewoon een van de duizenden populaire "slimme" thermostaten aan te schaffen?
Ik heb een CV ketel uit 2009 (Intergas H22VRSW LOW NOx-ps) en thermostaat is Honeywell Chronotherm III

Dan ga ik me focussen op de eenvoudigere sensors (licht, vochtigheid, temp, etc.) en eventueel gordijnen/rolgordijnen aansturing B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Arjen
Borroz had laatst een amperemeter op z'n usb gezet, is speciaal apparaatje. Kan je in ieder geval meten hoeveel stroom er naar de arduino gaat.
@Bld- Jij gaat echt voor de praktische toepassingen zie ik. Zelf zit ik meestal maar wat te testen ipv er echt iets van te maken. Zal aardig wat mechanische dingen bij komen kijken bij jouw toepassing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
kitao schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:02:
@Arjen
Borroz had laatst een amperemeter op z'n usb gezet, is speciaal apparaatje. Kan je in ieder geval meten hoeveel stroom er naar de arduino gaat.
@Bld- Jij gaat echt voor de praktische toepassingen zie ik. Zelf zit ik meestal maar wat te testen ipv er echt iets van te maken. Zal aardig wat mechanische dingen bij komen kijken bij jouw toepassing ?
Ja, ik houd daar wel van, haha.
In mijn hoofd zie ik het al helemaal voor me, maarja, eerst realiseren natuurlijk :)

Bij de verlichting zie ik geen probleem, ik gebruik al de klikaan/uit en een set van de Action, dus met een 433mhz sensor heb ik dat al gefixed (toch? :P).

Ik heb daarnaast een weerstation met een remote sensor buiten, misschien kan ik die ook uitlezen, nog even kijken of deze ook op 433mhz werkt.

Ik heb zojuist even mijn gordijnen en rolgordijnen bekeken en wat schetsen gemaakt, met wat "touwtjes" zou ik de gordijnen wel open en dicht kunnen maken denk ik :P
Iemand daar ervaring mee? Is dat te doen op deze manier? (behalve dat er natuurlijk wat sensors/schakelaars bij moeten om te bepalen dat ze dicht/open zijn e.d.)
De gordijnen zijn niet zwaar. Zojuist met een touwtje aan het uiteinde haakje getest en met heel weinig kracht bewegen ze makkelijk.

De rolgordijnen zou ik met een motortje kunnen fixen, dat moet ik nog even bekijken.
Daarnaast had ik het idee om mijn planten (binnen en buiten) te voorzien van een moisture/wifi/sensor om de vochtigheid in de gaten te gaan houden.

Combineer dat met een app et voila (zo gaat het in mijn hoofd dan).

En daarna meteen even alvast een app maken met Google Wear SDK :+

[ Voor 3% gewijzigd door Bld- op 04-06-2014 19:30 . Reden: meer details toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Gordijnen openen met katrol via een motor net als bij de rolgordijnen, zeg maar een elektrische lier ervan maken net als dat ze een sloep binnenhijsen op een schip denk ik.
Van Arjen mag je mss de motorshield lenen. (hoe groot is die robot eigenlijk ?!!! Afbeeldingslocatie: http://fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/blink.gif

Even serieus, voordeel is wel dat je al kan programmeren, veel projecten staan of vallen daarmee.
Hoewel een ander zal beweren dat je daar geen micro voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand vroeg tijdje terug naar een CAN bus simulator.
dit is er een 8)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:02:
@Arjen
Ik had ff gekeken en de +5V ging alleen naar een paar kleine chippies dus ik verwachtte dat de uitgang van de Arduino dat wel kon trekken. En dat doet-ie en daarmee is gelijk mijn probleem opgelost *O*
kitao schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:31:
Van Arjen mag je mss de motorshield lenen. (hoe groot is die robot eigenlijk ?!!! [afbeelding]
Valt mee hoor: 25cm ;) Maar dat ding kan wel 40 km/h halen, uiteraard nog niet getest! Nu draaien de wielen op een PWM waarde van 25 (10%) en da's al hard zat voor binnen :') Nadeel is wel dat-ie daardoor niet genoeg torque heeft om een drempel over te komen dus daar moet ik iets op verzinnen.

Even een vraag voor als ik hem buiten op een grote parkeerplaats ga testen: als dat ding er met 40 km/h vandoor gaat ben ik hem kwijt :P Dus ik wil er een soort "panic button" op maken. Moet draadloos zijn dus met een bereik van 100 meter ofzo. Iemand ideetjes hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Had je toevallig dat printje van een aparte voeding voorzien? Als je de ground van die aparte voeding niet verbind met de ground van de Arduino dan kun je rare dingen krijgen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Jazeker, altijd alle GND's aan elkaar, het liefst ook nog stervormig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
USB charger doctor word er denk ik bedoeld met apparaatje die stroom en voltage meet, kan je onder andere bij alice op ebay krijgen voor dacht ik +-2 euro.

@almightyarjen
Motoraansturing zou bij lege sketch geen motor mogen laten draaien, alle uC starten op deze manier op en zal je dus altijd motoren voluit hebben draaien bij het opstarten.

Is je probleem nu opgelost met de 5v? Of ging dat ergens anders over?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ja, probleem is nu opgelost door de +5V aansluiting van de motordriver te verbinden met een uitgang van de Arduino. Zodra de motor moet gaan draaien (PWM > 0) wordt ook die uitgang hoog en dat werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.ftdichip.com/Images/eve/eve_block.jpg

Dit 4.3"TFT display van MikroElektronika gebruikt de nieuwe FT800 EVE chip van FTDI. ConnectEVE biedt een snelle en een mooie grafisch interface voor uw microcontroller project. De FT800 grafische controller heeft display, audio en touch geïntegreerd in een voordelige single-chip oplossing.

- http://www.antratek.nl/connecteve-4-3-tft-display
- http://www.mikroe.com/add-on-boards/display/connecteve/
- http://www.ftdichip.com/EVE.htm
- http://www.4dsystems.com.au/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Phillip Stevens heeft een leuke demo hiervan op basis van GameDuino!

Eea is nog wel prijzig, maar je kunt er hele mooie interfaces mee maken met slechts een Arduinootje!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€ 66,55 .. valt eigenlijk wel mee :9

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Arjen,
Je zou eens op kill switch kunnen zoeken ipv panic button. Dit is voorbeeldje maar niet echt miniatuur
http://www.amazon.com/Rem...VDC-Systems/dp/B006LE2W0U
En anders contact opnemen met memphis, die zit in de RC-race wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:12

ResuCigam

BOFH

almightyarjen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:47:
Even een vraag voor als ik hem buiten op een grote parkeerplaats ga testen: als dat ding er met 40 km/h vandoor gaat ben ik hem kwijt :P Dus ik wil er een soort "panic button" op maken. Moet draadloos zijn dus met een bereik van 100 meter ofzo. Iemand ideetjes hiervoor?
In de modelbouw worden kleine apparaatjes (fail safe) gebruikt die het gas dichtdraaien als er geen zenderontvangst is.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:41
@Arjen,
Kan je niet eenzelfde iets maken zoals met een quadcopter? dat hij terug komt naar plek X volgens GPS?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

kitao schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:07:
@Arjen,
Je zou eens op kill switch kunnen zoeken ipv panic button. Dit is voorbeeldje maar niet echt miniatuur
http://www.amazon.com/Rem...VDC-Systems/dp/B006LE2W0U
En anders contact opnemen met memphis, die zit in de RC-race wereld.
Zoiets zoek ik inderdaad ja! alleen dan wat betaalbaarder...
Als ik maar een zendertje heb die 100m haalt waarmee ik binnen de arduino een interrupt kan triggeren ben ik er al...
maomanna schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:45:
@Arjen,
Kan je niet eenzelfde iets maken zoals met een quadcopter? dat hij terug komt naar plek X volgens GPS?
Het probleem is dat als hij gewoon rondrijdt, hij geen zender ontvangst zal hebben wat ik bestuur hem niet. Dus dan is het ook voor de robot onmogelijk om te bepalen wanneer hij te ver van mij vandaan is... Of je moet idd iets gaan doen met GPS coördinaten, dat hij de coördinaten pakt zodra hij aangezet wordt en dat hij binnen een bepaalde range daarvan moet blijven. Maar voordat ik dat aan de praat en gedebugged heb, zal ik die killswitch al 10x nodig gehad hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Misschien is dit wat, gaat een kilometer ver
https://www.kickstarter.c...no-with-half-mile-1km-ran
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/862/603/8ad7efefcc82c884aa684afd72ad0f47_large.jpg?1377550541

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
kitao schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:50:
Misschien is dit wat, gaat een kilometer ver in ideale omstandigheden
There fixed it for you :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ja, ok, dat is wel zo maar er werd om 100 meter gevraagd dus dit zou ruim voldoende moeten zijn. Zelf heb ik een apc220, die staat ook voor 1 km.
Als het alleen maar is om een signaaltje op een interrupt-pinnetje te zetten dan is dat goed toepasbaar lijkt mij. Is echter niet zo goedkoop
https://iprototype.nl/pro...pc220-radio-communication
Op ebay kosten ze - laatste keer dat ik keek - ongeveer evenveel.
Raven schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:45:
[...]
10kB voor blink? :? De blink die hier als voorbeeld in de Arduino IDE staat is iets meer dan 1.5kB groot.
* Raven wacht nog op 2 Due's.
"Mijn" Blink is 0.162 kByte groot
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/ttg5unyyb/AVRDUDE2.jpg
Tenminste, als deze regel linksonder: "avrdude: 162 bytes of flash verified" een maat is voor het gebruikte geheugen in de micro; ik kan dat zo snel even niet vinden op het web.

[ Voor 40% gewijzigd door kitao op 05-06-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
ResuCigam schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:40:
[...]

In de modelbouw worden kleine apparaatjes (fail safe) gebruikt die het gas dichtdraaien als er geen zenderontvangst is.
Om even hierbij in te haken en ideetje op te werpen, de NRF24l01 heeft bit die je kan uitlezen of er carrier aanwezig is of niet, als buiten het bereik komt zal bit 0 worden en weet je uC dat die buiten het bereik is en kan die alles stil gooien, kost je twee nrf24l01. Hoeft de nrf24l01 verder niet eens te gebruiken, alleen via spi dat register uitlezen en verder niks, en zorgen dat je de andere nrf24l01 bij je hebt. +-100meter moet te doen zijn in open ruimte en antenne, je kan aan die goedkope modules waar al pcb antenne opzit ook gewoon antenne modificeren, heeft je beter bereik, heb dat ook gedaan.

voor de duidelijkheid, 1 nrf24 hou je dus bij je en de andere stop je in de robot, dat heb je een onzichtbare muur waar de robot niet doorheen kan. Let wel op dat als die geactiveerd is niet automatisch weer verder gaat als je binnen het bereik komt want dan word het een lange achtervolging. :D

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 05-06-2014 18:26 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Thanks Max, ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Even uitzoeken hoe het werkt e.d., maar dat moet geen probleem zijn. Klopt het dat die modules maar $3 kosten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of neem een setje met antenne..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
almightyarjen schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:58:
Thanks Max, ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Even uitzoeken hoe het werkt e.d., maar dat moet geen probleem zijn. Klopt het dat die modules maar $3 kosten? :?
Kosten nog goedkoper, 1 euro ongeveer.

En zijn er inderdaad ook met antenne voor paar euro meer.

Draadje van 17cm aan vastmaken net na de condensators en print antenne gewoon intact laten werkte voor mij al prima. Scheelt weer 20x 4.50 dollar in mijn geval, heb ze voor 80cent per stuk gekocht.

Edit/
Per 2 zijn ze iets goedkoper.
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item27c59c138e

Kan ze ook per 10 krijgen, dan kosten ze +-80cent.

Edit/
Maar test maar eerst eens met pcb antenne, best kans dat je met de pcb antenne een aanvaardbare afstand haal voordat carrier wave wegvalt.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 05-06-2014 22:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Free shipping, is het is voor niks :+ Heb er twee besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

o ja.. en ze werken niet zonder levelshifter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Oh goed dat je het zegt idd! In the bag... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:46:
Een logic level converter? Ik heb laatst een bluetooth module die 3.3v logic level gebruikt met een paar weerstandjes als voltage divider op een Arduino aangesloten en dat werkt prima.

Ground van Arduino -> 2k2 -> rx bluetooth <- 1k1 (1k +100 ohm in serie) <-tx Arduino.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 06-06-2014 10:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:46:
voor de nrf24l01 hoef je geen level shifter te gebruiken, voeding mag niet hoger dan 3.6v zijn, maar de inputs kunnen zonder problemen op 5v arduino aangesloten worden.

De standaard nrf24l01 kan op de 3.3v output van de arduino (gebruik zelf chinese arduino pro) aangesloten worden, de versie met versterker gebruikt hiervoor te veel en heeft een eigen voeding nodig (3.3v regulator op de 5v van de arduino gaat prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Apart dat de voeding niet hoger dan 3,6V mag zijn, maar de inputs wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

almightyarjen schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:32:
Apart dat de voeding niet hoger dan 3,6V mag zijn, maar de inputs wel...
Niks vreemds aan hoor. Heel veel 3.3V IC's hebben 5.5V tolerante inputs. Daarmee kunnen ze uitstekend in en gemixte 5/3.3 omgeving gebruikt worden.

Levelshifters maken hier ook gebruik van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44
Ik vind die NRFL01 chippies sowieso briljant, echt binnen no-time aan de praat (in mijn geval op een paar Arduino's).
Dat mijn mesh-netwerk-stack nog even opzich laat wachten ligt aan mijn gebrek aan tijd, niet aan de RF chips :)
Iets om op te letten als je ze door de Arduino laat voeden is de stabiliteit van de 3,3V supply. Een condensatortje daarover kan wonderen doen (staat duidelijk omschreven in verschillende artikelen over de NRFL01).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/deZ7D0p.jpg
Socket Adapter plate Boards

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
@borroz, heb je nog wat te vertellen bij het plaatje of vond je het gewoon een mooie foto? :D

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* >:)

[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Helemaal mee eens: Gebruik een los relais die de motorstroom kan onderbreken, en stuur dat pas open als je vertrouwd genoeg bent van de stabiliteit van je programma om de motor te laten lopen. De watchdog timer is daar ook een goed hulpmiddeltje voor ;)

Als er dan een noodsituatie is (bv. chip crash of bugje in de software) krijg je niet te maken met runaway motoren die je niet meer stop krijgt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Diezelfde oplossing heb ik nu dus bereikt door de +5V van het driver board te schakelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

almightyarjen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:47:

Draadloos Relais - 434Mhz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
DRAFTER86 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:46:
Ik vind die NRFL01 chippies sowieso briljant, echt binnen no-time aan de praat (in mijn geval op een paar Arduino's).
Dat mijn mesh-netwerk-stack nog even opzich laat wachten ligt aan mijn gebrek aan tijd, niet aan de RF chips :)
Iets om op te letten als je ze door de Arduino laat voeden is de stabiliteit van de 3,3V supply. Een condensatortje daarover kan wonderen doen (staat duidelijk omschreven in verschillende artikelen over de NRFL01).
UNO's hebben andere 3.3v circuit gekregen en zit nu eindelijk wel een output condensator bij de 3.3v rail. Oudere arduino's moeten even 10uF over 3.3v en gnd zetten voor stabiele 3.3v output.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Oh de ideeën worden steeds beter hier :D Probleem: relais werkt op 12V en de voeding van de robot is 9,6V... Het kan wellicht werken, maar als de accu wat leger raakt en die voedingsspanning gaat wat zakken wordt het nogal kritisch. Zou ik dat relais kunnen vervangen door een 6V versie met wat aanpassingen? Dan moet het wel dezelfde dimensions hebben en de rest van de print moet qua voeding waarschijnlijk aangepast worden.. Weet iemand of deze draadloze relais ook in 6V uitvoering komen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of dit printje ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Moet niet toevallig iemand in buur 433Mhz hebben, word je signaal gestoord, en rijd je robot buiten het bereik, robot heeft geen idee van en rijd lekker door.

Zal wel niet zo vaak voorkomen maar nadeel is dat 433Mhz 1 kanaal is en alles op dat kanaal zit. NRF24 heb je 127 kanelen en kan je ook bepalen of je binnen het bereik bent, en je kan frequentie hoppen, zit hardware crc op, etc.

Edit/
De NRF24l01 zijn 5v tolerant zoals al eerder is gemeld, max 5,25v op de I/O.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Het zal puur voor de gein zijn dat ik hem een keer buiten op een hele grote parkeerplaats laat rondscheuren en het moet wel heel toevallig zijn als daar net ook iemand anders met 433 MHz bezig is. Thanks Borroz, voor die link van de converter. Ik denk dat ik dat eerst ga proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand geprobeerd om een arduino en raspberry pi samen te laten werken ?
IK zou namelijk een soort van robot willen maken die beelden van een webcam zend naar de raspberry pi, die het zware rekenwerk voor zich neemt en die dan naar de arduino doorstuurt die voor, beweging, licht, geluid, etc zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 21:07:
Heeft iemand geprobeerd om een arduino en raspberry pi samen te laten werken ?
vast wel 8)

* overigens zijn de prijzen aardig aan het zakken

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
almightyarjen schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 20:28:
Het zal puur voor de gein zijn dat ik hem een keer buiten op een hele grote parkeerplaats laat rondscheuren en het moet wel heel toevallig zijn als daar net ook iemand anders met 433 MHz bezig is. Thanks Borroz, voor die link van de converter. Ik denk dat ik dat eerst ga proberen :)
Zal inderdaad niet snel gebeuren, maar kan zeker, maar als je daar genoegen mee neemt dan is dat prima.

Er zit meer 433Mhz in de lucht dan je zou denken, in een stad zeker, ontvang hier soms meerdere zenders.

Edit/
Half google staat vol met arduino's(en andere uC's) die ze aan RPI hebben geknoopt(SPI. i2c kan je onder andere gebruiken), kom ze aan de lopende band tegen op hackaday en dergelijke sites.

http://hackaday.com/?s=raspberry+pi+arduino

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 07-06-2014 21:36 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 21:31:
[...]

Er zit meer 433Mhz in de lucht dan je zou denken, in een stad zeker, ontvang hier soms meerdere zenders.
ze hebben hem ook op 315 Mhz :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Helaas weten fabrikanten ook het bestaan van 315Mhz. :+

Zelfde verhaal als de 433Mhz natuurlijk, 433MHz en 315MHz worden beide veel gebruikt voor allerlei draadloze zenders, van autovergrendeling tot grills of kaku's, maar denk dat 315MHz iets minder gebruikt word, heb wel eens gelezen dat 433MHz meest gebruikte frequentie is voor draadloze apparaten, maar lees ook dat 315MHz veel word gebruikt voor autosleutels.

Ik heb niet heel veel verstand van radio, maar wellicht kan je hem tune naar ander kanaal, zover ik weet is de hele band vrij van 433MHz t/m 434MHz.

Als ik me niet vergis hebben sommige kanaal instelling via dipswitch, althans dat meen ik ooit gezien te hebben op samenkopen, als je weg kan blijven van de 433.92Mhz dan zit je denk ik met 433MHz ook prima.

Maar ach als het maar voor wat spelen is dan is het wellicht allemaal niet zo belangrijk dat bug vrij is, kans dat fout gaat is klein en dan nog zal denk ik meestal geen probleem zijn, vast wel iets die uiteindelijk zal laten stoppen, muur, vijver, auto, etc. :D :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik ben vooral bang voor stoepranden, waar daar kijkt-ie volgens mij overheen :X Ik wil er nog een servo opzetten zodat hij een paar graden naar beneden kan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouw een twitterende kattenbak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
_O-

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n U-blox 6 GPS receiver los op mijn bureau liggen, aangesloten op GNSS evaluation software for Windows v8.11 via een FTDI 3V3 interface
Verbaas me erover dat je zoveel satellieten uit de lucht plukt.. wat zijn die dingen gevoelig :P

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/9qql9sa51/gps1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/vpft8lzc9/gps2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/apwpn8f93/gps3.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Lol, best cool om te kunnen zien waar je huis is.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja onderweg proggen is wat lastiger .. >:)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RobV schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:05:
Lol, best cool om te kunnen zien waar je huis is.
Yep, nu weten we allemaal in welke plaats al die leuke dingen ontstaan :Y *O*
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:27:
ja onderweg proggen is wat lastiger .. >:)
Toch vraag ik me af hoe dat ding het - netjes uit het zicht weggewerkt - in de auto doet. Met een sd kaartje lekker routes loggen, incl. snelheid en richting. Heel nuttig, toch? Zeker met een canbus interface erbij. Kun je ook je verbruik en motorvermogen in een grafiekje naast elkaar zetten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:02:
[...]

Yep, nu weten we allemaal in welke plaats al die leuke dingen ontstaan :Y *O*

[...]

Toch vraag ik me af hoe dat ding het - netjes uit het zicht weggewerkt - in de auto doet. Met een sd kaartje lekker routes loggen, incl. snelheid en richting. Heel nuttig, toch? Zeker met een canbus interface erbij. Kun je ook je verbruik en motorvermogen in een grafiekje naast elkaar zetten enzo.
ja al die info kan je in principe loggen incl. geo locatie.
ik vind deze hack erg interessant.. een e reader ombouwen :9

wat betreft autodata opslaan ... er bestaan komplete kits
* update aanbieding Car Auto Mini V1.5 Bluetooth OBD2 OBDII Diagnostic Scanner Tool

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helemaal zonder kickstart project presenteer ik met enige trots : de SDcarduino :+
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/hpj1mzroz/SDcarduino.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 17:42
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:36:
helemaal zonder kickstart project presenteer ik met enige trots : de SDcarduino :+
[afbeelding]
_/-\o_
Leuk ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arduino radar shield 8)

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik begin te experimenteren met arduino, nu heb ik een arduino uno, een motorshield en er komt nog een bluetooth module en een relais bordje bij.

Wat zijn andere must-have's (onderdelen, componenten, shields,...) voor kleine arduino projectjes?
En hoe kan ik er gemakkelijk aan raken? (niet van internet maar recoveren uit oude electronica bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik gebruik die chip ook, gebruik die in mijn robotje. Let wel op met magnetisch velden, want ding is gigantisch gevoelig, weghouden van motoren en bossen met kabels en zo.

Edit/
@diederik V
Hangt er maar net vanaf, opamps zijn altijd handig, kan comparator van maken met paar ldr's of leds(leds kunnen ook als lichtsensor gebruikt worden), zodat je licht kan opzoeken.

Caps en weerstandjes zijn altijd handig, kan je niet genoeg van hebben.

Verder knopjes, schakelaartjes, motor, belts, lichtsluisen, etc, allemaal bruikbaar.

Op youtube staan heel veel filmpjes over harvest van compenten, kan je idee krijgen welke apparaten interessant zijn om mee te nemen als ze bij het vuil liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door mad_max234 op 16-06-2014 00:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 17:42
@max

Misschien een idee om de topic start uit te breiden met dit soort 'must' buy dingen?
Sowieso moet er nog is naar de ts gekeken worden ivm dode p laatjes etc :)

Ps. Wil best helpen ala het nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Was al begonnen aan de startpost tijdje terug, maar dat is er weer beetje bij in geschoten.

Edit/
Ik heb de startpost wat opgeruimd, en wat gebroken links gerepareerd, etc
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 23:42:
En hoe kan ik er gemakkelijk aan raken? (niet van internet maar recoveren uit oude electronica bv)
had even wat tijd over, en na jou vraag had ik ineens zin om wat compenten te gaan verzamelen, had nog oude printplaat liggen van LG LCD TV. Hele berg smd elco's eraf gehaald, paar 1205 condensators en paar smd weerstand netwerken, en paar spoelen. En hoop ic's, sommige zijn bruikbaar voor ons als hobbyist. Zal eens opnoemen wat ik heb. En print is nog niet leeg, ik haal niet de kleine 0805 en zo eraf, en ik gebruik vaak smd dat is wellicht voor jou een andere verhaal. Voeding van de TV is daarin tegen bijna geheel TH, dus oude TV kan de moeite zijn om de open de schroeven en de voeding eruit te vissen en rest gewoon laten staan.

1 x 78r05 2A 5v voltage regulator (bruikbaar)
2 x fs8860 2.5v voltage regulator (bruikbaar)
2 x apm3055l power mosfet (bruikbaar, voor veel projecten, als versterken, als switch, etc)
2 x BA033 3.3v voltage regulator (bruikbaar)
1 x 74ACT252 Dual 4-Input Multiplexer (bruikbaar)
1 x eeprom atmel 24co2b (bruikbaar, 2K i2c eeprom)
2 x p87lpc7628b 80c51 microcontroller (niet bruikbaar, OTP, one time program)
1 x ad8642 opamp (bruikbaar, 2.50 euro ongeveer)
1 x analog devies ad9381 single chip HDMI receiver (niet bruikbaar voor ons, rond 10 euro)
1 x micronas mad 4868 audio delay line (geen idee of je er iets mee kan, ben niet thuis in audio)

En nog meer ic die ik nog niet opgezocht heb. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PK1O3ekD5on0F37GCBukrneZ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pk9RFaNckia8lIeHOoPeFdDI/medium.jpg

[ Voor 115% gewijzigd door mad_max234 op 16-06-2014 19:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mad_max234 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:12:
Was al begonnen aan de startpost tijdje terug, maar dat is er weer beetje bij in geschoten.

Edit/
Ik heb de startpost wat opgeruimd, en wat gebroken links gerepareerd, etc

[...]

had even wat tijd over, en na jou vraag had ik ineens zin om wat compenten te gaan verzamelen, had nog oude printplaat liggen van LG LCD TV. Hele berg smd elco's eraf gehaald, paar 1205 condensators en paar smd weerstand netwerken, en paar spoelen. En hoop ic's, sommige zijn bruikbaar voor ons als hobbyist. Zal eens opnoemen wat ik heb. En print is nog niet leeg, ik haal niet de kleine 0805 en zo eraf, en ik gebruik vaak smd dat is wellicht voor jou een andere verhaal. Voeding van de TV is daarin tegen bijna geheel TH, dus oude TV kan de moeite zijn om de open de schroeven en de voeding eruit te vissen en rest gewoon laten staan.

1 x 78r05 2A 5v voltage regulator (bruikbaar)
2 x fs8860 2.5v voltage regulator (bruikbaar)
2 x apm3055l power mosfet (bruikbaar, voor veel projecten, als versterken, als switch, etc)
2 x BA033 3.3v voltage regulator (bruikbaar)
1 x 74ACT252 Dual 4-Input Multiplexer (bruikbaar)
1 x eeprom atmel 24co2b (bruikbaar, 2K i2c eeprom)
2 x p87lpc7628b 80c51 microcontroller (niet bruikbaar, OTP, one time program)
1 x ad8642 opamp (bruikbaar, 2.50 euro ongeveer)
1 x analog devies ad9381 single chip HDMI receiver (niet bruikbaar voor ons, rond 10 euro)
1 x micronas mad 4868 audio delay line (geen idee of je er iets mee kan, ben niet thuis in audio)

En nog meer ic die ik nog niet opgezocht heb. :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb nog veel oude hardware liggen rijp voor demontage, (mijn Quad stereo system die stof ligt te verzamelen .. toch maar niet "slopen" maar dat terzijde) echter met een desoldeerpen grrr .. eens kijken of ik op een rommelmarkt een compressor kan scoren .. en die om kan toveren als zuiger .. of iets wat genoeg aanzuig vermogen heeft .. nu is desolderen een ramp :( kortom hoe doe jij dit ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Fohn en stofzuiger :+

druk en typefouten voorbehouden

Pagina: 1 ... 59 ... 96 Laatste